Ik dacht eerst ook dat de accu niet op temperatuur was, maar vandaag had ik een hoger output bij een 6 graden lagere temperatuur en de rit was 40 km.daemonix schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:04:
[...]
Zondag getest na lange rit: 47 kW, gister rond de 24 kW na korte (40 km) rit. Je accu moet wel op temperatuur zijn om hoge vermoens te halen.
Zondag was ik daar toevallig ook bij de Knoest na 80 km snelweg warm-up.
Op de terugweg die van de kroon getest, maar die output was ook 24 kW
Ik had nog wel 68% cap. en misschien schakelt ie dan al terug.
2 weken geleden werkte dit voor mij (dat is vrij recent...)bite schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:51:
[...]
Kon ik ook, tijd zo gebruikt, maar later is ie verwijderd en vermoed dat je die recent niet hebt gebruikt? Of controleer even of er een andere betaalmethode in staat waarmee je nu betaald.
https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-
“ Maingau (XX*MEG, laadpas is niet te koppelen aan je Fastned account)”
welke auto?ningalloon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:43:
[...]
Ik dacht eerst ook dat de accu niet op temperatuur was, maar vandaag had ik een hoger output bij een 6 graden lagere temperatuur en de rit was 40 km.![]()
Zondag was ik daar toevallig ook bij de Knoest na 80 km snelweg warm-up.
Op de terugweg die van de kroon getest, maar die output was ook 24 kW
Ik had nog wel 68% cap. en misschien schakelt ie dan al terug.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Meeste palen zijn semi-publiek, worden mogelijk niet op kaarten getoond maar roamen wel gewoon. 9 v/d 10 keer is dit het geval.pmiddeld schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:30:
Als het een openbare laadpaal is wel. Als het in beheer van het bedrijf is kan het zijn dat-ie afgeschermd is voor buitenstaanders. Dan moet je het even vragen bij het bedrijf/beheerder
Zou het dus gewoon proberen en anders even vragen.
Duurde ongeveer een uurtje of 2 of iemand van de parkeer wacht aan de deur of onze auto uit de weg kunnen halen omdat hij in de weg zou staan. Ze konden er prima omheen maar stond niet in het vak.
Uitgelegd dat we moesten laden en dat de laadpaal plek wel heel slecht gekozen was (in de modder afgelegen en niet van vakken voorzien. Antwoord was tja eens eens eens maar in België zien we EV rijden nog een beetje als een tijdelijk iets dus geen prio. (geld niet voor iedereen.) Was uiteindelijk een leuk gesprek verder blijkbaar niet door dat in nederland EV best normaal zijn en veel verkocht worden. Ze boden wel heel netjes aan om de auto gewoon even op het stopcontact te laden op een andere plek als service
Verder op de terug weg weer even op de supercharger netflix aan en klaar was erg gezellig. Onder luid protest netflix uit en weer naar huis. Blijf er bij EV rijden is prima.
@Malt007 Gewoon aanpluggen en gaan meestal werkt het gewoon. Als het niet werkt dan weet je dat ook niet alle palen staan zichtbaar op de kaart. Wat ook kan is dat je even een pas moet vragen bij de receptie om hem te unlocken.
Mooie actie, hoewel ik liever zie dat mensen gewoon bekeurd worden met een niet elektrische auto als ze op een laadplek staan.
Ja en idem voor EV die plek bezet houdt zonder te laden c.q. uren nadat hij vol is.BaSsDruM schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:34:
https://twitter.com/KiwiEV/status/1204478863461490688
Mooie actie, hoewel ik liever zie dat mensen gewoon bekeurd worden met een niet elektrische auto als ze op een laadplek staan.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dear Mr xxxx,
thanks for your interest in our products!
Unfortunately we can’t fulfil your order as the WAYDO Mobility Card is currently only available in Germany.
We would kindly like to apologize for the inconvenience this may cause.
Best Regards,
Mit besten Grüßen
Vroeg me af of de normen mbt. selectiviteit wel van toepassing zijn. Want voor de NEN 1010 geldt: Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit. (BB2012)Niro-E schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:09:
[...]
Nee ik ga niet uit van het vervangen van de beveiliging door een load balancer. Als je een 25A hoofdgroep hebt (C-kar) dan moeten je onderliggende groepen selectief zijn, ongeacht of je daarna nog maatregelen (load balancer) toevoegt.
De loadbalancer voorkomt mogelijke overbelasting van je hoofdgroep, maar beveiligd niet tegen kortsluiting. Dat zeldzame geval dat je hoofdgroep er uitgaat, dat is nou juist wat niet mag op basis van de NEN1010, in de aangehaalde artikelen.
Qua selectiviteit is de automaat veilig zodra de beide afschakelcurves elkaar nergens overlappen. Dus het is niet exact te stellen wat wel en niet mag (omdat dit per type en fabrikant kan verschillen), maar in de praktijk liggen de afschakelcurves van de bekende fabrikanten redelijk dicht bij elkaar. Een B-kar 20A onder een C-kar 25 automaat gaat net. een 25-B onder een 25-C gaat niet, omdat er hier overlap plaatsvind. (het uitschakelen gebeurt niet als een vast punt, maar is afhankelijk van stroomsterkte, tijd, temperatuur etc. die lijn/curve is niet lineair. Als je het heel graag wilt, dan is het vast mogelijk om een 24A automaat te laten ontwerpen die selectief is met een 25-C, maar dit is zeker geen standaard verkrijgbaar materiaal.
NEN1010:722.311
"Overwogen moet worden dat bij normaal gebruik elk afzonderlijk aansluitpunt wordt gebruikt met de eraan
toegekende stroom.
OPMERKING Bij deze toepassing is de vermogensfactor van de eindgroep die het aansluitpunt voedt (bijvoorbeeld de contactdoos) gelijk aan 1.
Omdat alle aansluitpunten van de installatie tegelijk kunnen worden gebruikt, moet de gelijktijdigheidsfactor
van de distributieketen worden gelijkgesteld aan 1. Deze factor mag echter worden gereduceerd bij
aanwezigheid van een regelsysteem voor de belasting."
Deze eis gaat over gelijktijdigheid, dit is dus het totaal aangesloten vermogen op een fase/groep. Normaal zou over je 25A fase niet meer dan +- 5,5kW aangesloten vermogen mogen zitten. Als je op die fase bijv. ook een droger of wasmachine aangesloten hebt, dan ga je hier al vrij snel overheen. 3kW WM, en 4kW EV lader = te veel. Door de balancer mee te nemen mag je totale aansluitwaarde dus hoger zijn. Dit geldt echter niet voor je beveiliging ten opzichte van de hoofdbeveiliging, selectiviteit heeft niets met gelijktijdigheid te maken.
Is de kans op een uitgevallen hoofdbeveiliging onveilig of hinderlijk?
