[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:11
Ik geloof ook niet in het verhaal dat EVs veel langer mee zullen gaan. Ze zullen wel een heel stuk beter te recycleren zijn. De motor is slijtvast en kan hergebruikt worden. De batterijen zijn ook te hergebruiken. Wie weet komt er wel een nieuwe trend en dat is die van grondige renovaties van wagens waarbij vooral het interieur en exterieur zal aangepakt worden om zo goedkoper een zo goed als nieuwe wagen te hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
_Marcel_1973 schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:19:
[...]

Eens, plat gezegd ben ik van mening dat een auto hetzelfde wordt als de telefoon nu.
Had je vroeger een telefoon om mee te bellen, doe je daar nu veel meer mee. Maar na een paar jaar EOL.
Bij auto’s zal dat niet anders zijn, de “telefoonmogelijkheid” van toen als bij de telefoon, veranderd nl. naar mobiliteit voor auto’s.
Ik heb nog steeds een gsm om te bellen. :) Hij gaat dan ook al bijna 8 jaar zonder enige mankement mee (and counting), de batterij moet maar gemiddeld om de vier weken opgeladen worden en nog bruikbare ontvangst waar de meeste smartphone's het al voor bekeken houden (als ze tenminste nog genoeg energie hebben om te functioneren).
Een auto wordt in de (nabije) toekomst ook geen individueel bezit (of statussymbool) meer - toch in mijn leefwereld - maar eerder een deeltijds collectief gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

berndw schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:48:
Ik heb mijn oog laten vallen op de e-golf. Ja ik weet het, de actieradius is niet om over naar huis te schrijven, maar al met al is het een auto die ik nu redelijk voordelig kan gaan rijden.

Nu is de volgende stap, de laadpaal aan huis. Ik probeer het oprecht te begrijpen, maar ik snap werkelijk niks van elektronica. Dus kWh en fases blijft echt abracadabra. Het hoeft geen uitgebreid ding te zijn, maar ik zou het wel prettig vinden als de auto in zo'n 6 tot 8 uur vol is. Ik hoef geen backoffice of andere abonnementen, ik wil plug and play.

Mijn idee is nu om een laadunit te kopen (bijvoorbeeld webasto pure) en deze te laten installeren via werkspot of via de leverancier. Even kijken wat het voordeligst is.

Is dit een werkbaar idee, of zie ik nu allerlei dingen over het hoofd? Nogmaals het mag simpel en liefst een beetje voordelig.
Vervang kwh door liters en fases door kranen en je snapt hem ;)
Een e golf heeft een "tank" van 32 "liter" (lees: capaciteit van 32kwh) waarmee je plm 170km kan rijden.
Die vul je met een gewoon laadpunt op 1 fase (een kraan waar 3.6 liter per uur uitkomt) in ongeveer 9 uur 32/3,6 is 8,8. Die 9 uur is alleen als je accu helemaal leeg is. Nu kan een e-golf met 2 fases laden, waarbij je de laadtijd kan halveren tov. 1 fase.

Wat je moet berekenen is hoeveel kilometers je doorgaans per dag rijdt. Als dat minder dan 150 per dag is, kom je met een heel simpel laadpunt (1 fase) een heel eind: elk uur laden is dan 19 kilometer bereik erbij en ben je met 8 uur laden wel klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-09 16:54
Ik krijg binnenkort een laadpaal thuis van TheNewMotion. De laadpaal heeft een vermogen van 7,2Kwh maar mij is verteld dat ik er max zo'n 4Kwh van kan benutten i.c.m. nieuwe Hyundai Ioniq. De auto kan zo'n 7Kwh thuisladen maar dit kan ik dus niet benutten. Iemand enig idee hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:01
Resdogg schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:04:
Ik krijg binnenkort een laadpaal thuis van TheNewMotion. De laadpaal heeft een vermogen van 7,2Kwh maar mij is verteld dat ik er max zo'n 4Kwh van kan benutten i.c.m. nieuwe Hyundai Ioniq. De auto kan zo'n 7Kwh thuisladen maar dit kan ik dus niet benutten. Iemand enig idee hoe dit zit?
Welke aansluiting heb je? Met DLB kun je wel iets sneller laden dan 4kWh.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De nieuwe Ioniq heeft toch 3 fase laden? Dan krijg je ook de verkeerde laadpaal thuis (een enkelfase paal).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Inspired schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:07:
[...]

Welke aansluiting heb je? Met DLB kun je wel iets sneller laden dan 4kWh.
MOet nog geleverd worden en ik ben een absolute leek op dit gebied. Lees het volgende op de website van TNM: "De Hyundai Ioniq is geschikt om 1-fase 30A te laden. Op een 220/240 Volt netwerk komt dit neer op een laadsnelheid van 6.6 kW."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Resdogg schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:11:
[...]

MOet nog geleverd worden en ik ben een absolute leek op dit gebied. Lees het volgende op de website van TNM: "De Hyundai Ioniq is geschikt om 1-fase 30A te laden. Op een 220/240 Volt netwerk komt dit neer op een laadsnelheid van 6.6 kW."
En je hebt een 1 fase aansluiting? Dan zou je met DLB gewoon de max kunnen laden als er verder niet veel verbruik is. Of zonder DLB auto aan het eind van de avond inprikken en op 30a laden. Al krijg je hem met 25a ook wel weer vol in een nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 08-12-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Inspired schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:13:
[...]

En je hebt een 1 fase aansluiting? Dan zou je met DLB gewoon de max kunnen laden als er verder niet veel verbruik is. Of zonder DLB auto aan het eind van de avond inprikken en op 30a laden. Al krijg je hem met 25a ook wel weer vol in een nacht.
Ik zal er morgen nog even achteraan bellen. Dit is wat vaag. In het gesprek kwam wel 3 keer 25 ampere te spraken dus wellicht wel 3-fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Resdogg schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:18:
[...]

Ik zal er morgen nog even achteraan bellen. Dit is wat vaag. In het gesprek kwam wel 3 keer 25 ampere te spraken dus wellicht wel 3-fasen?
Is er iemand bij je geweest dan? NM weet niet of je 1 of 3 fase heeft. Zul je zelf moeten (laten) checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Resdogg schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:04:
De nieuwe ioniq laad ook op 1-fase net als zijn voorganger echter kan de interne lader wel maximaal 32A aan.

Nu is het inderdaad afhankelijk van de aansluiting in je woning wat de maximale capaciteit en of er Dynamic load balancing wordt toegepast.

Heeft je woning 1x35A dan kan je zonder DLB maximaal laden met 16A -> +/- 3.6kw
Met DLB kan dit maximaal naar 32A gaan (als het stroom verbruik laag is in je woning) 7.2kwh

Heb je een 3 fase 25A aansluiting dan zal de ioniq hier maar 1 fase van gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zondag 8 december 2019 @ 06:04:
@Hachy goed verhaal! Diep respect dat je deze ondoorzichtige markt in kaart brengt. Dat verhaal van die Steiermark pas is wel weer een voorbeeld dat er nog een cowboytoestanden voorkomen. Benieuwd of Herman dit opgelost krijgt, zeker omdat ie geen SMS kreeg dat ie boven z’n bundel ging?
offtopic:
Denken we trouwens wel aan het juist gebruik van licenties voor plaatjes op je blog? De landkaart bijvoorbeeld is Creative Commons van Wikipedia en moet dus naamsvermelding en licentie vermeld hebben ;)
Ja, hij kreeg geen herinneringen. Ik ben ook wel benieuwd hoe het verhaal van Herman afloopt.

