[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.875 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1127551

Lieuwe15 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:04:
+ laden mbv stroomsensor op de zonnepanelen. Hierdoor hoef je niet te salderen (in de toekomst handig)
Dit vind ik zelf altijd een lastige. De zon schijnt het hardst als ik(en mijn elektrische auto) op werk zijn. Dus ja... In een zeldzaam geval is dit handig. Handiger is het om in de middag je boiler of wasmachine gebruik te laten maken van de beschikbare zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-07 15:21

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hoezo lastig, dat is gewoon een dikke pré. Ten eerste is dat voor iedereen anders. Daarbij zijn zaterdagen en zondagen niet echt zeldzaam toch. Ik werk part-time en neem ook niet altijd de auto mee, dus best veel tijd staat de auto overdag niets te doen. De sensor kan je in/uitschakelen dmv een eco button (bijv op de Zappi) dus je hóeft het niet perse te doen, maar in het weekend kán het wel.

Daarnaast voorkom je zoals gezegd door @Lieuwe15 salderen, dat niet alleen prijstechnisch handig gaat zijn maar je zorgt er tevens voor dat de geladen stroom in je auto 100% zelfopgewekt en gecontroleerd groen is.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 16:12
Even een x-post uit het Elektrisch auto draadje:

17 november een langeafstandsrace in Duitsland met ongeveer 29 verschillende elektrische auto's

Met o.a. Tesla Uve u.v.a.

https://gathering.tweaker...message/57018523#57018523

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:13
Hey Tweakers,

Kunnen jullie bevestigen dat ik onderstaande KEBA paal kan besturen met een Raspberry Pi?
Heb er al 1 maar die was weer de verkeerde series, dus denk ik check het even bij the experts

https://www.mobilityhouse...contact-p30-c-series.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

Ik zoek 2 sites die ik ooit heb gezien maar niet meer kan terugvinden.

1. Hierbij kan ik een plaats kiezen en dan direct zien hoever ik met welke EV/Accupakket ik kan rijden.
2. Site a la die van Fastned waarmee ik kan plannen en dan zie waar bij welk station ik weer moet laden. Dus niet alle andere laadstations langs de weg.

Beide gebruikt op een browser op een desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:35
1 ken ik niet maar voor puntje 2 gebruik ik de routeplanner van Goingelectric. https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yongshi schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:43:
Hey Tweakers,

Kunnen jullie bevestigen dat ik onderstaande KEBA paal kan besturen met een Raspberry Pi?
Heb er al 1 maar die was weer de verkeerde series, dus denk ik check het even bij the experts

https://www.mobilityhouse...contact-p30-c-series.html
Geen ervaring mee, maar hier is een binding van OpenHAB (opensource domoticasysteem), die P20 en P30 support heeft: https://www.openhab.org/a...gs/keba/#supported-things
Als ie een netwerkaansluiting heeft zou je er via UDP dus wat mee kunnen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Davidshadow13 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:48:
1 ken ik niet maar voor puntje 2 gebruik ik de routeplanner van Goingelectric. https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Onderstaand 2-maal dezelfde route. Eerst zoals Fastned die laat zien en waar duidelijk zichtbaar is waar je moet laden. Helaas alleen de Fastned stations
Als tweede die van GoingElectric maar wat ik ook doe ik blijf altijd alle laadpunten zien en daardoor heb ik het probleem van bos en boom

Fastned:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gS9GNWfgV4Fr2vAvsYBOSGw1/thumb.png

GoingElectric:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QRQGZdlrLg9zFQ4R3mqF4Wek/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Anoniem: 385594 Je moet de tragere laadpunten wegfilteren. (Entfernen) Staat hier uitgelegd:

https://goedkoperrijden.b...-europa-voorbereiden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 385594 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:53:
[...]

Onderstaand 2-maal dezelfde route. Eerst zoals Fastned die laat zien en waar duidelijk zichtbaar is waar je moet laden. Helaas alleen de Fastned stations
Als tweede die van GoingElectric maar wat ik ook doe ik blijf altijd alle laadpunten zien en daardoor heb ik het probleem van bos en boom

Fastned:
[Afbeelding]

GoingElectric:
[Afbeelding]
Je kunt bij GoingElectric bij advanced options de ongewenste type laadpalen weghalen (entfernen) om zo je kaart een beetje op te ruimen ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Anoniem: 385594 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:23:
Ik zoek 2 sites die ik ooit heb gezien maar niet meer kan terugvinden.

1. Hierbij kan ik een plaats kiezen en dan direct zien hoever ik met welke EV/Accupakket ik kan rijden.
2. Site a la die van Fastned waarmee ik kan plannen en dan zie waar bij welk station ik weer moet laden. Dus niet alle andere laadstations langs de weg.

Beide gebruikt op een browser op een desktop.
https://abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Hachy @Room42
Ook als ik filter dan blijft het een erg onoverzichtelijke boel.

@menzo
Ziet er goed uit, ga daar mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Anoniem: 385594 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:03:
@Hachy @Room42
Ook als ik filter dan blijft het een erg onoverzichtelijke boel.

@menzo
Ziet er goed uit, ga daar mee spelen.
A beter route planner gebruikt ook de database van going Electric

Dus je zou met beide op het zelfde moeten uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Zijn toch wel verschillend.
Vind het bij abetterrouteplanner beter dat hij tot even over of rond de 80 % gaat berekenen .
De goingelectric moet je vaak tot vol laden dat vindt ik waardeloos.
Maar daar kun je weer wel op de Maingau kaart filteren.
Ik ben nu aan het vergelijken een trip naar het noorden van Noorwegen.
Zie bij de abetterrouteplanner dat de ioniq aldoor rond een half uur aan de lader staat en goingelectric meerder keren ruim over 1 uur.
En ook bij abetterrouteplanner kun je zeggen tot hoe laag je wil gaan dat geeft ook weer meer zekerheid. Bij goingelectric gaat hij soms tot bijna leeg . Daar hou ik niet van daar wordt je onzeker van. Een beetje meer tegenwind met regen en je gaat het niet halen.brrrrrr

