Het grote BMW-topic #14 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 373 ... 383 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:17
Brilsmurfffje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:18:
[...]

Kan je als je zoiets doet ook stuur verwarming in laten bouwen? Een van de weinige opties die we momenteel missen in de G26
Dat ligt eraan of je de benodigde stekkers in je stuurkolom hebt zitten. Ben geen expert, maar m’n neef heeft een G21 zonder stuurverwarming. Nu heeft hij stuurverwarming, maar zijn dode hoek indicator in de spiegel doet het niet meer. Heel gedoe. Maar het is dus niet zo simpel als een stuur met stuurverwarming erin zetten, helaas.

Ben zelf wel geïnteresseerd, mijn stuur is glad en glimmend. Die van greetoz zijn vriend ziet er echt top uit.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:47:
Ben zelf wel geïnteresseerd, mijn stuur is glad en glimmend. Die van greetoz zijn vriend ziet er echt top uit.
Een paar reinigingsbeurten doet al wonderen hè? Zeker als je het 3 à 4 keer herhaalt. Ossegalzeep (natuurlijk product) of een dedicated lederreiniger, zelfs Monello Matte Opaco interior cleaner werkt al goed op het stuur. Maar eerlijk is eerlijk, dat leder van BMW is gewoon van zeer lage kwaliteit en op een gegeven moment helpt goed schoonmaken ook niet meer.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Marc Rademaker schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:47:
[...]

Dat ligt eraan of je de benodigde stekkers in je stuurkolom hebt zitten. Ben geen expert, maar m’n neef heeft een G21 zonder stuurverwarming. Nu heeft hij stuurverwarming, maar zijn dode hoek indicator in de spiegel doet het niet meer. Heel gedoe. Maar het is dus niet zo simpel als een stuur met stuurverwarming erin zetten, helaas.

Is dan wel het goede stuur gebruikt?
Het onderdeelnummer van het stuur / bekabeling is namelijk afhankelijk van 3 dingen.

Stuuverwarming:
Driving Assistant
Driving Assistant Proffesional.
Zie: https://www.realoem.com/b...-BMW-330dX&diagId=32_2667

Als je een stuur vervangt dat niet geschikt is voor driving Assistant (Proffesional) klappen er inderdaad functies uit. Er bestaan sturen met enkel stuurverwarming.

Je moet ook de juiste SZL hebben, maar op het moment dat je driving Assistant(Proffesional) hebt zit je goed.
Zie: https://www.realoem.com/b...-BMW-330dX&diagId=61_8981

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-12 09:30
CreativeS schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:42:
[...]

Als ik heel eerlijk mag zijn... de eerste jaren is de kans op grote reparaties sowieso vrij nihil. Iedereen kan olie, bougies, wat filters en blokken wisselen... persoonlijk vind ik 'dealeronderhouden' helemaal niet positief. Ja, voor de garantie, de auto heeft het minimale gehad maar voor de rest? Nee. Het is nog een erfenis uit het verleden denk ik... wat wel grappig is, want niemand wil naar de dealer met een ouder gebakje maar ze schermen er maar wat graag mee dat de auto grotendeels dealeronderhouden is _O-
Helemaal eens. Het betekent voor mij ook niets behalve dat iemand mogelijk weinig affiniteit heeft met techniek en gewoon de portemonnee; ik doe het vooral voor het sentiment van vele anderen voor wie het van belang is. Dat is in dit prijssegment vaak wel aan de orde.

• Pannencouque
Tortelli schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Overschat de kwaliteit en nieuwheid van de BMW kaart updates niet. Er zitten best veel fouten in, of soms rare wegen die hij je stuurt. Daarnaast zijn de kaarten lang niet zo actueel als ze bij bijvoorbeeld Google zijn.
Toch gebruik ik het ingebouwde systeem meestal wel. Neem niet ieder kwartaal de moeite de updates werkelijk te installeren. Bij de iDrive 7 en nieuwe installeert hij de Benelux updates via OTA. Rest moet via USB stick. Duurt een 20-30 minuten ofzo.
Eens. Het ingebouwde systeem doet soms raar, stuurt je via gekke wegen die afgesloten zijn, of pakt geen alternatieve routes. Vorig jaar via Maps nog een alternatieve route genomen naar de wintersport, de auto stuurde me gewoon een file van een uur in. :|

Dus het is dat de hybride aandrijving zich aanpast op die routes en ik het daarom gebruik, maar als er hierna een non-hybrid komt ga ik die navi-updates niet weer gebruiken.

• Pannencouque
BigEagle schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Schaamteloos mijzelf even quoten: ik heb de zoekopdracht ingetrokken. Een opdracht viel uit en ik heb toch zelf tijd om te gaan zoeken. *O*

Ik ben alvast aan het rondkijken, volgende maand echt van start met zoeken. Zag wel het verschil kwa BPM bij import uit DE tussen een 530i en een 530e. Dat is best een stevig verschil...

Maar wordt denk ik toch een 530i. :P
Waarom de i en geen e? De hybride zal inderdaad veel bpm schelen. Ze zijn in Nederland volgens mij ook voor prima prijzen te koop.

Bewust geen 540i?

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:50
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Lager gewicht bij gelijk vermogen. Minder complexiteit, dus minder wat kapot kan. Meer bagageruimte. Grotere tank. Sterkere internals in de motor.

[ Voor 4% gewijzigd door Puf op 08-10-2025 09:49 ]

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-12 19:30
Pannencouque schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Waarom de i en geen e? De hybride zal inderdaad veel bpm schelen. Ze zijn in Nederland volgens mij ook voor prima prijzen te koop.

Bewust geen 540i?
Grootste reden: De i heeft meer kofferbakruimte. De kofferbak gebruiken we best veel en we doen al een stap achteruit gezien de enorme ruimte die onze huidige Skoda Superb heeft.

En als de batterij leeg is sleep je toch bijna 200 kilo extra mee. Ik heb ook geen idee wat de levensduur is van de batterij in een e. Maar ergens twijfel ik nog steeds een beetje, scheelt best veel kwa BPM. :X Dan maar minder ruimte...

Helaas geen 540i omdat deze buiten budget valt.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mr Pingu schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Is dan wel het goede stuur gebruikt?
Het onderdeelnummer van het stuur / bekabeling is namelijk afhankelijk van 3 dingen.

Stuuverwarming:
Driving Assistant
Driving Assistant Proffesional.
Zie: https://www.realoem.com/b...-BMW-330dX&diagId=32_2667

Als je een stuur vervangt dat niet geschikt is voor driving Assistant (Proffesional) klappen er inderdaad functies uit. Er bestaan sturen met enkel stuurverwarming.

Je moet ook de juiste SZL hebben, maar op het moment dat je driving Assistant(Proffesional) hebt zit je goed.
Zie: https://www.realoem.com/b...-BMW-330dX&diagId=61_8981
Ik heb volgens mij de professional want ik heb de lampjes boven de knoppen zitten. De auto kan zelf achteruit terug rijden en op de snelweg rijden.

Wel gaaf als hij in Duitsland een file detecteert maakt de auto automatisch ruimte voor de rettungsgasse voor de hulpdiensten. In Duitsland leest hij ook stoplichten jammer dat dat in Nederland maar zeer sporadisch werkt..

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Brilsmurfffje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb volgens mij de professional want ik heb de lampjes boven de knoppen zitten. De auto kan zelf achteruit terug rijden en op de snelweg rijden.

Wel gaaf als hij in Duitsland een file detecteert maakt de auto automatisch ruimte voor de rettungsgasse voor de hulpdiensten. In Duitsland leest hij ook stoplichten jammer dat dat in Nederland maar zeer sporadisch werkt..
Plop je vin in mdecoder.com en je krijgt je optielijst dan weet je het zeker. 5AU =proffesional, 5AS=gewoon
het kan gecode worden dat het in meerdere landen werkt ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Pannencouque
BigEagle schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Grootste reden: De i heeft meer kofferbakruimte. De kofferbak gebruiken we best veel en we doen al een stap achteruit gezien de enorme ruimte die onze huidige Skoda Superb heeft.

En als de batterij leeg is sleep je toch bijna 200 kilo extra mee. Ik heb ook geen idee wat de levensduur is van de batterij in een e. Maar ergens twijfel ik nog steeds een beetje, scheelt best veel kwa BPM. :X Dan maar minder ruimte...

Helaas geen 540i omdat deze buiten budget valt.
Ik had ook twijfels over de batterij maar als ik kijk hoever die 330e's al jaren komen, geloof ik dat ze een prima tijd meegaan. BPM scheelt inderdaad behoorlijk en de ritjes daarna ook, vooral als je thuis kan laden.

Ik twijfel ook wel eens om naar één BEV te gaan en één ICE, maar de rekensom kan niet uit - de 530e blijft telkens het meest gunstig eruit komen. Dus totdat andere belangen een rol gaan spelen (beenruimte op de achterbank) blijft de 530e nog even.

