[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.579 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
joepie de p schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:59:
[...]

Ik ben net terug van een paar dagen Tirol. Ik zou vasthouden aan zo veel mogelijk Ionity. Veel zuilen op handige plekken en veel laadvermogen. Goede tussenafstanden. Betrouwbaar. Met pauschall van €5 (E-mobil) of €8 (Ionity zelf) per sessie zeer prijsgunstig. E-mobil werkte niet altijd trouwens.

Ik had zelf 1 gratis lader geprobeerd bij een Aldi. Niet heel krachtig en er was ook een kleine wachtrij. Toch zonde van de tijd als je op doorreis bent. Er zijn ook nog wel andere laders die boven de 70 kW uitsteken, zoals bij luchthaven Millingen (4 stuks) of bij een prettig pompstation in Karlsruhe (voordelige prijzen voor etenswaar, maar hier maar 1 lader). Deze laatste twee werkten iig met Maingau ( 0,30 per kWh).

Er zijn geen laders van BMW. Dat zijn laders bij BMW (dealers). De lader in Kirkl bijvoorbeeld is van Digital Energy Solutions. Op goingelectric lees je dat deze vaak bezet zijn door de dealers zelf.
Thanks, Ionity it is.. Wat ik bedoelde is dat in de Ionity app ook vaak een BMW locatie wordt gegeven. Ionity is geloof ik voor een groot deel van BMW. Maar in de app kan je daar niet de prijzen van zien dus was benieuwd hoe dat zat.
In principe heb ik genoeg mogelijkheden voor Ionity tot aan de grens, zag verderop al iemand die ook bij bad honef etc had geladen, dat zou ook mijn stop zijn.
Millinger wist ik nog niet, bedankt.. op de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

paQ

Pietje NL schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Krijg zo'n ff bellen gevoel, sessie laten afkappen en dan zelf nieuwe starten. >:)
Zo lang is mijn kabel niet :)

Het is langsparkeren, en dan een paal tussen twee plekken in.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:59
JoebarRC schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:15:
[...]

Thanks, Ionity it is.. Wat ik bedoelde is dat in de Ionity app ook vaak een BMW locatie wordt gegeven. Ionity is geloof ik voor een groot deel van BMW. Maar in de app kan je daar niet de prijzen van zien dus was benieuwd hoe dat zat.
In principe heb ik genoeg mogelijkheden voor Ionity tot aan de grens, zag verderop al iemand die ook bij bad honef etc had geladen, dat zou ook mijn stop zijn.
Millinger wist ik nog niet, bedankt.. op de lijst
Als de App van Ionity dit aangeeft, dan moet het wel een Ionity laadpunt zijn. Ionity is inderdaad deels van BMW. Dat geldt trouwens ook voor Digital Energy Solutions zit ik net te lezen. Dat is een joint venture constructie met een ander bedrijf.

Echter, die laadpunten die ik bij ABRP in Zuid-Duitsland zag die BMW in de beschrijving tonen, hebben de Ionity App niet in de lijst.

Millingen airport is vergelijkbaar met Weeze. Een soort voormalige militaire basis. Tip: negeer de nav en rij door naar de terminal. Voor de ingang van het P-terrein staan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 12:00
cacofant schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:37:
Morgenvroeg meteen even testen bij ionity :-)
En het werkt, zojuist 11,5 kWh geladen in 16 minuten, lekker goedkoop voor 80 cent totaal ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 04:48
RaymondD schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Dat is mooi. De app is toch best wel k*t omdat je allego laders niet kunt stoppen. Ik sta as we speak mijn Ioniq te laden tot hij er zelf mee stopt (94%). Ik heb mijn pas nog niet gekregen, hoop dat hij morgen komt. Werkt het stoppen met de app bij ionity wel?
Bij ionity kun je de sessie op de paal zelf stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 18:25
cacofant schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 06:56:
[...]

En het werkt, zojuist 11,5 kWh geladen in 16 minuten, lekker goedkoop voor 80 cent totaal ;-)
Krijg je bij Ionity ook een SMS met de mededeling dat je laadsessie 0 CHF gekost heeft? Ik ben benieuwd wat en wanneer ze gaan incasseren.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
Even een ervaring van een installatie van de laadpaal via Newmotion. Gisteren is de monteur van Comfort Partners geweest voor de installatie van de paal. Zeer tevreden over de installatie. Alles netjes gedaan. Was nog wel een redelijke klus omdat er onder andere 7 meter door bestaande bestrating moest. (Geen kruipruimte.) Paal nu ingesteld op plug & charge. Nadeel is dan dat gasten niet meer zelf met een pas kunnen laden. Alle kosten gaan dan naar mijn werkgever. Maar even kijken of ik het zo laat staan of dat ik toch maar steeds met de druppel moet gaan werken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sr_Ogel schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:12:
De dag dat ik een auto aan mijn huis gekoppeld (V2H) als accu kan gebruiken, zal het laadtarief ook het ontlaadtarief worden. Of je nu alleen maar kWh's doorgeeft of een paal hebt die het registreert.

Ik zie geen mogelijkheid om er aan te verdienen als consument. (ook niet nodig de leaseauto op zich is al voldoende verdienste)
Ik begrijp jullie negativisme echt niet hoor.
Als je er als consument/leaserijder nu al aan kan verdienen waarom dan niet in een V2H systeem?

Ik heb overigens een all in nettarief (afname elektricteit kost de klok rond evenveel en alle netkosten zijn inbegrepen in de kWhprijs, eenvoudiger en duidelijker kan het niet).
De kunst is de overeenkomst werkgever/werknemer en niet de tussenkomst van de e-leverancier. Die is een derde niet betrokken partij die aan een vast overeengekomen prijs handelt.
Nu is het zeer eenvoudig: Afname elektriciteit wordt rechtstreeks afgehandeld tusse werknemer en leverancier. Werkgever heeft hier niets mee te maken. Kostprijs laden voertuig wordt rechtstreeks afgerekend tussen werknemer en werkgever. e-Leverancier heeft hier niets mee te maken.
Een eenvoudig voorbeeld:
- transactiekosten net => werknemer: 25 cent.
- transactiekosten laadpaal werknemer => EV werkgever: 35 cent.
Per geladen kWh 10 cent nettowinst voor de werknemer.
Als dat dat zonder problemen werkt lijkt het me ook niet moeilijk om in een later stadium een overeenkomst
EV werkgever => thuisnet werknemer over een te komen waar iedereen beter van wordt.

Uiteraard is een leaseauto an sich al een mooie verdienste. Maar ik had het echt niet van een Nederlander verwacht dat hij afkerig zou staan tegen over extra inkomsten. :)
Vooral als je er zelf niets voor moet doen. :+
Hier hebben ze daar een mooie uitdrukking voor: "een gegeven paard....."

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Een eenvoudig voorbeeld:
Als dat dat zonder problemen werkt lijkt het me ook niet moeilijk om in een later stadium een overeenkomst
EV werkgever => thuisnet werknemer over een te komen waar iedereen beter van wordt.

Uiteraard is een leaaseauto an sich al een mooie overeenkomst. Maar ik had het echt niet van een Nederlander verwacht dat hij afkerig zou staan tegen over extra inkomsten. :)
Dat is onder andere omdat de Belastingdienst in Nederland niet akkoord gaat met dit soort constructies. Particulieren mogen niet verdienen aan elektriciteit.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-10 11:37

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:10:
Even een ervaring van een installatie van de laadpaal via Newmotion. Gisteren is de monteur van Comfort Partners geweest voor de installatie van de paal. Zeer tevreden over de installatie. Alles netjes gedaan. Was nog wel een redelijke klus omdat er onder andere 7 meter door bestaande bestrating moest. (Geen kruipruimte.) Paal nu ingesteld op plug & charge. Nadeel is dan dat gasten niet meer zelf met een pas kunnen laden. Alle kosten gaan dan naar mijn werkgever. Maar even kijken of ik het zo laat staan of dat ik toch maar steeds met de druppel moet gaan werken.
Kun je dat niet zelf wijzigen? Dan is het een kwestie van instelling aanpassen als er een gastlader komt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Dat is onder andere omdat de Belastingdienst in Nederland niet akkoord gaat met dit soort constructies. Particulieren mogen niet verdienen aan elektriciteit.
Toch iets positief aan België dan. Ik dacht dat wij in het meest "kapot belaste land van de EU woonden"?. Kan dus altijd nog erger. ;)

Dan vraag ik me concreet af hoe de NL belastingsdienst een verschil kan maken tussen consumenten en prosumenten? In België zou dat al vlug tot een rechtzaak leiden tegen het gelijkheidsbeginsel.
Concreet gesteld:
Consument a zonder PV "verdient" 10 cent per kWh (en wordt daar, als ik het goed begrijp, bij jullie dus op belast).
Prosument b met PV krijgt eveneens 10 cent per kWh (en betaalt daar belasting over) maar wordt helemaal niet belast op de 35 cent die hij "verdient" aan de overproductie van zijn PV installatie? De belastingdienst kan immers onmogelijk nagaan welke stroom jij rechtstreeks van het net in je lease EV stopt en welke van je PV installatie?