-
en toch heeft @t0mmiiiii hem wel sinds augustus in Zoetermeerwesleyvernie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:34:
Waydo laadpas wordt helaas nog niet verstuurd naar Nederland ;
Dear Mr xxxx,
Unfortunately we can’t fulfil your order as the WAYDO Mobility Card is currently only available in Germany.
Best Regards,
Mit besten Grüßen
P.s.: Ik ga ook veel in zoetermeer laden.
[ Voor 13% gewijzigd door kv83 op 11-12-2019 23:39 ]
op laadpastop10 kun je zien welke laadpas het voordeligst is bij welke provider van laadpalen. https://laadpastop10.nl/goedkoperladenkv83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:39:
Vraagje. Ik woon in Almere, en er zijn hier vooral laadpalen van MRA-e Pitpoint. Welke laadpas is dan het voordeligst. Gewoon die van MRA-e zelf?
P.s.: Ik ga ook veel in zoetermeer laden.
Daar zit ik te kijken, maar ik vind het nogal een lastige site om te navigeren. Zo kan je bijvoorbeeld niet filteren op tarief voor MRA-e. Ook staan er bovenaan de lijst dingen als Kia (voor Kia rijders) of Eneco (Volkswagen) en Total Vroaming (alleen icm contract op energie leverancier?). Kortom, ik zie even de bomen door het bos niet meereltron schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:48:
[...]
op laadpastop10 kun je zien welke laadpas het voordeligst is bij welke provider van laadpalen. https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Zou je iets meer over je situatie kunnen vertellen? Rijd je zakelijk of privé? Ga je veel thuis laden of kan je enkel openbaar laden / superchargen? Hoeveel kilometer per jaar ga je rijden? Ben je bereid veel uit te zoeken of houd je van gemak?kv83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:53:
[...]
Daar zit ik te kijken, maar ik vind het nogal een lastige site om te navigeren. Zo kan je bijvoorbeeld niet filteren op tarief voor MRA-e. Ook staan er bovenaan de lijst dingen als Kia (voor Kia rijders) of Eneco (Volkswagen) en Total Vroaming (alleen icm contract op energie leverancier?). Kortom, ik zie even de bomen door het bos niet meer
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Op mijn werklocatie helaas geen toegang tot een lader. (Of parkeren in de straat, verderop aan een openbare paal)
de door mij gelinkte pagina van laadpastop10 geeft per provider de voordeligste laadpas, dus voor MRA-e is dat blijkbaar VandeBron en voor Pitpoint Maingau. Veel simpeler kan het denk ik niet. Je kunt dan bij de betreffende pasaanbieder kijken wat de tarieven zijn.kv83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:53:
[...]
Daar zit ik te kijken, maar ik vind het nogal een lastige site om te navigeren. Zo kan je bijvoorbeeld niet filteren op tarief voor MRA-e. Ook staan er bovenaan de lijst dingen als Kia (voor Kia rijders) of Eneco (Volkswagen) en Total Vroaming (alleen icm contract op energie leverancier?). Kortom, ik zie even de bomen door het bos niet meer
Ja, leuk. Maar beide laten op hun laadkaart niet de laadpaal zien welke hier om de hoek via MRA-e geplaatst is door Pitpointeltron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:15:
[...]
de door mij gelinkte pagina van laadpastop10 geeft per provider de voordeligste laadpas, dus voor MRA-e is dat blijkbaar VandeBron en voor Pitpoint Maingau. Veel simpeler kan het denk ik niet. Je kunt dan bij de betreffende pasaanbieder kijken wat de tarieven zijn.
Zie screenshot van MRA-e website.

Edit: Bij refresh komt ie toch bij Maingau op, maar op de info van die kaart staat dat deze 35ct is per kwh, terwijl de paal gewoon 35ct is sowieso.
Er is de Greenflux kaart, maar die is dan weer alleen speciaal voor MRA-e palen.
[ Voor 19% gewijzigd door kv83 op 12-12-2019 00:31 ]
Je zou ze even kunnen wijzen op de Europese wetgeving voor vrij economisch verkeer. Ze moeten hun beschikbaarheid in Duitsland nader motiveren.wesleyvernie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:34:
Waydo laadpas wordt helaas nog niet verstuurd naar Nederland ;
Dear Mr xxxx,
Best Regards,
Mit besten Grüßen
Wel even goed dubbelchecken: hier stikt het van de openbare allego palen, en daar wordt (nog?) de steiermark card voor aangeraden.eltron schreef op woensdag 11 december 2019 @ 23:48:
[...]
op laadpastop10 kun je zien welke laadpas het voordeligst is bij welke provider van laadpalen. https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Wise enough to play the fool
Dat klopt idd niet meer (sinds 1-12-19), moet Hachy nog bijwerken denk ik. Hij heeft wel een paar dagen terug in dit forum een post opgenomen met per regio de Allego tarieven etc.teacher schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:35:
[...]
Wel even goed dubbelchecken: hier stikt het van de openbare allego palen, en daar wordt (nog?) de steiermark card voor aangeraden.
Je bent als bedrijf niet verplicht om naar heel Europa te versturen als je dat niet wil. Daarom bestaan er ook bedrijfjes (bijvoorbeeld huifkar waar je goederen naar toe kan laten sturen. Zij hebben namelijk een Duits adres. Daarna sturen zij het dan weer door aan jou. Kost wel extra natuurlijk.nannoe schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:39:
Je zou ze even kunnen wijzen op de Europese wetgeving voor vrij economisch verkeer. Ze moeten hun beschikbaarheid in Duitsland nader motiveren.
Incorrect. Zie bijvoorbeeld https://blog.iusmentis.co...t-in-heel-europa-leveren/JeroenE schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:48:
[...]
Je bent als bedrijf niet verplicht om naar heel Europa te versturen als je dat niet wil.
Helemaal eenduidig is https://europa.eu/youreur...-products-eu/index_nl.htm
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
maar inderdaad veilig is anders.
Klopt, zelf ook ervaring mee (voor persoonlijk gebruik). Dad deed ik omdat ik destijds geen druppel voor aan de sleutelbos kreeg, maar een pas. Het kopieren werd overigens iets lastiger omdat mijn huidige pas, een 7-byte UID heeft en ik destijds geen goedkope 7-byte UID cloneable kaarten kon krijgen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:56:
De NOS heeft een mooi verhaal:
Laadpassen elektrische auto's zijn moeiteloos te kopiëren
Oepsie..
Dat dit mogelijk was, is overigens al oud nieuws.
[ Voor 9% gewijzigd door BasilFX op 12-12-2019 08:05 ]
http://www.basilfx.net
Is toch geen verrassing? Er is toch ook geen autorisatie slag zoals bij een pinpas? Volgens mij is dat toch echt wel verplicht voor betaalpassen zoals een laadpas is. Komen ze nog wel achter op het moment dat er grote rechtszaken gaan spelen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:56:
Oepsie..
Voor mij niet echt, maar nu wordt het aan de grote klok gehangen, ben benieuwd hoe de markt hier op reageert.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:03:
[...]