Thx, bron vermeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 08-12-2019 16:23 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10 21:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Mooi verhaal, dank je wel!
Man wat baal ik ervan dat die Steiermark weggevallen is, rijden wordt echt stuk duurder zo :'(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51
teacher schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:36:
[...]

Vervang kwh door liters en fases door kranen en je snapt hem ;)
Een e golf heeft een "tank" van 32 "liter" (lees: capaciteit van 32kwh) waarmee je plm 170km kan rijden.
Die vul je met een gewoon laadpunt op 1 fase (een kraan waar 3.6 liter per uur uitkomt) in ongeveer 9 uur 32/3,6 is 8,8. Die 9 uur is alleen als je accu helemaal leeg is. Nu kan een e-golf met 2 fases laden, waarbij je de laadtijd kan halveren tov. 1 fase.

Wat je moet berekenen is hoeveel kilometers je doorgaans per dag rijdt. Als dat minder dan 150 per dag is, kom je met een heel simpel laadpunt (1 fase) een heel eind: elk uur laden is dan 19 kilometer bereik erbij en ben je met 8 uur laden wel klaar.
Als ik op de site van een leverancier kijk en het voertuig invul, krijg ik als geschikte laadpaal bijvoorbeeld de Webasto Pure 11kw eruit. Is dat dan overkill of kan het geen kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

berndw schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:36:
[...]

Als ik op de site van een leverancier kijk en het voertuig invul, krijg ik als geschikte laadpaal bijvoorbeeld de Webasto Pure 11kw eruit. Is dat dan overkill of kan het geen kwaad?
Kan geen kwaad, maar je moet wel kijken dat er genoeg stroom over blijft voor de rest van je huis.
Je kan niet oneindig kranen openzetten ;)

Je wil dan misschien een laadpunt wat kan praten met je (recente) slimme meter zodat de kraan naar je auto een beetje dichtgaat als je ergens anders een kraan openzet... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21:12
Dank je,

Nu Steiermark is weggevallen, is uit jouw stukje de flat rate van Waydo wel weer een eyeopener.
Ik schat op jaarbasis ca. 8.000 kWh te laden. Dan is Waydo feitelijk nog een betere optie dan Steiermark aangezien bij Steiermark de flatrate beperkt was tot 2.800 kWh. Het meerdere zou dan weer aanzienlijk duurder zijn dan de 12cent/kWh van Steiermark. Met Waydo kom ik dus bij 8.000 kWh uit op 13 cent/kWh. en break even t.o.v. eigen stroom a 0,225/kWh ligt op 4.800 kWh. En het aardige is dat Waydo als ik het goed begrijp ook inclusief snelladen is.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Waydo?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan kun je momenteel beter bij Ionity laden, de snellader op de A27 heeft nog steeds de sticker van gratis laden er op zitten. Net nog gedaan natuurlijk. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:34
eltron schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:06:
[...]

Dank je,

Nu Steiermark is weggevallen, is uit jouw stukje de flat rate van Waydo wel weer een eyeopener.
Ik schat op jaarbasis ca. 8.000 kWh te laden. Dan is Waydo feitelijk nog een betere optie dan Steiermark aangezien bij Steiermark de flatrate beperkt was tot 2.800 kWh. Het meerdere zou dan weer aanzienlijk duurder zijn dan de 12cent/kWh van Steiermark. Met Waydo kom ik dus bij 8.000 kWh uit op 13 cent/kWh. en break even t.o.v. eigen stroom a 0,225/kWh ligt op 4.800 kWh. En het aardige is dat Waydo als ik het goed begrijp ook inclusief snelladen is.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Waydo?
Yes, ik heb al een aantal maanden de Waydo pas. Niet goedkoop met 85 euro per maand, voor mij ongeveer gelijk (22000km per jaar) aan ecotap gebruiken voor 0.3 euro bij mijn lokale laadpaal. Maar geeft wel een gevoel van luxe om onbeperkt te laden.

Allego snelladers doen het inderdaad gewoon. Geen problemen. De betaling moet maandelijks middels een losse overboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hunkaroglu schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:02:
Ik heb gisteren nogmaals met een paar geactiveerde passen van Maingau proberen te laden bij Fastned. Maar helaas. Geen enkele pas deed het, nadat ik op start druk en kaartje scan, keert hij weer terug naar menu.

Ik heb zelf nog niet geprobeerd bij andere palen.

Gebeld met Fastned en zij hebben gezegd dat er geen problemen zijn.

Lukt het iemand anders wel met Maingau pas bij Fastned?
Maingau zou gewoon moeten werken bij Fastned . Als je de Maingau pas nog niet lang heb dan niet. De aanmelding van je pas bij Fastned gaat een aantal weken zowel niet een paar maanden overheen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
evtje schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:07:
[...]

Maingau zou gewoon moeten werken bij Fastned . Als je de Maingau pas nog niet lang heb dan niet. De aanmelding van je pas bij Fastned gaat een aantal weken zowel niet een paar maanden overheen.
Ik heb gisteren ook bij een openbare laadpaal geprobeerd. Daar werken ze ook niet.

Ik heb ze maar gemaild. Snap er niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dan kan kloppen. Bij openbare laadpalen werkt de Maingau pas maar op een paar netwerken waarvan de bekendsten Allego en Ecotap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Iemand enig idee hoe ik achter het tarief kan komen van; https://nl.chargemap.com/kieshecker-weg-dusseldorf.html?

Op Ladenetz.de kan ik de paal wel vinden maar daar staat geen tarief bij. Paal is volgens mij van SWD AG maar die hebben voor zover ik kan vinden geen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 18:26
Op kantoor gaan we waarschijnlijk kijken naar nieuwe laadpalen. De huidige EV box werken niet fijn met diverse auto's uit ons park (vraag me niet waarom) en zijn om totaal onduidelijke reden geknepen op 12A (wat ik met een granny lader ook haal).

Het wagenpark bestaat uit een aantal verschillende merken/types dus ook een mix van 1/3 fase laders etc. Ik zou het liefst naar 3 dubbele 22kW palen gaan zodat we zowel enkel als 3 fase redelijk snel kunnen laden (wat waarschijnlijk wel nieuw graafwerk gaat betekenen want ik geloof dat er 2.5mm^2 in de grond ligt).

Heeft iemand een beetje een idee/ervaring met palen? We hoeven geen back-end, maar willen wel ongeoorloofd gebruik door bezoekers tegen gaan. Een simpele sleutelschakelaar bv zou daar al voor volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:10:
Op kantoor gaan we waarschijnlijk kijken naar nieuwe laadpalen. De huidige EV box werken niet fijn met diverse auto's uit ons park (vraag me niet waarom) en zijn om totaal onduidelijke reden geknepen op 12A (wat ik met een granny lader ook haal).

Het wagenpark bestaat uit een aantal verschillende merken/types dus ook een mix van 1/3 fase laders etc. Ik zou het liefst naar 3 dubbele 22kW palen gaan zodat we zowel enkel als 3 fase redelijk snel kunnen laden (wat waarschijnlijk wel nieuw graafwerk gaat betekenen want ik geloof dat er 2.5mm^2 in de grond ligt).

