Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Het gaat niet om een laadpaal maar om een thuislader via 220vTaro schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:28:
[...]
Klopt, om meerdere redenen. Zo kan je deze apart uitzetten, bijv. voor als je de laadpaal niet beveiligt met een pas of pincode, deze vanaf de weg zichtbaar is en je op vakantie gaat. Je weet immers maar nooit
Daarnaast ook ivm beveiliging van de groep en laadpaal.
Elect a clown, expect a circus.
Ah jahSlasher schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:31:
[...]
Het gaat niet om een laadpaal maar om een thuislader via 220v
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Daar staat toch 12,5 uur? Dus, 12,5 uur.Slasher schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:17:
Hoe lang duurt het laden van een de citigo van 36.8kw/h met een gewoon stopcontact van 230v?
De skoda site zegt zelf dit:
De CITIGOᵉ iV laadt met een 40 kW-gelijkstroomlader en het Combined Charging System (CSS) in slechts 1 uur op tot 80%. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) vergt het volledig laden van een lege accu 4-uur en 8 minuten. Bij een thuislaadstation duurt het 12,5u. Tevens is de CITIGOᵉ iV ook op te laden via de traditionele 230V-aansluitingen
Met een 40 kW-gelijkstroomlader en het CCS (Combined Charging System) duurt het slechts een uur om een lege accu tot 80 procent op te laden. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) vergt het volledig laden van een lege accu ruim 4 uur en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-11-2019 21:43 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Elect a clown, expect a circus.
Staat er allemaal wat vaag idd. Denk dat dit beter klopt; https://ev-database.nl/auto/1190/Skoda-CITIGOe-iVSlasher schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:43:
@Inspired Ik wist niet dat ze hiermee praktisch hetzelfde bedoelden.
Dat zou met de thuislader van 2,3kW 16 uur en 45 minuten zijn.
Met de mobiele stekkerlader zal je tussen de 10a en 13a zitten.
Die bijna 17 uur geldt wel alleen voor een accu die helemaal leeg gereden is. Dan heb je grofweg 170km gereden. Je kan hieruit afleiden dat je met de stekkerlader plm 10km per uur bij laadt: 60 kilometer gereden is 6 uur laden.
Met een "lader aan de muur" zal je plm 16km per uur bijladen.
Zoals hier al genoemd: ook die stekkerlader wil je het liefst op een eigen stopcontact, op een eigen groep (ook handig om er een extra metertje tussen te zetten) op een fase die niet tegelijk zwaar belast wordt.
Wise enough to play the fool
Ik heb bij mij nog even op de laadpaal gekeken er staat op dat voor abonnees het 28ct kWh is en dan wordt er naar een pitpoint/mra side verwezen.Limitted schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:29:
[...]
Bij mij op het werk en in de buurt alleen Pitpoint palen (Greenflux).
Volgens mij is een greenflux laadpas dan voordeliger, of zie ik dat verkeerd?
Deze https://www.pitpointcleanfuels.com/nl/ev-mra
Nu gaan ze ook nog paal nummers en prijzen in groepjes verdelen moet toch niet gekker worden. En de stickers kunnen ze wel van de paal halen dat klopt ook niet meer.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Blijft enorm slechte info. Ze hebben het over een wisselstroomwallbox, een thuislaadstation en je kunt ook nog laden via 230V. Met het laatste doelen ze blijkbaar op de Granny charger. De eerste twee zijn eigenlijk 1 en hetzelfde apparaat, gewoon een laadpaal aan de muur. En op geen van de snelheden klopt de 12,5 uur overigens. Nee, goed bezig Skoda/VAG.teacher schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:18:
Met thuislaadstation bedoelen ze een "lader aan de muur" die vast op een eigen 16a groep zit.
Met de mobiele stekkerlader zal je tussen de 10a en 13a zitten.
Die bijna 17 uur geldt wel alleen voor een accu die helemaal leeg gereden is. Dan heb je grofweg 170km gereden. Je kan hieruit afleiden dat je met de stekkerlader plm 10km per uur bij laadt: 60 kilometer gereden is 6 uur laden.
Met een "lader aan de muur" zal je plm 16km per uur bijladen.
Zoals hier al genoemd: ook die stekkerlader wil je het liefst op een eigen stopcontact, op een eigen groep (ook handig om er een extra metertje tussen te zetten) op een fase die niet tegelijk zwaar belast wordt.
Hij kan blijkbaar op 1f/32a laden dus met een lader aan de muur kan hij tot 36km per uur laden.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-11-2019 22:32 ]
Wise enough to play the fool
Hier staan helaas 4000> palen, dus volgens de website zit ik dan in het hoogste tarief van 0,32.evtje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:27:
[...]
Ik heb bij mij nog even op de laadpaal gekeken er staat op dat voor abonnees het 28ct kWh is en dan wordt er naar een pitpoint/mra side verwezen.
Deze https://www.pitpointcleanfuels.com/nl/ev-mra
Nu gaan ze ook nog paal nummers en prijzen in groepjes verdelen moet toch niet gekker worden. En de stickers kunnen ze wel van de paal halen dat klopt ook niet meer.
Héb jij al een keer geladen aan zo een paal voor 0,28?
https://myenergi.info/zap...-release-v2-130-t985.htmlTaro schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:06:
Vandaag het bedrijf achter de Zappi laders (MyEnergi) gesproken over de reboots van de V2 laadpaal na het aansluiten van de Model 3. Toevallig is er vandaag een nieuwe firmware voor de V2 lader uitgekomen: 2.130. Ze gaven aan dat als dat niet werkt ze waarschijnlijk een nieuwe laadpaal moeten opsturen.
Zojuist de firmware erop gezet en de laadpaal reset niet meer na het aansluiten van de Model 3. Ik vind het nog te mooi om waar te zijn, ik kijk het dus een weekje aan, maar met een beetje geluk werken de Zappi V2 en Tesla nu beter samen.
Ik kan nog geen releasenotes vinden, maar houd even 3 seconden de download knop op de Zappi Hub ingedrukt, wacht totdat de firmware op de hub staat (witte lampje wordt groen/blauw) en download dan de firmware update op de Zappi V2.
Hopelijk kunnen anderen ook bevestigen dat het probleem is opgelost? Benieuwd of het vanzelf weer terugkomt, of dat het permanent weg blijft.
A new firmware update V2.130 for zappi v2 is now available for download.
