[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.537 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:04
Heeft iemand ook een Nuon./ Vattenfall laadpas? Ik ben voor de zomervakantie al mijn passen aan het controleren of er een betaalmiddel gekoppeld is. Als ik inlog bij Vattenfall zie ik de pas etc netjes staan, maar veel meer dan een dashboard met laadsessies is er niet. Geen instellingen of andere opties om een betaalmiddel in te stellen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GAEvakYD schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:14:
Heeft iemand ook een Nuon./ Vattenfall laadpas? Ik ben voor de zomervakantie al mijn passen aan het controleren of er een betaalmiddel gekoppeld is. Als ik inlog bij Vattenfall zie ik de pas etc netjes staan, maar veel meer dan een dashboard met laadsessies is er niet. Geen instellingen of andere opties om een betaalmiddel in te stellen.
Klopt, meer is het niet. Check wel ff of ie nog actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
GoldenSample schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Klopt, meer is het niet. Check wel ff of ie nog actief is.
De pas is nog geldig. Ik heb hem de pas een maand of drie geleden aangevraagd.. Hoe werkt het laden met die pas dan? Moet ik dan ter plekke met pin of creditcard betalen?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
InfoTracer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:59:
[...]

Dus ik mag dan niet laden met mijn mitsubishi outlander phev?
Inderdaad! ;)

Even serieus: waarom zou je met een PHEV bij een snellader willen laden?

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 18-07-2019 08:28 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:28
daemonix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Inderdaad! ;)

Concreter: vind je het zelf logisch om een 50/175/350 kW lader een half uur te bezetten om 30 km range te halen, terwijl je eigenlijk gewoon een ICE hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 12:05
ChaDeMo op de Outlander is slechts marginaal (2%) sneller dan een normale laadpaal en zit er alleen op om V2H te ondersteunen in Japan. Dus met de Outlander (heb em 4,5 jaar gereden) is het gewoon overal op normale laadpalen inpluggen en NIET een snellader bezet houden. Zelfs al is je accu leeg, als je op benzine verder kan hoor je niet bij de snellader te staan.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

joepie de p schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Concreter: vind je het zelf logisch om een 50/175/350 kW lader een half uur te bezetten om 30 km range te halen, terwijl je eigenlijk gewoon een ICE hebt?
KAN een PHEV dan aan een snellader? Ik dacht dat (de meeste?) alleen aan een AC-lader konden laden...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Hippe Lip schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:15:
[...]

KAN een PHEV dan aan een snellader? Ik dacht dat (de meeste?) alleen aan een AC-lader konden laden...
Ja, de Outlander heeft een ChaDeMo poort. Is wel de enige waarvan ik weet dat het mogelijk is (heb het zelf wel een keertje bij een McD gebruikt waar geen normale lader was, uiteraard 06 onder de voorruit).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Hippe Lip schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:15:
[...]

De outlander iiig wel. Mogelijk als enige. Ik dacht wel eens een bordje bij een Fastned te hebben gezien waar dit werd verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GAEvakYD schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:14:
Bij Nuon kan je bij het aanvragen eenmalig een incasso instellen voor je Iban. Meer betaalopties zijn er niet.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Door middel van scherp onderhandelde aanbestedingen worden er 5.500 goedkopere Allego laadpalen in Gelderland, Overijssel, (€0,182/kWh) Drenthe en Groningen (€0,29 / kWh) geplaatst.

Met alle laadpassen heb je ongeveer bovenstaande tarieven, behalve met NewMotion. Die vraagt er gewoon €0,34 / kWh voor en steekt daarmee het voordeel voor de burgers in eigen zak. --> Blogje

[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 18-07-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:09:
ChaDeMo op de Outlander is slechts marginaal (2%) sneller dan een normale laadpaal en zit er alleen op om V2H te ondersteunen in Japan. Dus met de Outlander (heb em 4,5 jaar gereden) is het gewoon overal op normale laadpalen inpluggen en NIET een snellader bezet houden.
Was jouw ChaDeMo aansluiting niet stuk? Je hoort in 25 minuten op 80% te zitten (vanaf 0). Als ik me niet vergis is dat dan ongeveer een laadsnelheid van 23kW over die 25 minuten.

Met gewoon laden aan een laadpaal is de snelheid maximaal 3,7 kW. Niet echt een enorm snelheidsmonster qua laden op ChaDeMo, maar zeker niet maar 2% sneller dan een gewone laadpaal.

Ik zie nog steeds met enige regelmaat een Outlander PHEV aan een Fastned station (aan de andere kant van de snelweg meestal, nog nooit op een station waar ik ook was) en ik kan me niet voorstellen dat mensen daar 3,5 uur gaan wachten voor ze weer verder rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenE schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:40:
[...]
Was jouw ChaDeMo aansluiting niet stuk? Je hoort in 25 minuten op 80% te zitten (vanaf 0). Als ik me niet vergis is dat dan ongeveer een laadsnelheid van 23kW over die 25 minuten.

Met gewoon laden aan een laadpaal is de snelheid maximaal 3,7 kW. Niet echt een enorm snelheidsmonster qua laden op ChaDeMo, maar zeker niet maar 2% sneller dan een gewone laadpaal.

Ik zie nog steeds met enige regelmaat een Outlander PHEV aan een Fastned station (aan de andere kant van de snelweg meestal, nog nooit op een station waar ik ook was) en ik kan me niet voorstellen dat mensen daar 3,5 uur gaan wachten voor ze weer verder rijden.
Ik kan me eigenlijk sowieso niet voorstellen dat je met een PHEV daar gaat laden. Met 14kwh kun je 25km rijden? Kost je EUR 4,20 bij Fastned?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:56:
Ik kan me eigenlijk sowieso niet voorstellen dat je met een PHEV daar gaat laden. Met 14kwh kun je 25km rijden? Kost je EUR 4,20 bij Fastned?
Voor zover ik weet zijn dat mensen die bij een werkgever werken waarbij je onbeperkt elektrisch kan laden en maar beperkt benzine. Dat om te voorkomen dat men alleen een PHEV volgooit met benzine en nooit laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:49:
Door middel van scherp onderhandelde aanbestedingen worden er 5.500 goedkopere Allego laadpalen in Gelderland, Overijssel, (€0,182/kWh) Drenthe en Groningen (€0,29 / kWh) geplaatst.

Met alle laadpassen heb je ongeveer bovenstaande tarieven, behalve met NewMotion. Die vraagt er gewoon €0,34 / kWh voor en steekt daarmee het voordeel voor de burgers in eigen zak. --> Blogje
Is vooral zonde van het provinciegeld. Vrijwel niemand gaat EV rijden voor het kWh tarief. Enige wat op dit moment telt, buiten bijtelling is dat je überhaupt kan laden.

Qua laadpassen is het gewoon marktwerking. Zolang NewMotion de beste dekking heeft in Europa, zal dit de voorkeurspas zijn van zakelijk rijdend Nederland. Daarmee kunnen ze dus een hoger tarief vragen dan andere laadpasleveranciers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:13:
[...]

Is vooral zonde van het provinciegeld. Vrijwel niemand gaat EV rijden voor het kWh tarief. Enige wat op dit moment telt, buiten bijtelling is dat je überhaupt kan laden.
Wellicht jou onbekend maar er zijn naast leaserijders ook volop particulieren met een auto en sommige daarvan hebben een EV.

Waarom? Vanwege de lage brandstofkosten, onderhoud, geen MRB en daardoor lagere KM-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
InfoTracer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:59:
[...]

Dus ik mag dan niet laden met mijn mitsubishi outlander phev?
Tuurlijk wel. De PHEV kan alleen AC (tot7kW) type 2 laden als ik het goed heb. Dat kan perfect samen aan 1 lader. Chademo en CCS kunnen echter niet tegelijk omdat deze intern van dezelfde DC hardware gebruik maken.
We hebben de discussie hier over DC laden.

@Khayma
Ik had me niet goed inlezen. Je hebt gelijk. Maar ik lees ook dat dat niet heel veel sneller is dan AC. Als het druk is bij een laadstation zou ik dan niemand in de weg gaan staan en toch AC laden.
Moet wel zeggen dat het gebruik van Chademo in de PHEV naar mijn mening op het randje van aanvaardbaar is. De voordelen ervan vallen in het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door rdfeij op 18-07-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 12:19
rdfeij schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Tuurlijk wel. De PHEV kan alleen AC (tot7kW) type 2 laden als ik het goed heb. Dat kan perfect samen aan 1 lader. Chademo en CCS kunnen echter niet tegelijk omdat deze intern van dezelfde DC hardware gebruik maken.
Outlander PHEV heeft gewoon een ChaDeMo aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@rdfeij De Outlander PHEV kan op AC maar 1 fase met maximaal 16A gebruiken dus 3,7 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:13

3_s

_eLMo_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:53:
[...]

Onzin, er zijn al auto’s op de markt die ook boven de 80% nog met >= 50kW laden.

Stop gewoon met laden als de snelheid onder de 11kW komt.
En als ik nu eens een volle batterij nodig heb en daarvoor wil betalen?

Je kan toch gewoon instellen tot hoeveel je wilt laden, wordt er niet automatisch losgekoppeld als dat bereikt is?
(echt waar geen idee, ik laad quasi nooit publiek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
rdfeij schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:20:
[...]
Eh nee. Die AC laadkabel bij Fastned is bedoeld voor 22kW of hoger en niet voor het 3,7kW AC druppelladen van een PHEV. Het gaat hier om de Outlander die op ChaDeMo DC komt snelladen.

Voor 3,7kW kan je beter een normale laadpaal opzoeken en de AC snelladers vrijhouden voor 22 / 43 kW laders zoals Tesla zonder chademo adapter en Renault Zoe.

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 18-07-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Wellicht jou onbekend maar er zijn naast leaserijders ook volop particulieren met een auto en sommige daarvan hebben een EV.

Waarom? Vanwege de lage brandstofkosten, onderhoud, geen MRB en daardoor lagere KM-kosten.
Nee hoor niet onbekend mee, vertel alleen waarom NewMotion toch een veelgebruikte pas zal blijven. Zonde van provinciegeld is het omdat ook de particuliere EV koper zonder eigen parkeerplaats het belangrijker is dat je kan laden bij huis dan dat het een paar euro/maand goedkoper is. Ik denk niet dat je de particuliere autorijder naar EV trekt met een kWh tarief van 20 cent i.p.v. 35 cent.
Als je 20k/jaar rijdt en 20 kWh/100 km (zeer onzuinig), dan scheelt dat per maand maar 20.000 * 20/100 * 0.15 /12 = 50 euro/maand. Op de totale kosten van de goedkoopste EV van zo'n 500 euro/maand zet dat geen zoden aan de dijk.
Voor dit voordeel moet je ook nog al je kWh in de provincie met korting laden. Als je een gedeelte elders laad wordt het nog minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 18-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ben ik niet met je eens. Zeker bij 2e hands EV's van bijvoorbeeld 8K over 5 jaar betaal je 133 euro / maand afschrijving, laten we zeggen €200 aan vast kostencomponent.

€50 lagere 'brandstof' kosten is dan ineens een significant deel dat je van deze kosten kunt besparen.

Het gaat overigens om het verschil per pas, dus op dezelfde paal is Newmotion 34 cent en bijv. E-flux 18 cent. Dus in het geval dat laden in je buurt al reeds mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
Mooi voorbeeld dat aanbestedingen wel kunnen werken. Het mag dan misschien maar 50 euro per maand schelen, op jaarbasis toch mooi 600 euro die je ook aan een lokale middenstander uit kunt geven, in plaats van aan de moloch Shell af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 22:54
Hachy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:49:

Ik denk niet dat er iemand is hier op het forum die hier ook maar een beetje verbaast over is.
Ik ga er sowieso van uit dat als ik publiek laad ik de laadpas betaal en het tarief van de CPO er gewoon niet toe doet.

Dit bewijst deze gedachte maar eens.

heb overigens wel een eflux pas die ik zo vaak mogelijk gebruik omdat deze wel het tarief altijd door zet voor zover ik weet (nooit de moeite gedaan om te controleren, maar dat zal jij @Hachy wel weten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:45:
Ben ik niet met je eens. Zeker bij 2e hands EV's van bijvoorbeeld 8K over 5 jaar betaal je 133 euro / maand afschrijving, laten we zeggen €200 aan vast kostencomponent.

€50 lagere 'brandstof' kosten is dan ineens een significant deel dat je van deze kosten kunt besparen.

Het gaat overigens om het verschil per pas, dus op dezelfde paal is Newmotion 34 cent en bijv. E-flux 18 cent. Dus in het geval dat laden in je buurt al reeds mogelijk was.
Inderdaad, je bespaart mij het plaatsen van een vrijwel identiek bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hachy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:48:
[...]

Bij Nuon kan je bij het aanvragen eenmalig een incasso instellen voor je Iban. Meer betaalopties zijn er niet.
Ah check. Dan ga ik Nuon / Vattenfall eens vragen of ze kunnen visualiseren welk iban er gekoppeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
joepie de p schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:04:
Mooi voorbeeld dat aanbestedingen wel kunnen werken. Het mag dan misschien maar 50 euro per maand schelen, op jaarbasis toch mooi 600 euro die je ook aan een lokale middenstander uit kunt geven, in plaats van aan de moloch Shell af te dragen.
De gemiddelde autorijder rijdt geen 20k/jaar en doet zeker geen 20 kWh/km. Ik heb die 50 euro gepakt als bovengrens wat je kan besparen. Deze aanbesteding betaalt de provincie gewoon te veel geld voor de laadpalen, waardoor je dus goedkoper kan laden. Aangezien provinciegeld uit belastingen komen, ben ik voorstander voor minder uitgeven als dat kan en voor de gebruiker betaalt. Dat had hier dus gekund.

Als particulier zou ik ook niet de markup van NewMotion betalen en gewoon een goedkopere laadpas nemen. Ik vind alleen dat de laadpaal zichzelf moet terug verdienen met zo min mogelijk publiek geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Z___Z schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:05:
[...]

De gemiddelde autorijder rijdt geen 20k/jaar en doet zeker geen 20 kWh/km. Ik heb die 50 euro gepakt als bovengrens wat je kan besparen. Deze aanbesteding betaalt de provincie gewoon te veel geld voor de laadpalen, waardoor je dus goedkoper kan laden. Aangezien provinciegeld uit belastingen komen, ben ik voorstander voor minder uitgeven als dat kan en voor de gebruiker betaalt. Dat had hier dus gekund.

Als particulier zou ik ook niet de markup van NewMotion betalen en gewoon een goedkopere laadpas nemen. Ik vind alleen dat de laadpaal zichzelf moet terug verdienen met zo min mogelijk publiek geld.
Waar heb je gelezen dat het de provincie geld kost? Ik heb de aanbesteding even opgezocht en wat ik lees is dat ze de laadpalen in hun openbare gebied in consessie uitgeven aan 1 partij voor de komende tien jaar. Consessies zijn heel gebruikelijk, marktpartijen hebben namelijk commercieel voordeel van de openbare ruimte. Dan gaat er geld van marktpartij naar overheid. De inhoud van de aanbesteding is niet meer openbaar dus ik kan niet zien waarop ze hebben gegund, maar de (laagste) exploitaitieprijs voor de burger zou als criterium kunnen zijn toegepast. Als dat zo is dan betekent dit dat een partij die een lage exploitatieprijs rekent meer kans maakt dan een duurdere.

[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 18-07-2019 14:02 . Reden: Tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
*zip

[ Voor 99% gewijzigd door joepie de p op 18-07-2019 13:56 . Reden: Dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Yongshi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Ik denk niet dat er iemand is hier op het forum die hier ook maar een beetje verbaast over is.
Ik ga er sowieso van uit dat als ik publiek laad ik de laadpas betaal en het tarief van de CPO er gewoon niet toe doet.

Dit bewijst deze gedachte maar eens.

heb overigens wel een eflux pas die ik zo vaak mogelijk gebruik omdat deze wel het tarief altijd door zet voor zover ik weet (nooit de moeite gedaan om te controleren, maar dat zal jij @Hachy wel weten)
Nou ja dat lees je dus in dat blog artikeltje, vrijwel alle andere laadpassen nemen dus wel het CPO tarief als uitgangspunt, TNM is hierin wel echt een uitzondering. E-flux neemt ook gewoon 1:1 de CPO tarieven over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Nou dan weten we waar we stickers moeten gaan plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

joepie de p schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:02:
Nou dan weten we waar we stickers moeten gaan plakken :)
Mooi de boel nog duurder maken, een publieke laadpaal uitbater is verplicht die dingen sticker vrij te houden (en ja dat gebeurt te weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:09:
Mooi de boel nog duurder maken, een publieke laadpaal uitbater is verplicht die dingen sticker vrij te houden (en ja dat gebeurt te weinig)
De meeste laadpalen die ik tegen kom zitten anders vol met stickers. Logo's van partijen, telefoonnummers die je kan bellen, uitleg hoe het werkt, etc 8)

En als je dan belt dan loop je zelfs nog de kans dat je een verkeerde partij hebt omdat men de moeite niet heeft genomen een nieuwe sticker er op te komen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GoldenSample schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:09:
[...]

Ik plakte de stickers altijd op de achterkant van het bord of op de paal van het bord.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zoe rijders opgelet:

Allego gaat binnenkort 'slim laden' introduceren in Gelderland en Overijssel waarbij het vermogen overdag 21kW wordt, maar tussen 17.00 en 21.00 wordt teruggeschroefd naar 3x7A. Dat is te weinig voor een Zoé om te starten, die moet minimaal 3x12,5A (10 op 1-fase) hebben. Dat betekent dat zodra je om 17:01 je Zoe aansluit de laadsessie zal mislukken.

De "oplossing" van Allego is voor Zoë rijders om de laadpaal dan te 'overriden' via deze website, hun app, of door de Allego helpdesk te bellen.

In de praktijk betekent dat, dat mensen met een Zoe, dus ook Henk en Mien uit Appelscha, die overal in Nederland gewend zijn met een laadpas te laden, niet meer bij Allego terecht kunnen tijdens de spitsuren. Willen ze dit toch dan moeten ze met behulp van hun telefoon allerlei extra handelingen uitvoeren. Geen telefoon bij je, of batterij van de telefoon leeg? --> dan kan je niet laden.

Ik vind dat veel te vroeg en veel te klant-onvriendelijk en heb daar op Twitter een kritische vraag over gesteld, maar Allego vind dat ze de berijders voldoende geïnformeerd hebben. :'(

In de EV voor groentjes trainingen die ik geef daar merk ik dat er al best wel veel informatie op beginners af komt. Het laden met een laadpas krijg je wel uitgelegd; maar dit gaat echt problemen opleveren en een gebrek aan draagvlak voor Slim laden, laat staan wat dit betekent voor het broze imago van Allego,

In het begin van deze transitiefase moet je mijn insziens gewoon stabiele infrastructuur hebben, desnoods schakelen ze 2 fases af en geven ze je 3,7kW tussen 17:00 en 21:00, je kan mensen niet opschepen met een failende laadsessie.

Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het zelf gaan testen.

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/07/19/2019-07-18-17_32_38-Slim-Laden-in-Gelderland-en-Overijssel---Allego.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vast ergens iets gemist hebben maar wat is er "slim" aan deze constructie? Het lijkt mij eerder een (slechte) oplossing voor het probleem dat ontstaat door teveel EV's t.o.v. het electriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Slim. Erg slim dat iedereen deze functie kan overrulen. Via een app. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 19-07-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-10 23:13

3_s

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:50:
Ik zal vast ergens iets gemist hebben maar wat is er "slim" aan deze constructie? Het lijkt mij eerder een (slechte) oplossing voor het probleem dat ontstaat door teveel EV's t.o.v. het electriciteitsnet.
Dat ze meer auto's kunnen laden, maar allemaal met minder vermogen.
Om de piek op te vangen van mensen die thuiskomen en inpluggen.

(veronderstel ik, heb me niet ingelezen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 12:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Als ze dynamisch door de netbeheerder waren aangestuurd zou ik het 'slim' vinden, maar het 'slim' noemen omdat het een hard-coded tijdschakelaar gebruikt is wel erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 11:39
Hachy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:16:
Zoe rijders opgelet:

<KNIP>
Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/07/19/2019-07-18-17_32_38-Slim-Laden-in-Gelderland-en-Overijssel---Allego.png
Ik ben gisteren wezen laden bij zo'n paal maar dit staat ook uitgelegd op de paal zelf. En een instructie hoe dit moet. En volgens mij staat er ook bij dat dit niet "hoeft" te gebeuren, maar afhankelijk is van de vraag.
Je krijgt daar dan wel weer de goedkope tarieven voor terug.
Zou dat niet na 1 keer mislukt laden gewoon gewend zijn?

