[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.539 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Hippe Lip Inderdaad. Waarom zou er brand komen? Je moet natuurlijk wel een en ander echt goed aansluiten, iedere contactovergang moet perfect zijn. Beetje te veel weerstand en de 3e wet van Kirchoff laat van zich horen ('Daar waar de schakeling rookt is de stroom het grootst') ;)

Bij 32 A is het inderdaad verstandig om één maat dikkere aders dan voorgeschreven te gebruiken.

@ziecko Vertel je elektricien ook maar dat de Zappi zelf voor de selectiviteit zorgt door de dynamische loadbalancing. Dat bestond een aantal jaar geleden nog niet, nu wel.

Wat heb je tegen ombouwen naar 3 fasen?

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 22-07-2019 10:55 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 10:28

Sr_Ogel

Klop klop klop

Omdat het vaak voorbij komt wellicht goed om het loadbalancing in relatie tot selectiviteit toevoegen aan de topicstart. Of is het idee dat niemand die leest dan zou ik de moeite besparen.

Kort samengevat is er in de NEN 1010 niets dat je verbied om de hoofdzekering (35A) met 32A te belasten. De netcode van de netwerkbeheerders schrijft echter wel selectiviteit voor. Voor smeltpatronen was dit een factor 1,6 voor automaten is dit afhankelijk van de specificatie opgegeven door de fabrikant.

Wil je toch maximaal gebruikmaken van je 35A aansluiting en toch de rest van je apparaten in huis kunnen gebruiken zonder dat de hoofdzekering eruit klapt zul je loadbalancing moeten toepassen. Deze schakelt het laadvermogen van je laadpaal automatisch terug op het moment dat je verbruik van andere apparaten toeneemt.

kan er brand ontstaan? nee, tenminste geen grotere kans dan je met normale grootverbruikers op een 16A zekering zou hebben. Bij overbelasting schakelt de zekering (32A) of je hoofdzekering (35A) af. Daarmee is de situatie beheerst. Wel is het noodzakelijk dat er in de installatie rekening is gehouden met grote vermogens die langdurig door de kabels lopen.

Aandachtspunt: mocht de hoofdzekering afvallen dan betekent dit dat je hele huis zonder stroom zit. In het geval van automaten kun je dit zelf weer inschakelen. In het geval van smeltzekeringen zul je de netbeheerder moeten bellen en zit je dus langer zonder stroom.

Bovenstaande tekst is op basis van eigen situatie met 0,00 gecertificeerde kennis van de NEN 1010. Als iemand aanvullingen heeft voel je dan vrij om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:17:
@Herax10NL @ziecko Ik laad mijn model 3 nog steeds met een 3,7kW laadpaal van TheNewMotion. Deze zijn 2e hands makkelijk te vinden en (afhankelijk van je reisafstand per dag) snel genoeg voor nachtelijk opladen. Als je geen vergoeding of verrekening hoeft te doen is een normaal stopcontact ook mogelijk nog een optie.
Ik heb ook zo'n paal van Newmotion. Enige bezwaarlijke is dat zinloze abonnement ingeval Plug-and-Charge.

IIemand daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
@Verwijderd Als je geen facturatie wil en Plug and Charge is dit niet helemaal de meest makkelijke laadpaal. Een Zappi of een andere non-facturerende paal past dan beter. Een oude EV-box zonder facturatiemodule kan eventueel ook. Mogelijk kan je een oude LoLo nog wel zonder abbo gebruiken, hoe zou ik echter niet weten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:39:
Beetje te veel weerstand en de 3e wet van Kirchoff laat van zich horen ('Daar waar de schakeling rookt is de stroom het grootst') ;)
De stroom is overal in de keten even groot natuurlijk (kan niet lekken zoals een tuinslang dat wel kan :+ ).

Je bedoelt misschien:
'Daar waar de schakeling rookt is de weerstand het grootst' ?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, dit was de standaard grap. ;) Zie ook bijvoorbeeld https://bernardblogt.word.../derde-wet-van-kirchhoff/ (ongeveer 30 jaar later dan ik hem voor het eerst hoorde) :+

[ Voor 69% gewijzigd door daemonix op 22-07-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:09
Ze zouden ook kunnen starten met alle lantaarnpalen die aan een parkeerplek grenzen, te voorzien van een stopcontact.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14
Ik krijg een KIA e-Niro met heel heel misschien een 3fase techniek aan boord, maar ik ga even uit van 1fase techniek in het voertuig. Hangt af van de leverdatum ivm de 2020 update.

Mijn huisaansluiting is 3fase, 3x25amp. Nu lees ik hier dat ik dan max 1x16amp kan opladen 3,7kwh dat is best een matige hoeveelheid als consultant welke veel op de weg zit.

Je raadt het al, de paal wordt aangelegd via de leasemaatschappij, waarbij ik het gevoel hebt dat je hier weinig aan kan "sturen"?
Zijn hier nog tips, ik denk aan keuze van type opladers (degene van EVtune kan van 3x16 -> 1x32 maken)? Of het loskoppelen van 1 fase van de 3 stuks van mijn huis, zodat we 1 fase dedicated kunnen gebruiken voor opladen 25amp? Zou dat mogen van de NEN1010?

Any tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nog even in het kader van laadpalen in Zuid-Frankrijk. De Ionity stations in Montelimar zijn vorige week open gegaan, yeah. We hebben er op zaterdag fijn geladen tijdens de lunch. Toch is er hier ook weer 1 maar, tijdens lunch is het zo druk op de Aires in Frankrijk dat sommigen zich ook hier genoodzaakt zien om enkele laadplekken te bezetten:
Afbeeldingslocatie: https://chargemap.s3.amazonaws.com/charging_pool_photos/url/840x560/260597/1563626991_ios.jpeg
Chargemap geeft aan dat 3 van de 4 nog niet werken zag ik later, ik heb het niet gecheckt, maar volgens mij werkten ze alle 4 wel.
De terugreis vanuit St Tropez verliep dit weekend volledig probleemloos in 2 dagen, mede dankzij Ionity en het lage verbruik van de egolf. Alweer 11.8 kwh/100km op zaterdag (34 graden) en 1.5x geladen op 480 km. 12.4 Kwh/100km op zondag (26 graden) , 2.5x geladen op 620 km. Dit met 100 km op de snelweg en op zaterdag wat files.
Ik heb trouwens het idee dat het toegenomen bereik door de warmte ruimschoots het Airco verbruik compenseert dankzij de warmtepomp, we hebben alles met Airco aan gereden. Totaal accessory verbruik met airco aan 0.7kwh/100km volgens de instrumenten (als je stilstaat geeft ie het totaal verbruik weer).

Enkele observaties vanuit de praktijk in dit weekend met onze rijstijl van de Club Van Honderd. 100m de hoogte in = 10 km minder bereik, zoiets.
Bergaf regeneren is fun voor nieuwe rijders, dan is het weergeven van het bereik wel leuk.
Misschien is het ook zelfs beter dan freewheelen, vanwege de anders toegenomen weerstand door de hogere snelheid.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Sr_Ogel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:56:
Omdat het vaak voorbij komt wellicht goed om het loadbalancing in relatie tot selectiviteit toevoegen aan de topicstart. Of is het idee dat niemand die leest dan zou ik de moeite besparen.

