[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.054 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
juupke schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:58:
Ik ben blij, kom er net achter dat er momenteel een dubbele 175kW snellader wordt gerealiseerd, bij de McDonalds langs de A4 bij Leiderdorp: https://twitter.com/Coast...tatus/1072110830995554304
Hier stond in het verleden ook al een gewone snellader van Allego, maar die is ooit ook weer weggehaald. Nu komt er dus iets moois voor terug!

Is wel ideaal voor mij aangezien ik thuis niet kan laden, zo heb ik een fijn snelle backup vlakbij huis wanneer ik op kantoor geen plekje heb kunnen bemachtigen. d:)b

Ik zal er vanmiddag eens langs rijden om te zien of hij al in bedrijf is...
En werken ze al ? Ik had ze 4 weken terug ook al gezien maar toen zat er een grote zak omheen .
Van welke aanbieder zijn ze? Mc donalds? Is dat gratis of kunnen met de MainGau terecht?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@daemonix Maxem betekent maandelijks betalen voor loadbalancing. Wat je ook kan doen is een Alfen ICU EVE met 2 sockets en direct aansluiten op de P1 poort van je slimme meter, dat scheelt op lange termijn best stevig als je niet iedere maand hoeft te betalen voor loadbalancing. Als je dan ook nog inzicht wil gebruik je een splitter op de P1 poort en hang je er ook een Pi aan met DSMR reader of home assistant.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De ene laadpaal is verplicht EVbox., dus dat werkt niet...

Pi met Domoticz hangt uiteraard al aan de P1 poort.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 13:37
Mail van Maingau over de Plus (flatrate) pilot:
MAINGAU Energie EinfachStromLaden: Testangebot ESL-Plus Ladekarte

Liebe EinfachStromLaden-Plus–Tester,

die Testphase der EinfachStromLaden Plus Karte endet zum 31.12.2018 und wir hatten für Mitte Dezember unser Fazit dazu versprochen.

Wir haben zahlreiche Rückmeldungen erhalten, die eine wesentliche Grundlage für unsere weitere Planung mit der ESL-Plus-Karte bilden. Wie Ihr wisst, wollten wir die Infrastruktur von Ladenetz.de gern von Anfang an mit unserer regulären EinfachStromLaden- Ladekarte zugänglich machen, leider ist die dazu notwendige Roaming-Partnerschaft aufgrund vieler Widerstände aber nie zustande gekommen.

So kam es während der Testphase leider bei der Anbindung von einigen Roaming-Partnern zu Verzögerungen oder Ausfällen. Es fehlen uns in dem aktuellen Kooperationskonstrukt mit Ladenetz.de die Einflussmöglichkeiten, da wir die Abwicklung abseits unseres eigenen ESL-Backends auf einer Ladenetz.de-Lösung darstellen müssen.

Da wir nur ungenügenden Einfluss auf das Ladenetz.de-System haben, ist es uns nicht möglich direkt bei Problemen zu unterstützen, oder perspektivisch einfache, zeitgemäße Tarifstrukturen anbieten zu können. Da wir für einfache, für unsere Kunden überall nutzbare Lösungen aus einer Hand, also über ein und die selbe Karte bzw. App stehen, ist es für uns vorerst nicht möglich die Ladenetz-Ladepunkte weiter anzubieten.

Das EinfachStromLaden Plus Angebot wird zum Ende des Tests am 31.12.2018 nicht verlängert. Wir arbeiten aber natürlich weiter an einer Roaming-Partnerschaft mit Ladenetz.de, um Euch den Zugang mit unserer regulären EinfachStromLaden-Ladekarte möglich zu machen.

In der Zwischenzeit könnt Ihr mit unserer EinfachStromLaden-Ladekarte natürlich weiterhin an über 35.000 Ladepunkten in ganz Europa laden.

Wir wünschen frohe Weihnachten und besinnliche Festtage.

Viele Grüße, Euer MAINGAU-Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
evtje schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:01:
[...]

En werken ze al ? Ik had ze 4 weken terug ook al gezien maar toen zat er een grote zak omheen .
Van welke aanbieder zijn ze? Mc donalds? Is dat gratis of kunnen met de MainGau terecht?
Nee, nog niet, eentje is zelfs nog afgeplakt met beschermfolie. En de schermen zijn ook nog niet geïnstalleerd. Dus ik denk toch dat het nog wel even duurt, ik vermoed niet dat ze voor de feestdagen werkend zullen zijn.

Ik moet zeggen dat ik niet goed heb opgelet wat de aanbieder is, maar volgens mij is het Allego, aangezien zij als enige laadpaalaanbieder zijn getagd in de bovenstaande tweet. Zij waren natuurlijk ook al eerder actief op die plek. In dat geval kun je er iig wel met Maingau terecht geloof ik. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan er niet zoveel over vinden, maar weet iemand wat de gangbare levertijd is voor het installeren van een laadpaal thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
juli 2017 4-6 weken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Op 9 oktober j.l. schreef de laadpaal leverancier dat ze binnen een werkdag contact op zouden nemen. Nu ben ik wel gewend aan lange werkdagen, maar heb nog steeds niets van ze gehoord (auto staat voorlopig oplevering december 2019, dus kan het wel begrijpen). Als dat indicatief is dan kun je nog even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsOo schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:21:
Mail van Maingau over de Plus (flatrate) pilot:

[...]
Dit is een teleurstellende mededeling, die ik vandaag ook in mijn email kreeg. Ik snap de redenering van MainGau in het bericht (verwijzingen naar afspraken met Ladenetz) niet. Hadden ze verwezen naar de tariefstelling dan was het wel duidelijk geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Z___Z schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:33:
Kan er niet zoveel over vinden, maar weet iemand wat de gangbare levertijd is voor het installeren van een laadpaal thuis?
Erg afhankelijk van de aanbieder, loopt op het moment enorm op. Grote gebrek aan personeel en toenemende vraag. Gek genoeg overvalt het een deel van de partijen. _O- Sommigen waren een naar terug nog van mening dat het wel goed zou gaan, nu lukte het toch ook? :*)
daemonix schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:29:
Hoe bevallen laadpalen van EVBox? Iemand ook een dubbele laadpaal van ze? Is het mogelijk om 1 laadpaal op fase en de 2e op fase 2 te hebben (van die dubbele laadpaal)?