Hier in Vlaanderen (België mag ik niet meer zeggen want iedere regio heeft inzake energie al een ander belastingstelsel) hebben ze dat gewoon opgelost met forfaitaire belastingstarieven: VAA op de auto (4% op de catalogusprijs van een EV) en prosumententarief op de max. capaciteit van de omvormer (afhankelijk van het netgebied tussen de 95-108 € per kVA).
Als je niets doet betaal je dus gewoon het max. van die belastingen. Dus kan je beter zo creatief mogelijk zijn om die forfaitaire belastingen te minimaliseren (lees terug te winnen).

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
RaymondD schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:58:
[...]

Krijg je bij Ionity ook een SMS met de mededeling dat je laadsessie 0 CHF gekost heeft? Ik ben benieuwd wat en wanneer ze gaan incasseren.
In de app staat 0 CHF idd. ik verwacht gewoon 0,05/minuut zoals in de app staat, waarom zou dat anders zijn?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 10:28

Sr_Ogel

Klop klop klop

IvoB2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

Een eenvoudig voorbeeld:
Als ik het goed begrijp wat je hier als voorbeeld gebruik is dat jij het voor 25 cent inkoopt bij je energiemaatschappij en voor 35 cent terugkrijgt van je werkgever. Dat zou in Nederland al beschouwt worden als verkapt salaris en zul je dus belasting over moeten betalen. Niet dat dit gelijk zal opvallen maar de boeken van een werkgever worden wel degelijk soms gecontroleerd.

Zou jij dan op je werk (gratis) laden en dit in je huis terugleveren aan je huis gaat je laadpaalmeter dus negatief en betaal jij dus 35 cent aan je werkgever. Maar je krijgt hier maar 25 cent van terug omdat je teruggeleverd aan de eniergiemaatschappij. Jij gaat er dan 10 cent per kWh op achteruit. Zou jij stroom terugleveren die jij bij je eigen laadpaal afgenomen hebt dan valt het tegen elkaar weg.

Dus deze zuinige Nederlander ziet nog altijd niet een goed businessmodel om geld te verdienen aan mijn laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-09 20:53
Heeft er iemand al ervaring met een EVHUB laadpaal? Weet iemand of plug&charge met automatische verrekening naar werkgever bij deze mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Sr_Ogel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Als ik het goed begrijp wat je hier als voorbeeld gebruik is dat jij het voor 25 cent inkoopt bij je energiemaatschappij en voor 35 cent terugkrijgt van je werkgever. Dat zou in Nederland al beschouwt worden als verkapt salaris en zul je dus belasting over moeten betalen. Niet dat dit gelijk zal opvallen maar de boeken van een werkgever worden wel degelijk soms gecontroleerd.

Zou jij dan op je werk (gratis) laden en dit in je huis terugleveren aan je huis gaat je laadpaalmeter dus negatief en betaal jij dus 35 cent aan je werkgever. Maar je krijgt hier maar 25 cent van terug omdat je teruggeleverd aan de eniergiemaatschappij. Jij gaat er dan 10 cent per kWh op achteruit. Zou jij stroom terugleveren die jij bij je eigen laadpaal afgenomen hebt dan valt het tegen elkaar weg.

Dus deze zuinige Nederlander ziet nog altijd niet een goed businessmodel om geld te verdienen aan mijn laadpaal.
Lol wut? Verkapt salaris? Je stelt een laadpaal op eigen terein te beschikking voor het opladen van een elektrische auto icm een laadpas. De prijs wordt hier vastgesteld op 35 cent/kWh wat gewoon een marktconforme prijs is. De gene die een laadpaal plaatst heeft veel meer kosten dan alleen stroom inkoop (wat overigens ook nog eens variabel is).
Voor de auto van de zaak is beslist dat een laadpaal in of bij de woning van de werknemer niet tot belastingheffing leidt. De fiscus gaat ervan uit dat de kosten verwerkt zijn in de bijtelling vanwege privégebruik. De laadpaal zelf is dus belastingvrij, maar ook eventuele aanpassingen in verband hiermee, zoals noodzakelijke wijzigingen in de meterkast. Tip. Het maakt niet uit of u de kosten van de laadpaal zelf betaalt of deze kosten vergoedt aan de werknemer.

...

Wat geldt er voor de elektra?
Omdat een werknemer thuis zowel elektra privé gebruikt als voor de elektrische of hybride auto, is het van belang wat het feitelijke gebruik voor de auto bedraagt. Alleen dit kan buiten de belastingheffing blijven.
Aparte meter.
In de goedkeuring wordt ervan uitgegaan dat de werknemer de voor de auto verbruikte elektriciteit tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever. Op deze manier kan de elektra voor rekening van de werkgever komen, zonder dat de werknemer hierover belasting betaalt. Tot de kostprijs hoort ook een aparte meter, die nodig zal zijn om het verbruik aan elektriciteit door de auto vast te kunnen stellen. Ook deze kosten kunnen dus buiten de belastingheffing blijven.
Kosten voor de aparte meter, meterkast upgrades en eventuele verhoging van de aansluiting mogen worden doorberekend. Je mag dit volgens mij gewoon in de kWh prijs berekenen

[ Voor 33% gewijzigd door GrooV op 09-08-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:17
Ga over een maandje met de 40kwh Leaf naar Frankrijk, heb de laadpassen al binnen en ben eens op chargemap de laadstations aan het bekijken.

Nu heb ik nog geen ervaring met buitenlandse laders en laad mijn auto vooral thuis op en een enkele keer bij Fastned met Maingau.

Nu zie ik dat een Allego lader in Belgie icm. De chargemap pas 0.79 per KW en 0.29 per min kost.

Dus als ik echt 40kwh zou laden zou mij dit ongeveer 40-45 euro kosten voor 200km. Is dit niet extreem duur?

Nu is het het voordeligst om met Maingau te laden bij allego volgensmij? Maar ik sta wel even versteld van de prijzen zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 23:35
Zo te zien hebben ze het nog niet helemaal goed geregeld bij swisscharge,
Dinsdag aangemeld en vandaag een pas in huis terwijl ik die niet had aangevraagd vanwege de prijs. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Lol wut? Verkapt salaris? Je stelt een laadpaal op eigen terein te beschikking voor het opladen van een elektrische auto icm een laadpas. De prijs wordt hier vastgesteld op 35 cent/kWh wat gewoon een marktconforme prijs is. De gene die een laadpaal plaatst heeft veel meer kosten dan alleen stroom inkoop (wat overigens ook nog eens variabel is).

[...]

Kosten voor de aparte meter, meterkast upgrades en eventuele verhoging van de aansluiting mogen worden doorberekend. Je mag dit volgens mij gewoon in de kWh prijs berekenen
35 cent/kWh is geen markt conforme prijs, want bedrijven mogen hier geen btw op terugvragen. De straatprijs van 35 cent/kWh is "maar" 28 cent/kWh ex. btw. Bijna niemand vraagt meer dan die 28 cent ex btw. Dus als je 35 cent/kWh vraagt zonder btw, is dat te veel. Bij controle moet je box 1 belasting betalen (+ eventuele boete) voor die 10 cent/kWh die je teveel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sr_Ogel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Als ik het goed begrijp wat je hier als voorbeeld gebruik is dat jij het voor 25 cent inkoopt bij je energiemaatschappij en voor 35 cent terugkrijgt van je werkgever.
Dat heb je heel goed begrepen. :)
En dacht je nu echt dat in een bedrijf met een paar 1000'den werknemers en 1000'den leaseauto's de boekhoudkundige afdeling van het bedrijf dit niet op voorhand goed heeft doordacht?
Verkapt salaris? Het zijn inderdaad inkomsten. En ik heb al herhaaldelijk uitgelegd hoe deze in België forfaitair belast worden. Waarschijnlijk dus een andere situatie dan in NL (wat ik ook al herhaaldelijk heb gezegd) maar V2H en V2G gaat heus niet stoppen aan de NL grenzen hoor. ;)

Als je het zo strikt zou opvatten als jij doet zou je ook kunnen stellen dat hoe meer je met een leaseauto met tank(laad)pas rijdt hoe groter je "verkapt salaris" wordt. Daardoor stijgt je inkomstenbelasting ook niet want deze is reeds forfaitair berekend bij het aangaan van het leasecontract over de volledige periode en binnen de limieten van het contract (rijders met minder km. = minder "verkapt" voordeel, kmvreters een groter "verkapt" voordeel, bij een gelijke belasting/kostprijs).

Bij V2G en V2H ontstaat een nieuwe situatie en dus een nieuwe overeenkomst/onderhandelingen. Je kan dus niet zomaar een bestaande situatie extrapoleren naar gewijzigde omstandigheden.
De kWh teller van de laadpaal draait trouwens niet terug. En je moet er ook niet automatisch van uit gaan dat in een toekomstige situatie afname en levering via een EV aan hetzelfde punt (bv. via de laadpaal) en met dezelfde technologie dienen te gebeuren.

ps. uiteraard, in de huidige situatie en om voor de hand liggende redenen, laad ik alleen in uitzonderlijke omstandigheden de EV via het werk of via publieke laadpalen op.

