[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.884 views

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Elmar1982 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:35:
Even een vraag. Als je leaseauto besteld is (EV) ga je kijken natuurlijk voor een laadpaal kijken.
Maar hoe werkt dit?

Ik kan er 1 aanschaffen voor 60 euro per maand op mijn eigen parkeerplek. Gebruiken ze dan jouw elektriciteitsnet en moet jij dit gewoon bij je leverancier aftikken, wat je zelf kan declareren bij de leasemaatschappij?

Of wordt dit op het net van de gemeente aangesloten met een pas die direct bij de leasemaatschappij verrekend wordt?

Ik heb een eigen parkeerplek maar wel op een hofje, dus niet echt direct naast de deur.
In mijn geval zal de paal geleverd worden door NewMotion (Shell) en zij leveren een slimme paal die zelf de afgegeven stroom bijhoudt en factureert deze aan mijn werkgever. Deze zal de kosten overmaken aan de eigenaar van de energiemeter (in mijn geval mijn huisbaas/VVE).

Hoe dat bij jou geregeld is, kun je navragen bij de leasemaatschappij.

Maar aangezien jouw parkeerplaats (ver) van je eigen meterkast ligt, zal dit misschien wel een publieke paal moeten worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Room42 op 22-11-2018 13:46 . Reden: Toch maar even gequote i.v.m. nieuwe pagina ;-) ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:38
Room42 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:43:
[...]

In mijn geval zal de paal geleverd worden door NewMotion (Shell) en zij leveren een slimme paal die zelf de afgegeven stroom bijhoudt en factureert deze aan mijn werkgever. Deze zal de kosten overmaken aan de eigenaar van de energiemeter (in mijn geval mijn huisbaas/VVE).

Hoe dat bij jou geregeld is, kun je navragen bij de leasemaatschappij.

Maar aangezien jouw parkeerplaats (ver) van je eigen meterkast ligt, zal dit misschien wel een publieke paal moeten worden.
word deze dan aangesloten bij mij in de meterkast?

Zeekr X Long range Mist Grey

• Room42
  • Niet online
Elmar1982 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:31:
[...]

Wordt deze dan aangesloten bij mij in de meterkast?
Nee, bij mijn huisbaas, op de centrale meterkast. Hoe dat bij jou gaat gebeuren weet ik niet. Dat moet je dus even bij je leasemaatschappij of werkgever vragen. Moet jij hem zelf regelen of komt ie in de lease-overeenkomst?

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 22-11-2018 14:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Elmar1982
Lease gaat ook via NewMotion, heb hun een mail gestuurd of het mogelijk is om op mijn terrein een paal te plaatsen

• Room42
  • Niet online
Elmar1982 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:29:
Lease gaat ook via NewMotion, heb hun een mail gestuurd of het mogelijk is om op mijn terrein een paal te plaatsen.
Zij zullen dan waarschijnlijk voorstellen om een schouw te doen, a 95 euro (dacht ik) excl. BTW. Dan komt de BAM (hun installatie-partner) kijken of het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kijk, kreeg net een update van de solar edge app binnen, iets over ev charging. blijkt dat ze al hebben ( bijna dan , 1fase nu maar) wat logisch lijkt
https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/
dan wachten op 3 fase en we zijn binnen!

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
https://www.facebook.com/...92719314/739400689729039/
Zag dit voorbij komen en hier wordt gesproken over een Zappi 3 fase lader. Dit zou een goede aanvulling zijn op hun productgamma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Wat zouden jullie doen, je gaat bijv leasen voor 4 jaar. Laad je dan en paal installeren op je prive terrein (als dat kan) maar na 4 jaar heb je hem waarschijnlijk toch niet meer nodig. En dan staat er en laadpaal waar je niets mee kan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ha! Natuurlijk kan je wel nog wat mee. Je zal hoogstwaarschijnlijk namelijk nooit meer terug naar een 'ruftende' ICE willen (vrij naar Hachy). Enerzijds omdat de belasting daarop keihard omhoog gaat (in lijn met de Rijksdoelstellingen), anderzijds omdat het simpelweg stukken oncomfortabeler rijdt. En tot slot: omdat de prijzen van EVs verder zullen zakken. Dus die paal staat daar precies goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Ja misschien wel, heb geen zin om mijn hele tuin weer open te laten gooien om de kabels er weeruit halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zou zelfs kunnen overwegen om er een 3-fase 32A paal te laten plaatsen (of in elk geval de bekabeling ervoor), de kans is idd groot dat je na 4 jaar weer een andere EV wilt en tegen die tijd kun je een 1-fase auto waarschijnlijk niet echt serieus meer nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Maar over 4 jaar is een EV 22% bijtelling dus eigenlijk zie ik het nut er dan niet echt van in puur financieel dan. Maar goed het is nooit verkeerd om er 1 te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2mCwV9G.jpg
De eerste keer dat ik met de elektrische scooter bij een openbare gelegenheid ingeplugd heb. Jammer dat ik nog nergens een lijst heb kunnen vinden van bedrijven/locaties die zo iets aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Daar zijn wel kaarten van.
O.a. https://www.fietsnetwerk.nl/fietsoplaadpunten/
Maar je kunt bv. ook op Chargemap zoeken op Schuko laadplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-07 15:21

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:23:
https://www.facebook.com/...92719314/739400689729039/
Zag dit voorbij komen en hier wordt gesproken over een Zappi 3 fase lader. Dit zou een goede aanvulling zijn op hun productgamma!
Dat zou goed nieuws zijn als die er eindelijk is! Dat waren ze namelijk al een tijdje van plan. Maar waar zie jij dan dat hij 3-fase is? screenshotje? (Ik krijg zelf steeds van die annoying pop-overs 'kom ook op facebook' e.d. dus ik heb niet superlang gezocht.)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 103% gewijzigd door _eLMo_ op 29-11-2018 13:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Yoade75 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:15:
Daar zijn wel kaarten van.
O.a. https://www.fietsnetwerk.nl/fietsoplaadpunten/
Maar je kunt bv. ook op Chargemap zoeken op Schuko laadplaatsen.
Chargemap mag ik niet op klikken zonder een account aan te maken dus kan ik weinig over zeggen. Lijkt veel op te staan, maar weinig 3kw palen (heb een 200W lader dus snelladers zijn sowieso overbodig)

Fietsnetwerk lijkt zeer incompleet.

https://www.fietsoplaadpunten.nl/ lijkt ook zeer incompleet.

Ecotap heeft een kaart van hun eigen laadpalen maar als ik op google maps ga kijken kan ik de meeste niet terugvinden, en alles behalve de fiets-paaltjes is betaald (en die staan ook niet apart gelabeld ofzo)

Oplaadpunten.nl heeft alleen Type 2 auto oplaadpunten

ANWB heeft een lijst van bedrijven waar je met een e-bike terecht kan (maar waar je dan eerst een kopje overpriced koffie moet drinken om voor 10 cent aan elektriciteit te mogen tanken)

Ik denk dat ik gewoon zelf ga zoeken in de fisieke wereld, want dit schiet nog niet echt op met de kaarten. Oh, en dat ik ga kijken voor een snellere lader wanneer ik de accu's in m'n scooter upgrade naar iets wat ook een beetje snellaadbaar is, meerdere uren moeten wachten om 20 km bereik te vullen is een beetje crappy, tenzij je hooguit 20 km rijd naar een locatie en daar sowieso al meer dan een paar uur ging zijn. (woon-werkverkeer bijvoorbeeld.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
Hachy schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:08:
[...]

Dat zou goed nieuws zijn als die er eindelijk is! Dat waren ze namelijk al een tijdje van plan. Maar waar zie jij dan dat hij 3-fase is? screenshotje? (Ik krijg zelf steeds van die annoying pop-overs 'kom ook op facebook' e.d. dus ik heb niet superlang gezocht.)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z2ijhx.png
Zie bovenstaande ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vandaag weer een interessante ervaring met laden onderweg. Voor mijn woon-werk verkeer laad ik mijn ZOE 22 kWh altijd thuis op. Verder heb ik een paar keer bij een Allego snellader geladen en dat ging altijd goed.