Edit: Wie heeft er ervaring met Maxem, en indien van toepassing: 2 laadpalen?
Als je een 2 socket unit neemt kan inderdaad 1 socket op fase 1 en de ander op fase 2 (mits ze allebei natuurlijk single phase zijn). Overigens is z'n duo technisch niets anders dan een hub-satelite opstelling van 2 met elkaar verbonden laadpalen.

De maxem heb ik met EV-Box nog nooit goed/betrouwbaar werkend gezien. Sowieso zou ik zelf geen EV-Box ophangen, een Keba of Alfen is een stuk volwassener als product.

[ Voor 43% gewijzigd door GoldenSample op 18-12-2018 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Gisteren heb ik een rare ervaring met het laden gehad.

Allego-paal in Ede, ernaast stond een Leaf (aangesloten, maar niet aan het laden (groen)). Na aansluiten gaf hij direct een groen licht, na de RFID-identificatie direct een blauw licht. Ondertussen was ik nog even bezig met iets uit de achterbak halen, en ik kijk op, en zie het lampje gelijk weer op groen staan, en "Controle bezig..." op rode achtergrond op het dashboard van de ZOE.

De paal gaf geen enkele error. Dus ik ga er nog een keer langs met de druppel; weer blauw, en loop naar m'n afspraak.

Kom terug van afspraak en je raadt het al: weer controle bezig op het dash, 1% geladen, lampje op de paal weer groen. Het rare is dus dat de paal geen error(code) geeft of een rode lamp. Kan je leuk zo'n multicolor led inbouwen, maar als hij terugspringt naar groen, weet niemand wat. Ook error op dash van ZOE kan informatieverstrekking, mja. Die Leaf ernaast stond er misschien ook in veronderstelling dat die aan het laden was, maar dat was ook gefaald.

Geluk dat ik de stroom niet nodig had, maar iets van 26% verstookt, kwam makkelijk terug, maar vaak genoeg dat ik daarna nog door moet naar klant of andere afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:08
daemonix schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:13:
Op 9 oktober j.l. schreef de laadpaal leverancier dat ze binnen een werkdag contact op zouden nemen. Nu ben ik wel gewend aan lange werkdagen, maar heb nog steeds niets van ze gehoord (auto staat voorlopig oplevering december 2019, dus kan het wel begrijpen). Als dat indicatief is dan kun je nog even wachten...
Hier is vorige week dinsdag een "spoedaanvraag" uit gegaan bij de LM om een laadpaal bij new motion in te plannen. Het is nu een week verder en heb er nog niks van gehoord, niet eens het inplannen van de afspraak is gebeurd, er is nogmaals gevraagd om dit met spoed op te pakken. Dit zal dus ook wel ergens in januari/februari worden geplaatst als een afspraak maken al zo traag verloopt.

Ach, m'n Tesla zou vandaag geleverd worden maar omdat ze daar ook niet hun logistieke proces op orde hebben staat de auto nog niet op de juiste locatie...

Het gaat allemaal lekker zo! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@daemonix Misschien een optie: de EV-box verkopen en dan een 2-socket laadpaal ophangen?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die EV-box laadpaal is de eerste 4 jaar van de leasemaatschappij. Geen optie dus. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zo, klaar voor de wintersport naar Oostenrijk:
printje met lijstje laadpalen (elke 50km 1)

apps:
chargemap
innogy
einfachstromladen
en nog een paar

goingelectric gebookmarked

en pasjes van
chargemap
einfachstromladen
TNM

ben benieuwd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Goede reis en veel plezier! Vertel ons na afloop hoe het ging (niet het skiën, dat geloven we wel ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n Ioniq komt toch (zelfs in de winter) wel verder dan 50 Km? Met 50 Km is dat ruim 20 maal tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Nog een voordeeltje waar ik pas vandaag achter kwam: als je meer dan 10Mwhr per jaar verstookt krijg je het grootverbruiker tarief qua energiebelasting. Daar zit je best snel aan met twee auto's en samen 50-70 duizend km/jaar. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar toch een keer (echt) lekker uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Verwijderd zeker, maar altijd prettig om een extra optie te hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zbygniew P schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:15:
Nog een voordeeltje waar ik pas vandaag achter kwam: als je meer dan 10Mwhr per jaar verstookt krijg je het grootverbruiker tarief qua energiebelasting. Daar zit je best snel aan met twee auto's en samen 50-70 duizend km/jaar. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar toch een keer (echt) lekker uit eten.
Is gestaffeld toch? Dus je betaald alleen het lage tarief over het verbruik boven de 10MWh. Zal eerder FEBO worden dan lekker uit eten dan verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Boven 10k kWh wordt ca. 20 ct ca 12 ct

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zbygniew P
Z___Z schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:27:
[...]

Is gestaffeld toch? Dus je betaald alleen het lage tarief over het verbruik boven de 10MWh. Zal eerder FEBO worden dan lekker uit eten dan verwacht ik.
Mwoah. Ik verwacht op iets van 14000 KWH uit te komen. Is toch 4000 * 5 cent = 200E. Is toch wel een heel bijzondere frikadel speciaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Weet iemand hoe je de Telekom Ladestrom laadpas kunt bestellen in Nederland? Postcode invoeren lukt niet en kan geen land kiezen...

[ Voor 7% gewijzigd door Spiller op 18-12-2018 23:21 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-09 20:38
Spiller schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:20:
Weet iemand hoe je de Telekom Ladestrom laadpas kunt bestellen in Nederland? Postcode invoeren lukt niet en kan geen land kiezen...
Het is mij gelukt: een nul voor de cijfers in het postcodeveld en dan de letters van je postcode voor je woonplaats in het woonplaatsveld. Ik heb achter mijn woonplaats ook nog Niederlande ingevuld, dan komt de post zeker aan.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Die methode gebruik ik ook altijd. Kreeg al wel een bevestigingsmail dat de Telekom pas onderweg was. Snel op de testbank met dat ding, want daar komen veel vragen over.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Hachy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:58:
Die methode gebruik ik ook altijd. Kreeg al wel een bevestigingsmail dat de Telekom pas onderweg was. Snel op de testbank met dat ding, want daar komen veel vragen over.
But why? Geen roaming en 4ct/min. Dat is minimaal goedkoper dan Maingau en alleen te gebruiken in Duitsland?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
Hachy schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:58:
Ik heb trouwens wel een Duitse IBAN gebruikt (N26) 😀

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
Tom Paris schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:44:
[...]