Is toch geen verrassing? Er is toch ook geen autorisatie slag zoals bij een pinpas? Volgens mij is dat toch echt wel verplicht voor betaalpassen zoals een laadpas is. Komen ze nog wel achter op het moment dat er grote rechtszaken gaan spelen.
Wil nu wel proberen om m’n laadpas te klonen naar een sleutelhanger-tag. Stuk praktischer én veiliger.
Zou je deze passen ook kunnen emuleren met een telefoon? Dan hoef je geen losse pasjes meer wat het nog veiliger maakt.
Fastned kan wel mooi zeggen dat er camera's hangen bij hun snelladers. Maar het grootste deel van de publieke laadpunten staan gewoon in woonwijken of op parkeerplaatsen. Daar zullen geen camera's hangen, of de laadpaal operator zal geen toegang hebben tot de camerabeelden.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:56:
Oepsie..
Vooralsnog zal het niet om grote bedragen gaan, maar op deze manier zou je een vroaming of flat-fee abonnement kunnen delen met meerdere mensen.
WolfsRain’s berichten in: Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Een laadpas “skimmen” is ook kinderspel. Kwestie van RFID lezer op een laadpaal plakken, iedereen zal dan proberen om z’n laadpas daar voor te houden..
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2019 08:21 ]
Daar heb je natuurlijk weinig als je dit overkomt, maar een bedrijf heeft volgens mij ook een zorgplicht. Je hebt zelf namelijk geen keus, het is niet zo dat bijvoorbeeld Shell jou twee opties geeft, een goedkope, slecht beveiligde pas en een duurdere pas met extra beveiliging.
Mooi verhaal, maar geen nieuws.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:56:
Oepsie..
en...
je kunt er alleen maar mee laden en dat is goed te traceren en strafbaar. Dus in de praktijk zal het risico wel loslopen.
Een paar uur laden op een gekopieerde laadpas.. je moet het maar durven voor die paar euro.nheinemans schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:13:
[...]
Fastned kan wel mooi zeggen dat er camera's hangen bij hun snelladers. Maar het grootste deel van de publieke laadpunten staan gewoon in woonwijken of op parkeerplaatsen. Daar zullen geen camera's hangen, of de laadpaal operator zal geen toegang hebben tot de camerabeelden.
Vooralsnog zal het niet om grote bedragen gaan, maar op deze manier zou je een vroaming of flat-fee abonnement kunnen delen met meerdere mensen.
Edit:
Maken tankpassen ook niet gebruik van de zwaar achterhaalde magneetstrip voor betaling..? Daar is volgens mij veel meer te halen.
[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 12-12-2019 08:38 ]
Overigens is er nogal een verschil tussen je laadpas (fysiek) kwijtraken en het kopieren van een laadpas. In het tweede geval kun je aantonen dat jij je laadpas nog hebt, en je dus pas na ruim een maand kunt constateren dat er iemand misbruik maakt van jouw laadpasnummer.CyBeRSPiN schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:19:
@nheinemans lees deze berichten maar eens over wat voor ellende een verloren of gekloonde pas kan opleveren:
WolfsRain’s berichten in: Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Een laadpas “skimmen” is ook kinderspel. Kwestie van RFID lezer op een laadpaal plakken, iedereen zal dan proberen om z’n laadpas daar voor te houden..
Desondanks heb je me wel aan het denken gezet, ik heb namelijk ook meerdere laadpassen in de auto liggen en zou ik de meeste passen ook niet direct missen...
Precies,op die site staat deze tekst: "U mag zelf uw algemene voorwaarden opstellen, en ervoor kiezen niet overal te leveren, maar u bent verplicht alle klanten die in de EU wonen toegang te geven tot dezelfde diensten."daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:55:
[...]
Je mag er dus prima voor kiezen om alleen in Duitsland te leveren. Dat is toch precies wat hier gebeurd? Je mag alleen niet zeggen dat je alleen aan Duitsers levert of alleen aan West-Europeanen, Amsterdammers, vrouwen, mensen die Jeroen heten etc.
Wat je dus moet doen als Nederlandse klant is een Duits adres 'regelen' en dan zijn ze wel verplicht op te sturen. Of je gaat het zelf fysiek halen (indien ze dat ook aan klanten aanbieden natuurlijk, een fysieke locatie hebben is ook niet verplicht).
Wat ik bedoelde is dat de prijsstelling van producten zoals vroaming of de flatfee aanbieders natuurlijk gebaseerd zijn op 1 gebruiker met 1 auto. Misbruik is lastig, want je moet je laadpas aan iemand meegeven. Als je een paar kopieen kunt maken, wordt het eenvoudiger om bijvoorbeeld 1 abonnement met je gezinsleden te delen (wat waarschijnlijk niet de bedoeling is).Deveon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:35:
[...]
Een paar uur laden op een gekopieerde laadpas.. je moet het maar durven voor die paar euro.
Toch wel correct. Je mag als partij niet meer mensen uit andere landen weigeren aan de voordeur (verplichte redirect etc), en dan moet je leveren onder de voorwaarden die je lokaal hebt. Wat dus kan zijn "alleen in DE leveren", dat laatste mag dus nog wel, je kunt de bakker echt niet verplichten taarten in Spanje te leveren.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:55:
[...]
Incorrect. Zie bijvoorbeeld https://blog.iusmentis.co...t-in-heel-europa-leveren/
Je mag dus als NLer een duitse laadkaart aanvragen, maar, je moet dan wel een lokaal post adres voor levering hebben, daar mogen ze je niet op weigeren, maar op een NL leveradres wel.
Zie ook nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten
Wil net zeggen, dat is toch al zolang laadpassen bestaan zo'n beetje? Het is allemaal Mifare Classic, lang niet alle backends hebben een chain of trust.eltron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:32:
[...]
Mooi verhaal, maar geen nieuws.
en...
je kunt er alleen maar mee laden en dat is goed te traceren en strafbaar. Dus in de praktijk zal het risico wel loslopen.
Het is ook niet echt nieuws pak een gemiddelde android en je kan je pas gewoon uit lezen. Zo spannend is het niet . Zelfde als amiibo's van nintendo. Zelf vind ik het geen groot issue het is een short cut voor een app. En ls het echt is gaat kan de laadmaatschappij het redelijk goedkoop oplossen zeker om dat de inkoop van stroom cheap is.
Beste Markje,markje1 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:07:
[...]
Vroeg me af of de normen mbt. selectiviteit wel van toepassing zijn. Want voor de NEN 1010 geldt: Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit. (BB2012)
Is de kans op een uitgevallen hoofdbeveiliging onveilig of hinderlijk?
Wat mij betreft zijn alle eisen die aan veiligheidsautomaten gesteld worden (de onderdelen die je installatie beschermen tegen kortsluiting en overbelasting) in relatie met veiligheid.