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
@Hachy ik zag vandaag je tweet dat MainGau+ ook op Pitpoint palen werkt, heel fijn!
Weet jij toevallig ook op de pas op Elbizz palen werkt? (die gebruiken volgens mij LMS als backend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee. dat denk ik niet. Ik zou ook niet weten waar die staan? Is een piepklein netwerkje denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
evtje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:34:
Zijn toch wel verschillend.
Vind het bij abetterrouteplanner beter dat hij tot even over of rond de 80 % gaat berekenen .
De goingelectric moet je vaak tot vol laden dat vindt ik waardeloos.
Maar daar kun je weer wel op de Maingau kaart filteren.
Ik ben nu aan het vergelijken een trip naar het noorden van Noorwegen.
Zie bij de abetterrouteplanner dat de ioniq aldoor rond een half uur aan de lader staat en goingelectric meerder keren ruim over 1 uur.
En ook bij abetterrouteplanner kun je zeggen tot hoe laag je wil gaan dat geeft ook weer meer zekerheid. Bij goingelectric gaat hij soms tot bijna leeg . Daar hou ik niet van daar wordt je onzeker van. Een beetje meer tegenwind met regen en je gaat het niet halen.brrrrrr
Je kunt bij de GoingElectric routeplanner ook een eigen maximum range aangeven. Bij de Ioniq staat die standaard op 185 km maar je kunt hem ook op 160 km zetten o.i.d. dan krijg je nooit etappes die langer zijn dan 160 km. :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 16:49
Laatste update van Google Maps heeft ook oplaadpunten toegevoegd zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Zebby schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:33:
Laatste update van Google Maps heeft ook oplaadpunten toegevoegd zie ik.
dat is nog redelijk incompleet. in duitsland zie ik bij zoeken op fast charging weinig stations EN en deel wat getoond wordt zijn tesla destination chargers...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Davidshadow13 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:44:
[...]

Je kunt bij de GoingElectric routeplanner ook een eigen maximum range aangeven. Bij de Ioniq staat die standaard op 185 km maar je kunt hem ook op 160 km zetten o.i.d. dan krijg je nooit etappes die langer zijn dan 160 km. :)
Dan nog laat hij je laden van 4%tot 100%

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 23:16:
Nee. dat denk ik niet. Ik zou ook niet weten waar die staan? Is een piepklein netwerkje denk ik.
Ze verkopen aan zakelijke klanten denk ik. Het gaat om deze oplaadpaal: https://oplaadpalen.nl/laadpaal/115764
Kwam er nu niet aan toe het te proberen, maar mocht iemand anders een keer in de buurt zijn, vermoed ik een redelijke kans dat het zou kunnen (omdat ze LastMileSolutions gebruiken).

Trouwens, zonet een EinfachStromLaden app update op Android, en de app is nu in het Nederlands beschikbaar, en buitenlands IBANs werken nu ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

da_Mastah schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:56:
[...]

Ze verkopen aan zakelijke klanten denk ik. Het gaat om deze oplaadpaal: https://oplaadpalen.nl/laadpaal/115764
Kwam er nu niet aan toe het te proberen, maar mocht iemand anders een keer in de buurt zijn, vermoed ik een redelijke kans dat het zou kunnen (omdat ze LastMileSolutions gebruiken).
Ik kom er maandag in de buurt (liever niet, de hell van Rijnsweerd), maar heb geen MainGau-pas om het te testen (laaddruppel in deelauto werkt reeds op alle palen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
da_Mastah schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:56:
[...]
Trouwens, zonet een EinfachStromLaden app update op Android, en de app is nu in het Nederlands beschikbaar, en buitenlands IBANs werken nu ook :-)
De ios versie is er ook met de opmerkingen 'ondersteuning voor buitenlandse iban's'. Zojuist toegevoegd en het werkt. Al heb ik voor oktober maar 1 sessie a 0,65 (die van fastned komen nog niet door en de rest maingau plus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 21:10
daemonix schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:42:
Dan gok ik op 2 mogelijkheden: aarding slecht, of geen nul als gevolg van driehoek aansluiting op de 3 fase.
(wijzig: aarde => nul).
Afgelopen woensdag een laadpaal thuis gekregen (NewMotion Advanced) en tijdens aansluiting geen enkel probleem, ding laad prima, geen foutmeldingen oid... Ik vermoed dat mijn aarding na de meterkast niet helemaal fris is... Kan gelukkig zonder problemen thuis laden nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat zegt nog niets, de NewMotion Advanced kan 3 fase aangesloten zijn, en dan gaat het goed. Als die 1 fase aangesloten is, dan is het je aarding. De moeite waard om dat op te laten lossen, het is een veiligheidsaspect in je huis!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Bij deze side kun je in Duitsland de beschikbaarheid van de laadpaal of snelader zien ook meer info zoals kapot of buiten sluitingstijd en met app of pas laden en veel meer.
https://emobly.com/de/#

Kijk in opties zie ladepunte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
bite schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:50:
[...]

De ios versie is er ook met de opmerkingen 'ondersteuning voor buitenlandse iban's'. Zojuist toegevoegd en het werkt. Al heb ik voor oktober maar 1 sessie a 0,65 (die van fastned komen nog niet door en de rest maingau plus)
Ik heb er nu ook een mail over van Maingau, maar mijn Rabo IBAN accepteert ie mooi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb nu ook wen automatische update ontvangen . En het meeste staat nu in het Nederlands moet nog even kijken of het bij mij lukt de rabo iban op te geven. By the way heb nog geen mail ontvangen van MainGau.

Edit
Heb nu mijn rekening toegevoegd althans daar ga ik van uit. Het is een beetje vaag of het nu geluk is of niet
Bij het invullen naam rekening en nummer komt er automatisch de bic code en naam bank . Daarna onder op de knop drukken van een een rekening toevoegen. Daarna gebeurt er niets geen foutmeldingen of iets dergelijks dus ga ik er vanuit dat het wel gelukt is. Ook als je weer in het betaalmiddel kijk zie je niets maar onder gaat er een zuiltje open daarbij staat opslaan of wijzigen . Ik heb daar niets mee gedaan maar dit geeft mij aan dat het wel gelukt kan zijn. Nu afwachten tot de volgende rekening.

[ Voor 59% gewijzigd door evtje op 10-11-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Crxtreem schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:55:
Vandaag naar Woonboulevard Poortvliet geweest.
Er staan daar 2 dubbele 11kW EV-box palen.
De Zoe aangesloten en mijn New Motion kaart erlangs gehaald en de paal ging aan.
Auto ging controleren en begon met laden.
Blauwe ring op de paal.
Tijdsduur zou 7uur en 30 minuten zijn.
Ik had nog 94Km in de batterij (ca48%)
Dus hij was iig niet gaan laden met 11kW.
Er stond aan de andere paal nog een Volvo te laden dus ik denk dat de palen geknepen werden.
In de winkel aangekomen en de app eens getaadpleegd.
Biet bezig met laden.
Teruggekomen bij de auto brande er helemaal geen ledring meer op de paal en mijn auto had nog maar 88Km (dus 6 weg ipv erbij)

Zou het kunnen Zijn dat deze palen zover geknepen worden dat de Zoe onder de 6-10A komt en afslaat?
Of zouden ze nig oude software hebben?

Gelukkig mijn ronde nog af kunnen maken naar Breda en naar huis.
Nu thuis maar weer laden.
Weet niet of het al beantwoord is, maar (vnl) Zoe's geven vaker een probleem als er een tweede auto aan een evbox paal staat. Zoe is heel precies met minimum laadstroom en palen worden idd geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33
Hey tweakers,

Ik ben op zoek naar een laadpaal voor mijn net aangeschafde Hyundai Ioniq Electric. Ik heb een nieuwbouwhuis met eigen oprit. Dus daar kan er prima eentje leek mij. Hyundai had zelf een optie van EUR 1800-2500 om een laadpaaltje neer te zetten, maar dat leek me een beetje duur, zeker gezien dat ik verwacht hier nog maar ±3 jaar te wonen.

Het vinden van een goedkopere laadpaal gaat mij wel lukken, maar voor mij als ZZP'er is het ook van belang dat ik die stroom die ik mijn leasebak voer ook een beetje voordelig is. Naar ik begrijp kun je jezelf dan het beste laten factureren. Heeft er hier iemand ervaring mee of kan iemand daar wat meer over vertellen? De autoverkoper kwam niet echt heel veel meer uit dan: als je hem bij mij koopt kun je hem ook nog even voor de MIA opvoeren....

[ Voor 9% gewijzigd door filipy23 op 11-11-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Als ik jouw was zou eerst met de 220 stekker die er standaard bij zit proberen. Ik doe niet anders werkt prima heb geen paal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Leuk artikel over een Britse test van de actieradius van verschillende auto’s:
https://www.autoweek.nl/a...radius-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05-2022
evtje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

Dit duurt een tijdje voordat het werkt bij Fastned . Maar bij Allego werkt het vrijwel direct. Zou zeggen probeer het daar eerst eens. oOo
Hoe lang is een tijdje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:57:
[...]
Resetten? auto uitschakelen/niet starten, beide pedalen fors indrukken en dan aan de zijde van de ruitenwisser het onderste knopje langdurig indrukken. Dat reset de Guess-o-Meter, en geeft even fantastische waarden aan (190+km range..)
Dit is wel een top-tip voor de Zoë; wellicht één voor in het start-topic?
En dan als kopje met vergelijkbare procedures voor andere EV’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Binnen een maand zou toch wel moeten werken lijkt mij.
Het is wel zo dat je eerst in het menu de laadpas optie moet kiezen. Als je dat niet doe gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
evtje schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:13:
[...]

Binnen een maand zou toch wel moeten werken lijkt mij.
Het is wel zo dat je eerst in het menu de laadpas optie moet kiezen. Als je dat niet doe gaat het niet werken.
Dat ziet er goed uit anders zou de snellader van Allego de pas ook niet accepteren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
da_Mastah schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:43:
[...]

Ik heb vandaag mijn MainGau Plus kaart geprobeerd op een EVNetNL paal op Terschelling, maar helaas zonder succes. Dus er zijn nog steeds problemen (wellicht afhankelijk van de pas, of specifiek per paal).
Heb het doorgezet naar MainGau helpdesk en benieuwd wat ze gaan antwoorden.

UPDATE:
Net contact gehad met EVnetNL en het blijkt dat bepaalde palen van hun (ondanks dat die nog voorzien zijn van EVNetNL stickers, en op Lademap zichtbaar zijn) overgenomen zijn door andere exploitanten.
Blijkbaar is de paal die ik probeerde nu in beheer door GreenFlux (die afspraken heeft met Gemeente Terschelling). Zie: https://www.evnet.nl/nieu...nd-jaar-in-andere-handen/ en dus opletten dat de LadeMap kaart niet betrouwbaar is als het op de vermelde EVNetNL palen aankomt!
Hele goeie info dit, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Juggie0007 schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:16:
[...]

Dat ziet er goed uit anders zou de snellader van Allego de pas ook niet accepteren toch?
Allego doet het vrijwel direct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Anoniem: 120539 schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:56:
[...]

Dit is wel een top-tip voor de Zoë; wellicht één voor in het start-topic?
En dan als kopje met vergelijkbare procedures voor andere EV’s?
Je kan overigens ook gewoon de twee knoppen van de ruitenwisserstick tegelijk indrukken, is iets simpeler ;)
Voor een volledige reset van de auto, auto op slot en 10 minuten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nivve schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:12:
[...]
Je kan overigens ook gewoon de twee knoppen van de ruitenwisserstick tegelijk indrukken, is iets simpeler ;)
Voor een volledige reset van de auto, auto op slot en 10 minuten wachten.
Maar dan reset 'ie toch niet de Guess-o-meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even iets anders:
Vandaag tegen een onhandig ding aangelopen:
Thuis een Eve Mini, en deze staat zonder backend geconfigureerd op RFID authenticatie.
Op zich werkt dat als een zonnetje; de gewenste passen kunnen netjes aangemeld worden en daarmee kun je dus met die pas een validatie doen van of je geautoriseerd bent om te laden. Dat werkt overigens ook op basis van 'vreemde' passen; als de RFID gelezen wordt heb je dus een string, en die kun je toevoegen.
(Op deze wijze kun je bijvoorbeeld ook je NS OV-Chipcard of een creditcard gebruiken om je thuis aan te melden.)

Het probleem waar ik (of eigenlijk: mijn vrouw) vanmorgen tegenaan liep is het volgende:
Ik heb de auto gisteren aangesloten, en dus met mijn (NewMotion) druppel het laden gestart.
Vanmorgen wilde mijn vrouw met haar auto wegrijden en daar ontstond een probleem:
Haar ID (Ook een NewMotion druppel) wordt door de Eve Mini herkend als authorized card, maar the Eve vind dat de kaart geen toestemming heeft om de laadsessie te be-eindigen, en dus ook niet om de kabel los te maken.

M.a.w.: een kabel kan alleen vrijgegeven worden (aan de kant van de lader) door de druppel die de sessie ook gestart heeft.

Kent iemand dit verschijnsel en hoe ga je hier mee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Anoniem: 120539 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:42:
Even iets anders:
Thuis een Eve Mini, en deze staat zonder backend geconfigureerd op RFID authenticatie.
Op zich werkt dat als een zonnetje; de gewenste passen kunnen netjes aangemeld worden en daarmee kun je dus met die pas een validatie doen van of je geautoriseerd bent om te laden. Dat werkt overigens ook op basis van 'vreemde' passen; als de RFID gelezen wordt heb je dus een string, en die kun je toevoegen.
(Op deze wijze kun je bijvoorbeeld ook je NS OV-Chipcard of een creditcard gebruiken om je thuis aan te melden.)

Het probleem waar ik (of eigenlijk: mijn vrouw) vanmorgen tegenaan liep is het volgende:
Ik heb de auto gisteren aangesloten, en dus met mijn (NewMotion) druppel het laden gestart.
Vanmorgen wilde mijn vrouw met haar auto wegrijden en daar ontstond een probleem:
Haar ID (Ook een NewMotion druppel) wordt door de Eve Mini herkend als authorized card, maar the Eve vind dat de kaart geen toestemming heeft om de laadsessie te be-eindigen, en dus ook niet om de kabel los te maken.

M.a.w.: een kabel kan alleen vrijgegeven worden (aan de kant van de lader) door de druppel die de sessie ook gestart heeft.

Kaart in de auto bewaren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je eigenlijk de paal ook zo instellen dat ie de auto herkent? En je dus geen pasjes etc nodig hebt om je eigen auto te laden, maar wel voorkomt dat derden laden zonder authenticatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb niet het idee dat ik in de logging een unieke identifier van de auto tegenkom, al zou ik het best logisch vinden als dat wel zo was.
Misschien iets met trackability/privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Anoniem: 120539 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:54:
Ik heb niet het idee dat ik in de logging een unieke identifier van de auto tegenkom, al zou ik het best logisch vinden als dat wel zo was.
Misschien iets met trackability/privacy?
Voor zover ik weet zit die identifier er ook niet in bij het Type 2 protcol. Auto's met CCS 2.0 hebben dat overigens wel. FastNed heeft net "Autocharge" geactiveerd en dan moet je eenmalig auto en laadpas koppelen en daarna kun je altijd laden zonder te identificeren via de app of laadpas. Gewoon stekker erin en op start drukken, werkt echt super :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Anoniem: 120539 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:27:
[...]

Maar dan reset 'ie toch niet de Guess-o-meter?
Jawel, al je routegeschiedenis zal ie resetten en je GOM ook. Dit was dan ook juist hoe je je SoH van de accu bepaalde voor het CanZe tijdperk (reset op deze manier, en dan GOM door 131 delen).
Tenminste, bij mijn Zoe uit 2013 werkt het zo, maar dacht dat dit bij de nieuwe niet veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Anoniem: 120539 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:42:
Even iets anders:

Zoals eerder gezegd: Kaart in de auto.

Of als dat mogelijk is de lader ombouwen tot een lader met vaste kabel. Scheelt wat handelingen bij het aan- en afkoppelen. En ook hoef je je nooit meer zorgen te maken over of je de kabel wel loskrijgt.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
evtje schreef op maandag 12 november 2018 @ 07:26:
[...]

Allego doet het vrijwel direct. :)
Dat klopt, dus een maandje geduld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn Eve Mini is compatible met OCPP 1.6.
Ik gebruik op dit moment geen backend, maar via OCPP kan ik natuurlijk zelf wel mijn eigen backend draaien.
Ik zou dat bij voorkeur op een Windows server doen.

Met wat zoeken ben ik wel een OCPP tool in Java tegengekomen: Steve
(https://github.com/RWTH-i5-IDSG/steve)

Iemand enige ervaring met deze of een andere tool om je eigen backend te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Juggie0007 schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:29:
[...]

Dat klopt, dus een maandje geduld hebben?
Of twee. Je kan het natuurlijk gewoon even proberen en je ervaringen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:24:
Mijn Eve Mini is compatible met OCPP 1.6.
Ik gebruik op dit moment geen backend, maar via OCPP kan ik natuurlijk zelf wel mijn eigen backend draaien.
Ik zou dat bij voorkeur op een Windows server doen.

Met wat zoeken ben ik wel een OCPP tool in Java tegengekomen: Steve
(https://github.com/RWTH-i5-IDSG/steve)

Iemand enige ervaring met deze of een andere tool om je eigen backend te draaien?
Ah cool, dat wil ik straks ook wel eens gaan proberen. Vrijdag komt mijn paal, dan maar eens gaan pielen in een container om dat een eigen OCPP backend te draaien.

Mbt MainGau laadpas. Ik heb al een week of 8 geleden mij geregistreerd voor Maingau. Ik heb de inloggegevens en kan ook de website en app gebruiken, echter heb ik nooit een pas gekregen. Ik heb ze vorige week het contact formulier op de website ingevuld, maar krijg daar ook geen reactie. Geeft niet echt veel vertrouwen zo.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:14

3_s

Duitsland plant 12.000 extra punten.
Het is niet snel laden, maar alle beetje helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:46
...
Mbt MainGau laadpas. Ik heb al een week of 8 geleden mij geregistreerd voor Maingau. Ik heb de inloggegevens en kan ook de website en app gebruiken, echter heb ik nooit een pas gekregen. Ik heb ze vorige week het contact formulier op de website ingevuld, maar krijg daar ook geen reactie. Geeft niet echt veel vertrouwen zo.
Vier weken na registratie heb ik contact gezocht via email omdat mijn laadpas niet was aangekomen, en na 2 weken kreeg ik de reactie dat de pas een week eerder was verzonden (dus na 5 weken na aanvraag) en werd mij enig geduld gevraagd. Na weer twee weken wachten (6 weken na aanvraag) weer een mail gestuurd met verzoek om een vervangende pas te sturen aangezien er nooit iets is aangekomen. Na een week reactie dat een vervangende pas was toegezonden, die ik vervolgens (wel) na twee dagen op de deurmat vond. Bij mij heeft het dus ook lang geduurd, kleine twee maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[crosspost] Tesla gaat ook CCS ondersteunen op al hun modellen, Model X en S via een adapter en de Model 3 native.

https://www.autoexpress.c...del-3-model-s-and-model-x

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.autoexpress.co.uk/sites/autoexpressuk/files/styles/insert_main_image/public/2018/11/img_8918.jpg?itok=pldvTme-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 10-07 03:16
QvTzKwCi schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:15:
[...]

Vier weken na registratie heb ik contact gezocht via email omdat mijn laadpas niet was aangekomen, en na 2 weken kreeg ik de reactie dat de pas een week eerder was verzonden (dus na 5 weken na aanvraag) en werd mij enig geduld gevraagd. Na weer twee weken wachten (6 weken na aanvraag) weer een mail gestuurd met verzoek om een vervangende pas te sturen aangezien er nooit iets is aangekomen. Na een week reactie dat een vervangende pas was toegezonden, die ik vervolgens (wel) na twee dagen op de deurmat vond. Bij mij heeft het dus ook lang geduurd, kleine twee maanden.
Ik heb me vorige week geregistreerd, toen was de pas niet uitverkocht.
Afgelopen maandag wou ik de pas kopen, maar kon ik geen NL adres ingegeven.
Mail gestuurd (in het Duits) en binnen 1 uur reactie hoe ik dit kon oplossen, dus wat mij betreft tot dusver top service. Ben benieuwd of en wanneer hij binnenkomt, maakt voor mij niet uit, pas vanaf de eNiro nodig ;-)

Maar het kan natuurlijk zijn dat ze er geen op voorraad hadden net rondom jouw bestelling en dat je hem nu met de nieuwe voorraad krijgt.

Vanmorgen bij BNR op de radio een stuk over het EV laden van de toekomst.
Er is schijnbaar een 2-daags evenement aan de gang vandaag en morgen:
https://www.elaad.nl/news/global-ev-charging-test/

Waar het vanmorgen vooral om ging is dat het een doel op zich is om de noodzaak van het hebben van een groot aantal laadpassen in te perken. Ze zaten ook in een demo-Zoë die zelf met de paal communiceert/valideert, dus eigenlijk precies waar we het hier onlangs over gehad hebben.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, die foto van die demo Zoe met CCS postte ik net in het algemene EV topic. Die noodzaak is er nu eigenlijk al niet; volgens mij is het meer de drang van CPO's meer controle op de publieke laad markt te krijgen. Controle die nu nog bij de consument ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-07 14:18

Crazy D

I think we should take a look.

Hachy schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:43:
[crosspost] Tesla gaat ook CCS ondersteunen op al hun modellen, Model X en S via een adapter en de Model 3 native.
Totaal offtopic maar steeds als ik je post zie denk ik, waarom CSS ondersteunen, kun je dan zelf de kleur van je auto veranderen 8)7 half-dyslectisch O-) :+

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy D op 16-11-2018 07:59 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Arjan schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:15:
Ik krijg net een factuur van NewMotion, onderaan de streep € 40.86 voor 100.81kWh... Dat schiet niet op natuurlijk, dan kan ik kosten technisch beter diesel tanken (hybride).
[...]
Zo, de eerste factuur van NL MAB is binnen, tijd om te vergelijken:
€ 34.90 voor 87.80kWh = 0,39749430523918
tegen 0,4053169328439639 van NewMotion.

Dus toch mooi € 0,0078 per kWh goedkoper :P

25kWh/100km = € 9.94/100km
5l/100km = € 6.75/100km
Financieel gezien kan ik dus beter de dieseltank volgooien... Wat gaat hier mis?

[ Voor 2% gewijzigd door Arjan op 16-11-2018 13:41 . Reden: kW->kWh ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

In elk geval het verkeerd gebruiken van kW waar je waarschijnlijk kWh bedoelt.. ;)
En hoeveel wegenbelasting betaal je ook al weer met een diesel vs de EV? O je rijdt hybride.. dat is sowieso al niet zo'n beste keuze.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-11-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:37:
[...]

In elk geval het verkeerd gebruiken van kW waar je waarschijnlijk kWh bedoelt.. ;)
fixed
En hoeveel wegenbelasting betaal je ook al weer met een diesel vs de EV? O je rijdt hybride.. dat is sowieso al niet zo'n beste keuze.
Die keuze hangt natuurlijk niet van de kWh prijs af. De enige EV die mijn auto zou kunnen vervangen is een tesla (>75kW) en die kan ik niet betalen. Nu rijdt ik meer dan 50% van mijn dagelijkse kilometers elektrisch (en zal dat ook blijven doen) maar wordt daar dus niet financieel in ondersteund, sterker nog, ik ben financieel beter af als ik die stekker in de achterbak laat liggen.
Vandaar de vraag, wat gaat hier mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Arjan schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:36:
5l/100km = € 6.75/100km
Financieel gezien kan ik dus beter de dieseltank volgooien... Wat gaat hier mis?
Als je 100km met 25kWh doet, rij je heel onzuinig. Dat is 4km per kWh.
In mijn Renault Zoe haal ik makkelijk 6km per kWh. Oftwel 50% meer.

Een diesel die 20km voor 1 liter doet, is volgens mij vrij zuinig (ik rijd al tijden geen diesel meer, dus weet niet of de efficiëntie zoveel toegenomen is...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

Arjan schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:47:
[...]

fixed

[...]