[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
De gene die een laadpaal plaatst heeft veel meer kosten dan alleen stroom inkoop (wat overigens ook nog eens variabel is).
Inderdaad een situatie die kan voorkomen.
Maar niet van toepassing op onze situatie. Laadpaal geplaatst op kosten van de werkgever incl. alle bijkomende infrastructuur en keuring (in België verplicht). Laadpaal en infra wordt na 3 jaar eigendom van de werknemer.
Ik had overigens ook al geschreven dat wij een elektriciteitscontract hebben met vast tarief (dus geen onbekende variabelen in de afnameprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Z___Z schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

35 cent/kWh is geen markt conforme prijs, want bedrijven mogen hier geen btw op terugvragen. De straatprijs van 35 cent/kWh is "maar" 28 cent/kWh ex. btw. Bijna niemand vraagt meer dan die 28 cent ex btw. Dus als je 35 cent/kWh vraagt zonder btw, is dat te veel. Bij controle moet je box 1 belasting betalen (+ eventuele boete) voor die 10 cent/kWh die je teveel vraagt.
Die 35 cent is maar een voorbeeld hè (in werkelijkheid is hij hoger :+ ).
En het betreft de elektriciteitsprijs incl. 21% BTW (ik ben dus de laatste die terug verlangt naar een BTW daling op energie van 6%) ;)
De prijs van de groene leverancier (vaste all in prijs) die wij afnemen is ook geen geheim en is evenens incl. BTW: https://www.ecopower.be/elektriciteit/onze-prijs
Gezien de afnameprijs door de werkgever via de thuislaadpaal van de werknemer voor iedere werknemer gelijk is maar niet iedere werknemer in hetzelfde netgebied woont (en de netafnameprijs daar dus niet gelijk is) zou iedere werknemer ook nog eens (bij gelijke afname) een ander "verkapt loon" verkrijgen. Ik denk dat de belastingdienst zelf al heel blij is met een forfaitaire afhandeling van de vergoeding. :)

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bart ® schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Kun je dat niet zelf wijzigen? Dan is het een kwestie van instelling aanpassen als er een gastlader komt.
Ja, dat kan wel inderdaad. Moet ik er wel ff aan denken. :) Zo vaak zal het niet voorkomen trouwens. Dus we gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Maar goed, de pen van de zaak die je thuis in de keukenla hebt liggen is ook verkapt loon.

Werkgever mag volgens mij gewoon via de werkkostenregeling hier 0,35 euro voor uitkeren. Dat is het zelfde als dat iedereen een vaste telefoonvergoeding krijgt maar sommigen hier minder kosten voor maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Werkkosten regeling is sterk beperkt hoor, die is niet oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zegt ook niemand.
In geval van een lease(EV) stopt ze op het einde van het leasecontract (door de band genomen dus na 48 maanden) of bij het voortijdig bereiken van het max. aantal toegestane km.
En daar betaal je maandelijks, gedurende de looptijd van het contract, je VAA voor.
Hoe duurder de catalogusprijs van de EV (voor ICE gelden ook nog uitstootnormen maar die zijn bij EV, belastingtechnisch toch, nul) hoe hoger de VAA. Ongeacht (binnen redelijke verbruikslimieten) de kWh die dat ding verbruikt (en je dus o.a. thuis laadt).

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Helaas Swiss Charge prijzen aangepast. € 0,61kwh bij allego en CHF 7,60 bij Ionity. Pret heeft niet zo lang geduurd, blijkbaar toch een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

RaymondD schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:33:
Helaas Swiss Charge prijzen aangepast. € 0,61kwh bij allego en CHF 7,60 bij Ionity. Pret heeft niet zo lang geduurd, blijkbaar toch een foutje.
No surprise. En Swiss Charge heeft honderden kaartjes voor nop naar NL verstuurd die nooit gebruikt gaan worden, lekker duurzaam..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

No surprise. En Swiss Charge heeft honderden kaartjes voor nop naar NL verstuurd die nooit gebruikt gaan worden, lekker duurzaam..
Kan je ook gewoon omdraaien hoor: ;)
Honderden NL'ers vragen laadpassen aan voor een to-good-to-be-true aanbod 700km verderop, lekker duurzaam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je mag kosten voor je werk wel doorberekenen, maar meer niet. Als je een keer brandstof hebt getankt bij een tankstation en je hebt zelf betaald omdat de tankpas van de zaak het niet deed kan je dat bonnetje gewoon declareren. Maar je kan niet zo maar 5 euro extra rekenen.

In een standaard scenario dat je werkgever (al dan niet via de leasemaatschappij) voor de installatie van de laadpaal thuis betaald heeft kan je dat soort zaken dus niet nog een keer via de kWh prijs terug proberen te krijgen.

Als je de installatie etc zelf hebt betaald mag dat dus wel, maar dan moet je dus goed bijhouden wanneer die kosten volledig terugbetaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
5 cent bij MainGau was ook to-good-to-be-true en heeft ook maandenlang gewerkt. MainGau is nog steeds scherp en lijkt blij te zijn met de in Nederland verworven klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
RaymondD schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:43:
5 cent bij MainGau was ook to-good-to-be-true en heeft ook maandenlang gewerkt. MainGau is nog steeds scherp en lijkt blij te zijn met de in Nederland verworven klanten.
Swisscharge had een hele hoop discrepanties die op een to-good-to-be-true situatie leken, zie de posts van de laatste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-10 15:50
Gelukkig heb ik wel nog een gratis pas ontvangen, en heeft het mij per saldo uiteindelijk niets gekost. Maar hoeveel geld zullen ze verdiend hebben met die pasuitgiftes a €10 voor mensen die uiteindelijk die pas nooit gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
BaSsDruM schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:56:
Gelukkig heb ik wel nog een gratis pas ontvangen, en heeft het mij per saldo uiteindelijk niets gekost. Maar hoeveel geld zullen ze verdiend hebben met die pasuitgiftes a €10 voor mensen die uiteindelijk die pas nooit gaan gebruiken?
Niets, je kan er van uitgaan dat daar geld op verloren is. Zelfs met 10 euro voor de pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
LaurensO1982 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:51:
Heeft er iemand al ervaring met een EVHUB laadpaal? Weet iemand of plug&charge met automatische verrekening naar werkgever bij deze mogelijk is?
Geen ervaring maar lijkt me wel ja. Zou ze gewoon even bellen. Maar met een abonnement erbij zal dit vast gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
RaymondD schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:33:
Nou lekker dan, net vanmorgen geladen.. pasje kan dus ook weer de kliko in.
Maar ik ga echt geen 8 euro betalen voor 11kWh hoor, gelukkig heb ik een screenshot gemaakt waar nog staat 5cent/minuut. Ga ik echt niet doen. Regelen ze maar

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:59
daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Het mag wel, maar dan ziet de fiscus je als ondernemer (eenmanszaak) en moet je een boekhouding aanhouden. De hoogte van de BTW over de aangekochte electriciteit is anders dan die over de verkochte electriciteit. Als je nog geen ondernemer bent dan zou je kunnen vallen inder de kleine ondernemerstegeling (Kor) en dan mag je het verschil in BTW houden. Als je al wel ondernemer bent dan moet de het verschil in BTW sowieso afdragen.

Het netto prijsverschil over de ingekochte electriciteit is verder onderwerp voor de inkomstenbelasting (grofweg 42-50% belast).. Je houdt er dus maar de helft van over. Als dit uiteindelijk 5 cent is en je verkoopt op jaarbasis 4000 kWh dan heb je het over ca €200,-. Met de Kor ca €250,-

Rijk worden zit er niet in vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En dat is wat ik zei, je wordt ondernemer want particulieren etc. Als je zonnepanelen hebt dan is het een ander verhaal, want dan ben je al ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joepie de p schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:44:
[...]
Dan maar naar Vlaanderen verhuizen? O-)
daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:06:
Als je zonnepanelen hebt dan is het een ander verhaal, want dan ben je al ondernemer.
Dus toch maar naar Vlaanderen. :) Je bent er pas ondernemer met een particuliere PV installatie van meer dan 10 kVA. En dat is voor een particulier al ruim voldoende. Zelfs met een EV. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
schumi1986 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:06:
Nu is het het voordeligst om met Maingau te laden bij allego volgensmij? Maar ik sta wel even versteld van de prijzen zeg!
Bij Allego snelladers wel.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:10:
Paal nu ingesteld op plug & charge. Nadeel is dan dat gasten niet meer zelf met een pas kunnen laden. Alle kosten gaan dan naar mijn werkgever. Maar even kijken of ik het zo laat staan of dat ik toch maar steeds met de druppel moet gaan werken.
Je kunt via de website van NewMotion in realtime die plug & charge aan en uit zetten, dus als je gasten verwacht is het weinig moeite om het op die momenten even om te zetten op RFID authorizatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit op Curaçao met de Leaf, heb twee EVSE's meegenomen, een die met de Leaf is meegekomen en de Voltec van m'n Ampera. De Leaf lader werkt vlekkeloos, maar de Voltec gooit direct met foutcodes en blinkende lampjes zodra je die in het stopcontact steekt.

Heb er een week me lopen kloten, op alle stopcontacten getest, aarde gemeten. En toen bedacht ik het me opeens, Curaçao heeft zowel 120V als 240V, waar 240V aanwezig is heb je twee fases in plaats van één.

Blijkbaar kan de Leaf EVSE hier wel mee omgaan maar de Voltec niet. Dus, iemand ruilen? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
pmiddeld schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:34:
[...]