Kort samengevat is er in de NEN 1010 niets dat je verbied om de hoofdzekering (35A) met 32A te belasten. De netcode van de netwerkbeheerders schrijft echter wel selectiviteit voor. Voor smeltpatronen was dit een factor 1,6 voor automaten is dit afhankelijk van de specificatie opgegeven door de fabrikant.

Wil je toch maximaal gebruikmaken van je 35A aansluiting en toch de rest van je apparaten in huis kunnen gebruiken zonder dat de hoofdzekering eruit klapt zul je loadbalancing moeten toepassen. Deze schakelt het laadvermogen van je laadpaal automatisch terug op het moment dat je verbruik van andere apparaten toeneemt.

kan er brand ontstaan? nee, tenminste geen grotere kans dan je met normale grootverbruikers op een 16A zekering zou hebben. Bij overbelasting schakelt de zekering (32A) of je hoofdzekering (35A) af. Daarmee is de situatie beheerst. Wel is het noodzakelijk dat er in de installatie rekening is gehouden met grote vermogens die langdurig door de kabels lopen.

Aandachtspunt: mocht de hoofdzekering afvallen dan betekent dit dat je hele huis zonder stroom zit. In het geval van automaten kun je dit zelf weer inschakelen. In het geval van smeltzekeringen zul je de netbeheerder moeten bellen en zit je dus langer zonder stroom.

Bovenstaande tekst is op basis van eigen situatie met 0,00 gecertificeerde kennis van de NEN 1010. Als iemand aanvullingen heeft voel je dan vrij om het aan te passen.
bij deze toegevoegd aan TS.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

stormfly schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:30:
Ik krijg een KIA e-Niro met heel heel misschien een 3fase techniek aan boord, maar ik ga even uit van 1fase techniek in het voertuig. Hangt af van de leverdatum ivm de 2020 update.

Mijn huisaansluiting is 3fase, 3x25amp. Nu lees ik hier dat ik dan max 1x16amp kan opladen 3,7kwh dat is best een matige hoeveelheid als consultant welke veel op de weg zit.

Je raadt het al, de paal wordt aangelegd via de leasemaatschappij, waarbij ik het gevoel hebt dat je hier weinig aan kan "sturen"?
Zijn hier nog tips, ik denk aan keuze van type opladers (degene van EVtune kan van 3x16 -> 1x32 maken)? Of het loskoppelen van 1 fase van de 3 stuks van mijn huis, zodat we 1 fase dedicated kunnen gebruiken voor opladen 25amp? Zou dat mogen van de NEN1010?

Any tips?
Ik heb thuis 3x25amp (3 fase) 1 fase(groep) vrijgemaakt voor de laadpaal welke op 24.8 afgezekerd is ; derhalve laden op 5.7kwh. Dat is de max. als je op 1fase wilt/kunt laden op een 3x25amp huisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er zijn diverse oplossingen om 3 fase om te zetten naar een enkelfase met hoog vermogen, het kost alleen geld. Bijvoorbeeld https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ of een ratio transformator (https://www.ratio.nl/medi...Transformer%20leaflet.pdf)

Edit: en dan heb je nog de (onbetaalbare) DC laders: https://www.e-flux.nl/ele...-zo-werkt-ac-en-dc-laden/

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 22-07-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
daemonix schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:59:
Er zijn diverse oplossingen om 3 fase om te zetten naar een enkelfase met hoog vermogen, het kost alleen geld. Bijvoorbeeld https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ of een ratio transformator (https://www.ratio.nl/medi...Transformer%20leaflet.pdf)

Edit: en dan heb je nog de (onbetaalbare) DC laders: https://www.e-flux.nl/ele...-zo-werkt-ac-en-dc-laden/
Jeps ik zag ze tijdens mijn verkennend zoektocht. Maar ik zie dat nog niet gecombineerd worden met een tankpas om op te laden van de leasemaatschappij. Ook omdat zij de installatie voor hun rekening nemen. Zal een constructie worden waarbij zij de kwh prijs terugsturen en ik wel een hogere maandagafrekening van de energiemaatschappij krijg.

Of denk ik teveel in problemen?
giancarlo_f schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Ik heb thuis 3x25amp (3 fase) 1 fase(groep) vrijgemaakt voor de laadpaal welke op 24.8 afgezekerd is ; derhalve laden op 5.7kwh. Dat is de max. als je op 1fase wilt/kunt laden op een 3x25amp huisaansluiting.
Jeps dat heb ik ook bedacht voor nu. Hoe weet de laadunit dat 24,8Amp de max is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Nee, dat is precies de reden dat ik ook vast zit aan de EVbox oplossing in plaats van een fatsoenlijke lader.... Had er met alle plezier geld voor over gehad om daar een betere (en loadbalanced) lader te plaatsen. Desnoods met een betaalde oplossing als Maxem. Maar ja, geen backend betaalde oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Backend betaald = via leasemaatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies. EVBox biedt afrekening aan voor de thuislaad sessies. Meestal ben je gebonden aan de backend die wordt ondersteund door de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hachy schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:06:
Socialcharging doet het ook. Punt is dat niemand hetzelfde gebruikt en een telefoonnummer werkt altijd.
Maar een telefoonnummer is in het donker 's avonds weer lastig......

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
pmiddeld schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Maar een telefoonnummer is in het donker 's avonds weer lastig......
Hoezo? Bestaan er nog telefoons zonder zaklamp functie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
@anboni succes!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

stormfly schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:28:
[...]

Jeps ik zag ze tijdens mijn verkennend zoektocht. Maar ik zie dat nog niet gecombineerd worden met een tankpas om op te laden van de leasemaatschappij. Ook omdat zij de installatie voor hun rekening nemen. Zal een constructie worden waarbij zij de kwh prijs terugsturen en ik wel een hogere maandagafrekening van de energiemaatschappij krijg.

Of denk ik teveel in problemen?

[...]

Jeps dat heb ik ook bedacht voor nu. Hoe weet de laadunit dat 24,8Amp de max is?
Ingesteld op de laadpaal zelf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tassadar32 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:36:
@Verwijderd Als je geen facturatie wil en Plug and Charge is dit niet helemaal de meest makkelijke laadpaal. Een Zappi of een andere non-facturerende paal past dan beter. Een oude EV-box zonder facturatiemodule kan eventueel ook. Mogelijk kan je een oude LoLo nog wel zonder abbo gebruiken, hoe zou ik echter niet weten.
Ik gebruik een lolo2 zonder abbo. Je start en stopt hem met het pasje (we gebruiken daar een "publiek laden" newmotion pas voor.). Er zit verder geen verrekening oid aan vast, we rijden de auto immers prive.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 12:57

Osxy

Holy crap on a cracker

Jammer, Maingau kan de prijs niet volhouden.

Ze spreken over 10 cent verhoging maar blijkbaar verdwijnt de 5 cent toeslag in NL en komen we dus maar op 35 cent uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pJBqX3d.png

Zie ook de site

[ Voor 17% gewijzigd door Osxy op 23-07-2019 12:06 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Osxy Dat wilde ik net tikken, maar je bent me voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 16:21
Osxy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:05:

Ze spreken over 10 cent verhoging maar blijkbaar verdwijnt de 5 cent toeslag in NL en komen we dus maar op 35 cent uit.