Qua kofferbak zou ik je aanmoedigen vooral even te gaan proberen. De liters worden natuurlijk gemeten tot aan de rollo, je kunt altijd nog de hoogte in. Ik had hiervoor ook altijd non-hybrid en leverde dus wat in, maar met de wintersport (3p) en zomervakantie (4p) paste het prima.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-12 19:30
Pannencouque schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
Ik had ook twijfels over de batterij maar als ik kijk hoever die 330e's al jaren komen, geloof ik dat ze een prima tijd meegaan. BPM scheelt inderdaad behoorlijk en de ritjes daarna ook, vooral als je thuis kan laden.

Ik twijfel ook wel eens om naar één BEV te gaan en één ICE, maar de rekensom kan niet uit - de 530e blijft telkens het meest gunstig eruit komen. Dus totdat andere belangen een rol gaan spelen (beenruimte op de achterbank) blijft de 530e nog even.

Qua kofferbak zou ik je aanmoedigen vooral even te gaan proberen. De liters worden natuurlijk gemeten tot aan de rollo, je kunt altijd nog de hoogte in. Ik had hiervoor ook altijd non-hybrid en leverde dus wat in, maar met de wintersport (3p) en zomervakantie (4p) paste het prima.
Ik zal eens een 530e opzoeken bij de BMW dealer aan de andere kant van het dorp waar ik woon. Eens zien hoe groot de kofferbak is...

Laadpaal heb ik nog niet, maar die kan ik zo regelen: ik ben ZZP-er en installeer o..a laadpalen bij klanten... :+

Op diverse sites lees ik wisselende reviews over de 530e: sommige vinden ze prima rijden en andere raden weer een 530i aan. Blijft denk ik toch een kwestie van eigen gevoel.

Aanbod van 530e is ook groter dan de 530i in DE zag ik al.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

IQM

Pannencouque schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:34:
[...]
Dus het is dat de hybride aandrijving zich aanpast op die routes en ik het daarom gebruik, maar als er hierna een non-hybrid komt ga ik die navi-updates niet weer gebruiken.
Overweeg je echt om van een hybride weer terug te gaan naar alleen ICE?
Het hybride deel is prima maar het grootste nadeel van een 530e zijn de benzine pk's als de accu helemaal leeg is. Ik mis er toch zeker een stuk of 120. Daarom zou ik na deze het liefste een 545e of 550e willen.
BigEagle schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:57:
Ik zal eens een 530e opzoeken bij de BMW dealer aan de andere kant van het dorp waar ik woon. Eens zien hoe groot de kofferbak is...

Laadpaal heb ik nog niet, maar die kan ik zo regelen: ik ben ZZP-er en installeer o..a laadpalen bij klanten... :+

Op diverse sites lees ik wisselende reviews over de 530e: sommige vinden ze prima rijden en andere raden weer een 530i aan. Blijft denk ik toch een kwestie van eigen gevoel.

Let erop dat je een Touring met dakrails koopt. Dan kun je heel makkelijk een dakkoffer erop zetten. Ik heb al jaren een dakkoffer van 500 liter. Dus die kleinere kofferbak van een hybride maakt voor mij geen verschil.

Een 530e is ongeveer 170kg zwaarder dan een 530i. Dat is hoofdzakelijk de accu en elektromotor. Een 530e heeft achter een zwaardere vering en je voelt het gewicht (in het begin) wel als je bijv. over een drempel heen gaat.

Mijn collega en ik hebben allebei best wat ervaring met een plugin hybride en een mild hybrid/ICE. Naar mijn mening is een plugin hybride de betere keuze als je kunt laden en vaak kortere stukjes binnen een stad of dorp rijdt. Als je vaak langere ritten hebt en/of niet makkelijk bij kan laden is een mild hybrid/ICE de betere keuze.

Maar als het echt alleen over het rijden zou gaan is de keuze simpel: kies een 540i. _/-\o_

• Pannencouque
IQM schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Het hybride deel is prima maar het grootste nadeel van een 530e zijn de benzine pk's als de accu helemaal leeg is. Ik mis er toch zeker een stuk of 120. Daarom zou ik na deze het liefste een 545e of 550e willen.

[...]

Let erop dat je een Touring met dakrails koopt. Dan kun je heel makkelijk een dakkoffer erop zetten. Ik heb al jaren een dakkoffer van 500 liter. Dus die kleinere kofferbak van een hybride maakt voor mij geen verschil.

Een 530e is ongeveer 170kg zwaarder dan een 530i. Dat is hoofdzakelijk de accu en elektromotor. Een 530e heeft achter een zwaardere vering en je voelt het gewicht (in het begin) wel als je bijv. over een drempel heen gaat.

Mijn collega en ik hebben allebei best wat ervaring met een plugin hybride en een mild hybrid/ICE. Naar mijn mening is een plugin hybride de betere keuze als je kunt laden en vaak kortere stukjes binnen een stad of dorp rijdt. Als je vaak langere ritten hebt en/of niet makkelijk bij kan laden is een mild hybrid/ICE de betere keuze.

Maar als het echt alleen over het rijden zou gaan is de keuze simpel: kies een 540i. _/-\o_
Je hele verhaal is zéér herkenbaar.

En ja, ik overweeg het echt, om meerdere redenen. Puur naar de aandrijflijn kijkend: ik vind de 530e puur elektrisch te weinig vermogen hebben. Tot de 50-60-70 gaat het prima, daarna gaat de fut er al wat uit. En als die accu leeg is, is 184pk voor mij echt te weinig. Een 545e touring icm een 120pk elektromotor was een stuk beter geweest.
Oh, en wat ik irritant vind is dat ie telkens blijft bijladen om vervolgens weer elektrisch te rijden. Dat is in verhouding heel onzuinig. Ik zou liever willen dat de accu leeg, gewoon leeg is. Dat is mijns inziens ook minder belastend voor de motor.

En als ik dan kijk naar een overstap naar een sterkere hybride (X5 50e, 550e), is er met alles wel iets niet naar mijn wens. En ik vind ze ook echt nog te duur, ik wil dat soort geld niet meer stukslaan op een auto. Dat heb ik nu één keer gedaan maar is eigenlijk zonde, liefhebber of niet. Plus, ik ben vrij lang en het kind achter me kan bijna niet zitten. Daarom overweeg ik een G32 van een paar jaar oud, die is er niet in hybride.

[ Voor 5% gewijzigd door Pannencouque op 08-10-2025 21:06 ]

• Pannencouque
BigEagle schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Je beroept helpt in elk geval :D

Als je gebruik er naar is, kan een 530e heerlijk rijden. Rij je veel lange afstanden, dan haal je het voordeel van de accu er niet uit denk ik.

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Pannencouque schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

En ja, ik overweeg het echt, om meerdere redenen. Puur naar de aandrijflijn kijkend: ik vind de 530e puur elektrisch te weinig vermogen hebben. Tot de 50-60-70 gaat het prima, daarna gaat de fut er al wat uit. En als die accu leeg is, is 184pk voor mij echt te weinig. Een 545e touring icm een 120pk elektromotor was een stuk beter geweest.
Oh, en wat ik irritant vind is dat ie telkens blijft bijladen om vervolgens weer elektrisch te rijden. Dat is in verhouding heel onzuinig. Ik zou liever willen dat de accu leeg, gewoon leeg is. Dat is mijns inziens ook minder belastend voor de motor.

En als ik dan kijk naar een overstap naar een sterkere hybride (X5 50e, 550e), is er met alles wel iets niet naar mijn wens. En ik vind ze ook echt nog te duur, ik wil dat soort geld niet meer stukslaan op een auto. Dat heb ik nu één keer gedaan maar is eigenlijk zonde, liefhebber of niet. Plus, ik ben vrij lang en het kind achter me kan bijna niet zitten. Daarom overweeg ik een G32 van een paar jaar oud, die is er niet in hybride.
Zou je eens kunnen uitleggen waarom die 184pk nou precies te weinig is wanneer de accu leeg is? Dat maakt toch geen zak uit in Nederland?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

MMulder13 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Zou je eens kunnen uitleggen waarom die 184pk nou precies te weinig is wanneer de accu leeg is? Dat maakt toch geen zak uit in Nederland?
184pk is te kort zeker als je nog 170kg extra moet meezeulen aan accu en elektromotor.
Ik had 184pk in mijn F30 320i die is sowieso al een stuk lichter maar na het chippen 260 pk kreeg, dat was precies goed.
Het gaat alleen om topsnelheid maar om de souplesse hoe de motor zijn koppel vrijgeeft.
Als je versnelde met de 184pk versie schakelde ie vrij snel 2 tandjes terug terwijl de 260pk gewoon in dezelfde versnelling bleef.

