Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste
Acties:

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:00
TheMystery schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:56:
[...]

Probleem gevonden, de sfp kan alleen maar 1000mbit aan en geen 100.
Had toevallig mijn 100 Mbit apparaten geprobeerd.
De SFP zelf kan 10/100/1000 aan (wij gebruiken ze af en toe voor 100Mb ILO), maar jouw poort ondersteunt dat kennelijk niet. Dat is een gevalletje kleine lettertjes, er zijn modules die het niet ondersteunen, en niet alle platformen (ook bij CIsco) ondersteunen het als de module het wel ondersteund.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Oesie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18-01 16:53
zeroday schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:41:
Wat ik hier niet snap is dat je WAN een fixed IP geeft in de subnet van je LAN. Dat gaat volgens mij niet
Als je de USG in een modem stopt dan gebruik je veelal DHCP en anders heb je ergens PPPoE voor nodig
Niet helemaal zeker wat je hier bedoeld. De 192.168.1.0? Deze kon ik niet zien/wijzigen als ik op het WAN netwerk klikte. Na de reset staat die er in ieder geval niet meer (en staat default LAN2 uit). Zie hoe het nu is met hetzelfde probleem (nas onbereikbaar):
https://tweakers.net/ext/f/6NWznEyIG8Xw35fAn2TfhMZQ/full.jpg
De USG is een 'simpele' router, dus als jij je synology op 192.168.1.5 zet en je heb je notebook/pc ook in hetzelfde subnet zitten dan moet je hem kunnen pingen vanaf je machine. Lukt dat niet: dan heb je gewoonweg geen juiste netwerk verbinding van/naar de router
Eens daarom is dit probleem ook zo verwarrend. Andere router geprobeerd en alles werkt als een zonnetje :F
Let ook op het volgende: wat is je gateway adres op je synology: die moet naar de locale IP van je router wijzen.

De gateway heb je onder je LAN gedefinieerd en de gateway is het IP adres van je USG.
dat adres moet je ook als gateway gebruiken.
Yeps, al set...

Oesie wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:54 (8%)

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-01 14:00

zeroday

Dream within a dream

[quote]Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Niet helemaal zeker wat je hier bedoeld. De 192.168.1.0? Deze is er gekomen nadat ik de LAN2 port heb aangezet in de USG. Bij de default instellingen staat LAN2 uit, zie hoe het nu is met LAN2 uit (heb weer een reset uitgevoerd):
[Afbeelding]

Misschien eens je config van je LAN1 en je WAN laten zien
Daarbij: kan je ssh-en naar je Synology en vanaf de prompt daar bijv. je interne netwerk pingen?
wat zie je dan? kan je ook naar buiten door bijv. google.com te pingen? (Dit kan je doen door op je PC/Notebook een fixed IP adres te gebruiken die in de range zit van je Synology), dan moet je elkaar altijd zien en kan je er ook bij, als dat al niet werkt dan zijn er andere dingen in je netwerk niet ok. (switch kan er gewoon tussen blijven)

Wat ik vaak zie is dat als je van de ene router naar de oude router over gaat en je gaat geen devices herprogrammeren en/of aan-uitzetten dan haal je gewoon vage netwerk problemen op je hals die je op dat moment niet kan verklaren.

Als je een USG of andere router installeert bouw je in feite een nieuw netwerk op. Om issues uit te sluiten bouw ik daarom bij voorkeur een nieuw netwerk op welke buiten de range ligt van wat er werd gebruikt
dus als iemand 192.168.1.0/24 gebruikt dan ga ik naar 192.168.0.0/24 of bijv. naar 10.1.1.0/24 (bijvoorkeur deze laatste, want dan weet je dat een VPN ook goed kan gaan werken want dan zit je niet 2x in hetzelfde subnet veelal)

Dat weet ik dat ik al mijn devices moet omzetten maar dan begin ik wel een netwerk goed vanaf scratch

Het zomaar omzetten van de ene router naar de andere router is vragen om problemen.

zeroday wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:34 (12%)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• ShadowLord
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-01 17:34
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Niet helemaal zeker wat je hier bedoeld. De 192.168.1.0? Deze is er gekomen nadat ik de LAN2 port heb aangezet in de USG. Bij de default instellingen staat LAN2 uit, zie hoe het nu is met LAN2 uit (heb weer een reset uitgevoerd):
[Afbeelding]

[...]

Eens daarom is dit probleem ook zo verwarrend. Andere router geprobeerd en alles werkt als een zonnetje :F

[...]

Yeps, al set...
Je kan even het beste terug naar de basis gaan denk ik, want dit probleem lijkt me niet met de USG te maken te hebben.

Wat als je op je switch enkel je laptop/PC aansluit (welke je dan ook even een fixed IP geeft) en de Synology ook? Kun je dan bij het IP van de Synology komen? Als dat niet werkt zou je ook nog een andere switch kunnen proberen om te kijken of het probleem in je switch ligt.

Werkt het dan wel, dan van daaruit je netwerk weer opbouwen (zorg ervoor dat je je USG niet uit zet zodat hij z'n settings wel onthoud):
* USG erin (PC/laptop op fixed IP laten staan): Kun je dan nog bij de Synology? En kun je de USG bereiken?
* Unifi controller erin (dit zou je ook eerst kunnen doen, mits de controller een fixed IP heeft): Kun je dan nog bij de Synology? En kun je nu internet op? En kun je bij de controller?
* Zet je PC op DHCP: Werkt nu alles nog?
* Plug de rest van de apparaten in: Werkt het ingeplugde apparaat nu wel? En de Synology?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:54
ijdod schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:06:
[...]

De SFP zelf kan 10/100/1000 aan (wij gebruiken ze af en toe voor 100Mb ILO), maar jouw poort ondersteunt dat kennelijk niet. Dat is een gevalletje kleine lettertjes, er zijn modules die het niet ondersteunen, en niet alle platformen (ook bij CIsco) ondersteunen het als de module het wel ondersteund.
Klopt had ik ook al gezien, maar ook op sommige Cisco switches wordt deze alleen gezien als 1000.
Maar ik heb er nu een 1000mbit device op aangesloten en dat werkt dus voor mij is het voldoende.

• Oesie
zeroday schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:27:
Misschien eens je config van je LAN1 en je WAN laten zien
WAN:

LAN:

En de tweede WAN/LAN poort aan hieronder, waarop ik dus wel de Synology kan bereiken op static IP 192.168.2.2. De netwerkkabel zit dan direct in de USG op die port i.p.v. eerst naar de switch te gaan. Vreemde daarbij overigens is dat de UniFi Controller niet laat zien dat deze verbonden is.
Daarbij: kan je ssh-en naar je Synology en vanaf de prompt daar bijv. je interne netwerk pingen?
wat zie je dan? kan je ook naar buiten door bijv. google.com te pingen? (Dit kan je doen door op je PC/Notebook een fixed IP adres te gebruiken die in de range zit van je Synology), dan moet je elkaar altijd zien en kan je er ook bij, als dat al niet werkt dan zijn er andere dingen in je netwerk niet ok. (switch kan er gewoon tussen blijven)
SSH-en lukt via static ip (192.168.2.2). Pingen intern en extern gaat ook goed.
Wat ik vaak zie is dat als je van de ene router naar de oude router over gaat en je gaat geen devices herprogrammeren en/of aan-uitzetten dan haal je gewoon vage netwerk problemen op je hals die je op dat moment niet kan verklaren.

Als je een USG of andere router installeert bouw je in feite een nieuw netwerk op. Om issues uit te sluiten bouw ik daarom bij voorkeur een nieuw netwerk op welke buiten de range ligt van wat er werd gebruikt
dus als iemand 192.168.1.0/24 gebruikt dan ga ik naar 192.168.0.0/24 of bijv. naar 10.1.1.0/24 (bijvoorkeur deze laatste, want dan weet je dat een VPN ook goed kan gaan werken want dan zit je niet 2x in hetzelfde subnet veelal)

Dat weet ik dat ik al mijn devices moet omzetten maar dan begin ik wel een netwerk goed vanaf scratch

Het zomaar omzetten van de ene router naar de andere router is vragen om problemen.
Dit is nog wel het proberen waard.

Oesie wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:51 (4%)

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:47:
[...]

WAN:
[Afbeelding]

LAN:
[Afbeelding]

En de tweede WAN/LAN poort aan hieronder, waarop ik dus wel de Synology kan bereiken op static IP 192.168.2.2. De netwerkkabel zit dan direct in de USG op die port i.p.v. eerst naar de switch te gaan. Vreemde daarbij overigens is dat de UniFi Controller niet laat zien dat deze verbonden is.
[Afbeelding]

[...]

[...]

ok dus je kan wel bij 192.168.2.1 dan is het de vraag, wat wijzig je op je PC/Notebook als je 192.168.1.x wil gaan pingen?

Als jij niets wijzigt in je PC ligt daar de bron van de oorzaak want je kan niet een ander subnet pingen. (zover ik weet, en als het wel kan dan moet je er wat voor doen). Dus als jij 192.168.2.1 wel kan pingen maar 192.168.1.1 niet dan moet je eerst je PC ook in dat subnet zetten dan moet je die kunnen pingen en kan je niet meer bij 192.168.2.1

Zou ik zelf ook wel mooi vinden dat ik compleet ander netwerk op LAN2 kan maken en dat dit dan netjes via de USG gerouted wordt en dat ik gewoon vanaf mijn locale ip naar het andere interne netwerk kan.

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 01:25
[...]

WAN:
[Afbeelding]

LAN:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Waarom heb je op LAN2 DHCP aan staan, er zit alleen een NAS op, met een statisch adres.

Je hebt nu op jouw USG 2 subnetten, prima, kan niet anders wanneer je LAN1 en LAN2 wilt gebruiken. Maar je kan de NAS alleen bereiken via extern (portforwarding) of via de USG, maar niet local via LAN1. vanuit 192.168.1.x heb je blijkbaar geen route naar 192.168.2.x. Nu weet ik zo 1 2 3 niet hoe je dat in de USG insteld, maar neem aan via of static route of firewall.

Je kan natuurlijk ook beide subnet masks kunnen aanpassen, zodat je 192.168.x.x vanuit beide LAN's kan bereiken. (Wat niet zo'n nette oplossing is...)

• Oesie
zeroday schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:13:
[...]

ok dus je kan wel bij 192.168.2.1 dan is het de vraag, wat wijzig je op je PC/Notebook als je 192.168.1.x wil gaan pingen?
Vanaf Synology, via ssh, ping ik succesvol naar 192.168.1.1, 192.168.1.2, externe sites. Maar niet naar mijn desktop bijvoorbeeld: 192.168.1.15.
Als jij niets wijzigt in je PC ligt daar de bron van de oorzaak want je kan niet een ander subnet pingen. (zover ik weet, en als het wel kan dan moet je er wat voor doen). Dus als jij 192.168.2.1 wel kan pingen maar 192.168.1.1 niet dan moet je eerst je PC ook in dat subnet zetten dan moet je die kunnen pingen en kan je niet meer bij 192.168.2.1.
De in/outs van subnetting is net iets te hoog gegrepen voor me. Echter als je ander subnet niet kan pingen dan zou ik vanaf mijn dekstop 192.168.1.15 niet de Synology op 192.168.2.2 moeten kunnen pingen. Dat kan ik wel en kom er via dat IP ook bij.
ardvark99 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Waarom heb je op LAN2 DHCP aan staan, er zit alleen een NAS op, met een statisch adres.

Je hebt nu op jouw USG 2 subnetten, prima, kan niet anders wanneer je LAN1 en LAN2 wilt gebruiken. Maar je kan de NAS alleen bereiken via extern (portforwarding) of via de USG, maar niet local via LAN1. vanuit 192.168.1.x heb je blijkbaar geen route naar 192.168.2.x. Nu weet ik zo 1 2 3 niet hoe je dat in de USG insteld, maar neem aan via of static route of firewall.

Je kan natuurlijk ook beide subnet masks kunnen aanpassen, zodat je 192.168.x.x vanuit beide LAN's kan bereiken. (Wat niet zo'n nette oplossing is...)
Staat op DHCP omdat ik zo standaard mogelijk, out of the box, de config wil draaien om het probleem de tackelen. De NAS heeft overigens twee ethernetporten. Eentje heb ik op DHCP staan (in de switch naar de USG). De andere port gaat direct naar de USG op LAN2 met een static IP adres.

In de USG heb ik niks ingesteld m.b.t. static route of firewall. Vanmorgen wederom reset gedaan van de USG instellingen en enkel de twee LAN porten aangezet. Dus ik krijg nu iets voor elkaar wat eigenlijk niet zou moeten kunnen :?

Oesie wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:32 (37%)

[...]

WAN:
[Afbeelding]

LAN:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Met een unifi usg. Kan je gewoon andere subnets /vlan pingen en benaderen.
Je moet dit zelf handmatig dicht zetten. Het is normaal dat je kan pingen naar een ander subnet terwijl niets hebt aangepast in je netwerk of computer?

Ik heb niet alles gelezen maar wat is het wat je wil bereiken?

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:27:
[...]

Vanaf Synology, via ssh, ping ik succesvol naar 192.168.1.1, 192.168.1.2, externe sites. Maar niet naar mijn desktop bijvoorbeeld: 192.168.1.15.

[...]

De in/outs van subnetting is net iets te hoog gegrepen voor me. Echter als je ander subnet niet kan pingen dan zou ik vanaf mijn dekstop 192.168.1.15 niet de Synology op 192.168.2.2 moeten kunnen pingen. Dat kan ik wel en kom er via dat IP ook bij.
Nou volgens mij loop je te klooien met een paar dingen
Volgens mij gooi je 2x een DHCP server over je switch waarop je nu 2 netwerken hebt zitten, het lijkt er zelfs op dat je de subnetmask op je PC afwijkend hebt ingesteld (bijv 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0)

Wil je alles goed analyseren dan is het: eerst een kabel in de LAN1 van de USB, dan 1 kabel naar de Synology die in hetzelfde netwerk moet zitten. Dan moet je elkaar kunnen pingen zien
Als dat niet werkt, USG en Switch er tussen uit en kijken wat een directe verbinding doet tussen PC en Synology

• Oesie
zeroday schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Nou volgens mij loop je te klooien met een paar dingen
Volgens mij gooi je 2x een DHCP server over je switch waarop je nu 2 netwerken hebt zitten, het lijkt er zelfs op dat je de subnetmask op je PC afwijkend hebt ingesteld (bijv 255.255.0.0 ipv 255.255.255.0)

Wil je alles goed analyseren dan is het: eerst een kabel in de LAN1 van de USB, dan 1 kabel naar de Synology die in hetzelfde netwerk moet zitten. Dan moet je elkaar kunnen pingen zien
Als dat niet werkt, USG en Switch er tussen uit en kijken wat een directe verbinding doet tussen PC en Synology
Ik wil eigenlijk die LAN2 port niet gebruiken en dus ook maar één netwerk gebruiken 8)7
Heb dit enkel gedaan om te testen en zo nog bij mijn Synology te kunnen komen. Dit is de enige manier hoe ik nu bij de netwerk instellingen van de Synology kom waarmee ik de interface van een netwerk kan aanpassen. Maar als dit conflicteert dan moet dat natuurlijk niet.

Overigens staan de meeste van mijn devices op DHCP, eveneens als mijn PC. Dus zelfde subnet.

Ik ga LAN2 weer uitschakelen en de interface met DHCP enabled in de switch hangen.
Directe verbinding (PC- Synology) via ethernet en DHCP server op de PC dan krijgt de Synology netjes een ip adres overigens.
xbeam schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Met een unifi usg. Kan je gewoon andere subnets /vlan pingen en benaderen.
Je moet dit zelf handmatig dicht zetten. Het is normaal dat je kan pingen naar een ander subnet terwijl niets hebt aangepast in je netwerk of computer?

Ik heb niet alles gelezen maar wat is het wat je wil bereiken?
Mijn Synology NAS op mijn netwerk kunnen bereiken. Krijgt maar geen IP nadat ik de USG als router heb neergezet.

• ardvark99
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:46:
[...]

Ik wil eigenlijk die LAN2 port niet gebruiken en dus ook maar één netwerk gebruiken 8)7
Heb dit enkel gedaan om te testen en zo nog bij mijn Synology te kunnen komen. Dit is de enige manier hoe ik nu bij de netwerk instellingen van de Synology kom waarmee ik de interface van een netwerk kan aanpassen. Maar als dit conflicteert dan moet dat natuurlijk niet.

Overigens staan de meeste van mijn devices op DHCP, eveneens als mijn PC. Dus zelfde subnet.

Ik ga LAN2 weer uitschakelen en de interface met DHCP enabled in de switch hangen.
Directe verbinding (PC- Synology) via ethernet en DHCP server op de PC dan krijgt de Synology netjes een ip adres overigens.

[...]

Mijn Synology NAS op mijn netwerk kunnen bereiken. Krijgt maar geen IP nadat ik de USG als router heb neergezet.
Je wil eigenlijk zoiets:

https://community.ubnt.co...AN1-and-LAN2/td-p/2014099
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:46:
[...]

[...]

Log eens op je usg en kijk of je mas voor komt in de ARP database.

Met de nieuwste usg firmware kan dat via de gui van de usg.

• Oesie
Dit is mijn netwerk. De rode lijn heb ik toegevoegd (dit is de enige manier om nu nog verbinding met mijn Synology te krijgen, rechtstreeks op de USG LAN2 port met een static ip, alleen ik wil hem aan de switch hebben bij de rest van het netwerk).
xbeam schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Log eens op je usg en kijk of je mas voor komt in de ARP database.

Met de nieuwste usg firmware kan dat via de gui van de usg.
In de ARP db staat mijn nas niet tenzij ik hem aansluit op LAN2 met static IP (op de tekening de rode lijn)

Oesie wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:57 (6%)

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Dit is mijn netwerk. De rode lijn heb ik toegevoegd (dit is de enige manier om nu nog verbinding met mijn Synology te krijgen, rechtstreeks op de USG LAN2 port met een static ip).
[Afbeelding]

[...]

In de ARP db staat mijn nas niet tenzij ik hem aansluit op LAN2 met static IP.
Dan Lijkt er toch iets niet goed te zitten in je NAS. Ook met DHCP maar zonder ip adress zou je nas zich moeten melden met een zichzelf toegewezen ip adress:

https://help.ubnt.com/hc/...s-Resolution-Protocol-ARP-

• Oesie
xbeam schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:59:
[...]

Dan Lijkt er toch iets niet goed te zitten in je NAS. Ook met DHCP maar zonder ip adress zou je nas zich moeten melden met een zichzelf toegewezen ip adress:

https://help.ubnt.com/hc/...s-Resolution-Protocol-ARP-
In mijn ogen zou onderstaande het probleem dan toch moeten verhelpen :?
Dit heb ik nu een paar keer gedaan (zonder resultaat). In ander netwerk pakt die hem daarna wel gelijk op 8)7

After your Synology NAS has been reset, the system configuration will be in the following conditions:
  • admin account will be restored to the default value.
  • UI management port will be reset to 5000/5001.
  • IP, DNS, gateway, and other net interfaces will be reset to DHCP.
  • PPPoE will be disabled.
  • Auto block will be disabled.
  • Firewall rules will be disabled.

• ardvark99
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:14:
[...]

In mijn ogen zou onderstaande het probleem dan toch moeten verhelpen :?
Dit heb ik nu een paar keer gedaan (zonder resultaat). In ander netwerk pakt die hem daarna wel gelijk op 8)7

After your Synology NAS has been reset, the system configuration will be in the following conditions:
  • admin account will be restored to the default value.
  • UI management port will be reset to 5000/5001.
  • IP, DNS, gateway, and other net interfaces will be reset to DHCP.
  • PPPoE will be disabled.
  • Auto block will be disabled.
  • Firewall rules will be disabled.
Wat @xbeam ook al zegt, lijkt problem van de NAS te zijn. Maar de Belkin switch ken ik niet, is die managed? Heb je al op een andere poort van de switch geprobeerd, waarop nu een device zit die netjes via DHCP een IP adres krijgt?

• Oesie
ardvark99 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Wat @xbeam ook al zegt, lijkt problem van de NAS te zijn. Maar de Belkin switch ken ik niet, is die managed? Heb je al op een andere poort van de switch geprobeerd, waarop nu een device zit die netjes via DHCP een IP adres krijgt?
Unmanaged, andere porten en andere kabels geprobeerd. Denk dat ik de OS van de Synology opnieuw moet installeren dan.

• ShadowLord
@Oesie, had je mijn stap-voor-stap test al gedaan? Want als je op de Synology het IP static maakt en je op je PC/laptop in hetzelfde subnet zit (192.168.1.x IP) dan moet je in ieder geval de NAS kunnen bereiken tenzij er iets stuk is. Omdat je switch geen Unifi switch is kan de controller of de USG hier verder niets aan doen, zeker omdat je een static IP hebt op je NAS!

EDIT: het waarschijnlijkste lijkt mij dat je toch een ander apparaat in je netwerk hebt dat ook het IP van de NAS gebruikt. Heb je al een ander IP voor je NAS geprobeerd dat ook vrij is (binnen de 192.168.1.x range)?

ShadowLord wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:32 (22%)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

ShadowLord schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:29:
@Oesie, had je mijn stap-voor-stap test al gedaan? Want als je op de Synology het IP static maakt en je op je PC/laptop in hetzelfde subnet zit (192.168.1.x IP) dan moet je in ieder geval de NAS kunnen bereiken tenzij er iets stuk is. Omdat je switch geen Unifi switch is kan de controller of de USG hier verder niets aan doen, zeker omdat je een static IP hebt op je NAS!

EDIT: het waarschijnlijkste lijkt mij dat je toch een ander apparaat in je netwerk hebt dat ook het IP van de NAS gebruikt. Heb je al een ander IP voor je NAS geprobeerd dat ook vrij is (binnen de 192.168.1.x range)?
Controlleer ook of je niet perongeluk je nas een static ip hebt geven in de controller terwijl dit ip buiten de het subnet ligt van het vlan/ netwerk waar hem op aansluit.