But why? Geen roaming en 4ct/min. Dat is minimaal goedkoper dan Maingau en alleen te gebruiken in Duitsland?
4 cent is inderdaad maar 1 cent lager en klinkt weinig. Maar het is als percentage wel 20% voordeliger. En de eerste drie maanden laad je voor 2 cent per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tom Paris schreef op woensdag 19 december 2018 @ 00:44:
[...]
Omdat we alle laadpassen testen die we in handen kunnen krijgen, roaming is precies één van de zaken die we gaan testen. Ze zitten bij verschillende brokers dus mogelijk wel roaming mogelijk.

Je zult versteld staan van de passen die zich richten op land X maar prima werken in land Y, je weet ook niet wat voor ontwikkelingen er verder nog met die laadpas aan zitten komen én je krijg ook nog eens 100 minuten laden cadeau wat normaal bij een Allego snellader toch zo'n €40-€50 kost.

Oh ja als laatste weet je nooit met deze prijsmodellen hoe lang ze in stand blijven. Niemand weet wat Maingau gaat doen na 1-1-2019. Het is dan fijn om enkele alternatieven achter de hand te hebben.

Kortom "Why not?"

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 19-12-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maingau stapt af van tarief per minuut naar kWh prijs, zojuist in de mail:

Der Umstieg auf kWh-basiertes Abrechnen bedeutet natürlich auch eine neue Preisstruktur. Pro kWh berechnen wir ab dem 01.02.2019 25 Cent – wer Energiekunde ist, also einen Gas- oder Stromvertrag mit der MAINGAU Energie abgeschlossen hat, kann für nur 15 Cent pro kWh an mehr als 35.000 Ladepunkten europaweit laden.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

BenEco schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:14:
Maingau stapt af van tarief per minuut naar kWh prijs, zojuist in de mail:

Der Umstieg auf kWh-basiertes Abrechnen bedeutet natürlich auch eine neue Preisstruktur. Pro kWh berechnen wir ab dem 01.02.2019 25 Cent – wer Energiekunde ist, also einen Gas- oder Stromvertrag mit der MAINGAU Energie abgeschlossen hat, kann für nur 15 Cent pro kWh an mehr als 35.000 Ladepunkten europaweit laden.
Het is eigenlijk nog erger geworden:

in Nederland betaal je 30cent/kwh
in Belgie betaal je 40 cent per kwh

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
blijft laagste prijs,
maar ben wel benieuwd wat die toeslag van 10ct p minuut na 2 uur AC laden gaat inhouden.
want mijn auto is niet altijd na 2 uur vol, zeker niet bij een laadpaal waar maar 2-3 kW uitkomt.

[ Voor 82% gewijzigd door BarryH op 19-12-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Ab einer Standzeit von 120 Minuten AC bzw. 60 Minuten DC ergänzen wir noch einen Parkzuschlag von 10 Cent pro Minute, um das Blockieren von Ladepunkten zu reduzieren.
Daarom, als ik het zo lees is het na 2 uur laden nog eens extra 10 ct/minuut betalen, dan is het feest met Maingau dus heel snel over.
Blijft natuurlijk wel interessant voor korte laadstops bij bijv. het winkelen of een bezoekje, en natuurlijk voor de Allego/Fastned snelladers >:)

[ Voor 20% gewijzigd door tvdoc op 19-12-2018 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Pff, wel zuur zeg, ga ik in januari eindelijk electrisch rijden en dan kapt Maingau er mee. Verheugde me al op ritjes naar het strand voor €5 aan kWh’s ipv €30 aan diesel 🙄

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Marc O. schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:50:
Pff, wel zuur zeg, ga ik in januari eindelijk electrisch rijden en dan kapt Maingau er mee. Verheugde me al op ritjes naar het strand voor €5 aan kWh’s ipv €30 aan diesel 🙄
Ben erg content met mijn 6000+ km roadtrip van de afgelopen twee weken door Duitsland (zelfs met Maingau + op zak die einde jaar ook stopt). Tja, timing.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Ik heb de mail ook ontvangen. Dat is wel een tegenvaller, maar de oude prijzen konden gewoon niet uit voor ze. Maar met 30 cent per kWh blijven ze idd wel de goedkoopste, al is het maar net. Het is nu wel per definitie duurder dan thuis.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Nu maar even de Europese stroommarkt openbreken, want dan kunnen we allemaal MainGau-klant worden en wél profiteren van de lage tarieven in heel Europa! Wie schrijft de lobby-brief naar Brussel en Den Haag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Maingau's tarieven zijn nog altijd de laagste van allemaal. Zelfs nog lager op AC voor alle auto's op 1-fase. Zojuist maar even over geblogd. En misschien komt de Deutsche Telekom wel precies op tijd voor alle prijsbewuste rijders :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hachy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:42:
Maingau's tarieven zijn nog altijd de laagste van allemaal. Zelfs nog lager op AC voor alle auto's op 1-fase. Zojuist maar even over geblogd. En misschien komt de Deutsche Telekom wel precies op tijd voor alle prijsbewuste rijders :D
Ja nu ook de telekom pas besteld.
De app is er nog niet zeker?
Bij MainGau nog maar 1 rekening gezien van 65 cent van 1 Allego lading terwijl ik er wel een keer of 10/15 ben geweest ook nog nooit een Fastned rekening gezien van MainGau. Daar ook zo'n 15 keer geladen . Nu kan MainGau wel de prijs gaan verhogen maar als de incasso niet in orde is maakt het niet uit he. Grapje natuurlijk. Het zou mij benieuwen of ze nu wel automatische kunnen incasseren of de rekening weten te sturen .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Het probleem met 1-fase is de 2-uur limiet.
Wanneer je langer dan 2 uur laad dan betaal je € 0,10 per minuut extra.
En de 300kwh limiet per maand zullen sommige ook lastig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik heb een EVBox pas in de portal van mijn eigen EVBox laadpaal op homecharging gezet, dat werkt op mijn laadpaal.

Alleen vind ik het onzinnig om dan een factuur van EVBox te krijgen voor het gebruik en ook meteen een credit factuur voor de opbrengsten van mijn laadpas op mijn oplaadpaal. Is toch weer extra werk voor de accountant.

Alleen ik krijg het niet voor elkaar omdit bij EVBox te regelen dat die pas gratis laadt, is dit gebruikelijk zon constructie met facturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Toch maar eens rondkijken naar eigen oplossingen. Wie weet een goede laadpaal leverancier die ook verstand van dynamisch loadbalancen heeft (2 laadpalen + zonnepanelen). Mag per DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
NewMotion advanced?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Hachy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:46:
[...]