• Puf
MLLL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

184pk is te kort zeker als je nog 170kg extra moet meezeulen aan accu en elektromotor.
Ik had 184pk in mijn F30 320i die is sowieso al een stuk lichter maar na het chippen 260 pk kreeg, dat was precies goed.
Het gaat alleen om topsnelheid maar om de souplesse hoe de motor zijn koppel vrijgeeft.
Als je versnelde met de 184pk versie schakelde ie vrij snel 2 tandjes terug terwijl de 260pk gewoon in dezelfde versnelling bleef.
Wat "precies goed" is hangt heel erg van de persoon af en ook wat die gewend is. Er waren onder de F30 320i in de 2010's natuurlijk ook nog een 318i, 316i en in F20 die niet eens zoveel scheelt qua gewicht was er zelfs een 114i, dus dat 184pk "te weinig" is in een F30 is subjectief. Gewoon een goede middenmotoer waarmee je sowieso sneller bent dan het gros van de weggebruikers in NL.
Persoonlijk ben ik er best tevreden mee in mijn F30, maar ik kom dan ook uit een E36 met 102 pk :)

Tunen zou ik overigens zelf niet doen met een B48B20A blok, de internals en de turbo zijn toch echt anders dan die van de x30i B48B20B en ik denk dat het ten koste gaat van de levensduur.

[ Voor 13% gewijzigd door Puf op 08-10-2025 22:13 ]

• IQM

IQM

Pannencouque schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Elektrisch rijden is prima tot 80-85km/u. Daarboven gewoon benzine met e-boost voor vlottere acceleratie.
Wat dat bijladen en weer elektrisch rijden betreft, ik zet de rijmodus heel vaak zelf op de stand die ik op dat moment prettig vind. Ook omdat ik meestal niet op de navigatie rijd.

Wij hebben de G32 ook bekeken en overwogen. Met name achterin is het (veel) beter. Maar die lijn... ik kan er gewoon niet aan wennen. Nu is elke auto bij aanschaf duur en bij inruil geen stuiver waard maar bij deze lijkt dat nog erger dan bij een 'gewone' 5 serie. Naast dat een G32 op zich al schaarser is, een 640i is nog lastiger zoeken. We hebben een 630i bekeken. Daar vroegen ze toen bijna net zo veel voor als een 530e xDrive LCI van 2022. (Staat nog steeds te koop.) Mijn vrouw twijfelde nog even maar ik was er vrijwel direct uit.

Ik ben ook 1.95m en mijn zoon 1.90m dus dat gaat ook maar net. Maar ik verwacht niet dat ze tot in lengte van jaren meegaan. Ze hebben de leeftijd om zelf hun rijbewijs te gaan halen en voor een eigen autootje te gaan sparen.

Omdat ik de X3 (G01) heel mooi vind hebben we die ook bekeken maar die achterbank zit met 3 kinderen minder prettig dan een 5 serie. Ook een X5 (G05) is eigenlijk ook nauwelijks ruimer op de achterbank dan de G31. De 45e zou mooi zijn geweest maar de F15 40e paste beter in het budget. Dat budget moest elke generatie auto's toch al met € 10K omhoog om een beetje vergelijkbare auto te kopen. Ja ik ben een liefhebber maar er zijn belangrijkere dingen dan auto's. (de F20 van mijn vrouw moet over < 5 jr ook weer vervangen worden...)
Puf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:08:
Wat "precies goed" is hangt heel erg van de persoon af en ook wat die gewend is. Er waren onder de F30 320i in de 2010's natuurlijk ook nog een 318i, 316i en in F20 die niet eens zoveel scheelt qua gewicht was er zelfs een 114i, dus dat 184pk "te weinig" is in een F30 is subjectief. Gewoon een goede middenmotoer waarmee je sowieso sneller bent dan het gros van de weggebruikers in NL.
Persoonlijk ben ik er best tevreden mee in mijn F30, maar ik kom dan ook uit een E36 met 102 pk :)
Precies! Ik heb jarenlang een F11 535i met 306pk gereden die 0-100 in 5,9s deed. De G31 530e xDrive heeft 184pk en 109pk elektro. Samen zou dat 292pk zijn en 0-100 in 6,1s moeten kunnen. Maar toch was de 535i gevoelsmatig veel sneller dan 0,2s naar de 100. Gelukkig is de B48 wel zuiniger dan de N55.

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-12 12:20
Ik heb een tijdje geleden een setje imitatie M-performance velgen gekocht, normaal gesproken ben ik geen voorstander van imitatie, maar aangezien ik maar een maandje of 3 met de all-season winterbanden rijdt vond ik het wel prima. De banden liggen er alvast op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qb5hNBAWhRbfm7qThBdpYcPJS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eI6GMzjpQnvzwtug7AUxnUr3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen als ze onder de auto zitten

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• syntesia
  • Laatst online: 21-12 15:48
Ik twijfel om een winterset onder mn m3 te zetten.
Ben altijd wel gewend om wintersets onder mn auto te zetten maar dat was meer voor het gevoel.
Want echt nodig was het niet echt hier in Nederland. Mn vorige auto was een Etron dus met het vermogen zat het ongeveer gelijk, alleen die m3 is veel agressiever. Dus ja wel of geen winterset erop?

• CreativeS
  • Niet online
Vaak is het ook zo dat de winterset makkelijker schoonmaken is ;)
Voornamelijk voor het pekelvrij houden van de magnifieke standaard 'zomerset'.

• Puf
syntesia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:22:
Ben altijd wel gewend om wintersets onder mn auto te zetten maar dat was meer voor het gevoel.
Want echt nodig was het niet echt hier in Nederland. Mn vorige auto was een Etron dus met het vermogen zat het ongeveer gelijk, alleen die m3 is veel agressiever. Dus ja wel of geen winterset erop?
Ik zou bij kans op (natte) sneeuw en ijzel niet op dedicated zomerbanden gaan rijden. En zeker geen sport/performance banden. Ik denk dat voor een sportieve BMW in Nederland de ideale combinatie is:
  • Sportieve high performance zomerbanden in de zomer (e.g. Michelin Pilot Sport)
  • Premium All season banden met een winter bias en 3MP symbool in de winter (e.g. Michelin Crossclimate)
Ik zou wel voor een complete set gaan en geen banden overzetten.
Persoonlijk heb ik een 19" breedset voor de zomer met sportieve zomerbanden en een 18" square set voor de winter. Nu zitten er nog "echte" winterbanden op, maar als die op zijn ga ik voor all seasons.

[ Voor 21% gewijzigd door Puf op 09-10-2025 11:06 ]

• IQM

IQM

Mijn advies is: als je wilt kunnen rijden bij winterse neerslag kun je beter een winterset aanschaffen.
Met een (achterwiel aangedreven) BMW kom je bij sneeuw soms niet eens een parkeervak uit. In het verleden meermalen de buurvrouw zien worstelen op zomerbandjes.
Ik heb nu de 5e BMW en bij elke auto had ik een winterset. Hoeft voor mij echt geen fancy set te zijn. Gewoon een gebruikte set van MP. Meestal de kleinst mogelijke velgen omdat de kans op een glijpartij (en inkomende stoeprand) best reëel is. Dat ik niet elk jaar gewisseld heb, lag aan het Nederlandse weer maar als het moet heb ik ze er met een half uurtje onder zitten.

• Zoskalot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12 09:54
Zelf heb ik nog nooit winterbanden gebruikt zowel in Nederland als België. Van 2019 t/m 2024 heb ik dagelijks een 140 gereden met achterwielaandrijving, nooit problemen mee gehad in de winter. Wellicht een beetje geluk gehad, maar zo streng zijn de winters niet de afgelopen jaren.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:27
Winterbanden zijn in Nederland e.o. toch niet echt nodig. Ik heb zelf een aparte all weather winterset.
Is het omlegmoment ook niet zo kritisch.

[ Voor 6% gewijzigd door roland kroes op 09-10-2025 11:17 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoskalot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Zelf heb ik nog nooit winterbanden gebruikt zowel in Nederland als België. Van 2019 t/m 2024 heb ik dagelijks een 140 gereden met achterwielaandrijving, nooit problemen mee gehad in de winter. Wellicht een beetje geluk gehad, maar zo streng zijn de winters niet de afgelopen jaren.
hier beetje gemixt, in de jaren 10's van deze eeuw hadden we nog wel goede sneeuwdagen, toen was het wel een must op mijn oude Z3.
Maar later op de 3-serie's die ik had, had ik wel winterbanden, maar gezien het gebrek aan sneeuw in NL heb ik die toen niet eens elk jaar er op gehad.
Voor de laatste heb ik deze dan ook niet meer aangeschaft, dankzij de global warming heb ik sinds 2021 geen winterbanden meer nodig (in NL) :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-12 21:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

IQM schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

[...]

Grootste nadeel van de G** 30e is dat hij elektrisch redelijk weinig vermogen heeft volgens mij. De G** auto's zijn elektrisch veel sterker (193pk levert mijn 550e volgens mij?). Dat is echt rap zat om in NL te rijden, ook op de autobaan kom je prima mee(tot max 143 op de teller....).
Forceer hem daarom voor alles wat ik in de buurt doe altijd naar electric only.

Gevolg van een lege accu kan ik niet merken, maar kan me goed voorstellen dat dit bij de 30e wel echt een probleem is. Mijn vader klaagt daar ook over in zijn X1 25e.
Jammer dat BMW geen 40e aanbied, want de ~250pk benzine motor combineren met de elektro motor zorgt voor een relatief betaalbare zeer rappe auto, zonder dat je de forse meerprijs hebt van de B58.

Moet zeggen dat ik wel heel blij ben met de aandrijf combinatie.

