[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.578 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:41
Heb geen Google home hardware. Wel een app op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lowfi schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:59:
Zijn hier ook google home gebruikers?

Mijn IoT spul zit op een apart vlan/ssid. Firewall dropped van IoT naar coperate lan, niet andersom. Verder gebruik ik "Multicast DNS" waardoor bv sreamen van mijn telefoon naar een Chrome cast audio prima gaat.

Als ik Google home gebruik (android 8 telefoon) kan ik in de google home app wel met de knoppen lampen en weet ik wat bedienen, echter stemcommandos gaan fout.

"Zet huiskamer licht uit" werkt bv niet.

Moet ik het zoeken in de vlans/firewall of in google home? :S
Gezien voice niet werkt maar via de knoppen wel lijkt mij dat het eerder ergens anders aan ligt. Werkt Google Assistant verder wel gewoon goed via voice?

Wat ik mij kan indenken is dat je meer 'aparte' dingen doet op dat VLAN waardoor voice helemaal niet werkt. Bv Pi-Hole.

En verder: welke app/integration gebruik je voor de verlichting? Gaat het om Hue lampen, een koppeling met Home Assistant, ...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
BounceMeister schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:37:
[...]

Kort en bondig antwoord. ;)
Maar dat is wat ik ga doen. Hoe meer ik erover lees, hoe kleiner ik de kans acht dat ik deze apparaten thuis kan gebruiken zonder ergernissen. Er zijn talloze berichten van mensen met exact hetzelfde probleem (Google "ubiquiti noise").
Uiteraard lees je alleen over problemen. De AP's waar geen issues mee zijn lees je niets over want daar posten mensen niet voor. Ik heb er zelf twee en zo'n 20 geplaatst elders en geen daarvan maakt geluid. Ik zou eerst een omruil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
edit..

[ Voor 99% gewijzigd door GAEvakYD op 09-12-2018 09:44 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:15
@Kavaa de InWall HD’s, kan je voor elke poort een apart vlan instellen of 1 instelling voor alle 5? Ik vond er niet veel info over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:37:
Maar dat is wat ik ga doen. Hoe meer ik erover lees, hoe kleiner ik de kans acht dat ik deze apparaten thuis kan gebruiken zonder ergernissen. Er zijn talloze berichten van mensen met exact hetzelfde probleem (Google "ubiquiti noise"). De 24V POE variant met 802.3af/A heeft dit probleem of vanaf de eerste dag, of het komt na een paar maanden opzetten. Er zijn mensen die al drie keer omgeruild hebben, en steeds hetzelfde probleem weer hebben. Andere kabels of een andere POE injector maakt bij hen geen verschil.
In een rumoerige bedrijfsomgeving heb je er wellicht geen last van, maar voor thuis is dit m.i. niet geschikt. Helemaal niet in een slaapkamer, waar je het nóg beter hoort.
Ik denk dat je beter zelf kan kijken wat een vervangend model als resultaat geeft dan wat er allemaal op het internet wordt gezegd, want zelfs mijn oude 2.4 GHz UAP's maken inderdaad iets van geluid als ik een test doe via de speedtest.net app op mijn telefoon, maar om dat te horen moet ik er echt naast zitten op 1 a 1,5 meter afstand en moet er dus volledige belasting zijn!

Zijn er gewoon een paar apparaten actief en zitten ze wat te surfen en te doen dan hoor je zo'n UAP echt niet ;)

En verder zou ik nooit een accesspoint ergens neerzetten waarbij er kans is dat ik me constant binnen 1,5 meter bereik ervan bevind : Dat wordt namelijk door de meeste fabrikanten in de handleiding afgeraden!
Zet dat ding lekker ergens op de gang of een kamer naast je slaapkamer :)
Het is wel balen, want ik dacht eindelijk iets gevonden te hebben waarmee ik thuis goed wifi bereik heb op elke verdieping (dikke betonvloeren) en waarbij "zero handoff" ervoor zorgt dat mobiele apparaten altijd een goede verbinding hebben. (Nu blijven ze vaak plakken op een AP met slecht bereik wanneer je naar boven of beneden loopt).
Zero Handoff is helaas dood en begraven... :'(

Mocht je het echt nodig hebben kan je Fast Roaming proberen, want ondertussen is er volledige 802.11r/k/v ondersteuning aanwezig als het goed is.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Mech-Warrior schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:43:
@Kavaa de InWall HD’s, kan je voor elke poort een apart vlan instellen of 1 instelling voor alle 5? Ik vond er niet veel info over.
Ik heb ze nog niet getest. Alleen maar ingekocht en ze waren meteen weer weg.
Maar volgens mij kun je niet per poort een vlan doen idd.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
Kavaa schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:01:
[...]

Ik heb ze nog niet getest. Alleen maar ingekocht en ze waren meteen weer weg.
Maar volgens mij kun je niet per poort een vlan doen idd.
Bedankt! Dat vermoeden had ik al maar het werd niet erg duidelijk omschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gisteren mijn 3 AC Pro's hun definitieve positie gegeven. Er toch voor gekozen om 2 SSID's te gebruiken voor resp 2,4 en 5 Ghz. Heb welgeteld 2 apparaten in huis die geen 5Ghz doen en das de moeite niet van het geklooi met bandsteering etc. Spul qua kanalen op VHT80 en transmit high gezet en de rest mogen de AP's zelf uitzoeken. Werkt tot nu toe als een tierelier.
DFS merkte ik regelmatig radar in de omgeving (woon tussen Volkel en Gilze Rijen in plus hoop Lifeliners die overvliegen) dus die maar lekker uit gelaten. Heb de luxe dat er hier vrijwel geen 5Ghz gebruikt wordt in de straat, of iig niet waar ik last van heb :)

Nou eens kijken of de packet drops van het AP op zolder ook minder worden...dat zat op Rx > 75% en das wat veel van het goede :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:24:
Gisteren mijn 3 AC Pro's hun definitieve positie gegeven. Er toch voor gekozen om 2 SSID's te gebruiken voor resp 2,4 en 5 Ghz. Heb welgeteld 2 apparaten in huis die geen 5Ghz doen en das de moeite niet van het geklooi met bandsteering etc. Spul qua kanalen op VHT80 en transmit high gezet en de rest mogen de AP's zelf uitzoeken. Werkt tot nu toe als een tierelier.
DFS merkte ik regelmatig radar in de omgeving (woon tussen Volkel en Gilze Rijen in plus hoop Lifeliners die overvliegen) dus die maar lekker uit gelaten. Heb de luxe dat er hier vrijwel geen 5Ghz gebruikt wordt in de straat, of iig niet waar ik last van heb :)

Nou eens kijken of de packet drops van het AP op zolder ook minder worden...dat zat op Rx > 75% en das wat veel van het goede :+
VHT80 zonder DFS kan volgens mij niet? Of ja, kan wel, maar niet zonder overlap. Je hebt namelijk maar 36, 40, 44 en 48 tot je beschikking zonder DFS. Dus 4 unieke kanalen op VHT20, met VHT40 dus nog maar 2 unieke kanalen (36-40 en 44-48) en met VHT80 dus nog alleen 36-48. Waarschijnlijk zitten ze nu dus aardig te overlappen en storing onderling op te leveren.

Als je ze over 3 verdiepingen hebt verdeelt zou ik dus VHT40 pakken en dan die onder en boven kanaal 36 en die in het midden 44 (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

Skating_vince schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:14:
[...]

Hier een vergelijkbaar probleem met zowel AC Pro's als AC LR's, maar dan met een Android telefoon. Deze lijkt steeds te switchen van AP, maar als ik jouw verhaal lees ga ik daaraan twijfelen. Elke kopieeractie vanuit mijn interne netwerk faalt na verloop van tijd... Ook daar nog geen oplossing voor gevonden. Zou het device steeds wisselen tussen 2.4 en 5ghz?

Overigens werkt bij mij mijn laptop met VPN dan weer wel stabiel...
BeyondThunder schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:22:
@Skating_vince Ja, het is een echte breinbreker. vandaag krijg ik dus een nieuw AP Lite, en ik ga eerst wisselen om iets in de hardware uit te sluiten. Ik weet echter bijna zeker dat ik met een ander AP hetzelfde heb.
Ik heb maar één AP hangen. Swichten tussen AP is dus uitgesloten. Het is ook echt de VPN die klappert. Als ik simultaan een ping doe naar 8.8.8.8 en naar een klantsite dan zie ik de klantsite down gaan de ping naar 8.8.8.8 blijft up. Gisteren 2 uur met de chat van ubiquiti. Laatste idee was om een nieuw SSID te maken zonder security en daarmee testen. Daar had ik geen zin meer in en ben naar bed gegaan.
Hebben jullie niet toevallig fast-roaming aan staan? In de controller, onder wireless networks, advanced.
Die optie is grappig, maar veroorzaakt wel veel ellende met disconnects op bepaalde devices.

Ook kan het nog de optie 'Uplink Connectivity Monitor - Enable connectivity monitor and wireless uplink' zijn. Die kan ook ellende geven.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

BigEagle schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:02:
[...]

Leuk die XG, wel een beetje aan de prijs... :+
Een Edgerouter 4 is ook veel sneller en minder duur (EUR 180).
Helaas kun je hem niet in de controller hangen, maar dat kan met PFSense ook niet.

Ik heb de ER4 al een tijd in gebruik en hij bevalt uitstekend.
Lekker snel en met SFP voor de glasvezel.
Ook OpenVPN is lekker vlot en stabiel.
IPSEC werkt ook goed. Ik heb 3 VPN tunnels 24/7 openstaan.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:36

BeyondThunder

Lost Lightning

@BushWhacker Beide heb ik uit staan. Bij mij is het probleem opgelost met firmware 4.0.9.9636.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34
BushWhacker schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:16:
[...]

Een Edgerouter 4 is ook veel sneller en minder duur (EUR 180).
Helaas kun je hem niet in de controller hangen, maar dat kan met PFSense ook niet.

Ik heb de ER4 al een tijd in gebruik en hij bevalt uitstekend.
Lekker snel en met SFP voor de glasvezel.
Ook OpenVPN is lekker vlot en stabiel.
IPSEC werkt ook goed. Ik heb 3 VPN tunnels 24/7 openstaan.
Ik probeer de Qotom wel enige tijd. Als de Qotom niet bevalt zet ik 'm in als VM server. :P

De Edgerouter 4 zal ik gedachten houden, bedankt voor de tip!

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BushWhacker schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:11:
[...]

[...]

Hebben jullie niet toevallig fast-roaming aan staan? In de controller, onder wireless networks, advanced.
Die optie is grappig, maar veroorzaakt wel veel ellende met disconnects op bepaalde devices.

Ook kan het nog de optie 'Uplink Connectivity Monitor - Enable connectivity monitor and wireless uplink' zijn. Die kan ook ellende geven.
Nope, staan allebei uit. Dat had ik inderdaad al eens eerder gevonden. Nog geen van de topics op het Ubiquiti forum heeft me helaas geholpen... Hopelijk in het voorjaar een upgrade van mijn telefoon en is het daarmee voorbij :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
theblindman schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:22:
In ons nieuwe huis hebben we nu (het begin van) een UniFi netwerk aangelegd, maar we lopen tegen een probleem aan met de IPTV van Telfort (KPN).

In de meterkast hangt een Experiabox V8, met direct daaraan een managed PoE-switch. Vanaf de PoE-switch loopt een kabel naar de woonkamer waar er een AP AC Pro op aangesloten is. De Telfort TV-ontvanger (Arcadyan) is aangesloten op de tweede poort van de AC Pro.

Het probleem is nu dat als we de TV-ontvanger aanzetten, dit verkeer ook via WiFi wordt gebroadcast. Hierdoor is de WiFi-performance als de TV aan staat dramatisch.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Hoe kunnen we dit het beste oplossen?
De recente software-update voor de AC Pro heeft dit multicast probleem opgelost, het was blijkbaar dus gewoon een bug :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mech-Warrior schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:15:
[...]

Bedankt! Dat vermoeden had ik al maar het werd niet erg duidelijk omschreven
Ik heb zelf een AP-HD in-wall, en mijn IPTV (aparte vlan) loopt perfect over poortje 4, terwijl mijn untagged Lan op de rest van de poorten loopt. Je kan gewoon per poort een profile toewijzen.

Na de laatste firmware update gebeurt dit ook nog eens helemaal zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zit in dubio, heb nu een vmware esx bak met oa Sophos XG en Unifi controller. Aangezien deze 30watt verbruikt zou ik deze graag willen vervangen. Wil ook graag 'vrouw' proof internet ontsluiting. Mocht er storing zijn dat ik kan aangeven wat ze kan herstarten.

Ziggo connectbox (40/4) staat in Bridge, zit te twijvelen tussen een edgerouter x of een unifi usg. Jullie tips? Zit er nog veel ontwikkeling in de usg of kan ik beter een edgerouter aanschaffen?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Harmen schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:22:
Zit in dubio, heb nu een vmware esx bak met oa Sophos XG en Unifi controller. Aangezien deze 30watt verbruikt zou ik deze graag willen vervangen. Wil ook graag 'vrouw' proof internet ontsluiting. Mocht er storing zijn dat ik kan aangeven wat ze kan herstarten.

Ziggo connectbox (40/4) staat in Bridge, zit te twijvelen tussen een edgerouter x of een unifi usg. Jullie tips? Zit er nog veel ontwikkeling in de usg of kan ik beter een edgerouter aanschaffen?
Ik zou gaan voor een Edgerouter 4 of 5P. Instellen en werken. Ik hoef nooit te herstarten, is gewoon stabiel, relatief simpel te configureren (of meer in diepte wanneer je dat wenst) en snel. En de Unifi controller kan mooi op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mech-Warrior
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:11:
[...]

