Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste
Acties:
  • 565.522 views

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:57
Mister1980 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:09:
Snap dat ik zoekfunctie moet gebruiken, heb ik geprobeerd maar geen zinnige “spelt in de hooiberg” kunnen vinden.

Vraag is vrij simpel en hopelijk het antwoord ook:
Ik krijg een newmotion laadpaal van de zaak en moet een laadpaal voor thuis zelf aanschaffen. Volgens sommigen kan ik dan alleen een NewMotion laadpaal aanschaffen maar dat vind ik erg duur. Kan ik ook zelf een laadpaal regelen en werkt dat dan met NewMotion of hoe laat ik in ieder geval de werkgever betalen voor de KWh’s? Ben benieuwd naar de opties.

Ps: heb thuis al 3x25Ah

Alvast bedankt!
Waarschijnlijk verplicht je WG je een TNM paal te nemen voor vergoeding? Anders kun je elke andere paal nemen natuurlijk. Je kunt er ook voor kiezen om een goedkope oplossing te nemen en zelf stroom te betalen als je veel op het werk kan laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat WG van @Mister1980 een TNM verrekenabonnement vereist, niet perse een TNM paal. Een Alfen ICU mini is dan ook een optie bijvoorbeeld, of een andere willekeurige paal met OCPP support. Hierin kan dan de simkaart van TNM. Op marktplaats staan er nog wel een aantal te koop voor 200-300 euro als je met 1 fase 16/32A uit kan. 3-fase 11kW laadpalen zijn nog wat schaars tweedehands.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-11-2019 09:36 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
Voor onze jachthaven ben ik op zoek naar een laadoplossing.
Belangrijk kenmerk is dat veel mensen voor 2 dagen hun auto parkeren. En dan dus 2 dagen een laadpaal bezet gaan houden.
Bij welke aanbieders van laadpaal en backoffice systemen kan je een tarief per minuut instellen (om dit te ontmoedigen?) Of b.v. na 4 uur automatisch loskoppelen
Weet daarnaast iemand wat het ongeveer kost om b.v. 1 laadkast met stopcontacten/paslezers en loadbalancing te plaatsen? (idee is 32A/1fase beschikbaarstellen voor in totaal 4 laadpunten)

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 17-11-2019 09:53 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Inspired
BarryH schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:39:
Voor onze jachthaven ben ik op zoek naar een laadoplossing.
Belangrijk kenmerk is dat veel mensen voor 2 dagen hun auto parkeren. En dan dus 2 dagen een laadpaal bezet gaan houden.
Bij welke aanbieders van laadpaal en backoffice systemen kan je een tarief per minuut instellen (om dit te ontmoedigen?) Of b.v. na 4 uur automatisch loskoppelen
Weet daarnaast iemand wat het ongeveer kost om b.v. 1 laadkast met stopcontacten/paslezers en loadbalancing te plaatsen? (idee is 32A/1fase beschikbaarstellen voor in totaal 4 laadpunten)
32a/1 fase verdelen over 4 laadpunten? Dan heb je ook wel 2 dagen nodig om te laden.

Verwijderd

@Hachy

Ik heb antwoord van TNM, zij geven aan dat zij echt 34 cent aan ecotap, evbox en nog wat van die leverancier betalen. Zij verzekerden mij dat zij geen opslag rekenen. Wat ik nog steeds apart vind, aangezien evbox aangeeft dat iedereen die 19 cent berekend krijgt bij de laadpaal op werk, maar goed.

Klopt het dat er twee stromingen zijn aan aanbieders die te groeperen zijn?

Onze directeur heeft echter nog een travelcard pas en hij laadt wel een bij TNM palen. Op de rekening betaalt hij gewoon 25 cent per kWh.

Dit zou betekenen dat TNM een hoger bedrag bij anderen moet aftikken, dan andere bij TNM.

Op basis van deze bevindingen wordt nu voor iedere ev rijder een travelcard erbij aangeschaft omdat het in de praktijk zo lijkt te gaan:
Travelcard: altijd het ingestelde tarief van de laadpaal, ongeacht aanbieder
Multitankcard/TNM: bij eigen palen voordelig, maar bij ecotap, evbox een vastgesteld tarief van 34 cent per kWh.

Het is mij nu alleen niet duidelijk of evbox of TNM die opslag opstrijkt. Ze spreken elkaar tegen...

Misschien toch eens travelcard meenemen op je website, het lijkt erop dat zij ALTIJD het ingestelde tarief rekenen zonder opslagen, onafhankelijk van de aanbieder.

Alhoewel, allego heb ik niet getest met travelcard.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
Inspired schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:58:
[...]

32a/1 fase verdelen over 4 laadpunten? Dan heb je ook wel 2 dagen nodig om te laden.
nee hoor, mijn auto is op 25A/1fase in 5 uur vol

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BarryH ik zou voor de campingstopcontacten gaan. Aka “walstroom” zoals in de haven, inclusief de verrekening daarvan.
De overgrote meerderheid van de EVs beschikt over een grannycharger. Dan heb je geen dure laadpalen nodig, laat iedereen gewoon inpluggen met een normale 230V stekker, afgezekerd op 12A ofzo. Is ruim voldoende om in 2 dagen vol te laden.
En evt nog een paar normale laadpalen erbij met een normaal laadtarief.

• Inspired
BarryH schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:01:
[...]

nee hoor, mijn auto is op 25A/1fase in 5 uur vol
Kleine accu dan als je er 4 aan hebt hangen. Granny is aan de ene kant wel handig, maar kan me voorstellen dat niet veel mensen de auto aan de granny willen laten staan in weer en wind. Zou ik in ieder geval niet doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 17-11-2019 10:13 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BlakHawk ja, is bij ons op de zaak ook een drama. De afdeling lease dacht onze vloot mooi goedkoop te kunnen laden door de EVboxen op een laag CPO tarief te zetten, maar wordt door onze eigen laadpas (TNM) voor 34ct gefactureerd! En de afdeling FB schiet er ook bij in want die krijgt die volle 34ct dus ook niet! Dieven zijn het..
En hoe hoog en laag er ook werd gesprongen, het was niet aan te passen. Werkte nu eenmaal zo tussen EVbox en TNM met verrekening tussen hun eigen laadpalen. Dit scenario waar een bedrijf op eigen terrein z’n eigen vloot laadt was hier duidelijk niet voorzien.
Nu na 3 jaar is het resultaat dat de EVboxes gedumpt zijn en er een TNM gekoppelde laadoplossing is geplaatst... triest.

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:26:
@BlakHawk ja, is bij ons op de zaak ook een drama. De afdeling lease dacht onze vloot mooi goedkoop te kunnen laden door de EVboxen op een laag CPO tarief te zetten, maar wordt door onze eigen laadpas (TNM) voor 34ct gefactureerd! En de afdeling FB schiet er ook bij in want die krijgt die volle 34ct dus ook niet! Dieven zijn het..
En hoe hoog en laag er ook werd gesprongen, het was niet aan te passen. Werkte nu eenmaal zo tussen EVbox en TNM met verrekening tussen hun eigen laadpalen. Dit scenario waar een bedrijf op eigen terrein z’n eigen vloot laadt was hier duidelijk niet voorzien.
Nu na 3 jaar is het resultaat dat de EVboxes gedumpt zijn en er een TNM gekoppelde laadoplossing is geplaatst... triest.
Heb je nog ev box laadpalen over? Ik zoek nog een goedkope paal voor thuis!

Was een andere laadpas (erbij) niet veel goedkoper? Dat gaan wij nu doen...

Ev box zegt echt maar 19 cent per kWh te factureren aan TNM
En TNM zegt echt 34 cent per kWh te betalen aan ev box...

Apart verhaal!

Zoals ik het nu zie is travelcard voor leasend Nederland de beste optie.

Kost even veel als een tankpas en verder betaal je overal (niet overal getest) tot nu toe het geldende tarief.

Wij hebben een Athlon auto, maar toch via leaseplan een travelcard aangevraagd.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Waarom moet gewoon evbox passen genomen? Had je tarief op 0 kunnen zetten.

Cunning linguist.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 19:20
Foute draadje
Komt er van als je er een paar volgt

[ Voor 91% gewijzigd door bruneelm op 17-11-2019 16:18 ]

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:47
M.b.t. de Allego gratis laden maand: ik heb hier één keer een melding voorbij zien komen van iemand die over de 200kWh is gegaan. Zijn er al meer mensen waarbij de pas "op" is?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:00

PeaceNlove

Deugleuter

Ik zit al over de 300 en heb nog niet het idee dat de pas ‘op’ is

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:56
Ik zoek een laadpaal die je kan instellen van 10 (of lager) tot 32 ampere, met vaste kabel van minimaal 6 meter (type 2) en dc beveiliging zodat ik geen type b schakelaar nodig heb, met direct start stop.

Ik wil daarmee 13a laden en misschien 16a.Geen verrekening/back end.

Mag gebruikt zijn maar wil geen 300 a 400 betalen voor een 4 jaar oud ding..

Iemand hier de goude tip?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat vinden jullie prettiger: een pasje of een druppel? Wil er een bij Vattenfall gaan bestellen, maar ik weet nog niet zeker in welke vorm.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:55
S_Chief schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:53:
Wat vinden jullie prettiger: een pasje of een druppel? Wil er een bij Vattenfall gaan bestellen, maar ik weet nog niet zeker in welke vorm.
Ik vind een druppel prettiger. Die hangt aan de sleutelbos. Pasjes zorgen voor een dikke portemonnee of een aparte opbergmap. App gebruik ik soms ook maar die is niet altijd betrouwbaar gebleken.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 19:20
Ik gebruik pasjes en heb zo'n metalen pasjes doos gekocht. Niet echt handig voor druppels maar 10 druppels aan mijn sleutelbos ook niet.
K heb zelfs laatst alle sloten in huis vernieuwd zodat die nu allen met 1 sleutel werken, sleutelbos dus beperkt tot car key, huissleutel, slot elektrische fiets en batterij fiets.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Pasje ligt gewoon in het gesloten deel van het middenvak van de auto. Waarom zou ik dat meesleuren in een brieventas? (Die ik trouwens ook al niet meer heb.) Buiten mijn EV ben ik niets met dat pasje en zo kan ik het ook al nooit vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2019 20:25 ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Voor de personen in Vlaanderen. Hoe wordt de prijs per Kwh bepaalt voor het thuisopladen van een PHEV of EV? Als ik naar mijn energierekening kijk zie ik een rommetje aan kosten, toeslagen, en netwerkkosten. Aangezien wij ook panelen hebben zie ik bijvoorbeeld onderdaan de rekening staan: "Gemiddelde prijs per kWh (€/kWh, excl. btw): 0,7020 €/kWh". Lijkt mij niet dat mijn werkgever dat gaat betalen aan mij :-) Iemand ervaring?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sjabba1979 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:33:
Ik zoek een laadpaal die je kan instellen van 10 (of lager) tot 32 ampere, met vaste kabel van minimaal 6 meter (type 2) en dc beveiliging zodat ik geen type b schakelaar nodig heb, met direct start stop.

