[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.772 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:56:
Als je een voldoende dikke stroomkabel laat leggen met een dubbele UTP kabel ben je - wat mij betreft - voldoende future proof. Je kan dan later alle kanten op. Het zijn meestal de installatiekosten die de doorslag geven en niet de materiaalkost.
Als de materiaalkosten niet de doorslag geven, leg dan meteen 2 kabels in plaats van 1, en 2 cat 5 kabels er bij, just in case.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:50
pirke schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:19:
Ik heb nog een oude "paal" uit mijn PHEV tijdperk. Ook 1 fase. Dat is voor ons huidige gebruik meer dan genoeg. Langzaam laden is ook nog eens prettig voor de BMS.
Heb je hier een bron van? Of onderbuik gevoel? :) Ik kan me niet echt voorstellen dat het BMS veel boeit of je met 16a laad, of met 48a. Bij een SuC sessie krijgt de auto tot 400/500 amps voor zijn kiezen. Als BMS dat aan kan, dan kan ik me niet voorstellen dat er een significant verschil is voor BMS tussen 48 en 16.

Bijkomend voordeel van de Advanced paal van Newmotion is dat gasten kunnen laten met een eigen pas. Ik gebruik dat nu toch al wel vrij veel. En zal in de toekomst alleen maar meer worden. Met name voor gasten is het ook prettig dat ze wat sneller kunnen laden als ze van verder komen. Maar goed, het is maar net of je dat er voor over hebt. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Moest zelf de kosten betalen voor upgrade van aansluiting en aanpassen meterkast. In totaal iets van EUR 300 bij mij. Ben blij dat ik het gedaan heb.

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 21-10-2019 20:25 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejsinke
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10 14:26
Tassadar32 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:40:
@Snarf70 Of je koopt een tweedehands 1-fase lolo gen1/2 op marktplaats (eentje met gsm aan boord is makkelijk) en bespaart nog meer! Als je een gloeilamp kan aanleggen lukt een 1-fase laadpaal ook prima. Ik had voor mijn Outlander een gen 1 lolo met 3,7kW vermogen gekocht en die gebruik ik nu nog steeds om mijn LR Model 3 te laden. Iedere ochtend netjes vol, ook als ik rond 6 uur met nog 90km range thuis aankom. Geen load balancing nodig. Mijn woning heeft al wel 3-fase maar had geen zin om de lader te vervangen als deze nog prima werkt. 3-fase aansluiting is al wel doorgetrokken tot de buitenmuur dus vervangen met een 3-fase lader kan altijd nog later (waarschijnlijk als er een tweede EV komt word er een dubbele lader aangeschaft).
Zie hier veel mensen refereren aan een lolo lader en er worden er inderdaad aardig wat aangeboden, maar zijn deze ook te gebruiken zonder backend en bijbehorend abonnement? Zo ja, hoe kun je m dan vrijgeven etc zodat hij gaat laden? Voor een privé thuislader vind ik een abonnement namelijk niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:32
Vandaag een factuur gekregen van NewMotion (of moet ik nu gewoon Shell zeggen, gezien het logo op de factuur :X ). Blijkt dat ze twee van de drie sessies van vorige maand (factuur half september) opnieuw hebben gefactureerd 8)7
Zou het iets met de formele overgang naar Shell te maken hebben?
Ik raad jullie aan om jullie factuur van oktober te checken! Je weet maar nooit...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cihanski
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 21:57
Als trouwe lezer van dit forum nu toch een vraagje: ook ik ben in afwachting van de Tesla Model 3 (levering medio november) en in eerste instantie ook aan de New Motion Home Advanced gedacht ivm gemak en voorkeur van leasemaatschappij, maar omdat ik mijn leasenormbedrag heb overschreden was er geen budget meer om de laadpaal mee te nemen in de leaseconstructie: dus zal ik deze zelf aan moeten schaffen...

Na veel googlen (en te schrikken van de prijzen) ben ik ook in Duitsland wezen kijken en kwam de volgende optie tegen: https://annies-carparts.d...yp-2-wallbox-16a-3-5-11kw

Nou is mijn Duits niet super, maar voor deze prijs een 3fase 16A 11Kw wallbox...Too good to be true?? Tuurlijk, er moet nog een MID-gecertificeerde meter tussen geplaatst worden voor de leasemaatschappij, maar dat is voor 6 tientjes te koop bij de elektro-zaak...

Of denk ik te makkelijk en mis ik iets essentieels bij deze Duitse aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
said006 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:19:
Ik wil een laadpaal bij newmotion laten zetten maar zij zeggen dat de maximale lengte van de utp kabel 20 meter mag zij en anders kan ik niet laden met load balancing. Ruimte van slimme meter naar laadpaal is ongeveer 25 meter dus ik kom een slordige 5 meter te kort voor de utp.

Watzijn alternatieven die Newmotion installateurs mogen/kunnen gebruiken?

Nu zag ik dit verlengstuk te koop staan. Heeft iemand ervaringen hiermee?

https://webshop.cedel.nl/...3SdADXEAQYAiABEgJ7IvD_BwE
Niemand?

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21-10 10:38
cihanski schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:04:
Als trouwe lezer van dit forum nu toch een vraagje: ook ik ben in afwachting van de Tesla Model 3 (levering medio november) en in eerste instantie ook aan de New Motion Home Advanced gedacht ivm gemak en voorkeur van leasemaatschappij, maar omdat ik mijn leasenormbedrag heb overschreden was er geen budget meer om de laadpaal mee te nemen in de leaseconstructie: dus zal ik deze zelf aan moeten schaffen...

Na veel googlen (en te schrikken van de prijzen) ben ik ook in Duitsland wezen kijken en kwam de volgende optie tegen: https://annies-carparts.d...yp-2-wallbox-16a-3-5-11kw

Nou is mijn Duits niet super, maar voor deze prijs een 3fase 16A 11Kw wallbox...Too good to be true?? Tuurlijk, er moet nog een MID-gecertificeerde meter tussen geplaatst worden voor de leasemaatschappij, maar dat is voor 6 tientjes te koop bij de elektro-zaak...

Ziet er in elk geval voordelig/goedkoop uit. En voor dat geld kun je ook nog wel het risico nemen dat het wat tegenvalt.

Aandachtspunten wat mij betreft: Je hebt ook nog een type B aardlekschakelaar nodig omdat die niet is ingebouwd, (zie hun waarschuwing: "FI-Fehlerstromschutzschalter Typ B -Allstromsensitiv sowie Leitungsschutzschalter ( 3x16A) muss vorhanden sein und gehört nicht zum Lieferumfang"), die kost geloof ik een paar honderd Euro. Plus uiteraard de genoemde vrije 3 fase groep.

En een kabel van 3m is wel erg kort. Dan moet de lader ook echt goed gepositioneerd worden dat je daar genoeg aan hebt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cihanski schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:04:

LM laadpas gaat je geen vergoeding geven voor meterstanden. Dat is te veel administratie. Dus je hebt een paal nodig met back end, die kan factureren op een laadpas. Dit soort oplossingen is alleen interessant voor particulieren die geen vergoeding krijgen voor thuis laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cihanski
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 21:57
Z___Z schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:32:
[...]