Vandaag moest ik naar de Makro in Nuth. In dit weer iets te ver om zonder te laden heen en terug te rijden. Volgens Chargemap hebben ze geen laadpunt daar, dus had ik gepland op de terugweg even bij een snellader te stoppen.
Toen ik aankwam bij de Makro was ik plezierig verrast dat er wel een laadpunt was (2 aansluitingen Evbox, toegevoegd op Chargemap maar nog niet publiek zichtbaar). Dit zou de eerste keer zijn dat ik bestemmingsladen gebruik. Helaas kreeg ik de ZOE met geen mogelijkheid aan het laden. Controle ging goed, maar zodra hij daadwerkelijk begon met laden viel hij direct in storing. Dit bleef zich steeds herhalen. Opnieuw aansluiten en ook het andere aansluitpunt mochten niet helpen. Dan maar terug naar het oorspronkelijke plan.
Op de terugweg stopte ik bij Fastned Swentibold, aangezien ik die ook wel eens wilde proberen en dit is de enige snellader direct aan de snelweg op mijn route. De eerste lader zei nadat ik hem had ingestoken en de auto weer lang nodig had voor controle dat de AC-aansluiting buiten gebruik was. Dan maar naar de tweede. Die ging in eerste instantie ook fout (blauw/roze knipperende neus), maar bij een tweede poging startte hij gelukkig wel. De problemen met Fastned en ZOE lijken dus nog niet echt opgelost.
Thuis heb ik overigens geen enkel probleem, 10-20 sec na insteken begint de auto daadwerkelijk te laden, ook vanavond. Dat is met een zelfbouw 3x14 A laadpaal o.b.v. OpenEVSE.

Volgende keer ga ik wel weer gewoon naar Allego, bijvoorbeeld Van der Valk Urmond. Volgens mij is daar trouwens een groot laadplein in aanbouw/deels opgeleverd.

Ook zie ik bij Maingau mijn laatste twee laadsessies niet in mijn account, terwijl de eerste daarvan ongeveer een maand oud is. Ik vind het best als ze niet verschijnen, maar toch vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door StefSybo op 25-11-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
StefSybo schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:04:
Vandaag weer een interessante ervaring met laden onderweg. Voor mijn woon-werk verkeer laad ik mijn ZOE 22 kWh altijd thuis op. Verder heb ik een paar keer bij een Allego snellader geladen en dat ging altijd goed.

Vandaag moest ik naar de Makro in Nuth. In dit weer iets te ver om zonder te laden heen en terug te rijden. Volgens Chargemap hebben ze geen laadpunt daar, dus had ik gepland op de terugweg even bij een snellader te stoppen.
Toen ik aankwam bij de Makro was ik plezierig verrast dat er wel een laadpunt was (2 aansluitingen Evbox, toegevoegd op Chargemap maar nog niet publiek zichtbaar). Dit zou de eerste keer zijn dat ik bestemmingsladen gebruik. Helaas kreeg ik de ZOE met geen mogelijkheid aan het laden. Controle ging goed, maar zodra hij daadwerkelijk begon met laden viel hij direct in storing. Dit bleef zich steeds herhalen. Opnieuw aansluiten en ook het andere aansluitpunt mochten niet helpen. Dan maar terug naar het oorspronkelijke plan.
Op de terugweg stopte ik bij Fastned Swentibold, aangezien ik die ook wel eens wilde proberen en dit is de enige snellader direct aan de snelweg op mijn route. De eerste lader zei nadat ik hem had ingestoken en de auto weer lang nodig had voor controle dat de AC-aansluiting buiten gebruik was. Dan maar naar de tweede. Die ging in eerste instantie ook fout (blauw/roze knipperende neus), maar bij een tweede poging startte hij gelukkig wel. De problemen met Fastned en ZOE lijken dus nog niet echt opgelost.
Thuis heb ik overigens geen enkel probleem, 10-20 sec na insteken begint de auto daadwerkelijk te laden, ook vanavond. Dat is met een zelfbouw 3x14 A laadpaal o.b.v. OpenEVSE.

Volgende keer ga ik wel weer gewoon naar Allego, bijvoorbeeld Van der Valk Urmond. Volgens mij is daar trouwens een groot laadplein in aanbouw/deels opgeleverd.

Ook zie ik bij Maingau mijn laatste twee laadsessies niet in mijn account, terwijl de eerste daarvan ongeveer een maand oud is. Ik vind het best als ze niet verschijnen, maar toch vreemd.
Welke software versies heb je in je Zoe? Ouder dan maart 2018 ?
AC buiten gebruik van 1 fastned lader lijkt me geen Zoe verstoring.

Waarschijnlijk in Nuth heb je een EV-box met firmware ouder dan 2018 i.c.m. Zoe firmware 2016 (dat kan problemen opleveren op 3-fase qua startvermogen).
Wat je ook nog eens tegenkomt is dat op zo'n EV-box een bepaalde setting niet goed staat, dit lossen ze dan met 1 telefoontje op.

Ik had laatst een EV-box die wel met op 3-fase stond ingesteld maar waarvan maar 1 fase was aangesloten. Dat vind mijn Zoe ook niet leuk, op deze variant kan ik met een normale 3-fase kabel niet laden maar op een simpel 1-fase kabeltje wel. Ik heb een 4m 1-fase kabel een keer gekocht voor dat soort hobby-paaltjes die je her en der nog wel eens tegenkomt (en omdat die een stuk lichter en makkelijker hanteerbaar is bij gelegenheden waarbij 3,7kW voldoende is)

Kortom de Zoe is gevoelig; ja dat klopt, maar vrijwel alle problemen die je hebt komen vaker voor en zijn voor 99% lader-gerelateerd. Slecht of verkeerd aangesloten, , lekspanning tussen aarde en de nul, slechte aarding, zulk soort dingen. Wat helpt is elke keer weer EV-box bellen. Bij diverse ev-boxen waar ik voorheen niet kon laden kon dat na een telefoontje plots wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:40:
[...]

Waarschijnlijk in Nuth heb je een EV-box met firmware ouder dan 2018 i.c.m. Zoe firmware 2016 (dat kan problemen opleveren op 3-fase qua startvermogen).
Wat je ook nog eens tegenkomt is dat op zo'n EV-box een bepaalde setting niet goed staat, dit lossen ze dan met 1 telefoontje op.

Ik had laatst een EV-box die wel met op 3-fase stond ingesteld maar waarvan maar 1 fase was aangesloten. Dat vind mijn Zoe ook niet leuk, op deze variant kan ik met een normale 3-fase kabel niet laden maar op een simpel 1-fase kabeltje wel. Ik heb een 4m 1-fase kabel een keer gekocht voor dat soort hobby-paaltjes die je her en der nog wel eens tegenkomt (en omdat die een stuk lichter en makkelijker hanteerbaar is bij gelegenheden waarbij 3,7kW voldoende is)

Kortom de Zoe is gevoelig; ja dat klopt, maar vrijwel alle problemen die je hebt komen vaker voor en zijn voor 99% lader-gerelateerd. Slecht of verkeerd aangesloten, , lekspanning tussen aarde en de nul, slechte aarding, zulk soort dingen. Wat helpt is elke keer weer EV-box bellen. Bij diverse ev-boxen waar ik voorheen niet kon laden kon dat na een telefoontje plots wél.
Tja veel laadpalen, en al helemaal EV-Box is gewoon een voorbeeld van een onvolwassen markt met nog minder volwassen producten. Overigens mag Renault/Continental zich ook wel kapot schamen dat ze een auto hebben afgeleverd die in zo veel scenario's die volledig binnen de standaarden vallen niet laden. De minimum startstroom van 12.5A is natuurlijk een giller van jawelste.

@StefSybo ik neem aan dat je een Q versie van de Zoë hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-07 10:28
Laadproblemen waren met mijn Q210 eerder regel dan uitzondering.. ook na laatste software updates vanuit Renault (netjes gedaan onder garantie trouwens).

Blij dat ik nu de Ioniq heb, nog geen enkel probleem gehad, overal laden (alleen mis ik de 3-fase lader van de Zoe wel)..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:55:
[...]

Tja veel laadpalen, en al helemaal EV-Box is gewoon een voorbeeld van een onvolwassen markt met nog minder volwassen producten. Overigens mag Renault/Continental zich ook wel kapot schamen dat ze een auto hebben afgeleverd die in zo veel scenario's die volledig binnen de standaarden vallen niet laden. De minimum startstroom van 12.5A is natuurlijk een giller van jawelste.

Nou dat ligt wel iets genuanceerder, de standaard zegt 8A en daar hield Renault zich ook aan. tm 2015. Pas in latere firmwares is het minimum startvermogen naar 13A gegaan wat alleen in Nederland voor problemen zorgde vanwege die rare aansluitwaardes hier en budgetbesparing door CPO's die 2 sockets op een 3x25A aansluiting exploiteren.

Toen hebben ze na veel discussie dit weer teruggedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:07:
Je zou zelfs kunnen overwegen om er een 3-fase 32A paal te laten plaatsen (of in elk geval de bekabeling ervoor), de kans is idd groot dat je na 4 jaar weer een andere EV wilt en tegen die tijd kun je een 1-fase auto waarschijnlijk niet echt serieus meer nemen. ;)
Ik heb een newmotion laadpaal die op 1 fase is aangesloten, maar ze hebben wel een 3 fase grondkabel gelegd. De monteur van Bam vertelde dat Newmotion (als enige?) altijd een 3-fase kabel laat leggen ongeacht of deze wel of niet gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 16:35
Zo zaterdag middag weer teruggekomen van een lang weekend naar Disneyland. Was de 3e keer Parijs dit jaar met de Ioniq dus toch wat minder gespannen en meer relaxed op weg. Op de heenweg wel 5 laadstops nodig i.p.v. 4 i.v.m. met de kou het was in Frankrijk op de heenweg rond het vriespunt en dat vind je accu niet leuk. Met 110 km/h er respectievelijk 9 uur en 8,5 uur over gedaan, viel niet tegen.

