[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.584 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
TheMystery schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:30:
Mijn oude asus n66u is aan vervanging toe, en nu was ik aan het kijken naar een edgerouter 4.
Ik wil namelijk gebruik gaan maken van openvpn en de firewall + ids/ips, en de ER4 is hier krachtig genoeg voor.

Als AP wil ik waarschijnlijk de unifi nanoHD.

Ik heb nu 12 apparaten bedraad, dus ik zou een 16 poorts switch nodig hebben, alleen us-16-150w is redelijk aan de dure kant.
Zouden jullie de switch aanraden of de standaard injectors die bij de AP zit?
Poe is natuurlijk wel mooi maar als je maar 1ap hebt en dit is je enige poe device kan je ook met de power injector af en een normale switch pakken.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
HKLM_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:37:
[...]

Poe is natuurlijk wel mooi maar als je maar 1ap hebt en dit is je enige poe device kan je ook met de power injector af en een normale switch pakken.
Ik wou met 1 ap beginnen maar dit kunnen er max 2 a 3 worden ligt eraan hoe goed het bereik wordt met de nanoHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
nero355 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:46:
[...]

Volgens mij begrijpen we elkaar niet :
Waarom kosten de US-8 en de US-8-60W beiden grofweg € 100 :?

Ik zou namelijk kunnen zweren dat de US-8 in het verleden iets van € 60 of € 69 of zo heeft gekost ?!

Zo staan ze in de PriceWatch op het moment :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Best lullig als je de non-PoE versie nodig hebt :/
Naja, ik denk dat beide switches voor €100 over de toonbank gaan, omdat de producten gewoon goed zijn en gewild. Blijkbaar willen mensen dat neertellen. Als je kijkt naar andere merken, dan kan je daar wel een stuk goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Klopt het dat de unifi poe+ switches maat tot 24v gaan?
Zou dit voor de toekomst nog een desinvestering zijn aangezien 48v nu ook al veel gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
The US-8 can be powered by 802.3af/at, 48V passive PoE, or the included power adapter. When the
US-8 is powered by 802.3at PoE or the included power supply, port 8 supports 48V (2-pair) PoE passthrough to deliver up to 12W of power.

The following table displays the PoE passthrough options for the US-8:
Power Input PoE Passthrough
802.3af In No PoE Out
802.3at In 802.3af Out
Power Supply (Included) 48V Passive Out

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:12
Ik heb Trined glasvezel. De USG is rechtstreeks aangesloten op het Huawei glasvezelmodel. Bedraad haal ik de beloofde snelheid van 500 Mbps up/down, draadloos blijf ik hangen op 250-300 Mbps up/down. Waar moet ik het zoeken?

Hardware
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: HP EliteBook 830 G5 i5-8gb-256ssd
pricewatch: Apple iPhone 8 64GB Grijs

Laptop
Signal -69 dBm
TX Rate 650 Mbps
Channel 36

Radio 2G
Channel Width HT20
Channel Auto
Transmit Power Medium

Radio 5G
Channel Width VHT80
Channel Auto
Transmit Power High

Services
Smart Queues disabled
DPI enabled/disabled maakt geen verschil
IDS/IPS disabled

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 16:26
@Joris748 Kan van alles zijn. Ik vond zelf dit blog erg verhelderend: https://www.douglasisakss...-a-unifi-network-at-home/

Het komt erop neer gewoon spelen met instellingen en dan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
@Joris748 zou beginnen om je 2.4 een vast kanaal te geven op 1,6,11 alle andere kanalen moet je niet gebruiken ivm overlapping.

Voor 5Ghz zou ik in de DFS gaan zitten op bijvoorbeeld 100.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheMystery schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:30:
Mijn oude asus n66u is aan vervanging toe, en nu was ik aan het kijken naar een edgerouter 4.
Ik wil namelijk gebruik gaan maken van openvpn en de firewall + ids/ips, en de ER4 is hier krachtig genoeg voor.

Als AP wil ik waarschijnlijk de unifi nanoHD.

Ik heb nu 12 apparaten bedraad, dus ik zou een 16 poorts switch nodig hebben, alleen us-16-150w is redelijk aan de dure kant.
Zouden jullie de switch aanraden of de standaard injectors die bij de AP zit?
Een Edgerouter doet op dit moment nog geen IPS/IDS. Dat zit vooralsnog enkel in de USG

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheMystery schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:56:
Klopt het dat de unifi poe+ switches maat tot 24v gaan?
Zou dit voor de toekomst nog een desinvestering zijn aangezien 48v nu ook al veel gebruikt wordt?
Nee, alle UniFi switches met PoE zijn op zijn minst compatible met 802.3af. Alle modellen behalve de 8-60W hebben daarnaast ook 802.3at aan boort. Daarnaast hebben die laatste (alle behalve 8-60W dus) ook ondersteuning voor 'passive 24V'. Waarschijnlijk is dat dus waar je verwarring vandaan komt. Alleen wil je passive PoE in welke variant dan ook sowieso niet gebruiken. Het is namelijk 'onveilig'. Je zet het op de switch aan en vervolgens wordt continu stroom geleverd. Steek je zo'n kabel dus per ongeluk in een apparaat wat hier niet mee overweg kan (alle apparaten behalve die wat via passive 24V gevoed worden dus) dan blaas je dat apparaat op. Steek je het in je PC brand dus de netwerkpoort door en je kunt er vanuit gaan dat je dan meteen het hele moederbord kunt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Laagheim schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:11:
@Joris748 Kan van alles zijn. Ik vond zelf dit blog erg verhelderend: https://www.douglasisakss...-a-unifi-network-at-home/

Het komt erop neer gewoon spelen met instellingen en dan testen.
Interessant! Heb het doorgeakkerd en een aantal dingen uitgeprobeerd. Helaas niet het gewenste resultaat.

Wat betekent dat RX 650 Mbps is? Dat ik wel 650 Mbps verbinding heb met het AP?

Als dat zo is, lijkt het probleem ergens tussen router en AP te zitten. Bedraad via de switch wel > 500 Mbps connectie en > 500 Mbps internet doorgifte. Draadloos wel een > 500 Mbps connectie met AP, echter internet doorgifte wordt ergens geknepen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:44:
[...]

Interessant! Heb het doorgeakkerd en een aantal dingen uitgeprobeerd. Helaas niet het gewenste resultaat.

Als dat zo is, lijkt het probleem ergens tussen router en AP te zitten. Bedraad via de switch wel > 500 Mbps connectie en > 500 Mbps internet doorgifte. Draadloos wel een > 500 Mbps connectie met AP, echter internet doorgifte wordt ergens geknepen?
AP TX Rate -----> STA (CPE) RX Rate = Download (from the STA/CPE perspective)
AP RX Tate <----- STA (CPE) TX Rate = Uplodad (from the STA/CPE perspective)

What is the TX RX Rate

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
HKLM_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:46:
[...]

AP TX Rate -----> STA (CPE) RX Rate = Download (from the STA/CPE perspective)
AP RX Tate <----- STA (CPE) TX Rate = Uplodad (from the STA/CPE perspective)

What is the TX RX Rate
Dat stukje had ik begrepen :)

Ik vraag me af of de RX rate en internet downloadsnelheid zoveel van elkaar kunnen verschillen (rekening houdend met de theoretische maximale snelheden van zowel internet en AP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:52:
[...]