[Afbeelding]

Zie ook de site
Jammer, waarschijnlijk is de pas flink populair geworden. Per 1 augustus al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:19:
Jammer, waarschijnlijk is de pas flink populair geworden. Per 1 augustus al.
Voor snelladen in Nederland is het natuurlijk nog steeds heel goedkoop, dus ik denk niet dat het heel veel gebruik in Nederland zal schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 23:09
Hachy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:16:
Zoe rijders opgelet:

Allego gaat binnenkort 'slim laden' introduceren in Gelderland en Overijssel waarbij het vermogen overdag 21kW wordt, maar tussen 17.00 en 21.00 wordt teruggeschroefd naar 3x7A. Dat is te weinig voor een Zoé om te starten, die moet minimaal 3x12,5A (10 op 1-fase) hebben. Dat betekent dat zodra je om 17:01 je Zoe aansluit de laadsessie zal mislukken.

De "oplossing" van Allego is voor Zoë rijders om de laadpaal dan te 'overriden' via deze website, hun app, of door de Allego helpdesk te bellen.

In de praktijk betekent dat, dat mensen met een Zoe, dus ook Henk en Mien uit Appelscha, die overal in Nederland gewend zijn met een laadpas te laden, niet meer bij Allego terecht kunnen tijdens de spitsuren. Willen ze dit toch dan moeten ze met behulp van hun telefoon allerlei extra handelingen uitvoeren. Geen telefoon bij je, of batterij van de telefoon leeg? --> dan kan je niet laden.

Ik vind dat veel te vroeg en veel te klant-onvriendelijk en heb daar op Twitter een kritische vraag over gesteld, maar Allego vind dat ze de berijders voldoende geïnformeerd hebben. :'(

In de EV voor groentjes trainingen die ik geef daar merk ik dat er al best wel veel informatie op beginners af komt. Het laden met een laadpas krijg je wel uitgelegd; maar dit gaat echt problemen opleveren en een gebrek aan draagvlak voor Slim laden, laat staan wat dit betekent voor het broze imago van Allego,

In het begin van deze transitiefase moet je mijn insziens gewoon stabiele infrastructuur hebben, desnoods schakelen ze 2 fases af en geven ze je 3,7kW tussen 17:00 en 21:00, je kan mensen niet opschepen met een failende laadsessie.

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het zelf gaan testen.

[Afbeelding]
Dit klopt niet meer Maarten, mijn Zoe kan prima starten met laden als ik mijn TWM zelfs maar op 1 fase 6A zet (net nog even getest).
Hij kan dat al zeker een jaar. Volgens mij is dat met een update veranderd.
edit: de vraag is natuurlijk, hoeveel zoe's rijden er rond zonder die update. ps goed linked-in blogje!

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Laatst online: 10-10 23:09
Hachy schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:20:
[...]
Zullen we daar op een zaterdag "Het grote EV-laden topic meet-up-barbeque" organiseren? Dat lijkt me interessant als we met 20 EV's aan komen rijden.
He, dat vind ik nou een goed idee!
Ik ben tussen 13 aug en 4 september in NL. De 1e keer met onze Zoe, dus ik ga genieten van de overvloed aan laadmogelijkheden tov zuid Spanje 8)

Zullen we het weekend van 31 aug oid een BBQ meetup doen?
Het lijkt me super leuk jullie allemaal te ontmoeten!
En dan kan ik ook wel een beetje vertellen over mijn avonturen met off-grid EV laden in zuid Spanje :+

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:38:
[...]

Ik gebruik een lolo2 zonder abbo. Je start en stopt hem met het pasje (we gebruiken daar een "publiek laden" newmotion pas voor.). Er zit verder geen verrekening oid aan vast, we rijden de auto immers prive.
Probleem hier is dat de laadpaal op nachtstroom zit aangesloten. Dit maakt een pasje onbruikbaar (weinig zin om 23:00 naar de kelder te gaan) en dus is Plug-and-Charge nodig. Maar om duistere redenen is er dan wel een abo nodig.

Ben dus op zoel naar een andere paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
birdibird schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Dit klopt niet meer Maarten, mijn Zoe kan prima starten met laden als ik mijn TWM zelfs maar op 1 fase 6A zet (net nog even getest).
Hij kan dat al zeker een jaar. Volgens mij is dat met een update veranderd.
edit: de vraag is natuurlijk, hoeveel zoe's rijden er rond zonder die update. ps goed linked-in blogje!
Dat lukt een heleboel Zoë rijders op het Zoe forum niet. Zelfs op 8A vaak niet. Maar laten we de bcb en tcu versies eens vergelijken met CanZe.

Voor dit geval maakt het niet zoveel uit, dat gaat namelijk over 3-fasig laden.
Osxy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:05:

[Afbeelding]

Zie ook de site
Ja, ik heb de top-10 maar vast geupdate. Mensen die nu een pas aanvragen zitten feitelijk al direct aan dit nieuwe tarief vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:00:
[...]

Probleem hier is dat de laadpaal op nachtstroom zit aangesloten. Dit maakt een pasje onbruikbaar (weinig zin om 23:00 naar de kelder te gaan) en dus is Plug-and-Charge nodig. Maar om duistere redenen is er dan wel een abo nodig.

Ben dus op zoel naar een andere paal.
Laad timer van je auto instellen op 2300
Inpluggen, sessie starten, weglopen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Laatst online: 09-10 12:59
Tripl3 D schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:03:
[...]
Daar staan we dan uit pure ellende bij de Carrefour in Bayeux op een 22kw paal. MobiSdec lader in Caen deed het niet en het alternatief verderop in Bayeux ook niet. Welke pas ik ook gebruik, na goedkeuring en ontgrendeling doe ik de lader met de auto koppelen en sluit vervolgens het deksel. Lader gaat naar 'occupied', maar binnen enkele seconden tot een minuut zonder te laden geeft hij een foutmelding dat het laden niet lukt. Niet eens een servicenummer dat je kunt bellen. Ik vrees nu met grote vrezen voor de terugreis, want bijna alle snelladers op de route terug op rijafstand van Quineville zijn van hetzelfde MobiSdec. Kun jij niets aan doen, maar ik krijg er de kriebels van, wat hebben die Fransen het toch slecht voor elkaar!
Jeetje wat frustrerend. Ik blijf mij verbazen in hoeverre de technologie en volgens mij vaak de software gewoon een lader over de kop haalt. En dan inderdaad het eeuwige kastje naar de muur, dat is in Frankrijk vast nog erger dan in Nederland. Veel sterkte!

Hier ook alweer 2 weken creditcard sessies met de Nuon laadpalen app moeten afrekenen en dus declareren bij de baas. Heb een Multitank Card van de Lease Maatschappij gekregen (kan ook nog steeds Diesel tanken... 8)7 ) met daarop een The New Motion laadpas. Meestal duurt het een tijd voordat Nuon ze accepteert, dus ook de lease maatschappij maar gebeld of ze zeker wisten dat de laadpas goed geactiveerd staat aan hun zijde; "jazeker meneer, maar laden met een TNM pas bij NUON gaat natuurlijk nooit werken".
Juist, heb ze vriendelijk getipt of ze zich kunnen opgeven voor een cursus elektrisch rijden... tenenkrommend.