Die keuze hangt natuurlijk niet van de kWh prijs af. De enige EV die mijn auto zou kunnen vervangen is een tesla (>75kW) en die kan ik niet betalen. Nu rijdt ik meer dan 50% van mijn dagelijkse kilometers elektrisch (en zal dat ook blijven doen) maar wordt daar dus niet financieel in ondersteund, sterker nog, ik ben financieel beter af als ik die stekker in de achterbak laat liggen.
Vandaar de vraag, wat gaat hier mis.
Wat hier misgaat is dat je werkgever op de evbox laadpaal een tarief van 40 cent heeft ingesteld. De stroomprijs voor de gemiddelde werkgever is 10 cent. Een opslag voor transport en laadpaal is redelijk, maar dit is een strafprijs.

Mijn werkgever heeft een tarief ingesteld van 9 cent. Met TheNewmotion werd dat 34 cent, maar nu met vandebron is dat netjes 9 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

da_Mastah schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:47:
[...]

Als je 100km met 25kWh doet, rij je heel onzuinig. Dat is 4km per kWh.
In mijn Renault Zoe haal ik makkelijk 6km per kWh. Oftwel 50% meer.
Ik gok dat een groot gedeelte hiervan uit de betere regeneratie en het lichtere gewicht komt.
Een diesel die 20km voor 1 liter doet, is volgens mij vrij zuinig (ik rijd al tijden geen diesel meer, dus weet niet of de efficiëntie zoveel toegenomen is...)
20km/l is niet heel bijzonder, het grootste probleem voor verbrandingsmotoren is het remmen/stilstaan, daar is geen efficientie te winnen itt. regenereren bij electra.
knakworst schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:58:

Wat hier misgaat is dat je werkgever op de evbox laadpaal een tarief van 40 cent heeft ingesteld. De stroomprijs voor de gemiddelde werkgever is 10 cent. Een opslag voor transport en laadpaal is redelijk, maar dit is een strafprijs.
[...]
Die palen zijn voor algemeen gebruik, mijn werkgever heeft daar niks mee te maken. Thuis is de stroom ook goedkoop, dat is het probleem niet.
In het kader van mobiliteitsproblemen aanpakken kan het toch niet de bedoeling zijn dat men alleen maar aan eigen stroompunten gaat staan.
En zeg nou zelf, als jij hier op bezoek zou komen met je EV, je besluit (of moet) opladen, dan steekt het toch dat die dikke diesel op de parkeerplaats ernaast goedkoper uit is per km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Arjan
Je vraagt wat gaat er mis....?
Nou zou dat kunnen zijn verkeerde auto verkeerde laadpaal?
Ioniq 14 op de 100 openbare laadpaal 0.32 . ?(buiten piek uur) 4.48 euro.
Dat zijn toch veel betere waarden . En je vergelijk een onzuinige E.V met een zuinige diesel.appels en peren weet je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
25kWh op 100km is behoorlijk onzuinig. Voor een Model X of Ipace misschien realistisch, maar voor al het andere volgens mij niet.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
0,40 per kWh dat is gewoon duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik heb 5 jaar V60 phev gehad. 25 kwh per 100 km is in lijn, maar zuiniger dan 1:17 op diesel is zeer uitdagend, dan moet je niet harder dan honderd gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik reed met mijn Mondeo diesel uit 2003 toch echt 1:26 (bij 90 km/h constant). Mijn BMW 320d haalde toch ook de 1:20 bij normaal rijden, en 1:18 bij iets hogere snelheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

daemonix schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:35:
Ik reed met mijn Mondeo diesel uit 2003 toch echt 1:26 (bij 90 km/h constant). Mijn BMW 320d haalde toch ook de 1:20 bij normaal rijden, en 1:18 bij iets hogere snelheden. ;)
Bij 90 constant rijdt de V60 ook 1:30. Het gaat erom om altijd de kilometerstand te pakken en te kijken wat er in de tank gaat, niet wat de boordcomputer zegt. Boordcomputers zijn altijd super optimistisch. Mijn tesla heeft na 5000 kilometer op de display ook 200 kwh gemiddeld verbruik maar ik heb helaas toch meer dan 1000 kwh getankt, ik kan er zo 20% bij op tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat was op basis van (heel veel) kilometers en getankte hoeveelheid diesel. Boordcomputer was behoorlijk accuraat. Ik verheug me nu al op zuinig rijden met de Kona en de Ioniq. ;) Leuk spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
Iemand reeds ervaring met zonnepanelen en het maximaal laden van zijn EV tijdens zonnige dagen?

Bij een huisaansluiting van 3x25 ampère en een PV systeem van 10.000 wp (verdeeld over 3 fases) zou toch de mogelijkheid moeten bestaan om tot 22 kWh te kunnen laden rond het middaguur?
Al dan niet met een AC=>DC converter

Ofwel bestaan er reeds 3 fase 32A laadpalen die aan loadbalans doen die rekening houden met eigen productie + net ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Arjan schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:36:
[...]

Zo, de eerste factuur van NL MAB is binnen, tijd om te vergelijken:
€ 34.90 voor 87.80kWh = 0,39749430523918
tegen 0,4053169328439639 van NewMotion.

Dus toch mooi € 0,0078 per kWh goedkoper :P

5l/100km = € 6.75/100km
Volgens mij 2 dingen, 25kWh/ 100km is echt heel onzuinig. Met model S haal ik heel eenvoudig 18-20 kWh / 100km met sportief rijgedrag en ik betaal per kWh tussen de 0 en 25 eurocent. Dan ga je meer richting de €4-5 / 100km worst case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Juggie0007 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:29:
Iemand reeds ervaring met zonnepanelen en het maximaal laden van zijn EV tijdens zonnige dagen?

Bij een huisaansluiting van 3x25 ampère en een PV systeem van 10.000 wp (verdeeld over 3 fases) zou toch de mogelijkheid moeten bestaan om tot 22 kWh te kunnen laden rond het middaguur?