Dat stukje had ik begrepen :)

Ik vraag me af of de RX rate en internet downloadsnelheid zoveel van elkaar kunnen verschillen (rekening houdend met de theoretische maximale snelheden van zowel internet en AP).
Volgens mij is het gewoon de snelheid die je hebt met je AP. Ik zie soms 600RX staan maar haal in de speedtest app nog steeds gewoon 40/4

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
@Joris748 Er zijn wel een paar dingen die bij mij hielpen maar die ik niet kan verklaren (voodoo 😀):

-uplink connectivity uit,
-in de netwerk settings ipv alles op auto het ip adres van de gateway en dns server vast zetten
-de ap niet te laag bij de vloer plaatsen, een halve meter hoger of lager gaf een meetbaar verschil (ik meet de snelheid met de unifi app op mijn iphone)

Zoals ik al zei: je moet een beetje spelen met de settings. :) Unifi is geen plug and play, je kan alles aanpassen, met het gevaar dat je de boel verprutst. Zoek in het unifi forum naar best practices en blijf gewoon proberen. Het is een leuke hobby.

[ Voor 16% gewijzigd door Laagheim op 21-12-2018 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:44:
[...]
Maar: radio's zijn altijd half duplex, en er komt nog een latency bij. Dus 650Mbps op je radio is rond de 300Mbit/s doorvoer voor een tcp-verbinding, als je mazzel hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
burne schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:23:
[...]

Maar: radio's zijn altijd half duplex, en er komt nog een latency bij. Dus 650Mbps op je radio is rond de 300Mbit/s doorvoer voor een tcp-verbinding, als je mazzel hebt.
Oké, als ik het goed begrijp is een download- en uploadsnelheid haalbaar, die maximaal de helft is van de snelheid van de radio (RX/TX)?

Dat betekent dus dat in de praktijk die 300/300 de maximale draadloze snelheid is met dit AP? Theoretisch zou ik met een perfecte verbinding 867/2 = ca 433 Mbps kunnen halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 21-12-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
Op mijn iphone7 tik ik de 450 Mbps aan en ik heb geen perfecte verbinding (ik zie hier wel 15 ssids). Moet er wel bij zeggen dat ik op een HD (de in-wall) zit en niet op een Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:34:
[...]

Een Edgerouter doet op dit moment nog geen IPS/IDS. Dat zit vooralsnog enkel in de USG
Jammer, de huidige usg heeft naar mijn mening verouderde hardeware vandaar de keuze voor de ER4.
Misschien dat het ooit nog gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Laagheim schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:44:
Op mijn iphone7 tik ik de 450 Mbps aan en ik heb geen perfecte verbinding (ik zie hier wel 15 ssids). Moet er wel bij zeggen dat ik op een HD (de in-wall) zit en niet op een Lite.
Dat kan kloppen die HD doet maximaal 1,733Gbps op 5 Ghz. 1733/2 = 866 Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Update van mijn laatste knutselwerk.... nas stond op de verdieping en is ondertussen verhuisd naar de garage... staat hij iets koeler...
Gezien er onvoldoende ruimte is voor een 19" rack, dan maar een oplossing met wat plankjes voorzien...

APS 750i - UPS geplaatst, en voorzien van nieuwe accu's.

Next one... de nieuwe Unifi US-8-150w van onder die kerstboom halen en aansluiten 8)7
Kan ik die wifi PoE adaptors weghalen die overal in het huis rondslingeren... >:)

2018 UniFi setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
idd... daar zou de post ook niet misstaan... misschien te overwegen dat ze mijn post effe verplaatsen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

grindal81 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:43:
idd... daar zou de post ook niet misstaan... misschien te overwegen dat ze mijn post effe verplaatsen ;-)
8)7

Nofi, maar wat dacht je van zelf een topicreport of postreport te doen om de modjes gewoon netjes uit te leggen dat je ff een vlaag van verstandsverbijstering had en of ze je ff willen helpen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Nog even verder onderzoek gedaan en kan denk ik het beste gaan voor het volgende
- Edgerouter 4, openvpn snelheid 40/50 Mbit voor mij genoeg. Helaas geen ids/IPS maar voor thuisgebruik niet zo belangrijk.
- us-8-150w, 10 poorten heb nog een paar Cisco sfp’s liggen. Kom ik 1 poort te kort maar die kan in de edgerouter zonnepanelen hebben alleen internet nodig en hoeven niet in het lan.
- uap nanohd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheMystery schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:54:
Nog even verder onderzoek gedaan en kan denk ik het beste gaan voor het volgende
- Edgerouter 4, openvpn snelheid 40/50 Mbit voor mij genoeg. Helaas geen ids/IPS maar voor thuisgebruik niet zo belangrijk.
- us-8-150w, 10 poorten heb nog een paar Cisco sfp’s liggen. Kom ik 1 poort te kort maar die kan in de edgerouter zonnepanelen hebben alleen internet nodig en hoeven niet in het lan.
- uap nanohd
Houd er in ieder geval rekening mee dat de ER 4 net zoals alle (/de meeste?) EdgeRouters geen hardware switch heeft. De verschillende poorten kun je dus alleen in software met een bridge aan elkaar knopen maar dat geeft performance verlies. De zonnepanelen kun je dan zoals je zegt evt. wel in een ander netwerk plaatsen, maar als je je 1 poort verteld hebt of later alsnog nodig hebt kun je die waarschijnlijk dus niet op de ER4 inprikken en is je switch ook meteen te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
RobertMe schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:17:
[...]

Houd er in ieder geval rekening mee dat de ER 4 net zoals alle (/de meeste?) EdgeRouters geen hardware switch heeft. De verschillende poorten kun je dus alleen in software met een bridge aan elkaar knopen maar dat geeft performance verlies. De zonnepanelen kun je dan zoals je zegt evt. wel in een ander netwerk plaatsen, maar als je je 1 poort verteld hebt of later alsnog nodig hebt kun je die waarschijnlijk dus niet op de ER4 inprikken en is je switch ook meteen te klein.
Klopt maar ik kan altijd nog mijn oude TP-link switch gebruiken en hier de devices aanhangen welke nietzoveel data verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:30:
[...]

Oké, als ik het goed begrijp is een download- en uploadsnelheid haalbaar, die maximaal de helft is van de snelheid van de radio (RX/TX)?
Er kan er maar één tegelijk zenden, en de ander moet dan luisteren. En de manier waarop TCP werkt houdt in dat je een paar packets kunt sturen, maar dan moet je even wachten en luisteren naar de acknowledgements voor de packets die je gestuurd hebt. Nou is TCP best slim, en kan dat deels optimaliseren, dus als je één heel groot bestand download kun je hoger uitkomen, maar voor de gemiddelde workload van een laptop of tablet of telefoon waarop van alles en nog wat door elkaar gebeurt is 50/50 geen gekke benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Even een noob vraag hoor...sorry daarvoor.
Ik heb de USG en 2 AC Lites aangeschaft vandaag

Is dit nu een kwestie van eerst software downloaden via huidige netwerk
Installeren
Kabel omleggen:
Ziggo Modem (reeds in bridge) > USG > Switch (non Ubiquity) > AC Lites & overige netwerk.

Dan alles aanzetten.

Mijn macbook heeft geen ethernetpoort. kan ik nu draadloos aan de slag via 'localhost' oid?
Ik wilde het even snel doen, maar liep er net op vast. Draadloos vond de unifi applicatie geen USG/AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
readytoflow schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:29:
Even een noot vraag hoor...sorry daarvoor.

Installeren
Kabel omleggen:
Ziggo Modem (reeds in bridge) > USG > Switch (non Ubiquity) > AC Lites & overige netwerk.

Dan alles aanzetten.

Mijn macbook heeft geen ethernetpoort. kan ik nu draadloos aan de slag via 'localhost' oid?
Ik wilde het even snel doen, maar liep er net op vast. Draadloos vond de unifi applicatie geen USG/AP.
Ik ga er vanuit dat je een werkende Unifi controller op je MacBook hebt staan?
Als je router die je voorheen gebruikte nog bedraad is aangesloten op je switch (waaraan je nu ook de USG en AP’s hebt aangesloten), zou je via 192.168.1.1 je USG moeten kunnen benaderen. Als je huidige router hetzelfde adres heeft, moet je dat eerst wijzigen. Daarna kun je via de web interface naar de USG gaan en daar o.a. je IP adres van de controller (je MacBook) opgeven. Hierna ga je naar de controller en kun je de USG adopteren. Zodra dat gebeurd is, kun je beginnen met configureren (een netwerk definiëren is de eerste stap in de meeste gevallen, WiFi e.d. komt later). Vanaf nu geeft je USG ook IP adressen uit en kun je ervoor kiezen je oude router uit te zetten en je USG primair te gebruiken. Zodra je dat gedaan hebt, kijk je welk IP adres je access points gekregen hebben. Vervolgens kun je via SSH naar de access points toe en een set-inform commando geven, ook weer met het IP adres van de controller. Hierna zul je de access points ook in de controller zien ter adoptie.

Meer informatie kun je ook hier vinden:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219051528

Succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
readytoflow schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:29:
Even een noot vraag hoor...sorry daarvoor.

Installeren
Kabel omleggen:

Dan alles aanzetten.

Ik zou beginnen met alleen de APs, aangesloten op je bestaande router. Als je dan de controller op de macbook hebt kun je de APs via die weg configureren (je Macbook is verbonden met bestaande router en de APs zitten in hetzelfde netwerk). Ik zou dan wel een (tijdelijk) unieke netwerknaam/SSID gebruiken.

Vervolgens sluit je (minimaal 1) AP aan op de USG en als je de Macbook dan verbind met dat (tijdelijke) netwerk zou de USG dus ook in de controller moeten verschijnen waarna je die kunt configureren. Daarna kun je dus ook de bestaande router vervangen door de USG.
Kanttekening hierbij is wel dat de bestaande router niet hetzelfde IP range/subnet moet hebben als de USG (192.168.1.0/24 dus). Als dat wel zo is kun je de USG (nog) niet aansluiten op je bestaande router. Dus of je laat de USG losgekoppeld van het netwerk, of je probeert het door meteen de bestaande router te vervangen.

Overigens is een set-inform zoals @mchl8 aangeeft niet perse nodig. Als de controller en UniFi hardware zich in hetzelfde netwerk bevinden zou dat automatisch goed moeten gaan. Ikzelf heb in ieder geval nooit een set-inform gedaan op mijn UAPs, USWs en USG.

@mchl8 jouw oplossing gaat denk ik niet werken? Als je de WAN poort van de USG aansluit op de (LAN poort van) de bestaande router kun je immers niet in de USG komen (want WAN => LOCAL/LAN verkeer is niet toegestaan). En als je de LAN poort van de USG aansluit op de bestaande router dan heb je 2 DHCP servers draaien :X
In mijn oplossing wordt dat probleem vermeden door dus eerst minimaal 1 AP te configureren en die aan de LAN van de USG te hangen. Daardoor kan de Macbook mooi aan de LAN kant van de USG verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:03:
[...]

Ik zou beginnen met alleen de APs, aangesloten op je bestaande router. Als je dan de controller op de macbook hebt kun je de APs via die weg configureren (je Macbook is verbonden met bestaande router en de APs zitten in hetzelfde netwerk). Ik zou dan wel een (tijdelijk) unieke netwerknaam/SSID gebruiken.

Vervolgens sluit je (minimaal 1) AP aan op de USG en als je de Macbook dan verbind met dat (tijdelijke) netwerk zou de USG dus ook in de controller moeten verschijnen waarna je die kunt configureren. Daarna kun je dus ook de bestaande router vervangen door de USG.
Kanttekening hierbij is wel dat de bestaande router niet hetzelfde IP range/subnet moet hebben als de USG (192.168.1.0/24 dus). Als dat wel zo is kun je de USG (nog) niet aansluiten op je bestaande router. Dus of je laat de USG losgekoppeld van het netwerk, of je probeert het door meteen de bestaande router te vervangen.

Overigens is een set-inform zoals @mchl8 aangeeft niet perse nodig. Als de controller en UniFi hardware zich in hetzelfde netwerk bevinden zou dat automatisch goed moeten gaan. Ikzelf heb in ieder geval nooit een set-inform gedaan op mijn UAPs, USWs en USG.

@mchl8 jouw oplossing gaat denk ik niet werken? Als je de WAN poort van de USG aansluit op de (LAN poort van) de bestaande router kun je immers niet in de USG komen (want WAN => LOCAL/LAN verkeer is niet toegestaan). En als je de LAN poort van de USG aansluit op de bestaande router dan heb je 2 DHCP servers draaien :X
In mijn oplossing wordt dat probleem vermeden door dus eerst minimaal 1 AP te configureren en die aan de LAN van de USG te hangen. Daardoor kan de Macbook mooi aan de LAN kant van de USG verbinden.
Je hebt gelijk @RobertMe, ik was iets te snel (of te vroeg, hoe je het bekijkt :)).
@readytoflow je kunt het beste Robert's advies opvolgen. Zoals hij het hier omschrijft heb ik het zelf ook eerder gedaan en dat werkt inderdaad perfect.

Alsnog succes en veel plezier met je nieuwe configuratie :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:49

zeroday

There is no alternative!

vandaag de cloudkey gen2 plus binnen gekregen ..

migratie ging niet geheel lekker .. de APs en de switch was zo over, maar de USG vertikte het
deze uiteindelijk via een geforceerde adopt binnen kunnen hengelen.

Unifi Protect met de camera werkt ook al vind ik protect zo op het eerste gezicht nog wat minimalistischer dan de 'oudere' video server software.

grappig te zien dat alle bestanden die onder de site hingen mee gingen in de migratie .. dus de config.gateway.json was er ook ..

nu nog even pielen met de certificaat, die heeft zover ik kan zien een andere locatie ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De tranceivers van FibreStore.com werken als een tierelier. @Kavaa Dank je voor jouw aanbod, maar het is niet meer nodig :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
ocf81 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:34:
De tranceivers van FibreStore.com werken als een tierelier. @Kavaa Dank je voor jouw aanbod, maar het is niet meer nodig :)
Nice, misschien nog even handig voor de rest om te delen welke je nu precies besteld hebt ; >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ook de Cloudkey Gen 2 plus nu binnen. In eerste instantie kon ik geen backup terugzetten want mijn Gen 1 draait op 5.9.32 en de Gen 2 had een oudere versie. Via SSH een update gedaan,

code:
1
2
3
cd /tmp
wget https://dl.ubnt.com/unifi/5.9.32-016da0b7c1/unifi_sysvinit_all.deb
dpkg -i unifi_sysvinit_all.deb

backup terug en klaar.