Bij de pitpoint palen hier in Almere betaal je tijdens de "spits" gewoon extra, dus kun je pas na 8 uur je auto aanpluggen als prive persoon omdat je die centen graag wilt besparen dus hangen er alleen leasebakken aan die het geen zak uitmaakt wat ze betalen.
Is ook niet ideaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Philos31 op 19-07-2019 13:50 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Allego gaat binnenkort 'slim laden' introduceren in Gelderland en Overijssel waarbij het vermogen overdag 21kW wordt, maar tussen 17.00 en 21.00 wordt teruggeschroefd naar 3x7A.
Ah, dat zag ik toevallig afgelopen zondag op een paal in Nijmegen staan. Ik had daar nog nooit geladen en dacht dat het wellicht met de aansluiting te maken zou hebben. Die paal staat naast een seniorenflat en daar krijgt iedereen natuurlijk een soort tafeltje dekje rond die tijd in de magnetron. Ik wist niet dat het helemaal nieuw was anders had ik het hier wel gepost.

Ik denk niet dat ze twee fases afschakelen gaan doen. Dan moet je verschillende relais monteren voor de fasen apart terwijl ze nu gewoon 1 relais hebben voor de 3 fasen tegelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 19-07-2019 15:19 . Reden: tekst tpyen is zo moeilijk ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb er maar een blogje over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Vraag me af als de groei van het EV-gebruik blijft doorzetten in de a.s. jaren - wat ik door de veranderende bijtelling betwijfel, maar dat terzijde - of er dan naast uitbreidingen aan laadpalen en laadstations ook upgrades aan het elektriciteitsnet in het algemeen en/of in woonwijken nodig zijn?

Kan het Nederlandse net het wel aan als het laden thuis op de eigen oprit of in de eigen garage mee blijft groeien? Tuurlijk, voor menigeen kan het gewoon niet met een appartement of huis in de binnenstad, maar vele EV-rijders wonen in Vinex-wijken en aanverwanten of nog luxer huis met eigen parkeerplek. En massaal met gewone 230v laden thuis is al een enorme belasting lijkt me, maar helemaal als men (we) massaal door blijft groeien met veel krachtige laadmogelijkheden thuis om de auto helemaal vol te kunnen krijgen in een enkel nachtje.

Is ongetwijfeld onderzocht, prognoses gemaakt en bijbehorende plannen opgesteld? Iemand URLs toevallig? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 12:43

PeaceNlove

Deugleuter

Ik weet dat een netbeheerder een keer een test heeft gedaan door een klein dorp massaal te laten laden, pizza's te laten bakken en wasdrogers aan te zetten en daarbij doorgegaan is tot er zaken *plof* deden om te zien hoe het net zich zou houden, maar ik kan het niet terugvinden op internet en intranet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Hachy weet je het zit met 1 fase auto's? Kunnen die nog wel 7.2 kW laden op de 22 kW palen, of gaan die ook naar 7A? Is leuk voor de mensen die hun laadpaal moeten delen met de buren. Konden sommige ze al weghalen na 9 uur zodat de buurman ook kan laden. Met 7A zal dat gewoon een all nighter worden.

Vraag me ook af hoe het netwerk met laden omgaat als iedereen straks tussen 23:00 en 07:00 gaat laden. Enorme belasting van het netwerk als opeens duizenden auto's in een keer 16A per fase trekken allemaal om 23:00. Moeten de laadpalen toch iets slimmer worden om random tussen 22:55 en 23:05 te gaan starten i.p.v. precies om 23:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

arsimo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:39:
Vraag me af als de groei van het EV-gebruik blijft doorzetten in de a.s. jaren - wat ik door de veranderende bijtelling betwijfel, maar dat terzijde - of er dan naast uitbreidingen aan laadpalen en laadstations ook upgrades aan het elektriciteitsnet in het algemeen en/of in woonwijken nodig zijn?

Kan het Nederlandse net het wel aan als het laden thuis op de eigen oprit of in de eigen garage mee blijft groeien? Tuurlijk, voor menigeen kan het gewoon niet met een appartement of huis in de binnenstad, maar vele EV-rijders wonen in Vinex-wijken en aanverwanten of nog luxer huis met eigen parkeerplek. En massaal met gewone 230v laden thuis is al een enorme belasting lijkt me, maar helemaal als men (we) massaal door blijft groeien met veel krachtige laadmogelijkheden thuis om de auto helemaal vol te kunnen krijgen in een enkel nachtje.

Is ongetwijfeld onderzocht, prognoses gemaakt en bijbehorende plannen opgesteld? Iemand URLs toevallig? Bedankt alvast.
Las daar van de week toevallig een leuk artikel over: https://www.linkedin.com/...sale-groei-hans-noordsij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Ik citeer stukje er uit, even alleen over autogebruik:
122 miljard kWh elektriciteit nu

Er zijn 7,8 miljoen gezinnen in Nederland. Per gezin wordt er rond 3.400 kWh per jaar verbruikt, totaal 26,5 miljard kWh. Gezinnen verbruiken dus 22 % van de totale 122 miljard kWh elektriciteit die er in Nederland wordt verbruikt

Als alle personenauto’s elektrisch rijden
Stel nu dat alle personenauto’s in NL 100% elektrisch gaan rijden. Er zijn nu ongeveer 9 miljoen personenauto’s in NL (bron: CBS). Die leggen jaarlijks totaal 114,2 miljard km af. Met een gemiddeld elektriciteitsverbruik van een elektrische auto van 0,2 kWh/km, inclusief laadverliezen, komen we dan uit op een extra verbruik van 22,8 miljard kWh. Het totale elektriciteitsverbruik in NL in 2019, 122 miljard kWh, zal dan met 18,7 % stijgen.
Dat valt enorm mee. Had gevoelsmatig dan een veel grote stijging verwacht. Wordt vrachtvervoer, bestelbusjes e.d. allemaal (nog) niet meegerekend natuurlijk.

Vraag me alleen af of hun rekenmethode wel helemaal klopt, of het zo simpel is - ff rustig over nadenken. En dan gaat het ook nog om een totaalplaatje, het kan in bepaalde wijken of drukke regio's alsnog fout gaan natuurlijk.

Maar het lijkt in het algemeen een stuk minder een probleem dan ik waar ik voor vreesde, da's mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:45
Hebben de load balancing palen van Nuon in Amsterdam hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@arsimo ja en dit gaat over het hoofdnet, dat zit wel snor. Maar de netten in de wijken is wel een ander verhaal, daar zal de komende jaren wel het nodige moeten gebeuren om een hogere piekbelasting aan te kunnen vermoed ik.
Ik zet zelf mn auto op laden met "prioriteit tussen 23u en 7u", zodat ie zoveel mogelijk in de daluren laadt. Als ze nog wat meer gaan differentiëren met de tarieven komt dat ook vanzelf wel goed. De gemiddelde NLer krijg je voor een paar euro besparing wel in beweging verwacht ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:45:
@Hachy weet je het zit met 1 fase auto's? Kunnen die nog wel 7.2 kW laden op de 22 kW palen, of gaan die ook naar 7A?
In principe moet iedere auto zijn laadsnelheid aanpassen aan het maximum wat de laadpaal aangeeft. Dat is ook het werkzame principe waarmee mensen een 32A auto kunnen laden op een 35A aansluiting met een slimme laadpaal en toch zonder problemen pizza's kunnen bakken en de wasmachine kunnen laten draaien. De slimme laadpaal detecteert dan het gebruik bij de meter en schroeft het maximum voor de auto omlaag zodat de hoofdzekerign er niet uit klapt.

