[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:28
Hyena schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:32:
[...]

Ook 0.22 cent bij snelladers? Fastned en ook Allego Etc? Dat is toch super interessant voor veel rijders (taxichauffeurs etc) in Nederland? Als je veel snellaad is dit denk ik de beste NL optie?
Volgens de website wel: https://total-edrive.nl/l...aming-energie-en-onderweg
Ik denk dat @Hachy dit wel kan bevestigen?
Limitted schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:45:
[...]

Zit in dezelfde situatie en ik zit ook te denken om over te stappen naar Total Vroaming.
Alleen ik heb gelezen in het topic dat ik de gas prijzen volgens mij wat duurder zijn tov de concurrenten.
Maar als ik in mijn vattenfall kijk dan betaal ik €0.82 voor gas, dat is 10 cent duurder dan Vroaming
En voor stroom betaal ik 0,22/0,24 dat is ook 2 cent duurder dan Vroaming.

Dus voor mij een win/win situatie denk ik.
Zoals ik heb geschreven heb ik ook de prijzen naast mijn Eneco prijzen gelegd en ik ga er bij Total met mijn huidige verbruik 10 euro jaarlijks op vooruit. Dat is natuurlijk te verwaarlozen. Maar zeker niet duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Zijn er mensen die ervaring hebben met een Laadpas & Sleutelhanger van dezelfde aanbieder?
Ik heb nu een Shell Recharge pas, maar wil eigenlijk ook wel een sleutelhanger hebben.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:45
Bart ® schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:43:
[...]

Een laadpaal kan best een opstartpiek hebben. Die piek kan heel hoog en heel kort zijn. Misschien wel zo kort dat jouw kWh-meter hem niet kan meten. Maar wel zo hoog dat je beveiliging aangesproken wordt. Alfen adviseert niet voor niets zijn EVE-modellen aan te sluiten op een B32 óf een C40. Blijkbaar komt het dan toch voor dat er een opstartpiek mogelijk is waar een C32 door aangesproken kan worden. Mocht een B32 door bijvoorbeeld selectiviteit, of andere eisen/kenmerken van de gehele elektrische installatie niet mogelijk zijn, dan heb je dus wel degelijk een beveiliging met een C-karakteristiek nodig.
Een laadpaal trekt zelf geen stroom, dat doet de lader in de auto. En die trekt geen stroompieken. Het is niet zoals een 50hz drive die je ineens inschakelt, daar heb je pas hoge stroompieken. Een EV lader trekt eerder op een VFD qua karakteristieken.
Die paar honderd uF op de DC link moet zelfs niet opgeladen worden, want dat is al gedaan door de batterij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hyena schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:32:
[...]

Ook 0.22 cent bij snelladers? Fastned en ook Allego Etc? Dat is toch super interessant voor veel rijders (taxichauffeurs etc) in Nederland? Als je veel snellaad is dit denk ik de beste NL optie?
Yep. Het is bedoeld voor particulieren met ook hun huis aansluiting. Ik denk niet dat de Taxi branche aanspraak kan maken op dit abonnement.Daarnaast moet je nog wel die €17,50 per maand extra betalen. Daar kan je met Maingau al 50kWh voor laden bij Fastned, en dan ben je dus break-even.

Voor de thuis-laders dus wat minder interessant maar voor de particulier in Amsterdam des te meer.
Slasher schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:44:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Laadpas & Sleutelhanger van dezelfde aanbieder?
Ik heb nu een Shell Recharge pas, maar wil eigenlijk ook wel een sleutelhanger hebben.
Is eenvoudig te koppelen aan hetzelfde abonnement.

[ Voor 40% gewijzigd door Hachy op 05-12-2019 00:42 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:57:
Heeft iemand chargepoint al eens werkend gekregen op de palen van Rotterdam?
Ik krijg alleen een rood knipperde led ring en verder gebeurd er niets.

Heb ook chargepoint gebeld, maar die konden eigenlijk ook niets betekenen.
Ik neem aan dat je hebt over de US versie van Chargepoint hebt?
Waren dit laadpunten die op hun on-line kaart / app stonden waar je het hebt getest? Daar hoort het in principe te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:45:
[...]

Ik neem aan dat je hebt over de US versie van Chargepoint hebt?
Waren dit laadpunten die op hun on-line kaart / app stonden waar je het hebt getest? Daar hoort het in principe te werken.
Nee dit is de NL Chargepoint, en de paal staat gewoon in de app.
Het is zo’n Engie Evbox paal van gemeente Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:57
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen deze modellen, behalve de prijs?

https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

https://webshop.cedel.nl/p1-s0-verlenger

Heeft dat te maken met de 5v op de RTS die gesimuleerd wordt voor de remote EV variant, waardoor je een remote slave unit krijgt? Maar dat klinkt ook niet logisch want dat moet de lokale meterkast unit al doen om datagrammen te ontvangen? Want P1 signaal is P1 signaal...Het is mij niet helder waar het forse prijsverschil in zit?

De P1 poort stuurt alleen maar data als de RTS pin is voorzien van >+5v ten opzichte van de GND (-), zolang de spanning daarop blijft staan wordt er elke 10 seconden een “telegram” verzonden op de TxD

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 05-12-2019 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hachy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:39:

Is eenvoudig te koppelen aan hetzelfde abonnement.
Dat is mooi maar hoe? Op de site staat er niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:19

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

AndRo555 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:18:
[...]

Een laadpaal trekt zelf geen stroom, dat doet de lader in de auto. En die trekt geen stroompieken. Het is niet zoals een 50hz drive die je ineens inschakelt, daar heb je pas hoge stroompieken. Een EV lader trekt eerder op een VFD qua karakteristieken.
Die paar honderd uF op de DC link moet zelfs niet opgeladen worden, want dat is al gedaan door de batterij zelf.
Mijn contacten bij Alfen zeggen wat anders, maar goed, ik kan niet bewijzen wat waar is en wat niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Slasher schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:19:
[...]

Dat is mooi maar hoe? Op de site staat er niets over.
Kijk maar in de app onder laadpassen. Daar moet je de pas/laadsleutel activeren.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 11:36
Weet iemand of een Newmotion laadpaal ook werkt zonder verbinding? Ik kan via mijn werk waarschijnlijk 2 newmotion laadpalen krijgen welke daar weg gaan omdat de dataverbinding niet meer werkt. Nu heb ik zelf op mijn oprit geen dataverbinding nodig dus zou het voor mij prima zijn als het gewoon stekker inpluggen en laden is. Heeft iemand een idee of dit kan met een laadpaal van newmotion?
Ik heb even gezocht maar heb het nergens kunnen vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:12
stormfly schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:02:
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen deze modellen, behalve de prijs?

https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

https://webshop.cedel.nl/p1-s0-verlenger

Heeft dat te maken met de 5v op de RTS die gesimuleerd wordt voor de remote EV variant, waardoor je een remote slave unit krijgt? Maar dat klinkt ook niet logisch want dat moet de lokale meterkast unit al doen om datagrammen te ontvangen? Want P1 signaal is P1 signaal...Het is mij niet helder waar het forse prijsverschil in zit?

De P1 poort stuurt alleen maar data als de RTS pin is voorzien van >+5v ten opzichte van de GND (-), zolang de spanning daarop blijft staan wordt er elke 10 seconden een “telegram” verzonden op de TxD
Zo te zien is alleen de eerste geschikt voor loadbalancing en dat zal wel te maken hebben met de frequentie waarmee het signaal wordt doorgezonden. Overigens wel een mooie oplossing als afstand p1 laadpaal een probleem is, of je geen zin hebt om de datakabel aan te leggen/in te graven.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

evtje schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:07:
[...]