Verbruik CK G2 valt me enorm mee 5.7 Watt ongeveer. Totaal kom ik op 13 Watt inclusief 2 AP's

Nu op zoek naar een paar camera's

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 22-12-2018 17:54 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

• 6x Intel E10GSFPSR Compatible 1000BASE-SX and 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module ID #36431
  • 4x HPE J9150A Compatible 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module (product #11559)
  • 10x biquiti UF-MM-10G Compatible 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module (product #65336)
  • 10x 3m (10ft) LC UPC to LC UPC Duplex 2.0mm PVC (OFNR) OM3 Multimode Fiber Optic Patch Cable (product #41728)
Wat wel jammer is, is dat die Ubiquiti-compatible modules niet terugschakelen naar 1gigabit als je ze in een SFP slot stopt. Ze werken dus alleen in mijn US-16-XG, en niet in de SFP poorten van mijn andere Ubiquiti switches. (US-24 en US-8-150)

[edit] De HP-compatible gebruik ik met de HPE 560 SFP+, de intel-compatible met de X710 en de X520. De Ubiquiti-compatible zitten in de US-16-XG

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 22-12-2018 19:17 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Gebruikt iemand hier SSH keys voor de CK? In de controller kan je het instellen voor je adopted devices maar voor je CK weer niet.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
ocf81 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:58:
  • 6x Intel E10GSFPSR Compatible 1000BASE-SX and 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module ID #36431
  • 4x HPE J9150A Compatible 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module (product #11559)
  • 10x biquiti UF-MM-10G Compatible 10GBASE-SR SFP+ 850nm 300m DOM Transceiver Module (product #65336)
  • 10x 3m (10ft) LC UPC to LC UPC Duplex 2.0mm PVC (OFNR) OM3 Multimode Fiber Optic Patch Cable (product #41728)
Wat wel jammer is, is dat die Ubiquiti-compatible modules niet terugschakelen naar 1gigabit als je ze in een SFP slot stopt. Ze werken dus alleen in mijn US-16-XG, en niet in de SFP poorten van mijn andere Ubiquiti switches. (US-24 en US-8-150)
Thanks, ik snap hem en die FS modules doen dat wel correct.
Heb ze ook vaker hoor.
Alleen moet je altijd even goed kijken wat waar compatible voor is ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:58:
Ik ben absoluut geen kenner maar heb me op een blauwe maandag eens een beetje erin verdiept om thuis twee switches via glasvezel te verbinden. En wat ik toen las is dat SFP+ modules sowieso niet werken in SFP poorten. Dit dus omdat SFP+ wel backwards compatible is (accepteert wel SFP modules) maar SFP niet forward compatible is (accepteert geen SFP+ modules). Dit zou dus te maken hebben met de SFP(+) standaard en dus niet met de modules/specifieke model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kavaa schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:25:
[...]

Thanks, ik snap hem en die FS modules doen dat wel correct.
Heb ze ook vaker hoor.
Alleen moet je altijd even goed kijken wat waar compatible voor is ;)
De sales suport van FS is tamelijk OK. Zelfs voor zo'n kleine order gaan ze uitgebreid in op vragen die je hebt en denken ze ook een beetje mee. Ik ben heel tevreden over de gang van zaken bij deze order.
RobertMe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:25:
[...]

Ik ben absoluut geen kenner maar heb me op een blauwe maandag eens een beetje erin verdiept om thuis twee switches via glasvezel te verbinden. En wat ik toen las is dat SFP+ modules sowieso niet werken in SFP poorten. Dit dus omdat SFP+ wel backwards compatible is (accepteert wel SFP modules) maar SFP niet forward compatible is (accepteert geen SFP+ modules). Dit zou dus te maken hebben met de SFP(+) standaard en dus niet met de modules/specifieke model.
Interessant om te weten idd. Wel gek dat de Ubiquiti-compatible module gewoon herkend wordt door de US-8 die ik op mijn werkblad heb staan, maar dat ie vervolgens faliekant dienst weigert als het om het opzetten van een link gaat. Toen maar even in de switch gestopt waar het allemaal mee moet gebeuren, en tot mijn opluchting kreeg ik zo'n wit vlak in de controller. (persoonlijk zou ik liever een andere kleur terugzien voor 10G, wit contrasteert niet zo goed met de gebroken witte achtergrond van het paneel)

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 22-12-2018 18:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

SSL voor cloudkey gen2 (plus)

optie 1: er is een standaard pagina beschikbaar via de URL van de cloudkey op port 443
dit draait op nginx
/etc/nginx/sites-available/unifi-management-portal
hier kan je de ssl key info makkelijk aanpassen

ssl_certificate /etc/ssl/private/cloudkey.crt;
ssl_certificate_key /etc/ssl/private/cloudkey.key;

deze 2 regels pas je dan aan naar je eigen key
nginx daarna bijv. via /etc/init.d/nginx restart opnieuw starten en hop de landing page heeft ssl

Protect en Controller is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:14
Zo, ik ook maar eens een negatieve ervaring melden, dat hoort er ook bij.
Een UAP-AC-LR in januari 2017 aangeschaft via Afuture. Deze heeft geen bereik meer, zomaar opeens uit het niets. Reset helpt niet, update helpt niet. Na wat gezoek op het internet het advies gevonden om een telefoon tegen de AP aan te houden. En ja, dan is er opeens een SSID te vinden. Het bereikt is teruggevallen tot whopping 50cm :/ . Garantie wordt zo ook wel een uitdaging. Ah well, shit happens. Zo zie je maar, ook Ubiquiti kan er mee kappen. Mailtje naar de importeur gestuurd, kijken of die wat kan betekenen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Die Bruine Ik zou toch zeggen dat een AP een duurzaam apparaat is en dat Azerty voor 3 jaar garantie moet geven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Helaas is het failliete Afuture :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Die Bruine schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:02:
Zo, ik ook maar eens een negatieve ervaring melden, dat hoort er ook bij.
Een UAP-AC-LR in januari 2017 aangeschaft via Afuture. Deze heeft geen bereik meer, zomaar opeens uit het niets. Reset helpt niet, update helpt niet. Na wat gezoek op het internet het advies gevonden om een telefoon tegen de AP aan te houden. En ja, dan is er opeens een SSID te vinden. Het bereikt is teruggevallen tot whopping 50cm :/ . Garantie wordt zo ook wel een uitdaging. Ah well, shit happens. Zo zie je maar, ook Ubiquiti kan er mee kappen. Mailtje naar de importeur gestuurd, kijken of die wat kan betekenen.
Hèb je al een support ticket aangemaakt bij ubnt?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Oops, ja inderdaad. Verkeerd gelezen |:( (sorry)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
HKLM_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:13:
[...]

Hèb je al een support ticket aangemaakt bij ubnt?
Dat is de volgende stap. Via de RMA site kom ik in elk geval niet verder. Afuture staat overigens ook niet (meer?) in de lijst van officiële distributeurs.