A summary of the changes is included below. More information on the new features is available in the release notes
For details of how to update the firmware see: https://myenergi.com/updating-your-firmware/
New Features
- Neutral Limit protection for three phase zappi
- Supply Import Limit (Grid Limit) – Grid CT Failsafe “G100 Protection”: Detects is Grid CT appears to be disconnected and shuts down output from zappi to prevent grid overload
- New PIN Lock Setting – Protect Menus: prevents settings on zappi being changed but allows EV to be charged without a PIN
- Enhancements
- Pilot Debug (Readings page5) to record ANY Pilot Errors, including state F
- Phase Active displayed on Readings page 2
- Multi Phase Load Current displayed on Readings page 1
- Allow EV’s to charge without being unplugged when Zappi reboots
- Changes to pilot voltage measurement to prevent spurious “Pilot Problem!” messages
- MIN and MAX CP readings also to be recorded in Readings page 5
- Delay LED colour change rate when charging to prevent rapid colour changes with transient PV / Grid power change
- Under/Over voltage are not checked if L2 and L3 are not connected on a 3ph Zappi
- Prevents “Contactor Fault!” when switching from 1 phase to 3 phase as some EV’s may have a voltage on L2 even when charging on L1 only!
- RCD Trip information included in the Event Logs display
- eSense : “Boosting” is printed at center of the screen when active
- Beta support of single phase charging only using L2 or L3
- Minimum Green Level (MGL) calculation for multi phase systems improved
- Supply Grid “Net Phase” is not set as default in 3ph units
- Manual Boost from the app correctly sets target energy to match the app display and target
- Dutch & German languages could cause Zappi to crash, as the string (translated) were too long (> 21 characters).
- String length checks have been added to avoid this.
- Fixed “Force Output” functionality
- Smiling House display was only taking power readings on phase 1
- Default CT Config for 3ph units : GRID for all 3 CTs
- Zappi can now recover from Installation Limit in ECO+ mode
- Three phase Zappi was not switching to 3 phase charging when a Manual Boost was triggered from the App
- All boost commands work in the same way whether set locally or via the app
- Cancel Boost from the app was not cancelling a Manual Boost
- eSense : ECO+ was stopping the charge when eSense was active
- Updated Min/Max protocol value to take into account the number of active phases
The following known issues remain to be fixed:
- 3 phase zappi, built in CT’s not interpreted correctly in the app, resulting in a third of the power being reported
- 3 phase zappi, CT’s hardwired to zappi not shown correctly in app
- Tesla Model 3 – does not correctly work in ECO+. This will required a firmware update from Tesla
[ Voor 4% gewijzigd door cypher21 op 20-11-2019 08:41 ]
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Apart, als ik ECO+ gebruik werkt dat prima en ze verwijzen daarvoor dus nog steeds naar Tesla. Ik gebruik overigens de Fast mode en stel via de auto de laadtijd uit. Vannacht prima geladen en nog geen reboot gezien, fingers crossed.
Verwijderd
Ik heb een laadpunt op het oog:
https://www.goingelectric...ule-Laufenstrasse-84/253/
Gewoon in de TNM app kijken?Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:53:
Ik lees nog wel eens vervelende verhalen over TNM en Duitsland. Hoe weet ik waar die per minuut tarieven gelden?
Ik heb een laadpunt op het oog:
https://www.goingelectric...ule-Laufenstrasse-84/253/
Verwijderd
Is het zo simpel?
Maar dan krijgen mensen toch niet opeens een rekening van 80 euro, dat kun je direct zien
Ik maak altijd een screenshot van de tarieven als ik ga laden bij een 'onbekende' paal. Tot nu toe lijkt de afrekening te kloppen, al is het knap vervelend dat die soms pas na een paar weken wordt gestuurd.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:59:
[...]
Is het zo simpel?![]()
Maar dan krijgen mensen toch niet opeens een rekening van 80 euro, dat kun je direct zien
Volgens de TNM app is die 39 cent per kWh en geen kosten per minute oid.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:59:
[...]
Is het zo simpel?![]()
Verwijderd
Deze wel:Inspired schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:05:
[...]
Volgens de TNM app is die 39 cent per kWh en geen kosten per minute oid.
Burgau 15, 52156, Monschau
1 Availablemax. power 22 kWprice per kWh € 0.48+
Pricing details:
Start (once) € 1.19
Volume (/kWh) € 0.48
Time (/minute) € 0.02
1 Availablemax. power 50 kWprice per minute € 0.5+
Pricing details:
Start (once) € 1.19
Time (/minute) € 0.50
Zijn er nog voordelige pasjes hier te gebruiken? Zoals vroeger met Maingau enzo?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 09:11 ]
Ik zou persoonlijk een TWC pakken met een kWh meter ervoor.--Christiaan-- schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:06:
Ik zie door de bomen in de TS het bos niet meer, wel erg interessant! Ik ben op zoek naar een thuislader voor de Tesla Model 3 met als belangrijkste punt dat hij het verbruik bijhoudt, zodat ik die kosten van de zaak kan aftrekken, waar de auto ook op staat. Als ik het zo begrijp, ondersteunt de standaard Teslalader dit niet. Zijn er laders die jullie aanraden die dit standaard ondersteunen, of kun je beter ergens een stroommeter tussenplaatsen?
Makkelijk te checken door in de Maingau webapp te kijken of het laadpunt er ook in te vinden is. Zo ja; €0,35 / kWh.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:11:
[...]
Deze wel:
Burgau 15, 52156, Monschau
1 Availablemax. power 22 kWprice per kWh € 0.48+
Pricing details:
Start (once) € 1.19
Volume (/kWh) € 0.48
Time (/minute) € 0.02
1 Availablemax. power 50 kWprice per minute € 0.5+
Pricing details:
Start (once) € 1.19
Time (/minute) € 0.50
Zijn er nog voordelige pasjes hier te gebruiken? Zoals vroeger met Maingau enzo?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ja maar in heb geen abonnement dus ben altijd een paar cent duurder uit. En nu is het over op greenflux en ben ik de draad een beetje kwijt.Limitted schreef op woensdag 20 november 2019 @ 00:37:
[...]
Hier staan helaas 4000> palen, dus volgens de website zit ik dan in het hoogste tarief van 0,32.
Héb jij al een keer geladen aan zo een paal voor 0,28?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Verwijderd
Staat erin, dus altijd 35 cent met Maingau?Hachy schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:27:
[...]
Makkelijk te checken door in de Maingau webapp te kijken of het laadpunt er ook in te vinden is. Zo ja; €0,35 / kWh.
Nu heb ik ook nog twee kaarten van Maingau, een normale laadpas die ik bij aanmelden kreeg en een flat rate pas van destijds.
Waarschijnlijk die flatrate pas niet meer denk ik?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 11:45 ]
Bovendien zit er verlies op de AC/DC omvorming. Het aantal kWh dat de laadpaal levert is dus al niet gelijk aan het aantal kWh dat de accu opneemt.
En waarom zou je dat nodig hebben? In bijna iedere EV kan je toch instellen tot hoe ver je de accu kan laden, tegen welke laadsnelheid (al dan niet gebonden aan een bepaalde locatie) en tijdens welke uren dit laden moet gebeuren.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2019 12:34 ]
https://www.maingau-energ...tostrom-Tarif#preismodellVerwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:37:
[...]
Staat erin, dus altijd 35 cent met Maingau?
Nu heb ik ook nog twee kaarten van Maingau, een normale laadpas die ik bij aanmelden kreeg en een flat rate pas van destijds.