Ik heb zelf een AP-HD in-wall, en mijn IPTV (aparte vlan) loopt perfect over poortje 4, terwijl mijn untagged Lan op de rest van de poorten loopt. Je kan gewoon per poort een profile toewijzen.

Na de laatste firmware update gebeurt dit ook nog eens helemaal zonder haperingen.
Nice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik sluit me bij @lazybones aan, ondanks dat ik geen ervaring heb met de EdgeRouters. Ik vind zelf de USG met controller goed/fijn werken. Maar ik vraag mij af hoe lang de huidige USGs (USG 3p & USG Pro) nog mee kunnen. Als je nu gebruik wilt maken van IDS/IPS heb je gewoon al (bijna) een probleem. Vooral bij de USG 3p die bij snelheden boven de ik meen 150Mbit/s het niet meer trekt en helemaal vastloopt. Bij de USG Pro ligt die grens wel hoger (450Mbit/s naar het schijnt). Maar het geeft ook wel aan dat de hardware wat outdated begint te raken.
edit:

@Harmen Voor de duidelijkheid. Bovengenoemde snelheden zijn dan dus met IDS/IPS aan. Zeker met hardware offloading aan (wat niet kan met IDS/IPS aan) kan ook de USG 3p gewoon 1Gbit/s verwerken. Het was dus meer bedoelt als "de hardware is te langzaam voor sommige nieuwe features die ze nu toevoegen en niet "het apparaat is te langzaam an zich"

Daarom zou ik nu ook voor de ER4 gaan. Goedkoper dan de USG Pro en dan ook nog eens een betere performance. Daarnaast heeft de ER lijn als voordeel dat deze over het algemeen qua software features wat voorlopen/flexibeler zijn. De ontwikkeling van de USG gaat relatief langzaam wat grotendeels komt door het hele "unifi gebeuren". Daarmee bedoel ik dus dat de integratie in de controller etc wat langer duurt doordat alles goed en eenvoudig vanuit de controller te beheren moet zijn. Daar waar bij de ER lijn je veel makkelijker alles kunt beheren doordat je veel directer de controle hebt over de software op de ER. Kijk bv naar het hele PPPoE, IPTV etc verhaal wat bij de USG lijn nog steeds aanpassingen via de config.gateway.json vereist en soms weer stuk gaat na een controller update. Via een ER is dit allemaal veel makkelijker in te regelen doordat je "directer" controle hebt over de werking van de ER.
TL;DR: de ER is meer voor power users en daardoor een stuk flexibeler, waar de USG door de eenvoud beperkt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 10-12-2018 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:02

Falcon10

Hit it i would !

Heb blijkbaar firmware updates klaar staan van 3.9.54.9373 naar 4.0.9.9636 voor men AC-Pro access points en men 8 poorts en 24 poorts POE switchen.
Iemand die de update al gedaan heeft en rare dingen meegemaakt of ga ik me zonder al te veel zorgen een update mogen doen.
Na de vorige keer sta ik wat twijfelachtiger over updates bij Unifi.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
Falcon10 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:23:
Heb blijkbaar firmware updates klaar staan van 3.9.54.9373 naar 4.0.9.9636 voor men AC-Pro access points en men 8 poorts en 24 poorts POE switchen.
Iemand die de update al gedaan heeft en rare dingen meegemaakt of ga ik me zonder al te veel zorgen een update mogen doen.
Na de vorige keer sta ik wat twijfelachtiger over updates bij Unifi.
Ik heb 4.0.10.9653 klaarstaan voor mijn switch en ap. Zal hem voor vannacht inplannen.

Firmware changes since 4.0.9:
[UAPG3] Fix DFS false positives introduced in recent 4.0.x firmware.
[UAPG3] Fix division by 0 bug (reported HERE and HERE).
[BaseStationXG] Enable OLED support for the black model.
[nanoHD/IW-HD] Fix custom TX power so 1dBm increments work.
[nanoHD/IW-HD] Fix bandsteering table full error handling.
[IW-HD] Enable PoE passthrough by default.**
[UAP] Add support for enabling neighbor reports independent from Fast Roaming.*
[HW] Miscellaneous bug fixes and improvements.

Zie ook een update voor de usg nu in de controller staan.

[ Voor 44% gewijzigd door HKLM_ op 10-12-2018 20:08 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai de 4.0 al een tijdje op 1 switch (16-150W) en 1 AP (AC-Lite). Vorige week die twee ook geupdate naar 4.0.9. Gisteren of eergisteren ook de andere switch (8-150W) en ander AP (AC-LR) geupdate. Die eerste twee draaien intussen ook alweer een aantal dagen 4.0.10 en ook daarmee geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks voor de tips @lazybones @RobertMe !
Heb een Edgerouter X besteld, voorlopig voldoende ga ik vanuit. Anders is hij zo omgeruild voor een ander, voor het geld hoef je het niet te laten. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook de update maar even gedraaid, lijkt prima te zijn, kreeg net de USG er ook bij als update.
Lijkt niet heel veel fixes toe te voegen. Enerzijds niet nodig, anderzijds zijn nieuwe features altijd leuk :9.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

HKLM_ schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:38:
[...]

Ik heb 4.0.10.9653 klaarstaan voor mijn switch en ap. Zal hem voor vannacht inplannen.
Ik voel me ineens weer een beginner, kan je updates gepland doen? :o
Hoe, wat, waar? :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Ethirty schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:51:
[...]

Ik voel me ineens weer een beginner, kan je updates gepland doen? :o
Hoe, wat, waar? :P
Kijk maar eens onder instellingen en dan services en dan scheduled upgrades :P (wel via de webinterface de app laat het niet zien) Heb daar eigenlijk wel goede ervaringen mee, ik plan ze meestal per stuk in voor de nacht.

1 am de usg
2 am de switch
3 am de ap

En dan hopen dat het sochtends nog werkt hana :+

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 10-12-2018 20:59 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:38:
[...]

Firmware changes since 4.0.9:
[UAPG3] Fix DFS false positives introduced in recent 4.0.x firmware.
[UAPG3] Fix division by 0 bug (reported HERE and HERE).
[BaseStationXG] Enable OLED support for the black model.
[nanoHD/IW-HD] Fix custom TX power so 1dBm increments work.
[nanoHD/IW-HD] Fix bandsteering table full error handling.
[IW-HD] Enable PoE passthrough by default.**
[UAP] Add support for enabling neighbor reports independent from Fast Roaming.*
[HW] Miscellaneous bug fixes and improvements.

Zie ook een update voor de usg nu in de controller staan.
Hier ook. Gekke is echter wel dat in het beta forum 4.4.36 gepost is en je via de controller 4.4.34 aangeboden krijgt (die in het beta forum best snel door .36 vervangen is). Had verwacht dat ze de .36 helemaal zouden uitwerken en die final maken :). Enfin, eens kijken wat anderen op de ubnt community zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Harmen schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:13:
Thanks voor de tips @lazybones @RobertMe !
Heb een Edgerouter X besteld, voorlopig voldoende ga ik vanuit. Anders is hij zo omgeruild voor een ander, voor het geld hoef je het niet te laten. :+
Nu ga je achteruit in performance...?
Je had toch ook de controller op een raspberry kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Valt mee, vond het een enigszins overkill. Kan mn server nu weer inzetten als werkplek.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Updates hier zonder probleem er doorgekregen.
3 switchen en 4 AP's naar 4.0.10.9653.
De USG had ook een update en die is zonder problemen naar 4.4.29.5124210 gegaan.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zou voor mij de eerste keer FW upgrade worden. Blijft een switch online terwijl ie geflasht wordt? Situatie hier is modem - dlink router - ubnt switch - 3x AP AC pro. Die AP's upgraden gaat wel lukken, dat kan om en om. Maar die switch? Alles wat bekabeld zit zit ook via die switch namelijk (inclusief de comtroller op de pi), en de upgrade initieer ik via een wireless client.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:56:
Zou voor mij de eerste keer FW upgrade worden. Blijft een switch online terwijl ie geflasht wordt? Situatie hier is modem - dlink router - ubnt switch - 3x AP AC pro. Die AP's upgraden gaat wel lukken, dat kan om en om. Maar die switch? Alles wat bekabeld zit zit ook via die switch namelijk (inclusief de comtroller op de pi), en de upgrade initieer ik via een wireless client.
De switch zal even offline gaan. Maar hoe verder alles is aangesloten maakt niet zoveel uit. De switch (en APs) downloaden gewoon de firmware en doen die zelfstandig installeren.

Uiteraard heb je dus wel even last van dat alles dan offline is/er geen netwerkverkeer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Alle updates staan er op en tot nu toe geen issues!

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:54
RobertMe schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:03:
[...]

De switch zal even offline gaan. Maar hoe verder alles is aangesloten maakt niet zoveel uit. De switch (en APs) downloaden gewoon de firmware en doen die zelfstandig installeren.

Uiteraard heb je dus wel even last van dat alles dan offline is/er geen netwerkverkeer mogelijk is.
let wel, als de AP's bezig zijn met upgraden moet je niet de switch upgraden als ze aangesloten zijn met POE. dan gaat het fout doordat de ap's opeens stroom verliezen terwijl ze net aan het instaleren zijn..

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 13:13

rally

Deyterra Consultancy

Melantrix schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:28:
[...]

let wel, als de AP's bezig zijn met upgraden moet je niet de switch upgraden als ze aangesloten zijn met POE. dan gaat het fout doordat de ap's opeens stroom verliezen terwijl ze net aan het instaleren zijn..
De switch gaat wel offline, maar blijven wel stroom leveren via PoE (let maar eens op... als je de switches update, dan gaat de uptime van je AP's niet naar 0).
ECHTER... ik adviseer ook om niet switches en AP's tegelijkertijd te updaten.

Mijn schema is altijd om eerst de switches te upgraden en daarna de AP's. Vaak kies ik daar bij de AP's voor "rolling upgrade", want de dekking is bij mij voldoende om niet meteen alle apparaten offline te hebben als er een AP plat gaat. Ze verbinden alleen met een lagere snelheid.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is inmiddels gelukt. En gewoon 1 voor 1. Naja, twee van de 3 AP's tegelijk, dat was geen issue.
Loopt vooralsnog als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devvert
  • Laatst online: 13-06 14:20
Ik wil eigenlijk die Cloud Key Gen2 Plus wel hebben, maar dat ding lijkt overal uitverkocht en in prijs gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:21
Devvert schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:23:
Ik wil eigenlijk die Cloud Key Gen2 Plus wel hebben, maar dat ding lijkt overal uitverkocht en in prijs gestegen.
Daar zit ik ook op te wachten. Lijkt erop dat hij nog niet via de officiële kanalen in NL wordt aangeboden.

Wie kan hier meer inzicht in geven? Wanneer wordt deze goed leverbaar en wat zijn de verwachten mbt de prijs?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
Bij Ebay is hij gewoon te verkrijgen
Joris748 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:26:
[...]

Daar zit ik ook op te wachten. Lijkt erop dat hij nog niet via de officiële kanalen in NL wordt aangeboden.

Wie kan hier meer inzicht in geven? Wanneer wordt deze goed leverbaar en wat zijn de verwachten mbt de prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devvert
brandon schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:28:
Bij Ebay is hij gewoon te verkrijgen
[...]
Ik heb 'm daar dus maar besteld. ;)

kan ik straks eindelijk die lxc container weggooien waar de controller op draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zit in dubio, heb nu een vmware esx bak met oa Sophos XG en Unifi controller. Aangezien deze 30watt verbruikt zou ik deze graag willen vervangen.
Dat is eigenlijk best wel weinig volgens mij :?
Wil ook graag 'vrouw' proof internet ontsluiting. Mocht er storing zijn dat ik kan aangeven wat ze kan herstarten.

Sinds je bij Ziggo geen rare IPTV zooi moet configureren zou ik gewoon lekker de USG pakken, want dan heb je alles in je Unifi Controller hangen :)

Maar goed...
Harmen schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:13:
... moet je zelf weten verder! :P

/EDIT :
Harmen schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:29:
Weet niet of jullie het herkennen, heb op mn werk (systeembeheerder) al genoeg uitdaging. Wil graag dat thuis het internet blijft werken, less is more. ;)
Zeer herkenbaar! :+

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 11-12-2018 16:08 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks @nero355 :)

Weet niet of jullie het herkennen, heb op mn werk (systeembeheerder) al genoeg uitdaging. Wil graag dat thuis het internet blijft werken, less is more. ;)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harmen schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:29:
Thanks @nero355 :)

In het geval van Ziggo is dat ook het geval :P Gewoon een simpele internetverbinding zonder poespas (geen VLANs aan de WAN kant, geen PPPoE, geen IPTV, ...) werkt ook op de USG gewoon goed. De meeste problemen (IMO) met de USG zijn juist als er meer configuratie nodig is aan de WAN kant, en dat is dus ook het vlak wat soms kapot gaat na een firmware update.

Overigens blijf ik wel erbij dat de ER4 naar de toekomst gezien een betere keuze is (want betere hardware). Maar op software/features vlak doen de USG en ER niet veel voor elkaar onder voor een simpele huis/tuin/keuken router op een Ziggo lijntje. En gezien je niet voor de ER4 bent gegaan zou ik persoonlijk weer naar de USG hebben gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
The Eagle schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:56:
Maar die switch? Alles wat bekabeld zit zit ook via die switch namelijk (inclusief de comtroller op de pi), en de upgrade initieer ik via een wireless client.
De switch blijft online tijdens de upgrade. Dat wil zeggen, tijdens het downloaden van de firmware en het installeren ervan. Daarna doet de switch een reboot (zonder PoE verlies zoals hierboven al genoemd) die (bij mij) minder dan een minuut duurt.

Het enige wat niet kan is de switch beheren tijdens de update (poort config aanpassen enzo), maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
Ik heb een dingetje met een Edgerouter X SFP icm KPN. Geen IPTV, enkel internet en telefonie.
Internet werkt super, maar telefonie krijg ik niet aan de praat.