Kan even duren gezien de feestdagen, maar zodra ik ook maar van iemand antwoord heb zal ik dat hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Die Bruine schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:16:
[...]

Dat is de volgende stap. Via de RMA site kom ik in elk geval niet verder. Afuture staat overigens ook niet (meer?) in de lijst van officiële distributeurs.

Kan even duren gezien de feestdagen, maar zodra ik ook maar van iemand antwoord heb zal ik dat hier posten.
Heb je de factuur nog? Het lijkt me dat je dan in ieder geval eigenaarschap en de aanschafdatum kan aantonen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ja die heb ik gelukkig nog wel. Vandaar ook het mailtje naar de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ik probeer mijn nieuwe certificate toe te voegen aan de CK maar blijf de melding: unable to import the certificate into keystor krijgen. Ik heb de CK een factory reset gegeven en volg de handleiding van willie https://docs.google.com/d...oEu-YvdmEmztUIj2Mj4A/edit Begin dit jaar ging dit zonder issues....

Iemand een tip?

Opgelost door Willie Howe damm die gast reageert gewoon snel op mail :P

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 23-12-2018 15:11 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:28:
Ik probeer mijn nieuwe certificate toe te voegen aan de CK maar blijf de melding: unable to import the certificate into keystor krijgen. Ik heb de CK een factory reset gegeven en volg de handleiding van willie https://docs.google.com/d...oEu-YvdmEmztUIj2Mj4A/edit Begin dit jaar ging dit zonder issues....

Iemand een tip?

Opgelost door Willie Howe damm die gast reageert gewoon snel op mail :P
altijd handig om dan nog even te vertellen wat er dan mis ging? en hoe je het oploste ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
zeroday schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:02:
[...]

altijd handig om dan nog even te vertellen wat er dan mis ging? en hoe je het oploste ;)
Uiteraard ik was nog niet zo ver... liep weer tegen een andere error aan :P

Was eigenlijk echt een stomme actie van mij :D Bij het importeren kreeg ik de error unable to import the certificate into keystor krijgen. Ik had zijn handleiding al een x gevolgd en dit ging goed. Nu moet je ook de line breaks uit je certificaat verwijderen. (en daar ging het even mis bij mij)

Standaard is het certificaat zo:
code:
1
2
3
4
5
 -----BEGIN CERTIFICATE-----
MIIFdDCCBFygAwIBAgIQJ2buVutJ846r13Ci/ITeIjANBgkqhkiG9w0BAQwFADBv
MQswCQYDVQQGEwJTRTEUMBIGA1UEChMLQWRkVHJ1c3QgQUIxJjAkBgNVBAsTHUFk
ZFRydXN0IEV4dGVybmFsIFRUUCBOZXR3b3JrMSIwIAYDVQQDExlBZGRUcnVzdCBF
eHRlcm5hbCBDQSBSb290MB4XDTAwMDUzMDEwNDgzOFoXDTIwMDUzMDEwNDgzOFow

Maar alle certificaten moeten zo zijn:
code:
1
 -----BEGIN CERTIFICATE-----MIIFdDCCBFygAwIBAgIQJ2buVutJ846r13Ci/ITeIjANBgkqhkiG9w0BAQwFADBvMQswCQYDVQQGEwJTRTEUMBIGA1UEChMLQWRkVHJ1c3QgQUIxJjAkBgNVBAsTHUFkZFRydXN0I

Daarna importeert hij de certificaten wel. Dat van die line breaks heb ik nooit geweten en de vorige keer heb ik dat ook niet gedaan.... maar nu werkt het :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dat is slordig, want het certificaat is BASE64 encoded, en regeleindes zijn gewoon toegestaan in de BASE64-specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muzjac
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05-2023
Ik denk dat je in een verkeerd topic zit. :)

[ Voor 89% gewijzigd door Equator op 24-12-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
burne schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:11:
Dat is slordig, want het certificaat is BASE64 encoded, en regeleindes zijn gewoon toegestaan in de BASE64-specs.
Kan mij ook niet heugen dat ik dat de vorige keer heb gedaan. Ik zie nu dat het ook gewoon op de ubnt site stond 8)7

Troubleshooting
If the error "Unable to import certificate into keystore" appears when importing the signed certificate & intermediate certs, try the following steps:

1. Edit the certificate file and remove any blank spaces after each line of the cert.

2. Save changes re-import the certificate.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:06
HKLM_ schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:42:
[...]

Kan mij ook niet heugen dat ik dat de vorige keer heb gedaan. Ik zie nu dat het ook gewoon op de ubnt site stond 8)7

Troubleshooting
If the error "Unable to import certificate into keystore" appears when importing the signed certificate & intermediate certs, try the following steps:

1. Edit the certificate file and remove any blank spaces after each line of the cert.

2. Save changes re-import the certificate.
Zit het verschil niet in de CR en/of LF karakters in documenten opgemaakt in Windows of linux editors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ardvark99 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:15:
[...]

Zit het verschil niet in de CR en/of LF karakters in documenten opgemaakt in Windows of linux editors?
Mmm geen idee. Ik download normaal de certificaten en zet ze 1op1 over. Heb ook nog nooit gehad dat ik dit moest aanpassen maar nu dus wel.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ardvark99 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:15:
[...]

Ja, maar de BASE64-spec is daar heel duidelijk over: carriage return en line feed moeten beiden genegeerd worden.

(UNIX (en de rest van de wereld) gebruikt line feeds, en Windows en MS DOS gebruiken een carriage return/line feed-combinatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Als ik n beetje rondneus lijkt Ubiquiti toch Protect misschien exclusief voor de CloudKey 2+ te houden; elke vraag mbt tot een Docker image wordt gesloten en verwezen naar n wat grotere thread waaruit blijkt dat ze er niet happig op zijn...zou toch jammer zijn :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:19:
Gebruikt iemand hier SSH keys voor de CK? In de controller kan je het instellen voor je adopted devices maar voor je CK weer niet.
Klopt, voor je CK is een apart account. Het is ook 'Device Authentication' ;) Staat je overigens niets in de weg om dit gewoon met ssh key copy alsnog te doen zoals met elke linuxmachine gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ed1703 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:57:
[...]
Klopt, voor je CK is een apart account. Het is ook 'Device Authentication' ;) Staat je overigens niets in de weg om dit gewoon met ssh key copy alsnog te doen zoals met elke linuxmachine gebruikelijk is.
Klopt had op het ubnt forum wat gevonden maar dat overleeft een reboot niet :X

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:58:
[...]

Klopt had op het ubnt forum wat gevonden maar dat overleeft een reboot niet :X
Raar, werkt hier namelijk prima, ook met firmware-upgrades/reboots/etc..
En ik heb niets anders gedaan dan .ssh aangemaakt, rechten goedgezet, key copy gedaan en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ed1703 schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:01:
[...]
Raar, werkt hier namelijk prima, ook met firmware-upgrades/reboots/etc..
En ik heb niets anders gedaan dan .ssh aangemaakt, rechten goedgezet, key copy gedaan en klaar.
mmm dan ga ik het nog maar eens proberen :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Die Bruine schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:28:
Ja die heb ik gelukkig nog wel. Vandaar ook het mailtje naar de importeur.
Bericht van de importeur, Afuture heeft hem niet via de importeur. Dus helaas pindakaas. Deze UAP AC LR is dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IMHO zou het niet meer dan normaal zijn dat ze die UAP AC LR gewoon voor hem omruilen : Hij heeft in principe nog één maand garantie! :)

/EDIT :
Die Bruine schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:04:
Die verwijzen naar de importeur. Op zich vind ik dat ook niet vreemd. Grijze import brengt nou eenmaal risico's met zich mee.
Nu maar op zoek naar vervanging.
Dat vind ik echt niet kunnen!