De auto zelf heeft natuurlijk geen enkel idee wat de reden is dat de laadpaal langzamer laden aangeeft. Die volgt de laadpaal. En sommige auto's schakelen dan af.

Ik vind het trouwens ook wel kort door de bocht dat ze er maar van uitgaan dat iedereen alleen per kWh betaalt. Er zijn immers ook laadpassen die soms ook afrekenen per minuut. En dan is het wel knullig dat je dan extra lang aan het laden bent omdat het zo langzaam gaat. Nu zullen die mensen wellicht toch wel om 18:30 de auto komen halen (want dan zou hij vol zijn) maar wel onpraktisch dat hij dan nog niet vol blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:10:
@arsimo ja en dit gaat over het hoofdnet, dat zit wel snor. Maar de netten in de wijken is wel een ander verhaal, daar zal de komende jaren wel het nodige moeten gebeuren om een hogere piekbelasting aan te kunnen vermoed ik.
Ik zet zelf mn auto op laden met "prioriteit tussen 23u en 7u", zodat ie zoveel mogelijk in de daluren laadt. Als ze nog wat meer gaan differentiëren met de tarieven komt dat ook vanzelf wel goed. De gemiddelde NLer krijg je voor een paar euro besparing wel in beweging verwacht ik ;)
Gunstig is natuurlijk dat het geleidelijk gaat en dat volgend aanpassingen gemaakt moeten worden. We rijden niet allemaal in een klap morgen in een EV. Zelfde geldt voor warmtepompen. Het artikel geeft dat ook aan.

Zonder twijfel moet menig puzzel dan opgelost worden. Maar het ziet er doenbaar uit.

Mooi is ook wat het artikel aanhaalt, maar met name door anti-EV-ers bewust of onbewust genegeerd wordt is dat het maken en distribueren van benzine en diesel ook enorme hoeveelheden elektricteit kost,die win je terug. Wel fossiel nog lange tijd nodig voor centrales ongetwijfeld maar dat is veel minder en geconcentreerd en dus veel beheersbaarder en efficienter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Zoe rijders opgelet:

Allego gaat binnenkort 'slim laden' introduceren in Gelderland en Overijssel waarbij het vermogen overdag 21kW wordt, maar tussen 17.00 en 21.00 wordt teruggeschroefd naar 3x7A. Dat is te weinig voor een Zoé om te starten, die moet minimaal 3x10A hebben. Dat betekent dat zodra je om 17:01 je Zoe aansluit de laadsessie zal mislukken.

De "oplossing" van Allego is voor Zoë rijders om de laadpaal dan te 'overriden' via deze website, hun app, of door de Allego helpdesk te bellen.

In de praktijk betekent dat, dat mensen met een Zoe, dus ook Henk en Mien uit Appelscha, die overal in Nederland gewend zijn met een laadpas te laden, niet meer bij Allego terecht kunnen tijdens de spitsuren. Willen ze dit toch dan moeten ze met behulp van hun telefoon allerlei extra handelingen uitvoeren. Geen telefoon bij je, of batterij van de telefoon leeg? --> dan kan je niet laden.

Ik vind dat veel te vroeg en veel te klant-onvriendelijk en heb daar op Twitter een kritische vraag over gesteld, maar Allego vind dat ze de berijders voldoende geïnformeerd hebben. :'(

In de EV voor groentjes trainingen die ik geef daar merk ik dat er al best wel veel informatie op beginners af komt. Het laden met een laadpas krijg je wel uitgelegd; maar dit gaat echt problemen opleveren en een gebrek aan draagvlak voor Slim laden, laat staan wat dit betekent voor het broze imago van Allego,

In het begin van deze transitiefase moet je mijn insziens gewoon stabiele infrastructuur hebben, desnoods schakelen ze 2 fases af en geven ze je 3,7kW tussen 17:00 en 21:00, je kan mensen niet opschepen met een failende laadsessie.

[Afbeelding]
Ach, wat een gedoe, en kan ik de override functie ook gebruiken als ik geen Zoë heb?
Met 1 fase laden schiet 7A ook niet echt op, kan je nog beter met 10A aan de granny gaan hangen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
arsimo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:39:

Het elektriciteitsnet is nu hier en daar al aan de grenzen van de mogelijkheden. En dat terwijl de grote transities nog moeten komen. Dat is niet alleen EV maar vooral ook elektrisch verwarmen. En massaal opwekken in gebieden waar weinig mensen wonen en gebruiken in gebieden waar veel mensen wonen. En dat gekoppeld aan gelijktijdige pieken en dalen in het hele land. Het huidige elektriciteitsnet is daar volstrekt niet op berekend (en de energie-opwekking ook niet). De hele infrastructuur zal flink op de schop moeten en behalve capaciteitsuitbreiding ook slimmere oplossingen voor pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
i.d.d. leuk artikel dat de problematiek nuanceert.
Maar gaat m.i. voorbij aan drie belangrijke zaken:
1. de toename van elektriciteitsgebruik betreft niet alleen de 22% van gezinnen, maar ook de 78% van het bedrijfsleven die ook van het gas af moeten en ook steeds meer elektriciteit nodig hebben zowel voor de mobiliteit als voor de productie. (overigens is de suggestie in het artikel dat veel verbruikende industrieën zelf hun elektriciteit zouden moeten opwekken wel een aardige, maar in mijn beleving is dat ook nu al zo en wordt er al heel veel gedaan met WKK installaties, die overigens vaak op gas draaien).
2. de piekbelastingen die veel hoger worden dan een landelijk jaargemiddelde
3. de beperkingen van lokale energienetten waarbij het ook niet helpt als het landelijk gemiddeld op jaarbasis uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
1-fase zal dan ook teruggaan naar 7A ja, maar ook overrulen zal dan mogelijk zijn, zit volgens mij geen controle op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:40:
1-fase zal dan ook teruggaan naar 7A ja, maar ook overrulen zal dan mogelijk zijn, zit volgens mij geen controle op.
Ok dat is irritant. Daarom ben ik voorstander van meer 32A palen 1 fase, i.p.v. 3x32A palen. Kan je met hetzelfde netwerk veel meer auto’s bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:42
Of meer 1f 16A palen, dan heb je er 2* zoveel, en is er een lagere prijs indien niet allen bezet.
Slimme palen zouden nog idealer zijn, afhankelijk van het aantal voertuig dat op dat ogenblik aangesloten zijn 1f 16 1f 32 of 3f tot 32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:35
Zoe rijders opgelet:

Allego gaat binnenkort 'slim laden' introduceren in Gelderland en Overijssel waarbij het vermogen overdag 21kW wordt, maar tussen 17.00 en 21.00 wordt teruggeschroefd naar 3x7A. Dat is te weinig voor een Zoé om te starten, die moet minimaal 3x12,5A (10 op 1-fase) hebben. Dat betekent dat zodra je om 17:01 je Zoe aansluit de laadsessie zal mislukken.

[Afbeelding]
Broze imago? Hier in België is het Allego al wat de klok slaat.

Misschien moet Renault zijn zaken eens wat op orde krijgen 8)7 . 3 x 7A en daar gaat de auto niet van laden. Weet je wat voor energie dat is? Ik heb ooit eens een medewerker van een NL EVSE aan de lijn gehad en die zei dat de Zoe zowat de meest slecht ontworpen auto is qua laders en stromen. Men heeft specifiek iets moeten inbouwen software-matig om te voorkomen dat de Zoe gewoon enkele amperes aan warmte staat te verstoken ipv beginnen op te laden :X 8)7 . En zo een laadpaal da’s op zich geen rocketscience, da’s fases doorgeven, een weerstandje in de stekker en een PWM signaal. Al de rest is meten en slim laden obv temp of grid requirements.

@Hachy die Allego palen zijn doorgaans voorzien van de hardware van de NL EVSE waar ik het over had, reken er maar op dat ze die rush-in current bij loadbalancing hoger gaan zetten en daarna gaan throttle'en naar 7A zodat die Zoe's weer mee kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 19-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
AC/DC converter werken efficiënt tegen de maximum capaciteit aan. Als je een 43 kW omvormer hebt, snap ik wel dat de efficiëntie dik inzakt bij 7A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Bij de zoe dacht ik dat de initiële voertuigen zelfs de windingen van de motor gebruikten wanneer de lader aan het werk was, vandaar dat die ook hoger kon laden en de lader goedkoper was. Lijkt een logische verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:05
Mooi dagje vandaag, vanochtend vertrokken uit Almelo naar Oud Gastel. Terug via Sliedrecht, naar Apeldoorn en inmiddels weer in Almelo met slechts één laadmoment bij Fastned aan de A58 8). Uiteraard afgerekend d.m.v. Maingau laadpas.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D_1XpZtXkAARuyv.jpg

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Wat zit er een groot trekoog achter op jouw I3 :P

[ Voor 33% gewijzigd door joepie de p op 19-07-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

joepie de p schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:40:
[...]

Wat zit er een groot trekoog achter op jouw I3 :P
Ik denk niet dat je die CCS laadkabel als sleepkabel kan gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je kunt bij een aantal laadpalen niet 'kiezen voor een kant' om het laden te starten. Goede les voor iedereen: als er net een sessie gestart is, even wachten. Wist ik ook niet btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja ik geloof een minuut of twee is het tijdslot dat je krijgt totdat de boel op slot gaat en er een CDR wordt geschreven. Wel lullige situatie.

Overigens, met een visitekaartje op het dashboard geplakt had dit probleem dus ook in 1 min opgelost kunnen zijn, golf mijnheer bellen, ontgrendelen, klaar.... misschien moet ik met Laadpas Top 10 maar eens van die kaartjes gaan ontwerpen ofzo.
HyperBart schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:34:
[...]

Broze imago? Hier in België is het Allego al wat de klok slaat.

Misschien moet Renault zijn zaken eens wat op orde krijgen 8)7 . 3 x 7A en daar gaat de auto niet van laden. Weet je wat voor energie dat is? Ik heb ooit eens een medewerker van een NL EVSE aan de lijn gehad en die zei dat de Zoe zowat de meest slecht ontworpen auto is qua laders en stromen. Men heeft specifiek iets moeten inbouwen software-matig om te voorkomen dat de Zoe gewoon enkele amperes aan warmte staat te verstoken ipv beginnen op te laden :X 8)7 . En zo een laadpaal da’s op zich geen rocketscience, da’s fases doorgeven, een weerstandje in de stekker en een PWM signaal. Al de rest is meten en slim laden obv temp of grid requirements.

@Hachy die Allego palen zijn doorgaans voorzien van de hardware van de NL EVSE waar ik het over had, reken er maar op dat ze die rush-in current bij loadbalancing hoger gaan zetten en daarna gaan throttle'en naar 7A zodat die Zoe's weer mee kunnen.
In Nederland heeft Allego niet zo'n goed imago. Relatief veel snelladers vaak in storing en onduidelijk hoe snel e.e.a. dan weer verholpen wordt.

Natuurlijk heeft Renault ook wat te doen, daarom spreek ik ze ook aan in m'n Linkedin artikel. Je verhaal zal ongetwijfeld kloppen, maar voorlopig rijden er genoeg dus zullen beide partijen moeten regelen dat het gewoon goed werkt om de acceptatie te vergroten. Met de Zoe heb ik bijv. nooit problemen bij alle laadpalen in Frankrijk en Duitsland, die zijn vrijwel altijd 3F32A. Dat zou in NL ook gewoon geen probleem moeten zijn, capaciteit is er voldoende.

[ Voor 92% gewijzigd door Hachy op 20-07-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
daemonix schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:28:
Je kunt bij een aantal laadpalen niet 'kiezen voor een kant' om het laden te starten. Goede les voor iedereen: als er net een sessie gestart is, even wachten. Wist ik ook niet btw.
Welke app gebruik je dan? Ik krijg altijd te kiezen, check het serienummer en start de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik laad met een pasje. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Aangezien er druk gestemd wordt op de Hijack Poll heb ik dezelfde Poll nu ook op Twitter geplaatst, om eens te zien of Twitteraars zich anders gedragen dan Tweakers. (niet allemaal gaan stemmen nu, want dan verpruts je de de uitslag ;) )

Gezien de discussie heb ik maar even een dashboard kaartje in elkaar gedraaid voor gebruik in Nederland of het buitenland.Kan potentieel veel problemen en discussie bij de snelladers besparen.
Heb je een printer, doe er je voordeel mee :)

Afbeeldingslocatie: https://imgbbb.com/images/2019/07/20/2019-07-20-16_23_44-lader_bezet_kaartje_A3_NL_EN.pdf---Foxit-Reader.th.png

Download 2xA5
Download 1xA4 (dubbelvouwen)

Misschien ga ik er nog wel A5 kaartjes van laten drukken. :D

/edit whoops, A5 natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Dan kan je toch altijd kiezen aan welke kant je wilt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-10 11:26

Tripl3 D

Brother in Arms

Davidshadow13 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:20:
De MobiSec laders in Caen zijn een stuk betrouwbaarder en Caen heeft er twee dus dat moet altijd goedkomen. Net als het Ionity station langs de A16 is die gewoon betrouwbaar.
Daar staan we dan uit pure ellende bij de Carrefour in Bayeux op een 22kw paal. MobiSdec lader in Caen deed het niet en het alternatief verderop in Bayeux ook niet. Welke pas ik ook gebruik, na goedkeuring en ontgrendeling doe ik de lader met de auto koppelen en sluit vervolgens het deksel. Lader gaat naar 'occupied', maar binnen enkele seconden tot een minuut zonder te laden geeft hij een foutmelding dat het laden niet lukt. Niet eens een servicenummer dat je kunt bellen. Ik vrees nu met grote vrezen voor de terugreis, want bijna alle snelladers op de route terug op rijafstand van Quineville zijn van hetzelfde MobiSdec. Kun jij niets aan doen, maar ik krijg er de kriebels van, wat hebben die Fransen het toch slecht voor elkaar!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiDaan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 12:34
Hachy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:38:

Download 2xA3
Download 1xA4 (dubbelvouwen)

Misschien ga ik er nog wel A3 kaartjes van laten drukken. :D
A3 kaartjes? A3 noem ik een poster... :-)

[ Voor 46% gewijzigd door DigiDaan op 20-07-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:30
Hachy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:39:
misschien moet ik met Laadpas Top 10 maar eens van die kaartjes gaan ontwerpen ofzo.
Een kaartje met mijn 06 vind ik niet zo geweldig. Het zou wel mooi zijn als we een app zouden hebben waar je op basis van een scan met je camera van het kenteken iemand ff een berichtje kan sturen. Iets voor Smoov, NewMotion of Nuon? Of een andere enthousiaste app-developer? Ik plak dan wel een reclame sticker op elke paal die ik tegen kom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Marko72 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Een kaartje met mijn 06 vind ik niet zo geweldig. Het zou wel mooi zijn als we een app zouden hebben waar je op basis van een scan met je camera van het kenteken iemand ff een berichtje kan sturen. Iets voor Smoov, NewMotion of Nuon? Of een andere enthousiaste app-developer? Ik plak dan wel een reclame sticker op elke paal die ik tegen kom.
Telegram, en dan je kenteken als gebruikersnaam :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Zo lief dat we rekening met elkaar houden. Helaas zijn er ook ICE rijders...