Ook weer vele telefoontjes verder met Nuon, maar hij doet het opeens. Meest vervelende; telefoon wordt opgenomen door callcenter, die zet door naar monteur. Met mazzel belt die je, meestal krijg je een 'storing opgelost' smsje (wat dan niet zo is). Maar ja dan kan je weer paar minuten naar die paal lopen.

Tijd voor een EV laad alarmcentrale a la ANWB die gewoon meteen kan inloggen/overrulen en noem het maar op :) ? Ik heb er wel geld voor over, zeker als die sessies voor volgeladen auto's ook mogen beëindigen..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Laad timer van je auto instellen op 2300
Inpluggen, sessie starten, weglopen. :Y
Om te swipen moet de paal spanning hebben en die zit er pas vanaf 23:00 (stuk goedkoper dan dagstroom) op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Niet zo'n heel slimme oplossing dus... Wij schakelen in de auto om 23.00 aan, om 06:00 uit en in het weekend. Stuk simpeler oplossing. Bovendien kan dat worden overruled indien nodig.

[ Voor 65% gewijzigd door daemonix op 23-07-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:01:
[...]

Om te swipen moet de paal spanning hebben en die zit er pas vanaf 23:00 (stuk goedkoper dan dagstroom) op.
Dus die groep waarop de paal zit gaat pas om 2300 aan? Net zoals een oude toonfrequent geschakelde boilergroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee hoe die schakeling werkt. Tarief is beduidend lager en 8 uur laden is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan zou je er ook een stekkerlader op aan kunnen sluiten? Die laden doorgaans met plm 10-12 ampere, dus een uurtje laden is plm 2.3 kwh erbij. Heb je perse meer ampere nodig, dan is een zelfbouwoplossing (met onderdelen uit de lolo) misschien een oplossing?

Dan nog een paar vragen:
Is de laadpaal stroomloos tot 2300?
Waar zit de zekering / schakeling?

Heb je uberhaupt wel dubbeltarief?
Wat scheelt dat in kwh prijs en evt vastrecht?

Hoeveel kwh gebruik je in daltarief?
Wat levert je dat je dat op tov normaaltarief?

Wat kost een abbo bij newmotion?

Weegt dat tegen elkaar op?

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 23-07-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:03:
Niet zo'n heel slimme oplossing dus... Wij schakelen in de auto om 23.00 aan, om 06:00 uit en in het weekend. Stuk simpeler oplossing. Bovendien kan dat worden overruled indien nodig.
Nachtstroom is tot 7:00, kan je nog een extra uurtje laden. Bij ons is het verschil 1,7 cent/kWh. Bij 35.000 km/jaar en 20 kWh/100 km en alles thuis laden, scheelt het 10 euro/maand. Ofwel het maakt geen drol uit of je overdag of ‘s avonds laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scheelt hier ruim 25%. Dus het is de moeite waard. Dat abo is zinloos want er is toch geen verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tripl3 D schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:03:
[...]

Daar staan we dan uit pure ellende bij de Carrefour in Bayeux op een 22kw paal. MobiSdec lader in Caen deed het niet en het alternatief verderop in Bayeux ook niet. Welke pas ik ook gebruik, na goedkeuring en ontgrendeling doe ik de lader met de auto koppelen en sluit vervolgens het deksel. Lader gaat naar 'occupied', maar binnen enkele seconden tot een minuut zonder te laden geeft hij een foutmelding dat het laden niet lukt. Niet eens een servicenummer dat je kunt bellen. Ik vrees nu met grote vrezen voor de terugreis, want bijna alle snelladers op de route terug op rijafstand van Quineville zijn van hetzelfde MobiSdec. Kun jij niets aan doen, maar ik krijg er de kriebels van, wat hebben die Fransen het toch slecht voor elkaar!
@Tripl3 D
Balen man. Welke auto rijd je en welke laadpas probeer je? In het centrum van Caen zie ik een stuk of 18 22kW laadpunten waarvan inderdaad ongeveer 12 van MobiSDEC. Als ik de Chargemap comments mag geloven zijn er dagelijks succesvolle laadsessies, alleen hier en daar wat problemen met ice'ing.

Heb je ook geprobeerd de deksel te sluiten en daarná de auto aan te koppelen? Dat las ik in diezelfde comments van één van die palen als tip,

"Let op, om de lading te laten werken, lijkt het noodzakelijk eerst de kap van de terminal met de stekker te sluiten."

Zo te lezen heb je bij de Carrefour dus wel een lading kunnen pakken, gelukkig. Het treffen van meerdere palend die problemen geven suckt echt bigtime.

Jij hebt trouwens nog wel een beetje geluk daar in Caen, staat best wel vol met 22kW laadpunten. Ik zat in Reims te zoeken in het centrum naar hotel met een laadpunt voor overnight. Er zitten welgeteld 3 laadpunten, alledrie in een betaalde parkeergarage en dan ook nog 71 cent per kWh. :o

Uiteindelijk het plan aangepast en in Epernay een hotel geboekt, opgeladen in nabijgelegen dorpje 'ay' ging wel prima voor €0,32 / kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 24-07-2019 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Ik heb voor m'n aankomende Model 3 een TWC besteld die 3 fase zal worden aangesloten. Nou zou ik daar graag het verbruik van willen bijhouden in m'n domotica systeem (waarschijnlijk Home Assistant), dus bij voorkeur een kWh-meter specifiek voor die groep. Weet iemand toevallig een beschikbaar model wat eenvoudig uitleesbaar is (P1 is waarschijnlijk al prima, de Pi met HAss erop komt in de meterkast). Hoeft verder niet geijkt of anderszins administratief goedgekeurd, het is vooral uit interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Verwijderd Ik denk dat je de verkeerde Jeroen hebt gekozen in je laatste bericht ;)

@anboni Kan je domotica ook Modbus uitlezen? Zie bijvoorbeeld hier: https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-geeicht/126/sdm72dm-mid-3p-4te-lcd-zweirichtungs-dsz-fuer-hutschiene?c=93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
@anboni Indien je z-wave hebt: https://www.robbshop.nl/3...-meter-z-wave-plus-qubino
Anders een energiemeter met led en een pulsteller op je Pi aansluiten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

anboni schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 01:03:
Ik heb voor m'n aankomende Model 3 een TWC besteld die 3 fase zal worden aangesloten. Nou zou ik daar graag het verbruik van willen bijhouden in m'n domotica systeem (waarschijnlijk Home Assistant), dus bij voorkeur een kWh-meter specifiek voor die groep. Weet iemand toevallig een beschikbaar model wat eenvoudig uitleesbaar is (P1 is waarschijnlijk al prima, de Pi met HAss erop komt in de meterkast). Hoeft verder niet geijkt of anderszins administratief goedgekeurd, het is vooral uit interesse.
Kijk hier eens naar:
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/486-modbus-kwh-meter-2

Werkt niet alleen met iungo, want heeft een gewone modbusaansluiting. Ik gebruik iungo al jaren tot tevredenheid en ben nu kort geleden ook begonnen met Home Assistant om mee te spelen. Moet daar nog wat tijd in steken, want om daar werkelijk wat leuks mee te doen moet je er wel een hoop eigen programmeerwerk voor doen. Eigen grafiekjes maken bij voorbeeld. Heb dat punt nog niet echt uitgezocht. En een eigen 'homepage' idem.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Verrassend resultaat wel.