Bij Allego snelladers wel.
Je kan beter de app of kaart van "eins E-Mobil" gebruiken, dan betaal je een fixed price van 5 euro voor de snellader.

5/40 = 0.125 cent per kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door midego op 11-08-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Laatst online: 08-09 16:32
Swisscharge is inmiddels nog duurder geworden. Gisteren stond er bij Allego snelladers nog een tarief van 61ct/kWh, inmiddels is dat al 71ct.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Laatst online: 08-09 16:32
In het meest recente Youtube filmpje (vanaf 10:25 minuten, linkje: YouTube: Europe road trip 2019 part 6) van Bjorn Nyland heeft hij het over de (Finse) Virta app waarmee je voor 5ct per minuut bij Ionity kunt laden. @Hachy kende je deze al?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-10 08:01
Net even de Virta app geïnstalleerd: app is identiek aan Swisscharge. Alleen met veelal hogere prijzen. Op hun website staat dat laden goedkoper wordt als je geregistreerd bent en betaalt (30 euro tegoed storten en minimaal 1 euro per maand fee). Mij is niet zo snel duidelijk wat dan de prijzen zijn.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
De registratie van swisscharge gebeurde via virtaglobal dus ja verbonden met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 22:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JeroenE schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:43:
Je mag kosten voor je werk wel doorberekenen, maar meer niet. Als je een keer brandstof hebt getankt bij een tankstation en je hebt zelf betaald omdat de tankpas van de zaak het niet deed kan je dat bonnetje gewoon declareren. Maar je kan niet zo maar 5 euro extra rekenen.
Deze vergelijking gaat mank. Bij brandstof tanken zijn er geen bijkomende kosten. Bij het thuis laden wel: een evenredig deel van het vastrecht is er eentje die zeker doorbelast mag worden. Verder heb je speciaal voor het laden van een EV extra infrastructuur aan moeten leggen, als je dat tegen eigen kosten hebt gedaan. In dat geval is het ook niet onredelijk om ook daarvoor een bedrag door te belasten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Marc O. schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:15:
In het meest recente Youtube filmpje (vanaf 10:25 minuten, linkje: YouTube: Europe road trip 2019 part 6) van Bjorn Nyland heeft hij het over de (Finse) Virta app waarmee je voor 5ct per minuut bij Ionity kunt laden. @Hachy kende je deze al?
Als ik in de app van Virta kijk betaal je ook gewoon 8.75Fr voor een lading en 0,71 per kWh bij Allego. Veel te duur dus.. ik zie geen 5ct/min.
Net maar EIns Mobil gebruikt. moest meer dan 20kWh laden, dus dan is 5 euro prima bij Ionity :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Aangekomen bij ons vakantie adres in Zweden. Groepenkast open getrokken om te zien hoe het een en ander aangesloten is.
Verhuurder had gezegd wel stopcontact ik op moest aansluiten wat dat stopcontact zou zwaarder afgezekerd zijn. Nou niet dus, allemaal C10'tjes ;)

Ik denk, ik zet 'm gewoon op 12A, want volgens Hager houd die groep dat "> 1 uur" vol. En dan zien we wel.
Na 35 minuten -> klap. Dat wel snel, zelfs voor een precieze Hager 🤔

Ik zet de groep weer aan (eerst auto lader eruit), hoor ik de warmtepomp ook weer aanslaan (aansluitwaarde van 5.5-7.5A) Tja, 10 - 5.5 = 4.5, dan klapt het wel ja 🤦‍♂️

Aangezien Zweden nogal van warm houden was de hele hut voorverwarmd op 23.5 graden, ik heb de warmtepomp voor deze nacht uitgeschakeld, en dan zien we wel of de auto de hele nacht kan laden :Y) (nog 24 uur tot 100% 🤣)

Plaatje voor vermaeck.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TahcARd.jpg

1. Nul wordt niet afgeschakeld door hoofdschakelaar.
2. Kookgroep (ofzo?) die niet achter de aardlek zet.
3. 3P aardlek
4. Meer dan 4 groepen achter aardlek (niet zeker ivm meerdere rails?)
5. Alleen 10A automaten van C-karakteristiek
6. Overal 1mm2 (op sommige plekken 1.5 mm2 draad), want ja, 10A...
7. Meterkast niet vingerveilig ivm blote koperen rails.
Huisje gebouwd in 2014, dus zal vast volgens nieuwbouwnormen zijn hier 🤷‍♂️

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:59:
Deze vergelijking gaat mank. Bij brandstof tanken zijn er geen bijkomende kosten. Bij het thuis laden wel: een evenredig deel van het vastrecht is er eentje die zeker doorbelast mag worden. Verder heb je speciaal voor het laden van een EV extra infrastructuur aan moeten leggen, als je dat tegen eigen kosten hebt gedaan. In dat geval is het ook niet onredelijk om ook daarvoor een bedrag door te belasten.
Tuurlijk zijn er bij een tankstation wel bijkomende kosten. Dat tankstation is niet gratis gebouwd, moet ook allerlei rekeningen betalen etc. Alleen zie jij die als consument die alleen komt tanken niet.

Als je zelf een laadpaal hebt neergezet ben jij behalve de consument die komt laden tevens de eigenaar van het "tankstation". Dat zijn twee rollen die je apart moet bekijken. Natuurlijk kan je dan ook ondernemertje gaan spelen en proberen winst te maken op de elektriciteit die je verkoopt. Maar dan moet je ook genoegen nemen met alle bijbehorende zaken zoals belastingaangiftes en dat soort zaken.

En als jij winst mag maken op de verkoop van energie aan je werkgever, dan zouden andere medewerkers dat ook moeten mogen. Dus die kunnen dan eerst benzine tanken bij de pomp, en daarna met winst doorverkopen aan de baas. Zij hebben immers ook kosten gehad om die jerrycan te kopen.

Dus vandaar dat ik zeg dat je de kosten wel door mag berekenen, maar geen winst mag maken. Dus als jij 1500 euro hebt uitgegeven (of wat dan ook) en je gaat die kosten terugkrijgen door 10 cent per kWh extra te vragen dan moet je een administratie bijhouden tot wanneer je die 1500 euro hebt terug gekregen en daarna moet de opslag er af.

Persoonlijk denk ik dat het dan veel makkelijker is om de baas die rekeningen van 1500 euro te laten betalen. Dan kan hij ook nog de BTW terug vragen. Dan heb je later ook geen gedoe met administratie.

Tenzij je kan aantonen dat je extra kosten voor het vastrecht hebt gemaakt voor de werkgever mag je die niet doorbelasten. Je kan je baas ook geen gedeelte van het vastrecht doorbelasten omdat de aansluiting is gebruikt om de kleren die je naar het werk draagt te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Je maakt het wat ingewikkelder dan ik bedoel.

Als ik benzine tank voor de baas, heb ik daar geen extra kosten aan.

Als ik stroom laad voor de baas heb ik daar wél extra kosten aan: het vastrecht dat ik ook moet betalen. Het is niet meer dan redelijk om een evenredig deel van dat vastrecht door te belasten. Dat valt niet onder de noemer 'winst maken'.

Wat de kosten van de paal betreft zie ik dat net zoals jij. Makkelijker (voor alle partijen) en goedkoper voor de baas om die in één keer door de zaak te laten betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 12-08-2019 09:53 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Hoezo betaal jij dan extra vastrecht? Dit is volgens mij gewoon een verbruiksonafhankelijke prijscomponent van de energieleverancier en zal dus niet meer of minder worden naar mate je meer of minder gebruikt.
Ik heb bij Greenchoice bijvoorbeeld vaste leveringskosten van 54 euro per jaar en netbeheerkosten van 225,45 per jaar. Of ik nu 1kWh afneem of 10.000kWh, die kosten blijven gelijk.
En aangezien ik die kosten sowieso al zou maken voor het kunnen gebruiken van elektriciteit in mijn huis lijkt het me dat het een privé voordeel geeft als ik daarvan een deel zou doorbelasten aan mijn werkgever. Dat doe ik dus daarom niet, ik reken gewoon het all-in-tarief voor de geladen stroom in mijn auto en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:51:
Je maakt het wat ingewikkelder dan ik bedoel.

Als ik benzine tank voor de baas, heb ik daar geen extra kosten aan.

Als ik stroom laad voor de baas heb ik daar wél extra kosten aan: het vastrecht dat ik ook moet betalen. Het is niet meer dan redelijk om een evenredig deel van dat vastrecht door te belasten. Dat valt niet onder de noemer 'winst maken'.