Ik moet zeggen Sodetrel heeft zijn leven gebeterd, alle Corri-Door laders langs de A1 waren werkzaam dus je hebt dan gewoon elke ~80 km een snellader, nou ja snel je mag in Frankrijk nog steeds blij zijn met ~34 kW ongeveer dus dat is jammer. Bij Disney zelf geparkeerd op het parkeerterrein van Val 'D Europe, wat gratis is i.t.t. de 30 euro per dag! op het Disney parkeerterrein en dan 1 halte met de trein. Op het in mense parkeerterrein zijn 4 gratis laadpunten (2x Type 2, 2x Schuko) dus je moet er 's ochtends vroeg bij zijn. Eerste keer moet je registreren via een app, maar daarna herkent hij je auto automatisch. Had diezelfde paal ook van de zomer al gebruikt dus nu gewoon inpluggen en 's avonds bij terugkomst een volle auto.

Alleen op de terugweg één kapotte snellader gehad, notabene in Nederland! De Allego paal in Oosterhout bij het Tulip Hotel weigerde dienst (eigenlijk moeten ze deze ook weghalen want hij staat al op een k*t plek met keien ernaast zodat je met een Ioniq al niet knap kan parkeren).

Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/192370/20180717_201750_HDR.jpg

Dus met 19 km range heel zachtjes doorgetuft naar Fastned Schoonhoven op de A59 en daar met 6% lading aangekomen. De mogen wat dat betreft nog wel een Fastned openen aan de A16 bij Hazeldonk Oost en West wat mij betreft, beter Nederland binnen komen is er dan niet bij. Enige waar ik nu nog op wacht is een goedkope laadpas voor die Corri-Door laders om het echt ideaal te maken, maar ik mag niet klagen. >:)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hachy schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:40:
[...]

Dank je voor de uitleg, volgende keer dus EV-box bellen. De softwareversie van de Zoe zou ik na moeten kijken. Voordat ik de auto kocht in april dit jaar is hij wel bij de dealer geweest, maar of ze toen geüpdatet hebben weet ik niet.
Dat is wel vreemd, in het J1772 protocol communiceert de paal toch helemaal niet met de auto hoeveel fases er zijn aangesloten? Ik vermoed eerder dat de extra fases wel waren aangesloten maar niet op de juiste manier, misschien allemaal doorgelust?
GoldenSample schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:55:
Ja, Q210 uit oktober 2013.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:03:
[...]

Nou dat ligt wel iets genuanceerder, de standaard zegt 8A en daar hield Renault zich ook aan. tm 2015. Pas in latere firmwares is het minimum startvermogen naar 13A gegaan wat alleen in Nederland voor problemen zorgde vanwege die rare aansluitwaardes hier en budgetbesparing door CPO's die 2 sockets op een 3x25A aansluiting exploiteren.

Toen hebben ze na veel discussie dit weer teruggedraaid.
Tja dit is inho een typisch geval van lekker wat anders doen dan je afgesproken hebt en vervolgens op een ander kwaad worden. Het Startvermogen is overigens niet in de firmware ingesteld op minimum 12.5A of hoger, nee dat is een gevolg van de combi interne laadhardware & de software matige aansturing.

De mooiste grap is nog wel dat je met je huisaansluiting, als je bijvoorbeeld obv. De P1 poort je lader terugregeld ook gewoon de piesang bent, kom je thuis en staan je oven & waterpomp aan, start je auto de laadsessie niet.

Verder zorgt die 'gekke' aansluitwaarde er straks waarschijnlijk er wel voor dat je je iets minder (snel) blauw gaat betalen aan een (ongetwijfeld) toekomstige piekbelasting heffing. Maar ik snap dat doen alsof het in Nederland allemaal verschikkelijk/belachelijk is wat fijner voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Davidshadow13 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:25:
Eerste keer moet je registreren via een app, maar daarna herkent hij je auto automatisch. Had diezelfde paal ook van de zomer al gebruikt dus nu gewoon inpluggen en 's avonds bij terugkomst een volle auto.

[...]

Enige waar ik nu nog op wacht is een goedkope laadpas voor die Corri-Door laders om het echt ideaal te maken, maar ik mag niet klagen. >:)
Geen KiWhi-pas (Easytrip.fr)? Volgens mij werkt die bij de meeste Franse laders. Qua prijzen weet ik niet zo goed wat die doet - bij m'n vader in de buurt is het via het département geregeld. Best raar: 3,50 bij inklikken van de lader en dan 4 cent per minuut (en als lokaal abonnee: 2,50 euro en 3 ct/min) - en dat soort prijzen niet eens op een snellader, 11 of 22 kW paaltjes. Van 23:00 uur tot 06:00 uur kost het trouwens geen geld per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 16:12
Even het volgende dilemma..
Asking for a friend (maar dan ook echt) Gesprek kwam omdat ik een laadkabel in de bosjes zag liggen....

De buren kopen een EV maar hebben geen mogelijkheid om op eigen terrein te laden, de gemeente schrijft voor dat er dan een paal aangevraagd dient te worden en dat je openbaar moet laden.
De buren leggen netjes een kabeltje onder de tuin en stoep door naar een parkeervak vlak voor het huis zodat ze toch kunnen laden.
Mag niet, begrijp ik wel. maar nu het dilemma:

Er zijn weinig parkeerplekken in de straat want blauwe zone, ieder huishouden heeft 1 parkeervergunning, en deze vergunning staat op naam van de ICE car van de buren, de EV is de 2e auto, de buren zijn aagesproken op het gedrag (andere buren moeten nu hun eerste auto ergens ver weg parkeren), wat zou je doen... Ga je klikken bij de gemeente?

Ik begrijp echt dat je zo veel mogelijk thuis wilt laden, maar deze problemen had je volgens mij ook al zien aankomen voor je de auto kocht, saillant detail is dat de buurvrouw een familielid heeft in dezelfde straat met ook een EV en hetzelfde verhaal, ook 2e auto, ook ingegraven illegale aansluiting.
Tegen buurtbewoners zeggen ze dat het een elektraplek is en dat Tesla de aansluiting heeft gemaakt dus dat het allemaal legit is...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:33

knakworst

Get more sats!

Het is illegaal, dus gewoon met je ICE parkeren als er geen plek is binnen een beperkte actieradius verderop. Als de illegale stekkeraar gaat klagen, gemeente inlichten. Ik heb sympathie als er geen openbare laadpaal te krijgen is, maar als dat wel kan, gewoon parkeren met de ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 16:57
Als niemand er last van zou hebben zou ik niks ondernemen maar als ze meerdere regels aan hun laars lappen wordt het woongenot van de buren aangetast. Hoe ligt de stoep er nu bij? Telsa legt volgens mij zelf geen palen aan dus dat klopt al niet. Dat een onderaannemer iets in opdracht doet van de klant of Tesla betekent niet dat het volgens het boekje gaat.

Ikzelf woon in het centrum van Amsterdam en kan mij niks voorstellen bij een plek voor de deur dus wat voor hen 'ver weg parkeren' is zal in mijn boekje wel meevallen.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Zetten ze de ICE wel verder weg? Want dan zou je nog kunnen zeggen dat ze voor 1 vergunning 1 auto in het gebied hebben staan, en dat is in de geest van de vergunning.
Hebben ze beiden auto's in het gebied dan zou ik gewoon gaan klikken na ze te waarschuwen, dan pikken ze dus plek in van mensen met een vergunning in het gebied maar nu niet meer kunnen parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Nee de ICE staat OOK voor de deur, dus er is altijd een buur die verderop mag parkeren.
En de "verlengde huisaansluiting" is gewoon zelf gedaan, is geen paal, is een losse kabel waar het einde van verstopt zit in de bosjes.