Kijk maar in de app onder laadpassen. Daar moet je de pas/laadsleutel activeren.
Dat snap ik, dat heb ik met de pas ook gedaan. Maar kan nergens zien hoe je moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
timminater schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:12:
Weet iemand of een Newmotion laadpaal ook werkt zonder verbinding? Ik kan via mijn werk waarschijnlijk 2 newmotion laadpalen krijgen welke daar weg gaan omdat de dataverbinding niet meer werkt. Nu heb ik zelf op mijn oprit geen dataverbinding nodig dus zou het voor mij prima zijn als het gewoon stekker inpluggen en laden is. Heeft iemand een idee of dit kan met een laadpaal van newmotion?
Heb je al de moeite genomen om ze hier zelf even over te bellen? Ik neem aan dat ze het zelf het beste weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
eltron schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:32:
[...]

Zo te zien is alleen de eerste geschikt voor loadbalancing en dat zal wel te maken hebben met de frequentie waarmee het signaal wordt doorgezonden. Overigens wel een mooie oplossing als afstand p1 laadpaal een probleem is, of je geen zin hebt om de datakabel aan te leggen/in te graven.
Het is zeker een mooie oplossing helemaal eens, maar P1 signaal = P1 signaal. De enige zaken waar je rekening mee moet houden is de master en slave rol indien je meerdere devices aansluit. Het is verstandig dat ze niet beide tegelijk +5v op de RTS zetten. Bij een Praxis splitter moet je dan pootje 2 wegknippen op één uitgang.

Beide verlengen over UTP, wat is dan het key verschil tussen beide units? Kan bijna niet anders dan dat het iets is om aan de remote port zijde (EV) iets mee te sturen/simuleren wat de paal nodig heeft. Maar een paal geeft toch ook RTS +5v als hij als enige op een P1 meter is aangesloten?

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 05-12-2019 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan probleemloos. Wel ben je verplicht om 1 maand abo af te sluiten want je zult een pas moeten instellen waarde je de laadpaal kunt activeren.

Wil je Plug-and-Charge (aansluiten en laden zonder verdere actie) dan heb je weleen abonnement nodig.

Wil je alleen op laagtarief laden dan is Plug -and- Charge je enige optie.

A;s je Newmotion belt met deze vraag dan moet je meerdere mensen op verschillende tijdstip bellen dan krijg je een variëteit aan antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:13
Psycho_Mantis schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:57:
Heeft iemand chargepoint al eens werkend gekregen op de palen van Rotterdam?
Ik krijg alleen een rood knipperde led ring en verder gebeurd er niets.

Heb ook chargepoint gebeld, maar die konden eigenlijk ook niets betekenen.
Had ik ook laatst in Rotterdam met een andere laadpas, maar toen bleek mijn auto nog ingesteld op "laden volgens tijdschema" i.p.v. direct opladen..... :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:13
blottle schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:37:
[...]

Volgens de website wel: https://total-edrive.nl/l...aming-energie-en-onderweg
Ik denk dat @Hachy dit wel kan bevestigen?

[...]

Zoals ik heb geschreven heb ik ook de prijzen naast mijn Eneco prijzen gelegd en ik ga er bij Total met mijn huidige verbruik 10 euro jaarlijks op vooruit. Dat is natuurlijk te verwaarlozen. Maar zeker niet duurder
Ik heb begrepen dat de stroom en gasprijzen per 1 januari op de schop gaan: gas wordt duurder en elektriciteit goedkoper. Ook de vaste kosten per dag (netbeheer etc.) gaan omhoog. Misschien sorteert Total Vroaming hier al op voor. Je kan het denk ik het beste eerst even vergelijken met nieuwe aanbiedingen van andere leveranciers. Ik moet in maart weer een nieuwe leverancier kiezen. Dan ga ik Total Voaming zeker even meenemen in de vergelijking.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Slasher schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:44:
Ik heb een pas en een sleutelhanger van Evcompany.
Die staan in mijn account of ik nu de pas gebruik of sleutelhanger je zie dat in je account staan . Wel is er onderscheid in de ID.
Dus als jij een laadsleutel besteld bij Shell Recharge dan registreer je die in je account . Dan sta er dus twee geregistreerd in een account.
Dit is toch wat je wil ? Koppelen .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:24:
[...]

Nee dit is de NL Chargepoint, en de paal staat gewoon in de app.
Het is zo’n Engie Evbox paal van gemeente Rotterdam.
Hoort prima te werken. Heb je hem geactiveerd op het backend van LMS of is dat door Chargepoint zelf al gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-10 07:13
nheinemans schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:43:
De EVbox Elvi werkt inmiddels. Tenminste, ik kan opladen. Er moet nog wat worden opgelost in de backend van EVbox, zodat ik ook het stroomverbruik per sessie kan zien (die blijft op 0 staan).
En toen bleek dat ik een Elvi heb zonder ingebouwde kWh meter, waardoor ik geen stroomverbruik kan zien in de app...

Dus er komt binnenkort weer een nieuw apparaat, hopelijk is dat voorlopig de laatste. Eerst maar eens contact zien te krijgen met 50five.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
[...]

Hoort prima te werken. Heb je hem geactiveerd op het backend van LMS of is dat door Chargepoint zelf al gebeurd?
Wat bedoel je precies?

Ik heb de pas in de app gekoppeld aan mijn account meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Check even op https://chargepoint.evc-net.com/ of de kaart actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ok nu ben ik echt lost. Ik kom daar dus met mijn chargepoint account niet in. Ik ben nu aangemeld via https://www.chargepoint.com/nl-nl/

Nu kan ik wel een nieuw account maken, maar dan kan je dus weer registeren met je bankrekening nummer met maandelijkse facturatie. Wel apart aangezien de site die ik hierboven aangeef enkel creditcard en paypal ondersteund 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
blottle schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:25:
Heeft er iemand ervaring met Total Vroaming.
Is Total (tesamen met Shell) niet gewoon een deel van TNM (of omgekeerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bart ® schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:52:
[...]
Van Alfen ja. Als je echter geen B-karakteristiek mag/kunt/wil gebruiken, dan raadt Alfen een C32 af, en raadt aan in plaats daarvan een C40 te nemen. Bron: mijn eigen contacten bij Alfen.
Onze Alfen EVE is nochtans afgezekerd op een C32 (door een laadpaalinstallateur). Nog nooit geen probleem mee gehad. De installatie is ook zo gekeurd (met positief attest) door een gecertificeerde keurder.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
Ik zie net je link.

Ik ben zelf op zoek naar de prijzen die horen bij een andere aanbieder op "evc-net" (wat dat ook moge betekenen), namelijk https://electricmotorcycles.evc-net.com/

Heeft iemand een tip hoe ik deze prijzen kan achterhalen? Of is dat hopeloos en lukt 't alleen via de aanbieder zelf?

Ik vind evc-net niet terug op de 'Laadpas Top 10' @Hachy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:55:
[...]

Onze Alfen EVE is nochtans afgezekerd op een C32 (door een laadpaalinstallateur). Nog nooit geen probleem mee gehad.
Dat kan natuurlijk. Maar n=1.
De installatie is ook zo gekeurd (met positief attest) door een gecertificeerde keurder.
Ik zeg ook nergens dat C32 niet aan veiligheidseisen voldoet. Dus dan is het ook niet vreemd dat je installatie goedgekeurd wordt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Na ja, ik laad hoofdzakelijk aan 4 kW op. Dus in de praktijk zal het wel blijven meevallen.
Paal is de eerste drie jaar ook 100% verzekerd.
n=1 gaat ook niet helemaal op. Alle laadpalen in het bedrijf worden particulier geplaatst door eenzelfde firma volgens eenzelfde standaard (altijd een Alfen EVE laadpaal, slechts keuze uit 1-fase of 3-fase versie).
Zijn er inmiddels al honderden. Moest dat massaal problemen geven was er al lang ingegrepen.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:03:
Na ja, ik laad hoofdzakelijk aan 4 kW op. Dus in de praktijk zal het wel blijven meevallen.
Paal is de eerste drie jaar ook 100% verzekerd.
n=1 gaat ook niet helemaal op. Alle laadpalen in het bedrijf worden particulier geplaatst door eenzelfde firma volgens eenzelfde standaard (altijd een Alfen EVE laadpaal, slechts keuze uit 1-fase of 3-fase versie).
Zijn er inmiddels al honderden. Moest dat massaal problemen geven was er al lang ingegrepen.
En allemaal C32? Interessant om te horen, thnx :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Veel "keuze" is er niet (moest ik particulier een laadpaal plaatsen had ik voor een Zappi gekozen).
Het is een Alfen Eve Single Pro-line met 1f/3f C32 of C16. Installatie tot 10-15 meter van meterkast op paal of aan muur. Vaste 5 of 8 m laadkabel. G4 of vaste internetverbinding hangt van de locatie af met voorkeur voor G4 (installateur maakt ter plaatse - na de voorstudie - de uiteindelijke keuze).
Of niets.
Alle andere aanpassingen zijn op eigen kosten (zo heb ik zelf maar een dubbele UTP kabel laten bijtrekken tussen de laadpaal en de meterkast (in afwachting van een digitale meter met P1 poort. Dat tientje kon er nog wel af :) ).

