Bor schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:37:
Wat betreft swtich en AP moet ik nog een keuze maken. Belangrijk is PoE en het liefst ook passief gekoeld. Ik zit te kijken naar de Edgeswitch10XP. Snel en krachtig en zo te zien nog minder power consumption dan een Unify 8 poort. Nadeel is een hogere aanschafprijs
Als ik het goed zie doet deze EdgeSwitch 10XP helemaal geen PoE volgens de 802.3af (en/of 802.3at) standaard. Gevolg daarvan is dus ook dat j een UniFi AP Pro niet eens kunt aansluiten via PoE, en als je andere PoE apparaten wilt aansluiten zal dat ook niet gaan werken. Daarnaast wil je passive PoE, wat dit ding wel doet, eigenlijk niet gebruiken. Dit omdat je zelf PoE aan (of uit) moet zetten op de poort en de switch vervolgens altijd stroom levert. Gevolg daarvan is dat als je een apparaat wat hier niet mee overweg kan aansluit op deze poort (dus zeg maar alle apparaten behalve die wat op basis van passive PoE werken) je dat apparaat opblaast. Een switch die op zijn minst werkt met 802.3at/af is dus zeer aan te raden.
Wat is een goede switch / AP combi momenteel? Ik lees verschillende setups zoals Pro vs Lite en verschillende switch keuzes. Is een edgeswitch handiger te comiberen met de edgerouter ivm management of maakt dat niet zo veel uit? UNMS is immers nog steeds beta en ook een Unifi switch kent goede management mogelijkheden.
De EdgeMax lijn (EdgeRouter en EdgeSwitch dus) kun je zoals je zelf al zegt alleen combineren via UNMS wat nog in ontwikkeling is. Zelf heb ik er geen ervaring mee, en daardoor weet ik ook niet of het één interface is van waaruit je alle apparaten beheert, of dat het echt een groot configuratiesysteem is. Bij UniFi kun je bv eenvoudig netwerken (/VLANs) aanmaken en bij een switch poort uit een lijst een van die netwerken selecteren als zijnde het VLAN dat op die poort staat. Of dit bij UNMS net zo makkelijk kan weet ik niet (mogelijk dat je daarbij dus nog steeds eerst het apparaat opent, en dan handmatig een VLAN id moet invullen, en dus niet dat de netwerken/VLANs uit de EdgeRouter bekend zijn en overal te selecteren).
Wat betreft AP wens ik meerdere VLAN's als mogelijkheid, power via PoE en goede dekking op 2,4 en 5 GHz.
Dat geldt voor alle UniFi APs waarbij ze allemaal gevoed kunnen worden door 802.3af. V.w.b. de Lite vs Pro opmerking. De Pro geeft een hogere (theoretische) snelheid als je clients dit ondersteunen (client moet daarvoor over een 3x3 antenne setup beschikken, en dat zijn er niet veel). Als je dus geen clients hebt die dat doen kun je IMO beter voor de
UAP AC Lite gaan. Daarbij is het voordeel van de Lite ook nog eens dat deze goedkoper is en dus vriendelijker voor de beurs als je meerdere gaat plaatsen voor een beter bereik (waarbij een AP extra altijd een beter bereik geeft dan het theoretische iets betere bereik van de Pro).
In jouw geval zou ik dus gaan voor: