Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 382 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
Touring 530e is altijd LCI, dat scheelt :)
En inderdaad, ze zitten in Duitsland goed in de opties. Al zie ik daar ook wel de schraapexemplaren met stoffen bekleding en dergelijke. Dat doet zo'n afbreuk...

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57
Zeker! Als ik dan toch een bak geld ga uitgeven, dan maar gelijk goed.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26

Eagle Creek

Breathing security

BigEagle schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:53:
[...]

Daarnaast speelde het budget ook mee. :P
Scheelt dat inclusief import en al het geregel nu echt serieus geld?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
IQM schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:38:
Oke, Berchtesgaden... jij wint. _/-\o_
Het gaat mij niet om het winnen, het gaat mij wel om correcte informatie.

En toevallig is mijn auto in Berchtesgaden de dealer uitgerold.

Leebmann in Passau stuurt wel veel pakketten deze kant op. Fijn bedrijf.

• CreativeS
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:03:
Al zie ik daar ook wel de schraapexemplaren met stoffen bekleding en dergelijke. Dat doet zo'n afbreuk...
Er zijn ook mensen die helemaal niets met leder hebben hè?

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:07
Eagle Creek schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:51:
[...]

Natuurlijk, waarom zou je anders een auto importeren, vooral een hybride.

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:47
DeBaroN schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:00:
[...]

Persoonlijk zou ik het -zelfs al scheelt het niet veel- ook overwegen als ik een heel specifieke uitvoering en/of motorisering zoek die zeldzaam is in NL. Je vergroot daarmee je zoekgebied.

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-12 10:20
Ik rijd sinds 2018 BMW (320i touring - 330i sedan). De beste, fijnste auto’s die ik ooit heb gereden. Ik ben sinds mei op zoek naar een opvolger, maar het is me nog niet gelukt om een handtekening te zetten. Het liefst zou ik weer een BMW rijden, maar verschillende redenen verhinderen dat.
1. Ik zoek een auto met trekhaak met min. 1600 (liefst 1700) kg trekgewicht.
2. Liefst geen phev.
3. Liefst niet minder vermogen/trekkracht dan mijn huidige 330i.
4. X3 30e: fantastisch voorstel gehad van de dealer, maar eerlijk gezegd vind ik ‘m niet echt mooi.
5. Heb mooi voorstel gekregen voor een X1 23i met bijna alle opties. Ook hier twijfels: andere versnellingsbak, acc op basis van camera ipv radar etc.
6. Alternatief: Volvo V60 T8 Ultra Dark. Fijne auto, maar is al van 2017 ong. en ook phev.
7. BMW 5-serie is toch wel errug lang.

Mis ik een model, of een auto van ander merk?

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:00

IQM

pietr schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:13:
Ik rijd sinds 2018 BMW (320i touring - 330i sedan). De beste, fijnste auto’s die ik ooit heb gereden. Ik ben sinds mei op zoek naar een opvolger, maar het is me nog niet gelukt om een handtekening te zetten. Het liefst zou ik weer een BMW rijden, maar verschillende redenen verhinderen dat.
2. Liefst geen phev.
4. X3 30e: fantastisch voorstel gehad van de dealer, maar eerlijk gezegd vind ik ‘m niet echt mooi.
5. Heb mooi voorstel gekregen voor een X1 23i met bijna alle opties. Ook hier twijfels: andere versnellingsbak, acc op basis van camera ipv radar etc.
6. Alternatief: Volvo V60 T8 Ultra Dark. Fijne auto, maar is al van 2017 ong. en ook phev.

Lang verhaal kort: Wat is er mis met een nieuwere 330i? Volgens mij voldoet die aan alle genoemde voorwaarden en hij bevalt je uitstekend.

Zo ben ik al aan mijn 3e 5 serie bezig. Heb echt serieus gekeken bij andere modellen maar ik kom toch altijd bij de opvolger van mijn oude uit. Vind je het echt een probleem dat een 5 serie langer is? Als je wilt driften is een 5 trickier dan een 3 maar op lange afstanden is hij comfortabeler.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:06
2. Liefst geen phev.

Ik zou zeggen gewoon een G20 330i.

Budget? Leeftijd? Kilometerstand?

• pietr
IQM schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:33:
[...]

Lang verhaal kort: Wat is er mis met een nieuwere 330i? Volgens mij voldoet die aan alle genoemde voorwaarden en hij bevalt je uitstekend.

Zo ben ik al aan mijn 3e 5 serie bezig. Heb echt serieus gekeken bij andere modellen maar ik kom toch altijd bij de opvolger van mijn oude uit. Vind je het echt een probleem dat een 5 serie langer is? Als je wilt driften is een 5 trickier dan een 3 maar op lange afstanden is hij comfortabeler.
Ik kom ook weer op een 330i uit, maar dat wordt dan een import (zoek er een uit 2025, heel misschien 2024), maar de beschikbare 330i’s hebben niet alle opties die ik wil. Ik weet het: een luxeprobleem. De nieuwe 5xx is meer dan 5 meter, voor mijn gevoel net te lang. Ik had ooit een Mondeo die de 5 meter niet aantikte en die vond mijn vrouw best groot.

• pietr
VidaR-9 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:14:
[...]

Ik zou zeggen gewoon een G20 330i.

Budget? Leeftijd? Kilometerstand?
Ik heb nu ook een G20. Bevalt meer dan goed.
Budget zo’n 70-75K (is incl. inruil).
Bj. 2025 of 2024 met heel weinig km.

Ik heb bij bmw NL gekeken maar niet de juiste gezien. Ook bij Dasimport en enkele autobedrijven nog niet de juiste gezien. Het lijkt erop dat ze vooral SUV’s importeren. Zal wel met vraag en aanbod te maken hebben.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online

V60 is ook te koop zonder PHEV in vorm van T4 of B4/B5 voor de wat nieuwere modeljaren. Misschien is dat nog een optie?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:06
pietr schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:22:
[...]
Ik heb nu ook een G20. Bevalt meer dan goed.
Budget zo’n 70-75K (is incl. inruil).
Bj. 2025 of 2024 met heel weinig km.

Ik heb bij bmw NL gekeken maar niet de juiste gezien. Ook bij Dasimport en enkele autobedrijven nog niet de juiste gezien. Het lijkt erop dat ze vooral SUV’s importeren. Zal wel met vraag en aanbod te maken hebben.
En een 340i? Dan heb je echt wel een andere auto dan je huidige.

En anders zou ik zelf misschien overwegen toch door te rijden. Ik vind zelf het pre LCI interieur een stuk mooier.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

_Arthur

blub

Zoiets dan; budget iets omhoog en wat onderhandelen over de prijs :) Ik vermoed dat het een dealer demo is geweest, gezien eind 2024 geleverd, echter pas in maart op kenteken. Heeft nu 30k afschrijving op 25k km.

https://occasions.bmw.nl/...aten/details/id/191806649

(Als je op het groene "contact dealer" klikt, zie je het chassisnummer).

[ Voor 11% gewijzigd door _Arthur op 07-12-2025 19:55 ]

• pietr
VidaR-9 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:44:
[...]

En een 340i? Dan heb je echt wel een andere auto dan je huidige.

En anders zou ik zelf misschien overwegen toch door te rijden. Ik vind zelf het pre LCI interieur een stuk mooier.
De 340i was de eerste auto tijdens mijn zoektocht waarmee ik een proefrit maakte deze zomer. Beviel meer dan goed, maar ik vond dat ik te veel moest bijleggen. Ik besloot er een paar dagen over na te denken. De andere dag was ie verkocht. 🤷🏼‍♂️☹️ Doorrijden is een serieuze optie. Mijn oudste zoon ziet dat het liefst, zodat hij hem over anderhalf, twee jaar kan overnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door pietr op 07-12-2025 19:58 ]

• pietr
_Arthur schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:54:
Zoiets dan; budget iets omhoog en wat onderhandelen over de prijs :) Ik vermoed dat het een dealer demo is geweest, gezien eind 2024 geleverd, echter pas in maart op kenteken. Heeft nu 30k afschrijving op 25k km.

https://occasions.bmw.nl/...aten/details/id/191806649

(Als je op het groene "contact dealer" klikt, zie je het chassisnummer).
Staat al bij mijn favorieten. 👍🏼

• _Arthur

_Arthur

blub

pietr schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:57:
De 340i was de eerste auto tijdens mijn zoektocht waarmee ik een proefrit maakte deze zomer. Beviel meer dan goed, maar ik vond dat ik te veel moest bijleggen. Ik besloot er een paar dagen over na te denken. De andere dag was ie verkocht. 🤷🏼‍♂️☹️
Haha ja. Heb je zelf net een keuze gemaakt, pis je net naast de pot.

Maar een M340ix is echt een hele andere auto dan een 330i. Heb nu een G21 M340ix en hiervoor een G21 330i pre-facelift. Stap elke dag met een smile in de auto.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57
[...]

Ja, en zoals hierboven ook al aangegeven: meer keuze in DE en de BMW's zijn rijker uitgerust.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12 18:55

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

[...]

Bij de E-series wel meer dan 5k maar komt meer door de lage bpm op hybrides. De andere modellen verschillen niet snel in prijs of zijn duurder.

• timbak02
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:25
[...]

Ik heb inmiddels 2 BMW's geïmporteerd uit Duitsland en de laatste heeft een voordeel gehad van ergens rond de €8000 voor een 330e touring uit 2021 (vorig jaar aangekocht). Dit is mede dankzij de lage BPM op hybride voertuigen. Dit is inclusief de kosten voor import. Gedoe om te importeren is als het het helemaal plat slaat in 1 zin samen te vatten. In dit forum genoeg over geschreven.

De redenen waarom jong gebruikte BMW's goedkoper zijn in Duitsland volgens chatgpt ( denk dat aardig klopt als je verschillende bronnen er op na slaat):
  • Duitsland een grotere, goedkopere markt is
  • BMW’s daar nieuw al goedkoper worden ingekocht
  • BPM in Nederland de prijs opdrijft, maar je weinig rest-BPM betaalt bij import
  • Duitsers sneller switchen en veel rijk uitgeruste auto's aanbieden
Even een snelle vergelijking laten maken voor een BMW 330E als voorbeeld:
  • Nederland — lage kant ~ € 25.000–€ 30.000
  • Nederland — gemiddeld / ruim uitgerust ~ € 30.000–€ 37.000
  • Duitsland — voordeligste ~ € 20.800–€ 26.500
  • Duitsland — redelijk compleet / middenklasse ~ € 28.000–€ 29.900

• ErnstvV
  • Niet online
Misschien helpt het ook mee dat in Duitsland er anders tegen hogere kilometers aangekeken wordt dan in Nederland. De Opel dealer was iedere keer verbaasd als ik met mijn eerste Insignia langs kwam dat die meer dan 200.000km gereden had, boven de 300.000 moest ik toch echt de kilometerstand herhalen omdat ze dachten het verkeerd verstaan te hebben. Bij inruil van de mijn tweede gaf de (Volvo) dealer aan deze direct door te schuiven richting handel omdat ze op een auto met 170.000km geen garantie wilde geven (wat ook een goed besluit was). In Nederland is men gewoon wat hogere kilometerstanden gewend. In Duitsland is iets met meer dan 5 cijfers soms al een risico denk men.

• CreativeS
  • Niet online
ErnstvV schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:19:
Misschien helpt het ook mee dat in Duitsland er anders tegen hogere kilometers aangekeken wordt dan in Nederland. De Opel dealer was iedere keer verbaasd als ik met mijn eerste Insignia langs kwam dat die meer dan 200.000km gereden had, boven de 300.000 moest ik toch echt de kilometerstand herhalen omdat ze dachten het verkeerd verstaan te hebben. Bij inruil van de mijn tweede gaf de (Volvo) dealer aan deze direct door te schuiven richting handel omdat ze op een auto met 170.000km geen garantie wilde geven (wat ook een goed besluit was). In Nederland is men gewoon wat hogere kilometerstanden gewend. In Duitsland is iets met meer dan 5 cijfers soms al een risico denk men.
Dat men in Nederland hogere kilometerstanden is gewend heeft dan ook grotendeels te maken met het feit dat nieuwe auto's in Nederland in aanschaf gewoon *te* duur zijn voor vele inwoners. Dat je met lease of private lease elke zoveel jaar een nieuwe hebt... tja. Mensen vervangen privé dan ook minder snel de auto... ergo hogere kilometerstanden. Waarom vervangen wat goed werkt? Toch? Ook ik hoef niet zo nodig een nieuwe auto voor de buurtjes :)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
@pietr met een dergelijk budget kun je een mooie wensenlijstje maken qua opties en uitvoeringen, zeker in Duitsland is er dan vroeg of laat wel wat te vinden. Dus wat zijn je wensen precies?

Ga ook zelf de Duitse sites af. Ik gebruik zelf regelmatig dasimport om te zoeken, handige dat daar vaak ook de all-in prijs al getoond wordt. Nav een tip hier vorige week ook zelf even zoeken op de site van bijv. bmw.de en de gebruikte wagens bij de Duitse dealers zelf.

De NL dealers (zeker niet alleen BMW) importeren ook ladingen vol, in NL koop je hem vervolgens wel voor +20%. Die marge kun je zelf ook in je zak steken door zelf te importeren of voor je budget nog iets mooiers uitzoeken :)

Er zijn ook genoeg bedrijven die het import proces uit handen kunnen nemen, onderaan de streep als je de tijd en reiskosten meerekent scheelt dat maar weinig.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-12 23:56
Hoe zit het met restwaarde van een geimporteerde auto.
Aanschaf scheelt het waarschijnlijk een paar 1000 euro.
Maar je hoort men met verkooppraat altijd zeggen Orginele NL auto.

Heeft een import dan invloed op de restwaarde ?

• timbak02
syntesia schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:12:

Goed punt, ik denk namelijk dat dat zeker het geval is voor auto's die binnen enkele jaren na import verkocht worden. Alleen kan ik daar geen harde cijfer over vinden.
Natuurlijk wel een beetje raar dat het wel invloed heeft, omdat dealers zelf massaal auto's verkopen die ze zelf hebben geïmporteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door timbak02 op 08-12-2025 11:29 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:05
timbak02 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:26:
[...]

Goed punt, ik denk namelijk dat dat zeker het geval is voor auto's die binnen enkele jaren na import verkocht worden. Alleen kan ik daar geen harde cijfer over vinden.
Natuurlijk wel een beetje raar dat het wel invloed heeft, omdat dealers zelf massaal auto's verkopen die ze zelf hebben geïmporteerd.
Nadeel bij import is vooral dat het een stuk makkelijker is om een schade verleden of KM fraude te verdoezelen. Wat ook nog wel eens gebeurd is schade autos vanuit de USA naar polen om daar gefixt te worden en dan vervolgens hier in de EU verkocht te worden

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12 10:19
sinds afgelopen weekend trots eigenaar van een 328i uit 2012. nu heeft deze een M-sport uitlaat, wat ik persoonlijk maar niets vind. wellicht iemand met een zelfde model auto en een originele uitlaat die het helemaal geweldig lijkt? en dan wellicht ook van zijn of haar originele af wil?

• timbak02
Greetoz schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:50:
[...]