LM laadpas gaat je geen vergoeding geven voor meterstanden. Dat is te veel administratie. Dus je hebt een paal nodig met back end, die kan factureren op een laadpas. Dit soort oplossingen is alleen interessant voor particulieren die geen vergoeding krijgen voor thuis laden.
Daar ging ik ook in eerste instantie van uit, alleen heeft een collega een Tesla Wall Connector besteld en alhoewel ze niet blij waren met het "extra werk" hebben ze nu met haar wel afgesproken middels een Excel-bestandje de vergoeding te zullen regelen. Vandaar mijn zoektocht naar een zo goedkoop mogelijke oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Over thuisladen gesproken, zijn er hier al mensen overgestapt naar een energieboer die de spotmarkt volgt? Als je een beetje tactisch laadt kan dat 3-4 cent per kWh schelen, en dat tikt aardig aan op de lange termijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 02:31:
Over thuisladen gesproken, zijn er hier al mensen overgestapt naar een energieboer die de spotmarkt volgt? Als je een beetje tactisch laadt kan dat 3-4 cent per kWh schelen, en dat tikt aardig aan op de lange termijn.
@Erasmo Bijna, ik heb een secundair allocatiepunt aangevraagd met daarop een andere (zakelijke) leveringsovereenkomst (MLOEA). Scheelt inderdaad 4-6 cent afhankelijk van tijdstip.

Helaas laat Stedin het afweten, want mijn afspraak ik vergeten. Dus ik wacht al 1,5 maand op een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Z___Z schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:32:
[...]

…of voor zelfstandig ondernemers die deze administratie eens per maand of kwartaal zelf doen ;)

Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 02:31:
Interessant, nog niet gehoord over dit concept. Welke energieleveranciers bieden dit o.a. aan?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
Lijkt me een simpele repeater, zal best kunnen werken. P1 is gewoon een serieel signaal, niet heel bijzonder.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tassadar32 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:29:
[...]

Lijkt me een simpele repeater, zal best kunnen werken. P1 is gewoon een serieel signaal, niet heel bijzonder.
@said006 inderdaad, moet gewoon werken. Het P1 signaal zelf is niet gebalanceerd, ethernet over UTP door zn 'twisted pair' wel. Het signaal kan dan zo met max 100 meter verlengd worden zonder verliezen en storingen.
Blijkbaar kan ie gevoed worden vanuit de slimme meter, scheelt weer een adapter.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18
Geen ervaring mee maar wel iets wat ik misschien nodig ga hebben. Zit op 22m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 09:45
cihanski schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:12:
[...]

Daar ging ik ook in eerste instantie van uit, alleen heeft een collega een Tesla Wall Connector besteld en alhoewel ze niet blij waren met het "extra werk" hebben ze nu met haar wel afgesproken middels een Excel-bestandje de vergoeding te zullen regelen. Vandaar mijn zoektocht naar een zo goedkoop mogelijke oplossing ;)
Ik vraag me af hoeveel dit extra werk dit nou eigelijk is. Momenteel nog met mijn werkgever aan het overleggen voor de laadoplossing. Zij willen het liefst een laadpaal met pasjessysteem, maar ik heb liever een TWC, gezien deze beter aansluit op de Tesla en gewoon stukken voordeliger is omdat die ik zelf kan aansluiten.

Maar met die TWC moet ik dan dus wel de kWh's afgenomen door mijn auto declareren. Lijkt me niet veel extra werk om een formuliertje per kwartaal/jaar te verwerken. Of de lease/laadpaal maatschappij dikt het gewoon wat aan omdat ze graag die paal met dikke marge erop willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
aequitas schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Ik vraag me af hoeveel dit extra werk dit nou eigelijk is. Momenteel nog met mijn werkgever aan het overleggen voor de laadoplossing. Zij willen het liefst een laadpaal met pasjessysteem, maar ik heb liever een TWC, gezien deze beter aansluit op de Tesla en gewoon stukken voordeliger is omdat die ik zelf kan aansluiten.

Maar met die TWC moet ik dan dus wel de kWh's afgenomen door mijn auto declareren. Lijkt me niet veel extra werk om een formuliertje per kwartaal/jaar te verwerken. Of de lease/laadpaal maatschappij dikt het gewoon wat aan omdat ze graag die paal met dikke marge erop willen verkopen.
Zal met name het laatste zijn. De meeste LMs zou het verder niet uit moeten maken aangezien brandstof vaak via een andere partij gaat. MTC/Travelcard etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
aequitas schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:00:
[...]

Als je maar 1x per kwartaal of 1x per jaar je kWh terug wil krijgen, dan is het niet zoveel werk. Als je het elke maand wil en voor 50+ werknemers wil, dan moet iemand elke maand 50+ transacties controleren en goedkeuren. Dus ik zou het als werkgever ook niet zien zitten om dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Als je maar 1x per kwartaal of 1x per jaar je kWh terug wil krijgen, dan is het niet zoveel werk. Als je het elke maand wil en voor 50+ werknemers wil, dan moet iemand elke maand 50+ transacties controleren en goedkeuren. Dus ik zou het als werkgever ook niet zien zitten om dit te doen.
En dan zitten al je medewerkers op maandagmorgen even de 'administratie' bij te werken, dubbele kosten voor de baas :X

Vandaar dat WG bij ons ook gewoon de laadpaal vergoed, per saldo goedkoper om thuis te laden dan onderweg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 22:15
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

@said006 inderdaad, moet gewoon werken. Het P1 signaal zelf is niet gebalanceerd, ethernet over UTP door zn 'twisted pair' wel. Het signaal kan dan zo met max 100 meter verlengd worden zonder verliezen en storingen.
Blijkbaar kan ie gevoed worden vanuit de slimme meter, scheelt weer een adapter.
Serieel ligt de limiet normaliter op 25m max bij een excellent signaal (afscherming) van +/-12V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Dan automatiseer je dat toch eenmalig en maakt het verder niet meer uit of je 5 of 5000 werknemers moet opvolgen die x transacties per dag doen. Goed geconfigureerde software wordt nooit moe, heeft geen last van maandagochtendstress en vraagt geen maandloon :)

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10 15:12
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:44:
[...]

Dan automatiseer je dat toch eenmalig en maakt het verder niet meer uit of je 5 of 5000 werknemers moet opvolgen die x transacties per dag doen. Goed geconfigureerde software wordt nooit moe, heeft geen last van maandagochtendstress en vraagt geen maandloon :)
Zulke taken wil je dus absoluut niet automatiseren. 1 foutje en de belastingdienst zit je constant in je nek te hijgen en dat willen veel bedrijven voorkomen. Die willen de belastingdienst zo ver mogelijk houden als het gaat om gecontroleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou dan heb ik nieuws voor je. Ons bedrijf heeft dit geautomatiseerd voor 4000 werknemers waarvan al +500 EV rijders. De EV rijders hebben, indien gewenst, allemaal een - op kosten van het bedrijf geplaatste en buiten het leasebudget gehouden - thuislaadpaal ter beschikking. De verrekening, van thuisladen over digitale overzichten tot de uiteindelijke uitbetaling van de afgenomen elektriciteit op de persoonlijke rekeningen, gebeurt maandelijks en volledig geautomatiseerd. Enig "nadeel" is dat de werknemers die van dit systeem gebruik willen maken geen vrije keuze hebben voor het merk laadpaal maar dat dit via een laadpaal moet gebeuren met een geautoriseerde SDK. De terugbetaalde eenheidsprijs per afgenomen KWh (vast tarief) is ook nog eens 30% hoger dan deze van de afnameprijs per kWh (éénmetertarief zonder vast recht). En laat die terugbetaling nu ook nog eens gebeuren via een Nederlandse bank en een NL tussenbedrijf. O-)
Geen enkel probleem met de FOD financiën (daar heb je als bedrijf dan weer een performante afdeling boekhouding voor).

