Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Volgens mij moet je sneller dan 3.7kW kunnen laden op 25A. Of wordt door groep gedeeld met andere apparaten?frankivo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:14:
[...]
Mijn laadpala komt via: https://www.justplugin.nl/
Wel andere offertes bekeken ook, maar het scheelde allemaal weinig.
Heb een 1-fase lader op 25A, dus 3,7KwH idd.
Voor het sporadisch laden: https://newmotion.com/nl_NL/laadpas
*zucht*
Verwijderd
Klopt, dat had je werkgever moeten doen, maar had ‘ie niet gedaan. Dus mag jij het doen... Lees: als je werkgever miept, gewoon negeren en zelf onderbouwenInspired schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:45:
[...]
Maar dan mag je nog steeds niet de kosten die je zelf maakt voor de leaseauto van de IB aftrekken via de aangifte. Dit moet via de brutobijtelling op de salarisstrook.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2019 18:44 ]
Mag je wel eens uitleggen hoe je dit moet doen. Er is geen enkel veld op het aangifteformulier waar je deze kosten kan opvoeren. Dus het enige wat ik zo snel kan bedenken is het verlagen van het vooraf ingevulde inkomen, wat dus ook afwijkt van je jaaropgave. Ik ben geen fiscalist, maar dit lijkt mij niet te mogen.Verwijderd schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:43:
[...]
Klopt, dat had je werkgever moeten doen, maar had ‘ie niet gedaan. Dus mag jij het doen... Lees: als je werkgever miept, gewoon negeren en zelf onderbouwen
Ik betaal uiteraard de verbruikte kosten.
Import van EVs
Je mag de mijne lenen. Ik werk in Amsterdam. Stuur maar even een DM.Luiaard schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:58:
Heeft iemand in de buurt van Utrecht of Amsterdam toevallig een Kiwhi pas te leen? Ik heb er een besteld, maar geen idee of hij er op tijd is en ik heb er voor vrijdag eentje nodig.
Ik betaal uiteraard de verbruikte kosten.
@Hachy Die pas verloopt toch niet? Hij ligt al meer dan een jaar in mijn auto sinds de laatste keer dat ik hem heb gebuikt.
*zucht*
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
daemonix schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:24:
[...]
Hier thuis maar 50% hoor. 't Is maar net wat je de bulk noemt.
Voor de zaak me binnenkort maar eens goed verdiepen in de laadinfra. Denk dat we naar 2 dubbele of 4 enkele palen willen, allen met 11kW vermogen.
Makkelijke aan bijvoorbeeld een dubbele EVE is dat die volgens mij onderling kan balancen, zodat je eigenlijk maar 2x 11kW hoeft aan te leggen. Meer is in de praktijk niet nodig.
Mijn Leaf doet 7kW in zijn ééntje, de Model 3 van de baas staat er bijna nooit aan, (ééns in de 3 dagen ofzo). En de Niro van een collega zal ook maar een paar dagen van de week écht peut nodig hebben. Doordat ik straks (nu al) de enige ben zonder "eigen" paal thuis (enkel een publieke paal), ben ik de enige die regelmatiger volle bak nodig heb. Voor zowel onze buitendienst als onze directeur is het onder aan de streep goedkoper
Daarnaast zijn we dan af van de NewMotion palen, die €4 per stuk per maand kosten om in de lucht te houden, puur om gratis sessies te registreren..
Aangezien we "maar" 3x80A beschikbaar hebben, lijkt 2x11kW aansluitwaarde me prachtig, houden we voor de rest van het machinepark ook nog wat over
[ Voor 70% gewijzigd door Mar.tin op 07-10-2019 21:08 ]
ja en hier zal het ook niet lang meer duren voor 2e en 3e en mogelijk 4e auto (allen privé) ook EV zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
eind volgende maand verwacht ik eindelijk mijn Hyundai Kona op te kunnen halen. Ik ben nu bezig om thuis een laadpaal aan te leggen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb een 2dehands Lolo Smart laadpaal op de kop getikt, 3,7 kW 16A dus. Nu lees ik dat ik een type B aardlekschakelaar moet hebben, klopt dit? Dit betekent een 25A type B aardlekschakelaar en een 16A installatieautomaat er achter? Of is er ook een type B aardlekautomaat? Iemand die me een tip kan geven wat ik moet bestellen?
Als er in de paal geen DC lekstroom detectie zit, heb je inderdaad een type B aardlek nodig. Deze zijn kostbaar. Een aardlek met automaat erachter of aardlekautomaat. Beide kan. Achteraf was misschien een Zappi handiger geweest. Daar zit DC lekstroom beveiliging in, en daarmee kon je tot 32a laden. Een type B aardlek is snel EUR 200,- dacht ik.Debuteer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:27:
Beste tweakers,
eind volgende maand verwacht ik eindelijk mijn Hyundai Kona op te kunnen halen. Ik ben nu bezig om thuis een laadpaal aan te leggen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb een 2dehands Lolo Smart laadpaal op de kop getikt, 3,7 kW 16A dus. Nu lees ik dat ik een type B aardlekschakelaar moet hebben, klopt dit? Dit betekent een 25A type B aardlekschakelaar en een 16A installatieautomaat er achter? Of is er ook een type B aardlekautomaat? Iemand die me een tip kan geven wat ik moet bestellen?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dankjewel voor je reactie! Mijn leasemaatschappij schrijft wel een newmotion paal voor ivm verrekening stroomksten. Dan dus maar op zoek naar een type b aardlek.Inspired schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:25:
[...]
Als er in de paal geen DC lekstroom detectie zit, heb je inderdaad een type B aardlek nodig. Deze zijn kostbaar. Een aardlek met automaat erachter of aardlekautomaat. Beide kan. Achteraf was misschien een Zappi handiger geweest. Daar zit DC lekstroom beveiliging in, en daarmee kon je tot 32a laden. Een type B aardlek is snel EUR 200,- dacht ik.
Welke NM paal heb je dan? Bepaalde NM palen hebben ook DC beveiliging.Debuteer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:48:
[...]
Dankjewel voor je reactie! Mijn leasemaatschappij schrijft wel een newmotion paal voor ivm verrekening stroomksten. Dan dus maar op zoek naar een type b aardlek.
Type B aardlekautomaat bestaat niet. Je hebt echt een type B aardlekschakelaar plus een installatieautomaat nodig, als er geen DC detectie in de paal zit.Debuteer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:27:
Beste tweakers,
Cunning linguist.
Stiekem weet ik het eigenlijk niet precies. Ik mik de auto eraan en smorgens is ie wel volGlewellyn schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:17:
[...]
Volgens mij moet je sneller dan 3.7kW kunnen laden op 25A. Of wordt door groep gedeeld met andere apparaten?
Volgens mij klopt dat niet, oa Elektramat verkoopt een "CHINT aardlekautomaat 3 fase 16A 3P+N B-kar 30mA" (net als 'n 20A versie overigens), dat lijkt precies wat je nodig hebt in zo'n geval. is toch iets anders dan je nodig hebt, zie onderstaande.Bart ® schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:34:
[...]
Type B aardlekautomaat bestaat niet. Je hebt echt een type B aardlekschakelaar plus een installatieautomaat nodig, als er geen DC detectie in de paal zit.
[ Voor 16% gewijzigd door Leftblank op 08-10-2019 11:34 . Reden: correctie ]
Zo ga ik verschillende keren per jaar op vaste dagen via de A12 en A2 naar het vertrekpunt voor mijn vakantie en weer terug. Kon ik anderhalf jaar geleden nog overal zonder te wachten direct laden, nu zijn de enkele triple chargers vaak bezet en zelfs de Fastned laders zijn regelmatig allemaal bezet en moet ik doorrijden en met een eerste generatie Leaf is dat best een probleem.
Niet alleen voor mij met mijn Leaf maar ook voor EV's met een grotere accu. Zo stond ik zondag bij een triple charger te laden, nadat ik al bij een andere die bezet was ben doorgereden, wilde er iemand met een Kona laden. Maar ja, dat gaat natuurlijk niet, dus die is toen ook maar doorgereden.
Wil men de toename van EV's bij kunnen houden dan moet er toch snel uitbreiding komen want het zal alleen maar drukker worden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Er is een verschil tussen B karakteristiek (waar jij het hier over hebt) en een Type B. Dat zijn verschillende zaken! Afschakel karakteristiek versus DC lekstroom detectie. Veel gemaakte fout.Leftblank schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:52:
[...]
Volgens mij klopt dat niet, oa Elektramat verkoopt een "CHINT aardlekautomaat 3 fase 16A 3P+N B-kar 30mA" (net als 'n 20A versie overigens), dat lijkt precies wat je nodig hebt in zo'n geval.
Heeft iemand hier al iets gehoord n.a.v. die enquete? Ik heb geen email en/of post gehad, vraag me af hoe lang dat gaat duren...Hachy schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:26:
Goeie Allego actie, ze geven een laadpas weg waarmee je 30 dagen gratis kan laden bij alle Allego laders in heel Europa.
https://laadpastop10.nl/laadpas/166/Allego%20ACTIE%20laadpas
edit 05-10 actie afgelopen
Ok, weer wat geleerd. Kan ik hier dan uit opmaken dat 'n laadpaal aan een dergelijke aardlekautomaat met B-karakteristiek, in plaats van een installatieautomaat plus aardlekschakelaar, niet voldoende controleert op lekstroom danwel niet aan NEN1010 zou voldoen? In dat geval moet ik nog eens 'n goed gesprek houden met m'n elektricien want dat is wel de opstelling die hier geplaatst is.daemonix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:26:
[...]
Er is een verschil tussen B karakteristiek (waar jij het hier over hebt) en een Type B. Dat zijn verschillende zaken! Afschakel karakteristiek versus DC lekstroom detectie. Veel gemaakte fout.
Een oudere Lolo Smart. Ik heb al flink lopen speuren maar kan hier geen handleiding met gegevens van vinden.Inspired schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:50:
[...]
Welke NM paal heb je dan? Bepaalde NM palen hebben ook DC beveiliging.
Op de lolo2 zit geen DC beveiliging, type B detectie, maar: 1fase, dus niet echt nodig.Debuteer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:38:
[...]
Een oudere Lolo Smart. Ik heb al flink lopen speuren maar kan hier geen handleiding met gegevens van vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-10-2019 12:15 ]
Wise enough to play the fool
Tenzij er DC lekstroomdetectie in de laadpaal zelf zit. Het is allemaal niet zo eenvoudig helaas..daemonix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:40:
Op dit moment gaan "we" er nog van uit dat een type B ALS alleen vereist is bij een 3 fase aansluiting. Dus als je een enkelfase laadpaal hebt is het niet zo dramatisch. Bij een 3 fase laadpaal voldoet deze inderdaad niet en zou er een ernstig gesprek met je elektricien moeten volgen. Die snapt de regels blijkbaar niet.
Misschien wel handig om een lijstje met laadpalen toe te voegen waar DC-lekbeveiliging in zit.
Is dat zo? De (aangepaste) norm IEC 61851-1:2017 is niet van toepassing in Nederland?teacher schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:51:
[...]
Op de lolo2 zit geen DC beveiliging, maar: 1fase, dus niet echt nodig.
Als iets vaak terug komt is het blijkbaar niet duidelijk.Z___Z schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:58:
Die hele type B aardlek discussie komt elke 10 pagina's ofzo terug. Dit staat gewoon beschreven in de topicstart, dus lijkt me nogal een nutteloze discussie
Misschien wel handig om een lijstje met laadpalen toe te voegen waar DC-lekbeveiliging in zit.
Ik weet niet hoe het zit, maar als ik zoek kom ik uit op artikelen die verwijzen naar IEC 61851-1:2017 norm. In de 2017 variant is het onderscheid tussen 1 en 3 fase eruit gehaald. Dus; ik vraag me af of het nog steeds zo is dat het bij 1 fase niet nodig zou zijn. Iets wat hier beweerd wordt. Op basis van de norm zou ik verwachten dat bij nieuwe installaties altijd een type B nodig is bij het monteren van een laadpaal. Tenzij de paal zelf DC lekstroom beveiliging heeft.
Je hebt het juist, en je installateur heeft het mis.Leftblank schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:30:
[...]
Ok, weer wat geleerd. Kan ik hier dan uit opmaken dat 'n laadpaal aan een dergelijke aardlekautomaat met B-karakteristiek, in plaats van een installatieautomaat plus aardlekschakelaar, niet voldoende controleert op lekstroom danwel niet aan NEN1010 zou voldoen? In dat geval moet ik nog eens 'n goed gesprek houden met m'n elektricien want dat is wel de opstelling die hier geplaatst is.
Dan voldoe je niet aan de nen1010. Dus het is wel degelijk nodig, ook bij 1 fase.teacher schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:51:
[...]
Op de lolo2 zit geen DC beveiliging, type B detectie, maar: 1fase, dus niet echt nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door Bart ® op 08-10-2019 12:29 ]
Cunning linguist.
[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 08-10-2019 13:53 ]
Met jou vele anderen, een hoop kleinere installateurs kennen dat artikel helemaal niet...teacher schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:53:
Ik vrees idd dat ik thuis in gebreke blijf volgens nen1010.722
Cunning linguist.
Of iemand andere tips voor Oostenrijk buiten Ionity? Maingau blijkt inmiddels voor Oostenrijk € 0,25 extra per kWh te rekenen. Ben benieuwd gezien het aankomende wintersportseizoen.
Je kunt EINS proberen. Start kosten EUR 1,00 en 31 cent per kWh (geen minuten tarief volgens de app). Dan zit je rond de 34 cent per kWh als je 30 kWh laad.Martijn.J schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:17:
iemand andere tips voor Oostenrijk buiten Ionity? Maingau blijkt inmiddels voor Oostenrijk € 0,25 extra per kWh te rekenen. Ben benieuwd gezien het aankomende wintersportseizoen.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Heeft EVBox een 6 mA verklaring of een type B automaat ingebouwd zitten?Bart ® schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:02:
[...]
Met jou vele anderen, een hoop kleinere installateurs kennen dat artikel helemaal niet...
Welk model van evbox bedoel je precies? Als het er al in zit, is het waarschijnlijk DC detectie, aangezien type B aardlekschakelaars veel duurder zijn. Type B automaat bestaat niet.daemonix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:38:
[...]
Heeft EVBox een 6 mA verklaring of een type B automaat ingebouwd zitten?
[ Voor 4% gewijzigd door Bart ® op 08-10-2019 17:09 ]
Cunning linguist.
Edit: Artikel no H1320-50062, homeline.
[ Voor 41% gewijzigd door daemonix op 08-10-2019 18:04 ]
Kijk een op chargemap en klik een enbw aan daar zie je met welke badges je terecht kunt . Ik doe alles met de Maingau pas werkt perfect.Martijn.J schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:17:
Iemand ervaring met EnbW? Voor Oostenrijk soms by far de beste oplossing. App is te downloaden en account aan te vragen, maar laadpas lijkt moeilijk aangezien NL geen mogelijkheid is bij registratie. Alleen Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland kun je aangeven als woonland. Heb zelf Duitsland onder mijn adres gezet en lijkt voldoende te zijn voor een registratie.
Of iemand andere tips voor Oostenrijk buiten Ionity? Maingau blijkt inmiddels voor Oostenrijk € 0,25 extra per kWh te rekenen. Ben benieuwd gezien het aankomende wintersportseizoen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Heeft geen DC lekstroomdetectie.daemonix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:47:
Ik bedoel natuurlijk type B ALS. Ik heb een 32 A 1 fase ding van ze (sinds maart of zo). DC detectie lijkt me waarschijnlijker maar weet niet of ze dat hebben ingebouwd.
Edit: Artikel no H1320-50062, homeline.
Stel ze versturen pak 'm beet 100 druppels met de hand (zo zie ik het voor me), dan lijkt een werkweek me toch wel netjes dus als ie volgende week komt beschouw ik dat als snel. Vervolgens kan je lekker 200kWh verbrassen dus ja, maakt ook niet zoveel uit wanneer je het krijgt toch?BaSsDruM schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:28:
[...]
Heeft iemand hier al iets gehoord n.a.v. die enquete? Ik heb geen email en/of post gehad, vraag me af hoe lang dat gaat duren...
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Zag al bij de installatie instructies van de business line dat die een type B ALS vereiste. Ik zal klagen bij de installateur dat die nog moet komen. Dank.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Inderdaad, ik kijk daarnaast ook op 'charge price app' site om de goedkoopste aanbieder te selecteren. Heb zelf Maingau afgelopen week een aantal keren in Duitsland gebruikt en werkte prima op een sessie na: bij stoppen sessie werd de pas niet meer herkend en kwam de kabel dus niet los..... Maingau zelf kon geen laadsessie vinden, terwijl deze sessie later wel te zien was in de laadhistorie en wordt gefactureerd. Uiteindelijk via de auto gestopt, hoe weet ik niet meer precies, gelukkig kwam kabel aan beide zijden los....evtje schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:59:
[...]
Kijk een op chargemap en klik een enbw aan daar zie je met welke badges je terecht kunt . Ik doe alles met de Maingau pas werkt perfect.
Helaas is Maingua inmiddels 25 cent duurder geworden in Oostenrijk en op EnbW na, zijn er zover ik kan zien geen opties in sommige kleine dorpen, vandaar mijn vraag.
[ Voor 8% gewijzigd door Martijn.J op 09-10-2019 14:53 ]
Daar heeft evbox toch niets mee te maken?daemonix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:41:
Vraag (om smart charging mogelijkheden) en ontbreken Type B ALS uitgezet bij EVBox. Ben benieuwd naar de antwoorden.
Cunning linguist.
[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 09-10-2019 17:29 ]
Cunning linguist.
levertijd op ( eind november ) minimaal..... bij evcompany
Iemand een goed alternatief voor de zappi ?
Het gaat om de Kia e Niro.
Dank voor de reacties!
Ik ken geen goed alternatief, maar eind november is het ook al gauw.HJKJ schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:59:
Even een vraag nl, het schijnt dat de zappi 1 niet meer leverbaar is en zappi 2 zit nog steeds een lange
Dank voor de reacties!
Zou dat even overbruggen met granny en gewoon Zappi nemen.
PS het is kWh (kleine k, grote W en kleine h).
Alfen kun je in de P1 poort steken als het je om dynamic load balancing gaat.HJKJ schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:59:
Even een vraag nl, het schijnt dat de zappi 1 niet meer leverbaar is en zappi 2 zit nog steeds een lange
Dank voor de reacties!
Cunning linguist.
Maar alleen met een moderne meter, niet met 1 die maar eens per 10s een datagram stuurt.Bart ® schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:41:
[...]
Alfen kun je in de P1 poort steken als het je om dynamic load balancing gaat.
Cunning linguist.
Ivm met de lease auto en het gemak dat je dan automatisch het verbruikte stroomverbruik terug gestort krijgt. Met deze opzet kunnen bezoekers ook gebruik van maken.daemonix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:27:
Waarom zou je bij een eigen laadpaal een backoffice abonnement nemen?
PS het is kWh (kleine k, grote W en kleine h).
Ben benieuwd welk prijs de anderen voor zijn kWh berekend. Denk zelf 0.35 cent per kW te vragen.
[ Voor 10% gewijzigd door Fermion op 09-10-2019 21:40 ]
Ik weet niet wat voor auto jij heb maar bij mij een ioniq ontgrendeld hij automatische bij 94% of soms druk ik op de stopknop van de lader. Ik heb ook wel eens gehad dat hij niet los wilde laten dan doe ik de deur opslot en dan weer open . Dan komt hij weer los.
Oostenrijk is wel duur ja ook met Maingau. Hier in Zwitserland is het maar 5 ct duurder met Maingau. Het voordeel van een pasje tegen over een app is best groot. Ik kwam tegelijk met een Tesla man bij een EnbW ik ping met pasje en laden maar . Hij met app hij heeft minuten zitten te klooien kijken op de app en dan weer op de lader paar keer hen en weer toen hij het eindelijk voor elkaar had kwam hij er achter dat hij met type 2 aan het laden was dus weer gestopt en klooien om de ccs sessie te starten. (En wel een Duister die geen Maingau heeft WATtt )
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wat ik ongeveer reken:daemonix schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:57:
De besparing ben je weer kwijt aan de backend kosten. kWh meter is eenvoudiger en net zo goed mits je werkgever daarmee akkoord gaat.
3x 55kWh per week opladen x 0,35 cent is 231 euro per maand (4x week). 0,22 per kW energie kosten, blijft ongeveer 80 euro p/m over. Backend kosten is dan ruimschoots terugverdiend en het gemak van laden en kosten verrekenen.
Als je handmatig opschrijft, hoe doe je dat als je bezoek hebt, stuur je ze dan een tikki?
Alleen laat jij nu je werkgever meer betalen dan je kwijt bent aan je auto. Daarover moet je loonbelasting betalen. Als je dat niet doet (wat waarschijnlijk is) pleeg je simpelweg belastingfraude.Fermion schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:15:
[...]
Wat ik ongeveer reken:
3x 55kWh per week opladen x 0,35 cent is 231 euro. 0,22 per kW energie kosten, blijft ongeveer 80 euro p/m over. Backend kosten is dan ruimschoots terugverdiend en het gemak van laden en kosten verrekenen.