• IQM

IQM

Tortelli schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:41:
Grootste nadeel van de G** 30e is dat hij elektrisch redelijk weinig vermogen heeft volgens mij. De G** auto's zijn elektrisch veel sterker (193pk levert mijn 550e volgens mij?). Dat is echt rap zat om in NL te rijden, ook op de autobaan kom je prima mee(tot max 143 op de teller....).
Forceer hem daarom voor alles wat ik in de buurt doe altijd naar electric only.

Gevolg van een lege accu kan ik niet merken, maar kan me goed voorstellen dat dit bij de 30e wel echt een probleem is. Mijn vader klaagt daar ook over in zijn X1 25e.
Jammer dat BMW geen 40e aanbied, want de ~250pk benzine motor combineren met de elektro motor zorgt voor een relatief betaalbare zeer rappe auto, zonder dat je de forse meerprijs hebt van de B58.

Moet zeggen dat ik wel heel blij ben met de aandrijf combinatie.
Ben gewoon vreselijk jaloers op jouw aandrijflijn. ;)
Maar de 550e Touring ligt nu nog veel te ver buiten mijn bereik. (en ben ook nog niet gewend aan de G6x looks en ik lees her en der dat de bouwkwaliteit ook minder is dan de vorige generatie.)

Ik snap wat je bedoelt. Nu heeft BMW de 20i motor als basis voor de 20e en 30e genomen. Idealiter zouden ze een 30i motor kunnen pakken en aan het motorengamma toevoegen. Voor de 3 een waardevolle aanvulling maar zou voor velen een 550e wellicht overbodig maken..

• syntesia
Vroeger hadden we ook een 325 en met een beetje ijzel of wat dan ook kwam je niet vooruit, maar was dan ook echt achterwiel. Nu zit ik wel met xdrive.
Mn huidige velgen zijn al wat beschadigd en zou ik eigenlijk ook als winterset willen hebben.
En dan voor zomerset een hele andere set gaan zoeken.

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-11 10:59
Toevallig ook hier iemand in de thread die de laatste M5 bezit? Ben ik vooral ook benieuwd wat je daar nu met de hybride opzet qua verbruik haalt in de dagelijkse praktijk (bijv. woon-werkverkeer op de snelweg). Wat ik me herinner van de officiele cijfers lijkt de M5 in vergelijking tot de minder asociale varianten van de laatste 5'er ongeveer het dubbele te verbruiken.

Rijd zelf elektrisch (als eerste auto) dus heb echt geen idee hoeveel zo'n apparaat zal kosten qua verbruik.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mocht een 330e niet genoeg vermogen hebben kun je die altijd naar Berk brengen:

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DrNaidge schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:11:
Rijd zelf elektrisch (als eerste auto) dus heb echt geen idee hoeveel zo'n apparaat zal kosten qua verbruik.
Hangt helemeaal af van je situatie.
als je alleen maar ritjes korter dan 60 km hebt, heb je 0 verbruik aan dinojuice natuurlijk ;)

PSN

• IQM

IQM

syntesia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:09:
Vroeger hadden we ook een 325 en met een beetje ijzel of wat dan ook kwam je niet vooruit, maar was dan ook echt achterwiel. Nu zit ik wel met xdrive.
Mn huidige velgen zijn al wat beschadigd en zou ik eigenlijk ook als winterset willen hebben.
En dan voor zomerset een hele andere set gaan zoeken.
Vooruit komen is één ding maar stoppen is belangrijker En dan heb je aan xDrive of Quattro helemaal niets. Voor die situatie heb ik dus de winterbanden.

• syntesia
IQM schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Vooruit komen is één ding maar stoppen is belangrijker En dan heb je aan xDrive of Quattro helemaal niets. Voor die situatie heb ik dus de winterbanden.
Helemaal gelijk.

• Tortelli

Tortelli

Toevallig ook hier iemand in de thread die de laatste M5 bezit? Ben ik vooral ook benieuwd wat je daar nu met de hybride opzet qua verbruik haalt in de dagelijkse praktijk (bijv. woon-werkverkeer op de snelweg). Wat ik me herinner van de officiele cijfers lijkt de M5 in vergelijking tot de minder asociale varianten van de laatste 5'er ongeveer het dubbele te verbruiken.

Ik ken 2 mensen die een G99 hebben (huidige hybride V8 M5 touring). Gemiddelde koper van dit soort auto's (~€170k) zal het praktijk verbruik een worst wezen maar ik vraag het ze na!
Weet dat 1 van de 2 ook wel serieus elektrisch rijdt in de omgeving. Range is wat een stuk minder dan de 530/550e.

530e zit rond de 95km, 550e rond de 85, een M5 zit rond de 60-65; dit zijn theoretische opgaves die overigens (mijn ervaring) wel haalbaar zijn. Accupakket van de M5 is iets kleiner zover ik kan achterhalen.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:18

Eigenlijk onvergelijkbaar. De M5 rijdt standaard op benzine met elektra voor erbij terwijl de gewone 5 series standaard elektrisch rijden en de benzine juist bijschakelen als daar behoefte aan is. Dus de stelling dat ze het dubbele verbruiken kan best eens kloppen qua benzine. Elektrisch is dan wel weer een stuk zuiniger. Maar dat is appels met peren vergelijken.
Uiteraard kun je de M5 ook elektrisch rijden net zoals je een gewone 5 serie in sport modes ook primair op brandstof rijdt.

Grz D.

• Tortelli

Tortelli

Reactie van kennis met een G99 M5:
Op langere stukken met lage snelheden valt het verbruik heel erg mee: met 110km/h op de NL autobaan rij je rond de 8 op 100 als je start met een lege accu. Ga je gasgeven stort dit wel flink in en zit je al snel op 15 op 100 :D.

Qua vergelijk: ik zit rond de 8 op 100 op de Duitse autobahn als je cruise met ~160km/h op de klok. Die v8 is geen zuinigheidswonder maar het valt relatief gezien wel me.
e.

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 09-10-2025 15:07 ]

• syntesia
nog even mn overzicht van afgelopen maandAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhbc-TVqJ__m8t10JNw6Ym54W7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l6jr2bS9JBOnWnob6uOw5HkM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door syntesia op 09-10-2025 15:13 ]

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 17:09
Dan heb ik nog een leuke: (meegedaan aan de RambleRally)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOM0sPv6MNpnvVcw2dF2nQsWLDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF270mjI7IsY9wCu3wYRdraR.jpg?f=fotoalbum_large

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:37
Ik moet zeggen: ik ben van een F31 340i overgestapt naar een G31 520I LCI, en ja de 340i is natuurlijk sneller. Maar die 520i LCI met mild-hybride verraste me toch; hij is echt niet zo traag als ik aanvankelijk dacht. Sterker nog, in de Randstad met al dat filerijden kom ik zelden boven de 80 à 100 km/h uit. Waardoor ik niks merk van het gemis van die 340i, wel meer comfort ;-)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:17

Bommes

Capo del formaggio

roland kroes schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:16:
Winterbanden zijn in Nederland e.o. toch niet echt nodig. Ik heb zelf een aparte all weather winterset.
Is het omlegmoment ook niet zo kritisch.
Niet Nederland, wel e.o. aan de Moezel 2 jaar geleden, was maar wat blij met mijn wintersetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAGcxeODqdDJ5ECj8UUgS2Fp1os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90e2OZmXjAjqw8QgifMMSIZT.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon exact de zelfde velgen set als we al hebben voor de zomerbandjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSm4j4HdKlJLRj6qvWwTBZhkWa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqpYTIq32IpwaWOru2ugoMu0.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• roland kroes
AW set moet idd wel de juiste aanduiding, Alpine-symbool, hebben.
Ik woon zelf Zuid Limburg, dus zit zo in de Eifel of Ardennen ❄️☃️

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:17

Bommes

Capo del formaggio

Ja die juiste aanduiding is sinds het afgelopen jaar weer ineens een ding toch?
Sorry kan he ook googlen maar zit nu net ff lekker op GOT te surfen :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• MLLL
  • Laatst online: 05:54

MLLL

Palm Treo 650

Aan de andere kant meer dan 3 kwart van de automobilisten rijdt op zomerbanden in de winter en je staat in dezelfde file.
Ik rijd ook al 10 jaar niet meer met winterbanden .

Met die 4 vlokken sneeuw die er per jaar vallen is het de moeite niet meer en zomerbanden zijn superieur als er géén sneeuw ligt in de winter, feitelijk is dat veiliger .

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:20
Sinds gisteren rijden wij ook een BMW. Een 3 serie Gran Tourismo (F34) uit 2017 met 184 pk. Ik ben zelf twee meter lang en de kinderen zitten nu ruim achter me :)

Het fijne is dat ie dealeronderhouden is. Begin november krijgt ie nog een grote beurt bij de dealer in Zwolle. En die is al betaald door de vorige eigenaar die een contract had afgesloten.

Op de terugweg kwam ik erachter dat ie al fullscreen CarPlay en touchscreen heeft.

