Yep, maar dit staat niet expliciet aangegeven bij de laadpalen (ben zelf ook al eens daar tegenaan gelopen). Het is gewoon heel moeilijk om zo'n situatie conflictvrij op te lossen.
Moet toch niet moeilijk zijn om dit digitaal te regelen? Ik neem aan dat elke auto een ID heeft. Als je op de paal zou kunnen instellen dat elke ID per dag max 22 kWh mag laden (half uur a 43 kWh).mux schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:37:
Yep, maar dit staat niet expliciet aangegeven bij de laadpalen (ben zelf ook al eens daar tegenaan gelopen). Het is gewoon heel moeilijk om zo'n situatie conflictvrij op te lossen.
Neehoor, alle protocollen die worden ondersteund door de ABB 50kW palen die Lidl/Aldi/etc. hebben staan ondersteunen geen identificatieprotocollen. Dat is pas bij CCS 2.0 geíntroduceerd. Er is dus geen enkele manier om de palen te laten herkennen welke auto eraan hangt, of ze moeten custom IDs ondersteunen (zoals Fastned onder andere doet om plug&charge te ondersteunen op CCS 1.0). En zelfs dan werkt dat maar bij een kleine hoeveelheid auto's.
En je houdt dan nog steeds het 'mijn auto'-probleem - mensen pikken het simpelweg niet dat je overplugt als zij al een uur staan en allang niet meer aan het laden zijn. Je hebt aan hun auto gezeten, 'hun' laadsessie onderbroken, het is echt een lizard brain response die mensen daarop hebben.
Wat mij betreft is dit gewoon een onoplosbaar probleem. Denk ook dat de volledig vrijgeschakelde snellaadpalen geen lang leven zullen hebben naarmate EVs populairder worden. Ooit zal externe identificatie aangezet moeten worden, bijv. door het gebruik van een RFID klantenkaart (zoals her en der al in Duitsland en het VK wordt gedaan) of gewoon een standaard laadpas (zoals de traaglaadpalen van Lidl).
En je houdt dan nog steeds het 'mijn auto'-probleem - mensen pikken het simpelweg niet dat je overplugt als zij al een uur staan en allang niet meer aan het laden zijn. Je hebt aan hun auto gezeten, 'hun' laadsessie onderbroken, het is echt een lizard brain response die mensen daarop hebben.
Wat mij betreft is dit gewoon een onoplosbaar probleem. Denk ook dat de volledig vrijgeschakelde snellaadpalen geen lang leven zullen hebben naarmate EVs populairder worden. Ooit zal externe identificatie aangezet moeten worden, bijv. door het gebruik van een RFID klantenkaart (zoals her en der al in Duitsland en het VK wordt gedaan) of gewoon een standaard laadpas (zoals de traaglaadpalen van Lidl).
Okee. Bedankt voor de info. Ik vraag me af of dit in de landen om ons heen hetzelfde speelt of dat het een typisch Nederlands gekrentenier is. Het is geen pikken maar het glijdt wel in die richting. Net als een winkelwagentje thuis gebruiken als (ik noem maar wat) plantenbak.
Het blijft natuurlijk wel subjectief. Ik heb in het buitenland een paar keer bij de Lidl gratis geladen maar daar altijd wel wat te eten gehaald. Wanneer heb je netjes omzet geleverd? Bij veertig euro? Bij honderd? Of bij 3,50?
Het blijft natuurlijk wel subjectief. Ik heb in het buitenland een paar keer bij de Lidl gratis geladen maar daar altijd wel wat te eten gehaald. Wanneer heb je netjes omzet geleverd? Bij veertig euro? Bij honderd? Of bij 3,50?
Philos31 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:22:
Zojuist bij Fastned Honswijk geweest, stond 1 leaf te laden en met mij erbij waren alle ChaDeMo punten bezet. En toen kwam er een Model S, die kwam vragen of ik niet bij een andere snelle lader kon gaan staan want ze hadden de Tesla adapter nodig. Ja, en Chademo en die zijn bezet.

Ik zou me als Leaf eigenaar net wat meer zorgen maken met Chademo aangezien de hele EU hier voor Type2/CCS aan het gaan is.
Mwoah, ik gok dat dat niet meer zo lang gaat duren eer die ook goed in gebruik genomen worden. Half bedrijfswagen-leasend NL gaat zo over op die Model 3 die CCS heeft. Dat gaat voor een stevige golf aan CCS-gebruik zorgen. Ik calculeer CCS 50kW laders bv in voor trips naar Italie of Noorwegen.Maar goed, na 10 minuten was de eerste Leaf weg dus kon de Model S keren en alsnog laden, en toen kwam de volgende Leaf die ook even moest wachten (want ik was eigenlijk net van plan om te gaan)
De 4 hele dikke CCS laders stonden al die tijd niets te doen.
Da's wat anders, als ik de ervaringen soms zie van andere mensen met die PHEV's die de plekken bezet houden heb ik toch wel heel wat bewondering voor mede EV'ers die zonder prive-laadbox/paal op hun eigendom rond kunnen (tenzij je op een vaste werkplek staat en daar altijd kan laden).Ik vraag me af of die 2 triple chargers wel voldoende zijn daar.... Als er al een queue ontstaat op zaterdag ochtend....
Ik zou nooit een EV rijden als ik niet op mijn eigen oprit kon laden.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 14-07-2019 20:48 ]
Goed idee, eerst laadkaart halen (bij de balie), vrijschakelen, dan bij afrekenen van minimaal 25 euro is je laadsessie gratis, anders gewoon doorbelast.mux schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:17:
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Denk niet dat een winkel daar aan wil, te veel gedoe. Lidl heeft gewoon de lader neergezet en voor de rest willen ze er zo min mogelijk manuren aan besteden. Het is een gratis service onder het boodschappen doen, geen recht.
Het beste eenvoudig uitvoerbare wat ik zo kan bedenken is een firmware update op hun laders waardoor ze niet verder laden dan 80%.
Het beste eenvoudig uitvoerbare wat ik zo kan bedenken is een firmware update op hun laders waardoor ze niet verder laden dan 80%.
Identificatie is niet (altijd) mogelijk door de gratis paal blijkbaar maar wel verschil tussen twee aangesloten auto's misschien? Dan kan de paal na bepaalde ingestelde tijd of hoeveelheid energie stoppen totdat er een andere auto aan gekoppeld wordt? Bijvoorbeeld pas weer verder gaan als de volgende auto een voldoende grote delta in gevuldheid heeft ten opzichte van de vorige auto? Dan kan het niet twee keer dezelfde auto achter elkaar zijn zonder dat die een flink stuk gereden heeft.
[ Voor 32% gewijzigd door arsimo op 14-07-2019 19:50 ]
Gewoon een timer is toch simpel? Na 30 minuten stoppen en wachten op weer aankoppelen. Herkenning van de vorige auto zou mooi zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Kijk ff in je profiel wat er verstaan wordt onder 'signature' en onder 'ondertitel'...
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Helaas is dit niet de juiste manier. Wanneer je 3 fasen hebt mag het niet op de nuldraad zitten. Die is namelijk niet representatief voor het verbruik van de fase waarop je auto laadt. Sterker nog: wanneer alle drie de fasen even zwaar belast worden, dan loopt er géén stroom door de nul!Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:40:
Die meetklem is bij mij om de nul-draad gezet zodat er inderdaad gemeten kan worden wat het huis verbruikt. Op deze manier geïnstalleerd MOET meetklem andersom geplaatst worden dan om de fase-draad, staat ook in de zappi handleiding. Mijn installateur wist dat, die had zich goed verdiept in de materie. Na installatie de demo-Kona geleend bij de dealer, te laden gezet, en daarna de inductieplaat vol aan. Onmiddellijk regelde de zappi terug!
Dit is dus de reden dat je hoofdzekering eruit ging. Laat dit wijzigen, zodanig dat die stroommeetklem (in de juiste richting!) om de fasedraad komt die fan je hoofdschakelaar komt (of er net vóór zit) en waarop je auto laadt. Alleen dan krijg je de juiste werking van de loadbalancing.
<John O`Mill>
Ik denk dat dit zo is gelopen omdat die andere (PH)EV-rijders al eerder een aanvraag hebben ingediend. Daarom staat die paal dáár en daarom ging het zo snel.paQ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:22:
Ik had bij kantoor een openbare laadpaal aangevraagd, en tot mijn verbazing werd dat binnen 2 weken goedgekeurd.
Er is alleen 1 grote maar: de paal komt precies aan de andere kant te staan dan waar ik gehoopt/verwacht had.
En omdat die paal nu niet alleen ver van je huis af staat, maar vooral omdat die ene paal nu staat waar er meerdere andere (PH)EV-rijders wonen, kun je vast nóg een paal aanvragen. Dat kunnen ze toch niet weigeren onder met als argument dat er al een paal is? Je kunt toch niet één paal toewijzen aan meerdere EV-rijders? Dat werkt zo toch niet? Je hebt potdorie de hele nacht nodig om een EV weer een beetje op niveau te krijgen...
<John O`Mill>
De laadpaal herkent het niet maar de backend systemen toch wel(?). Gratis sessies kan je ook laten badgen. Kwestie van de kWh prijs op 0 te zetten en rfid badging aan.mux schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:17:
Neehoor, alle protocollen die worden ondersteund door de ABB 50kW palen die Lidl/Aldi/etc. hebben staan ondersteunen geen identificatieprotocollen. Dat is pas bij CCS 2.0 geíntroduceerd. Er is dus geen enkele manier om de palen te laten herkennen welke auto eraan hangt, of ze moeten custom IDs ondersteunen (zoals Fastned onder andere doet om plug&charge te ondersteunen op CCS 1.0). En zelfs dan werkt dat maar bij een kleine hoeveelheid auto's.
Er zit dacht ik ook een timer op de laders van de Lidl. Maar ja dat is een kwestie van weer op start drukken en weer verder gaan.daemonix schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:03:
Gewoon een timer is toch simpel? Na 30 minuten stoppen en wachten op weer aankoppelen. Herkenning van de vorige auto zou mooi zijn.
De gratis palen van de Lidl etc zitten over het algemeen niet aan een backend, kost alleen maar extra geld per maand.HyperBart schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:51:
[...]
De laadpaal herkent het niet maar de backend systemen toch wel(?). Gratis sessies kan je ook laten badgen. Kwestie van de kWh prijs op 0 te zetten en rfid badging aan.
[ Voor 35% gewijzigd door Erasmo op 14-07-2019 20:54 ]
Dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door Erasmo op 14-07-2019 20:54 ]
Exact dit; ze staan op free vending-mode, dus je hoeft helemaal geen credentials aan te leveren. Daarnaast vragen de CPOs een bedrag per sessie aan administratiekosten en is de backend zo'n beetje 90% van de oorzaak van uitval bij laadpalen - niet de laadpaalelektronica zelf. Dus om zoveel mogelijk kosten te besparen hebben ze de laadpalen zo opgezet.Erasmo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:53:
De gratis palen van de Lidl etc zitten over het algemeen niet aan een backend, kost alleen maar extra geld per maand.
En inderdaad; er zit een 30-minutentimer (60 voor AC) op (standaardinstelling van ABB-palen trouwens), maar je hoeft alleen maar opnieuw op start te drukken om de sessie te hervatten. Dus het is in de praktijk onmogelijk om te onderscheiden tussen voertuigen.
[ Voor 18% gewijzigd door mux op 14-07-2019 20:58 ]
Maar dat strookt dan niet met de uitleg/verklaring.Hippe Lip schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:35:
[...]