Nadeel bij import is vooral dat het een stuk makkelijker is om een schade verleden of KM fraude te verdoezelen. Wat ook nog wel eens gebeurd is schade autos vanuit de USA naar polen om daar gefixt te worden en dan vervolgens hier in de EU verkocht te worden
Als je kijkt op mobile zie je natuurlijk ook veel BMW's die via Roemenië, Italië en wat ander landen worden aangeboden. Die moet je sws links laten liggen. Maar via het normale dealer netwerk in Duitsland van auto's waarvan de historie helemaal te controleren valt via dealer netwerk in NL dan lijkt me dat qua historie niks anders dan de dat van auto's die in NL te koop worden aangeboden. Ik denk voor iig schadeverleden dat de registratie in Duitsland beter is dan in NL. Voor de KM stand is dat niet het geval, maar dan moet vooral vertrouwen op de historie vanuit de dealer netwerk. Allerlei apparaten om KM fraude te plegen even daar buitengelaten, want dit soort apparaten worden in NL ook toegepast en heeft wat dat betreft niks met import te maken

• syntesia
[...]

En dan dus de vraag is het interessant genoeg om een auto te importeren voor die paar k verschil.
Om dan het risico te nemen dat er wat mee is. En dat je met de verkoop van je auto alsnog met een veel lagere restwaarde zit vergeleken met een origineel NL modelletje.

• B-Real

Ik zou daar echt niet bang voor zijn. Als je een auto hebt in de juiste uitvoering, met de juiste opties, dealer onderhoud en alles met documentatie kunt aantonen maakt het echt geen bal uit of het een origineel NL auto is of niet.

Zoals gezegd importeren dealers ook jong gebruikte auto's bij de vleet!

Duitsers zijn ook erg verplicht over wel/niet "unfallfrei". Ik kwam vorige week, via officiële dealers (niet BMW overigens), diverse advertenties tegen waar "nicht unfallfrei" stond. Die klikte ik weg omdat ik daar geen zin in had.
Toch vond ik het gek, want wel in de officiële uitgebreide garantie net als een "unfallfrei" exemplaar. Totdat bij één advertentie de schade stond toegelicht. 1800eu voor bijwerken van het spatbordscherm, rechtsachter. Tsja, als dat al "nicht unfallfrei" is dan doe ik het er voor.

Duitse dealers moeten er bij wet eerlijk en open over zijn, dus zeker als het volgens dealer/merk standaarden is gerepareerd is het vast ook goed gedocumenteerd.

Afhankelijk van de auto en budget kan het verschil echt veel en veel groter zijn dan een paar 1000 euro.

Enige waar ik tegen aan hik is dat ik toch een auto graag in het echt wil zien. Dat geeft wel wat gedoe, want op de een of andere manier staan de auto's die ik mooi vind altijd ergens op een steenworp van de Oostenrijkse grens bijv.
Nooit eens een Duitse dealer op een uurtje of twee rijden, dan ga je bij serieuze interesse toch wat makkelijker even kijken.

• CreativeS
  • Niet online
Wat ook nog wel eens gebeurd is schade autos vanuit de USA naar polen om daar gefixt te worden en dan vervolgens hier in de EU verkocht te worden
Maar de Amerikaanse BMW VIN's wijken af van de Europese markt, dus dat zou ondervangen kunnen worden (mits je op de hoogt van het VIN-systeem bent).

• IQM

IQM

Dat zit in dezelfde categorie als 'dealeronderhouden.' Bij aanschaf is het een verkoopargument maar bij inruil krijg je er geen stuiver meer voor. Een import auto zou minder waard zijn maar moet je eens kijken als de auto weer verkocht wordt dan issie niet veel goedkoper dan een origineel NL auto. (Wellicht ook omdat er meer opties op zitten.) Toen ik mijn geïmporteerde 535i inruilde kreeg ik er exact hetzelfde bedrag voor als een collega met een origineel NL 535i.
Nico95 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:57:
sinds afgelopen weekend trots eigenaar van een 328i uit 2012. nu heeft deze een M-sport uitlaat, wat ik persoonlijk maar niets vind. wellicht iemand met een zelfde model auto en een originele uitlaat die het helemaal geweldig lijkt? en dan wellicht ook van zijn of haar originele af wil?
Het enige waar een M-Sport uitlaat in verschilt van een gewone zijn de eindstukken. Die zijn black chrome in plaats van alu look. Die kun je gewoon kopen en zelf vervangen.
B-Real schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:33:

Enige waar ik tegen aan hik is dat ik toch een auto graag in het echt wil zien. Dat geeft wel wat gedoe, want op de een of andere manier staan de auto's die ik mooi vind altijd ergens op een steenworp van de Oostenrijkse grens bijv.
Nooit eens een Duitse dealer op een uurtje of twee rijden, dan ga je bij serieuze interesse toch wat makkelijker even kijken.
Daar kunnen @CreativeS en ik over meepraten. :Y Berchtesgaden en Passau...

[ Voor 15% gewijzigd door IQM op 08-12-2025 13:12 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:14

Mr Pingu

Professioneel Prutser

[...]

Ik zou daar echt niet bang voor zijn. Als je een auto hebt in de juiste uitvoering, met de juiste opties, dealer onderhoud en alles met documentatie kunt aantonen maakt het echt geen bal uit of het een origineel NL auto is of niet.

Duitsers zijn ook erg verplicht over wel/niet "unfallfrei". Ik kwam vorige week, via officiële dealers (niet BMW overigens), diverse advertenties tegen waar "nicht unfallfrei" stond. Die klikte ik weg omdat ik daar geen zin in had.
Toch vond ik het gek, want wel in de officiële uitgebreide garantie net als een "unfallfrei" exemplaar. Totdat bij één advertentie de schade stond toegelicht. 1800eu voor bijwerken van het spatbordscherm, rechtsachter. Tsja, als dat al "nicht unfallfrei" is dan doe ik het er voor.

Duitse dealers moeten er bij wet eerlijk en open over zijn, dus zeker als het volgens dealer/merk standaarden is gerepareerd is het vast ook goed gedocumenteerd.
Als BMW de schade gerepareerd heeft staat het op VIN-nummer in de cloud en kan iedere BMW dealer zien wat er precies is uitgevoerd. Voor mijn auto kon BMW vertellen dat het gaspedaal vervangen is onder garantie in 2018.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• timbak02
[...]
Niet kijken is voor mij echt een no-go Daarom is mijn zoektocht ook maximaal 2 uur rijden vanaf de grens. Genoeg keuze in die range wat mij betreft. Je plant een dagje waarbij je meerdere auto's gaat bekijken op de route. Nadat je uitvoerig via mail gecommuniceerd hebt en een Exposé Professional hebt ontvangen en over allerlei details al gepraat hebt. Ik vind dit persoonlijk erg leuk om te doen. Ik kijk nu al uit naar de volgende BMW die ik ga importeren :P

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Zoals gezegd importeren dealers ook jong gebruikte auto's bij de vleet!

Mijn (in Duitsland) ingeruilde auto dook na een paar dagen op op een handelaarssite als Unfall Frei terwijl ik bij inruil toch echt aangegeven had dat die voor €8000 aan schade gehad had. Dus zoveel zegt dat nu ook weer niet…

• B-Real
IQM schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:08:

Daar kunnen @CreativeS en ik over meepraten. :Y Berchtesgaden en Passau...
Passau heb ik op dit moment toevallig ook een advertentie van in mijn favorieten staan. Berchtesgaden moest ik even Googlen, verder Duitsland in dan dat lukt niet nee _O-
ErnstvV schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:03:
[...]