Het uitvallen van je hoofdbeveiliging is niet zozeer onveilig, maar wat er niet veilig is, is dat je betreffende niet selectieve groep niet correct beveiligd is. Een evt. kortsluiting kan hierdoor ook elders in je distributie tot problemen gaan leiden omdat je beveiliging niet tijdig uitschakelt, voordat je hoofautomaat dit gaat doen. 98 van de 100x zal dit ongemak zijn, die andere 2x kan dit tot problemen leiden. (percentage is indicatief, exacte getallen mij niet bekend, maar dit is mijn inschatting)
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2019 09:49 ]
Ik heb geen eigen paal en zal gaan laden op een publieke +- 50 meter van huis.eltron schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:40:
[...]
Ja en idem voor EV die plek bezet houdt zonder te laden c.q. uren nadat hij vol is.
4 aansluitingen. Nu nog steeds plek zat. Maar dat gaat natuurlijk veranderen.
Als ik 's avonds thuiskom zal hij aan de lader gaan.
Ik vind het gemakkelijk om te stellen, dat wanneer hij vol aan de paal staat bekeuren.
Stel dat hij om 22:30 vol is. ga je hem dan weghalen als je om 07.00 weer gaat rijden ?
Waar is de grens ?
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Dat moet je genuanceerd bekijken. Zo lang er plek zat is kan je wel laten staan, maar als de druk groot is en je weet dat er (waarschijnlijk) mensen wachten, dan haal je hem eerder weg. En dat kan ook al om 21u zijn. Je hoeft toch niet elke dag vol weg?driel24 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:08:
[...]
Ik heb geen eigen paal en zal gaan laden op een publieke +- 50 meter van huis.
Ik vind het gemakkelijk om te stellen, dat wanneer hij vol aan de paal staat bekeuren.
Stel dat hij om 22:30 vol is. ga je hem dan weghalen als je om 07.00 weer gaat rijden ?
Waar is de grens ?
Natuurlijk hoef ik niet elke dag vol weg. Maar bekeuren is een ander verhaal.eltron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:01:
[...]
Dat moet je genuanceerd bekijken. Zo lang er plek zat is kan je wel laten staan, maar als de druk groot is en je weet dat er (waarschijnlijk) mensen wachten, dan haal je hem eerder weg. En dat kan ook al om 21u zijn. Je hoeft toch niet elke dag vol weg?
Genuanceerd kijken is voor wetgeving bijna onmogelijk.
Je kunt toch niet bekeuren als je niet weet wat iemand zijn plannen zijn.
Ook heb je te maken met 1 fase laden. Om 21.00 ben ik natuurlijk nooit vol.
Dat zal altijd op een vervelende tijd gaan zijn.
Zelfs overdag wordt dat een gigantisch getouwtrek.
Misschien kan je hem wel helemaal niet weghalen.
Wat doe je dan ? Niet aan de lader plaatsen ?
[ Voor 3% gewijzigd door driel24 op 12-12-2019 11:11 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Eerlijk, als ik op een plek sta die alleen voor het laden bedoeld is, dan pas ik de laadsnelheid naar beneden aan zodat ie altijd een mooi blauw lampje geeft en langzamer laadtdriel24 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:08:
[...]
Ik heb geen eigen paal en zal gaan laden op een publieke +- 50 meter van huis.
Waar is de grens ?
Ben heel benieuwd wat mijn werkgever rekent namelijk...
https://www.youtube.com/@droommotor
Twee denkfouten:JPDeckers schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
[...]
Toch wel correct. Je mag als partij niet meer mensen uit andere landen weigeren aan de voordeur (verplichte redirect etc), en dan moet je leveren onder de voorwaarden die je lokaal hebt. Wat dus kan zijn "alleen in DE leveren", dat laatste mag dus nog wel, je kunt de bakker echt niet verplichten taarten in Spanje te leveren.
Je mag dus als NLer een duitse laadkaart aanvragen, maar, je moet dan wel een lokaal post adres voor levering hebben, daar mogen ze je niet op weigeren, maar op een NL leveradres wel.
Zie ook nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten
1 een laadpas (het fysieke ding) is een fysiek product met alle gevolgen van dien.
2 stroom laden is een dienst. en dus geldt daarvoor ook dat die door heel Europa geleverd moet worden.
Inmiddels zijn/worden ook de content leveranciers van muziek en film gedwongen om dit over geheel Europa te doen (EU dan).
Het verhaal dat het niet zou hoeven gaat niet op. Laat de juristen het maar uitvechten, ik denk dat die partij heel, heel zwak staat tenzij ze zich beroepen op 'experimentele dienst'. Dat kunnen ze ook niet onbeperkt volhouden met een commercieel verkocht product.
Wauw, je rijdt al 2 weken!Denzis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:11:
Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat laadsessies zichtbaar worden? In dit geval bij Incharge en Luminus is het nog niet zichtbaar en rij en laad al sinds 29-11.
Ben heel benieuwd wat mijn werkgever rekent namelijk...
Vanwege het beperkte bereik daarvan en incidentele bezoekjes aan bijv. schoonouders wil ik een mobiele thuislader aanschaffen, zodat we gedurende zo'n bezoekje even kunnen bijladen.
De meeste type-2 thuisladers zijn rond de 400 euro (of meer), maar ik vind ook deze: https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html. Dat scheelt nogal.
Is goedkoop hierin duurkoop, zie ik iets over het hoofd? Of iemand een ander advies voor zo'n device, voor incidenteel gebruik?
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Wat zijn die gevolgen dan? Wil jij beweren dat mijn lokale bakker verplicht is zijn taart op een Grieks eiland af te leveren als ee Griek bij hem bestelt?daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:15:
1 een laadpas (het fysieke ding) is een fysiek product met alle gevolgen van dien.
Voor zover ik weet is elektriciteit een product, je kan het namelijk stelen. Afgezien daarvan levert de laadpasprovider natuurlijk helemaal geen elektriciteit aan jou. Dat doet de laadpaalbeheerder. De laadpasprovider is degene die jou de rekening stuurt. Net zoals een credit card maatschappij jou geen spullen levert. Dat doet (bijvoorbeeld) Amazon. Maar de credit card maatschappij stuurt jou de rekening.2 stroom laden is een dienst. en dus geldt daarvoor ook dat die door heel Europa geleverd moet worden.
Bovendien: probeer in Nederland maar eens elektriciteit af te nemen bij de Duitse energieleverancier Maingau. Of in Duitsland bij de Nederlandse leverancier Eneco. Dat kan allemaal niet. En de reden is dat elektriciteit een zogenaamd accijnsgoed is. En daar gelden de regels voor vrij verkeer niet voor. Idem dito met brandstof, tabak, drank etc.
Is dat zo? Ik dacht dat iTunes en consorten nog steeds geoblocking mogen doen. Sinds wanneer is dat veranderd? Want de wijziging in 2018 maakt expliciet een uitzondering voor AV-diensten. Zie bladzijde 12: https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=55384Inmiddels zijn/worden ook de content leveranciers van muziek en film gedwongen om dit over geheel Europa te doen (EU dan).