Omdat we alle laadpassen testen die we in handen kunnen krijgen, roaming is precies één van de zaken die we gaan testen. Ze zitten bij verschillende brokers dus mogelijk wel roaming mogelijk.

Je zult versteld staan van de passen die zich richten op land X maar prima werken in land Y, je weet ook niet wat voor ontwikkelingen er verder nog met die laadpas aan zitten komen én je krijg ook nog eens 100 minuten laden cadeau wat normaal bij een Allego snellader toch zo'n €40-€50 kost.

Oh ja als laatste weet je nooit met deze prijsmodellen hoe lang ze in stand blijven. Niemand weet wat Maingau gaat doen na 1-1-2019. Het is dan fijn om enkele alternatieven achter de hand te hebben.

Kortom "Why not?"
Goede timing met Maingau vandaag :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

nannoe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:21:
Nu maar even de Europese stroommarkt openbreken, want dan kunnen we allemaal MainGau-klant worden en wél profiteren van de lage tarieven in heel Europa! Wie schrijft de lobby-brief naar Brussel en Den Haag?
En dan verwacht je dat al die palen op straat voor dit tarief uitkunnen?

Leuk en erg voordelig dat MainGau op deze manier marktaandeel, bekendheid en administratieve rompslomp wilde fixen maar verwacht niet dat welke van dit soort aanbiedingen dan ook op de lange termijn blijft.

Een sterk platform (Hubject of DCS oid) met echt een gigantisch marktaandeel zal prijsdruk op de CPO's geven in een volwassener markt, maar zulke tarieven kan gewoon nooit uit.

• Spiller
  • Laatst online: 05-09 23:14
Kale kWh prijs voor een consument ligt rond de 6ct dus ik denk dat een grote energieleverancier als Maingau daar niet eens zoveel op toe hoeft te leggen.
Natuurlijk hebben ze overhead maar dat laadpasje van ze valt in het niet vergeleken met de rest van hun organisatiekosten.

Verdienen ze makkelijk terug nu het thuisgebruik van een elektrische rijder soms verdubbelt (of meer).

Ioniq 5 P45

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Spiller wat bedoel je met "kale prijs", in ons land is het betalen van belastingen en accijnzen nog altijd verplicht.. 20ct/kWh is de bodemprijs voor een consument.
Wat van de zotte is dat grootverbruikers (of grootvervuilers) zo vreselijk veel korting krijgen op de belastingen.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Yoade75 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:57:
Het probleem met 1-fase is de 2-uur limiet.
Wanneer je langer dan 2 uur laad dan betaal je € 0,10 per minuut extra.
En de 300kwh limiet per maand zullen sommige ook lastig vinden.
300kWh limiet? Nieuwe Maingau voorwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

fewips schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/laavz8S1yfZ0qzocJNgn2afQ/thumb.jpg

Zoals ik het begrijp uit bovenstaande voorwaarden:

De begrenzing is PER KLANT en niet per kaart.... dus 5 kaarten aanschaffen op 1 naam/rekening heeft geen zin.

[ Voor 20% gewijzigd door giancarlo_f op 20-12-2018 10:26 ]

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Ouch, zou me niet verbazen als ik op z'n minst al bij die limiet in de buurt ben gekomen de afgelopen twee weken met de I-Pace door DE.. Lang leve Maingau +, die tijden zijn duidelijk (bijna) voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
fewips schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:16:
[...]

Ze zullen wel van de taxi's afwillen. Ik zie ze in Adam aan de snellader hangen en maingau gebruiken. Ja, dan gaat het wel heel hard als dat continue gebeurd.

Dus dan moet je iets in je algemene voorwaarden opnemen om ze te weren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
fewips schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:25:
[...]
Ouch, zou me niet verbazen als ik op z'n minst al bij die limiet in de buurt ben gekomen de afgelopen twee weken met de I-Pace door DE.. Lang leve Maingau +, die tijden zijn duidelijk (bijna) voorbij.
mja, niet bepaald een zuinige auto he ;)
edit met m'n Zoe laad ik op het werk 4 dagen/week ook al zo'n 200kWh/maand en met nog wat privé ritjes kom ik dan wel wat in de buurt van die grens. Voor groot verbruikers zal dat niet interessant meer zijn, wat ook te verwachten was gezien bijvoorbeeld taxi gebruik.

[ Voor 27% gewijzigd door bite op 20-12-2018 12:28 ]

• fewips

fewips

Huurautospecialist

jerh schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:59:
[...]

Ze zullen wel van de taxi's afwillen. Ik zie ze in Adam aan de snellader hangen en maingau gebruiken. Ja, dan gaat het wel heel hard als dat continue gebeurd.

Dus dan moet je iets in je algemene voorwaarden opnemen om ze te weren.
Sterker nog, ik stond mét die taxi's in de rij vorige week, het was significant goedkoper laden met Maingau dan aan de Nuon-paal voor de deur.. Ik begrijp het volledig, maar betekent nu wel opeens voor een I-Pace veelrijder dat een mooie Duitse roadtrip zoals ik heb gemaakt een verplichte veelheid aan passen betekent omdat je met Maingau niet meer een flinke trip kan maken met een 'slurper' zoals het is. Komen wel weer andere laadpassen (heb er sowieso genoeg), maar toch even stapje terug. Volledig begrijpelijk verder. 300kWh lijkt wel wat weinig? Of ben ik dan echt de weg kwijt als ik dat zeg..
[6500+ km in twee weken net achter de rug, verbruik in de Maingau app ruim boven de 500kWh]

[ Voor 4% gewijzigd door fewips op 20-12-2018 18:58 . Reden: gezocht in de maingau app op verbruik ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Iemand ervaring met een tweede meetpunt/meter? In principe kan dit je 6,43 ct per kWh schelen aan energiebelasting en duurzame opslag. Al kost het wel éénmalig €305, dus binnen 5mWh terugverdiend. Alhoewel het een zakelijke optie lijkt zie ik het niet als voorwaarde. Genoemde bedragen zijn incl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
bite schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:22:
[...]

mja, niet bepaald een zuinige auto he ;)
edit met m'n Zoe laad ik op het werk 4 dagen/week ook al zo'n 200kWh/maand en met nog wat privé ritjes kom ik dan wel wat in de buurt van die grens. Voor groot verbruikers zal dat niet interessant meer zijn, wat ook te verwachten was gezien bijvoorbeeld taxi gebruik.
Ik kom met mijn Leafje bijna aan de 800kWh / maand :+

Okt 754
Nov 780
Dec 614 tot nu toe..