Heeft iemand een beetje een idee/ervaring met palen? We hoeven geen back-end, maar willen wel ongeoorloofd gebruik door bezoekers tegen gaan. Een simpele sleutelschakelaar bv zou daar al voor volstaan.
Kijk eens naar de mogelijkheden van de go-echarger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@_-= Erikje =-_ Nog iets van loadbalancing nodig, of zijn jullie hoofdzekeringen/automaten van een dusdanig formaat dat alle auto's tegelijkertijd op vol vermogen kunnen laden?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:35:
@_-= Erikje =-_ Nog iets van loadbalancing nodig, of zijn jullie hoofdzekeringen/automaten van een dusdanig formaat dat alle auto's tegelijkertijd op vol vermogen kunnen laden?
Er komt hier 3*1000A binnen en veel meer als een paar tl balken hebben we niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
bruneelm schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:28:
[...]

Kijk eens naar de mogelijkheden van de go-echarger
Die zien er prima uit, alleen de kabel opening aan de bovenkant ben ik nog niet direct fan van, maar daar is vast wat op te verzinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyvernie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-10 08:16
Is de laadpas ook leverbaar in Nederland ? _/-\o_
t0mmiiiii schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:14:
[...]

Yes, ik heb al een aantal maanden de Waydo pas. Niet goedkoop met 85 euro per maand, voor mij ongeveer gelijk (22000km per jaar) aan ecotap gebruiken voor 0.3 euro bij mijn lokale laadpaal. Maar geeft wel een gevoel van luxe om onbeperkt te laden.

Allego snelladers doen het inderdaad gewoon. Geen problemen. De betaling moet maandelijks middels een losse overboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@_-= Erikje =-_ Kabel opening aan de bovenkant is gewoon dom. Dat moet je niet willen.

Hebben ze soms niet genoeg kabels ingegraven waardoor het nu zo lastig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Inspired schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:22:
Iemand enig idee hoe ik achter het tarief kan komen van; https://nl.chargemap.com/kieshecker-weg-dusseldorf.html?

Op Ladenetz.de kan ik de paal wel vinden maar daar staat geen tarief bij. Paal is volgens mij van SWD AG maar die hebben voor zover ik kan vinden geen app.
Via chargeprice.app kom ik op deze prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nzixneOwX8LpO7Hs3qyhyQpb/thumb.jpg

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hyena schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:57:
[...]

Via chargeprice.app kom ik op deze prijzen:
[Afbeelding]
Thanks, die app/site had ik nog niet in mijn bookmarks staan. Blijft allemaal echt onduidelijk maar goed. Ga er maar niet vanuit dat ik daar kan laden. Dan kan het alleen maar meevalen. Bij een andere paal daar staat een flat fee tarief van 6 EUR. Dat zou met Paypal moeten kunnen. Het idee is om de auto daar te laten staan als er een paal vrij is voor een kleine twee weken. Ga dat niet doen als het onduidelijk is wat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
daemonix schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:10:
@_-= Erikje =-_ Kabel opening aan de bovenkant is gewoon dom. Dat moet je niet willen.

Laten we het erop houden dat de wagenpark beheerder niet echt verstand van elektra heeft ;-) daarnaast zijn de bestaande EV-box laders al een tijdje uit de garantie maar ook gewoon niet fatsoenlijk geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:57
Gisteren de Cedel P1 versterker geplaatst, werkt erg goed. Op deze 33 meter kabel lijkt de loadbalance sneller in te grijpen dan zonder versterker.

Erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
wesleyvernie schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:09:
Is de laadpas ook leverbaar in Nederland ? _/-\o_
[...]
Ik heb de Waydo pas gekregen in Augustus in Zoetermeer, dus, ja!

Qua snelladers kun je dus geen Fastned of Ionity gebruiken, maar alleen Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

t0mmiiiii schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:26:
[...]

Vragen: in Duitsland schijnt Waydo wél bij Ionity te werken. Heb jij Ionity al buiten NL getest? Heb je al eens gemerkt dat je werd 'geknepen' qua laadsnelheid? In Duitsland schijnen mensen met Kona's bij snelle Allego-laders maar 45kW te halen, en met de servicedesk (van Allego) bellen gaf als antwoord dat ze een lagere snelheid kregen aangeboden door de gebruikte laadpas.. Dit is dus voor mij niet te controleren en geldt voorlopig als een 'heb van horen zeggen'-verhaal, benieuwd naar jouw tests.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Inspired schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:55:
[...]

Thanks, die app/site had ik nog niet in mijn bookmarks staan. Blijft allemaal echt onduidelijk maar goed. Ga er maar niet vanuit dat ik daar kan laden. Dan kan het alleen maar meevalen. Bij een andere paal daar staat een flat fee tarief van 6 EUR. Dat zou met Paypal moeten kunnen. Het idee is om de auto daar te laten staan als er een paal vrij is voor een kleine twee weken. Ga dat niet doen als het onduidelijk is wat de kosten zijn.
Wil je het laadpunt gaan gebruiken, bezet houden voor 2 weken? Dat lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat je met Maingau daar prima kan laden. Met een Stadswerke Düsseldorf laad je gratis maar wel maandelijkse kosten voor de pas.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Op de ene site komt er een 11kw laadpaal als ideale oplossing voor de e-golf uit de vergelijking en op de andere site komt er een 1 fase 16A 3.7kw uit.

https://evhub.nl/elektrische-auto/volkswagen-e-golf/

Maar als de uitleg hierboven over de 'kranen' lees, duurt het 9 uur voordat de auto vol is. Voor nu is dat niet zo heel erg, maar stel over een aantal jaar wil ik een auto die een groter accupakket heeft, dan is dat misschien te weinig.

Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:13
Waarom bepaalt de grootte van je accupakket hoeveel kilometer je per dag rijdt? Met die 9 uur laden krijg je bij een grotere accu hetzelfde aantal km. Je hoeft alleen minder vaak te laden.

Maar goed, grote kans dat jouw volgende EV op 3 fasen laadt, dus voorbereiden daarop bij de aanleg van kabels kan geen kwaad.

[ Voor 25% gewijzigd door pmiddeld op 09-12-2019 17:50 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:28:
[...]

Er komt hier 3*1000A binnen en veel meer als een paar tl balken hebben we niet :D
@_-= Erikje =-_ Dat lijkt leuk, maar als je vastrecht betaalt voor zo'n enorme capaciteit, maar toch niet meer gebruikt dan een paar TL-balken, betaal je dan niet heel veel teveel?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

daemonix schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:10:

@daemonix Hoe kom je erbij dat er nu een kabelopening aan de bovenkant zit?
Heb ik ergens een foto gemist?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hyena schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:16:
[...]

Wil je het laadpunt gaan gebruiken, bezet houden voor 2 weken? Dat lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat je met Maingau daar prima kan laden. Met een Stadswerke Düsseldorf laad je gratis maar wel maandelijkse kosten voor de pas.
Dat was wel het idee ja. Het is per slot van rekening een (lang)parkeergarage. Het heeft anders niet veel zin om daar te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:13
Inspired schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:23:
[...]

