Vrijdag aangevraagd gisteren in de busjbvo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:09:
Wat is de gangbare levertijd van de Maingau pas? Ik heb me 1,5 week geleden aangemeld, maar nog niks mogen ontvangen. Zat me af te vragen of ik al contact op moet gaan nemen met de klantenservice...
Heb ik ook al eens voor gepleit. Gewoon alle lantaarnpalen, die naast een parkeerplek staan, voorzien van een stopcontact.joozzt schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:44:
Laden op lantaarnpalen ziet er ook goed uit:
YouTube: ubitricity -- EV Charging in Light Poles
Maar je kunt natuurlijk ook iets lantaarnpaalachtigs op een laadpaal zetten.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Lijkt me alleen een goede oplossing voor nieuwe lantarenpalen. Je kan niet zomaar een laadpunt in een bestaande paal stoppen denk ik. De hele lantarenpaal vervangen lijkt me veel duurder dan een losse paal ernaast zetten.eltron schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:16:
[...]
Heb ik ook al eens voor gepleit. Gewoon alle lantaarnpalen, die naast een parkeerplek staan, voorzien van een stopcontact.
Er is een Nederlands bedrijfje (ben even kwijt hoe ze heten) bezig geweest met laadpunten in de toegangsklep. Die zijn op standaardlantaarnpalen te retrofitten.
Daarnaast is er op zich wel een business case, gezien lantaarnpalen regelmatig geheel vervangen worden. Deels vanwege schade en deels vanwege de overstap van natriumlampen naar LED.
Daarnaast is er op zich wel een business case, gezien lantaarnpalen regelmatig geheel vervangen worden. Deels vanwege schade en deels vanwege de overstap van natriumlampen naar LED.
Denk dat de palen zelf niet zo'n probleem moeten zijn, alleen alles zit aan elkaar gekoppeld met een kabeltje. Genoeg voor die lampen, maar 10A per paal is wel behoorlijk wat meer dan die paar watt nu.Z___Z schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:03:
[...]
Lijkt me alleen een goede oplossing voor nieuwe lantarenpalen. Je kan niet zomaar een laadpunt in een bestaande paal stoppen denk ik. De hele lantarenpaal vervangen lijkt me veel duurder dan een losse paal ernaast zetten.
Daar zit denk ik ook het probleem met retrofit. Nieuwe plaatsingen dan kan je er rekening mee houden.
Een belangrijk onderdeel is de laadkabel (of auto) met authenticatie, meter en netwerkverbinding, da's ook interessant. Daarmee zijn netwerkproblemen beperkt tot individuele gebruikers en zoals ze zeggen, in 2014, kun je stroom zelf zo groen "inkopen" als je wil. Nu leggen ze ook de nadruk meer op de kabel ipv de lantaarnpaal en op goedkope laadinfrastructuur. Misschien ook ontlaadinfrastructuur in de toekomst.
[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 02-08-2019 09:51 ]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Een lantaarnpaal vervangen kost 750€. Heb je daar een openbaar laadstation voor? Een eenvoudige thuislaadpaal kost dat al (zonder installatie).Z___Z schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:03:
[...]
Lijkt me alleen een goede oplossing voor nieuwe lantarenpalen. Je kan niet zomaar een laadpunt in een bestaande paal stoppen denk ik. De hele lantarenpaal vervangen lijkt me veel duurder dan een losse paal ernaast zetten.
Je moet natuurlijk ook aan de infra denken. Een lamp verbruikt enkele tientallen watts, auto opladen enkele duizenden. Als je dus ook alle bekabeling moet upgraden, verandert het kostenplaatje aanzienlijk.IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:32:
[...]
Een lantaarnpaal vervangen kost 750€. Heb je daar een openbaar laadstation voor? Een eenvoudige thuislaadpaal kost dat al (zonder installatie).
Ja dat vraag ik me dus af, als ik alleen met mijn Leaf aan een 22kW paal sta haal ik 7,2 omdat ik maar 1 fase kan laden, staat er een andere 1 fase auto naast dan haal ik 3,6. Dat klinkt logisch maar ook weer niet, waarom gaat die andere auto niet op een van de andere 2 fases laden? Dan kunnen we beide 7,2 of zie ik iets over het hoofd?IvoB2 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:23:
[...]
Correct (230Vx16Ax1f). Niet alleen theorie maar ook praktijk.![]()
Op voorwaarde dat je de paal niet moet delen want dan zakt de laadsnelheid nog eens.
Die paal zou theoretisch slim genoeg moeten zijn om bij 2 aangesloten eenfase auto's 2 verschillende fases te gebruiken.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat hangt er van af hoe de paal is aangesloten. Als je een slimme monteur hebt gehad dan zijn de fasen alternerend aangesloten en gaat het vanzelf goed. De kans is echter groot dat L1, L2, L3 op dezelfde manier zijn aangesloten aan beide kanten, en dan laad je op dezelfde fase.Philos31 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:05:
[...]
Ja dat vraag ik me dus af, als ik alleen met mijn Leaf aan een 22kW paal sta haal ik 7,2 omdat ik maar 1 fase kan laden, staat er een andere 1 fase auto naast dan haal ik 3,6. Dat klinkt logisch maar ook weer niet, waarom gaat die andere auto niet op een van de andere 2 fases laden? Dan kunnen we beide 7,2 of zie ik iets over het hoofd?
Die paal zou theoretisch slim genoeg moeten zijn om bij 2 aangesloten eenfase auto's 2 verschillende fases te gebruiken.
Een laadpaal is normaal gesproken niet in staat om dynamisch de fasetoewijzing te wijzigen.
Hier thuis hebben we natuurlijk de ene laadpaal op L1 en de andere op L2 zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 02-08-2019 11:18 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik vraag mij overigens ook af of op alle lichtmasten 24/7 spanning staat. Ik heb altijd begrepen dat een streng lichtmasten aangesloten zit op een verdeelkast. Die verdeelkast is dan afgestemd op het aantal lichtmasten die het moet voeden (geen overcapaciteit om even aan elke lichtmast ook nog een auto met 3,7kW te voeden laat staan 7,4kW op elke fase). In de kast zit dan tevens de schakelaar die spanning op de kabels zet.anboni schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
Je moet natuurlijk ook aan de infra denken. Een lamp verbruikt enkele tientallen watts, auto opladen enkele duizenden. Als je dus ook alle bekabeling moet upgraden, verandert het kostenplaatje aanzienlijk.
Als je dat moet ombouwen zou ik deze twee systemen mooi gescheiden houden. Lichtmasten zetten we namelijk niet neer voor 10 jaar en over 10 jaar ziet de laadinfrastructuur van BEV's er waarschijnlijk al weer heel anders uit.
In mijn ideaalbeeld laden we straks allemaal overdag op met de piek tussen 11:00 en 15:00 wanneer er ook de meeste stroom uit zonnepanelen hebben. Een heel groot deel van het wagenpark staat dan ook minimaal 6 uur stil op een parkeerterrein dus maakt het niet uit hoe lang het duurt. Met de range van BEV die nu steeds meer omhoog gaat moet het overgrote deel van het wagenpark het dan makkelijk redden. Dan gaan we dus niet massaal om 18:00 inpluggen of 's nachts wanneer het aandeel energie uit hernieuwbare bronnen toch wat minder is.
Voor de mensen die dan niet aan het "minimaal 6 uur op 1 locatie stil staan idee voldoen houden we nog laadpalen in de openbare ruimte.
van geen laadpas van de zaak naar nu 3 passen :-) 1 prive pas voor de EV Box laders op de zaak, toen met spoed een new motion druppel gekregen en nu lag daarnet de `echte` pas in de bus, een MTC met Eneco laden.
Vraag me af waarom in godesnaam, want de tarieven van Eneco zijn nou niet echt fantastisch te noemen (61 cent start tarief, 36ct per kWh) vs 35 start tarief (tot max 7 euro per maand) en 35 ct per kWh bij TNM
Vraag me af waarom in godesnaam, want de tarieven van Eneco zijn nou niet echt fantastisch te noemen (61 cent start tarief, 36ct per kWh) vs 35 start tarief (tot max 7 euro per maand) en 35 ct per kWh bij TNM
Ik denk niet dat je werkgever wakker ligt van die paar euro per jaar (die volgens mij ook nog eens aftrekbaar zijn van de belasting).
Als ze een laadpaal plaatsen gebruiken ze dan de infrastructuur van het bestaande elektriciteitsnetwerk of leggen ze een volledig nieuwe bekabeling aan van een kabine tot aan de laadpaal?anboni schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:47:
[...]
Je moet natuurlijk ook aan de infra denken. Een lamp verbruikt enkele tientallen watts, auto opladen enkele duizenden. Als je dus ook alle bekabeling moet upgraden, verandert het kostenplaatje aanzienlijk.
waarschijnlijk krijgt grootafnemer MTC andere tarieven van Eneco dan de listprijs op de Website. Daarnaast kan je met Eneco niet goed in het buitenland laden. Misschien is dat ook een reden._-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:26:
van geen laadpas van de zaak naar nu 3 passen :-) 1 prive pas voor de EV Box laders op de zaak, toen met spoed een new motion druppel gekregen en nu lag daarnet de `echte` pas in de bus, een MTC met Eneco laden.