Nou ja, een gegeven paard,.....

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zonder data gaan ze in "storing" omdat er dan geen controle kan zijn op de rfid.

Als je een tnm account hebt, koppel je je sleutelhangers, en je koppelt de laadpaal met het serienummer (dat moet dan wel verwijderd zijn uit het oude account). Op dat moment kunnen die sleutelhangers de paal aan en uit zetten.

Je hebt dus wel werkende data (sim of kabel) nodig.

Andere optie: iets zelfbouwen met onderdelen uit de lolo. Dan heb je alleen een smartevse oid nodig :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Ik krijg binnen afzienbare tijd de beschikking over een hyundai ioniq(38kwh) en wil daar ook graag een laadstation bij voor aan het huis echter heb ik een scenario waarbij ik wel wat input kan gebruiken over de haalbaarheid.

Een ioniq laad op 1-fase echter wil ik zeker met oog op de toekomst waarschijnlijk al wel de ombouw doen naar 3-fase inclusief 3-fase laadstation.

Nu mijn scenario.

Mijn zwager is elektromonteur met de juiste certificaten (vakbekwaam persoon) en wil als zodanig mijn meterkast geschikt maken voor 3 fase, hij zal dit echter niet doen in de tijd van een bedrijf. Hij kan ook al de nodig aanpassingen maken voor de het laadpunt inclusief kabel naar buiten.

Nadat hij dit gedaan heeft wil ik stedin laten komen voor het resterende werk.

Nu is de vraag raden jullie aan om hierna nog een extra keuring te doen (enzo ja is er ervaring met bedrijven die dit doen).

Of Zal ik het laadpunt gedeelte (kabel + extra groep, na 3 fase ombouw) uitbesteden aan de partij waar ik het laadpunt bij koop?

De makkelijke weg is laden op 1 fase met de kans dat ik het over een paar jaar toch wil ombouwen naar 3.

Uitgangspunt is dat ik een veilige oplossing wil en geen problemen met de verzekering mocht het nodig zijn. Al het geld wat ik kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Retonator schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:19:
De makkelijke weg is laden op 1 fase met de kans dat ik het over een paar jaar toch wil ombouwen naar 3.

Uitgangspunt is dat ik een veilige oplossing wil en geen problemen met de verzekering mocht het nodig zijn. Al het geld wat ik kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen.
Vergeet niet dat een 1 fase auto opladen via een 3 fase aansluiting niet te doen is, extreem langzaam. Je kunt beter op 1 fase laden full blown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:01
Retonator schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:19:
Ik krijg binnen afzienbare tijd de beschikking over een hyundai ioniq(38kwh) en wil daar ook graag een laadstation bij voor aan het huis echter heb ik een scenario waarbij ik wel wat input kan gebruiken over de haalbaarheid.

Een ioniq laad op 1-fase echter wil ik zeker met oog op de toekomst waarschijnlijk al wel de ombouw doen naar 3-fase inclusief 3-fase laadstation.

Nu mijn scenario.

Mijn zwager is elektromonteur met de juiste certificaten (vakbekwaam persoon) en wil als zodanig mijn meterkast geschikt maken voor 3 fase, hij zal dit echter niet doen in de tijd van een bedrijf. Hij kan ook al de nodig aanpassingen maken voor de het laadpunt inclusief kabel naar buiten.

Nadat hij dit gedaan heeft wil ik stedin laten komen voor het resterende werk.

Nu is de vraag raden jullie aan om hierna nog een extra keuring te doen (enzo ja is er ervaring met bedrijven die dit doen).

Of Zal ik het laadpunt gedeelte (kabel + extra groep, na 3 fase ombouw) uitbesteden aan de partij waar ik het laadpunt bij koop?

Je kunt ook alles voorbereiden (bekabeling en laadpaal) maar wel 1f aansluiten eerst. Kun je in de toekomst over naar 3f. Tenzij je nu al weet dat je met een paar maand over gaat naar een andere auto. Keuring hoef je niet te laten doen. Lijkt me dat je zwager dit prima kan als elektromonteur.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bart ® schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:10:
[...]

En allemaal C32? Interessant om te horen, thnx :).
Let wel dat @IvoB2 in België woont en dat de paal daar aan de Belgische wet voldoet. Dat kan afwijken van Nederland. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
stormfly schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:35:
[...]

Vergeet niet dat een 1 fase auto opladen via een 3 fase aansluiting niet te doen is, extreem langzaam. Je kunt beter op 1 fase laden full blown.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik dacht dat bij 3x25A iig op 1 fase 16A beschikbaar was. Dit zou dan zo rond de 3,7kwh zitten. Ik heb per dag ook maar 100km aan range nodig dus met een nachtje laden moet dat goedkomen.
Inspired schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:40:
[...]

Je kunt ook alles voorbereiden (bekabeling en laadpaal) maar wel 1f aansluiten eerst. Kun je in de toekomst over naar 3f. Tenzij je nu al weet dat je met een paar maand over gaat naar een andere auto. Keuring hoef je niet te laten doen. Lijkt me dat je zwager dit prima kan als elektromonteur.
Je hebt gelijk alleen ik vraag me af hoe ik dit richting de verzerking zou kunnen bewijzen zonder bv een offerte of iets dergelijks (het is natuurlijk erg theoretisch maar wel hoge impact als het gebeurt).

Kan je een 3f laadpaal op maar 1f aansluiten ik weet hier onvoldoende van om te kunnen zeggen dat dit kan werken.

Bedankt voor de reacties iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Retonator schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:46:
[...]

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar ik dacht dat bij 3x25A iig op 1 fase 16A beschikbaar was. Dit zou dan zo rond de 3,7kwh zitten. Ik heb per dag ook maar 100km aan range nodig dus met een nachtje laden moet dat goedkomen.

[...]

Je hebt gelijk alleen ik vraag me af hoe ik dit richting de verzerking zou kunnen bewijzen zonder bv een offerte of iets dergelijks (het is natuurlijk erg theoretisch maar wel hoge impact als het gebeurt).

Kan je een 3f laadpaal op maar 1f aansluiten ik weet hier onvoldoende van om te kunnen zeggen dat dit kan werken.

Bedankt voor de reacties iig.
Op 1x16 kun je inderdaad anders ook laden. Qua verzekering. Als het deugdelijk gedaan wordt dan is er niks aan de hand. Een elektromonteur weet echt wel wat hij moet doen. Het wel of niet hebben van een factuur veranderd er niet zoveel aan. Er zijn genoeg palen die zowel op 1 als 3 fase kunnen worden aangesloten. Maar eerst starten met een gebruikte 1 fase paal van EUR 200/250,- is ook een optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 05-12-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Voor zover ik weet is alleen in België een keuring verplicht, in Nederland niet bij een particuliere installatie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 11:36
teacher schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:22:
[...]

Zonder data gaan ze in "storing" omdat er dan geen controle kan zijn op de rfid.

Als je een tnm account hebt, koppel je je sleutelhangers, en je koppelt de laadpaal met het serienummer (dat moet dan wel verwijderd zijn uit het oude account). Op dat moment kunnen die sleutelhangers de paal aan en uit zetten.