De experiabox V10A direct aan de NTU, dan werkt telefonie wel.

Nu de edgerouter die vlan 7 in br0 doet. deze zit weer op eth4.7 waar de experiabox op aangesloten is. (zoals op kriegsman.io beschreven)
Ik zie op de edgerouter dat er verkeer door eth4.7 gaat, maar telefonie werkt niet. Admin interface van de experiabox is niet veel info uit te halen, als ik er überhaupt al in kom vanwege de 404's.

Weet iemand wat ik fout doe?

De experiabox moest dus even aan de NTU om settings te halen (gok ik).
Daarna weer achter de Edgerouter aangesloten, werkte niet.
Maar 5 minuten later werkt het wel :)

[ Voor 13% gewijzigd door Kobus Post op 11-12-2018 17:21 ]

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 13-09 19:58
Wellicht dat iemand hier mij kan helpen, ik wil graag torrent verkeer blokkeren in mijn USG (3P), ik kan alleen geen goede howto vinden of in welke categorie ik deze moet blokkeren. Kan iemand mij hiermee verder helpen?

En helemaal perfect als het per user group zou kunnen gaan.

Ik ben alleen niet echt in staat goed te zoeken momenteel, want zit met herstel van operatie en concentreren kan maar kort :(

edit:
Er staat overal, P2P groep in de firewall, maar ik zie geen P2P groep :+
Ow DPI staat aan, mocht dat handig zijn hiervoor

Gevonden w00t, is dat gemier ook en gedoe ook afgeschoten. :D

Uiteindelijk via de DPI geblokkeerd, mooie settings en per network in te stellen, perfect. Wel jammer dat ik geen bandwidth limiting kan doen op de LAN poorten. Je kan wel een groep toewijzen, maar hij negeert limits dan gewoon....

[ Voor 52% gewijzigd door Suicyder op 11-12-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:18

tozzke

aka tozzert

Suicyder schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:53:

[...] Wel jammer dat ik geen bandwidth limiting kan doen op de LAN poorten. Je kan wel een groep toewijzen, maar hij negeert limits dan gewoon....
Kan wel bij de individuele poort instellingen op de switch:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SEfiZcS.png

Deze limiet geldt echter alleen voor download, upload blijft unlimited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 13-09 19:58
tozzke schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:50:
[...]

Kan wel bij de individuele poort instellingen op de switch:
[Afbeelding]

Deze limiet geldt echter alleen voor download, upload blijft unlimited
Ik heb alleen een USG en AP's. Dus helaas, toch bedankt. Daarnaast heb ik hoop dat het torrent blokkeren voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devvert schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:09:
[...]

kan ik straks eindelijk die lxc container weggooien waar de controller op draait.
Wat voor voordeel heeft de cloudkey voor je in plaats van een lxc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:01:
[...]

Dat je niet voor je eigen hardware hoeft te zorgen en je met een druk op de knop je unifi versie kan upgraden vanuit de controller. Meer kan ik er zo snel niet verzinnen.

(eventueel met een gen2 nog een ingebouwde accu als 'UPS')

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:55
Zijn de DHCP Timeout/Failures iets waar je je zorgen om moet maken? Heb er zo'n 81 na een uur of 2-3.

https://www.dropbox.com/s...%20om%2014.55.02.png?dl=0

Config is een USG -> 3 Switches en daaraan 2 AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Nielsvr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:56:
Zijn de DHCP Timeout/Failures iets waar je je zorgen om moet maken? Heb er zo'n 81 na een uur of 2-3.

https://www.dropbox.com/s...%20om%2014.55.02.png?dl=0

Config is een USG -> 3 Switches en daaraan 2 AP's.
van het ubnt forum: (UBNT-APieper)
Hi all- hoping to provide some clarity here, WPA Authentication Timeout/Failure counts the number of times the WPA authentication process did not complete with a successful authentication of the client device, for any of a number of reasons, this can include a client device supplied an incorrect WPA security key.

With DHCP timeouts/failures, this counts number of times a client tried to acquire a DHCP lease, but the process did not complete. If a client sends a DHCP discover or request and no offer or ack is received on that AP it is counted as a DHCP timeout.

In general, I wouldn't be overly concerned with values in these fields unless they are extreme- and in any case, I would focus on practical symptoms/network issues and if you find a case of a client who can't connect to Wi-Fi and you see the WPA Authentication failures ticking up as they attempt- this may give us a better idea of what is going on.
https://community.ubnt.co...hlight/true#M334340%C2%A0

Ik heb ze zo nu en dan ook maar niet zo veel :P

[ Voor 46% gewijzigd door HKLM_ op 12-12-2018 15:13 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
Hmm, binnen een gesloten netwerk zou het dan eerder moeten betekenen dat er een apparaat is met een verkeerd wachtwoord. Nu heb ik een redelijk generiek netwerk naam (Wifi), dus wellicht dat er gewoon buren zijn waarbij de apparaten met mijn netwerk verbinden middels een verkeerd wachtwoord.

Goed, we laten het zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devvert
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:01:
[...]

Ik wil m'n netwerkspullen los hebben van m'n machines waarop ik productie/test van m'n eigen tools/software draai.

• dappertje25
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-03-2024
Goedeavond,

Misschi dat iemand dit weet. 8s het mogelijk om een edgerouter 4 te gebruiken en daarachter 3 unifi switchen achter te zetten. Of krijg ik dan heel veel problemen? Ik weet dat de ac points kunnen.

Misschien heb ik er echt over heen gelezen, zo ja excuses daarvoor alvast. By the way, heel veel geleerd op dit forum Thanks daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dappertje25 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:17:
Goedeavond,

Misschi dat iemand dit weet. 8s het mogelijk om een edgerouter 4 te gebruiken en daarachter 3 unifi switchen achter te zetten. Of krijg ik dan heel veel problemen? Ik weet dat de ac points kunnen.

Misschien heb ik er echt over heen gelezen, zo ja excuses daarvoor alvast. By the way, heel veel geleerd op dit forum Thanks daarvoor.
Dat kan gewoon ja, net zoals je de switches, APs, en routers in combinatie met elk ander merk kunt gebruiken. Alleen kun je de EdgeRouter uiteraard niet beheren via de (centrale) UniFi controller die je nodig hebt voor de UniFi switches en UniFi APs.

• dappertje25
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-03-2024
Ah top, dus 1 keer lokaal unifi tool instellen en gaan. Heel erg bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Devvert schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:09:
[...]