Ik denk dat dit zo is gelopen omdat die andere (PH)EV-rijders al eerder een aanvraag hebben ingediend. Daarom staat die paal dáár en daarom ging het zo snel.
En omdat die paal nu niet alleen ver van je huis af staat, maar vooral omdat die ene paal nu staat waar er meerdere andere (PH)EV-rijders wonen, kun je vast nóg een paal aanvragen. Dat kunnen ze toch niet weigeren onder met als argument dat er al een paal is? Je kunt toch niet één paal toewijzen aan meerdere EV-rijders? Dat werkt zo toch niet? Je hebt potdorie de hele nacht nodig om een EV weer een beetje op niveau te krijgen...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@mux Jij weet redelijk wat van de standaarden af, weet je of je die ABB palen kan laten afschakelen bij een bepaald percentage? In principe geeft het voertuig de accustatus door dus het station weet op welk punt ie moet afschakelen.
Dat weet iemand die daadwerkelijk die palen inprogrammeert waarschijnlijk beter - ik zit aan de andere kant van het systeem te werken (de voertuigkant). Ik weet in ieder geval:
- ABB-palen kunnen op SoC triggeren, want er zijn genoeg Allego-palen die automatisch stoppen bij exact 80%
- De ouderwetse J.1772 type 2 43kW op ABB-palen werkt nog met het CP-signaal, en die krijgt geen informatie door over SoC, dus een auto die daarop laadt kan niet triggeren op SoC.
- ABB-palen kunnen op SoC triggeren, want er zijn genoeg Allego-palen die automatisch stoppen bij exact 80%
- De ouderwetse J.1772 type 2 43kW op ABB-palen werkt nog met het CP-signaal, en die krijgt geen informatie door over SoC, dus een auto die daarop laadt kan niet triggeren op SoC.
uit ervaring bij een Outlander slaat de snellader van allego 50 kW automatisch af op 80 procent. Ik weet niet of de auto dat initieert of de paal. Auto van een collega, die maingau wilde testen.Erasmo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:04:
@mux Jij weet redelijk wat van de standaarden af, weet je of je die ABB palen kan laten afschakelen bij een bepaald percentage? In principe geeft het voertuig de accustatus door dus het station weet op welk punt ie moet afschakelen.
Ik probeer duidelijk te krijgen wat ik nu kwijt gaan zijn voor veel snelladen bij best veel kilometers, maar ik krijg het gewoon niet helder.
Ik wil laden bij Fastned (onderweg, kom langs zo'n 175kWh lader), NewMotion (bij m'n opdrachtgevers), McDonalds (NUON, onderweg) en SuperChargers (die kom ik ook tegen onderweg). Ik begrijp dat ik de SuperChargers met Tesla moet afrekenen, maar de anderen moeten wel op één pas kunnen.
De eerste paar maanden verwacht ik vooral veel bij snelladers/langs de snelweg te laden, eenvoudigweg omdat m'n thuislader er voorlopig niet kan zijn. (Vergunningen) Ik rijd zakelijk zo'n 1000km/wk en dan nog privé het een en ander.
Op het moment neig ik ernaar om een FastNed-pas te kiezen (€12/mnd), met een NewMotion pas erbij en dan de McDonalds (met zo'n NUON-unit) maar even over te slaan. Zit ik dan een beetje goed?
Ik wil laden bij Fastned (onderweg, kom langs zo'n 175kWh lader), NewMotion (bij m'n opdrachtgevers), McDonalds (NUON, onderweg) en SuperChargers (die kom ik ook tegen onderweg). Ik begrijp dat ik de SuperChargers met Tesla moet afrekenen, maar de anderen moeten wel op één pas kunnen.
De eerste paar maanden verwacht ik vooral veel bij snelladers/langs de snelweg te laden, eenvoudigweg omdat m'n thuislader er voorlopig niet kan zijn. (Vergunningen) Ik rijd zakelijk zo'n 1000km/wk en dan nog privé het een en ander.
Op het moment neig ik ernaar om een FastNed-pas te kiezen (€12/mnd), met een NewMotion pas erbij en dan de McDonalds (met zo'n NUON-unit) maar even over te slaan. Zit ik dan een beetje goed?
Bericht hierboven
Daar is je oplossing voor plakkers op de Lidl palen, met een beetje geluk kun je zoiets nog met een OTA firmware update doen ook. Dat het niet werkt met AC is imho niet zo'n probleem, dat is een behoorlijk randgeval.mux schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:17:
Dat weet iemand die daadwerkelijk die palen inprogrammeert waarschijnlijk beter - ik zit aan de andere kant van het systeem te werken (de voertuigkant). Ik weet in ieder geval:
Goed bezig met die Outlander, je ziet ze helaas zelden aan een snellader staan terwijl het een prima idee is als je toch een bakkie koffie wilt halen oid.jerh schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:29:
[...]
uit ervaring bij een Outlander slaat de snellader van allego 50 kW automatisch af op 80 procent. Ik weet niet of de auto dat initieert of de paal. Auto van een collega, die maingau wilde testen.
Ja, met die passen kom je redelijk goed uit qua dekking maar met de Maingau pas ben je ruim veel goedkoper uit met snelladen, zie ook: https://laadpastop10.nl/Floor-is schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:02:
Ik probeer duidelijk te krijgen wat ik nu kwijt gaan zijn voor veel snelladen bij best veel kilometers, maar ik krijg het gewoon niet helder.
Wat voor auto had je ook alweer?Ik zie Superchargers staan, dus gok een Model 3? Thuis laden met de granny charger en een buitenstopcontact is meestal nog verrassend dekkend voor de dagelijkse ritten.
Kijk eens of je hier wijzer van wordt:Floor-is schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:02:
https://laadpastop10.nl/
Het hangt namelijk nogal af van de combinatie laadpaal plus laadpas. en dan nog of je per sessie betaalt of dat je een maandabonnement hebt (plus sessiekosten).
<John O`Mill>
De nieuwe ABB paal bij de Lidl Huizen gaf mij bij aankomst toch duidelijk aan dat de Kona al 70 minuten aan het laden was, dus daar staat die 30 minuten timer niet aan. Ik was zelf in de veronderstelling dat hij bij 80 minuten zou afschakelen, hij geeft namelijk ook prominent die 80% aan, maar na een half uur winkelen waren ze nog niet weg, toen ik vroeg hoe lang nog drukte ze (de vrouw die erbij stond) op het CCS knopje en zag ik nog 35 minuten over, en ook nog steeds meer dan 1 uur voortgang, dus ook niet op 80% gestopt en daarna ingeplugged.mux schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:57:
[...]
En inderdaad; er zit een 30-minutentimer (60 voor AC) op (standaardinstelling van ABB-palen trouwens), maar je hoeft alleen maar opnieuw op start te drukken om de sessie te hervatten. Dus het is in de praktijk onmogelijk om te onderscheiden tussen voertuigen.
Eigenlijk was ik er niet heen gelopen om discussie te voeren, ik wilde eigenlijk op STOP drukken voor de CCS zodat de ChaDeMo zou overnemen, maar ja, ze stonden naast de paal, en ik heb wel een grote bek, maar ben wel een schijtbak, zeker als het 4 tegen 1 is
Eigenlijk is het ook dom om je zo druk te maken over 2 euro aan gratis stroom....
Ik heb inmiddels wel Lidl een mailtje gestuurd met daarin complimenten voor de nieuwe winkel en snellader en dit verhaal uitgelegd, half uur timer zou een mooie uitkomst zijn.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Kennelijk zijn er geen tweakers in de problemen gekomen op de eerste drukke exodus naar de zon.joepie de p schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:14:
Vandaag eerst grote uittocht maar het zuiden. Ik volg volgende week. Ben nieuwsgierig naar ervaringen. Staan de gevreesde rijen bij de solitaire 43kW palen in Frankrijk?
Of ze staan nog ergens te wachtenjoepie de p schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:27:
Kennelijk zijn er geen tweakers in de problemen gekomen op de eerste drukke exodus naar de zon.
Exact expert nodig?
Zonder internet..... maar mét gezellige gele hesjes erbij.
Verwijderd
Er is wat door elkaar gaan lopen. De originele vraagsteller had 3-fasen, ik heb een 1 fasen aansluiting.Hippe Lip schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:30:
[...]
Helaas is dit niet de juiste manier. Wanneer je 3 fasen hebt mag het niet op de nuldraad zitten. Die is namelijk niet representatief voor het verbruik van de fase waarop je auto laadt. Sterker nog: wanneer alle drie de fasen even zwaar belast worden, dan loopt er géén stroom door de nul!
Dit is dus de reden dat je hoofdzekering eruit ging. Laat dit wijzigen, zodanig dat die stroommeetklem (in de juiste richting!) om de fasedraad komt die fan je hoofdschakelaar komt (of er net vóór zit) en waarop je auto laadt. Alleen dan krijg je de juiste werking van de loadbalancing.
Ik zit in een dilemma, momenteel heb ik een laadpaal 1 fase 16a van mijn opel ampera. Ik had in gedachte om deze te blijven gebruiken door hier een type 2 stekker op te zetten voor 148euro en lekker op 1 fase te blijven laden. Meer verwacht ik niet nodig te hebben.
Nu lees ik echter dat het efficienter is om op 3 fase te laden. Een tesla laadpaal koop je nieuw voor 400euro op MP, overige materiaalkosten rond de 300euro. Aansluiten doe ik zelf m.b.v. een vriend.
Meer mensen getwijfeld over 1 vs 3 fase?
Nu lees ik echter dat het efficienter is om op 3 fase te laden. Een tesla laadpaal koop je nieuw voor 400euro op MP, overige materiaalkosten rond de 300euro. Aansluiten doe ik zelf m.b.v. een vriend.
Heb je thuis al 3 fasen in de meterkast? Het hangt er vanaf hoe veel je rijdt op een dag. Ik zou persoonlijk prima uit kunnen met 1x16. En SR+ of LR maakt ook alweer uit. De paal kan niet 32a aan? 1 fase @ 32 zou ook prima kunnen. Dan kun je een LR van 0 - 100 in 12 uur laden. De kabel kan wel 3x16 aan? Of kun je de kabel makkelijk vervangen? 3 x 16 is natuurlijk net prettiger. Maar je zult zelf de overweging moeten maken of dat 550 EUR waard is. Dan moet je dus overigens al 3 fasen in de meterkast hebben. Anders meer extra kosten.Brainstorm86 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:09:
Ik zit in een dilemma, momenteel heb ik een laadpaal 1 fase 16a van mijn opel ampera. Ik had in gedachte om deze te blijven gebruiken door hier een type 2 stekker op te zetten voor 148euro en lekker op 1 fase te blijven laden. Meer verwacht ik niet nodig te hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 15-07-2019 11:22 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb al 3 fasen, de paal kan enkel 1 fase 16a aan. De kabel vervangen is makkelijk, bij laadkabelfabriek.nl kan ik een nieuwe 1fase 16a stekker bestellen voor 148euro. Ik heb een LR, voor de afstand hoef ik het niet te doen. Ik kom uit met 16a. Als 3 fase echter efficienter is zal ik op termijn wellicht de investering terugverdienen....