Toegegeven heb je het dan ook over ruim 4000-4500km / maand. :9

En nee, ik ben geen taxi >:)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:55:
Iemand ervaring met een tweede meetpunt/meter? In principe kan dit je 6,43 ct per kWh schelen aan energiebelasting en duurzame opslag. Al kost het wel éénmalig €305, dus binnen 5mWh terugverdiend. Alhoewel het een zakelijke optie lijkt zie ik het niet als voorwaarde. Genoemde bedragen zijn incl BTW.
Ben ik ook wel benieuwd naar, maar wat als je (ooit) zonnepanelen hebt dan kun je denk ik niet meer richting je EV laden?
Had de vraag al eens gesteld hier maar weinig response op gehad: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" (of is dat een andere constructie dan die jij voor ogen hebt?), volgens @Hachy kan het niet uit: Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Het is trouwens MWh ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-12-2018 15:03 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Met de cijfers van Hachy inderdaad niet. Echter kom ik bij Liander andere bedragen tegen (305 ipv 700), misschien omdat ik al 3x25A heb en met het extra meetpunt deel je deze aansluiting, maar heb je wel twee meters (met EAN nummer). En zover ik heb gelezen heeft de tweede aansluiting géén vastrecht, dus enkel betalen naar gebruik.

Laden op zelf opgewekte stroom wordt inderdaad wel lastig, of je moet direct op je “laadpaal-meter” ook de omvormer aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 20-12-2018 15:58 ]

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Ik had net iets raars met mijn Maingau pas, wil in DE laden en laden start en vrijgegeven maar daarna ineens weer de melding dat ik niet mag laden. Nu via de app gestart met QR en dan werkt het ineens wel, moest wel eerst nieuwe voorwaarden accepteren kan het daarmee te maken hebben? Iemand zoiets eerder gehad?

It's All In The "Mix"

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Spiller schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:05:
Kale kWh prijs voor een consument ligt rond de 6ct dus ik denk dat een grote energieleverancier als Maingau daar niet eens zoveel op toe hoeft te leggen.
Natuurlijk hebben ze overhead maar dat laadpasje van ze valt in het niet vergeleken met de rest van hun organisatiekosten.

Verdienen ze makkelijk terug nu het thuisgebruik van een elektrische rijder soms verdubbelt (of meer).
Inclusief energiebelasting betaal je alsnog ruim 10 cent. Verder betaald MainGau niet de energie/het energie contract, dat doet de laadpaal operator. Daarnaast, hoe denk je dat die laadpaal, installatie, onderhoud en administratie betaald wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Bv0f6l2Cs3FWeiiKj3R3tzP/thumb.jpg
Niet mijn foto, maar de Deutsche Telekom-pas is echt!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
fewips schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:05:
[Afbeelding]
Niet mijn foto, maar de Deutsche Telekom-pas is echt!
Die website (https://www.telekom-ladestrom.de) van ze ziet er wel verzorgd uit zeg. Maar zo te zien alleen te gebruiken op DE laadpalen en niet in Nederland?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

GAEvakYD schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:52:
[...]

Die website (https://www.telekom-ladestrom.de) van ze ziet er wel verzorgd uit zeg. Maar zo te zien alleen te gebruiken op DE laadpalen en niet in Nederland?
Volgens mij dankzij partijen als Ladenetz waarmee wordt gekoppeld gewoon bruikbaar bij partijen als Allego, om maar een voorbeeld te noemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
Werkt alleen in Duitsland denk ik?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
cacofant schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:56:
Werkt alleen in Duitsland denk ik?
Daarvoor hebben we @Hachy om dat te testen :P

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 23:05
Even een beetje een crosspost .. maar wellicht ook handig voor de mensen hier:

Vanmorgen is mijn Zappi geïnstalleerd.
Ik heb thuis een 40A aansluiting en de Zappi is ook achter een 40A aardlek gehangen.
Gelukkig was de lokale dealer zo vriendelijk om mij nog een keer gebruik te laten maken van hun e-Niro zodat ik kon testen of alles goed was aangesloten.

Laden doet hij op 7.0kW dus volgens mij bijna het maximaal haalbare op deze wijze.
Misschien dat de aanpassing in de instelling voor load balancing en het netwerk nog voor dat laatste stukje zal zorgen, want de hoofdaansluiting stond niet op 40A.

Nou, alles is klaar voor de e-Niro!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YWmmpjjb7B8OWZTWpMdIlfVH/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4i01UkUIRsxWL0GhS7OvkQ8p/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/alk6GeY3t7zoiMP1fX9Hua2D/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bJwt0fuhwj8fVvLjuhtjCdqY/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcos2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-08 17:01
Excuus als dit een beginnersvraag is, maar ik krijg als alles goed gaat over een paar maanden mijn e-Niro en ik ben me aan het oriënteren op de geschikte laadpalen.

Wat ik niet begrijp is dat veel sites aanbevelen om een 1fase 7,4kW 32A lader te nemen. Wij hebben zelf nu nog een 1fase 25A aansluiting, maar ook als ik deze zou laten verzwaren naar 35A is er tijdens het laden toch veel te weinig capaciteit over voor de andere elektrische apparaten in huis? Wat zie ik hier over het hoofd?

Verder: wij hebben nog steeds een ouderwetse domme Ferrarismeter. Is het nuttig deze te laten vervangen door een slimme meter? Is dat hoe die 7,4kW lader werkt? Dat ie automatisch terugschaalt bij hoog overig verbruik?

Iemand een goed advies voor mijn situatie? Ik zoek het liefst een simpele lader zonder abo (in ieder geval zonder pasje) maar met verbruiksmeter. Of anders eentje die na het verlopen van mijn levertermijn ook evt zonder abo gewoon te gebruiken is.

Oh, en in het ideale geval wil ik deze OF in mijn garage hangen met buiten de garage alleen de kabel (door de garagemuur) OF een hele smalle lader van max 18cm breed. Andere oplossingen zijn ook wel mogelijk, maar net genoemde zou mijn voorkeur hebben.

Alvast bedankt voor elke reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@remcos2 voor loadbalancing (dus dat je laadpaal rekening houd met de rest van je huis) heb je inderdaad meestal een meter met P1 nodig. De Ferrarismeter is echte een zeer gewilde meter die vooral met zonnepanelen een groot voordeel is met terugleversubsidie ipv salderen.