Als een bedrijf als Tesla dit had gedaan hadden ze bij de gemeente een vergunning aangevraagd en niet gekregen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Philos31 probleem zou deels opgelost zijn als ze de vergunning van de ICE overzetten naar de EV dan toch? Mogen ze überhaupt die EV in de blauwe zone parkeren?
Ben blij dat ik niet in een grote stad woon.. :P

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-11-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ja, dat zou natuurlijk het hele probleem voor de buren weg nemen, maar wat ik hoorde waren ze het niet van plan. Of misschien is het niet zo makkelijk, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Philos31 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:57:
Ja, dat zou natuurlijk het hele probleem voor de buren weg nemen, maar wat ik hoorde waren ze het niet van plan. Of misschien is het niet zo makkelijk, dat weet ik niet.
Tja, makkelijk of niet. Dit hadden ze al kunnen inschatten voordat ze een EV kochten. De oplossing ligt voor de hand. Dus leg ze nog eens voor dat ze hun vergunning moeten omzetten naar de EV. En als het na een paar weken niet is verbeterd zou ik het gaan melden. Wat ze nu doen is asociaal.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Glewellyn schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:15:
[...]

Tja, makkelijk of niet. Dit hadden ze al kunnen inschatten voordat ze een EV kochten. De oplossing ligt voor de hand. Dus leg ze nog eens voor dat ze hun vergunning moeten omzetten naar de EV. En als het na een paar weken niet is verbeterd zou ik het gaan melden. Wat ze nu doen is asociaal.
Ik heb m'n mond gehouden over de ingegraven kabel tegen m'n vrienden, maar ik zal ze eens wat meer informatie geven en ze dan ook vertellen dat ze de gemeente kunnen laten handhaven als de buren echt niet voor rede vatbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:04:
[...]

Tja dit is inho een typisch geval van lekker wat anders doen dan je afgesproken hebt en vervolgens op een ander kwaad worden. Het Startvermogen is overigens niet in de firmware ingesteld op minimum 12.5A of hoger, nee dat is een gevolg van de combi interne laadhardware & de software matige aansturing.

De mooiste grap is nog wel dat je met je huisaansluiting, als je bijvoorbeeld obv. De P1 poort je lader terugregeld ook gewoon de piesang bent, kom je thuis en staan je oven & waterpomp aan, start je auto de laadsessie niet.

Verder zorgt die 'gekke' aansluitwaarde er straks waarschijnlijk er wel voor dat je je iets minder (snel) blauw gaat betalen aan een (ongetwijfeld) toekomstige piekbelasting heffing. Maar ik snap dat doen alsof het in Nederland allemaal verschikkelijk/belachelijk is wat fijner voelt.
Nou ja ze hebben clearly niet nagedacht wat dat voor landen zou betekenen die fases afzekeren op 12.5A. Maar het is gewoon een feit dat dit wel een typisch Nederlands verschijnsel is. Het is goed dat ze daar na een jaar klagen en prutsen uiteindelijk toch op teruggekomen zijn en het hebben teruggedraaid.

Uiteraard hielden ze zich zeker niet aan de standaard maar dit hadden ze waarschijnlijk niet voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Laatst online: 22:14

3_s

@Philos31 Gewoon consequent uw eigen auto gaan opladen :).

Ik weeg bij zoiets af hoeveel last ik er zelf van heb. In dit geval wel (of uw vriend, dan), dus zou ik actie ondernemen. Eerst praten, dan klikken. Niet zozeer die aansluiting, wel de vergunning.

Ivm aansluiting: ik kan niet inschatten hoe illegaal dat is. Als die kabel uit hun huis in hun voortuin ligt, is er dan een overtreding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
3_s schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:37:
@Philos31 Gewoon consequent uw eigen auto gaan opladen :).

Ik weeg bij zoiets af hoeveel last ik er zelf van heb. In dit geval wel (of uw vriend, dan), dus zou ik actie ondernemen. Eerst praten, dan klikken. Niet zozeer die aansluiting, wel de vergunning.

Ivm aansluiting: ik kan niet inschatten hoe illegaal dat is. Als die kabel uit hun huis in hun voortuin ligt, is er dan een overtreding?
Het probleem is dus dat praten gewoon niet helpt, ze blijven 2 plekken innemen.
De situatie van de kabel is: Onder voortuin door, onder trottoir door, onder bosjes door naar parkeerplek.
En inderdaad, klikken is ook weer zoiets, maar kom dan ook je buren tegemoet.
Grappig is het argument; Tesla heeft het aangelegd dus nu mag ik hier parkeren, en de buren hebben geen verstand van EV's dus die slikken dat voor zoete koek.

Ik kom op bezoek en zie direct de kabel liggen (je let op dat soort dingen) en vraag er naar en krijg gelijk een hele bak met frustratie over me heen..... En ik weet precies wat wel en niet mag. En ik begrijp beide kanten, maar idd zet dan je ICE ergens anders.

Als er straks wat meer ev's zijn denk ik dat we nog wel eens een rijdende rechter uitzending gaan krijgen, ruzie om een paal, of om een parkeerplek. Ik zie het wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Laatst online: 22:14

3_s

Als ik het goed heb, is de frustratie niet zozeer de kabel, dan wel de twee parkeerplaatsen?
Is er bij de gemeente geen contactpersoon over hoe je daarmee moet omgaan?
(echt geen idee: ik ben Belg met eigen garage, nooit die problematiek gehad :))

Misschien beginnen met de anderen daar op te voeden: Tesla doet zoiets niet en heeft niets te zeggen over parkeerwetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-07 21:00
Philos31 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:36:
[...]

Het probleem is dus dat praten gewoon niet helpt, ze blijven 2 plekken innemen.
De situatie van de kabel is: Onder voortuin door, onder trottoir door, onder bosjes door naar parkeerplek.
En inderdaad, klikken is ook weer zoiets, maar kom dan ook je buren tegemoet.
Grappig is het argument; Tesla heeft het aangelegd dus nu mag ik hier parkeren, en de buren hebben geen verstand van EV's dus die slikken dat voor zoete koek.

Ik kom op bezoek en zie direct de kabel liggen (je let op dat soort dingen) en vraag er naar en krijg gelijk een hele bak met frustratie over me heen..... En ik weet precies wat wel en niet mag. En ik begrijp beide kanten, maar idd zet dan je ICE ergens anders.

Als er straks wat meer ev's zijn denk ik dat we nog wel eens een rijdende rechter uitzending gaan krijgen, ruzie om een paal, of om een parkeerplek. Ik zie het wel gebeuren.
Antwoord: "Prima als jullie 2 plekken innemen, maar dan parkeren wij ook gewoon op die plek waar jullie stekker ligt". "Rekening houden met" moet wel van 2 kanten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 120539

joozzt schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:45:
kijk, kreeg net een update van de solar edge app binnen, iets over ev charging. blijkt dat ze al hebben ( bijna dan , 1fase nu maar) wat logisch lijkt
https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/
dan wachten op 3 fase en we zijn binnen!
En waarom zie je dit (in de huidige Nederlandse markt) als een voordeel?
Het is toch veel handiger dat je je opgewekte energie altijd het net in mag pompen, en naar behoefte er weer uit kunt trekken?
En als je echt off-grid wil, al is het alleen maar voor de auto: hoe wil je dat in de winter gaan doen?

Geen idee hoe het bij jou is, maar bij mij leveren 2 mooie dagen in mei net zoveel op als heel januari,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Het hoeft allemaal niet perfect te zijn om een voordeel te zijn.
De teruglevering begint in Maart (220 kWh) te lopen. We hebben geen gas, alles op electriciteit, vanaf midden maart kun je er vanuit gaan dat op een zonnige dag de energie van de zonnepanalen vnl het net op gaat, als je dan daarmee de auto kan laden is dat toch erg gaaf. Dan kijken wat de weersvoorspelling is en met de hond naast de fiets naar het werk en de auto opladen :-)

Dicht bij het werk wonen is wel zo relaxed.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Niet iedereen heeft de luxe om dicht in de buurt van het werk te kunnen wonen (en al helemaal niet als je werk zich tussen New York en Singapore bevindt ;)). Overdag opladen is dan problematisch (maar ik heb mijn BEV nog niet).

Let wel op dat je niet meer dan het maximum in je batterijen kwijt kan, en dat is na dag 1 wel bereikt. Wat doe je dan met de energie op dag 2? Juist, die gaat het net in. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Nee, zeker niet iedereen, ik tel mijn zegeningen en oordeel niet.

Qua energie, alle kleine beetjes helpen, maar de 1 MWh die we per maand vanaf April het net op sturen komt mooi bij de buurt terecht en we innen nu zelfs belasting bij ze, gek genoeg.
We gaan nu ongeveer 3000 kWh per jaar voor de auto gebruiken denk ik en zullen niet alles thuis kunnen laden en ook niet alles op zonne-energie , maar hoop energieneutraal uit te komen incl auto !
Als het salderen stopt moeten we maar een waterstof centrale aanschaffen , of misschien een hele hoge vijver met heel veel water :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:40
Thuisladen 64kWH (Niro) op 1-fase max 7,2kW.