Gisteren bij Roermond geweest, outlet shopping, heel veel laafdpunten, 80% ge-iced.
Stond een HUMMER, ja echt een &ˆ&ˆ*#%** HUMMER op 2!!! Laadplekken.
Een dikke Duitser zowat IN mn deur geparkeerd toen ik terug kwam.
Er waren best veel laadplekken, maar dit heb ik nooit gezien, wat een asocialen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

De outlet in roermond.. daar noem je ook iets. Daar ga je niet voor je plezier heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Marko72 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:50:
[...]

De app EVNotify heeft dit, ze noemen het EVQebtify. Werkt met een QR-code. Handig, zeker voor Ioniqs, Kona's, Niro's en Zoës aangezien deze app daar iig op werkt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Philos31 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:15:

Gisteren bij Roermond geweest, outlet shopping, heel veel laafdpunten, 80% ge-iced.
Er waren best veel laadplekken, maar dit heb ik nooit gezien, wat een asocialen.
Is toch evident, vanuit zijn oogpunt, wie is nu al aan t rondrijden met een EV en komt naar hier, Tesla's, en ik, hummerrijder, kan geen 2 vrije parkeerplaatsen naast elkaar vinden om uberhaupt te kunnen parkeren tenzij op de EV's, die zijn altijd vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EVNotify werkt alleen in combinatie van Android en OBD dongle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Socialcharging doet het ook. Punt is dat niemand hetzelfde gebruikt en een telefoonnummer werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 21:46
Ik ben aan het kijken om eventueel zakelijk een Model 3 LR te leasen. Nou kan ik er een laadpaal bij leasen, maar deze prijs vind ik niet bepaald aantrekkelijk en ik ben dus benieuwd of het goedkoper kan wanneer ik het zelf 'uitzoek'. Nou heb ik aardig wat research gedaan, maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. Onderstaande lijst heb ik samengesteld, zodat ik eventueel een offerte op kan vragen bij de installateur, ik zou het op prijs stellen als mensen hier nog op- of aanmerkingen op hebben en of ik eventueel nog dingen vergeten ben in alle wirwar.

3-fasen hoofdschakelaar - installateur
Aansluiten Tesla wall connector - installateur
Maxem loadbalancing (evt. kwh-meter inbegrepen) - installateur
(Kilowattuurmeter meterkast - installateur)
3-fasenaansluiting - Enexis €253,05
Tesla wallcharger - €530

Korte schets. Thuis hebben we nog een 1x35A aansluiting, dit zou ik dus eventueel moeten laten omzetten naar een 3-fase aansluiting. Zijn er mensen die eenzelfde iets hebben laten doen en wat zijn de kosten waar ik ongeveer op moet rekenen en die relatief marktconform zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Daarnaast overweeg ik of het misschien eenvoudiger is om een laadpaal aan te vragen bij de gemeente, maar wat ik zo lees is dit nogal een proces dat niet zo eenvoudig gaat als het klinkt en dat het vooral erg lang duurt voor die paal er überhaupt staat. Dit zie ik dus als een iets minder interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Herax10NL schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:10:
Thuis hebben we nog een 1x25A aansluiting,
Zeker weten dat het geen 1x35A is? Eventueel zou je daar nog naar kunnen upgraden zonder verder wat aan de kast te hoeven veranderen (waarschijnlijk) Verder zou je, zeker als je toch een loadbalancer toepast, waarschijnlijk prima met 'n 1 fase kunnen opladen. Dan laad je met 7.4 kW (32A), dat komt neer op zo'n 44km/u. Als je normaal gesproken 's avonds om 7 uur thuis komt en de volgende ochtend om 7 uur weer de deur uit gaat, heb je de accu alweer vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 21:46
anboni schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Zeker weten dat het geen 1x35A is? Eventueel zou je daar nog naar kunnen upgraden zonder verder wat aan de kast te hoeven veranderen (waarschijnlijk) Verder zou je, zeker als je toch een loadbalancer toepast, waarschijnlijk prima met 'n 1 fase kunnen opladen. Dan laad je met 7.4 kW (32A), dat komt neer op zo'n 44km/u. Als je normaal gesproken 's avonds om 7 uur thuis komt en de volgende ochtend om 7 uur weer de deur uit gaat, heb je de accu alweer vol zitten.
Het is inderdaad 1x35A, typo. Ik pas het aan.

Als ik het goed begrijp zou ik dan dus enkel de wall charger aan te hoeven sluiten (incl. een extra groep)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je dan voor enkelfase blijft gaan, dan is een Zappi een handiger optie, geen maandelijkse kosten voor loadbalancing, waar je die bij Maxem wel hebt. Zelfde functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 12:19
Philos31 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:15:

Grootste paupers komen daar helaas. Ik was een keer gegaan en letterlijk alle laadplekken waren geiced. A-LLE-MAAL!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Herax10NL schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:21:
[...]

Het is inderdaad 1x35A, typo. Ik pas het aan.

Als ik het goed begrijp zou ik dan dus enkel de wall charger aan te hoeven sluiten (incl. een extra groep)?
Daar komt het op neer. Nouja, je hebt ook nog een specifieke aardlekschakelaar nodig, maar dat kan de installateur je als het goed is vertellen. En afhankelijk van hoeveel km je per dag rijdt, zou je de TWC zelfs nog lager in kunnen stellen en de loadbalancer helemaal weglaten. Op 16A laadt je zo'n 20km/u bij, dus bij 12 uur laden zou je dan nog 240km/dag kunnen rijden (met af en toe een uitschieter naar boven, die je dan in het weekend weer aanvult)

Ik ben zelf in ieder geval van plan om 'n TWC aan te sluiten, ingesteld op 3x10 of 3x13A. Daar kan ik waarschijnlijk prima mee vooruit. (en je zou zelfs nog 'n DIY loadbalancer kunnen maken met behulp van https://github.com/cdragon/TWCManager ;) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Khayma schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Grootste paupers komen daar helaas. Ik was een keer gegaan en letterlijk alle laadplekken waren geiced. A-LLE-MAAL!
Zullen we daar op een zaterdag "Het grote EV-laden topic meet-up-barbeque" organiseren? Dat lijkt me interessant als we met 20 EV's aan komen rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 22-07-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 12:42
Hachy schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:20:
[...]