Theoretisch kan dat zeker wel, mits je kWh meters hebt waar je vanaf kan lezen van welke fase(n) gebruik wordt gemaakt.Philos31 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:05:
In dat geval kan de laadpaal zien dat auto 1 maar op 1 fase aan het laden is. Als dan auto 2 aansluit zet de laadpaal beide auto's naar 16A. Daarna kan de laadpaal detecteren dat auto 2 ook maar op 1 fase laadt en dan zou de laadpaal beide auto's weer naar 32A kunnen zetten. Idem dito voor auto's die op 1 fase en die op 2 fasen laden (zoals de e-Golf), dat kan ook tegelijk.
Je moet dan wel zorgen dat de fasen niet identiek zijn aangesloten.
Behalve voor jou is dat voor de laadpaalbeheerder ook interessant want dan kan in dezelfde tijd meer verkocht worden. Maar ik weet niet of er laadpalen zijn die dit kunnen.
De meeste laadpalen zijn erg dom. Die kunnen stroom inschakelen en uitschakelen, meer niet.
@daemonix Ik heb wel het idee dat ze steeds slimmer worden. Openbare laadpalen kunnen sowieso al meten wat er wordt verbruikt, anders kunnen ze dat niet afrekenen. Het is alleen de vraag of ze dat per fase (kunnen) weten of dat ze alleen een begin- en eindstand vastleggen.
Omdat er maar 1 auto per aansluiting kan zijn (mennekes connector) heeft het weinig zin om heel intelligente telwerken per aansluiting te doen. Die meten begin stand en eindstand en daaruit kun je eenvoudig afleiden hoeveel energie naar de auto is gegaan, dat hoef je dan niet per fase uit te rekenen. Die meters zijn ongetwijfeld MID gecertificeerd.
Je hebt de initiële insteek van Philos31 over het hoofd gezien: paal voor meerdere 1f ladende EV'sdaemonix schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:19:
Omdat er maar 1 auto per aansluiting kan zijn (mennekes connector) heeft het weinig zin om heel intelligente telwerken per aansluiting te doen. Die meten begin stand en eindstand en daaruit kun je eenvoudig afleiden hoeveel energie naar de auto is gegaan, dat hoef je dan niet per fase uit te rekenen. Die meters zijn ongetwijfeld MID gecertificeerd.
Nee, dat heb ik niet. Iedere paal met 2 aansluitingen heeft 2 meters.
Ligt het aan mij of is Eins wel erg goedkoop? 5 euro max tarief, dat is nog goedkoper dan de superchargers of zitten er haken en ogen aan?
Eins is zich aan het inkopen in de markt. Net zoals sommige andere pasaanbieders in het begin idioot lage prijzen vroegen. En als ze dan een bepaald niveau van regelmatige gebruikers hebben, dan gaat de prijs omhoog.
Maar ik vind het prima. Ga over een paar weken een aantal dagen naar Luxemburg via Dld. Dan laad ik onderweg en daar in de stad natuurlijk met Eins. Goedkoop reisje zo!
Maar ik vind het prima. Ga over een paar weken een aantal dagen naar Luxemburg via Dld. Dan laad ik onderweg en daar in de stad natuurlijk met Eins. Goedkoop reisje zo!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Yoade75 gebruik nog de waydo pas van begin 2018 voor 35 euro per maand. Erg blij mee. Laad ong. 1400kWh per maand bij allego onder werktijd. Ideaal.
Nu wat grappigs meegemaakt.
De NewMotion backend werkt niet helemaal zoals je zou verwachten.
Bij 1 lading krijg ik 2 laadsessies. (Laden bij mij thuis, met NewMotion laadpaal en NewMotion pas)
31 Jul, 18:52 - 1 Aug, 08:46
13 hours 53 minutes
Laadpaalcode
Adres
NL-TNM-xxxxxxx
30.56 kWh
31 Jul, 18:51 - 1 Aug, 08:52
14 hours
Laadpaalcode
Adres
NL-TNM-xxxxxxxx
30.56 kWh
Natuurlijk gebeld met NewMotion. Kreeg een grote hmmmm, ja dat klopt niet..., ik laat de IT afdeling er naar kijken. Je wordt binnenkort terug gebeld.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Edit
Je zou toch denken dat dit niet mag gebeuren. Dit raakt het vertrouwen in een systeem.
De NewMotion backend werkt niet helemaal zoals je zou verwachten.
Bij 1 lading krijg ik 2 laadsessies. (Laden bij mij thuis, met NewMotion laadpaal en NewMotion pas)
31 Jul, 18:52 - 1 Aug, 08:46
13 hours 53 minutes
Laadpaalcode
Adres
NL-TNM-xxxxxxx
30.56 kWh
31 Jul, 18:51 - 1 Aug, 08:52
14 hours
Laadpaalcode
Adres
NL-TNM-xxxxxxxx
30.56 kWh
Natuurlijk gebeld met NewMotion. Kreeg een grote hmmmm, ja dat klopt niet..., ik laat de IT afdeling er naar kijken. Je wordt binnenkort terug gebeld.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Edit
Je zou toch denken dat dit niet mag gebeuren. Dit raakt het vertrouwen in een systeem.
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 02-08-2019 19:57 ]
@internet4me Heb je verder ook geen gedoe gehad met niet willen starten met laden en een tweede keer je pasje er langs gehaald of zulk soort zaken?
Klopt. Hij wilde de eerste keer niet starten, ik kreeg een roodlampje op de laadpaal. dus even later nog een keer geprobeerd.JeroenE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:55:
@internet4me Heb je verder ook geen gedoe gehad met niet willen starten met laden en een tweede keer je pasje er langs gehaald of zulk soort zaken?
[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 02-08-2019 19:59 ]
Bij mij is vandaag de pas na circa 10 werkdagen ook binnen gekomen. Ik sta met m'n Leaf wel eens bij Fastned, dus dit gaat verschil maken.BounceCloud schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:42:
[...]
Duurde bij mij ~2,5 week. Had destijds de klantenservice gebeld en die zeiden: duurt wel erg lang. Sturen vervangende pas op. Had nog niet opgehangen of PostNL gooide de Maingau envelop in.
Probeer even of hij het bv bij een Allego paal doet voor je bij Fastned staat en hij werkt niet. Dat heb ik namelijk gehad, en moest toen een nieuwe pas. 2e keer ff 10 sec bij Allego paal getestjbvo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:59:
[...]
Bij mij is vandaag de pas na circa 10 werkdagen ook binnen gekomen. Ik sta met m'n Leaf wel eens bij Fastned, dus dit gaat verschil maken.
Vandaag de route eens uitgestippeld om komende week van Apeldoorn naar Châteauneuf-de-Galaure (Frankrijk) te komen. Ik heb eerst globaal via abetterrouteplanner een route gemaakt en toen wat gefinetuned omdat ik wel hele exotische oplaadpalen kreeg voorgeschoteld.
Ik heb nu deze route:
Stop1 na 234 km - Ionity Gewerbepark Dachsberg 8-12, 53604 Bad Honnef, Duitsland
Stop2 na 133 km - Ionity Eifel West - Tankstelle West 2, 54533 Niederöfflingen, Duitsland
Stop3 na 96 km. - ALDI Süd - Erlenweg 8, Perl, Deutschland
Stop4 na 174 km - Aire de Lorraine Sandaucourt la Trelle [Corri-Door] A31 88170 Sandaucourt Frankreich
-------Overnachting------
Stop5 na 140 km. - Aire de Dijon Brognon Est [Corri-Door]
Stop6 na 159 km. - Aire de Service (Autoroute du Soleil 71260 La Salle)
Stop 2 of 3 zou ik kunnen laten vervallen omdat het nu wel erg dicht op elkaar zit, maar stop 2 is een ionity die ik wel 100% vertrouw en die Aldi lader van stop 3 vind ik onzeker.
Dan hebben we ook nog die storing bij sommige corri-door laders in Frankrijk.
Volgens Chargemap zouden de door mij gekozen laders wel gewoon actief zijn. Ik ga er bij deze planning voor de zekerheid vanuit dat ik niet kan laden op de tussenstop. Dan kan het alleen maar meevallen als ik wel kan druppelen op 8/10/12 Ampere.
Ik heb nu deze route:
Stop1 na 234 km - Ionity Gewerbepark Dachsberg 8-12, 53604 Bad Honnef, Duitsland
Stop2 na 133 km - Ionity Eifel West - Tankstelle West 2, 54533 Niederöfflingen, Duitsland
Stop4 na 174 km - Aire de Lorraine Sandaucourt la Trelle [Corri-Door] A31 88170 Sandaucourt Frankreich
Stop 2 of 3 zou ik kunnen laten vervallen omdat het nu wel erg dicht op elkaar zit, maar stop 2 is een ionity die ik wel 100% vertrouw en die Aldi lader van stop 3 vind ik onzeker.
Dan hebben we ook nog die storing bij sommige corri-door laders in Frankrijk.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
@GAEvakYD is het niet sneller als je over Maastricht rijdt i.p.v. over Duitsland?