Waarschijnlijk die flatrate pas niet meer denk ik?
Kan dit met de zappi bijvoorbeeld?
Haalde met de Ioniq maximaal 32 kW wat zelfs met deze omstandigheden teleurstellend is. Er lijkt toch altijd wat te zijn met die Allego laders helaas.
HD4Life @ Full-HD
Dear customer,
we would like to inform you that we are currently in discussion with ALLEGO as far as the continuation of the roaming contract beyond November 30th, 2019 is concerned.
Depending on the result of the negotiations, the contract might not be renewed which would imply that charging at ALLEGO charging stations would no longer be possible with the Energie Steiermark loading card. We will of course inform you in due time about the final agreement. Should you consider terminating your contract before its official expiry date, please get back to us by replying to this mail.
Otherwise, this mail simply serves as preliminary information.
Ik wilde het net posten, het was eigenlijk ook te mooi om waar te zijn.NielsOo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:53:
O jee... Barstjes in het Steiermark sprookje:
[...]
Ik laad alleen maar bij Allego laadpunten, want ik heb geen eigen laadmogelijkheden. Nu was ik dus voor €30 per maand klaar, plus wat extra's voor DC hier of daar met de Maingau pas.
Nu dus maar op zoek naar iets anders, dat gaat me wel flink wat extra kosten per maand vrees ik. Ik rijd 20.000km per jaar, dus ik had uitgerekend net niet uit te komen met E-Steiermark. Ik heb ook nog een Vandebron pas, maar dan ben ik eerder tegen de € 100 per maand kwijt met alleen normaal laden.
Ik heb ze overigens al gesuggereerd het onderdeel te maken van het powerFLAT pakket, scheelt ook nog.
[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-11-2019 14:56 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Zou dat alleen voor bepaalde abonnee's gelden? ik heb geen bericht gehad.NielsOo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:53:
O jee... Barstjes in het Steiermark sprookje:
[...]
Ben overigens benieuwd hoe ze dit nu willen oplossen met bestaande abonnee's.
Lijkt mij een creditnota voor de resterende maanden.
Wellicht is Allego de kwade pier?
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 20-11-2019 18:28 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Wat denk je van eerst eens een briefje onder de ruitenwisser. Niet alles gebeurt met kwade opzet.AMARONE schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:11:
Ik ga volgend jaar overstappen dus ik ben de laadplekken aan het checken. Het zijn er 3 en vaak in de avond nog plek, in de ochtend zie ik toch vaak een BMW 1 serie staan bijvoorbeeld. Hoe gaan jullie om met ices op laadplekken, foto naar de gemeente?
En het schiet natuurlijk niet op, en niemand te bekennen. Ondanks de 'maximaal 30minuten' staan ze gewoon een uur lang de snellader te blokkeren voor een magere paar kWh
Kan Allego niet een boete-tarief rekenen voor auto's die minder dan 22kw trekken aan een triple charger?
[ Voor 5% gewijzigd door da_Mastah op 20-11-2019 19:51 ]
#doeslief
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
[ Voor 16% gewijzigd door jspr360 op 20-11-2019 21:19 ]
Eerst je kabel en auto aansluiten wellicht?jspr360 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:11:
Tijdens het scannen met je pasje bij een allego paal wordt standaard Poort 1 geactiveerd, is er een manier om Poort 2 te activeren (i.p.v. P1)? (het betreft een lader in de stad, dus geen snel lader)
Al geprobeerd, helaas.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:20:
[...]
Eerst je kabel en auto aansluiten wellicht?
Verwijderd
Ik ben helemaal nieuw op het forum en nieuw in de EV wereld. Wij hebben recent een gebruikte Ionic gekocht uit 2018 (28Kw). We laden nu nog met de Granny, maar ik heb op Marktplaats een Newmotion Lolo 3 1 fase 16A met vaste kabel type 2 gekocht.
Nu worstel ik met de aansluiting. Er zitten 7 rijgklemmen in (Gr/ge-blauw-Grijs-Gr/ge-Grijs-blauw-Gr/ge). De vierde is een groen-gele voor de aarde, echter aan de andere zijde is deze rijgklem niet met een kabel verbonden.
Ik zou graag een foto bijvoegen, maar ben er nog niet achter hoe ik dat kan doen.
Kan iemand mij een foto van de aansluiting van deze uitvoering sturen. Alvast super bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 21:31 . Reden: Kleuren toegevoegd ]
De Keba ondersteund geen EEBUS wat de TQ energy manager 99% zeker gebruikt voor de functies bovenop de EM300. Enige alternatief is dat de EM410 ook de modbus waardes kan 'faken' en de Keba voor de gek zou houden. Denk niet dat men dat geïmplementeerd heeft.PisPix schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:38:
Iemand hier wellicht ervaring met de Keba P30 (x serie) in combinatie met een stroom meter van TQ/B-control? De Keba P30 is compatible met de EM300 over modbus/TCP. Mijn oog valt echter op de slimmere broer hiervan, de EM410. Deze zou ook dynamische load balancing kunnen doen en een schedule eraan hangen voor hoog/laag tarief. Ook de EM410 kan via Modbus/TCP praten. De kans lijkt mij vrij groot dat dit dan ook wel gaat werken in combinatie met elkaar. Of is dit heel specifiek per type meter?
https://www.tq-group.com/en/products/tq-automation/em410/
Ik ben vrij onbekend met het Modbus/TCP concept. Maar is in deze constructie de Keba master en de TQ slave of andersom? Hoe werkt het bijvoorbeeld als de TQ een seintje geeft aan de Keba (bijv. vanwege overproductie zonnepanelen) en er zit geen auto in geprikt? Of gaat de Keba pas aan de TQ vragen of en hoeveel stroom er is wanneer er een auto ingeprikt wordt?
Ik heb ook gekeken naar een Keba i.c.m. een Maxem, maar snap niet waarom ik een cloud abbo nodig heb voor deze constructie, alles blijft lokaal, ik hoef geen verrekening te doen met werkgever o.i.d.
Mijn vermoeden is dus dat die EM410 werkend te krijgen is op de zelfde manier als de EM300 maar voor je laadpaal dus geen extra functionaliteit bied.
Al gemaild/belt met ze?
Voor dit soort handel is het wachten op EEBUS laders, andere methodes werken mogelijk wel maar blijven in het 'workaround' stadium, leuk voor de die-hard tweaker, minder om afhankelijk van te zijn. Waarschijnlijk duurt dat nog wel eventjes (kijk volgend jaar zomer maar verder) maar ze zijn onderweg. Op de website zie je wat members staan uit de laadpuntjes hoek: https://www.eebus.org/en/about-us/#members Echter weet ik dat er meer laadpunt fabrikanten zijn die verbonden zijn aan EEBUS (en er in meer of mindere mate aan werken) dan op de website staat.