Wat de kosten van de paal betreft zie ik dat net zoals jij. Makkelijker (voor alle partijen) en goedkoper voor de baas om die in één keer door de zaak te laten betalen.
Het vastrecht zit volgens mij gewoon verwerkt in de kWh prijs, de all-in prijs bereken je ook door aan je werkgever, aangezien je maar 1 tarief mag opgeven wordt over het algemeen het hoogste tarief opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik belast nu 23 cent door. Ik betaal zelf nu iets onder de 20 maar dat gaat iets omhoog bij meer verbruik doordat je per kwh minder belasting terug krijgt. Daarnaast iets laadverlies in de kabel. Ik vind 23 cent prima. Doorbelasten van vast recht zou ik wat vreemd vinden. De EV vervanderd niks aan je vast recht. Upgrade van 1 naar 3 fase zou je wel mee kunnen men als je dat voor de EV gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:14:
[...]
En als jij winst mag maken op de verkoop van energie aan je werkgever, dan zouden andere medewerkers dat ook moeten mogen. Dus die kunnen dan eerst benzine tanken bij de pomp, en daarna met winst doorverkopen aan de baas. Zij hebben immers ook kosten gehad om die jerrycan te kopen.
Wat is dat nu weer voor een manke vergelijking?
Je kan de voor- en nadelen van het ene systeem niet 1:1 extrapoleren op een ander systeem en daaruit volgend dan eisen gaan stellen.
Alle werknemlers (binnen één bedrijf) hebben bv. de keuze tussen een ICE + tankkaart, een EV met laadpas, een EV met laadpas + thuislaadpaal of geen bedrijfsauto en een voordeel in cash.
En ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Het staat je als werkenmer vrij de voor- en nadelen van ieder systeem af te wegen en dan een overeenkomst aan te gaan die jou het voordeligst lijkt. Je moet nadien dan niet komen zagen dat een andere werknemer die in een ander systeem zit andere voordelen heeft die jij niet hebt.
Uiteraard hebben alle werknemers in hetzelfde systeem, via de werkgever, dezelfde voordelen. Zij die kozen voor een EV met thuislaadpaal kunnen inderdaad hun eigen stroom allemaal tegen dezelfde (vooraf vastgelegde) prijs doorverkopen aan hun werkgever. Gezien de inkoopprijs van iedere werknemer daarbij al niet gelijk is scheelt zelfs daar al het netto voordeel. Maar dat is dan weer het probleem van de werkgever niet.
De werknemer die bv. voor een ICE koos mag dan weer met zijn tankkaart jaarlijks voor meer Km benzine of diesel tanken. Daar moet je dan als EV rijder ook geen problemen over maken. Je wist het nl. vooraf.

We leven nog altijd in een vrije markteconomie waar alle partijen op voorhand afspraken maken en die dan trachten na te komen. Niet in een van bovenaf opgelegde eenheidsworst waar ten alle tijde alles voor iedereen gelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Vind het ook een beetje overdragen discussie, als jij gewoon aantoonbaar meer kosten maakt dan de kWh kostprijs dan mag je dat gewoon doorberekenen naar je baas. Denk alleen al aan stroomverlies, meterkast en dergelijke.

Maar goed, volgens mij wordt het een beetje offtopic, kan dit niet beter in het lease regelingen topic?

[ Voor 19% gewijzigd door GrooV op 12-08-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hippe Lip Hoezo heb je extra kosten voor je vastrecht? Voordat je een EV van de zaak kreeg had je geen elektriciteitsaansluiting in je huis? :+ Natuurlijk is het anders als je iets in de meterkast hebt veranderd, maar dat schaar ik onder de installatiekosten van een laadpaal. Het simpelste is om dat gelijk af te rekenen op het moment dat de aanpassingen zijn gedaan..

Of bedoel je dat je een zwaardere aansluiting hebt genomen en dus meer maandelijkse kosten hebt? In dat geval zou ik dan gewoon iedere maand die extra kosten declareren en dat niet met een opslag op de kWh proberen terug te krijgen. Je wil toch niet iedere maand gaan bijhouden of je wel 'genoeg' hebt geladen om de extra kosten terug te krijgen?

@IvoB2 Natuurlijk mag iedereen zelf afspraken maken en hoeft niet iedereen hetzelfde behandeld te worden.
Maar ik ging er even vanuit dat het niet het verschil zou zijn tussen de directeur en de schoonmaker. Het ging mij erom dat collega's die min of meer hetzelfde werk doen ook min of meer dezelfde keuzes hebben. Als de een dan kies voor een ICE en de ander voor een EV is dat prima. Als dan maar wel op het keuzemoment duidelijk is welke regels, nadelen en voordelen zijn.

Ik zou het alleen heel erg raar vinden als er per kWh een extra beloning voor de werknemer zou zijn. Dat betekent dat het voor iemand die 10 km van zijn werk woont minder voordeel biedt dan degene die 100 km van zijn werk woont. Natuurlijk kan iedereen zelf kiezen waar hij woont, maar in Nederland is het niet heel gebruikelijk om mensen die verder weg wonen meer te belonen dan mensen die dichterbij wonen (andersom trouwens ook niet). Dus niet alleen de kosten vergoeden, maar ook echt extra uit te betalen. Maar misschien valt dit wel in hetzelfde kader als bedrijven waarbij de keuze voor wel/geen/welk soort auto niet alleen afhankelijk is van je functie maar ook van de afstand die je per jaar rijdt.

Wellicht is dat in België heel anders. Maar ik heb het dus over de Nederlandse situatie en niet die van België of Duitsland of waar dan ook; daar weet ik gewoon te weinig van af.

@GrooV bedoel je het stroomverlies in de kabels van de meterkast naar de laadpaal? Daar heb ik zelf dan geen probleem mee omdat ik een kWh-meter gebruik die al in de meterkast hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:39:
@Hippe Lip Hoezo heb je extra kosten voor je vastrecht?
Ik weet niet waar je het woord 'extra' nu weer vandaan tovert; dat gebruikte ik niet. Ik noemde 'een evenredig deel van'.

Maar het is inmiddels duidelijk dat ieder zo zijn eigen opvatting en redenering en inzicht heeft en dat is ieders goed recht natuurlijk. Je hoeft elkaar hier gelukkig niet te overtuigen van je eigen gelijk.

Laten we het hier bij houden. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 12-08-2019 12:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 12:25
NielsOo schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Hier ook tevreden gebruiker. Als het goed is krijg je meldingen bij iets van 75 en 100% van de 2800kWh gebruikt (zit zelf nu rond de 900kWh)... Moet eerlijk zeggen dat ik er ook een excelletje voor bijhoud.

Heb als feedback op de app gegeven dat het totaalverbruik wel handig zou zijn, misschien dat meer mensen dat kunnen doen :)
Heeft iemand al kunnen vaststellen of je met die Steiermark Superflat ook in België kan laden?

De meeste palen zijn bij ons van Allego, en ik kan thuis niet laden, maar die kaart zou mijn basisbehoefte wel dekken... De normale prijs aan die palen blijft 0,34€ per kWh te zijn.

@midego niet dus... de Nederlandse Allego palen staan er wel in en de Belgische niet... jammer.

Ik ben me namelijk nog aan het oriënteren, maar de aankoop van een electrisch voertuig zonder eigen oplaadmogelijkheid is toch wel een uitdaging...

[ Voor 18% gewijzigd door Dryhte op 12-08-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Dryhte schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Heeft iemand al kunnen vaststellen of je met die Steiermark Superflat ook in België kan laden?

De meeste palen zijn bij ons van Allego, en ik kan thuis niet laden, maar die kaart zou mijn basisbehoefte wel dekken...
De lijst met beschikbare stations is gewoon beschikbaar op hun website https://e-tankstellen-finder.com/at/de/catalog/index/be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Een tip die ik van iemand bij Partago (coöperatie elektrische deelwagens) kreeg was, een kaartje van E-clearing te nemen. Maar daar vind ik op 't net niets over terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dryhte schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:56:
Een tip die ik van iemand bij Partago (coöperatie elektrische deelwagens) kreeg was, een kaartje van E-clearing te nemen. Maar daar vind ik op 't net niets over terug...
Waarom hier vragen en niet aan degene die je die tip gaf?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Waarom hier vragen en niet aan degene die je die tip gaf?
Omdat
- ik 'm niet goed ken
- ik gemakkelijker hier kan posten van op 't werk, dan mijn webmail gebruiken van mijn privé account (smtp mail gaat hier niet door)
- ik enkele vermeldingen van e-clearing zag hier in de thread, maar onvoldoende om me zelf een beeld te vormen
- ik het erg bijzonder vind dat er een internationale laadkaart bestaat waar geen officiële info over te vinden valt (of ik ben ziende blind)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je bent inderdaad ziende blind: https://energiekaart.net/research/e-clearing-net-elaadnl/

1e resultaat op https://www.google.nl/sea...KQKHfKeBiEQ4dUDCAo&uact=5

[ Voor 61% gewijzigd door daemonix op 12-08-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@daemonix Je bent me net voor.... :-)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
@daemonix @Hippe Lip Bonuspunten als je daar een link op vindt naar info over de kaart (tarieven, waar te bestellen,...)

Want: volgens mij staat daar niets van die aard tussen (dat had ik gelukkig wel al gevonden, en meer ook, maar het is niet de info waar ik naar op zoek was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Dryhte
Zeg ehhh, heb je wel gelezen wat daar staat op die pagina?
"E-clearing.net is het platform voor interoperabiliteit met informatie omtrent roaming autorisatie, charge transaction en charge point information data""

Ze doen dus alleen de afhandeling van de autorisatie. Dit is een ander soort partij in het hele EV-laadcircus dan degenen die kaarten uitgeven.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heb je de 2e link in de google link gezien? Ik krijg niet de indruk dat het een laadpas is, maar een samenwerkingsplatform voor laadpaalbeheerders.

https://e-clearing.net/

Edit: en de naam zegt dat natuurlijk ook al als je weet wat een clearinghouse doet. :P

[ Voor 20% gewijzigd door daemonix op 12-08-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Dryhte schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:45:
@daemonix @Hippe Lip Bonuspunten als je daar een link op vindt naar info over de kaart (tarieven, waar te bestellen,...)

