houthakker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 15:40:
Verder denk je te 'micro'. Het gaat er niet om om kilowatt uit een auto te trekken en daarmee een paar cent te verdienen. Het gaat er om, dat op seconde, hooguit minuten niveau het stroomnetwerk op een stabiele spanningshoogte moet blijven.
Natuurlijk denk ik micro. Ik ben een simpele consument met een EV. Hoe de netbeheerder zijn taak voor een stabiel netwerk organiseert interesseert mij totaal niet. Voor mij wordt het pas interessant om die netbeheerder te helpen door de accu van mijn EV ter beschikking te stellen als ik er zelf ook wijzer van wordt. Ik heb nog geen rapport gezien waarin men wel een goede argumentatie heeft
Natuurlijk zijn er ongetwijfeld mensen die vanuit ideële oogpunten de netbeheerder willen helpen. Maar ik denk niet dat je het met die mensen alleen gaat redden.
kun je eens inleven hoe grote capaciteitsbuffer dat is?
Dat snap ik heus wel. Maar je moet er ook vanuit gaan dat een groot deel van de auto's niet dag en nacht is aangesloten als ze stil staan. Ik heb tegenwoordig meerdere collega's met een EV. Ik moet nog iedere dag laden omdat ik anders niet thuis kom. Maar die mensen laden rustig maar 1 keer in de week omdat er genoeg capaciteit in hun EV zit (ook omdat ze minder ver rijden dan ik) en 1tje zelfs standaard maar tot 80%. Een ander laadt nooit op het werk, maar alleen thuis. Dat is dan voornamelijk omdat er te weinig laadplekken zijn en hij geen zin heeft om mee te doen aan het dagelijkse "auto verzetten tussen de middag" zodat een ander ook kan laden.
Als de netbeheerder van iedereen maar een paar kWh wil hebben, maakt dit hun hele argument juist zwakker om die "enorme capaciteit" dan te willen aanspreken. Zet dan zelf wat neer, dan weet je zeker dat het er altijd is. Die hele enorme capaciteit is blijkbaar niet nodig als je maar zo weinig van 1 auto vraagt.
2. Netbeheerders kunnen eisen aan de gebruikers van hun netwerk stellen? Wil je 2020 een openbare laadpaal plaatsen, dan V2G. 2025 voor particuliere laadpalen aan het energie netwerk. Wil je dat niet, moet je off-grid (dit is een hypothetisch voorbeeld natuurlijk).
Zou kunnen, maar dan moeten ze wel de wetgeving veranderen. Een netbeheerder heeft er nu niets over te zeggen wat jij met je energie doet. Of je nu een zonnehemel neerzet, een sauna, een jacuzzi, een paar servertjes of een laadpaal, het gaat ze geen bal aan.
En ook al wordt het verplicht alleen maar laadpalen met V2G te verkopen, dan nog moet je in de auto zelf natuurlijk ook aangeven dat je dit wil doen. Als jij geen enkel teruglevercontract afsluit omdat het voor jou totaal niet gunstig is dan heeft nog steeds niemand toegang tot de accu.
3. Elke techniek moet ergens beginnen, de standaard komt meestal pas daarna. Iets wat de je nog tijd moet gunnen, het heeft wat mij betreft niet zoveel zin om nu te speculeren over alle mogelijk voor/nadelen.
Dit vind ik een raar argument als je bedenkt dat men nu juist wel over die standaard aan het denken is om hem te schrijven. Dat is toch juist het moment om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk nadelen aan zitten?
4. Zie deels punt 3. UTP is eigelijk een slecht voorbeeld; want niet hufter proef. Een consument kan nu een CAT5 kabel aansluiten en gaan klagen dat er geen 10Gbit link is. Bij elektriciteit zou dit zelfs gevaarlijk worden.
Het ging mij er niet om dat het hufterproof is, maar dat het een stekker/kabel is die voor verschillende dingen gebruikt kan worden.
Bestaande laadpalen zijn ook niet hufterproof in die zin dat je er gewoon een stekker in kan stoppen. Ok, die kan je niet op iedere hoek van de straat kopen maar het kan wel. En inderdaad, je moet er een pasje voor houden (niet eens bij alle palen trouwens) maar dan kan je gevaarlijke situaties creëren. Met een RJ45 stekker is dat veel lastiger. Het werkt niet, maar je staat niet ineens onder spanning. Wellicht met PoE wel, maar dat is wat anders dan 230V.
CCS is gewoon voorbereid op 1 en 3 fase AC, en DC.
Dat zou heel goed kunnen, maar ik heb nog nooit een CCS Combo stekker gezien waar de AC pennen aangesloten zijn. Jij wel? Sterker nog, in
deze link die je eerder gaf staat letterlijk deze tekst:
→ It doesn’t make sense to mix AC and DC as supported energy transfer modes. It’s either AC or DC, depending on which cable is plugged into EV and charging station.
Dus blijkbaar ben ik niet de enige die er van uitgaat dat je of op AC zit aangesloten of op DC, maar nooit tegelijk op beide. En aangezien het hier om (grotendeels) dezelfde aansluiting op je auto gaat kan je dus nooit twee stekkers tegelijk in je auto stoppen.
(ga voor de gein die hele spec maar eens lezen, als je deze ergens kan bemachtigen; of alle pdfs/websites/github code die er naar refereerd).
Je hebt wel veel links gegeven, maar die eindigen allemaal op een betaalmuur zodra het om de echte spec gaat.
Ja, maar daar heb je dus geen V2G voor nodig. Als er geen net is dan kan je daar ook niet op aansluiten

Wat jij noemt is dus iets wat de Sono Sion wel gaat doen. Daar zit een standaard stopcontact op (max 3,7 kW) en op de Type 2 aansluiting kan je 11 kW uit de auto trekken. Hoe dat laatste precies werkt heb ik ook nog nergens kunnen vinden, maar het lijkt er heel sterk op dat de auto kan doen of hij een laadpaal is. Het idee is dat je andere auto's kan opladen. Maar als je een laadpaal bent dan kan je dus nu al iets maken wat doet of het een auto is en stroom gebruiken. In de praktijk bestaat dat ook al, bijvoorbeeld voor mensen die een Twizzy willen laden bij een laadpaal in plaats van een stopcontact.
In de meeste EV's is dit juist wel heel moeilijk. Het hele idee is dat je er niet zo maar bij kan komen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Als je V2H hebt dan heb je qua technische koppelingen al V2G. Het enige verschil is dat je bij V2H alle stroom in huis gebruikt en bij V2G gaat het door de kWh-meter van de netbeheerder het net op gaat.
Ik ken de NL situatie op dat vlak niet maar in België moet je daar (voorlopig) geen bijkomende belasting over betalen.
In Nederland mag je ook salderen vanuit de PV installatie. Ik weet eerlijk gezegd niet 100% zeker of je ook een generator aan mag sluiten en op die manier stroom terugleveren. Afgezien van het feit dat dit kostentechnisch helemaal niet interessant is, natuurlijk.
Maar in de situatie met een auto van de zaak wordt dit heel anders. Als jij dan persoonlijk geld verdient met het gebruik van de auto om stroom terug te leveren dan zal de belastingdienst dit zien als loon in natura. En dan moet je dus ineens allerlei administratieve handelingen gaan verrichten. En ook al verdien je er op zich geen geld mee, maar kan je op de zaak laden en dan thuis je huis op draaien zodat je geen stroom hoeft in te kopen dan is dat in principe nog steeds een beloning van je werkgever en moet je er dus ook loonbelasting over betalen.
Een werkgever mag jou ook best iedere week een boodschappenkar vol met eten geven zodat je die niet in de supermarkt hoeft te kopen. Maar als dat gebeurd dan moet je er belasting over betalen. Er zijn wel bepaalde vrijstellingen (zodat mensen wel een kerstpakket kunnen krijgen), maar die zijn te laag om jou iedere week een boodschappenkar vol te geven. Met kWh's gaat het wellicht om lagere bedragen dan een kerstpakket, maar dat moet dan wel allemaal heel nauwkeurig bijgehouden worden. Want iedere dag een beetje is aan het eind van het jaar misschien wel een groot bedrag.
De werkgever heeft de "lasten": ter beschikking stellen van een EV en laten plaatsen van een laadpaal met kWh meter.
Tuurlijk, maar dat zit al in de beslissing om jou een EV ter beschikking te stellen. Als nu blijkt dat een werknemer daar geld mee kan verdienen en dan de auto eerder verslijt wordt die afweging anders. De uitkomst kan natuurlijk wel hetzelfde zijn, maar je kan niet zo maar halverwege dit aanpassen aan de kant van de gebruiker zonder de werkgever daarin te betrekken. En misschien is het voor een werkgever met een groot overschot aan PV inderdaad wel aantrekkelijker om V2G te organiseren, met laadpalen thuis en pasjes waardoor alles wordt verrekend bij de werkgever en jij alleen maar de vergoeding krijgt voor de kWh die extra zijn afgenomen.
Dat wordt dan een administratief gedoe, want dan moet de laadpaaldata met jouw eigen meterstand gekoppeld worden omdat er anders dubbel betaald wordt voor dezelfde kWh die uit de auto het net op is gegaan. Een netbeheerder kan jou niet dwingen je privacy op te geven dus je hoeft die helemaal geen toegang te geven tot de meterstanden anders dan 1 keer per jaar voor de afrekening (afgezien van verhuizingen, controles op fraude etc).