Ofwel bestaan er reeds 3 fase 32A laadpalen die aan loadbalans doen die rekening houden met eigen productie + net ?
Dat is wat wij hebben, 3x25 A en 10,62 kwp . Maar rond middaguur vandaag bv is het vermogen tussen 2 en 2.5 kw tussen 9:30 en 15:00 ( oost west orientatie).
Wij hebben 11kw 3 fase laadpaal, maar ik laat de e-golf met 2.3 kw laden overdag.
In de zomer kan dat 4.8 of zelfs 7kw zijn. 22 kw ga je zeker niet redden, in juli was het maximale consistente vermogen 8 kw ( temperatuur heeft ook invloed).
Er zijn laadpalen die het geleverde vermogen van de zonnepanelen meten, zappi geloof ik, die dan ook het laadvermogen continu aanpassen aan de omstandigheden. Ik heb echter nu de auto geprogrammeerd zodat ie met verschillende vermogens laadt. Tegen de tijd dat salderen verdwijnt is het misschien handig om een andere laadpaal te kopen.
Daar tegenover staat dat een andere auto dan misschien wel contact kan maken met solar edge en het zonnevermogen zelf kan lezen en het laden kan aanpassen...
De zonnestroom wordt nl in de meterkast direct aan de laadpaal doorgegeven, dus je kunt gewoon daarnaast nog 3x25a (zal praktisch gesproken iets minder zijn) met andere apparatuur van het net trekken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 22:50
Juggie0007 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:29:

Zoals hierboven al opgemerkt kan de Zappi de energie van de PV panelen gebruiken om je auto te laden. De Zappi is echter altijd 1 fase lader. Wel is toegezegd dat de Zappi rekening kan gaan houden met de teruglevering op de andere twee fasen na een softwareupdate. In de slimme meter wordt toch het verbruik over alle fasen opgeteld net zoals de teruglevering.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jammer dat de Zappi geen 3 fase kan laden, anders was het een no-brainer. Klopt het trouwens dat direct de slimme meter uit leest via de P1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
vandaag bij 2 laadpalen: aanmelden met NewMotion pas werkt, kom ik terug: auto niet bijgeladen :(.
een allego paal en een eneco paal. Ra Ra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-07 20:53
@joozzt De slimme meter weet ook prima hoeveel vermogen er op elk moment over is. Die van mij kan met huidig vermogen ook negatief gaan als de panelen meer opbrengen dan er gebruikt word en dat is alles wat je lader nodig heeft.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ja, maar ik denk dat het makkelijker is om de zonnepanelen uit te lezen, ivm privacy, it security en inbraak ( dieven vinden het uitlezen van je electriciteitsverbruik wel handig). Met zonnepaneel opbrengst kun je nl helemaal niks als inbreker, zie ook de talloze publieke data op pvoutput.
Ook krijg je dan met meter uitlezen een moeilijke loop, de meter moet dan op 0 gehouden worden met allerlei onbekende tijdconstantes....

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
joozzt schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:19:
[...]

Dat is wat wij hebben, 3x25 A en 10,62 kwp . Maar rond middaguur vandaag bv is het vermogen tussen 2 en 2.5 kw tussen 9:30 en 15:00 ( oost west orientatie).
Wij hebben 11kw 3 fase laadpaal, maar ik laat de e-golf met 2.3 kw laden overdag.
In de zomer kan dat 4.8 of zelfs 7kw zijn. 22 kw ga je zeker niet redden, in juli was het maximale consistente vermogen 8 kw ( temperatuur heeft ook invloed).
Er zijn laadpalen die het geleverde vermogen van de zonnepanelen meten, zappi geloof ik, die dan ook het laadvermogen continu aanpassen aan de omstandigheden. Ik heb echter nu de auto geprogrammeerd zodat ie met verschillende vermogens laadt. Tegen de tijd dat salderen verdwijnt is het misschien handig om een andere laadpaal te kopen.
Daar tegenover staat dat een andere auto dan misschien wel contact kan maken met solar edge en het zonnevermogen zelf kan lezen en het laden kan aanpassen...
De zonnestroom wordt nl in de meterkast direct aan de laadpaal doorgegeven, dus je kunt gewoon daarnaast nog 3x25a (zal praktisch gesproken iets minder zijn) met andere apparatuur van het net trekken.
Ja de Zappie ken ik als een voordelige en slimme optie tot max 32A

Mijn interesse gaat echter naar wat maximaal mogelijk is zonder de 3x25A huisaansluiting aan te passen om onze Kona 64 kWh te kunnen gaan laden.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om 3 fase 32A laadpaal met loadbalans rechtstreeks op de meterkast aan te sluiten om vervolgens met een AC=>DC converter tussen 11~22 kWh te kunnen gaan laden afhankelijk van verbruik huis en productie PV... toch of vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Juggie0007 nog even geduld, dan komen er officiële DC laadpalen voor thuis die 3 fase input accepteren en load balancing doen. Webasto was er mee bezig, maar de Webasto LIFE DC met CCS is momenteel van hun site verdwenen.

Denk alleen wel dat die flink aan de prijs gaan zijn.. en vraag me af of bijv. Pre-heat wel werkt via DC?

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-11-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Juggie0007 schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:56:
[...]

Mijn interesse gaat echter naar wat maximaal mogelijk is zonder de 3x25A huisaansluiting aan te passen om onze Kona 64 kWh te kunnen gaan laden.

Volgens mij moet het mogelijk zijn om 3 fase 32A laadpaal met loadbalans rechtstreeks op de meterkast aan te sluiten om vervolgens met een AC=>DC converter tussen 11~22 kWh te kunnen gaan laden afhankelijk van verbruik huis en productie PV... toch of vergeet ik iets?
evtun ofzo daar kan je uit 2 groepen over 2 fases 1 x 6kW laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Juggie0007 schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:56:
[...]

Dat de hoofdaansluiting incl relais van 25A in de meterkast verzegeld is:-)
Een 3 fase aansluiting van 3x 35A kost €50 vastrecht per maand, dat zal voor een extra aansluiting ook wel opgaan denk ik. Maar 64 kw opladen gaat met 11 kw nog steeds best wel snel en met 3x 25A kun je gewoon 11 kw laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
joozzt schreef op zondag 18 november 2018 @ 00:02:
Ja, maar ik denk dat het makkelijker is om de zonnepanelen uit te lezen, ivm privacy, it security en inbraak ( dieven vinden het uitlezen van je electriciteitsverbruik wel handig). Met zonnepaneel opbrengst kun je nl helemaal niks als inbreker, zie ook de talloze publieke data op pvoutput.
Ook krijg je dan met meter uitlezen een moeilijke loop, de meter moet dan op 0 gehouden worden met allerlei onbekende tijdconstantes....
Alle laadpalen die je nu kan kopen lezen je slimme meter uit. De meter hoeft niet exact op 0 gehouden te worden, er hoeft alleen maar gezorgd te worden dat je totaalverbruik (huis+laadpaal-solar) niet meer is dan het maximum wat je hoofdzekering aankan. Die hoofdzekering heeft overigens nog best wel wat marge en reageert alleen als er langer dan een aantal minuten teveel+marge verbruikt word. Het enige wat je dus moet doen is de laadpaal laten terugschalen voordat je hoofdzekering eruit gaat, en dat doen ze allemaal snel genoeg om geen problemen op te leveren.