Ik vraag me af of 3 fase efficienter is. Heb daar niet echt iets van kunnen vinden. Wat ik ergens last is dat 230V een stuk efficienter is dan 110V. 1 of 3 fase lijkt me niet veel uit te maken. Hoeveelheid amperage per lader wellicht maar ook daarvan is niet veel te vinden. Plus, 1 x 16 of 3 x 16 maakt dan ook niet uit. Dus; die kosten ga je niet terug verdienen in geld denk ik.Brainstorm86 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:21:
Ik heb al 3 fasen, de paal kan enkel 1 fase 16a aan. De kabel vervangen is makkelijk, bij laadkabelfabriek.nl kan ik een nieuwe 1fase 16a stekker bestellen voor 148euro. Ik heb een LR, voor de afstand hoef ik het niet te doen. Ik kom uit met 16a. Als 3 fase echter efficienter is zal ik op termijn wellicht de investering terugverdienen....
[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 15-07-2019 11:29 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik had dit gevonden:Inspired schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:24:
[...]
Ik vraag me af of 3 fase efficienter is. Heb daar niet echt iets van kunnen vinden. Wat ik ergens last is dat 230V een stuk efficienter is dan 110V. 1 of 3 fase lijkt me niet veel uit te maken. Hoeveelheid amperage per lader wellicht maar ook daarvan is niet veel te vinden. Plus, 1 x 16 of 3 x 16 maakt dan ook niet uit. Dus; die kosten ga je niet terug verdienen in geld denk ik.
https://teslamotorsclub.c...ency.122072/#post-2859675
Ben ook benieuwd naar meer ervaringen. Ik kan mij voorstellen dat de auto langer standby staat tijdens opladen en daardoor wellicht meer verbruikt
[ Voor 7% gewijzigd door Brainstorm86 op 15-07-2019 11:35 ]
Opel Ampera-e (of is het niet de e?) is toch maar max 1-fase? Dan heeft 3-fase laden geen zin lijkt me.Brainstorm86 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:09:
Ik heb wat snel getypt zie ik, mijn oude auto was de eerste Ampera, ik heb inmiddels een tesla model 3 LR AWD. En twijfel over de juiste laadoplossing.NetRipper schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:36:
[...]
Opel Ampera-e (of is het niet de e?) is toch maar max 1-fase? Dan heeft 3-fase laden geen zin lijkt me.
Nog nooit gemerkt. Anderzijds loop ik ook weer geen uren in een Lidl rond.Erasmo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:53:
[...]
Er zit dacht ik ook een timer op de laders van de Lidl. Maar ja dat is een kwestie van weer op start drukken en weer verder gaan.
Een 30 min. timer zit er in elk geval niet op noch een stop bij een % gehaald door de EV zelf (in casu een Kona).
De eerste drie keer wel herhaaldelijk technische problemen gehad met hun laadpaal maar de laatste sessiesverlopen probleemloos.
* Ik vermoed dat de meeste mensen er op 30-45 min. wegzijn dus wat is het praktisch nut van een timer?
Of het zou om toevallig misbruik van omwonenden moeten gaan. Eerder voorlopig een NL dan B item (vermoed ik). In B is het EV gebeuren nog een randfenomeen. Zeker voor particulier gebruik (die betalend moeten laden). Ik ga gemiddeld 1x week naar de Lidl en gedurende de laatse 3 maanden dat ik dat met een EV doe nog nooit (letterlijk nooit dus) een andere EV aan de laadpaal zien staan, noch CCS, noch Chademo, noch AC). Het is zowat mijn privé snellaadpaal geworden
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2019 14:01 ]
Sommige BE Lidl laders zijn ondertussen afgeknepen op 20kW juist omdat er misbruik is.
Eentje ervan zou in Sint-Niklaas zijn. Dan is de vraag natuurlijk zijn het de Belgen of de passanten Nederlanders die de oorzaak waren voor die beslissing
Eentje ervan zou in Sint-Niklaas zijn. Dan is de vraag natuurlijk zijn het de Belgen of de passanten Nederlanders die de oorzaak waren voor die beslissing
Gratis laders, altijd een strijd.
Zo heb ik in DSL een keer gehad dat er een e-golf te laden stond bij een snellader van een autobedrijfje. Kon op het display zien dat die op 75% was. De eigenaar was nergens in de buurt te vinden.
Daar heb ik ongeveer 10-15 min gewacht totdat die op 86-87% was.
Daarna heb ik de e-golf gewoon gestopt en eigen laadsessie gestart, daar ik ook wel wat stroom kon gebruiken met nog maar 11% resterend. Even naar de dichtstbijzijnde supermarkt geweest en broodjes gehaald en na 20 min was ik weer bij de auto. Na nog eens 10min komt er een duits gezin aanlopen en die vraagt mij of ik zijn laadsessie gestopt heb en begon helemaal te flippen dat ze nog 700km moesten rijden en dat ik zijn laadsessie absoluut niet mocht stoppen.
Wat had ik dan moeten doen, wachten tot hij 100% was en de laatste 10% zeer langzaam ladend?
Wat is eigenlijk sociaal? Ik vind het asociaal om je auto aan een gratis snellader voor minimaal 40minuten onbeheerd achter te laten.
Zo heb ik in DSL een keer gehad dat er een e-golf te laden stond bij een snellader van een autobedrijfje. Kon op het display zien dat die op 75% was. De eigenaar was nergens in de buurt te vinden.
Daarna heb ik de e-golf gewoon gestopt en eigen laadsessie gestart, daar ik ook wel wat stroom kon gebruiken met nog maar 11% resterend. Even naar de dichtstbijzijnde supermarkt geweest en broodjes gehaald en na 20 min was ik weer bij de auto. Na nog eens 10min komt er een duits gezin aanlopen en die vraagt mij of ik zijn laadsessie gestopt heb en begon helemaal te flippen dat ze nog 700km moesten rijden en dat ik zijn laadsessie absoluut niet mocht stoppen.
Wat had ik dan moeten doen, wachten tot hij 100% was en de laatste 10% zeer langzaam ladend?
Wat is eigenlijk sociaal? Ik vind het asociaal om je auto aan een gratis snellader voor minimaal 40minuten onbeheerd achter te laten.
Dit is imho echt een bezettingsprobleem. Wat mij betreft had je de e-Golf met rust moeten laten.Lieuwe15 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:04:
Er komen steeds meer laders, dus probleem wordt vanzelf opgelost.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Volgens wie?daemonix schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:10:
Snelladers worden geacht om tot 80% op te laden. Niet daarboven.
Ik plan m'n laadstops tijden etenstijd. Dus als ik bij een snellader aankom met 10-20% en ga dan eten, moet ik van de lader naar het restaurant lopen, eten bestellen, wachten op het eten, eten, betalen en teruglopen. Dat kan wel een uur duren. Daarmee zou m'n auto inderdaad boven de 80% lading komen. Ik zou het wel asociaal vinden als iemand dan m'n laadsessie zou stoppen, als dat kon.
Aan de andere kant is het inderdaad irritant als je aankomt bij een snellader en hij is bezet. Daarom probeer ik laadstops zo te plannen dat in de buurt van de lader die ik heb uitgekozen nog een lader zit. Laden is niet duur, dus ik heb liever een beschikbare lader dan een gratis lader.
Ik heb nog nooit een bordje of iets dergelijks zien staan. Ook in de 80-100% range laad een DC lader sneller dan een AC lader bij mijn auto. Dat betekent niet dat ik blijf hangen bij snellaad palen. Maar persoonlijk vind ik het niet netjes om voor eigen gewin iemand af te koppelen omdat jij een bepaalde mening hebt.daemonix schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:10:
Snelladers worden geacht om tot 80% op te laden. Niet daarboven.
Het is toegestaan en niet ondenkbaar dat mensen die niet ervaren zijn met elektrisch rijden dat echt nodig hebben en daar op rekenen.
Het was de eerste langere rit met de auto, dus range anxiety zat er nog een beetje in. Ik was al een defecte lader tegen gekomen vlak daarvoor en er was in de buurt volgens mij nog maar 1 uitwijking. Dan is het de vraag of die het überhaupt doet of dat die misschien bezet is door iemand met een lege accu (extra tijdsverlies).
Ik vind het persoonlijk vrij asociaal dat iemand voor langere tijd zonder enige vorm van communicatiemogelijkheid (geen telnr achter de voorruit) zijn auto bij een gratis snellader laat staan. Zo heb ik de auto verlaten met een visitekaartje achter het voorraam en met de gedachte dat iemand de lading zou kunnen onderbeken.
Want ik kan niet weten of en hoe ver iemand nog moet rijden of dat het iemand is die er toevallig woont en gewoon die paal als laadpaal gebruikt.
Tevens was ik bijna van plan weer te vertrekken en als diegene niet gearriveerd was had ik zijn laadsessie gewoon weer gestart.
Ik vind het persoonlijk vrij asociaal dat iemand voor langere tijd zonder enige vorm van communicatiemogelijkheid (geen telnr achter de voorruit) zijn auto bij een gratis snellader laat staan. Zo heb ik de auto verlaten met een visitekaartje achter het voorraam en met de gedachte dat iemand de lading zou kunnen onderbeken.
Want ik kan niet weten of en hoe ver iemand nog moet rijden of dat het iemand is die er toevallig woont en gewoon die paal als laadpaal gebruikt.
Tevens was ik bijna van plan weer te vertrekken en als diegene niet gearriveerd was had ik zijn laadsessie gewoon weer gestart.
[ Voor 7% gewijzigd door Lieuwe15 op 15-07-2019 15:25 ]
De meeste snelladers kun je inmiddels ook al niet meer stoppen zonder autorisatie, alsmede kun je bij de meeste auto's de stekker niet afkoppelen als de auto op slot zit.
Dan is het probleem ook opgelost en is er geen discussie meer
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 15-07-2019 15:30 ]
In dit geval was het CSS (e-golf) en Chademo (leaf) en een gratis lader zonder autorisatie, dus dan kun je bij die abb palen meestal doen wat je wil.
Die maatregel begijp ik niet. Dan zou een timer eerder helpen. Als je uitgaat van misbruik gaat een afgeknepen vermogen eerder het misbruik verhogen. Dan blijft men er nog langer staan dan nodig is (om te winkelen).bruneelm schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:11:
Sommige BE Lidl laders zijn ondertussen afgeknepen op 20kW juist omdat er misbruik is.
Op bedoel je afgeknepen op 20 kWh laden?
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2019 15:34 ]
Van https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto:
Daar mag je mensen best op wijzen imho.Alleen onderweg
Snelladen is bedoeld om onderweg een accu in korte tijd bij te laden, zodat lange afstanden afgelegd kunnen worden. Snelladers staan dan ook vooral bij tankstations en locaties aan een snelweg of andere hoofdwegen. Tegenwoordig kunnen bijna alle EV's snelladen. Bij iedere model in de EVDB staat aangegeven of, en hoe snel, snelladen mogelijk is.
Verschillen met 'normaal' opladen
Ten opzichte van normaal / bestemmings-laden en snelladen zijn er nogal wat verschillen:
Opladen meestal tot 80% ipv opladen tot 100%
Kabel zit aan de laadpaal ipv eigen kabel
Accu wordt rechtstreeks geladen ipv boordlader in auto
Laden met gelijkstroom ipv wisselstroom
Laden tot wel 350 kW ipv maximaal 22 kW
Uitzondering is snelladen via type 2 (Mennekes): het snelladen via een type 2 stekker gaat gewoon met wisselstroom en daardoor is de lader in de auto nodig. De lader in de auto zet in dat geval de wisselstroom om in gelijkstroom. Bij alle andere snelladers wordt de accu rechtstreeks met gelijkstroom geladen en wordt de lader in de auto dus niet gebruikt.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Helemaal eens dat je ze er op mag wijzen. Zeker ook omdat het vaak in hun eigen voordeel is. Ik durf te stellen dat de meerderheid van de EV rijders hier echter geen weet van heeft.