Dacht je nu echt dat het bedrijf dit voor iedere werknemer iedere maand manueel ging uitpluizen en in orde brengen (thuisladen in combinatie met laden op de parkeerplaats van het bedrijf in combinatie met openbaar laden over de gehele Benelux) met het thuistarief dat geldt voor iedere individuele werknemer? Wat betreft de facturatie is de enige manuele tussenkomst er als de software alarmbellen doet afgaan bij eventueel overschrijden van ingestelde parameters (bv. signaleren van misbruik).

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:57
Ik heb een Tesla model 3 en eigen laadpaal. Nu moet ik voor komend jaar (eind november) een nieuwe stroomleverancier zoeken (ik stap altijd over ivm korting etc). Alleen is het nu wat lastig. Ik werk in de detachering dus klanten kunnen overal zitten.

Ik heb een eengezinswoning, woon alleen en verbruik aardig wat stroom ivm pc's tv etc. Maar de auto dus veel meer.

Ik kan nu geen schatting maken hoeveel ik ga verbruiken, alle stroomkosten van de auto worden vergoed door werkgever, dus zo laag mogelijk KWh is dus nuttig.

Wat doen jullie in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:33
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:39:
Ik heb een Tesla model 3 en eigen laadpaal. Nu moet ik voor komend jaar (eind november) een nieuwe stroomleverancier zoeken (ik stap altijd over ivm korting etc). Alleen is het nu wat lastig. Ik werk in de detachering dus klanten kunnen overal zitten.

Ik heb een eengezinswoning, woon alleen en verbruik aardig wat stroom ivm pc's tv etc. Maar de auto dus veel meer.

Ik kan nu geen schatting maken hoeveel ik ga verbruiken, alle stroomkosten van de auto worden vergoed door werkgever, dus zo laag mogelijk KWh is dus nuttig.

Ik zou op zoek gaan naar een leverancier met het laagste daltarief. Je laad je auto toch het meeste 's nachts of in het weekend met je eigen paal. Dan zoek je even op wanneer bij jouw netbeheerder het daltarief in gaat en stel je de auto zo in dat hij dan pas begint met laden. Dan maak je hier maximaal gebruik van.

Het laden gaat toch een forse verbruiker zijn. Indicatief met mijn Ioniq die ik elke avond thuis laad is mijn verbruik van ~3500 kWh per jaar naar ~7500 kWh per jaar gegaan waarvan dus bijna 4000 kWh in de daluren.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:39:

Kijk wat je huishouden verbruikt voor de Model 3 er was. (zie je elektra rekeningen). Dan reken je km's die je rijdt met de wagen samen met het verbruik, de fractie die je thuis laadt en pakweg een correctiefactor 1.05 voor verliezen te dekken.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
AndRo555 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Kijk wat je huishouden verbruikt voor de Model 3 er was. (zie je elektra rekeningen). Dan reken je km's die je rijdt met de wagen samen met het verbruik, de fractie die je thuis laadt en pakweg een correctiefactor 1.05 voor verliezen te dekken.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Jawel want ik heb geen idee hoeveel km ik ga rijden.
Davidshadow13 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:42:
[...]

Ik zou op zoek gaan naar een leverancier met het laagste daltarief. Je laad je auto toch het meeste 's nachts of in het weekend met je eigen paal. Dan zoek je even op wanneer bij jouw netbeheerder het daltarief in gaat en stel je de auto zo in dat hij dan pas begint met laden. Dan maak je hier maximaal gebruik van.

Het laden gaat toch een forse verbruiker zijn. Indicatief met mijn Ioniq die ik elke avond thuis laad is mijn verbruik van ~3500 kWh per jaar naar ~7500 kWh per jaar gegaan waarvan dus bijna 4000 kWh in de daluren.
3500 kwh verbruikte ik idd ongeveer normaal zonder auto. Ik ga idd gewoon zoeken naar goedkoopste daluur tarief. Ik laad nu idd ook gewoon na 23 uur savonds op.

4000 kwh is denk realistisch. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom moet je een correctiefactor incalculeren om verliezen in te dekken? De kWh meter van de laadpaal verrekend toch de reëel afgenomen kWh en niet de kWh die je BEV verbruikt.
In de kWh die de teller aan de laadpaal weergeeft zijn de laadverliezen dus al opgenomen.
Idem als je elders je BEV laadt. Dan krijg je een factuur van de uitbater van de laadpaal volgens de afgenomen kWh (incl. laadverliezen).
Verrekenen doe je toch altijd via de afgenomen kWh van het net en niet volgens de verbruikcijfers die de EV weergeeft?

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Jawel want ik heb geen idee hoeveel km ik ga rijden.
Kan je nog altijd inschatten. En als je niet weet hoeveel je gaat rijden, weet je dus ook niet naar waar je gaat rijden en zal je dus op locatie vaker niet dan wel laden. Enkel lange afstand laadt je dan van huis. Kun je makkelijk inschatten.
Pak 35k km, 180Wh/km en 100% thuisladen, dan zit je aan 6600kWh.

Ga je echt veel meer rijden dan ga je ook meer op locatie laden schat ik. Dus die 6600kWh is nog niet zo slecht om mee te rekenen. Daarbij steekt het niet op een paar honderd kWh om te kiezen voor een aanbieder.
[quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:32:
Nou dan heb ik nieuws voor je. Ons bedrijf heeft dit geautomatiseerd voor 4000 werknemers waarvan al +500 EV rijders. De EV rijders hebben, indien gewenst, allemaal een - op kosten van het bedrijf geplaatste en buiten het leasebudget gehouden - thuislaadpaal ter beschikking. De verrekening, van thuisladen over digitale overzichten tot de uiteindelijke uitbetaling van de afgenomen elektriciteit op de persoonlijke rekeningen, gebeurt maandelijks en volledig geautomatiseerd. Enig "nadeel" is dat de werknemers die van dit systeem gebruik willen maken geen vrije keuze hebben voor het merk laadpaal maar dat dit via een laadpaal moet gebeuren met een geautoriseerde SDK. De terugbetaalde eenheidsprijs per afgenomen KWh (vast tarief) is ook nog eens 30% hoger dan deze van de afnameprijs per kWh (éénmetertarief zonder vast recht). En laat die terugbetaling nu ook nog eens gebeuren via een Nederlandse bank en een NL tussenbedrijf. O-)
Geen enkel probleem met de FOD financiën (daar heb je als bedrijf dan weer een performante afdeling boekhouding voor).

Dacht je nu echt dat het bedrijf dit voor iedere werknemer iedere maand manueel ging uitpluizen en in orde brengen (thuisladen in combinatie met laden op de parkeerplaats van het bedrijf in combinatie met openbaar laden over de gehele Benelux) met het thuistarief dat geldt voor iedere individuele werknemer? Wat betreft de facturatie is de enige manuele tussenkomst er als de software alarmbellen doet afgaan bij eventueel overschrijden van ingestelde parameters (bv. signaleren van misbruik).
Dit is toch precies wat TNM en andere thuislaadpaalaanbieders doen met hun laadpaal+backoffice? Waarom zou je als bedrijf dit zelf willen ontwikkelen en onderhouden, terwijl je dit off the shelf kan kopen bij een van de vele laadpaalboeren. De discussie ging over handmatig declareren met een goedkope laadpaal zonder backoffice met losse kWh meter. Dat kan bij jullie dus net zo goed niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

@TweakerVincent kies je wel voor groene stroom of ga je echt voor de bodemprijs ongeacht waar het vandaan komt?
3500kWh is wel een fors eigen gebruik in je eentje zeg, als je echt op de centen zit dan kun je daar ook nog wel wat halen.. Maar daar zijn andere topics voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:09:
@TweakerVincent kies je wel voor groene stroom of ga je echt voor de bodemprijs ongeacht waar het vandaan komt?
3500kWh is wel een fors eigen gebruik in je eentje zeg, als je echt op de centen zit dan kun je daar ook nog wel wat halen.. Maar daar zijn andere topics voor ;)
Groen vind ik absoluut niet belangrijk. 3500 kan lager en zal wss lager worden aangezien mijn plasma weg is maar vind ik niet relevant. Ik betaal tussen de 130-150 e p maand en dat is prima. Bodemprijs dus belangrijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:07:
[...]