Je hebt dus wel werkende data (sim of kabel) nodig.

Andere optie: iets zelfbouwen met onderdelen uit de lolo. Dan heb je alleen een smartevse oid nodig :Y
Precies wat ik wilde weten. In dat geval ga ik hem eerst eens aansluiten op mijn netwerk om te zien wat het ding nog doet. Mocht communicatie echt niet meer mogelijk zijn dan gaat de behuizing gebruikt worden om er OpenEVSE/ESP32_WiFi_V3 in te bouwen. Misschien dat ik dat sowieso wel ga doen vanwege de extra opties die dat bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:45:
[...]

Let wel dat @IvoB2 in België woont en dat de paal daar aan de Belgische wet voldoet. Dat kan afwijken van Nederland. ;)
De discussie ging toch niet over een wettelijk gegeven maar om de bruikbaarheid?
Je hebt er weinig aan als een voorwerp voldoet aan de lokale wettelijke bepalingen maar in de praktijk je regelmatig in de steek laat (laat staan gevaar oplevert). Anderzijds heb je weinig aan wettelijke reglementeringen die strenger zijn dan wat de praktijk kan opleveren.

Mijn reactie ging dan ook niet over het al dan niet wettelijk zijn van een C32 (uiteraard is dat hier wettelijk want er volgt een afzonderlijke wettelijke keuring van het hele systeem) maar of het in de praktijk problemen zou opleveren. Zelf heb ik daar (en bij navraag ook meerdere gebruikers niet) nog geen hinder van ondervonden.

Eenmaal de bedrijfspaal is afgeschreven ga ik uiteraard ook voor de meest veilige optie met een hoge gebruiksvriendelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Als je er vanuit gaat dat je dan 3.7kwh hebt ipv 7.2, en daar rust in hebt prima _/-\o_ . Ik zou het zelf niet doen, zeker niet als je nu al alles hebt liggen voor 1fase. Ik zou het pas aanpassen bij mijn volgende auto, want ze worden allemaal 3 fase vanuit een EU regelgeving (?).

PS opmerkelijk lijstje uit de TS, de Tesla geeft 70km/h aan bij 11kW

16A*230V = 3,7 kW = ~ 15km/h
32A*230V = 7,4 kW = ~ 30 km/h
3*16A*230V = 11 kW = ~ 45km/h
3*32A*230V = 22kW = ~ 90km/h

[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 05-12-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
voor model3 lukt dat wellicht wel (160Wh/km)... voor S/X lijkt me dat optimistisch (200-230Wh/km)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrangeTux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-07-2023
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:13:
Is er iemand hier die zelf via OCPP tegen zijn laadpaal aan praat?
(Ik zou graag de data die mijn Eve Mini uitspuugt willen gebruiken/zien op mijn home automation platform.)
Afhankelijk van je programmeerskills zou je ook zelf aan de slag kunnen met deze Python implementatie van OCPP. Een heel envoudig voorbeeld van een central system (dat is de OCPP term voor de server) kan je hier vinden.

Ik heb co-autheur van de package en help je graag als je vragen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 22:53

d0s

sssst

[...]

[...]
Je kunt de laadpaal-groep afzekeren met 25a als je een laadpaal zoekt met loadbalancing. Dan haal je als het rustig is op de fase en qua load in de nacht alsnog 5,8kwh aan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
Inspired schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:49:
[...]

Op 1x16 kun je inderdaad anders ook laden. Qua verzekering. Als het deugdelijk gedaan wordt dan is er niks aan de hand. Een elektromonteur weet echt wel wat hij moet doen. Het wel of niet hebben van een factuur veranderd er niet zoveel aan. Er zijn genoeg palen die zowel op 1 als 3 fase kunnen worden aangesloten. Maar eerst starten met een gebruikte 1 fase paal van EUR 200/250,- is ook een optie.
@Inspired Weet je toevallig of een gebruikte paal ook aan te sluiten is op een backoffice ivm. declareren laad kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-08 11:08

hetgos

pvoutput Vogelvink 5130

#pmiddeld
Ik heb begrepen dat de stroom en gasprijzen per 1 januari op de schop gaan: gas wordt duurder en elektriciteit goedkoper. Ook de vaste kosten per dag (netbeheer etc.) gaan omhoog. Misschien sorteert Total Vroaming hier al op voor. Je kan het denk ik het beste eerst even vergelijken met nieuwe aanbiedingen van andere leveranciers. Ik moet in maart weer een nieuwe leverancier kiezen. Dan ga ik Total Voaming zeker even meenemen in de vergelijking.
Kleine correctie: De energiebelasting + ODE op stroom gaan per 1/1/202 niet omlaag maar omhoog. De "vermindering energiebelasting' gaat fors omhoog om het aandeel van energiekosten in het gezinsbduget niet te laten stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Retonator schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:54:
[...]

@Inspired Weet je toevallig of een gebruikte paal ook aan te sluiten is op een backoffice ivm. declareren laad kosten.
Een NM lolo paaltje wel bijvoorbeeld. Je zou ook een 1f/32a model kunnen. Heb je eigenlijk geen 3f nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 05-12-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronhuizen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10-2023
Vraagje ik heb een EV box overgenomen (de groene kast). Nu moet ik deze aanmelden, code opvragen etc. Eigenlijk wil ik thuis gewoon de stekker erin doen en laden.

Valt deze om te bouwen voor alleen eigen gebruik zonder gebruik te maken van hun "service"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
ronhuizen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:39:
Vraagje ik heb een EV box overgenomen (de groene kast). Nu moet ik deze aanmelden, code opvragen etc. Eigenlijk wil ik thuis gewoon de stekker erin doen en laden.

Valt deze om te bouwen voor alleen eigen gebruik zonder gebruik te maken van hun "service"?
Kijk eens in het zelfbouw topic voor laadpalen. In principe is er een rijtje componenten waarvan je er een tussenuit kan halen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
We hebben nu bij mijn leasecontract ook een multitankkaart genomen ik vraag me alleen af of je hiermee ook bv thuis kan laden met een evbox of newmotion of betaal je dan ook nog eens een keer de back office van newmotion. Ik zoek een eenvoudige laad oplossing met laadpaal en thuis lader. De declaratie kunnen direct naar mijn bedrijf.

We zijn een klein bedrijf dus nog niet veel ervaring met de juiste constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan heb je thuis een laadpaal met back-office nodig, kost iets van €5 per maand en dan wordt alles automagisch geregeld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Retonator schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:00:
We hebben nu bij mijn leasecontract ook een multitankkaart genomen ik vraag me alleen af of je hiermee ook bv thuis kan laden met een evbox of newmotion of betaal je dan ook nog eens een keer de back office van newmotion. Ik zoek een eenvoudige laad oplossing met laadpaal en thuis lader. De declaratie kunnen direct naar mijn bedrijf.

We zijn een klein bedrijf dus nog niet veel ervaring met de juiste constructie
Voor een paar euro per maand gaat het via de backoffice, maar je kan ook elke maand, kwartaal of jaar de kWh meterstand van de laadpaal doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
Erasmo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:03:
Dan heb je thuis een laadpaal met back-office nodig, kost iets van €5 per maand en dan wordt alles automagisch geregeld.
Maar dan heb ik die MTC niet meer nodig toch (kost ook iets van 7,50) kan dan beter bv bij newmotion zelf een kaart aanvragen. Of moet ik een laadpaal los zien van bv een RFID tag van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:09
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:17:
Veel "keuze" is er niet (moest ik particulier een laadpaal plaatsen had ik voor een Zappi gekozen).
Het is een Alfen Eve Single Pro-line met 1f/3f C32 of C16. Installatie tot 10-15 meter van meterkast op paal of aan muur. Vaste 5 of 8 m laadkabel. G4 of vaste internetverbinding hangt van de locatie af met voorkeur voor G4 (installateur maakt ter plaatse - na de voorstudie - de uiteindelijke keuze).
Of niets.
Alle andere aanpassingen zijn op eigen kosten (zo heb ik zelf maar een dubbele UTP kabel laten bijtrekken tussen de laadpaal en de meterkast (in afwachting van een digitale meter met P1 poort. Dat tientje kon er nog wel af :) ).