Ik zou m graag nog chippen. Maar ik lees daar veel verschillende verhalen over. Sommige blokken schijnen alsnog in de soep te lopen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUI6theUogCtJBl15CeN0jLh8qk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUiPAIpNg5CbieXNF8mNbcIs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJ3Cq3G9hPDYB66wOpzEfHiwyE4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyYThGOdfHtmxXaDKAQY5Vlo.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPFJuXvxDPiM17dIzohFteJ1iJE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kmz5soBHK7HHUbTjiPWdbXnE.jpg?f=fotoalbum_medium

XXXVI

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

ephymerous schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:23:
Sinds gisteren rijden wij ook een BMW. Een 3 serie Gran Tourismo uit 2017 met 184 pk. Ik ben zelf twee meter lang en de kinderen zitten nu ruim achter me :)
Wel gelijk even je OBD poort verplaatsen/fixen.

• ephymerous
_Arthur schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

Wel gelijk even je OBD poort verplaatsen/fixen.
Help me even, waar heb je t over? :)

/edit
Even Google helpt, ik ga eens kijken wat de beste manier is.

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 09-10-2025 20:32 ]

XXXVI

• Puf
ephymerous schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Help me even, waar heb je t over? :)
F3x Navi professional met touchscreen en M-stuurwiel zijn erg gewild bij het dievengilde. Het fabrieksalarm wordt via het zijraam met een device in de OBD poort uitgeschakeld, die zit buiten het bereik van de alarmsensoren. Door de OBD te verplaatsen of uit te schakelen kun je dat voorkomen. De herstelkosten zijn namelijk dusdanig hoog dat de kans steeds groter is dat je auto total loss wordt verklaard. Ze halen namelijk ook niet netjes de stekkers los, maar knippen gewoon in je kabelboom.

Zelf heb ik in mijn F30 een combi van OBD poort onbereikbaar, fysieke beveiliging van de onderdelen met de BMW Security Kit, en stickers op mijn ramen.

[ Voor 10% gewijzigd door Puf op 09-10-2025 20:40 ]

• roland kroes
Nou, en je was zo blij met je nieuwe bmw 🫤

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

roland kroes schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:42:
Nou, en je was zo blij met je nieuwe bmw 🫤
Kan je nog steeds zijn/blijven als je dit fixt. Als je het niet doet, tja, dan tel je als gewaarschuwd mens voor 2.

• BMWix3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:07
Korte reactie op de 530e/530i (LCI) ervaringen/overwegingen.

Hier werd de opvolger van de 330e een 530i. Wij moesten wel (privé) want onze caravan is ~1850kg beladen en dat ging met de 330e niet…

Privé geen hybride meer (althans destijds bij de keuze voor de opvolger van de 330e in 2022). Wij hadden veel vervelende dure reparaties aan het hybride aandrijf systeem van de 330e. Gelukkig onder garantie verholpen. Ondanks dat dit uitzonderlijk was, voelde het voor ons niet ok om weer voor een hybride (xdrive) te kiezen.

Een 530e xdrive (2000kg trekgewicht) met een lege accu en caravan leek ons persoonlijk ook geen fijne combinatie. Maar het kan wel!

Veel is persoonlijk en emotie. Dat laatste zakt steeds verder weg. Kijk ondertussen met een schuin oog naar een x5 50e.

In mijn optiek heb je met beide types geen slechte keuze! En ook mijn argumenten zijn met goede goede garantie, van tafel te vegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns2MoqHEUmjsZWA-fS1u6fgAmk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otsIdfrBfA5ClVqRpfPUdnio.jpg?f=fotoalbum_large

• ephymerous
_Arthur schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Kan je nog steeds zijn/blijven als je dit fixt. Als je het niet doet, tja, dan tel je als gewaarschuwd mens voor 2.
Ik ga dat zeker fixen. Iemand hier een tip qua betaalbare shop? Ik kom zo snel alleen UK met bijbehorende verzend- en importkosten tegen.

Overigens heeft de auto een alarm. Die ook vorig jaar nog gecertificeerd is. Dat heeft dus toch nut :+

XXXVI

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

ephymerous schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:57:
Overigens heeft de auto een alarm. Die ook vorig jaar nog gecertificeerd is. Dat heeft dus toch nut :+
Heeft alleen nut voor je verzekering helaas.

Maar de eerste beste hit die ik kreeg (zelf geen ervaring mee): https://motivesupplies.nl/product/dummy-obd-relocator/

• ephymerous
_Arthur schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Heeft alleen nut voor je verzekering helaas.

Maar de eerste beste hit die ik kreeg (zelf geen ervaring mee): https://motivesupplies.nl/product/dummy-obd-relocator/
Ik had gehoopt wat goedkoper uit te zijn en in NL te bestellen. Uiteindelijk besteld in UK. Zal morgen eens kijken of ik ‘m vast kan verplaatsen. Dank voor de tips in ieder geval :)

XXXVI

• lostboy_0234
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:37
Puf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

F3x Navi professional met touchscreen en M-stuurwiel zijn erg gewild bij het dievengilde. Het fabrieksalarm wordt via het zijraam met een device in de OBD poort uitgeschakeld, die zit buiten het bereik van de alarmsensoren. Door de OBD te verplaatsen of uit te schakelen kun je dat voorkomen. De herstelkosten zijn namelijk dusdanig hoog dat de kans steeds groter is dat je auto total loss wordt verklaard. Ze halen namelijk ook niet netjes de stekkers los, maar knippen gewoon in je kabelboom.

Zelf heb ik in mijn F30 een combi van OBD poort onbereikbaar, fysieke beveiliging van de onderdelen met de BMW Security Kit, en stickers op mijn ramen.
Is dit ook zo bij de G30/G31?

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Methode/zwakheid is hetzelfde maar G-series onderdelen staan nog niet op de verlanglijstjes. Verwacht over paar jaar dat deze ook aan de beurt zijn.

• CreativeS
  • Niet online
syntesia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:10:
nog even mn overzicht van afgelopen maand
[Afbeelding]
September... 100 ottani is in Italië en stukje terugweg. Good old N52 met indirecte inspuiting :*)
Laagste wat ik tussen tankbeurten kon halen was 7.9 liter per 100km, maar dat was 50 kilometer verder alweer richting de 9.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDE8NwPclNSZuXk5CTjIwDbzEnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMP9p9PudznehYaEAT3h22kV.jpg?f=fotoalbum_large

• Pannencouque
BMWix3 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:

Hier werd de opvolger van de 330e een 530i. Wij moesten wel (privé) want onze caravan is ~1850kg beladen en dat ging met de 330e niet…

Privé geen hybride meer (althans destijds bij de keuze voor de opvolger van de 330e in 2022). Wij hadden veel vervelende dure reparaties aan het hybride aandrijf systeem van de 330e. Gelukkig onder garantie verholpen. Ondanks dat dit uitzonderlijk was, voelde het voor ons niet ok om weer voor een hybride (xdrive) te kiezen.

Een 530e xdrive (2000kg trekgewicht) met een lege accu en caravan leek ons persoonlijk ook geen fijne combinatie. Maar het kan wel!

Veel is persoonlijk en emotie. Dat laatste zakt steeds verder weg. Kijk ondertussen met een schuin oog naar een x5 50e.

In mijn optiek heb je met beide types geen slechte keuze! En ook mijn argumenten zijn met goede goede garantie, van tafel te vegen.

[Afbeelding]
Ivm de complexiteit van de techniek snap ik je twijfel. Zo'n X5 50e vind ik ook briljant, maar te duur voor mijn salaris en tegen de tijd dat ik 'm wel kan betalen, vind ik de techniek te kwetsbaar. Plus, de mrb en verzekering zijn echt om te janken.
Zoskalot schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:04:
[...]

Het is maar net waar je rijdt. Ik heb al eens geen tijd gehad om te wisselen en toen stond ik met m'n 170pk RWD toch echt te harken op een ijsplaat in Zuid-Limburg. Toen ik een dag later gewisseld had, reed ik zo het heuveltje op.

Maar enkel voor Nederland zou ik het denk ik ook niet doen.
IQM schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Elektrisch rijden is prima tot 80-85km/u. Daarboven gewoon benzine met e-boost voor vlottere acceleratie.
Wat dat bijladen en weer elektrisch rijden betreft, ik zet de rijmodus heel vaak zelf op de stand die ik op dat moment prettig vind. Ook omdat ik meestal niet op de navigatie rijd.

Wij hebben de G32 ook bekeken en overwogen. Met name achterin is het (veel) beter. Maar die lijn... ik kan er gewoon niet aan wennen. Nu is elke auto bij aanschaf duur en bij inruil geen stuiver waard maar bij deze lijkt dat nog erger dan bij een 'gewone' 5 serie. Naast dat een G32 op zich al schaarser is, een 640i is nog lastiger zoeken. We hebben een 630i bekeken. Daar vroegen ze toen bijna net zo veel voor als een 530e xDrive LCI van 2022. (Staat nog steeds te koop.) Mijn vrouw twijfelde nog even maar ik was er vrijwel direct uit.

Ik ben ook 1.95m en mijn zoon 1.90m dus dat gaat ook maar net. Maar ik verwacht niet dat ze tot in lengte van jaren meegaan. Ze hebben de leeftijd om zelf hun rijbewijs te gaan halen en voor een eigen autootje te gaan sparen.