Is het wellicht een optie voor je om zelf een laadpaal te bouwen?
Hier vind je het topic over zelfbouw laadpalen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• eltron
  • Laatst online: 21:25
NielsOo schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:41:
M.b.t. de Allego gratis laden maand: ik heb hier één keer een melding voorbij zien komen van iemand die over de 200kWh is gegaan. Zijn er al meer mensen waarbij de pas "op" is?
Ik zit er al een eind boven, ca. 300Kwh. Volgens mij is er geen absoluut max, maar een fair use policy.
En ca. 500Kwh/mnd laden is voor mij een normale maand.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

S_Chief schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:53:
Gewoon pasje toch? In de houder van je zonneklep :)

Elect a clown, expect a circus.

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
swtimmer schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:43:
Voor de personen in Vlaanderen. Hoe wordt de prijs per Kwh bepaalt voor het thuisopladen van een PHEV of EV? Als ik naar mijn energierekening kijk zie ik een rommetje aan kosten, toeslagen, en netwerkkosten. Aangezien wij ook panelen hebben zie ik bijvoorbeeld onderdaan de rekening staan: "Gemiddelde prijs per kWh (€/kWh, excl. btw): 0,7020 €/kWh". Lijkt mij niet dat mijn werkgever dat gaat betalen aan mij :-) Iemand ervaring?
Kijk naar de totaalprijs met alles erbij. De kwh prijs die je betaald bij de afnemer. Meestal tussen de 19 en 23 cent per kwh. Staat altijd op je contract.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Sjabba1979 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:33:

Voor 13 tot 16a zou ik een normaal stopcontact met granny charger gebruiken. Voor dat geld kun je een groep laten aanleggen zodat je 16a kunt trekken.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 11:11

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:59:
@Hachy

Ik heb antwoord van TNM, zij geven aan dat zij echt 34 cent aan ecotap, evbox en nog wat van die leverancier betalen. Zij verzekerden mij dat zij geen opslag rekenen.
* whoop whoop * BULLSHIT alarm

Het is geen geheim dat TNM alleen variabele prijzen rekent als het hun uitkomt.
Wat ik nog steeds apart vind, aangezien evbox aangeeft dat iedereen die 19 cent berekend krijgt bij de laadpaal op werk, maar goed.

Klopt het dat er twee stromingen zijn aan aanbieders die te groeperen zijn?

Onze directeur heeft echter nog een travelcard pas en hij laadt wel een bij TNM palen. Op de rekening betaalt hij gewoon 25 cent per kWh.

Dit zou betekenen dat TNM een hoger bedrag bij anderen moet aftikken, dan andere bij TNM.
Nee, TNM rekent voor hun eigen palen altijd 28 cent ex btw aan anderen. Ook als eigenaren hem op 10 cent of op 40 cent zetten.
Op basis van deze bevindingen wordt nu voor iedere ev rijder een travelcard erbij aangeschaft omdat het in de praktijk zo lijkt te gaan:
Travelcard: altijd het ingestelde tarief van de laadpaal, ongeacht aanbieder
Multitankcard/TNM: bij eigen palen voordelig, maar bij ecotap, evbox een vastgesteld tarief van 34 cent per kWh.
Correct.
Het is mij nu alleen niet duidelijk of evbox of TNM die opslag opstrijkt. Ze spreken elkaar tegen...
Nu wel denk ik.
Misschien toch eens travelcard meenemen op je website, het lijkt erop dat zij ALTIJD het ingestelde tarief rekenen zonder opslagen, onafhankelijk van de aanbieder.
Dat zou kunnen, travelcard zit volgens mij op EV-box backend en ze rekenen abonnementstarieven.
'Mobiliteitskaarten meenemen' staat op de backlog.

TNM geeft EVBox de schuld en EVbox TNM. Maar het is wel erg raar dat op alle andere facturen van andere laadpassen een lager tarief komt te staan. :X

TNM heeft de tarieven per aanbieder vastgezet ongeacht wat er wordt ingesteld door de CPO. Meestal is dit €0,30 tot €0,35 en daarom klaagt niemand er over.

In Gelderland heb je bijvoorbeeld Allego palen die zijn ingesteld op 18,2 cent. Dat is zo uit-onderhandeld door de Provincie Gelderland in een grote aanbesteding/concessie met als doel de burger goedkoper te laten laden.

Wat denk je? Alle passen ~18,2 cent, behalve... juist. €0,34 bij NewMotion. Het verschil steken ze vrolijk in hun eigen diepe zakken. Klagen helpt niet, ze zeggen iets als 'had je van de voren maar op onze site moeten kijken' --> link en wijzen ze naar algemene voorwaarden blablabla.

Newmotion is de enige die dat doet. Andersom gebeurt wel vaak, dus dat je bijvoorbeeld bij Nuon laadpaal goedkoper uitbent met Nuon laadpas. Maar dat alle passen een laag tarief hanteren en NewMotion gewoon keihard €0,35 dat is typisch TNM gedrag.
Natuurlijk wel. Daar valt juist ontzettend veel te verdienen zonder dat mensen het merken. (niet voorzien, lol) Vermoedelijk verdeelt TNM een deel van de buit met EV-box. En zo kunnen ze al jarenlang vrijwel onzichtbaar op kosten van je klant de berijders EN de klanten van diezelfde klant stevig extra laten dokken. Lalala, geld. Iedereen blij. Behalve de berijders dan.
Ik had dat als baas anders aangepakt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Sjabba1979
Teutlepel schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:30:
[...]

Voor 13 tot 16a zou ik een normaal stopcontact met granny charger gebruiken. Voor dat geld kun je een groep laten aanleggen zodat je 16a kunt trekken.
Loopt al een aparte groep naar het punt, zitten we 2 led lampen en camera's op. Vandaar wil ik kunnen terug zetten om te voorkomen dat ik de groep te zwaar belast.
Heb nu de granny charger en gaat prima mbt snelheid, alleen hij is wat te kort en ik wil het liefst een vaste aansluiting.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
3_s schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:47:
@JeroenE Waarschijnlijk vroeg die laadpaal elke twee seconden of hij kon beginnen laden, waar die VW altijd nee op zei.
Zo intelligent is het protocol niet. De laadpaal kan alleen aangeven op welke maximale stroom er geladen mag worden. De auto kan alleen aangeven of hij wil laden (of niet) en een zelden gebruikte mogelijkheid dat de ventilatie aangezet moet worden. Dat wordt door auto's gebruikt die bij het laden schadelijke gassen kunnen produceren (bijvoorbeeld als ze lood accu's hebben).
GoldenSample schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:04:
Je bent heel warm, het is min of meer dit (iets gecompliceerder dan een ping, maar de verbinding blijft actief).
Hoe is dat een probleem van de laadpaal? Het hele idee is toch dat de laadpaal altijd actief blijft zodat de auto kan gaan laden wanneer hij wil/nodig heeft?

En wat doen ze nu dan wel? de laadpaal uitzetten als er niet geladen wordt en dan ieder uur opnieuw proberen ofzo? Dan zit je er toch ook altijd naast als iemand de auto instelt om pas om 03:30 te beginnen met laden en de laadpaal gaat pas om 04:15 weer een keertje stroom aanbieden aan de auto?

Of deden de EVboxen al iets anders dan alle andere laadpaalleveranciers?

Edit: vergeten reactie in te tikken voor ik op save duwde:
Hachy schreef op maandag 18 november 2019 @ 00:07:
In Gelderland heb je bijvoorbeeld Allego palen die zijn ingesteld op 18,2 cent. Dat is zo uit-onderhandeld door de Provincie Gelderland in een grote aanbesteding/concessie met als doel de burger goedkoper te laten laden.
Is het dan niet logischer om te gaan klagen bij de Provincie Gelderland?

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 18-11-2019 08:14 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:12:
[...]
[...]
Hoe is dat een probleem van de laadpaal? Het hele idee is toch dat de laadpaal altijd actief blijft zodat de auto kan gaan laden wanneer hij wil/nodig heeft?
De IEC norm had niet voorzien in dit scenario of niet verwacht dat een auto zijn 12v systeem niet kan laden als hij met een lader verbonden is. Verder wie wel of niet 'schuld' heeft, tja, laten we het er op houden dat de macht van de auto-industrie 'iets' groter is en je als laadpaal merk je toch van die klagende mensen aan de telefoon af wilt.
En wat doen ze nu dan wel? de laadpaal uitzetten als er niet geladen wordt en dan ieder uur opnieuw proberen ofzo?
Correct, mogelijk niet noodzakelijk een uur maar idd een langere interval.
Dan zit je er toch ook altijd naast als iemand de auto instelt om pas om 03:30 te beginnen met laden en de laadpaal gaat pas om 04:15 weer een keertje stroom aanbieden aan de auto?
Bijvoorbeeld, vaak met een iets kortere/oplopende interval overigens
Of deden de EVboxen al iets anders dan alle andere laadpaalleveranciers?
Niet specifiek, sommige merken hadden al eerder een 'oplossing' that's all.
Edit: vergeten reactie in te tikken voor ik op save duwde:

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[b]JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:12:
Is het dan niet logischer om te gaan klagen bij de Provincie Gelderland?
Ik vraag me af of zij er iets aan kunnen doen. Newmotion houdt zich niet aan hun eigen prijsbelofte, namelijk
'"De kosten van een laadsessie worden bepaald door de aanbieder van een openbaar laadpunt."

Keer op keer blijkt dat pertinente onzin.

Als ze nou hadden gecommuniceerd "Bij alle laadpalen van EVBox rekenen wij altijd €0,34/kWh dan had ik er minder problemen mee gehad.

• eltron
  • Laatst online: 21:25
Hachy schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:38:
[...]

Ik vraag me af of zij er iets aan kunnen doen. Newmotion houdt zich niet aan hun eigen prijsbelofte, namelijk
'"De kosten van een laadsessie worden bepaald door de aanbieder van een openbaar laadpunt."

Keer op keer blijkt dat pertinente onzin.

Als ze nou hadden gecommuniceerd "Bij alle laadpalen van EVBox rekenen wij altijd €0,34/kWh dan had ik er minder problemen mee gehad.
Is niet mijn ervaring. Wij hebben op het werk palen van TNM die op 0-tarief staan en ook op 0-tarief worden afgerekend.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:38:
Ik vraag me af of zij er iets aan kunnen doen.
Waarom zou de Province Gelderland er niets aan kunnen doen? Zij hebben toch de opdracht gegeven dat er niet meer dan 18 cent bij de gebruiker in rekening wordt gebracht? De leverancier heeft daar dan maar voor te zorgen.