Dan krijgt de nas inderdaad geen ip van de usg.

Voorbeeld:
Je hebt netwerk 1 prive en netwerk 2 ioT
Wanneer je de nas configureert op ioT met sub 192.168.2.x van vlan2

En plugt hem dan op een native vlan1 port op je netwerk. Dan zal de usg het ip niet toewijzen. En krijgt de nas geen ip. Omdat hij op de verkeerde vlan zit.

• Oesie
ShadowLord schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:29:

Ben nog bezig met testen en wordt helaas niet beter. Ook geen andere switch liggen dus ga nu maar ff een UniFi swith kopen. Kom straks met een update ;)

• Oesie
Zojuist de Belkin switch vervangen voor een UniFi 8 ports 60W en alle problemen zijn weg. Had ik dat maar meteen gedaan bij de infra vernieuwen |:( ;)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:27
Je dashboard ziet er in ieder geval een beetje voller uit met meer apparaten

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Oesie
Bij deze wil ik jullie bedanken voor het aandragen van oplossingen en het meedenken in het probleem. Dat het uiteindelijk de switch zou zijn had ik echt niet gedacht. Voortaan maar wat eerder de handdoek in de ring gooien met troubleshooten. Dat scheel een hoop frustratie :+

Kan ik vanaf nu naar de leuke dingen van het UniFi systeem gaan kijken :)
winwiz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:13:
Je dashboard ziet er in ieder geval een beetje voller uit met meer apparaten
Inderdaad, leuk om te zien. En dan is een key wellicht ook geen overbodige luxe.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:25

HKLM_

WiFi 2,4Ghz 1,6,11 5Ghz 52-140

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:23:
Bij deze wil ik jullie bedanken voor het aandragen van oplossingen en het meedenken in het probleem. Dat het uiteindelijk de switch zou zijn had ik echt niet gedacht. Voortaan maar wat eerder de handdoek in de ring gooien met troubleshooten. Dat scheel een hoop frustratie :+

Kan ik vanaf nu naar de leuke dingen van het UniFi systeem gaan kijken :)

[...]

Inderdaad, leuk om te zien. En dan is een key wellicht ook geen overbodige luxe.
Key is leuk om te hebben, Gen2 keys zijn nog leuker maar op een raspberry Pi draait het ook goed :P Ik heb er wel 1 maar voor 1 Gen1 Key kan je 2x een PI kopen ongeveer :D

HKLM_ wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:26 (5%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• winwiz
  • Laatst online: 22:27
Grote kans dat er wel Gen1 keys te koop gaan staan, er zijn er veel die over gaan op de Gen2(+)

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• HKLM_

HKLM_

winwiz schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:27:
Grote kans dat er wel Gen1 keys te koop gaan staan, er zijn er veel die over gaan op de Gen2(+)
Zijn inderdaad wel te vinden, en ze zijn nog best gewild ook :P Heb er laatst op tweakers nog 1 verkocht binnen een dag...

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Oesie
HKLM_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Key is leuk om te hebben, Gen2 keys zijn nog leuker maar op een raspberry Pi draait het ook goed :P Ik heb er wel 1 maar voor 1 Gen1 Key kan je 2x een PI kopen ongeveer :D
Heb de controller al wel op de pi geïnstalleerd maar kon niet bij de webinterface komen en vervolgens op het nas issue gestort :-)

Draai op de pi nu raspbian, pi-hole en kodi. Weet niet hoeveel die er nog bij kan hebben :-)

• Boudewijn
  • Laatst online: 06:31

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Bij passive PoE, zoals Ubiquiti vroeger nog toepaste op hun APs, wordt er inderdaad niks onderhandeld en staat er altijd stroom op. En dan zal de laptop inderdaad doorbranden. (Tenzij deze daarvoor is beschermd, maar volgens mij komt dat eigenlijk nooit voor)
is dit ook nog zo bij de injectors die bij een ap (zoals de pro) ongeveer een jaar geleden werden?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• Gophlin
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:52
Op mijn Pi hole zie ik sinds enkele dagen dat mijn Unifi apparatuur (zowel AP als switches) een DNS query uitvoeren naar google.com. Enkele honderden per dag..

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Boudewijn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:38:
[...]
is dit ook nog zo bij de injectors die bij een ap (zoals de pro) ongeveer een jaar geleden werden?
Van wat ik begrepen heb werden nadat de Lite en LR 'geupgrade' werden voor 802.3af ondersteuning (naast de passive 24V) nog geleverd met passive 24V injectors. Maar dat was denk ik wel relatief kort na de introductie dus kan ook oude voorraad zijn geweest. Van de Pro modellen weet ik het sowieso niet. De injectors zijn IIRC wel 48V (zoals PoE) maar of dat active (802.3af) of passive is durf ik niet te zeggen.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

hoe kan ik daarachter komen? niet destructief graag :)

• HKLM_

HKLM_

Gophlin schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:49:
Op mijn Pi hole zie ik sinds enkele dagen dat mijn Unifi apparatuur (zowel AP als switches) een DNS query uitvoeren naar google.com. Enkele honderden per dag..

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Staat er niks achter google.com? Ik heb geen pi-hole draaien.. heb je de dns servers van google ingesteld?

HKLM_ wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:29 (5%)

• Gophlin
HKLM_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:28:
[...]
Staat er niks achter google.com? Ik heb geen pi-hole draaien.. heb je de dns servers van google ingesteld?
Niks... En nee, ik gebruik de OpenDNS servers ipv de Google DNS servers (en dan had ik geen DNS query verwacht, maar gewoon verkeer naar 8.8.8.8)

Gophlin wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:37 (17%)

• HKLM_

HKLM_

Gophlin schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:35:
[...]

Niks... En nee, ik gebruik de OpenDNS servers ipv de Google DNS servers (en dan had ik geen DNS query verwacht, maar gewoon verkeer naar 8.8.8.8)
[Afbeelding]
Gebruik je 8.8.8.8 / 8.8.4.4 toevallig als DNS?

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Hij meldt net de Google DNS niet te gebruiken? :P

• HKLM_

HKLM_

Boudewijn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:10:
Hij meldt net de Google DNS niet te gebruiken? :P
Whow totaal gemist :D

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:45

Ethirty

Who...me?

Boudewijn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:21:
hoe kan ik daarachter komen? niet destructief graag :)
Voor zover ik weet is een injector altijd passive en zijn PoE switches voorzien van af/at om te onderhandelen over het wel of niet leveren van power.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• svenvang93
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:07
Heb onderstaande ook in het Ubiquiti & IPTV topic gesteld, maar gezien het niet alleen iptv is. Ook maar even hier.

Ik krijg 5.9.x niet lekker werkend met mijn json file voor iptv.
Ik heb alleen het vlan voor iptv in de json file staan en voor internet gewoon ingesteld via de controller.
Het vlan voor internet wordt er steeds af gegooid. Die voor IPTV blijft gewoon bestaan.
Meer mensen die dit probleem hebben of enige idee hoe op te lossen?