Ik heb ook wel eens aan Allego gevraagd of ze de AC poort niet kunnen afschakelen als er langer dan 15 minuten geladen wordt met een zeer laag vermogen 3,7 of 7,4 kW. Schijnt toch vrij complex te zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe dat met Steiermark af gaat lopen. Wat ik zo uit het bericht begrijp is dat tussentijds het contract opzeggen (immers voorwaarden gewijzigd) geen probleem is.
Zo zie je maar weer dat niets zo veranderlijk is als de eMobility markt, nog veranderlijker dan het weer af en toe.
Oh ja ik heb weer een frisse nieuwsbrief van november klaargezet.
[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 21-11-2019 00:46 ]
Ooit had ik ook een Lolo en ik heb bij verkoop een manual ergens op internet gevonden, zodat ik wist hoe ik de laadpaal moest losmaken. Misschien heb je er wat aan.Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:23:
... ik heb op Marktplaats een Newmotion Lolo 3 1 fase 16A met vaste kabel type 2 gekocht.
Nu worstel ik met de aansluiting. Er zitten 7 rijgklemmen in (Gr/ge-blauw-Grijs-Gr/ge-Grijs-blauw-Gr/ge). De vierde is een groen-gele voor de aarde, echter aan de andere zijde is deze rijgklem niet met een kabel verbonden.
Ik zou graag een foto bijvoegen, maar ben er nog niet achter hoe ik dat kan doen.
Kan iemand mij een foto van de aansluiting van deze uitvoering sturen. Alvast super bedankt.
Verwijderd
Kuo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:18:
[...]
Ooit had ik ook een Lolo en ik heb bij verkoop een manual ergens op internet gevonden, zodat ik wist hoe ik de laadpaal moest losmaken. Misschien heb je er wat aan.
Verwijderd
Bedankt voor de reactie.Kuo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:18:
[...]
Ooit had ik ook een Lolo en ik heb bij verkoop een manual ergens op internet gevonden, zodat ik wist hoe ik de laadpaal moest losmaken. Misschien heb je er wat aan.
Heb jij de lolo3 zonder abonnement aan de praat gekregen?
Weet je hoe je dat voor elkaar kan krijgen?
Ik heb dus niet te maken gehad met het installeren en activeren van de Lolo.
Volgens mij is dit niet mogelijk zonder een TNM abonnement, maar het hoeft misschien geen betaalde abonnement te zijn. Bij verkoop van de Lolo (2 jaar geleden) moest ik een email sturen naar TNM met gegevens van de laadpaal en de koper. Hiermee droeg ik de laadpaal over. De nieuwe eigenaar kan dan dit laten registreren bij TNM als zijn laadpaal en vroeger was een gratis abonnement mogelijk bij TNM, maar dan heb je geen zaken als automatische facturatie, loadbalancing etc. Hoe dat nu zit, weet ik niet, want Shell is al een tijdje bezig om TNM steeds meer binnen alle regeltjes van het olieconcern te laten werken.
Bel TNM maar, dan weten ze vast te vertellen, wat nu de mogelijkheden zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Kuo op 21-11-2019 07:45 ]
Ik zie inderdaad dat de EM410 op basis van EEBUS werkt. Is dat een protocol wat over Modbus/TCP loopt of staat dat helemaal los van elkaar? Ik heb een paar dagen geleden een mail gestuurd naar TQ, maar nog geen reactie gehad. Thanks voor de info, dit zoekt een stuk makkelijker. Gek genoeg kom ik vaak op oplossingen uit die nog (net) niet op de markt zijn.GoldenSample schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:28:
[...]
De Keba ondersteund geen EEBUS wat de TQ energy manager 99% zeker gebruikt voor de functies bovenop de EM300. Enige alternatief is dat de EM410 ook de modbus waardes kan 'faken' en de Keba voor de gek zou houden. Denk niet dat men dat geïmplementeerd heeft.
Mijn vermoeden is dus dat die EM410 werkend te krijgen is op de zelfde manier als de EM300 maar voor je laadpaal dus geen extra functionaliteit bied.
Al gemaild/belt met ze?
Voor dit soort handel is het wachten op EEBUS laders, andere methodes werken mogelijk wel maar blijven in het 'workaround' stadium, leuk voor de die-hard tweaker, minder om afhankelijk van te zijn. Waarschijnlijk duurt dat nog wel eventjes (kijk volgend jaar zomer maar verder) maar ze zijn onderweg. Op de website zie je wat members staan uit de laadpuntjes hoek: https://www.eebus.org/en/about-us/#members Echter weet ik dat er meer laadpunt fabrikanten zijn die verbonden zijn aan EEBUS (en er in meer of mindere mate aan werken) dan op de website staat.
Edit: Na wat zoeken zie ik dat Webasto een lader heeft die EEBUS ondersteund.
https://webasto-charging.com/uk/webasto-ac-next.html
Maar werkt dan alles automagisch of hangt dat af van welke functionaliteit er geimplementeerd is op de EEBUS standaard?
[ Voor 8% gewijzigd door PisPix op 21-11-2019 12:02 ]
je moet deze registreren by TNM, als het een 2e hands is moet ownership overgezet worden.Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:32:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Heb jij de lolo3 zonder abonnement aan de praat gekregen?
Weet je hoe je dat voor elkaar kan krijgen?
Hierna kan je in de TNM portal jouw TNP laadpas toevoegen
Bij bijna elke laadpaal kun je een maximum kW instellen.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:27:
Kent niemand een laadstation waarbij je het aantal te laden kw kan instellen? Zoals de accelev. Maar dan een vaste aansluiting.
Cunning linguist.
nee, ,nog niet tegen gekomen.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:27:
Kent niemand een laadstation waarbij je het aantal te laden kw kan instellen? Zoals de accelev. Maar dan een vaste aansluiting.
Wat ik altijd deed is kijken hoeveel % je per uur geladen krijgt en dan aan de hand van wat je nodig hebt de timer in de auto bijstellen
1 uur = ~10% bij mijn thuislader voor de oude Ioniq
Kom ik dan thuis aan op 50% dan 3 uur laden om op ~80% te komen
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bereid je overigens voor op _erg_ slechte kwaliteit van de data.
Erg afhankelijk van wat en hoe geïmplementeerd is EEBUS Is nog niet erg volwassen. Die webasto unit is ook niet perfect maar zou ik een stuk eerder zelf ophangen dan veel uit de kluiten gewassen hobby projecten. Controller platform er in is best goed.PisPix schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:08:
[...]
Ik zie inderdaad dat de EM410 op basis van EEBUS werkt. Is dat een protocol wat over Modbus/TCP loopt of staat dat helemaal los van elkaar? Ik heb een paar dagen geleden een mail gestuurd naar TQ, maar nog geen reactie gehad. Thanks voor de info, dit zoekt een stuk makkelijker. Gek genoeg kom ik vaak op oplossingen uit die nog (net) niet op de markt zijn.