Als je handmatig opschrijft, hoe doe je dat als je bezoek hebt, stuur je ze dan een tikki?
Cunning linguist.
Ik heb dit laadpunt laten installeren. De eerste 2 weken was deze op 1 fase aangesloten, in afwachting van de omzetting naar 3-fasen. Gedurende deze 2 weken werkte het laadpunt prima (op 3.7kW).
Sinds deze week is mijn aansluiting omgezet naar 3 fasen, en is het laadpunt dus ook op 3 fasen aangesloten. Ik krijg nu regelmatig een foutmelding (rode lamp, laden stopt). Soms pas na 30-60 minuten, maar meestal binnen enkele minuten na aansluiten. Een herstart van het laadpunt lost het probleem tijdelijk op, maar dit is niet echt werkbaar.
Helaas kan de installateur pas volgende week terug komen om het probleem te onderzoeken.
Tenzij je zonnepanelen met BTW aftrek hebt gekocht en energieondernemer bent voor de OB.Z___Z schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:28:
35 cent/kWh is ook duurder dan op straat. Zou ik als werkgever niet mee akkoord gaan, want de brandstofvoorschot is hier waarschijnlijk niet op berekend. Op straat betaalt je werkgever namelijk ex btw terwijl je thuis stroom geen btw terug te vorderen is. Dus voor hetzelfde tarief als op straat kan je maximaal 28 cent vragen.
Heb een Kona Electric. Accu was tegen de 80% en de lader (merk Keba) had geen stopknop. Ook geen telefoonnummer o.i.d wat ook de Maingau mdw'er bevreemdde. Uiteindelijk (na 45 minuten) met een of andere combi deur op/dicht knopje autoladen en knopje naast de stekker auto kwam de kabel aan beide zijden los. Bizar dat Maingau geen laadsessie zag, maar blijkbaar achteraf wel kon registreren....evtje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:13:
@Martijn.J
Ik weet niet wat voor auto jij heb maar bij mij een ioniq ontgrendeld hij automatische bij 94% of soms druk ik op de stopknop van de lader. Ik heb ook wel eens gehad dat hij niet los wilde laten dan doe ik de deur opslot en dan weer open . Dan komt hij weer los.
Oostenrijk is wel duur ja ook met Maingau. Hier in Zwitserland is het maar 5 ct duurder met Maingau. Het voordeel van een pasje tegen over een app is best groot. Ik kwam tegelijk met een Tesla man bij een EnbW ik ping met pasje en laden maar . Hij met app hij heeft minuten zitten te klooien kijken op de app en dan weer op de lader paar keer hen en weer toen hij het eindelijk voor elkaar had kwam hij er achter dat hij met type 2 aan het laden was dus weer gestopt en klooien om de ccs sessie te starten. (En wel een Duister die geen Maingau heeft WATtt )
Heb ook nog Eins idd, wellicht dat die wel werkt in Oostenrijk. In Wurzburg helaas niet, terwijl de betreffende laadpaal wel in de app zichtbaar was. Sowieso nog allemaal erg ondoorzichtig en pionieren dat laden in het buitenland. Inmiddels 6 passen verder. Ionity en Fastned werken trouwens super in Duitsland.
Dat lijkt mij wat te kort door de bocht. Zoals @Fermion aangeeft dient het verschil om de backendkosten te dekken. Daarbij lijkt het mij niet onredelijk om de kosten van de infrastructuur ook mee te nemen, zoals gebruik garage, vaste kosten van de aansluiting etc. Het is dan zelfs de vraag of die € 80/mnd wel genoeg is om alle kosten te dekken. En loonheffing betaal je al via de bijtellingBart ® schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:00:
[...]
Alleen laat jij nu je werkgever meer betalen dan je kwijt bent aan je auto. Daarover moet je loonbelasting betalen. Als je dat niet doet (wat waarschijnlijk is) pleeg je simpelweg belastingfraude.
Ik heb een LoLo hangen met Abo. Stel gewoon precies het bedrag in wat ik betaal aan de energieleverancier. Eind van de maand wordt het netjes overgemaakt door New Motion naar mijn prive rekening en daarna wordt het geincasseerd op mijn zakelijke rekening. Krijg ook netjes een factuur elke maand.Fermion schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:24:
Zijn hier ook EV rijders met een eigen slimme laadpaal en een backoffice abonnement? Ben namelijk benieuwd welk bedrag jullie per Kw instellen. Ben zelf bezig met het plaatsen van een laadpaal (Webasto live) en waarschijnlijk een abonnement bij E-Flux (Webasto is nog bezig met het verkrijgen van ondersteuning).
Klopt, maar dan verkoop je de stroom met winst, en moet je dus over de winst belasting betalen. Dat is belast in box 1, wat meer is dan btw betalen.nannoe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:35:
[...]
Tenzij je zonnepanelen met BTW aftrek hebt gekocht en energieondernemer bent voor de OB.
Geld verdienen aan stroom mag niet zonder dit op te geven. Ongeacht je investering aan je infrastructuur.eltron schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Dat lijkt mij wat te kort door de bocht. Zoals @Fermion aangeeft dient het verschil om de backendkosten te dekken. Daarbij lijkt het mij niet onredelijk om de kosten van de infrastructuur ook mee te nemen, zoals gebruik garage, vaste kosten van de aansluiting etc. Het is dan zelfs de vraag of die € 80/mnd wel genoeg is om alle kosten te dekken. En loonheffing betaal je al via de bijtelling.