Heb nu maar 5.8.30 weer geïnstalleerd om internet werkend te krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
{
  "interfaces": {
    "bridge": {
      "br0": {
        "aging": "300",
        "bridged-conntrack": "disable",
        "hello-time": "2",
        "max-age": "20",
        "priority": "32768",
        "promiscuous": "disable",
        "stp": "false"
      }
    },
    "ethernet": {
      "eth0": {
        "vif": {
          "640": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      },
      "eth1": {
        "vif": {
          "640": {
            "bridge-group": {
              "bridge": "br0"
            }
          }
        }
      }
    }
  }

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
ik heb een wat makkelijkere vraag denk ik...
Ik heb vlak voor de vakantie een ubiquiti netwerk gemaakt. Controller staat op de MacBook Pro.
Nu heb ik nog een MacBook Air erbij gekocht en ik wil daar de controller ook op installeren.
Installeren en inloggen is gelukt. Macbook heeft ook gewoon wifi.

Echter in de Unifi omgeving zie ik niets. Daar staat dat de USG en de 2AP lites 'disconnected'
Ik heb op de MBP bij settings-maintenance een backup gedownload en als retention file geopend op de MBA.
Maar ik blijf disconnected zien?
readytoflow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:29:
ik heb een wat makkelijkere vraag denk ik...
Ik heb vlak voor de vakantie een ubiquiti netwerk gemaakt. Controller staat op de MacBook Pro.
Nu heb ik nog een MacBook Air erbij gekocht en ik wil daar de controller ook op installeren.
Installeren en inloggen is gelukt. Macbook heeft ook gewoon wifi.

Echter in de Unifi omgeving zie ik niets. Daar staat dat de USG en de 2AP lites 'disconnected'
Ik heb op de MBP bij settings-maintenance een backup gedownload en als retention file geopend op de MBA.
Maar ik blijf disconnected zien?
Ten eerste: je kunt de controller maar op één apparaat draaien. Liefst dus eentje die 24/7 draait, maar dat is niet vereist. De controller naar een andere PC verplaatsen moet kunnen (middels de backup), maar je moet dus niet heen en weer blijven wisselen.

M.b.t. je vraag. Heb je ten tijde van het inregelen toevallig op de UniFi hardware een set-inform gedaan om deze met je controller te laten verbinden? Zo ja: dan heb je dat waarschijnlijk op basis van IP gedaan en de andere Macbook (Air) heeft uiteraard een ander IP adres dus kunnen ze niet meer verbinden. Zorg dus sowieso dat het apparaat waarop de controller draait een static IP heeft (al dan niet via een static/fixed DHCP lease), en trek daarna de hardware recht met een nieuwe set-inform.

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ah ok! nee geen set inform.
Ik zie nu trouwens dat het werkt op de MBA. Had gewoon tijd nodig denk?
Misschien toch doorsparen voor een cloudkey.
readytoflow schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:14:
Ah ok! nee geen set inform.
Ik zie nu trouwens dat het werkt op de MBA. Had gewoon tijd nodig denk?
Yep, de hardware doet maar elke X minuten een heartbeat sturen naar de controller. Daarnaast zul je zonder set-inform gebruik maken van het standaard unifi domein als inform host. Mogelijk dat daar ook nog wat caching van DNS op zit waardoor je een nog wat grotere vertraging ziet.
Misschien toch doorsparen voor een cloudkey.
Of zet de controller op een RPi, goedkopere oplossing :) Enige nadeel van een RPi is de performance en dat de controller veel writes kan doen en daardoor een SD kaartje snel(ler) slijt. Maar de originele CloudKey ("Gen 1") heeft dezelfde nadelen. Daarnaast is de controller op een NAS (als je die hebt) of VPS (als je die hebt) draaien ook nog een optie.

• Oesie
RobertMe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Of zet de controller op een RPi, goedkopere oplossing :) Enige nadeel van een RPi is de performance en dat de controller veel writes kan doen en daardoor een SD kaartje snel(ler) slijt. Maar de originele CloudKey ("Gen 1") heeft dezelfde nadelen. Daarnaast is de controller op een NAS (als je die hebt) of VPS (als je die hebt) draaien ook nog een optie.
Als je de controller op de NAS draait gaan de schijven dan nog in standby of blijven die actief door de write acties?

• Killing Time
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:22
Mijn UAP-AC is overleden, en deze zou ik graag willen vervangen door een AC In-Wall. Voor zover ik kan vinden wordt daar geen POE injector bij meegeleverd, en ik wil de aanschaf van een POE switch nog even uitstellen.
Weet iemand misschien of de nieuwere In-Wall ap's ook nog overweg kunnen met de oude passive injectors? Dan kan ik die van de UAP-AC gewoon hergebruiken.

• Oesie
Nu alles weer draait ben ik overigens wel benieuwd hoe jullie je netwerk hebben ingeregeld. Met name op het gebied van beveiliging en privacy.

Ik had de standaard router van de provider. Met de USG, switch en AP komen er veel opties bij natuurlijk. Daar waar IP, DNS, VPN, pi-hole me bekend zijn zijn de overige technieken me dat nog niet/onvoldoende. Dus een zetje in de goede richting zou al helpen :-)
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:49:
[...]

Als je de controller op de NAS draait gaan de schijven dan nog in standby of blijven die actief door de write acties?
Lijkt mij dat laatste. Immers worden er periodiek statistieken opgeslagen in de vorm van verbruik van switchpoorten, verbruik van de USG, ...

Killing Time schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:49:
Mijn UAP-AC is overleden, en deze zou ik graag willen vervangen door een AC In-Wall. Voor zover ik kan vinden wordt daar geen POE injector bij meegeleverd, en ik wil de aanschaf van een POE switch nog even uitstellen.
Weet iemand misschien of de nieuwere In-Wall ap's ook nog overweg kunnen met de oude passive injectors? Dan kan ik die van de UAP-AC gewoon hergebruiken.
Pin me er zeker niet op vast en zoek het zelf nog na, maar ik meen dat passive 48V PoE ook werkt. Alleen krijg je dan meen ik ook passive PoE op de passthrough poort oftewel die poort kun je daarna niet meer gebruiken (tenzij je een ander Ubiquiti (compatible) passive 48V apparaat erop aansluit).

Maar zoek het dus ten alle tijden uit 1. of het kan, en 2. wat de gevolgen voor de PoE passthrough poort zijn. Want als je iets aansluit op een kabel met passive en dat "iets" kan er niet mee overweg kun je het in de prullenbak gooien.

Overigens moet je dan ook nog even opletten of je PoE injector 24V of 48V is. De Lite en LR waren met 24V, ik weet alleen niet of dat ook geld voor de oude broadcom based AC modellen.

• HoefMeistert
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-01 21:26
Killing Time schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:49:
Volgens mij kunnen de in-walls niet achter een injector, dit was toen ik het aanschafte. Anders even bij je leverancier checken. Als die aangeeft wat je nodig hebt en het werkt niet kan het terug ;-)

PSNID : HoefMeistert

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Irini Ria Raphaëlla

De in-walls kunnen wel achter een injector. Dat heb ik zelf namelijk ook zo gehad ;)

Je moet alleen opletten dat als je de pass-through poort gebruikt om een ander apparaat te voeden, de injector voldoende vermogen heeft.

http://irini.wachtel.nl

rally schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:42:
De in-walls kunnen wel achter een injector. Dat heb ik zelf namelijk ook zo gehad ;)

Je moet alleen opletten dat als je de pass-through poort gebruikt om een ander apparaat te voeden, de injector voldoende vermogen heeft.
Heb je dan een active of passive injector? En hoeveel volt? Want zoals ik eerder al beschreef moet het volgens mij 48V zijn (waar bv de AC Lite en AC LR met 24V injectors werden geleverd).