Dat was wel het idee ja. Het is per slot van rekening een (lang)parkeergarage. Het heeft anders niet veel zin om daar te gaan laden.
Tja, een laadpaal gedurende 14 dagen bezet houden voor een paar uur laden lijkt me toch ook weer niet de bedoeling. Kun je niet in de buurt snelladen ofzo voor vertrek of bij aankomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
its_me_ schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:34:
[...]

Tja, een laadpaal gedurende 14 dagen bezet houden voor een paar uur laden lijkt me toch ook weer niet de bedoeling. Kun je niet in de buurt snelladen ofzo voor vertrek of bij aankomst?
Dat ga ik dan doen ja. Is wat omrijden maar wel te doen. Al lijkt het me juist de bedoeling van de palen om daar aan te hangen tijdens lang parkeren. Anders zijn de palen wat nutteloos. Niemand gaat na zijn trip nog even 3 uur wachten om 30kWh te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
fewips schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:07:
[...]

Vragen: in Duitsland schijnt Waydo wél bij Ionity te werken. Heb jij Ionity al buiten NL getest? Heb je al eens gemerkt dat je werd 'geknepen' qua laadsnelheid? In Duitsland schijnen mensen met Kona's bij snelle Allego-laders maar 45kW te halen, en met de servicedesk (van Allego) bellen gaf als antwoord dat ze een lagere snelheid kregen aangeboden door de gebruikte laadpas.. Dit is dus voor mij niet te controleren en geldt voorlopig als een 'heb van horen zeggen'-verhaal, benieuwd naar jouw tests.
Dat durf ik helaas niet te zeggen, dat ik Ionity noemde was alleen vanuit de theorie.
Ik heb een Leaf met chademo en max 48 kW laadsnelheid :) Ionity ondersteunt geen chademo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:09
evtje schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:07:
[...]

En sommige passen (XX*MEG) pasnummers werken idd niet.

Als ik de Maingau kaart wil koppelen zegt ie overigens, dat m’n kaart niet geactiveerd / verlopen is.
Zal eens kijken wat ie doet als ik hem er voor houd...

[ Voor 30% gewijzigd door _Marcel_1973 op 09-12-2019 20:35 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

fewips schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:07:
[...]

Dat laatste verhaal klinkt weinig plausibel. Het is in voordeel van een aanbieder, als eenmaal de infrastructuur is aangelegd, een zo hoog mogelijke laadsnelheid aan te bieden, aangezien die dan een hogere beschikbaarheid heeft. Dus ook iemand die een laadpas heeft die voor de operator minder oplevert; die wil je zo snel mogelijk weer onderweg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:20:
[...]

Dat was een reactie op _-= Erikje =-_ in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
_Marcel_1973 schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:41:
[...]

Vandaag mailtje gehad van Maingau waarom ze niet werkten. Ik moest in de app van hun mijn betaalgegevens invoeren. Die had ik nog niet gedaan. Daarna niet meer geprobeerd.

Hoe lang duurt het voordat Fastned iets gaat factureren? Ik heb nu met meerdere passen bij Fastned opgeladen, maar nog bij geen enkele een factuur gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 22:06
berndw schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:31:
Op de ene site komt er een 11kw laadpaal als ideale oplossing voor de e-golf uit de vergelijking en op de andere site komt er een 1 fase 16A 3.7kw uit.

Maar als de uitleg hierboven over de 'kranen' lees, duurt het 9 uur voordat de auto vol is. Voor nu is dat niet zo heel erg, maar stel over een aantal jaar wil ik een auto die een groter accupakket heeft, dan is dat misschien te weinig.

Wat is nu wijsheid?
Wat ik gedaan heb (ook eGolf) is 3fase kabel neergelegd (wat pmiddeld ook zegt) en die op 1 fase paal aangesloten. Redenen waren o.a.:
  • 1 fase laadpunten zijn goed tweedehands te vinden. Als je geen verrekening wilt dan is het aanbod groter dan als je dit wel wilt.
  • eGolf is met 1 fase praktisch altijd vol de volgende ochtend
  • Bij eGolf is laadsnelheid van een 3 fase laadpaal maar 2x zo snel.
  • Kabel vervangen is veel werk
Tegen de tijd dat je een 3-fase EV hebt dan is het aanbod aan laadpalen ook weer verbeterd (goedkoper/beter).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
t0mmiiiii schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:01:
[...]

Dat durf ik helaas niet te zeggen, dat ik Ionity noemde was alleen vanuit de theorie.
Ik heb een Leaf met chademo en max 48 kW laadsnelheid :) Ionity ondersteunt geen chademo.
Op ongeveer 20% van de stations staan ook triplechargers met AC43 en Chademo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_Marcel_1973 schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:41:
[...]

Als ik de Maingau kaart wil koppelen zegt ie overigens, dat m’n kaart niet geactiveerd / verlopen is.
Zal eens kijken wat ie doet als ik hem er voor houd...
Fastned geeft inmiddels zelf aan dat de Maingau kaarten niet meer te koppelen zijn. Mijn XX*MEG kaart is gewoon gekoppeld nog uit de tijd dat dat nog prima kon.

https://support.fastned.n...ok-laden-met-een-laadpas-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hachy schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:09:
[...]

Fastned geeft inmiddels zelf aan dat de Maingau kaarten niet meer te koppelen zijn. Mijn XX*MEG kaart is gewoon gekoppeld nog uit de tijd dat dat nog prima kon.

Maar de pas werkt dan nog wel gewoon, of ook niet?

[ Voor 0% gewijzigd door _Marcel_1973 op 09-12-2019 21:14 . Reden: Typo ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Jawel de pas werkt prima, op de paslezer. Je kan hem alleen niet koppelen in je app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Thnx @Hachy Kan ik met een gerust hart de nieuwe wagen halen vrijdag ;)

Hmm, meer mensen die niet kunnen inloggen bij Flow?
Ik kom niet ingelogd en m’n gebruikersnaam en e-mailadres herkent de website niet. En toch heb ik een laadpas van ze...
benieuwd hoe ik dan een nota ga ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

berndw schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:31:

Wat is nu wijsheid?
Wijsheid is om alvast rekening te houden met eventuele uitbreiding. Dat wil zeggen dat je een 3 fasenkabel van voldoende dikte trekt, samen met 1 of 2 netwerkkabels. Die kabel sluit je aan op je 1 fase laadpunt. (Je trekt dus 3 waterleidingen, maar sluit maar 1 kraan aan). Tegen de tijd dat je wil uitbreiden, vervang je het laadpunt en sluit de andere kabels aan. Kabels zijn niet de meeste kosten, maar het is wel het meeste werk om te vervangen, zeker als eea ingegraven zit.

En die 9 uur van hierboven is alleen als de accu helemaal leeg is. Stel, je werk is 25 km verderop, dan heb je aan het einde van de dag 50km gereden. Misschien nog een boodschapje, dus 55 km gereden. Dat is met een simpel laadpunt plm 3 uur laden.

Wij staan op het punt om een auto te kopen met een dikkere accu, maar het laadpunt laat ik nog even hangen. De kilometers per dag blijven immers vooralsnog hetzelfde. :)

En inderdaad, ik heb ook een simpel laadpunt (1 fase, 3,7kw) maar er loopt wel een 3 fasenkabel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou ja, meestal duurt het wel een paar weekjes voordat nieuwe Maingau passen bij Fastned werken. Ik weet niet hoe lang jij de jouwe al hebt?