Als je dat af kunt stemmen met de Belastingdienst... Want ik wil ook wel 100 euro per maand huur rekenen voor gebruik van mijn oprit. Zouden ze erin trappen? Retorische vraag uiteraard.eltron schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Dat lijkt mij wat te kort door de bocht. Zoals @Fermion aangeeft dient het verschil om de backendkosten te dekken. Daarbij lijkt het mij niet onredelijk om de kosten van de infrastructuur ook mee te nemen, zoals gebruik garage, vaste kosten van de aansluiting etc. Het is dan zelfs de vraag of die € 80/mnd wel genoeg is om alle kosten te dekken. En loonheffing betaal je al via de bijtelling.
Cunning linguist.
Maxem is het perfecte product, maar wordt niet meer los verkocht aan particuliere en zit een duur abbonement aan vast.
Wil vooral iets wat ik zelf kan installeren, moet namelijk ook mee verhuizen naar een nieuw huis over een tijdje.
Zo ga ik dat einde dit jaar wel doen naar mijn werkgever/klant.nannoe schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:35:
[...]
Tenzij je zonnepanelen met BTW aftrek hebt gekocht en energieondernemer bent voor de OB.
Dat is een complete EV laad oplossing, ik zoek alleen een stuk load balancing wat samenwerkt met een EV-Box Homeline.
Die kosten heb je sowieso. De garage moet je sowieso betalen, de vaste kosten van je aansluiting ook. Enige waar je over kan mekkeren is de laadpaal maar daar heeft de belasting niks mee te maken. Je mag prima geld verdienen, als je het maar opgeeft als winstbelastingeltron schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
EVBox lijkt tegenwoordig slim laden te hebben. Zie hun website, heb info opgevraagd. Maxem werkt niet samen met EVBox (althans een paar maanden geleden niet).cyspoz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
Dat is een complete EV laad oplossing, ik zoek alleen een stuk load balancing wat samenwerkt met een EV-Box Homeline.
Het lijkt er op dat de laadpaal geen EV-Box wordt maar een ICU Eve Single Pro-Line 3 fase lader. Die heeft alleen P1 poort. Beter dan niets, maar is maar een halve oplossing.
https://evbox.com/nl-nl/producten/smart-charging
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 10-10-2019 11:48 ]
Verwijderd
Jup nog steeds €0,35 per kWh. Vziw werkt iedere pas/Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:35:
Klopt het nog steeds dat de Maingau pas het goedkoopst is bij Fastned? En, zo ja, werkt elke Maingau pas of moet ik daar nog iets voor regelen?
Dat load balancing, zit dat nou in de meterkast? Vraag mij af hoe hij het afgenomen vermogen meer van je huishouden.cyspoz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
Kijk eens op het forum van openWB.decyspoz schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:22:
[...]
Je bent ongeveer 3 jaar bezig. Een slimme laadpaal kost al snel nabij de 3000.- inclusief montage. Backend abonnement zal ongeveer 10 euro bedragen.eltron schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:17:
[...]
Wat betreft belastingen etc... goede opmerking dat iemand maakte. Valt mij mee dat je geen belasting hoeft te betalen op de opgewekte energie van zonnepanelen.
Door de in- of uitgaande stroom te meten en te vermenigvuldigen met de gemeten spanning.Fermion schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:45:
[...]
Dat load balancing, zit dat nou in de meterkast? Vraag mij af hoe hij het afgenomen vermogen meer van je huishouden.
Cunning linguist.
Wolly schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:18:
[...]
Eerste (en laatste) keer bij de lidl heb ik de NewMotion pas gebruikt, ik begrijp dat dit dus wel gewoon gefactureerd gaat worden? Beetje vreemd is hey wel, op de borden bij de paal staat in koeienletters gratis laden en nergens staat iets over een speciAle pas die je binnen moet ophalen.
Is het met die ecotap pas echt 100% gratis?
Kan inmiddels bevestigen dat er 0,00 is berekend door TNM, duurde een beetje lang voor het in mijn App werd getoond. Lidl here I come againHachy schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:10:
[...]
Als de paal daadwerkelijk op het 0-tarief staat ingesteld is het met elke laadpas gratis, ook met de TNM laadpas (ongeacht wat my.newmotion.com aangeeft).
eventueel maal cosinus(phi).Bart ® schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:25:
[...]
Door de in- of uitgaande stroom te meten en te vermenigvuldigen met de gemeten spanning.
App downloaden , account aanmaken. De pas krijg je dan automatische opgestuurd per post. Meer hoef je niet te regelen.Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:35:
Klopt het nog steeds dat de Maingau pas het goedkoopst is bij Fastned? En, zo ja, werkt elke Maingau pas of moet ik daar nog iets voor regelen?
Heb nu een 530e die ik graag aan een paal hang. Zei het niet dat SIXT natuurlijk weer geen laadpaal meelevert.
American Express vraagbaak
Ik heb het vandaag nog even uitgeprobeerd de lader te stoppen (EnBW) ik ging er vanuit net zoals ionity als je op de stopknop drukt dat hij stopt . Maar je hebt gelijk dat je de pas nodig heb om dat te doen.
Vandaag bleef de stekker ook vast zitten bij mij bij Fastned Limburg an der lahn. ( bij een laadfout) .Pas er langs en ging weer laden toen maar gewacht tot de auto hem vrij gaf op 94%.
Ben nu weer thuis was toch een hele ervaring met de ioniq heen en weer naar Zürich. Ik heb hem niet boven de 15 kW op de 100 gekregen . Ik sta er versteld van . Zeker ook nog stukken van 140 op de teller. Maar dat duurt niet al te lang op weg 3 met al die weg onderbrekingen . Best wel rot rij je net lekker moet je weer terug naar 80 km/h . En dan kom je in Holland aan de laatste 100 Km wat je normaal in 1 uur doe heb ik de 3 uur over gedaan . Spits tijd .
Voor thuis bedoel je?Stinger_Ventura schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:44:
Zijn er ook apps/diensten die je kan gebruiken als je maar korte tijd een plug-in auto hebt??
Heb nu een 530e die ik graag aan een paal hang. Zei het niet dat SIXT natuurlijk weer geen laadpaal meelevert.
Nee, publieke laadpaal.
Werkt SMOOV goed? Lijkt er op dat in daar per laadbeurt met de Vedior card kan afrekenen via de smoov app?
American Express vraagbaak
Ben al een stuk wijzer betreft de loadbalancer.
Je meter in de meterkast moet het verbruikte vermogen kunnen meten en doorgeven via de P1 bus, waarschijnlijk RS485 (nog niet geheel duidelijk). Bij mij thuis hebben ze kort geleden geplaatst: ISKRA AM550 SMR 5.0
Je laadpaal moet een over een charge management beschikken. Fabrikant een email gestuurd omdat verder toe te lichten. Webast Live beschikt over charge management en heeft RS485.
Belangrijkste reden voor mij om voor load balancing te gaan, is dat de hoofdstoppen niet doorbranden.
Toelichting (ergens een mooie omschrijving gevonden):
Hoe werkt Home Load Balancing?
HLB zorgt ervoor dat het laadvermogen van de laadpaal zich aanpast aan de hoeveelheid stroom die jouw huis op dat moment verbruikt. Staan vaatwasser, oven en wasmachine aan? Dan gaat de laadsnelheid omlaag. Heb je alleen een nachtlampje branden? Dan laadt je auto dus sneller op. Je zorgt met HLB dat jouw auto op de maximale snelheid oplaadt die de capaciteit op dat moment toelaat.
Die afstemming tussen stroomverbruik van jouw huis en de laadpaal kan dankzij een ‘slimme meter’. In de slimme meter zit een ‘P1-poort’ waar je apparaten zoals laadpunt, zonnepanelen of Toon (slimme thermostaat) op aan kunt sluiten. Via de P1 poort krijgt het laadpunt regelmatig door hoeveel stroom jouw huis verbruikt. De laadpaal past hier vervolgens zijn laadsnelheid op aan. ’s Nachts zul je daardoor bijvoorbeeld sneller opladen dan gedurende de dag. ’s Nachts je auto opladen terwijl je minder andere apparaten aan hebt staan, scheelt bijvoorbeeld veel laadtijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Fermion op 11-10-2019 00:25 ]
Ah waar je laadpaal schrijft bedoel je laadpas!Stinger_Ventura schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:25:
[...]
Nee, publieke laadpaal.
Werkt SMOOV goed? Lijkt er op dat in daar per laadbeurt met de Vedior card kan afrekenen via de smoov app?
Ik zou ze wel even bellen om bovenstaand verhaal te checken, mijn informatie is niet super recent meer.
Super, je eerste stappen in de DIY wereldFermion schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:22:
[...]
Ben al een stuk wijzer betreft de loadbalancer.
Je meter in de meterkast moet het verbruikte vermogen kunnen meten en doorgeven via de P1 bus, waarschijnlijk RS485 (nog niet geheel duidelijk). Bij mij thuis hebben ze kort geleden geplaatst: ISKRA AM550 SMR 5.0
Je laadpaal moet een over een charge management beschikken. Fabrikant een email gestuurd omdat verder toe te lichten. Webast Live beschikt over charge management en heeft RS485.
Belangrijkste reden voor mij om voor load balancing te gaan, is dat de hoofdstoppen niet doorbranden.
Toelichting (ergens een mooie omschrijving gevonden):
Hoe werkt Home Load Balancing?
HLB zorgt ervoor dat het laadvermogen van de laadpaal zich aanpast aan de hoeveelheid stroom die jouw huis op dat moment verbruikt. Staan vaatwasser, oven en wasmachine aan? Dan gaat de laadsnelheid omlaag. Heb je alleen een nachtlampje branden? Dan laadt je auto dus sneller op. Je zorgt met HLB dat jouw auto op de maximale snelheid oplaadt die de capaciteit op dat moment toelaat.
Die afstemming tussen stroomverbruik van jouw huis en de laadpaal kan dankzij een ‘slimme meter’. In de slimme meter zit een ‘P1-poort’ waar je apparaten zoals laadpunt, zonnepanelen of Toon (slimme thermostaat) op aan kunt sluiten. Via de P1 poort krijgt het laadpunt regelmatig door hoeveel stroom jouw huis verbruikt. De laadpaal past hier vervolgens zijn laadsnelheid op aan. ’s Nachts zul je daardoor bijvoorbeeld sneller opladen dan gedurende de dag. ’s Nachts je auto opladen terwijl je minder andere apparaten aan hebt staan, scheelt bijvoorbeeld veel laadtijd.