In datzelfde document kan je onder 2.3.1 en 2.3.2 trouwens ook lezen dat je niet verplicht bent te leveren in heel Europa of afhaalpunten in ieder land in te richten als je dat niet wil.
Een Zoe laad het liefst met 3 fasen en ook nog een beetje vlot. Hoe minder snel je laad hoe groter het verlies wordt.MrTinux schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:59:
Is goedkoop hierin duurkoop, zie ik iets over het hoofd? Of iemand een ander advies voor zo'n device, voor incidenteel gebruik?
Het apparaat werkt vast, maar je moet er wel rekening mee houden dat 16A op een huis-tuin-keuken stopcontact meestal niet heel goed werkt (die smelten na verloop van tijd). Je moet dus een aparte groep aanleggen met goede kabels en een stevig stopcontact.
Of https://www.nsmbl.nl/netflix-europa-streamen/Ten aanzien van deze toegang tot onlinediensten in andere EU-lidstaten heeft het Europarlement eerder al een akkoord bereikt. Deze regels stellen EU-burgers in staat om diensten als Netflix, Spotify en Steam ook op reis binnen andere lidstaten te gebruiken. Dat betekent dat muziek, films, sportuitzendingen en games voor reizigers ook over de grens beschikbaar blijven. De regels moeten in het eerste kwartaal van 2018 van kracht worden. Voor de huidige regels geldt dat ze negen maanden na publicatie van kracht worden.
Dus nee, de restricties die Apple oplegt mogen niet meer.
Stroom leveren is een product, factureren is een dienst. Zoals je zelf al constateert is een laadpas niet meer dan een facturatie dienst tussen partij 1 en consument 2. Expliciet B2B uitsluiten, het gaat om consumenten recht.
Nee, helaas. Alleen een type 2-kabel voor aan een laadpaal.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:02:
Wordt er niet gewoon een granny lader meegeleverd, oftewel, zonde van het geld...?
Daar ben ik van op de hoogte. Ik besef me dat, zeker als je 'm op bvb max 10A instelt, het aantal effectief geladen kW beperkt zal zijn, maar gezien ik onze bezoekadressen niet op kosten wil jagen met het aanleggen van dedicated groepen, en vaak wonen in laadpaal-loze gebieden, wil ik zo'n ding "just to be sure" bij me hebben. Bij een bezoek van een aantal uren kan dat net het verschil maken tussen direct thuis komen of onderweg nog even moeten quickchargen.JeroenE schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:02:
Een Zoe laad het liefst met 3 fasen en ook nog een beetje vlot. Hoe minder snel je laad hoe groter het verlies wordt.
Het apparaat werkt vast, maar je moet er wel rekening mee houden dat 16A op een huis-tuin-keuken stopcontact meestal niet heel goed werkt (die smelten na verloop van tijd). Je moet dus een aparte groep aanleggen met goede kabels en een stevig stopcontact.
Dank voor jullie reacties, btw.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Sinds enkele maanden Zoe Q210 rijder hier.MrTinux schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:14:Bij een bezoek van een aantal uren kan dat net het verschil maken tussen direct thuis komen of onderweg nog even moeten quickchargen.
Bespaar je de moeite, juist het grote voordeel van de Q210 is het snelladen. Gewoon onderweg even (5-10 minuten) bij een snellader stoppen. Ik heb mijn granny charger welgeteld 1x gebruikt, en dat was puur uit nieuwsgierigheid om te zien hoeveel ik kon bijladen in 3 uur tijd. Ik had hetzelfde binnen een paar minuten aan een snellader kunnen bereiken.
Precies. Lees je mee @JeroenE en @wesleyvernie (en hopelijk ook Waydo en andere aanbieders...daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:55:
[...]
Incorrect. Zie bijvoorbeeld https://blog.iusmentis.co...t-in-heel-europa-leveren/
Het grootste gevaar is dat er een Excel sheet van een aanbieder of leasemij uitlekt of gestolen wordt door oud-werknemer:eltron schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:32:
[...]
Mooi verhaal, maar geen nieuws.
en...
Voor elke pas waar betaalmiddel aan is gekoppeld een kopie uitdraaien, kostprijs voor een RFID chip is 20/30 cent. Elke pas maar één keer gebruiken. Geen patroon in te ontdekken, zeker niet met facturen die zo laat komen/laadsessies waarvan het zolang duurt voordat ze in de app staan.
Ik zie dus wel een (reëel) risico, dat met het invoeren van een simpele verificatiecode als 2FA zou kunnen worden voorkomen.
Bizar, stel je bent al een maand aan het laden op een paal die een bizar hoog tarief of starttarief hanteert... kom je er dus pas na een maand achter. Wel erg achterhaald. m.a.w. je kan altijd maar inkijken wat je een maand geleden heb geladen?daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:16:
[...]
Wauw, je rijdt al 2 weken!Het duurt meestal minimaal een maand, en soms nog veel langer.
https://www.youtube.com/@droommotor
Ja, inderdaad. Combineer dat met de ontbrekende authenticatie en het voorbeeld van @nannoe en je hebt een prima methode voor fraude die achteraf niet meer te achterhalen is.Denzis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:55:
[...]
Bizar, stel je bent al een maand aan het laden op een paal die een bizar hoog tarief of starttarief hanteert... kom je er dus pas na een maand achter. Wel erg achterhaald. m.a.w. je kan altijd maar inkijken wat je een maand geleden heb geladen?
Ik verbaas me er over dat de pasleveranciers denken dat wetgeving niet op hun van toepassing is, en dan met name de authenticatie. Volgens mij staat er in PSD2 ook het nodige hierover.
Laadsnelheid kwam helaas niet hoger dan zo'n 55kWh. Toch mooi meegenomen. Moet er alleen niet aan denken om er 8 euro voor te betalen en dan met die snelheid een halfuur tot 40 minuten te gaan staan niksen langs de snelweg..
How low-code can you go?
Dat is niet wat daar staat. Dat gaat er over dat als je in Nederland een Netflix abonnement hebt je dit ook mag bekijken als je in Frankrijk op vakantie/zakenreis/whatever bent. Er staat niet dat mensen die in Frankrijk wonen een Nederlands Netflix abonnement mogen afsluiten.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:13:
Dus nee, de restricties die Apple oplegt mogen niet meer.
Ik begrijp nog steeds niet waar je naar toe wil. Als je een laadpas een financiële dienst vindt dan heb je nog steeds pech want financiële diensten vallen die onder de uitsluitingen die gelden voor vrij verkeer van goederen en diensten. Een Italiaanse bank is niet verplicht iemand die in Nederland woont als klant te accepteren. En een Nederlandse bank is niet verplicht iemand die in Italië woont te accepteren.Stroom leveren is een product, factureren is een dienst. Zoals je zelf al constateert is een laadpas niet meer dan een facturatie dienst tussen partij 1 en consument 2. Expliciet B2B uitsluiten, het gaat om consumenten recht.