Dit is juist het omgekeerde: de BE Lidl snelladers waren allemaal 20kW omdat de normale aansluitwaarden in België niet standaard de volle snelheid aankunnen, en ze zijn langzaamaan allemaal op 50kW overgegaan met behulp van een loadbalancer. De paar laders die nog op 20kW staan zijn een overblijfsel van eerder.bruneelm schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:11:
Een deel van de snelladers kan alleen op maximale snelheid laden als de zon schijnt, de rest van de tijd worden ze naar ~35kW geknepen (of soms nog wat minder).
Bij een Lidl lader toch geen enkel probleem. Gewoon op digitaal scherm van laadpaal op "stop" drukken: het laden stopt en de (vaste) kabel wordt ontkoppeld. Iedere voorbijganger (of ongeduldige volgende klant) zou dat in principe kunnen._eLMo_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:30:
De meeste snelladers kun je inmiddels ook al niet meer stoppen zonder autorisatie, alsmede kun je bij de meeste auto's de stekker niet afkoppelen als de auto op slot zit.
Uit betrouwbare bron vernomen dat Shell Recharge (De Allego snelladers bij Shell) m.i.v. 1-8 de tarieven aanpast, CPO tarief wordt €0,35 / kWh.
Heb er een klein blogpostje over getypt.
Heb er een klein blogpostje over getypt.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dat betwijfel ik. Die snelheid komt me bekend voor.bruneelm schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:11:
Er zijn een aantal LIDL's en Aldi's maar bijv ook BMW garages (ook in Duitsland) die hun triplecharger op een 3x35 hoofdaansluiting hebben gezet ipv 3x80. Daar is Chademo, CCS én AC43 gelimiteerd tot ongeveer 20kW, ik heb dit al een paar keer in de praktijk meegemaakt. Op Chargemap wordt er ook goed voor gewaarschuwd omdat je vaak aan de lader niet kunt zien dat alle aansluitingen maar maximaal 20kW leveren.
/edit: Spuit 11, precies wat @mux zegt dus eigenlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 15-07-2019 20:18 ]
Een firmware update en dat kan niet meer natuurlijk. Vergelijkbare ABB laders hebben dit nu al.IvoB2 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:40:
[...]
Bij een Lidl lader toch geen enkel probleem. Gewoon op digitaal scherm van laadpaal op "stop" drukken: het laden stopt en de (vaste) kabel wordt ontkoppeld. Iedere voorbijganger (of ongeduldige volgende klant) zou dat in principe kunnen.
in mijn stekker hybride staat dit in de handleiding:

Op mijn 'thuislaadsnoer' staat 16A
waarom zou ik voor gereduceerd of laag willen gaan
idem aan de laadpaal.
Als ik voor gereduceerd kies, dan duurt opladen 45 min langer.
Bij laag ruim 2 uur.

idem aan de laadpaal.
Bij laag ruim 2 uur.
Laadstroom bij een granny charger:paQ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:37:
in mijn stekker hybride staat dit in de handleiding:
[Afbeelding]
idem aan de laadpaal.
Bij laag ruim 2 uur.
Hier gebruik je het huis tuin en keuken stopcontact met uw schuko stekker, beide zijn eigenlijk niet gemaakt om langdurig 16A te voeren.
Meteen na gebruik van de friteuse moet je de stekkerpinnen eens proberen vast te nemen, oppassen dat je je vingers niet verbrand.
De weerstand overgang is groot met veel warmte tot gevolg, en mogelijks wegsmelten of brand.
Bij een laadpaal met kabel heb je dat al veel minder, eentje waar je je eigen kabel dient in te pluggen terug meer, afhankelijk van de kwaliteit en de zorg van je eigen kabel.
Met uw granny kan je onder kast de stekker verwijderen waardoor de pennen 'slijten' en de weerstand nog groter maakt op type 2 zijn de kabels altijd lastloos verwijderbaar door het concept met stuursignalen
kortom: bij de granny charger op gereduceerd zetten, en aan de laadpaal op max?
Laadpaal staat op max bij mijpaQ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:02:
kortom: bij de granny charger op gereduceerd zetten, en aan de laadpaal op max?
Granny thuis ook, schuko komt niet warm
Elders op schuko reduceer ik, zeker op min indien ik snachts laad
Je hebt gewacht tot 87%, dat vind ik netjes. Je hebt de eigenaar proberen te traceren en waarschijnlijk lag er ook geen briefje met een telefoonnummer op zijn dashboard. Wat mij betreft is het een risico van de Duitser door bij een gratis snellader te gaan staan zonder vergrendeling.Lieuwe15 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:04:
Alsof hij er meer recht op heeft dan jij omdat hij toevallig eerder was. Zeker boven de 80% bij een gratis snellader verlies je imho al snel recht van spreken.
Verlies van het recht van spreken😠
Hangt af vanuit welk standpunt dat je het bekijkt.
Als ik stop om gratis te tanken en inkopen doe voor 100-150€ (1u-1u30?) dan zal dat langer duren dan wie enkel een brood gaat kopen met wat er bij (10€ - 10min?).
En in doe mijn grote inkopen daar omdat ik nog een rit heb van 350km.
Vanuit het oogpunt Lidl en van mij heb ik dan niet meer recht van spreken? Of is het iedereen evenveel recht ongeacht de aankoopsom?
Lees wel, ik heb geen rechten als ik niet meer aan het kopen ben. En SOC laden aan lager dan 30kW aan een 50kW lader vindt ik ook ongepast indien er wachtenden zijn.
Als ik stop om gratis te tanken en inkopen doe voor 100-150€ (1u-1u30?) dan zal dat langer duren dan wie enkel een brood gaat kopen met wat er bij (10€ - 10min?).
Vanuit het oogpunt Lidl en van mij heb ik dan niet meer recht van spreken? Of is het iedereen evenveel recht ongeacht de aankoopsom?
Lees wel, ik heb geen rechten als ik niet meer aan het kopen ben. En SOC laden aan lager dan 30kW aan een 50kW lader vindt ik ook ongepast indien er wachtenden zijn.
Puzzeltje in Frankrijk:
ons overnachtingsadres heeft een (zie ik nu) defecte snellader en een 22 kW normale lader van SDE03. Ik wilde hier redelijk leeg aankomen en gedurende de nacht laden tot 100% zodat we de volgende dag weer vol kunnen vertrekken.
Op deze lader kunnen vier passen:
Chargenow Flex en Active
Chargemap
Nextcharge
Ik heb een Chargemap pas en een Newmotion pas. Newmotion zou in het verband van Nextcharge zitten.
Chargemap geeft aan €0,10 per minuut te rekenen. Met de e-Niro zou ca 58 kWh laden met 7,1 kW ongeveer 8 uur duren. Dit is 480 minuten, oftwel €48,- of €0,83 per kWh. Niet heel goedkoop.
Newmotion zegt op de App dat het laden gratis is.
Dat zal vast niet de werkelijkheid zijn.
Waar doe ik het beste aan?
ons overnachtingsadres heeft een (zie ik nu) defecte snellader en een 22 kW normale lader van SDE03. Ik wilde hier redelijk leeg aankomen en gedurende de nacht laden tot 100% zodat we de volgende dag weer vol kunnen vertrekken.
Op deze lader kunnen vier passen:
Chargenow Flex en Active
Chargemap
Nextcharge
Ik heb een Chargemap pas en een Newmotion pas. Newmotion zou in het verband van Nextcharge zitten.
Chargemap geeft aan €0,10 per minuut te rekenen. Met de e-Niro zou ca 58 kWh laden met 7,1 kW ongeveer 8 uur duren. Dit is 480 minuten, oftwel €48,- of €0,83 per kWh. Niet heel goedkoop.
Newmotion zegt op de App dat het laden gratis is.
Dat zal vast niet de werkelijkheid zijn.
Waar doe ik het beste aan?
Je weet niet waarom die persoon zijn wagen daar "zo lang" wil laden. Allereerst wil ik zeggen dat de situatie waarbij een EV de paal "hogged" verre van ideaal is maar zowel de eGolf en jij zijn asociaal voor mij en de enige die dat kan oplossen is de EVSE-houder door er een reglement of "max 30 min charging" bij te hangen of de laadpaal zo in te regelen dat hij voor X aantal periodes zoveel Amps moet binnenduwen om te detecteren dat de batterij in zijn optimaal bereik snel zit vol te laden.Lieuwe15 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:04:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, omdat een lader gratis is mag die uitgetrokken worden? Sorry, maar naar mijn mening heeft niemand voor een ander te bepalen wanneer hij moet uittrekken en dit dan zelf ook nog doen, behalve wanneer de auto op 100% zit.Hachy schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:42:
[...]
Je hebt gewacht tot 87%, dat vind ik netjes. Je hebt de eigenaar proberen te traceren en waarschijnlijk lag er ook geen briefje met een telefoonnummer op zijn dashboard. Wat mij betreft is het een risico van de Duitser door bij een gratis snellader te gaan staan zonder vergrendeling.
Alsof hij er meer recht op heeft dan jij omdat hij toevallig eerder was.

Opnieuw, dat heeft iemand anders niet te bepalen. Ja het is niet wijs van de Duitser om zo te laden want iedereen met een EV hoort stilletjes aan te weten dat het efficienter is om je wagen continue tussen de 20 en 80% SOC te laten balanceren maar als die Duitser toevallig een eind in een woud moet rijden waar hij weinig laadmogelijkheden heeft en nu een langere stop heeft ingeplanned om vol te laden dan mag hij dat.Zeker boven de 80% bij een gratis snellader verlies je imho al snel recht van spreken.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 16-07-2019 16:31 ]
Daarom is het zaak om laadpaal etiquette zodat het meer helder wordt. Die 10% zal de golf echt niet gaan missen op een rit van 700 km die moet toch zeker nog 2 keer gaan laden. De golf eigenaar had een punt maar tja het was wel erg netjes om 90% af te wachten want tja in een half uur gaat niet veel bijkomen op 3-4 kw per uur.
Maar iets er uit trekken vind het altijd een lastig verhaal. Ik doe het wel als ik niets meer heb en toch verder moet. Ik heb wel vaak bij een vandervalk gehad dat er een outlander stond (elke keer dezelfde) aan de snellader (met langzame lader er naast) daar haal ik hem er uit om de mijn op te laden. Maar als er een alternatief is zou ik dat doen.
De duitser zat fout naar mijn idee dat hij de auto niet verplaatst heeft rond de 90%. Maar om het er zomaar uit te rekken is ook weer zo wat. Maar goed bij 90% zou ik er weinig moeite mee hebben.
Zolang er vaak maar 1 paal is moet je soms wat dus tja nood breekt wet.
Maar iets er uit trekken vind het altijd een lastig verhaal. Ik doe het wel als ik niets meer heb en toch verder moet. Ik heb wel vaak bij een vandervalk gehad dat er een outlander stond (elke keer dezelfde) aan de snellader (met langzame lader er naast) daar haal ik hem er uit om de mijn op te laden. Maar als er een alternatief is zou ik dat doen.
De duitser zat fout naar mijn idee dat hij de auto niet verplaatst heeft rond de 90%. Maar om het er zomaar uit te rekken is ook weer zo wat. Maar goed bij 90% zou ik er weinig moeite mee hebben.
Zolang er vaak maar 1 paal is moet je soms wat dus tja nood breekt wet.
Recht van boos worden had ik beter kunnen zeggen. Volgens mij bedoelen we hetzelfde. De Duitser kon niet weten dat er nog een wachtende kwam, maar @Lieuwe15 kon op zijn beurt ook niet weten dat hij een lange etappe moest rijden. Gebruik van visitekaartjes en telefoonnummers op het dashboard is in deze situatie de beste oplossing.bruneelm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:11:
Verlies van het recht van spreken😠
Correct, dat weet je niet. de Duitser die kwam laden deed in elk geval geen moeite om andere laders actief contact met hem te kunnen laten opnemen. Zo moeilijk is het niet om je telefoonnummer op een briefje te schrijven. Daarnaast staan bij erg veel snelladers bordjes van max. 30 min, ik geloof niet dat de eGolf niet op de hoogte was van het feit dat het op z'n zachtst gezegd niet netjes is om hier erg lang te staan.HyperBart schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:26:
[...]
Je weet niet waarom die persoon zijn wagen daar "zo lang" wil laden. Allereerst wil ik zeggen dat de situatie waarbij een EV de paal "hogged" verre van ideaal is maar zowel de eGolf en jij zijn asociaal voor mij en de enige die dat kan oplossen is de EVSE-houder door er een reglement of "max 30 min charging" bij te hangen of de laadpaal zo in te regelen dat hij voor X aantal periodes zoveel Amps moet binnenduwen om te detecteren dat de batterij in zijn optimaal bereik snel zit vol te laden.
[...]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg de Duitser loopt het risico op dat de laadsessie gestopt wordt door een ander doordat hij zelf ervoor kiest naar een gratis laadpunt te gaan. Ik ben ook wel eens bedankt dat ik een laadsessie van een ander stopte bij 90%, bij de Auchan in Frankrijk bijvoorbeeld (gratis) zodat ik daar kon laden.Daar ben ik het absoluut niet mee eens, omdat een lader gratis is mag die uitgetrokken worden? Sorry, maar naar mijn mening heeft niemand voor een ander te bepalen wanneer hij moet uittrekken en dit dan zelf ook nog doen, behalve wanneer de auto op 100% zit.
Je trekt de vergelijking inderdaad in het extreme. 80-100% duurt net zo lang als 20-80%. Ik vind niet dat je de volgende persoon die op een snellading wacht deze laatste 20% dan ook maar moet laten wachten. Het is anders als er verder toch niemand is. Of als er een 2e snellader naast staat. Maar deze Duitser kwam pas een half uur ná de 87% terug bij de auto.Alsof er voor de nakomer meer recht is om 'm dan uit te trekken. Ik trek de vergelijking nu wat in het extreme, maar vind jij dat als een pomp-houder aan iedereen gratis diesel uitdeelt uit zijn magische diesel-put en er een file staat dat jij je voorgangers hun diesel-pistool uit de wagen mag trekken zodat de file wat sneller vooruit gaat en jij daarna kan tanken?
[...]
Natuurlijk mag hij dat. Maar hij loopt wel een risico door het bij een gratis snellader te doen waarbij iedereen de laadsessie af kan breken. Als hij zonodig die laatste 20% nodig had, had hij beter naar een snellader kunnen gaan met een paslezer.Opnieuw, dat heeft iemand anders niet te bepalen. Ja het is niet wijs van de Duitser om zo te laden want iedereen met een EV hoort stilletjes aan te weten dat het efficienter is om je wagen continue tussen de 20 en 80% SOC te laten balanceren maar als die Duitser toevallig een eind in een woud moet rijden waar hij weinig laadmogelijkheden heeft en nu een langere stop heeft ingeplanned om vol te laden dan mag hij dat.
We zullen het wel niet met elkaar eens worden maar over het afbreken bij 100% zijn we het in elk geval wel eens, hopelijk zie jij ook in dat die Duitser onnodig risico neemt en vervolgens zelfs boos wordt over een etiquette die hij zelf ook niet zo netjes naleeft.
Ik stond laatst bij een Sodetrel / Corri-Door snellader in Zuid Frankrijk, de enige in de wijde omgeving. (+/- 150km cirkel) Een franse kerel had een Kona aangesloten en toen ik aankwam hing hij al 49 minuten aan de lader. (30kWh) Pas ruim 40 minuten dáárna (totale laadtijd dus meer dan anderhalf uur) kwam hij doodleuk aanlopen, vlak nadat de lader een CCS-autostop initieerde omdat hij nokkievol zat. (38,5 kWh) Ik heb daarop gewacht, omdat ik steeds dacht dat'ie wel redelijk snel terug zou komen. Maar eigenlijk is het flink asociaal. Hij verontschuldigde zich nog wel, had dus wel duidelijk in de gaten dat'ie toch wat eerder z'n Kona had moeten weghalen.
En daarom zit ik meer op een lijn van @Lieuwe15. Hij had wellicht ná zijn lading de eGolf weer aan kunnen sluiten omdat het anders nóg 2 uur duurde voordat de Duitser terugkwam. Het zelf opzoeken van een andere snellader is opzich ook een nette oplossing maar kan dus om bovengenoemde redenen lang niet altijd.

[ Voor 25% gewijzigd door Hachy op 16-07-2019 17:27 ]
Tja, zo heeft iedereen zijn eigen mening. EV-laders zijn een relatief nog vrij nieuw fenomeen. Het wordt tijd dat er een duidelijke algemene laadpaaletiquette komt, maar die kan niet door één partij (en zéker niet door een rechter) afgedwongen worden. Die zal wel door algemene consensus ontstaan in de loop van de tijd verwacht ik.
<John O`Mill>
Dus als iemand meeloopt in een betoging, en een steen tegen zijn hoofd krijg van een amokmaker, dan is dat zijn eigen schuld. Want als je meeloopt in een betoging loop je het risico om een steen tegen je hoofd te krijgen.Hachy schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:03:
[...]
Natuurlijk mag hij dat. Maar hij loopt wel een risico door het bij een gratis snellader te doen waarbij iedereen de laadsessie af kan breken. Als hij zonodig die laatste 20% nodig had, had hij beter naar een snellader kunnen gaan met een paslezer.
Je probeert iets recht te praten wat krom is.
De volgende vind ik wel geldig:
Iemand die naar een gratis laadpaal rijdt met maar 11% resterend in de batterij neemt een risico dat die laadpaal niet vrij is, en dat hij moet wachten. Als hij zo dringend moest bijladen, had hij beter naar een snellader kunnen gaan met een paslezer.
Nee hoor, als jij of ik naar een gratis snellader rijden, dan lopen we gewoon simpelweg het risico van een afgebroken laadsessie OMDAT die laders nou eenmaal zijn af te breken door een ander. (en hier nog geen algemene consensus over is zoals @Hippe Lip terecht aanstipt). Dan heb ik het dus over het afbreken van een laadsessie van boven de 80% even voor de duidelijkheid. Daaronder zou ik dát net als jij ook asociaal vinden.
@Lieuwe15 hééft ook gewacht. Zelfs een kwartier na de 75% van de Duitser.
Het gaat trouwens niet over schuld maar over een risico dat je wel of niet neemt.
Je voorbeeld gaat niet op.
@Lieuwe15 hééft ook gewacht. Zelfs een kwartier na de 75% van de Duitser.
Het gaat trouwens niet over schuld maar over een risico dat je wel of niet neemt.
Je voorbeeld gaat niet op.
[ Voor 28% gewijzigd door Hachy op 16-07-2019 17:39 ]
Here we go... eens zien hoe netjes we allemaal zijn 
Poll: Gratis snellaadsessies van de persoon voor je?
• Wachten tot 100% lading
• Afbreken bij 90% mag
• Afbreken bij 80% mag
• Ik rij wel door
• Anders...

Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Gratis snellaadsessies van de persoon voor je?
• Wachten tot 100% lading
• Afbreken bij 90% mag
• Afbreken bij 80% mag
• Ik rij wel door
• Anders...
Ook een poll maken? Klik hier
90% of dicht bij 90% vind ik, bij een gratis paal, echt wel de max. En met hoeveel je aankomt of waar je heengaat kan me nog minder schelen, snellaadinfrastructuur is niet overal aanwezig, batterijen en BMS zijn helemaal niet gemaakt om tot 90 of hoger te snelladen, ongeacht of het gratis is.
Als je zoveel kilometers moet afleggen kan je beter nog een keer ergens stoppen.
Als je zoveel kilometers moet afleggen kan je beter nog een keer ergens stoppen.
Veel van de gratis laders zijn maar beschikbaar tijdens winkeltijd, immers de bedoeling is de verkoop te stimuleren.nannoe schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:37:
90% of dicht bij 90% vind ik, bij een gratis paal, echt wel de max. En met hoeveel je aankomt of waar je heengaat kan me nog minder schelen, snellaadinfrastructuur is niet overal aanwezig, batterijen en BMS zijn helemaal niet gemaakt om tot 90 of hoger te snelladen, ongeacht of het gratis is.
Stel nu dat ik met 85% SOC of zelfs 90% aankom, lader aansluit en ga winkelen tot sluitingstijd, not done?
Ook niet als ik die inkopen deed om me 205km te verplaatsen voor mijn opdracht die de volgende dag start om 6u en op die locatie overnacht (vandaar de inkopen).
De terugtocht van 215km verloopt buiten de openingsuren van de gratis laders* maar is perfect te doen. Huis-locatie en terug is 2*215km en werd al 2 keer gedaan van thuis uit met initiële lading van 95%SOC.
*Zelf gebruik ik de gratis kader enkel tijdens een niet extra trage aankoop sessie in de winkel.
Ik denk dat je er beter een bord bij plaats zoals Allego bij Van der Valk "alleen voor opladen van elektrische voertuigen met max. 30 minuten " dan weet je waar je aan toe bent en je kan er iemand ook over aanspreken.
Ik heb dat al een paar keer meegemaakt dat er gemeentelijk vervoer daar staan en tot de nok vol willen laden en andere dan maar moeten wachten. Ik vraag dan staat uw er al een tijd ? Antwoord hij of zij nou minuut of 10 . Dat zeg ik gelijk oke over 20 minuten is je half uur om he. En wijs naar het bord.
Ik heb dat al een paar keer meegemaakt dat er gemeentelijk vervoer daar staan en tot de nok vol willen laden en andere dan maar moeten wachten. Ik vraag dan staat uw er al een tijd ? Antwoord hij of zij nou minuut of 10 . Dat zeg ik gelijk oke over 20 minuten is je half uur om he. En wijs naar het bord.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Trouwens, mocht je iemand ompluggen dan kun eventueel ook nog de Mennekes in de +90%-er doen, die werkt bij de meeste laders ook als de DC bezet is en boven de 90% laadt je er amper tot niet langzamer mee op.
Mijn auto laad tot 97% op DC sneller dan op AC 32A. De auto kan daar prima mee om gaan.nannoe schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:37:

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 16-07-2019 20:39 ]
Ik ga begin augustus naar Lyon en ik kan kiezen tussen mijn e-Niro of gewoon met de benzinebak. Ik twijfel enorm omdat het aantal palen in Frankrijk onderweg beperkt is, vaak maar een CSS laadpunt en Fransen kennende vaak kapot denk ik zo. Eigenlijk heb ik nu al stress ;-). Wie heeft ervaring met deze rit? Wie heeft er tips? Of toch maar even met benzine en wachten tot al die Ionitys open zijn in Frankrijk...
e-Niro? 64kWh toch? Gewoon gaan man. Tussen Fastned Eijsden (bij Maastricht) en Lyon zitten 25 CCS snelladers en je hebt er maar eentje nodig om die 700km te kunnen overbruggen.
Dat is op zich toch wel logisch? Dat was waarschijnlijk het tijdstip dat zijn auto 100% zou zijn als de stekker er niet uit was getrokkenHachy schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:03:
Maar deze Duitser kwam pas een half uur ná de 87% terug bij de auto.

Is het iets specifieks van CCS dat die auto's gewoon door blijven laden? De Soul EV van mij stopt uit zichzelf op 83%. Je kan dan nog een keer starten maar op 93% houdt hij er weer mee op en daarna kan je niet eens "snel laden" zels al zou je dat willen (omdat er geen gewone laadpaal is bijvoorbeeld). De nieuwere uitvoering doet dat trouwens niet, die gaat in 1 keer door tot 93% en dan slaat hij ook af. Hoe dat straks bij de 64 kWh is weet ik niet, die zijn er ook nog niet voor zover ik weet.
Dat de mijne niet gelijk tot 93% laadt is soms wel onpraktisch want als je dat nodig hebt moet je weer terug naar je auto. Over die 10% doet hij trouwens inderdaad rustig net zo lang als het laden tot 80%.
Of ligt dit gewoon meer aan hoe ze dit hebben geprogrammeerd en is er eigenlijk geen gouden regel die voor alle auto's geldt? Volgens mij werkt het bij gewone laadpalen ook niet met iedere auto hetzelfde. Ik heb wel eens een GTE de laadpaal de heel nacht "blauw" zien houden terwijl die echt niet zo lang kan laden. Bij mijn auto wordt de laadpaal weer groen (of uit) als hij vol zit.
Bij Fastned kan je de sessies ook met het scherm afbreken. In ieder geval wel als je met een pasje het laden bent gestart. Met een app deed ik altijd het laden stoppen met de app en stapte ik pas uit als de kabel was vrijgegeven.Natuurlijk mag hij dat. Maar hij loopt wel een risico door het bij een gratis snellader te doen waarbij iedereen de laadsessie af kan breken. Als hij zonodig die laatste 20% nodig had, had hij beter naar een snellader kunnen gaan met een paslezer.
Ik heb nog nooit bewust iemands sessie onderbroken (al heb ik daar wel eens over gefantaseerd bij een auto die de paal bezet aan het houden was maar zelf niet aan het laden). Ik heb al wel een aantal keer een ChaDeMo stekker uit een Outlander gehaald (bij een Van der Valk) en laatst zelfs bij een Leaf en in mijn eigen auto gehangen. De eigenaren van de Outlanders heb ik nooit gezien. Zelfs niet die keer dat wij 25 minuten hadden geladen (bij die Van der Valk mag je officieel maar 30 minuten laden).
De Leaf stond niet (meer) te laden bij Fastned De Knoest en daar hebben ze maar 1 ChaDeMo lader. De bestuurder van de Leaf kwam op een gegeven moment wel aanlopen. Natuurlijk precies toen ik na 10 minuten laden zelf net weg wilde gaan.
De bestuurder was met haar kinderen wat gaan eten in het restaurant aan de andere kant van de snelweg. Maar ze wist zelf eigenlijk ook niet precies hoe het werkte dus ik heb maar niet verder gevraagd of ze nu wel of niet vol was etc.
@Hachy
Wellicht als je op secundaire wegen gaat rijden dat je met de e-Niro met 1x laden 700 km kunt afleggen. Maar trek er dan maar een zeer volle dag voor uit.
Op de snelweg gaat je dat echt niet lukken. Met 700 km moet je met tenminste 2x opladen rekenen.
Ik heb inmiddels bijna 22k km gereden met mijn e-Niro en een realistische inschatting is dat je 375 km op de snelweg (110-130 km) met een volle accu kunt halen. Dus als je begint met een volle accu kun je de eerste rit 90% van 375 halen = 337,5 km. Met 1x laden, red je het dan niet. Met heuvel of berg op, wind tegen of zwaar beladen, wordt het bereik (fors) minder. Ik zit op dit moment in Berlijn: terug naar huis is ook 700 km. Ik heb fietsdrager en twee e-bikes bij me: ik reken erop dat ik tenminste 2x moet laden. Is het te doen? Ja zeker, maar een beetje goede planning helpt enorm.
Wellicht als je op secundaire wegen gaat rijden dat je met de e-Niro met 1x laden 700 km kunt afleggen. Maar trek er dan maar een zeer volle dag voor uit.
Op de snelweg gaat je dat echt niet lukken. Met 700 km moet je met tenminste 2x opladen rekenen.
Ik heb inmiddels bijna 22k km gereden met mijn e-Niro en een realistische inschatting is dat je 375 km op de snelweg (110-130 km) met een volle accu kunt halen. Dus als je begint met een volle accu kun je de eerste rit 90% van 375 halen = 337,5 km. Met 1x laden, red je het dan niet. Met heuvel of berg op, wind tegen of zwaar beladen, wordt het bereik (fors) minder. Ik zit op dit moment in Berlijn: terug naar huis is ook 700 km. Ik heb fietsdrager en twee e-bikes bij me: ik reken erop dat ik tenminste 2x moet laden. Is het te doen? Ja zeker, maar een beetje goede planning helpt enorm.
Voila! Inderdaad, helemaal eensch.Hachy schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:03:
[...]
Recht van boos worden had ik beter kunnen zeggen. Volgens mij bedoelen we hetzelfde. De Duitser kon niet weten dat er nog een wachtende kwam, maar @Lieuwe15 kon op zijn beurt ook niet weten dat hij een lange etappe moest rijden. Gebruik van visitekaartjes en telefoonnummers op het dashboard is in deze situatie de beste oplossing.
Ook eens, maar bij mij ligt dat moment dat je zegt "ja ok euh, t'is lang genoeg geweest jong, nu trek ik u uit" pas bij 100%.[...]
Correct, dat weet je niet. de Duitser die kwam laden deed in elk geval geen moeite om andere laders actief contact met hem te kunnen laten opnemen. Zo moeilijk is het niet om je telefoonnummer op een briefje te schrijven. Daarnaast staan bij erg veel snelladers bordjes van max. 30 min, ik geloof niet dat de eGolf niet op de hoogte was van het feit dat het op z'n zachtst gezegd niet netjes is om hier erg lang te staan.
Daar/dat/die ingesteldheid heb ik het dan gewoonweg een beetje moeilijk mee, je geeft hier aan dat laden bij een gratis laadpaal/kabel die niet fysiek locked aan de auto+paal per definitie "allowed to hijack is" voor iemand anders op te laden als de betreffende wagen nog niet volledig opgeladen is, ik vind dat het dan van fatsoen betaamd om gewoon van iemands spullen af te blijven, snap je? En pas op, ik zou ook nijdig zijn als ik met 10% SoC aan kom, 20 min een koffie wil binnengieten, de EV opladen en juuu met de geit en dan blijkt dat er eentje tot het nokkie vol wil gaan.[...]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg de Duitser loopt het risico op dat de laadsessie gestopt wordt door een ander doordat hij zelf ervoor kiest naar een gratis laadpunt te gaan.
Ik vind niet dat hij onnodig risico neemt, want als de kaper op de kust gewoon netjes van die kabel afblijft hoeft dat niet, maar die Duits had wel de fijnzinnigheid moeten hebben om iets van contactgegevens achter te laten, al is het maar als "verzekering" tegen de actie die hij tegenkwam.Ik ben ook wel eens bedankt dat ik een laadsessie van een ander stopte bij 90%, bij de Auchan in Frankrijk bijvoorbeeld (gratis) zodat ik daar kon laden.
[...]
Je trekt de vergelijking inderdaad in het extreme. 80-100% duurt net zo lang als 20-80%. Ik vind niet dat je de volgende persoon die op een snellading wacht deze laatste 20% dan ook maar moet laten wachten. Het is anders als er verder toch niemand is. Of als er een 2e snellader naast staat. Maar deze Duitser kwam pas een half uur ná de 87% terug bij de auto.
[...]
Natuurlijk mag hij dat. Maar hij loopt wel een risico door het bij een gratis snellader te doen waarbij iedereen de laadsessie af kan breken. Als hij zonodig die laatste 20% nodig had, had hij beter naar een snellader kunnen gaan met een paslezer.
We zullen het wel niet met elkaar eens worden maar over het afbreken bij 100% zijn we het in elk geval wel eens, hopelijk zie jij ook in dat die Duitser onnodig risico neemt en vervolgens zelfs boos wordt over een etiquette die hij zelf ook niet zo netjes naleeft.
Opnieuw, we weten niet wat die Duits wou doen qua trip. Maar ik kan me prima voorstellen dat als je een vakantietrip (zoals ik er ook al vaak gedaan heb) soms tegen de numbers in gaat van te laden van 10% tot 60% en gewoon eens een langer stukje door wil rijden of je pauzes beter bij je eigen ritme aan te laten sluiten.
Dit soort dingen is inderdaad niet fijn en het toont perfect aan wat Hachy aangaf: er moet wat etiquette bij EV rijders komen of wat regeltjes op een laadpaal.Ik stond laatst bij een Sodetrel / Corri-Door snellader in Zuid Frankrijk, de enige in de wijde omgeving. (+/- 150km cirkel) Een franse kerel had een Kona aangesloten en toen ik aankwam hing hij al 49 minuten aan de lader. (30kWh) Pas ruim 40 minuten dáárna (totale laadtijd dus meer dan anderhalf uur) kwam hij doodleuk aanlopen, vlak nadat de lader een CCS-autostop initieerde omdat hij nokkievol zat. (38,5 kWh) Ik heb daarop gewacht, omdat ik steeds dacht dat'ie wel redelijk snel terug zou komen. Maar eigenlijk is het flink asociaal. Hij verontschuldigde zich nog wel, had dus wel duidelijk in de gaten dat'ie toch wat eerder z'n Kona had moeten weghalen.
En daarom zit ik meer op een lijn van @Lieuwe15. Hij had wellicht ná zijn lading de eGolf weer aan kunnen sluiten omdat het anders nóg 2 uur duurde voordat de Duitser terugkwam. Het zelf opzoeken van een andere snellader is opzich ook een nette oplossing maar kan dus om bovengenoemde redenen lang niet altijd.
[Afbeelding]
Lijkt me geen problem.beschuit schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:47:
Ik ga begin augustus naar Lyon en ik kan kiezen tussen mijn e-Niro of gewoon met de benzinebak. Ik twijfel enorm omdat het aantal palen in Frankrijk onderweg beperkt is, vaak maar een CSS laadpunt en Fransen kennende vaak kapot denk ik zo. Eigenlijk heb ik nu al stress ;-). Wie heeft ervaring met deze rit? Wie heeft er tips? Of toch maar even met benzine en wachten tot al die Ionitys open zijn in Frankrijk...
In manhay/ardennen laden, die is wel betrouwbaar.
En eventjes in dijon op afzichtelijk industrieterrein laden, vind je vanzelf op chargemap. Tussendoor bij de 2 uur stop kun je ook nog proberen te laden op autoweg.
Je zult kwadratisch minder stress hebben als wij, veel meer bereik en veel minder in frankrijk rijden...
Wij zijn met egolf naar zuid frankrijk gereden, via manhay, haudainville,val du meuse(hotel), dijon, lyon, montelimar ibis en roulette met laadpalen op autoweg.
[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 16-07-2019 23:46 ]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Nou @HyperBart volgens mij is het meeste wel gedebunked, blijft alleen het 'hijack' ding nog over. Precies dat is dus ook het punt waar nog geen algemene consensus over is dus imho ook niet erg om hier van mening te verschillen.
Of het 'allowed' is en bij welk percentage dan, daarover verschilt iedereen kennelijk van mening, zie poll. Maar het risico op hijacking is imho iets waar de Duitser rekening mee moet houden bij het aansluiten op dergelijke lader zolang die maatschappelijke consensus er nog niet is. Tot die tijd loopt hij risico. (nog afgezien wat je ervan vind) Het boos er om worden heeft in elk geval helemaal geen zin aangezien de norm moreel nogal verdeeld is. De 'pleger' van de hijack heeft er slechts voor gezorgd dat de laadsessie maar 87% ipv 100% gehaald heeft. Ik vind dat persoonlijk niet zo'n groot probleem maar gelukkig is dit een vrij land, dus even goede vrienden als we hierover van mening blijven verschillenDaar/dat/die ingesteldheid heb ik het dan gewoonweg een beetje moeilijk mee, je geeft hier aan dat laden bij een gratis laadpaal/kabel die niet fysiek locked aan de auto+paal per definitie "allowed to hijack is" voor iemand anders op te laden als de betreffende wagen nog niet volledig opgeladen is, ik vind dat het dan van fatsoen betaamd om gewoon van iemands spullen af te blijven, snap je? En pas op, ik zou ook nijdig zijn als ik met 10% SoC aan kom, 20 min een koffie wil binnengieten en de EV opladen en terug door.
Ik zit dit echt met verbazing te lezen. Die mensen waren gewoon even wat gaan eten of zo. En jij trekt de stekker eruit bij 87%. Wie geeft jou het recht die laadsessie af te breken? Zij waren er eerst en je hebt van andermans auto af te blijven. Zo simpel. Als je met 11% aan komt rijden doe je iets verkeerd. Dan had je beter naar een FastNed kunnen rijden. Als ze er met 100% nog niet waren, wordt het wat mij betreft een ander verhaal, dan mag je hem ontkoppelen, maar dit slaat echt nergens op. Je dringt toch ook niet voor bij de kassa? Als ik met mijn Leaf ging laden tot 80% kwam ik nog geen 60km ver. Een e-golf komt volgens mij ook niet zo ver op een lading. Misschien red die e-golf het nu niet eens tot de volgende snellader.
Sorry hoor maar op snelladers laden de meeste auto's niet verder dan 92-94% voordat de lader automatisch uitschakeld omdat de laadstroom dan te laag is. Ik ben ook wel eens mensen tegengekomen waarbij een sessie al 2,5 uur liep en dan op 93% staan. Als er dan geen plek meer is en ik kom aan dan gooi ik je er gewoon af zo simpel is dat. Je moet gewoon bij je auto blijven of dat maar accepteren.haaibaa2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:17:
Ik zit dit echt met verbazing te lezen. Die mensen waren gewoon even wat gaan eten of zo. En jij trekt de stekker eruit bij 87%. Wie geeft jou het recht die laadsessie af te breken? Zij waren er eerst en je hebt van andermans auto af te blijven. Zo simpel. Als je met 11% aan komt rijden doe je iets verkeerd. Dan had je beter naar een FastNed kunnen rijden. Als ze er met 100% nog niet waren, wordt het wat mij betreft een ander verhaal, dan mag je hem ontkoppelen, maar dit slaat echt nergens op. Je dringt toch ook niet voor bij de kassa? Als ik met mijn Leaf ging laden tot 80% kwam ik nog geen 60km ver. Een e-golf komt volgens mij ook niet zo ver op een lading. Misschien red die e-golf het nu niet eens tot de volgende snellader.
Als je gaat benzine tanken ga je toch ook geen kwartier te pomp bezet houden als je in de shop om alle gemak een broodje zit te eten. Het is gewoon goed fatsoen om bij je auto te blijven of een briefje achter te laten als je lang weggaat. Zeker als er een maximum laadtijd van 30 minuten staat aangegeven.
Al een paar keer in Frankrijk meegemaakt waar ze maar enkele snelladers hebben dat ik er net iets eerder was dan iemand anders, vaak ook Nederlanders. Dan ga ik ook niet helemaal vol laden maar gewoon precies genoeg zodat ik naar het volgende station kom. Zo hou je het leuk voor iedereen in plaats van dat je mensen onnodig laat wachten. Over het algemeen zijn EV rijders heel sociaal, helpen ze elkaar met de laders en het vinden van goede laadpunten. Daar past een ikke, ikke, en de rest kan stikken mentaliteit, zeker bij de gratis laadpalen, niet bij.
HD4Life @ Full-HD
Daar zeg je t zelf, tot de volgende lader.[b]Davidshadow13 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"Davidshadow13 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:35[/m]. Dan ga ik ook niet helemaal vol laden maar gewoon precies genoeg zodat ik naar het volgende station kom. Zo hou je het leuk voor iedereen in plaats van dat je mensen onnodig laat wachten. Over het algemeen zijn EV rijders heel sociaal, helpen ze elkaar met de laders en het vinden van goede laadpunten. Daar past een ikke, ikke, en de rest kan stikken mentaliteit, zeker bij de gratis laadpalen, niet bij.
Leuk om te horen dat jij perfect de reisroute en planning van, in dit geval, die Duitsers kent.
En om je eigen vergelijking te gebruiken, met je ICE had je graag gewild dat als je 90% getankt had deze achter jou het pistool uit je handen zou rukken en u zeggen dat het al genoeg was en aftoppen uit den boze is omdat hij aan de beurt is.
En nu zijn we ons eigenlijk druk aan t maken voor 1 of 2 gevallen van 'misbruik' of newbees die nog geen ervaring hebben met laden en nog leven met range anxiety terwijl een babbel voor hen misschien lerend kan zijn.
Ik heb nooit bij een snellader gestaan, maar staat erop dat je maar tot een bepaald percentage kan laden? Want ik zou er namelijk wel vanuit gaan dat ik hem tot 100% zou kunnen laden namelijk.Davidshadow13 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:35:
[...]
Sorry hoor maar op snelladers laden de meeste auto's niet verder dan 92-94% voordat de lader automatisch uitschakeld omdat de laadstroom dan te laag is. Ik ben ook wel eens mensen tegengekomen waarbij een sessie al 2,5 uur liep en dan op 93% staan. Als er dan geen plek meer is en ik kom aan dan gooi ik je er gewoon af zo simpel is dat. Je moet gewoon bij je auto blijven of dat maar accepteren.
Als je gaat benzine tanken ga je toch ook geen kwartier te pomp bezet houden als je in de shop om alle gemak een broodje zit te eten. Het is gewoon goed fatsoen om bij je auto te blijven of een briefje achter te laten als je lang weggaat. Zeker als er een maximum laadtijd van 30 minuten staat aangegeven.
Al een paar keer in Frankrijk meegemaakt waar ze maar enkele snelladers hebben dat ik er net iets eerder was dan iemand anders, vaak ook Nederlanders. Dan ga ik ook niet helemaal vol laden maar gewoon precies genoeg zodat ik naar het volgende station kom. Zo hou je het leuk voor iedereen in plaats van dat je mensen onnodig laat wachten. Over het algemeen zijn EV rijders heel sociaal, helpen ze elkaar met de laders en het vinden van goede laadpunten. Daar past een ikke, ikke, en de rest kan stikken mentaliteit, zeker bij de gratis laadpalen, niet bij.
Wat betreft het niet helemaal volladen, je weet nooit waarom diegene wel helemaal moet volladen natuurlijk. Misschien is dit de laatste laadpaal voordat hij via de provinciale wegen nog een heel stuk naar een afgelegen camping moet rijden oid.
Zou het geen idee zijn om een soort van lader-schijfkaart te maken? Je hebt er eentje met tijd, maar als je er nu eentje hebt in percentages, dan zou je kunnen aangeven tot hoever je wil laden en kunnen mensen boven dat punt eventueel jouw auto afkoppelen. Ik zie een gat in de markt!
Wie een pas aangevraagd heeft bij Telekom kreeg er een lader-schijfkaart, waar je je gsmnr kon op vermelden. Andere kant was een blauwe zone parkeerschijf
Je ziet inderdaad nu dat veel EV-rijders van het laatste uur nogal ontwetend zijn. Je hebt nog steeds enthousiastelingen zoals op dit forum die trends/laadpassen en netwerken volgen. Je hebt ook de generatie I-Pace bijtellingrijders die klakkeloos ervan uit gingen 500 km per lading te halen, s' nachts thuis 100% vol konden laden en denken dat hun tankpas bij iedere lader in Europa gewoon werkt, want dat was met de diesel immers ook zo.kepler schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:58:
[...]
Ik heb nooit bij een snellader gestaan, maar staat erop dat je maar tot een bepaald percentage kan laden? Want ik zou er namelijk wel vanuit gaan dat ik hem tot 100% zou kunnen laden namelijk.
Vaak genoeg kom ik EV-rijders tegen bij snelladers en maak in een leuk praatje en leg ik het één en ander uit. Bijvoorbeeld bij Jutphaas waar ik een lead tegenkwam die de 175 kW ChaDeMo lader bezet hielt. Uitgelegd dat zijn auto toch niet sneller laad van 50 kW en dat indien beschikbaar hij beter de triple charger kan gebruiken en zo de HPC's vrij kan laten voor de auto's die wel sneller kunnen laden. Of bij een bejaard stel met een Leaf aangegeven dat ze met een Maingau pas toch heel veel geld konden besparen
Maar je komt helaas ook veel eigenwijze (Nederlanders) tegen die alles beter weten, niks willen aannemen en vooral sociaal contact willen vermijden. Die krijgen van mij ook geen respect terug en ik zal die mensen er ook echt afgooien als die al 1,5 uur staan te laden en de laadstroom tot miniem is gezakt. Dan wil ik ze zelfs nog wel tippen voor de volgende lader op hun route.
Zo kwam ik in frankrijk een keer een Nederlandse Leaf tegen welke ChaDeMo aankoppelde op de snellader waar ik de CCS gebruikte. Ik zij nog tegen hem, je kunt niet twee keer DC tegelijk gebruiken dus je moet wachten tot ik weg kan, over 10 minuten en dan kan jij jouw sessie activeren. Maar nee hij plugde in en ging weg. 10 minuten later beëindig ik mijn sessie en hij kan niet laden omdat hij dacht dat het automagisch wel zou beginnen. Tja dan probeer je die mensen zo goed mogelijk te helpen, maar sommige willen gewoon niet geholpen worden.
HD4Life @ Full-HD
Verwijderd
Hoi David,Davidshadow13 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:48:
[...]
Allego heeft inderdaad wel een handje van om niet adequaat op storingen te reageren. Bijna alle snelladers in storing in NL zijn ook van Allego zie ook:http://www.ledsdoitnow.nl/snelladers-in-aanbouw.html.
Die HPC's zijn al sinds mei uitgeschakeld. Tegenwoordig check ik in ieder geval iedere Allego lader op Chargemap om te kijken of er problemen mee zijn. Gelukkig is de dekking van FastNed zo goed dat je ze bijna niet nodig hebt.
Het is alleen jammer dat Allego op een aantal strategische plaatsen wel de concessie gewonnen heeft maar nog geen laders heeft geplaatst en hierdoor kan FastNed ook niet op deze plekken gaan zitten.
Vervelend dat je onze service zo ervaren hebt. Onze HPC-laadstations bieden momenteel niet het verwachte energieniveau vanwege technische defecten. In de afgelopen weken hebben we dit onderzocht en deze technische problemen kunnen alleen worden opgelost door de experts van de fabrikant Efacec zelf. Het goede nieuws is dat de monteurs al onderweg zijn en dat ze per locatie de laadstations zullen repareren. Dit zal nog enige tijd duren, dus alvast bedankt voor je geduld. Je kunt ook via de Smoov app de actuele status van alle laadpalen checken.
Mocht je verder nog vragen hebben, laat het ons gerust weten.
Groetjes, ^MV
Zo te lezen heeft mijn post een hele discussie teweeg gebracht over laadpaal etiquette..
Was het netjes om de ander zijn laadsessie te stoppen? Nee, niet echt.
Was het netjes van de duitser om zijn auto zo lang alleen te laten staan? Ook niet.
Had ik range anxiety? Ja.
Heb ik daar nu nog last van? Nee
Zal ik in het vervolg anders handelen? Misschien wel.
Het betrof deze lader:
https://goo.gl/maps/26EEZ84epixq23tK6
Ik was onderweg naar Denemarken waarbij er niet veel laadstations meer volgde. Terugkijken had ik nog wel naar een volgende gekund, maar ik was al een defecte paal tegen gekomen en was al blij dat ik een werkende paal gevonden had.
De duitser had net zo goed een auto kunnen zijn van het autobedrijf, die was op dat moment dicht. Dit zie je ook heel vaak bij de gratis snellader van century groningen. Staan vaak 2 e-golf's te laden en vaak ook al helemaal vol. Gelukkig heb ik daar dan weinig last van, daar de chademo net lang genoeg is om tot op de straat te komen.
Gelukkig zijn er verschillende meningen over het stoppen van andermans laadsessie, anders was het ook zo saai geweest.
Laat ik het wel duidelijk maken, ik zal nooit iemand z'n laadsessie stoppen waarbij de accu <85% is. Daarboven wellicht wel, afhankelijk van de situatie en auto.
Als ik van een lading afhankelijk zou zijn, zou ik bij de auto blijven of iig zoveel mogelijk.
Was het netjes om de ander zijn laadsessie te stoppen? Nee, niet echt.
Was het netjes van de duitser om zijn auto zo lang alleen te laten staan? Ook niet.
Had ik range anxiety? Ja.
Heb ik daar nu nog last van? Nee
Zal ik in het vervolg anders handelen? Misschien wel.
Het betrof deze lader:
https://goo.gl/maps/26EEZ84epixq23tK6
Ik was onderweg naar Denemarken waarbij er niet veel laadstations meer volgde. Terugkijken had ik nog wel naar een volgende gekund, maar ik was al een defecte paal tegen gekomen en was al blij dat ik een werkende paal gevonden had.
De duitser had net zo goed een auto kunnen zijn van het autobedrijf, die was op dat moment dicht. Dit zie je ook heel vaak bij de gratis snellader van century groningen. Staan vaak 2 e-golf's te laden en vaak ook al helemaal vol. Gelukkig heb ik daar dan weinig last van, daar de chademo net lang genoeg is om tot op de straat te komen.
Gelukkig zijn er verschillende meningen over het stoppen van andermans laadsessie, anders was het ook zo saai geweest.
Laat ik het wel duidelijk maken, ik zal nooit iemand z'n laadsessie stoppen waarbij de accu <85% is. Daarboven wellicht wel, afhankelijk van de situatie en auto.
Als ik van een lading afhankelijk zou zijn, zou ik bij de auto blijven of iig zoveel mogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Lieuwe15 op 17-07-2019 10:36 ]
Helemaal mee eens, maar uiteindelijk zullen er steeds meer 'normale en onwetende' gebruikers komen. En gezien alle dingen die nu al fout gaan zit er blijkbaar een ontwerpfout in het systeem en zou dat aangepast moeten worden. Ik heb geen directe oplossing (behalve veel laadpalen neerzetten), maar het feit blijft wel dat het (snel)laden van een elektrische auto behoorlijk ingewikkeld is vergeleken met even snel tanken voor de gemiddelde (!) Nederlander. Aangezien EV's steeds populairder worden moet hier gewoon een goed oplossing voor bedacht worden om echt grote problemen in de toekomst te voorkomen.Davidshadow13 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Je ziet inderdaad nu dat veel EV-rijders van het laatste uur nogal ontwetend zijn. Je hebt nog steeds enthousiastelingen zoals op dit forum die trends/laadpassen en netwerken volgen. Je hebt ook de generatie I-Pace bijtellingrijders die klakkeloos ervan uit gingen 500 km per lading te halen, s' nachts thuis 100% vol konden laden en denken dat hun tankpas bij iedere lader in Europa gewoon werkt, want dat was met de diesel immers ook zo.
Vaak genoeg kom ik EV-rijders tegen bij snelladers en maak in een leuk praatje en leg ik het één en ander uit. Bijvoorbeeld bij Jutphaas waar ik een lead tegenkwam die de 175 kW ChaDeMo lader bezet hielt. Uitgelegd dat zijn auto toch niet sneller laad van 50 kW en dat indien beschikbaar hij beter de triple charger kan gebruiken en zo de HPC's vrij kan laten voor de auto's die wel sneller kunnen laden. Of bij een bejaard stel met een Leaf aangegeven dat ze met een Maingau pas toch heel veel geld konden besparen.
Maar je komt helaas ook veel eigenwijze (Nederlanders) tegen die alles beter weten, niks willen aannemen en vooral sociaal contact willen vermijden. Die krijgen van mij ook geen respect terug en ik zal die mensen er ook echt afgooien als die al 1,5 uur staan te laden en de laadstroom tot miniem is gezakt. Dan wil ik ze zelfs nog wel tippen voor de volgende lader op hun route.
Zo kwam ik in frankrijk een keer een Nederlandse Leaf tegen welke ChaDeMo aankoppelde op de snellader waar ik de CCS gebruikte. Ik zij nog tegen hem, je kunt niet twee keer DC tegelijk gebruiken dus je moet wachten tot ik weg kan, over 10 minuten en dan kan jij jouw sessie activeren. Maar nee hij plugde in en ging weg. 10 minuten later beëindig ik mijn sessie en hij kan niet laden omdat hij dacht dat het automagisch wel zou beginnen. Tja dan probeer je die mensen zo goed mogelijk te helpen, maar sommige willen gewoon niet geholpen worden.
Tanken is supersimpe, er zijn een paar verschillende brandstoffen en je gooit je tank gewoon vol.
Voor elektisch laden heb je verschillende aansluitingen, verschillende laadsnelheden voor auto en lader, het onoverzichtelijke pasjes systeem, het duurt veel langer dan tanken en dan komt ook de laad-etiquette om de hoek kijken (waar zelf hier niet iedereen het over eens is!). Gek zeg dat mensen soms een 'verkeerde' paal bezet houden.
Volgens dit polletje denken 85% van de stemmers daar toch anders over.haaibaa2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:17:
Da's echt een makkie. Lekker gaan. (Tuurlijk kun je een defecte lader treffen in FR, maar dat is met jouw prachtaccu helemaal geen issue). Toevallig doe ik in advies sinds vorige week, vul deze even in en ga met een gerust hart op weg: http://electricfelix.com/request-advicebeschuit schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:47:
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Tuurlijk, ik begrijp beide kanten hoor, het is gewoon verre van ideaal.Hachy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:01:
Ik vind dat persoonlijk niet zo'n groot probleem maar gelukkig is dit een vrij land, dus even goede vrienden als we hierover van mening blijven verschillen
Op de hele Hijack discussie: als er geen mobiel nummer achter de ruit zit kan ik geen aannames doen over hoeveel je nog moet bijladen en kijk ik even wat voor auto er staat. Als ik niet een stop verder terecht kan gebruik ik deze logica: long range zoals een Tesla, Kona of e-Niro -> ontkoppelen op 80%, short range op 90%. Langer doorladen is vaak niet nodig en doe je beter aan een normale laadpaal. Als er wel een mobiel nummer is kan alles gewoon in overleg en is er dus nooit een probleem.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Ha ha was YouTube aan het kijken kom ik dit tegen.
YouTube: Rapid Charging Etiquette & Suicidal Cyclist
Wel toepasselijk hier.
YouTube: Rapid Charging Etiquette & Suicidal Cyclist
Wel toepasselijk hier.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Het lost zich in de tijd wel op. Hierboven gaat het om het beeindigen van andermans sessie, veelal bij een gratis lader. Als er bij de Lidls en Ikea's openbaar gedoe gaat ontstaan, dan zal het snel klaar zijn met het gratis laden. Ze willen met de laders positieve publiciteit genereren, geen negatieve.
Bij betaalde laders kan je meestal de vergrendeling niet verbreken zonder pas. Als je betaalt voor je lading dan mag je er van mij zo lang staan als nodig is. Tot 80% dus. Providers regel maar dat daar de lader stopt en ontgrendelt.
Bij betaalde laders kan je meestal de vergrendeling niet verbreken zonder pas. Als je betaalt voor je lading dan mag je er van mij zo lang staan als nodig is. Tot 80% dus. Providers regel maar dat daar de lader stopt en ontgrendelt.
Onzin, er zijn al auto’s op de markt die ook boven de 80% nog met >= 50kW laden.joepie de p schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:20:
Het lost zich in de tijd wel op. Hierboven gaat het om het beeindigen van andermans sessie, veelal bij een gratis lader. Als er bij de Lidls en Ikea's openbaar gedoe gaat ontstaan, dan zal het snel klaar zijn met het gratis laden. Ze willen met de laders positieve publiciteit genereren, geen negatieve.
Stop gewoon met laden als de snelheid onder de 11kW komt.
[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 17-07-2019 23:56 ]
Onzin, dan laad je minder per uur dan je doorgaans met rijden in een uur verbruikt. Ik vind niet dat iemand die met 72 kWh kan laden, moet wachten op iemand die met 12 kW per se het laatste restje in zijn accu moet persen._eLMo_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:53:
[...]
Mooi hoor de laadcurve van de e-tron, maar voorlopig eerder nog uniek dan representatief. Bovendien hoeft dat dure model niet de norm te vormen voor iedereen. Het is wellicht inderdaad beter om een minimale laadsnelheid te hanteren, ipv een laadpercentage. Maar dan wat mij betreft minstens 30 kW.
Bij Fastned en Ionity is het gewoon mogelijk om de sessie te stoppen zonder pas, gewoon via het display... lekker als je even weg bent van de auto en een grapjas duwt op laden stoppen... weg 8 euro (als je per sessie betaald)...joepie de p schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:20:
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dus ik mag dan niet laden met mijn mitsubishi outlander phev?_eLMo_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:53:
[...]
Onzin, er zijn al auto’s op de markt die ook boven de 80% nog met >= 50kW laden.
Al een keer gehad dat waarschijnlijk iemand mijn AC sessie heeft gestopt. Er was een Leaf aan het laden op Chademo dus waarschijnlijk dat hij/zij per abuis niet goed heeft opgeletcacofant schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 06:11:
[...]
Bij Fastned en Ionity is het gewoon mogelijk om de sessie te stoppen zonder pas, gewoon via het display... lekker als je even weg bent van de auto en een grapjas duwt op laden stoppen... weg 8 euro (als je per sessie betaald)...

Ach dat hoort erbij.
On another note, is de fastned bij Honswijck compleet nieuw of gerenoveerd? Hebben daar vrijdag geladen en het dak zat er nog niet in (laders werkten gelukkig al wel). Kan me herinneren dat op deze plek al langer een fastned stond, maar denk dus dat mijn bovenkamer het hier laat afweten
edit: mooi groot laadstation trouwens
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.