Tortelli schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:07:
[...]Wat weegt de 330e meer?, kan het zo 123 niet vinden?.Zie ook dat de kofferruimte aanzienlijk kleiner is bij de 330e (370l vs 480l). Staat wel als voorlopig waarde... als dit werkelijk zo is valt de e sowieso af voor mij.
Het praktijkverbruik zal absoluut gunstig zijn, verwacht dat je probleemloos 3-4 op 100 kunt rijden als je een beetje stekker.
Uit de brochure (twee weken oud) haal ik de volgende informatie; helaas is die nog niet helemaal compleet. De 3-serie is an zich 55 kilo lichter dan zijn voorganger maar wat de elektrische uitvoering toevoegt is dan weer slecht te vinden.
| Gewicht | Tankinhoud | Bagageruimte |
320i | 1525 | 59 | 480 |
330i | 1545 | 59 | 480 |
330e | - | 40 | 370 |
Als ik kijk naar de voorganger (dus die uit 2016) was er 190 kilo verschil tussen de 330i en de 330e.
Desalniettemin kwam deze wél goed uit de reviews, bv Autoweek:
Toch ervaar je de 'e' niet als een erg zware sedan. Het zwaartepunt ligt laag en door de stuwende kracht die de elektromotor levert heb je zelfs wanneer je het gaspedaal streelt al het gevoel dat het erg hard vooruit gaat. Ook al is de plug-in hybride aan het gewicht, de bekende BMW-dynamiek zit ook in deze 3-serie.
Die overgang van elektrisch rijden naar aandrijving waarbij de verbrandingsmotor meedoet verloopt ontzettend soepel. De elektromotor is in de achttraps automaat verwerkt, en ook als je geheel elektrisch rijdt zie je aan de toerenteller dat er schakelmomenten zijn.
Ik zeg niet dat je geen concessies doet. Het was voor mij ook echt wel even een afweging: minder bagageruimte, kleinere benzinetank én geen mogelijkheid tot trekhaak. Maar als ik naar mijzelf kijk: ik koop de auto hoofdzakelijk voor mijn eigen woon-werkverkeer. Dan zit ik alleen in de auto, zonder bagage. Ik kan (als het goed is) thuis en op het werk opladen en zal dus meer op stroom rijden dan benzine, dus effectief minder vaak hoeven tanken dan ik nu doe.
Voor de vakanties zal ik moeten gaan bezien hoe dat dan weer gaat maar daar staat tegenover dat het een nieuwe techniek is, ik hopelijk relatief goedkoop kan rijden door de PV's op het dak en ik het leuk vind elektrisch rijden te gaan ervaren.
Het praktijkverbruik zal absoluut gunstig zijn, verwacht dat je probleemloos 3-4 op 100 kunt rijden als je een beetje stekker.
Volgens de brochure 1,7l/100km gemiddeld

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Eagle Creek op 12-06-2019 15:03
]