Flow is een jaar geleden overgenomen door Eneco. Misschien heeft het daarmee te maken.
Het oude portaal werkt hier inderdaad ook niet meer: https://my.flowcharging.com/account/Login.aspx

Zo te zien is er een nieuw portaal: https://portal.flowcharging.com/ maar met een andere userbase want mijn accountgegevens voor Flow werken er niet en ook de password mailer herkent m'n mailadressen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:20:
[...]

Kijk ook eens naar https://go-e.co/produkte/ 1e foto rechts. Hoe dom wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hachy schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:44:
Nou ja, meestal duurt het wel een paar weekjes voordat nieuwe Maingau passen bij Fastned werken. Ik weet niet hoe lang jij de jouwe al hebt?

Flow is een jaar geleden overgenomen door Eneco. Misschien heeft het daarmee te maken.
Het oude portaal werkt hier inderdaad ook niet meer: https://my.flowcharging.com/account/Login.aspx

Zo te zien is er een nieuw portaal: https://portal.flowcharging.com/ maar met een andere userbase want mijn accountgegevens voor Flow werken er niet en ook de password mailer herkent m'n mailadressen niet.
Maingau: Ruim een maandje nu in huis, nog niet gebruikt.
Flowcharging: ik zal de pas eens gebruiken en zien wat er gebeurt. Gebeurt er niets, heb ik altijd nog een backup in de tas. overigens via: https://www.flowcharging.com/mijn-account/ kom ik wel ingelogd, maar is mijn laadpas “in behandeling” terwijl die hier op tafel ligt. En verder kun je in die omgeving daar niet bijster veel doen.

[ Voor 11% gewijzigd door _Marcel_1973 op 09-12-2019 21:55 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
teacher schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:41:
[...]

Wijsheid is om alvast rekening te houden met eventuele uitbreiding. Dat wil zeggen dat je een 3 fasenkabel van voldoende dikte trekt, samen met 1 of 2 netwerkkabels. Die kabel sluit je aan op je 1 fase laadpunt. (Je trekt dus 3 waterleidingen, maar sluit maar 1 kraan aan). Tegen de tijd dat je wil uitbreiden, vervang je het laadpunt en sluit de andere kabels aan. Kabels zijn niet de meeste kosten, maar het is wel het meeste werk om te vervangen, zeker als eea ingegraven zit.

En die 9 uur van hierboven is alleen als de accu helemaal leeg is. Stel, je werk is 25 km verderop, dan heb je aan het einde van de dag 50km gereden. Misschien nog een boodschapje, dus 55 km gereden. Dat is met een simpel laadpunt plm 3 uur laden.

Wij staan op het punt om een auto te kopen met een dikkere accu, maar het laadpunt laat ik nog even hangen. De kilometers per dag blijven immers vooralsnog hetzelfde. :)

En inderdaad, ik heb ook een simpel laadpunt (1 fase, 3,7kw) maar er loopt wel een 3 fasenkabel heen.
Ik zie alleen nog niet heel veel prijsverschil tussen de laders, dus op dit moment denk ik dat een 11kw lader ook kan. Stel dat de auto, of de kilometers, wijzigen dan hangt er alvast een lader die dat aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goed punt. Wel is het, bij een 11kw lader (3 fases a 3,7kw) belangrijk dat je oplet hoeveel stroom er voor de rest van je huis overblijft (3 keer 2kw). Een laadpunt die kan loadbalancen is dan wel peace of mind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:09:
[...]

Je kan de pas nog steeds koppelen via de Fastned-website ipv de app.
Echter, ik weet niet zeker of de facturatie dan goed verloopt (=voor het juiste tarief). Ik heb laatst even testsessie gedaan om dit te achterhalen, maar het duurt een tijdje voordat het zichtbaar zou worden op mijn MainGau factuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:50:
[...]

Kijk ook eens naar https://go-e.co/produkte/ 1e foto rechts. Hoe dom wil je het hebben?
tja, vrijwel elke laadpaal die je op zijn rug legt heeft het contact dan boven. De Go-e charger op de foto is volgens mij de mobiele versie dus contact kun je elke kant op leggen. De vaste versie hang je aan de muur waarbij contact niet naar boven maar naar voren staat, zoals bij vrijwel alle laadpalen, met een keurig klepje tegen regen, vuil etc.
Verder ken ik de Go-e charger niet uit eigen ervaring, al had ik hem wel op het lijstje van mogelijkheden staan. Goedkope oplossing voor wie zo iets zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:10:
[...]

tja, vrijwel elke laadpaal die je op zijn rug legt heeft het contact dan boven. De Go-e charger op de foto is volgens mij de mobiele versie dus contact kun je elke kant op leggen. De vaste versie hang je aan de muur waarbij contact niet naar boven maar naar voren staat, zoals bij vrijwel alle laadpalen, met een keurig klepje tegen regen, vuil etc.
Verder ken ik de Go-e charger niet uit eigen ervaring, al had ik hem wel op het lijstje van mogelijkheden staan. Goedkope oplossing voor wie zo iets zoekt.
Het gaat om de mains kabel invoer, die van boven is gewoon amateurisme. Op het moment dat men een behuizing al niet knap voor elkaar krijgt, waarom zou de complexere electronica dan beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Exact mijn punt. Volgens mij zijn ze hier ook al eerder aan de orde geweest om exact hetzelfde. Ik kan me vergissen natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GoldenSample schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:31:
[...]

Het gaat om de mains kabel invoer, die van boven is gewoon amateurisme. Op het moment dat men een behuizing al niet knap voor elkaar krijgt, waarom zou de complexere electronica dan beter zijn?
Je hoeft hem niet ondersteboven te hangen mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:39:
[...]

Je hoeft hem niet ondersteboven te hangen mi.
Dus het socket op z'n kop en de klep naar onder toe open is 'rechtop'? Bijzonder ontwerp dan, nog amateuristischer wordt dan de 'pro' versie, waar het scherm dan naar beneden gericht is. Zodat de kinderen Peppa the Pig kunnen kijken oid? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GoldenSample schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:43:
[...]

Dus het socket op z'n kop en de klep naar onder toe open is 'rechtop'? Bijzonder ontwerp dan, nog amateuristischer wordt dan de 'pro' versie, waar het scherm dan naar beneden gericht is. Zodat de kinderen Peppa the Pig kunnen kijken oid? :+
Daar heb je wel een punt. Zie nu dat het ontwerp echt bedoeld is om de invoer van boven te laten komen. Voor binnen geen probleem, maar waarom zou je dat buiten zo doen. Zal vast wel waterdicht zijn, maar blijft een risico dat gemakkelijk vermeden kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:51:
[...]

Daar heb je wel een punt. Zie nu dat het ontwerp echt bedoeld is om de invoer van boven te laten komen. Voor binnen geen probleem, maar waarom zou je dat buiten zo doen. Zal vast wel waterdicht zijn, maar blijft een risico dat gemakkelijk vermeden kon worden.
Zou anders nogal vreemd zijn, dat ze overal op hun website het ding 'verkeerd' monteren.