Nou ja, een gegeven paard,.....
Het klinkt een beetje ondankbaar... en dat met Sinterklaas ;)

Ik heb de nota zojuist voor mijn eigen bestelde paal betaald en je hebt zeker niet de goedkoopste oplossing gekregen. Ik heb getracht een serieuze en goede afweging te maken. Van dat wat ik “uit de markt” hoor, heb je dan ook zeker een top apparaat, gekregen. In elk geval een laadpaal aan de bovenkant van de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door _Marcel_1973 op 05-12-2019 20:35 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ronhuizen schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:39:

Bij omprogrammeren kan het zeker, mogelijk werkt het echter al als je de modem los trekt, dit is een losse print die op een groene PCB mounted connector geprikt wordt, bovenop de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:31:
[...]

Ok nu ben ik echt lost. Ik kom daar dus met mijn chargepoint account niet in. Ik ben nu aangemeld via https://www.chargepoint.com/nl-nl/

Nu kan ik wel een nieuw account maken, maar dan kan je dus weer registeren met je bankrekening nummer met maandelijkse facturatie. Wel apart aangezien de site die ik hierboven aangeef enkel creditcard en paypal ondersteund 8)7
Ik vroeg je hier of het de US of de NL versie van de chargepoint laadpas was.
Toen zei je hier dat het om de Nederlandse chargepoint ging.

Maar nu heb je het over chargepoint.com, en dat is de US versie.

Voor de zekerheid:

Afbeeldingslocatie: https://www.chargepoint.com/themes/chargepoint/logo.svg
US VERSIE - Chargepoint.com - https://laadpastop10.nl/laadpas/165/Chargepoint

Afbeeldingslocatie: https://www.chargepoint.nl/chargepoint/images/common/chargepoint_eu_logo.gif
NL VERSIE - Chargepoint.nl of chargepoint.evc-net.com - https://laadpastop10.nl/laadpas/4/Chargepoint

Beide chargepoints laten in hun apps alle Engie/EV-box laadpalen in Rotterdam zien. En beide laadpassen zouden daar dus ook prima moeten werken.
Dryhte schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:56:
[...]

Ik zie net je link.

Ik ben zelf op zoek naar de prijzen die horen bij een andere aanbieder op "evc-net" (wat dat ook moge betekenen), namelijk https://electricmotorcycles.evc-net.com/

Heeft iemand een tip hoe ik deze prijzen kan achterhalen? Of is dat hopeloos en lukt 't alleen via de aanbieder zelf?

Ik vind evc-net niet terug op de 'Laadpas Top 10' @Hachy
Dat kan kloppen, evc-net is namelijk geen msp, maar een white-label leverancier. Het lijkt erop dat 'Electric Motor Cycles' ook een laadpas via Last Mile Solutions aanbiedt. Zij kennen meerdere tariefstellingen.

Alle laadpassen die op het LastMileSolutions backend zitten aangesloten hebben een login portaal eindigend op '.evc-net.com. Zij hosten al aardig wat passen, zoals bijv. Ecotap of de NL Chargepoint van hierboven.

Heb daar laatst een grote test mee gedaan: hier

De enige manier om achter hun tarieven te komen is om Electric Motor Cycles te vragen welk tarievenpakket ze bij LMS afnemen. Bijvoorbeeld + 1 cent per kWh is een bekende variant of een starttarief van 10 cent ex btw.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 05-12-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Bart ® schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:53:
[...]

Mijn contacten bij Alfen zeggen wat anders, maar goed, ik kan niet bewijzen wat waar is en wat niet.
In elk geval het schermpje vraagt stroom... >:)

[ Voor 0% gewijzigd door _Marcel_1973 op 06-12-2019 21:44 . Reden: Typo ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48
Hachy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:20:

[...]

Dat kan kloppen, evc-net is namelijk geen msp, maar een white-label leverancier. Het lijkt erop dat 'Electric Motor Cycles' ook een laadpas via Last Mile Solutions aanbiedt. Zij kennen meerdere tariefstellingen.

Alle laadpassen die op het LastMileSolutions backend zitten aangesloten hebben een login portaal eindigend op '.evc-net.com. Zij hosten al aardig wat passen, zoals bijv. Ecotap of de NL Chargepoint van hierboven.

Heb daar laatst een grote test mee gedaan: hier

De enige manier om achter hun tarieven te komen is om Electric Motor Cycles te vragen welk tarievenpakket ze bij LMS afnemen. Bijvoorbeeld + 1 cent per kWh is een bekende variant of een starttarief van 10 cent ex btw.
Dank je.

Ze zeggen dat ze niks extra rekenen, gewoon de prijs van de laadpaal, zal ik de proef eens op de som moeten nemen. Probleem is dat ik niet zeker ben hoe ik op voorhand de prijs kan zien. Maar eens een allego paaltje uitproberen zeker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-10 09:58

SeatRider

Hips don't lie

Wat is er ooit terecht gekomen van het idee om dit topic te splitsen in laadpalen vs laadpassen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hachy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:20:
[...]

Ik vroeg je hier of het de US of de NL versie van de chargepoint laadpas was.
Toen zei je hier dat het om de Nederlandse chargepoint ging.

Maar nu heb je het over chargepoint.com, en dat is de US versie.

Voor de zekerheid:

[Afbeelding]
US VERSIE - Chargepoint.com - https://laadpastop10.nl/laadpas/165/Chargepoint

[Afbeelding]
NL VERSIE - Chargepoint.nl of chargepoint.evc-net.com - https://laadpastop10.nl/laadpas/4/Chargepoint

Beide chargepoints laten in hun apps alle Engie/EV-box laadpalen in Rotterdam zien. En beide laadpassen zouden daar dus ook prima moeten werken.
Ok dan was ik in de war, dan heb ik het dus over de US chargepoint. Maar dan is nogsteeds de vraag, hoe krijg ik dit werkend op de palen van Rotterdam?

De NL chargepoint is dus prijstechnisch helemaal niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
_Marcel_1973 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:32:
[...]

Het klinkt een beetje ondankbaar... en dat met Sinterklaas ;)

Ik heb de nota zojuist voor mijn eigen bestelde paal betaald en je hebt zeker niet de goedkoopste oplossing gekregen. Ik heb getracht een serieuze en goede afweging te maken. Van dat wat ik “uit de markt” hoor, heb je dan ook zeker een top apparaat, gekregen. In elk geval een laadpaal aan de bovenkant van de markt.
Ik ben zeker niet ondankbaar en ik weet dat het niet de goedkoopste laadpaal is.
Ik schets alleen de feiten en afwegingen en wil de reden aangeven waarom net deze laadpaal er kwam en bv. niet een Zappi (deze kan niet werken met de backoffice).
Sorry als het anders overkwam.
ps. Sinterklaas is in België pas op 6 december. De laadpaal staat er al enige maanden.
Ik heb wel wat issues met het display van de Alfen laadpaal (maakt de gekste bokkensprongen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 11:07

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Hallo allemaal,

Recent de eerste electrische wagen besteld voor prive. De vrouw zal vanaf halverwege februari haar trouwe swift benzine omruilen voor een citigo-e IV.

Nu komt hierbij het vraagstuk over het opladen. Dit zouden we toch wel graag thuis willen doen, en dit zonder abbonomenten oid. Gewoon eigen stroom via het kabeltje in de auto.

Nu heb ik mijn ogen laten vallen op de Wallbox Pulse.
Deze is in 2 varianten beschikbaar,

1. enkele phase, max 7.4kw
2. 3-phase, max 7.4/11/22kw.

Na even wat rondgekeken te hebben zie ik dat ook de hyundai ioniq (waar ik voor mijzelf naar aan het kijken ben... hopelijk over een jaartje aanschaffen in ruil voor een mazda 6 benzine) ook maximaal op 7.4kw kan opladen. En dat dit vrij veel voorkomt.