Omdat ik de X3 (G01) heel mooi vind hebben we die ook bekeken maar die achterbank zit met 3 kinderen minder prettig dan een 5 serie. Ook een X5 (G05) is eigenlijk ook nauwelijks ruimer op de achterbank dan de G31. De 45e zou mooi zijn geweest maar de F15 40e paste beter in het budget. Dat budget moest elke generatie auto's toch al met € 10K omhoog om een beetje vergelijkbare auto te kopen. Ja ik ben een liefhebber maar er zijn belangrijkere dingen dan auto's. (de F20 van mijn vrouw moet over < 5 jr ook weer vervangen worden...)

[...]

Precies! Ik heb jarenlang een F11 535i met 306pk gereden die 0-100 in 5,9s deed. De G31 530e xDrive heeft 184pk en 109pk elektro. Samen zou dat 292pk zijn en 0-100 in 6,1s moeten kunnen. Maar toch was de 535i gevoelsmatig veel sneller dan 0,2s naar de 100. Gelukkig is de B48 wel zuiniger dan de N55.
G32's zijn dúúr ja. Vooral als je 'm fully loaded wil (stoelventilatie, stuurverwarming, IAS, etc.) zijn ze bijna niet te vinden. En ik vind een klassieke station ook veel mooier, maar ja. Nu de kinderen nog in de stoeltjes dus dat is gewoon krap, vooral omdat ik een ruime zitpositie het meest fijn vind. Als ik nou dicht bij het stuur zou willen zitten zou dat al veel helpen, maar ja...
X5 is qua binnenruimte (nagenoeg) identiek aan een 5. Heb het al eens vergeleken en ooit al eens de linkjes hier geplaatst. De Duitse BMW Gebrauchtwagen-site geeft heel mooi de binnenmaten weer, dat maakt het eenvoudig vergelijken :)

Punt met die hybride aandrijflijn is dat er voldoende juice in de accu moet zitten, het blok moet warm zijn, en je moet xtraboost inschakelen. Anders is 't gewoon wat tammer en heb je max 250pk, alleen tov een 530i wel bijna 200kg meer bij je. Mijn 530i was duidelijk lichtvoetiger (voor zover je daarvan kan spreken bij 1.700+kg). Dat vind ik het nadeel. Als je dan eens echt vermogen wil, is de boel koud en kan het dus niet. Wil ik het wel kunnen, moet ik meer op benzine rijden maar dan is het voordeel van elektrisch weg.
MMulder13 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

Nounou, een iets minder aanvallende toon zou prettig zijn. :) Maar om toch te reageren: ieder z'n wensen. Daarom zijn er personen die een 520i of 518d prima vinden. Ik heb jaren met minimaal 250-300pk rondgereden en wil niet minder. Gewoon, omdat ik dat fijn vind rijden.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 15:59
Hier zijn de “nieuwe” remklauwen voor de M3 net terug van de spuiter. Gespoten in CCB Gold. Was nog lastig want Brembo heeft de kleurcode niet uit. Zelfs niet aan bmw zelf.. dus moesten color matchen. Ze waren zilvergrijs hiervoor.

Dus zodra alles volledig uitgedampt is inde coating en installeren. Komen op stalen schijven. Voor 400mm achter 380mm, mooie upgrade tov 380/370mm en ook 6 en 4 piston klauwen tov 4 en 2 piston
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po0H2afUoyig0pm9SmH238t4KBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZwEgHYHPDNssvchDEw2brmp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVfId8Wxsn6hAHgQFchbYHkj0zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNVT0qv6SJ8lIKu7bF54cga5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMKX2UBhHbyxZMqcdgcCP4iNB24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuSeafuc3AlHtnU8lKZVo55y.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Greetoz op 09-10-2025 23:04 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Kartmans1
  • Laatst online: 05:20
Ik snap nog steeds niet waarom jullie zeggen dat wanneer de accu leeg is je alleen nog maar de benzinemotor hebt. De accu houdt altijd een klein beetje over voor de eBoost (hij laadt meteen weer bij na gebruik, zie je ook op de boordcomputer). Dan voel je op de sprintjes en bijvoorbeeld invoegen toch nog steeds het volle vermogen? Als je elke dag op de autobahn rijdt begrijp ik het aangezien je dan al het vermogen langdurig gebruikt, maar in Nederland rijd je mijns inziens zeer beperkt volgas. In de G20 330e in ieder geval nog niet gehad dat het vermogen opeens weg was. Is dit dan anders in een G30 530e?

[ Voor 6% gewijzigd door Kartmans1 op 09-10-2025 23:18 ]

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:11
BMWix3 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:46:

[Afbeelding]
Offtopic: gave combinatie zo met die hut erachter :-)
Heb zelf een premium 650uff achter een v250d voor in de zomer

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Ik had gehoopt wat goedkoper uit te zijn en in NL te bestellen. Uiteindelijk besteld in UK. Zal morgen eens kijken of ik ‘m vast kan verplaatsen. Dank voor de tips in ieder geval :)
Geen idee of je in de buurt woont van het bedrijf waar je de auto hebt gekocht maar om enige comfort te bieden, het is de laatste tijd rustig qua inbraken in de regio rondom waar je de auto hebt gekocht.

Gefeliciteerd in ieder geval!

• ephymerous
Speedgeek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:07:
[...]

Geen idee of je in de buurt woont van het bedrijf waar je de auto hebt gekocht maar om enige comfort te bieden, het is de laatste tijd rustig qua inbraken in de regio rondom waar je de auto hebt gekocht.

Gefeliciteerd in ieder geval!
Je herkent het bedrijf? :)

Wij wonen niet in de buurt van het bedrijf. In Zwolle, waar ik woon, hoor ik dit niet veel. Aldus EBay heb ik 17-10 de dummystekker en dan fix ik het :)

Overigens kan ik direct een nieuwe accu bestellen. Die ontlaad teveel in rust (ik heb alles gemeten, ook lekstroom). Geen garantie genomen en ik weet dat ik m moet activeren. Wel stom dat me niet is opgevallen dat start/stop niet werkte.

Met het activeren van de accu direct maar even start/stop definitief uitzetten.

XXXVI

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Je herkent het bedrijf? :)
De manier van foto's maken, garagedeur en plantenbakken er naast gaven het weg. Ik had daar ook gekeken voor een F31 en G31. Prima verkoper wel!

• Xqlus1ve
  • Laatst online: 01:35

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Kartmans1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:17:
Ik snap nog steeds niet waarom jullie zeggen dat wanneer de accu leeg is je alleen nog maar de benzinemotor hebt. De accu houdt altijd een klein beetje over voor de eBoost (hij laadt meteen weer bij na gebruik, zie je ook op de boordcomputer). Dan voel je op de sprintjes en bijvoorbeeld invoegen toch nog steeds het volle vermogen? Als je elke dag op de autobahn rijdt begrijp ik het aangezien je dan al het vermogen langdurig gebruikt, maar in Nederland rijd je mijns inziens zeer beperkt volgas. In de G20 330e in ieder geval nog niet gehad dat het vermogen opeens weg was. Is dit dan anders in een G30 530e?
Als je vol blijft stampen trek je toch de batterij (ook de reserve) onderuit? Mijn ervaring was dat de batterij maar beperkt levert tot een bepaalde snelheid en daarna viel het vermogen voor me gevoel een stuk terug (G31 330e 2025).

• Puf
ephymerous schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:02:
[...]
Met het activeren van de accu direct maar even start/stop definitief uitzetten.
Ik heb ook gecodeerd dat start/stop de laatste gekozen stand onthoudt ("uit" in mijn geval). Werkt alleen niet in de Eco Pro mode, als je die inschakelt dan is start stop weer actief. Het voordeel van Eco Pro is het lange uitrollen omdat hij automatisch ontkoppelt bij gas los. Hij remt dus niet op de motor. Nadeel is dus dat je motor in theorie bij een tankstation of onderaan een uitrit kan stoppen terwijl je net 200 hebt gereden wat niet ideaal is voor je turbo. Gelukkig wordt start/stop wel weer uitgeschakeld als je weer naar de comfort en sport/sport+ mode gaat.

• ephymerous
Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

Ik heb ook gecodeerd dat start/stop de laatste gekozen stand onthoudt ("uit" in mijn geval). Werkt alleen niet in de Eco Pro mode, als je die inschakelt dan is start stop weer actief. Het voordeel van Eco Pro is het lange uitrollen omdat hij automatisch ontkoppelt bij gas los. Hij remt dus niet op de motor. Nadeel is dus dat je motor in theorie bij een tankstation of onderaan een uitrit kan stoppen terwijl je net 200 hebt gereden wat niet ideaal is voor je turbo. Gelukkig wordt start/stop wel weer uitgeschakeld als je weer naar de comfort en sport/sport+ mode gaat.
Ik las ook iets over het coderen van sneller schakelen (sport transmission). Heb je dat ook gedaan?

XXXVI

• Puf
ephymerous schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Ik las ook iets over het coderen van sneller schakelen (sport transmission). Heb je dat ook gedaan?
Ik heb al af-fabriek de sport transmission (herkenbaar aan het "slickere" pookje en de flippers aan het stuur). Sport+ zit er ook al standaard op (want M-Sport) dus daar heb ik niks aan gecodeerd.

Rechts is de sport transmission:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaYdj_F8xslsa3psh-qVowGGIeA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l9OHNrQqYr5YKBvNWindmDKe.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Puf op 10-10-2025 09:18 ]

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-12 18:23
syntesia schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:10:
nog even mn overzicht van afgelopen maand[Afbeelding]
Hoe kom je op dit scherm in de bmw app? Overal op geklikt maar ik kan het nergens vinden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ewrz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Hoe kom je op dit scherm in de bmw app? Overal op geklikt maar ik kan het nergens vinden.
"My trips" klikken in je hoofdscherm en dan omlaag scrollen naar Review, dan zie je vorige maand/vorig jaar etc :)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2025 09:24 ]

PSN

• Martin.Air
YakuzA schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

"My trips" klikken in je hoofdscherm en dan omlaag scrollen naar Review, dan zie je vorige maand/vorig jaar etc :)
En als je dan de "delen" knop gebruikt onderaan krijg je het beknopte overzicht wat ik gedeeld heb.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22-12 18:23
Ik heb nergens "my trips" staan. Idrive 6 auto, misschien te oud?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIOwi1BWTrUeVMkKLVPMAI3X1Ek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nnhuY0Od9U5lgQb34hIIVp9p.png?f=user_large

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:57:

[...]
Nounou, een iets minder aanvallende toon zou prettig zijn. :) Maar om toch te reageren: ieder z'n wensen. Daarom zijn er personen die een 520i of 518d prima vinden. Ik heb jaren met minimaal 250-300pk rondgereden en wil niet minder. Gewoon, omdat ik dat fijn vind rijden.
Excuus, was niet aanvallend bedoeld

• Martin.Air
ewrz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:42:

[Afbeelding]
Inderdaad staat de Mijn Ritten normaal daar (tussen voertuigzoeker en voertuigcontrolecentrum). Het zou ook kunnen dat je de privacy settings zo hebt staan dat Mijn Ritten niet werkt, maar mijn vermoeden zou inderdaad zijn dat iDrive6 niet wordt ondersteund.

• Puf

[Afbeelding]
Same. Idrive 6 F30. We mogen niet meedoen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]
Het zou inderdaad kunnen dat dit een feature vanaf de idrive 7 is.

/edit:
Na wat googlen lijkt het idd een idrive 7 en nieuwere feature:
https://www.bmw.co.uk/uk/...-App-C4NoY?language=en_GB

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-10-2025 10:18 ]

PSN

• IQM

IQM

Kartmans1 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:17:
Xqlus1ve schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:48:
Als je vol blijft stampen trek je toch de batterij (ook de reserve) onderuit? Mijn ervaring was dat de batterij maar beperkt levert tot een bepaalde snelheid en daarna viel het vermogen voor me gevoel een stuk terug (G31 330e 2025).
Mijn G31 530e is van 03-2021 en als de accu leeg is (--- op het display) dan heb ik geen e-boost meer. Dat heb ik op vakantie in Duitsland/Tsjechië echt wel gemerkt. Daarom rij ik bij lange ritten of wanneer laden niet mogelijk is de accu nooit helemaal leeg. Ik hou 6-10 km range over voor e-boost.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

[...]

Mijn G31 530e is van 03-2021 en als de accu leeg is (--- op het display) dan heb ik geen e-boost meer. Dat heb ik op vakantie in Duitsland/Tsjechië echt wel gemerkt. Daarom rij ik bij lange ritten of wanneer laden niet mogelijk is de accu nooit helemaal leeg. Ik hou 6-10 km range over voor e-boost.
Heel gek, mijn G21 330e laat de accu nooit helemaal leeglopen als ik op hybrid stand of sport stand rijdt, in de auto zie je dan drie streepjes als de accu "leeg" is, maar in de app zie ik altijd nog een procent of 8-9.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Maar kan je bij een xxxe niet de accu "volrijden" dan?

• DennusB
  • Niet online
DeBaroN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
Jawel, in de sport stand gaat ie actief de batterij opladen

• DeBaroN
Ben me aan het oriënteren op een opvolger van de F31.
Dit moet een G21 worden.
En dan wel / geen lci ?
330e / 330i ?

En 2x per jaar wintersport moet ik onderweg natuurlijk wel de volle pk's aan kunnen spreken.
Laadpaal hebben we.
Afstand woon/werk is 24km enkele reis. (3/4 rondweg en 1/4 A1)

• DennusB
  • Niet online
DeBaroN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:09:
Dit moet een G21 worden.
En dan wel / geen lci ?
330e / 330i ?

En 2x per jaar wintersport moet ik onderweg natuurlijk wel de volle pk's aan kunnen spreken.
Laadpaal hebben we.
Klinkt ideaal om voor een E te gaan, omdat je thuis kan laden en met 1 lading dus naar werk kan!

• Tortelli

Tortelli

DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

De recentere modellen (G60/61) maar o.a. ook de nieuwe X5 hybrid doet dit niet meer. Er is geen mogelijkheid de accu geforceerd op te laten als je op een vlakke weg rijdt. Met wat afremmen zul je wel wat terug winnen natuurlijk.

Ga je echt flinke afdalingen rijden stopt hij dit wel terug in de accu overigens. Optie die de oudere 30/45e modellen hebben om met brandstofmotor de accu tot een x percentage op te laden kan niet meer.

• IQM

IQM

ephymerous schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:23:
Sinds gisteren rijden wij ook een BMW. Een 3 serie Gran Tourismo (F34) uit 2017 met 184 pk. Ik ben zelf twee meter lang en de kinderen zitten nu ruim achter me :)
[...]
Ik zou m graag nog chippen. Maar ik lees daar veel verschillende verhalen over. Sommige blokken schijnen alsnog in de soep te lopen :?
Mijn vermoeden is dat dit je eerste BMW is. Iemand die wat langer BMW's rijdt heeft (bijna) altijd een soort drang om een iets zwaardere motor te kiezen. Als je nu al aan het chippen van een 320i denkt , waarom heb je dan niet verder gezocht naar een 330i? (of 340i maar die is denk ik buiten budget)
DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:26:
Heel gek, mijn G21 330e laat de accu nooit helemaal leeglopen als ik op hybrid stand of sport stand rijdt, in de auto zie je dan drie streepjes als de accu "leeg" is, maar in de app zie ik altijd nog een procent of 8-9.
Als de auto --- aangeeft kan ik soms ook niet meer volledig elektrisch rijden. Dan staat er iets van geblokkeerd door het systeem. En het klopt dat de app altijd ietsjes meer bereik aangeeft dan de auto. Eigenlijk mag je de accu niet te ver leegrijden maar als het niet anders kan dan doe ik dat wel eens.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:39
[...]

Ook voor eco pro kun je het makkelijk uitschakelen via bimmercode.
“Auto start stop function in ECO mode” heet de optie in je Front Electrionic Module als het goed is.👍

• Puf
Deagle schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Ook voor eco pro kun je het makkelijk uitschakelen via bimmercode.
“Auto start stop function in ECO mode” heet de optie in je Front Electrionic Module als het goed is.👍
Oh, dan heb ik denk ik niet ver genoeg doorgescrolld in Bimmercode! Ik ga het proberen. Thanks!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Jij rijdt regelmatig 200 km/h in eco pro? Of is dat gewoon het excuus om de motor altijd te laten draaien :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• IQM

IQM

DeBaroN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:50:
Ja, maar dat is niet de Sport stand maar Battery Control. Dan geef je aan op welk percentage je de accu wilt hebben (en houden) Sport is de stand die je gebruikt voor maximum vermogen van benzinemotor en elektromotor gecombineerd.
DeBaroN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:09:
Dit moet een G21 worden.
En dan wel / geen lci ?
330e / 330i ?

Laadpaal hebben we.
Ik zou zeker voor een LCI kiezen. Daar zijn de zwaktes van het eerste model vaak in opgelost en heeft een hogere GUI versie.
De keuze voor een Plugin Hybride hangt van veel factoren af. Daar heb ik hier laatst al iets over geschreven. Maar ook beleid vanuit een werkgever kan meespelen. En je moet je afvragen wat belangrijker is: dagelijks gebruik of die vakantie dat je met 160+ over de autobahn scheurt. Zolang er stroom in de accu zit doet een 330e het prima, issie leeg dan is het een zware 320i.
10 jaar heb ik genoten van een F11 535i die op de Autobahn helemaal in zijn element was. Maar bij boodschappen in het dorp werd hij nooit echt warm en een enorm verbruik. Je zou de 330e nog kunnen chippen maar het is hetzelfde risico als bij een 320i. Jammer dat er in de 3 geen zwaardere hybride variant is zoals een 545e of 550e.

• DennusB
  • Niet online
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

[...]