Want: volgens mij staat daar niets van die aard tussen (dat had ik gelukkig wel al gevonden, en meer ook, maar het is niet de info waar ik naar op zoek was)
Op basis van de informatie van die pagina moest je al iets wijzer zijn geworden. E-clearing biedt zelf geen passen aan maar is de backend. Net zoals hubject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Lezen is ook een kunst....

Sommigen lijken het aan anderen over te laten...?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Zal ik me toch even tot de tipgever moeten wenden, want die heeft tot twee maal toe geschreven dat het kaartje dat in de Partago auto's ligt, van e-clearing is... ;)

Het is juist omdat ik er al op zitten zoeken had, dat ik me tot het 'expert' topic op tweakers richtte. Zoals eerder gesteld ben ik me nog aan het oriënteren in de materie.

Ik vind hier in het topic echter wel de vermelding van E-clearing passen, namelijk hier: Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" @Hachy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Nu online
Dryhte schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:55:
Zal ik me toch even tot de tipgever moeten wenden, want die heeft tot twee maal toe geschreven dat het kaartje dat in de Partago auto's ligt, van e-clearing is... ;)

Het is juist omdat ik er al op zitten zoeken had, dat ik me tot het 'expert' topic op tweakers richtte. Zoals eerder gesteld ben ik me nog aan het oriënteren in de materie.

Ik vind hier in het topic echter wel de vermelding van E-clearing passen, namelijk hier: Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen" @Hachy
8)7. De backend is e-clearing. Zoek dus een pasaanbieder die e-clearing backend ondersteund. Bijvoorbeeld Plugsurfing:
https://laadpastop10.nl/laadpas/10/Plugsurfing

Dat is een e-clearing pas. '
'Europese netwerken: Hubject, E-clearing, E-violin, Gireve'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wat daar staat is dat de passen die via eclearing (als clearinghouse) werken (en dus andere merken zijn dan eclearing) niet werken, alleen de passen (van weer andere merken) die hubject als clearinghouse gebruiken wel werken.

Ik snap dat je die niet in 1 keer door hebt als je nieuw in de materie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Nu online
Verder gebruikt Partago laadpassen van Powerstation;

Afbeeldingslocatie: https://www.partago.be/uploads/7/3/7/4/73741293/screenshot-from-2018-02-20-11-28-14_orig.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Khayma schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:07:
Verder gebruikt Partago laadpassen van Powerstation;

[Afbeelding]
Waar op zijn beurt ook weer niets over te vinden is. Dusjah. Lijkt me allemaal nog een beetje een 'moving target' te zijn 8)7

Ik heb Steiermark gecontacteerd, met wat geluk ondersteunen ze de belgische Allego-palen wel en was het gewoon een vaudtje in de catalog van https://e-tankstellen-finder.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:39:
@IvoB2 Natuurlijk mag iedereen zelf afspraken maken en hoeft niet iedereen hetzelfde behandeld te worden.
Maar ik ging er even vanuit dat het niet het verschil zou zijn tussen de directeur en de schoonmaker. Het ging mij erom dat collega's die min of meer hetzelfde werk doen ook min of meer dezelfde keuzes hebben. Als de een dan kies voor een ICE en de ander voor een EV is dat prima. Als dan maar wel op het keuzemoment duidelijk is welke regels, nadelen en voordelen zijn.

Ik zou het alleen heel erg raar vinden als er per kWh een extra beloning voor de werknemer zou zijn. Dat betekent dat het voor iemand die 10 km van zijn werk woont minder voordeel biedt dan degene die 100 km van zijn werk woont. Natuurlijk kan iedereen zelf kiezen waar hij woont, maar in Nederland is het niet heel gebruikelijk om mensen die verder weg wonen meer te belonen dan mensen die dichterbij wonen (andersom trouwens ook niet). Dus niet alleen de kosten vergoeden, maar ook echt extra uit te betalen. Maar misschien valt dit wel in hetzelfde kader als bedrijven waarbij de keuze voor wel/geen/welk soort auto niet alleen afhankelijk is van je functie maar ook van de afstand die je per jaar rijdt.

Wellicht is dat in België heel anders. Maar ik heb het dus over de Nederlandse situatie en niet die van België of Duitsland of waar dan ook; daar weet ik gewoon te weinig van af.
Ten eerste is er, wat betreft EV en kWh-vergoeding, geen verschil tussen directeur en schoonmaker.
Het is nogal inherent aan eender welk systeem dat de werknemers op voorhand hun keuze kunnen maken en de voordelen van het ene of andere systeem kunnen afwegen.
Dat er per kWh een extra beloning zou zijn als gevolg van de afstand dat je rijdt is juist. Maar aan ieder systeem zijn voor- en nadelen. De werknemer die korter bij woont zit dan weer minder in de file enz. En zoals je zelf zegt niemand legt je je woonplaats op.
Als je het zo stelt geldt dat "nadeel" ook bij fossiel rijden. Iemand die dagelijks 200 Km benzine/diesel oprijdt (op kosten van de werkgever) heeft ook een "groter" voordeel dan hij die er maar 20 oprijdt. "Rij je rijk" noemen ze dat hier. Is inderdaad een nadeel aan het systeem (bevordert bv. de files). Maar dat is niet louter EV gebonden. Het enige bijkomende voordeel bij EV is dat je tov ICE met de extra euro nog iets anders kan doen dan bv. wat te gaan rondrijden. :)
Hetzelfde "probleem" (maar dan omgekeerd) krijg je bij het stelsel van de onbelaste fietsvergoeding (ik weet niet of dat in NL gangbaar is maar in B wel => 24cent/Km). Als twee werknemers (en ze moeten dan niet eens vergelijkbaar werk doen) een fietsvergoeding krijgen zal de vergoeding ook veel hoger zijn voor diegene die verder fietst/woont dan voor diegene die kortbij werkt (en minder bij elkaar kan fietsen).
Diegene die het verst woont krijgt dan ook de hoogste beloning. Niemand die daar over klaagt of dat ongebruikelijk vindt.
Ik heb zelf jaren, met bijhorende vergoeding, 40 Km/dag WW gefietst. Ook jaren op 800 meter van de werkvloer gewoond. Alhoewel die vergoeding mooi meegenomen was (zowel economisch als fysiek) vond ik de tweede situatie minstens zo "voordelig". ;)
Jullie Cruyff had daar trouwens een mooie uitspraak over.

Ter info: ik heb noch kosten aan een laadpaal noch kosten aan "vast recht". Dat speelt dus al helemaal niet.

Het geboden systeem is wat het is. Of iemand dat "verdedigbaar" vindt of niet doet er eigenlijk niet toe. Als jouw werkgever je zo'n systeem zou aanbieden kan je uiteraard altijd zeggen: "Nah, is niet eerlijk voor de collega's. Ik kom wel met het openbaar vervoer. Alle respect maar zo ver ga ik dan weer niet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:00:
Maar het is inmiddels duidelijk dat ieder zo zijn eigen opvatting en redenering en inzicht heeft en dat is ieders goed recht natuurlijk. Je hoeft elkaar hier gelukkig niet te overtuigen van je eigen gelijk.

Laten we het hier bij houden. :)
BIS

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:18
Dryhte schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:11:
[...]

Waar op zijn beurt ook weer niets over te vinden is. Dusjah. Lijkt me allemaal nog een beetje een 'moving target' te zijn 8)7

Ik heb Steiermark gecontacteerd, met wat geluk ondersteunen ze de belgische Allego-palen wel en was het gewoon een vaudtje in de catalog van https://e-tankstellen-finder.com ;)
Er staan best flink wat Belgische laadpalen zichtbaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
NielsOo schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:39:
[...]

Er staan best flink wat Belgische laadpalen zichtbaar in de app.
Yup ik weet 't, maar of dat nu hoeft te betekenen dat je er met die kaart gratis kan gaan tanken ;) daar vraag ik toch liever even confirmatie van. Precies omdat ze op die Tankstelle Finder site niet vermeld staan, trouwens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hippe Lip schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:48:
Lezen is ook een kunst....

Sommigen lijken het aan anderen over te laten...?
Hey mensen, we zijn toch ook op dit topic om elkaar te helpen toch? Ook degenen die, net als wij ooit, niks van deze laad-jungle afweten. Of willen we alleen maar laten zien hoeveel we zelf weten? 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Ik heb bericht teruggekregen van Steiermark: alle laadpalen die geel gemarkeerd zijn in de app (dus m.a.w. de belgische Allego palen, althans alle Allego palen die ik ken) zijn inbegrepen in de flat rate.

Dus dat maakt het dus ook in België een zeer voordelige keuze. @Hachy misschien zou je deze pagina https://laadpastop10.nl/l...eiermark%20SuperFlat%20AC kunnen aanpassen met de melding dat België (via Allego) ook ondersteund wordt?

