[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste
Acties:
  • 561.770 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:24
Tomba schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:38:
[...]

Ik kreeg gisteren ook een mail van Shuttel Services inderdaad;

[...]

Als ik op hun website kijk lijken ze me niet bijzonder interessant:

[...]
Slechte tarieven: hoge startkosten en 0,36/kWh voor AC laden is bij de meeste palen te duur. Om je een idee te geven: de meeste palen die in de regio Amsterdam staan worden in opdracht van de metropoolregio Amsterdam geplaatst (MRA-e). Daar is het maximale tarief in de piekuren 0,35kWh.

Kijk eens naar alternatieven die 1:1 het werkelijke tarief door factureren. Zijn er genoeg te vinden op laadpastop10.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

[...]

[...]
Shuttle (Service house) is gelieerd aan Pon, met Volkswagen zelf heeft het niets van doen, buiten dat Pon de importeur in Nederland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 15:18
BlakHawk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:15:
Iemand hier bekend met F1rst?
Mooie cube oplossing zo te zien, maar zal wel wat kosten ben ik bang.

Geen prijzen terug te vinden op de website.
Dit is wel een mooie oplossing! Ik kwam deze PDF tegen met info en prijzen:
https://e-mobilityenergy....n-brochure-e-mobility.pdf

Afbeeldingen met belangijkste prijsinfo voor als pdf 'verdwijnt':

F1rst laadoplossing

F1rst laadoplossing

Ziet er erg interessant uit, verder iemand ervaring of mening over F1rst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
Arnold schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:41:
[...]

Dit is wel een mooie oplossing! Ik kwam deze PDF tegen met info en prijzen:
https://e-mobilityenergy....n-brochure-e-mobility.pdf

Afbeeldingen met belangijkste prijsinfo voor als pdf 'verdwijnt':

[Afbeelding: F1rst laadoplossing]

[Afbeelding: F1rst laadoplossing]

Ziet er erg interessant uit, verder iemand ervaring of mening over F1rst?
Contact gehad met de eigenaar, erg vriendelijk te woord gestaan. Klonk erg goed!
Ik heb het daarna bij de wagenparkbeheerder neergelegd!

Mooi Nederlands initiatief. En mooi formaat laadpaal!

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

BounceCloud schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:30:
[...]

Slechte tarieven: hoge startkosten en 0,36/kWh voor AC laden is bij de meeste palen te duur. Om je een idee te geven: de meeste palen die in de regio Amsterdam staan worden in opdracht van de metropoolregio Amsterdam geplaatst (MRA-e). Daar is het maximale tarief in de piekuren 0,35kWh.

Kijk eens naar alternatieven die 1:1 het werkelijke tarief door factureren. Zijn er genoeg te vinden op laadpastop10.nl
Je hebt helemaal gelijk vandaar dat ik t ook niet bijzonder interessant noem ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLodder
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-04-2021
Ik heb nu al een week een Shell Recharge / NewMotion laadpas en ik gebruik deze bijna dagelijks om mijn auto op te laden aangezien ik NOG STEEDS geen pas van MTC gekregen heb via de Leasemaatschappij.

Echter verschijnen de laadsessies helemaal niet in de Shell/NewMotion App? Beetje vreemd want de pas werkt op zowel openbare laadpalen als fastned en het lijkt er op dat ik niks betaal....

Iemand anders ook deze ervaring? Kan het zijn dat de transacties / facturen pas aan het einde van de maand verschijnen ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je dit draadje bijhoudt dan zie je iedere 2 tot 3 dagen dezelfde vraag verschijnen.

Het duurt minimaal een maand voordat de rekening wordt opgemaakt en data in je app verschijnt bij de meeste laadpassen. Bij sommige langer, bij een enkeling eerder.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-06 21:25
[...]

[...]
BounceCloud schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:30:
[...]

Dank allebei. Die mail ja, Tomba. De tarieven zijn zeker niet gunstig, ook niet de abonnementen. Als backup laadoptie boeit dat minder. En die training is vast grappig, dat was vooral de reden om een aanvraag te overwegen. Primair denk ik eerder aan Elbizz, e-Flux of Vandebron en Maingau voor snelladen. Gewoon CPO tarieven voor AC is hier echt beter.

Berekent Elbizz ook het starttarief bij gratis laden?

Een ex collega heeft gisteren ook de mail gehad en teruggemaild of het om een abonnement gaat. Als ik wat hoor, deel ik het.
GoldenSample schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:40:
[...]

Shuttle (Service house) is gelieerd aan Pon, met Volkswagen zelf heeft het niets van doen, buiten dat Pon de importeur in Nederland is.
'Zusteronderneming van Volkswagen', 'namens Volkswagen'. Nergens Pon. De importeur van VW. Of VW NL. Training of niet, voor mij reden om niet meer aan te vragen.

Edit: M'n maat heeft antwoord gekregen van Shuttel. Normaal kost het inderdaad 1,99 of 5,99 per maand, maar bij de private lease aanbieding van de eGolf bij VW zit dit er gratis bij.
Dit ter info.

[ Voor 5% gewijzigd door DeGroteMuis op 20-12-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@DeGroteMuis vind het erg vreemd dat ze zich voordoen als iets dat ze niet zijn. Je vind op internet gewoon hoe de vork in de steel zit (eigen websites).
BlakHawk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:59:
[...]

Contact gehad met de eigenaar, erg vriendelijk te woord gestaan. Klonk erg goed!
Ik heb het daarna bij de wagenparkbeheerder neergelegd!

Mooi Nederlands initiatief. En mooi formaat laadpaal!
Een laadpaal installeren zonder een aparte groep? Interessant bedacht maar vraag me af of ze wel eens van de NEN 1010 gehoord hebben?

Opnieuw een stel (goedwillende) amateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
'Zusteronderneming van Volkswagen', 'namens Volkswagen'. Nergens Pon. De importeur van VW. Of VW NL. Training of niet, voor mij reden om niet meer aan te vragen.
Ik weet niet wat het punt is, maar Pon is een grote groep aan het worden. Naast VW, Audi etc, valt Caterpillar onder Pon Power bijvoorbeeld en een andere tak van ze zijn de laadoplossingen geworden. En die heet inderdaad Shuttle. Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, dus de omzet uit de werkplaats wordt minder.

De trainingen worden ook door Audi aangeboden, worden verzorgd door Prodrive.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
GoldenSample schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:16:
@DeGroteMuis vind het erg vreemd dat ze zich voordoen als iets dat ze niet zijn. Je vind op internet gewoon hoe de vork in de steel zit (eigen websites).

[...]

Een laadpaal installeren zonder een aparte groep? Interessant bedacht maar vraag me af of ze wel eens van de NEN 1010 gehoord hebben?

Opnieuw een stel (goedwillende) amateurs.
Ze hebben anders aardig wat grote klanten binnengehaald. Er zit een management module in je meterkast bij hé...

Niet zomaar een paar palen op stroom. Een “evi(?) box” ertussen ofzo. Die box regelt hoeveel stroom er naar de palen kan en gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wie zijn die grote klanten dan? En geen vaste laadkabel? Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BlakHawk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:14:
[...]

Ze hebben anders aardig wat grote klanten binnengehaald. Er zit een management module in je meterkast bij hé...

