readytoflow schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 01:29:
Even een noot vraag hoor...sorry daarvoor.
Ik heb de USG en 2 AC Lites aangeschaft vandaag
Is dit nu een kwestie van eerst software downloaden via huidige netwerk
Installeren
Kabel omleggen:
Ziggo Modem (reeds in bridge) > USG > Switch (non Ubiquity) > AC Lites & overige netwerk.
Dan alles aanzetten.
Mijn macbook heeft geen ethernetpoort. kan ik nu draadloos aan de slag via 'localhost' oid?
Ik wilde het even snel doen, maar liep er net op vast. Draadloos vond de unifi applicatie geen USG/AP.
Ik zou beginnen met alleen de APs, aangesloten op je bestaande router. Als je dan de controller op de macbook hebt kun je de APs via die weg configureren (je Macbook is verbonden met bestaande router en de APs zitten in hetzelfde netwerk). Ik zou dan wel een (tijdelijk) unieke netwerknaam/SSID gebruiken.
Vervolgens sluit je (minimaal 1) AP aan op de USG en als je de Macbook dan verbind met dat (tijdelijke) netwerk zou de USG dus ook in de controller moeten verschijnen waarna je die kunt configureren. Daarna kun je dus ook de bestaande router vervangen door de USG.
Kanttekening hierbij is wel dat de bestaande router niet hetzelfde IP range/subnet moet hebben als de USG (192.168.1.0/24 dus). Als dat wel zo is kun je de USG (nog) niet aansluiten op je bestaande router. Dus of je laat de USG losgekoppeld van het netwerk, of je probeert het door meteen de bestaande router te vervangen.
Overigens is een
set-inform zoals @mchl8 aangeeft niet perse nodig. Als de controller en UniFi hardware zich in hetzelfde netwerk bevinden zou dat automatisch goed moeten gaan. Ikzelf heb in ieder geval nooit een set-inform gedaan op mijn UAPs, USWs en USG.
@mchl8 jouw oplossing gaat denk ik niet werken? Als je de WAN poort van de USG aansluit op de (LAN poort van) de bestaande router kun je immers niet in de USG komen (want WAN => LOCAL/LAN verkeer is niet toegestaan). En als je de LAN poort van de USG aansluit op de bestaande router dan heb je 2 DHCP servers draaien

In mijn oplossing wordt dat probleem vermeden door dus eerst minimaal 1 AP te configureren en die aan de LAN van de USG te hangen. Daardoor kan de Macbook mooi aan de LAN kant van de USG verbinden.