Je zou kunnen kijken of je ergens een P1 meter op de kop kan tikken en die achter je Ferrarismeter kan hangen, dan heb je voor de netwerkbeheerder een Ferraris en voor jezelf (en load balancing) een P1 meter.

Sommige laadpalen zoals die van The New Motion kunnen ook met klemmen om de hoofdaansluiting loadbalancing doen, dan heb je geen slimme meter nodig. Helaas moet je bij TNM per maand een klein bedrag betalen om loadbalancing te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@remcos2 Heb je mijn bericht boven jouw bericht gezien?

Een 32a lader, welke je ook omlaag kunt zetten naar bijv 25a, met load balancing zonder extra kosten. En op de foto hangt er ook nog een e-Niro aan ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door smoken op 21-12-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
Wie heeft er ervaring met opladen "langs de openbare weg" in Utrecht? Ik las dat je dan geen parkeer vergunning hoeft te hebben of niet hoeft te betalen voor het parkeren. Is dat ergens duidelijk terug te vinden, voordat ik een bon heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcos2
@smoken ja, heb ik gezien. Dank je. Dat ga ik zeker overwegen. Maar ook bij die lader werkt load balancing dus in combinatie met een slimme meter?

Andere vraag die je misschien kunt beantwoorden. Hoe werkt de internetverbinding bij een dergelijke lader? Mijn garage is namelijk best een eind bij mijn meterkast vandaan. Zelfs voor WiFi zou ik een versterker oid moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@remcos2 de load balance functie zit in de Zappi en wordt aangestuurd door een “klem” welke je over de fase kabel doet van je hoofdaansluiting. Zo kan de Zappi het stroomverbruik monitoren en zorgen dat hij nooit teveel gebruikt voor het laden van de auto.

Althans: dit is wat ik uit de technische uitleg heb kunnen filteren ;-)

Qua internet: dit zit niet standaard in de Zappi maar hiervoor heb je “een hub” nodig, deze zal zich draadloos verbinden met de Zappi en je WiFi en zorgt ervoor dat je Zappi via internet bereikbaar is.

Levering vanaf januari (hoop ik), ik heb hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcos2
@smoken klinkt alsof dat precies is wat ik nodig heb. Dank je! Alleen past die niet op mijn smalle muurtje dus moet ik nog een mooie oplossing verzinnen waarbij de lader in mijn garage hangt en de kabel naar buiten loopt. Maar dat gaat vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Hachy
Ik krijg net de melding van Duitse telekom met een lange mail dat er een app te downloaden is . En moet zeker weer aanmelden of zo . Hoop dat jij meer kunt vertellen mijn Duits is niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@remcos2 Heel graag gedaan! Naar mijn mening is de Zappi een zeer mooie lader voor, relatief, weinig geld.

Hij is inderdaad net iets breder dan 18cm ... namelijk 22cm. Maar ik weet even niet hoeveel de schroef gaten naar binnen zitten. Als die minder dan 18cm uit elkaar zitten dan past het wel op je muurtje maar dan steekt hij een stukje over. Geen idee of dit een werkbare situatie zou kunnen zijn?

Mijn advies: neem contact op (via Messenger) met Marc van Zappi.info.
Super vriendelijk, snel antwoord en denkt heel erg met je mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Je kan ook zelf een laadpaal maken.

Dan ben je flexibeler en goedkoper uit. Met een SmartEVSE icm stroomklemmen kun je dynamisch laden (dus afhankelijk van wat er beschikbaar is achter je meter).
2e voordeel is dat je eventueel kan kiezen om de 'kast' bv in een garage te plaatsen en bv alleen de kabel, of een socket, buiten te plaatsen.

Loopt ook een topic hier over
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Al met al kun je dan voor <500 eur klaar zijn voor een 3-fase paal met loadbalancing. Een 1-fase laadpaal kun je nog goedkoper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
evtje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:36:
@Hachy
Ik krijg net de melding van Duitse telekom met een lange mail dat er een app te downloaden is . En moet zeker weer aanmelden of zo . Hoop dat jij meer kunt vertellen mijn Duits is niet zo goed.
Je moet via de knop in de mail een wachtwoord aanmaken. Daarna kun je met je e-mailadres en aangemaakte wachtwoord aanloggen met de app.

Wel jammer dat alleen de Duitse laadpalen erin staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
Er is een beetje precies dezelfde discussie gaande op het Kia e-Niro forum. Ik heb de laaddeskundigen gevraagd de discussie hierheen te verplaatsen omdat hier meer mensen alleen met laden bezig zijn.

https://www.kiaclub.nl/topic/23088-kia-e-niro/?page=3

De story so far: de vraag was hoe je het best een Niro/Kona/I-pace kan laden op een gewone huisaansluiting (3x25A). De conclusie daar was dat je 4 opties hebt (laadtijden voor Kona/Niro)

1. Langzaam laden op 1X16A met een gewone extra groep (3,6KW). 20 uur van 0 naar 100
2. Snel laden met een krachtsroom groep en een transformator (7,2Kw), geen verzwaarde aansluiting nodig dus geen extra vastrecht. 10 uur van 0 naar 100
3. Snel laden door je aansluiting te laten verzwaren en een extra groep (1X32A). (7,2Kw). Maandelijks iets van 100 Euro vastrecht betalen. 10 uur van 0 naar 100
4. Een DC lader kopen en tot net 11Kw laden (of iets meer als je het aandurft. 11 Kw = 3X16A)

En daarna kwam de discussie (irritant genoeg terwijl DJSMiley post) op de vraag of je zelf een laadkastje kan maken met smartevse.
Zoals hierboven al geschetst is dat inderdaad mogelijk maar om het een beetje netjes te doen ben je al snel net zoveel geld kwijt als met een kopen. Voordeel is vooral dat je alles in eigen hand hebt en het best leuk is.