Ik zie niet in waarom ze daar niets over te zeggen zouden hebben. Het is net zoiets als een gemeente aangeeft dat het parkeertarief 1 euro per uur is maar de Rabobank bij de parkeerautomaten in die gemeente 2 euro per uur rekent. Denk je dan ook dat er geen actie zou worden ondernomen door een gemeente?
GoldenSample schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:26:
De IEC norm had niet voorzien in dit scenario of niet verwacht dat een auto zijn 12v systeem niet kan laden als hij met een lader verbonden is. Verder wie wel of niet 'schuld' heeft, tja, laten we het er op houden dat de macht van de auto-industrie 'iets' groter is en je als laadpaal merk je toch van die klagende mensen aan de telefoon af wilt.
Ik vind het wel apart, dat lijkt me toch het probleem van de auto en niet van de laadpaal. In principe komt het er dus op neer dat de laders van EVbox (en andere?) zich nu niet meer aan de standaard houden en dat lijkt mij toch een verkeerde insteek.
eltron schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:23:
Is niet mijn ervaring. Wij hebben op het werk palen van TNM die op 0-tarief staan en ook op 0-tarief worden afgerekend.
Dat heeft @Hachy volgens mij al een paar keer beschreven. Als er 0-tarief staat wordt er wel 0-tarief berekend. Maar als de beheerder bij wijze van spreken 1 cent rekent dan moet je met die pas toch 34 cent betalen.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:28
Zijn deze praktijken al eens gemeld bij de ACM? Ik ben benieuwd wat die ervan vinden.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:26:
[...]
Waarom zou de Province Gelderland er niets aan kunnen doen? Zij hebben toch de opdracht gegeven dat er niet meer dan 18 cent bij de gebruiker in rekening wordt gebracht? De leverancier heeft daar dan maar voor te zorgen.
En de leverancier heeft hier ook netjes voor gezorgd conform het CPO model. Je kunt op 30 verschillende manieren daar laden voor 18,2 cent. Met passen, apps en ook ad-hoc bij Allego zelf. Sommige MSP's berekenen andere tarieven zoals TNM maar bijv ook Eneco die de tarieven vastzet. Daar heeft de provincie niets over te zeggen.
Ik zie niet in waarom ze daar niets over te zeggen zouden hebben. Het is net zoiets als een gemeente aangeeft dat het parkeertarief 1 euro per uur is maar de Rabobank bij de parkeerautomaten in die gemeente 2 euro per uur rekent. Denk je dan ook dat er geen actie zou worden ondernomen door een gemeente?
TNM gaat echt niet hun Allego tarieven aanpassen na een telefoontje van de provincie. Zij zullen zich daar niet verantwoordelijk voor voelen.
Dat heeft @Hachy volgens mij al een paar keer beschreven. Als er 0-tarief staat wordt er wel 0-tarief berekend. Maar als de beheerder bij wijze van spreken 1 cent rekent dan moet je met die pas toch 34 cent betalen.
Precies, het 0-tarief is de enige uitzondering. Voor de rest is het gewoon betalen wat in de TNM app wordt weergegeven en dat heeft dus (In NL) niets te maken met het CPO tarief.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:28
@Hachy Wat voor soort businessmodel wordt hier eigenlijk gehanteerd? Als ik de dienstverlening van TNM bv vergelijk met die van Parkmobile dan is Parkmobile alleen maar een dienstverlener die een prijs per parkeerbeurt vraagt maar geen parkeerruimte inkoopt en die vervolgens tegen een hoger tarief aan mij als gebruiker van Parkmobile doorverkoopt.

Blijkbaar is dat in de laadpalenindustrie anders? Kan TNM zeggen dat zij elektriciteit bij de laadpaalhouder inkopen en die tegen een hoger tarief doorverkopen? TNM lijkt eigenlijk beide te doen omdat ze ook nog een starttarief vragen. Kan dat wel?

• IvoB2
swtimmer schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:43:
Ervaring ja, maar Ik denk dat dit gewoon afhankelijk is van je werkgever en dus al niet voor "heel Vlaanderen" kan gelijkgesteld worden.

Wat betreft mijn ervaring:
De werkgever betaalt gewoon een eenheidsprijs per afgenomen kWh voor iedere werknemer met een EV/ PHEV. Ongeacht de prijs die de werknemer betaalt voor zijn afname. Of de werknemer in kwestie consument of prosument is doet er niet toe.
Zelf heb ik een elektriciteitscontract met een groene leverancier waar de kWh prijs all in is en idem is gedurende 24/7.
De eenheidsprijs die de werkgever betaalt is 35% hoger dan onze contractuele afnameprijs van het net.
De werkgever betaalt ook de thuislaadpaal, de installatie van de laadpaal, de verwerking van de gegevens en rechtstreekse facturatie naar de rekening van de werknemer.

Ik denk niet dat het veel eenvoudiger kan.

Hoe je aan de "Gemiddelde prijs per kWh (€/kWh, excl. btw): 0,7020 €/kWh". komt weet ik niet (of is dat een prijs in NL?). De hoogste prijs in Vlaanderen voor groene stroom (incl. 21% BTW, zonder dag/nacht tarief en alle kosten inbegrepen) bedraagt 30,10 cent/kWh. De goedkoopste 24,84 cent kWh (prijzen geldig voor 2019).
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs

ps. Wij zijn ook prosument. De eerste 3.000 kWh (onze overproductie) zijn dus al pure winst. _/-\o_
Indien de terugdraaiende teller wordt opgeheven (afschaffing saldering) past dit ook in ons plaatje om met de BEV eenvoudig aan seizoensoverdracht te kunnen doen. O-)
Inclusief prosumententarief kost mijn kWh nu ongeveer 10 cent/kWh (excl. GSC).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2019 11:04 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Harvest2002 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:19:
@Hachy Wat voor soort businessmodel wordt hier eigenlijk gehanteerd? Als ik de dienstverlening van TNM bv vergelijk met die van Parkmobile dan is Parkmobile alleen maar een dienstverlener die een prijs per parkeerbeurt vraagt maar geen parkeerruimte inkoopt en die vervolgens tegen een hoger tarief aan mij als gebruiker van Parkmobile doorverkoopt.

Blijkbaar is dat in de laadpalenindustrie anders? Kan TNM zeggen dat zij elektriciteit bij de laadpaalhouder inkopen en die tegen een hoger tarief doorverkopen? TNM lijkt eigenlijk beide te doen omdat ze ook nog een starttarief vragen. Kan dat wel?
Wat we hier nu zien gebeuren is hoe mobiele roaming in Europa werkte totdat de EU er eindelijk een stokje voor stak. In de tussentijd was het een gigantische melkkoe.
Hopen dat de EU hier nu wat sneller op gaat acteren:
-duidelijke tarieven vooraf (huidige bende is te bizar voor woorden)
-binnen 24u inzicht in je transacties (tot 2 maanden wachten? :?)
-laden met bankpas/mobiel als verplichte optie (gekloot met allerlei pasjes en apps zijn we nu wel klaar mee)
-verboden om opslagen te hanteren, anders dan een eenmalig starttarief

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2019 10:35 ]

• JeroenE
  • Niet online
Harvest2002 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:02:
Zijn deze praktijken al eens gemeld bij de ACM? Ik ben benieuwd wat die ervan vinden.
Deze weet ik niet, maar ik heb wel eens gebeld dat ik vond dat je als consument van te voren moest weten welk tarief je moest betalen. De mevrouw van de ACM vond dat ik maar met de beheerder van de laadpaal moest bellen om daar achter te komen.
Hachy schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:04:
En de leverancier heeft hier ook netjes voor gezorgd conform het CPO model. Je kunt op 30 verschillende manieren daar laden voor 18,2 cent. Met passen, apps en ook ad-hoc bij Allego zelf. Sommige MSP's berekenen andere tarieven zoals TNM maar bijv ook Eneco die de tarieven vastzet. Daar heeft de provincie niets over te zeggen.
Waarom heeft de provincie daar niets over te zeggen? Zij zijn toch de opdrachtgever? Zij horen de prijs te bepalen die wordt bepaald.

Nogmaals: als de Rabobank voortaan 2 euro per uur aan parkeergeld gaat rekenen ipv de ingestelde 1 euro per uur vind je dan ook dat de gemeente dat maar moet laten lopen omdat zij niet gaan over de tarieven die de Rabobank in rekening brengt? Ik geloof niet dat welke gemeente of provincie dan ook dat zou accepteren. Waarom zou een laadpasleverancier dat wel eenzijdig mogen beslissen? En als dat zo kan dan heeft degene die de aanbesteding van de provincie heeft gewonnen beloftes gedaan die niet waargemaakt worden. Dan zou die partij alsnog moeten zorgen dat de overeenkomst wordt nageleefd.
TNM gaat echt niet hun Allego tarieven aanpassen na een telefoontje van de provincie. Zij zullen zich daar niet verantwoordelijk voor voelen.
Dat zou ik als TNM ook niet doen, zij hebben immers niets met Gelderland afgesproken en hoeven zich dus ook niet aan een overeenkomst te houden waarin zij geen partij zijn.

Maar je kan als Allego natuurlijk wel gewoon alle TNM passen blokkeren. Dan heb je het probleem ook opgelost en mag TNM aan hun klanten uitleggen dat ze niet meer kunnen laden omdat ze te veel in rekening hebben gebracht.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 15:13

tomic

Smexylittlebabe!

Eigenlijk zou The New Motion, Shell Recharge kloppende informatie communiceren. Volgens mij zijn zijn gewoon fout en is het wel een hele omweg om ze daar via een derde partij op aan te spreken.

En ik gebruik de pas gewoon niet meer.

Toch maar een weblog?

Verwijderd

eltron schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:23:
[...]

Omdat het TNM palen zijn...
Maar toevallig hebben wij ook een TNM paal bij iemand thuis staan en we hebben de proef op de som genomen met Travelcard. En die rekent daar wél gewoon het ingestelde tarief...

Conclusie, voor leasend Nederland is het voordeliger over te stappen van TNM laadpassen naar Travelcard laadpassen.

Alleen betaal je dan de 7 euro iedere maand vast en bij TNM alleen als je 20 keer aan een lader zit (35 cent per sessie).

Volgens de medewerker van TNM ben ik niet de eerste die klaagt hierover en hij probeert het bij management onder de aandacht te brengen.
JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:26:
TNM laadpalen zijn uitgezonderd van die 34 cent volgens mij. Als er bij eigen laadpalen een tarief van 30 cent wordt ingesteld, wordt er wel 30 cent berekend.