Edit: Na wat zoeken zie ik dat Webasto een lader heeft die EEBUS ondersteund.
https://webasto-charging.com/uk/webasto-ac-next.html
Maar werkt dan alles automagisch of hangt dat af van welke functionaliteit er geimplementeerd is op de EEBUS standaard?
[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 21-11-2019 13:23 ]
Ik zou niet weten waar je dit bij bv. een Alfen Eve Single Pro-line zou kunnen instellen.Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:45:
[...]
Bij bijna elke laadpaal kun je een maximum kW instellen.
In de software van Alfen, waar je alle andere instellingen ook kunt wijzigen. Is gewoon te downloaden op hun site. Moet je wel een account aanmaken daar.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:56:
[...]
Ik zou niet weten waar je dit bij bv. een Alfen Eve Single Pro-line zou kunnen instellen.
Cunning linguist.
Bij mij in de straat staat ook een laadpaal van Allego en daar heb ik geen problemen mee dat niet wordt herkend aan welke kant je de kabel stopt. Gaan er wel lichtjes branden aan de kant waar je de kabel in stopt?jspr360 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:11:
Tijdens het scannen met je pasje bij een allego paal wordt standaard Poort 1 geactiveerd, is er een manier om Poort 2 te activeren (i.p.v. P1)? (het betreft een lader in de stad, dus geen snel lader)
Er zijn wellicht ook diverse verschillende modellen. De laadpaal in onze straat is niet oorspronkelijk door Allego geplaatst maar door een ander bedrijf (dat waarschijnlijk aan Allego is verkocht).
Volgens de handleiding op bladzijde 29 moet je daar de "Service Installer application" voor gebruiken. Je moet een account maken om die te kunnen krijgen, maar volgens mij is dat verder gratis.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:56:
Ik zou niet weten waar je dit bij bv. een Alfen Eve Single Pro-line zou kunnen instellen.
Maar dan stel je de timer elke keer opnieuw in?Him_ schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:48:
[...]
nee, ,nog niet tegen gekomen.
Wat ik altijd deed is kijken hoeveel % je per uur geladen krijgt en dan aan de hand van wat je nodig hebt de timer in de auto bijstellen
1 uur = ~10% bij mijn thuislader voor de oude Ioniq
Kom ik dan thuis aan op 50% dan 3 uur laden om op ~80% te komen
Dat zal het aantal amperes zijn denk ik.Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:03:
[...]
In de software van Alfen, waar je alle andere instellingen ook kunt wijzigen. Is gewoon te downloaden op hun site. Moet je wel een account aanmaken daar.
Ik bedoel de hoeveeld heid kw's. Zie deze;
https://evtun.com/charger...hase-charger-16a-32a.html
Of liever nog tot welk percentage aangezien mijn Ioniq dat zelf niet kan. Maar die communicatie is er niet begreep ik. Als ik kan ingeven; laadt 12kw erbij dan zou dat ook voldoende zijn.
Je bedoelt 12Kwh neem ik aan. 12Kw is vermogen en als je dat er een uur lang in stopt heb je er 12Kwh bij.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:09:
[...]
Dat zal het aantal amperes zijn denk ik.
Of liever nog tot welk percentage aangezien mijn Ioniq dat zelf niet kan. Maar die communicatie is er niet begreep ik. Als ik kan ingeven; laadt 12kw erbij dan zou dat ook voldoende zijn.
Als we dan toch gaan verbeteren: het is kWh en kW. Hoofdletter K = Kelvin (temperatuur) En Watt is met hoofdletter Weltron schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:23:
[...]
Je bedoelt 12Kwh neem ik aan. 12Kw is vermogen en als je dat er een uur lang in stopt heb je er 12Kwh bij.
Ampere x Volt = kW, Volt ligt vast op 3x230, dus kW is recht evenredig met Ampere. Maar gezien de rest van je verhaal bedoel je kWh in plaats van kW. Misschien iets nauwkeuriger omspringen met SI-eenheden, om misverstanden te voorkomen. Om je vraag te beantwoorden: geen idee welke paal dat kan. Ook geen idee waarom je dat uberhaupt zou willen, aangezien je de ene keer 3kWh moet bijladen tot een volle accu, en de andere keer 38kWh, om maar wat te noemen.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:09:
[...]
Dat zal het aantal amperes zijn denk ik.
Cunning linguist.
Ik wil juist een niet volle accu. Elke dag bijladen tot 80%.Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:29:
[...]
Ampere x Volt = kW, Volt ligt vast op 3x230, dus kW is recht evenredig met Ampere. Maar gezien de rest van je verhaal bedoel je kWh in plaats van kW. Misschien iets nauwkeuriger omspringen met SI-eenheden, om misverstanden te voorkomen. Om je vraag te beantwoorden: geen idee welke paal dat kan. Ook geen idee waarom je dat uberhaupt zou willen, aangezien je de ene keer 3kWh moet bijladen tot een volle accu, en de andere keer 38kWh, om maar wat te noemen.
Op die mobile lader type je in hoeveel kWh (doe ik het zo goed) je erbij wilt en dat komt erbij. Daar heb ik genoeg aan en volgens sommige spaar ik dan de accu (zonder dit opnieuw te be-discusseren).
Je zou het bij Zappi kunnen navragen. Dat lijkt me typisch een laadpaal die dat zou kunnen (gaan) ondersteunen. Weet alleen niet hoe praktisch het dan gaat zijn om elke keer een aantal kWh op te geven als grens om te stoppen met leveren.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:33:
Leuk die verbeteraars, nu nog het antwoord op de vraag.
Leuk, mensen die een antwoord verwachten op een onduidelijke vraag.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:33:
Leuk die verbeteraars, nu nog het antwoord op de vraag.
Dan stel je dat toch in in de auto? Een lader weet nooit hoe vol een auto zit.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:35:
[...]
Ik wil juist een niet volle accu. Elke dag bijladen tot 80%.
Op die mobile lader type je in hoeveel kWh (doe ik het zo goed) je erbij wilt en dat komt erbij. Daar heb ik genoeg aan en volgens sommige spaar ik dan de accu (zonder dit opnieuw te be-discusseren).
Cunning linguist.
Ik heb een (gesloten?) back office software omgeving. Daar kan ik alleen het laden starten, onderbreken en afsluiten. Een instelling om de laadsnelheid te beïnvloeden staat er niet tussen (niet dat ik dat echt nodig heb want ik doe dat nu via de auto).Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:03:
[...]
In de software van Alfen, waar je alle andere instellingen ook kunt wijzigen. Is gewoon te downloaden op hun site. Moet je wel een account aanmaken daar.
Jij mag op jouw beurt ook wel wat moeite doen, zijn Ioniq kan dat blijkbaar niet.Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:39:
[...]
Dan stel je dat toch in in de auto? Een lader weet nooit hoe vol een auto zit.
Last Mile Solutions? Eerste keer dat ik daar van hoorZoals ik zei dien je een stukje software van Alfen te downloaden, dat is wat anders dan inloggen op de backoffice van Last Mile Solutions
[ Voor 193% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2019 17:49 ]
Zoals ik zei dien je een stukje software van Alfen te downloaden, dat is wat anders dan inloggen op de backoffice van Last Mile SolutionsIvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:40:
[...]