• HKLM_

HKLM_

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:55:
Nu alles weer draait ben ik overigens wel benieuwd hoe jullie je netwerk hebben ingeregeld. Met name op het gebied van beveiliging en privacy.

Ik had de standaard router van de provider. Met de USG, switch en AP komen er veel opties bij natuurlijk. Daar waar IP, DNS, VPN, pi-hole me bekend zijn zijn de overige technieken me dat nog niet/onvoldoende. Dus een zetje in de goede richting zou al helpen :-)
Zo spannend is het niet. Ik heb mijn netwerk verdeeld met vlans: management vlan, WiFi vlan, WiFi guest vlan. Guest WiFi met portal en SSL certificate. Qua DNS gebruik ik Cloudflare 1.1.1.1 1.0.0.1 en voor de poortforwarts zorg ik dat alleen het Betreffende IP toegang heeft zodat hij niet wagenwijd open staat. VPN gebruik ik voor mijn iPhone (always on) en momenteel probeer ik een site to site te maken richting mijn ouders omdat daar mijn backup nas draaid :P

• ShadowLord
Boudewijn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:38:
[...]
De injectors die bij de Lite en LR AP's geleverd worden (ook de 'nieuwe' die 802.3af ondersteunen) zijn altijd passieve injectors.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:33
Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:55:

Mijn netwerk is niet bijzonder.. Management-VLAN, waar alleen mee geconnect mag worden vanuit het user-lan, daar zitten alle SSH-connecties mbt ESXI-Raspberry PI ook in, voor bezoek heb ik een apart Wifi-netwerk.
VPN doe ik op een Raspberry PI met SSH-Certificaten en Google Authenticator.
Dan is er nog een IOT-netwerkje wat never-nooit naar het internet mag. (Chinese garbage)

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, Ubiquiti: 1x USG, 3x US8-150, 3x US8-60, 2x UAP-Light, 1x UAP-AC-M, 1x CK, RaspBerry Pi: 4x RPi 1B, 4x RPi 2B+, 1x UPS Pico HAT

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

RobertMe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:53:
[...]

Heb je dan een active of passive injector? En hoeveel volt? Want zoals ik eerder al beschreef moet het volgens mij 48V zijn (waar bv de AC Lite en AC LR met 24V injectors werden geleverd).
Het was de injector die bij Unifi AP HD geleverd was. Volgens mij een 48v Actieve injector.

• ShadowLord
rally schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Het was de injector die bij Unifi AP HD geleverd was. Volgens mij een 48v Actieve injector.
Volgens mij ondersteund geen enkele van de Ubiquiti PoE injectors 802.3af/at. Op de productpagina (https://www.ubnt.com/accessories/poe-adapters/) en de bijbehorende datasheet (https://www.ubnt.com/down...s/poe/PoE_Adapters_DS.pdf) wordt dit namelijk nergens genoemd.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18-01 16:56
UAP-AC-IW Specifications

Power Method 802.3at PoE+ Supported
Power Supply UniFi PoE Switch (Not Included)
Power Save Supported
PoE Out 48V Pass-Through (Pins 1, 2+; 3, 6-)
Maximum Power Consumption 7W
with PoE Passthrough 19W

Komt dat niet door de POE Passthrough optie? Dat een injector geen 19watt kan leveren?

Jammer had dit graag als optie gewild.

Bij de APs wordt beide genoemd trouwens.

Quakie wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:16 (7%)

Ik teken nergens meer voor

Quakie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:08:
UAP-AC-IW Specifications

Power Method 802.3at PoE+ Supported
Power Supply UniFi PoE Switch (Not Included)
Power Save Supported
PoE Out 48V Pass-Through (Pins 1, 2+; 3, 6-)
Maximum Power Consumption 7W
with PoE Passthrough 19W

Komt dat niet door de POE Passthrough optie? Dat een injector geen 19watt kan leveren?

Jammer had dit graag als optie gewild.

Bij de APs wordt beide genoemd trouwens.
De IW kan ook van stroom worden voorzien via 802.3af (maximaal 15W). Maar dan werkt de PoE passthrough poort dus niet. Of stiekem werkt die wel, maar je kunt dan dus geen apparaat erop aansluiten dat zoveel stroom verbruikt dat het totale verbruik van IW + aangesloten apparaat de 15W passeert. Dan gaat de IW rebooten/wordt onstabiel omdat die niet voldoende stroom heeft.

• Oesie
RobertMe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Lijkt mij dat laatste. Immers worden er periodiek statistieken opgeslagen in de vorm van verbruik van switchpoorten, verbruik van de USG, ...
Iemand ervaring met de UniFi controller op een USB stick draaien die in de Synology zit? Als in gaan de schijven dan wel uit? Dan lijkt me dat namelijk wel een mooie oplossing.
HKLM_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:04:
[...]

Zo spannend is het niet. Ik heb mijn netwerk verdeeld met vlans: management vlan, WiFi vlan, WiFi guest vlan. Guest WiFi met portal en SSL certificate. Qua DNS gebruik ik Cloudflare 1.1.1.1 1.0.0.1 en voor de poortforwarts zorg ik dat alleen het Betreffende IP toegang heeft zodat hij niet wagenwijd open staat. VPN gebruik ik voor mijn iPhone (always on) en momenteel probeer ik een site to site te maken richting mijn ouders omdat daar mijn backup nas draaid :P
Klinkt niet heel ingewikkeld alleen is het toepassen vaak nog weer een tweede ;)
De vlans zijn nieuw voor me en klinkt wel als een mooie oplossingen om apparaten van elkaar af te schermen. Zo heb ik: Chromecasts, audio devices en printer apparatuur die niet aan mijn gewone netwerk hoeven te hangen. Al hoewel de Chromecasts direct vanaf de NAS muziek streamen denk ik.
ed1703 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Mijn netwerk is niet bijzonder.. Management-VLAN, waar alleen mee geconnect mag worden vanuit het user-lan, daar zitten alle SSH-connecties mbt ESXI-Raspberry PI ook in, voor bezoek heb ik een apart Wifi-netwerk.
VPN doe ik op een Raspberry PI met SSH-Certificaten en Google Authenticator.
Dan is er nog een IOT-netwerkje wat never-nooit naar het internet mag. (Chinese garbage)
De connectie tussen de verschillende VLAN's klinkt interessant (zie ook hierboven) eveneens een MT-vlan. Zijn er nog bepaalde do's en don't waar ik wellicht rekening mee zou moeten houden?

Uit interesse, waarom draai je de VPN op Raspberry en niet op de router?

• HKLM_

HKLM_

Oesie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:44:
[...]

Iemand ervaring met de UniFi controller op een USB stick draaien die in de Synology zit? Als in gaan de schijven dan wel uit? Dan lijkt me dat namelijk wel een mooie oplossing.

[...]

Klinkt niet heel ingewikkeld alleen is het toepassen vaak nog weer een tweede ;)
De vlans zijn nieuw voor me en klinkt wel als een mooie oplossingen om apparaten van elkaar af te schermen. Zo heb ik: Chromecasts, audio devices en printer apparatuur die niet aan mijn gewone netwerk hoeven te hangen. Al hoewel de Chromecasts direct vanaf de NAS muziek streamen denk ik.

[...]

De connectie tussen de verschillende VLAN's klinkt interessant (zie ook hierboven) eveneens een MT-vlan. Zijn er nog bepaalde do's en don't waar ik wellicht rekening mee zou moeten houden?