Wat niet mag is dat een Nederlandse bank een Italiaan die in Nederland woont een bankrekening weigeren.
Nouja, tenzij ze weer vermoedens hebben dat het gaat om een misdadiger ofzo, maar dat zijn weer andere regelingen die ook voor Nederlandse misdadigers gelden.
NB even een letterlijke quote uit het Tweakers nieuws artikel wat je linkt: "Zo geldt dit specifieke verbod op geoblocking niet voor diensten als Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht ook een rol speelt.". Ik weet niet hoe jij dit wil lezen, maar ik lees er dus duidelijk in dat Netflix dus niet verplicht is om in ieder land hetzelfde aan te bieden.
Als je 40/60 * 55 = 36 kWh hebt geladen voor 8 euro dan ben je zo'n 22,22 cent per kWh kwijt. Dat is toch goedkoper dan een Maingau pas bij Fastned en zelfs goedkoper dan de meeste normale laadpalen? Waarom zou je dat erg vinden?Erdinger schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:02:
Gisteren ook nog gratis bij Ionity geladen bij snelwegstop Tolnegen (A1, nabij Stroe).
Laadsnelheid kwam helaas niet hoger dan zo'n 55kWh. Toch mooi meegenomen. Moet er alleen niet aan denken om er 8 euro voor te betalen en dan met die snelheid een halfuur tot 40 minuten te gaan staan niksen langs de snelweg..
Uiteraard de bovenstaande informatie gemeld.
nannoe schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:41:
[...]
Precies. Lees je mee @JeroenE en @wesleyvernie (en hopelijk ook Waydo en andere aanbieders...
Tuurlijk, dat is de wijzging die in 2018 van kracht is geworden. Dat is nog maar een paar jaar geleden. Als jij al denkt dat dit verouderde regels zijn, waarom geef je ze mij dan als bewijs voor jouw stellingen?daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:10:
@JeroenE Je hebt gezien dat dit info uit 2017 betreft?
Sorry, maar jij wil dus dat iemand gaat klagen bij een Duits bedrijf vanwege dat jij het hebt geschreven en geen zin hebt om de regels op te zoeken? Ik heb je allerlei regels getoond die je nu gewoon op kan zoeken op de Europese site en waar nergens bij staat dat deze regels zijn vervallen. De meeste Europese regels hebben ook maanden of jaren voordat ze daadwerkelijk van kracht worden, dus al zijn ze begin dit jaar aangenomen dan zijn ze nu waarschijnlijk nog steeds niet geldig.Ik heb geen zin om het hele internet door te ploegen om de recentere artikelen op te vissen, maar inmiddels zijn er uitspraken gedaan dat de EU als 1 geheel dient te worden behandeld, en dat per land niet meer kan en niet meer mag. Economische Ruimte enzo.
En dan had ik dus ook verwacht dat Tweakers er wel weer een artikel over zou wijden, maar die kan ik in ieder geval nergens vinden. Als je zelf al niet de moeite wil doen om je beweringen te onderbouwen dan ga ik jouw beweringen in ieder geval niet aannemen als waarheid.
Je hoeft natuurlijk niets te bewijzen, natuurlijk. Jij beweert dat het verboden is om laadpassen alleen in Duitsland te versturen en niet naar Nederland te sturen. Ik vraag alleen om de onderbouwing en wijs alle regels aan waarin staat dat dit dus wel mag. Dan vind ik het behoorlijk flauw als je enige verweer is dat het toch echt zo is, de regels die ik heb gevonden verouderd zijn en je geen zin hebt om de nieuwe regels op te zoeken.daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:40:
En ik de jouwe niet. Ik hoef niets te bewijzen overigens, ik heb voldoende aan mijn Maingau en Newmotion pas. De regels zijn echter niet zo simpel en zwart wit als jij lijkt te denken.
anyways......
Tijd voor een verse auto (new to us) en daarmee ook tijd voor type 2 kabels.
Ik heb een paar extra lange type 1 kabels liggen (eentje van 8 en eentje van 12 meter) zodat ik de hele parkeerplaats kan bestrijken. Kan ik gewoon de stekker wisselen, of moet ik toch uitkijken naar nieuwe type 2 kabels?
Als je 35.000 km per jaar rijd en je verbruikt 170Wh per kilometer dan zit je op 5950 kWh per jaar verbruik.kv83 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:07:
Ik kan alleen openbaar / superchargen. Er is een MRA-e paal in de buurt (toevallig ook door mij aangevraagd toen ik een Kona van de zaak had). Rond de 35.000km per jaar. Supercharge is 24ct kw/u, dus die wil ik ritten voor 5-10 minuten pakken als ik er toch langs kom en ik geen haast heb, maar voor de rest moet het allemaal aan de openbare paal gebeuren.
Op mijn werklocatie helaas geen toegang tot een lader. (Of parkeren in de straat, verderop aan een openbare paal)
Bijvoorbeeld:
Waydo 12x € 85,- per maand = € 1020 = € 0.171 per kWh ook snellader.
Greenflux 12x € 7,- per maand tegen de volgende tarieven:
Daluren (van 20:00 tot 16:59 uur): € 0,30 per kWh, incl. BTWPiekuren (van 17:00 tot 19:59 uur): € 0,33 per kWh, incl. BTW 5950 kWh x € 0.30 = € 1785.- + € 84 = € 1869,- daluren.
Chargepoint (USA) € 0.35 Cent starttarief en € 0.28 per kWh = € 1666.- + aantal sessies 70 x € 0.35 = € 24.50 = € 1690.50
Vroaming Total € 0.22 x 5950 kWh = € 1309.- + 12x € 17.50 = € 1519.- ook op snellader. Plus verschil of winst in thuistarief.
Kia laadpas (Plugsurfing) € 0.24 x 5950 kWh = € 1428.- + € 120 = € 1548.-
Eins E-Mobil € 30.94 x 5950 kWh = € 1840,93 + 1.00 per sessie 70 x € 1.00 = € 70 = € 1910,93
Misschien krijg je zo een idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Hyena op 12-12-2019 23:50 ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Jemig...daemonix schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:00:
Jij claimt dat dat niet hoeft, ik zie graag je onderbouwing. Ik beroep me op vrije enkelvoudige Europese markt. Jij op landgebaseerde regels. Bewijs het maar.
anyways: zie ook nieuws: Europees verbod op geoblocking webwinkels is ingegaan (heel veel over te vinden, maar Tweakers gekozen):
"Een verkoper is echter niet verplicht om overal in de EU te leveren. Het ophalen van een product moet wel tot de mogelijkheden behoren. Ook kan de consument zich beroepen op levering in het land van de verkoper, net als lokale klanten."