Huisaansluiting 3x25 wil ik niet verzwaren ivm vastrecht, maar met 1-fase laden kom ik dan niet verder dan max 5,7kW of zelfs 3,6 als het achter een 16a groep moet.
Zijn er mogelijkheden om toch maximaal te laden (7,2Kw 1 fase voor de Niro, maar geldt ook voor bijv. Kona)?
Via google kwam ik de Magnum smart charger tegen https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/. Heeft iemand daar ervaring mee, of een andere oplossing?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randeazy
  • Laatst online: 30-09-2024
eltron schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:12:
Thuisladen 64kWH (Niro) op 1-fase max 7,2kW.

Huisaansluiting 3x25 wil ik niet verzwaren ivm vastrecht, maar met 1-fase laden kom ik dan niet verder dan max 5,7kW of zelfs 3,6 als het achter een 16a groep moet.
Zijn er mogelijkheden om toch maximaal te laden (7,2Kw 1 fase voor de Niro, maar geldt ook voor bijv. Kona)?
Via google kwam ik de Magnum smart charger tegen https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/. Heeft iemand daar ervaring mee, of een andere oplossing?
Ik zit met dezelfde vraag en word snel gebeld door de partner van onze leasemaatschappij die de levering van de laadpalen op zich neemt.

Niet alle websites zijn super duidelijk in de aangeboden techniek achter het product. Ik ben benieuwd wat je nog aan informatie kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

joozzt schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:02:
Als het salderen stopt moeten we maar een waterstof centrale aanschaffen , of misschien een hele hoge vijver met heel veel water :-)
Precies, vanaf het moment dat je niet meer kunt salderen wordt een dergelijk apparaat ook in Nederland nuttig. Het is goed dat er iets klaar staat voor tegen die tijd, maar voorlopig zou ik er (in een normaal Nederlands huis) niet in investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@eltron maximaal laden (32A benodigd) zal niet gaan als je max 25A per fase hebt.
Misschien dat je de groepen kunt herverdelen naar 2 fasen zodat je 1 fase vrijmaakt voor de auto? En dan kom je in grijs gebied terecht of je dan tot 25A mag gaan, technisch prima mogelijk, maar er zijn niet-openbare regels die dat mogelijk verbieden "want selectiviteit!1!!" (en dat kan evt gevolgen hebben voor de dekking van je opstalverzekering bij brand, misschien bangmakerij.. door een erkende professional laten aanleggen lijkt me het belangrijkste).
Of aansluiting laten omzetten naar een 1x35A aansluiting, dan kun je met een loadbalancer in theorie tot 32A.
Dat is wat ik nu op het hoog heb voor mijn e-Niro (heb 1x35A thuis).

Mij is overigens door ervaren EV rijders verteld dat maximaal laden lang niet altijd nodig is omdat je in de praktijk niet met 0% thuiskomt en de volgende dag ook geen 100% nodig hebt (als je hier wel van afhankelijk denkt te zijn dan zou ik die e-Niro nog eens heroverwegen ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-11-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:40
@CyBeRSPiN dank je, ik ga dat denk ik ook maar proberen, maar dan door een extra nieuwe aansluiting aan te vragen voor de garage en die op 1x35A te laten zetten. Dan heb ik zowel voor de auto als voor het huis voldoende capaciteit en zijn de zakelijke stroomkosten ook vrij simpel gescheiden.

De jaarlijkse meerkosten van een extra aansluiting zijn te overzien en als het mee zit krijg ik op de extra aansluiting ook nog 370 korting energiebelasting?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:34:
@eltron maximaal laden (32A benodigd) zal niet gaan als je max 25A per fase hebt.
Misschien dat je de groepen kunt herverdelen naar 2 fasen zodat je 1 fase vrijmaakt voor de auto? En dan kom je in grijs gebied terecht of je dan tot 25A mag gaan, technisch prima mogelijk, maar er zijn niet-openbare regels die dat mogelijk verbieden "want selectiviteit!1!!" (en dat kan evt gevolgen hebben voor de dekking van je opstalverzekering bij brand, misschien bangmakerij.. door een erkende professional laten aanleggen lijkt me het belangrijkste).
Of aansluiting laten omzetten naar een 1x35A aansluiting, dan kun je met een loadbalancer in theorie tot 32A.
Dat is wat ik nu op het hoog heb voor mijn e-Niro (heb 1x35A thuis).

Mij is overigens door ervaren EV rijders verteld dat maximaal laden lang niet altijd nodig is omdat je in de praktijk niet met 0% thuiskomt en de volgende dag ook geen 100% nodig hebt (als je hier wel van afhankelijk denkt te zijn dan zou ik die e-Niro nog eens heroverwegen ;)).
Het net balanceerd dit wel weg dat je 1 groep iets zwaarder (max belast) maar goed hoort niet maar groot probleem is het niet.
Zelf heb ik nu tijdelijk 1 fase voor de leaf 1 fase voor de tesla (max 13A) en dat is prima. en 1 fase voor de zware apparaten in huis.

Maar goed dit weekend zelf mijn paal maar afmaken ga niet meer wachten op tesla die de installatie zou gaan betalen. Tijd voor 3 fase laden en wel nu! Maar de kans is wel dat ik de auto is langzamer zet omdat 3x25 redelijk krap is. Misschien moet ik ook over naar 3x35 alleen de extra kosten slaan helemaal nergens op.

Maar ligt aan je usecase ik heb voor nu maandag woensdag en vrijdag werken in den haag de rest thuis dus zat tijd om de auto weer helemaal vol te maken met de granny charger maar soms wel eens lastig als dagen wisselen. Daar is de supercharger / laden in den haag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Goed om te horen man, zeer dubieuze situaties meegemaakt bij Sodetrel-laders in september op de A1!
En inderdaad, de dag dat een Corri-Door lader net zo goedkoop wordt als Allego of Fastned dankzij Maingau op dit moment, wordt het écht tijd voor een Franse roadtrip.
Davidshadow13 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:25:

Dus met 19 km range heel zachtjes doorgetuft naar Fastned Schoonhoven op de A59 en daar met 6% lading aangekomen. De mogen wat dat betreft nog wel een Fastned openen aan de A16 bij Hazeldonk Oost en West wat mij betreft, beter Nederland binnen komen is er dan niet bij. Enige waar ik nu nog op wacht is een goedkope laadpas voor die Corri-Door laders om het echt ideaal te maken, maar ik mag niet klagen. >:)

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 22:24
Dat zou het mooiste zijn maar goed ja het is veel te duur om te snelladen maar de gros van de kilometers / kwh zal goedkoop zijn dat je de kosten van corridoor laders wegstreept. Plus in frankrijk kan je bijna overal zo uit het stopcontact laden (bij huisjes etc) omdat ze altijd super zwaar afgezekerd zijn. de meeste huisjes die wij huurden haden zwaren stoppen kasten met hoge aansluitwaarde.

Het meeste hebben we gewoon geladen met de granny charger.

• Davidshadow13
fewips schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:58:
Goed om te horen man, zeer dubieuze situaties meegemaakt bij Sodetrel-laders in september op de A1!
En inderdaad, de dag dat een Corri-Door lader net zo goedkoop wordt als Allego of Fastned dankzij Maingau op dit moment, wordt het écht tijd voor een Franse roadtrip.

[...]
Vooral goed ChargeMap in de gaten houden en live de status van de laadpalen checken en waar nodig die route aanpassen. Dat heeft er bij mij tot nu toe altijd voor gezorgd dat ik in Frankrijk nog bij geen enkele kapotte paal heb gestaan :P.

Overigens kan het in NL ook behoorlijk pionieren zijn. Mijn laadpaal thuis is dinsdagavond kapot gegaan. De vergrendelmotor van de laadkabel is er mee gestopt en ben nog altijd niet teruggebeld door EV-Box wanneer ze dat nu komen fixen! en aangezien ik 1500 km per week rij met de Ioniq betekent dat dus sinds dinsdag elke dag een halfuurtje bij de FastNed staan onder het boodschappen doen :'(

HD4Life @ Full-HD

• michielonline
Zojuist mijn e-Niro besteld, levering februari dus hard op zoek naar een fatsoenlijke laadoplossing.
Mijn werkgever vergoed de kosten voor installatie van de laadpaal niet, maar heeft wel een deal met Eneco zodat er wat korting op de aanschaf zit EN bij Eneco hoef ik de maandelijkse abo kosten niet te betalen en worden verbuikte KWh netjes terugbetaald (tegen een hoger tarief dan mijn energie tarief zelfs!) Tot zover prima.
Mijn huis heeft een 3x25A aansluiting, en laten verhogen naar 3x35A is kosten technisch totaal niet interessant.

Eneco levert de ICU Eve Mini of EV-Box Homeline palen en volgens de helpdesk van Eneco mag ik geen 3x32A paal aansluiten op een 3x25A aansluiting, ondanks dat het laadvermogen in zowel de paal als de auto beperkt kan worden.

Ik heb me helemaal rot gegoogled, maar kan nergens vinden of ik de automaten in een van bovenstaande 3x16A palen kan vervangen door 20A automaten en dan softwarematig in kan stellen dat er ook daadwerkelijk met 20A geladen kan worden. In principe kan ik namelijk 1 25A fase "vrijmaken" voor de auto. Heeft iemand hier ervaring mee? (zelfbouw is helaas geen optie ivm de terugbetaling van de verbruikte KWh)

• Glewellyn
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

michielonline schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:23:
Zojuist mijn e-Niro besteld, levering februari dus hard op zoek naar een fatsoenlijke laadoplossing.

...
Ik heb me helemaal rot gegoogled, maar kan nergens vinden of ik de automaten in een van bovenstaande 3x16A palen kan vervangen door 20A automaten en dan softwarematig in kan stellen dat er ook daadwerkelijk met 20A geladen kan worden. In principe kan ik namelijk 1 25A fase "vrijmaken" voor de auto. Heeft iemand hier ervaring mee? (zelfbouw is helaas geen optie ivm de terugbetaling van de verbruikte KW)
Als ik van de buitenkant naar het jouw situatie kijk zie ik het heel anders:
  • Je hebt een auto besteld met een 64kWh accupack.
  • Je kan zonder al te veel moeite een laadpaal (laten?) aanleggen met 3x16A (3 fasen * 16A * 230V = 11kW)
Volgens mij betekent dat dat je elke ochtend gewoon een volledig opgeladen auto voor de deur hebt. Zelfs als je om middernacht thuiskomt met 0% range over is de auto om 6:00 's morgens weer helemaal vol.
Dus waarom zou je meer vermogen uit je laadpaal willen trekken?

[ Voor 22% gewijzigd door Glewellyn op 29-11-2018 12:15 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Glewellyn schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:13:
[...]

Als ik van de buitenkant naar het jouw situatie kijk zie ik het heel anders:
  • Je hebt een auto besteld met een 64kWh accupack.
  • Je kan zonder al te veel moeite een laadpaal (laten?) aanleggen met 3x16A (3 fasen * 16A * 230V = 11kW)
Volgens mij betekent dat dat je elke ochtend gewoon een volledig opgeladen auto voor de deur hebt. Zelfs als je om middernacht thuiskomt met 0% range over is de auto om 6:00 's morgens weer helemaal vol.
Dus waarom zou je meer vermogen uit je laadpaal willen trekken?
Helaas kan de e-Niro (en de Kona EV) maar met 1 fase opladen (derhalve max. 7,4kW). Dat ga je 'standaard' niet halen met 3*25A aansluiten... Er is een alternatief :
https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/
Let wel op dat deze unit 'beschermd tegen weersinvloeden' dient te worden (slechts IP31). Ze hebben ook een iets goedkpopere 6kw versie.

[ Voor 16% gewijzigd door giancarlo_f op 29-11-2018 12:32 ]

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:46
Eneco levert de ICU Eve Mini of EV-Box Homeline palen en volgens de helpdesk van Eneco mag ik geen 3x32A paal aansluiten op een 3x25A aansluiting, ondanks dat het laadvermogen in zowel de paal als de auto beperkt kan worden.
Volgens de officiële normen mag het niet, maar het kan wel. Ik heb ook een Eve mini die softwarematig gemaximeerd is op 25A, en via dynamische loadbalancing (connectie naar P1 van de smart meter) er voor zorgt dat mijn hoofdstop (3x25A) niet knalt.

Zekerheidshalve heb ik mijn hoofdzekering in de vorm van een automaat laten aanleggen, want dat hoef je niet de netbeheerder te bellen als het dan toch een keer fout gaat.

De "eigen" zekeringen zijn er enkel in 16 of 32A. Wat wel kan is dat je een andere karakteristiek kiest dan de standaard B. Een C mag wat langer overbelast zijn dan een B voordat hij er uit klapt.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:43:
[...]
Vooral goed ChargeMap in de gaten houden en live de status van de laadpalen checken en waar nodig die route aanpassen. Dat heeft er bij mij tot nu toe altijd voor gezorgd dat ik in Frankrijk nog bij geen enkele kapotte paal heb gestaan :P.

Overigens kan het in NL ook behoorlijk pionieren zijn. Mijn laadpaal thuis is dinsdagavond kapot gegaan. De vergrendelmotor van de laadkabel is er mee gestopt en ben nog altijd niet teruggebeld door EV-Box wanneer ze dat nu komen fixen! en aangezien ik 1500 km per week rij met de Ioniq betekent dat dus sinds dinsdag elke dag een halfuurtje bij de FastNed staan onder het boodschappen doen :'(
Krijg je geen Granny Charger bij de Ioniq?

• Davidshadow13
Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:43:
[...]

Krijg je geen Granny Charger bij de Ioniq?
Ja hoor, die heb ik ook wel en werkt erg goed zelfs. Veel gebruikt op vakantie. Alleen vertrouw ik mijn enige buiten stopcontact die ik heb in de voortuin niet zo. Daar zit nu al alle tuinverlichting + kerstverlichting buiten op en is al doorgelust vanuit een stopcontact binnen. Heb niet zo'n zin dat alles in de hens gaat als ik s' nachts ligt te slapen.

Daarnaast kan ik niet salderen naar mijn werkgever toe met de granny charger aangezien dit automatisch verrekend wordt via de paal. Dan maar "duur" bij de FastNed anders kost het mij toch ook weer € 6,- per dag aan eigen stroom. :P

HD4Life @ Full-HD

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ah oke, ik dacht al, dat is voor tijdelijk toch wel even met die Granny op te lossen, bespaart je in elk geval een half uurtje per week wachten.

Maar dan is de context helder :)

Misschien een lang verlengsnoer met 2,5mm2 aders naar een stopcontact wat je wél vertrouwt?
Zit je nog steeds met die onkostendeclaratie maargoed. Is maar een idee.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 03:16
De Zappi is vandaag binnengekomen, nu de e-Niro nog 😂

• michielonline
QvTzKwCi schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:38:
[...]

Volgens de officiële normen mag het niet, maar het kan wel. Ik heb ook een Eve mini die softwarematig gemaximeerd is op 25A, en via dynamische loadbalancing (connectie naar P1 van de smart meter) er voor zorgt dat mijn hoofdstop (3x25A) niet knalt.

Zekerheidshalve heb ik mijn hoofdzekering in de vorm van een automaat laten aanleggen, want dat hoef je niet de netbeheerder te bellen als het dan toch een keer fout gaat.

De "eigen" zekeringen zijn er enkel in 16 of 32A. Wat wel kan is dat je een andere karakteristiek kiest dan de standaard B. Een C mag wat langer overbelast zijn dan een B voordat hij er uit klapt.
Ik heb inderdaad automaten als hoofdzekering, dus dat is geen probleem. Hoe heb je de aanpassing gedaan (moet de installateur dat doen, is er een web interface op dat ding) en welk apparaat gebruik je voor dynamische load balancing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-07 10:30
[...]

De karakteristieken zeggen wat over de kortstondige overbelasting ofwel inschakelpiek. Het thermische gedeelte is gelijk bij een b, c of d karakteristiek.

-

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

[...]

Let op ! ! ! Jouw gebruik/configuratie is voor een verzekeraar een reden, om in geval van schade (brand agv kortsluiting, waar dan ook in je woning), om niet uit te betalen......

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat snelladen bij McDonalds straks, daarvoor wil Nuon 55 cent per kWh gaan vragen.
Zal mij benieuwen met welke laadpas dit goedkoper kan.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door Hachy op 29-11-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 15:19
Hi,
Ik heb een laadpass ontvangen van Multitankcard en geactiveerd bij New motion.
Ook heb ik nog een tag van Newmotion, kun je die koppelen zodat je hiermee ook betaald op de multitank card kan betalen? Ik kan allen prive koppelen zonder een nieuwe betaalwijze op te geven.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07 10:46
Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:19:
Dat snelladen bij McDonalds straks, daarvoor wil Nuon 55 cent per kWh gaan vragen.
Dat is wel erg jammer, net onder standaard fastnedprijzen.. Een lidl-constructie zou natuurlijk top zijn. Op deze manier lijken deze laders toch iets om zoveel mogelijk te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bij de vestiging in Harlingen staat gewoon een 22kW ecotap, kun je ook laden met maingau pas. Die laadpalen zijn: kleiner, goedkoper en je kan sowieso met twee auto's tegelijk laden. Dat lijkt mij voor "destination charging" toch een betere oplossing dan een DC lader?
Ecotap heeft ook DC laders met enkel een chademo en ccs, heb je zo'n groot en (wellicht) duur ding staan voor een auto tegelijk :? lijkt mij dan eigenlijk niet zo gek dat het dan 0,50 per kWh kost. Zet er dan meer 22kW AC neer voor de helft van de prijs ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Hachy schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:19:
Eigenlijk vind ik dat nog wel meevallen, als je al soms 38 ct moet betalen voor een 11kw paaltje.
Het is ook alleen voor af en toe, normaal laad je zo veel mogelijk thuis of op de zaak, je gaat niet elke dag aan de snellader hangen.
Dan denk ik toch dat ik liever bij de mc binnen zit en een bak koffie neem (ze hebben best lekkere koffie namelijk, en schone toiletten) dan dat ik op een verlaten Fastnet locatie sta waar je uit je hemd waait zonder koffie.

Ik juich sowieso iedere snellader toe. Hier in Almere (de 6e stad van Nederland dacht ik) hebben we in totaal, hou je vast: 1!! Snellader van Allego bij de Van der valk en ik kan je vertellen, die heeft het druk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

giancarlo_f schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:45:
[...]

Let op ! ! ! Jouw gebruik/configuratie is voor een verzekeraar een reden, om in geval van schade (brand agv kortsluiting, waar dan ook in je woning), om niet uit te betalen......
Kwestie van even goed informeren dus bij de verzekeraar.
Ik zie niet in waarom er, bij deugdelijke installatie door een erkende installateur, brandgevaar zou ontstaan als er max. 25A wordt geconsumeerd op een 25A aansluiting (of 32A op een 35A aansluiting). Bij slecht load balancen of slechte afstelling knalt je zekering in huis, dat is dan vooral vervelend als dat gebeurt (en dan is een hoofdautomaat dus praktisch en voordeliger dan voor 100+ euro een monteur laten opdraven voor het vervangen van een smeltzekering).
Heb je toevallig een referentie naar polisvoorwaarden waar dit zwart op wit staat?

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-11-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat zal niet zo in de polisvoorwaarden staan, maar in de voorwaarden van energielevering. Daar houd je je niet aan, en daarmee gaat de verzekering aan de haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voor verzekeringen voor bedrijfspanden is wel eea te vinden (NEN keuring verplicht te overleggen bij afsluiten van zo’n zakelijke verzekering), dus mogelijk is dat de verwarring hier?
Uitsluitingen van dekking moeten gewoon heel duidelijk in de voorwaarden staan voor een consumentenverzekering, dus ben heel benieuwd wat er nu van klopt.
Zal binnenkort eens bellen met mijn eigen verzekeraar.

Update: net met een gespecialiseerd laadpaalbedrijf contact gehad: het is geen enkel probleem om tot 32A te laden op een 35A aansluiting. Dit is ook niet in 'overtreding' van de NEN normen. De regels voor selectiviteit gelden alleen voor het afzekeren van apparaten die niet kunnen load balancen. Dus als je een paal kiest die dat wel kan (wat ook de enige optie is) dan is dat helemaal OK.
De paniekzaaierij over brandverzekering slaat dus nergens op, je moet het natuurlijk wel door een prof laten installeren zodat er geen brandgevaar ontstaat door een ondeugdelijke installatie.

Overigens ook hier weer op het hart gedrukt: dat maximaal laden heb je helemaal niet nodig, dat wil iedereen die nooit een EV heeft gehad, maar in de praktijk heb je dat niet nodig om de volgende dag de accu weer vol genoeg te hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-11-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Weet niet of het hier al voorbijgekomen is, maar gisteren zijn de nieuwe Zappi laders gepresenteerd.
Ook 3 fase laders zitten er bij en een nieuwe 1 fase lader. Stukje duurder dan de huidige versie, welke ook gewoon binnen het assortiment blijft en met gebruik van de "hub" te updaten is.

Zelf heb ik gisteren de huidige 1-fase Zappi mogen ontvangen.
Ziet er mooi uit in de doos .. hopelijk snel aan de muur met een auto erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Philos31 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:38:
[...]

Eigenlijk vind ik dat nog wel meevallen, als je al soms 38 ct moet betalen voor een 11kw paaltje.
Het is ook alleen voor af en toe, normaal laad je zo veel mogelijk thuis of op de zaak, je gaat niet elke dag aan de snellader hangen.
Dan denk ik toch dat ik liever bij de mc binnen zit en een bak koffie neem (ze hebben best lekkere koffie namelijk, en schone toiletten) dan dat ik op een verlaten Fastnet locatie sta waar je uit je hemd waait zonder koffie.

Ik juich sowieso iedere snellader toe. Hier in Almere (de 6e stad van Nederland dacht ik) hebben we in totaal, hou je vast: 1!! Snellader van Allego bij de Van der valk en ik kan je vertellen, die heeft het druk!
Behalve op een locatie waar ik 2-3 keer per week werk laad ik vrijwel alleen snel. Met Maingau (plus) ben je dief van je eigen portemonnee als je aan een normale AC paal gaat hangen...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Totdat je ontdekt dat er een limiet is aan het aantal keer snel laden, zoals nu een beetje naar voren lijkt te komen bij Tesla. Daar zie ik meldingen van auto's die ineens niet meer dan, zeg, 50 kW kunnen laden bij de supercharger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maingau is nu even leuk maar dat is van korte duur. Is puur een promostunt. Maar als ik zelf voor de kWh zou moeten betalen dan zou ik het ook wel weten nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ik ben nu in Schotland en met Charge Your Car betaal je 20 pond per jaar voor onbeperkt gratis laden bij grootste gedeelte van de (fast) chargers in heel Schotland.

Begrijp wel dat Maingau aan het stunten is maar dit soort tarieven zullen nog wel even blijven, hoop ik.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman63
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-05 21:55
Ik heb sinds een week de maingau pas maar kan niet laden bij fastned, De palen staan ook niet op de kaart in de app. De allego laders staan er wel in en werken wel. Wie kan er wel laden bij fastned of is dat maar even geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085017

jandeman63 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:20:
Ik heb sinds een week de maingau pas maar kan niet laden bij fastned, De palen staan ook niet op de kaart in de app. De allego laders staan er wel in en werken wel. Wie kan er wel laden bij fastned of is dat maar even geweest?
Met de "gewone" MainGau pas kan je laden bij FastNed. Je ziet daarbij de laadbeurten bij FastNed niet in je app en tot dusverre is daarvoor, bij mijn weten, ook nog niet voor gefactureerd. Met de flatrate pas ("pluspas" ) van MainGau (pilot) kan je niet bij FastNed laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085017

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:29:
Maingau is nu even leuk maar dat is van korte duur. Is puur een promostunt. Maar als ik zelf voor de kWh zou moeten betalen dan zou ik het ook wel weten nu!
We moeten zien waar MainGau na 1/1/2019 mee komt na de pilot. Op de een of andere manier denk ik niet dat ze geen flatrate aanbod meer gaan doen daarna, het is alleen de vraag tegen welk tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:29:
Voorlopig houdt Maingau dit al 10 maanden vol. De halve taxi wereld in de grote steden heeft dit jaar een riante eindejaarsuitkering vanwege Maingau.

Ze lopen wel echt leeg met deze duikboot-strategie, de tijd zal leren waar het eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij de Albert Heijn aan de Juan Grisstraat in Almere hangen tegenwoordig ook 2 laders in de parkeergarage. Echter staat er geen tekst op. Hoe kom ik er achter wat het tarief is van z’n laadpunt? Het lijkt een EV-Box te zijn met RFID module, maar durf het niet zeker te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hachy schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:55:
[...]

Voorlopig houdt Maingau dit al 10 maanden vol. De halve taxi wereld in de grote steden heeft dit jaar een riante eindejaarsuitkering vanwege Maingau.

Ze lopen wel echt leeg met deze duikboot-strategie, de tijd zal leren waar het eindigt.
Zo zijn er altijd weer mensen die het verpesten voor de rest }:| Ik was nog wel geneigd maar wat over te maken voor de niet doorberekende sessies omdat ik dat wel zo eerlijk vind maar als grootverbruikers het maximaal uitmelken heeft dat niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman63
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-05 21:55
Anoniem: 1085017 schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:27:
[...]

Met de "gewone" MainGau pas kan je laden bij FastNed. Je ziet daarbij de laadbeurten bij FastNed niet in je app en tot dusverre is daarvoor, bij mijn weten, ook nog niet voor gefactureerd. Met de flatrate pas ("pluspas" ) van MainGau (pilot) kan je niet bij FastNed laden.
De gewone maingau pas? Ik dacht dat er maar 1 pas/key bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:52
smoken schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:27:
Weet niet of het hier al voorbijgekomen is, maar gisteren zijn de nieuwe Zappi laders gepresenteerd.
Ook 3 fase laders zitten er bij en een nieuwe 1 fase lader. Stukje duurder dan de huidige versie, welke ook gewoon binnen het assortiment blijft en met gebruik van de "hub" te updaten is.