Hopelijk niet teveel betaald ;)

pricewatch: Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus

* Joris748 ziet een kerstvakantieprojectje aankomen 8)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Oeoeoeoe.
Ik ga em passen tot in 2019. Al teveel onkosten dit jaar gehad :D

Vraagje : ik wil een VPN opzetten met men Unifi netwerk thuis.
Ik heb al dit documentje op de site van ubnt zelf gevonden : https://help.ubnt.com/hc/...with-USG-as-RADIUS-Server

Volgens mij is dat wat ik nodig heb.
Enkel nog vraag over paar zaken :
- bij puntje 3.1 moet je een GW en IP pool ingeven. Van wat ik begrijp is dat een soort eigen intern IP van je eigen unifi netwerk, maar MOET anders zijn dan wat je voor je gewone interne unifi netwerk als iprange gebruikt, correct ?
- Beetje verder is dan de Windows 10 setup (lekker flashy groen). Het servername/IPadres,dat daar moet ingegeven worden moet als ik het goed voorheb je eigen netwerk thuis zijn publiek IPadres zijn ?
Dus best eigenlijk dat je een fixed public ISP IP hebt of dat je met een soort dyndns adres werkt. Correct ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon10 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:56:
- bij puntje 3.1 moet je een GW en IP pool ingeven. Van wat ik begrijp is dat een soort eigen intern IP van je eigen unifi netwerk, maar MOET anders zijn dan wat je voor je gewone interne unifi netwerk als iprange gebruikt, correct ?
Correct
- Beetje verder is dan de Windows 10 setup (lekker flashy groen). Het servername/IPadres,dat daar moet ingegeven worden moet als ik het goed voorheb je eigen netwerk thuis zijn publiek IPadres zijn ?
Dus best eigenlijk dat je een fixed public ISP IP hebt of dat je met een soort dyndns adres werkt. Correct ?
Wederom correct.

Ter aanvulling op de eerste vraag. Dit is het netwerk van de VPN. Dus als je een VPN opzet is dit het netwerk waar dat apparaat in komt en dus de pool van IP adressen, gateway over de VPN heen etc etc. Het netwerk wat je hiervoor kiest mag dus niet gelijk zijn aan eender welk LAN netwerk/subnet waar je op kunt komen te zitten. Probeer hier dus een "uniek" netwerk voor te gebruiken en dus niet een van de voor de hand liggende zoals 192.168.0.0/24, 192.168.1.0/24 etc. (maar dus bv een 10.x.y.0/24 of 172.16.x.0/24). Zelf heb ik bv 10.68.50.0/24 hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Firmware v4.4.36 now available voor de USG

Only one change since v4.4.34, however an important one for some use cases.

Do not clear IPs from DHCP WAN interface in PREINIT of a forced renewal. The primary problem symptom is when the system is provisioned by the controller when booting up (most always only the first boot post-upgrade).

In all firmware versions prior to this, that provisioning would remove the WAN IP then go through the DHCP lease process. This would leave a single WAN system with no Internet connectivity for a few seconds at least, and in multi-WAN cases, would cause a failover and fail back. In most cases, that was the only noticable symptom and it self-recovered without any problems, but in some it could cause issues that require another reboot post-upgrade. In multi-WAN cases, it could cause WAN to stay in a down state on the first bootup post-upgrade. In normal operation of the system, there are no forced DHCP renewals (this isn't relevant to the normal process of DHCP renewal).

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:20:
Firmware v4.4.36 now available voor de USG

Only one change since v4.4.34, however an important one for some use cases.
Volgens de beta iOS app moet binnenkort weer een nieuwe controller versie uitkomen, ben benieuwd naar 5.10 ;l)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
zeroday schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:40:
[...]

Volgens de beta iOS app moet binnenkort weer een nieuwe controller versie uitkomen, ben benieuwd naar 5.10 ;l)
Zie er nog niks van terug in de beta de laatste versie is: 5.9.32. Tevens zit de firmware voor de ck ook al best lang in de beta (0.12.1)

Gebeurt volgens mij wel vaker dat iets niet uit beta komt :P

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 14-12-2018 16:48 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

HKLM_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:48:
[...]

Zie er nog niks van terug in de beta de laatste versie is: 5.9.32. Tevens zit de firmware voor de ck ook al best lang in de beta (0.12.1)

Gebeurt volgens mij wel vaker dat iets niet uit beta komt :P
check this

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbUukavHc7hexRsxq6EpMjpR/thumb.jpg

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Nice en dus bijna in beta :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Falcon10 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:56:
Oeoeoeoe.
Ik ga em passen tot in 2019. Al teveel onkosten dit jaar gehad :D

Vraagje : ik wil een VPN opzetten met men Unifi netwerk thuis.
Ik heb al dit documentje op de site van ubnt zelf gevonden : https://help.ubnt.com/hc/...with-USG-as-RADIUS-Server

Volgens mij is dat wat ik nodig heb.
Enkel nog vraag over paar zaken :
Yes voor je VPN maak je een nieuw netwerk aan. Als je verbinding wil maken moet je inderdaad je public ip opgeven. Je kan het ook met een dyndns doen als je dat wilt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 16:26
Nog even een update over de switch poorten in de inwall-hd: een paar weken geleden schreef ik dat je alleen alle poorten 1 hetzelfde vlan kan geven maar dat klopt niet. Ik zit vanavond even te spelen (met al die updates die geinstalleerd moeten worden zit ik vaker in de unifi controller dan voor de tv) en als je onder ‘diensten’ port vlan aanzet kan je daarna de profielen toewijzen aan de poorten.

Omdat je onder port vlan maar 1 netwerk kan kiezen dacht ik dat je maar 1 netwerk kon gebruiken. Dat is niet zo. Het netwerk dat je daar kiest moet het management netwerk zijn (ik denk dat ze bedoelen het netwerk waar je controller op zit). Anyway ik begrijp niet precies wat ik gedaan heb (waarom is port vlan een dienst?) maar het werkt dus.

http://schoolsysadmin.blo...signment-on-ubiquiti.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Laagheim schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:37:
Omdat je onder port vlan maar 1 netwerk kan kiezen dacht ik dat je maar 1 netwerk kon gebruiken. Dat is niet zo. Het netwerk dat je daar kiest moet het management netwerk zijn (ik denk dat ze bedoelen het netwerk waar je controller op zit). Anyway ik begrijp niet precies wat ik gedaan heb (waarom is port vlan een dienst?) maar het werkt dus.

http://schoolsysadmin.blo...signment-on-ubiquiti.html
De keuzes van Ubiquiti ontgaan mij soms ook wel. Management-VLAN behoort sowieso onder Netwerk te vallen. De keuze om dat onder device-> config-> services te zetten is nogal verwarrend. Eigenlijk hoort Spanning-Tree daar in mijn ogen ook niet. Jammer dat Ubiquiti zaken op gekke plekken neerzet. "Schedules Updates" onder services in je Unifi Settings, dat hoort gewoon onder ===> Maintenance te zitten.
Zo is device --> config --> manage-device ook wat ongelukkig gekozen. Wederom had hier voor Maintenance gekozen moet worden, maar dan voor het device zelf.

Blijkbaar heeft Ubiquiti een compleet ander idee dan ik dat persoonlijk heb :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 09:14
Voor de mensen die het stroomverbruik willen weten van bepaalde switches:

De US-8-60W doet adopted en met 1 utp kabel aangesloten 7,5W. Als je vervolgens de rest van de poorten uitzet, zakt het verbruik terug naar 5,5W. Gemeten met Energy Logger 4000.

