Dat met die untagged gast gaat toch niet omdat (untagged) managementverkeer en (tagged) guest VLAN bij Ubiquiti APs over dezelfde poort gaan? Aan de kant van de router-pc ook.Ethirty schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:41:
[...]
Als je VLAN werkt zoals het bedoeld is mag je geen "lekkend" verkeer hebben. Zonder een discussie met beveiligingsexperts te willen starten, maar het is vrijwel net zo gescheiden als verschillende losse netwerken.
Normaal zou je inkomend op je switch dan een untagged (mgmt) en een tagged (gast) hebben en daarna kies je een andere poort untagged (gast). Dus of je probleem zit in hoe je je switch heb ingesteld, of het gaat al fout in je router.
Maar het lijkt erop dat het aan de manier van testen ligt. Had mijn laptop met externe USB3 NIC onder W10 ingesteld op VLAN, waarbij Wireshark het lekkende DHCP-verkeer en géén VLAN pakketjes zag. De tags werden waarschijnlijk door de driver gestript voor Wireshark ze op kon pikken maar dat verklaard het lek niet. Toen geswitched naar Kubuntu en daarin werkt alles zoals verwacht, geen DHCP-lek en de VLAN-tags worden netjes weergegeven in Wireshark.
Ik las ergens dat W10 en VLAN nog wel eens een problematische combinatie kon zijn, vooral met Intel NIC's, dit was echter eentje met een ASIX controller er in.
Die draait al sinds Ziggo de 25Mbps voorbij ging en de enige router die ik ooit heb gehad dat niet bij kon benen... Eerst een tijdje pfSense, toen er nog een null-modem-kabel nodig was voor de netwerksetup bij de embedded versie (heb een 80's laptop voor de compoort liggenEthirty schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:41:
Maar een router-pc, serieus? Koop dan voor die paar tientjes een ER-X.

Misschien was ik niet duidelijk genoeg, ik heb nog geen AP, ben alleen het netwerk aan het voorbereidenfmb schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:20:
[...]
Er is net een nieuwe firmware die ook wat VLAN problemen oplost.
https://community.ubnt.co...eased-Stable/ba-p/2582044
Kan uit de changelog alleen niet herleiden of dit er iets mee te maken heeft. Misschien het proberen waard?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde