[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.794 views

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bruneelm schreef op donderdag 26 december 2019 @ 17:55:
En waarom heb je dan een paal nodig om remote te bedienen?
Ik heb dat niet echt nodig. Zat er gewoon via de backend op.
En is - voor mij - gewoon handig (nu het toch aanwezig is) om tijdens het actief laden de laadsessie te kunnen onderbreken en te kunnen heropstarten zonder telkens het huis uit te moeten. Is het toegestaan? O-)

Punt (en antwoord op de eerdere vraag) was dat een laadpaal bijna altijd sluimerverbruik zal hebben ook al is hij niet aan het laden. Zeker een paal met display. Een middel om dat te voorkomen is hem van de stroom te halen (en of je dat al dan niet wil is je eigen keuze).
een 64kWh batterij te laden met 5 i.p.v. 7kW,
4 kW
neemt uren in beslag
Valt in de praktijk nogal mee. Gemiddeld duurt een thuislaadsessie voor onze Kona EV 3-4 uur (ik heb nl. niet de gewoonte de EV pas aan de laadpaal te hangen als hij op 0% staat en dan te laden tot 100%).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2019 18:36 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Samplex schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:38:
Als ik mijn laadpaal van Newmotion niet gebruikt, verbruikt deze dan nog steeds stroom?
teacher in "Sluipverbruik van prive laadpaal" :Y

Wise enough to play the fool

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39
@Samplex welk tarief hebben jullie dan ingesteld? Iets opgehoogd om de sluipstroom te compenseren? Als je hem op het laagste amperage instelt 5A dan heb je relatief minder sluipverbruik in een jaar _/-\o_ Omdat de laadtijd in uren toeneemt, actieve uren van de paal. En dat is ook handig voor palen zonder LB :*)

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 26-12-2019 22:21 ]

• IvoB2
Het gaat er toch niet om om euro's te besparen maar om kWh?
Met het sluipverbruik van een laadpaal welke 22/7 standby is kan je op een jaar vlot een 64 kWh accu opladen. 400-500 km 'verdampt' in nutteloze warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32
evtje schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:14:
[...]

Wat mij betreft mogen ze dat ook wel in Europa doen . Wel zo eerlijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:04
Houden jullie er rekening mee dat een automaat niet gemaakt is om elke dag in en uit te schakelen. Dat houd ie misschien een jaar vol, maar een keer wil hij niet meer inschakelen.

Voor het geld wat het je dan kost had je m een paar jaar stand by kunnen laten staan. :P

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
IvoB2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:36:
Het gaat er toch niet om om euro's te besparen maar om kWh?
Met het sluipverbruik van een laadpaal welke 22/7 standby is kan je op een jaar vlot een 64 kWh accu opladen. 400-500 km 'verdampt' in nutteloze warmte.
LOlL nee gaat om euro’s bij de meeste Hollanders. Maar over kWh verdampen; wel eens aan een warmtepomp of kooktoestel gedacht, die verdampen in een hele andere verhouding tov sluimerverbruik.

Ik was ook heel erg anti sluimerverbruik. Totdat je ineens een apparaat vroegtijdig kunt weggooien doordat je hem altijd in en uit schakelde met de voeding. Zelf ben ik daarna wat gaan minderen.

Wat een ander ook schrijft; een installatie automaat is geen schakelaar. Een fatsoenlijke installatieautomaat kost 100e daar kan je de paal 10jaar van laten sluimeren. Maar als je geluk hebt blijft alles heel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Lisadr

Een laadpaal van 11 kW laadt alleen op 3 fasen op 11 kW, er zijn veel auto's die maar op 1 fase laden, en dan maar 3.7 kW van die 11 kW gebruiken. Dan duurt opladen 3x langer dan jij denkt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Wat boeit het of het een PHEV is of niet? Ik vind het ook "irritant" als ik een Tesla zie aankoppelen en ik een half uurtje later ga lopen met de hond en het lampje is groen maar de auto staat er nog. Het komt iedere keer neer op hetzelfde: te weinig laadpalen! En dankzij de 4%-bijtelling-run van deze maand ga je dat de komende tijd alleen nog maar meer merken. Want ook de Tesla's en alle andere "echte EV's die wel mogen laden" staan ook gewoon heel de dag bij een paal. Ook die worden niet (of heel zelden) tijdens de lunchpauze even verplaatst zodat iemand anders kan gaan laden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:37
Waarom moeilijk doen met een vaste tijdsbestek en niet gewoon laden + half uur en daarna betalen? Een half uur de tijd om je auto te verzetten. Moet lukken toch?

Maar is allemaal maar noodgrepen, omdat de gemeente niet genoeg doet om meer laadpalen neer te zetten. Doe het of als gemeente zelf, of maak het interessant voor derde partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Lisadr schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:05:
[...]

Je heb wel een punt. Mij ging het meer om de prijs . Als je tijd gaat laden met een Tesla of Audi grote batterij en snel kunnen opladen die hebben dan veel voordeel. Tegenover auto's met kleine batterij en langzaam laden. Zelfde zoals bij Ionity waar een Tesla veel lagere kWh tarief heeft dan een Ioniq van leeg naar vol. Even op jou verhaal terug te komen het best een oplossing kunnen zijn bij parkeer garage maar een laadpaal in midden Amsterdam waar de parkeerdruk hoog is denk ik van niet ik woon in een dorp met 1 laadpaal op een parkeerplaats naast een winkelcentrum. Daarbij komen af en toe e.v's .zelfs als je langer staat is dat geen probleem en als je klaar bent met laden is er genoeg plek om even de auto op te schuiven van plek. Wat ik wel geen goede oplossing vindt is wat Maingau doet met prijs per kWh en tijdladen na 4 uur dus na 4 uur krijg je te maken met extra kosten alleen daar ben je in een stad als Amsterdam ook niet blij mee. Eigenlijk zouden ze daar beter alle parkeer plekken een 220 stopcontact moeten ophangen kun je hem gewoon laten staan.

***members only***

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik kwam gister langs Down Under bij Nieuwegein en tot mijn verassing ligt daar tegenwoordig een Fastned laadstation tegen het industrie terrein aan. Dat is het eerste station dat ik ken dat niet direct aan de snelweg ligt. Het was er nog druk ook...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:27:
[...]

Wat boeit het of het een PHEV is of niet? Ik vind het ook "irritant" als ik een Tesla zie aankoppelen en ik een half uurtje later ga lopen met de hond en het lampje is groen maar de auto staat er nog. Het komt iedere keer neer op hetzelfde: te weinig laadpalen!
Je bedoelt, te weinig aansporing om de laadpaal vrij te maken?

Bij een benzinestation haal je je auto toch ook weg als hij is volgeladen (met brandstof) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:30:
[...]
Bij een benzinestation haal je je auto toch ook weg als hij is volgeladen (met brandstof) ?
Omdat je er op dat moment nog naast staat en je rit wil vervolgen ja, bij een laadpaal is die situatie anders. Je staat niet meer naast de auto en hoeft doorgaans ook niet direct je rit te vervolgen. Daarnaast moet je je jas weer aantrekken, naar de auto lopen, parkeerplaats zoeken, etc. De drempel is dus een stuk hoger.

Je kunt deze situaties niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, al zou je inderdaad wel zo moeten handelen natuurlijk, eens.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
stormfly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 02:34:
[...]
LOlL nee gaat om euro’s bij de meeste Hollanders. Maar over kWh verdampen; wel eens aan een warmtepomp of kooktoestel gedacht, die verdampen in een hele andere verhouding tov sluimerverbruik.
Uiteraard. Hier is alles 100% elektrisch inclusief 2 warmtepompen en een inductiekookvuur. Ik zit dus niet zomaar wat uit mijn nek te kletsen. Hier tellen alle beetjes ook mee. Zelfs niet uit economische overwegingen (ik moet de euro's toch niet zelf ophoesten) maar uit principiële overwegingen.
En "verdampen" is in de context elektriciteitsverbruik zonder nuttige toepassing. Als je een WP en inductiekookvuur gebruikt is dit dus niet nutteloos.
Uiteraard weet ik ook wel dat je niet ieder toestel dat vast verbonden is en gestuurd periodiek (WP) of met een dagelijkse regelmaat (inductie) dagelijks van de stroom kan/moet halen. Maar dat is - voor mij toch niet - nog geen reden om het niet te doen als ze langdurig niet gebruikt worden.
Ik was ook heel erg anti sluimerverbruik. Totdat je ineens een apparaat vroegtijdig kunt weggooien doordat je hem altijd in en uit schakelde met de voeding. Zelf ben ik daarna wat gaan minderen.
Nog nooit een toestel moeten wegdoen om die reden. De laadpaal is trouwens het enige toestel waar ik dat zo moet bij doen. De meeste andere toestellen hangen aan een uitschakelbaar stopcontact en gaan 's avonds met één druk op de knop van de stroom af.
Wat een ander ook schrijft; een installatie automaat is geen schakelaar. Een fatsoenlijke installatieautomaat kost 100e daar kan je de paal 10jaar van laten sluimeren. Maar als je geluk hebt blijft alles heel.
Ik ben geen "hollander" (jouw uitspraak, dus ik laat het voor jouw rekening) dus een euro is mijn trigger niet. En neen, ook nog nooit een installatieautomaat moeten vervangen om die reden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 11:53
Te weinig laadpalen, inderdaad. Des te vriendelijker om je auto gewoon op tijd te verplaatsen zodra hij vol is! Ik ben voor extra kosten na het laden, maakt het elkaar alleen maar makkelijker.

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet iedereen rijdt in een EV met een performante app die je op de hoogte houdt van de vorderingen aan de laadpaal.
En als er nu één land is waar men positief kan doen over het aantal laadpalen zal het toch wel NL zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2019 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
daemonix schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:23:
@Lisadr

Een laadpaal van 11 kW laadt alleen op 3 fasen op 11 kW, er zijn veel auto's die maar op 1 fase laden, en dan maar 3.7 kW van die 11 kW gebruiken. Dan duurt opladen 3x langer dan jij denkt.
Bij ons hebben die gemeentepalen dan 32amp per fase. 22kwh palen. Dat is voor de 1 fase auto’s een verdubbeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:24:
[...]

Bij ons hebben die gemeentepalen dan 32amp per fase. 22kwh palen. Dat is voor de 1 fase auto’s een verdubbeling.
Tja, de eerder genoemde PHEVs hebben daar meestal niet veel aan. Zou persoonlijk liever 3/4 palen met LB op elke 22kW aansluiting zien. Veel rijders zetten de auto er toch voor lange tijd neer. En als je in korte tijd veel wilt laden dan is de snellader een veel betere plek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hippe Lip schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:12:
[...]

En in Duitsland het omgekeerde: mag niet per kWh omdat er geen geschikte (geijkte) meters voor zijn.
Dus daar alleen per tijd of voor een eenmalig bedrag, onafhankelijk van tijd en lading.
Ligt iets genuanceerder, er zijn best veel partijen die met kWh rekenen en een foutmarge, een aantal AC CPO's heeft al geijkte meters in hun AC laadpalen, alleen voor DC zijn die meters vrij duur dus daar zie je nog relatief vaker een eenmalig bedrag (pauschal) terugkomen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:30:
Je bedoelt, te weinig aansporing om de laadpaal vrij te maken?

Behalve dat tanken bij een benzinestation niet te vergelijken is met laden bij de laadpaal om de hoek (vergelijk het dan met snelladen, daar zie je geen PHEV's...), waarom zo nadrukkelijk PHEV's benoemen? Ja, in een ideale wereld haalt iedereen zijn auto weg als deze 5 minuten volgeladen is. Ongeacht welke auto het is en wat de cruise range elektrisch is.

Maar ik begrijp dat jij netjes precies weet wanneer je auto is volgeladen en dus direct als je het bericht krijgt dat ie vol is, je auto altijd weghaalt? Tijdens bioscoop, theater, concert, midden tijdens vergaderingen, tijdens een familiediner? Ik in ieder geval niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:31:
[...]

Behalve dat tanken bij een benzinestation niet te vergelijken is met laden bij de laadpaal om de hoek (vergelijk het dan met snelladen, daar zie je geen PHEV's...), waarom zo nadrukkelijk PHEV's benoemen? Ja, in een ideale wereld haalt iedereen zijn auto weg als deze 5 minuten volgeladen is. Ongeacht welke auto het is en wat de cruise range elektrisch is.

Maar ik begrijp dat jij netjes precies weet wanneer je auto is volgeladen en dus direct als je het bericht krijgt dat ie vol is, je auto altijd weghaalt? Tijdens bioscoop, theater, concert, midden tijdens vergaderingen, tijdens een familiediner? Ik in ieder geval niet.
Ik zou dat prima kunnen zien in de app van de auto, maar bij het aankoppelen zie ik ook de resterende laadtijd.

Het is ook niet dat ik zeg dat je er niet langer mag staan dan nodig, echter vind ik het niet meer dan normaal dat je dan ook betaalt voor de tijd waar je de plek mee bezet houdt. Het is dan aan de eigenaar van de auto of hij bereid is om er geld voor neer te leggen of toch iets efficienter te plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lekker dan, laadt je auto wat langzamer omdat ie maar 1-fase is mag je naast een bedrag per kWh ook nog een langzaamlaadtijdsheffing betalen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47
Erasmo schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:35:
Lekker dan, laadt je auto wat langzamer omdat ie maar 1-fase is mag je naast een bedrag per kWh ook nog een langzaamlaadtijdsheffing betalen.
Nee, laden is prima maar als je vol zit gaat “de teller” lopen.
Wat is de reden eigenlijk dat zodra het laaddoel of de 100% bereikt is, de stekker niet gewoon af te koppelen is?
Ik had laatst bij een snellader een i-pace die vol zat maar in geen velden of wegen de bestuurder te bekennen. Daar was ook nog eens een max laadtijd van 30min toegestaan. Als ik hem kon afkoppelen had ik ernaast gewoon kunnen gaan laden.

@Crazy D of het een ideale oplossing is dat denk ik ook niet maar het aantal EV’s groeit nu best hard en in sommige steden is het problematisch aan het worden begrijp ik.
Ik heb gelukkig thuis een paal op eigen terrein maar dat heeft ook niet iedereen natuurlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door GeeMoney op 27-12-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:37:
[...]

Ik zou dat prima kunnen zien in de app van de auto, maar bij het aankoppelen zie ik ook de resterende laadtijd.

Het is ook niet dat ik zeg dat je er niet langer mag staan dan nodig, echter vind ik het niet meer dan normaal dat je dan ook betaalt voor de tijd waar je de plek mee bezet houdt. Het is dan aan de eigenaar van de auto of hij bereid is om er geld voor neer te leggen of toch iets efficienter te plannen.
Betalen voor een gratis-parkeren plek omdat je toevallig iets te laat bent met je auto weg te halen? Of later thuis komt, of je even midden in de nacht je auto wilt verplaatsen omdat je anders bijkomende kosten hebt 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Zojuist probeerde ik te laden bij een EvBox laadpaal maar het laden starten lukte niet.

Stekkers zaten erin en de auto was klaar om te laden.

Ik moest volgens de omschrijving op de laadpaal het laden starten door op een knop te drukken. Maar wat ik ook probeerde het laden startte niet, zag overigens ook nergens een drukknop.

De laadpaal zie ik overigens ook niet op de de app staan als laadpunt.

Iemand ervaring met zoiets?

Edit: inmiddels bij een andere laadpaal aan het opladen.
De E-tron die aan het laden was stond er al vanaf 10:30 uur vanochtend (niet heel gek met de laadsnelheid). Maar de parkeerplaats voor de laadpaal valt ook in de blauwe zone. Volgens het bord is de maximale parkeertijd 4 uur in de blauwe zone.
Ik vraag me overigens af of ze hier voor bekeuren als je nog daadwerkelijk aan het laden bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Novadecasa op 27-12-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-06 20:06
Crazy D schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:45:
[...]

Betalen voor een gratis-parkeren plek omdat je toevallig iets te laat bent met je auto weg te halen? Of later thuis komt, of je even midden in de nacht je auto wilt verplaatsen omdat je anders bijkomende kosten hebt 8)7
Midden in de nacht lijkt me meestal geen probleem, maar bijvoorbeeld tussen 16:00 uur en 22:00 uur lijkt mij dat de beste oplossing tegen laadpaalklevers.
Heeft verder niets met betalen voor een gratis parkeerplek te maken, maar veel meer met het bezet houden van laadinfrastructuur waar een ander ook gebruik van had kunnen maken. Ik begrijp dat je je eigen auto niet graag weg zet als je eindelijk een plekje hebt gevonden maar zo lang de verhouding tussen parkeerplekken met en parkeerplekken zonder laadpaal niet meegroeit met het aantal electrische auto's blijven deze problemen nog wel even bestaan.
Wat mij betreft het eerste uur na vol niet (extra) betalen, het tweede uur (of deel ervan) erna wel en dan elk uur de prijs verder omhoog gooien. Of dit uitbesteden aan de BOA die dan tevens de ICE kan beboeten die de plek bezet houdt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Auto wel of niet weghalen bij een laadpaal zullen we het gewoon niet eens worden. Woon je in een wijk met hoge parkeerdruk en je vraagt een laadpaal aan, dan worden je buren niet blij als je die plek niet gebruikt om ook te parkeren. Jouw auto kost dan effectief 2 plekken in de wijk. Het komt hier vaak genoeg voor dat je je auto 2 straten verderop moet neerzetten. Dan is het niet cool als er een Tesla naast de laadpaalplek staat i.p.v. op de laadpalen, waar je niet mag staan met je ICE als buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 21:30
Als ik bij de Lidl ga laden doet telkens dezelfde persoon een briefje onder mijn ruitenwisser dat ik de laadpaal niet de hele dag moet blokkeren. Stond er wel geteld 3 uur te laden. Nu heb ik op de dashcam eens terug gekeken en die man stond zelf 2 uur en 15 min te laden met zijn Zoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 09:33

Osxy

Holy crap on a cracker

ningalloon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:07:
Als ik bij de Lidl ga laden doet telkens dezelfde persoon een briefje onder mijn ruitenwisser dat ik de laadpaal niet de hele dag moet blokkeren. Stond er wel geteld 3 uur te laden. Nu heb ik op de dashcam eens terug gekeken en die man stond zelf 2 uur en 15 min te laden met zijn Zoe.
Snap het enigszins, het is niet echt verwacht gedrag dat iemand uren boodschappen aan het doen is.

Is het geen snellader overigens?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Z___Z schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:00:
Auto wel of niet weghalen bij een laadpaal zullen we het gewoon niet eens worden. Woon je in een wijk met hoge parkeerdruk en je vraagt een laadpaal aan, dan worden je buren niet blij als je die plek niet gebruikt om ook te parkeren. Jouw auto kost dan effectief 2 plekken in de wijk. Het komt hier vaak genoeg voor dat je je auto 2 straten verderop moet neerzetten. Dan is het niet cool als er een Tesla naast de laadpaalplek staat i.p.v. op de laadpalen, waar je niet mag staan met je ICE als buurman.
Tjah heb zelf de luxe dat hier altijd wel plek is, dus scheve blikken dat er een EV parkeerplek niet wordt gebruikt zijn echt op 1 hand te tellen. Punt is ook niet of ik het redelijk vind om een auto weg te halen als die vol is, maar of dat do-able is. En dat is het in de dagelijkse praktijk niet echt naar mijn mening. Wel in mijn wijk, ik kan regelmatig recht oversteken naar een ander plekje om op die manier plek vrij te maken als m'n auto vol is, maar kan het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze geen zin hebben om 's avonds na het eten de auto weg te moeten zetten, en dat 4 straten verderop moeten doen omdat het zo vol is. Of, overdag, net na de 10 uur vergadering, in een te druk industriewijkje waardoor even de auto wegzetten je een kwartier tijd kost. Wel wenselijk, niet praktisch.

En, in jouw voorbeeld, waar moet die Tesla dan staan? Als ie vol is, is het aso om bij de paal te laten staan, maar het is dus ook aso om 'm weg te halen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 21:30
Osxy schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:10:
[...]

Snap het enigszins, het is niet echt verwacht gedrag dat iemand uren boodschappen aan het doen is.

Is het geen snellader overigens?
Ik snap het niet. Bij iemand een briefje leggen als je zelf de laadpaal ook een paar uur bezet houdt.

Met meerdere winkels ernaast ben je wel een paar uur zoet.

Nee, het is geen snellader. Het is zo'n 22 kw paal met 2 aansluitingen waar altijd plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ningalloon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:30:
[...]
Maar dat is helemaal niet de bedoeling van een Lidl laadpaal. Die is er voor klanten tijdens hun winkelbeurt in het desbetreffende filiaal.
Ieder zijn ding maar ik kan me toch echt niet inbeelden dat iemand drie uur zinvol kan doorbrengen in een Lidl (twee uur overigens ook niet).
Zo'n gedrag leidt er alleen maar toe dat ze er vroeg of laat een timer gaan opplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het ding is er om meer klanten te trekken. Als jij daar nu komt, maar eerst niet heeft zijn doel bereikt. Ongeacht of je daarnaast ook andere winkels bezoekt.

Also, verplaats jij ook telkens je auto een paar meter als je een andere winkel bezoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Een laadpaal bij een winkel is nu nog een bijzonder iets, kwestie van tijd voordat je winkelcentra krijgt met >50% parkeerplaatsen incl. laadvoorziening en voornamelijk winkels waar je je spullen in een mandje gooit en automatisch afrekent of alleen nog je reservering en pakketjes ophaalt. Koffietentje en kinderspeelparadijs erbij voor het wachten totdat je auto volledig is opgeladen, ik zie er wel brood in :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
IvoB2 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:47:
[...]

Maar dat is helemaal niet de bedoeling van een Lidl laadpaal. Die is er voor klanten tijdens hun winkelbeurt in het desbetreffende filiaal.
Ieder zijn ding maar ik kan me toch echt niet inbeelden dat iemand drie uur zinvol kan doorbrengen in een Lidl (twee uur overigens ook niet).
Zo'n gedrag leidt er alleen maar toe dat ze er vroeg of laat een timer gaan opplaatsen.
Ondanks dat ik het met je eens ben dat ik niet denk dat iemand zinvol een lange tijd door kan brengen in de Lidl ben ik benieuwd hoe je dat dan ziet bij een winkelcentrum.
Daar heeft het ook als doel om klanten met een EV optimale parkeervoorziening te bieden.
En daar kan je al snel uren staan, helemaal als er een kapsalon zit (en je vriendin/vrouw rijdt in de EV) dan kan een vrouw daar ook zomaar 3 uur of meer zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Deze situatie is nog steeds niet verbeterd. De eigenaar van deze plugin hybride beschouwt deze laadplek als zijn persoonlijke laadpaal.

Toen ik de gemeente belde om een laadpaal aan te vragen, en deze situatie uitlegde wist de gemeente medewerker mij precies te vertellen welke auto dit was en dat er meer klachten over deze eigenaar zijn, maar een boa die controleert, constateert het niet.

De kabel in kwestie is los te koppelen ( wel handig zo’n extra kabel) maar deze eigenaar verplaatst zijn auto ook niet na het laden.

Heel irritant allemaal.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-06 16:39
ningalloon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:07:
Kan je het briefje terug onder zijn ruitenwisser stoppen. ;)

Maar langer dan ca half uur laden bij Lidl is niet heel sociaal. Doen jij en de man met de Zoe daar meer dan 2u boodschappen?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLodder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04-2021
Ik heb dus 2 weken geleden m'n Tesla opgehaald, dacht ik geluk te hebben met een openbare laadpaal op 150 meter afstand en geen andere EVs in de wijk. Echter sinds een paar dagen staat er nu ook regelmatig een MG te laden....

Hoewel de laadpaal 2 aansluitingen heeft is er maar 1 parkeervak gereserveerd voor elektronische voertuigen. Op de andere plek staat meestal een benzineauto.

Kun je bij de gemeente een aanvraag doen om een tweede plek beschikbaar te stellen? Zo ja duurt dat ook zo lang als een nieuwe paal (duurt 6 maanden) of valt dit wel mee? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Slasher schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:14:
Deze situatie is nog steeds niet verbeterd. De eigenaar van deze plugin hybride beschouwt deze laadplek als zijn persoonlijke laadpaal.

Toen ik de gemeente belde om een laadpaal aan te vragen, en deze situatie uitlegde wist de gemeente medewerker mij precies te vertellen welke auto dit was en dat er meer klachten over deze eigenaar zijn, maar een boa die controleert, constateert het niet.

De kabel in kwestie is los te koppelen ( wel handig zo’n extra kabel) maar deze eigenaar verplaatst zijn auto ook niet na het laden.

Heel irritant allemaal.
Eigenaar/berijder al een keer hierover aangesproken? Als niemand de persoon in kwestie aanspreekt verwacht dan niet dat er iets gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Novadecasa schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:52:
[...]

Eigenaar/berijder al een keer hierover aangesproken? Als niemand de persoon in kwestie aanspreekt verwacht dan niet dat er iets gaat veranderen.
Ik heb (nog) geen EV, dus is het een beetje lam om diegene daar nu al over aan te spreken. Of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-06 11:09
Kabel telkens afkoppelen en naar gemeente brengen als gevonden voorwerp
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Heel irritant allemaal.
Oplossing eenvoudig?
Koppel kabel los, breng ‘m naar de politie en zeg daar dat er een auto op een laadplek staat zonder te laden. Dan kunnen ze dat niet ontkennen...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Vraagje. Ik heb nog geen laadpas. Kan ik evengoed bij een Supercharger laden, zonder mijn eigen creditcard te moeten koppelen? Ik lees dit in de begeleidende mail van Arval, maar de informatie is wat tegenstrijdig.
Gebruik:
- haal de lader uit de houder en steek deze in de auto
- de lader communiceert met de auto en start het laden automatisch
- de laadkosten (EUR 0,25 kWh) worden gefactureerd aan de gebruiker.
De facturatie gaat achteraf en kan momenteel als volgt gaan:
- naar de leasemaatschappij en vervolgens door naar klant
- naar de gebruiker omdat deze een creditcard heeft gekoppeld
- naar de gebruiker via een betaalverzoek per mail
- naar de gebruiker bij het eerstvolgende bezoek aan een servicepunt

Tesla adviseert zo snel mogelijk een creditcard te koppelen aan de Tesla Account zodat superchargen mogelijk blijft. MTc is in gesprek met Tesla om de laadpas als betaalmiddel te koppelen. Dit kan vooralsnog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 28-12-2019 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:13:
Vraagje. Ik heb nog geen laadpas. Kan ik evengoed bij een Supercharger laden, zonder mijn eigen creditcard te moeten koppelen? Ik lees dit in de begeleidende mail van Arval, maar de informatie is wat tegenstrijdig.

[...]
Tot 150 Euro hoeft er niets gekoppeld te zijn, wordt dan bij het volgende bezoek aan een SeC verrekend, of als er een creditcard is gekoppeld. Sowieso heb je voor een SuC geen laadpas nodig, de creditcard die aan het Tesla account gekoppeld is is hiervoor leidend, Tesla kan zien wie er aan het laden is via de VIN.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 28-12-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Slasher schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:01:
[...]

Ik heb (nog) geen EV, dus is het een beetje lam om diegene daar nu al over aan te spreken. Of niet?
Dat lijkt mij ook wat voorbarig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Slasher schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:01:
[...]

Geef als je je EV hebt eerst zelf het goede voorbeeld en spreek hem er op aan als je er hinder van ondervindt. Misschien kan je ook onderling afspraken maken over dagdelen of dagen per week, wie weet is het gewoon een toffe gast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Misschien dan ook een positief verhaal. Ik deel de paal hier in de wijk met 2 andere Tesla's en een stuk of drie hybrides. De hybrides staan er sowieso bijna nooit, echt incidenteel. De drie Teslas lossen elkaar mooi af. 1 heeft van 4-ish tot 6-ish, de andere de drie uur daarna en de laatste de nacht.
Ohja, de paal heeft twee aansluitingen, maar doordat er 1 is gereserveerd voor een deelauto is er effectief 1 aansluiting. Zo kan het dus ook ^^

** Ik sta er zelf maar max twee keer in de week, aangezien ik ook op het werk kan laden. De andere Teslas staan er wel zowat elke dag.

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 28-12-2019 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-06 13:45
Hippe Lip schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:52:
[...]

Oplossing eenvoudig?
Koppel kabel los, breng ‘m naar de politie en zeg daar dat er een auto op een laadplek staat zonder te laden. Dan kunnen ze dat niet ontkennen...
Gaat niet. Het is een paal van Allego. Bij mij staat er ook eentje in de straat. Ook als het lampje groen is na het laden, blijft de stekker op de laadpaal vergrendeld. Is volgens mij bij meer CPO's zo.

Je kan beter de andere kant van die kabel in je eigen EV steken, dan krijg je een gratis laadbeurt. :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Toen ik de gemeente belde om een laadpaal aan te vragen, en deze situatie uitlegde wist de gemeente medewerker mij precies te vertellen welke auto dit was en dat er meer klachten over deze eigenaar zijn, maar een boa die controleert, constateert het niet.[...]
De boa weet neem ik aan dat de kabel niet bij de paal hoort?
pmiddeld schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:42:
[...]
Gaat niet. Het is een paal van Allego. [...]
Even allego bellen en ze de paal laten vrijgeven. Dan de kabel als gevonden voorwerp afleveren bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:45
DLodder schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:37:
Ik heb dus 2 weken geleden m'n Tesla opgehaald, dacht ik geluk te hebben met een openbare laadpaal op 150 meter afstand en geen andere EVs in de wijk. Echter sinds een paar dagen staat er nu ook regelmatig een MG te laden....

Hoewel de laadpaal 2 aansluitingen heeft is er maar 1 parkeervak gereserveerd voor elektronische voertuigen. Op de andere plek staat meestal een benzineauto.

Kun je bij de gemeente een aanvraag doen om een tweede plek beschikbaar te stellen? Zo ja duurt dat ook zo lang als een nieuwe paal (duurt 6 maanden) of valt dit wel mee? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..
Ja, die aanvraag kun je gewoon indienen. Ik heb het laatst ook gedaan en ik denk dat het verzoek binnen een maand (misschien zelfs wel 2 weken) was verwerkt. Gaat dus veel sneller dan een extra paal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hippe Lip schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:52:
[...]

Oplossing eenvoudig?
Maar kun je voor zulke situaties direct de politie bellen? Geen 112 natuurlijk :+
Taro schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:24:
[...]

Geef als je je EV hebt eerst zelf het goede voorbeeld en spreek hem er op aan als je er hinder van ondervindt. Misschien kan je ook onderling afspraken maken over dagdelen of dagen per week, wie weet is het gewoon een toffe gast :)
Ik zou het wel doen ik wil graag mij auto bij mij voor de deur hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Slasher op 28-12-2019 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:42
Het wordt echt tijd voor een connectietarief bij langer dan 1 uur op snelladers, of dat allego zorgt dat kabels losgetrokken kunnen worden o.i.d. We hebben hier in de wijk de luxe van 2 50kw snelladers. Vanmorgen wilde ik mijn Ioniq even opladen. Staan beide snelladers bezet met nieuwe G-XXX-XX tesla's met ijs dik op de voorruit. Beide dus hele nacht snellader bezet gehouden..... En dat terwijl er 6 ongebruikte 22kW laadpalen naast staan. :( 8)7

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-06 17:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Heel irritant allemaal.
Hier vergelijkbare situatie. Ondanks dat onze egolf pas in januari komt eigenaar alvast aangesproken en nadat hij eerst boos werd en zei dat het zijn parkeerplaats was lijkt hij inmiddels toch regelmatig de plek vrij te laten (wat er weer toe geleid heeft dat er inmiddels ineens ook regelmatig andere EV’s verschijnen :+ )
Scheelt misschien dat ik in een wijk woon met parkeerplekken te over.

Sowieso nog een tip; start een Whatsapp groep met alle EV rijders in een wijk zodat je kan afstemmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 28-12-2019 10:27 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 09:33

Osxy

Holy crap on a cracker

ningalloon schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:30:
[...]

Ik snap het niet. Bij iemand een briefje leggen als je zelf de laadpaal ook een paar uur bezet houdt.

Nee, het is geen snellader. Het is zo'n 22 kw paal met 2 aansluitingen waar altijd plek is.
Die persoon verdiend het ook om erop aangesproken te worden in mijn ogen :)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iemand ervaring met Iontity Salzbergen? Ik hoop dat de bug met tritirum en de M3 inmiddels opgelost is?
Anders wijk ik uit naar een SuC.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RaymondD schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:22:
Het wordt echt tijd voor een connectietarief bij langer dan 1 uur op snelladers, of dat allego zorgt dat kabels losgetrokken kunnen worden o.i.d. We hebben hier in de wijk de luxe van 2 50kw snelladers. Vanmorgen wilde ik mijn Ioniq even opladen. Staan beide snelladers bezet met nieuwe G-XXX-XX tesla's met ijs dik op de voorruit. Beide dus hele nacht snellader bezet gehouden..... En dat terwijl er 6 ongebruikte 22kW laadpalen naast staan. :( 8)7
Ik snap ook écht niet dat men geen idle fee's invoert, voor de laadpaal exploitant een enorme win en voor de EV rijder een win, voordeel is dat er met een idle fee ook geen handhaving van de overheid nodig is.

Aanpakken die #EVholes.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 28-12-2019 10:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Novadecasa schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:31:
Ondanks dat ik het met je eens ben dat ik niet denk dat iemand zinvol een lange tijd door kan brengen in de Lidl ben ik benieuwd hoe je dat dan ziet bij een winkelcentrum.
Daar heeft het ook als doel om klanten met een EV optimale parkeervoorziening te bieden.
En daar kan je al snel uren staan, helemaal als er een kapsalon zit (en je vriendin/vrouw rijdt in de EV) dan kan een vrouw daar ook zomaar 3 uur of meer zitten ;)
Waarschijnlijk een totaal andere uitgangssituatie in België dan in NL?*
Als mijn partner naar de Lidl gaat is dat niet om haar haar te laten doen. Ze is trouwens nog vlugger bij de Lidl buiten dan ikzelf. :)

*Hier in België heeft een moderne Lidl (met laadpaal dus) een eigen parkeervoorziening voor zijn klanten en maakt hij geen deel uit van een winkelcentrum met centrale parkeerplaats. Bovendien (en staat duidelijk aangegeven aan de laadpaal) zijn er op de zeer ruime Lidl parkings slechts 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor EV's om te laden tijdens het winkelen in de Lidl. . Duidelijk niet om een EV een "optimale parkeervoorziening te bieden." Laat staan om gemakkelijk een vrije parkeerplek te kunnen vinden aan een winkelcentrum.
Tot nu toe (hier toch nog) is laden aan een Lidl paal nog steeds vrij tussen de openingsuren van de Lidl en is er geen controle op wie er laadt. Maar met zo'n houding (ik heb een EV dus de plek aan een laadpaal is voor mij voorbehouden, of ik nu aan het winkelen ben in de Lidl of niet) zou het mij niet verwonderen dat er vroeg of laat een beperking op komt (tijdslimiet, kassaticket, betalend,...). En dan is iedereen weer verwonderd hoe dat toch komt. :o
Hier noemen ze dat "uw eigen ruiten inslaan". :)

En niet dat ze hier "braver" zijn dan in NL hoor. :) Heb aan de lokale Lidl ook al eens een Tesla3 aan de DC50 zien staan laden terwijl de bestuurder onderuitgezakt achter het stuur zijn krantje zat te lezen. Om na een tijd uit te stappen, de Lidl in te gaan en terug te keren met één bus melk en vervolgens alleen weg te rijden. 8)7
Beetje zielig maar voldeed wel aan de regels. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

revolution-nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:51:
Ik snap ook écht niet dat men geen idle fee's invoert, voor de laadpaal exploitant een enorme win en voor de EV rijder een win, voordeel is dat er met een idle fee ook geen handhaving van de overheid nodig is.

Aanpakken die #EVholes.
Hoeveel zou de idle fee dan moeten zijn voordat die de moeite waard is? En als die te hoog is, gaat geen mens meer laden omdat ze geen zin hebben om 5 euro extra te moeten lappen omdat ze toevallig een half uurtje langer bij de kapper zaten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RaymondD schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:22:
Ik was eerste kerstdag in Groningen en daar heb je een situatie zoals je beschrijft. Ik zou m’n Zoe daar gaan laden en aangekomen zag Tesla’s aan de snelladers staan en zag het ff somber in maar gelukkig geen van alle de AC43 in gebruik.

Soms kan ik er wel lachen om Tesla of Jaguar bestuurders die nog ev noobs zijn en staan te prutsen of in het geval van een Jaguar de ANWB hulp nodig hebben. Ik vermoed dan typisch lease voor de lage bijtelling en weinig idee hoe het eigenlijk werkt of kan het in sommige gevallen dus niet schelen dat een lader onnodig bezet wordt gehouden.
Eerste kerstdag bij Fastned stond ik aan de AC en een ander op de andere lader aan de ccs; komt er een model 3 bestuurder bij die andere lader staan, pakt chademo adapter, sluit de chademo aan en kan het laden niet starten. Vervolgens keert ie om om de andere ccs te gebruiken. Op zich mooi dat dat werkt en het vermogen niet inzakte. Later elders was dat wel het geval en kreeg ik maar 28kW terwijl er nog twee anderen stonden te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:42
bite schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:40:
[...]

Ik was eerste kerstdag in Groningen en daar heb je een situatie zoals je beschrijft.
Klopt, Groningen, Reitdiephaven. De fastchargers zijn overigens ook vaak bezet door Tesla taxi's terwijl er niemand bij is. Erg irritant. Ze zijn overigens op verzoek van het desbetreffende taxibedrijf geplaatst. (of zelfs mede gefinancierd, want er zitten ook stickers op van het taxibedrijf). Dus erg hard daarover klagen helpt denk ik niet.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 19-06 11:09
Wat zijn de regels eigenlijk voor publieke laadpalen in een woonwijk? In onze hele wijk is geen enkele laadpaal te vinden.
Op de site van de gemeente gekeken, vind ik daar alleen dat de gemeente iets doet als je geen mogelijkheid tot parkeren op eigen terrein hebt. Onze wijk bestaat uit 300+ wonngen voornamelijk rijtjes wonngen en een aantal 2 onder 1 kap. Bij bijna al deze woningen ast er 1 auto op eigen terrein. Maar er zijn daarnaast geen parkeervakken f een stoep. Een extra auto, of bezoek moet dus een stuk verderop staan. Toevallig bij ons aan de andere kant van de weg is een rijtje “ouderen” woningen, die geen ruimte hebben voor een auto, en dus een rijtje parkeervakken aan de straat.

Nu zijn dus bijna alle inwoners in de wijk verplicht, indien ze iets anders willen dan een granny charger te gebruiken, allemaal een dure eigen laadvoorziening te plaatsen.delen met buren gaat lastig ivm verrekenen, of je moet hem zelf als nog duurdere paal met backend gaan plaatsen, en dan kun je dus niet opmje eigen terrein parkeren als er iemand anders aan hetbladen is. Bij die ouderen woningen rijdt er iemand elektrisch, dus die kunnen ook geen paal aanvragen. Als we nu toevallig wel snel de auto vol meten hebben moeten we naar een andere wijk, en voor een snellader is het nog lastiger. We wonen in lelystad, in de tjalk. Zijn er geen regels tbv van het stimuleren van elektrische autos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

revolution-nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:49:
Iemand ervaring met Iontity Salzbergen? Ik hoop dat de bug met tritirum en de M3 inmiddels opgelost is?
Anders wijk ik uit naar een SuC.
Er staan twee (gratis) nieuwe soort HPCs naast. Die kunnen 150 kW halen, maar zijn momenteel gelimiteerd tot 80 kW. Of ze nu nog altijd gratis zijn, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@engelbertus Jazeker zijn die er, als je een EV hebt kun je verzoeken om een publieke laadpaal te plaatsen. Dat wordt gedaan als er binnen een straal van 300 m (in sommige gemeentes 250 m) geen laadpaal is. Verzoek indienen bij je gemeente, duurt een maandje of zes en dan is het geregeld.

Je kunt het ook via https://openbaarladen.nl/hoe-werkt-het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-06 13:45
Crazy D schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:34:
[...]

Hoeveel zou de idle fee dan moeten zijn voordat die de moeite waard is? En als die te hoog is, gaat geen mens meer laden omdat ze geen zin hebben om 5 euro extra te moeten lappen omdat ze toevallig een half uurtje langer bij de kapper zaten.
Ten eerste: het gaat hier om snelladers. Dan ga je meestal niet naar de kapper (tenzij je een hele grote accu hebt).
Ten tweede: als je de consequenties niet accepteert van je eigen (verkeerde) inschatting kun je daar inderdaad beter niet gaan laden

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:57:
@engelbertus Jazeker zijn die er, als je een EV hebt kun je verzoeken om een publieke laadpaal te plaatsen. Dat wordt gedaan als er binnen een straal van 300 m (in sommige gemeentes 250 m) geen laadpaal is. Verzoek indienen bij je gemeente, duurt een maandje of zes en dan is het geregeld.

Je kunt het ook via https://openbaarladen.nl/hoe-werkt-het doen.
Ik lees anders ook parkeren op eigen terrein mogelijk, als dat bij aanvrager speelt, dan krijg je melding om een eigen paal te realiseren.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

RKD

Hier bij ons in de buurt staat nu al een week een zoe aan de paal te kleven....en die Leaf buurtauto’a staan er ook vaak dagenlang de boel bezet te houden.

Kan niet wachten op mijn eigen laadpaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
Stel de tesla suc is vol. Vormt men dan ergens een wachtrij? Of zijn er ook voorkruipers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pmiddeld schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 00:42:
[...]

Je kan beter de andere kant van die kabel in je eigen EV steken, dan krijg je een gratis laadbeurt. :+
Gekker moet het echt niet worden 8)7
Zou wel eens een heel dure "gratis" laadbeurt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
pmiddeld schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:05:
[...]

Ten eerste: het gaat hier om snelladers. Dan ga je meestal niet naar de kapper (tenzij je een hele grote accu hebt).
Ten tweede: als je de consequenties niet accepteert van je eigen (verkeerde) inschatting kun je daar inderdaad beter niet gaan laden
Als het om snelladers gaat lijkt er mij geen enkele reden om langer als een uur te staan.

Overigens worden gewone oplaadpunten ook misbruikt soms. Gisteren stond er in het winkelcentrum een E-tron te laden, de auto stond er al 6 uur te laden. De bestuurder trof ik uiteindelijk, die gaf aan de hele dag op pad te zijn geweest met z’n diesel omdat de EV leeg was.
wootahH schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:37:
Stel de tesla suc is vol. Vormt men dan ergens een wachtrij? Of zijn er ook voorkruipers?
Pas bij een SuC stonden er 14 Tesla’s, vervolgens nog 4 wachtenden. Echter niet iedereen kon mee aansluiten vanaf dezelfde kant. Dus het is gewoon fatsoen en goed opletten ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Novadecasa op 28-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
*knip*
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Novadecasa op 28-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

De laatste keer dat ik voor een concert in Belgie was ook bij de Lidl geladen. Wel ze netjes dan dat we de prviand voor de terugweg 's nachts bij de Lidl hebben ingeslagen. 20 minuten later met 80%+ lading onderweg naar concert locatie en op de terugweg pas in Nederland weer aan de snellader.

Ik heb overigens een ander EV probleem nu. Op aandringen van mijn baas een EV leaseauto (i3s) Hij wilde iedereen dezelfde auto met reclame en door de reclame betaalt hij mee aan de leaseprijs. Ik kan thuis alleen in betaalde parkeergarages laden en per garage maar twee laadplekken die doorgaans overdag bezet zijn. Ik wilde dus niet, maar baas haalde me over met eigen laadpalen op het werk waar ik elke dag kon laden.

Je voelt hem aankomen, we zijn nu verhuisd, en op de nieuwe locatie geen eigen laadp[alen mogelijk. Dichtstbijzijnde en vrijwel altijd bezette laadpaal is nu 12-15 minuten lopen, maar heb ook al geladen bij een paal op meer dan 20 minuten lopen van het werk. Inclusief de zoek tijd naar een vrije (en werkende) paal ben ik dus dagelijks zo'n 45 minuten extra kwijt vanwege het genot van EV!

Kwam voor de kerst verzopen door de regen op het werk omdat de laadpaal zo ver was en het hard regende. Begin mij nu af te vragen waarom ik 400 euro voor een leaseauto betaal waar ik niets aan heb...

Maandag op kantoor maar eens een gesprek met de baas aanvragen hoe hij dat denkt op te lossen. (Wordt een lastige, hij heeft totaal geen controle over laadpalen meer waar we nu zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nieuwe openbare laadpalen aanvragen. Dat is toch niet zo moeilijk? Zie mijn bericht daemonix in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:38:
Nieuwe openbare laadpalen aanvragen. Dat is toch niet zo moeilijk? Zie mijn bericht daemonix in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
*knip*

Ik woon in centrum Almere stad, waar ik verplicht een parkeerplek af moet nemen van de gemeente. De gemeente weigert op deze plek een laadpaal aan te leggen, omdat die dan niet openbaar is en weigert mij er zelf 1 aan te laten leggen, want de parkeergarage is van hun.

Ik kan een abonnement 'krijgen' voor een openbare garage waar ik dan betaald mag parkeren voor het laden. Daarbij moet ik wel een specifieke garage kiezen voor het abonnement, waardoor de kans groot is dat alle palen juist in die garage bezet zijn en ik alsnog in een andere openbare garage per uur mag gaan betalen voor het laden. Medewerking van de gemeente met het volgens eigen zeggen geweldige laadpalen beleid: nul komma niks.

Bij het werk is alles binnen een straal van 10-15 minuten lopen betaald parkeren of blauwe zone. De betaalde parkeergarage heeft 8 laadplekken, maar helaas kan ik pas om 8 uur het kantoor in en anderen bedrijven in de buurt zijn om 6 uur al open. Als ik daar een plek wil hebben dan moet ik er minstens voor 7 uur zijn en ... een uur in de auto gaan zitten tot ik kan gaan werken? Op die parkeerplaats staan om 8 uur overigens al een dozijn extra EVs die geen paal hebben kunnen vinden, dus extra palen daar lost voor mij ook niets op.

In de omliggende wijken zijn de palen rond 8 uur bezet met een mix van bewoners die nog weg moeten en werkenden die al eerder zijn begonnen. Een laadpaal vinden is dus rond rijden tot iemand naar zijn werk vertrekt en hopen dat je dan als eerste bij die paal bent. Alternatief is 25 minuten aan de snellader om genoeg te hebben om thuis te komen en de volgende dag weer op het werk te komen in de hoop dan wel een paal te vinden.

Laat één ding duidelijk zijn: in deze situatie had ik nooit een EV genomen. Mijn volgende auto wordt 'gewoon' een uit Duitsland geimporteerde 3 jaar oude Mercedes diesel. 1x in de week tanken en ik kom overal.

[ Voor 0% gewijzigd door deepbass909 op 28-12-2019 20:33 . Reden: Iets normaler en vriendelijker reageren mag wel... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ah, je wilt gratis profiteren van de laadpaal als ik het goed begrijp omdat je al betaalt voor het parkeren? Hoe zit dat met een benzinestation? Daar wil je ook gratis tanken omdat je al wegenbelasting betaalt? Ik weet het, de vergelijking gaat mank, maar je opvattingen zijn wat merkwaardig.

Wie heeft je verplicht te verhuizen? Je hebt je natuurlijk prima georiënteerd over de laadmogelijkheden voordat je naar deze plek verhuisde?

Jij hebt een bepaalde keuze gemaakt, en die heeft consequenties. Dat kun je je werkgever niet kwalijk nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:30:
Ah, je wilt gratis profiteren van de laadpaal als ik het goed begrijp omdat je al betaalt voor het parkeren? Hoe zit dat met een benzinestation? Daar wil je ook gratis tanken omdat je al wegenbelasting betaalt? Ik weet het, de vergelijking gaat mank, maar je opvattingen zijn wat merkwaardig.

Wie heeft je verplicht te verhuizen? Je hebt je natuurlijk prima georiënteerd over de laadmogelijkheden voordat je naar deze plek verhuisde?
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik gratis wil profiteren? Ik betaal al jaarlijks huur voor een plek in de parkeergarage aan de gemeente.

Leg mij eens uit waarom ik thuis de gemeente voor een tweede parkeerabonnement moet betalen om te kunnen laden als ik maar één auto heb? Alle garages zijn van de gemeente en die auto kan niet op twee plekken tegelijk staan. En als je goed had gelezen wist je ook dat ik heb gevraagd om zelf (op mijn kosten dus) een plek aan te laten leggen op de plek die ik (verplicht door de gemeente) huur!

En je moet nog steeds betalen voor het laden in die parkeergarage, dus zout snel op met neerbuigende shit opmerkingen.

Bij mijn werk kan ik bij mijn baas aandringen op een parkeer abonnement (hij kiest ervoor om te verhuizen van een gebouw met eigen parkeerplaatsen naar een gebouw met alleen betaalde parkeerplaatsen, waarom moet ik daar inkomen voor inleveren?) Alleen als hij mij een abonnement geeft voor de parkeergarage dan heb ik nog steeds geen laadplek vanwege de kantoortijden.

In de blauwe zone en de betaald parkeren wijk kunnen alleen bewoners vergunningen krijgen. Vind jij het normaal om zonder zo'n vergunning 12,50 per dag te betalen voor het 'genot' van een laadplek? Dan zijn we namelijk snel klaar met de discussie.
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:30:
Jij hebt een bepaalde keuze gemaakt, en die heeft consequenties. Dat kun je je werkgever niet kwalijk nemen.
Ja, ik had een keuze gemaakt, geen EV. Mijn baas heeft mij toen persoonlijk benaderd en gezegd dat ik gerust een EV kon nemen, want ik kon op het werk laden. Iets wat je ook in mijn post had kunnen lezen als je het niet te druk had gehad met verzinnen van kut opmerkingen.

Dus ja ik neem het mijn werkgever kwalijk, hij houdt zich namelijk niet aan de afspraak. Dus lost hij het ook maar op.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 28-12-2019 19:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novadecasa
Anoniem: 63072 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:40:
[...]

Dus ja ik neem het mijn werkgever kwalijk, hij houdt zich namelijk niet aan de afspraak. Dus lost hij het ook maar op.
Top.
Het lost zichzelf dus op. Succes.

Gratis tip: als je bij je baas ook zo’n toon aanslaat als hier geef ik je weinig kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Novadecasa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:48:
[...]

Top.
Het lost zichzelf dus op. Succes.

Gratis tip: als je bij je baas ook zo’n toon aanslaat als hier geef ik je weinig kans.
*knip* Weet je wat het is, dit is een vrij belangrijke voor me. Zo belangrijk dat ik vooruitlopend op het gesprek al een paar vacatures heb bekeken en brieven heb geschreven.

Ik ga uiteraard het gesprek vriendelijk in, maar als het niet wordt opgelost gaan die brieven op de post, gevolgd door net zoveel brieven als nodig om een andere baan te vinden. Ik werk graag voor een werkgever die zich aan zijn afspraken houdt en zijn personeel niet met kosten en problemen opzadelt.

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 28-12-2019 20:34 . Reden: Iets normaler en vriendelijker reageren mag wel... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Anoniem: 63072 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:51:
[...]

*knip* Weet je wat het is, dit is een vrij belangrijke voor me. Zo belangrijk dat ik vooruitlopend op het gesprek al een paar vacatures heb bekeken en brieven heb geschreven.

Ik ga uiteraard het gesprek vriendelijk in, maar als het niet wordt opgelost gaan die brieven op de post, gevolgd door net zoveel brieven als nodig om een andere baan te vinden. Ik werk graag voor een werkgever die zich aan zijn afspraken houdt en zijn personeel niet met kosten en problemen opzadelt.
Dat het vrij belangrijk voor je is was mij op zich al wel vrij snel duidelijk hoor.

Ga er toch niet meteen vanuit dat iemand je achterlijk vindt, als je tenminste fatsoenlijk kan reageren op een reactie van een ander i.p.v. uit emotie.

Jij doet hier je verhaal met de intentie dat je een reactie krijgt of anderen ergens over wil informeren. Als iemand dan vervolgens daar kritisch of niet kritisch op reageert lijkt het mij wel zo verstandig om fatsoenlijk te reageren. Als je dat niet kan dan is het weer niet zo gek als iemand je achterlijk vindt, of wel?

Vervelend voor je in deze situatie. Maar als je de reacties van anderen nou eens anders oppakt heb je er misschien nog iets aan, in plaats van jezelf alleen maar meer opnaaien hoe slecht het allemaal wel niet is voor jou.

[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 28-12-2019 20:35 . Reden: Edit wegens ingreep in de quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een beetje naïef om te denken dat ik niet al lang naar laadpalen gekeken heb. Als je de post leest dan had je zelfs kunnen bedenken dat ik dat voor aanschaf van de auto al had gedaan.

En die andere opmerkingen over gratis willen laden en dat ik ervoor gekozen heb; hoe moet ik reageren als iemand duidelijk de post niet (goed) heeft gelezen en volkomen misplaatste verwijten gaat maken.

Ik denk dat ik het zelf op dinsdag en donderdag thuiswerken ga gooien om te compenseren voor de achterlijk buitensporige extra tijd die ik kwijt ben met het zoeken van een laadplek de dagen dat ik naar kantoor ga. De extra tijd die ik kwijt ben met zoeken en lopen is vrijwel gelijk aan rijtijd. Twee dagen thuiswerken = twee dagen niet laden en twee dagen rijtijd besparen.

Maar ik vergeet echt niet dat deze hele komedie nodig is omdat mijn baas de afspraken niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waar schrijf je dat je de ene parkeerplaats moet aanhouden als je de andere moet gaan gebruiken om te laden? Je geeft onvolledige informatie, en verwijt ons dan op een heel vervelende manier zaken waar we ons niet aan schuldig maken.

Nogmaals de vervelende vraag: heeft je werkgever jou verplicht te verhuizen naar waar je nu woont? Dat is een kritische vraag, daar ben ik me van bewust. Ik lees in je verhaal dat je verhuizing plaats heeft gevonden nadat je een EV van de zaak kreeg en voordat je wist dat je ging verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens, zullen we stoppen met elkaar op gebruikte woorden te beoordelen, in plaats van op de intentie? Dit heeft geen toegevoegde waarde zo.

Het is wel duidelijk dat je met een EV dus beter niet in Almere woont. Ik vraag me serieus af waarom Almere zo anti-EV reageert.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

@daemonix tijd voor een time out denk ik? Wordt er niet gezelliger op zo.
Hij is niet verhuisd, z’n baas is verhuisd en heeft nu dus geen laadpalen meer op de zaak, wat destijds het argument was van z’n baas om hem EV te laten rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ah, my bad. Ik dacht dat hij was verhuisd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:38:
Ah, my bad. Ik dacht dat hij was verhuisd.
Mijn excuses voor mijn eerdere posts, wellicht niet handig om te posten als het stoom uit je oren komt :(
daemonix schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:11:
Waar schrijf je dat je de ene parkeerplaats moet aanhouden als je de andere moet gaan gebruiken om te laden? Je geeft onvolledige informatie, en verwijt ons dan op een heel vervelende manier zaken waar we ons niet aan schuldig maken.

Nogmaals de vervelende vraag: heeft je werkgever jou verplicht te verhuizen naar waar je nu woont? Dat is een kritische vraag, daar ben ik me van bewust. Ik lees in je verhaal dat je verhuizing plaats heeft gevonden nadat je een EV van de zaak kreeg en voordat je wist dat je ging verhuizen.
Ok er zijn blijkbaar wat misverstanden / onduidelijkheden. Even in de details dus:

Om te beginnen, ik ben niet verhuisd, het bedrijf is verhuisd.

Twee jaar geleden kwam de werkgever met het idee EV's te leasen. Ik heb daar in eerste instantie, na informeren bij VVE en gemeente nee op gezegd, omdat ik op de verplicht van de gemeente gehuurde parkeerplek geen laadpaal kon (laten) aanleggen. De enige optie thuis was een extra parkeer abonnement in een garage waar ook regelmatig geen paal in vrij is. (ik blijf ten alle tijden verplicht de plek die aan mijn woning is toegewezen af te nemen)

De werkgever wilde wel graag dat ik met die auto ging rijden (met reclame van bedrijf) en gaf aan dat het toch geen probleem was, er kwamen eigen laadpalen in de parkeergarage van het bedrijf en het bereik was voor mij genoeg om naar huis en volgende dag weer naar werk met een marge. Ik kon die auto gewoon nemen, want ik kan altijd op het werk laden en alleen als ik prive weg wilde moest ik ergens anders gaan laden. Met deze informatie heb ik na wuikken en wegen en een aantal gesprekken met de werkgever besloten mee te doen met de leaseautos.

Nu twee jaar later is het bedrijf verhuisd. Bij het nieuwe pand is een grote parkeergarage met algemene plekken, de werkgever kan dus geen eigen plekken meer huren of eigen palen plaatsen. Er zijn op deze plek wel een klein aantal laadpalen, maar aangezien ik pas na 8 uur het pand in kan om te werken en anderen die daar parkeren en laden al uren eerder kunnen beginnen, zijn die palen altijd bezet als ik op het werk kom.

De woonwijken om het kantoorpand hebben wel laadpalen, maar zijn of betaald parkeren m.u.v. bewoners of blauwe zone m.u.v. bewoners. Daar elke dag parkeren om te laden is 'onbetaalbaar'.

Pas de woonwijken achter deze wijken zijn gratis parkeren en hier zijn een beperkt aantal laadpalen beschikbaar. Er is daar vanaf een uur of 9 overigens ook geen plek meer te vinden, dus hoe lang het daar nog gratis blijft... overigens terecht, je zal er maar wonen en niet bij je huis kunnen parkeren. 'S ochtends vroeg staan de bewoners nog aan deze palen en later op de ochtend mensen zoals ik. Je moet dus net mazzel hebben dat een bewoner naar zijn werk gaat en jij de eerste bent die aankomt.

Een rondje langs 'alle' mogelijke palen rijden is geen garantie van laden, kost je als je pech hebt een kwartier en dan heb je nog niets en als je wel een paal hebt kan het 12-25 minuten lopen zijn naar kantoor, bovenop de tijd om een vrije paal te vinden. Tot nu toe ben ik gemiddeld 45 minuten per dag tijd extra kwijt hierdoor. Ik moet elke dag laden, omdat ik twee dagen woon werk niet red op een volle lading, laat staan als ik tot 80% laad bij de snellader, wat gebeurt als ik geen straatpaal kan vinden.

@Hippe Lip Dat ligt eraan waar in Almere je woont, in het centrum wil je inderdaad geen EV hebben, tenzij je geen bezwaar hebt om onderweg steeds een half uur naast je auto te gaan staan om duur te snelladen :/ In de andere stadsdelen hebben ze het redelijk goed geregeld. Ik zou ook mijn auto thuis in een gratis parkeren gebied aan de paal kunnen zetten alleen hebben we het dan over een wandeling van 30 minuten enkel;e reis, elke dag. Met andere woorden dagelijks een uur extra tijd kwijt om mijn auto te kunnen gebruiken.

Overigens heeft Almere dit in het centrum verplichgt gesteld omdat ze zaten met lege verlieslatende parkeergarages. Dus wat is makkelijker dan bij nieuwbouw te verplichten dat de nieuwe bewoners een plek in die garage huren. Indertijd geen issue, wie denkt er op zo'n moment aan dat hij 14 jaar later een issue met electrische auto's krijgt?

tl;dr Het probleem is dus ontstaan omdat de baas mij verzekerde dat ik op het werk kon laden en vervolgens besloot te verhuizen naar een plek waar het laden mild gezegd problematisch is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 28-12-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
@Anoniem: 63072 je kan ook notificaties aanzetten voor de status van een laadpaal. Wellicht dat je dat helpt voor nu, het lost het probleem niet op maar helpt je mogelijk wel tijdelijk. Het voorkomt rijden, zoeken, etc. waar je het eerder over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Novadecasa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:01:
@Anoniem: 63072 je kan ook notificaties aanzetten voor de status van een laadpaal. Wellicht dat je dat helpt voor nu, het lost het probleem niet op maar helpt je mogelijk wel tijdelijk. Het voorkomt rijden, zoeken, etc. waar je het eerder over had.
Ik zet nu de auto aan de kant en zoek op Chargemap een vrije paal op, maar ik ben blijkbaar niet alleen ;)

Twee keer iemand die me voor was en 1 keer een PHEV die niet aangesloten was die de plek blokkeerde en ook al paar keer dat de dichtsbijzijnde vrije paal bijna 30 minuten lopen was :(

Welke app gebruik je voor notificaties?

edit: en rondrijden doe ik toch, heb ook al gehad dat de app aangaf dat een paal bezet was, maar toen ik er langs reed was hij gewoon vrij, apps zijn dus niet 100% betrouwbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 28-12-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:14:
[...]

Ik lees anders ook parkeren op eigen terrein mogelijk, als dat bij aanvrager speelt, dan krijg je melding om een eigen paal te realiseren.
Toch heb ik wel een positieve reactie gekregen op aanvraag 2e laadpaal in de wijk, terwijl ik er zelf al één op de oprit heb. (Aanvraag heb ik mede gedaan op verzoek van andere wijkbewoners omdat de laaddruk op de bestaande paal te hoog werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelstok
  • Laatst online: 23-11-2023
Aan het gesprek met je baas kunnen we niet veel doen... Maar in de tussentijd, misschien is er een stopcontact (liefst een granny) in de parkeergarage, of willen ze dat maken. Of je koopt een electrisch stepje voor achterin de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Anoniem: 63072 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:26:
... op de nieuwe locatie geen eigen laadp[alen mogelijk....

Maandag op kantoor maar eens een gesprek met de baas aanvragen hoe hij dat denkt op te lossen. (Wordt een lastige, hij heeft totaal geen controle over laadpalen meer waar we nu zitten)
Waarom geen openbare laadpalen aanvragen dan? (in de buurt van het bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eltron schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:24:
[...]