69% van de Tweakers en 51% van de Twitteraars die m'n poll hebben ingevuld vinden het moreel verantwoord om een laadsessie van een ander bij een gratis snellader af te breken als de batterij van die ander voor 80 of 90% vol zit.

Uitslag Twitter Poll:

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/07/24/2019-07-24-14_11_49-Maarten-Hachmang-Hachy_1-_-Twitter.png

Ter vergelijking Tweakers:

Poll: Gratis snellaadsessies van de persoon voor je?
Wachten tot 100% lading
Afbreken bij 90% mag
Afbreken bij 80% mag
Ik rij wel door
Anders...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=401936&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:04
joozzt schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:31:
Nog even in het kader van laadpalen in Zuid-Frankrijk. De Ionity stations in Montelimar zijn vorige week open gegaan, yeah. We hebben er op zaterdag fijn geladen tijdens de lunch. Toch is er hier ook weer 1 maar, tijdens lunch is het zo druk op de Aires in Frankrijk dat sommigen zich ook hier genoodzaakt zien om enkele laadplekken te bezetten:
[Afbeelding]
Chargemap geeft aan dat 3 van de 4 nog niet werken zag ik later, ik heb het niet gecheckt, maar volgens mij werkten ze alle 4 wel.
De terugreis vanuit St Tropez verliep dit weekend volledig probleemloos in 2 dagen, mede dankzij Ionity en het lage verbruik van de egolf. Alweer 11.8 kwh/100km op zaterdag (34 graden) en 1.5x geladen op 480 km. 12.4 Kwh/100km op zondag (26 graden) , 2.5x geladen op 620 km. Dit met 100 km op de snelweg en op zaterdag wat files.
Ik heb trouwens het idee dat het toegenomen bereik door de warmte ruimschoots het Airco verbruik compenseert dankzij de warmtepomp, we hebben alles met Airco aan gereden. Totaal accessory verbruik met airco aan 0.7kwh/100km volgens de instrumenten (als je stilstaat geeft ie het totaal verbruik weer).

Enkele observaties vanuit de praktijk in dit weekend met onze rijstijl van de Club Van Honderd. 100m de hoogte in = 10 km minder bereik, zoiets.
Bergaf regeneren is fun voor nieuwe rijders, dan is het weergeven van het bereik wel leuk.
Misschien is het ook zelfs beter dan freewheelen, vanwege de anders toegenomen weerstand door de hogere snelheid.
Nice. Jammer dat de Ionity laders rondom Dijon en Lyon nog niet actief zijn. Welke laders heb jij gebruikt in Frankrijk en welke passen had je bij je?

Leuk om te zien dat er veel mensen naar het zuiden rijden met de EV. Ik heb er stiekem ook wel zin om over twee weken te vertrekken. Kan Zuid Frankrijk worden, maar Italie is ook nog een optie.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@GAEvakYD
Passen die ik werkelijk gebruikte waren alleen Chargemap en Newmotion.
Heen zijn we via Manhay in de Ardennen gegaan, dan binnendoor naar Haudainville, waarna je via Domrémy-la-Pucelle (kun je niet laden), geboorteplaats van Jeanne D'arc, rijdt om weer op de A31 te komen.
In Dijon werkte deze goed met creditcard : SICECO - Rue René Char Dijon
Verder was het trial & error omdat Ionity montelimar nog niet open was.

Op de terugweg hebben we even bij Cambarette Nord geladen voor 't ontbijt. Daarna bij Ionity Montelimar geladen en bij overnachting in hotel in Macon.
Volgende dag Aire De Langres-Noidant en weer Haudainville en even in Manhay.

Trouwens, zo kun je ook laden !
https://ibb.co/1RQ5k5v

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 14:02

Apache

amateur software devver

Klein stukje nieuwe info: blijkbaar hebben ze de maxem aangepast zodat hij slechts voor 1 TWC kan load balancen en niet (meer) voor 2.

Ik ga nu de build-in loadbalancing gebruiken van de 2TWC's die ik heb, 1 master/1 slave en ik zie wel hoe ver ik daarmee kom tov de totale capaciteit wat er binnenkomt als ik er een keer 2 tesla's heb aanhangen en dan inductievuur op en waterkoker ofzo :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Maxem is wel bezig met meerdere TWC units aan te sturen alleen dat is nog niet uit en geen tijdlijn wanneer dat wel gaat gebeuren. (closed beta nu)

Maar met dit project https://github.com/cdragon/TWCManager en een pi kan je een nieuwe master slave opzetten. Waarbij de palen allemaal slave zijn en de PI master en dan kan je of via een webinterface je palen instellen. Of via wat scripts de palen aan of uitzetten of lager zetten door bijvoorbeeld te gaan meten op de fases van andere gebruikers in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
Vanavond wilde mijn vrouw een patatje van de McDonalds. Dus ik naar de Mc in Almere (oorweg) zie ik daar opeens een nieuwe snellader van de Vattenfall staan (Nuon dus). Ik wist niet dat die er stond, Die moet dus wel nieuw zijn.
Wel fijn dat is de tweede snellader (naast de Alego triple van Hotel van der Valk) in Almere.
En wat denk je? er stond een amsterdamse taxi aan :-)
Wel even kunnen laden, en daarna wilde de charger niet meer stoppen, heb de rode knop moeten gebruiken om weer naar huis te komen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Hachy
Kun je deze al? Eins energie in sachsen lijkt bij Ionity 5 euro per lading te zijn . En deze Naturstrom-ladekarte AC 5.90 per lading DC 7.90

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

evtje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:54:
@Hachy
Kun je deze al? Eins energie in sachsen lijkt bij Ionity 5 euro per lading te zijn . En deze Naturstrom-ladekarte AC 5.90 per lading DC 7.90
Hoorden hier (zo aan de tekst te zien?) linkjes in de tekst te staan?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Laatst online: 11-01 08:49
Philos31 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:12:
Vanavond wilde mijn vrouw een patatje van de McDonalds. Dus ik naar de Mc in Almere (oorweg) zie ik daar opeens een nieuwe snellader van de Vattenfall staan (Nuon dus). Ik wist niet dat die er stond, Die moet dus wel nieuw zijn.
Wel fijn dat is de tweede snellader (naast de Alego triple van Hotel van der Valk) in Almere.
En wat denk je? er stond een amsterdamse taxi aan :-)
Wel even kunnen laden, en daarna wilde de charger niet meer stoppen, heb de rode knop moeten gebruiken om weer naar huis te komen.
Is dit een gratis lader?

//edit, ik zie het al, €0,55 per kwh.

[ Voor 3% gewijzigd door midego op 25-07-2019 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 12:00
evtje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:54:
@Hachy
Net aangemeld.. app lijkt verdacht veel op andere apps ;-)
5 euro bij ionity kan lekker zijn.. jammer dat Fastned er nog niet bij zit..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
cacofant schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:33:
[...]