Ik heb een (gesloten?) back office software omgeving. Daar kan ik alleen het laden starten, onderbreken en afsluiten. Een instelling om de laadsnelheid te beïnvloeden staat er niet tussen (niet dat ik dat echt nodig heb want ik doe dat nu via de auto).
[Afbeelding]
Cunning linguist.
Hoezo moet ik daar moeite voor doenCyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:40:
[...]
Jij mag op jouw beurt ook wel wat moeite doen, zijn Ioniq kan dat blijkbaar niet.
Cunning linguist.
Zn vraag is verspreid over meerdere posts, o.a. dit is relevant:Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:44:
[...]
Hoezo moet ik daar moeite voor doen. Ik ben niet degene die een vraag stelt. Moet niet gekker worden
.
Sjabba1979 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Sjabba1979 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Maar snap het dat er zoveel berichten zijn en dat je alleen op de laatste pagina reageert.
OK. Zal er eens naar op zoek gaan.JeroenE schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:11:
[
Volgens de handleiding op bladzijde 29 moet je daar de "Service Installer application" voor gebruiken. Je moet een account maken om die te kunnen krijgen, maar volgens mij is dat verder gratis.
Dat is het bedrijf achter jouw backoffice.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:43:
[...]
Last Mile Solutions? Eerste keer dat ik daar van hoor
Cunning linguist.
(Maar nu weet ik wel waarom de uitbetalingen via een NL bankrekening lopen
Je weet er blijkbaar meer van.
Dus het kan geen kwaad als ik de software van Alfen download en daarmee de laadpaal ga aansturen?
Ik wil nl. niet onbedoeld de software van de back office in het honderd doen lopen (of erger de facturen in de wachtrij in het niets doen oplossen
Als ik de handleiding lees lijkt die interface niet bedoeld voor gebruikers maar is het meer iets voor de installateur om de fabriekssettings te kunnen wijzigen.
Bv. gewoon om te switchen tussen 16A en 32A.
Dan lijkt de instelling in de EV zelf me veel eenvoudiger (en minder ingrijpend in de software van de laadpaal).
[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 21-11-2019 18:06 ]
Het juist gebruik (en begrip) van kW en kWh is juist in dit topic enorm belangrijk omdat het totaal verschillende dingen zijn.Sjabba1979 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:47:
Ik zal beterschap beloven maar laten we het gezellig houden, elkaar verbeteren om het verbeteren verbetert dat namelijk niet.
En omdat dit zo'n druk topic is helpt het om je vraag concreet te maken en te herhalen bij follow up posts. Niet iedereen leest alle berichten en weet waar het jou om gaat.
Je zoekt een oplossing om met een 1e generatie Ioniq tot 80% te laden, terwijl je auto daar zelf geen voorziening voor heeft.
Ik zou het bij Zappi navragen. Het lijkt erop dat ze een 'Boost' functie hebben waarmee je een vast aantal kWh's in je auto kunt pompen, en dat je verder de zonnestroom afwacht. Als je geen zonnestroom hebt is dat dan precies wat je wilt, dan zal ie alleen de 'Boost' uitvoeren en verder niks.
https://myenergi.com/wp-c...i-manual-v2.0_english.pdfSmart Boost
The Smart Boost function will charge the EV with a minimum kWh figure by a set time. Smart Boost is available only in ECO and ECO+ modes.
The Smart Boost function does not bring the battery to a certain state of charge. The target kWh is only the energy added during the charging session.
De vraag is alleen: kom je altijd met exact dezelfde SoC thuis? En zo niet, hoe kun je dan eenvoudig het aantal kWh instellen dat je bijgeladen wil hebben? Ik neem voor nu even aan dat dit namelijk niet eenvoudig is, je zal het in een menu in moeten stellen. Mogelijk is er een API zodat je het kunt programmeren op afstand.
Daar lijkt het wel op: https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api#boost-5kwh
Je kan dan zelf, als je handig bent, iets maken waarmee je via een simpel appje (webserver in huis) de boost kunt activeren met een gekozen aantal kWh
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2019 19:01 ]
Bij de Zappi kan het indirect met een handmatige instelling van de Boost functie:CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:58:
[...]
Het juist gebruik (en begrip) van kW en kWh is juist in dit topic enorm belangrijk omdat het totaal verschillende dingen zijn.
En omdat dit zo'n druk topic is helpt het om je vraag concreet te maken en te herhalen bij follow up posts. Niet iedereen leest alle berichten en weet waar het jou om gaat.
Je zoekt een oplossing om met een 1e generatie Ioniq tot 80% te laden, terwijl je auto daar zelf geen voorziening voor heeft.
Ik zou het bij Zappi navragen. Het lijkt erop dat ze een 'Boost' functie hebben waarmee je een vast aantal kWh's in je auto kunt pompen, en dat je verder de zonnestroom afwacht. Als je geen zonnestroom hebt is dat dan precies wat je wilt, dan zal ie alleen de 'Boost' uitvoeren en verder niks.
Uit de handleiding:
"Manual Boost
The Manual Boost function can only be used when charging in ECO or ECO+ mode. When boosting, the charge rate is set to maximum (just like FAST mode), until a set amount of energy has been stored in the EV's battery. After which, zappi will revert back to ECO or ECO+ mode.
This function is useful if you arrive home with an almost flat battery and would like to charge the vehicle
immediately to ensure there is enough charge for a short trip if needed."
De set amount of energy kun je dan bijvoorbeeld op 12kWh zetten en als je dan in Eco+ bijvoorbeeld geen zonnestroom of te weinig zonnestroom hebt, wordt er ook niet meer geladen dan 12kWh.
Klopt, je kunt met die software alles aanpassen. Het is dus ook niet zonder gevaar. Maar als je alleen datgene wijzigt wat je wil wijzigen, en van de rest afblijft, dan is er geen probleem.IvoB2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:54:
Dan toch het bedrijf achter het bedrijf dat achter het bedrijf zit .
(Maar nu weet ik wel waarom de uitbetalingen via een NL bankrekening lopen)
Je weet er blijkbaar meer van.
Dus het kan geen kwaad als ik de software van Alfen download en daarmee de laadpaal ga aansturen?
Ik wil nl. niet onbedoeld de software van de back office in het honderd doen lopen (of erger de facturen in de wachtrij in het niets doen oplossen).
Als ik de handleiding lees lijkt die interface niet bedoeld voor gebruikers maar is het meer iets voor de installateur om de fabriekssettings te kunnen wijzigen.
Bv. gewoon om te switchen tussen 16A en 32A.
Dan lijkt de instelling in de EV zelf me veel eenvoudiger (en minder ingrijpend in de software van de laadpaal).
Cunning linguist.