Je moet dan nog de gegevens van de slimme meter capteren. Kijk daarvoor eens naar de vzlogger (volkzaehler.org), samen met de openWB kan je de laadpaal aansturen en zelfs sonoff wifi modules.
Een rpi zero W (15€) is meestal voldoende voor de aansturing (Linux raspberry PI stretch).
Laadpaal heeft al een WiFi AP aan boord (paal wordt met CAT6a aan het thuisnetwerk verbonden). Mij gaat alleen om de aansturing voor het vermogen dat aan de auto mag worden geleverd (totale vermogen - verbruikte vermogen huishouden = overgebleven vermogen voor de auto). Ik wacht even op de response van de leverancier af. Ik hoop juist geen DYI te gaan te gebruiken, ivm garanties en verzekeringen. Als een hoofdzekering doorbrandt, dan wil ik schuldige kunnen aanwijzen en niet mijzelf omdat ik ergens in het script een comma ben vergetenbruneelm schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:16:
[...]
Super, je eerste stappen in de DIY wereld
Je moet dan nog de gegevens van de slimme meter capteren. Kijk daarvoor eens naar de vzlogger (volkzaehler.org), samen met de openWB kan je de laadpaal aansturen en zelfs sonoff wifi modules.
Een rpi zero W (15€) is meestal voldoende voor de aansturing (Linux raspberry PI stretch).
Je kan nooit genoeg flux gebruiken
[ Voor 7% gewijzigd door Fermion op 11-10-2019 10:12 ]
Zo die kennis is ook weer geweestJeroenE schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:37:
[...]
Al je groepen zitten nu op 1 fase. Die moeten verdeeld worden over de 3 nieuwe fasen. Dan moet de bedrading aangepast worden. Waarschijnlijk ook een nieuwe hoofdschakelaar die 3 fasen schakelt in plaats van 1. Verder ligt het aan wat je precies hebt. De kans bestaat dat je ook extra aardlekschakelaars nodig hebt.
Maar dat kan je kennis beter komen bekijken en vertellen, lijkt mij.
Vroeg zich alleen wel af of hij 3- of 4-polig (+0) moest installeren...
Moet de laadpaal achter een aparte aardlek btw?
Aanvraag voor verzwaring van 1x35A naar 3x25A ook de deur uitgedaan (geschatte kosten Stedin €295 incl BTW), richtdatum is 9 t/m 13 december.
Gisteren ook de mail gehad van Eneco eMobility voor de installatie van het laadpunt (uitbesteed door LM), een Alfen Pro Line. Home load Balancing kost idd weer €150 incl BTW extra maar we zien wel waar die factuur terecht komt
Wel even gebeld met eMobility maar die aanvraag gewoon de deur uit gedaan want die hebben nu ook 5-8 weken tijd nodig (het schijnt toch wel erg druk te zijn

Installatie gebeurt ook gewoon voordat Stedin is geweest en daarna kunnen ze op afstand verhogen vertelde de lieve mevroi mij aan de telefoon
Al met al toch nog flink wat werk maar zo blijven we bezig
Het volgende betekend (hoop ik) dat ik geen extra apparatuur (Raspberry) hoef tussen te plaatsen.Fermion schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:09:
[...]
Laadpaal heeft al een WiFi AP aan boord (paal wordt met CAT6a aan het thuisnetwerk verbonden). Mij gaat alleen om de aansturing voor het vermogen dat aan de auto mag worden geleverd (totale vermogen - verbruikte vermogen huishouden = overgebleven vermogen voor de auto). Ik wacht even op de response van de leverancier af. Ik hoop juist geen DYI te gaan te gebruiken, ivm garanties en verzekeringen. Als een hoofdzekering doorbrandt, dan wil ik schuldige kunnen aanwijzen en niet mijzelf omdat ik ergens in het script een comma ben vergeten
Je kan nooit genoeg flux gebruiken
(disclaimer: Ik heb geen enkele belang in dit merk dan alleen uit het oogpunt van een gebruiker)
Stapje verder, moest zelf een ander document voor openen, goed nieuws tot zover wat betreft het support vanuit de laadpaal (vendor is mee aan de slag), maar nu de meter nog:
Zou het allemaal zo simpel zijn, alleen een extra draadje van de laadpaal naar de meter?
https://webasto-charging....figuration_Live_DE_EN.pdf
(pagina 20)
External Meter Support – Using an external electricity meter to support the load management
The Webasto Live supports the integration of an external default value for the local load management. To do this, connect the external meter to the master charging station for the load management using the external Modbus connection and configure the external measuring device with the following parameters. Ensure correct polarity of the connection:
Parameter | Value |
device ID | 2 |
Baudrate | 9600 |
parity | Even |
stop bit | 1 |
word length | 8 |
Polarity | D and /D |
Termination | Yes |
Contact the manufacturer of the electricity meter for details on configuring the parameters of the external measuring device.
Default Value: Off
[ Voor 6% gewijzigd door Fermion op 11-10-2019 11:41 ]
Heb je bij de Zappi een RFID pas? Of een andere manier om het laadpunt te vergrendelen?
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
En wat nou als die daar gewoon voor betaalt terwijl jouw zonnepanelen superduper groene stroom produceren? Zou daar gewoon een ICU Alfen neerzetten, aangezien je 'm zo publiek neerzet.Whuzz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:38:
Die wil ik dan uiteraard niet zomaar van mijn laadpaal gebruik laten maken
Heb je bij de Zappi een RFID pas? Of een andere manier om het laadpunt te vergrendelen?
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.