Niet zomaar een paar palen op stroom. Een “evi(?) box” ertussen ofzo. Die box regelt hoeveel stroom er naar de palen kan en gaat.
Uit ervaring kan ik vertellen dat dat niet zo heel erg veel zegt. De troep die verkocht wordt aan partijen waarvan je zou verwachten dat ze beter weten is legendarisch in deze markt, om eerlijk te zijn had ik een schifting tussen kaf en koren al eerder verwacht, maar denk dat het nog een jaar of 2 duurt voordat de consolidatie echt intreed.

Die box zou dus je meterkast deels vervangen, ben benieuwd wat dan het voordeel is. Links of rechts om moet je een eigen groep hebben voor apparaten met zo een hoge aansluitwaarde, dus die 'Evi box' zou die taak over moeten nemen :? vind er erg weinig informatie over maar vermoed dat er 'gewoon' weer meuk de markt in getrapt wordt die niet compliant is met regelgeving/normen. Niets nieuws (hell, zelfs in je supermarkt kom je producten tegen die eigenlijk niet verkocht mogen worden) maar ja daar zeg ik wel wat van.
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 22:12:
[...]

Ik weet niet wat het punt is, maar Pon is een grote groep aan het worden. Naast VW, Audi etc, valt Caterpillar onder Pon Power bijvoorbeeld en een andere tak van ze zijn de laadoplossingen geworden. En die heet inderdaad Shuttle. Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig, dus de omzet uit de werkplaats wordt minder.

De trainingen worden ook door Audi aangeboden, worden verzorgd door Prodrive.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 20-12-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
GoldenSample schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:33:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat dat niet zo heel erg veel zegt. De troep die verkocht wordt aan partijen waarvan je zou verwachten dat ze beter weten is legendarisch in deze markt, om eerlijk te zijn had ik een schifting tussen kaf en koren al eerder verwacht, maar denk dat het nog een jaar of 2 duurt voordat de consolidatie echt intreed.

Die box zou dus je meterkast deels vervangen, ben benieuwd wat dan het voordeel is. Links of rechts om moet je een eigen groep hebben voor apparaten met zo een hoge aansluitwaarde, dus die 'Evi box' zou die taak over moeten nemen :? vind er erg weinig informatie over maar vermoed dat er 'gewoon' weer meuk de markt in getrapt wordt die niet compliant is met regelgeving/normen. Niets nieuws (hell, zelfs in je supermarkt kom je producten tegen die eigenlijk niet verkocht mogen worden) maar ja daar zeg ik wel wat van.

[...]

***members only***
Toch lijkt mij de flexibiliteit ideaal. Daarnaast zijn het mooie kleine kastjes.

Bij schakelen? Prima! Laadsnelheid van het totaal gaat dan omlaag.

Ik zie zeker voordelen! Modulair en flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BlakHawk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:43:
[...]

Toch lijkt mij de flexibiliteit ideaal. Daarnaast zijn het mooie kleine kastjes.

Bij schakelen? Prima! Laadsnelheid van het totaal gaat dan omlaag.

Ik zie zeker voordelen! Modulair en flexibel.
Begrijp me niet verkeerd, zeg niet dat de beloofde/gesuggereerde functionaliteit niet onzin is, ik zeg alleen dat het weinig professioneel overkomt, er weinig info beschikbaar is & het niet met de geldende normen lijkt overeen te stemmen. Verder is een integratie met de P1 poort/CT-Coils/kWh meter in je meterkast ook met meerdere laadpunten aan elkaar gelinkt niet zo veel bijzonders. Een Alfen EVE of een Keba P30 kan dat ook, heb daar wat meer vertrouwen in dan een nieuwe tent waar 0 info van te vinden is (heb je meer info ergens?).

Hang zelf niet graag een stuk elektronica aan de wand dat de volwassenheid van een DIY pakket niet echt lijkt te overstijgen tenzij ik er het zicht op heb & het ook als een 'tweaker' project zie. Dat die (gok ik) ingebouwde RCD het meestal lijkt te doen betekend nog niet dat hij het altijd doet. Zie het als de rede waarom de eerste Spijker in een schuur gebouwd kon worden maar het ontwikkelen van een auto die (in grote aantallen) 100.000den kilometers betrouwbaar moet zijn een miljard kost.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 21-12-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41
@Anoniem: 413739 @Inspired nog even een update over het "gepland vertrek" icm de Alfen paal. Ik krijg toch sterk het vermoeden dat de auto de oorzaak is.

Waarom zal ik uitleggen, stel ik configureer 07:00 gepland vertrek. Dan start er niets automatisch, pas als ik de deur van de auto open dan lijkt hij ineens te beseffen dat hij nog moet opladen. En dan start het opladen alsnog, maar natuurlijk geheel buiten de tijden die wenselijk zijn voor de werkende mens.

Als ik in de logging van de paal kijk, online portal, dan rapporteert de auto continu "vol" wat in feit een "hold your Energy" commando is richting de paal, hiermee verbreekt de sessie niet. Maar de auto begint nooit met vragen om laadstroom, behalve als ik zelf ingrijp door de deur te openen of het gepland opladen uit te schakelen. Mijn Tesla slaap diep, heeeeeel erg diep snachts ;-)

MobileService van Tesla geboekt, ik verwacht dat ze een 12V reset gaan doen.

@Anoniem: 413739 hoe zijn jouw resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
@stormfly kan de Alfen supportdesk je niet helpen? Zal wellicht iets te maken hebben met communicatie tussen auto en paal. Zo waren er ook issues met Zappi en Tesla. Bij mijn TNM paal werkt alles naar behoren dus lijkt me niet dat het aan de auto ligt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-06 10:32
Ik zit met het volgende. Ik heb een aanvraag gedaan bij een bedrijf voor een laadpaal bij huis. Hier moet dan een Alfen Pro Single komen met load balancing.

Nu hebben we nogal een uitzonderlijke situatie. Ons huis (stroom) is aangesloten via een bedrijfspand 150 meter verder op (ons huis is dus niet meer op de straat aangesloten). In dit pand hebben we een 3x 35A aansluiting. Er loopt dus weer een 3 fasen naar ons huis.

Om te kunnen load balancen moet de laadpaal aangesloten worden op de slimme meter die in het bedrijfspand zit. Echter kunnen we die kabel daar niet naar toe trekken.

Is er een mogelijkheid dit over IP/TCP te doen? We hebben naast stroom ook een eigen glasvezel verbinding naar dit pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@sweebee heb je echt lb nodig dan? Wat is het verbruik in het bedrijfspand? Alleen kantooruren? Zou je ook gewoon na 18 kunnen gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
3x35 A is normaal gesproken heel ruim voor een huis, de meeste huizen komen ruim uit met 3x25 A. Wij hebben hier 2 EV's op 3x25 A, met 1 auto op een Zappi. Eigenlijk is ook dat niet nodig, 16 A is ruim voldoende om te laden. 2 enkelfasige laders worden gebruikt, op 2 aparte fases.

Wat voor auto krijg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:33:
@sweebee heb je echt lb nodig dan? Wat is het verbruik in het bedrijfspand? Alleen kantooruren? Zou je ook gewoon na 18 kunnen gaan laden.
Dat denk ik wel. Het bedrijfspand zelf verbruikt niet meer dan wat verlichting. Maar... het huis van mijn ouders zit er ook bij op :P

Mijn ouders hebben een nissan leaf (die laden ze gewoon via schuko), warmtepomp (die oa het zwembad verwarmt), jacuzzi die altijd aanstaat. En we koken beiden via inductie.

Wij gebruiken zelf niet extreem veel, hebben ook geen warmtepomp.

Dus ik denk dat er soms wel aardig wat stroom door heen gaat?
daemonix schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:37:
3x35 A is normaal gesproken heel ruim voor een huis, de meeste huizen komen ruim uit met 3x25 A. Wij hebben hier 2 EV's op 3x25 A, met 1 auto op een Zappi. Eigenlijk is ook dat niet nodig, 16 A is ruim voldoende om te laden. 2 enkelfasige laders worden gebruikt, op 2 aparte fases.

Wat voor auto krijg je?
Ik heb zelf nu een Fiat 500e, ik rij niet zo heel veel maar zou wel graag alles toekomst bestendig hebben. wellicht dat de fiat over 3 a 4 jaar naar mijn vriendin gaat en ik een andere EV neem.

[ Voor 30% gewijzigd door sweebee op 21-12-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:38:
[...]

Dat denk ik wel. Het bedrijfspand zelf verbruikt niet meer dan wat verlichting. Maar... het huis van mijn ouders zit er ook bij op :P

Mijn ouders hebben een nissan leaf (die laden ze gewoon via schuko), warmtepomp (die oa het zwembad verwarmt), jacuzzi die altijd aanstaat. En we koken beiden via inductie.

Wij gebruiken zelf niet extreem veel, hebben ook geen warmtepomp.

Dus ik denk dat er soms wel aardig wat stroom door heen gaat?
Dus je hebt een aansluiting voor een bedrijf, 3x35a en daar zitten ook twee huizen op? Kun je de laadpaal niet bij het bedrijfspand monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Denk dat het wel meevalt, afgezien van de warmtepomp van het zwembad. Wat is de spec daarvan?

Wij koken hier ook op een 5 pits kookplaat (11.2 kW).

Misschien is een Zappi een betere oplossing voor je, je kunt de sensors gewoon bij je huisaansluiting plaatsen. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:39:
[...]

Dus je hebt een aansluiting voor een bedrijf, 3x35a en daar zitten ook twee huizen op? Kun je de laadpaal niet bij het bedrijfspand monteren?
Zou natuurlijk kunnen, maar niet echt praktisch. Heb een carport en daar zet ik de auto onder en stekker erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:26:
@stormfly kan de Alfen supportdesk je niet helpen? Zal wellicht iets te maken hebben met communicatie tussen auto en paal. Zo waren er ook issues met Zappi en Tesla. Bij mijn TNM paal werkt alles naar behoren dus lijkt me niet dat het aan de auto ligt.
Probleem is dat ik daar geen contactgegevens van heb kunnen achterhalen. Ik heb hun sales personen gemaild, maar 0,0 reactie ontvangen.

Heb jij meer informatie aangaande contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
daemonix schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:41:
Denk dat het wel meevalt, afgezien van de warmtepomp van het zwembad. Wat is de spec daarvan?

Wij koken hier ook op een 5 pits kookplaat (11.2 kW).

Misschien is een Zappi een betere oplossing voor je, je kunt de sensors gewoon bij je huisaansluiting plaatsen. Probleem opgelost.
Geen idee wat de specs van de warmtepomp zijn, maar het is een behoorlijke unit.

Ze wouden eerst een Zappi aanbieden, maar ze konden niet garanderen dat die goed zou werken met een Fiat 500e. En met de Alfen heeft als voordeel dat ik het verbruik automatisch zakelijk kan declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Even een double post, aangezien er veel reacties kwamen. Zoals ik nu van velen hoor zou het niet echt een probleem moeten zijn met 3x 35A. Nu kan mijn auto ook maar 1 fase laden op 6,6kw. Daarvoor zou ik sowieso 1x 32A willen hebben. Voor de toekomst wanneer er een 3 fasen auto bij komt zou 11kw ook prima zijn (3x 16A). Maar het is wel prettig als ik de huidige gewoon zo snel mogelijk kan laden, waar dus 32A voor nodig is.

Heb nog even in het stroomverbruik gekeken. En de laatste weken zie ik op dagelijks niveau geen hoger verbruik dan 13kw continue, wat ook vaak maar kort is.

In de zomer zijn de zonnepanelen heel actief dus zie ik geen pieken hoger dan 8kw.

[ Voor 22% gewijzigd door sweebee op 21-12-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:51:
Even een double post, aangezien er veel reacties kwamen. Zoals ik nu van velen hoor zou het niet echt een probleem moeten zijn met 3x 35A. Nu kan mijn auto ook maar 1 fase laden op 6,6kw. Daarvoor zou ik sowieso 1x 32A willen hebben. Voor de toekomst wanneer er een 3 fasen auto bij komt zou 11kw ook prima zijn (3x 16A). Maar het is wel prettig als ik de huidige gewoon zo snel mogelijk kan laden, waar dus 32A voor nodig is.
Nou ja 'geen probleem' als je 3x35 voor jezelf hebt. Maar je tapt er een bedrijfspand vanaf, en het huis van je ouders. En je hebt een EV passie voor de toekomst en je ouders consumeren nu al vrij veel stroom.

Ik denk dat het best wel eens krap zou worden, je zult je autos moeten verlagen in afname, of bereidt zijn tot testen en het vervangen van een gemeentezekering :+

Je kan met een Cedel P1 versterker (zie dit topic) tot 100m...misschien is 150 ook mogelijk, zou je ze eens moeten mailen.

Ik denk dat jouw eerste stap zou moeten zijn: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/ DSMR reader installeren op een Pi en de hoofdmeter eens 2 maanden uitlezen. Pas dan weet je wat _/-\o_

PS: waar zijn de huizen mee afgezekerd inkomend?

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 21-12-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:08:
[...]

Nou ja 'geen probleem' als je 3x35 voor jezelf hebt. Maar je tapt er een bedrijfspand vanaf, en het huis van je ouders. En je hebt een EV passie voor de toekomst en je ouders consumeren nu al vrij veel stroom.

Ik denk dat het best wel eens krap zou worden, je zult je autos moeten verlagen in afname, of bereidt zijn tot testen en het vervangen van een gemeentezekering :+

Je kan met een Cedel P1 versterker (zie dit topic) tot 100m...misschien is 150 ook mogelijk, zou je ze eens moeten mailen.

Ik denk dat jouw eerste stap zou moeten zijn: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/ DSMR reader installeren op een Pi en de hoofdmeter eens 2 maanden uitlezen. Pas dan weet je wat _/-\o_
Ik heb er een youless achter zitten en heb alle data in enelogic staan. Wat ik in vorige post al aangaf:

Heb nog even in het stroomverbruik gekeken. En de laatste weken zie ik op dagelijks niveau geen hoger verbruik dan 13kw continue, wat ook vaak maar kort is.

In de zomer zijn de zonnepanelen heel actief dus zie ik geen pieken hoger dan 8kw.

Weet niet of dat een beetje waardevolle data is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:11:
[...]

Ik heb er een youless achter zitten en heb alle data in enelogic staan. Wat ik in vorige post al aangaf:

Weet niet of dat een beetje waardevolle data is?
13kw = 56 ampere, de vraag is of het zich allemaal concentreert op (met name) 1 fase of keurig in balans is (DSMR kan fase onderscheid afbeelden).

Ik had nog een edit gedaan in de vorige post: waar zijn jullie beide huizen inkomend mee afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:13:
[...]

13kw = 56 ampere, de vraag is of het zich allemaal concentreert op (met name) 1 fase of keurig in balans is (DSMR kan fase onderscheid afbeelden).

Ik had nog een edit gedaan in de vorige post: waar zijn jullie beide huizen inkomend mee afgezekerd?
Foto van onze meterkast: https://imgur.com/a/tjBut1A (40A?)

Van mijn ouders weet ik zo niet.

Edit: bij mijn ouders 40A.

[ Voor 3% gewijzigd door sweebee op 21-12-2019 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een Fiat 500e heeft een accupakket van 24 kWh, dat laad je in een nacht op 16A makkelijk op. Waarom zo moeilijk doen als het makkelijk kan. Laat de laadpaal terugzetten naar max 16 A. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:26:
De laadpaal gaat waarschijnlijk ook in een soort van standby inderdaad (waarschijnlijk om te voorkomen dat je de 12v accu van sommige EV's leeg trekt) en wordt daardoor mogelijk niet bewust van een nieuwe energie vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GoldenSample schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:40:
[...]

De laadpaal gaat waarschijnlijk ook in een soort van standby inderdaad (waarschijnlijk om te voorkomen dat je de 12v accu van sommige EV's leeg trekt) en wordt daardoor mogelijk niet bewust van een nieuwe energie vraag.
Ja dat dacht ik ook. Maar in 80% van de gevallen kan ik bij het ontwaken het opladen alsnog starten met de Tesla app. Wat mij doet vermoeden dat de paal wel goed verbonden is. En het echt aan de auto ligt, bij het openen van een deur of een Oplaadcommando in de tesla app dan start het opladen, in beide gevallen is de paal na 14 uur nog steeds ready to deliver power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:44:
[...]

Ja dat dacht ik ook. Maar in 80% van de gevallen kan ik bij het ontwaken het opladen alsnog starten met de Tesla app. Wat mij doet vermoeden dat de paal wel goed verbonden is. En het echt aan de auto ligt, bij het openen van een deur of een Oplaadcommando in de tesla app dan start het opladen, in beide gevallen is de paal na 14 uur nog steeds ready to deliver power.
Ik vermoed het ook hoor dat het aan de auto ligt, wilde een extra mogelijkheid opperen. Heb de norm even niet bij me (het is weekend ten
slotte) maar misschien dat tijdens de state wisseling in de IEC norm er soms net te kort op een tussen status gehangen blijft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@sweebee heb je nu wel een 3 fase kast/aansluiting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Inspired schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:49:
@sweebee heb je nu wel een 3 fase kast/aansluiting dan?
ja dat hebben we, zie foto (link) in vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:50:
[...]

ja dat hebben we, zie foto (link) in vorige bericht.
Plaatje kan ik niet veel uit opmaken. :) Maar ben ook niet zo thuis in die oude meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 12:42
Fermion schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Het volgende zeer interessante product gevonden:
Dit kan mijn bridge zijn.

Modbus P1 gateway

http://products.negotica.net/show/modbus-p1-gateway/

Aan het nagaan of Webasto Live hiermee overweg kan.
Update:

Webasto Live werkt ondertussen met E-Flux. Dit betekent dat ik met mijn lease Tesla de gemaakte elektriciteit kosten automatisch op mijn bankrekening krijg teruggestort _/-\o_

Van E-Flux ontvang je:
- GSM SIM (KPN), dat gaat je in je Webasto Laadpaal (Webasto heeft de opties om te verbinden via een LAN, Wifi of GSM naar een back office. GSM werkt vlekkeloos en zal altijd werken en E-Flux rekent geen extra meerkosten)

Vervolgens configureer op je Webasto WEB GUI:
- APN instellen (geen naam of password, de Webasto GUI vindt dit niet echt fijn en sputtert)
- URL om te verbinden naar hun backoffice
- ChargePointID: Unieke laadpaal identifier
- OCPP mode: 1.6J
- Client SSL, no authentication

Het volgende stap, is load balancing. Het idee was eerst om de P1 van je slimme meter te gebruiken, maar ik ga ervoor om direct het verbruik zelf te meten met een apparaat zoals: Eastron SDM 630
Het meet aan de hoofdaansluiting zelf het verbruikte vermogen en geeft dit aan Webasto (MODBUS) door en zorgt ervoor dat het totaal niet overschrijdt. Maar dit is wordt vervolgd.

[ Voor 3% gewijzigd door Fermion op 22-12-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-02 20:24
Heb een Alfen ICU Eve Mini en probeer nu Active Load Balancing aan de gang te krijgen. Dit is geactiveerd als ik naar de licentie informatie kijk. Nu als ik het vinkje aanzet en protocol SMR5.0 kies en save, staat het vinkje later gewoon weer uit. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DekkerM schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:15:
Heb een Alfen ICU Eve Mini en probeer nu Active Load Balancing aan de gang te krijgen. Dit is geactiveerd als ik naar de licentie informatie kijk. Nu als ik het vinkje aanzet en protocol SMR5.0 kies en save, staat het vinkje later gewoon weer uit. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Hmm de meeste meters zijn DSMR 4.2 heb je die optie ook?

Hoe kom jij in de unit, met welke software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Via de zoekfunctie zo snel niet gevonden, dus mogelijk dubbelpost, maar er is een nieuwe firmware voor de Zappi V2 beschikbaar die o.a. laadproblemen met Tesla's oplost: https://myenergi.info/zap...e-update-2-143-t1062.html.

Releasenote:
– At start of charge PWM is forced to maximum in order to deal with Tesla issue where the charge rate does not correctly follow the PWM signal from the charger.

Firmware is hier nu aan het installeren.

Voor mij relevant omdat de auto zojuist maar met max 7A aan het laden was, terwijl er 32A beschikbaar is. De afgelopen weken een aantal keer voorgekomen dat de auto nog aan het laden was, terwijl ik al naar mijn werk moest rijden, 3:30 start het laden, 6:45 wegrijden, maar <30 km erbij. Gelukkig wel voldoende range, maar je weet maar nooit.

[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 21-12-2019 18:24 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:18:
[...]

Hmm de meeste meters zijn DSMR 4.2 heb je die optie ook?

Hoe kom jij in de unit, met welke software?
Ik maak verbinding met de unit met de ICU Service Installer.
Op de slimme meter staat SMR5.0. Deze kan ik ook kiezen in de Service Installer.
Daar staat de keuze DSMR4.x / SMR5.0 (P1)

Hij lijkt het alleen niet te onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
DekkerM schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:15:
Hebben ze het ook in de paal geactiveerd?
Ik begreep dat als je LB bij de Alfen neemt, er een laptop aan te pas moet komen. Verdere info ontbreekt hier, want ik krijg 15-1 pas m’n paal.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:48:
[...]

Hebben ze het ook in de paal geactiveerd?
Ik begreep dat als je LB bij de Alfen neemt, er een laptop aan te pas moet komen. Verdere info ontbreekt hier, want ik krijg 15-1 pas m’n paal.
Ik zit nu met mijn laptop verbonden met de paal met de Service Installer van Alfen. Alle instellingen neemt hij 1 op 1 over. Behalve het activeren van de load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ik ben ook wel benieuwd hoe je e.a. met elkaar hebt laten communiceren. Voor de EVE PRO line welke *.exe file ik nodig heb?

Service Installer Setup v1.20.32 (voor Advanced platform)
Service Installer Setup V3.4.5-119 (voor NG-platform)

En heb je dan een login nodig, en welke kabel UTP/IP? Ik wil mijn EVE PRO Single wel eens uitlezen.

Aangaande jouw vraag; misschien is de licentie niet goed actief waardoor de extra toevoeging van de LB niet gesaved kan worden? @DekkerM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
DekkerM schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:49:
[...]

Ik zit nu met mijn laptop verbonden met de paal met de Service Installer van Alfen. Alle instellingen neemt hij 1 op 1 over. Behalve het activeren van de load balancing.
Wel een activatiecode ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Met de kerst ga ik met de e-Niro naar Oostenrijk. Nu weet ik, dat er in Nederland net een paar Ionity HPC's opgeleverd zijn. (o.a. A12 Bodegraven en A15 Opheusden). Weet iemand, of ze nu nog gratis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:52:
Ik ben ook wel benieuwd hoe je e.a. met elkaar hebt laten communiceren. Voor de EVE PRO line welke *.exe file ik nodig heb?

Service Installer Setup v1.20.32 (voor Advanced platform)
Service Installer Setup V3.4.5-119 (voor NG-platform)

En heb je dan een login nodig, en welke kabel UTP/IP? Ik wil mijn EVE PRO Single wel eens uitlezen.

Aangaande jouw vraag; misschien is de licentie niet goed actief waardoor de extra toevoeging van de LB niet gesaved kan worden? @DekkerM
Service Installer Setup V3.4.5-119 (voor NG-platform) heb je nodig. Login gegevens stuur ik je via een prive bericht. Weet niet of het de bedoeling is deze op een forum te posten 8)7 , ik gebruik gewoon een standaard UTP kabel. Laat de laptop op DHCP staan, dan ziet het programma de paal vanzelf.

Ik heb de paal nog eens terug gezet naar fabrieksinstellingen, dan geeft hij een fout dat de licentie niet toereikend is. Licentie opnieuw ingeladen, dan gaat die melding ook weg.

Voor de kabel tussen de P1 poort en de paal heb ik een UTP kabel gebruikt met aan beide kanten een RJ12 connector. Iemand enig idee of hier toevallig nog een twist in moet ergens? Misschien doe ik dat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
DekkerM schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:52:
[...]

Voor de kabel tussen de P1 poort en de paal heb ik een UTP kabel gebruikt met aan beide kanten een RJ12 connector. Iemand enig idee of hier toevallig nog een twist in moet ergens? Misschien doe ik dat fout.
Nee dat zou 1op1 moeten zijn, wel opletten dat pootje 1 dan ook echt dezelfde kleur heeft als pootje 1 op de andere connector. Dat voelt als spiegelbeeld, als je naar de connectoren kijkt bij een platte kabel..

Hoe lang is de kabel? En blijft de instelling wel bewaard als je het saved zonder de P1 kabel aangesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 21-12-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DekkerM
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:27:
[...]

Nee dat zou 1op1 moeten zijn, wel opletten dat pootje 1 dan ook echt dezelfde kleur heeft als pootje 1 op de andere connector. Dat voelt als spiegelbeeld, als je naar de connectoren kijkt bij een platte kabel..

Hoe lang is de kabel? En blijft de instelling wel bewaard als je het saved zonder de P1 kabel aangesloten?
Ja het gekke is dat hij het wel opslaat als ik de P1 kabel los haal. Als ik de status uitlees werkt hij alleen niet. Kabel is nu +/-10 meter.

Morgen bij daglicht nog eens controleren of ik hem goed gemaakt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 17-06 22:20
@Kuo Ik weet niet of de door jouw genoemde Ionityladers nog gratis zijn, maar dat zal vast wel, net als bij Nieuwegein. Mij interesseert het eigenlijk niet zozeer hoeveel het kost (in redelijkheid) als het maar beschikbaar is, en werkt, als je het nodig hebt. Ben net in Oostenrijk gearriveerd met de E-Niro en aantal zaken liepen toch anders dan verwacht.

Ionity Sevenum, eerste ervaring met betalen bij Ionity, maar problemen met de aansluiting lader/auto.
Toen ik aankwam waren er nog twee palen vrij. Op de eerste kreeg ik het niet werkend, op de tweede wel. Een I-pace die daarna aankwam kon wel probleemloos laden op de paal die bij mij niet werkte.
Betaald met Maingau omdat ik niet veel hoefde te laden. Ondertussen stroomde de parkeerplaats vol met EV die moesten laden en op hun beurt moesten wachten.

Volgende stop "Brohtal West", 6 laadpalen van Ionity, waarvan één out of order, 5 bezet door auto's die nog maar net gestart waren met laden. Achter mij vormde zich al snel een nieuwe rij wachtende hollandse EV, overigens deels met bekenden van de laadsituatie Sevenum. Audi E-tron was een van de snelst geladen auto's, tot 100% echter berijder nergens te zien en de rest maar wachten.
(mag je in zo'n geval op stop drukken en de paal overnemen? )

Volgende stop bij Wonnegau West, EnBW, werkte prima met Maingau.

Vervolgens overnacht in Leonberg (bij Stuttgart) waar even kort bij snellader (EnBW, de Kaufland was helaas bezet) gestaan in zelfde straat als hotel. Voor de nacht de (enige!) laadpaal in het hotel gereserveerd en hoewel dat duidelijk was aangegeven stond er toch een hollander met een Tesla te laden. Gelukkig werd dat redelijk vlot opgelost, zodat wij op de gereserveerde plek konden laden en met 100% SOC weer konden vertrekken.

Laatste laadbeurt Ionity Nassereith. Slechts twee palen daar, met zelfde verhaal als in Sevenum, één kreeg ik niet werkend, de andere gelukkig wel. Echter de Ionity app werkte niet wegens geen bereik/verbinding etc. De Maingau werd ook niet geaccepteerd, TNM ook niet en tenslotte werd ik gered door laatste hoop Plugsurfing.

Blij dat de auto nu de rest van de vakantie in de garage bij het huisje aan de granny kan laden. Schiet niet op, maar voor dagelijks heen en weer naar de piste ruim voldoende.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
@eltron Heb je een Maingau pas of gebruik je de app? Ik krijg maar geen Maingau kaart opgestuurd. Zelfs na bellen en meerdere emails. En als ik dan ooit nog een kaart krijg duurt het weer een eeuwigheid om bij Fastned te laden. Jammer dat die laders niet werken met een soort van kortingspas. Laden, aanbieder swipen en dan betalen met debetkaart/creditcard etc.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het is mij nog nooit gelukt om voor Maingau te registeren, zowel via de website als de app. Het formulier is helemaal ingevuld, zonder foutmeldingen, maar submit niet, na op registreren te drukken gebeurt er gewoon helemaal niets. Ben ik de enige? Zie https://app.einfachstromladen.de/#/location.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-06 22:52
@eltron
Ik ben gisteren rond 1230 uit hilversum vertrokken en overnacht bij Nürnberg.
Bij alle laadlocaties was ik de enige of de 2e bij 4 palen in totaal, dus niet hoeven wachten.
Overal met de maingau pas aangemeld, moest dat alleen in Oostenrijk 2 keer doen voor die herkent werd.
Alleen bij e.on lader geen succes, dusgauw doorgereden.
Met mijn ioniq moet je vaak laden, maar toch bijna altijd een hoge snelheidlader kunnen gebruiken
Dus voor 1100 km 130minuten laadtijd
Wel veeel regen en file

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-06 15:00

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Qoost schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:41:
[...]

Chargepoint (US) zegt in zomer 2020 te kunnen beginnen met factureren met Nederlandse BTW.
Maingau zegt alleen dat het niet mogelijk is.

Dus is het voordeligste om gewoon met een Nederlandse aanbieder zoals Ecotap of Vattenfall te laden als je BTW kunt aftrekken en slechts incidenteel (dus geen vaste maandelijkse kosten, korte sessies) wilt laden in het 0,34 euro gebied?
De BTW discussie is vooralsnog erg lastig. Je kunt afaik de Duitse BTW wel aftrekken maar dan moet je wel veel laden. Eigenlijk zou je ze moeten vragen of ze het kunnen verleggen. Jouw oplossing is veel makkelijker.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:41:
Audi E-tron was een van de snelst geladen auto's, tot 100% echter berijder nergens te zien en de rest maar wachten.
(mag je in zo'n geval op stop drukken en de paal overnemen? )
Veel laders kan je niet zo maar stoppen tenzij eerst hetzelfde pasje weer is aangeboden. Behalve dan de noodstopknop, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Stopte die lader niet vanzelf bij 100%? Meestal is de kabel dan wel los te koppelen, maar er zijn ook auto's (zoals Tesla Model 3) die de CCS vergrendelen via de auto en dus niet loslaten. Ik ben zelf een ChaDeMo-lader en daar heb ik nog geen auto meegemaakt waarbij de stekker niet los gaat als de lader is gestopt.

Gelukkig snapte de snellader met de vastgekoppelde Model 3 het wel dat ik met ChaDeMo wilde laden en de Tesla geen zin meer had in laden. Dat is een Ecotap snellader en daarbij kan je niet aangeven op welke kabel je wil laden zoals bij Allego laders wel vaak moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
stormfly schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:45:
[...]

Probleem is dat ik daar geen contactgegevens van heb kunnen achterhalen. Ik heb hun sales personen gemaild, maar 0,0 reactie ontvangen.

Heb jij meer informatie aangaande contacten?
Gewoon bellen maandag en vragen naar de klantenservice? Neem toch aan dat Alfen die ook heeft? +31 36 54 93 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Inspired schreef op zondag 22 december 2019 @ 08:03:
[...]

Gewoon bellen maandag en vragen naar de klantenservice? Neem toch aan dat Alfen die ook heeft? +31 36 54 93 400
Jeps dat ik eens kunnen proberen, heeft er iemand wel eens een "managed" Alfen paal van een lease aanbieder proberen uit te lezen met de ICU software? Als iemand op voorhand weet dat e.a. geblokkeerd is en het nutteloos is, laat ik de kast liever dicht ivm UTP erin steken.

@DekkerM misschien weet jij antwoord op bovenstaand, je bent volgens mij met een privé paal bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-08-2020
Hachy schreef op zondag 22 december 2019 @ 04:04:
[...]

De BTW discussie is vooralsnog erg lastig. Je kunt afaik de Duitse BTW wel aftrekken maar dan moet je wel veel laden. Eigenlijk zou je ze moeten vragen of ze het kunnen verleggen. Jouw oplossing is veel makkelijker.
Ik heb inderdaad gevraagd of ze het kunnen verleggen of in Nederlandse BTW kunnen factureren. Alle laadpassen opzoeken, vergelijken, e-mailen etc. om er vervolgens achter te komen dat de BTW niet kan of dat de uitgever opeens zijn tarieven wijzigt (Steiermark, GetCharge) voor dat 10'tje per maand laden... En dan ben ik achteraf gezien gewoon het beste uit met de eerste, de beste en duurste. 8)7

Weet iemand welke tarieven Ecotap rekent op Allego palen? Is het echt 1 cent bovenop het tarief wat Allego rekent (wat ik kan zien in de smoove app)? Ik kan geen prijsinformatie zien in de Ecotap app.

[ Voor 12% gewijzigd door Qoost op 22-12-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:14
Taro schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:08:
Het is mij nog nooit gelukt om voor Maingau te registeren, zowel via de website als de app. Het formulier is helemaal ingevuld, zonder foutmeldingen, maar submit niet, na op registreren te drukken gebeurt er gewoon helemaal niets. Ben ik de enige? Zie https://app.einfachstromladen.de/#/location.
Spatie tussen de cijfers en letters van de postcode: “1234 AA” ipv “1234AA”

Dan zou het moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Busk07 schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:49:
[...]

Spatie tussen de cijfers en letters van de postcode: “1234 AA” ipv “1234AA”

Dan zou het moeten werken :)
Geprobeerd, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DekkerM
stormfly schreef op zondag 22 december 2019 @ 09:09:
[...]

Jeps dat ik eens kunnen proberen, heeft er iemand wel eens een "managed" Alfen paal van een lease aanbieder proberen uit te lezen met de ICU software? Als iemand op voorhand weet dat e.a. geblokkeerd is en het nutteloos is, laat ik de kast liever dicht ivm UTP erin steken.

@DekkerM misschien weet jij antwoord op bovenstaand, je bent volgens mij met een privé paal bezig?
Heb de paal 2e hands gekocht, deze was ook gemanaged via backoffice. Je kunt gewoon alles uitlezen en instellen. Heb hem ook om kunnen zetten naar een andere backoffice voor het verrekenen van mijn laadkosten. Heb hem nu met een vaste kabel op de router aangesloten, dus kan er nu altijd bij zonder hem open te moeten schroeven.

Nu na +/- 20x Load Balancing te activeren heeft hij de instelling overgenomen en werkt dit ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-06 22:20
Taro schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:05:
[...]

Geprobeerd, maar helaas.
Bij buitenlandse passen voeg ik de postcode altijd toe aan de stad dus NL1234AA Stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Harvest2002 schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:58:
[...]

Bij buitenlandse passen voeg ik de postcode altijd toe aan de stad dus NL1234AA Stad.
Maar ook daarmee kan ik het formulier niet invullen. Als ik bewust een veld verkeerd invul of vergeet, dan krijg ik een foutmelding, maar vul ik alles goed in en zet ik de vinkjes onderin, dan gebeurt er niets als ik op Registreren druk. Ze willen mij blijkbaar niet als klant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Dan zou ik ze even een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Heeft iemand een idee hoe je laadtarieven zichtbaar krijgt?
Bij TNM zie je uiteraard hun eigen tarief. Maar waar vind ik een tarief van EV-Box, Vattenfall of Allego?

Als voorbeeld, de Allegopaal aan de Emmalaan 33 te Haren gn. https://nl.chargemap.com/emmalaan-haren.html

Ik krijg alleen bij TNM 34 cent of chargemap 39 ct, maar bij laadpastop10 begreep ik dat je waarschijnlijk goedkoper kunt laden bij die Allego paal. Bij Smoovapp.eu kom ik de paal wel tegen, maar geen tarief.
*edit* ik zie nu in de app 39 ct.

Maar hoe kom je dan achter het tarief van bijv Vattenfall palen??

[ Voor 20% gewijzigd door _Marcel_1973 op 22-12-2019 11:58 . Reden: Verkeerd adres ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 12:42
Geen idee of de andere merken palen ook Modbus ondersteund, maar ik stap van het idee af om P1 te gebruiken. Ik ga het verbruik met een dedicated (niet alleen goedkoper) meter vanaf de hoofd aansluiting zelf meten. Het afhankelijkheid van Liander zint mij niet zo. Daarnaast is altijd een conversie nodig van P1 >> Modbus of oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hyena schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:59:
@eltron Heb je een Maingau pas of gebruik je de app? Ik krijg maar geen Maingau kaart opgestuurd. Zelfs na bellen en meerdere emails. En als ik dan ooit nog een kaart krijg duurt het weer een eeuwigheid om bij Fastned te laden. Jammer dat die laders niet werken met een soort van kortingspas. Laden, aanbieder swipen en dan betalen met debetkaart/creditcard etc.
Ik gebruik de pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op zondag 22 december 2019 @ 05:27:
[...]
Veel laders kan je niet zo maar stoppen tenzij eerst hetzelfde pasje weer is aangeboden. Behalve dan de noodstopknop, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Stopte die lader niet vanzelf bij 100%? Meestal is de kabel dan wel los te koppelen, maar er zijn ook auto's (zoals Tesla Model 3) die de CCS vergrendelen via de auto en dus niet loslaten. Ik ben zelf een ChaDeMo-lader en daar heb ik nog geen auto meegemaakt waarbij de stekker niet los gaat als de lader is gestopt.

Gelukkig snapte de snellader met de vastgekoppelde Model 3 het wel dat ik met ChaDeMo wilde laden en de Tesla geen zin meer had in laden. Dat is een Ecotap snellader en daarbij kan je niet aangeven op welke kabel je wil laden zoals bij Allego laders wel vaak moet.
ja hij stopte bij 100% en ook reguliere stopknop stond als optie opgegeven. Mijn ervaring bij Ionity is dat je dan gewoon op stop kunt drukken en hij dan ontgrendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Fastned en Ionity kun je met de hand stoppen zonder pas aan te bieden. Bij Allego snelladers is dit wel verplicht.

Zelf vind ik dat je recht hebt vanaf >95 % het laden gaat dan zou langzaam. Wel een aantal keer meegemaakt auto al 1,5 uur aan een Fastned en geen bestuurder te bekennen. Als het dan volstaat dan koppel ik je gewoon af en dan leg ik dat ook uit aan de bestuurder als ik dat zie.

Het wordt echt steeds drukker bij de snelladers dus we zullen allemaal wat meer moeten opletten zodat we ruimte creëren voor elkaar.

En laat Schiphol nu alsjeblieft een tender uitschrijven voor 20 snelladers op Schiphol oost ofzo, exclusief voor al die taxi's.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 10:43
Sorry voor de noob vraag maar kan het serieus nergens vinden.. Kan iemand de volgende werkwijze verifiëren mbt laden vij IONITY? Ik stond gister in Apeldoorn bij de IONITY laders maar ben toch maar doorgereden naar de SuC een stukje verder op.. Snapte het niet helemaal.

-MTC pas aanbieden
-QR code scannen via de app (?)
-laadsessie starten?

Heb een MTC TNM laadpas via Athlon btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ionity in NL is nog gratis toch? Pf. Of niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
In Sevenum heb ik er 2x voor betaald: 1x met TNM en 1x met Maingau. Maar wellicht ligt dat aan mij? Had ik pas niet moeten aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:41:
Bij TNM zie je uiteraard hun eigen tarief. Maar waar vind ik een tarief van EV-Box, Vattenfall of Allego?

Als voorbeeld, de Allegopaal aan de Emmalaan 33 te Haren gn. https://nl.chargemap.com/emmalaan-haren.html

Ik krijg alleen bij TNM 34 cent of chargemap 39 ct, maar bij laadpastop10 begreep ik dat je waarschijnlijk goedkoper kunt laden bij die Allego paal. Bij Smoovapp.eu kom ik de paal wel tegen, maar geen tarief.

App van Vattenfall zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Taro schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:01:
[...]

Maar ook daarmee kan ik het formulier niet invullen. Als ik bewust een veld verkeerd invul of vergeet, dan krijg ik een foutmelding, maar vul ik alles goed in en zet ik de vinkjes onderin, dan gebeurt er niets als ik op Registreren druk. Ze willen mij blijkbaar niet als klant...
Heb net geregistreerd via website en dat kwam gewoon door. Kreeg alleen verificatie e-mail in mijn spam box (gmail account). Misschien ligt het aan je browser? Al andere browser geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:49
kaka schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:41:
Sorry voor de noob vraag maar kan het serieus nergens vinden.. Kan iemand de volgende werkwijze verifiëren mbt laden vij IONITY? Ik stond gister in Apeldoorn bij de IONITY laders maar ben toch maar doorgereden naar de SuC een stukje verder op.. Snapte het niet helemaal.

-MTC pas aanbieden
-QR code scannen via de app (?)
-laadsessie starten?

Heb een MTC TNM laadpas via Athlon btw.
Voortaan altijd doorrijden naar de SuC. Hebben wij niet-Tesla rijders wat meer ruimte :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 10:43
pmiddeld schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:37:
[...]

Voortaan altijd doorrijden naar de SuC. Hebben wij niet-Tesla rijders wat meer ruimte :+
Nja, parkeerplek was helemaal leeg en het was eigenlijk ook puur om te proberen voor het geval ik ooit bij een IONITY moet laden. Dan wil ik niet tegen onverwachte dingen aan lopen, zoals gisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Ja, zag het inmiddels ook.
Irritant dat je in de app weer wel, op de website weer niet en van sommige aanbieders geen app/laadpaal website hebt.
Ik ga maar ff pielen dan, ben de vakantie aan t plannen nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:14:
[...]

ja hij stopte bij 100% en ook reguliere stopknop stond als optie opgegeven. Mijn ervaring bij Ionity is dat je dan gewoon op stop kunt drukken en hij dan ontgrendelt.
Bij ontgrendeling ben je volledig van het vervoermiddel afhankelijk. Een Jaguar gaat op slot en zonder eigenaar kun jij die kabel niet loshalen. Zelfs niet aan de 100% SoC.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Harvest2002 schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:17:
[...]

Heb net geregistreerd via website en dat kwam gewoon door. Kreeg alleen verificatie e-mail in mijn spam box (gmail account). Misschien ligt het aan je browser? Al andere browser geprobeerd?
Andere browser geprobeerd, PiHole advertentieblocker uitgeschakeld, etc. Werkt helaas ook niet.

Edit: Telefoon erbij gepakt, Wifi uitgeschakeld, via 4G in de Maingau App lukt het wel. Vaag :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 22-12-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Ben wel benieuwd of er iemand ervaring heeft met een Alperia station in Italie.
Ik kom niet echt een geschikte laadmethode tegen, chargemap is met 0,77/kWh de goedkoopste die ik heb gevonden.. Bij Due krijg ik geen tarief, Enel zit op €0,79/kWh.

Ik kom met m’n route bij deze uit:
https://nl.chargemap.com/...rilleva-commezzadura.html

Benieuwd of iemand tips heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

_Marcel_1973 schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:13:
Ik kom niet echt een geschikte laadmethode tegen, chargemap is met 0,77/kWh de goedkoopste die ik heb gevonden.. Bij Due krijg ik geen tarief, Enel zit op €0,79/kWh.

A] Granny mee, verlengsnoer, en laden uit het raam van je appartement.
B] Op naar een gratis CCS-lader, uurtje rijden maar vermoedelijk prachtige route: https://chargemap.com/38015.html
C] Fijne vakantie!

[ Voor 0% gewijzigd door fewips op 22-12-2019 17:20 . Reden: editing ]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Thnx voor je feedback!

A] wel mee, misschien lukt dat vanuit de parkeerkelder, vanuit hotel lukt dat niet iig.
B] daar zit ik idd naar te kijken. Deze is alleen 60km zuidelijker, dat gaat niet werken.
C] dat gaat vast lukken als we er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:55

Ik zie met de nextcharge app prijzen op de alperia van 0,73€/kWh voor AC tot 44kW en van 0,86€ voor DC (50kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
Kom ik vandaag aan bij de auto, staat de Pitpoint paal gewoon op groen. |:( En de kabel kon er aan de paal kant gewoon worden uitgetrokken. Had gelukkig genoeg in de batterij om op de bestemming te komen met iets meer dan 50 %. Niet zo'n heel fijn gevoel als de paal vlakbij huis niet optimaal functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
bruneelm schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:24:
[...]

Ik zie met de nextcharge app prijzen op de alperia van 0,73€/kWh voor AC tot 44kW en van 0,86€ voor DC (50kW)
Ik ben inmiddels iets verder gekomen:
Scannen van de qr-code en betalingsgegevens invullen geeft direct payment mogelijkheid bij Neogy. Kosten snelladen (22kw) 0,06€/min en bij snellader 0,55€/min. Dit is een 22kw station.
Via Enel met de Juicepas kan ook, dan zit je op €0,45/kWh.

Dan is via Neogy afrekenen in elk geval goedkoper.

[ Voor 0% gewijzigd door _Marcel_1973 op 22-12-2019 19:30 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 10:27
Ik heb sinds een tijdje een 8m laadkabel. Dit is een spiraal kabel en eigenlijk bevalt deze helemaal niet. Om er een beetje lengte uit te halen blijft er zo ontzettend veel spanning op staan, daardoor de spanwijdte nooit te nimmer 8m kan worden, laat staan de bruikbare lengte die ik zelf al rond de 5m had geschat, maar in de praktijk eerder op 3.5m uit komt. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
_Marcel_1973 schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:41:

Ik krijg op Chargepoint (usa) op deze locatie € 0.34 zonder abbo of starttarief.

Op Maingau € 0,35 zonder abbo of starttarief maar na 241 min parkeertarief van € 0.10 per minuut.

Op Eins E-Mobil € 0.3094 en € 1.00 start tarief. Wel interessant als je een grotere batterij gaat vullen.

Met chargeprice.app kan je ook nog achter tarieven komen.
Voor CPO tarieven kun je op de laadpastop10 kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hyena op 22-12-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hyena schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:59:
[...]

Ik krijg op Chargepoint (usa) op deze locatie € 0.34 zonder abbo of starttarief.

Op Maingau € 0,35 zonder abbo of starttarief maar na 241 min parkeertarief van € 0.10 per minuut.

Op Eins E-Mobil € 0.3094 en € 1.00 start tarief. Wel interessant als je een grotere batterij gaat vullen.

Met chargeprice.app kan je ook nog achter tarieven komen.
Voor CPO tarieven kun je op de laadpastop10 kijken.
Daar snap ik dus niets van.
Ik heb de app van Chargepoint+ (Wat vlgs mij USA is) Daar geeft hij “stroomtarief €0,50/kWh”.
Op de app van Maingau / EinfachStromLaden vind ik het hele laadstation niet....
Zowel website als app van Eins E-mobil zie ik geen tarief voor deze paal.

Hoe doe je dat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:49

Volgens mij werkt de Maingau pas op Alperia palen. Kost wel meer dan in NL vanwege opslag voor Italië (5 ct/kWh).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wmkuipers schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:42:
Ik heb sinds een tijdje een 8m laadkabel. Dit is een spiraal kabel en eigenlijk bevalt deze helemaal niet. Om er een beetje lengte uit te halen blijft er zo ontzettend veel spanning op staan, daardoor de spanwijdte nooit te nimmer 8m kan worden, laat staan de bruikbare lengte die ik zelf al rond de 5m had geschat, maar in de praktijk eerder op 3.5m uit komt. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Is altijd zo met dikke spiraalkabels. Zelfs met een ouderwetse draaischijftelefoon heb je dat effect al een beetje. Vind het ook ondingen want als hij uitgetrokken moet worden schuurt hij al snel over je auto heen. Het enige voordeel is dat ie niet op de grond hangt en minder snel smerig wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 22-12-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wmkuipers schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:42:
Niet met laadkabel, wel met andere spiraalkabels de ervaring dat je nooit de betreffende lengte kunt overbruggen. 3.5m tov 8m is wel extreem. Maar zou hem gauw vervangen door normale kabel van vergelijkbare lengte. Ik heb bij de Zappi 6,5m die er keurig om heen te wikkelen is en in elk geval voor mij meer dan voldoende lengte. Als ik de auto met de neus naar voren zet heb ik aan een meter genoeg en als ik hem andersom zet of er al een van de andere auto's staat heb ik de 6,5m wel nodig. Nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
_Marcel_1973 schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:29:
[...]

Daar snap ik dus niets van.
Ik heb de app van Chargepoint+ (Wat vlgs mij USA is) Daar geeft hij “stroomtarief €0,50/kWh”.
Op de app van Maingau / EinfachStromLaden vind ik het hele laadstation niet....
Zowel website als app van Eins E-mobil zie ik geen tarief voor deze paal.

Hoe doe je dat??
Ik doe niet zoveel bijzonders. Ik vul het complete adres in per app in de zoekfunctie en dan krijg ik de resultaten. Ik heb geen abonnementen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R28ycNszjcPUp5G0Btn84J0w/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uZBTed0C9TygpNCDrYxdaseo/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hKxwzhCZF7jJA68LreYquuAq/thumb.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Hyena op 22-12-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hyena schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:40:
[...]

Ik doe niet zoveel bijzonders. Ik vul het complete adres in per app in de zoekfunctie en dan krijg ik de resultaten. Ik heb geen abonnementen.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Oops, my bad!
Ik dacht dat jij de locatie in Italië had... vond de tarieven al zo laag. De scherpte is er bij mij wel af vandaag...
Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
_Marcel_1973 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:26:
[...]

Oops, my bad!
Ik dacht dat jij de locatie in Italië had... vond de tarieven al zo laag. De scherpte is er bij mij wel af vandaag...
Sorry!
Haha geen punt. Ik zie trouwens net als @pmiddeld ook € 0,40 per kWh met Maingau op de Italiaanse locatie en na 241 minuten € 0,10 per min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 17:09
Vraagje. Ik wil eventueel een laadpaal bij mijn huis laten installeren.
Ik heb een privé parkeerplaats, maar deze ligt achter mijn huis. Hoe gaat de installatie daarvan eigenlijk? Iemand hier ervaring in?
Het is een maisonette woning, dus aan de voorkant is mijn voordeur. En aan de achterkant is er niets (alleen parkeerplek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hetzelfde als bij de voordeur, maar dan met een langere kabel... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 18:27
Het bedrijf waar ik werk wil het aantal laadpalen uitbreiden. We hebben nu 12 laadpalen 22 kW maar er zijn alleen al 30 zakelijke Teslas. Nu zijn we op zoek naar uitbreiding van het aantal laadpalen. Wat is een mooie oplossing waarbij je de netaansluiting beperkt houdt en bij piekbelasting gaat loadbalancen?
Ik vind het fijn hoor dat mijn Zoë binnen 1,5 uur vol is, maar 8 uur zou ook goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 09:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Arnout schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:52:
Het bedrijf waar ik werk wil het aantal laadpalen uitbreiden. We hebben nu 12 laadpalen 22 kW maar er zijn alleen al 30 zakelijke Teslas. Nu zijn we op zoek naar uitbreiding van het aantal laadpalen. Wat is een mooie oplossing waarbij je de netaansluiting beperkt houdt en bij piekbelasting gaat loadbalancen?
Ik vind het fijn hoor dat mijn Zoë binnen 1,5 uur vol is, maar 8 uur zou ook goed zijn.
https://www.schiphol.nl/n...aadpunten-te-faciliteren/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1 ... 88 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.