Dit is toch precies wat TNM en andere thuislaadpaalaanbieders doen met hun laadpaal+backoffice? Waarom zou je als bedrijf dit zelf willen ontwikkelen en onderhouden, terwijl je dit off the shelf kan kopen bij een van de vele laadpaalboeren. De discussie ging over handmatig declareren met een goedkope laadpaal zonder backoffice met losse kWh meter. Dat kan bij jullie dus net zo goed niet.
Tja, waarom zou je de winst in het eigen bedrijf houden als een extern bedrijf met de winst kan gaan lopen?
Die thuislaadpaalboeren doen dat ook niet gratis, dan kan je de know how en winstmarge daarop beter in eigen beheer houden en het verschil eventueel uitkeren aan je werknemers.
Waarom zou ik individueel alles zelf gaan regelen als het bedrijf dit geautomatiseerd aanbiedt en het nog eens voordeliger is ook?
De reactie kwam er op de opmerking dat je als werkgever niet +50 transacties/werknemers wenst te controleren, niet op het individueel handmatig declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

Tja, waarom zou je de winst in het eigen bedrijf houden als een extern bedrijf met de winst kan gaan lopen?
Die thuislaadpaalboeren doen dat ook niet gratis, dan kan je de know how en winstmarge daarop beter in eigen beheer houden en het verschil eventueel uitkeren aan je werknemers.
Waarom zou ik individueel alles zelf gaan regelen als het bedrijf dit geautomatiseerd aanbiedt en het nog eens voordeliger is ook?
De reactie kwam er op de opmerking dat je dit niet wenst te doen voor +50 werknemers, niet op het individueel handmatig declareren
Lees het nog eens door ;) dat was namelijk een reactie op handmatig declareren en dat de WG hier niet blij van wordt als 50+ medewerkers handmatig gaan declareren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Als werkgever zou ik er inderdaad niet blij van worden dat 50+ werknemers handmatig gaan declareren. Juist het punt dat ik als werkgever het boeltje dan zou automatiseren voor alle werknemers. Niet als ik er één of twee had. Maar zeker voor 50+. Maakt iedereen blij. Zelfs de belastingdienst. :)
Verder wil ik je gerust het punt gunnen dat mijn reactie een andere kruist en niet van toepassing is op het zo goedkoop mogelijk individueel declareren.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
TweakerVincent schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Groen vind ik absoluut niet belangrijk. 3500 kan lager en zal wss lager worden aangezien mijn plasma weg is maar vind ik niet relevant. Ik betaal tussen de 130-150 e p maand en dat is prima. Bodemprijs dus belangrijk :D
Laat je even weten bij welke aanbieder je bent uitgekomen ik moet ook nog overstappen naar een nieuwe aanbieder binnenkort.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Wat is het verschil tussen een regulier P1 splitter en een actieve P1 splitter?

Ik heb Toon aangesloten op de P1 poort van mijn slimme meter, maar straks heeft de laadpaal met load balancing ook een P1 aansluiting op de slimme meter nodig.

Reguliere P1 splitter:
https://webshop.cedel.nl/P1-Kabel-Splitter

Actieve P1 splitter:
http://www.slimmermetenergie.com/product/p1-splitter-actief/

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Davidshadow13 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Laat je even weten bij welke aanbieder je bent uitgekomen ik moet ook nog overstappen naar een nieuwe aanbieder binnenkort.
yes, stuur me anders over 3 weken even DM dan vergeet ik het niet. Wil het binnen 3 weken geregeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RomeoJ schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:32:
[...]

…of voor zelfstandig ondernemers die deze administratie eens per maand of kwartaal zelf doen ;)

[...]

Interessant, nog niet gehoord over dit concept. Welke energieleveranciers bieden dit o.a. aan?
easyEnergy en nieuwestroom zijn de meest relevante spelers op de markt voor zover ik weet.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 05:28:
[...]

@Erasmo Bijna, ik heb een secundair allocatiepunt aangevraagd met daarop een andere (zakelijke) leveringsovereenkomst (MLOEA). Scheelt inderdaad 4-6 cent afhankelijk van tijdstip.

Helaas laat Stedin het afweten, want mijn afspraak ik vergeten. Dus ik wacht al 1,5 maand op een afspraak.
Is dat een extra fysieke aansluiting of puur een extra meter op de huidige aansluiting. Dikke kans dat ik er wel voor ga, ik hoop volgend jaar een Sono Sion te kunnen rijden en die kan ook aan het net leveren. Dan wordt het wel interessant om die 's nachts te vullen en er overdag het huishouden op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:22:
[...]

De reactie kwam er op de opmerking dat je als werkgever niet +50 transacties/werknemers wenst te controleren, niet op het individueel handmatig declareren.
Je zit dan waarschijnlijk bij een software bedrijf die custom software ontwikkelt voor klanten? Waarom een bedrijf dit niet zou doen is van toepassing op alle buy or build beslissingen. Omdat de meeste bedrijven de kennis of middelen niet hebben om dit zelf te bouwen of goedkoper te bouwen dan in te kopen. Als jullie dit zelf hebben ontwikkeld, kunnen jullie net zo goed de laadpalen business in gaan en dit op de markt zetten. Aangezien jullie het blijkbaar goedkoper kunnen dan de bestaande commerciële partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

easyEnergy en nieuwestroom zijn de meest relevante spelers op de markt voor zover ik weet.

[...]

Is dat een extra fysieke aansluiting of puur een extra meter op de huidige aansluiting. Dikke kans dat ik er wel voor ga, ik hoop volgend jaar een Sono Sion te kunnen rijden en die kan ook aan het net leveren. Dan wordt het wel interessant om die 's nachts te vullen en er overdag het huishouden op te draaien.
Is een extra meter. Maar je denkt er serieus aan om die 35kWh 's nachts te vullen en overdag weer terug te leveren? En zodoende een paar EUR te verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Je zit dan waarschijnlijk bij een software bedrijf die custom software ontwikkelt voor klanten? Waarom een bedrijf dit niet zou doen is van toepassing op alle buy or build beslissingen. Omdat de meeste bedrijven de kennis of middelen niet hebben om dit zelf te bouwen of goedkoper te bouwen dan in te kopen. Als jullie dit zelf hebben ontwikkeld, kunnen jullie net zo goed de laadpalen business in gaan en dit op de markt zetten. Aangezien jullie het blijkbaar goedkoper kunnen dan de bestaande commerciële partijen.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een intern administratieproces automatiseren en dit als een volwaardige dienst op de markt zetten. Dan worden die paar developers opeens een end-to-end team met support, marketing, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:15:
[...]

Is een extra meter. Maar je denkt er serieus aan om die 35kWh 's nachts te vullen en overdag weer terug te leveren? En zodoende een paar EUR te verdienen?
Als de auto toch stilstaat. Laten we zeggen dat je in een optimaal geval 25kWh per dag kan terugleveren, met de laadverliezen in het achterhoofd tegen een verschil van 5 cent per kWh. Dan heb je het over iets van 450 euro per jaar zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:55:
[...]