Gezien ik nog geen 3 fase aansluiting heb in mijn woning, de prijs van een enkel fase lader lager is en de aanschaf van de enkel fase 7,4kw wallbox goedkoper is. Ben ik op het moment geneigd om dus voor de enkelfasige 7,4 kw wallbox te gaan.

Hierbij mijn eerste vraag:
Wat zouden redenen kunnen zijn om dit niet te doen en toch voor de grotere variant te kiezen ?

Ten tweede, via de site van wallbox zelf heb ik vandaag nog korting bij het kopen van een losse wallbox. Echter na het bellen met mijn vaste instalateur die daar toch wat moeilijk over deed heb ik wat verder gekeken en vond ik bijvoorbeeld dit bedrijf die hem ook aanbied (inclusief instalatiemogelijkheden)
https://www.evstore.nl/wallbox-pulsar-7-4-kw.html

Mijn tweede vraag is of iemand wellicht een sterke mening heeft over de door mij uitgekozen wallbox. Kan ik misschien toch beter ergens anders voor gaan, en zo ja.. waarom dan ? Zijn er verder nog speciale dingen om rekening mee te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Temujin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:44:
Hallo allemaal,

Recent de eerste electrische wagen besteld voor prive. De vrouw zal vanaf halverwege februari haar trouwe swift benzine omruilen voor een citigo-e IV.

Nu komt hierbij het vraagstuk over het opladen. Dit zouden we toch wel graag thuis willen doen, en dit zonder abbonomenten oid. Gewoon eigen stroom via het kabeltje in de auto.

Na even wat rondgekeken te hebben zie ik dat ook de hyundai ioniq (waar ik voor mijzelf naar aan het kijken ben... hopelijk over een jaartje aanschaffen in ruil voor een mazda 6 benzine) ook maximaal op 7.4kw kan opladen. En dat dit vrij veel voorkomt.

Gezien ik nog geen 3 fase aansluiting heb in mijn woning, de prijs van een enkel fase lader lager is en de aanschaf van de enkel fase 7,4kw wallbox goedkoper is. Ben ik op het moment geneigd om dus voor de enkelfasige 7,4 kw wallbox te gaan.

Wat zouden redenen kunnen zijn om dit niet te doen en toch voor de grotere variant te kiezen ?

Ten tweede, via de site van wallbox zelf heb ik vandaag nog korting bij het kopen van een losse wallbox. Echter na het bellen met mijn vaste instalateur die daar toch wat moeilijk over deed heb ik wat verder gekeken en vond ik bijvoorbeeld dit bedrijf die hem ook aanbied (inclusief instalatiemogelijkheden)
https://www.evstore.nl/wallbox-pulsar-7-4-kw.html

Mijn tweede vraag is of iemand wellicht een sterke mening heeft over de door mij uitgekozen wallbox. Kan ik misschien toch beter ergens anders voor gaan, en zo ja.. waarom dan ? Zijn er verder nog speciale dingen om rekening mee te houden ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik hoorde in een Duitse review dat de Citigo 2-fase kan laden, dat zou dan 2x16a of 1x32a zijn. Aan een 11kW laadpaal heb je daar voordeel van want dan laad ie alsnog met 7,4kW.
Of thuis 3 fase handig is zou denk ik afhankelijk zijn van je overige gebruik. Een andere overweging zou nog zijn of je twee auto's tegelijk zou willen laden en wellicht moet je dan iets gaan doen met load-balancing.

Zelf gebruik ik een simpele 3,7kW laadpunt met vaste type 2 kabel. Het aansluiten daarvan is niet veel lastiger dan een buitenlamp of iets dergelijks dus geen idee waarom een installateur daar moeilijkheden mee zou verwachten. Houd wel rekening met een type-b aardlek beveiliging als de laadpaal geen dc beveiliging heeft; dat zou althans volgens de nen1010 norm noodzakelijk zijn (zie eerdere posts hier). De reden daarvoor is meen ik dat bij een dc lekstroom van de auto een normale aardlekschakelaar niet betrouwbaar meer zou werken.

Ik heb een 22kWh Zoe die vervangen wordt door een Citigo. Die 32kWh bruikbare capaciteit van de Citigo zal thuis van leeg na vol zo'n 9 a 10 uur duren aan die 3,7kW. Sneller laden kan handig zijn maar dan moet ik rekening houden met overig gebruik of een laadpunt met load balancing hebben. Dat lijkt mij dan niet zo de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
Temujin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:44:
Hallo allemaal,

Enige reden die ik kan bedenken is toekomst vastheid als je nu toch bezig gaat met een kabel in de grond dan wel werken aan je meterkast dan kan je er meteen 3 fase van laten maken.

Ik sta voor dezelfde keuze.

Nadeel zijn wel de extra kosten voor ombouw van je kast ook vereist het wat meer planning en geregel want eerst moet je kast geschikt zijn voor 3fase dan komt de netbeheerder en dan kan je alles laten afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-10 11:07

Temujin

Zegt ook wel eens iets

bite schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:34:
Ik hoorde in een Duitse review dat de Citigo 2-fase kan laden, dat zou dan 2x16a of 1x32a zijn. Aan een 11kW laadpaal heb je daar voordeel van want dan laad ie alsnog met 7,4kW.
Of thuis 3 fase handig is zou denk ik afhankelijk zijn van je overige gebruik. Een andere overweging zou nog zijn of je twee auto's tegelijk zou willen laden en wellicht moet je dan iets gaan doen met load-balancing.

Zelf gebruik ik een simpele 3,7kW laadpunt met vaste type 2 kabel. Het aansluiten daarvan is niet veel lastiger dan een buitenlamp of iets dergelijks dus geen idee waarom een installateur daar moeilijkheden mee zou verwachten. Houd wel rekening met een type-b aardlek beveiliging als de laadpaal geen dc beveiliging heeft; dat zou althans volgens de nen1010 norm noodzakelijk zijn (zie eerdere posts hier). De reden daarvoor is meen ik dat bij een dc lekstroom van de auto een normale aardlekschakelaar niet betrouwbaar meer zou werken.

Ik heb een 22kWh Zoe die vervangen wordt door een Citigo. Die 32kWh bruikbare capaciteit van de Citigo zal thuis van leeg na vol zo'n 9 a 10 uur duren aan die 3,7kW. Sneller laden kan handig zijn maar dan moet ik rekening houden met overig gebruik of een laadpunt met load balancing hebben. Dat lijkt mij dan niet zo de moeite waard.
Bedankt voor de reply/info :)

Naast mijn post hier werd ik toevallig gebeld door evbox, was alweer vergeten dat ik daarvoor een verzoekje had ingeschoten.

Die adviseerden mij (natuurlijk) hun eigen evbox laadkast. Deze zou betrouwbaarder zijn (wij van wc-eend). maar ook modulair en daardoor makkelijker te onderhouden/repareren. Dat laatste argument vond ik wil sterk en ga ik in mee.

Dat van dat 2 fase laden vertelde hij mij ook, en op basis daarvan adviseerde hij mij een 11kw lader, die dan vervolgens over 2 fases 3,7 elk zal doen om tot een totaal van 7,4 te komen.

Klinkt mij goed, dus denk dat ik daarmee verder ga.