Zullen we daar op een zaterdag "Het grote EV-laden meet-up-barbeque" organiseren? Dat lijkt me interessant als we met 20 EV's aan komen rijden.
Er is vast wel iets te maken wat op een officiele waarschuwing van de politie lijkt, even printen op geel papier en dat onder de ruitenwissers plakken. Educatie helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Khayma schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:45:
[...]

nu ben ik er, godzijdank, al een tijdje niet meer geweest, maar als ik de foto's zie van die laadplekken zijn het gewone parkeerplaatsen met een laadpaal ervoor. Ik zie nergens borden of kruizen op de plekken, klopt dat?

Dat zou betekenen dat de benzineautobestuurders niets verkeerd doen (wettelijk dan, moreel kan je over praten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
UK: Voorstel: ieder nieuw huis een laadpaal: https://www.ad.nl/auto/en...ng-een-laadpaal~a12287bc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:21
Komende donderdag komt dan (eindelijk) mijn M3 binnen en gister bedacht ik mij ineens we hebben een laadpaal nodig
Wij hebben thuis een 1 fase aansluiting en omdat we hier niet nog 10 jaar gaan wonen geen zin om dit om te bouwen naar 3 fase.

Nu zie ik overal 7,2 KWh laadpalen op 1 fase, maar contact met een elektricien heeft mij geleerd dat een 32a groep niet kan op mijn hoofdzekering. (40a automaat)

Wie kan mij daar wat toelichting over geven en hoe laden andere auto's op 7.2 KWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Beetje eigen inzet mag wel. @ziecko

Deze vraag komt bijna elke week voorbij. Het antwoord staat een paar/10talposts hierboven...
Met andere woorden geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 22-07-2019 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
teacher schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:31:
[...]

nu ben ik er, godzijdank, al een tijdje niet meer geweest, maar als ik de foto's zie van die laadplekken zijn het gewone parkeerplaatsen met een laadpaal ervoor. Ik zie nergens borden of kruizen op de plekken, klopt dat?

Dat zou betekenen dat de benzineautobestuurders niets verkeerd doen (wettelijk dan, moreel kan je over praten).
Nee er staan duidelijk borden, de palen zijn ook niet vooraan bij de ingang geplaatst. Het enige wat ze nog kunnen doen is de plekken groen verven, maar het is duidelijk genoeg, niet minder duidelijk dan de invalidenplaatsen.

en @Hachy als we alle parkeerplaatsen willen vullen hebben we wel wat meer dan 20 ev's nodig, ik geloof dat ze zo'n 40 plekken hebben.

@DaCoTa Educatie helpt? Dan stel ik voor dat we grote moeilijk verwijderbare sticker printen die alleen in stukjes van je ruit afkomen) en daar dan de voorruit van de foutparkeerders mee gaan dichtplakken (heb ik eens in een Russisch filmpje gezien, daar reageren de eigenaren altijd heel leuk op) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Herax10NL @ziecko Ik laad mijn model 3 nog steeds met een 3,7kW laadpaal van TheNewMotion. Deze zijn 2e hands makkelijk te vinden en (afhankelijk van je reisafstand per dag) snel genoeg voor nachtelijk opladen. Als je geen vergoeding of verrekening hoeft te doen is een normaal stopcontact ook mogelijk nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
internet4me schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:38:
Beetje eigen inzet mag wel. @ziecko

Deze vraag komt bijna elke week voorbij. Het antwoord staat een paar/10talposts hierboven...
Met andere woorden geen probleem.
Ik lees echt heel lang mee maar:
Dat het “kan” geloof ik wel.
Maar mijn elektricien zegt nee. Die wil allen een 25a groep plaatsen omdat dit staat voorgeschreven.

Doen mensen met een 7.4KW lader dit dan met een groep van 32a op een hoofdzakelijk van 35a / 40a?
Of is hier ene andere indeling voor?

Wat als er brand komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 12:00

The Third Man

The Third Jellyfish

@ziecko door middel van load-balancing: zie Hippe Lip in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

De korte uitleg is dat je bij een 'dom' verbruik niet hoger dan de hoofdzekering / 1,6 mag uitkomen, dat is 25A op 40A. Maar een load-balancer is 'slim' en voorkomt dat de hoofdzekering klapt bij een te grote vraag uit de rest van het huis. Dan mag het dus wel. Nu nog je installateur overtuigen, maar wellicht kan je laadpaalboer daarbij helpen (of een alternatieve partij aanraden).

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 22-07-2019 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
@ziecko Met 25A voeg je zo'n 30a35 km/uur toe. In een uur of 10 is je M3 dus alweer vol. Heb je echt zo dringend meer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@ziecko Ik zou een elektricien zoeken die verstand heeft van laadpalen, degene die je nu hebt heeft dat duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
anboni schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:29:
@ziecko Met 25A voeg je zo'n 30a35 km/uur toe. In een uur of 10 is je M3 dus alweer vol. Heb je echt zo dringend meer nodig?
Hmm ja dat is twijfelachtig.
Woon-werk-woon is 260 km, ongeveer 2x in de week. Maar door het sociale er omheen (schoonfam in het oosten etc) wil ik tussendoor als ik bijv van 16:00-19:00 laad ook zover mogelijk bijladen, maar njet ten koste van alles, zoals naar 3 fase ombouwen.

Ik wil een zappi kopen (v1) en als die het toch kan, waarom niet maar ik wil geen gezeur met de verzekering mocht de boel afbranden.

En dan is het het woord van de elektricien tegen het woord van de laadpaal leveranciers. Vandaar mijn specifieke vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ziecko schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:49:
Ik lees echt heel lang mee maar:
Dat het “kan” geloof ik wel.
Maar mijn elektricien zegt nee. Die wil allen een 25a groep plaatsen omdat dit staat voorgeschreven.
Vraag hem eens wáár dat precies voorgeschreven staat (artikelnummer uit de NEN 1010 dan graag). Hij heeft het dan ws over selectiviteit van zekeringen, maar die staat nergens voorgeschreven voor zover ik weet. We zijn er een tijdje geleden met een paar hotemetoten naar op zoek geweest en de conclusie was dat dit selectief zekeren veel wordt toegepast, maar niet is voorgeschreven.
Doen mensen met een 7.4KW lader dit dan met een groep van 32a op een hoofdzakelijk van 35a / 40a?
Of is hier ene andere indeling voor?
Als je een paal met loadbalancing gebruikt, zoals de Zappi, dan kun je die met 32 A zekeren als je hoofdzekering 32 A of hoger is. Geen enkel probleem en de hoofdzekering zal er, door dat loadbalancen, nooit uitvliegen. Let wel op dat je kabels dik genoeg zijn voor die 32 A. Omdat die grote stroom er vele uren doorheen loopt (én om de laadverliezen wat meer te beperken) gebruik ik liefst één maat dikkere aders dan voorgeschreven.
Wat als er brand komt?
Waarom zou er brand komen? Zolang je kabel dik genoeg is, is er nix aan de hand. Hooguit vliegt je hoofdzkering eruit, maar met loadbalancing zal dat niet gebeuren.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.