Het kan een manier zijn om eigen laadpalen verkoop te stimuleren...
JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:42:
Maar je kan als Allego natuurlijk wel gewoon alle TNM passen blokkeren. Dan heb je het probleem ook opgelost en mag TNM aan hun klanten uitleggen dat ze niet meer kunnen laden omdat ze te veel in rekening hebben gebracht.
Lijkt mij een goede zaak, moet je kijken hoe snel het opeens is aangepast door TNM.
tomic schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:50:
Eigenlijk zou The New Motion, Shell Recharge kloppende informatie communiceren. Volgens mij zijn zijn gewoon fout en is het wel een hele omweg om ze daar via een derde partij op aan te spreken.

En ik gebruik de pas gewoon niet meer.
Probleem is dat heel leasend Nederland die pas standaard van de leasemaatschappij er bij krijgt...
Zo lang bedrijven dit toestaan (waarschijnlijk weten ze het niet eens), verandert het niet...

• Limitted
  • Laatst online: 29-10 21:57
Zojuist gebeld met Eneco, de hollandsewind laad abonnement voor Volkswagen is definitief gestopt. Je kan nu een laadpas aanvragen voor 3 euro per maand maar dan wel voor het tarief van 0,36ct per kwH.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Limitted schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:58:
Zojuist gebeld met Eneco, de hollandsewind laad abonnement voor Volkswagen is definitief gestopt. Je kan nu een laadpas aanvragen voor 3 euro per maand maar dan wel voor het tarief van 0,36ct per kwH.
Dank je voor het uitzoeken, ik was er eigenlijk al bang voor. Zonde! Blijf het bijzonder vinden dat ik straks met tig pasjes moet rond gaan rijden en moet puzzelen om een betaalbaar tarief te krijgen of maar af moet wachten wat ik uiteindelijk betaal.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Verwijderd

Tomba schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:09:
[...]

Dank je voor het uitzoeken, ik was er eigenlijk al bang voor. Zonde! Blijf het bijzonder vinden dat ik straks met tig pasjes moet rond gaan rijden en moet puzzelen om een betaalbaar tarief te krijgen of maar af moet wachten wat ik uiteindelijk betaal.
Tot nu toe hoe ik het zie:

Particulier: E-Flux of VDBron
Zakelijk: Travelcard

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:10:
[...]

Voor mij wordt het Steiermark Flat tot de 2800 kWh op is, daarna overschot van zonnepanelen opmaken en hopen dat t.z.t. er dan andere betaalbare oplossingen zijn. (En voor Fast Chargen nog een Maingau pas)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 20:17

Preaper

...

Nou krijg ik eindelijk mijn NewMotion lader binnen, is de hele DIN-rail aan de binnenkant afgebroken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O0zvfQS.jpg

Daar zit zo'n halve kilo aan gewicht vast aan 1 boutje aan het plastic. Wat een prutswerk zeg, dat verwacht je niet van een product van 1.3k eur

Dus ik bellen met de leverancier en zeg "Goh dit zal wel vaker voorkomen"... "Ja, zo'n 2 a 3 per week" was het antwoord. 8)7

Ik objecteer, u eer.

• Sjabba1979
Aha, dus gene Lolo voor mij.

Is er trouwens een laadpunt dat je kan instellen zodat hij op 80% stopt? Met bijv. een app?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjabba1979 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:48:
Aha, dus gene Lolo voor mij.

Is er trouwens een laadpunt dat je kan instellen zodat hij op 80% stopt? Met bijv. een app?
Nee, want de laadpaal kan niet ruiken hoe vol jouw auto is. Zul je in de auto zelf moeten instellen, en vaak kan dat.
En de Lolo afschrijven omdat ie gevoelig is voor transportschade? Verder prima paal hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2019 11:51 ]

• Sjabba1979
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:51:
[...]

Nee, want de laadpaal kan niet ruiken hoe vol jouw auto is. Zul je in de auto zelf moeten instellen, en vaak kan dat.
En de Lolo afschrijven omdat ie gevoelig is voor transportschade? Verder prima paal hoor.
Er zijn laadpalen die wel ruiken hoeveel ik in mijn huis verbruik, dus het kan wel, bestaat niet, dat is wat anders.

Sorry maar gezien het bedrag en hoe dat dan in elkaar steekt van binnen.. De concurrentie doet het vast niet veel beter helaas.

Beetje cowboy markt. Ook prijzen van 350 in maart naar 500 nu. Zegt genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjabba1979 op 18-11-2019 11:57 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjabba1979 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:55:
[...]

Er zijn laadpalen die wel ruiken hoeveel ik in mijn huis verbruik, dus het kan wel, bestaat niet, dat is wat anders.
Het kan niet zonder toegang tot de boordcomputer van je auto. De gegevens over de SoC worden simpelweg niet gedeeld met Type2 laden. Met CCS snelladen wel overigens.
Er zullen dus geen generieke laadpalen zijn die dit ondersteunen.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:30:
[...]

Ervaring ja, maar Ik denk dat dit gewoon afhankelijk is van je werkgever en dus al niet voor "heel Vlaanderen" kan gelijkgesteld worden.

Wat betreft mijn ervaring:
De werkgever betaalt gewoon een eenheidsprijs per afgenomen kWh voor iedere werknemer met een EV/ PHEV. Ongeacht de prijs die de werknemer betaalt voor zijn afname. Of de werknemer in kwestie consument of prosument is doet er niet toe.
Zelf heb ik een elektriciteitscontract met een groene leverancier waar de kWh prijs all in is en idem is gedurende 24/7.
De eenheidsprijs die de werkgever betaalt is 35% hoger dan onze contractuele afnameprijs van het net.
De werkgever betaalt ook de thuislaadpaal, de installatie van de laadpaal, de verwerking van de gegevens en rechtstreekse facturatie naar de rekening van de werknemer.

Ik denk niet dat het veel eenvoudiger kan.

Hoe je aan de "Gemiddelde prijs per kWh (€/kWh, excl. btw): 0,7020 €/kWh". komt weet ik niet (of is dat een prijs in NL?). De hoogste prijs in Vlaanderen voor groene stroom (incl. 21% BTW, zonder dag/nacht tarief en alle kosten inbegrepen) bedraagt 30,10 cent/kWh. De goedkoopste 24,84 cent kWh (prijzen geldig voor 2019).
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs

ps. Wij zijn ook prosument. De eerste 3.000 kWh (onze overproductie) zijn dus al pure winst. _/-\o_
Indien de terugdraaiende teller wordt opgeheven (afschaffing saldering) past dit ook in ons plaatje om met de BEV eenvoudig aan seizoensoverdracht te kunnen doen. O-)
Inclusief prosumententarief kost mijn kWh nu ongeveer 10 cent/kWh (excl. GSC).
Dank, hier was ik dus benieuwd naar en dit is dus een stuk logischer dan per werknemer de prijs door krijgen. Ik gok dat dit bij mijn werkgever ook zo gaat maar de policy is vaag. Die gemiddelde prijs komt doordat wij maar heel weinig stroom afnemen en ik gok dat ze onze totale energiekosten delen met het aantal afgenomen Kwh. Aangezien we dus maar weinig Kwh afnemen zijn de Kwhs duur door meterhuur en dergelijke. Dit getal noemen ze op onze jaarafrekening. Aangezien wij afgelopen jaar overdag meer hebben opgewekt dan verbruikt gaan we dus straks met opladen 'geld verdienen' 8) .

• Sjabba1979
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:58:
[...]

Het kan niet zonder toegang tot de boordcomputer van je auto. De gegevens over de SoC worden simpelweg niet gedeeld met Type2 laden. Met CCS snelladen wel overigens.
Er zullen dus geen generieke laadpalen zijn die dit ondersteunen.
Las in het Ioniq topic dat iemand met een Lolo wel het laden kan onderbreken via de app. Heeft elke Lolo deze optie? Mijn Ioniq kan je niet programmeren tot 80% naar mijn weten. Ik kan hem wel een x aantal uren laten laden maar niet elke dag is hetzelfde bij mij..

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sjabba1979 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:30:
[...]

Las in het Ioniq topic dat iemand met een Lolo wel het laden kan onderbreken via de app. Heeft elke Lolo deze optie? Mijn Ioniq kan je niet programmeren tot 80% naar mijn weten. Ik kan hem wel een x aantal uren laten laden maar niet elke dag is hetzelfde bij mij..
Als de TNM paal (fka LoLo) in verbinding staat met TNM zodat je de app/portal kan gebruiken: ja, dan kan je de sessie op afstand afbreken. Dan zou je zelf wat kunnen knutselen zodat ie de sessie afbreekt als de SoC een bepaald niveau bereikt (en je de mogelijkheid hebt om die zelf ook op afstand uit te lezen).

• JeroenE
  • Niet online
tomic schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:50:
Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre zij echt fout zijn. Ik bedoel: de meeste mensen vinden het prima als ze een laadpas hebben die minder rekent dan de beheerder heeft ingesteld. Bijvoorbeeld Maingau, maar ook alle flatrate-kaarten etc. Als je laadpassen hebt die minder berekenen kan je ook laadpassen hebben die meer berekenen.

De vraag is of de beheerder/eigenaar van de laadpalen die heeft belooft niet meer dan 18 cent te rekenen daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om dit af te dwingen. Het lijkt mij van wel, het is immers hun laadpaal. Waarom zou iemand anders dan kunnen bepalen dat 'klanten' meer moeten betalen?

• Mar.tin
  • Laatst online: 13-11 14:22
JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:57:
[...]
Het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre zij echt fout zijn. Ik bedoel: de meeste mensen vinden het prima als ze een laadpas hebben die minder rekent dan de beheerder heeft ingesteld. Bijvoorbeeld Maingau, maar ook alle flatrate-kaarten etc. Als je laadpassen hebt die minder berekenen kan je ook laadpassen hebben die meer berekenen.

De vraag is of de beheerder/eigenaar van de laadpalen die heeft belooft niet meer dan 18 cent te rekenen daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om dit af te dwingen. Het lijkt mij van wel, het is immers hun laadpaal. Waarom zou iemand anders dan kunnen bepalen dat 'klanten' meer moeten betalen?
Wat ik zelf kwalijk vind is dat TNM / Shell doet alsof ze transparant zijn met de prijzen die ze doorberekenen / weergeven, terwijl ze dat dus niet zijn. Imho zijn ze dus gewoon een onbetrouwbare partij.

Ik gebruik mijn laaddruppel ook alleen maar om gratis aan te stekkeren op werk, en ook die palen gaan we binnenkort (waarschijnlijk) vervangen door Tesla punten omdat we toch niemand geld rekenen, en tnm nog altijd niet kan balanceren over méérdere palen. (Tesla wel).