Ik zie bij alle palen fix price 5€ ? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
[...]

Je bent er snel bij .... ik wilde eerst even wachten tot onze laadpas specialist @Hachy de goedkeuring geeft. Ik weet ook niet of het alleen Duitsland betreft of Europa.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Europa gewoon.. kijk maar in de app

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Heb jij je ook aangemeld in de app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
ja uiteraard,, en de laadpas is onderweg ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:44:
[...]

Hoorden hier (zo aan de tekst te zien?) linkjes in de tekst te staan?
https://www.eins.de/priva...taet/oeffentliches-laden/

https://www.naturstrom.de
Edit
Naturstrom.de kunnen we vergeten, dat is alleen voor klanten lijkt het.

[ Voor 36% gewijzigd door evtje op 25-07-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Ik heb me ook net aangemeld. Wel benieuwd hoe lang ze die 5 euro per laadsessie zullen handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
zal niet lang duren denk ik.. maar voor zolang het duurt, van profiteren ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Alleen registreren?
Geen laadkaart?
k kon het niet zo op de website van eins vinden...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Als je via de app registreert krijg je de vraag of je een laadkaart wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-09 20:53
een volledige newbie vraag: ik krijg binnenkort m'n eerste elektrische auto, zakelijk, en nu wil ik de laadkosten natuurlijk factureren richting werkgever.
nu zijn er een aantal partijen die dit voor je uit handen nemen, maar een paar vraagjes daarover:
1 - laad je dan altijd met laadpas? vind het b.v. thuis wel makkelijk om gewoon de kabel in te kunnen prikken en niet elke keer een pasje te moeten gebruiken
2 - bepaal je zelf de Kwh prijs die doorberekend gaat worden, of is dit iets wat de tussenpartij doet?

voor de mensen die dit niet via een tussenpartij doen, welke kwh prijs hou je aan met je werkgever of heb je afgesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Krijg je een laadpaal van je werkgever? Zo ja, (1) dan gebruik je de laadpas van je werkgever om de paal te activeren. Je geeft daarbij door (2) wat het tarief is dat jij betaalt (vergeet de laadverliezen niet!) en dan krijg je het terug via de laadpas afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
LaurensO1982 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:58:
een volledige newbie vraag: ik krijg binnenkort m'n eerste elektrische auto, zakelijk, en nu wil ik de laadkosten natuurlijk factureren richting werkgever.
nu zijn er een aantal partijen die dit voor je uit handen nemen, maar een paar vraagjes daarover:
1 - laad je dan altijd met laadpas? vind het b.v. thuis wel makkelijk om gewoon de kabel in te kunnen prikken en niet elke keer een pasje te moeten gebruiken
2 - bepaal je zelf de Kwh prijs die doorberekend gaat worden, of is dit iets wat de tussenpartij doet?

voor de mensen die dit niet via een tussenpartij doen, welke kwh prijs hou je aan met je werkgever of heb je afgesproken?
1. Meestal wordt er een laadpas verstrekt door de werkgever.
2. Dit gaat d.m.v. een slimme laadpaal, hier zit een backbone achter die bijhoudt hoeveel kWh er verbruikt wordt en verrekend dit met je werkgever en jij krijgt het weer terug van de werkgever/backbone.

Beste is even om de collega die de mobiliteit regelt dit voor te leggen, het kan namelijk ook anders worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 14:25
daemonix schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:00:
Krijg je een laadpaal van je werkgever? Zo ja, (1) dan gebruik je de laadpas van je werkgever om de paal te activeren. Je geeft daarbij door (2) wat het tarief is dat jij betaalt (vergeet de laadverliezen niet!) en dan krijg je het terug via de laadpas afrekening.
Bij een paal zit toch gewoon een kwh meter welke laadverliezen heb je dan? Als je zelf een paal regelt kun je ook gewoon een kwh meter op de groep zetten. Die doorbelasten obv je tarief. Bij een laadpaal via de werkgever/lm kun je ook je eigen tarief opgeven.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@LaurensO1982 Ik heb er een kWh meter tussen gehangen en maak iedere maand (of soms twee manden als ik het vergeet) een foto van de meterstand. Dat declareer ik dan bij de administratie. De kWh prijs heb ik met de directeur afgesproken en is net iets hoger dan het normale tarief dat ik zelf moet betalen. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen en hij geen zin had om iedere keer een nieuwe prijs af te spreken als het tarief veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurensO1982
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-09 20:53
JeroenE schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:07:
@LaurensO1982 Ik heb er een kWh meter tussen gehangen en maak iedere maand (of soms twee manden als ik het vergeet) een foto van de meterstand. Dat declareer ik dan bij de administratie. De kWh prijs heb ik met de directeur afgesproken en is net iets hoger dan het normale tarief dat ik zelf moet betalen. Voornamelijk om schommelingen te voorkomen en hij geen zin had om iedere keer een nieuwe prijs af te spreken als het tarief veranderd.
en mag ik vragen welke kWh prijs je aan houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Je kunt toch kijken wat je eigen kwh prijs is. Bij mij is het 22 cent. Maar kan verschillen per regio/contract/verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Bij een paal zit toch gewoon een kwh meter welke laadverliezen heb je dan? Als je zelf een paal regelt kun je ook gewoon een kwh meter op de groep zetten. Die doorbelasten obv je tarief. Bij een laadpaal via de werkgever/lm kun je ook je eigen tarief opgeven.
Laadverlies kan dan betrekking hebben op transport tussen de meterkast en de laadpaal. Als daar enkele tientallen meters door een dun kabeltje moet kan dat oplopen.
Als je daarbij aan de voorkant een Kwh meter op de groep zet dan ondervang je dat weer.
Beter is om transportverlies te beperken door afstand zo kort mogelijk en kabel zo dik mogelijk (hoewel dat ook kan worden overdreven, ca. 6mm2 voldoet over het algemeen prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:24:
[...]

Laadverlies kan dan betrekking hebben op transport tussen de meterkast en de laadpaal. Als daar enkele tientallen meters door een dun kabeltje moet kan dat oplopen.
Als je daarbij aan de voorkant een Kwh meter op de groep zet dan ondervang je dat weer.
Beter is om transportverlies te beperken door afstand zo kort mogelijk en kabel zo dik mogelijk (hoewel dat ook kan worden overdreven, ca. 6mm2 voldoet over het algemeen prima).
Het verlies door een fatsoenlijke kabel van een keer 10 meter is echt wel te verwaarlozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:29:
[...]

Het verlies door een fatsoenlijke kabel van een keer 10 meter is echt wel te verwaarlozen.
Dan stel je dus wel twee randvoorwaarden. Een heel korte kabel, die ook nog fatsoenlijk is, oftewel dik genoeg. En ja dan ben ik met je eens dat het verlies te verwaarlozen is als je ook nog eens weinig laadt.
Dat wordt anders bij grote hoeveelheden kwh die je over een grotere afstand door een (te) dun kabeltje wilt persen. Waarbij dan ook nog een rol speelt hoeveel Ampere je door die kabel wilt sturen. Bij 16A valt het nog wel mee en kan 4mm2 nog wel, bij 32A moet je toch wel naar minimaal 6mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inspired schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:29:
[...]