Onervarenheid/amateurisme, velen zijn ze voor gegaan maar dan wel 5+ jaar terug. Menig gensneuvelde Keba heb ik in m'n handen gehad, water door de cablegland & een geoxideerd printplaatje. Er is een rede waarom gerenommeerde merken, Keba inclusief, dit nu niet meer zo doen. Verder is het in theorie inderdaad IP54 of meer, in de praktijk vaak niet, again, been there done that, recept voor problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 10-12-2019 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En het is zo ontzettend simpel om het beter te doen, ik begrijp niet dat dit soort ontwerpen nog bestaat. Water is uitermate hardnekkig en zal een weg naar binnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 01:10:
En het is zo ontzettend simpel om het beter te doen, ik begrijp niet dat dit soort ontwerpen nog bestaat. Water is uitermate hardnekkig en zal een weg naar binnen vinden.
Onvolwassenheid van de markt, een kunststof behuizing maken die (soort van) werkt is een stuk eenvoudiger dan electonica. Veelal komen dit soort bedrijfjes voort uit wat electronica/software ingenieurs. De behuizing is dan vaak een moetje waarbij onderschat wordt hoeveel kennis er in het ontwerpen van een echt goede behuizing gaat. Dit 'werkt' immers 'ook'. Of het ook fail safe qua installatie is en de volledige levensduur 'werkt', dat is een andere vraag.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 10-12-2019 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-10 16:09
GoldenSample schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 00:43:
[...]

maar misschien is de paal wel specifiek ontworpen voor gebruik in parkeerkelders en parkeergarages, waar de aanvoer uit een plafondgemonteerde kabelgoot komt?

en dus geen amateurisme, maar geboren uit vraag vanuit de markt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
wowter1976 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:18:
[...]

maar misschien is de paal wel specifiek ontworpen voor gebruik in parkeerkelders en parkeergarages, waar de aanvoer uit een plafondgemonteerde kabelgoot komt?

en dus geen amateurisme, maar geboren uit vraag vanuit de markt....?
Je moet altijd en overal rekening houden met van boven komend water in publieke ruimtes, dus ook in 'droge' parkeergarages. Je weet simpelweg niet wat iemand daarbovenop zet. Of baldadig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
da_Mastah schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:17:
[...]

Je kan de pas nog steeds koppelen via de Fastned-website ipv de app.
Echter, ik weet niet zeker of de facturatie dan goed verloopt (=voor het juiste tarief). Ik heb laatst even testsessie gedaan om dit te achterhalen, maar het duurt een tijdje voordat het zichtbaar zou worden op mijn MainGau factuur)
Hoe doe je dit dan? Hoe vul je dan bijv je kaartnummer in? Die van mij begint met DE*MEG* en dan nog een aantal nummers

Bij mij gaf hij de volgende melding. Pas is niet geactiveerd, verlopen of geblokkeerd. Neem contact op met je pasleverancier of koppel een andere pas, bankpas of credit card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-10 22:37
Is er iemand die al iets van Steiermark vernomen heeft m.b.t. het beëindigen van het lopende contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hippe Lip schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:18:
[...]

@_-= Erikje =-_ Dat lijkt leuk, maar als je vastrecht betaalt voor zo'n enorme capaciteit, maar toch niet meer gebruikt dan een paar TL-balken, betaal je dan niet heel veel teveel?
Tsja, zit in de huurprijs dus 't kost verder niet direct iets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Afaik heeft de Tesla Wall Charger ook een optie om de power inlet van boven te laten komen, middels een speciale sokkel die je dan eerst moet monteren. In die sokkel wordt het water op juiste wijze afgevoerd voordat de kabel de Wall Charger binnenkomt. Als je de power inlet van onder laat komen heb je die speciale sokkel dus niet nodig.

Mogelijk dat dit bij de Go-E ook zo werkt en zit die 'sokkel' geïntegreerd?!

[ Voor 4% gewijzigd door RomeoJ op 10-12-2019 09:12 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:00:
Als het al in de huurprijs zit waarom willen jullie dan wel gebruik door bezoekers weren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
Weet iemand of een Renault Zoe uit 2014 op dezelfde laadpaal kan opladen als een nieuwe 2020 ioniq? Kan allebei op 1-fase tot 7,4Kwh volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
Dat is mooi! gaan we die maar is bestellen.

als alternatief voor onze Energie Steiermark laadpas.
t0mmiiiii schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:26:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyvernie
Ik heb contact opgenomen met Energie Steiermark wat de vervolg stappen zijn.

Ze zijn het in werking aan het stellen maar konden niet meer informatie geven hierover en gaven aan geduld te hebben.

Ik hoop natuurlijk dat ik snel iets hoor

'' You will receive a new invoice with your credit for the remaining months. Please be patient, your invoice will be created as soon as possible.''

Jammer dat het voorbij is! nu maar is Waydo bestellen.
NielsOo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:24:
Is er iemand die al iets van Steiermark vernomen heeft m.b.t. het beëindigen van het lopende contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:00:
[...]

Gebruikelijk is om dat soort kosten in een huurcontract afzonderlijk af te rekenen. Dus het zit dan in de huurprijs, maar die bestaat uit de kale huur + servicekosten waaronder bijvoorbeeld onderhoud, energie en eventueel belastingen en/of verzekeringen. Maar als het in de huurprijs zit zonder dat het zichtbaar is, betaal je er natuurlijk wel voor en kan het lonen om af te schalen en een korting op de huurprijs af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Resdogg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:45:
Weet iemand of een Renault Zoe uit 2014 op dezelfde laadpaal kan opladen als een nieuwe 2020 ioniq? Kan allebei op 1-fase tot 7,4Kwh volgens mij?
ioniq is 1 fase, renault 3 fase,
maar beide werken (waarschijnlijk 1 fase dan)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
JeroenE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:39:
[...]
Als het al in de huurprijs zit waarom willen jullie dan wel gebruik door bezoekers weren?
Omdat we geen vreemden achter de hekken willen hier en zelf de plaatsen nodig hebben voor auto's van het personeel. We hebben eerder laders uit de buurt gehad 8)7 (en ja er staat een heul groot hek om het pand)

Huur is voor zover ik weet all-in; dus afschalen is niet interessant voor ons momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Bezoekers is wat anders dan vreemden. @_-= Erikje =-_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:02:
Omdat we geen vreemden achter de hekken willen hier en zelf de plaatsen nodig hebben voor auto's van het personeel. We hebben eerder laders uit de buurt gehad 8)7 (en ja er staat een heul groot hek om het pand)
Als je alle plekken zelf nodig hebt dan is het inderdaad niet fijn als er andere mensen komen laden. Wij hebben wel eens briefjes onder ruitenwissers gestopt etc. Dat was dan niet eens voor het laden maar omdat men er gewoon parkeerde met een brandstofauto. Dat was eerlijk gezegd na een handjevol briefjes (in totaal, niet per persoon) ook voorbij.

Je kan ook nog iets verzinnen als "laden na 18:00 en zorg ervoor dat om 08:00 je auto weer weg is" ofzo, maar dan moet je wel met die mensen afspraken kunnen maken natuurlijk.

Tenminste, ik neem even aan dat jullie wel een heul groot hek hebben maar blijkbaar ook een ingang die niet afgesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

On-topic reply vanuit het Kia e-Niro topic ;)
Niro-E schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:47:
[...]