Als de auto toch stilstaat. Laten we zeggen dat je in een optimaal geval 25kWh per dag kan terugleveren, met de laadverliezen in het achterhoofd tegen een verschil van 5 cent per kWh. Dan heb je het over iets van 450 euro per jaar zo uit mijn hoofd.
Gaat het wel snel met de maximaal aantal laadcycli van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Telt alleen als volledige laadcyclus als die volledig doorlopen is, dus bij een 75 kWh kun je 3x 25 kWh tellen als 1 cyclus (ongeveer dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:02:
Telt alleen als volledige laadcyclus als die volledig doorlopen is, dus bij een 75 kWh kun je 3x 25 kWh tellen als 1 cyclus (ongeveer dan).
Sono heeft maar 35 kWh toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Je zit dan waarschijnlijk bij een software bedrijf die custom software ontwikkelt voor klanten?
Daar is het inderdaad allemaal mee begonnen. :)
Aangezien jullie het blijkbaar goedkoper kunnen dan de bestaande commerciële partijen.
Hebben we inderdaad inmiddels ook een eigen subbedrijf dat de laadpalen zelf installeert.
En deels een voertuigenpark in eigen beheer.
En een eigen strijkdienst voor de werknemers.
Een eigen participatieplan met gegarandeerd rendement in het bedrijf voor de werknemers.
En een eigen crèche, een eigen brouwerij, een eigen vakantieverhuurbedrijf, gratis catering, een eigen culturele dienst met eigen theater, ..... enz.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 22-10-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Inspired schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

Gaat het wel snel met de maximaal aantal laadcycli van de batterij.
Ligt er aan of ik voor een koop of lease accu ga, en wat hoeveel laadcycli ze verwachten wat ie aan kan.
Inspired schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:12:
[...]

Jup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
IvoB2 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Daar is het inderdaad allemaal mee begonnen. :)

[...]

Hebben we inderdaad inmiddels ook een eigen subbedrijf dat de laadpalen zelf installeert.
En deels een voertuigenpark in eigen beheer.
En een eigen strijkdienst voor de werknemers.
Een eigen participatieplan met gegarandeerd rendement in het bedrijf voor de werknemers.
En een eigen crèche, een eigen brouwerij, een eigen vakantieverhuurbedrijf, gratis catering, een eigen culturele dienst met eigen theater, ..... enz.
T is gewoon wachten tot ze zelf hun elektriciteit produceren 24/7 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:12:
[...]

Het was dan ook een willekeurig voorbeeld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
O ja, ik stond gisteren bij Ionity Wetteren, als enige EV.
K heb 3 keer opnieuw moeten opstarten vooraleer de lader actief wou worden: voertuig moet uitgeschakeld zijn was de boodschap maar die was uit.
Als de lader dan actief werd dan nog 3 keer moeten herhalen omdat er 2 keer op kwam onvoldoende vermogen beschikbaar. Dus de zesde keer wou dat ding laden maar na 31% hield hij het voor bekeken met een wagen communicatie fout.
Zo is het niet leuk ook niet aan een ionity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:34:
[...]

Ligt er aan of ik voor een koop of lease accu ga, en wat hoeveel laadcycli ze verwachten wat ie aan kan.
Blijft lastig dat te voorspellen. Neemt niet weg dat als je het dagelijks doet je levensduur een flinke hit krijgt. Met 2000 keer volledig laden begint het al wel op te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Herman Bes schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:40:
Zou het ooit zover kunnen komen dat Tesla chargerspleinen geschikt worden gemaakt voor alle ev auto's dan zou het voor een ieder die EV rijd een stukje aangenamer worden met name in het buitenland.
Ik snap niet waarom ze het niet gaan doen levert tesla meer geld op en het gaat gemakkelijker worden om een roadtrip te maken met een EV ....
Tesla wilt het wel. De andere fabrikanten willen er niet voor betalen.

Over SuC gesproken.. https://www.elektrischeau...ers-in-duiven-en-naarden/

Nou is het ook hoog tijd voor SuC in Almere. Van der Valk hotel in Almere Stad zou wel een geschikte locatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Vandaag is bij mij de NewMotion app veranderd in de Shell Recharge app. Kan je niet meer gebruiken met de NewMotion laadpas. Wordt je verwezen naar de App Store om de NewMotion app te downloaden |:(

Echt een gare marketing actie van Shell om hun recharge te promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 14:38
Graag jullie mening over het volgende:

Ik ben rond aan het kijken voor een laadpunt thuis. We rijden een Ioniq 28kW en hebben een eigen oprit. De meterkast ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/923e9b941c52bce6c0a8dfc11666308b.png
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e905b0c5140d18d03aa3e4053ce08ae8.png

Ik heb er weinig verstand van, maar dit moet ruim voldoende zijn als ik 3.7kW wil laden als ik het goed heb. Toen ik het huis kocht zei de makelaar 3x 25A en hier zie ik 3x 40A, waar komt dat verschil vandaan?

De opties die ik tot zover gevonden heb zijn a) een CEE met de mobiele lader (schuko) b) Mode 3 laadpunt van Marktplaats €200-€300 c) Nieuw laadpunt (iemand een goede verkoper + installateur?).

Als ik genoegen neem met 3.7kW laden, hoeft er dan in de meterkast niks te gebeuren? Misschien een groep vrijmaken, of is er nog iets anders nodig?

Vragen die ik verder heb
- Is er een groot verschil in veiligheid tussen verschillende opties?
- Is het handig/mogelijk om vast 3-fase kabels aan te leggen met het oog op de toekomst? (graven niet nodig omdat laadpunt naast de voordeur kan hangen?)
- Installatie door bedrijf dat gespecialiseerd is in laadpalen of hoeft dat niet?

Zou kunnen dat er zonnepanelen komen, dan leek me zo'n Zappi wel interessant. Maar zolang ze er niet liggen wat overdreven. Ik kan verder erg weinig vinden over de kwaliteit van verschillende merken en de service van bedrijven die verkopen én installeren. Dit topic wel even doorgebladerd, maar het is lastig bij de juiste post uit te komen lijkt het :9 Alvast bedankt voor jullie tijd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 15:04
Z___Z schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:16:
Vandaag is bij mij de NewMotion app veranderd in de Shell Recharge app. Kan je niet meer gebruiken met de NewMotion laadpas. Wordt je verwezen naar de App Store om de NewMotion app te downloaden |:(

Jezus wat dom zeg, ik zag op mijn telefoon ook al dat er een update was voor Shell Recharge wat ik gek vond, want die heb ik nooit geinstalleerd. Zou ik ook niet snel doen, ben niet echt fan van Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:14:
[...]

Nou is het ook hoog tijd voor SuC in Almere. Van der Valk hotel in Almere Stad zou wel een geschikte locatie zijn.
Beter bij de olifantjes (knooppunt A6 en A27), dan pakken ze ook het verkeer uit Utrecht mee. Overigens ook plek zat in Almere-Hout tussen alle hippies en bij de villawijk met veel kostenbewuste ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@WeakAtTweaking Je hebt er geen foto bij van de hoofdschakelaars van de energiemaatschappij, dus je kunt niet de conclusie trekken dat het 40A per fase is. Je installatie is voorbereid op 40A, maar de hoofdschakelaar bepaalt.

Groep vrij maken, of een extra groep er bij. Vergeet niet dat er, afhankelijk van de laadpaal, ook een Type B aardlekschakelaar nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10 15:04
[...]

Wanneer wordt die in Naarden opgeleverd? Die in Duiven is al wel actief zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
DigiDaan schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Wanneer wordt die in Naarden opgeleverd? Die in Duiven is al wel actief zie ik.
Geen idee.

Iemand heeft wel foto's geplaatst, laatst recente foto is van september...

https://www.google.nl/map...VAKHSRcBY4QoiowCnoECA4QBg

[ Voor 38% gewijzigd door Hunkaroglu op 22-10-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Deveon schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:21:
[...]