Vergis je niet. Als je een kabel kiest die niet dikker is dan wat standaard is voorgeschreven, dan kan het verlies zomaar oplopen tot boven de 2%. Dat tikt op den duur toch weer aardig aan.
Id adviseer vaak minimaal één maat dikker dan voorgeschreven, gezien stroomsterkte en lengte. Dit omdat er vele uren een zeer hoge stroom doorheen loopt én om de laadverliezen een beetje in de perken te houden.

Kijk hier eens voor wat wijze woorden:
https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 25-07-2019 15:41 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
LaurensO1982 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Als je 1 stroomtarief hebt dan neem je die, heb je 2 tarieven dan neem je de duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:40:
[...]

Vergis je niet. Als je een kabel kiest die niet dikker is dan wat standaard is voorgeschreven, dan kan het verlies zomaar oplopen tot boven de 2%. Dat tikt op den duur toch weer aardig aan.
Id adviseer vaak minimaal één maat dikker dan voorgeschreven, gezien stroomsterkte en lengte. Dit omdat er vele uren een zeer hoge stroom doorheen loopt én om de laadverliezen een beetje in de perken te houden.

Zal hem vanavond eens invullen. Volgens mij is de tool een Excel file wat ik zo zie. Maar goed, een cent bij de kwh prijs en het is ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
De daadwerkelijk prijs bedoel je? Die is 23 cent per kWh. Ik betaal 21 als ik mij niet vergis. Dus ik word slapend rijk op deze manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-10 10:28

Sr_Ogel

Klop klop klop

[...]

Bij mij reken ik het dag tarief door. Is voor mij 0,245 cent. Ik kan in de portal zelf aanpassen. Vanuit de werkgever is medegedeeld dat ik Max het stroomtarief dat ik betaal aan greenchoice afgerond naar boven mag doorbelasten. Wat ik daar mee wil zeggen is dat het dus per werkgever verschilt.

Bij mij loop ik dus dik binnen als ik alleen maar laad met nachtstroom. ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Sr_Ogel op 25-07-2019 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:45:
Bij mij loop ik dus dik binnen als ik alleen maar laad met nachtstroom. ;-)
Ja, dat heb ik ook. Die is maar liefst een halve cent goedkoper :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
* daemonix too. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:40:
[...]

OK. Met 10 meter en 3 fase/16A. Redelijk standaard zou ik zeggen, kom ik op nog geen procent uit met 2,5mm per ader. Met 4mm zal het 0,6% zijn. Met andere woorden. Redelijk te verwaarlozen. Bij 20000km per jaar die ik thuis laad is het maximaal 40kwh aan verlies. Een wooping 9 EUR, bij 4mm kom je op EUR 5,40 per jaar. De duurdere grondkabel (4mm per ader) haal je er binnen een paar jaar niet eens uit. Maar goed, neem aan dat NewMotion wel minimaal 4mm gebruikt. Het verlies over de tien meter betaal ik wel uit eigen zak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
LaurensO1982 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:58:

De enige die daar correct kan op antwoorden is je eigen werkgever.

In tegenstelling tot de situatie die anderen hier posten (en correct is met betrekking tot hun werkgever of werksituatie, maar niemand hier weet of jouw werkgever gelijkaardige beslissingen neemt dan de werkgever(s) van de posters hier) werkt het bij mij iets anders:

1. Werkgever installeert laadpaal op locatie werknemer. Pro: alle kosten ten laste van de werkgever en na vier jaar wordt laadinfrastructuur eigendom van de werknemer - Contra: geen keuze van laadpaal.
2. We hadden de keuze tussen een laadpaal met losse kabel en eentje met vaste kabel. We hebben de vaste kabel gekozen omdat dit voor ons vlugger werkt. Alhoewel de laadpaal RFID ondersteunt (en we een bedrijfslaadpas hebben voor externe palen) werkt de thuislaadpaal niet met een laadkaart. Gewoon plug en play. Pro: snelste methode. Contra: wens je de toegankelijkheid van de laadpaal voor onbevoegde derden echt te beperken moet je dat hardwarematig via de zekering doen.
3. Het is (bij ons) de werkgever die het bedrag van de kWh prijs bepaalt. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee (we zijn ook niet verplicht exclusief thuis te laden) want de opgelegde prijs door de werkgever is bijna 50% hoger dan de gevraagde prijs door de energiemaatschappij (en de eerste 2000-3000 afgenomen kWh wordt sowieso niet aangerekend => saldering PV, maar dat heeft niets met de werkgeverssituatie te maken).
Van laadverliezen moeten we niet wakker liggen. Het zijn de kWh die afgenomen worden van het net welke worden verrekend, niet deze die de batterij van het voertuig opneemt na de omvormer van de EV. De stroomkabel tussen meter en laadpaal is overigens maar 9 meter lang en 6 mm².
4. De verrekening tussen werkgever en werknemer gebeurt volledig geautomatiseerd via het software platform van een tussenpersoon. Eveneens het op afstand beheren en besturen van de laadpaal.

Dit maar om aan te geven dat het ook anders kan en vooral, dat het gewoon van de werkgever afhangt welk systeem er zal toegepast worden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Waarom zetten we niet meer in op uniforme service bij laadpalen?

Onze Newmotion paal (bij eigen oprit) geeft netjes via een mailtje door dat de auto vol is maar veel andere palen (de rest?) kennen die service niet...
Op die manier weet ik wanneer de Outlander PHEV accu vol is zodat ik de auto kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
"Onze Alfen paal" mailt niet maar heeft wel zijn eigen app die online doorlopend de status doorgeeft. :)
Ik ben al lang blij dat ik daarbuiten met één laadpas kan laden. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2019 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Naturstrom is een hard to get :) Bestaat al een tijdje idd maar alleen voor energieklanten.

Eins is een leuke kaart met geinige prijsvariant. €5,- per elke laadsessie is interessant voor iedereen die regelmatig meer dan 16kWh per sessie laadt. Hij werkt naast Ionity en Allego ook op Innogy (DE) met de app en dat is een pré.

Komt binnen op plek 8! Eins E-Mobil

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 26-07-2019 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

paQ

Nou. De maingau pas die ik 3 dagen in huis hd kan ook weer de prullenbak in. Tarief 0,30>0,35.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
17% verhoging betekent voor jou direct onbruikbaar? Je betaalt dus liever €0,59 / kWh bij Fastned?

Die €0,35 / kWh geldt ook voor Ionity en Allego he.