Mijn (in Duitsland) ingeruilde auto dook na een paar dagen op op een handelaarssite als Unfall Frei terwijl ik bij inruil toch echt aangegeven had dat die voor €8000 aan schade gehad had. Dus zoveel zegt dat nu ook weer niet…
Bij een handelaar of een officiële Duitse dealer? Dat laatste zou mij verbazen, maar verwonderd mij ook weer niet.
Kans is groot dat mijn volgende auto een jong gebruikte bij een officiële dealer wordt, dus in de premium select garantie (of vergelijkbaar bij ander merk). Ik hoop dat dit soort fratsen mij dan bespaard blijven.
timbak02 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:02:
[...]

Niet kijken is voor mij echt een no-go Daarom is mijn zoektocht ook maximaal 2 uur rijden vanaf de grens. Genoeg keuze in die range wat mij betreft. Je plant een dagje waarbij je meerdere auto's gaat bekijken op de route. Nadat je uitvoerig via mail gecommuniceerd hebt en een Exposé Professional hebt ontvangen en over allerlei details al gepraat hebt. Ik vind dit persoonlijk erg leuk om te doen. Ik kijk nu al uit naar de volgende BMW die ik ga importeren :P
Dat is natuurlijk ideaal. Kwestie van geduld vaak ook :)
Ik doe liever wat concessie qua afstand dan in opties/uitvoering. Dus dan wellicht 1x ter plekke kijken, alles afstemmen en dan of zelf ophalen of laten ophalen door een partij.

Vooralsnog een probleem wat op z'n vroegst medio volgend jaar actueel zou kunnen worden :)

• Nico95

[...]

Het enige waar een M-Sport uitlaat in verschilt van een gewone zijn de eindstukken. Die zijn black chrome in plaats van alu look. Die kun je gewoon kopen en zelf vervangen.
dan is er toch even wat anders aangepast denk ik, komt beste herrie onder vandaan namelijk.. ik ga eens kijken wat er onder hangt vanavond. conclusie blijft denk ik dat er een originele demper weer onder moet.

• ErnstvV
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:09:
[...]

Bij een handelaar of een officiële Duitse dealer? Dat laatste zou mij verbazen, maar verwonderd mij ook weer niet.
Kans is groot dat mijn volgende auto een jong gebruikte bij een officiële dealer wordt, dus in de premium select garantie (of vergelijkbaar bij ander merk). Ik hoop dat dit soort fratsen mij dan bespaard blijven.
De inruil was bij een dealer die hem vervolgens aan een handelaar verkocht. Het was wel een grote handelaar met best wat duur spul.
Premium garantie is wel fijn, meestal kan je na afloop ook nog verder verlengen, dat kan soms wel handig zijn.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

DeBaroN schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:00:
[...]

Dan draai ik hem om. Waarom kopen we überhaupt nog auto's in Nederland? En zit er niet op elke straathoek een importeerder?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:44
Eagle Creek schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:45:
Dan draai ik hem om. Waarom kopen we überhaupt nog auto's in Nederland? En zit er niet op elke straathoek een importeerder?
Is dat niet zo dan? Dealers en garages hebben een bak aan import in het aanbod zitten.

• timbak02
[...]

Legio redenen:
  • Inruilen huidige auto
  • Onbekendheid , het gaat immers om veel geld.
  • Juridisch, wat als ik in een geschil terecht kom?
  • Garantie, Mercedes en VAG zijn heel transparant wtb garantie, is gewoon in NL geldig maar BMW is vaag...
  • Afstand. Vanaf randstad toch een eindje kachellen om überhaupt richting Duiste grens te geraken.
  • Import, hoe moet dat dan?? Wat erg makkelijk is, zelf ik kan het :P
Denk dat er nog genoeg andere redenen zijn waarom mensen niet aan import beginnen. Even een side note: Importeren is niet altijd voordeliger, maar voor jong gebruikte premium Duitse merken is dat wel vaak het geval.

• IQM

IQM

timbak02 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:00:
[...]

• Garantie, Mercedes en VAG zijn heel transparant wtb garantie, is gewoon in NL geldig maar BMW is vaag...
Een vriend van mij laat al jaren zijn auto's via een lokale automakelaar importeren. Vaak nog met fabrieksgarantie. Toen hij een keer een probleem aankaartte bij de Duitse verkoper (BMW dealer) had hij het geld eerder binnen op zijn rekening gestort dan de factuur van de Nederlandse BMW dealer. Zo kan het dus ook.

• timbak02
IQM schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:11:
[...]

Een vriend van mij laat al jaren zijn auto's via een lokale automakelaar importeren. Vaak nog met fabrieksgarantie. Toen hij een keer een probleem aankaartte bij de Duitse verkoper (BMW dealer) had hij het geld eerder binnen op zijn rekening gestort dan de factuur van de Nederlandse BMW dealer. Zo kan het dus ook.
Ok je hebt het over fabrieksgarantie en die zal correct worden afgehandeld ook door NL dealers. Het gaat om de auto's uit de premium selection met 2 jaar garantie, BMW's net uit de fabrieksgarantie dus > 3 jaar
Maar goed iemand in dit forum melde dat Dusseldorp dit wel doet, maar mijn ervaring met Ekris en Oostland komen met hetzelfde verhaal en doen geen garantieafhandeling vanuit de Duiste premium Selection.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-12 16:24
Hier zit ook wel een nuancering in. De dealer draagt namelijk niet het volledige risico van de garantie. Toen bij mij na aankoop bleek dat het differentieel gaar was, zei mijn Duitse dealer (waar ik 'm gekocht had) dat ze hem direct zouden vervangen want dit was veel te snel voor zo'n onderdeel en dit zou BMW Duitsland vergoeden. BMW Nederland gaf echter niet thuis want die heeft mijn auto niet geïmporteerd en verleent die "coulance" daarom niet. De Nederlandse dealer had toen de optie om de reparatiekosten dan zelf op te nemen maar had daar natuurlijk geen zin in. Dus om mijn garantie te claimen moest ik naar een Duitse dealer.

Al met al is het vrij onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo makkelijk als BMW roept met "Europese" garantie is de praktijk vaak anders.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• IQM

IQM

timbak02 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:19:
Ok je hebt het over fabrieksgarantie en die zal correct worden afgehandeld ook door NL dealers. Het gaat om de auto's uit de premium selection met 2 jaar garantie, BMW's net uit de fabrieksgarantie dus > 3 jaar
Maar goed iemand in dit forum melde dat Dusseldorp dit wel doet, maar mijn ervaring met Ekris en Oostland komen met hetzelfde verhaal en doen geen garantieafhandeling vanuit de Duiste premium Selection.
Toevallig zitten wij hier in het 'Dusseldorp' gebied. En toen BMW Oostland nog gewoon Smudde heette was mijn ervaring met hun service en garantie top! Ben jarenlang klant in Enschede geweest. Maar de mensen van toen zijn er niet meer. (overleden, nieuwe baan, pensioen).

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:07
[...]

Huidige 2 auto's allebei import en in de toekomst zal het ook import zijn.
(Scheelt, ik heb familie die dat doet.)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
CreativeS schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:43:
[...]

Er zijn ook mensen die helemaal niets met leder hebben hè?
Dat kan. Maar dan moet je goed zoeken naar een 5-serie. En dan heb je in elk geval geen sport- of comfortstoelen.
En ik vind het een schraapversie, maar ik mag hopen dat dat de koper geen bal interesseert :P

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:44
MrFl0ppY schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:26:
Hier zit ook wel een nuancering in. De dealer draagt namelijk niet het volledige risico van de garantie. Toen bij mij na aankoop bleek dat het differentieel gaar was, zei mijn Duitse dealer (waar ik 'm gekocht had) dat ze hem direct zouden vervangen want dit was veel te snel voor zo'n onderdeel en dit zou BMW Duitsland vergoeden. BMW Nederland gaf echter niet thuis want die heeft mijn auto niet geïmporteerd en verleent die "coulance" daarom niet. De Nederlandse dealer had toen de optie om de reparatiekosten dan zelf op te nemen maar had daar natuurlijk geen zin in. Dus om mijn garantie te claimen moest ik naar een Duitse dealer.