Even een update; ik ga inderdaad zelf een laadpaal maken. Ik wil graag hier even checken of ik iets over het hoofd zie.Hkuit schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:46:
[...]
Bedankt, mijn reactie was ook nogal lui en niet echt Tweaker-waardig 😊.
2 minuten later had ik ze op Marktplaats gevonden, inclusief een waarschuwing dat er veel valse aanbieders tussen zitten, dus afhalen en niet opsturen. Overigens was er nog maar één te koop, de andere drie stonden op Gereserveerd. Populair dus! Ik heb geen haast, e-Golf moet nog besteld, gebouwd en geleverd worden.
Wat ik nodig heb;
- Tesla Wall Charger: gekocht via MP (425 euro)
- RVS paal: bestellen via www.rvsland.nl, diameter 60mm, 2 meter lang (60cm de grond in), inclusief eindkap van RVS en 2 kapbeugels van RVS voor montage vd lader. Vastzetten met snelbeton
- kabel: grondkabel van huis naar paal, door 'rode buis', 5polig à 4 mm²
- elektricien: via Werkspot, 2 reacties, 1e vraagt 250 ex BTW maar incl. schakelmateriaal in meterkast, 2e offerte komt nog
- stratenmaker: om onze oprit weer in de oude staat terug te brengen
Grondkabel is 4x4mm², niet 5x4mm². Verder hoeft grondkabel niet in rode buis, mag gewoon los in de grond. Buis kan natuurlijk handig zijn, maar het is dus niet verplicht.Hkuit schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:14:
[...]
Even een update; ik ga inderdaad zelf een laadpaal maken. Ik wil graag hier even checken of ik iets over het hoofd zie.
Wat ik nodig heb;Zie ik nog iets over het hoofd?
- Tesla Wall Charger: gekocht via MP (425 euro)
- RVS paal: bestellen via www.rvsland.nl, diameter 60mm, 2 meter lang (60cm de grond in), inclusief eindkap van RVS en 2 kapbeugels van RVS voor montage vd lader. Vastzetten met snelbeton
- kabel: grondkabel van huis naar paal, door 'rode buis', 5polig à 4 mm²
- elektricien: via Werkspot, 2 reacties, 1e vraagt 250 ex BTW maar incl. schakelmateriaal in meterkast, 2e offerte komt nog
- stratenmaker: om onze oprit weer in de oude staat terug te brengen
Cunning linguist.
En natuurlijk de verplichte Type B aardlekschakelaar (a ongeveer 150 euro). Die is per se nodig bij een TWC.Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:16:
[...]
Grondkabel is 4x4mm², niet 5x4mm². Verder hoeft grondkabel niet in rode buis, mag gewoon los in de grond. Buis kan natuurlijk handig zijn, maar het is dus niet verplicht.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja, die prijs van die installateur van 250 euro inclusief schakelmateriaal is niet gek. Geef hem maar opdracht @Hkuit , als ie klaar is wel even zeggen dat ie nog even kosteloos een type B moet inbouwendaemonix schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:36:
[...]
En natuurlijk de verplichte Type B aardlekschakelaar (a ongeveer 150 euro). Die is per se nodig bij een TWC.
Cunning linguist.
Verwijderd
Ben je dan verplicht om de lolo3 met een kabeltje met internet te verbinden of kan deze laadpaal ook stand alone draaien?Him_ schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:44:
[...]
je moet deze registreren by TNM, als het een 2e hands is moet ownership overgezet worden.
Hierna kan je in de TNM portal jouw TNP laadpas toevoegen
Hoe ga je t ding aarden?Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:16:
[...]
Grondkabel is 4x4mm², niet 5x4mm². Verder hoeft grondkabel niet in rode buis, mag gewoon los in de grond. Buis kan natuurlijk handig zijn, maar het is dus niet verplicht.
Met het aardscherm / de aardlitze natuurlijk, dat dé karakteristiek van een grondkabel is..
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-11-2019 22:48 ]
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:46:
[...]
Met het aardscherm / de aardlitze natuurlijk, dat dé karakteristiek van een grondkabel is..
[Afbeelding]
Met het aardscherm van de grondkabel. Daar is dat ding voor
Hebben we allemaal wel eensGoldenSample schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:18:
[...]
totale brain freeze hier, was ik even vergeten..
[ Voor 33% gewijzigd door Bart ® op 22-11-2019 06:58 ]
Cunning linguist.
bruneelm schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:33:
[...]
Inderdaad ik heb voor deze gekozen en niet voor de zappi ook al ben ik eigenaar van een grote PV installatie.
Reden is dat hun api open is, terwijl bij de zappi (eind 2018) een app op komst zou zijn voor Q1 2019, is die er nu al? Tevens was de zappi slechts 1f en ongeveer dezelfde prijs als de 3f van go-e.
Ik heb een 3f gekozen, niet meteen voor de toekomst maar eerder omdat er meer veiligheden ingebouwd zitten én dat je die kan meenemen. Je kan immers bijkomende verloopkabels aanschaffen (allen samen voor iets van 69€ heb ik betaald).
De go-e detecteert automatisch de verloopkabel en past de max stroomsterkte aan zonder dat je iets dient te doen.
En dan nu de antwoorden op je vragen:
tot 10 RFID kaarten kan je koppelen, alles waar een RFID in zit kan gekoppeld worden je hoeft dus geen bijkomende druppels aan te kopen.
Per RFID wordt dan het verbruik in kWh bijgehouden. Deze totaalstanden kan je om op het even welk tijdstip in een csv gieten. Je krijgt geen laadhistorie wel de totaalwaarden.
De app (voor mij android) is super, je krijgt kort of lang alle waarden van het laden en kan de stroom on the fly instellen tussen 6 en 32A. Indien de 3f is die instelling voor alle fases dezelfde (er is maar 1 communicatiekanaal naar de wagen).
Je kan ook je go-e aan of uitzetten vanuit de app, trouwens indien je de app configureert om met de cloud te werken werkt alles ook op internet.
Instelling van de stroom kan op vaste eigen gekozen waarden (zeg maar knoppen in de app) maar net die instelling kan je met de simpele drukknop op de paal zelf ook oproepen. Maar je kan met een slider in de app ook instellen per 1A tussen 6A en 32A
Je kan open staan, dus altijd laden of werken met een scheduler waarbij je bepaalt welke uren er geladen mag worden of met rfid of met elektriciteitsprijzen. Indien je will kan je combineren met instelling van het voertuig.
Je kan al werken met load-balancing over de cloud, straks ook via wifi en de api. Momenteel werkt het opensourcepakket openWB al met de go-e en openWB werkt ook samen met diverse vermogenmeetsystemen en PV installaties (SMA inclus).
Hierdoor heb je én de functionaliteit van een load-balancer én de overproductie van de PV installatie welke je direct kan verbruiken door meer te laden.
Hiervoor maak ik gebruik van enkel de slimme meter (die weet wel wanneer er injectie is in het net) openWB, vzlogger die de meter uitleest. Het geheel draait momenteel zonder probleem op een raspberry pi zero W.