Gezien de enorme overcapiciteit die 3x25 me zal geven zal een loadbalancer niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Temujin schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:44:

.... modulair en daardoor makkelijker te onderhouden/repareren. Dat laatste argument vond ik wil sterk en ga ik in mee. ....
Persoonlijk vind ik dat juist niet zo sterk. Een goede laadpaal heeft toch geen onderhoud en reparatie nodig? Het is in de kern gewoon een stopcontact met wat elektronica erbij. Als het eenmaal goed is en waterdicht, dan kan er weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou ik heb een Alfen Eve single pro-line. Toch niet de goedkoopste laadpaal?
En die is - na zes maanden - eigenlijk al aan reparatie toe (hopelijk niet aan vervanging).
Mijn ervaring is dat alles met hedendaagse elektronica aan boord issues kan gaan vertonen.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:03:
En die is - na zes maanden - eigenlijk al aan reparatie toe (hopelijk niet aan vervanging).
Mijn ervaring is dat alles met hedendaagse elektronica aan boord issues kan gaan vertonen.
Vervelend voor je, maar dat is dan wel een garantiekwestie lijkt mij.
Op de Zappi heb ik 3 jaar garantie, maar ga er van uit dat hij veel langer mee gaat, zonder onderhoud en reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:15
Ik heb van iemand een Tesla laadpaal overgenomen voor een prikkie dus de slimme paal moet maar even wachten.
Gewoon type 2 stekker en 11kW dus lijkt mij prima voor mijn e-tron of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-10 10:41
GeeMoney schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:40:
Ik heb van iemand een Tesla laadpaal overgenomen voor een prikkie dus de slimme paal moet maar even wachten.
Gewoon type 2 stekker en 11kW dus lijkt mij prima voor mijn e-tron of zie ik iets over het hoofd?
Type B aardlek die los zo'n 150 kost en dan nog geïnstalleerd moet worden.
Als hij echt een prikkie was valt dat nog mee.
Nieuw kosten ze 530, op Marktplaats gaan ze rond de 400, plus 150 is al aardig richting een slimme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:15
Sjabba1979 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:48:
[...]

Type B aardlek die los zo'n 150 kost en dan nog geïnstalleerd moet worden.
Als hij echt een prikkie was valt dat nog mee.
Nieuw kosten ze 530, op Marktplaats gaan ze rond de 400, plus 150 is al aardig richting een slimme...
Meterkast is al helemaal klaar/voorbereid alleen de paal zelf moet geplaatst worden maar dat zal wel meevallen denk ik. Offerte heb ik opgevraagd bij elektra boer die ook het huis gedaan heeft. (nieuwbouw)
Bedankt. Nu wachten op de oprit die nog bestraat moet worden :p en de nieuwe auto, ook niet onbelangrijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:27:
[...]

Vervelend voor je, maar dat is dan wel een garantiekwestie lijkt mij.
Op de Zappi heb ik 3 jaar garantie, maar ga er van uit dat hij veel langer mee gaat, zonder onderhoud en reparatie.
Uiteraard. Daar maak ik me ook geen zorgen over (het is sowieso een paal op kosten van het bedrijf met 3-jarige all in garantie, daarna wordt hij pas mijn eigendom).

De reactie ging over het punt dat aan een "goede" laadpaal weinig kan misgaan en geen reparatie nodig heeft. ;) Als binnen de garantieperiode iets mis kan gaan (zoals de feiten bewijzen) kan dit net zo goed ook gebeuren buiten de garantieperiode.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:20:
[...]

Ok dan was ik in de war, dan heb ik het dus over de US chargepoint. Maar dan is nogsteeds de vraag, hoe krijg ik dit werkend op de palen van Rotterdam?

De NL chargepoint is dus prijstechnisch helemaal niet interessant.
Als het laadpunt waar je het op probeerde in de US chargepoint app staat dan is de eerste vraag uiteraard aan ChargePoint waarom je niet kan laden op een punt waarvan ze zélf aangeven dat hun pas hoort te werken. Punten waar de app niet werkt staan ook niet in hun app dus andersom zou je daar ook vanuit moeten mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 14:06
GeeMoney schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:40:
Ik laad hem al een half jaar op met de bijgeleverde lader in een 3 fase stopcontact (zoiets dus). De DC lekbeveiliging zit in de bijgeleverde lader, als ik dat goed ontcijfer op de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:40:
[...]

Ik ben zeker niet ondankbaar en ik weet dat het niet de goedkoopste laadpaal is.
Ik schets alleen de feiten en afwegingen en wil de reden aangeven waarom net deze laadpaal er kwam en bv. niet een Zappi (deze kan niet werken met de backoffice).
Sorry als het anders overkwam.
ps. Sinterklaas is in België pas op 6 december. De laadpaal staat er al enige maanden.
Ik heb wel wat issues met het display van de Alfen laadpaal (maakt de gekste bokkensprongen).
Oh no hard feelings hoor. Maar anders lijkt net net alsof de Alfen een slechte keuze geweest zou zijn. Veel mensen zijn zoekende naar een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
IvoB2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:03:
Tja electronica... zelfs de auto’s functioneren daarom niet altijd even lekker meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Ben blij verrast met het tarief welke ik zie bij Luminus. Ik heb aan de Allego snellader gehangen bij de Overschiestraat in Amsterdam en 3.57 kWh afgenomen via Luminus omdat de Maingau app niet werkte. (Heb nog steeds geen pas, iemand?) En Luminus rekent hiervoor €1,34 : 3.57 = € 0.375 cent per kWh. Niet slecht, want ik las op de laadpastop10: Duur op snelladers €0,35/kWh + €0,20 per minuut. Of krijg ik nog een aparte specificatie voor de tijdsduur?

[ Voor 18% gewijzigd door Hyena op 07-12-2019 00:23 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@Inspired @Verwijderd

De Alfen laadpaal lijkt toch te kunnen voorverwarmen, ik heb het nu 2x voor elkaar gekregen. 1x met gepland vertrek, en 1x met handmatig voorverwarmen na een nachtelijke oplaadsessie (screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6YZ6s9j.png

Kreeg gisteren een appje van een collega dat hij net als ik ook de melding "controleer energiebron" krijgt. Er lijkt iets niet altijd 100% te lopen met Alfen en Tesla communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:46:
[...]

Oh no hard feelings hoor. Maar anders lijkt net net alsof de Alfen een slechte keuze geweest zou zijn. Veel mensen zijn zoekende naar een laadpaal.
Zeker niet. De ironie was blijkbaar, in mijn bericht, ook wat te dik in de verf gezet. :)
De paal werkt zeer goed. En die issues zijn waarschijnlijk gewoon een slechte verbinding tussen een printplaat en het display (soms is het scherm zwart, dan staat het weer eens op zijn kop, dan dwars, dan toont het maar de helft. Heb er gratis een stuk "modern art" bij onder de carport :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
_Marcel_1973 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:57:
[...]
Tja electronica... zelfs de auto’s functioneren daarom niet altijd even lekker meer.
Daarom ben ik het ook niet helemaal eens met de stelling dat elektrische auto's veel langer zullen meegaan dan een fossiel. In theorie zal dat inderdaad zo zijn. Maar mijn laatste fossiel heeft mechanisch 7 jaar zonder enig probleem gewerkt. Alleen heeft hij de laatste drie jaar ieder jaar wel een drietal weken in de garage gestaan. Louter voor problemen met de elektronicabox en eletrische storingen.
En in een elektrische auto ontbreekt de elektronica ook niet. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-10 10:41
Zijn er ook oudere laadpalen die de dc beveiliging hebben ingebouwd? Bv een serie van de lolo's?

Met ingebouwd dc lekstroombeveiliging ken ik alleen de;
Zappi v2
Nieuwe Alfen/ICU (maar sinds wanneer?, welke modellen?)
Nieuwe Ratio (maar sinds wanneer?, welke modellen?)
Ev-box Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

stormfly schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:35:
[...]

Dat ligt er maar aan: hoe lang staat je auto stil en hoeveel kilometers wil je per dag rijden? 10 uur laden is plm 160 km bereik. Onze auto staat ruim 14 uur stil tussen thuiskomen en de volgende dag weer naar werk.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjabba1979 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:34:
Zijn er ook oudere laadpalen die de dc beveiliging hebben ingebouwd? Bv een serie van de lolo's?

Met ingebouwd dc lekstroombeveiliging ken ik alleen de;
Zappi v2
Nieuwe Alfen/ICU (maar sinds wanneer?, welke modellen?)
Nieuwe Ratio (maar sinds wanneer?, welke modellen?)
Ev-box Elvi
Nieuwe New Motion palen hebben dat nu ook, maar pas sinds ergens dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
teacher schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:40:
[...]