Wat je volgens mij nodig hebt is:
- kastje
- laadkabel
- Mennekes stekker
- Voedingskabel bij voorkeur met rode stekker en stopcontact (vooral als je zelf bouwt wil je makkelijk uit kunnen pluggen)
- relais
- controller
- Aardlek type B (hier kan over gediscussieerd worden)
- Installatieautomaat
- installatiemateriaal (montagedraad, kabelschoenen, etc)

Alles bij elkaar is het volgens mij niet interessant financieel. Wat wel heel goed kan is een bestaande lader ombouwen naar smartevse omdat je bijvoorbeeld loadbalancing nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Oke ga ik later even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Reisje Oostenrijk gaat prima.
Alleen bij a5 alsdach west een laadpaal die alleen met een app (e.on drive) te bedienen is.
En die app is er niet in de nl Appstore en het 0800 nr werkt ook niet vanaf een nl mobiel. Dus via at code een kreditcard betaling gedaan, vervolgens blijft de paal om de app vragen. Via Eon Website een normaal nr gevonden en na 11 minuten praten werd de paal vrijgegeven 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 12-09 15:36
smoken schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:47:
@remcos2 Heel graag gedaan! Naar mijn mening is de Zappi een zeer mooie lader voor, relatief, weinig geld.
Heb zelf de Zappi V2 besteld, wordt leverbaar in februari. Die is nl. 3 fasen, doet aan smart loadbalancing en heeft een vaste kabel. De ingebouwde meter is helaas niet MID gekeurd. Maar leek mij een prima lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
JPDeckers schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:15:
[...]

Heb zelf de Zappi V2 besteld, wordt leverbaar in februari. Die is nl. 3 fasen, doet aan smart loadbalancing en heeft een vaste kabel. De ingebouwde meter is helaas niet MID gekeurd. Maar leek mij een prima lader.
Voor 3-fase is dat inderdaad een betere optie! Maar ik heb maar 1-fase ... dus voor mij had het geen toegevoegde waarde..

En de e-Niro komt (waarschijnlijk) in het begin van februari, dus dan is die v2 qua levertijd een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Voor Android heeft Telekom Ladestrom inmiddels een app uitgebracht, de IOS app komt ook binnenkort uit.
https://play.google.com/s...?id=com.telekom.emobility

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

snaptnie schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:16:
Wie heeft er ervaring met opladen "langs de openbare weg" in Utrecht? Ik las dat je dan geen parkeer vergunning hoeft te hebben of niet hoeft te betalen voor het parkeren. Is dat ergens duidelijk terug te vinden, voordat ik een bon heb..
Dat kan ik bevestigen. Het staat ook heel expliciet op de site van de gemeente Utrecht. Geen parkeerkosten zolang de (PH)EV auto is ingeplugd! Dat zouden echt meer gemeenten moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Mixpower schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:52:
Voor Android heeft Telekom Ladestrom inmiddels een app uitgebracht, de IOS app komt ook binnenkort uit.
https://play.google.com/s...?id=com.telekom.emobility
Ja is gedownload en account werkt, zie ook de 99 gratis minuten erin staan.
Nu even wachten op de pas zodat ik het uitproberen kan bij een Allego.
Zal mij benieuwen of het hier gaat werken .
Zo te zien is de app alleen voor Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
één google search geeft het antwoord dat je zoekr, parkeren, vraag 2: https://www.utrecht.nl/wo...eren/veelgestelde-vragen/
evtje schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:36:
@Hachy
Google translate is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:53:
[...]
Dat kan ik bevestigen. Het staat ook heel expliciet op de site van de gemeente Utrecht. Geen parkeerkosten zolang de (PH)EV auto is ingeplugd! Dat zouden echt meer gemeenten moeten doen
Met als gevolg dat die laadpaal dan lange tijd bezet is om parkeerkosten te vermijden?
Ik heb er ook wel zo gebruik van gemaakt maar als je wel moet laden en dat dan niet kan omdat de laadpaal lang of misschien wel de hele dag bezet wordt gehouden is dat toch erg vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
@Hachy ik miste deze bevestiging, vond zelf geen up to date info, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Zbygniew P optie 5 is tot max 25A laden icm load balancing op die fase (de beruchte regel over selectiviteit gaat dan niet op).
Vond een leuke link daar die erg fijn is: https://larsboelen.nl/kennisbank/thuisladen-ev/
Kopje “De elektromonteur overtuigen”.

16A laden is afhankelijk van hoeveel km je per dag rijdt vaak al voldoende om in een nacht vol (genoeg) te laden.

Zag daar op dat forum ook een rare stelling dat de e-Niro óf 16A óf 32A kon laden en niks er tussenin, dat lijkt me onjuist. Volgens mij klok-klepel verhaal over dat ie maar op 1 fase kan laden i.p.v. 3. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2018 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
Klopt, heb ik inderdaad paar keer gedaan toen ik op familiebezoek was in Utrecht. Let wel.. alleen geen parkeergeld als ie aan het laden is, anders krijg je een boete. Gemeente Utrecht vertelde dat controleurs checken op de blauwe laadaanduiding op de laadpaal, dus zodra groen of storing krijg je alsnog een parkeerboete..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
Heeft er hier iemand ervaring met de laadpas van EWE in NL? https://www.laadpastop10....E%20Punktladung%20Roaming Als je deze via een Duits adres bijna uitsluitend in NL gebruikt gaan ze dan moeilijk doen?

Heb namelijk een laadpas gehad van Stadswerke Konstanz en die werd na een paar maanden opgeheven vanwege misbruikt van de roaming voorwaarden.

[ Voor 72% gewijzigd door Vaevictis_ op 22-12-2018 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
@CyBeRSPiN : Daar had ik me misschien wat nauwkeuriger uit moeten drukken. Ik probeerde dingen uit te leggen aan mensen die aangaven helemaal niets van elektra te weten, maar dit was een beetje te simpel.

Nu we het hier toch wat ingewikkelder maken laat ik dan ook nog maar optie 6 toevoegen: Je groepenkast reorganiseren zodat 1 fase volledig beschikbaar is voor de charger (kan niet altijd, hangt van overige gebruikers af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:53:
Geen parkeerkosten zolang de (PH)EV auto is ingeplugd! Dat zouden echt meer gemeenten moeten doen
Nou nee, laten we dat nou niet doen. Ik ben veel meer voorstander van een extra tijdtarief dat gaat lopen zodra de auto geladen is. Zoals Maingau vanaf februari gaat doen. Misschien zelfs duurder, zodat je het wel uit je hoofd laat om er heel lang te blijven staan wanneer je de paal niet meer nodig hebt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zbygniew P schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:41:Nu we het hier toch wat ingewikkelder maken laat ik dan ook nog maar optie 6 toevoegen: Je groepenkast reorganiseren zodat 1 fase volledig beschikbaar is voor de charger (kan niet altijd, hangt van overige gebruikers af).
Lijkt me niet echt zinvol. Waarom zou je dat doen? Met loadbalancing kun je tot tegen de 25A laden op één fase, da's toch niet verkeerd?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@CyBeRSPiN aanvullend op @PhilippeTC dat gaat al helemaal niet op met 2 BEV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
PhilippeTC schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:18:
[...]