Zonde van de €16 per maand die we nu betalen om het verbruik op die palen inzichtelijk te hebben.

Verder gebruik ik publiek altijd mijn vandebron druppel / app. En deze maand toevallig de gratis Allego Pas :9.

• IvoB2
swtimmer schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:24:
[...]

Dank, hier was ik dus benieuwd naar en dit is dus een stuk logischer dan per werknemer de prijs door krijgen. Ik gok dat dit bij mijn werkgever ook zo gaat maar de policy is vaag. Die gemiddelde prijs komt doordat wij maar heel weinig stroom afnemen en ik gok dat ze onze totale energiekosten delen met het aantal afgenomen Kwh. Aangezien we dus maar weinig Kwh afnemen zijn de Kwhs duur door meterhuur en dergelijke. Dit getal noemen ze op onze jaarafrekening. Aangezien wij afgelopen jaar overdag meer hebben opgewekt dan verbruikt gaan we dus straks met opladen 'geld verdienen' 8) .
Het is me nu nog altijd niet duidelijk of je elektriciteit afneemt in Vlaanderen of in Nederland.
Ik kan alleen in detail treden over de e-prijs in Vlaanderen.
Als je een prosument bent (zoals je zelf al eerder aangaf) en je productie dekt je behoeften (of je neemt, zoals in jouw geval zeer weinig stroom af van het net) heb je er toch alle voordeel bij een all in contract te nemen dat alle kosten dekt (ieder KWh die je niet afneemt doet je op alles besparen). Gezien er dan geen vaste kosten zijn (zoals meterhuur) wegen die dan ook niet door.
Ik begrijp dan ook niet dat jij in jouw situatie nog zo'n contract lopende hebt.
Je laatste zin doet me ook vermoeden dat je nog een dag/nachtteller hebt. Ook dat is meestal geen goed idee als je prosument bent. Je nacht meter houdt immers, op we WE uren na, geen rekening met de overproductie van de dagmeter.
Ook als je een EV hebt is dat niet voordelig. Je zal dan bij voorkeur je EV tijdens de dag moeten gaan opladen. Met een all in tarief en een enkelvoudige teller maakt het niet uit wanneer je je EV laadt.
Ik "verdien" nu altijd aan het laden van de BEV, de klok rond. _/-\o_

Dat de car policy van je bedrijf je niet geheel duidelijk is begrijp ik ook niet. Alle voorwaarden staan toch in je contract?

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2019 13:06 ]

• JeroenE
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:05:
Wat ik zelf kwalijk vind is dat TNM / Shell doet alsof ze transparant zijn met de prijzen die ze doorberekenen / weergeven, terwijl ze dat dus niet zijn. Imho zijn ze dus gewoon een onbetrouwbare partij.
Hou me ten goede, dat vind ik ook een slechte zaak. Maar dat is natuurlijk tussen Shell en de Shell-laadpasgebruikers. Daar kan Gelderland weinig aan doen.

Misschien is een vergelijking met een Shelltankkaart (bestaan die ook?) waarbij je voor het tanken bij een Texaco brandstofstation in de Gelderland ineens 3,50 euro per liter benzine moet afrekenen een beter voorbeeld. Alleen in dat geval heeft de Provincie Gelderland die brandstofstations natuurlijk niet laten bouwen.

• IvoB2
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:51:
[...]

Een doorsnee AC paal misschien niet maar een DC paal* toch wel?

*Hij ruikt het welliswaar niet maar als ik de Ev koppel aan een DC50 geeft de laadpaal op het scherm de SOC van de batterij weer met de vermelding "volgens de gegevens van het voertuig). Volgens mij dus gewoon een softwarecommunicatie die een (wegens kostprijs?) doorsnee AC paal niet heeft (maar wel zou kunnen).

edit: je had er zelf al op geantwoord. :)

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2019 13:42 ]

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:05:
[...]

Het is me nu nog altijd niet duidelijk of je elektriciteit afneemt in Vlaanderen of in Nederland.
Ik kan alleen in detail treden over de e-prijs in Vlaanderen.
Als je een prosument bent (zoals je zelf al eerder aangaf) en je productie dekt je behoeften (of je neemt, zoals in jouw geval zeer weinig stroom af van het net) heb je er toch alle voordeel bij een all in contract te nemen dat alle kosten dekt (ieder KWh die je niet afneemt doet je op alles besparen). Gezien er dan geen vaste kosten zijn (zoals meterhuur) wegen die dan ook niet door.
Ik begrijp dan ook niet dat jij in jouw situatie nog zo'n contract lopende hebt.
Je laatste zin doet me ook vermoeden dat je nog een dag/nachtteller hebt. Ook dat is meestal geen goed idee als je prosument bent. Je nacht meter houdt immers, op we WE uren na, geen rekening met de overproductie van de dagmeter.
Ook als je een EV hebt is dat niet voordelig. Je zal dan bij voorkeur je EV tijdens de dag moeten gaan opladen. Met een all in tarief en een enkelvoudige teller maakt het niet uit wanneer je je EV laadt.
Ik "verdien" nu altijd aan het laden van de BEV, de klok rond. _/-\o_

Dat de car policy van je bedrijf je niet geheel duidelijk is begrijp ik ook niet. Alle voorwaarden staan toch in je contract?
Vlaanderen. Omzetten van meter staat hier in de planning, wij wonen pas een goed anderhalf jaar in deze woning en wisten van te voren niet of dit zin had. De oude bewoners maakte al het dagstroom wel op en hadden geen voordeel aan een enkele meter. Wij zijn na het eerste jaar overgstapt op een andere provider, ik had alleen mijn laatste jaarrekening (van de oude provider dus) er bij gepakt om te zien wat mijn Kwh prijs was maar dit is dus vrij hoog door dat het grootste deel vaste kosten zijn. Totaal hadden we een jaarrekening van 450e, waarvan maar 100e voor stroom is en de rest dus voor distributie/huur/prosumenten/hefffingen. De car policy geeft aan dat verbruikte energie wordt vergoed, niet voor welke prijs. Ik heb een wagen besteld en rijd tijdelijk in een huurwagen. Ik verwacht dat als ik tzt de wagen heb dit allemaal duidelijk heb vanuit het bedrijf ook.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik lees nu veel hier over TNM en Gelderland maar kijk in de app van TNM en daar staat dus dat ze 34 cent rekenen dat is dan toch gewoon duidelijk . Een andere laadpas is waarschijnlijk goedkoper of duurder . Dus bedonderen doet dan TNM dan toch niet. Ik was gisteren naar ikea in amsterdam daar is in de app van TNM 22 cent. Heb daar geladen 8.3 kWh voor 1.50 excl BTW . Dus netjes toch. Had ik met de Maingau was het 35 cent per kWh geweest. En een andere pas weer een andere prijs.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• Mar.tin
  • Laatst online: 13-11 14:22
JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:38:
[...]
Hou me ten goede, dat vind ik ook een slechte zaak. Maar dat is natuurlijk tussen Shell en de Shell-laadpasgebruikers. Daar kan Gelderland weinig aan doen.

Misschien is een vergelijking met een Shelltankkaart (bestaan die ook?) waarbij je voor het tanken bij een Texaco brandstofstation in de Gelderland ineens 3,50 euro per liter benzine moet afrekenen een beter voorbeeld. Alleen in dat geval heeft de Provincie Gelderland die brandstofstations natuurlijk niet laten bouwen.
We zijn het eens. :)

Ik vind het alleen TNM aan te rekenen, vooral ook omdat ze er zo vaag over doen. Wees gewoon eerlijk, helder, en duidelijk wat je wel en niet doet.

En ondanks dat ze dus in de app een "juiste" (€0,34) prijs weergeven, vind ik dat als je zegt dat je alleen maar weergeeft wat er gevraagd wordt door de exploiteur van de paal, dat je dan liegt. Linksom of rechtsom.

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 18-11-2019 13:56 ]

• IvoB2
swtimmer schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:51:
[...]
De car policy geeft aan dat verbruikte energie wordt vergoed, niet voor welke prijs.
Zo staat het er hier ook in. :)
Maar gezien iedere bestuurder ook recht heeft op een (Benelux) multikaart ligt het nogal voor de hand dat de thuisvergoeding minimaal de kosten dekt. Anders gaan werknemers gewoon zo veel mogelijk aan externe laadpalen laden (wat nadeliger is voor de werkgever).

ps. Een all in kWh tarief (vb. Ecopower) heeft niets te maken met je meter. Het nadeel (als dat er is want is nogal gebonden aan de persoonlijke gebruikerssistuatie) van de niet terugdraaiende nachtmeter is er natuurlijk wel.
Hoe er, bij een eventuele overschakeling naar een andere meter, wel rekening mee dat je als prosument dan een digitale meter zal krijgen en dat de kosten voor jou zijn (terwijl alle prosumenten sowieso binnen de 2-3 jaar gratis een digitale meter zouden krijgen met, toch tijdens activering, keuze van werking.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46
Iemand enig idee of de snellader, AgriSneltank - Stationsweg 33 Terneuzen functioneert?
Ik moet binnenkort die kant op en moet dan wel gaan laden en ik heb niet zo heel veel meer over als ik daar aankom schat ik zo in.
Via oplaadpunten.nl staat deze "out of order".
NewMotion ook.
Nextcharge staat in maintenance
Nuon (Vattenfall) staat hij als beschikbaar (1 bezet).
Chargemap staat hij als beschikbaar.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Verwijderd

evtje schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:53:
Ik lees nu veel hier over TNM en Gelderland maar kijk in de app van TNM en daar staat dus dat ze 34 cent rekenen dat is dan toch gewoon duidelijk . Een andere laadpas is waarschijnlijk goedkoper of duurder . Dus bedonderen doet dan TNM dan toch niet. Ik was gisteren naar ikea in amsterdam daar is in de app van TNM 22 cent. Heb daar geladen 8.3 kWh voor 1.50 excl BTW . Dus netjes toch. Had ik met de Maingau was het 35 cent per kWh geweest. En een andere pas weer een andere prijs.
Dus omdat er bij staat dat het 34 cent is, is het opeens heel eerlijk?

Weet je wat eerlijk is voor een partij die €7 per maand rekent voor de dienstverlening (20x €0,35 opstartkosten)?
Gewoon 18 cent per kWh factureren aan de klant, want dat wordt ook aan TNM gefactureerd door de provinsie Gelderland.

Hoe het nu gaat:
Jij laadt 100kWh voor een oplaadbeurt in je Model S.
Gelderlang factureert 18 euro door aan TNM.
TNM rekent 34 euro + 0,35 euro opstartkosten aan de klant.