Vandaag heb ik de US-24 besteld. Zal zondag even kijken wat dat ding verbruikt. Als ie <16W doet ben ik blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
GioStyle schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:22:

De US-8-60W doet adopted en met 1 utp kabel aangesloten 7,5W. Als je vervolgens de rest van de poorten uitzet, zakt het verbruik terug naar 5,5W. Gemeten met Energy Logger 4000.

Vandaag heb ik de US-24 besteld. Zal zondag even kijken wat dat ding verbruikt. Als ie <16W doet ben ik blij.
Als je er een AP aan hangt en een CK is het verbruik 13.5W (Gemeten met een Energy monitor 2000)
Ik heb ook nog een USG dus het totaal verbruik zal ongeveer 20 watt zijn denk ik zo. (USG niet gemeten)

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 15-12-2018 10:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Vraagje over de Unifi USG Pro gateway.
Zie op de productfotos van Ubiquiti dat dat ding ook 2 ventilators heeft.
Zijn dat van die lawaaige dingen zoals ook op de 24 en 48 poort poe switchen zitten ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik weet het antwoord op je vraag niet @Falcon10, maar de lawaaiige fans kun je vrij gemakkelijk verhelpen door a) stillere fans te plaatsen maar vooral b) de metalen rastering weg te slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Falcon10 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:02:
Vraagje over de Unifi USG Pro gateway.
Zie op de productfotos van Ubiquiti dat dat ding ook 2 ventilators heeft.
Zijn dat van die lawaaige dingen zoals ook op de 24 en 48 poort poe switchen zitten ?
Als je in Google op unifi usg pro fan replacement zoekt kom je wel wat topics tegen. Er zijn mensen die de fans vervangen voor necuta fans om ze een stukje zachter te maken. (Werkt ook bij de switch)

Bijvoorbeeld: onderstaande video normaal vs nieuwe fans.

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 15-12-2018 14:27 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Hey Dennis, ja, dat week ik, heb het toegepast op men 24 poort PoE.
Maar had het graag op voorhand geweten, dan kan ik ook al de stillere fans op voorhand bestellen.

Zou alles in 19" formaat willen hebben, dus zou men gewone USG willen vervangen door de USG Pro.
Buiten de fans is de vraag of je gewoon de USG kan omwisselen met de USG Pro, dus dat wordt ook nog leuk om uit te zoeken.
En de Cloudkey vervangen door een Cloudkey Gen 2 Plus.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Falcon10 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:25:
Hey Dennis, ja, dat week ik, heb het toegepast op men 24 poort PoE.
Maar had het graag op voorhand geweten, dan kan ik ook al de stillere fans op voorhand bestellen.

Zou alles in 19" formaat willen hebben, dus zou men gewone USG willen vervangen door de USG Pro.
Buiten de fans is de vraag of je gewoon de USG kan omwisselen met de USG Pro, dus dat wordt ook nog leuk om uit te zoeken.
En de Cloudkey vervangen door een Cloudkey Gen 2 Plus.
Een USG kan je gewoon omwisselen met een Pro zonder issues. Hij krijgt de settings vanuit de controller en gaat net zo hard verder als de USG die je eerst had. USG pro is alleen iets krachtiger qua hardware.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
Hoe betrouwbaar is de "speedtest" binnen de USG/Controller? Ik kom daarmee rond de 130Mbit terwijl ik met een eigen test gewoon op 220+ uitkom (KPN 250Mbit lijn). Meer gimmick dan iets nuttigs dan dunkt mij..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
GioStyle schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:22:

De US-24 even snel aan de Energy Logger 4000 gehangen. Adopted met 1 utp kabel doet ie 13,4W. Met alle poorten uit kom je op 8,3W uit. Ondertussen met 9 apparaten aangesloten zit ik op 14W.

Deze switch gaat een HP 1410-16G (8,5W) en een US-8-60W (7,5W) vervangen. Iets minder stroomverbruik en mijn hele netwerk valt onder UniFi.

Ik ben blij. *O*

Hopelijk krijg ik net voor Kerst mijn UniFi Cloud key Gen2+ binnen en ik ben helemaal compleet.

[ Voor 8% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Nielsvr schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:31:
Hoe betrouwbaar is de "speedtest" binnen de USG/Controller? Ik kom daarmee rond de 130Mbit terwijl ik met een eigen test gewoon op 220+ uitkom (KPN 250Mbit lijn). Meer gimmick dan iets nuttigs dan dunkt mij..
Die is twijfelachtig en daar zijn best wat issues mee geweest. In de nieuwe firmware 4.4.37 gaan ze dat ook veranderen. Ze hebben een eigen speedtest service opgezet waarmee ze een stabiele speedtest service (kunnen) / willen aanbieden.

USG] Firmware v4.4.37dev available for testing [ Edited ]
Options
yesterday - last edited yesterday

Changes since v4.4.36 as follows.
Speed test back end replaced
Old speed test using speedtest.net as back end has been replaced with new Ubiquiti speed test service and rewritten client. Using servers we control eliminates many variables that were the cause of bugs in the past, and will enable us to add features like server selection in the future.
Initially, this works identically to the previous speed test client from a user perspective. You should not see any difference in functionality. Manually run speed tests from the controller, and scheduled speed tests, are exactly the same as before. USG just uses a different client to perform the tests.

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 15-12-2018 21:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bijzondere beslissing. Ze kunnen nooit de infra van speedtest.net evenaren. Dat geeft per definitie dus al onnauwkeurige latency metingen. Had me beter geleken als ze gewoon de client hadden gefixed.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ethirty schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:53:
Bijzondere beslissing. Ze kunnen nooit de infra van speedtest.net evenaren. Dat geeft per definitie dus al onnauwkeurige latency metingen. Had me beter geleken als ze gewoon de client hadden gefixed.
Naja we gaan het zien, ubnt maakt wel vaker rare keuzes :P

Ik zit tevens te loeren naar een extra AP voor thuis. Deze komt in de woonkamer te hangen dus alle devices zullen goed connecten met hem. Ik twijfel momenteel tussen een AC lite of een pro. Is het met onderstaande devices de moeite om een pro te nemen i.p.v. een lite?

2x Apple iPhone 7
1x iPad mini 2
1x iPad 2018
1x surface pro 4

[ Voor 31% gewijzigd door HKLM_ op 15-12-2018 21:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde en vertrouw die speedteet voor geen meter, het klopt ook echt niet. Ik heb 400mbit en met die test haal ik maar 200mbit ofzo. Terwijl ik met downloaden etc gewoon de volledige snelheid haal.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
@HKLM_

Elke AP-AC voldoet aan je eisen, denk ik. Ik heb de Lite, LR en Pro allemaal in mijn handen gehad en ‘getest’, maar in de praktijk zou ik in een blindtest geen onderscheid kunnen maken. Voor thuisgebruik is het allemaal gerommel in de marges.