@Hippe Lip hieronder, even dimmen asjeblief. Het hele mechanisme was me niet duidelijk, en ik had net twee keer de bevestiging gekregen dat ze een kaartje van E-clearing gebruikten. Wat nu een hele verzameling random merken met e-clearing backend blijkt te zijn, trouwens. De arrogantie van je antwoorden heeft niet geholpen en was bovendien off topic. Die link van jou had ik uiteraard wel gevonden, maar was niet waar ik naar zocht. Als jij wist dat ik op het verkeerde spoor was, had je dat zoals @Khayma en @daemonix (waarvoor dank) gewoon kunnen uitleggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Dryhte op 13-08-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

pmiddeld schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Hey mensen, we zijn toch ook op dit topic om elkaar te helpen toch? Ook degenen die, net als wij ooit, niks van deze laad-jungle afweten.
Tuurlijk! Daarom kreeg hij antwoord op zijn vraag. Met een link erbij. Maar als hij daarna nog vragen gaat stellen waarvan het antwoord gewoon in de eerste alinea van de pagina van die link staat, dan vraag je je toch wat af....

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 13-08-2019 16:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Hachy misschien zou je deze pagina https://laadpastop10.nl/l...eiermark%20SuperFlat%20AC kunnen aanpassen met de melding dat België (via Allego) ook ondersteund wordt?

[ Voor 47% gewijzigd door Hachy op 13-08-2019 16:43 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joepie de p schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:44:
Rijk is uiteraard een relatief begrip maar zelfs in je eigen land hebben sommigen al begrepen dat het (V2G) gewoon een noodzaak zal worden. BEV en V2H/V2G zijn gewoon bij noodzaak tot elkaar veroordeeld.
Ter info: (waar sommige vooroordelen - o.a. dat het nadelig zou zijn voor de batterijstatus - die je hiervoor kon lezen al ontkracht worden)
YouTube: FC LIVE 2019: Vehicle to grid; who, how, where & when...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:43

3_s

Persoonlijk geloof ik niet dat V2G gaat doorbreken.
Misschien wel het slim laden: tegen 8h moet batterij vol zijn.
Al het overige heeft te grote impact op gebruiksgemak, je moet immers gaan plannen en dat gaat de gemiddelde mens niet willen doen.

Ik denk eerder dat afgeschreven batterijen centraal hergebruikt gaan worden om dit op te vangen. Zoals nu al gebeurt in stadion in Amsterdam (dacht ik) of zoals de Tesla-batterijen in Australië (dat waren wsl wel nieuwe batterijen).
Op die manier is er ook zekerheid over de beschikbare capaciteit. Ook lijkt me dat eenvoudiger voor het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:13:
Ter info: (waar sommige vooroordelen - o.a. dat het nadelig zou zijn voor de batterijstatus - die je hiervoor kon lezen al ontkracht worden)
YouTube: FC LIVE 2019: Vehicle to grid; who, how, where & when...
Ik heb de video nog niet gekeken, maar zag wel dit commentaar:
quote: Ybe EV
I am on the OVO V2G trial and happy to report no issues at the moment. Equipment was all professionally installed and support is great. App is going through a continuous improvement loop and in the month since I started that has become much more useful. In July I exported 360kWh to the grid.
360 kWh in 1 maand is toch iets heel anders dan de 1 a 2 kWh die anderen in dit topic hebben voogespiegeld. Dat is (bijna) 12 kWh per dag.

Ik heb op de site van OVO gekeken en in de kleine lettertjes staat te lezen dat ze er van uitgaan dat je tussen 16:00 en 19:00 terug levert aan het net. Dat betekent dat je dus niet met een lege accu thuis moet komen, maar met 1 waar nog makkelijk veel kWh's uitgehaald kan worden. Ze rekenen zelf als voorbeeld dat je die 3 uur met 5,4 kW het net staat te voeden voor een totaal van 5913 kWh per jaar.

In mijn geval zou het gunstigste geval per dag dus meer dan de helft van de accu zijn die wordt ontladen (en weer geladen). Wellicht dat je daarom in die proef een Leaf moet hebben met 30 kWh of meer, dan is het maar ongeveer de helft van je accu.

NB de consument krijgen daar wel een vergoeding voor: 2p als je een PV installatie hebt en anders 6p per kWh. Edit: dat is dan inderdaad bovenop het normale tarief (zie IvoB2 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen")

Verdere restricties: je moet je energieverbruik per half uur delen met de energieleverancier, je moet deze laadpaal blijven gebruiken als belangrijkste manier om je auto te laden (dus laden op je werk en ontladen thuis mag niet).

Over de degradatie van de batterij zegt OVO dat het identiek zou moeten zijn aan normaal laden en ontladen. Dat betekent dus dat er wel extra slijtage is omdat je de accu gewoon vaker ontlaad en weer laad. Niet dat er helemaal geen extra slijtage is tov een gebruik zonder V2G!

Als je rekent met 20 kWh per 100 km zou dat betekenen dat het voor je accu net is alsof je ruim 29k km per jaar extra hebt gereden. Ik vind dat nogal wat als je daar dan maar ruim 1 cent per km voor krijgt (of minder als je rekent dat je zuiniger rijdt).

Ze zijn bezig met Nissan om in de gaten te houden of de slijtage niet erger is dan bij een normale laadpaal (dat weten ze dus ook nog niet zeker). Er schijnt ook gedoe te zijn met de accu garantie van Nissan en dat je daarom per se een 30kWh of meer moet hebben, maar het is mij onduidelijk hoe dat precies zit.

Het voordeel is natuurlijk wel dat de garantiebepalingen van de auto's nu op basis van leeftijd en km stand werken en niet op basis van hoe vaak ze zijn geladen en ontladen. Ik denk dat dit nog wel eens kan veranderen als V2G op deze manier het echt gaat worden.

Ook deze proef gaat via ChaDeMo. Je mag de speciale laadpaal wel houden na afloop van de proef van 2 jaar. Onduidelijk is hoe bruikbaar die laadpaal dan blijft.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 14-08-2019 13:04 . Reden: verduideliking dat het een extra tarief is ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Ben me wat aan het inlezen op V2G/V2H maar ik snap vooralsnog(!) met de beste wil van de wereld niet waarom we dat zouden moeten willen:

- voor bufferen van zonneenergie en andere tijdelijke overtollige elektriciteit zijn er powerwalls. Er bestaan ook die oude autoaccu's die te veel range verloren mochten hebben na vele jaren kunnen hergebruiken, al zijn die voor thuisgebruik mogelijk te ingewikkeld(?).

- de inzetbaarheid en flexibileit is als het goed begrijp beperkt. Je moet eigenlijk alleen thuisladen in de praktijk en dan tijdinterval afspreken wanneer het grid gaat terugnemen? Ik wil gewoon mijn auto volladen, rijden wanner ik moet/wil rijden, onderweg snelladen (Tesla Supercharger, Fastned, Ionity etc) of bij een paal op werk of parkeergarage. En dan weer bij thuis komen aan de lader hangen. Maar blijkbaar werkt het dan niet. Wat ik wel begrijp want om dat mogelijk te maken zou de auto moeten onthouden waar en hoeveel geladen en voor welke prijs en dan tijdens het V2G-proces dat moeten communiceren naar het net. Geen idee of dat haalbaar is, maar het voelt als een hoofdpijndossier.

- V2V - de luxe EV variant van de startkabel als ik het goed begrijp - vind ik mooi en de auto als energiebron gebruiken in omstandigheden waar men geen stroom heeft (strand, midden op de hei, etc) ook handig. Maar dan heb je als de autorijder helemaal in de hand of je het wil en hoeveel, en het is simpel en overzichtelijk.

- Slijtagefactoren blijken toch mee te spelen, maar mogelijk vallen die toch in het niet bij de voordelen. Vooralsnog heb ik ze niet gezien.

- en last but not least: ik wil als ik mijn auto thuis aan de lader hang dat die zo snel mogelijk en helemaal de volgende ochtend vol is of anders zo vol als die kan zijn als ik (onverwacht) snel weer weg zou moeten. Ik wil daar niet over moeten nadenken.

Kan een V2G-expert me uitleggen waarom ik het mis heb - of zou hebben? Met goede argumenten heb ik graag ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@arsimo De enige reden die ik kan bedenken waarom V2G handig zou zijn (als consument! niet als netbeheerder) is dat je dan de accu van de auto kan gebruiken om hoge elektriciteitsprijzen te ontwijken. Eigenlijk dus gewoon als een Powerwall, maar dan zonder dat je een Powerwall hebt.

In Nederland is dat voorlopig helemaal niet aantrekkelijk omdat er geen groot verschil is tussen de elektriciteitsprijzen op verschillende momenten van de dag. Wellicht in de nabije toekomst als een PV overschot niet meer gesaldeerd mag worden wel. Maar dan moet je dus wel thuis zijn als de zon schijnt, anders heb je er nog weinig aan.

De enige reden om dan een auto te gebruiken ipv een echte Powerwall is omdat je die auto toch al hebt staan en de Powerwall niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

@3_s Hoezo geloof je niet in V2G? Ik zie daar juist enorm potentieel in. Je komt om 18 uur uit je werk, je auto is nog voor 35% vol. Je gaat koken, inductieplaat en oven gaan aan. Warmtepomp gaat aan want het is warm/koud in huis. TV en geluidsinstallatie gaan ook aan. Flink stroomverbruik, juist op een piekmoment wanneer de stroom duur is. Dan kun je lekker al je apparaten gebruiken op de auto-accu. 's Nachts, als de stroom goedkoop is, kun je dan weer je auto opladen met goedkope stroom. Dat heeft ook nog als voordeel dat er geen verzwaring van elektriciteitsnetten nodig is. Het is een zeer goedkope en efficiënte vorm van peakshaving. Ik zie het zelfs mogelijk dat je geld terugkrijgt van netbeheerders/energieleveranciers als ze voor peakshaving een deel van je accu mogen gebruiken. Je verhuurt als het ware tussen 17 uur en 21 uur 30% van je accucapaciteit. Om maar wat te noemen.