Voor een simpele tankbeurt steekt TNM €16,35 in eigen zak... Ten nadele van de klant.
Het is maar wat je eerlijk vindt...

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:03:
[...]

Zo staat het er hier ook in. :)
Maar gezien iedere bestuurder ook recht heeft op een (Benelux) multikaart ligt het nogal voor de hand dat de thuisvergoeding minimaal de kosten dekt. Anders gaan werknemers gewoon zo veel mogelijk aan externe laadpalen laden (wat nadeliger is voor de werkgever).

ps. Een all in kWh tarief (vb. Ecopower) heeft niets te maken met je meter. Het nadeel (als dat er is want is nogal gebonden aan de persoonlijke gebruikerssistuatie) van de niet terugdraaiende nachtmeter is er natuurlijk wel.
Hoe er, bij een eventuele overschakeling naar een andere meter, wel rekening mee dat je als prosument dan een digitale meter zal krijgen en dat de kosten voor jou zijn (terwijl alle prosumenten sowieso binnen de 2-3 jaar gratis een digitale meter zouden krijgen met, toch tijdens activering, keuze van werking.
Je mag hier alleen thuis en op het werk laden helaas - dus ben uiteindelijk voor een PHEV ipv EV gegaan,

Via een Ecopower zou ik ~15euro voor een jaar goedkoper uit zijn geweest dan met mijn vorige groene stroom via Essent. Wij zijn nu op Eneco overgestapt en zouden dus nog een stukje lager moeten uitkomen. Ik denk dat met zo weinig verbruik het allemaal niet echt veel lager kan zonder korting te kunnen krijgen op het prosumententarief :+

//Fluvius had aangegeven dat het omzetten naar enkel kan als je ook overgaan op digitale meters. Ik moet nog even laten controleren of wij de juiste kabels hebben liggen maar dan gaan we over. We zouden de Fluvius kosten met 1jaar terugverdienen en hebben dan het gemak dat wanneer wat gebruiken niet meer uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door swtimmer op 18-11-2019 14:21 ]

• evtje
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:07:
[...]

Weet je wat eerlijk is voor een partij die €7 per maand rekent voor de dienstverlening (20x €0,35 opstartkosten)?
Gewoon 18 cent per kWh factureren aan de klant, want dat wordt ook aan TNM gefactureerd door de provinsie Gelderland.

Hoe het nu gaat:
Jij laadt 100kWh voor een oplaadbeurt in je Model S.
Gelderlang factureert 18 euro door aan TNM.
TNM rekent 34 euro + 0,35 euro opstartkosten aan de klant.

Voor een simpele tankbeurt steekt TNM €16,35 in eigen zak... Ten nadele van de klant.
Het is maar wat je eerlijk vindt...
Het is zeker niet zo netjes maar ze geven de prijs wel aan. En het is aan jouw of je daar mee akkoord ga. Je had ook de MainGau erlangs kunnen halen vind je dat ook onredelijk dan ? 35 cent per kWh. Of chargemap pas nou die is normaal nog duurder . Denk nu niet dat ik voor TNM ben . Zeker niet . Maar het is het algemene systeem wat krom is.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• IvoB2
Het prosumententarief heeft niets te maken met je verbruik. Dat is een vast tarief dat geheven wordt door de netbeheerder van je netgebied op het technisch max. vermogen van je omvormer. Je kan daar ook geen korting op krijgen. Is een vast tarief per netregio.

Het type meter heeft toch niets met je bekabeling te maken? Als prosument moet je sowieso verschakelen naar een digitale meter voor eind 2022.

Heb je al via je EAN nummer nagegaan wanneer Fluvius sowieso de omschakeling op jouw adres gepland had? Voor hetzelfde geld is dat begin volgend jaar (gratis want op vraag netbeheerder) en haal je er die kosten (op eigen vraag) nooit uit.

• IvoB2
swtimmer schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:18:
[...]

Je mag hier alleen thuis en op het werk laden helaas - dus ben uiteindelijk voor een PHEV ipv EV gegaan,
En waarom?
Alhoewel wij in de Benelux overal mogen laden, incl. 50 laadpalen op het werk en eigen laadpaal thuis,
laden wij in de praktijk bijna uitsluitend aan de thuislaadpaal en aan een DCpaal van de Lidl (en dat is gratis en zonder pasje of paswoord, daar gaat je werkgever niet rouwig om zijn).

Wij hebben toch gekozen voor een BEV met een combinatie van een ruimte batterij en een relatief laag verbruik. In de praktijk komen wij ruimschoots toe met thuis laden en DC50 laden bij de lokale Lidl (en dat is zelfs niet echt een must want we snijden er zelfs mee in onze eigen beurs).
Laden op de parking van het werk gebeurt slechts hoogst uitzonderlijk en bij derden bijna nooit (ook al is het gratis).

Een PHEV was fiscaal zelfs helemaal niet interresant tov een BEV. De VAA van een BEV is bovendien lager dan deze van een PHEV. Afhankelijk van het gewicht van de PHEV en zijn batterij inhoud moet je bij een PHEV ook nog eens oppassen of hij wordt inzake VAA zoveel belast als de duurste diesel in zijn klasse.

Wat is dan, in jouw geval, het voordeel van een PHEV tov een EV?
Mag je elders dan wel gratis tanken doch niet laden?

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 18-11-2019 14:55 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:55
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:07:
[...]

Levert Gelderland ook de stroom en zit dat in de prijs? Ik krijg het gevoel dat wat Gelderland aan TNM rekent puur een vergoeding is voor iets iets wat in de openbare ruimte staat of vanuit daar zichtbaar is. Zo betalen bedrijven reclamebelasting, betalen marktlui voor hun ventplek en een aannemer procario voor een tijdelijke opslagplek op straat.

In de aanbesteding kan best zijn geregeld dat de partij die de hoogste vergoeding betaalt, wint. Dan is het aan de marktpartij om zijn winst te gaan optimaliseren. Dat is i.i.g. wat liberaal NL graag wil want de markt weet alles altijd het best.

Verwijderd

evtje schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:26:
[...]

Het is zeker niet zo netjes maar ze geven de prijs wel aan. En het is aan jouw of je daar mee akkoord ga. Je had ook de MainGau erlangs kunnen halen vind je dat ook onredelijk dan ? 35 cent per kWh. Of chargemap pas nou die is normaal nog duurder . Denk nu niet dat ik voor TNM ben . Zeker niet . Maar het is het algemene systeem wat krom is.
Nou Maingau is Duits, dus geen idee hoe dit Europees tussen landen werkt, maar daar heb ik minder moeite mee.

TNM wekt de illusie dat de opstartkosten hun enige verdienmodel is en dat communiceren ze ook als je ze belt.

Website TNM:

Laadkosten
De laadtarieven voor openbare laadpalen worden bepaald door de operator van de laadpaal. U vindt alle laadtarieven in onze app of op my.newmotion.com.

Maandelijkse kosten: € 0,-

Transactiekosten: Nationaal en internationaal: € 0,35 incl. btw per sessie (na 20 transacties per maand worden geen transactiekosten meer berekend)

Klopt dus niet...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2019 15:20 ]

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:28:
Het prosumententarief heeft niets te maken met je verbruik. Dat is een vast tarief dat geheven wordt door de netbeheerder van je netgebied op het technisch max. vermogen van je omvormer. Je kan daar ook geen korting op krijgen. Is een vast tarief per netregio.

Het type meter heeft toch niets met je bekabeling te maken? Als prosument moet je sowieso verschakelen naar een digitale meter voor eind 2022.

Heb je al via je EAN nummer nagegaan wanneer Fluvius sowieso de omschakeling op jouw adres gepland had? Voor hetzelfde geld is dat begin volgend jaar (gratis want op vraag netbeheerder) en haal je er die kosten (op eigen vraag) nooit uit.
Ze stellen de volgende eisen voor het omzetten van de meter: “U levert en plaatst de verbindingskabel type XVB met een minimum doorsnede van 4x10 mm² en vier geleiders (1 x bruin - 1 x zwart - 1 x grijs - 1 x blauw) tussen de zekeringskast en de meterkast met een restlengte van 60 cm.”. Dit laat ik dus even nakijken voordat het straks meerwerk oplevert. Er is nog geen datum in de planning.

Ik weet dat prosumentenprijs vaststaat, wat ik wilde aangeven dat op dit moment we het hebben over minimale kosten waar ik invloed op heb waardoor overstappen vrij weinig zin heeft. Enige wat mogelijk zin heeft is het omzetten van de meter.
IvoB2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:50:
[...]

En waarom?
Alhoewel wij in de Benelux overal mogen laden, incl. 50 laadpalen op het werk en eigen laadpaal thuis,
laden wij in de praktijk bijna uitsluitend aan de thuislaadpaal en aan een DCpaal van de Lidl (en dat is gratis en zonder pasje of paswoord, daar gaat je werkgever niet rouwig om zijn).

Wij hebben toch gekozen voor een BEV met een combinatie van een ruimte batterij en een relatief laag verbruik. In de praktijk komen wij ruimschoots toe met thuis laden en DC50 laden bij de lokale Lidl (en dat is zelfs niet echt een must want we snijden er zelfs mee in onze eigen beurs).
Laden op de parking van het werk gebeurt slechts hoogst uitzonderlijk en bij derden bijna nooit (ook al is het gratis).

Een PHEV was fiscaal zelfs helemaal niet interresant tov een BEV. De VAA van een BEV is bovendien lager dan deze van een PHEV. Afhankelijk van het gewicht van de PHEV en zijn batterij inhoud moet je bij een PHEV ook nog eens oppassen of hij wordt inzake VAA zoveel belast als de duurste diesel in zijn klasse.

Wat is dan, in jouw geval, het voordeel van een PHEV tov een EV?
Mag je elders dan wel gratis tanken doch niet laden?
Ze kijken naar Total Costs of Ownership en alleen met thuis en werkladen werkt dat blijkbaar voor ze op dit moment. Ik was ook verbaasd, want ik had eigenlijk al besloten een Jaguar I-Pace te nemen. Op het werk zijn niet voldoende palen om gegarandeerd te laden en ik woon in de binnenstad dus kan soms wel granny laden thuis maar niet een paal plaatsen.

Mijn VAA voor een Jaguar zou ongeveer 270 zijn geweest. Voor mijn PHEV (Mercedes E-klasse, 44gr co2) 235 euro. Tanken mag wel overal. Als ik dan onderweg opeens zelf moet betalen voor opladen wordt het financiele voordeel van de PHEV alleen maar groter.

Het zijn maar vreemde regels. Bij de BMW garage wisten ze me te vertellen dat het storm loopt op de X5 omdat die schijnbaar ondanks zijn gigantische maat nog steeds voldoet aan de PHEV eisen.

• kevin23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-06 17:17

kevin23

Rock it in Style!