Al met al is het vrij onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo makkelijk als BMW roept met "Europese" garantie is de praktijk vaak anders.
Dan zijn de regels toch duidelijk? Maar simpelweg niet hoe jij ze zou willen zien.

• pietr
@B-Real Dasimport houd ik in de gaten. BMW.de is een goeie tip. mijn zwager heeft al 3 auto's (voor eigen privégebruik) geïmporteerd. Hij heeft ook al waardevolle tips gegeven. Mijn wensen: ik zou het liefst nog een ronde alleen benzine willen, dus geen phev, maar ik heb geen glazen bol. Hoe zit het met de restwaarde over 4-5 jaar? En ik vind hud, elekt. verstelbare stoelen, 360-camera, trekhaak, lage km-stand wel prettig. Ik heb geen haast, mijn huidige 330i bevalt me buitengewoon goed.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:04
Onzekere restwaarde en iets hoger verbruik versus potentieel veel hogere reparatiekosten van een hybride. Ik ben voor "simpel" gegaan.

In NL lopen we erg voorop met hybride maar de markt voor gebruikte auto's is Europa breed. Handelaren gebruiken een app zoals autotelex die er op basis van voertuiggegevens een handelswaarde uitspuugt die gebaseerd is op alle veilingdata in Europa. Dus ook al is mogelijk in NL de vraag wat minder, dan betekent dat niet meteen dat die auto geen waarde meer heeft. Er worden meer auto's geëxporteerd uit NL dan er gesloopt worden.

Nog los van de politieke discussie over Net Zero, heb de indruk dat de voet een beetje op de rem gaat daar. De prijzen van gebruikte vol-electrische auto's hebben ook een behoorlijke deining op en neer gemaakt.

• timbak02
IQM schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:24:
[...]

Toevallig zitten wij hier in het 'Dusseldorp' gebied. En toen BMW Oostland nog gewoon Smudde heette was mijn ervaring met hun service en garantie top! Ben jarenlang klant in Enschede geweest. Maar de mensen van toen zijn er niet meer. (overleden, nieuwe baan, pensioen).
Oostland heb ik voor de rest geen ervaring mee, maar Ekris Velp daar heb ik goede ervaringen mee. Zowel onderhoud maar ook hulp bij het checken van de historie van een poteniele aankoop vanuit Duitsland. Ze hebben mij gewoon een uitdraai meegegeven van de historie van verschillende auto's die ik op het oog had. Maar garantie-afhandeling van een zelf geïmporteerde auto, daar zijn ze op zich wel duidelijk in -> Nee, dat mag je zelf regelen

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-12 22:46

• Nico95

[...]

toch even hier op terugkomend: https://www.offenga.nl/bm...ce-einddemper-f30f31-328i volgens mij bestaat er wel degelijk een OEM M performance uitlaat?

• Greetoz
Nico95 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:59:
[...]

toch even hier op terugkomend: https://www.offenga.nl/bm...ce-einddemper-f30f31-328i volgens mij bestaat er wel degelijk een OEM M performance uitlaat?
Klopt, deze heeft een vriend van mij ook onder zijn 340i Geeft ook wel lekker geluidje.

edit ik bedoelde deze: https://www.offenga.nl/bm...ance-einddemper-340i-440i

[ Voor 14% gewijzigd door Greetoz op 09-12-2025 12:24 ]

• Nico95
Greetoz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:20:
[...]

Klopt, deze heeft een vriend van mij ook onder zijn 340i Geeft ook wel lekker geluidje.

edit ik bedoelde deze: https://www.offenga.nl/bm...ance-einddemper-340i-440i
Leuk hoe mensen ergens een andere mening over kunnen hebben, ik vind het geluid juist wat te. vooral de koude start. nu past het bij een 340i wel wat beter dan bij mijn 328.

ik ga maar mooi op zoek naar een originele, deze verpats ik dan wel weer.

• lostboy_0234
Hi misschien herkent iemand dit. Wanneer ik de auto start en rustig rij tot ongeveer vijfentwintig in de parkeergarage hoor ik bij mijn linker achterwiel een tik. Het is heel constant en klinkt alsof het bij elke omwenteling terugkomt.

Ik ben al bij Ekris geweest maar daar zagen en hoorden ze niets. Daarna ben ik langs geweest bij The Engineerings Garage en daar lukte het wel om het geluid na te bootsen. Maar tijdens het controleren zagen ze ook niks.

Maar ik ben benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad bij een g30 of g31. Is dit toch de lager of kan er nog iets anders rond het wiel spelen.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-12 15:09
@lostboy_0234 Wiellager zou best kunnen, die hoef je niet te horen als het wiel draait.

Ben je al een langs geweest bij Memo in Nijkerk?
https://www.memobanden.nl/
Ekris zit ernaast en zij doen werk wiel\banden klachten voor Ekris.

luxe probleempje hier.

We hebben onze G21 330i nu 2 jaar en is dus net uit de bmw premium garantie. Rijdt nog steeds ERG fijn. Net nieuwe achterbanden eronder en alles laten uitlijnen, ook bij Ekris zijn beurt gehad.

Nu zit ik een beetje om me heen te kijken voor een andere auto weer.
G21 of G31 x30i
Omdat onze jongste wagenziek is zit hij altijd voorin en mijn vrouw dan achterin met de oudste, nu heeft onze huidige G21 achterbank verwarming en dat vind ze zo prettig, dat ze niet zonder wil. Zo ook de standkachel, 360gr camera's, adaptief onderstel, panoramadak, laser led, M sport remklauwen....

Ik kan gewoon geen 1 vinden met de juiste opties. Ik ben naar de dealer geweest en hij zegt, een benzine met achterbank verwarming en standkachel....suc6 met zoeken.

Ik heb geen haast, maar een andere auto zou wel weer leuk zijn.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Uit Zweden (Blocket.se) of Noorwegen(Finn.no) halen een optie? Hier is achterbank verwarming een veel gekozen optie op in ieder geval 5serie, zijn minder autos zonder dan met. 3 serie, gaat het meer naar 50:50.

Hoe het er in Duitsland uitziet met achterbank verwarming weet ik niet.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Greetoz
Nico95 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:09:
[...]

Leuk hoe mensen ergens een andere mening over kunnen hebben, ik vind het geluid juist wat te. vooral de koude start. nu past het bij een 340i wel wat beter dan bij mijn 328.

ik ga maar mooi op zoek naar een originele, deze verpats ik dan wel weer.
Ja en het is ook wel een andere uitlaat op de 328 en de 340 dus geluid zal wellicht ook anders zijn. Koude start kan je eruit laten programmeren, die is enkel voor de uitstoot cijfers ;-)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Unknown Alien schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:49:
Ik kan gewoon geen 1 vinden met de juiste opties. Ik ben naar de dealer geweest en hij zegt, een benzine met achterbank verwarming en standkachel....suc6 met zoeken.

Die optie combi zul je eerder bij de -e varianten vinden dan bij de -i varianten inderdaad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Greetoz

G21 of G31 x30i
Omdat onze jongste wagenziek is zit hij altijd voorin en mijn vrouw dan achterin met de oudste, nu heeft onze huidige G21 achterbank verwarming en dat vind ze zo prettig, dat ze niet zonder wil. Zo ook de standkachel, 360gr camera's, adaptief onderstel, panoramadak, laser led, M sport remklauwen....