Als ik via https://abetterrouteplanner.com plan zou dat 10 minuten sneller zou en 15-20km maar wel meer onzekerheid omdat ik daar tussen luik en luxenburg geen snelladers meer tegenkom en in Luxemburg moet ik dan ook aan een vage Lidl laders. Ik heb het idee dat die Duitse supermarkt laders vaak bezet zijn en dat je daar niet op moet willen vertrouwen als je op doorreis ben, maar hoor het graag als het handiger of slimmer of iets kan.Z___Z schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:17:
@GAEvakYD is het niet sneller als je over Maastricht rijdt i.p.v. over Duitsland?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik heb de rfid van Awesems binnen. Vandaag voor het eerst getest op een Pitpoint laadpaal.
De rfid is dus een Plugsurfing id. In de app van Plugsurfing komt na het laden ook de gegevens/prijs te voorschijn. Maar ook als je de laadpaal aanklikt kun je de prijs info zien. Nu staat daar dit .
0.20 € start fee
0.35€ per kWh.
Dagelijks van 17.00.00 tot 20.00.59.
0.20 start fee
0.37 per kWh.
Dagelijks van 20.01.00 tot 16.59.59.
Nu heb ik 50 minuten geladen met 4.5 kWh en kost me 1.85 €
Nu heeft Plugsurfing ook volgends de laadpas top10 ook nog 0.35 servicekosten.
Maar hoe zie ik nu hoe de prijs (1.85) tot stand komt?
Bij pitpoint melde ze dit.
Geen startkosten.
Daluren 20.00 tot 16.59 uur €0.35 per kWh incl .BTW
Piekuren 17.00 tot 19.59 uur €0.37 per kWh incl.BTW.
Rekend Plugsurfing mij nu het hoog tarief aan i.p.v laag tarief en opeens ook start tarief dat er helemaal niet is? Iemand hier die er wat van kan maken?
De rfid is dus een Plugsurfing id. In de app van Plugsurfing komt na het laden ook de gegevens/prijs te voorschijn. Maar ook als je de laadpaal aanklikt kun je de prijs info zien. Nu staat daar dit .
0.20 € start fee
0.35€ per kWh.
0.20 start fee
0.37 per kWh.
Geen startkosten.
Rekend Plugsurfing mij nu het hoog tarief aan i.p.v laag tarief en opeens ook start tarief dat er helemaal niet is? Iemand hier die er wat van kan maken?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Die overnachting is nogal ongelukkig gekozen als tussenstop imho. Via DE=>CH=>FR rijdt je op (quasi) enkel Ionity naar je bestemming zonder de stress van Corri-Door laders en andere punten met maar 1 50kW CCS plek. Kost je ook nog eens minder tol, en minder tijd om te laden.GAEvakYD schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:59:
Vandaag de route eens uitgestippeld om komende week van Apeldoorn naar Châteauneuf-de-Galaure (Frankrijk) te komen. Ik heb eerst globaal via abetterrouteplanner een route gemaakt en toen wat gefinetuned omdat ik wel hele exotische oplaadpalen kreeg voorgeschoteld.
Ik heb nu deze route:
Dan hebben we ook nog die storing bij sommige corri-door laders in Frankrijk.Volgens Chargemap zouden de door mij gekozen laders wel gewoon actief zijn. Ik ga er bij deze planning voor de zekerheid vanuit dat ik niet kan laden op de tussenstop. Dan kan het alleen maar meevallen als ik wel kan druppelen op 8/10/12 Ampere.
[Afbeelding]
Zowel in Duitsland (Ionity + Fastned) als Zwitserland (Ionity + Swisscharge) zijn er erg veel 100kW+ snelladers.
https://abetterrouteplann...da-43ed-8f6d-7793da0313dd
[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 03-08-2019 21:41 ]
Ik was al van plan om binnenkort een keer langs Fastned te gaan om het te proberen. Mocht het echt nodig zijn en de Maingau pas werkt niet, dan heb ik altijd m'n Ecotap pas die wel werkt.Pietje NL schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:44:
[...]
Probeer even of hij het bv bij een Allego paal doet voor je bij Fastned staat en hij werkt niet. Dat heb ik namelijk gehad, en moest toen een nieuwe pas. 2e keer ff 10 sec bij Allego paal getest
Aan de pas zelf zit een start fee. Altijd. Voor elke transactie. Plugsurfing is gewoon niet goedkoop, maar heeft wel een hoop roaming partners. Achter de hand houden als pas voor onderweg/een rare paal dus.evtje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:52:
Ik heb de rfid van Awesems binnen. Vandaag voor het eerst getest op een Pitpoint laadpaal.
0.20 € start fee
0.35€ per kWh.
0.20 start fee
0.37 per kWh.
Geen startkosten.
Ik begrijp dat je gratis bij de Lidl kan laden maar dat je dan een Lidl pas moet hebben? Heeft iemand hier ervaring mee, ik zie op de Lidl website nergens iets over een pas.
Zover ik weet zijn de laders bij Lidl gratis. Ik weet het slechts van 1 Lidl in Nederland, maar schijnbaar is het in Duitsland gangbaarder.Wolly schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:15:
Ik begrijp dat je gratis bij de Lidl kan laden maar dat je dan een Lidl pas moet hebben? Heeft iemand hier ervaring mee, ik zie op de Lidl website nergens iets over een pas.
@Wolly Sommige Lidls hebben op eigen terrein AC palen. Die zijn enkel te unlocken met een pas van de winkel en kan je krijgen bij de balie (en moet je weer teruggeven dus). De snelladers zijn gratis en zonder RFID te gebruiken.
Hij heeft een start van €0.2 maar is er dan ook de servicekosten van 0.35? Hoe ik het bereken ik kom er niet uit. En als je de hoog en laag tarief bekijk met de prijs draaien ze dat om. Dus dure tijd goedkoop kWh. En andersom.nannoe schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:38:
[...]
Aan de pas zelf zit een start fee. Altijd. Voor elke transactie. Plugsurfing is gewoon niet goedkoop, maar heeft wel een hoop roaming partners. Achter de hand houden als pas voor onderweg/een rare paal dus.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
In België had ik geen pas nodig om het laden te starten bij de Lidl, maar @mux komt regelmatig in Duitsland. Hij kan het voor de zekerheid nog bevestigen.jbvo schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:20:
[...]
Zover ik weet zijn de laders bij Lidl gratis. Ik weet het slechts van 1 Lidl in Nederland, maar schijnbaar is het in Duitsland gangbaarder.
*zucht*
In België geen pas meer nodig. Dat was de "oude" situatie toen ze nog alleen AC 11 kW palen hadden.Wolly schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:15:
De nieuwe winkels hebben een combi lader (AC 22kW/DC50 CCS-Chademo) met vaste laadkabel. Gewoon op de voorziene parkeerstrook gaan staan, kabel inpluggen in de EV en op start drukken. Je krijgt op het display van het laadstation vervolgens de inhoud van je batterij te zien (in %) en de geschatte laadtijd naar 100%. Gebruik de DC50 CCS van de Lidl praktisch wekelijks.
ps. Bij weinig zoninstraling kan het bij vestigingen met PV op het dak wel eens voorkomen dat het laden (tijdelijk) onderbroken wordt bij gebrek aan voldoende stroomsterkte.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-08-2019 21:36 ]
Hmmmmm hele goede suggestie. Ik heb de tussenstop geboekt via Booking.com en kan die annuleren tot 3 dagen van te voren. Nadeel van die route is wel dat die ruim 200 km langer is dan de route via Maastricht, maar je kunt wel sneller laden waardoor de totale tijd 45 min langer is ofzo.AndRo555 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:03:
[...]
Die overnachting is nogal ongelukkig gekozen als tussenstop imho. Via DE=>CH=>FR rijdt je op (quasi) enkel Ionity naar je bestemming zonder de stress van Corri-Door laders en andere punten met maar 1 50kW CCS plek. Kost je ook nog eens minder tol, en minder tijd om te laden.
Zowel in Duitsland (Ionity + Fastned) als Zwitserland (Ionity + Swisscharge) zijn er erg voor 100kW+ snelladers.
https://abetterrouteplann...da-43ed-8f6d-7793da0313dd
Dammm wat een gekloot met die Corti-door laders. Door alle ellende die ik er over lees overweeg ik toch om die twee uur langer maar te accepteren. Zag net ook deze tweet voorbij komen waarbij iemand zegt dat alle snelladers in Frankrijk fucked zijn.
https://twitter.com/Jelle.../1157579421894828032?s=20
Wat zijn jullie ervaringen met laders in Zwitserland van swisscharge en Frankrijk van SYANE. Deze route lijkt me toch wel het veiligst en heeft nu mijn voorkeur. Wel geeft die wel heel veel tussenstops aan gek genoeg:
https://www.google.com/ma...vigate&travelmode=driving

[ Voor 28% gewijzigd door GAEvakYD op 03-08-2019 22:26 ]
Ik ook, maar daar staat niet specifiek dat je ook moet betalen als je niet laadt. Inmiddels heb ik van de klantenservice een duidelijk antwoord: ja, je betaalt ook als je niet laadt.JeroenE schreef op maandag 29 juli 2019 @ 05:57:
[...]
Ik heb op 2 mei een mailtje van Maingau gehad. Jij niet?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dat valt best wel mee, die tweet was van een beginner die nog dacht dat je voor CCS een aparte kabel mee moest nemen en boos werd op Sodetrel / Izivia vanwege het feit dat'ie maar 8kW kreeg ipv 50kW. Ja duh, als je je e-Niro op AC Type2 met je 1-fase 32a lader aansluit schiet dat niet op. Niet al te serieus nemen dus, wat je op Twitter leest.GAEvakYD schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:39:
[...]
Dammm wat een gekloot met die Corti-door laders. Door alle ellende die ik er over lees overweeg ik toch om die twee uur langer maar te accepteren. Zag net ook deze tweet voorbij komen waarbij iemand zegt dat alle snelladers in Frankrijk fucked zijn.
https://twitter.com/Jelle.../1157579421894828032?s=20
Gast was overigens wel superblij toen ik zei dat'ie beter een ander CCS punt kon opzoeken en ik hem wat suggesties gaf.
Ik ken u niet meneer maar u maakte me met deze post voor even de gelukkigste man op aarde! https://t.co/j17CJ1NhiH bracht me uiteindelijk hier. Ik ga thuis geraken! Eeuwige dank en als u me DMt komt een fles wijn uw richting uit! pic.twitter.com/tixdaCKND3
— Jelle Van den Berghe (@JelleVdBerghe) 3 augustus 2019
Maar ontopic, als die Sodetrels online staan in Chargemap en je nog een beetje juice over hebt zou ik het wel vertrouwen hoor. Zou er zeker geen 200km voor omrijden over Zwitserland + daar heb je ook een autobahnvignet nodig.
Er zijn alternatieven genoeg, ja ook met CCS al is het in Frankrijk wel wat beter zoeken. Er is meer dan ABRP en Goingelectric.
Het tarievenmodel van Plugsurfing is één van de moeilijkste om te doorgronden. Doorgaans is het ongeveer CPO tarief met 10% voor plugsurfing waarbij Awesems dan nog 35 cent starttarief bij op doet.evtje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:52:
De rfid is dus een Plugsurfing id. In de app van Plugsurfing komt na het laden ook de gegevens/prijs te voorschijn. Maar ook als je de laadpaal aanklikt kun je de prijs info zien.
<knipperdeknip plugsurfing rubbish tarieven>
Daar komt bij dat 'pitpoint' niet bestaat, zijn allemaal samenwerkingsverbandjes tussen MRA, Greenflux, E-Laad, en New Motion dus CPO Tarieven zijn daarbij ook uiterst onbetrouwbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 03-08-2019 22:45 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Je betaalt ook minder Peage in FR en met een juist geplande tussenstop/overnachting heb je gratis 50kW CCS/ AC laden bij ABB. Kostentechnisch zal het niet veel schelen.Hachy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:43:
[
Maar ontopic, als die Sodetrels online staan in Chargemap en je nog een beetje juice over hebt zou ik het wel vertrouwen hoor. Zou er zeker geen 200km voor omrijden over Zwitserland + daar heb je ook een autobahnvignet nodig.
Oops. Ik had niet door dat die gast zo'n noob was. Vooral omdat hij schreef dat de eerste 3 Corri-door laders waar hij stopte defect waren of niet bereikbaar door bouwwerken.Hachy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:43:
[...]
Dat valt best wel mee, die tweet was van een beginner die nog dacht dat je voor CCS een aparte kabel mee moest nemen en boos werd op Sodetrel / Izivia vanwege het feit dat'ie maar 8kW kreeg ipv 50kW. Ja duh, als je je e-Niro op AC Type2 met je 1-fase 32a lader aansluit schiet dat niet op. Niet al te serieus nemen dus, wat je op Twitter leest.
Gast was overigens wel superblij toen ik zei dat'ie beter een ander CCS punt kon opzoeken en ik hem wat suggesties gaf.
[Twitter]
Er zijn alternatieven genoeg, ja ook met CCS al is het in Frankrijk wel wat beter zoeken. Er is meer dan ABRP en Goingelectric.
[...]
Het tarievenmodel van Plugsurfing is één van de moeilijkste om te doorgronden. Doorgaans is het ongeveer CPO tarief met 10% voor plugsurfing waarbij Awesems dan nog 35 cent starttarief bij op doet.
Daar komt bij dat 'pitpoint' niet bestaat, zijn allemaal samenwerkingsverbandjes tussen MRA, Greenflux, E-Laad, en New Motion dus CPO Tarieven zijn daarbij ook uiterst onbetrouwbaar.
Misschien heeft die niet helemaal ongelijk. Ik check nu 2 van de drie 3 Corri-door laders op de route en die staan in Chargemap of Buiten gebruik.
-Aire de Toul Dommartin
-Aire de Service de Langres-Perrogney
Da's waar, had ik even niet aan gedacht.AndRo555 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:59:
[...]
Je betaalt ook minder Peage in FR en met een juist geplande tussenstop/overnachting heb je gratis 50kW CCS/ AC laden bij ABB. Kostentechnisch zal het niet veel schelen.
Tuurlijk doen er sommigen het niet, maar dat heeft hij vast niet gechecked op Chargemap, TNM of een app met live status informatie. En dat doen Tweakers uiteraard welGAEvakYD schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:36:
[...]
Oops. Ik had niet door dat die gast zo'n noob was. Vooral omdat hij schreef dat de eerste 3 Corri-door laders waar hij stopte defect waren of niet bereikbaar door bouwwerken.
Misschien heeft die niet helemaal ongelijk. Ik check nu 2 van de drie 3 Corri-door laders op de route en die staan in Chargemap of Buiten gebruik.
-Aire de Toul Dommartin
-Aire de Service de Langres-Perrogney
Onder het motto: "Door de bomen het bos niet meer zien"
Wij hebben een Audi E-Tron gekocht, die dus met maximaal 11kW kan opladen, en zoeken hiervoor een laadpaal en het liefst icm een laadpas. Dit zodat alles in 1 systeem terecht komt qua opladen thuis als buiten de deur.
Nu hebben wij de mogelijkheid om bij Audi een laadpaal te kopen inclusief installatie, alleen is de laadpas hiervan vrij duur (0,50€ per gestarte sessie buiten huis, en nog wat bedragen waardoor het allemaal vrij duur wordt). Dus vrij snel ben ik opzoek gegaan naar andere aanbieders, en kwam ik eigenlijk uit op Vandebron of NewMotion. Vandebron was wat trager met reageren, vragen oplossen e.d., maar vragen (in mijn opzicht) nette prijzen. NewMotion geeft wat duurdere prijzen af, maar zijn wel duidelijker en sneller, alleen is de levertijd daarvan meer dan een maand. De auto komt eind deze maand, dus dat zou niet goed uitkomen. Nu hebben we een laadpaal op 1 fase, 3.7kW, maar dat schiet natuurlijk niet op.
Nu mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met Vandebron en/of NewMotion over het zetten van een laadpaal en de laadpas in het algemeen van deze bedrijven? Of zijn er goede alternatieven die ik niet heb kunnen vinden?
Wij hebben een Audi E-Tron gekocht, die dus met maximaal 11kW kan opladen, en zoeken hiervoor een laadpaal en het liefst icm een laadpas. Dit zodat alles in 1 systeem terecht komt qua opladen thuis als buiten de deur.
Nu hebben wij de mogelijkheid om bij Audi een laadpaal te kopen inclusief installatie, alleen is de laadpas hiervan vrij duur (0,50€ per gestarte sessie buiten huis, en nog wat bedragen waardoor het allemaal vrij duur wordt). Dus vrij snel ben ik opzoek gegaan naar andere aanbieders, en kwam ik eigenlijk uit op Vandebron of NewMotion. Vandebron was wat trager met reageren, vragen oplossen e.d., maar vragen (in mijn opzicht) nette prijzen. NewMotion geeft wat duurdere prijzen af, maar zijn wel duidelijker en sneller, alleen is de levertijd daarvan meer dan een maand. De auto komt eind deze maand, dus dat zou niet goed uitkomen. Nu hebben we een laadpaal op 1 fase, 3.7kW, maar dat schiet natuurlijk niet op.
Nu mijn vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met Vandebron en/of NewMotion over het zetten van een laadpaal en de laadpas in het algemeen van deze bedrijven? Of zijn er goede alternatieven die ik niet heb kunnen vinden?
Eerste vraag is natuurlijk: waarom wil je thuis afrekenen? Waarom wil je voor thuis een laadpas? Er zijn legio alternatieven trouwens.
Een maand levertijd is op zich helemaal niet gek. Ik zou mezelf zelfs afvragen of het wel klopt dat iemand meteen kan leveren.
Vergeet niet dat je bij 3 fase laadpalen ook (ingebouwd?) een type B aardlekschakelaar moet hebben, niet karakteristiek B maar type B.
Een maand levertijd is op zich helemaal niet gek. Ik zou mezelf zelfs afvragen of het wel klopt dat iemand meteen kan leveren.
Vergeet niet dat je bij 3 fase laadpalen ook (ingebouwd?) een type B aardlekschakelaar moet hebben, niet karakteristiek B maar type B.
[...]
Het tarievenmodel van Plugsurfing is één van de moeilijkste om te doorgronden. Doorgaans is het ongeveer CPO tarief met 10% voor plugsurfing waarbij Awesems dan nog 35 cent starttarief bij op doet.