Als je het centraal gaat regelen, kun je nog steeds lokale netverzwaringen nodig hebben. Ten tweede moet je enorme kabels naar die centrale opslag trekken. Ten derde is het verspilling van accu's, want al die auto-accu's staan niets te doen als je daar centrale opslag voor gebruikt. Dus duurzaam is een centrale opslag ook niet.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Bart ® schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:38:
@3_s Hoezo geloof je niet in V2G? Ik zie daar juist enorm potentieel in. Je komt om 18 uur uit je werk, je auto is nog voor 35% vol. Je gaat koken, inductieplaat en oven gaan aan. Warmtepomp gaat aan want het is warm/koud in huis. TV en geluidsinstallatie gaan ook aan. Flink stroomverbruik, juist op een piekmoment wanneer de stroom duur is. Dan kun je lekker al je apparaten gebruiken op de auto-accu. 's Nachts, als de stroom goedkoop is, kun je dan weer je auto opladen met goedkope stroom. Dat heeft ook nog als voordeel dat er geen verzwaring van elektriciteitsnetten nodig is. Het is een zeer goedkope en efficiënte vorm van peakshaving. Ik zie het zelfs mogelijk dat je geld terugkrijgt van netbeheerders/energieleveranciers als ze voor peakshaving een deel van je accu mogen gebruiken. Je verhuurt als het ware tussen 17 uur en 21 uur 30% van je accucapaciteit. Om maar wat te noemen.
Daar hebben we powerwalls voor, juist ook voor thuis. Veel efficienter en handiger ook omdat die overdag als je weg bent met je auto zich vol kunnen laden met de zonnecellen op je dak. Nee, in mijn ogen totaal niet overtuigend voor V2G, integendeel. Maar ik ben oprecht nieuwsgierig naar argumenten die mij wel kunnen overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ja, daar kun je ook powerwalls voor gebruiken. Alleen voor powerwalls heb je twee nadelen:
1. Je moet ze aanschaffen naast je elektrische auto die je toch al hebt staan.
2. Het is minder duurzaam aangezien je dus 2x accu's moet produceren.

Maar inderdaad, een powerwall kan ook overdag de door zonnepanelen opgewekte stroom opslaan, wat een auto niet (altijd) kan. Dat zal dan een rekensom worden, of voor de opslag van die stroom het interessant is om een separate powerwall aan te schaffen. Maar dan nog kan het interessant zijn om zowel een powerwall als V2G te gebruiken, om mijn eerder genoemde redenen (peakshaving). Ook kan daardoor misschien de powerwall kleiner en dus goedkoper worden.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Bart ® schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:01:
Ja, daar kun je ook powerwalls voor gebruiken. Alleen voor powerwalls heb je twee nadelen:
1. Je moet ze aanschaffen naast je elektrische auto die je toch al hebt staan.
2. Het is minder duurzaam aangezien je dus 2x accu's moet produceren.

Maar inderdaad, een powerwall kan ook overdag de door zonnepanelen opgewekte stroom opslaan, wat een auto niet (altijd) kan. Dat zal dan een rekensom worden, of voor de opslag van die stroom het interessant is om een separate powerwall aan te schaffen. Maar dan nog kan het interessant zijn om zowel een powerwall als V2G te gebruiken, om mijn eerder genoemde redenen (peakshaving). Ook kan daardoor misschien de powerwall kleiner en dus goedkoper worden.
Ik snap je en waarom je enthousiast ben. Dank. Voor mij is het (nog) niet, vanwege het in de praktijk inleveren van te veel flexibiliteit t.a.v. het rijden en laden. Maar die afweging is voor ieder anders, dat snap ik best.

Dit nog even:
1. Ja, powerwall moet je er bij kopen dan, maar dat verdient zich snel terug met overdag zonnecel gebruik.
2. Meer accu's bouwen is te beperken door powerwalls te nemen die oude autoaccu's hergebruiken. De hele grote powerwalls zoals in de Adam Arena doen dat al en ik heb begrepen dat het op kleinere schaal ook kan of gaat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]JeroenE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:55:[
NB de consument krijgen daar wel een vergoeding voor: 2p als je een PV installatie hebt en anders 6p per kWh.
kleine nuance: 2p en 6p bovenop je geldend nettarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]arsimo in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
- voor bufferen van zonneenergie en andere tijdelijke overtollige elektriciteit zijn er powerwalls.
De kWh prijs van een Powerwall al eens vergeleken met de kWh prijs in een autoaccu?
Komt er ongeveer op neer dat je het EV gedeelte er gewoon gratis bijkrijgt. ;)
Onafgezien van het feit of het in je huis al technisch mogelijk zou zijn om dezelfde opslagcapaciteit in Powerwalls te voorzien dan in een gelijkaardige batterij op vier wielen.
- V2V - de luxe EV variant van de startkabel als ik het goed begrijp
Moet je echt eens proberen, je EV aan de praat krijgen met startkabels als de opslagbatterijen zijn uitgeput. :+
Eerder de "langzamere" variant van de jerrycan. O-)

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2019 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:43

3_s

Bart ® schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:38:

Als je het centraal gaat regelen, kun je nog steeds lokale netverzwaringen nodig hebben. Ten tweede moet je enorme kabels naar die centrale opslag trekken. Ten derde is het verspilling van accu's, want al die auto-accu's staan niets te doen als je daar centrale opslag voor gebruikt. Dus duurzaam is een centrale opslag ook niet.
Omdat ik dan moet thuis komen en aangeven wanneer ik terug wil vertrekken en hoeveel batterij ik dan nodig heb.
Ik weet niet hoe uw week er uit ziet, maar ik rij veel avonden nog met de auto.

Nee, dan liever een extra thuisbatterij die ik ergens in de kelder kan leggen. Die kan overdag gevoed worden met mijn zonnepanelen (zomer) of 's nachts als er overschot is (winter).
Als ik dan 's avonds piekverbruik heb, moet ik geen 'dure' stroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:34:
[...]
De kWh prijs van een Powerwall al eens vergeleken met de kWh prijs in een autoaccu?
Komt er ongeveer op neer dat je het EV gedeelte er gewoon gratis bijkrijgt. ;)
Zal best zo zijn, hoewel ik al best betaalbare zag dacht ik. Maar goed, op moment dat V2G vs Powerwall echt van de grond zou komen praten we inmiddels over hele andere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Betaalbaar is uiteraard een individueel gegeven.
Een BEV met 68 kWh opslagcapaciteit zou ik nog kunnen betalen. Een Powerwall met dezelfde opslag is voor mij onbetaalbaar. Kost ongeveer hetzelfde maar je kan er verder geen kant mee op.

Bij gebrek aan glazen bol geen idee over welke prijzen we dan spreken. Als een grote meerderheid hetzelfde woon/werkstramien blijft aanhouden (zoals hier nu ook al naar voor gebracht wordt) als nu zouden de download piekuren ook wel eens kunnen verschuiven naar de uren dat iedereen thuis komt en gelijktijdig zijn BEV wil laden (en het net belasten). De prijzen zouden, zonder maatregelen om piekbelasting te voorkomen of gebruikers aan te zetten daar in te investeren, dan wel eens evenredig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
IvoB2 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:48:
Betaalbaar is uiteraard een individueel gegeven.
Een BEV met 68 kWh opslagcapaciteit zou ik nog kunnen betalen. Een Powerwall met dezelfde opslag is voor mij onbetaalbaar. Kost ongeveer hetzelfde maar je kan er verder geen kant mee op.
Je hoeft natuurlijk geen grotere powerwall te kopen dan wat je zonnecellen per dag - of maximaal in 2 of 3 dagen achtereen - kunnen leveren, laten we zeggen 15 kWh - en dan stel ik het elektriciteitsgebruik op de dag in huis op verwaarloosbaar klein zelfs. Meer lijkt mij geen enkele zin te hebben. Of klopt mijn denkwijze niet?

[ Voor 7% gewijzigd door arsimo op 14-08-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• midego
Einde van middag gaan we starten met onze rit diep Oostenrijk in, als het weer tegenvalt nog verder richting Kroatie. Als laadpas ben ik van plan de Eins e-mobil het meeste te gaan gebruiken en plan vooral Ionity stations te pakken.

Ik zal mijn updates posten over hoe het is bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:55:
In mijn geval zou het gunstigste geval per dag dus meer dan de helft van de accu zijn die wordt ontladen (en weer geladen). Wellicht dat je daarom in die proef een Leaf moet hebben met 30 kWh of meer, dan is het maar ongeveer de helft van je accu.
Zo, dat is fors! Als je dan bedenkt dat de levensduur van een EV-accu geschat wordt op 2000 laad/ontlaadcycli (daarna heeft je accu nog ca. 80% capaciteit over), dan gaat je accu hiermee wel heel erg hard achteruit!

Met dit in het achterhoofd zou ik er niet voor kiezen!

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 55 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.