Mocht je er eentje vinden met alles behalve de achterbank verwarming kan je die altijd later nog laten retrofitten ;-). Standkachel kan ook, maar is wel stuk meer werk.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:29
Waarom überhaupt een andere overwegen als je nu de opties hebt die je graag wil? Ik verwacht dat de auto nog lang genoeg mee kan.

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
...
Omdat onze jongste wagenziek is zit hij altijd voorin
...
Heel herkenbaar, hadden hier hetzelfde. Konden nog geen 15min rijden of er werd een zakje gevuld ondanks allerlei pogingen met raam open, hoger zitten, tabletjes, polsbandje, etc.

Dit was de uitkomst voor ons;
https://amzn.eu/d/0OTvp7z

We hadden het goedkopere model gekocht als test en reden zo naar Disney alsof er niks aan de hand was. Toen de stevigere versie besteld en hier echt fantastisch resultaat. Deze is wel duur, wij betaalden paar jaar terug de helft dus zou ff verder zoeken qua prijs, maar wel dit model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCzHgaTH9y1np-tAAWlpqNX-vvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lro6BGrb0fvgeEv7PJPDGBMN.jpg?f=fotoalbum_large

Om dan terug on topic te komen, dan hoeft de oudste niet meer voorin, kan je vrouw gezellig naast je zitten en je krijgt meer keuze qua auto's ;)

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:08
lostboy_0234 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:53:
Hi misschien herkent iemand dit. Wanneer ik de auto start en rustig rij tot ongeveer vijfentwintig in de parkeergarage hoor ik bij mijn linker achterwiel een tik. Het is heel constant en klinkt alsof het bij elke omwenteling terugkomt.

Ik ben al bij Ekris geweest maar daar zagen en hoorden ze niets. Daarna ben ik langs geweest bij The Engineerings Garage en daar lukte het wel om het geluid na te bootsen. Maar tijdens het controleren zagen ze ook niks.

Maar ik ben benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad bij een g30 of g31. Is dit toch de lager of kan er nog iets anders rond het wiel spelen.
Bij mijn g31 had (en heb) ik het ook. Het had bij mij te maken met een ring die bij het wiellager gemonteerd zit. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Ik hoor het bijvoorbeeld goed als ik eens door de mcdrive ga, dan rij je met je raam open en hoor je het geluid reflecteren tegen de gevel. Hij tikkert bij mij wel een keer of 4, 5 per omwenteling overigens.

• lostboy_0234
DaFreakhead schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:46:
[...]

Bij mijn g31 had (en heb) ik het ook. Het had bij mij te maken met een ring die bij het wiellager gemonteerd zit. Het schijnt geen kwaad te kunnen. Ik hoor het bijvoorbeeld goed als ik eens door de mcdrive ga, dan rij je met je raam open en hoor je het geluid reflecteren tegen de gevel. Hij tikkert bij mij wel een keer of 4, 5 per omwenteling overigens.
Ja precies dat! Heb je toevallig enige idee hoe zo’n ring heet of wat het precies is?

• ewrz
@lostboy_0234 Wiellager zou best kunnen, die hoef je niet te horen als het wiel draait.

luxe probleempje hier.

We hebben onze G21 330i nu 2 jaar en is dus net uit de bmw premium garantie. Rijdt nog steeds ERG fijn. Net nieuwe achterbanden eronder en alles laten uitlijnen, ook bij Ekris zijn beurt gehad.

G21 of G31 x30i

Ze bestaan wel, benzine G31's met standkachel. Heb er een gehad namelijk. Maar de keuze is wel beperkt. Als er echt niks te vinden is wat aan alle eisen voldoet dan zou nog eens overdenken over wat nice to have is en wat een harde eis is. Mijn ervaring was dat wanneer je de standkachel consequent gebruikt om de auto in de winter voor te verwarmen, dat je dan de stoelverwarming eigenlijk nooit meer gebruikt. Alles is al warm als je instapt.

• IQM

IQM

ewrz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:33:
Ze bestaan wel, benzine G31's met standkachel. Heb er een gehad namelijk. Maar de keuze is wel beperkt. Als er echt niks te vinden is wat aan alle eisen voldoet dan zou nog eens overdenken over wat nice to have is en wat een harde eis is. Mijn ervaring was dat wanneer je de standkachel consequent gebruikt om de auto in de winter voor te verwarmen, dat je dan de stoelverwarming eigenlijk nooit meer gebruikt. Alles is al warm als je instapt.
Werkt de standkachel functie van een G31 benzine hetzelfde als die van een G31 PHEV?
Mijn F11 535i had ook een standkachel op benzine en dat werkte prima. Gewoon het interieur voorverwarmen en that's it. Bij mijn huidige 530e wordt zo'n beetje alles loei heet, inclusief het stuur. Stuurverwarming is heerlijk als je koude handen hebt maar graag manueel inschakelen ipv. automatisch.

• ewrz
IQM schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:30:
[...]

Werkt de standkachel functie van een G31 benzine hetzelfde als die van een G31 PHEV?
Mijn F11 535i had ook een standkachel op benzine en dat werkte prima. Gewoon het interieur voorverwarmen en that's it. Bij mijn huidige 530e wordt zo'n beetje alles loei heet, inclusief het stuur. Stuurverwarming is heerlijk als je koude handen hebt maar graag manueel inschakelen ipv. automatisch.
Mijne (pre-lci G31 540i) was gewoon de klassieke Webasto verbrandingskachel die de koelvloeistof opwarmt. Ik vermoed dat de PHEV het met energie uit de hoogspanningsaccu doet.

Dat automatisch inschakelen van de stoel/stuurverwarming vind ik ook irritant, had laatst een X1 PHEV mee en die deed dat ook. Ik kon het uitzetten in drive maar ik weet niet of dat ook voor de pre-heating functie geldt.

• _Arthur

_Arthur

blub

Achterbank verwarming was er alleen als optie op de G21 non-LCI. Bij de G21 LCI (eerste en tweede ronde) niet meer als optie te kiezen.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

_Arthur schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:53:
[...]

Achterbank verwarming was er alleen als optie op de G21 non-LCI. Bij de G21 LCI (eerste en tweede ronde) niet meer als optie te kiezen.
Neem aan dat het nog dezelfde achterbank is dus lijkt mij prima te retrofitten, kost wel iets meer moeite maar voorzie hier niet de grootste problemen.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ewrz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:56:

Mijne (pre-lci G31 540i) was gewoon de klassieke Webasto verbrandingskachel die de koelvloeistof opwarmt. Ik vermoed dat de PHEV het met energie uit de hoogspanningsaccu doet.
Klopt.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mr Pingu schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:01:
Hier is achterbank verwarming een veel gekozen optie op in ieder geval 5serie, zijn minder autos zonder dan met. 3 serie, gaat het meer naar 50:50.
Is dat nieuw? Was bij mijn model absoluut geen keuze.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Greetoz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

Mocht je er eentje vinden met alles behalve de achterbank verwarming kan je die altijd later nog laten retrofitten ;-). Standkachel kan ook, maar is wel stuk meer werk.
Ja? Kostda?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Voor beide even heel grof gerekend:
3k voor webasto aan onderdelen + dag tot 1,5 dag aan arbeid.

Achterbank 600 euro aan verwarmingsmatten (nieuw) en 200 voor knoppenpaneel (gebruikt) en wat kabels. Dus ergens tussen de 850 en 900 euro aan onderdelen. 1 dag arbeid.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eagle Creek schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:29:
[...]

Is dat nieuw? Was bij mijn model absoluut geen keuze.
Nee, maar is niet in alle markten beschikbaar.

• ewrz

luxe probleempje hier.

