Ik heb de video nog niet gekeken, maar zag wel dit commentaar:
quote: Ybe EV
I am on the OVO V2G trial and happy to report no issues at the moment. Equipment was all professionally installed and support is great. App is going through a continuous improvement loop and in the month since I started that has become much more useful. In July I exported 360kWh to the grid.
360 kWh in 1 maand is toch iets heel anders dan de 1 a 2 kWh die anderen in dit topic hebben voogespiegeld. Dat is (bijna) 12 kWh per dag.
Ik heb op de site van OVO gekeken en in de kleine lettertjes staat te lezen dat ze er van uitgaan dat je tussen 16:00 en 19:00 terug levert aan het net. Dat betekent dat je dus niet met een lege accu thuis moet komen, maar met 1 waar nog makkelijk veel kWh's uitgehaald kan worden. Ze rekenen zelf als voorbeeld dat je die 3 uur met 5,4 kW het net staat te voeden voor een totaal van 5913 kWh per jaar.
In mijn geval zou het gunstigste geval per dag dus meer dan de helft van de accu zijn die wordt ontladen (en weer geladen). Wellicht dat je daarom in die proef een Leaf moet hebben met 30 kWh of meer, dan is het maar ongeveer de helft van je accu.
NB de consument krijgen daar wel een vergoeding voor: 2p als je een PV installatie hebt en anders 6p per kWh. Edit: dat is dan inderdaad bovenop het normale tarief (zie
IvoB2 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen")
Verdere restricties: je moet je energieverbruik per half uur delen met de energieleverancier, je moet deze laadpaal blijven gebruiken als belangrijkste manier om je auto te laden (dus laden op je werk en ontladen thuis mag niet).
Over de degradatie van de batterij zegt OVO dat het identiek zou moeten zijn aan normaal laden en ontladen. Dat betekent dus dat er wel extra slijtage is omdat je de accu gewoon vaker ontlaad en weer laad. Niet dat er helemaal geen extra slijtage is tov een gebruik zonder V2G!
Als je rekent met 20 kWh per 100 km zou dat betekenen dat het voor je accu net is alsof je ruim 29k km per jaar extra hebt gereden. Ik vind dat nogal wat als je daar dan maar ruim 1 cent per km voor krijgt (of minder als je rekent dat je zuiniger rijdt).
Ze zijn bezig met Nissan om in de gaten te houden of de slijtage niet erger is dan bij een normale laadpaal (dat weten ze dus ook nog niet zeker). Er schijnt ook gedoe te zijn met de accu garantie van Nissan en dat je daarom per se een 30kWh of meer moet hebben, maar het is mij onduidelijk hoe dat precies zit.
Het voordeel is natuurlijk wel dat de garantiebepalingen van de auto's nu op basis van leeftijd en km stand werken en niet op basis van hoe vaak ze zijn geladen en ontladen. Ik denk dat dit nog wel eens kan veranderen als V2G op deze manier het echt gaat worden.
Ook deze proef gaat via ChaDeMo. Je mag de speciale laadpaal wel houden na afloop van de proef van 2 jaar. Onduidelijk is hoe bruikbaar die laadpaal dan blijft.
[
Voor 2% gewijzigd door
JeroenE op 14-08-2019 13:04
. Reden: verduideliking dat het een extra tarief is ]