Volgens paragraaf 314.2 in de NEN 1010 "Delen van installaties die onafhankelijk van elkaar moeten worden bedreven, moeten door afzonderlijke distributiegroepen zijn gevoed, waarbij deze stroomketens niet worden beïnvloed door storingen in andere stroomketens."

Wanneer je niet selectief bent met je automaat kun je niet waarborgen dat andere stroomketens worden beinvloed door storingen, omdat je mogelijk pas tript op je hoofdautomaat. Deze eis wordt met een gelijkwaardige automaat dus niet geborgd.

In paragraaf 710.535.1 "Selectiviteit moet zijn gewaarborgd: bij een kortsluiting in een eindgroep mogen de ingaande stroomketens van de voorliggende schakel- en verdeelinrichting niet worden onderbroken."

Bij geen selectief gekozen automaat, kan aan deze eis niet voldaan worden.

ook in paragraaf 36: "Elke noodzaak voor continuïteit van bedrijfsvoering die nodig wordt geacht gedurende de beoogde levensduur van de installatie moet worden vastgesteld voor elke stroomketen. De volgende eigenschappen zouden hierbij moeten worden overwogen:
— keuze van aarding van het stelsel;
— keuze van het beveiligingstoestel om selectiviteit te verkrijgen;
— aantal stroomketens;
— meerdere elektrische voedingen;
— het gebruik van bewakingstoestellen.

Het is zo dat bij smeltpatronen een vuistregel van 1,6x, of 2 stappen werdt gehanteerd. bij beveiligingsautomaten is dit deze vuistregel niet specifiek van toepassing, maar selectivteit dient wel degelijk in acht genomen te worden. Hiertoe dien je de uitschakel karakterestieken van de betreffende automaten naast elkaar te vergelijken waar zowel de thermische als electromagnetische afschakelcurve elkaar nergens mogen overlappen.

Een hoofdautomaat in in veel gevallen een C-karakteristiek automaat. het maximale wat je dan selectief kunt aansluiten is een B-karakteristiek 20A automaat. (dit kan wel fabrikantsafhankelijk zijn, in smmige gevallen is B of C 16A het maximale.

Leuk dat er wordt terugverwezen naar de laadpalen discussie, ik snap dat, maar je kunt niet eerst hier misinformatie plaatsen en dan vervolgens de discussie doodleuk afkappen. ik denk dat voor een forum waar mensen technische informatie kunnen vinden ten minste de juiste informatie wordt aangereikt voordat iedereen doodleuk zijn elektrische installatie in elkaar hobby'd op basis van onjuiste aannames.

De gevolgen van verkeerde beveiliging keuzes kunnen uiteenlopen van "niks", tot "ongemak" of bij kortsluiting "gevaar" Je moet ermee rekening houden dat je hoofdautomaat elektromagnetisch pas zal afgschakelen bij een kortsluitstroom tot 250A. De load balancer zal alleen beperken op continu stroom (overbelasting) en beveiligd absoluut niet tegen kortsluiting.

Verdere bron onderbouwing: 12 jaar elektrotechnische opleiding (LTS, MTS en HTS) en ruim 10 jaar ervaring als elektrotechnisch engineer.
Ik begrijp je zorgen. Maar ga je er nu vanuit dat er mensen zijn die de load balancer gebruiken in plaats van een zekering? Dan geef ik je gelijk.
Maar wat er in de praktijk gebeurt is dat de laadpaal soms op 25A (maar veel vaker op 20A) met een B-karakteristiek wordt afgezekerd, dan zit je toch sowieso veilig? Het enige risico dat je loopt is ongemak dat in het zeldzame geval van kortsluiting de hoofdzekering eerder af gaat dan de 25A automaat van de laadpaal. In dat geval is 1/3 van de stroom in huis uitgevallen.
Zou je NEN1010:722.311 hier misschien willen delen, aangezien je die niet aanhaalt maar juist wel zeer relevant is en ik me afvraag of je van dat artikel op de hoogte bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:47:
In dat geval is 1/3 van de stroom in huis uitgevallen.
In het geval van een monofase gaat alles in je woning dan uit. :)
Waarom ik - als het dan toch zo'n probleem is - eigenlijk niet begrijp waarom bij een monofase (in België) dan geen B karakteristiek verplicht is en bij driefase wel?
Ik heb (monofase 40A - allemaal auto-automaten) trouwens 2 lijnen op een 32A (inductie - laadpaal). Alle stopcontacten zijn afgezekerd op 20A, lichtkringen (led) op 16A en de PV op 25A.
Gezien ik (nog) geen loadbalancingmogelijkheid heb staat de laadpaal standaard wel ingesteld op 4 kW (bij onoplettendheid zou deze deze anders in conflict kunnen komen met gelijktijdig full gebruik van de inductie - overigens zonder de hoofdautomaat negatief te kunnen beïnvloeden).

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2019 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:47:
On-topic reply vanuit het Kia e-Niro topic ;)

[...]

Ik begrijp je zorgen. Maar ga je er nu vanuit dat er mensen zijn die de load balancer gebruiken in plaats van een zekering? Dan geef ik je gelijk.
Maar wat er in de praktijk gebeurt is dat de laadpaal soms op 25A (maar veel vaker op 20A) met een B-karakteristiek wordt afgezekerd, dan zit je toch sowieso veilig? Het enige risico dat je loopt is ongemak dat in het zeldzame geval van kortsluiting de hoofdzekering eerder af gaat dan de 25A automaat van de laadpaal. In dat geval is 1/3 van de stroom in huis uitgevallen.
Zou je NEN1010:722.311 hier misschien willen delen, aangezien je die niet aanhaalt maar juist wel zeer relevant is en ik me afvraag of je van dat artikel op de hoogte bent?
Nee ik ga niet uit van het vervangen van de beveiliging door een load balancer. Als je een 25A hoofdgroep hebt (C-kar) dan moeten je onderliggende groepen selectief zijn, ongeacht of je daarna nog maatregelen (load balancer) toevoegt.

De loadbalancer voorkomt mogelijke overbelasting van je hoofdgroep, maar beveiligd niet tegen kortsluiting. Dat zeldzame geval dat je hoofdgroep er uitgaat, dat is nou juist wat niet mag op basis van de NEN1010, in de aangehaalde artikelen.

Qua selectiviteit is de automaat veilig zodra de beide afschakelcurves elkaar nergens overlappen. Dus het is niet exact te stellen wat wel en niet mag (omdat dit per type en fabrikant kan verschillen), maar in de praktijk liggen de afschakelcurves van de bekende fabrikanten redelijk dicht bij elkaar. Een B-kar 20A onder een C-kar 25 automaat gaat net. een 25-B onder een 25-C gaat niet, omdat er hier overlap plaatsvind. (het uitschakelen gebeurt niet als een vast punt, maar is afhankelijk van stroomsterkte, tijd, temperatuur etc. die lijn/curve is niet lineair. Als je het heel graag wilt, dan is het vast mogelijk om een 24A automaat te laten ontwerpen die selectief is met een 25-C, maar dit is zeker geen standaard verkrijgbaar materiaal.

NEN1010:722.311
"Overwogen moet worden dat bij normaal gebruik elk afzonderlijk aansluitpunt wordt gebruikt met de eraan
toegekende stroom.