[/quote]
Het is zeker moeilijk te doorgronden het zoiets van je gaat een brood uit de winkel halen op de plank staat dat ie €1.20 kost en bij de kassa betaal je €1.45 en ze gaan het niet uitleggen.
Bij de laadpaal wordt je toch verwezen naar de website van Pitpoint voor de prijs . Die geeft dat ook netjes aan. Waarbij ik wel merk dat ze het hebben verhoogd met 3 ct. Die zelfde prijs geeft ook Plugsurfing weer . Het hoog tarief tussen 17.00 uur en 20.00 uur is bij Plugsurfing het laag tarief. En dat is heel krom . Dus Plugsurfing rekend dan de hele dag woekerprijzen. En de kans dat er iemand tussen 17.00 uur en 20.00 uur gaat laden is minimaal. Dat vind ik een beetje de boel oplichten. En als dan de prijs Model niet te doorgronden is ..... Ps ik heb deze fout doorgeven aan Plugsurfing nu even kijken of ze een reactie geven.
Nu is het zo dat ik dit kaartje alleen heb genomen voor noodgevallen het zelfde als TNM . Nu dat de kWh prijs is verhoogd bij de laadpaal blijft MainGau ook nog interessant. Daarbij geen start en/of service toeslagen.
[/quote]
Het is zeker moeilijk te doorgronden het zoiets van je gaat een brood uit de winkel halen op de plank staat dat ie €1.20 kost en bij de kassa betaal je €1.45 en ze gaan het niet uitleggen.
Bij de laadpaal wordt je toch verwezen naar de website van Pitpoint voor de prijs . Die geeft dat ook netjes aan. Waarbij ik wel merk dat ze het hebben verhoogd met 3 ct. Die zelfde prijs geeft ook Plugsurfing weer . Het hoog tarief tussen 17.00 uur en 20.00 uur is bij Plugsurfing het laag tarief. En dat is heel krom . Dus Plugsurfing rekend dan de hele dag woekerprijzen. En de kans dat er iemand tussen 17.00 uur en 20.00 uur gaat laden is minimaal. Dat vind ik een beetje de boel oplichten. En als dan de prijs Model niet te doorgronden is ..... Ps ik heb deze fout doorgeven aan Plugsurfing nu even kijken of ze een reactie geven.
Nu is het zo dat ik dit kaartje alleen heb genomen voor noodgevallen het zelfde als TNM . Nu dat de kWh prijs is verhoogd bij de laadpaal blijft MainGau ook nog interessant. Daarbij geen start en/of service toeslagen.
Misschien niet helemaal goed verwoord, maar ik wil een laadpaal voor thuis en het liefst van hetzelfde bedrijf een laadpas (dus die ook bij publieke laadpalen werkt). Het bijhouden van het laden thuis is zodat de kosten hiervan gedeclareerd kunnen worden aan het bedrijf. Vandaar ook de combinatie van een laadpaal en laadpas bij hetzelfde bedrijf, zodat alles op 1 factuur staat.daemonix schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:43:
Eerste vraag is natuurlijk: waarom wil je thuis afrekenen? Waarom wil je voor thuis een laadpas? Er zijn legio alternatieven trouwens.
Een maand levertijd is niet heel erg, alleen het liefst zou ik het voor het einde van de maand augustus willen hebben geregeld (lees: laadpaal thuis aangesloten). En half september zou net niet goed uitkomen.
Voor wat betreft de aardlekschakelaar, dit zou het bedrijf moeten regelen die de laadpaal zet. Ik heb hier namelijk geen verstand van en de meeste aanbieders bieden het installeren van A tot Z aan. Ik was alleen benieuwd of er hier mensen zijn die dit ook hebben laten doen, en bij wie en wat de ervaringen waren.
Ik zou eerlijk gezegd verbaast zijn als een laadpaal of laadpas is die (ook) in tijdseenheden afrekent dat alleen doet als je staat te laden en niet als je alleen maar aangesloten bent. Ik ken natuurlijk lang niet alle prijsmodellen van laadpalen, laat staan laadpassen maar zijn er dan ook waar je per minuut betaald maar dan alleen als je aan het laden bent?pmiddeld schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:00:
Ik ook, maar daar staat niet specifiek dat je ook moet betalen als je niet laadt. Inmiddels heb ik van de klantenservice een duidelijk antwoord: ja, je betaalt ook als je niet laadt.
Bij een laadpaal kan ik me nog wel iets voorstellen, maar een laadpas weet toch helemaal niet hoe lang je aan het laden bent geweest? Althans ik heb nog nooit een rekening gezien waarop iets staat als "aangesloten om 09:34, gestopt met laden om 12:25, afgekoppeld om 14:56".
Misschien heb ik iets gemist. Maar gaat het hier om een leaseauto van je werk? Of ben je toevallig zzper.reputatio schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:17:
[...]
Misschien niet helemaal goed verwoord, maar ik wil een laadpaal voor thuis en het liefst van hetzelfde bedrijf een laadpas (dus die ook bij publieke laadpalen werkt).
.
In geval 1: je krijgt van je leasemaatschappij/ werkgever een laadpas. Met deze laadpas meldt jij je aan op je privé paal. In je privé paal moet dan ergens vastgelegd worden wat jouw kWh tarief wordt die je wil doorbelasten. De laadpas van je werk behandeld jouw privepaal als elk ander oplaadpunten.
In geval 2: zou ik gaan voor de laadpas die het beste past bij je gebruik en een privelaadpaal met een vorm van registratie naar keuze. Kan ook een verbruiksmeter zijn in je meterkast. Mits je natuurlijk niet ook volledig privé wilt laden of bezoekers wilt laten laden.
De rekening en portal van de laadpas van EV company bevat de start en eindtijd van de laadsessie. Ook wanneer je bij derde partijen, zoals Allego, Fastned of EVBox geladen hebt.JeroenE schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 07:01:
[...]
Bij een laadpaal kan ik me nog wel iets voorstellen, maar een laadpas weet toch helemaal niet hoe lang je aan het laden bent geweest? Althans ik heb nog nooit een rekening gezien waarop iets staat als "aangesloten om 09:34, gestopt met laden om 12:25, afgekoppeld om 14:56".
Ik kan daar alleen niet zien of de eindtijd einde laden of afgekoppeld is.
Al over heen en weer gemaild met @Hachy, maar het is me gelukt een KIA abonnement af te sluiten.
Het heeft de nodige moeite gekost en ik heb denk ik een stuk of 7 dealers gesproken over een laadsleutel. Ik kwam eigenlijk nooit ergens verder dan: 'die zit alleen bij een nieuwe auto' en 'oee... pffffoe... uh... ik weet eigenlijk niet hoe dat zit
'
Dat laatste was ook de reactie van KIA Nederland, en daarna "Bel eens met een dealer..."
Uiteindelijk een dealer gesproken die het allemaal niet zoveel kon schelen geloof ik, en hij had er toch nog 1 in de la liggen. 1 Ook echt, want een klant die zijn auto kwam halen hoefde die sleutel niet.
Nou die ben ik natuurlijk direct gaan ophalen
Abonnement afgesloten via de app voor 9,99 per maand, en de prijzen in de KIA (plugsurfing) app veranderden in 0,24 / kWh. Newmotionpalen in parkeergarages zijn niet zichtbaar in de app. Activatie van de sleutel duurde ten minste 1 dag. (gister niet kunnen testen)

De auto staat nu voor het eerst te laden, dus vooralsnog geen info / bevestiging over de afhandeling van de tarieven.
Het heeft de nodige moeite gekost en ik heb denk ik een stuk of 7 dealers gesproken over een laadsleutel. Ik kwam eigenlijk nooit ergens verder dan: 'die zit alleen bij een nieuwe auto' en 'oee... pffffoe... uh... ik weet eigenlijk niet hoe dat zit
Dat laatste was ook de reactie van KIA Nederland, en daarna "Bel eens met een dealer..."
Uiteindelijk een dealer gesproken die het allemaal niet zoveel kon schelen geloof ik, en hij had er toch nog 1 in de la liggen. 1 Ook echt, want een klant die zijn auto kwam halen hoefde die sleutel niet.
Abonnement afgesloten via de app voor 9,99 per maand, en de prijzen in de KIA (plugsurfing) app veranderden in 0,24 / kWh. Newmotionpalen in parkeergarages zijn niet zichtbaar in de app. Activatie van de sleutel duurde ten minste 1 dag. (gister niet kunnen testen)

De auto staat nu voor het eerst te laden, dus vooralsnog geen info / bevestiging over de afhandeling van de tarieven.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 05-08-2019 09:41 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De voorwaarde van looptijd mag niet voor consumenten. Na de eerste vaste contractperiode mag je altijd het contract maandelijks opzeggen. Ik vraag me af of Kia hier de tekst verkeerd heeft opgeschreven of dat ze straks moeilijk gaat doen als je na 1,5 jaar besluit te stoppen.paQ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:36:
Al over heen en weer gemaild met @Hachy, maar het is me gelukt een KIA abonnement af te sluiten.
Het heeft de nodige moeite gekost en ik heb denk ik een stuk of 7 dealers gesproken over een laadsleutel. Ik kwam eigenlijk nooit ergens verder dan: 'die zit alleen bij een nieuwe auto' en 'oee... pffffoe... uh... ik weet eigenlijk niet hoe dat zit'
[Afbeelding]
Het staat er wat knullig, maar ze bedoelen dat het maandelijks opzegbaar is, mits je maar uiterlijk 1 dag van te voren opzegt. Het abonnement loopt steeds voor 1 maand. Dat geeft ze natuurlijk ook perfect gelegenheid tussentijds de tarieven te "indexeren" .Z___Z schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:54:
[...]
De voorwaarde van looptijd mag niet voor consumenten. Na de eerste vaste contractperiode mag je altijd het contract maandelijks opzeggen. Ik vraag me af of Kia hier de tekst verkeerd heeft opgeschreven of dat ze straks moeilijk gaat doen als je na 1,5 jaar besluit te stoppen.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-08-2019 10:11 ]
Zijn er al mensen die de laadpas van Eins hebben ontvangen?
Nee, maar voorlopig werkt de App ook prima. Het enige vervelende aan de app is dat je data moet hebben en de ID goed moet gokken. Parkeergarages vormen dus een probleem en heb nu ook al een keer het EVSE-ID verkeerd gegokt (#1 was niet links, maar rechts en andersom). Opzich niet een wereldprobleem: je auto verzetten en inpluggen.
Het serienummers staat op de paal dus je moet prima kunnen checken om welke het gaat.BounceCloud schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:17:
Nee, maar voorlopig werkt de App ook prima. Het enige vervelende aan de app is dat je data moet hebben en de ID goed moet gokken. Parkeergarages vormen dus een probleem en heb nu ook al een keer het EVSE-ID verkeerd gegokt (#1 was niet links, maar rechts en andersom). Opzich niet een wereldprobleem: je auto verzetten en inpluggen.
Niet op alle palen staat het EVSE-ID. Genoeg palen in de omgeving waar geen enkele sticker meer op zit. Op zich is het ID zelf nog niet zo'n probleem, maar het verschil tussen stekker #1 en #2 wel. Bij veel palen is #1 links en #2 rechts, maar kennelijk wordt dit niet altijd 100% zo toegepast.midego schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Het serienummers staat op de paal dus je moet prima kunnen checken om welke het gaat.
Ik ben een trip aan het plannen naar Milaan met de Kona en heb 2 routes laten plannen via ABRP.
1e is gemaakt met Ionity als preferred.

2e is gepland zonder een voorkeur te hebben.

Heb zelf de volgende passen:
- NUON
- Plugsurfing
- Maingau
- Telekom
- TNM
Iemand suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wel of geen Ionity pakken ivm betrouwbaarheid? Welke passen heb ik nog meer nodig voor de rit naar en in Italie.

- NUON
- Plugsurfing
- Maingau
- Telekom
- TNM
Iemand suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wel of geen Ionity pakken ivm betrouwbaarheid? Welke passen heb ik nog meer nodig voor de rit naar en in Italie.
Hmm... vooralsnog gaat het nog niet erg lekker met de KIA plugsurfing.
Vanochtend 7,51 kWh geladen tegen 0,24 incl BTW.
In rekening gebracht 2,75 incl BTW
Zou moeten zijn: 1,80
Plugsurfing gebeld en zij ziet een bedrag staan van 2,311.
Dat is 2,75 minus de Duitse 19% BTW.
Ik wil ook geen Duitse ex BTW prijs betalen; doe dan maar gewoon de NL incl BTW prijs, dan haal ik zelf wel de (21%) BTW eraf.
Er is een ticket aangemaakt, en het kan enkele dagen duren eer ik daar antwoord op krijg
Vanochtend 7,51 kWh geladen tegen 0,24 incl BTW.
In rekening gebracht 2,75 incl BTW
Zou moeten zijn: 1,80
Plugsurfing gebeld en zij ziet een bedrag staan van 2,311.
Dat is 2,75 minus de Duitse 19% BTW.
Ik wil ook geen Duitse ex BTW prijs betalen; doe dan maar gewoon de NL incl BTW prijs, dan haal ik zelf wel de (21%) BTW eraf.
Er is een ticket aangemaakt, en het kan enkele dagen duren eer ik daar antwoord op krijg
@Khayma
Ionity is perfect.
En goedkoop, zeker als je veel kWh moet/kan laden. Dan is het zelfs goedkoper dan thuis.
Wij hebben Milaan begin juni gedaan. We rijden ca 110km/h op de adaptieve cruisecontrol. Verbruik met de E-Niro tussen 12,7 en 13,8 kWh/100 km. Ik vind het een sport om zo zuinig mogelik te rijden.
Heen via oostkant CH, terug via de Gotthard richting Basel. De files stonden zowel aan de zuid- als aan de noordzijde van de tunnel en over de pas is zoveel mooier, zo mooi! Maar je moet wel tijd hebben.
Overigens kun je in Bellizona bij Lidl gratis tanken. Sucses!
Ionity is perfect.
En goedkoop, zeker als je veel kWh moet/kan laden. Dan is het zelfs goedkoper dan thuis.
Wij hebben Milaan begin juni gedaan. We rijden ca 110km/h op de adaptieve cruisecontrol. Verbruik met de E-Niro tussen 12,7 en 13,8 kWh/100 km. Ik vind het een sport om zo zuinig mogelik te rijden.
Heen via oostkant CH, terug via de Gotthard richting Basel. De files stonden zowel aan de zuid- als aan de noordzijde van de tunnel en over de pas is zoveel mooier, zo mooi! Maar je moet wel tijd hebben.
Overigens kun je in Bellizona bij Lidl gratis tanken. Sucses!
Pitpoint bestaat zeker wel en exploiteert (of onderhoudt tenminste) zelf laadpalen.Hachy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:43:
Ze zitten hier op de hoek bij mijn werk in nieuwegein namelijk
Ben vorige week wezen snelladen bij de Allego in Vuren. Eén van de ultrasnelle laders deed het in ieder geval (de middelste). Doen alle ultrafast laders van Allego het weer of alleen deze. Iemand getest?
Ik stond dit weekend in Dortmund bij een 150 kW lader van DEW. Nadat ik had aangesloten zag ik aan de andere kant van de zuil een Audi e-tron staan, stond ook te laden. De eigenares had wat moeite om haar sessie zichtbaar te maken op de paal. Toen heb ik haar even geholpen. Bleek ze met 60 kW te laden, ikzelf met 54 kW. Ik zei: Dat valt me tegen voor een e-tron. Ze zei niks en liep weg 
Zou het kunnen dat zo'n paal bij twee ladende auto's het vermogen deelt? Dan begrijp ik wel dat ze niet blij was....
Aan de andere kant, de week daarvoor heb ik daar alleen geladen en had ook maar 54 kW.
Zou het kunnen dat zo'n paal bij twee ladende auto's het vermogen deelt? Dan begrijp ik wel dat ze niet blij was....
Aan de andere kant, de week daarvoor heb ik daar alleen geladen en had ook maar 54 kW.
[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 05-08-2019 13:33 ]
Hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn.Sr_Ogel schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:44:
[...]
Misschien heb ik iets gemist. Maar gaat het hier om een leaseauto van je werk? Of ben je toevallig zzper.
In geval 1: je krijgt van je leasemaatschappij/ werkgever een laadpas. Met deze laadpas meldt jij je aan op je privé paal. In je privé paal moet dan ergens vastgelegd worden wat jouw kWh tarief wordt die je wil doorbelasten. De laadpas van je werk behandeld jouw privepaal als elk ander oplaadpunten.
Als het gaat om een leaseauto van het werk (en eventueel een thuislaadpaal van de werkgever) ben je meestal afhankelijk van de voorwaarden gesteld door de werkgever.
Zo behandelt in ons geval de werkgever de laadpas voor openbare laadpunten (Total/TNM) niet gelijk als de afname aan eigen laadpunt. Wat betreft openbare laadpunten en laadpunten op werkplaats zie je geen factuur (rechtstreeks afgehandeld tussen uitbater laadpaal en werkgever) en wat betreft afname van de eigen laadpaal is er een afrekening volgens kWh (aan een vooraf door de werkgever bepaald eenheidstarief).
Er moet dan ook geen tarief worden vastgelegd in de thuislaadpaal, alleen een kWh-meter.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2019 13:49 ]
Nee, een mail gekregen dat ze ivm drukte geen laadpassen meer verstrekken en dat je het daarom maar met de app moet doenmidego schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:58:
Zijn er al mensen die de laadpas van Eins hebben ontvangen?
Dat is een Delta die wat creatief omgaat met ratings:pmiddeld schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:32:
Ik stond dit weekend in Dortmund bij een 150 kW lader van DEW. Nadat ik had aangesloten zag ik aan de andere kant van de zuil een Audi e-tron staan, stond ook te laden. De eigenares had wat moeite om haar sessie zichtbaar te maken op de paal. Toen heb ik haar even geholpen. Bleek ze met 60 kW te laden, ikzelf met 54 kW. Ik zei: Dat valt me tegen voor een e-tron. Ze zei niks en liep weg
Totaal beschikbare DC stroom is 300A verdeelt over CHAdeMO (125A max) en CCS (200A max).2 DC charging points – to 150 kW DC charging capacity in total, CCS up to 100 kW, CHAdeMO up to 63 kW
http://www.charge-ultra-f...3D2704019_Version%3D4.pdf
Met enkel een etron laad je dus aan:
tot ~80kW (~400V*200A) bij lage SoC tot ~90kW bij hogere SoC
Gelimiteerd tot 175A door dubbele bezetting:
tot ~70kW (~400V*175A) bij lage SoC tot ~80kW bij hogere SoC
60kW is dus vrij normaal gezien de omstandigheden. Overigens heb je altijd een gekoelde kabel nodig om echt hoge laadsnelheden (80kW+) te halen en die vind je quasi enkel op de "grote" netwerken (Fastned,Ionity,...)
Maar je hebt dus al een laadpaal op 1 fase, 16A. Ga je echt zoveel rijden dat je daarmee niet uitkomt? De meeste dagen ben ik wel 12 uur thuis. Heb je aan 44kWh per dag niet genoeg, of ben je maar heel kort thuis?reputatio schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:23:
Onder het motto: "Door de bomen het bos niet meer zien"
*zucht*
Voor in Italië heb je keus uit de volgende aanbieders:Khayma schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:09:
Ik ben een trip aan het plannen naar Milaan met de Kona en heb 2 routes laten plannen via ABRP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- NUON
- Plugsurfing
- Maingau
- Telekom
- TNM
Enel (App only, pas opsturen is moeilijk moeilijk)
Duferco Energia laadpas (prepaid, paypal)
NextCharge laadpas/app (prepaid)
Sommige andere kaarten bieden wel roaming met bepaalde noordelijke netwerkjes maar nooit met het grootste landelijke netwerk van Enel.
Pitpoint als aanbieder bedoel ik. Zover ik weet hebben ze geen eigen back-end waardoor je nooit echt van een 'pitpoint' laadpaal kan spreken vanuit klant perspectief. Het kan onder water een Greenflux, TNM of Allego zijn.Mar.tin schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:27:
[...]
Pitpoint bestaat zeker wel en exploiteert (of onderhoudt tenminste) zelf laadpalen.
Ze zitten hier op de hoek bij mijn werk in nieuwegein namelijk
Maar er moet toch altijd iets van identificatie plaats vinden. Of nemen die werkgevers het risico dat ze verkapt salaris geven voor het laden anders dan de leaseauto? Daar doelde ik op met gelijk aan openbare laadpalen.IvoB2 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
Hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn.
Als het gaat om een leaseauto van het werk (en eventueel een thuislaadpaal van de werkgever) ben je meestal afhankelijk van de voorwaarden gesteld door de werkgever.
Zo behandelt in ons geval de werkgever de laadpas voor openbare laadpunten (Total/TNM) niet gelijk als de afname aan eigen laadpunt. Wat betreft openbare laadpunten en laadpunten op werkplaats zie je geen factuur (rechtstreeks afgehandeld tussen uitbater laadpaal en werkgever) en wat betreft afname van de eigen laadpaal is er een afrekening volgens kWh (aan een vooraf door de werkgever bepaald eenheidstarief).
Er moet dan ook geen tarief worden vastgelegd in de thuislaadpaal, alleen een kWh-meter.
Nee werkt zonder RFID. Op die manier is er geen identificatie. Openbare laadpaal en laadpaal werkgever is wel met RFID.
Bij een thuislaadpaal ligt het wel voor de hand dat de locatie en paal-ID de identificatie is.
Je zou het inderdaad als een "extra" inkomen kunnen beschouwen. Maar daar is voor de werkgever noch werknemer geen risico aan gezien dit "afgekocht" werd via de VAA.
En als je wenst te frauderen kan je dat ook met een laadpas. Net zoals het niet te controleren valt welk voertuig er aan de thuislaadpaal verbonden is kan je evengoed frauderen door je laadpas aan derden "uit te lenen" of er een andere EV mee te laden dan verbonden aan de pas. Net zoals dat bij tankkaarten voor ICE al kon en kan.
Maar vroeg of laat val je dan toch door de mand omdat het gemiddelde verbruik van de auto dan niet meer overeenstemt met dat van het leasevoertuig in gebruik.
Bij een thuislaadpaal ligt het wel voor de hand dat de locatie en paal-ID de identificatie is.
Je zou het inderdaad als een "extra" inkomen kunnen beschouwen. Maar daar is voor de werkgever noch werknemer geen risico aan gezien dit "afgekocht" werd via de VAA.
En als je wenst te frauderen kan je dat ook met een laadpas. Net zoals het niet te controleren valt welk voertuig er aan de thuislaadpaal verbonden is kan je evengoed frauderen door je laadpas aan derden "uit te lenen" of er een andere EV mee te laden dan verbonden aan de pas. Net zoals dat bij tankkaarten voor ICE al kon en kan.
Maar vroeg of laat val je dan toch door de mand omdat het gemiddelde verbruik van de auto dan niet meer overeenstemt met dat van het leasevoertuig in gebruik.
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 05-08-2019 20:55 ]
Klopt, alle pitpoint palen die ik heb aangedaan (in MRA-E gebied) zitten op Greenflux en zijn ook te monitoren, starten en stoppen met de chargeassist app van Greenflux.Hachy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:58:
[...]
Pitpoint als aanbieder bedoel ik. Zover ik weet hebben ze geen eigen back-end waardoor je nooit echt van een 'pitpoint' laadpaal kan spreken vanuit klant perspectief. Het kan onder water een Greenflux, TNM of Allego zijn.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Hachy Hoe kan ik het makkelijkst op jou website zien welke laadpas bij een specifieke aanbieder het goedkoopst is? Ik heb dus wel 8-10 laadpassen en accounts en mis nog een beetje de optie. Misschien zit die er wel, maar snap ik de website nog niet goed.
Dus bijv de usecase. Laadpaal van CNR of SYANE aantreffen en dan wil ik kunnen sorteren van goedkoopst naar duur. Zodat ik zelf de eerste in de rij kan pakken van de passen die ik bij me heb.
Dus bijv de usecase. Laadpaal van CNR of SYANE aantreffen en dan wil ik kunnen sorteren van goedkoopst naar duur. Zodat ik zelf de eerste in de rij kan pakken van de passen die ik bij me heb.
Er zijn meer dan 900 MSP's en meer dan 1200 CPO's. Ik ben eens begonnen met het maken van die Matrix maar het is onbegonnen werk want dagelijks komen er partijen bij of gaan ze weg, en dan veranderen de prijzen ook nog dagelijks. Dus gewoon in de (web) apps van je laadpassen even die specifieke paal opzoeken.
[ Voor 27% gewijzigd door Hachy op 05-08-2019 23:45 ]

Swiss Charge
Account aanmaken, creditcard registreren, je kan gelijk losgaan met hun app.
Gratis RFID kaart + sleutelhanger sturen ze op.
€5,- per uur Allego en €3,- per uur Ionity
Prijzen Allego per kWh
150kW DC = €0,033
100kW DC = €0,05
50 kW DC = €0,10
43kW AC = € 0,116
22kW AC = €0,232
Prijzen Ionity per kWh:
150kW DC = €0,02
100kW DC = €0,03
50kW DC = €0,06
43kW AC = €0,07
22kW AC = €0,14
Ik ga hem vanavond nog testen.

/edit en een paar minuten getest; swipe to charge, werkte meteen, en eenvoudig. Kreeg een seconde na het afbreken van de sessie een SMS bericht hoeveel kWh ik geladen heb en dat de gesamtpreis €0,00 CHF bedroeg.
Maar dat zal bij langere sessies wel duurder zijn, misschien gaat het in blokken van 5 minuten, ik heb maar een minuut of vier getest.
Kortom, dit kon wel weer eens een nieuwe Maingau gaan worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 06-08-2019 00:47 ]
Thx, net aangevraagd. Aanmelden ging simpel. Superprijs voor mijn roadtrip volgende week.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Volgens mij is daar iets fout gegaan want de CHF prijzen die swisscharge geeft komen helemaal niet overeen met deze EUR prijzen. Ionity geeft 0.37CHF/min en 0.05EUR/min.Hachy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:41:
!! Nieuwe prijsvechter / kWh knaller !!
![]()
Swiss Charge
Prijzen Allego per kWh
150kW DC = €0,033
100kW DC = €0,05
50 kW DC = €0,10
43kW AC = € 0,116
22kW AC = €0,232
Prijzen Ionity per kWh:
150kW DC = €0,02
100kW DC = €0,03
50kW DC = €0,06
43kW AC = €0,07
22kW AC = €0,14
Wat ook logisch lijkt want hun eigen snelladers zijn gewoon 0.29CHF/kWh en 0.29CHF/min. Lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk dat ze de roaming partners wel extreem goedkoop maken, maar hun eigen netwerk niet.
Ja, maar ook 0.05EUR/min op Ionity in CH (waar alle prijzen normaal in CHF zijn) terwijl op hun site gewoon 0.37CHF/staat. Ofwel inderdaad een stunt a la Maingau ofwel is daar iets foutgegaan. Prijzen voor snelladen zijn in CH typisch redelijk duur, en zou de prijs met een factor 10 dalen?Hachy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 01:01:
Ze zouden niet de eersten zijn die aan het duikboten gaan. In hun app zijn ze op de laadpunten heel erg duidelijk, €0,05 per minuut bij Ionity en €0,08 bij Allego. Daar zit geen woord spaans bij.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tijdelijk? Seems legit.