[ Voor 78% gewijzigd door Hachy op 26-07-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
paQ schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:53:
Nou. De maingau pas die ik 3 dagen in huis hd kan ook weer de prullenbak in. Tarief 0,30>0,35.
wat een onzin zeg...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Nu online
Ik vermoed dat deze uitspraak gebaseerd is op uw laadbehoefte en niet op deze van de collega EV die ze stelde?
Waar ooit DEW21 een prachtig aanbod had om vol te tanken AC maar nu voor die toepassing 'waardeloos' is geworden (lees goedkopere oplossingen) is dit misschien ook zo voor andere laadpassen.
Als je elke dag van een meer dan 15kWh moet laden aan publieke palen, bij gebrek aan een oprit met paal, of je laadsessies inplant om van 10->80% dan zijn er maar weinig laadpassen die kunnen tippen aan die 5€/sessie. Of met andere woorden die andere zijn veel te duur of voor die gebruiker 'waardeloos'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
ik bedoel daarmee dat zelfs 0,35 nog een schijntje is voor snelladen.. wat wil men dan, helemaal gratis EV rijden !? Ik geeft toe dat het wel steeds "duurder" wordt ten opzichte van een jaar geleden. Maar voor mij nog steeds erg goedkoop ten opzichte van een ICE.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 10:45
cacofant schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:48:
ik bedoel daarmee dat zelfs 0,35 nog een schijntje is voor snelladen.. wat wil men dan, helemaal gratis EV rijden !? Ik geeft toe dat het wel steeds "duurder" wordt ten opzichte van een jaar geleden. Maar voor mij nog steeds erg goedkoop ten opzichte van een ICE.
Klopt natuurlijk, ik snap de teleurstelling wel een beetje ;) Maakt het voor mij (aanstaand Tesla model 3 lease-rijder met Multi Tank Card) wel wat overzichtelijker... Langzaam laden op de MTC en snelladen bij Tesla. Maingau pas alleen als back-up voor het geval ik snel moet bijladen buiten bereik van een supercharger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:12
[Twitter: https://twitter.com/dam_mv/status/1154650440300212224]

Na maanden wachten heb ik dan vanmorgen eindelijk "mijn" bord gekregen bij "mijn" paal.

Hopen dat er nu wat méér gelegenheid is om te laden. Gisteren ook maar een 15 meter laadkabel besteld. Dan weet ik in elk geval ALTIJD zeker dat ik kan laden als er een paal staat :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 26-07-2019 10:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

cacofant schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:48:
Natuurlijk wil ik gratis EV rijden.... Daarom start ik hierbij het 'laat mux gratis EV rijden'-fonds. Nog €10k te gaan! Doneer snel!

Realistisch gezien hebben we maingau misschien 1x nodig per 2-3000km. Rest van de tijd is het alsnog gratis vanuit de zonnepanelen. Dat laatste gaat niet veranderen, dus... 17% kostenverhoging? Eerder een fractie van een procent. En voor de dienst die ze ons bewezen hebben in het afgelopen jaar betaal ik ze met plezier die paar centen. Klantenbinding done right.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Mar.tin schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:17:
[Twitter]

Na maanden wachten heb ik dan vanmorgen eindelijk "mijn" bord gekregen bij "mijn" paal.

Hopen dat er nu wat méér gelegenheid is om te laden. Gisteren ook maar een 15 meter laadkabel besteld. Dan weet ik in elk geval ALTIJD zeker dat ik kan laden als er een paal staat :+.
Ja en de gemeente handhaaft toch niet, dus laden kun je nog steeds vergeten als je pech hebt !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
cacofant schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:25:
[...]

Ja en de gemeente handhaaft toch niet, dus laden kun je nog steeds vergeten als je pech hebt !
Met een bord heb ik ook wat leverage richting mijn buren. En aangezien er op die plek vaak een bus staat van een taxibedrijf kan ik die er ook nog op aanspreken.

Zonder bord heb ik sowiso geen recht van spreken, hoewel het gezien de beschikbare parkeerruimte (overvloedig doordeweeks) sjiek zou zijn als mensen die plek vrij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:17:
Hadden ze geen bord met stekker op voorraad en hebben ze er nu maar een gewone P van gemaakt? Ik vind het eerlijk gezegd ook onhandig gepositioneerd; ik zou hem 90 graden gedraaid verwachten met het bord naar de straat.

Tegenwoordig zie ik bij nieuwe palen vaak ook onderborden inclusief pijl(en) om een specifiek parkeervak(ken) aan te wijzen. In die vakken is dan vaak ook nog een wit kruis op de grond geschilderd (of getegeld). Zoiets als deze: https://www.informatiebor...ische-autos-pijlen-be04e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Hachy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:32:
Eins is een leuke kaart met geinige prijsvariant. €5,- per elke laadsessie is interessant voor iedereen die regelmatig meer dan 16kWh per sessie laadt. Hij werkt naast Ionity en Allego ook op Innogy (DE) met de app en dat is een pré.
Het lukt mij niet om te laden met de Eins app. Ik kan wel laadpalen vinden, maar als ik probeer te starten via de app, krijg ik de foutmelding: 'Ladepunkt-ID bei Roaming-Plattform unbekannt (Hubject)'.
https://www.dropbox.com/s...loud.einsenergie.png?dl=0

Zijn er al mensen, die succesvol hebben geladen met de Eins app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
JeroenE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:26:
[...]
Hadden ze geen bord met stekker op voorraad en hebben zeer nu maar een gewone P van gemaakt? Ik vind het eerlijk gezegd ook onhandig gepositioneerd; ik zou hem 90 graden gedraaid verwachten met het bord naar de straat.

Tegenwoordig zie ik bij nieuwe palen vaak ook onderborden inclusief pijl(en) om een specifiek parkeervak(ken) aan te wijzen. In die vakken is dan vaak ook nog een wit kruis op de grond geschilderd (of getegeld). Zoiets als deze: https://www.informatiebor...ische-autos-pijlen-be04e/
Je zou het zo zeggen, voorlopig ben ik gelukkig dat er na bijna 3 maanden eindelijk überhaupt een bord staat. De totale score om compleet te geraken staat dan al bijna op 1 jaar namelijk.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort ga ik eindelijk elektrisch rijden en staan er twee i3s in de gedeelde parkeergarage (op twee prive plekken) waar mijn eigen wandlader al aan de muur hangt.

Bij de meerwerkopties van mijn nieuwbouwhuis (opgeleverd eind 2017) was er voor 450 euro de mogelijkheid een wandlader te installeren (inclusief aansluiting in meterkast). Het is helaas een domme variant (Mennekes Start-E 11 T2 [1350401]) en ik heb een slimme variant nodig. Wat is de situatie:

1) Beide i3s krijgen een unieke MTC/DKV laadpas van mijn werkgever
2) Ik wil dus per i3 kunnen verrekenen met mijn werkgever
3) Ik wil echter ook de mogelijkheid geven aan mijn gasten om te laden; via hun eigen pas of via een RFID sleutelhanger waarmee ik de paal vrij geef zonder dat e.e.a. verrekend wordt.

Nu heb je talloze mogelijkheden (handmatig/automatisch verrekenen) maar eigenlijk zoek ik een simpele variant. Ik wil een toekomstbestendige variant, graag "sim lock" vrij zodat ik makkelijk kan wijzigen van back-office. Ik zoek niet iets waar ik 'vast zit' aan een 'extra energie leverancier' zoals een Eneco e-mobility oplossing.

Door de bomen zie ik het bos niet meer. Zelf zat ik te denken aan een product van Alfen Even MINI 11 KW/ Alfen Eve Single Pro-line 11 KW omdat deze "sim lock" vrij zijn. Wat is het juiste backoffice abonnement wat ik zoek of moet ik kiezen voor alleen beheer zodat ik de declaraties (per i3) handmatig indien?

Alvast bedankt voor alle bruikbare tips!
Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.