Lijkt me niet echt zinvol. Waarom zou je dat doen? Met loadbalancing kun je tot tegen de 25A laden op één fase, da's toch niet verkeerd?
Enige voordeel is dat je dan zeker met 25A kan laden, als je t deelt met loadbalancing kan het zijn dat ie teruggaat afhankelijk van de belasting op de betreffende fase.

Persoonlijk zou ik altijd voor loadbalancing kiezen en 3-fase. Ook al is je eigen auto nu 1-fase, je kan je bezoek dan ook wat sneller laten laden (als die bv wel een auto hebben die meerdere fases kan laden)

De beste situatie is natuurlijk wel afhankelijk van je auto.
Als je een 1-fase auto hebt ben je beter af met een 1-fase aansluiting. Dan kun je namelijk gewoon met (max) 32A laden. Moet je wel loadbalancing doen met andere apparatuur in je huis, maar in de nacht kun je dan toch aardig doorladen. (Je hebt dan immers 35 of 40A tot je beschikking)

Als je een 3-fase aansluiting hebt dan kun je met een 1-fase auto nooit harder dan 25A laden helaas.

Mijn mening:
1 auto met 32A -> Behoud een 1-fase aansluiting
Alle andere gevallen: 3-fase laden

Met meerdere auto's kun je met (bv) smartEVSE ook loadbalancen tussen meerdere laders.Dus zonder problemen 2 auto's opladen. Als je met 1 auto laad heb je de maximale stroom van 25A tot je beschikking, met een 2e auto lever je allebei wat in, maar kun je wel beide laden.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 22-12-2018 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
DJSmiley schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:44:
[...]

Enige voordeel is dat je dan zeker met 25A kan laden, als je t deelt met loadbalancing kan het zijn dat ie teruggaat afhankelijk van de belasting op de betreffende fase.

Persoonlijk zou ik altijd voor loadbalancing kiezen en 3-fase. Ook al is je eigen auto nu 1-fase, je kan je bezoek dan ook wat sneller laten laden (als die bv wel een auto hebben die meerdere fases kan laden)

De beste situatie is natuurlijk wel afhankelijk van je auto.
Als je een 1-fase auto hebt ben je beter af met een 1-fase aansluiting. Dan kun je namelijk gewoon met (max) 32A laden. Moet je wel loadbalancing doen met andere apparatuur in je huis, maar in de nacht kun je dan toch aardig doorladen. (Je hebt dan immers 35 of 40A tot je beschikking)

Als je een 3-fase aansluiting hebt dan kun je met een 1-fase auto nooit harder dan 25A laden helaas.

Mijn mening:
1 auto met 32A -> Behoud een 1-fase aansluiting
Alle andere gevallen: 3-fase laden

Met meerdere auto's kun je met (bv) smartEVSE ook loadbalancen tussen meerdere laders.Dus zonder problemen 2 auto's opladen. Als je met 1 auto laad heb je de maximale stroom van 25A tot je beschikking, met een 2e auto lever je allebei wat in, maar kun je wel beide laden.
Besef wel dat bij 3 fase loadbalancing de zwaarstbelaste fase bepalend is, want het signaal naar de auto geeft maar 1 waarde door.
Dus koken op fase 1, dan laad je 1fase ladende auto op fase 2 ook langzamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
PhilippeTC schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:18:
[...]

Kan wel zinvol zijn omdat je met een simpelere lader toe kan, geen sensor draad hoeft te trekken en niet te calibreren. Daarnaast is het weer een ding minder dat stuk kan en geeft het de peace of mind dat hoofdzekering laten knallen erg moeilijk is. En ook op iets van 24A laden. Maar zoals gezegd lang niet altijd mogelijk.

Ik heb nog wel een idee voor een iets andere vorm van loadbalancing. Ik noem het phase based loadbalancing en het kan volgens mij nuttig zijn als je een 1-fase en 3-fase auto hebt (een Zoe en Niro, of een Tesla en I-pace voor de fatcats).

Als ik nu met smartevse ga loadbalancen krijg ik het volgende (bijvoorbeeld).

- Alleen Niro: 2X16A (via transformator)
- Alleen Zoe: 3X16A
- Allebei tegelijk: Niro 2X10A, Zoe 3X6A.

Is een klein beetje suboptimaal omdat je niet de hele 3X16A groep gebruikt.

Ik wil dus naar de situatie:
- Allebei tegelijk: Niro 2X16A, Zoe 1X16A

Op dit moment ben ik bezig Smartevse aan te passen (je hebt wel in de 3 fasen lader een extra relais nodig dat 2 fasen bij en af kan schakelen). Is een hobby project dus kan lang duren.

Is dit wat? Ziet iemand beren op de weg die ik niet heb gezien?

[ Voor 41% gewijzigd door Zbygniew P op 22-12-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor de Niro kies je kennelijk voor de dure tweefasetransformator om sneller te kunnen laden. Waarom wil je zo snel laden? Verwacht je dat je niet genoeg hebt aan 1 x 24A laden? Als je accu helemaal leeg is, wat-ie zelden zal zijn, dan is-ie in ca. 12 uur weer vol.
Dus kom je om 19:00 uur thuis, dan staat-ie de volgende ochtend om 07:00 uur weer klaar. Het beetje stroom dat je in die tijd in huis gebruikt is dan ws gelijk aan wat er nog in de accu zit, dus ik verwacht niet dat je ooit langer dan 12 uur nodig zult hebben. Lijkt me toch geen slechte optie. En een stuk eenvoudiger en goedkoper.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verdorie! Had bij netbeheerder opgevraagd wat voor aansluiting ik heb, blijkt het 3x25A te zijn en niet 1x35A! :(
En inderdaad, als ik nu goed kijk naar de meter dan is het een 3-fase meter. Was maar 1 hoofdschakelaar maar die blijkt 4 polig te zijn.. grr..
Dacht dus mooi 32A te kunnen laden met mn e-Niro, dat wordt dus afwachten wat er nu mogelijk is..
Misschien voor 240 euro weer om laten zetten naar 1x40A?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
En deze oplossing?
https://evtun.com/chargers.html
2 fase omzetten in 1 fase
Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.