Dat ligt er maar aan: hoe lang staat je auto stil en hoeveel kilometers wil je per dag rijden? 10 uur laden is plm 160 km bereik. Onze auto staat ruim 14 uur stil tussen thuiskomen en de volgende dag weer naar werk.
Als mobile consultant was het voor mij niet haalbaar. Maar voor anderen zal dit anders zijn 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
teacher schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:40:
[...]

Ik heb zelfs nog minder kilometers nodig. Het ligt idd helemaal aan je situatie.

Ik denk dat ik toch voor de 3 fase optie ga en zie het uitbouwen van mijn kast en een 3fase lader als investering in mijn huis.

De paal kan via het werk het uitbouwen neem ik voor eigen rekening.

Nog wat vraagjes

Als je een laadpaal neemt bij newmotion krijg je er dan een laadpas bij of loopt dit via een ander aanvraag traject?

Kan je terug betaling van stroomkosten ook regelen met een home fast of is daar altijd een advanced voor nodig (ivm keuring kWh meter)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heb nog een stukje geschreven over goedkoop blijven laden bij Allego

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-2NGa7DrOnWI/Xet0HkXdwJI/AAAAAAAAB8w/cI-UJZrRCxY9woNQg7YedUj9_SxlfFKGQCLcBGAsYHQ/s1600/tarievenplaat_web.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hachy goed verhaal! Diep respect dat je deze ondoorzichtige markt in kaart brengt. Dat verhaal van die Steiermark pas is wel weer een voorbeeld dat er nog een cowboytoestanden voorkomen. Benieuwd of Herman dit opgelost krijgt, zeker omdat ie geen SMS kreeg dat ie boven z’n bundel ging?
offtopic:
Denken we trouwens wel aan het juist gebruik van licenties voor plaatjes op je blog? De landkaart bijvoorbeeld is Creative Commons van Wikipedia en moet dus naamsvermelding en licentie vermeld hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Allego heeft ook de aanbesteding voor gemeente Utrecht vanaf 1 januari 2020 tot 2024 (voorlopig) gegund gekregen. Enkel voor nieuwe palen; de bestaande PitPoint, Siers/WeDriveSolar en Nuon/Heijmans blijven in gebruik tot 2023, 2024 en 2021 respectievelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er voor deze enquete toestemming gevraagd? Even contact met de vv mods graag

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-12-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51
Ik heb mijn oog laten vallen op de e-golf. Ja ik weet het, de actieradius is niet om over naar huis te schrijven, maar al met al is het een auto die ik nu redelijk voordelig kan gaan rijden.

Nu is de volgende stap, de laadpaal aan huis. Ik probeer het oprecht te begrijpen, maar ik snap werkelijk niks van elektronica. Dus kWh en fases blijft echt abracadabra. Het hoeft geen uitgebreid ding te zijn, maar ik zou het wel prettig vinden als de auto in zo'n 6 tot 8 uur vol is. Ik hoef geen backoffice of andere abonnementen, ik wil plug and play.

Mijn idee is nu om een laadunit te kopen (bijvoorbeeld webasto pure) en deze te laten installeren via werkspot of via de leverancier. Even kijken wat het voordeligst is.

Is dit een werkbaar idee, of zie ik nu allerlei dingen over het hoofd? Nogmaals het mag simpel en liefst een beetje voordelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:51

f.h

Ik rij sinds 1-11 in een e-Niro wat me extreem goed bevalt. Vanwege goede laadmogelijkheden op mijn werk en publieke paal echt om de hoek thuis heb mijn granny charger nog nooit hoeven gebruiken.

We zijn nu aan het örienteren voor vakantie naar Zuid Frankrijk / Noord Italië en nemen natuurlijk ook laad mogelijkheden mee in de overweging.

Wat ik me afvroeg (en niet in dit of het e-Niro topic heb gelezen) is wat de 'etiquette' is mbt Granny chargers op vakantie. Gebruiken jullie de Granny op vakantie? Melden of checken jullie het van te voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:11
Ik zou het sowieso even checken. Afhankelijk van wat voor type bestemming je hebt. Niet elk stopcontact is geschikt om uren lang een hoge belasting op te zetten. En daarnaast wil je ook niet dat de eigenaars moeten gaan zoeken waar dat abnormaal hoge verbruik ineens vandaan komt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@f.h ja de granny charger is soms enige mogelijkheid, zeker meenemen inclusief lang en voldoende zwaar uitgevoerd verlengsnoer.
En vooraf vragen lijkt me wel zo handig. Een campingstopcontact is het beste aangezien die vaak over een eigen zekering beschikt.
Zomaar inprikken in een gammel stopcontact zou ik niet doen. Urenlang 12A trekken kan de nodige ellende veroorzaken.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2019 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ik heb gisteren nogmaals met een paar geactiveerde passen van Maingau proberen te laden bij Fastned. Maar helaas. Geen enkele pas deed het, nadat ik op start druk en kaartje scan, keert hij weer terug naar menu.

Ik heb zelf nog niet geprobeerd bij andere palen.

Gebeld met Fastned en zij hebben gezegd dat er geen problemen zijn.

Lukt het iemand anders wel met Maingau pas bij Fastned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
f.h schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:56:
Ik rij sinds 1-11 in een e-Niro wat me extreem goed bevalt. Vanwege goede laadmogelijkheden op mijn werk en publieke paal echt om de hoek thuis heb mijn granny charger nog nooit hoeven gebruiken.

We zijn nu aan het örienteren voor vakantie naar Zuid Frankrijk / Noord Italië en nemen natuurlijk ook laad mogelijkheden mee in de overweging.

Wat ik me afvroeg (en niet in dit of het e-Niro topic heb gelezen) is wat de 'etiquette' is mbt Granny chargers op vakantie. Gebruiken jullie de Granny op vakantie? Melden of checken jullie het van te voren?
Ligt er ook wat aan waar je bent/wat je hebt. Ik heb hem op onze vakantie gewoon ingeprikt in een fatsoenlijk buiten WCD bij de "mobile home" aka stacaravan die er zat voor de BBQ. Niet eerst gechecked verder bij de receptie. Was een vrij nieuw ding dus installatie prima met fatsoenlijke automaten. Dit was Zuid-Frankrijk. Kon gewoon prima op de max (13a) laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 08-12-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:51

f.h

Thanks @CyBeRSPiN @Blokker_1999 @Inspired voor de adviezen/ervaringen!

We zullen sowieso in een villa of iets dergelijks terecht komen. Maar goed dat zegt nog niets over de kwaliteit van de aangelegde electriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Hunkaroglu schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:02:
Ik heb gisteren nogmaals met een paar geactiveerde passen van Maingau proberen te laden bij Fastned. Maar helaas. Geen enkele pas deed het, nadat ik op start druk en kaartje scan, keert hij weer terug naar menu.

Ik heb zelf nog niet geprobeerd bij andere palen.

Gebeld met Fastned en zij hebben gezegd dat er geen problemen zijn.

Lukt het iemand anders wel met Maingau pas bij Fastned?
Maandje geleden geen enkel probleem, heb nu geen auto om mee te testen maar zal je later deze maand laten weten hoe het verloopt.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:23:
[...]

Daarom ben ik het ook niet helemaal eens met de stelling dat elektrische auto's veel langer zullen meegaan dan een fossiel. In theorie zal dat inderdaad zo zijn. Maar mijn laatste fossiel heeft mechanisch 7 jaar zonder enig probleem gewerkt. Alleen heeft hij de laatste drie jaar ieder jaar wel een drietal weken in de garage gestaan. Louter voor problemen met de elektronicabox en eletrische storingen.
En in een elektrische auto ontbreekt de elektronica ook niet. Integendeel.
Eens, plat gezegd ben ik van mening dat een auto hetzelfde wordt als de telefoon nu.
Had je vroeger een telefoon om mee te bellen, doe je daar nu veel meer mee. Maar na een paar jaar EOL.
Bij auto’s zal dat niet anders zijn, de “telefoonmogelijkheid” van toen als bij de telefoon, veranderd nl. naar mobiliteit voor auto’s.

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.