Ja, maar dat is niet de Sport stand maar Battery Control. Dan geef je aan op welk percentage je de accu wilt hebben (en houden) Sport is de stand die je gebruikt voor maximum vermogen van benzinemotor en elektromotor gecombineerd.
Nope, battery control is een losse knop in de G21, die gebruik ik nooit

• IQM

IQM

DennusB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:44:
Nope, battery control is een losse knop in de G21, die gebruik ik nooit
Dan verschillen de G21 en de G31 daar wezenlijk in. In mijn G31 is Battery Control een rijmodus, net als Sport, Hybride, Electric en Adaptive.

• Eric H
  • Nu online
Leuk een BMW topic, die had ik nog niet ontdekt (ook niet naar gezocht aangezien ik nu Mazda rij)

Echter afgelopen weekend met mijn pa overeengekomen dat als de Mazda eruit gaat (PL) ik zijn F25 X3 overneem. Heb in het verleden ook al een X3 gehad, maar dat was het E83 model.
Mede door die auto wilde mijn moeder er ook eentje (maar dat werd dus de F25 waar mijn vader nu in rijdt, sinds het overlijden van mijn moeder)

Ik ga dus eigenlijk in de oude auto van mijn moeder rijden, 'grappig' aangezien mijn vrouw ook in de auto van haar inmiddels overleden moeder rijdt.

Maar terug naar de F25 X3.
Het is een Sdrive met een N20 motor in X-line uitvoering.
(mocht er interesse zijn dan kan/wil ik best de hele optielijst hier neerplempen.)

Ten opzicht van mijn huidige auto (een Mazda CX-30 van nog geen 5 jaar oud) ga ik er in leeftijd weliswaar op achteruit, maar ik blijf de F25 X3 gewoon een enorm mooie auto vinden, plus dat het kwaliteitsgevoel voor een auto van die leeftijd zeker niet onder doet voor mijn huidige Mazda.

Ik ben geen strepentrekken dus die 184pk gecombineerd met de 7traps automaat is voor mij prima. Daarbij rijd ik maar rond de 5000km per jaar.

Het enige waar ik me nu al wel in aan het verdiepen ben is het ombouwen van het huidige Navi Pro (NBT) systeem naar een 12,3" touchscreen met Carplay functionaliteit, want dit heetf de auto nu niet, en dit is voor mij echt een must.

Ondertussen al wel wat systemen gevonden op de diverse sites en bij diverse aanbieders (Amazon, Ali, VioVox, etc.) maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat nou exact de verschillen zijn en waar ik hem dus het beste kan bestellen. Inbouw ga ik gewoon zelf doen, is geen rocket science en heb in het verleden vakr in- en ombouw zaken in auto's gedaan, dus zo spannend vind ik dat niet.

Maar als iemand mij hier tips kan geven voor de juiste/beste unit en bij welke partij ik deze het beste kan bestellen dan is dit van harte welkom.

Eric, Signing off !!

• DeBaroN
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

[...]

[...]

Ik zou zeker voor een LCI kiezen. Daar zijn de zwaktes van het eerste model vaak in opgelost en heeft een hogere GUI versie.
De keuze voor een Plugin Hybride hangt van veel factoren af. Daar heb ik hier laatst al iets over geschreven. Maar ook beleid vanuit een werkgever kan meespelen. En je moet je afvragen wat belangrijker is: dagelijks gebruik of die vakantie dat je met 160+ over de autobahn scheurt. Zolang er stroom in de accu zit doet een 330e het prima, issie leeg dan is het een zware 320i.
10 jaar heb ik genoten van een F11 535i die op de Autobahn helemaal in zijn element was. Maar bij boodschappen in het dorp werd hij nooit echt warm en een enorm verbruik. Je zou de 330e nog kunnen chippen maar het is hetzelfde risico als bij een 320i. Jammer dat er in de 3 geen zwaardere hybride variant is zoals een 545e of 550e.
Auto zal privé gekocht worden en neig al wel meer naar een 330e LCI. We hebben PV panelen en een oplader. Belasting zal wel stuk meer worden aankomende jaren. Een 330E chippen hoeft van mij niet.
Gaat mij erom of ik de accu onderweg op lange afstanden kan bijladen. Dat zou kunnen met battery control dus.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-12 15:59

[Afbeelding]
Idrive 6 ondersteunt geen my trips

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• Puf
fsfikke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Jij rijdt regelmatig 200 km/h in eco pro? Of is dat gewoon het excuus om de motor altijd te laten draaien :p
Niet heel vaak, maar gebeurt wel eens in Duitsland ja. :) Maar ook van een motor die opeens afslaat bij een tankstation langs de snelweg of bij het stoplicht onderaan de afrit nadat ik minder dan een minuut geleden 140 heb gereden word ik niet heel blij als ik aan de olietoevoer naar mijn turbo denk. Ik weet, is gedeeltelijk achterhaald door de moderne techniek, maar laat die van mij maar lekker uitspinnen. :)
Ja, ook een beetje een excuus dus om extra CO2 aan de plantjes te voeren :P

• Mr Pingu
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Oh, dan heb ik denk ik niet ver genoeg doorgescrolld in Bimmercode! Ik ga het proberen. Thanks!
En je kan ook driving mode memory aanzetten. Vind ik zelf heel fijn. Niet als ik even boodschap gaat doen dat ie dan terugschiet. Zelfde met stuur- stoelverwarming. Alles staat op onthouden :)

FesInitMode: Welke modus de auto opstart

FesAllowMode*LastFunction Werte=aktiv -> Onthoud deze mode.
FesLastFunctionInterval Werte=FF -> Hoe long onthoud interval, FF is oneindig. (hex in minuten, 0F = 15 minuten)

*
1 = ???
2 = Comfort+
3 = Comfort
4 = sport
5 = Sport+
6 = ???
7 = Eco Pro

• IQM

IQM

DeBaroN schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:25:
Auto zal privé gekocht worden en neig al wel meer naar een 330e LCI. We hebben PV panelen en een oplader. Belasting zal wel stuk meer worden aankomende jaren. Een 330E chippen hoeft van mij niet.
Gaat mij erom of ik de accu onderweg op lange afstanden kan bijladen. Dat zou kunnen met battery control dus.
Onderweg opladen kan op 2 manieren: bij afremmen of ook tijdens het rijden. In de Hybride (of Adaptive indien aanwezig) stand zie je bij gas loslaten de auto gaan regeneren. Bij Battery Control gaat de auto maximaal opladen om zo snel mogelijk het ingestelde batterij percentage te bereiken. (kost wel brandstof)
Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:34:
Niet heel vaak, maar gebeurt wel eens in Duitsland ja. :) Maar ook van een motor die opeens afslaat bij een tankstation langs de snelweg of bij het stoplicht onderaan de afrit nadat ik minder dan een minuut geleden 140 heb gereden word ik niet heel blij als ik aan de olietoevoer naar mijn turbo denk. Ik weet, is gedeeltelijk achterhaald door de moderne techniek, maar laat die van mij maar lekker uitspinnen. :)
Ja, ook een beetje een excuus dus om extra CO2 aan de plantjes te voeren :P
Ik herken het gevoel van vroeger. Toen liet ik de motor altijd even stationair op de oprit lopen na een rit met hoge snelheid. Maar het lijkt mij dat BMW daar in een land van Autobahnen wel over nagedacht heeft. Zeker icm. met een soms nogal straf ingestelde zuinigheidsdrang zoals in de hybride modellen.

[ Voor 38% gewijzigd door IQM op 10-10-2025 13:20 ]

• Naafkap
  • Laatst online: 22-12 07:55
Een elektrisch aangedreven waterpomp en oliepomp zorgt ervoor dat nadraaien niet meer nodig is.

• CreativeS
  • Niet online
Speedgeek schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:14:
De manier van foto's maken, garagedeur en plantenbakken er naast gaven het weg.
De naam op de deur gaf het niet weg? :D

• ephymerous
IQM schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Mijn vermoeden is dat dit je eerste BMW is. Iemand die wat langer BMW's rijdt heeft (bijna) altijd een soort drang om een iets zwaardere motor te kiezen. Als je nu al aan het chippen van een 320i denkt , waarom heb je dan niet verder gezocht naar een 330i? (of 340i maar die is denk ik buiten budget)
Eigenlijk is het antwoord simpel. We hebben een budget gekozen voor een auto en daarbinnen was het schipperen tussen variabelen als leeftijd, motorisering en kilometers. We hebben nu iets gekocht waar we een goed gevoel bij hebben :)

En de reden van chippen is niet omdat ik m te traag vind. Vooral omdat ik het erg leuk zou vinden. Maar niet ten koste van betrouwbaarheid ;)
Puf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb al af-fabriek de sport transmission (herkenbaar aan het "slickere" pookje en de flippers aan het stuur). Sport+ zit er ook al standaard op (want M-Sport) dus daar heb ik niks aan gecodeerd.

Rechts is de sport transmission:
[Afbeelding]
Sport+ zie ik er ook tussenstaan. Betekent dit dan ook al de sport transmissie?

[ Voor 28% gewijzigd door ephymerous op 10-10-2025 13:36 ]

XXXVI

Pagina: 1 ... 373 ... 383 Laatste