Ook in het home automation systeem van ioBroker is al een connectie terug te vinden maar daarvór hé je wel een zwaardere (geheugen) rpi nodig.
Je kan zelf bepalen of de kabel vergrendeld moet worden en wanneer ontgrendeld.
De kleuren van de Led kan je uitzetten of instellen naar behoefte.
En op fora kan ik lezen dat de hersteldienst prima werkt, je krijgt een voucher om het toestel onder garantie af te leveren in een pick-up point courier en je krijgt het een kleine week later terug op locatie, alles zonder kosten.
Je kan het toestel overal gebruiken met de juiste verloopstekker enkel mag het niet op zijn rug liggen omdat dan water via de type2 connector kan binnen komen.
Voor de thuisinstallatie heb ik enkel een zekering 32A3f, kabel 5G6 (4€50/lpm) en een 32A CEE stopcontact nodig (10€)
Ik zie dat de website is vernieuwd, daar kan je veel info vinden incl de info van de open api.
Screw you guys... I'm going home.
Ik heb al een 11kW laadbox, maar wil ik even omruilen met de Tesla lader (zodat ook niet-tesla’s er kunnen opladen..)
Nog even kijken welke standen de dipswitches moeten staan:
: *edit* zou TT-TN moeten zijn.
Stand 5 voor 11kW instelling op draaibare switch
[ Voor 32% gewijzigd door Stef87 op 22-11-2019 10:02 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Hangt ervan af wat je van plan bent/was.Inspired schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:38:
Heeft iemand toevallig ervaring met de laadpalen in P7 op Dusseldorf Airport? Ik zie dat daar wat paaltjes staan maar ik kan er niet vinden of ik met een "normale" tag daar kan laden, en wat de kosten zijn. In de Chargemap app staat dat er een pas nodig is die dan weer bij de servicebalie bij P3 te krijgen is. Dat is me echter wat te omslachtig. Ik ga ze anders even mailen maar wellicht heeft iemand ervaring?
/edit
Even wat verder gezocht, en op ladenetz staan de palen wel. Tarief lijkt EUR 5,70 per sessie te zijn. Is het veilig om daar met een Maingau pas te laden..? Of is het veiliger via de Ladenetz app..?
Maingau's tarief voor jou hangt niet af van wat de paal rekent en dan kan het boetetarief na 240 minuten AC best vervelend zijn als je eerst de auto aan de paal hangt en na een maand pas weer ophaalt.
Dan lijkt me Ladenetz app veiliger, maar je kunt natuurlijk ervoor kiezen pas bij terugkomst te laden.
Heb je een plan B als de app niet werkt? toch langs servicebalie P3? elders laden?
Strikt genomen is het slechts incompleet, want de genoemde laadtarieven zijn idd door de operator bepaald, maar het is NewMotion die die betaalt, niet de consument. Consument betaalt de laadpas-tarieven aan in dit geval NewMotion. Gelukkig zijn er nog andere backoffices en laadpas-aanbieders dan die Shell Company.Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:15:
De laadtarieven voor openbare laadpalen worden bepaald door de operator van de laadpaal.
Tja dat is dus niet het geval, de markup bepaald de EMSP zelf, hoeveel ze de operator betalen kan het zelfde zijn maar ook meer of minder (zie de introductie tarieven van bijvoorbeeld een Maingau, Telekom etc.).Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:15:
[...]
Website TNM:
Laadkosten
De laadtarieven voor openbare laadpalen worden bepaald door de operator van de laadpaal. U vindt alle laadtarieven in onze app of op my.newmotion.com.
Men kan er natuurlijk voor kiezen om 1 op 1 door te belasten, iets wat newmotion ook wel eens doet/gedaan heeft, zonder mark-up.
Verder is vaak het maximum tarief onderdeel van de aanbesteding/inschrijving bij aanbesteding. In de praktijk is het kale Operator tarief dus in grote mate gestuurd door de (lokale) overheid. Vaak zit er een verplichting tot het aanbieden van een laadpaal zonder/met lage mark-up in de tender.
Ik zal ‘m eens vragen wat hij in gedachten had. Hij zei iets over een automaat, en hij leek goede kennis van zaken te hebben, dus...Bart ® schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:40:
[...]
Ja, die prijs van die installateur van 250 euro inclusief schakelmateriaal is niet gek. Geef hem maar opdracht @Hkuit , als ie klaar is wel even zeggen dat ie nog even kosteloos een type B moet inbouwen.
Als je het benoemt, dan gaat zijn prijs omhoog. Het is iets wat niet heel bekend is bij installateurs die nog niet met laadpalen te maken hebben gehad. Maar het staat gewoon in de NEN1010.Hkuit schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:49:
[...]
Ik zal ‘m eens vragen wat hij in gedachten had. Hij zei iets over een automaat, en hij leek goede kennis van zaken te hebben, dus...
Cunning linguist.
Zou het sowieso benoemen want voor die prijs kan het natuurlijk niet inclusief een Type B aardlek..Bart ® schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:04:
[...]
Als je het benoemt, dan gaat zijn prijs omhoog. Het is iets wat niet heel bekend is bij installateurs die nog niet met laadpalen te maken hebben gehad. Maar het staat gewoon in de NEN1010.
Dat is optie 1. Optie 2 is het niet benoemen, dan ben je goedkoper uit over de rug van de installateur. Niet echt netjes, maar aan de andere kant had de installateur dan maar goed moeten uitzoeken wat hij had moeten doen en leveren. Stukje ondernemersrisico.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:22:
[...]
Zou het sowieso benoemen want voor die prijs kan het natuurlijk niet inclusief een Type B aardlek..
Cunning linguist.
Mijn situatie:
Ik rij ongeveer 80 km per dag woon werk. Ik kan thuis voor de deur (semi-illegaal want geen parkeerplek) laden via de granny charger (ik heb wel zonnepanelen e.d.) voor ongeveer 22 per kwh.
Ik kan laden op mijn werk (tarief nog onbekend) op een private lader 11 kw.
Ik kan bij ons 300 meter verderop op een greenflux laadpunt laden
En in de toekomst komt er een laadpaal bij mij in de straat (prognose is over 5 maanden).
Mijn idee is dat zolang ik net veel hoef bij te laden (max 80km) dat ik thuis laad aan de granny charger totdat de buren gaan zeuren dat ik de auto voor mijn huis parkeer.
Daarnaast dacht ik om een greenflux abonnement te nemen zodat ik voor 29 cent kan laden i.p.v. 30 cent).
Hebben jullie eventueel nog andere tips voor mij?
p.s. heel soms moet ik voor het werk naar klanten met mijn eigen auto (kilomervergoeding) en zal ik ook wel eens bij onbekende palen laden.
Gr. Dennis
[ Voor 6% gewijzigd door Denzis op 22-11-2019 13:51 ]
https://www.youtube.com/@droommotor
Dit topic is gesloten.
![]()
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.