Goederen (waaronder dus ook een Duitse laadpas) hoeven dus NIET overal te worden geleverd. En ja, je mag ook nog steeds lokaal prijsbeleid voeren. Zie ook bijv Lego, waar de Nederlandse prijzen stelselmatig hoger zijn dan de Duitse (en nee, dat is niet alleen BTW verschil).
Wat niet meer mag is Nederlanders weren om aankopen te doen op de Duitse site. Maar die moeten dan zelf zorgen dat ze aan hun bestelde spullen komen onder voorwaarden van de lokale site ("alleen levering is Duitsland").
De Waydo laadpas hoeft dus niet te worden verstuurd naar Nederland ; ze mogen je echter niet weigeren om met een Duits postadres deze te bestellen. Maar dan geldt nog dat gelijk hebben iets anders is dan gelijk krijgen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Eind volgend jaar is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en hier zit een prive parkeerplaats bij welke weliswaar ook 'toegangelijk' is voor andere bewoners.
Nu wil ik graag een laadpaal die op een paal staat. Ik zat te denken aan de Tesla Wall (paal) Charger, maar hier zit vervolgens een kabel bij. En ik gok dat dit niet wenselijk is voor het buiten laden.
Heeft iemand een mooi alternatief waarbij ik zelf de kabel kan inprikken? Ik zag wat palen van NewMotion met een RFID, maar vond deze met paal vrij duur. 1000+ euro vergeleken met 400 voor de Tesla Charger, welke incl. kabel is.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Hoe bedoel je? Ik heb een prive parkeerplek en mag van de gemeente hier een prive laadpaal neerzetten. Mocht er dan iemand anders aan gaan laden, dan gooi ik gewoon de groep uit en vraag ik de gemeente om de auto weg te slepen.SeatRider schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:22:
Dat lijkt me trouwens nog vervelender dan geblokkeerde publieke laadpalen: een semi-privé laadpaal waar je buurman dan vervolgens elke dag gaat staan. Dan kun je nog niet eens de politie bellen, want hij doet niks fout.
Een vaste kabel is juist superhandig! Alleen oude EV's hebben nog een type 1 aansluiting, alle nieuwe hebben een type 2 en dus past die kabel op heel veel EV's. Dat je niet iedere keer een kabel hoeft in te prikken, in je auto te leggen als je klaar bent etc is echt makkelijk. Als het wel zo is is het ook niet veel extra werk, maar als het niet hoeft is het veel handiger.Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:17:
Nu wil ik graag een laadpaal die op een paal staat. Ik zat te denken aan de Tesla Wall (paal) Charger, maar hier zit vervolgens een kabel bij. En ik gok dat dit niet wenselijk is voor het buiten laden.
In jouw geval zal je moeten bedenken of je verwacht dat buren zo maar jouw stroom gaan gebruiken of dat je bang bent dat wildvreemden dat komen doen.
Het ligt er wellicht ook aan hoe de rest van de straat/wijk is ingericht. Bij mij gebeurt het nooit, maar ik woon in een doodlopende straat en 1 openbare lader op minder dan 50 meter afstand.
Als je er niet bang voor bent heb je niet per se een paal nodig met laadpasjes. Als je er wel bang voor bent natuurlijk wel.
Als je de auto zakelijk rijdt dan heb je wellicht minder keuze dan je denkt, dat ligt aan het beleid van je werk of leasemaatschappij. Die willen nog wel eens een bepaald merk laadpaal voorschrijven want dat is dan makkelijker voor hun administratie.
Je kan de politie er wel voor bellen want dan is die buurman van jou aan het stelen.SeatRider schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:22:
Dat lijkt me trouwens nog vervelender dan geblokkeerde publieke laadpalen: een semi-privé laadpaal waar je buurman dan vervolgens elke dag gaat staan. Dan kun je nog niet eens de politie bellen, want hij doet niks fout.
Het grote voordeel van een eigen laadpaal is natuurlijk wel dat je die ook uit kan zetten, de kabel verwijderen en je eigen kabel aansluiten. Dat is natuurlijk wel even werk om te doen, maar het kan wel. Als je er bang voor bent wel even checken of het een laadpaal is waarbij het kabelslot open gaat bij een reset en/of je makkelijk bij kan komen door iets open te schroeven (dat moet dan ook kunnen als er een kabel in zit).
Een van die kabels wil ik dus omstekkeren van type 1 naar 2. Iemand ervaring mee?
[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 13-12-2019 10:42 ]
Gewoon die wall connector hallen je wil niet elke keer een kabel inpluggen. voor tesla charger kost 530 en en dan alleen nog een 130 euro aardlek + groep. En klaar. Je kan zelf die paal nog lekker tweaken omdat het protocol bekent is. En de vaste kabel is gemaakt om buiten te zijn. Telsa installeerd die dingen overal bij hotels restaurants etc.Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:17:
Ik hoop dat dit het goede topic is.
Eind volgend jaar is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en hier zit een prive parkeerplaats bij welke weliswaar ook 'toegangelijk' is voor andere bewoners.
Heeft iemand een mooi alternatief waarbij ik zelf de kabel kan inprikken? Ik zag wat palen van NewMotion met een RFID, maar vond deze met paal vrij duur. 1000+ euro vergeleken met 400 voor de Tesla Charger, welke incl. kabel is.
[Afbeelding]
Ik zou nooit een paal nemen met chip of lockout omdat het alleen maar stuk kan gaan plus waarom voor die paar keer dat iemand zo brutaal is om iets stroom te stelen ... kan is heel groot dat het nooit gebeurd. En anders kan je redelijk makkelijk met Z-wave en een relais de paal uitzetten als je auto niet in de buurt is met geofencing.
Zorg wel dat je 3 fase naar je paal heb.
Je schreef:Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:27:
[...]
Hoe bedoel je? Ik heb een prive parkeerplek en mag van de gemeente hier een prive laadpaal neerzetten. Mocht er dan iemand anders aan gaan laden, dan gooi ik gewoon de groep uit en vraag ik de gemeente om de auto weg te slepen.
Dus jouw "privé" parkeerplaats is ook toegankelijk voor je buurman. Ik vermoed dat het dan privéterrein is, horende bij het perceel, en daar gaat de gemeente niks slepen.Eind volgend jaar is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd en hier zit een prive parkeerplaats bij welke weliswaar ook 'toegankelijk' is voor andere bewoners.
Snap het ook niet helemaal. Het is prive, maar een andere bewoner mag ook parkeren?SeatRider schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:05:
[...]
Je schreef:
[...]
Dus jouw "privé" parkeerplaats is ook toegankelijk voor je buurman. Ik vermoed dat het dan privéterrein is, horende bij het perceel, en daar gaat de gemeente niks slepen.
Het is een prive parkeerplek die wordt toegewezen bij het kopen van het huis. Maar theoretisch gezien kan de buurman hem ernaast zetten en erop in prikken.Hunkaroglu schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:09:
[...]