Zelf heb ik gisteren de huidige 1-fase Zappi mogen ontvangen.
Ziet er mooi uit in de doos .. hopelijk snel aan de muur met een auto erbij.
Ik had het ook gezien idd. De nieuwe versie heeft als voordeel dat er 3 CT klemmen op kunnen, op de oude twee. Die zouden bij mij direct al vol zitten vanwege zonnepanelen. Als je dan naar de toekomst kijkt en accu thuis gaat gebruiken om energie op te slaan is een 3de klem wel handig :)

Daarnaast zou die standaard een lekstroom detectie hebben van 6mA (bron Facebook), dat is bij de Zappi V1 nog 30mA volgens de handleiding. Wat dat precies voor voordeel heeft weet ik niet maar dat is in ieder geval een verschil ga en ze aan 😋

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Stefanovic45 schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:14:
[...]

Ik had het ook gezien idd. De nieuwe versie heeft als voordeel dat er 3 CT klemmen op kunnen, op de oude twee. Die zouden bij mij direct al vol zitten vanwege zonnepanelen. Als je dan naar de toekomst kijkt en accu thuis gaat gebruiken om energie op te slaan is een 3de klem wel handig :)

Daarnaast zou die standaard een lekstroom detectie hebben van 6mA (bron Facebook), dat is bij de Zappi V1 nog 30mA volgens de handleiding. Wat dat precies voor voordeel heeft weet ik niet maar dat is in ieder geval een verschil ga en ze aan 😋
Ik heb geen panelen, dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Voor 1 fase laden blijft de v1 meer dan prima is mij verzekerd.

De elektricien gaf aan dat een aardlekschakelaar en lekdetectie max €100,- kosten, dus nog altijd minder dan het prijsverschil tussen v1 en v2. Daarnaast is het ook zo dat de v2 géén kabel heeft en je dus altijd je eigen moet gebruiken of een extra kabel dient te kopen (hetgeen het prijsverschil nog wat groter maakt).

Wel heb ik de hub alvast besteld, voor oa software updates. Maar ook bij v2 is die optioneel.

[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 02-12-2018 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik ga komende week een OpenEVSE kit bouwen voor mijn (hopelijk binnen twee weken te leveren) Ioniq Electric. Het idee is om de laaddstroom dynamisch aan te sturen vanuit Domoticz gebaseerd op het totale verbruik van het huis, zodat de 1x 35A hoofdzekering niet overbelast raakt.

Wat ik me echter afvraag is of zo'n EV het fijn vindt als de maximale laadstroom vaak verandert? In theorie kan dat iedere 10 seconden gebeuren. In de praktijk zal dat meestal veel minder zijn omdat ik 's nachts wil laden als er minder gebruikers aan staan. Echter, het zal ook gebeuren dat ik overdag moet/wil laden, maar dan moet de auto niet 'over de zeik' gaan als die laadstroom vaak wijzigt. :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Goede vraag, want het antwoord is Nee. Zeker bij een te sterke wisseling zullen sommige controllers in de chip een error geven en dan stopt het laden. Ook zal een te laag amperage ervoor zorgen dat het laden gestopt wordt (bijvoorbeeld bij de ZOE is bekend dat daar de grens ongeveer rond de =<8A ligt).

Ik denk, maar dat is mijn eigen hypothese, dat er via de settings wel mogelijkheden zijn de laadstroom in stappen te laten wijzigen, waardoor het niet van 25 naar 10A terugzakt, maar bijvoorbeeld, 23A-20A-15A-10A, wat iets zal schelen. Geeft echter een risico dat je stoppen eruit knallen, omdat ondertussen wel je waterkoker/stofzuiger/droger aan gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door nannoe op 02-12-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
OK, dank voor je uitleg! Dat is eigenlijk dus een extra argument om toch maar 3x 25A te laten aanleggen en één fase daarvan te reserveren voor de auto (of te delen met apparaten die 's nachts niet draaien), zodat deze altijd met 16A kan laden.

Jammer, was wel een leuk projectje om dit in Domoticz te knutselen (scriptje was zelfs al klaar :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toch benieuwd hoe de commerciële thuislaadpalen met loadbalancing dat dan doen, je moet natuurlijk bij overbelasting zsm kunnen terugschakelen en dan even aankijken hoe het stroomgebruik ontwikkelt om dan vervolgens weer op te voeren. Heeft geen enkel nut om elke 10s te klapperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Marc O. schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:35:
OK, dank voor je uitleg! Dat is eigenlijk dus een extra argument om toch maar 3x 25A te laten aanleggen en één fase daarvan te reserveren voor de auto (of te delen met apparaten die 's nachts niet draaien), zodat deze altijd met 16A kan laden.
Nja, mijn voorbeeld was wel het uiterste:
Als je echt de Ioniq ladend, en dan tegelijk de klopboormachine, én de wasmachine, én vaatwasser, én stofzuiger, én waterkoker tegelijk aanzet, dan zijn het wel grote sprongen. Maar, is dat realistisch?

Nagekomen Edit: En moet daarbij toegeven: ik ken OpenEVSE, maar de combinatie met Domoticz niet, dus kan niet instaan voor betrouwbaarheid.

[ Voor 10% gewijzigd door nannoe op 02-12-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

nannoe schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:39:
[...]

Als je echt de Ioniq ladend, en dan tegelijk de klopboormachine, én de wasmachine, én vaatwasser, én stofzuiger, én waterkoker tegelijk aanzet, dan zijn het wel grote sprongen. Maar, is dat realistisch?
Inductieplaat vol aan is bijna 7 kW (20A), wasmachine en droger staan ook wel eens samen aan. Warmtepomp of boiler zijn ook grootverbruikers.

Maar idd het losdbalancen moet rocksolid zijn, eigenlijk hardwarematig, niet een houtje touwtje script op een pi. Gesmolten hoofdzekering is niet zo fijn, kost 100 euro en uurtjes in het donker..

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-12-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
nannoe schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:39:
[...]

Nee dat niet, maar ik merk wel dat op zo'n gemiddelde zondagmiddag als vandaag het totaal amperage (nu nog zonder lader) regelmatig richting 20 gaat. Dan blijft er voor de auto dus nog maar 5A over. Geen idee of de Ioniq dat trekt. Overigens kan zo'n zekering best wel een tijdje overbelast worden. Het is niet direct een ramp als de laadstroom niet meteen volledig verlaagd wordt, dus ik zou dat in stappen van 5A per 10sec kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Hachy
Hou duitse telekom in de gaten.
Als ik het goed begrijp en gehoord heb in emobly live 002.
Gaat die ook op de laadmarkt beginnen en een laadkaart uit brengen 2 ct / min. Voor het hubject netwerk.

Hier nog even wat ik op google gevonden heb over de telekom en opladen.
https://www.google.com/ur...S9h6&ust=1543873572550848

[ Voor 45% gewijzigd door evtje op 02-12-2018 22:49 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Laatst online: 20-06 15:35
smoken schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:29:
[...]

De elektricien gaf aan dat een aardlekschakelaar en lekdetectie max €100,- kosten, dus nog altijd minder dan het prijsverschil tussen v1 en v2. Daarnaast is het ook zo dat de v2 géén kabel heeft en je dus altijd je eigen moet gebruiken of een extra kabel dient te kopen (hetgeen het prijsverschil nog wat groter maakt).
Er zit in versie V2 van de Zappi standaard een DC detectie ingebouwd. Bij de V1 moet je die zelf (laten) installeren. Kosten; zo'n €300,-
Tevens is versie V2 zowel met socket als met kabel te koop.
Staat zowel op de site van de producent alsook de Nl importeur.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Motorfret schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:29:
[...]

Er zit in versie V2 van de Zappi standaard een DC detectie ingebouwd. Bij de V1 moet je die zelf (laten) installeren. Kosten; zo'n €300,-
Tevens is versie V2 zowel met socket als met kabel te koop.
Staat zowel op de site van de producent alsook de Nl importeur.
Vertegenwoordiger Zappi zegt dat nodig is een “differentieel type A en een DC lekstroom detectie van 6ma”.

Installateur zegt: “Het is dan een gecombineerde installatie automaat met ingebouwde aardlek, rond € 100 incl btw voor een 2p 32A/30mA.” (32A/30mA/klasse A. C-karakter (traag))

Dus €100,- incl. BTW voor de voorschreven beveiliging en geen €300,-.
Maar als ik nu iets over het hoofd zie: laat het svp weten.

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 03-12-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:28
Zo'n gecombineerde aarlek heeft geen type B lekstroom beveiliging. Die bestaat niet op dit moment.
C-karakteristiek heeft niks te maken met type B lekstroom beveiliging.

[ Voor 26% gewijzigd door adjego op 03-12-2018 09:07 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 7 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.