Overigens leest niemand je P1 poor uit, het load-balancing gebeurt helemaal lokaal. Ook op de diverse laadpaal kaarten met live info kan je alleen het theoretisch maximum van een laadpaal zien, niet het actuele verbruik (je kan dus niet terugrekenen of er iemand thuis is).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ah, ik had het over het laadvermogen aanpassen aan pvoutput, niet over loadbalancing, da’s een heel ander verhaal. Als je wil zorgen dat je laadpaal geen stroom van het net gebruikt zul je de data van de pv moeten nemen, niet van de meter. Want die heeft 3 fase in , 3 fasen uit, die is eigenlijk niet zo slim, wel relatief tov 100 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
joozzt schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:36:
Ah, ik had het over het laadvermogen aanpassen aan pvoutput, niet over loadbalancing, da’s een heel ander verhaal. Als je wil zorgen dat je laadpaal geen stroom van het net gebruikt zul je de data van de pv moeten nemen, niet van de meter. Want die heeft 3 fase in , 3 fasen uit, die is eigenlijk niet zo slim, wel relatief tov 100 jaar geleden.
goedkope laadpaal kopen en dan de evse vervangen door openevse. daarmee kan je stroomklemmen om de faseaders van je PV zetten en dan eea inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ja, zoiets, of idealiter directe verbinding met solar edge api wordt mettertijd wel tijd, eerst maar eens afwachten wat de regering doet met terugleversubsidie.
Je zou natuurlijk ook die van de buren , en andere buren, kunnen uitlezen zodat we samen de energie leveranciers kunnen ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
joozzt schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:36:
Ah, duidelijk! Ik kan op de portal van mijn inverter (goodwe) met een key per minuut uitlezen wat mijn productie is, maar eigenlijk zou je inderdaad een open standaard willen hebben (waar ook je thuisaccu straks op kan aansluiten). Met een volledige EV zal je echter ook wel eens willen opladen als er geen zonne-energie is, dan is communicatie met de auto (en eventueel je kalender) weer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 21:56
Op een locatie waar ik regelmatig kom heeft Nuon recent (18 oktober) een laadpaal geplaatst. De laadpaal is sindsdien volledig operationeel, maar staat nog in geen enkele app/website. Weet iemand hoe lang het gemiddeld duurt voordat een paal 'bekend' wordt?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Tom Paris Zelf even foto maken en opgeven bij chargemap. Heb ik ook al een paar keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 21:56
evtje schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:46:
@Tom Paris Zelf even foto maken en opgeven bij chargemap. Heb ik ook al een paar keer gedaan.
Ja maar dan kan ik nog niet zien of 'ie beschikbaar is...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 20:13
Tom Paris schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:33:
Op een locatie waar ik regelmatig kom heeft Nuon recent (18 oktober) een laadpaal geplaatst. De laadpaal is sindsdien volledig operationeel, maar staat nog in geen enkele app/website. Weet iemand hoe lang het gemiddeld duurt voordat een paal 'bekend' wordt?
De administratie is vaak een zootje, ik heb ook meerdere keren gezien dat laadpalen op de verkeerde locatie worden ingevoerd, waarna ze tot wel een kilometer verderop op de kaart staan. Was in Gouda in ieder geval met 3 nieuwe palen gebeurd, daarna heb ik het niet meer bijgehouden.

Aan de binnenkant van het afdekklepje van een connector staat de code van de paal, die kun je op verschillende sites invoeren (afhankelijk van de fabrikant). De paal moet immers gewoon bekend zijn in de back-end, want je kunt er wel gewoon met je laadpas laden.

[ Voor 5% gewijzigd door DiedB op 19-11-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Staat ie ook niet op oplaadpalen.nl ? Volgends mij kan je daar ook zien of ie bezet is of niet .De laadpalen die ik benader zijn pitpoint die kijk ik op newmotion app. Ik weet niet of daar de nuon palen worden weergegeven. Ik weet wel dat het erg lang kan duren voordat een laadpaal bekend wordt kan wel meerdere maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Kan 3 tot 6 maanden duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
Al iemand ervaring met de 20 kw DC lader van https://www.energiepositief.info/ev-laders.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ken iemand met een Setec en die is er erg tevreden mee, met z'n Imiev is ie zo klaar bij een 22kW paal.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggie0007
Mooi :) maar nog stevig aan de prijs begrijp ik 3750 euro voor de mobiele 10 Kw en 4500 USD voor de 20 kw ? Wellicht is er een lease mogelijkheid voor 60 euro p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wel een lompe kast ook! Ik denk dat er binnenkort meer DC laders komen die beter geschikt zijn voor thuis. Webasto en Mennekes zijn er mee bezig. Die Setec is van Chinese makelij (hoeft niet perse slecht te zijn).

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:38
Even een vraag, als je leaseauto besteld is (EV) ga je kijken natuurlijk voor een laadpaal kijken.
Maar hoe werkt dit?

Ik kan er 1 aanschaffen voor 60 euro per maand op mijn eigen parkeerplek. Gebruiken ze dan jou elektriciteitsnet en moet jij dit gewoon bij je leverancier aftikken, wat je zelf kan declareren bij de leasemaatschappij?

Of word dit op het net van de gemeente aangesloten met een pas dit direct bij de leasemaatschappij verrekend word?

Ik heb een eigen parkeerplek maar wel op een hofje, dus niet echt direct naast de deur.

Zeekr X Long range Mist Grey

Pagina: 1 ... 6 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.