Toen ik zelf de RMA beheerde voor een wereldwijd bedrijf was het gewoon van :
- Bewijs van aankoop + S/N vragen.
- Doorverwijzen naar het RMA Center in het desbetreffende land indien de gegevens kloppen.

That's it! :Y)

[ Voor 66% gewijzigd door nero355 op 24-12-2018 21:13 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Die verwijzen naar de importeur. Op zich vind ik dat ook niet vreemd. Grijze import brengt nou eenmaal risico's met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Bruine schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:04:
Uiteraard heb je daar in dit geval niks aan omdat de verkoper failiet is. Maar of het wel of geen grijze import is zou lijkt mij normaliter toch niet uit hoeven te maken. In die zin dus dat je niet zou hoeven te controleren waar de verkoper de artikelen vandaan haalt. En jij hebt het gewoon gekocht bij een Nederlandse winkel.

En dat Ubiquiti in dit geval naar de importeur verwijst vindt ik eigenlijk ook raar. Je hebt een overeenkomst met de verkopende partij (Afuture dus). Nu zie je tegenwoordig wel meer en meer dat de fabrikant zelf (ook) garantieafhandeling doet. Maar de importeur lijkt mij in deze helemaal geen partij. Dat Ubiquiti naar de verkopende partij verwijst kan/mag dan ook gewoon, jij hebt immers geen overeenkomst met Ubiquiti. Maar dat de verkopende partij in dit geval failliet is maakt het dan wel lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Donderdag komen mijn bestelde ubiquiti producten binnen (ER4, US-8-150w, UAP-nanoHD)
Ter voorbereiding al wat ingelezen en op de YouTube kanalen van crosstalk en Willie howe de configuratie bekeken. Verder heb ik op mijn pi unifi controller en UNMS geïnstalleerd.

Nu wordt me 1 ding nog niet helemaal duidelijk als ik binnen unifi naar Networks ga zie ik 1 default LAN staan welke niet verwijderd kan worden met native vlan id 1. Dit een corporate netwerk en is dus voor een usg welke ik niet besteld heb.
Als ik nu een trunk wil maken tussen tussen de edgerouter en de unifi switch kan ik hier nu niet gebruik maken van native vlan1 aangezien ik geen vlan only netwerk aan kan maken met vlan id 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheMystery schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 07:32:
Nu wordt me 1 ding nog niet helemaal duidelijk als ik binnen unifi naar Networks ga zie ik 1 default LAN staan welke niet verwijderd kan worden met native vlan id 1. Dit een corporate netwerk en is dus voor een usg welke ik niet besteld heb.
Als ik nu een trunk wil maken tussen tussen de edgerouter en de unifi switch kan ik hier nu niet gebruik maken van native vlan1 aangezien ik geen vlan only netwerk aan kan maken met vlan id 1?
Aangezien je geen USG hebt lijkt het mij dat het niks uit maakt of je gebruik maakt van corporate, guest, of VLAN-only. Zoals je zelf al zegt zijn corporate en guest alleen voor de USG die de DHCP, firewalling etc doet in die gevallen. Voor de switch met de port profiles maakt het verder ook niet uit. Die krijgt immers alleen een VLAN nummertje binnen.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat het standaard port profile All VLAN 1 op untagged heeft. Waarschijnlijk wil je dit in de ER4 dus ook zo instellen. VLAN 1 untagged en de rest dan tagged.
Uiteraard kun je in de UniFi controller ook een eigen port profile aanmaken en VLAN1 daarin ook op tagged zetten, maar voordeel van All is dat die automatisch beheerd wordt door de UniFi controller en nieuw aangemaakte netwerken dus automatisch daaraan worden toegevoegd (en bij verwijderen weer eruit worden gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
RobertMe schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:55:
[...]

Aangezien je geen USG hebt lijkt het mij dat het niks uit maakt of je gebruik maakt van corporate, guest, of VLAN-only. Zoals je zelf al zegt zijn corporate en guest alleen voor de USG die de DHCP, firewalling etc doet in die gevallen. Voor de switch met de port profiles maakt het verder ook niet uit. Die krijgt immers alleen een VLAN nummertje binnen.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat het standaard port profile All VLAN 1 op untagged heeft. Waarschijnlijk wil je dit in de ER4 dus ook zo instellen. VLAN 1 untagged en de rest dan tagged.
Uiteraard kun je in de UniFi controller ook een eigen port profile aanmaken en VLAN1 daarin ook op tagged zetten, maar voordeel van All is dat die automatisch beheerd wordt door de UniFi controller en nieuw aangemaakte netwerken dus automatisch daaraan worden toegevoegd (en bij verwijderen weer eruit worden gehaald).
Oké, kunt het beste dus all kiezen voor de trunk, ben zelf altijd gewend om de vlans netjes te definiëren.
Maar als ik dus vlan1 wil gebruiken in een port profiel kan dat met het default netwerk LAN, de switch zal dit zien als vlan1 en de rest van de settings worden genegeerd omdat ik geen usg heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheMystery schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:26:
[...]

Oké, kunt het beste dus all kiezen voor de trunk, ben zelf altijd gewend om de vlans netjes te definiëren.
Maar als ik dus vlan1 wil gebruiken in een port profiel kan dat met het default netwerk LAN, de switch zal dit zien als vlan1 en de rest van de settings worden genegeerd omdat ik geen usg heb?
Dat lijkt mij wel de meest waarschijnlijke situatie ja. Maar met zekerheid zeggen kan ik niet omdat ik begonnen ben met USG + USW + UAPs. En een (tagged) VLAN is uiteindelijk niks meer dan een nummertje in een ethernet pakket. Zolang de ER en USW dus dezelfde nummertjes gebruiken zou er verder niks aan de hand hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Heeft iemand hier een tip hoe je makkelijk een l2tp verbinding vanaf een Linux (raspbian) kan opzetten naar de usg? Ik heb network-manager geïnstalleerd samen met strongswan maar een verbinding opzetten ho maar.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:16:
[...]

Maar heb je op’t linkje gedrukt en was dat waar je naar op zoek was?
Dank je.

Ja, gedrukt. Wel zoiets denk ik.. maar vind het wat omslachtig voor het doel. Denk dat een cam die kan draaien via een HTTP GET/POST met een API, handiger is voor mij.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

GreNade schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:47:
Hmm,

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Ubiquiti in huis. Ik gebruik zelf met name windows/android apparaten, maar ik heb ook een iPad. Ik hoef me nooit zorgen te maken over roaming, dat gaat perfect. Na een minuutje boven te zitten schakelt ie netjes.