Als je bijvoorbeeld je chromecast tussen verschillende vlans wilt gebruiken is het aanzetten van mdns handig. Anders kan die niet naar een ander vlan connecten.

HKLM_ wijzigde deze reactie 09-01-2019 20:52 (4%)

• ed1703
Oesie schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:44:
[...]

Sowieso vanwege Google Authenticator en die Pi draaide toch al voordat ik aan UBNT begon. Ik ben ook meer van de CLI waardoor een overstap naar een edgerouter niet uitgesloten is.

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, Ubiquiti: 1x USG, 3x US8-150, 3x US8-60, 2x UAP-Light, 1x UAP-AC-M, 1x CK, RaspBerry Pi: 4x RPi 1B, 4x RPi 2B+, 1x UPS Pico HAT

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

ed1703 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:07:
[...]
Sowieso vanwege Google Authenticator en die Pi draaide toch al voordat ik aan UBNT begon. Ik ben ook meer van de CLI waardoor een overstap naar een edgerouter niet uitgesloten is.
is dat de oplossing waarin je de code van google voor je wachtwoord tikt?
of heb je een andere oplossing?

• ed1703
zeroday schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:11:
[...]

is dat de oplossing waarin je de code van google voor je wachtwoord tikt?
of heb je een andere oplossing?
Het is je normale password van SSH aangevuld met een zes cijferige code.

2FA van je Ubnt account werkt volgens hetzelfde principe. Het is ook niet echt Google, maar er zijn verschillende van die code generators. De techniek is in alle gevallen hetzelfde.

• nero355
  • Laatst online: 18-01 17:57

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Oesie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:34:
Heb de controller al wel op de pi geïnstalleerd maar kon niet bij de webinterface komen en vervolgens op het nas issue gestort :-)
Omdat je dit ook vermeld :
Draai op de pi nu raspbian, pi-hole en kodi. Weet niet hoeveel die er nog bij kan hebben :-)
Zou ik eens kijken of je geen poorten hebt die elkaar in de weg zitten : De UniFi Controller kan prima samen met Pi-Hole draaien, maar als je ook nog eens Kodi ernaast zet dan zou ik vooral denken dat poort 8080 of 8443 misschien ook door Kodi gejat wordt...

Daarnaast installeer ik tegenwoordig eerst Oracle Java 8.x.x en daarna pas de UniFi Controller om te voorkomen dat OpenJDK wordt geinstalleerd die je toch niet gaat gebruiken :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Oesie
HKLM_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:49:
[...]

Als je bijvoorbeeld je chromecast tussen verschillende vlans wilt gebruiken is het aanzetten van mdns handig. Anders kan die niet naar een ander vlan connecten.
Heb ik op de lijst gezet om naar te gaan kijken :)
nero355 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:16:
[...]

Omdat je dit ook vermeld :

[...]

Zou ik eens kijken of je geen poorten hebt die elkaar in de weg zitten : De UniFi Controller kan prima samen met Pi-Hole draaien, maar als je ook nog eens Kodi ernaast zet dan zou ik vooral denken dat poort 8080 of 8443 misschien ook door Kodi gejat wordt...

Daarnaast installeer ik tegenwoordig eerst Oracle Java 8.x.x en daarna pas de UniFi Controller om te voorkomen dat OpenJDK wordt geinstalleerd die je toch niet gaat gebruiken :)
Ben er ingekomen zonder wat aan te passen. Wellicht hadden de issues op het netwerk er wat mee te maken. Zie wel dat die mijn devices maar niet kan adopten. Zo maar even een reinstall doen.

*Update, devices blijven proberen te adopten (adopting migrating) in de controller op de Pi. Heb de site vanaf mijn PC gebackuped, ingeladen in de controller op de Pi. Een site opnieuw opgebouwd. Devices een set-inform gegeven, eentje ook al een reset maar tot op heden niks. Zie ik iets over hoofd?

Fixed, geen idee wat het was :F

Oesie wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:38 (10%)

• HKLM_

HKLM_

Gophlin schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]
Ben je er al achter wat dit is?

• miles
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 19-01 15:04
Kan je binnen een netwerk eigenlijk meerdere ac’s combineren?
Dus een Unifi AP ivm met een Unif AC AP lite, of gaat dat problemen geven?
miles schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:57:
Dat werkt perfect. En ook nog eens plug and play. Nieuw AP kopen, aansluiten, even in de UniFi Controller op 'Adopt' klikken en na een minuutje of zo wachten zend het AP al hetzelfde netwerk uit als je andere AP.

• HKLM_

HKLM_

miles schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:57:
Is die unifi AP een gen1 en wil je daar een lite bij hangen? Volgen mij moet dat zonder issues gaan zeker voor 2,4Ghz 5Ghz zou je dan alleen op de lite hebben.

HKLM_ wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:10 (5%)

De Ubiquiti UniFi Protect G4 Camera is zojuist aangekondigd.

Met 4K Resolutie enkel een prijskaartje van momenteel (Early Access) $449

Zit even op mn Phone, maar er kan vast iemand wel een image posten zometeen.

Details:

Capture every detail with the 4K resolution G4-PRO camera. The G4-PRO is our most powerful camera yet, with a large 1/2" image sensor, 3X powered optical zoom lens, and integrated high-power infrared LEDs for night vision. The adjustable base can be mounted to a flat surface or a pole with the included mounting hardware.

Image uit Nieuwsbrief:

Kavaa wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:43 (51%)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:28

Falcon10

Hit it i would !

Kavaa schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:41:
De Ubiquiti UniFi Protect G4 Camera is zojuist aangekondigd.

Met 4K Resolutie enkel een prijskaartje van momenteel (Early Access) $449

Zit even op mn Phone, maar er kan vast iemand wel een image posten zometeen.

Details:

Capture every detail with the 4K resolution G4-PRO camera. The G4-PRO is our most powerful camera yet, with a large 1/2" image sensor, 3X powered optical zoom lens, and integrated high-power infrared LEDs for night vision. The adjustable base can be mounted to a flat surface or a pole with the included mounting hardware.

Image uit Nieuwsbrief:

[Afbeelding]
http://cdn.shopify.com/s/...4_grande.png?v=1539185204

-| Hit it i would ! |-

• HKLM_

HKLM_

Hier tevens een stukje over unifi protect https://blog.ubnt.com/2019/01/09/introducing-unifi-protect/ (+ de G4pro)

• HKLM_

HKLM_

Heb jij ook info over de CK gen2 non plus? Wanneer die beschikbaar is.

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-01 19:03
Ik kreeg er vanmiddag nog een email over vanuit ubnt.
HKLM_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Heb jij ook info over de CK gen2 non plus? Wanneer die beschikbaar is.
Ik had ze liggen maar zijn alweer verkocht.
Heb je intersse dan?
De CloudKey Gen2 met HDD heb ik wel nog op voorraad.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• HKLM_

HKLM_

Kavaa schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:12:
[...]

Ik had ze liggen maar zijn alweer verkocht.
Heb je intersse dan?
De CloudKey Gen2 met HDD heb ik wel nog op voorraad.
Misschien wel een mooie vervanger voor de Gen1. Die met de hdd heb ik niks aan aangezien ik geen camera’s heb... zou ze wel willen maar vriendin wil het niet :X

HKLM_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Misschien wel een mooie vervanger voor de Gen1. Die met de hdd heb ik niks aan aangezien ik geen camera’s heb... zou ze wel willen maar vriendin wil het niet :X
Jammer weer hoor, maar ik heb even navraag gedaan heb als het goed is morgen antwoord wanneer we er weer krijgen.