Beter bij de olifantjes (knooppunt A6 en A27), dan pakken ze ook het verkeer uit Utrecht mee. Overigens ook plek zat in Almere-Hout tussen alle hippies en bij de villawijk met veel kostenbewuste ondernemers.
Ze plaatsen alleen SuC's bij Hotels toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:32:
@WeakAtTweaking Je hebt er geen foto bij van de hoofdschakelaars van de energiemaatschappij, dus je kunt niet de conclusie trekken dat het 40A per fase is. Je installatie is voorbereid op 40A, maar de hoofdschakelaar bepaalt.

Groep vrij maken, of een extra groep er bij. Vergeet niet dat er, afhankelijk van de laadpaal, ook een Type B aardlekschakelaar nodig is.
Kun je dat hier zien?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/912a9dcc4fafc19dfecd717f9bfa43de.png

De eerste type B aardlekschakelaar die ik vond was ~€140, dat is nog wel een belangrijke variabele dan. Wanneer heb je die nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bruneelm schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:06:
[...]

T is gewoon wachten tot ze zelf hun elektriciteit produceren 24/7 😁
Wordt toevallig momenteel een haalbaarheidsstudie over uitgevoerd (PV op alle platte daken van de bedrijfsgebouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WeakAtTweaking schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Kun je dat hier zien?

[Afbeelding]

De eerste type B aardlekschakelaar die ik vond was ~€140, dat is nog wel een belangrijke variabele dan. Wanneer heb je die nodig?
Die is nodig als die niet in de paal zit en de paal niet beschikt over een zogenaamde 6 mA verklaring. De goedkoopste is van Chint.

Ik kan het niet aan je meter zien, iemand anders wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ze doen van alles, behalve snelladers bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:32:
Je bedoelt hoofdzekering.
WeakAtTweaking schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Kun je dat hier zien?

[Afbeelding]

Je moet op je energienota kijken, daar staat het op. Je kunt het ook wel aan je vastrecht zien, als dat onder de 30 euro per maand zit, heb je 3x25A. En dat is 99% zeker.

Je kunt het overigens ook aan je hoofdzekeringen zien, die zitten onder je meter. Maar mogelijk zitten die in een dichte zwarte kast, dan heb je pech. Dan is het echt even een nota erbij zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Bart ® op 22-10-2019 20:42 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

[...]

Je moet op je energienota kijken, daar staat het op. Je kunt het ook wel aan je vastrecht zien, als dat onder de 30 euro per maand zit, heb je 3x25A. En dat is 99% zeker.

Je kunt het overigens ook aan je hoofdzekeringen zien, die zitten onder je meter. Maar mogelijk zitten die in een dichte zwarte kast, dan heb je pech. Dan is het echt even een nota erbij zoeken.
Inderdaad. Typo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:32
Ik rijd een E-Niro en wilde vanochtend laden op de Buchenbergerstrasse in Berlijn.
De 22kW laders (4 st) waren allemaal ge-iced, maar goed, het was ook een parkeerplaats van T mobile.
De Comfortcharge lader er tegenover, was bezet door een Kona, met NL kenteken.
Ik ben dus gaan verkassen en heb het eind van de middag nog eens geprobeerd.
Kon met de TNM druppel inloggen, maar werd er telkens uitgegooid, geen nummer om te bellen.
Nu zie ik in de laadgeschiedenis, dat elke nieuwe poging van mij (12 stuks) tegen het starttarief van € 12,00 in de lijst staat. Dat worden dan dure 53 kWh :(
Benieuwd wat TNM me in rekening brengt, ik moest stroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

WeakAtTweaking schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:19:
Als ik genoegen neem met 3.7kW laden, hoeft er dan in de meterkast niks te gebeuren? Misschien een groep vrijmaken, of is er nog iets anders nodig?
Sowieso een vrije groep per laadpunt, is verplicht van de NEN1010. En een type B aardlekschakelaar erbij als er geen DC-lekstroomdetectie in de laadpaal zit.
Vragen die ik verder heb
- Is er een groot verschil in veiligheid tussen verschillende opties?
Nee.
- Is het handig/mogelijk om vast 3-fase kabels aan te leggen met het oog op de toekomst? (graven niet nodig omdat laadpunt naast de voordeur kan hangen?)
Altijd doen.
- Installatie door bedrijf dat gespecialiseerd is in laadpalen of hoeft dat niet?
Nee hoor, als ze maar aan een type B denken, want dat vergeten installateurs zonder ervaring met laadpalen nog wel eens.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Erasmo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

[...]

Een twee slimme meter op het hoofd aansluit punt, hierop kun je dan een apart energiecontract aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Bart ® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

[...]

@WeakAtTweaking
Bij de foto van je slimmer meter zie je L1 L2 en L3 naast elkaar staan. Staat er bij alle 3 een driehoekje dan heb je 3 fasen.

Vastrecht voor 1x35A en 3x25A zijn hetzelfde, zelfs op de energienota klopt het niet altijd, omdat er vaak 1x35 óf 3x25A naast elkaar staat. Enkel je netbeheerder kan uitsluitsel geven als je het zelf niet kan zien in je meterkast.

(1x35A kom net zoveel voor als 3x25A is mijn ervaring, meestal kan je 200-300€ eenmalige kosten verwachten om over te stappen naar 3x25A)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Stef87 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:21:
[...]

Bij de foto van je slimmer meter zie je L1 L2 en L3 naast elkaar staan. Staat er bij alle 3 een driehoekje dan heb je 3 fasen.

Vastrecht voor 1x35A en 3x25A zijn hetzelfde, zelfs op de energienota klopt het niet altijd, omdat er vaak 1x35 óf 3x25A naast elkaar staat. Enkel je netbeheerder kan uitsluitsel geven als je het zelf niet kan zien in je meterkast.

(1x35A kom net zoveel voor als 3x25A is mijn ervaring, meestal kan je 200-300€ eenmalige kosten verwachten om over te stappen naar 3x25A)
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt hoor :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:32
Hekbogser schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:43:
Ik rijd een E-Niro en wilde vanochtend laden op de Buchenbergerstrasse in Berlijn.
De 22kW laders (4 st) waren allemaal ge-iced, maar goed, het was ook een parkeerplaats van T mobile.
Kon met de TNM druppel inloggen, maar werd er telkens uitgegooid, geen nummer om te bellen.
Nu zie ik in de laadgeschiedenis, dat elke nieuwe poging van mij (12 stuks) tegen het starttarief van € 12,00 in de lijst staat. Dat worden dan dure 53 kWh :(
Tijd voor een Maingau pasje?

P.S. wie rekent er nou 12 euro starttarief? TNM? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 22-10-2019 21:38 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Bart ® schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:22:
[...]

Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt hoor :P.
Was eigenlijk gericht aan @WeakAtTweaking met extra informatie die nog niet was genoemd :). Aan je tarief vastrecht kan je het eigenlijk nooit zien. (Oude huizen met 1x25A zitten ook op vaak op hetzelfde tarief als 1x35 of 3x25A)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je kunt het wel aan de meterkast zien. 3 hoofdzekeringen: 3 fasen. 1 hoofdzekering: 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Stef87 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Was eigenlijk gericht aan @WeakAtTweaking met extra informatie die nog niet was genoemd :). Aan je tarief vastrecht kan je het eigenlijk nooit zien. (Oude huizen met 1x25A zitten ook op vaak op hetzelfde tarief als 1x35 of 3x25A)
Als je een driefase-hoofdschakelaar hebt, dan is de kans bijzonder klein dat je een 1-fase aansluiting hebt. En als je een 1-fase hoofdschakelaar hebt, is de kans bijzonder klein dat je een 3-fase aansluiting hebt. Dus je kunt het nagenoeg altijd aan je vastrecht zien.
daemonix schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:46:
Je kunt het wel aan de meterkast zien. 3 hoofdzekeringen: 3 fasen. 1 hoofdzekering: 1 fase.
Duh :P. Het punt is dat je niet altijd je hoofdzekeringen kunt zien ;).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/isbljQC.png

Ga jij de hoofdzekeringen maar even tellen :7.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart ® op 22-10-2019 22:04 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hekbogser schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:43:
ben ook benieuwd. TNM heet inmiddels Shell recharge. Wellicht gaan ze daar de betekenis aan geven van "charge again" bij elke mislukte laadpoging >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:32
Ja, starttarief geldt voor de gehele sessie, als hij die van begin tot eind uitvoert, is € 12,00 voor (in mijn geval 53 kW) geen geld. Is de prijs van thuisladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
eltron schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

ben ook benieuwd. TNM heet inmiddels Shell recharge. Wellicht gaan ze daar de betekenis aan geven van "charge again" bij elke mislukte laadpoging >:)
Extra afgrijselijk, newmotion is nu een vies shell logo 😬...

Gelukkig gebruik ik bijna altijd Maingau! Shell heeft naar mijn weten nog bijna niets gedaan voor de EV rijder (enkel Allego laders omstickeren)

Als allround pasje toch maar over naar Plugsurfing denk ik. Liefst alles op 1 factuur waar mogelijk. Tijd om TNM als vakantiepasje te bestempelen

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 23-10-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:56

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Hachy schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:35:
[...]
Ja, dat heeft zin. Met zo'n CEE kan je er veiliger 16A overheen pompen, mits er verder geen stopcontacten of stekkers in het tracé naar je meterkast zitten.

Eigen groep is absoluut een must dan, aangezien er ook geen ruimte meer is voor overige apparatuur op die groep als je aan het laden bent.

Wat je kan doen is een 1F16A lolo'tje ophangen ipv de blauwe CEE maar je blijft met de eigen groep en het maximum van 16A zitten.
Een aanvullende vraag: heeft het nut om de nieuwe groep met een 20A of 25A automaat aan te sluiten? Er zitten nu ook twee buitenlampen en een wifi repeater op deze aansluiting in de schuur.

Als ik in de toekomst dan een Tesla Wall Connector of bijvoorbeeld een Zappi zou kopen kan ik sneller laden op de ene fase met de 35A huisaansluiting ('s nachts als er verder weinig stroom wordt verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
gauchov6 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:49:
[...]

Een aanvullende vraag: heeft het nut om de nieuwe groep met een 20A of 25A automaat aan te sluiten? Er zitten nu ook twee buitenlampen en een wifi repeater op deze aansluiting in de schuur.

Als ik in de toekomst dan een Tesla Wall Connector of bijvoorbeeld een Zappi zou kopen kan ik sneller laden op de ene fase met de 35A huisaansluiting ('s nachts als er verder weinig stroom wordt verbruikt).
Denk dat je dan beter gelijk naar Zappi met loadbalancing kunt gaan. CEE 16A heb je weinig aan 20A of 25A groep, bij overbelasting smelt je kabel en contact eerder dan je zekering, dat kan niet de bedoeling zijn. En met Zappi kun je zelfs naar 32A icm 35A huisaansluiting en loadbalancing.
Zou dan wel gelijk een 3F versie nemen, dan kun je eenvoudig opschalen als je de huisaansluiting ooit van 1x35A naar 3x25A brengt en die noodzaak doet zich al snel voor als je van het gas af wilt dmv warmptepomp bijvoorbeeld. Je model 3 kan dan op 11kw max laden. Mocht je zonnepanelen hebben of overwegen, dan werkt dat ook prima samen met Zappi en heb je dus ook meer dan 35A beschikbaar op huidige aansluiting als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

eltron schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:58:
[...]

Denk dat je dan beter gelijk naar Zappi met loadbalancing kunt gaan. CEE 16A heb je weinig aan 20A of 25A groep, bij overbelasting smelt je kabel en contact eerder dan je zekering, dat kan niet de bedoeling zijn. En met Zappi kun je zelfs naar 32A icm 35A huisaansluiting en loadbalancing.
Zou dan wel gelijk een 3F versie nemen, dan kun je eenvoudig opschalen als je de huisaansluiting ooit van 1x35A naar 3x25A brengt en die noodzaak doet zich al snel voor als je van het gas af wilt dmv warmptepomp bijvoorbeeld. Je model 3 kan dan op 11kw max laden. Mocht je zonnepanelen hebben of overwegen, dan werkt dat ook prima samen met Zappi en heb je dus ook meer dan 35A beschikbaar op huidige aansluiting als de zon schijnt.
Bedankt voor de uitleg, de 3 fase en zonnepanelen staan al op de verlanglijst voor een volgend huis. Ik hoef nu niet zo veel te laden, max. 40 kWh per nacht, en 16A geeft 3,7 kW per uur, dus al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
gauchov6 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:21:
[...]

Bedankt voor de uitleg, de 3 fase en zonnepanelen staan al op de verlanglijst voor een volgend huis. Ik hoef nu niet zo veel te laden, max. 40 kWh per nacht, en 16A geeft 3,7 kW per uur, dus al voldoende.
Je zou het prima met de 16a automaat af moeten kunnen. Desnoods kun je de Tesla nog op 15a zetten. Ik zou pas naar aan andere automaat gaan als je aan aparte kabel aan kunt leggen. Nu gaat alles over dezelfde draden denk ik? Niet dat er zoveel gaat gebeuren als je iets overbelasting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Inspired schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:24:
[...]

Je zou het prima met de 16a automaat af moeten kunnen. Desnoods kun je de Tesla nog op 15a zetten. Ik zou pas naar aan andere automaat gaan als je aan aparte kabel aan kunt leggen. Nu gaat alles over dezelfde draden denk ik? Niet dat er zoveel gaat gebeuren als je iets overbelasting hebt.
Het is een aparte kabel (3x2.5mm) van 15 meter die van de meterkast naar de schuur loopt, met nu een schuko met de Tesla UMC (op max 13A), en verder alleen twee led buitenlampen (weinig stroom nodig).

Straks een 16A CEE blauw stopcontact erbij om de UMC op 16A te laten werken, meer hoeft er eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
gauchov6 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:33:
[...]

Het is een aparte kabel (3x2.5mm) van 15 meter die van de meterkast naar de schuur loopt, met nu een schuko met de Tesla UMC (op max 13A), en verder alleen twee led buitenlampen (weinig stroom nodig).

Straks een 16A CEE blauw stopcontact erbij om de UMC op 16A te laten werken, meer hoeft er eigenlijk niet.
Ah, OK. Helemaal prima dan. Mocht je automaat vaak flippen kun je hem altijd vervangen. Hangt ook een beetje van de buitenlampen af. Maar ga er even vanuit dat je niet twee breedstralers hebt hangen van 1kW per stuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13

Mmh mijn new motion account is gewoon nog zichtbaar, aanpassbaar en bruikbaar in de app. Het lijkt er gewoon op alsof ze de app gerebrand hebben. Want alle normale new motion laadpalen zijn ook nog bruikbaar gewoon. De normale NewMotion app bestaat ook niet meer in de Play Store namelijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

De Android app heet in de filestructuur nog steeds com.newmotion.newmotion - puur een nieuw grafisch jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:44:
[...]