Mijn ouders, die hoofdzakelijk apple apparatuur hebbeb, klagen dat ze boven vaak de wifi uit en aan moeten zetten om de wifi te laten schakelen. Op macbooks/ipads/iphones dus. Het lijkt er dus op dat die apparaten niet helemaal lekker roamen om een of andere reden.

Iemand ervaringen met Apple+Unifi, specifiek op roamingebied?
Een reactie op een al wat oudere post, maar misschien toch handig voor anderen.

Ik heb (wellicht) hetzelfde gemerkt: ik draai al langer 2 maal de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) . Ieder jaar upgraden mijn partner en ik de iPhone van 6S naar 7 naar 8, gaat allemaal goed. Firmware van zowel de iPhones als de AP's altijd up-to-date.

Toen gingen we ongeveer gelijktijdig over van de iPhone 8 naar de iPhone Xs. We kregen beiden roaming problemen, wanneer we van de woonkamer naar zolder liepen en vice versa. Na dit een maandje aangezien te hebben was ik het zat: in de controller heb ik via Settings, Site, 'Enable advanced features' uitgezet. Ik ben vergeten of ik ' Fast Roaming ' aan had staan, maar dat staat nu iig uit.
Daarna geen roaming troubles met de iPhone Xs'en meer.

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil in mijn appartement een In-Wall plaatsen voor de WiFi. Allen twijfel ik nog tussen de Ubiquiti UniFi AC In-Wall en Ubiquiti UniFi In-Wall HD.

Weet dat het lastig te zeggen is op afstand maar heeft de HD nut voor 50m2 of is de normale goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Niet moeilijk doen en gewoon de normale kopen voor thuis : Ga ik ook doen! :)

/EDIT :
RobertMe schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:51:
Voor wifi zal met zo'n oppervlakte de normale waarschijnlijk ruim voldoende zijn. Maar de HD heeft wel 4 poorten en de normale maar 2. Mogelijk dat dat je nog aan het twijfelen brengt :p
Iets wat ik trouwens ontzettend kinderachtig vind vanuit Ubiquiti : Die paar poorten extra kosten niks zowat en om daar nou € 120 extra voor te betalen... :/

Het PCB waar beiden op gebaseerd zijn is misschien zelfs identiek :
ardvark99 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Dan koop ik nog liever een US-8 erbij naast een normale IW :)
Wat ik zojuist heb gedaan... driemaal! :+

[ Voor 83% gewijzigd door nero355 op 26-12-2018 22:24 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:17:
Ik wil in mijn appartement een In-Wall plaatsen voor de WiFi. Allen twijfel ik nog tussen de Ubiquiti UniFi AC In-Wall en Ubiquiti UniFi In-Wall HD.

Weet dat het lastig te zeggen is op afstand maar heeft de HD nut voor 50m2 of is de normale goed.
Voor wifi zal met zo'n oppervlakte de normale waarschijnlijk ruim voldoende zijn. Maar de HD heeft wel 4 poorten en de normale maar 2. Mogelijk dat dat je nog aan het twijfelen brengt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:17:

De In-Wall is prima voor 50M2.

Echter de In-Wall HD heeft er ook een 4-poorts switch in zitten. En dat is voor mij een argument om voor dat model te gaan, want dan heb ik in mijn gamesroom geen extra switch nodig (staan nl. exact 4 apparaten die ik met ethernet wil verbinden).

De In-Wall heeft "slechts" twee poorten. Zowel de In-Wall als de In-Wall HD heeft een PoE Passthrough poort. Dus dat is geen verschil.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

Sinds erg kort ook over op het netwerk van ubiquiti. 1x usg 1x ap AC LR en 2x nano 5 (PtP van woonkamer naar zolder). Komt als het goed is nog een geschikte poe 5 poorts switch binnen die op zolder de boel aan stuurt. Hierna ooit nog een upgrade beneden met een 8 poorts poe switch. Guest lan al geconfigureerd en verbindingen tussen managet lan en guest lan via firewall rules uitgeschakeld. Ben erg tevreden over de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
mutsje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:12:
Sinds erg kort ook over op het netwerk van ubiquiti. 1x usg 1x ap AC LR en 2x nano 5 (PtP van woonkamer naar zolder). Komt als het goed is nog een geschikte poe 5 poorts switch binnen die op zolder de boel aan stuurt. Hierna ooit nog een upgrade beneden met een 8 poorts poe switch. Guest lan al geconfigureerd en verbindingen tussen managet lan en guest lan via firewall rules uitgeschakeld. Ben erg tevreden over de snelheid.
Welke firewall regels heb je toegepast?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

geen lan out van managed lan naar guest lan. Volgens een tutorial. Wat ik heb gelezen als je een nieuwe netwerk als guest implementeerd er sowieso geen verkeer tussen managed lan en guest lan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
mutsje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:28:
geen lan out van managed lan naar guest lan. Volgens een tutorial. Wat ik heb gelezen als je een nieuwe netwerk als guest implementeerd er sowieso geen verkeer tussen managed lan en guest lan is.
Ja dat dacht ik ook... ik heb een guest wifi aangemaakt + netwerk + portal met de guest policy’s maar ik kan op een pc die de portal open heeft staat pingen naar al mijn netwerken, putty sesies ssh opzetten, devices scannen via netwerk. Heb het idee dat die guest policyes niet echt werken...

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 26-12-2018 22:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

HKLM_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:44:
[...]

Ja dat dacht ik ook... ik heb een guest wifi aangemaakt + netwerk + portal met de guest policy’s maar ik kan op een pc die de portal open heeft staat pingen naar al mijn netwerken, putty sesies ssh opzetten, devices scannen via netwerk. Heb het idee dat die guest policyes niet echt werken...
Ik heb dus firewall rules aangemaakt die verkeer droppen van guest naar management en visa versa. Ik kan niks pingen etc tussen beide netwerken.

• readytoflow
  • Niet online
Wat zou het verstandigst zijn in deze situatie?
Ik wil de tuin voorzien van beter wifi.
1) omdat het fijn is
2) omdat de beveiligingscamera's dan wel altijd verbinding hebben.

Camera aan het einde van de tuin is 15 meter vanaf de achterdeur/keuken.

Ik heb nu 3 AP lites die het huis van wifi voorzien.
Om de tuin te bereiken heb ik 2 locaties.
Vanaf de keuken. Makkelijkst te installeren. Maar daar heb ik geen mogelijkheid voor een UTP kabel.
Vanaf de slaapkamer. Daar heb ik nog wel een poort over op een switch (non unifi btw). van daaruit zou ik een P&P mesh AP op het dakterras kunnen installeren.
Dakterras kan extreem warm worden in de zomer en er is geen beschutting tegen regen.
Dakterras is uiteraard hoger dan de tuin en de schuur (geen idee of dat invloed heeft)

Dus:
of een AP lite draadloos in de keuken?
Of een Mesh AP bekabeld vanaf dakterras.

En welke Mesh is dan het meest geschikt? UAC-AC-M of de UAC-AC-M Pro?

• HKLM_
readytoflow schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:58:
Wat zou het verstandigst zijn in deze situatie?
Ik wil de tuin voorzien van beter wifi.
1) omdat het fijn is
2) omdat de beveiligingscamera's dan wel altijd verbinding hebben.

Camera aan het einde van de tuin is 15 meter vanaf de achterdeur/keuken.

