LaurensO1982 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:58:
een volledige newbie vraag: ik krijg binnenkort m'n eerste elektrische auto, zakelijk, en nu wil ik de laadkosten natuurlijk factureren richting werkgever.
nu zijn er een aantal partijen die dit voor je uit handen nemen, maar een paar vraagjes daarover:
1 - laad je dan altijd met laadpas? vind het b.v. thuis wel makkelijk om gewoon de kabel in te kunnen prikken en niet elke keer een pasje te moeten gebruiken
2 - bepaal je zelf de Kwh prijs die doorberekend gaat worden, of is dit iets wat de tussenpartij doet?
voor de mensen die dit niet via een tussenpartij doen, welke kwh prijs hou je aan met je werkgever of heb je afgesproken?
De enige die daar correct kan op antwoorden is je eigen werkgever.
In tegenstelling tot de situatie die anderen hier posten (en correct is met betrekking tot hun werkgever of werksituatie, maar niemand hier weet of jouw werkgever gelijkaardige beslissingen neemt dan de werkgever(s) van de posters hier) werkt het bij mij iets anders:
1. Werkgever installeert laadpaal op locatie werknemer. Pro: alle kosten ten laste van de werkgever en na vier jaar wordt laadinfrastructuur eigendom van de werknemer - Contra: geen keuze van laadpaal.
2. We hadden de keuze tussen een laadpaal met losse kabel en eentje met vaste kabel. We hebben de vaste kabel gekozen omdat dit voor ons vlugger werkt. Alhoewel de laadpaal RFID ondersteunt (en we een bedrijfslaadpas hebben voor externe palen) werkt de thuislaadpaal niet met een laadkaart. Gewoon plug en play. Pro: snelste methode. Contra: wens je de toegankelijkheid van de laadpaal voor onbevoegde derden echt te beperken moet je dat hardwarematig via de zekering doen.
3. Het is (bij ons) de werkgever die het bedrag van de kWh prijs bepaalt. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee (we zijn ook niet verplicht exclusief thuis te laden) want de opgelegde prijs door de werkgever is bijna 50% hoger dan de gevraagde prijs door de energiemaatschappij (en de eerste 2000-3000 afgenomen kWh wordt sowieso niet aangerekend => saldering PV, maar dat heeft niets met de werkgeverssituatie te maken).
Van laadverliezen moeten we niet wakker liggen. Het zijn de kWh die afgenomen worden van het net welke worden verrekend, niet deze die de batterij van het voertuig opneemt na de omvormer van de EV. De stroomkabel tussen meter en laadpaal is overigens maar 9 meter lang en 6 mm².
4. De verrekening tussen werkgever en werknemer gebeurt volledig geautomatiseerd via het software platform van een tussenpersoon. Eveneens het op afstand beheren en besturen van de laadpaal.
Dit maar om aan te geven dat het ook anders kan en vooral, dat het gewoon van de werkgever afhangt welk systeem er zal toegepast worden.
[
Voor 11% gewijzigd door
IvoB2 op 25-07-2019 19:11
]