Beste Mensen,

Ik heb een tweedehands laadpaal gekocht (Alfen Eve Pro-Line Double) een hele mooie paal die ik privé ga gebruiken. Hij is al geactiveerd voor Eneco (ik moet alleen het abonnement nog laten omzetten naar mezelf/ de zaak).

Ik wil hem gaan gebruiken met active load balancing en ik wil in de firmware het maximum vermogen aanpassen. Beide moeten kunnen, alleen is er totaal geen informatie beschikbaar hoe dit werkt. Wel is er een IP adres bekend waarop je de paal kunt bereiken maar daar stopt het bij een inlogscherm waar ik geen gegevens voor heb.

Kan iemand mij helpen hoe ik hierbij kan komen en anders hoe ik dit dan wel geregeld moet krijgen :).

Alvast bedankt!

• IvoB2
swtimmer schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:42:
[...]

Ze stellen de volgende eisen voor het omzetten van de meter: “U levert en plaatst de verbindingskabel type XVB met een minimum doorsnede van 4x10 mm² en vier geleiders (1 x bruin - 1 x zwart - 1 x grijs - 1 x blauw) tussen de zekeringskast en de meterkast met een restlengte van 60 cm.”. Dit laat ik dus even nakijken voordat het straks meerwerk oplevert. Er is nog geen datum in de planning.
Sorry maar dat kan ik echt niet geloven. Ik zou het in elk geval niet aanvaaarden want het is tegen hun eigen regelgeving.
De DNB heeft dus je analoge meter aangesloten op de meterkast (en dat doen ze pas na een keuring van je installatie). En bij de digitale meter zouden ze een andere aansluiting wensen?
Als ze zelf het initiatief nemen voor de plaatsing van een meter zijn alle kosten voor hen.
Is je vorig keuringsattest misschien vervallen? (wat eigenlijk ook niet kan gezien je er pas woont).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2019 08:22 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 14:32

Misschien hebben TNM en Allego ook wel een afspraakje :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Limitted
  • Laatst online: 29-10 21:57
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:10:
[...]

Bij mij op het werk en in de buurt alleen Pitpoint palen (Greenflux).
Volgens mij is een greenflux laadpas dan voordeliger, of zie ik dat verkeerd?

• Abarth
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hachy schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:29:
Een laadpaal aan de straat, met een verkeersbord erbij is eigenlijk altijd een publiek laadpunt. In de meeste betaald parkeren gebieden moet je hier ook gewoon parkeergeld betalen maar er zijn uitzonderingen. In sommige gemeentes mag je gratis parkeren, mits je aan het laden bent. Dat is bijvoorbeeld het geval in Utrecht, Apeldoorn of Zutphen.
In Utrecht moet je sinds kort gewoon parkeergeld betalen indien van toepassing ...

Openbare laadpalen | Gemeente Utrecht
Betaald parkeren voor elektrische auto’s vanaf 1 oktober 2019
Vanaf 1 oktober 2019 kunnen elektrische auto’s niet meer gratis parkeren op een oplaadplek in een gebied met betaald parkeren. U betaalt dan het normale parkeertarief of parkeert er met een geldige parkeervergunning.

M3 | SR+ | Multi-Coat Red | Black | Aero | RN 17-09 | VIN 08-11 | SMS 29-11 | Geleverd 07-12

• evtje
Limitted schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:29:
[...]

Bij mij op het werk en in de buurt alleen Pitpoint palen (Greenflux).
Volgens mij is een greenflux laadpas dan voordeliger, of zie ik dat verkeerd?
Tot voorkort gebruikte ik Get-charge maar nu die in prijs verhoogd is weet ik het ook niet meer ben terug gegaan naar evcompany laadpas moet nog kijken op de rekening wat er nu gerekend wordt. Pitpoint was een andere prijs dan nu Greenflux. Volgend mij is er nu een start tarief van 50 cent en een iets goedkoper kWh tarief dan wat Pitpiont berekende .

• Inspired
Heeft iemand toevallig ervaring met de laadpalen in P7 op Dusseldorf Airport? Ik zie dat daar wat paaltjes staan maar ik kan er niet vinden of ik met een "normale" tag daar kan laden, en wat de kosten zijn. In de Chargemap app staat dat er een pas nodig is die dan weer bij de servicebalie bij P3 te krijgen is. Dat is me echter wat te omslachtig. Ik ga ze anders even mailen maar wellicht heeft iemand ervaring?

/edit

Even wat verder gezocht, en op ladenetz staan de palen wel. Tarief lijkt EUR 5,70 per sessie te zijn. Is het veilig om daar met een Maingau pas te laden..? Of is het veiliger via de Ladenetz app..?

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 18-11-2019 21:13 ]

• visie
  • Niet online
Sinds een jaartje heb ik een hybrid en laad de auto thuis op met een granny charger.
Aangezien ik met deze auto vooral gebruik in de weekendes ligt hij de hele week aan de lader en is snel laden niet nodig. Dit verwacht ik binnenkort ook niet nodig te hebben. De auto laadt ook maar 1-fase met maximaal 7,2KW.
Maar omdat er in de buurt auto geen stopcontact is ligt deze nu aan een verlengsnoer over de oprit.
Hier ben ik nu wel klaar mee en wil een extra stopcontact/laadpaal gaan aanleggen naast de auto. Hiervoor moet er een stuk bestrating open en moet er een doorvoer gemaakt worden door de fundering.
Voor nu wil ik een simpele en goedkope oplossing, maar welke wel future proof is met juiste bekabeling zodat de bestrating later niet nog een keer open hoeft.

Ik heb bedacht dat ik eerst een simpele 1-fase laadpaal wil. Hiermee kan ik vooruit totdat er een elektrische auto op de oprit staat. Tegen die tijd zie ik dan wel welke paal het beste is.

Kwa bekabeling wil ik een grondkabel 5G6 en 2x UTP zodat het future proof is.

Alleen voor in de meterkast weet ik nog niet precies wat mogelijk is.
Ik het al een 3x35A aansluiting ivm een warmte pomp met grote boiler, zonnepanelen, domotica etc.
Als ik het goed begrepen heb, is een 32A laadpaal alleen mogelijk als load balancing wordt toegepast. Heb ik dit juist?
En als ik voor een 16A kies laadpaal, is een aardlekautomaat B 16A dan voldoende in de meterkast?

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-11 13:31

Kuo

Ik ken de kabel 5G6 niet. Is dit een YMVK-AS grondkabel met 4 aders (van bijvoorbeeld 6 mm2) en afscherming? Dat heb je namelijk nodig voor het aansluiten van een 3-fase 32A laadpaal.
Voor 32A heb je inderdaad wel loadbalancing nodig bij aansluiting van 3*35A, want 32A is zo hoog, dat je met andere verbruikers gemakkelijk over de 35A kan gaan.
Als de laadpaal niet beschikt over ingebouwde bescherming tegen DC-lekstroom, moet het in de meterkast aangesloten worden via een dure aardlekschakelaar van type B. (dat is wat anders dan B-karakteristiek)

• JeroenE
  • Niet online
Kuo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 06:57:
Ik ken de kabel 5G6 niet. Is dit een YMVK-AS grondkabel met 4 aders (van bijvoorbeeld 6 mm2) en afscherming?
Nee, 5G6 is geen grondkabel maar een kabel met 5 aders van 6mm2. 3 keer fase, nul en aarde. Voor zover ik weet kan je die dus niet gebruiken om in je tuin te leggen.
Voor 32A heb je inderdaad wel loadbalancing nodig bij aansluiting van 3*35A, want 32A is zo hoog, dat je met andere verbruikers gemakkelijk over de 35A kan gaan.
Theoretisch kan het wel als je die ene fase nergens anders voor gebruikt. Maar ik neem aan dat de WP van @visie al op 3 fasen zit aangesloten (en wellicht de PV ook) dus je kan dat dan inderdaad niet zo maar doen.

@visie Als je nu laad met 10A en je gaat een laadpaal op 16A aansluiten dan gaat wordt je laadtijd al minder en dat heb je naar eigen zeggen niet eens nodig. Waarom zou je dan een laadpaal op 32A willen gebruiken? De meeste hybrids hebben een kleine accu en het lijkt mij minder relevant of het laden nu 2 uur of 1 uur duurt. Bij grote accu's is het verschil tussen 10 uur of 5 uur laden veel groter.

Het goedkoopste is om een alleen een degelijk buitenstopcontact te monteren. Daarna wordt het beter en meer future proof maar natuurlijk ook allemaal duurder. Als je later niet meer wil graven (en dat is meestal het duurste) is het inderdaad wel handig om nu gelijk goede kabels in te graven.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Graaf dan ook meteen 2 kabels in voor 2 laders. ;) De kabels zijn de kosten niet, en als de grond toch open moet...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Of leg een mantelbuis door de tuin, zodat je later kabels bij kunt trekken.

• visie
  • Niet online
Tnx voor de reacties!
@JeroenE
Kwa kabel dacht ik dat een 5 aderige kabel met 6mm2 goed was omdat deze volledig onder de tegels komt te liggen. Maar misschien is een YMVK-AS kabel toch verstandiger.
En je hebt wel gelijk, 16A is al een stuk sneller als nu. Dus op zoek naar een simpele 16A laadpaal.
Graaf dan ook meteen 2 kabels in voor 2 laders. ;) De kabels zijn de kosten niet, en als de grond toch open moet...
Is wel iets om over na te denken...
Of leg een mantelbuis door de tuin, zodat je later kabels bij kunt trekken.
Zo’n dikke kabel x2 trek je daar niet makkelijk door heen. Dus denk daarbij er gewoon 2 naar toe leg.

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-11 12:20
Iemand ideeën hoe ik toch een laadpaal kan plaatsen aan mijn woning? En dat de voetgangers er dus niet over gaan struikelen?

Gemeente Almere reageert niet eens meer op mijn mails.

Mijn huis grenst aan de stoep, dus de kabel moet over de stoep.

Ik heb een tuin, maar niet de mogelijkheid om een inrit aan te vragen. Garage lukt ook niet. Dus ik ben gebonden aan een parkeerplek voor mijn deur die 1 meter na de stoep is.

Ik weet niet zeker of het met een kabelmat dan 100% veilig is. Je kan tegenwoordig over alles struikelen.

Ik wil later geen problemen krijgen als er toch iemand gaat struikelen erover.

Dus creatieve oplossingen zijn welkom, zolang het maar 100% veilig is. :)

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hunkaroglu schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:33:
Iemand ideeën hoe ik toch een laadpaal kan plaatsen aan mijn woning? En dat de voetgangers er dus niet over gaan struikelen?