Snap het ook niet helemaal. Het is prive, maar een andere bewoner mag ook parkeren?
Ik wist niet dat de Tesla chargers voor buiten gemaakt waren, maar zal die nu overwegen. Dank!
Of even vertaald: de wallbox zit in een soort brievenbus voor pakjes. Je maakt hem open met een sleutel en na aansluiten op de EV gaat hij terug op slot.
Ander alternatief is een wallbox met rfid. (Kan om het even welke kaart zijn)
Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
[...]
Het is een prive parkeerplek die wordt toegewezen bij het kopen van het huis. Maar theoretisch gezien kan de buurman hem ernaast zetten en erop in prikken.
Ik wist niet dat de Tesla chargers voor buiten gemaakt waren, maar zal die nu overwegen. Dank!

Gaat prima hoor.
Verwijderd
Toen zag ik de tarieven van 55 cent per kWh en dacht ik: Laat maar! Nu snap ik waarom het leeg staat...
Blijkbaar liever hoge tarieven zonder klanten dan lage tarieven mét klanten....
OK. Mijn "grootste angst" ging hem meer om een gemeenschappelijk parkeerterrein/garage, waar ik dan op eigen kosten een laadpunt laat aanleggen, terwijl ik eigenlijk geen claim heb op een vaste plek. Waardoor mijn buren dus zonder enig probleem hun auto bij mijn laadpaal kunnen zetten (ook zonder te laden vind ik dat dan vervelend).Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
[...]
Het is een prive parkeerplek die wordt toegewezen bij het kopen van het huis. Maar theoretisch gezien kan de buurman hem ernaast zetten en erop in prikken.
Een appartementencomplex dat ik op het oog heb, heeft die situatie. Dan zou ik dus met de VvE in overleg moeten of ik een eigen, vaste plek zou mogen krijgen. Of 10 laadpunten aanleggen die dan allemaal weer gemeenschappelijk zijn (maar dan mag ik hem weer niet tijdens vakantie 1 maand aangesloten laten staan).
Wat is daar het nut van?SeatRider schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:38:
(maar dan mag ik hem weer niet tijdens vakantie 1 maand aangesloten laten staan).
[ Voor 23% gewijzigd door pmiddeld op 13-12-2019 12:02 ]
Mwa, ik weet niet wat je gewend bent maar NL CPO tarief voor snelladers van tussen de 50 en 59 cent is heel normaal. Fastned vraagt 59 cent met NL laadpas zonder abbo.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:32:
Ik stond gisteren bij de McDonalds en zag opeens een snellader staan. Dacht, he leuk! Eens proberen...
Toen zag ik de tarieven van 55 cent per kWh en dacht ik: Laat maar! Nu snap ik waarom het leeg staat...
Blijkbaar liever hoge tarieven zonder klanten dan lage tarieven mét klanten....
Nadeel is alleen dat deze nieuwe McDonalds snelladers op het Vattenfall netwerk gekoppeld zijn en daardoor met Maingau e.d. niet werkt. Maar het tarief op zichzelf is gewoon marktconform.
HD4Life @ Full-HD
Oh.. dan zou ik gewoon iets met kabel plaatsen.Landon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
[...]
Allego is vaak (altijd?) zelfs 69 cent.Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:06:
Mwa, ik weet niet wat je gewend bent maar NL CPO tarief voor snelladers van tussen de 50 en 59 cent is heel normaal.
Zelf blij met de super charger maar wat moet dat moet en fijn dat er andere snel laders zijn.
Ja ik zie net dat het CPO tarief inderdaad 69 cent is per kWh. Qua snellaadaanbieders kom je dan uit op het volgende:
Allego: €0,69 per kWh
Fastned: €0,59 per kWh
Vattenfall: €0,55 per kWh
Shell-Recharge: €0,69 per kWh (want Allego)
Ecotap / LMS: € 0,47 per kWh
IONITY: €8,- per sessie (nu gratis i.v.m. ontbreken MSP contracten)
E-flux / NXT: €0,43 per kWh
Dan zit €0,55 per kWh redelijk in het gemiddelde spectrum van wat er gevraagd wordt.
HD4Life @ Full-HD
Verwijderd
Ik vind dat niet normaal... Op die manier is het duurder dan diesel...Davidshadow13 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:06:
[...]
Mwa, ik weet niet wat je gewend bent maar NL CPO tarief voor snelladers van tussen de 50 en 59 cent is heel normaal. Fastned vraagt 59 cent met NL laadpas zonder abbo.
Nadeel is alleen dat deze nieuwe McDonalds snelladers op het Vattenfall netwerk gekoppeld zijn en daardoor met Maingau e.d. niet werkt. Maar het tarief op zichzelf is gewoon marktconform.
Effect is dat ik wel een andere Mac pak (Leiderdorp bijvoorbeeld) met supercharger ernaast.
Sneller en goedkoper...
Ik let er met het langsrijden steeds vaker op, iedere keer is hij leeg... Wat zou duurder zijn? Ongebruikte infra neerzetten, of gebruiken tegen lagere tarieven? Met 43kW is het ook weer niet echt snel...
Toch doe ik het daar niet voorDavidshadow13 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
[...]
Ja ik zie net dat het CPO tarief inderdaad 69 cent is per kWh. Qua snellaadaanbieders kom je dan uit op het volgende:
Allego: €0,69 per kWh
Fastned: €0,59 per kWh
Vattenfall: €0,55 per kWh
Shell-Recharge: €0,69 per kWh (want Allego)
Ecotap / LMS: € 0,47 per kWh
IONITY: €8,- per sessie (nu gratis i.v.m. ontbreken MSP contracten)
E-flux / NXT: €0,43 per kWh
Dan zit €0,55 per kWh redelijk in het gemiddelde spectrum van wat er gevraagd wordt.
Met de sjoemel-diesel zeg je toch ook niet "iedereen doet het, dus het is normaal"?
Ah zodoende, ik heb gelukkig een parkeerplek slot (zie foto), maar mocht een bekende buur zijn auto een beetje 'aso' neerzetten, zou die natuurlijk kunnen stekkeren met mijn laadpaal.SeatRider schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:38:
[...]
OK. Mijn "grootste angst" ging hem meer om een gemeenschappelijk parkeerterrein/garage, waar ik dan op eigen kosten een laadpunt laat aanleggen, terwijl ik eigenlijk geen claim heb op een vaste plek. Waardoor mijn buren dus zonder enig probleem hun auto bij mijn laadpaal kunnen zetten (ook zonder te laden vind ik dat dan vervelend).
Een appartementencomplex dat ik op het oog heb, heeft die situatie. Dan zou ik dus met de VvE in overleg moeten of ik een eigen, vaste plek zou mogen krijgen. Of 10 laadpunten aanleggen die dan allemaal weer gemeenschappelijk zijn (maar dan mag ik hem weer niet tijdens vakantie 1 maand aangesloten laten staan).
Dit topic is gesloten.
![]()
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.