Ik heb nu 3 AP lites die het huis van wifi voorzien.
Om de tuin te bereiken heb ik 2 locaties.
Vanaf de keuken. Makkelijkst te installeren. Maar daar heb ik geen mogelijkheid voor een UTP kabel.
Vanaf de slaapkamer. Daar heb ik nog wel een poort over op een switch (non unifi btw). van daaruit zou ik een P&P mesh AP op het dakterras kunnen installeren.
Dakterras kan extreem warm worden in de zomer en er is geen beschutting tegen regen.
Dakterras is uiteraard hoger dan de tuin en de schuur (geen idee of dat invloed heeft)

Dus:
of een AP lite draadloos in de keuken?
Of een Mesh AP bekabeld vanaf dakterras.

En welke Mesh is dan het meest geschikt? UAC-AC-M of de UAC-AC-M Pro?
Ik heb zeer goede ervaringen met de wireless uplink van de lite. Heb deze een weekje beneden hangen nu en vaak is het uplink bereik 60 a 70% (hij krijgt signaal van boven) haal hiermee net niet mijn volle ziggo snelheid.

Dus als je berijk momenteel in de keuken goed is zou je dat best kunnen overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 27-12-2018 04:56 ]

Cloud ☁️

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27

TRaSH

koffie ?

Ik ken iemand die heeft in de tuin zo een buiten ding (kan even niet op de type nummer komen zit op mijn telefoon) en dan met zo een power plug ding voor het internet.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

lier

MikroTik nerd

Gebruik zelf de UAP-AC-M (model met de twee antennes erop), prima accesspoint. Ongeacht de keuze die je maakt moet je hem altijd via de netwerkpoort voeden. Als je de kans hebt, altijd een wired uplink gebruiken.

Overigens kun je WiFi jammen, beveiligingscamera's zou je daarom bij voorkeur bedraad willen aansluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• readytoflow
  • Niet online
lier schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:43:
Gebruik zelf de UAP-AC-M (model met de twee antennes erop), prima accesspoint. Ongeacht de keuze die je maakt moet je hem altijd via de netwerkpoort voeden. Als je de kans hebt, altijd een wired uplink gebruiken.

Overigens kun je WiFi jammen, beveiligingscamera's zou je daarom bij voorkeur bedraad willen aansluiten.
Alleen de twee camera's midden en achterin de tuin zijn draadloos. Ik neig ernaar om Die UAP-AC-M te kopen.
Maar kan je dat ding echt jarenlang buiten in weer en wind hangen?

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:57
readytoflow schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:45:
[...]

Alleen de twee camera's midden en achterin de tuin zijn draadloos. Ik neig ernaar om Die UAP-AC-M te kopen.
Een familielid heeft de voorganger ervan al een drietal jaar buiten hangen aan een paal, zonder enige beschutting. Het hangt in de volle zon, regen en wind en doet het nog steeds prima.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39

lier

MikroTik nerd

readytoflow schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:45:
Ik heb hem pas 1,5 jaar ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nee. De HD heeft geen enkel nut als je overweging oppervlak is. De HD heeft nut als je veel gebruikers per vierkante meter hebt. Iets wat je ook kunt lezen in de literatuur van Ubiquity.

Als we even een denkbeeldige school nemen hang je HD's in de kantine, Pro in de klaslokalen (omdat je die door kunt lussen) en LR's op het sportveld buiten.

lier schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:43:

Effe ter beeldvorming :

Je bedoelt dit model neem ik aan : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) :?

IMHO de beste en simpelste oplossing inderdaad :)

• Kelfox
  • Laatst online: 10-05-2023
Is het mogelijk om een bestaand Wifi-netwerk uit te breiden met de "Ubiquiti UniFi In-Wall HD" waarbij de huidige SSID's behouden worden? Ik wil dus liever niet nog een SSID erbij van een extra accesspoint.

Het idee: Bij de tv heb ik een lan kabel liggen, deze gebruik ik voor de uplink en vervolgens vanuit de Ubiquiti Ubiquiti UniFi In-Wall HD gebruik ik de lan-poorten voor de tv/nvidiashieldtv/xbox.

[ Voor 3% gewijzigd door Kelfox op 27-12-2018 12:55 . Reden: Ubiquiti UniFi In-Wall HD ipv UniFi AC In-Wall Pro wegens aantal poorten benodigd ]

Kelfox schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:53:
Is het mogelijk om een bestaand Wifi-netwerk uit te breiden met de "Ubiquiti UniFi In-Wall HD" waarbij de huidige SSID's behouden worden? Ik wil dus liever niet nog een SSID erbij van een extra accesspoint.

Het idee: Bij de tv heb ik een lan kabel liggen, deze gebruik ik voor de uplink en vervolgens vanuit de Ubiquiti Ubiquiti UniFi In-Wall HD gebruik ik de lan-poorten voor de tv/nvidiashieldtv/xbox.
Bestand wifi netwerk met of zonder Ubiquiti hardware? Uitbreiden en zelfde SSID hanteren kan in ieder geval altijd. Maar als je non Ubiquiti APs gebruikt dan krijg je in de controller meldingen dat er "rogue access points" gedetecteerd zijn. An zich niet zo spannend, maar wel handig in de zakelijke hoek dat je als bedrijf (/netwerkbeheerder) weet dat er een niet Ubiquiti beheert AP is. Dit omdat de oorzaak daarvan bv ook bij hackers kan liggen die met een eigen AP met hetzelfde SSID proberen om de zakelijke apparatuur verbinding met dat netwerk te laten maken om zo een man-in-the-middle aanval te doen.

• Kelfox
  • Laatst online: 10-05-2023
RobertMe schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:00:
[...]

Bestand wifi netwerk met of zonder Ubiquiti hardware? Uitbreiden en zelfde SSID hanteren kan in ieder geval altijd. Maar als je non Ubiquiti APs gebruikt dan krijg je in de controller meldingen dat er "rogue access points" gedetecteerd zijn. An zich niet zo spannend, maar wel handig in de zakelijke hoek dat je als bedrijf (/netwerkbeheerder) weet dat er een niet Ubiquiti beheert AP is. Dit omdat de oorzaak daarvan bv ook bij hackers kan liggen die met een eigen AP met hetzelfde SSID proberen om de zakelijke apparatuur verbinding met dat netwerk te laten maken om zo een man-in-the-middle aanval te doen.
Goeie vraag. Ik heb nu een USG + UniFi AP AC LR

Niet zo moeilijk doen/denken : Dat kan gewoon! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aukemuis
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08-2024

volgens mij aanprikken en adopten
Kelfox schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:06:
[...]

Goeie vraag. Ik heb nu een USG + UniFi AP AC LR
Exact zoals @aukemuis zegt. AP aansluiten met netwerkkabel, in de controller op "Adopt" klikken, even wachten, en je bent klaar. Dit omdat alles beheert wordt door de controller en die standaard de "Default" WLAN group toekent aan nieuwe APs en die WLAN groep dus je huidige WLANs/SSIDs bevat.

Dit is dus ook waar het voordeel van Ubiquiti vandaan komt. Centraal beheer van meerdere apparaten waarbij je eenvoudig de configuratie over alle apparaten doet uitrollen.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.