De vorige stunters waren ook allemaal via het Hubject netwerk in eerste instantie. Vandaar dat ik ze nog wel het voordeel van de twijfel gun, daarnaast lijken de prijzen in de app me wel leidend. Ik denk dat het om een tijdelijke actie gaat á la Maingau. We komen er vanzelf achter als meer mensen het uitgebreider gaan testen.
Misschien heb ik het mis hoor, ik ga ook nog zeker wel contact met ze opnemen just to be sure.
De vorige stunters waren ook allemaal via het Hubject netwerk in eerste instantie. Vandaar dat ik ze nog wel het voordeel van de twijfel gun, daarnaast lijken de prijzen in de app me wel leidend. Ik denk dat het om een tijdelijke actie gaat á la Maingau. We komen er vanzelf achter als meer mensen het uitgebreider gaan testen.
Misschien heb ik het mis hoor, ik ga ook nog zeker wel contact met ze opnemen just to be sure.
Aangemeld ! Van de week maar even testen bij Ionity in Zuid ;-)
Overigens als je inlogt in de website staat er wel een tab "choosen price package". Ik heb het idee dat deze prijzen dus weer tijdelijk zijn... maar voor zolang het duurt.. profiteer er van !
Overigens als je inlogt in de website staat er wel een tab "choosen price package". Ik heb het idee dat deze prijzen dus weer tijdelijk zijn... maar voor zolang het duurt.. profiteer er van !
Tesla Model 3 RWD (2023)
Zojuist een laadpas aangevraag en werd 3 minuten later gebeld of het allemaal wel klopte, de man van Swiss Charge was het opgevallen dat er wel heel erg veel aanvragen uit Nederland kwamen en vroeg zich af hoe dit kwam. Doorverwezen naar dit topic en https://www.laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20ChargeHachy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:41:
!! Nieuwe prijsvechter / kWh knaller !!
![]()
Swiss Charge
Prijzen Allego per kWh
150kW DC = €0,033
100kW DC = €0,05
50 kW DC = €0,10
43kW AC = € 0,116
22kW AC = €0,232
Prijzen Ionity per kWh:
150kW DC = €0,02
100kW DC = €0,03
50kW DC = €0,06
43kW AC = €0,07
22kW AC = €0,14
/edit en een paar minuten getest; swipe to charge, werkte meteen, en eenvoudig. Kreeg een seconde na het afbreken van de sessie een SMS bericht hoeveel kWh ik geladen heb en dat de gesamtpreis €0,00 CHF bedroeg.
Maar dat zal bij langere sessies wel duurder zijn, misschien gaat het in blokken van 5 minuten, ik heb maar een minuut of vier getest.
Kortom, dit kon wel weer eens een nieuwe Maingau gaan worden.
Mijn nieuwsbrief is er net uit, dus de vraag is hoe lang dit feestje nog gaat duren ;-]
https://www.getrevue.co/p...ix-updates-issue-2-190418
⚡️
Als ze inmiddels al bellen door het aantal aanmeldingen, dan vermoed ik dat de noodstop vrij gauw wordt gevonden, we gaan het zien.
https://www.getrevue.co/p...ix-updates-issue-2-190418
⚡️
Als ze inmiddels al bellen door het aantal aanmeldingen, dan vermoed ik dat de noodstop vrij gauw wordt gevonden, we gaan het zien.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik ben (nog) niet gebeld...midego schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:56:
[...]
Zojuist een laadpas aangevraag en werd 3 minuten later gebeld of het allemaal wel klopte, de man van Swiss Charge was het opgevallen dat er wel heel erg veel aanvragen uit Nederland kwamen en vroeg zich af hoe dit kwam. Doorverwezen naar dit topic en https://www.laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20Charge
Tesla Model 3 RWD (2023)
Lol. Ja, scherp van ze. Moet haast wel een prijsfout zijn zoals @AndRo555 al opmerkte.midego schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:56:
[...]
Zojuist een laadpas aangevraag en werd 3 minuten later gebeld of het allemaal wel klopte, de man van Swiss Charge was het opgevallen dat er wel heel erg veel aanvragen uit Nederland kwamen en vroeg zich af hoe dit kwam. Doorverwezen naar dit topic en https://www.laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20Charge
@Hachy misschien toch eerst zelf testen/navragen voordat je het hier aan de grote klok hangt, er lurken hier heel wat man mee die meteen een gratis kaartje bestellen
Ik denk ook niet dat ze iedereen gaan bellen, de vraag was hoe het kan dat er ineens zoveel aanvragen uit Nederland komen, dat is nu wel duidelijk
Als toekomstig EV bezitter ben ik even benieuwd...krijg je standaard een factuur van laadsessies die je via de diverse (buitenlandse) providers afneemt? Of zijn er ook providers die het bedrag afschrijven en verder geen rekening opmaken die je kan uitprinten?
Van Maingau krijg ik altijd netjes een factuur in mijn mailbox. Wel een automatische afschrijving. Ik verwacht dat anderen dat ook zo doen.Wolly schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:10:
Als toekomstig EV bezitter ben ik even benieuwd...krijg je standaard een factuur van laadsessies die je via de diverse (buitenlandse) providers afneemt? Of zijn er ook providers die het bedrag afschrijven en verder geen rekening opmaken die je kan uitprinten?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Krijg morgen mijn Kona Electric en mag volgende week naar Duitsland. Daar op de route al een Ionity charger gevonden die ik wil gaan gebruiken. Dacht ik al slim te zijn door daar gewoon met The New Motion te gaan laden (7,60 per sessie) heeft er iemand weer een slimmere oplossing gevonden
Met de tijd zal het toch allemaal meer uniform worden en richting eenzelfde tariefstructuur gaan lijkt mij?
Wel handig dat veel lijken te kunnen laden met een App, neig nu beetje met bij snelladers proberen met app de goedkoopste tarieven te pakken en als dat niet lukt (ivm mobiel internet bereik) gewoon NewMotion als backup te gebruiken. Meen dat ik ook veel enthousiaste verhalen over Plugsurfing als allround breed inzetbare backup pas? Misschien die dan ook nog aanvragen..
[ Voor 16% gewijzigd door Banjy op 06-08-2019 09:49 ]
Lol. Ik vertrek donderdag naar Frankrijk met de e-Niro en heb 5 snelladers van Ionity op de route. Ik ga die Swisscharge eens goed gebruiken daar.
Helaas nog geen pas maar ik ga het via de app gebruiken. Thanks voor de tip.
Hoe werkt het tarief per uur? Ik zie bij Type 2 laadpalen in mijn omgeving staan dat die 3 euro per uur kost. Wat doen ze als je dan bijv 30 min daar laad? Rekenen ze dan 1.5 euro, of gaat het in eenheden van 3 euro?
Hoe werkt het tarief per uur? Ik zie bij Type 2 laadpalen in mijn omgeving staan dat die 3 euro per uur kost. Wat doen ze als je dan bijv 30 min daar laad? Rekenen ze dan 1.5 euro, of gaat het in eenheden van 3 euro?
Volgens mij is er een tarief per minuut, dus in geval van 30 minuten is dat dus 1,5 euroGAEvakYD schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:55:
Lol. Ik vertrek donderdag naar Frankrijk met de e-Niro en heb 5 snelladers van Ionity op de route. Ik ga die Swisscharge eens goed gebruiken daar.Helaas nog geen pas maar ik ga het via de app gebruiken. Thanks voor de tip.
Edit: Het lijkt er bij AC laden inderdaad op dat de kosten op hele uren afgerekend worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 06-08-2019 10:46 ]
De kost zit hem niet in de elektriciteit (die is redelijk goedkoop), maar de locatie, de aansluiting (is geen 400V 3phase meer, maar middenspanning) en de laders/hardware (erg duur).Banjy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:31:
...
Iemand een idee wat beetje kostprijs kWh kosten zijn voor bijv. een Fastned/Ionity?
...
Ionity heeft net geen 200miljoen voor 400 stations. Als er gemiddeld 4 laders per station zijn dan zit je op 125.000 euro per 350kW paal, wat mij geen verkeerd getal lijkt voor alle kosten bij een.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat je soms best lol kan hebben van de pieksnelheid.Glewellyn schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:52:
[...]
Maar je hebt dus al een laadpaal op 1 fase, 16A. Ga je echt zoveel rijden dat je daarmee niet uitkomt? De meeste dagen ben ik wel 12 uur thuis. Heb je aan 44kWh per dag niet genoeg, of ben je maar heel kort thuis?
De mééste dagen heb ik op werk ook genoeg aan 3,7kW, maar sommige dagen kom ik aan met een lege accu, en moet ik ook nog eens éérder weg. Dan pomp ik met mijn 7kW lader er toch netto 6,5 kW per uur in. = 26kWh in 4 uur. ipv 14kWh.
Maakt voor mij nét het verschil tussen heen en weer kunnen zonder laden thuis, of niet.
11kWh is toch 50km bereik per uur t.o.v. 18
[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 06-08-2019 11:01 ]
AC is fixed price, DC is per minuut.Mar.tin schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:28:
[...]
Volgens mij is er een tarief per minuut, dus in geval van 30 minuten is dat dus 1,5 euro(€0,05/min)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.