Mmh mijn new motion account is gewoon nog zichtbaar, aanpassbaar en bruikbaar in de app. Het lijkt er gewoon op alsof ze de app gerebrand hebben. Want alle normale new motion laadpalen zijn ook nog bruikbaar gewoon. De normale NewMotion app bestaat ook niet meer in de Play Store namelijk.
Misschien is het anders in Android. In iOS is een nieuwe app:
https://apps.apple.com/nl...by-newmotion/id1479559032

De oude app kon ik niet meer gebruiken:
https://apps.apple.com/nl/app/shell-recharge/id549121633

Weet niet of het geldt voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking

Bij Enexis kun je het blijkbaar heel makkelijk online opvragen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/57a63276220044d3dedd6bc42f059234.png

Bedankt voor de tips allemaal, ik ben weer een stuk wijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

WeakAtTweaking schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:31:
[...]

Bij Enexis kun je het blijkbaar heel makkelijk online opvragen :)

Bedankt voor de tips allemaal, ik ben weer een stuk wijzer
Hetzelfde is het geval voor Stedin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
[...]

Dan zal die in Zevenaar op den duur wel weggehaald worden. Die van Duiven ligt maar 10 kilometer verder. En de oprit/afrit van de A12 waar die in Zevenaar bij ligt wordt volgens mij komende jaren weggehaald i.v.m. doortrekken van de A15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@WeakAtTweaking wat er in de administratie staat hoeft niet altijd overeen te komen met de werkelijkheid, daar moet je ook nog rekening mee houden.

Ligt het nu aan mij of is het apart dat je de aardlekautomaten geschikt zijn voor 40A terwijl je hoofdzekering maar 25A is? Dat zou betekenen dat je bij overbelasting per fase eerst je hoofdzekering springt en niet je eigen automaat. Want als je nu op ieder van die 4 16A groepen 10A gaat gebruiken zal dat voor de groep niet uitmaken (want 10 is minder dan 16). Ook de 40A automaat zal niet springen (want 4*10 = 40 en dat mag), maar een 25A hoofdzekering zal wel springen want 40 is meer dan 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

aequitas schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Dan zal die in Zevenaar op den duur wel weggehaald worden. Die van Duiven ligt maar 10 kilometer verder. En de oprit/afrit van de A12 waar die in Zevenaar bij ligt wordt volgens mij komende jaren weggehaald i.v.m. doortrekken van de A15.
De huidige A12-afrit Zevenaar gaat inderdaad verdwijnen, er komt een paar kilometer verderop een nieuwe afrit (Zevenaar Oost). Geen idee of de bestaande chargers daarheen verplaatst worden.
JeroenE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:22:
Ligt het nu aan mij of is het apart dat je de aardlekautomaten geschikt zijn voor 40A terwijl je hoofdzekering maar 25A is? Dat zou betekenen dat je bij overbelasting per fase eerst je hoofdzekering springt en niet je eigen automaat. Want als je nu op ieder van die 4 16A groepen 10A gaat gebruiken zal dat voor de groep niet uitmaken (want 10 is minder dan 16). Ook de 40A automaat zal niet springen (want 4*10 = 40 en dat mag), maar een 25A hoofdzekering zal wel springen want 40 is meer dan 25.
Dat zijn geen aardlekautomaten, maar aardlekschakelaars. Die schakelen niet af op overstroom.

[ Voor 32% gewijzigd door Bart ® op 23-10-2019 14:34 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

edit: dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Bart ® op 23-10-2019 14:34 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bart ® Aha, merci! Maar dat betekent dus dat er geen enkele beveiliging in de meterkast zit die overbelasting van de hoofdzekering zal voorkomen? Dat is toch helemaal niet praktisch? Dan zou ik dat er alsnog bij laten maken om te voorkomen dat je hoofdzekering er uit vliegt als je per ongeluk je frituur, oven en auto tegelijk aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:50:
@Bart ® Aha, merci! Maar dat betekent dus dat er geen enkele beveiliging in de meterkast zit die overbelasting van de hoofdzekering zal voorkomen? Dat is toch helemaal niet praktisch? Dan zou ik dat er alsnog bij laten maken om te voorkomen dat je hoofdzekering er uit vliegt als je per ongeluk je frituur, oven en auto tegelijk aan hebt.
Weet je wat pas onpraktisch is? En beveiliging om te voorkomen dat je beveiliging doet wat ie moet doen... Want dat is wat je nu eigenlijk voorstelt. Als je wil voorkomen dat je hoofdzekering eruit klapt als je veel apparaten tegelijk aan hebt staan, dan moet je ze beter over je fases verdelen. En als je dan alsnog een probleem hebt, dan moet je smart charging toe gaan passen, of gewoon op een ander moment laden. Een beveiliging voor je beveiliging slaat echt als een tang op een varken :D.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:19:
Weet je wat pas onpraktisch is? En beveiliging om te voorkomen dat je beveiliging doet wat ie moet doen... Want dat is wat je nu eigenlijk voorstelt. Als je wil voorkomen dat je hoofdzekering eruit klapt als je veel apparaten tegelijk aan hebt staan, dan moet je ze beter over je fases verdelen.
Tuurlijk, dat is veel beter. Maar je hebt niet altijd de controle over op welke plek men apparaten in een stopcontact steekt.

Ik vind het in ieder geval niet praktisch om geld te betalen aan de netbeheerder om een zekering te komen vervangen (nog afgezien van het wachten tot ze zijn geweest). Dan zet ik er liever zelf een automaat voor die ik zelf weer aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:24:
[...]
Tuurlijk, dat is veel beter. Maar je hebt niet altijd de controle over op welke plek men apparaten in een stopcontact steekt.

Ik vind het in ieder geval niet praktisch om geld te betalen aan de netbeheerder om een zekering te komen vervangen (nog afgezien van het wachten tot ze zijn geweest). Dan zet ik er liever zelf een automaat voor die ik zelf weer aan kan zetten.
Dan moet je 16A automaten voor je hoofdzekeringen zetten. En dan moet je de 16A automaten van je groepen vervangen door 10A automaten. Kun je je auto nog maar met 2,3kW opladen. Het kan hoor, al die moeite om te voorkomen dat je hoofdzekeringen eruit klappen...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:26:
Dan moet je 16A automaten voor je hoofdzekeringen zetten.
Nee, gewoon een 25A automaat, die gaan veel sneller dan een de smeltzekering van je netbeheerder. Het is goedkoper om er daar 3 van te kopen dan 1 keer een hoofdzekering te laten vervangen.
En dan moet je de 16A automaten van je groepen vervangen door 10A automaten.
Dat hoeft dan helemaal niet. Die zogenaamde selectiviteit komt hier zo vaak aan bod, maar tot nu toe heeft niemand die regel kunnen aanwijzen; zie Hippe Lip in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JeroenE schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:58:
[...]
Nee, gewoon een 25A automaat, die gaan veel sneller dan een de smeltzekering van je netbeheerder. Het is goedkoper om er daar 3 van te kopen dan 1 keer een hoofdzekering te laten vervangen.
In theorie ja. En wat als je smeltpatronen verouderd zijn?
[...]
Dat hoeft dan helemaal niet. Die zogenaamde selectiviteit komt hier zo vaak aan bod, maar tot nu toe heeft niemand die regel kunnen aanwijzen; zie Hippe Lip in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Ik zeg ook nergens dat dat van de NEN 1010 moet. Maar jij wil zo graag dat je zekeringen er niet voor niets uitklappen. Dan moet je wel selectief blijven. En daarnaast is het natuurlijk ook wenselijk dat bij overbelasting van één groep, niet gelijk alle groepen op die fase eruit liggen.

Cunning linguist.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.