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
HKLM_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:04:
Qua DNS gebruik ik Cloudflare 1.1.1.1 1.0.0.1
Mogelijk schiet je jezelf daarmee licht in de voet en krijg je zowel minder performance als minder privacy.

• boekee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:24
LanTao schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 02:53:
[...]
Mogelijk schiet je jezelf daarmee licht in de voet en krijg je zowel minder performance als minder privacy.
Voor wat het waard is: https://1.1.1.1/

Het leven is te kort voor langzame muziek :)

• Gophlin
HKLM_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:21:
[...]

Ben je er al achter wat dit is?
Nee, maar ik verdenk eerder de pi-hole's ipv de Unifi apparatuur. Ben druk bezig om een voor een zaken uit te sluiten (upstream DNS wijzigen, pi-hole's uit roulatie halen, firmware updaten op Unifi apparatuur, etc etc). Vandaag geen enkele google.com DNS query meer gezien vanuit Unifi apparatuur maar ineens honderden vanuit mijn Denon AVR. Ik vermoed dus een bugje in de Pihole die ergens door wordt getriggered.

• ed1703
UniFi Network Controller 5.10.5 beta has been released:

*** Starting with UniFi Network version 5.10, the required minimum firmware for UAP/USW will be 4.0.9 and for USG will be 4.4.34. Devices on earlier firmware will show in the controller and work as you've configured them, this update doesn't change any of the settings. However, please note you will not be able to modify the device configuration until you update the firmware. ***

Known Issues:

Some statistics on the dashboard are still under development. Please share any and all feedback!

New Features:
Add dark mode.
Add WiFi Experience Score.
Add `Network and Wi-Fi Performance Optimization` feature.
Add option for enabling syslog and netconsole to log to local controller.

https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2627904

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

• nero355

nero355

Werd tijd inderdaad! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

Ik heb hem net geinstalleerd en het ziet er "gelikter" uit. Enige vervelende is dat het properties paneel nu over de itemlist heen schuift en dat is *erg* onhandig...

Verder een update m.b.t. de Sonoff problemen die ik met willekeurige devices had na de firmware upgrade van de AP's.

Ik heb de problematische Sonoff's een hard reset gegeven en verwijderd uit de app. Daarna kon ik ze weer toevoegen en werkte ze weer naar behoren. Dus al mijn sites ga ik nu upgraden naar 4.15.x want verder ben ik geen problemen meer tegengekomen.

• svenvang93
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:07
Vanavond eens testen, hopelijk fixed dit een bug waar de controller wan vlan id verliest. Als je gebruikt maakt van aan json met alleen een bridge voor iptv vlan.

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

Of het jouw VLAN problem oplost weet ik niet, maar het changelog van 4.15.x naar 4.16.x zegt het volgende:

[HD/SHD/XG/BaseStationXG] Improve stability.
[nanoHD/IW-HD] Fix fast-apply issue with changing channel width.
[UAP] Properly isolate dynamic VLANs.
[HW] Miscellaneous bug fixes and improvements.

Op dit moment wordt 4.15.x gepushed door Ubiquiti en moet je handmatig naar 4.16.x upgraden

• HKLM_

HKLM_

Gelijk de 5.10 op een test machine geinstalleerd en het dark theme ziet er best oke uit. Het menu was al in dark beschikbaar maar de kleuren zijn net iets donkerder.

Nieuwe Dark Theme

Nieuwe menu wat over gegevens heen schuift

oude menu wat alles iets opschuift.

HKLM_ wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:33 (54%)

• ed1703
rally schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:21:
Of het jouw VLAN problem oplost weet ik niet, maar het changelog van 4.15.x naar 4.16.x zegt het volgende:

[HD/SHD/XG/BaseStationXG] Improve stability.
[nanoHD/IW-HD] Fix fast-apply issue with changing channel width.
[UAP] Properly isolate dynamic VLANs.
[HW] Miscellaneous bug fixes and improvements.

Op dit moment wordt 4.15.x gepushed door Ubiquiti en moet je handmatig naar 4.16.x upgraden
Alleen heeft die firmware niet zoveel met een WAN-vlan te maken is mijn vermoeden. Dat zou dan moeten komen uit de controller-software of firmware van de USG.

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

Dark theme is alleen voor de settings (zoals "vroeger").

Ik begin me toch wel te irriteren dat de properties over de rows heen schuiven (of dat nu van de clients page of de device page is).
Ik gebruik de zoekfunctie redelijk vaak en die wordt steeds verborgen als je iets selecteert.

• HKLM_

HKLM_

rally schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:30:

Ik begin me toch wel te irriteren dat de properties over de rows heen schuiven (of dat nu van de clients page of de device page is).
Ik gebruik de zoekfunctie redelijk vaak en die wordt steeds verborgen als je iets selecteert.
Ja dat is inderdaad niet een heel lekkere keuze. Gelukkig kan je ze ook los koppelen.

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

@HKLM_ Losmaken is ook een optie, maar ben ik ook niet onverdeeld gelukkig mee.

Die properties aan de rechterkant was echt het lekkerste werken. Ik ga wel feedback geven (en wellicht dat er meer users zijn die dat doen) en dat het weer terug komt.

De nieuwe interface is wel clean en sleek.

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-01 20:21
rally schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:30:

Nee hoor ;)

D5000, D3000, F65, 18-70IF, 70-300IF VR, 35, 50, 18-55VR, 55-200VR, SB600 Website --- Twitter

• ed1703
Blijft maar raar dat het mamagement-vlan op een hele andere plek zit dan het configureren van een ipadres op een device. logica 0,0.

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

Raar! Ik had hem ook aangezet en de rest bleef wit, behalve de settings....
Nog maar even mee stoeien.

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-01 20:21
rally schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:45:
[...]

Raar! Ik had hem ook aangezet en de rest bleef wit, behalve de settings....
Nog maar even mee stoeien.
Zie mijn foto, rechts bovenin heb je twee cirkeltjes, die schakelen dark theme. (Optie zit alleen op dashboard).

D5000, D3000, F65, 18-70IF, 70-300IF VR, 35, 50, 18-55VR, 55-200VR, SB600 Website --- Twitter

• rally

rally

Irini Ria Raphaëlla

@Zandpad Aahhhhhhh!!! Ik was dat in de instellingen aan het veranderen 8)7 |:(

• strompel
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-01 17:38

strompel

PSN: jansoe13

beste tweakers,

ik heb hier nog 2 unifi ac mesh pro liggen die ik wil gebruiken om mijn bridge (point to point ) internet verbinding mee te upgraden.
iemand hier toevallig ervaring mee, of wat tips, haal ze net voor het eerst uit de doos, ze zijn eigenlijk voor een mesh netwerk.

PSN: jansoe13

• nero355

nero355

Hoe bevalt AP2 - Balkon over het algemeen ?

Dat is deze neem ik aan : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) ?

Zit stiekem eraan te denken om één exemplaar in de tuin te pleuren... :+

• mutsje
  • Laatst online: 20:23

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de knoop maar doorgehakt en de 8 poorts unify switch 150W besteld. Kan ik twee poe adapters die ik geleend heb terug brengen. De nano's halen strak 400Mbs door 2 betonvloeren heen. Moet ze nog permanent monteren want na elke schoonmaakbeurt moet ik ze weer uitlijnen :+. Had IPS op de USG aangezet maar dan haal ik nog maar 85Mbs throughput.
Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True