Ik heb momenteel in huis twee keer de LR hangen, omdat ik destijds de Pro net te aanwezig vond qua grootte. Overal in huis, behalve op zolder haal ik 5Ghz, dus misschien komt er ooit nog een derde ap bij. Dan heb ik op elke verdieping 1 ap hangen en dan kan in feite 2.4Ghz uitgezet worden.

Prijsverschil tussen de Lite en LR was ongeveer €15 geloof ik. Dat vond ik nog net te doen. Prijsverschil tussen de LR en Pro is weer €30. Vind ik best veel.

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 19:32
HKLM_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:07:
[...]

Naja we gaan het zien, ubnt maakt wel vaker rare keuzes :P

Ik zit tevens te loeren naar een extra AP voor thuis. Deze komt in de woonkamer te hangen dus alle devices zullen goed connecten met hem. Ik twijfel momenteel tussen een AC lite of een pro. Is het met onderstaande devices de moeite om een pro te nemen i.p.v. een lite?

2x Apple iPhone 7
1x iPad mini 2
1x iPad 2018
1x surface pro 4
Kort en bondig, daar merk je geen flikker van. Lekker voor de lite gaan. Zolang er nog zo weinig 3x3 apparaten zijn voegt het niets toe, met een groter formaat en hoger verbruik als nadelen. En mocht je denken, toekomstzekerheid.... met het oog op de opkomst de komende jaren van de ax standaard zou ik die extra uitgave nu echt niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door reinoudkil op 16-12-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dat dacht ik al, dan gaan we voor de lite van de week.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q2no
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2023
Klopt, de servers staan niet in een (relatief) locale omgeving. Doe een feature request. Heb ik ook gedaan. Hoe meer mensen hier om vragen des te beter. Overigens kun je in de nieuwe controler software opgeven wat IPS snelheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:07:
[...]
Voor zover ik kan nagaan doet geen van die devices meer dan 867 Mbps (2x2 MIMO, zoals @reinoudkil opmerkte) dus een Pro zal niks toevoegen qua snelheid.

Tenzij je lokaal een tweede Ethernetpoort kan gebruiken.

Het verschil in stroomverbruik is overigens rond de 1W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:41
q2no schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:52:
[...]

Klopt, de servers staan niet in een (relatief) locale omgeving. Doe een feature request. Heb ik ook gedaan. Hoe meer mensen hier om vragen des te beter. Overigens kun je in de nieuwe controler software opgeven wat IPS snelheid is.
Je kan toch in de controller bij de USG config>advanced de echo server instellen? Ik heb hem staan op routit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
ardvark99 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:56:
[...]

Je kan toch in de controller bij de USG config>advanced de echo server instellen? Ik heb hem staan op routit.nl
Maar dat is dan toch geen speedtest, alleen latency? Dat zijn 2 verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:18
Heeft iemand ervaring met de het geluid uit de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)?

Ik wil er 1 onder mijn bureau plaatsen, maar heb mijn twijfels omdat deze niet FAN Loos is. En 8 poorten is weer net te weinig is. Dit zou dan voldoende moeten zijn. De meeste poorten zullen gewoon non POE gebruikt worden.

@GioStyle: Hoeveel geluid maakt jouw US-24?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
Rolfie schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:54:
Heeft iemand ervaring met de het geluid uit de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)?

Ik wil er 1 onder mijn bureau plaatsen, maar heb mijn twijfels omdat deze niet FAN Loos is. En 8 poorten is weer net te weinig is. Dit zou dan voldoende moeten zijn. De meeste poorten zullen gewoon non POE gebruikt worden.

Ik heb thuis de 16-150 draaien. Er zitten inderdaad fans in, maar in de praktijk draaien die bij mij (4 PoE devices) nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat @gastje01 zegt. In de USW-16-150W draaien de fans (vrijwel?) nooit. Bij opstarten draaien ze uiteraard wel als test.
Zelf heb ik deze op de zolder hangen dus kan ook weer niet heel goed spreken over ervaringen, maar ook toen het afgelopen zomer lange tijd 30 graden is geweest buiten (en op de zolder waarschijnlijk dus over de 40, met de switch in een gesloten, niet geventileerde patchkast) zag ik maar incidenteel in de controller dat de fans aan waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:41
ed1703 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:43:
[...]

Maar dat is dan toch geen speedtest, alleen latency? Dat zijn 2 verschillende zaken.
Ik weet dat dat 2 verschillende zaken zijn, ik heb ook niet gecheckt of getraced waar de speedtest mee werkt, enigste wat ik eens getest heb is de speedtest op de default instelling, en daarna op routit.nl, en daar merkte ik toen wel verschil in. Kan natuurlijk toen toeval geweest zijn, maar de speedtest op default kwam steeds lager uit dan op routit.nl, die dichterbij de werkelijke snelheden kwam. Bovendien krijg ik op het dashboard betere waarden te zien, natuurlijk vooral de latency.
Ik heb deze switch ook, alleen bij aanzetten draaien de fans ongeveer een minuut op volle toeren, daarna heb ik ze niet meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

De US-24 heeft een heel klein fannetje aan de achterkant. Even bij het opstarten gaat ie op vol vermogen aan en daarna gaat ie uit. Tot op heden nog niet gehoord. Ik denk dat ie ook gewoon uit blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Ubnt: Introducing WiFiman

We recently released WiFiman: a mobile app that provides a suite of tools to monitor, analyze, and improve Wi-Fi performance. WiFiman offers the following features, and more:

[ Voor 49% gewijzigd door HKLM_ op 16-12-2018 16:21 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HKLM_ schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:20:
Ubnt: Introducing WiFiman

We recently released WiFiman: a mobile app that provides a suite of tools to monitor, analyze, and improve Wi-Fi performance. WiFiman offers the following features, and more:
Ik had de app all even, maar het nut ontgaat me nog altijd. Zelfs hun eigen AP en switch worden herkent als 'generic'. Op iOS heb je ook geen van de wifi analyse tools, dus vooral een Android tool.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Ethirty schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:24:
[...]

Ik had de app all even, maar het nut ontgaat me nog altijd. Zelfs hun eigen AP en switch worden herkent als 'generic'. Op iOS heb je ook geen van de wifi analyse tools, dus vooral een Android tool.
Ja het is hun WiFi analyse tool maar hij laat inderdaad de wensen over.. hij is niet een compatibel met de iPad. Maar voor de rest is het vooral leuk voor Android inderdaad.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devvert
Joris748 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:36:
[...]

Hopelijk niet teveel betaald ;)

pricewatch: Ubiquiti UniFi CloudKey Gen2 Plus

* Joris748 ziet een kerstvakantieprojectje aankomen 8)
250 euro of zo. Het geld boeit me niet. Ik wil het ding snel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Devvert schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:50:
[...]

250 euro of zo. Het geld boeit me niet. Ik wil het ding snel hebben.
Dat valt mee :)

Zie dat de prijs alweer flink omhoog is gegaan. Ik wacht wel tot hij goed verkrijgbaar is.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.