OPMERKING Bij deze toepassing is de vermogensfactor van de eindgroep die het aansluitpunt voedt (bijvoorbeeld de contactdoos) gelijk aan 1.

Omdat alle aansluitpunten van de installatie tegelijk kunnen worden gebruikt, moet de gelijktijdigheidsfactor
van de distributieketen worden gelijkgesteld aan 1. Deze factor mag echter worden gereduceerd bij
aanwezigheid van een regelsysteem voor de belasting."

Deze eis gaat over gelijktijdigheid, dit is dus het totaal aangesloten vermogen op een fase/groep. Normaal zou over je 25A fase niet meer dan +- 5,5kW aangesloten vermogen mogen zitten. Als je op die fase bijv. ook een droger of wasmachine aangesloten hebt, dan ga je hier al vrij snel overheen. 3kW WM, en 4kW EV lader = te veel. Door de balancer mee te nemen mag je totale aansluitwaarde dus hoger zijn. Dit geldt echter niet voor je beveiliging ten opzichte van de hoofdbeveiliging, selectiviteit heeft niets met gelijktijdigheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
IvoB2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:55:
[...]

In het geval van een monofase gaat alles in je woning dan uit. :)
Waarom ik - als het dan toch zo'n probleem is - eigenlijk niet begrijp waarom bij een monofase (in België) dan geen B karakteristiek verplicht is en bij driefase wel?
Ik heb (monofase 40A - allemaal auto-automaten) trouwens 2 lijnen op een 32A (inductie - laadpaal). Alle stopcontacten zijn afgezekerd op 20A, lichtkringen (led) op 16A en de PV op 25A.
Gezien ik (nog) geen loadbalancingmogelijkheid heb staat de laadpaal standaard wel ingesteld op 4 kW (bij onoplettendheid zou deze deze anders in conflict kunnen komen met gelijktijdig full gebruik van de inductie - overigens zonder de hoofdautomaat negatief te kunnen beïnvloeden).
40 naar 32 = selectief
40 naar 20 = selectief
40 naar 16 = selectief.

B karakteristiek gaat er sneller uit bij hoge aanloop of inschakelstromen. C blijft ook bij 5 tot 10x de afgezekerde stroomsterkte voor bepaalde periode ingeschakeld. Bij 40A is minder snel de verwachting dat deze tript door hoge aanloopstromen in een doorsnee huishouden dan bij 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Thx.
(Wel geen "doorsnee" huishouden, alles is hier 100% elektrisch - overigens sinds 2011 nog nooit een stroomuitval gehad veroorzaakt door gebruik van toestellen in de woning).

Overigens begin ik nu te vermoeden dat een Alfen Eve single pro-line ook een ingebouwde DC lekbeveilging heeft? Is me alleen niet duidelijk of dat geldt voor de 3-fase palen, ook de 1-fase palen en/of van een bepaald productiejaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
IvoB2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:10:
Thx.
(Wel geen "doorsnee" huishouden, alles is hier 100% elektrisch - overigens sinds 2011 nog nooit een stroomuitval gehad veroorzaakt door gebruik van toestellen in de woning).

Overigens begin ik nu te vermoeden dat een Alfen Eve single pro-line ook een ingebouwde DC lekbeveilging heeft? Is me alleen niet duidelijk of dat geldt voor de 3-fase palen, ook de 1-fase palen en/of van een bepaald productiejaar.
Met doorsnee bedoel ik, geen hoge waarschijnlijkheid m.b.t. gebruikers met hoge aanloopstroom. Een EV lader heeft geen hoge aanloopstroom, deze begint langzaam. Veel inductieve belastingen, zoals electromotoren hebben hoge aanloopstromen. Maar die komen niet zo veel voor in huishoudens (geen aanzienlijke vermogens i.i.g.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Meer mensen problemen met Maingau? Mijn account deed het ineens niet meer. Bij navraag blijk ik geen betalingsmethode meer te hebben terwijl al sinds februari netjes elke maand wordt afgeschreven. Net maar een mailtje gestuurd. Hoop dat ze het snel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Zbygniew P schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:25:
Meer mensen problemen met Maingau? Mijn account deed het ineens niet meer. Bij navraag blijk ik geen betalingsmethode meer te hebben terwijl al sinds februari netjes elke maand wordt afgeschreven. Net maar een mailtje gestuurd. Hoop dat ze het snel oplossen.
Die betalingsmethode kan je zelf toevoegen via hun app.

Check anders even of die er nog in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:03:
[...]

Hoe doe je dit dan? Hoe vul je dan bijv je kaartnummer in? Die van mij begint met DE*MEG* en dan nog een aantal nummers

Bij mij gaf hij de volgende melding. Pas is niet geactiveerd, verlopen of geblokkeerd. Neem contact op met je pasleverancier of koppel een andere pas, bankpas of credit card.
Ik kon hem gewoon invullen op https://my.fastned.nl/?page=accountData (wel met streepjes en niet met sterretjes, dus DE-MEG-)
Als hij die niet accepteert bij jou, is wellicht de pas (nog) niet gesynct/bekend bij FastNed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Hunkaroglu schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:29:
[...]

Die betalingsmethode kan je zelf toevoegen via hun app.

Check anders even of die er nog in staat.
Ik kon dus niet meer inloggen en mijn account is gedeactiveerd. Ben nu aan het mailen met ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
da_Mastah schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:32:
[...]

Ik kon hem gewoon invullen op https://my.fastned.nl/?page=accountData (wel met streepjes en niet met sterretjes, dus DE-MEG-)
Als hij die niet accepteert bij jou, is wellicht de pas (nog) niet gesynct/bekend bij FastNed?
Bedoel je dan het nummer op de pas die je invult na DE-MEG ?

Want in de account zie ik namelijk ook mijn contractnummer.

Anyway, ik heb net ook de kaartnummer ingetikt na DE-MEG, maar ook dat pakt hij niet.

Ik ga dan eerst even proberen om te kijken of ik kan laden en dan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
da_Mastah schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:32:
[...]

Kon ik ook, tijd zo gebruikt, maar later is ie verwijderd en vermoed dat je die recent niet hebt gebruikt? Of controleer even of er een andere betaalmethode in staat waarmee je nu betaald.
“ Maingau (XX*MEG, laadpas is niet te koppelen aan je Fastned account)”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:51
daemonix schreef op zondag 8 december 2019 @ 21:04:
Dan kun je momenteel beter bij Ionity laden, de snellader op de A27 heeft nog steeds de sticker van gratis laden er op zitten. Net nog gedaan natuurlijk. ;)
Volgens mij zijn die wel afgeknepen. Kwam niet meer uit dan 24 kW.
Net nog even getest bij een Lidl snellader en daar kwam 47 kW uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hoppa, zelfde stukje zoals die van Allego, maar dan voor Nuon/Vattenfall:

https://goedkoperrijden.b...n-bij-nuonvattenfall.html

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/12/10/Vattenfall_web3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ningalloon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:25:
[...]

Volgens mij zijn die wel afgeknepen. Kwam niet meer uit dan 24 kW.
Net nog even getest bij een Lidl snellader en daar kwam 47 kW uit.
Zondag getest na lange rit: 47 kW, gister rond de 24 kW na korte (40 km) rit. Je accu moet wel op temperatuur zijn om hoge vermoens te halen.

Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.