G21 of G31 x30i

Zijn die laser lampen echt onmisbaar of kun je met gewoon led leven? Dan hoef je bij deze alleen de M-remmen te retrofitten, dat is goedkoper dan de standkachel of achterbankverwarming. Zeker als je het op een moment doet dat de oude boel versleten is en toch vervangen moet worden. Heeft verder alles wat jij noemt.

https://www.autotrack.nl/a/bmw-5-serie-benzine-2023-58325730

Remschijven bij een G31 met M-remmen hebben dezelfde diameter op de vooras als de niet-M remmen, ze zijn alleen wat dikker. Schijven achter zijn wel groter. Hij remt er niet harder door overigens, is vooral voor het voorkomen fading op circuit/enthousiast autobahn gebruik. Als junior nu al wagenziek wordt weet ik niet of dat relevant gaat zijn voor jou :)

• Unknown Alien
Deagle schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:51:
Waarom überhaupt een andere overwegen als je nu de opties hebt die je graag wil? Ik verwacht dat de auto nog lang genoeg mee kan.
Auto heeft nu 89K gereden. We rijden 14/15K pj met deze auto. Ik vermijd korte ritten en naar het werk ga ik het liefst met de motor, Heb niet voor niks een nieuwe motor gekocht <3

Ik heb ook geen haast, gewoon leuk om iets anders te kopen en onder de 90K KMs, dan verkoopt deze wat makkelijker dan boven de 100K.
Greetoz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

I know, maar als ik 50K overmaak voor een auto, dan moet de auto ook wel af zijn, want voor ons is dat veel geld.
Numbers schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:35:
[...]
Heel herkenbaar, hadden hier hetzelfde. Konden nog geen 15min rijden of er werd een zakje gevuld ondanks allerlei pogingen met raam open, hoger zitten, tabletjes, polsbandje, etc.

Dit was de uitkomst voor ons;
https://amzn.eu/d/0OTvp7z

We hadden het goedkopere model gekocht als test en reden zo naar Disney alsof er niks aan de hand was. Toen de stevigere versie besteld en hier echt fantastisch resultaat. Deze is wel duur, wij betaalden paar jaar terug de helft dus zou ff verder zoeken qua prijs, maar wel dit model.

Om dan terug on topic te komen, dan hoeft de oudste niet meer voorin, kan je vrouw gezellig naast je zitten en je krijgt meer keuze qua auto's ;)
Thanks, dit ken ik niet, meteen even doorgestuurd naar mijn vrouw, kan ze even kijken.
Overigens is een rit naar Oostenrijk geen probleem voor hem, zolang hij maar voorin zit. Al heb ik wel het idee dat het een stuk beter gaat. Hij krijgt die wagenziek pilletjes van de etos en we doen die blauwe armbandjes om, met zo'n knopje wat op een bepaalde zenuw drukt.

ENNNNN de auto rit is en stuk leuker, want de oudste zit achter mij, dus ze hebben maximaal afstand. Een rit van 10 uur is ook best lang en als ze zich gaan vervelen dan gaan ze elkaar pesten.....nou elke ouder weet dan wel hoe gezellig het in de auto wordt :+ ... en nu nergens last van hahaha :D
ewrz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:33:
[...]

De vrouw is normaal van, maakt me niet uit, maar nu is de achterbank een harde eis en NIET bespreekbaar. dus ..
_Arthur schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:53:
[...]

ohh goed om te weten. Verklaard ook de lastige zoektoch. Al vind ik het scherm van
de LCI niet prettig, daarom had ik ook de pre LCI gekocht toen.
IQM schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:30:
[...]

Vind dat echt fijn, ff ontbijtje maken voor de kinderen, in de BMW App de verwarming aanzetten en je buurman zien krabben buiten :+ en je stapt in en erg comfortabel warm.

We hebben als 2e auto een opel astra met stuur, stoel en voorruit verwarming. Ook fijn, maar voorverwarmde auto is <3

Achterbank is een hardere eis, er komt in April een G31 met achterbank verwarming, maar zonder standkachel. binnen met 60k op de teller, dus ik wordt gebeld door de dealer om te kijken.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Mr Pingu schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:21:
[...]

Voor beide even heel grof gerekend:
3k voor webasto aan onderdelen + dag tot 1,5 dag aan arbeid.

Achterbank 600 euro aan verwarmingsmatten (nieuw) en 200 voor knoppenpaneel (gebruikt) en wat kabels. Dus ergens tussen de 850 en 900 euro aan onderdelen. 1 dag arbeid.
Ik snap je niet helamaal. 3k voor webasto en 900e aan onderdelen?

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12 23:29
De koelwaterthermostaat van mijn 2018 F45 Active Tourer 225i is defect, maar hij lijkt niet leverbaar, iemand tips? Mijn specialist probeert hem al meer dan een week tevergeefs te krijgen bij BMW, en in overleg heb ik hem daarom zelf besteld bij Hubauer omdat ie daar op 3-4 dagen levertijd stond. Maar ik kreeg net bericht van Hubauer dat hij niet leverbaar is (u krijgt uw geld terug, we weten niet wanneer die weer op voorraad komt en vraag het eens opnieuw na 6-8 weken). Het is deze: https://www.hubauer-shop....-traeger-11518601366.html Ik kan er nog wel mee rijden, en het is alleen de thermostaat die stuk is, niet de pomp (maar je bestelt het samen). Of zou je toch ergens los de thermostaat kunnen kopen?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jipenjanneke schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:07:
De koelwaterthermostaat van mijn 2018 F45 Active Tourer 225i is defect, maar hij lijkt niet leverbaar, iemand tips? Mijn specialist probeert hem al meer dan een week tevergeefs te krijgen bij BMW, en in overleg heb ik hem daarom zelf besteld bij Hubauer omdat ie daar op 3-4 dagen levertijd stond. Maar ik kreeg net bericht van Hubauer dat hij niet leverbaar is (u krijgt uw geld terug, we weten niet wanneer die weer op voorraad komt en vraag het eens opnieuw na 6-8 weken). Het is deze: https://www.hubauer-shop....-traeger-11518601366.html Ik kan er nog wel mee rijden, en het is alleen de thermostaat die stuk is, niet de pomp (maar je bestelt het samen). Of zou je toch ergens los de thermostaat kunnen kopen?
Google stuurt me direct hier heen met dat artikelnummer:
https://www.onderdelenlij...rdeel/koelvloeistof-pomp/

Hier ook evt leverbaar:
https://www.offenga.nl/bm...p-met-thermostaat-bmwmini
Maar als je googled op het nummer vind je nog wel meer, maar zullen vast ook wel wat zijn die zodra je belt ineens er achter komen dat het niet leverbaar is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2025 15:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Unknown Alien
Is de thermosstaat niet op een sloop te vinden? Sinds 2018 zullen er vast een aantal daar liggen.

• jipenjanneke
2de hands is wel een optie inderdaad, ik had daar nog niet naar gekeken, dank je voor de link.
Ja zo stond de levertijd ook bij Hubauer, ik vermoed dat als je hier bestelt, er hetzelfde gebeurt.

[ Voor 32% gewijzigd door jipenjanneke op 10-12-2025 17:01 ]

• jipenjanneke
Als ik op die link van Offenga klik, dan zie ik bij alternatieve producten ineens iets wat lijkt op de thermostaat los? https://www.offenga.nl/bm...staat/thermostaat-bmwmini

Update: ik zie hier een aantal (niet-BMW) losse thermostaten, ik ga er hier eentje van kiezen, de Mahle is vast wel goed: https://www.autodoc.nl/au...66?search=OEN+11518601366

[ Voor 30% gewijzigd door jipenjanneke op 10-12-2025 17:01 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eagle Creek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:04:
[...]

