BMWix3 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:
Korte reactie op de 530e/530i (LCI) ervaringen/overwegingen.
Hier werd de opvolger van de 330e een 530i. Wij moesten wel (privé) want onze caravan is ~1850kg beladen en dat ging met de 330e niet…
Privé geen hybride meer (althans destijds bij de keuze voor de opvolger van de 330e in 2022). Wij hadden veel vervelende dure reparaties aan het hybride aandrijf systeem van de 330e. Gelukkig onder garantie verholpen. Ondanks dat dit uitzonderlijk was, voelde het voor ons niet ok om weer voor een hybride (xdrive) te kiezen.
Een 530e xdrive (2000kg trekgewicht) met een lege accu en caravan leek ons persoonlijk ook geen fijne combinatie. Maar het kan wel!
Veel is persoonlijk en emotie. Dat laatste zakt steeds verder weg. Kijk ondertussen met een schuin oog naar een x5 50e.
In mijn optiek heb je met beide types geen slechte keuze! En ook mijn argumenten zijn met goede goede garantie, van tafel te vegen.
[Afbeelding]
Ivm de complexiteit van de techniek snap ik je twijfel. Zo'n X5 50e vind ik ook briljant, maar te duur voor mijn salaris en tegen de tijd dat ik 'm wel kan betalen, vind ik de techniek te kwetsbaar. Plus, de mrb en verzekering zijn echt om te janken.
Zoskalot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Zelf heb ik nog nooit winterbanden gebruikt zowel in Nederland als België. Van 2019 t/m 2024 heb ik dagelijks een 140 gereden met achterwielaandrijving, nooit problemen mee gehad in de winter. Wellicht een beetje geluk gehad, maar zo streng zijn de winters niet de afgelopen jaren.
Het is maar net waar je rijdt. Ik heb al eens geen tijd gehad om te wisselen en toen stond ik met m'n 170pk RWD toch echt te harken op een ijsplaat in Zuid-Limburg. Toen ik een dag later gewisseld had, reed ik zo het heuveltje op.
Maar enkel voor Nederland zou ik het denk ik ook niet doen.
IQM schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:32:
[...]
Elektrisch rijden is prima tot 80-85km/u. Daarboven gewoon benzine met e-boost voor vlottere acceleratie.
Wat dat bijladen en weer elektrisch rijden betreft, ik zet de rijmodus heel vaak zelf op de stand die ik op dat moment prettig vind. Ook omdat ik meestal niet op de navigatie rijd.
Wij hebben de G32 ook bekeken en overwogen. Met name achterin is het (veel) beter. Maar die lijn... ik kan er gewoon niet aan wennen. Nu is elke auto bij aanschaf duur en bij inruil geen stuiver waard maar bij deze lijkt dat nog erger dan bij een 'gewone' 5 serie. Naast dat een G32 op zich al schaarser is, een 640i is nog lastiger zoeken. We hebben een 630i bekeken. Daar vroegen ze toen bijna net zo veel voor als een 530e xDrive LCI van 2022. (
Staat nog steeds te koop.) Mijn vrouw twijfelde nog even maar ik was er vrijwel direct uit.
Ik ben ook 1.95m en mijn zoon 1.90m dus dat gaat ook maar net. Maar ik verwacht niet dat ze tot in lengte van jaren meegaan. Ze hebben de leeftijd om zelf hun rijbewijs te gaan halen en voor een eigen autootje te gaan sparen.
Omdat ik de X3 (G01) heel mooi vind hebben we die ook bekeken maar die achterbank zit met 3 kinderen minder prettig dan een 5 serie. Ook een X5 (G05) is eigenlijk ook nauwelijks ruimer op de achterbank dan de G31. De 45e zou mooi zijn geweest maar de F15 40e paste beter in het budget. Dat budget moest elke generatie auto's toch al met € 10K omhoog om een beetje vergelijkbare auto te kopen. Ja ik ben een liefhebber maar er zijn belangrijkere dingen dan auto's. (de F20 van mijn vrouw moet over < 5 jr ook weer vervangen worden...)
[...]
Precies! Ik heb jarenlang een F11 535i met 306pk gereden die 0-100 in 5,9s deed. De G31 530e xDrive heeft 184pk en 109pk elektro. Samen zou dat 292pk zijn en 0-100 in 6,1s moeten kunnen. Maar toch was de 535i gevoelsmatig veel sneller dan 0,2s naar de 100. Gelukkig is de B48 wel zuiniger dan de N55.
G32's zijn dúúr ja. Vooral als je 'm fully loaded wil (stoelventilatie, stuurverwarming, IAS, etc.) zijn ze bijna niet te vinden. En ik vind een klassieke station ook veel mooier, maar ja. Nu de kinderen nog in de stoeltjes dus dat is gewoon krap, vooral omdat ik een ruime zitpositie het meest fijn vind. Als ik nou dicht bij het stuur zou willen zitten zou dat al veel helpen, maar ja...
X5 is qua binnenruimte (nagenoeg) identiek aan een 5. Heb het al eens vergeleken en ooit al eens de linkjes hier geplaatst. De Duitse BMW Gebrauchtwagen-site geeft heel mooi de binnenmaten weer, dat maakt het eenvoudig vergelijken
Punt met die hybride aandrijflijn is dat er voldoende juice in de accu moet zitten, het blok moet warm zijn, en je moet xtraboost inschakelen. Anders is 't gewoon wat tammer en heb je max 250pk, alleen tov een 530i wel bijna 200kg meer bij je. Mijn 530i was duidelijk lichtvoetiger (voor zover je daarvan kan spreken bij 1.700+kg). Dat vind ik het nadeel. Als je dan eens echt vermogen wil, is de boel koud en kan het dus niet. Wil ik het wel kunnen, moet ik meer op benzine rijden maar dan is het voordeel van elektrisch weg.
Nounou, een iets minder aanvallende toon zou prettig zijn.

Maar om toch te reageren: ieder z'n wensen. Daarom zijn er personen die een 520i of 518d prima vinden. Ik heb jaren met minimaal 250-300pk rondgereden en wil niet minder. Gewoon, omdat ik dat fijn vind rijden.