Waarom geen openbare laadpalen aanvragen dan? (in de buurt van het bedrijf).
De gemeente wil al jaren juist de bedrijven uit die wijken weren, ik geef het weinig kans dat ze dan voor een bedrijf extra openbare palen gaan plaatsen. De omliggende wijk is juist daarom al overgegaan op parkeerautomaten en blauwe zones met ontheffingen alleen voor bewoners. Dat is ook de reden dat twee jaar terug eigen palen geplaatst zijn in de parkeergarage van ons oude kantoor. (dat ligt aan de andere kant van die wijk met gratis parkeren paar kilometer van de huidige locatie.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:59
Een elektrische step aanschaffen die de loopafstand en wel serieus zal inkorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Mijn NM laadpas wil niet meer laden bij openbare palen van andere aanbieders. Wel nog bij NM-palen. Herkenbaar?
Telefonisch krijg ik ze niet te pakken.
Ik heb maar wat laadpassen van andere aanbieders besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Anoniem: 63072 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:39:
[...]

Mijn excuses voor mijn eerdere posts, wellicht niet handig om te posten als het stoom uit je oren komt :(

[...]

Ok er zijn blijkbaar wat misverstanden / onduidelijkheden. Even in de details dus:

Om te beginnen, ik ben niet verhuisd, het bedrijf is verhuisd.

Twee jaar geleden kwam de werkgever met het idee EV's te leasen. Ik heb daar in eerste instantie, na informeren bij VVE en gemeente nee op gezegd, omdat ik op de verplicht van de gemeente gehuurde parkeerplek geen laadpaal kon (laten) aanleggen. De enige optie thuis was een extra parkeer abonnement in een garage waar ook regelmatig geen paal in vrij is. (ik blijf ten alle tijden verplicht de plek die aan mijn woning is toegewezen af te nemen)

De werkgever wilde wel graag dat ik met die auto ging rijden (met reclame van bedrijf) en gaf aan dat het toch geen probleem was, er kwamen eigen laadpalen in de parkeergarage van het bedrijf en het bereik was voor mij genoeg om naar huis en volgende dag weer naar werk met een marge. Ik kon die auto gewoon nemen, want ik kan altijd op het werk laden en alleen als ik prive weg wilde moest ik ergens anders gaan laden. Met deze informatie heb ik na wuikken en wegen en een aantal gesprekken met de werkgever besloten mee te doen met de leaseautos.

Nu twee jaar later is het bedrijf verhuisd. Bij het nieuwe pand is een grote parkeergarage met algemene plekken, de werkgever kan dus geen eigen plekken meer huren of eigen palen plaatsen. Er zijn op deze plek wel een klein aantal laadpalen, maar aangezien ik pas na 8 uur het pand in kan om te werken en anderen die daar parkeren en laden al uren eerder kunnen beginnen, zijn die palen altijd bezet als ik op het werk kom.

De woonwijken om het kantoorpand hebben wel laadpalen, maar zijn of betaald parkeren m.u.v. bewoners of blauwe zone m.u.v. bewoners. Daar elke dag parkeren om te laden is 'onbetaalbaar'.

Pas de woonwijken achter deze wijken zijn gratis parkeren en hier zijn een beperkt aantal laadpalen beschikbaar. Er is daar vanaf een uur of 9 overigens ook geen plek meer te vinden, dus hoe lang het daar nog gratis blijft... overigens terecht, je zal er maar wonen en niet bij je huis kunnen parkeren. 'S ochtends vroeg staan de bewoners nog aan deze palen en later op de ochtend mensen zoals ik. Je moet dus net mazzel hebben dat een bewoner naar zijn werk gaat en jij de eerste bent die aankomt.

Een rondje langs 'alle' mogelijke palen rijden is geen garantie van laden, kost je als je pech hebt een kwartier en dan heb je nog niets en als je wel een paal hebt kan het 12-25 minuten lopen zijn naar kantoor, bovenop de tijd om een vrije paal te vinden. Tot nu toe ben ik gemiddeld 45 minuten per dag tijd extra kwijt hierdoor. Ik moet elke dag laden, omdat ik twee dagen woon werk niet red op een volle lading, laat staan als ik tot 80% laad bij de snellader, wat gebeurt als ik geen straatpaal kan vinden.

@Hippe Lip Dat ligt eraan waar in Almere je woont, in het centrum wil je inderdaad geen EV hebben, tenzij je geen bezwaar hebt om onderweg steeds een half uur naast je auto te gaan staan om duur te snelladen :/ In de andere stadsdelen hebben ze het redelijk goed geregeld. Ik zou ook mijn auto thuis in een gratis parkeren gebied aan de paal kunnen zetten alleen hebben we het dan over een wandeling van 30 minuten enkel;e reis, elke dag. Met andere woorden dagelijks een uur extra tijd kwijt om mijn auto te kunnen gebruiken.

Overigens heeft Almere dit in het centrum verplichgt gesteld omdat ze zaten met lege verlieslatende parkeergarages. Dus wat is makkelijker dan bij nieuwbouw te verplichten dat de nieuwe bewoners een plek in die garage huren. Indertijd geen issue, wie denkt er op zo'n moment aan dat hij 14 jaar later een issue met electrische auto's krijgt?

tl;dr Het probleem is dus ontstaan omdat de baas mij verzekerde dat ik op het werk kon laden en vervolgens besloot te verhuizen naar een plek waar het laden mild gezegd problematisch is.
Ik denk dat ik bij jou in de buurt woon en ik zou je graag willen helpen. Ik heb je via PM een voorstel gestuurd, wellicht heb je er iets aan. Ook ga ik binnenkort eens met de Gemeente Almere praten om te kijken wat de mogelijkheden zijn omtrent (semi) publiekelijk laden. En dan met name de uitbreiding van 1 naar 2 plekken per paal en de aanpak bij parkeergarages. Want de Gemeente Almere en alle andere spelers dienen toch echt mee te gaan met de realiteit en ze blazen hoog van de toren met Growing Green Cities https://growinggreencities.almere.nl/

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:40
bruneelm schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:15:
Een elektrische step aanschaffen die de loopafstand en wel serieus zal inkorten
Gelukkig is dat legaal in Nederland ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Een andere oplossing is parkeren bij betaald parkeren, want volgens mij lees ik dat die dichterbij is, maar je daar niet parkeert, en die kosten simpelweg declareren. Als je dat sommetje van de parkeerkosten versus een laadpaal aanleggen voor je werkgever legt, zal hij mogelijk iets eerder geneigd zijn stappen te zetten om een laadpaal aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je kunt ook in het gesprek opbrengen dat je, naast het thuiswerken, wel in de buurt kunt laden, maar dat daarmee extra parkeerkosten gepaard gaan. Als hij die voor zijn rekening neemt is het probleem ook voor een groot deel opgelost. Maak hem probleem eigenaar, hij heeft immers de laadmogelijkheden afgeschaft door de verhuizing. Het is bij leaseauto's niet ongebruikelijk dat extra (!) parkeerkosten voor rekening van werkgever komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DuikKees schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:18:
Mijn NM laadpas wil niet meer laden bij openbare palen van andere aanbieders. Wel nog bij NM-palen. Herkenbaar?
Telefonisch krijg ik ze niet te pakken.
Ik heb maar wat laadpassen van andere aanbieders besteld.
Gisteravond nog de NM-pas bij een Alfen paal gebruikt, werkte prima. Lijkt een individueel gevalletje te zijn.

Ik heb sowieso los van de NM-pas nog een aantal andere Apps op de telefoon staan voor noodgevallen: Shell Recharge, Fastned, Ionity, Maingau en InCharge. Heb het tot nu toe daarmee altijd gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 19:34
Gisteren zat ik een beetje te loeren en zag ik een prijs per kwh van € 0,793! (laadpaal bij de witte bergen langs de A1).
Ben wel benieuwd wat de hoogste prijs is die gevraagd wordt. Ik snap dat de infra aanleggen e.d. pittige investeringen vergt. Maar als je als grootverbruiker 6 cent betaald en je vraagt bijna 80 cent dan zal het vlot gaan renderen. Aangezien de meeste leaserijders niet naar de kosten kijken komt men er wel mee weg om dit soort prijzen te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:59
ybos schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:48:
Gisteren zat ik een beetje te loeren en zag ik een prijs per kwh van € 0,793! (laadpaal bij de witte bergen langs de A1).
Ben wel benieuwd wat de hoogste prijs is die gevraagd wordt. Ik snap dat de infra aanleggen e.d. pittige investeringen vergt. Maar als je als grootverbruiker 6 cent betaald en je vraagt bijna 80 cent dan zal het vlot gaan renderen. Aangezien de meeste leaserijders niet naar de kosten kijken komt men er wel mee weg om dit soort prijzen te rekenen.
Ik heb er eentje gevonden in BE, zelfde kWh prijs, die er nog een schepje bovenop doet met 0,288€/min (aire de repos Spy sur E42)
Pagina: 1 ... 90 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.