Ik heb een tuin, maar niet de mogelijkheid om een inrit aan te vragen. Garage lukt ook niet. Dus ik ben gebonden aan een parkeerplek voor mijn deur die 1 meter na de stoep is.

Ik weet niet zeker of het met een kabelmat dan 100% veilig is. Je kan tegenwoordig over alles struikelen.

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een aluminium arm had gemaakt vanuit zijn tuin, over de stoep heen (hoogte was 2 - 2,5m), naar zijn parkeerplek voor de EV.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16
Iemand hier wellicht ervaring met de Keba P30 (x serie) in combinatie met een stroom meter van TQ/B-control? De Keba P30 is compatible met de EM300 over modbus/TCP. Mijn oog valt echter op de slimmere broer hiervan, de EM410. Deze zou ook dynamische load balancing kunnen doen en een schedule eraan hangen voor hoog/laag tarief. Ook de EM410 kan via Modbus/TCP praten. De kans lijkt mij vrij groot dat dit dan ook wel gaat werken in combinatie met elkaar. Of is dit heel specifiek per type meter?

https://www.tq-group.com/en/products/tq-automation/em410/

Ik ben vrij onbekend met het Modbus/TCP concept. Maar is in deze constructie de Keba master en de TQ slave of andersom? Hoe werkt het bijvoorbeeld als de TQ een seintje geeft aan de Keba (bijv. vanwege overproductie zonnepanelen) en er zit geen auto in geprikt? Of gaat de Keba pas aan de TQ vragen of en hoeveel stroom er is wanneer er een auto ingeprikt wordt?
Ik heb ook gekeken naar een Keba i.c.m. een Maxem, maar snap niet waarom ik een cloud abbo nodig heb voor deze constructie, alles blijft lokaal, ik hoef geen verrekening te doen met werkgever o.i.d.

• Hunkaroglu
RomeoJ schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:37:
[...]

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een aluminium arm had gemaakt vanuit zijn tuin, over de stoep heen (hoogte was 2 - 2,5m), naar zijn parkeerplek voor de EV.
Heb je toevallig een foto? Of kan je daaraan komen?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hunkaroglu schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:46:
[...]

Heb je toevallig een foto? Of kan je daaraan komen?
Ik weet niet meer precies waar ik dat gezien had, niet eens of het wel in NL was. Had het een keer onderweg gezien. Een snelle zoektocht door Google geeft ook geen resultaat.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
Hunkaroglu schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:33:

@mux heeft hiervoor een laadPUT gebouwd: mux' blog: EV mods: een laadput. Misschien ook wat voor jou?
Edit: in de comments eronder nog nuttige tips. O.m. putkast.nl voor kant-en-klare oplossingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marcva op 19-11-2019 13:20 ]

• Hunkaroglu
Marcva schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:59:
[...]

@mux heeft hiervoor een laadPUT gebouwd: mux' blog: EV mods: een laadput. Misschien ook wat voor jou?
Edit: in de comments eronder nog nuttige tips. O.m. putkast.nl voor kant-en-klare oplossingen.
Slimme oplossing. Maar dan zit je weer aan de tegels wat ook niet mag. :)

Maar misschien kan ik die gast inhuren. :)

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hoe doen jullie dat trouwens met thuisladen waar de kabel over een stoep moet? Geeft dat geen problemen dat mensen er over struikelen?

• Bart ®
  • Laatst online: 07:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Slasher schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:08:
Hoe doen jullie dat trouwens met thuisladen waar de kabel over een stoep moet? Geeft dat geen problemen dat mensen er over struikelen?
Het mag in veel gemeentes niet. Sommige gemeentes gedogen het mits je er een mat overheen legt en de kabel er alleen ligt als de auto aan het laden is.

Cunning linguist.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Bart ® schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 19:09:
[...]

Het mag in veel gemeentes niet. Sommige gemeentes gedogen het mits je er een mat overheen legt en de kabel er alleen ligt als de auto aan het laden is.
Klopt dat weet ik, heb net even mijn APV doorgescand en daar staat niets over in. Een kabeldrempel is sowieso wel handig ivm zichtbaarheid en schade.

• Hunkaroglu
Marcva schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb nu een offerte gekregen van putkast. Deze is voorzien van de specificaties en de technische tekeningen. Ze installeren zelf niet, maar dit kan de laadpaal installateur zelf meenemen.
Kosten 2350 euro.

Ik kopieer hier even de specificaties:

PUTkast model Contactdoos Oplaadpunt:
Roestvast stalen PUTkast vervaardigd uit austenitisch roestvaststaal kwaliteit
304. Buitenafmeting lxbxh ca. 400mm x 170mm x 390mm, met deksel afmeting
ca. 355x165. Deksel is scharnierend uitgevoerd in een rvs blank gestraald
tranenplaat en vergrendeld d.m.v. een snapsluiting, bedienbaar door een
vierkant 8 sluiting.
Onder het deksel bevindt zich 1 luchtklok afhankelijk scharnierend t.o.v. het
deksel en voorzien van:
− 1x EV Outlet Mode 3/Type 2 32A-7p IP54

Om dit te plaatsen is helaas ook een vergunning nodig van de gemeente. Ben benieuwd hoe ze dan hierop gaan reageren.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Abarth schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:50:
In Utrecht moet je sinds kort gewoon parkeergeld betalen indien van toepassing ...

Openbare laadpalen | Gemeente Utrecht
Correct. Fixed ✅
[...]
Deze weet ik niet, maar ik heb wel eens gebeld dat ik vond dat je als consument van te voren moest weten welk tarief je moest betalen. De mevrouw van de ACM vond dat ik maar met de beheerder van de laadpaal moest bellen om daar achter te komen.
Dat is ook gewoon de wet. Wat MSP's doen is ook onrechtmatig; ze hebben in het kader van opkomende markt één of andere uitzondering gemaakt waarin MSP's de tijd krijgen om dat in orde te maken.
[...]
Waarom heeft de provincie daar niets over te zeggen? Zij zijn toch de opdrachtgever? Zij horen de prijs te bepalen die wordt bepaald.

Nogmaals: als de Rabobank voortaan 2 euro per uur aan parkeergeld gaat rekenen ipv de ingestelde 1 euro per uur vind je dan ook dat de gemeente dat maar moet laten lopen omdat zij niet gaan over de tarieven die de Rabobank in rekening brengt? Ik geloof niet dat welke gemeente of provincie dan ook dat zou accepteren. Waarom zou een laadpasleverancier dat wel eenzijdig mogen beslissen? En als dat zo kan dan heeft degene die de aanbesteding van de provincie heeft gewonnen beloftes gedaan die niet waargemaakt worden. Dan zou die partij alsnog moeten zorgen dat de overeenkomst wordt nageleefd.
Als het terrein van de Rabobank is dan is dat een zaak van de Rabobank. Nogmaals, het is uitstekend mogelijk deze belofte waar te maken, namelijk laden via de laadpaal aanbieder zelf. (lees: Smoov) Het is een overeenkomst tussen CPO en de Provincie en wat jij of ik met een MSP afspreken en wat MSP's vervolgens weer met CPO's afspreken daar is de provincie simpelweg geen partij in.
[...]
Dat zou ik als TNM ook niet doen, zij hebben immers niets met Gelderland afgesproken en hoeven zich dus ook niet aan een overeenkomst te houden waarin zij geen partij zijn.

Dat zou suicide zijn voor Allego en gaat ze direct ontzettend veel omzet kosten, dus dat lijkt me geen realistische optie.

De MSP moet Allego 15 cent ex btw betalen en of de MSP vervolgens €2,50 per sessie/minuut/kWh in rekening brengt omdat zij een pas hebben met een gouden randje dat is zaak van de MSP en de partij die met hun een contract afsluit.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Vandaag het bedrijf achter de Zappi laders (MyEnergi) gesproken over de reboots van de V2 laadpaal na het aansluiten van de Model 3. Toevallig is er vandaag een nieuwe firmware voor de V2 lader uitgekomen: 2.130. Ze gaven aan dat als dat niet werkt ze waarschijnlijk een nieuwe laadpaal moeten opsturen.

Zojuist de firmware erop gezet en de laadpaal reset niet meer na het aansluiten van de Model 3. Ik vind het nog te mooi om waar te zijn, ik kijk het dus een weekje aan, maar met een beetje geluk werken de Zappi V2 en Tesla nu beter samen.

Ik kan nog geen releasenotes vinden, maar houd even 3 seconden de download knop op de Zappi Hub ingedrukt, wacht totdat de firmware op de hub staat (witte lampje wordt groen/blauw) en download dan de firmware update op de Zappi V2.

Hopelijk kunnen anderen ook bevestigen dat het probleem is opgelost? Benieuwd of het vanzelf weer terugkomt, of dat het permanent weg blijft.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Verwijderd

Iemand hier bekend met F1rst?
Mooie cube oplossing zo te zien, maar zal wel wat kosten ben ik bang.

Geen prijzen terug te vinden op de website.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Hoe lang duurt het laden van een de citigo van 36.8kw/h met een gewoon stopcontact van 230v?

De skoda site zegt zelf dit:

De CITIGOᵉ iV laadt met een 40 kW-gelijkstroomlader en het Combined Charging System (CSS) in slechts 1 uur op tot 80%. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) vergt het volledig laden van een lege accu 4-uur en 8 minuten. Bij een thuislaadstation duurt het 12,5u. Tevens is de CITIGOᵉ iV ook op te laden via de traditionele 230V-aansluitingen

[ Voor 67% gewijzigd door Slasher op 19-11-2019 21:18 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

@Slasher 16A * 230V = 3,680 kW * 10 uur = 36,8 kWh.

Er even van uitgaande dat constant 16A wordt gehaald, soms wordt bijv. max 10-13A gehaald via een stopcontact. En daarnaast zal er hier en daar nog wat verloren gaan of verbruikt worden, dus waarschijnlijk zo'n 11-12 uur. Aan de andere kant zal de auto nooit helemaal leeg zijn als je hem parkeert en zal je niet vaak tot 100% opladen, dus doorgaans zal hij sneller vol zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door Taro op 19-11-2019 21:26 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Taro schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:19:
@Slasher 16A * 230V = 3,680 kW * 10 uur = 36,8 kWh.

Er even van uitgaande dat constant 16A wordt gehaald, soms wordt bijv. max 10-13A gehaald via een stopcontact. En daarnaast zal er hier en daar nog wat verloren gaan of verbruikt worden, dus waarschijnlijk zo'n 11-12 uur. Aan de andere kant zal de auto nooit helemaal leeg zijn als je hem parkeert en zal je doorgaans niet tot 100% opladen, dus doorgaans zal hij sneller vol zijn.
Dank voor je heldere uitleg. Ik lees ook dat je dan het beste een aparte groep kunt gebruiken?

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.