Ik snap je niet helamaal. 3k voor webasto en 900e aan onderdelen?
Ongeveer 3k aan onderdelen voor standkachel.
Ongeveer 900 aan onderdelen voor achterbank verwarming.

• ewrz
jipenjanneke schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:22:
Als ik op die link van Offenga klik, dan zie ik bij alternatieve producten ineens iets wat lijkt op de thermostaat los? https://www.offenga.nl/bm...staat/thermostaat-bmwmini

Update: ik zie hier een aantal (niet-BMW) losse thermostaten, ik ga er hier eentje van kiezen, de Mahle is vast wel goed: https://www.autodoc.nl/au...66?search=OEN+11518601366
Mahle is normaliter altijd prima. Mocht die niet leverbaar zijn is die Gates misschien een optie. Heb ik veel van gekocht voor BMW, nooit problemen mee gehad.

• Nico95
Mijn spiegel zakt netjes als ik de auto in de achteruitversnelling zet, maar komt niet vanzelf weer naar de oude stand. handmatig lukt dit wel.

iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

• lostboy_0234
Mijn G31 is een paar jaar oud en heeft een panoramadak. Ik vraag me weleens af hoe je kunt controleren of het drainagesysteem nog goed werkt en niet verstopt raakt.

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:36
lostboy_0234 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:12:
Mijn G31 is een paar jaar oud en heeft een panoramadak. Ik vraag me weleens af hoe je kunt controleren of het drainagesysteem nog goed werkt en niet verstopt raakt.
Iets met een gieter en in de goot van het open dak gooien...

• ewrz
Inderdaad gewoon water in gieten, liefst met de auto afwisselend vooruit/achteruit geparkeerd op een lichte helling. De afvoeren zijn 4 rubber slangen op de hoeken, je ziet wel waar het onder er uit komt dan.

• syntesia
Iemand last van zn g8x na de laatste update qua schakelen?

Auto rijdt liever in zn 7 rond de 100-120 dan in zn 8. Doe je hem handmatig in 8 schakelt die terug naar 7. Merkte pas bij 130-140 dat die naar 8 gaat.

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-12 18:58
Bij mijn bmw 325i n52 zijn ongeveer 11 maanden geleden de klepseals vervangen.
Rond die tijd veel olieverbruik gehad , had toen onder andere de codes 29F4 en 29F5, o2 sensoren post-katalysator

Klepseals zijn vervangen, olieverbruik was weer veel minder. Rond de zomer zat er 5W30 in dus was het olieverbruik weer wat meer
Zo af en toe lees ik de auto uit en dsn zag ik weer die 2 codes. Overigens geen lampje, geen klachten. Nu zit er weer 5W40 in en het olieverbruik is laag.

Echter wel een brandend motorstoringslampje vorige week, uitgelezen en weer 29F4 en 29F5. Foutcodes gewist. Echter sinds vandaag weer terug en wederom die codes.

Ik heb geen klachten qua walmen, stank, motor problemen. Als ik een beetje zoek kom ik uit op kapotte katalysatoren, kapotte sensoren dan wel vervuild en een lek in het uitlaatsysteem.
Hoe is een en ander uit te sluiten?

• ewrz
sjaak81 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:03:
Bij mijn bmw 325i n52 zijn ongeveer 11 maanden geleden de klepseals vervangen.
Rond die tijd veel olieverbruik gehad , had toen onder andere de codes 29F4 en 29F5, o2 sensoren post-katalysator

Klepseals zijn vervangen, olieverbruik was weer veel minder. Rond de zomer zat er 5W30 in dus was het olieverbruik weer wat meer
Zo af en toe lees ik de auto uit en dsn zag ik weer die 2 codes. Overigens geen lampje, geen klachten. Nu zit er weer 5W40 in en het olieverbruik is laag.

Echter wel een brandend motorstoringslampje vorige week, uitgelezen en weer 29F4 en 29F5. Foutcodes gewist. Echter sinds vandaag weer terug en wederom die codes.

Ik heb geen klachten qua walmen, stank, motor problemen. Als ik een beetje zoek kom ik uit op kapotte katalysatoren, kapotte sensoren dan wel vervuild en een lek in het uitlaatsysteem.
Hoe is een en ander uit te sluiten?
Moet je binnenkort naar de APK? Als de uitstoot binnen de marges is, zijn het waarschijnlijk gewoon verouderde/vervuilde secundaire sensoren. In dat geval kun je proberen ze schoon te maken, heb ik wel eens succes mee gehad (sensor demonteren en dan met een gasbrander de boel heet stoken zodat de koolaanslag verbrand) Anders gewoon vervangen/simulator er op.

• sjaak81
Hij is al eens gekeurd met dezelfde storing. Ik dacht idd ook aan schoonmaken, misschien een additief erin?

• ewrz
sjaak81 schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:05:
Hij is al eens gekeurd met dezelfde storing. Ik dacht idd ook aan schoonmaken, misschien een additief erin?
Denk niet dat veel van zo'n middel wat je bij de brandstof gooit de sensor achter de katalysator bereikt. Ik zou ze er uit halen om schoon te maken, dat gaat beter werken.

Als je het niet zelf kunt of wilt doen en er geen andere codes zijn, zou ik gewoon doorrijden en het bij de volgende beurt laten doen. Is geen heksenwerk en heeft je garage gegarandeerd al ervaring mee.

• sjaak81
Heb echt een bloedhekel aan brandend storingslampje dus ga wss morgen wel bellen

Zou het in een slecht geval ook nog de katalysatoren die kapot zijn? Als zou het wel erg toevallig zijn 2 tegelijk ?

• sjaak81
sjaak81 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:42:
Heb echt een bloedhekel aan brandend storingslampje dus ga wss morgen wel bellen

Zou het in een slecht geval ook nog de katalysatoren die kapot zijn? Als zou het wel erg toevallig zijn 2 tegelijk ?
Nog even over die reiniger;
Als dat kat vervuild is krijg je daar dan geen storingen op de o2 sensor van? En als de kat schoner is dat de o2 weer betere metingen heeft?

• ewrz
sjaak81 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:42:

Kan zeker, of een scheur ergens in de uitlaat, verwarmingselement/snoer van de sensoren beschadigd, valse lucht etc. Dit is echt een probleem waar een monteur even in moet duiken voordat een definitieve diagnose gesteld kan worden. Hij zal met de simpele/meest waarschijnlijke oorzaken beginnen. Sensoren schoonmaken is gratis (losdraaien, schoon branden, terugzetten) dus ik zou daar zelf mee beginnen en dan weer verder zoeken als dat het niet oplost.

Als je in de tussentijd zelf nog iets wil doen kun je eens proberen om de auto goed warm te rijden (20 km op de snelweg of zo), even stoppen bij een benzinepomp en daar de codes weer wissen. Als de storing dan even weg blijft lijkt mij een vervuilde (luie) sensor waarschijnlijker dan een gescheurde katalysator.

• sjaak81
Ja idd, heb vorige week de codes gewist, toen de hele week gereden (ca 44km per dag snelweg etc). Gisteren weer terug, geweest, nu na 30km snelweg etc weer terug gekomen

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk er aan m'n bijna 4 jaar oude X3 M40i in te gaan ruilen een nieuwe M340i Touring. Nu hoorde ik gisteren dat er een nieuwe versie van de B58 is die het vermogen doet stijgen naar 392 ps / 540 Nm. Ook zijn er wat andere (minimale) aanpassingen gedaan door BMW voor de LCI II. Het model is al enige tijd uit, maar wellicht een mooi moment om de stap te maken voordat ook deze motor verleden tijd is.
Pagina: 1 ... 382 383 Laatste