[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.528 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

knakworst schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Er is een app, social charging, waarin dit probleem precies is opgelost. Alleen één probleem, niemand heeft die app geïnstalleerd, en het werkt voornamelijk alleen op palen in Den Haag.
Wist niet van het bestaan van deze app, gelijk geïnstalleerd maar kreeg meermaals een error bij het aanmaken van een profiel, nu weer verwijderd helaas. Ik juich dit soort initiatieven graag toe.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Crazy D schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:09:
[...]

Maar hoe laat is nog wel acceptabel? Ik ga mijn auto om 23u echt niet meer verplaatsen. Ik lig dan al regelmatig op bed. 's Ochtends voor 8'en? Sorry maar als ik een keer kan uitslapen ga ik niet alsnog vroeg m'n bed uit om de auto te verplaatsen. En als ik naar een opdracht ga vetrek ik vaak vroeg. Wat dan soms weer onhandig is: op plek van bestemming zitten de mensen soms nog aan hun ontbijt waardoor laadpalen daar bezet kunnen zijn...

Uiteindelijk zullen er gewoon meer palen moeten komen, punt. En de meest ideale plekken zijn die plekken waar je lang vertoeft: thuis en op het werk. En als een paal continue bezet is, zullen de meeste gemeentes een aanvraag voor een 2e paal toch wel accepteren? Zij kunnen toch ook zien hoe de bezettingsgraad is? En tot die tijd zal het een beetje schipperen zijn, zit je in een wijk met veel (PH)EV's, dan is mensen aanspreken wellicht de enige manier. Hier is gelukkig vrijwel altijd wel plek, en ik hoef ook niet elke dag weg (overigens zet ik wel de auto weg als ik een dag thuiswerk en hij heeft de afgelopen nacht geladen, na het ochtendrondje met de hond).
Dit soort discussies juich ik juist toe, liever dan meteen met je hakken in het zand te gaan staan. Het gaat om het andere uiterste, doe je het om 20:00 ook niet meer?

Verder eens natuurlijk, er zijn meer palen nodig, maar ik denk dat er nog betere oplossingen nodig zijn. Weet ik de oplossingen? Nee! Moeten we hier een open mind over houden? Ja!

Moeten we tot die tijd maar halsstarrig blijven kleven? Nee. Maar als je weet dat er binnen -100m meer plek is, tja... Dan snap ik dat je moeilijk van je stoel komt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Het zijn na het laden van de auto parkeerplaatsen waar een volgeladen auto mag parkeren.

Dat heeft niets met fatsoen te maken. Zo is het bedoeld.
Nou.. nee. Zo wordt het gebruikt. Misschien tussen 22:00 en 07:00, vooruit, maar overdag lijkt het me wel een kwestie van fatsoen om even je auto een paar plekjes verderop te zetten en een ander ook de kans te geven van de laadpaal gebruik te maken.

Boetetarieven zullen niet gaan helpen, het gaat dus gewoon om een stukje awareness. Ik heb gemerkt dat een simpel briefje met een 06-nummertje achter je voorruit al een boel kan helpen (en ook als andere mensen dat deden, hulde. _/-\o_ )

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 02-07-2019 23:42 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:38:
[...]

Nou.. nee. Zo wordt het gebruikt. Misschien tussen 22:00 en 07:00, vooruit, maar overdag lijkt het me wel een kwestie van fatsoen om even je auto een paar plekjes verderop te zetten en een ander ook de kans te geven van de laadpaal gebruik te maken.

Boetetarieven zullen niet gaan helpen, het gaat dus gewoon om een stukje awareness. Ik heb gemerkt dat een simpel briefje met een 06-nummertje achter je voorruit al een boel kan helpen (en ook als andere mensen dat deden, hulde. _/-\o_ )
En aanvullend: nog los van hoe het door de gemeente "bedoeld" is: als er in een buurt een tekort aan laadpalen is vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je je (PH)EV wegzet als hij volgeladen is. Dat kan niet altijd, dat snapt iedereen, maar het gaat om het principe dat je daarmee je collega-(PH)EV rijders helpt! Het zou zo mooi zijn als we daarover in deze community een soort van gedragscode zouden kunnen ontwikkelen.
Dat geldt overigens ook omgekeerd: als er in een buurt ruime laadfaciliteiten zijn dan moet het ook niet erg zijn als je je (PH)EV laat staan... Zolang dat kan moet het ook mogen....
We zijn als PH)EV rijders nog steeds een niche en het zou mooi zijn als we naar de toekomst toe een gedrag kunnen ontwikkelen waarin zich de rest van de wereld gaat invoegen. Als wij nu al ruzie gaan maken over gedrag aan de laadpaal dan ziet het er niet goed uit.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
Zo’n gedragscode komt er niet als je direct begint met mensen lui, onfatsoenlijk etc begint te karakteriseren. Lees nog eens goed de eerste post waar ik vandaag op reageerde. We zijn goed bezig in NL maar we moeten het wel samen doen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het is maar net hoe aangevallen je jezelf voelt. Een kwestie van fatsoen betekent niet direct dat jij onfatsoenlijk bent of doet, zoals @Verwijderd terecht zegt; het is per situatie verschillend. Maar in het algemeen kun je best wel stellen dat het 'fatsoenlijk' is om overdag als jouw auto is volgeladen hem even te verplaatsen. Daarmee karakteriseer ik niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:14
Ik gebruik gewoon de Social Charging app om te kijken of er plekken vrij zijn. Als dit zo is laat ik de auto staan. Overigens rij ik meestal gewoon weg de volgende ochtend, maar dat is geen 100% kans. Door het kleine bereik heb ik dan ook het voordeel dan ik kan voor-verwarmen of koelen.

Ik snap de frustratie van mensen in gebieden met te weinig laadinfrastructuur heus wel, maar de weg voorwaarts is dan niet om iedere PHEV rijder als luie kneus te bestempelen hier (en dat doen sommige) maar om te pleiten voor meer infra. Boetetarieven zitten we met zijn allen echt niet op te wachten.

Je rijdt EV omdat het beter is voor de leefomgeving (deels voor de financiën) en daar zitten ook nadelen aan. Dit is er één van en dat moet je zelf oplossen. Met communicatie, een stukje verder lopen en het dialoog met de gemeente opstarten.

Mijn inziens niet door andere gebruikers aan te vallen in welke vorm dan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 03-07-2019 08:30 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Het ligt er ook aan wat voor bord er bij de laadpaal-parkeerplaats staat. Er zijn borden die aangeven dat je er alleen mag parkeren om te laden. Zodra de auto vol is, moet je de auto verplaatsen, anders ben je in overtreding en kun je een bekeuring krijgen. Helaas zijn er tig verschillende borden om dergelijke parkeerplaatsen aan te geven, dus heel duidelijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetRipper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 21:58
EVNotify heeft een QR-code die je ergens zichtbaar op je auto kan plaatsen waarmee iemand kan aangeven te willen laden. Helaas wel een OBD2-dongle nodig voor dit werkt, maar wellicht zijn er ook apps die op die manier soortgelijk berichtje mogelijk maken.

De URL in de QR-code gaat naar een website:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l55zDv6.png

Github - Tikkie! - NED-Clan - Volvo EX30 SMSR Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:37
joerivds schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:27:
Het ligt er ook aan wat voor bord er bij de laadpaal-parkeerplaats staat. Er zijn borden die aangeven dat je er alleen mag parkeren om te laden. Zodra de auto vol is, moet je de auto verplaatsen, anders ben je in overtreding en kun je een bekeuring krijgen. Helaas zijn er tig verschillende borden om dergelijke parkeerplaatsen aan te geven, dus heel duidelijk is het niet.
Ik heb dit nagevraagd bij onze gemeente. Die geeft aan dat er niet op gehandhaafd kan worden, dus zolang auto aangesloten staat mag ie daar staan, ook al is het een PHEV die er 3 dagen staat... ICE's al meerdere malen een waarschuwing gehad in de straat, over de kleef-PHEV geven ze aan dat ik zelf de bestuurder maar moet vragen, ze mogen er geen boete voor uitschrijven of iets...
Ben benieuwd naar jullie ervaring met handhaving bij klevers. Ik heb dit nog niet in de praktijk zien werken, het blijft op fatsoen gaan (wat helaas niet iedereen heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:59
Ik vraag mij dus ook af hoe dat juridisch zit: bord 'alleen opladen' en daar staan terwijl het laden klaar is.

Hier in de buurt zijn er 2 PHEVs (toevallig Outlanders) die structureel de laadplaats bezet houden. Arriveren vrij vroeg (16:00) en halen hem de volgende ochtend pas weg. Een ervan staat er ook structureel vanaf vrijdagmiddag tot maandagochtend.
In de buurt zijn er sowieso +/- 10 EVs die op die plek willen laden. Andere laadplekken zijn vrij dun gezaaid.

Outlanders zeggen: is EV plek, wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Willen niet meedenken of in een app-groep. Ik vind dit echt asociaal. Gemeente zegt: zoek het voor de korte termijn maar uit met de andere (PH)EV rijders en wij willen graag op de lange termijn meer laadplekken. Dat proces gaat echter met het gebruikelijke ambtelijke tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BounceCloud in hoeverre heeft de gemeente inzage in de bezetting van die laadpalen? Kunnen ze zien dat die elke dag tussen 16u en 7u de volgende dag bezet zijn? Dat zou dan toch aanleiding genoeg zijn om zsm uit te breiden als er een verzoek van andere rijders komt?
Of zitten ze allemaal nog in de stand van "als er al op 300m een paal is -> pech, zoek het maar uit met de andere gebruikers"? Dat was leuk in de PHEV tijd, waar een laadpaal nice-to-have was, met BEV is het een noodzaak geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

kdeboois schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:28:
[...]

Ik snap de frustratie van mensen in gebieden met te weinig laadinfrastructuur heus wel, maar de weg voorwaarts is dan niet om iedere PHEV rijder als luie kneus te bestempelen hier (en dat doen sommige) maar om te pleiten voor meer infra. Boetetarieven zitten we met zijn allen echt niet op te wachten.

[...]
Dit ook ja, het werkt zo averechts met de Foutlander opmerking. Die lui hebben imho net zoveel recht op een laadpaal. Maar verplaats hem wel als je klaar bent. ;)

Het is net als Windhoos, 2x is leuk, en daarna zijn er een aantal mensen die niet snappen dat de grap er wel af is. En dan wordt het vooral snerend en toont het je eigen bekrompenheid.

Ook die wagens hebben bijgedragen aan de groei van EV en de infra ervoor.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-10 21:02
BounceCloud schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:48:
Ik vraag mij dus ook af hoe dat juridisch zit: bord 'alleen opladen' en daar staan terwijl het laden klaar is.

Hier in de buurt zijn er 2 PHEVs (toevallig Outlanders) die structureel de laadplaats bezet houden. Arriveren vrij vroeg (16:00) en halen hem de volgende ochtend pas weg. Een ervan staat er ook structureel vanaf vrijdagmiddag tot maandagochtend.
In de buurt zijn er sowieso +/- 10 EVs die op die plek willen laden. Andere laadplekken zijn vrij dun gezaaid.

Outlanders zeggen: is EV plek, wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Willen niet meedenken of in een app-groep. Ik vind dit echt asociaal. Gemeente zegt: zoek het voor de korte termijn maar uit met de andere (PH)EV rijders en wij willen graag op de lange termijn meer laadplekken. Dat proces gaat echter met het gebruikelijke ambtelijke tempo.
Het spijt mij, maar ik kan dus geen begrip opbrengen voor een PH(EV) rijder die, volgeladen, een plek bezet houdt waar 10 anderen op wachten. Eufemistisch gezegd is dat niet erg sociaal.
Ook al heb ik gelukkig zelf dat probleem niet met een eigen paal, op eigen terrein, maar zelfs daar zou ik eventueel nog wel één van die 10 mensen de kans willen geven als zij geen andere mogelijkheid hebben.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het probleem is dat je dus niet weet dat er nog 10 anderen aan het wachten zijn. Zoals met veel dingen, zullen de meeste mensen wel zo sociaal zijn om de auto te verplaatsen als ze weten dat iemand anders ook graag wil laden. Er zal altijd een klein groepje zijn die asociaal is en niks van anderen aan trekt.

Ik heb niet veel ervaring met publieke laadpalen, maar bij mn ouders in de straat staat er een. Ik zie daar de menen netjes de auto verplaatsen na het laden. De paal wordt ook goed gebruikt, dus het kan wel. Er is 1 straat verderop overigens nog een paal, maar die is altijd vrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:19
Volgende week wordt mijn oprit opnieuw bestraat en ik laat gelijk een kabel plaatsen voor mijn laadpaal en 2x utp kabels. Iemand aanraders voor een mantelbuis en welke kabel voor de laadpaal kan ik het beste pakken om een beetje futureproof te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja, leg gelijk 3-fase neer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:31:
Zo’n gedragscode komt er niet als je direct begint met mensen lui, onfatsoenlijk etc begint te karakteriseren. Lees nog eens goed de eerste post waar ik vandaag op reageerde. We zijn goed bezig in NL maar we moeten het wel samen doen.
Helemaal eens: we moeten het samen als (PH)EV community doen! het helpt dan niet om groepen weg te zetten ("Foutlanders"!...) maar we moeten samen tot een goed gedrag "aan de laadpaal" komen ongeacht de juridische status discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:10:
Volgende week wordt mijn oprit opnieuw bestraat en ik laat gelijk een kabel plaatsen voor mijn laadpaal en 2x utp kabels. Iemand aanraders voor een mantelbuis en welke kabel voor de laadpaal kan ik het beste pakken om een beetje futureproof te zijn?
Zou minimaal 5x 4mm2 neer leggen, liever nog meer naar 5x 6mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
GoldenSample schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 01:46:
[...]

Zou minimaal 5x 4mm2 neer leggen, liever nog meer naar 5x 6mm2
zoiets?:

https://www.groepenkastbe...rondkabel-5X6-per-1-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bijvoorbeeld, hoewel liever eentje met IPV 2x zwart netjes 1 groen/geel aarde.

En let op of je laadpaal 6mm2 accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:00
Aardlitze is je aarde dus heb je nog 4 aders nodig, dan zou je dus uitkomen bij de volgende kabel: https://www.groepenkastbe...K-AS-Grondkabel-per-meter

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:05
En vergeet niet 1 of 2 UTP kabels erbij te leggen voor netwerk / loadbalancing (als je mantelbuis voldoende diameter heeft kan dat ook nog wel achteraf, maar hebben is hebben ;) )

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Heb nog niks besteld. Wil vanavond alles bestellen en/of halen bij de Hornbach. UTP heb ik nog liggen op rol. Laadpaal kabel moet ik nog bestellen maar ben nu een beetje kwijt welke ik specifiek moet bestellen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
GoldenSample schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:12:
[...]

Bijvoorbeeld, hoewel liever eentje met IPV 2x zwart netjes 1 groen/geel aarde.

En let op of je laadpaal 6mm2 accepteert.
https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x6-per-meter

Zoiets bedoel je? Laadpaal wordt denk ik de New Motion Home Advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:47:
[...]

https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-5x6-per-meter

Zoiets bedoel je? Laadpaal wordt denk ik de New Motion Home Advanced.
Die heeft geen mantel en mag je dus niet onder de grond aanleggen.

Edit: Deze heb ik onlangs besteld: https://www.elektroproduc...2-grondkabel-ymvk-as.html
Kon 'm nergens goedkoper vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Marc O. op 04-07-2019 18:27 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Marc O. schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:24:
[...]

Die heeft geen mantel en mag je dus niet onder de grond aanleggen.

Edit: Deze heb ik onlangs besteld: https://www.elektroproduc...2-grondkabel-ymvk-as.html
Kon 'm nergens goedkoper vinden.
Nou ben ik verre van een electricien dus vandaar de vraag maar overal lees je 5x6mm voor 3 fase. Jij stuurt mij 4x6mm met de litze als aarde. Wat is het verschil tussen deze en daadwerkelijk 5x6 kabel zonder aardelitze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ik ben ook absoluut geen kenner, maar als je een kabel in de grond wil leggen dan dient die een mantel te hebben ter beveiliging (als je er met een schep doorheen gaat dan raak je die aardmantel als eerste waardoor de aardlek eruit gaat vóórdat je een live draad raakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

3-fase kabel. En minimaal 6 mm2 aderdoorsnede. Als de kabel wat langer is (30+ meter?) is een maatje dikker te overwegen om de laadverliezen te beperken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:32:
Nou ben ik verre van een electricien dus vandaar de vraag maar overal lees je 5x6mm voor 3 fase. Jij stuurt mij 4x6mm met de litze als aarde. Wat is het verschil tussen deze en daadwerkelijk 5x6 kabel zonder aardelitze?
Dit is mijn vak wel (al werk ik er niet in). Je hebt idd 5 aders nodig, maar als je kabel in de grond komt te liggen heb je een kabel met stalen omvlechting nodig; een zogeheten aardscherm. Dat is de as-toevoeging aan een YMVKas-kabel (as=aardscherm). Direct onder die omvlechting ligt een litzedraad, een ongeïsoleerde draad die je als aarddraad moet gebruiken. Omdat die aarddraad dus ongeïsoleerd onder die omvlechting ligt, is die daarmee verbonden en werkt dat als geaarde bescherming voor als er bij het graven doorheen gestoken wordt.

En dan houd je nog vier aders over: drie fasen plus nul. Zo heb ik deze kabel besteld.
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
Daar zie je in de omschrijving duidelijk dat het gaat om 4 x 6 mm2 + 6 mm2. Dat is vier gewone aders + de litze onder de afscherming.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:21:
[...]

Dit is mijn vak wel (al werk ik er niet in). Je hebt idd 5 aders nodig, maar als je kabel in de grond komt te liggen heb je een kabel met stalen omvlechting nodig; een zogeheten aardscherm. Dat is de as-toevoeging aan een YMVKas-kabel (as=aardscherm). Direct onder die omvlechting ligt een litzedraad, een ongeïsoleerde draad die je als aarddraad moet gebruiken. Omdat die aarddraad dus ongeïsoleerd onder die omvlechting ligt, is die daarmee verbonden en werkt dat als geaarde bescherming voor als er bij het graven doorheen gestoken wordt.

En dan houd je nog vier aders over: drie fasen plus nul. Zo heb ik deze kabel besteld.
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
Daar zie je in de omschrijving duidelijk dat het gaat om 4 x 6 mm2 + 6 mm2. Dat is vier gewone aders + de litze onder de afscherming.
Geweldig! Dank voor je uitleg. Ik snap hem. Ik ga precies dezelfde kabel bestellen dan. Nog ene tips kwa diameter van de mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:26:
[...]

Geweldig! Dank voor je uitleg. Ik snap hem. Ik ga precies dezelfde kabel bestellen dan. Nog ene tips kwa diameter van de mantelbuis?
Wat is ongeveer de totale kabellengte? Die is ook nog van belang bij het kiezen van de aderdikte.

En als je die mantelbuis er tijdens het ingraven meteen overheen schuift, dan kun je zo'n grijze buis van 25 mm gebruiken. Da's een duimse buis.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:28:
[...]

Wat is ongeveer de totale kabellengte? Die is ook nog van belang bij het kiezen van de aderdikte.

En als je die mantelbuis er tijdens het ingraven meteen overheen schuift, dan kun je zo'n grijze buis van 25 mm gebruiken. Da's een duimse buis.
Vanaf de meterkast t/m laadpaal zal dat maximaal een metertje of 6 zijn. Tuin wordt opnieuw bestraat dus alles wordt er direct in gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:15
Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:31:
[...]

Vanaf de meterkast t/m laadpaal zal dat maximaal een metertje of 6 zijn. Tuin wordt opnieuw bestraat dus alles wordt er direct in gelegd.
Leg er gelijk een reserve buis naast. Zal de kop nu niet kosten en je weet nooit wat de toekomst brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:34:
[...]

[...]

Kleine update hier. Alfen heeft vandaag opnieuw meegekeken maar deze keer hing er een Tesla Model S 85D aan. Effectief, de blockwave die de box op de CP zet is bij het inpluggen van de kabel maar 10%, resulterend in 6A * 3 = 3.4kW-ish. Als we de box tijdens het laden configden als stand alone zonder backend systeem en opnieuw even configden (terwijl hij hier al op stond) dat hij tot 16A mocht gaan ging hij ook tot 16A. Moeten nog even kijken of zonder backend zetten de oplossing was want hij zit nog niet op het backend systeem van de werkgever, iemand wist me te vertellen dat hij denkt dat het daarom is.

Men gaat nu even met product team kijken wat er mis gaat want dit was ook nieuw.
@CyBeRSPiN @StefSybo

Alfen heeft contact opgenomen en een firmware downgrade uitgevoerd. Ik was niet de enige (na mij nog een stuk of 4 mensen die het issue hadden gemeld). Waar de box voorheen zonder aangesloten wagen een PWM uitstuurde van 10% stuurt hij nu met de oudere firmware een PWM-golf van 26,7% uit. Dit staat gelijk met 16A op 3 fases.

Nieuwe Allego palen die in België staan kunnen dus afaik ook dit probleem hebben, want die gebruik intern de materialen van Alfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Khayma schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:31:
[...]

Bij deze kabellengte is 6 mm2 voldoende. Kies niet dunner, want dan lopen de laadverliezen op.

Die duimse mantelbuis is eigenlijk alleen als extra bescherming. Als je er een lege mantelbuis naast wil leggen, bedenk dan wat je ermee wilt doen. Als het is om een internetkabeltje doorheen te trekken: prima. Als het is om net zo'n 5x6mm2 kabel doorheen te halen, dan zal dat erg lastig worden om die kabel er doorheen te krijgen als die buis al ingegraven in de grond ligt. Het zal wel lukken, maar met vervelend veel moeite denk ik.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47
Tom Paris schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:16:
Bij de McDonald's Leiderdorp staan 2 zuilen met 2x 100kW CSS elk. Op beide zuilen is 1 CSS niet in gebruik, en 1 zuil lijkt het überhaupt niet te doen. Maar 1 CSS bruikbaar van de 4 dus. Staat ook nog een triple charger, maar de iPace die voorbij kwam lukte het niet daar te laden.
2.5 maand later, nu zijn alle CSS laders op deze locatie buiten gebruik. De supersnelladers zijn afgeplakt door Allego, de triple charger niet. Het storingsnummer dat op de triple charger staat is buiten gebruik, ander nummer gevonden via Smoov, maar na 18 minuten wachtrij maar doorgereden... Direct daarnaast stonden 14(!) Tesla's lekker te Superchargen ;w

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:04
Tom Paris schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:38:
[...]

2.5 maand later, nu zijn alle CSS laders op deze locatie buiten gebruik. De supersnelladers zijn afgeplakt door Allego, de triple charger niet. Het storingsnummer dat op de triple charger staat is buiten gebruik, ander nummer gevonden via Smoov, maar na 18 minuten wachtrij maar doorgereden... Direct daarnaast stonden 14(!) Tesla's lekker te Superchargen ;w
Allego heeft wat dat betreft echt een slechte service. Ook hun technische dienst is enorm traag, het lijkt ze gewoon niet te boeien. Die HPC laders in Eindhoven en Urmond zijn als sinds mei offline, nog geen enkel woord van voortgang via Allego, alleen dat de sluiting nog steeds actueel is. Schandalig eigenlijk ze doen gewoon alsof het geen kritieke infrastructuur is voor sommige mensen.

Dat doet Fastned toch echt een stuk beter.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Davidshadow13 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Allego heeft wat dat betreft echt een slechte service. Ook hun technische dienst is enorm traag, het lijkt ze gewoon niet te boeien. Die HPC laders in Eindhoven en Urmond zijn als sinds mei offline, nog geen enkel woord van voortgang via Allego, alleen dat de sluiting nog steeds actueel is. Schandalig eigenlijk ze doen gewoon alsof het geen kritieke infrastructuur is voor sommige mensen.

Dat doet Fastned toch echt een stuk beter.
Het is eigenlijk nog erger. Omdat Allego daar zit, zal er geen andere lader komen. Niet daar en ws ook niet vlakbij. En zo creëert Allego vervelende gaten in het het groeiende laadnetwerk....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Weet ik zo net nog niet of je dat kan uitvlakken. Als je de Fastned bij Nieuwegein A27 ziet, daar is nu een Allego snellader bij de Hajé geplaatst, maar Ionity is ook bezig op de parkeerplaats bij het tankstation, aan beide zijden van de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
nannoe schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 04:25:
Weet ik zo net nog niet of je dat kan uitvlakken. Als je de Fastned bij Nieuwegein A27 ziet, daar is nu een Allego snellader bij de Hajé geplaatst, maar Ionity is ook bezig op de parkeerplaats bij het tankstation, aan beide zijden van de snelweg.
Aan de Fastned kant staat ook een Allego lader!

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Laatst online: 29-09-2024
Goedemorgen mensen,

Heb me suf gezocht via de zoekfunctie, omdat ik dacht - ik kan niet de enige zijn die hier moeite mee heeft... Maar blijkbaar wel. Ik ben geloof ik niet slim genoeg om dit zelf te bedenken. 8)7 |:(

Hoe reken ik mijn werkelijke verbruik om naar xxx wh/km bij 110km/h (waar ABRP mee rekent) Die staat standaard op 214 wh/km.

Of zie ik nu gewoon iets heel simpels over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
iets met advanced of settings dan kun je alles aanpassen toch?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mfj84 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:36:
Goedemorgen mensen,

Heb me suf gezocht via de zoekfunctie, omdat ik dacht - ik kan niet de enige zijn die hier moeite mee heeft... Maar blijkbaar wel. Ik ben geloof ik niet slim genoeg om dit zelf te bedenken. 8)7 |:(

Hoe reken ik mijn werkelijke verbruik om naar xxx wh/km bij 110km/h (waar ABRP mee rekent) Die staat standaard op 214 wh/km.

Je kiest je auto en kiest welke snelheid je wil rijden. ABRP geeft dan het verbruik vanzelf aan. Je lange termijn gemiddelde verbruik zegt niet zoveel over hoe het verbruik wordt op een lange route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
Z___Z schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:05:
[...]

Je kiest je auto en kiest welke snelheid je wil rijden. ABRP geeft dan het verbruik vanzelf aan. Je lange termijn gemiddelde verbruik zegt niet zoveel over hoe het verbruik wordt op een lange route.
Ah oke, ik heb namelijk de indruk dat abrp nogal ruim rekent en ik daardoor geen optimale reis heb :) volgens mij is het verbruik lager dan wat abrp inschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mfj84
'Show settings' bij het opgeven van start- en eindpunt laat je de keuzes aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Z___Z schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:05:
[...]

@mfj84, dat ^ dus.

Die waarde is een referentiewaarde, als je speelt met % max speed dan houdt ABRP daar rekening mee. Je kan evt wel die ref-waarde omhoog gooien als je heel sportief optrekt en stopt telkens maar er wordt natuurlijk ook ergens een "gemiddelde" genomen over de wegen die je berijdt... Ik moest daar ook even aan wennen hoor. Om soms worst case te tellen zet ik 'm op 165 of 170.

Weet er iemand trouwens wat ik zou moeten doen om een laadbox met vaste kabel om te vormen naar eentje met een stopcontact? :+ (lees: het type 2 stopcontact 12m verder van de laadbox zetten)

Ik ga hier binnenkort nog wel een topic over starten maar ik wil wat ontwerp-inputs om een mooie paal/constructie te zetten in de tuin waar ik de kabel in of bij kan hangen. Maar stel dat iemand met een wauw design afkomt maar ik moet er een Type 2 stopcontact voor voorzien, nou ja dan ben ik wel benieuwd welke stappen ik daarvoor moet doen :+

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 06-07-2019 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

mfj84 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:36:
Goedemorgen mensen,

Welke auto rijd je? Ik heb bijvoorbeeld een e-Niro en die geeft het gemiddelde gebruik aan in kWh/100km. ABRP geeft bij Reference Consumption 179 Wh/km aan. Deel dat door 10 en je komt op kWh/100km; 17,9 dus in mijn geval.
Als je heel rustig en niet hard rijd, dan kan dat lager en zet je 'm bijvoorbeeld op 16 of 16,5 kWh/100km als je denkt dat dit realistischer is. Dan vul je daar 160 of 165 in.
Snap je hoe dat werkt?

En geeft ABRP daar nou km/kWh at 110 km/h aan, klik dan een keer op dat veld. Dan schakelt hij over op Wh/km at 110 km/h. Zo kun je tussen die twee eenheden schakelen.

Helpt dit?

[Edit: foutje in de redenering gemaakt; tekst aangepast]

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 06-07-2019 17:03 . Reden: Foutje.... ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Hippe Lip schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Welke auto rijd je? Ik heb bijvoorbeeld een e-Niro en die geeft het gemiddelde gebruik aan in kWh/100km. ABRP geeft bij Reference Consumption 179 Wh/km aan. Deel dat door 10 en je komt op kWh/100km; 17,9 dus in mijn geval. Nou vind ik dat bij lange afstanden en 120 km/h rijden wat optimistisch en zet ik die dus liever op 16 of 16,5 kWh/100km. Dus vul ik daar 160 of 165 in.
Je bedoelt pessimistisch? Want je geeft zelf een lager verbruik per km op dan ABRP.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Welke auto rijd je? Ik heb bijvoorbeeld een e-Niro en die geeft het gemiddelde gebruik aan in kWh/100km. ABRP geeft bij Reference Consumption 179 Wh/km aan. Deel dat door 10 en je komt op kWh/100km; 17,9 dus in mijn geval. Nou vind ik dat bij lange afstanden en 120 km/h rijden wat optimistisch en zet ik die dus liever op 16 of 16,5 kWh/100km. Dus vul ik daar 160 of 165 in.
17,9 kWh per 100 km is slechter dan 16 of 16,5 kWh per 100 km, dus het is eerder pessimistisch dan optimistisch. ;) Fijn voor je dat je verbruik beter is dan ABRP aangeeft (ik zag bij mijn Leaf ook al veel te slechte, dus pessimistische waardes staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

HyperBart schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:00:
[...]

@mfj84, dat ^ dus.

Die waarde is een referentiewaarde, als je speelt met % max speed dan houdt ABRP daar rekening mee. Je kan evt wel die ref-waarde omhoog gooien als je heel sportief optrekt en stopt telkens maar er wordt natuurlijk ook ergens een "gemiddelde" genomen over de wegen die je berijdt... Ik moest daar ook even aan wennen hoor. Om soms worst case te tellen zet ik 'm op 165 of 170.

Weet er iemand trouwens wat ik zou moeten doen om een laadbox met vaste kabel om te vormen naar eentje met een stopcontact? :+ (lees: het type 2 stopcontact 12m verder van de laadbox zetten)

Ik ga hier binnenkort nog wel een topic over starten maar ik wil wat ontwerp-inputs om een mooie paal/constructie te zetten in de tuin waar ik de kabel in of bij kan hangen. Maar stel dat iemand met een wauw design afkomt maar ik moet er een Type 2 stopcontact voor voorzien, nou ja dan ben ik wel benieuwd welke stappen ik daarvoor moet doen :+
Het makkelijkste is om een verloopje te (laten) maken, meer dan twee stekkers en wat kabel heb je niet nodig. Je verliest dan alleen wel de mogelijkheid tot vergrendeling van de stekker.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Glewellyn schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Je bedoelt pessimistisch? Want je geeft zelf een lager verbruik per km op dan ABRP.
Je hebt gelijk. Dacht idd ff verkeerdom. Heb de tekst aangepast.
Thnx...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:59
Het is weer zover :@ 2 Outlanders sinds gistermiddag aan de paal hier. Kom vandaag na werken thuis en ze staan er nog steeds onaangeroerd bij. Briefje zit er helemaal verwelkt onder. Wordt dus niet eens naar omgekeken.
Had voor de zekerheid maar even bij Fastned wat bijgeladen voor het geval ze er nog zouden staan en het is maar goed dat ik dat gedaan heb. Echt irritant gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
BounceCloud schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:21:
Het is weer zover :@ 2 Outlanders sinds gistermiddag aan de paal hier. Kom vandaag na werken thuis en ze staan er nog steeds onaangeroerd bij. Briefje zit er helemaal verwelkt onder. Wordt dus niet eens naar omgekeken.
Had voor de zekerheid maar even bij Fastned wat bijgeladen voor het geval ze er nog zouden staan en het is maar goed dat ik dat gedaan heb. Echt irritant gedrag.
Kan je je er niet achter zetten? :+ als in: dwars er achter waarmee je ze beide blokkeert? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:38

paQ

Sinds enkele dagen een hybride auto :w

Ik heb de newmotion app geïnstalleerd om een beetje te peilen welke paal er vrij is. Ik merk dat het vaak niet klopt. Sterker nog: als ik mijn eigen auto aan een paal koppel, blijft de paal gewoon als beschikbaar staan. Elke keer weer. :?

Hoe zit dat nou?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@paQ
Kan een aantal minuten duren voordat de status veranderd .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Een Duitse man gaf een tip om bij Ionity met de Maingau te laden . Maingau rekend namelijk 20 cent per Kwh . Kan hier iemand dat bevestigen? Of weet iemand hier meer van ?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
evtje schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:43:
Een Duitse man gaf een tip om bij Ionity met de Maingau te laden . Maingau rekend namelijk 20 cent per Kwh . Kan hier iemand dat bevestigen? Of weet iemand hier meer van ?
Klopt in Duitsland die 25ct, ik denk in NL is het 30ct in BE 40ct. Voor kleine ladingen 25kWh is dit in DE goedkoper. Voor grotere lading 50kWh is de vaste prijs de beste koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Toch raar normaal prijs is 25 cent voor Duitsland waarom bij Ionity nu dan 20 cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 21:25
BounceCloud schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:21:
Dat je een volledige EV rijdt geeft je niet opeens bepaalde rechten over een PHEV. Ik snap je insteek, maar begrijp je behoefte niet om een papiertje achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Noord27 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Dat je een volledige EV rijdt geeft je niet opeens bepaalde rechten over een PHEV. Ik snap je insteek, maar begrijp je behoefte niet om een papiertje achter te laten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is niet echt sociaal om je PHEV met mini-accu permanent te parkeren op een laadplaats terwijl de accu al uren / dagen vol zit. Of vind je van wel?

Verplaats je auto gewoon even als de accu is vol geladen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 21:25
revolution-nl schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:52:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is niet echt sociaal om je PHEV met mini-accu permanent te parkeren op een laadplaats terwijl de accu al uren / dagen vol zit. Of vind je van wel?

Verplaats je auto gewoon even als de accu is vol geladen.
Dat geldt net zo goed voor EV's. Die zie ik hier lokaal hele weekenden een laadpaal bezet houden.

Laadpaal bezet houden staat volledig los van het type auto. Je suggereert nu dus exact mijn punt: accu capaciteit staat los van sociaal gedrag. EV of PHEV.

Het wordt in dit topic getolereerd als een EV-rijder een PHEV-rijder door middel van een briefje er op attendeert dat zijn accu vol zit. Maar dat geldt net zo hard vice-versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Noord27 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Dat geldt net zo goed voor EV's. Die zie ik hier lokaal hele weekenden een laadpaal bezet houden.

Laadpaal bezet houden staat volledig los van het type auto. Je suggereert nu dus exact mijn punt: accu capaciteit staat los van sociaal gedrag. EV of PHEV.

Het wordt in dit topic getolereerd als een EV-rijder een PHEV-rijder door middel van een briefje er op attendeert dat zijn accu vol zit. Maar dat geldt net zo hard vice-versa.
Eens!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Noord27 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:05:

Het geldt natuurlijk voor beide dat het ‘t beste is om de paal weer beschikbaar te maken voor een ander wanneer de accu volgeladen is.

Het verschil tussen hybride en EV is alleen dat een EV geen alternatief heeft als die leeg is, terwijl een PHEV wel verder kan, op zijn brandstof. Dat geeft de een geen prioriteit boven de ander, maar zo’n laadpaal is dus voor een EV wat meer van ‘levensbelang’.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Hippe Lip schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:09:
Het verschil tussen hybride en EV is alleen dat een EV geen alternatief heeft als die leeg is, terwijl een PHEV wel verder kan, op zijn brandstof. Dat geeft de een geen prioriteit boven de ander, maar zo’n laadpaal is dus voor een EV wat meer van ‘levensbelang’.
En dat is ook precies de reden voor PHEV rijders voor hun keuze: EV rijden wanneer het kan, maar geen paniek als er niet geladen kan worden. Maar goed hetzelfde zou je ook kunnen zeggen als een long range Tesla bij een paal blijft staan terwijl jij met je 150m range dus wat dringender stroom nodig hebt.... Het geeft dus precies het probleem aan: laden op een openbare plek is in de beleving van mensen gewoon parkeren, en toevallig ook kunnen laden. En op een normale parkeerplek verplaats je je auto ook niet na een paar uur. Briefjes ophangen en hopen dat ze er op reageren (dat ze in het weekend niet naar dat briefje kijken vind ik niet gek).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

evtje schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:37:
@paQ
Kan een aantal minuten duren voordat de status veranderd .
Neh. Het maakt echt niet uit wanneer ik kijk.

Kom ook net bij kantoor aan. ‘1 beschikbaar’
Nou echt niet.
Nu, 10 min later situatie ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 22:26
evtje schreef op zondag 7 juli 2019 @ 15:27:
Toch raar normaal prijs is 25 cent voor Duitsland waarom bij Ionity nu dan 20 cent is.
Is dat niet de 20% korting die ze geven?

Ik heb in nederland ook op bepaalde snelladers 20% korting met de volgende mededeling op de rekening:

*Es werden pauschal 20% für Wandlungsverluste aufgrund des Einsatzes von AC­Messgeräten in DC­     Ladeeinrichtungen abgezogen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 09-10 21:02
Crazy D schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:37:
[...]

.... Het geeft dus precies het probleem aan: laden op een openbare plek is in de beleving van mensen gewoon parkeren, en toevallig ook kunnen laden. En op een normale parkeerplek verplaats je je auto ook niet na een paar uur. Briefjes ophangen en hopen dat ze er op reageren (dat ze in het weekend niet naar dat briefje kijken vind ik niet gek).
Tja ik vind het dus merkwaardig dat mensen een laadplek als normale parkeerplek beschouwen.
Dat zou anders zijn als elke parkeerplek een laadmogelijkheid biedt, maar voorlopig zijn we nog niet zover helaas.

En tot die tijd ben ik voorstander om laadpaalkleven te ontmoedigen. Boetes schijnen niet te werken, maar extra tarief, of een ludieke verf of stikkeractie om het beestje als laadpaalklever te markeren wellicht wel. >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Het makkelijkste is om een verloopje te (laten) maken, meer dan twee stekkers en wat kabel heb je niet nodig. Je verliest dan alleen wel de mogelijkheid tot vergrendeling van de stekker.
Lekker knoeien en bestaande beveiliging die er met een goede reden in zitten omzeilen, zie niet in hoe dit mis kan gaan! :X

Gewoon een zelfbouw laadpaal maken en de bedrading tussen socket en relais verlengen met een grondkabel lijkt me een verstandiger plan. Of nog beter; een kleine laadpaal die niet veel groter is dan het socket zelf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:02:
[...]
Gewoon een zelfbouw laadpaal maken en de bedrading tussen socket en relais verlengen met een grondkabel lijkt me een verstandiger plan. Of nog beter; een kleine laadpaal die niet veel groter is dan het socket zelf kopen.
Ja ik was er ook al geen fan van, het zal wel werken maar met 6h 16A volcontinue heb ik het liever goed.

Je hebt trouwens ook wat gemist, het is geen socket en relais (daar moet het wel naar toe natuurlijk) maar eentje met een vaste kabel. Ik heb al een HEEL beefy kabel in de grond zitten met een PVC buis er rond. Ik kan vermogenstechnisch prima af met de kabels, ik moet nu alleen even nakijken of de signaal kabels mee moeten, welke resistors waar moeten zitten etc.

Ik moet niet noodzakelijk vergrendeling hebben, de Type 2 stekkers zijn door hun ontwerp prima ontkoppelbaar terwijl ze onder volle load staan (want de CP/PP pinnen zijn korter dan de stroomvoerende pinnen waardoor het laden stopt) maar dan moet alles wat betreft die CP en PP wel op orde zijn...

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 08-07-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
Ik heb me iets vergist in het tariefverschil tussen NewMotion en ChargeMap pas. Ik heb geen eigen paal en moet dus laden bij een openbare laadpaal in de buurt, van GreenFlux. Ik had een keer mijn sleutels (met NewMotion tag) niet bij me dus ik dacht: ik gebruik mijn ChargeMap pas die als backup de auto ligt. Normaal betaal ik iets van €15,- voor 45 kWh. Heb zojuist de factuur van ChargeMap binnen gekregen: €75,- voor 44.09 kWh. 8)7

Toch maar een support ticket ingestuurd, de app zegt €0.426 / kWh, wat vrij duur is, maar nog geen €75,-.

[ Voor 11% gewijzigd door DaCoTa op 08-07-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:35
Heeft er hier iemand ervaring met de installatie van een (New Motion) laadpaal? Wat kan ik een beetje verwachten qua graven en opentrekken van de bestrating? Doen ze dat een beetje netjes? Moet ik zelf nog iets doen/voorbereiden? Er is een kruipruimte dus een meter of 8 graafwerk.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:05
HyperBart schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Kan je je er niet achter zetten? :+ als in: dwars er achter waarmee je ze beide blokkeert? >:)
En dan de laadpaalbeheerder bellen en melden dat je connector niet loslaat, of ze hem even op afstand kunnen ontgrendelen. Dan kan je mooi zelf laden. Overigens heb ik dit al vaker gezegd en blijf het herhalen: EV of PHEV, als je aan het laden bent moet je gewoon je 06/businesscard achter de voorruit leggen. Kleine moeite en maakt het voor iedereen een stuk makkelijker.

Vanochtend hier bij de klant weer feest. Door scheefparkeren paste de 3 niet meer in het laatste vrije "laadvak" dus maar aan de andere kant geparkeerd (kabel haalt het dan ook prima). Aan een van de laders hing een losse type 2 kabel, die heb ik even bij de beveiliging ingeleverd. Kan best van degene zijn die afgelopen donderdag niet aan het laden was en een gratis laadsessie cadeau heeft gekregen O-).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

HyperBart schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Ja ik was er ook al geen fan van, het zal wel werken maar met 6h 16A volcontinue heb ik het liever goed.

Je hebt trouwens ook wat gemist, het is geen socket en relais (daar moet het wel naar toe natuurlijk) maar eentje met een vaste kabel. Ik heb al een HEEL beefy kabel in de grond zitten met een PVC buis er rond. Ik kan vermogenstechnisch prima af met de kabels, ik moet nu alleen even nakijken of de signaal kabels mee moeten, welke resistors waar moeten zitten etc.

Ik moet niet noodzakelijk vergrendeling hebben, de Type 2 stekkers zijn door hun ontwerp prima ontkoppelbaar terwijl ze onder volle load staan (want de CP/PP pinnen zijn korter dan de stroomvoerende pinnen waardoor het laden stopt) maar dan moet alles wat betreft die CP en PP wel op orde zijn...
Lekker in de safety Marges gaan kloten, ik zou het niet niet doen. Dan schakelt het relais een keertje niet af (want de firmware, die overal vrij immature is, heeft een bugje) en sta je je stekker vast te lassen. Vervolgens laat je van schrik die stekker op de grond donderen (of je oma die de kabel even in de weg vond zitten bij het binnenzetten van de fiets oid) en zal het net flink geregend hebben.

Verder heeft een laadpaal altijd een relais (dit schakelt de fases en nul) je bedoelt de lockmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Inspired schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:33:
Heeft er hier iemand ervaring met de installatie van een (New Motion) laadpaal? Wat kan ik een beetje verwachten qua graven en opentrekken van de bestrating? Doen ze dat een beetje netjes? Moet ik zelf nog iets doen/voorbereiden? Er is een kruipruimte dus een meter of 8 graafwerk.
Bij mij is 6 weken geleden een New Motion laadpaal geïnstalleerd; de kabel gaat eerst een stuk door de kruipruimte, daarna 6 meter door de tuin en door m'n berging. Er hoefde geen bestrating opengehaald te worden, kabel ging deels door een plantenvak en deels onder een vlonder door. Het vlonder heb ik zelf gedemonteerd en teruggeplaatst. De monteur (ZZP-er i.o.v. Laadpunt.nl) was in totaal ongeveer 5 uur bezig. E.e.a. is netjes aangelegd, alle rommel netjes opgeruimd. Enige puntje van kritiek is dat het gat in de meterkastplaat na doorvoer van de kabel niet opnieuw luchtdicht is afgewerkt, waardoor de muffe lucht van de kruipruimte omhoog kwam.

Ik wilde de kabel niet onder de bestrating hebben (wat wel de kortste route is), i.v.m. dat de tuin net een jaar geleden aangelegd was. De kabel gaat nu dus een beetje met een omweg. Dit had ik van te voren afgestemd, was allemaal geen probleem. Het traject van de kabel in de berging is tijdens de montage besproken, evenals positie van de laadpaal op de muur van de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Lekker in de safety Marges gaan kloten, ik zou het niet niet doen. Dan schakelt het relais een keertje niet af (want de firmware, die overal vrij immature is, heeft een bugje) en sta je je stekker vast te lassen. Vervolgens laat je van schrik die stekker op de grond donderen (of je oma die de kabel even in de weg vond zitten bij het binnenzetten van de fiets oid) en zal het net flink geregend hebben.

Verder heeft een laadpaal altijd een relais (dit schakelt de fases en nul) je bedoelt de lockmotor.
Ja, vergrendeling/lockmotor is geen vereiste. De 4 camera's zullen de sporadische lolbroek wel vastleggen hier.

Ik deel je bezorgdheid en opnieuw: daarom dat ik het navraag. Ik snap je voorbeeld wel maar er zijn genoeg maatregelen (die ik nie ga omzeilen, even herhalen) die dit soort scenario's vermijden:
  1. Als er geen verbinding is tussen PP en PE dan schakelt het relais uit, dat is hardwarematig/elektrisch, niet softwarematig
  2. De CP en PP pinnen zijn korter dan de stroomvoerende pinnen (N/L1/L2/L3), vanaf het moment dat je dus de stekker uittrekt stopt de wagen met vermogen te trekken, geen las-toestanden dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Inspired schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:33:
Bij mij hebben ze het een jaar geleden keurig gedaan, tegels lagen na het graafwerk rechter dan daarvoor. Daarvoor was misschien niet zoveel nodig, mijn voortuin verzakt best veel, maar ik was zeker tevreden met het werk dat ze leverden.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
[...]

Welke auto rijd je? Ik heb bijvoorbeeld een e-Niro en die geeft het gemiddelde gebruik aan in kWh/100km. ABRP geeft bij Reference Consumption 179 Wh/km aan. Deel dat door 10 en je komt op kWh/100km; 17,9 dus in mijn geval.
Als je heel rustig en niet hard rijd, dan kan dat lager en zet je 'm bijvoorbeeld op 16 of 16,5 kWh/100km als je denkt dat dit realistischer is. Dan vul je daar 160 of 165 in.
Snap je hoe dat werkt?

En geeft ABRP daar nou km/kWh at 110 km/h aan, klik dan een keer op dat veld. Dan schakelt hij over op Wh/km at 110 km/h. Zo kun je tussen die twee eenheden schakelen.

Helpt dit?

[Edit: foutje in de redenering gemaakt; tekst aangepast]
Thanks, dat helpt wel :-) Ik heb ook de E-Niro, ABRP gaat uit van 204wh/km bij 110km/h - maar het daadwerkelijke verbruik is lager. Ik zal eens wat met de settings spelen tot het wat beter overeenkomt. :)

@daemonix Waar ik de settings aan kan passen dat weet ik, het ging mij om de berekening tussen wat ABRP denkt dat de E-niro verbruikt en wat ik daadwerkelijk ongeveer verbruik. @Hippe Lip heeft mijn vraag beantwoord :)

Thanks voor het meedenken mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

mfj84 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:28:
[...]

Thanks, dat helpt wel :-) Ik heb ook de E-Niro, ABRP gaat uit van 204wh/km bij 110km/h - maar het daadwerkelijke verbruik is lager. Ik zal eens wat met de settings spelen tot het wat beter overeenkomt. :)

@daemonix Waar ik de settings aan kan passen dat weet ik, het ging mij om de berekening tussen wat ABRP denkt dat de E-niro verbruikt en wat ik daadwerkelijk ongeveer verbruik. @Hippe Lip heeft mijn vraag beantwoord :)

Thanks voor het meedenken mensen!
Als je iets verder wil gaan kan je ook een OBD2-reader gebruiken i.c.m. Torque Pro of EVNotify om live data te gebruiken om tijdens het rijden het actuele verbruik en SOC te gebruiken. ABRP plant dan dynamisch je laadstops.

In mijn Leaf heb ik het ook al eens gebruikt op een langere rit, hij gaf netjes aan dat ik het wel zou redden als ik langzamer zou rijden (max 100 i.p.v. 130). Halverwege gaf hij aan dat ik toch wel wat sneller zou kunnen nadat ik een tijd achter een touringcar had geslipstreamed, dus toen weer gewoon VMAX gereden en met een paar procent over thuisgekomen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

HyperBart schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Ja, vergrendeling/lockmotor is geen vereiste. De 4 camera's zullen de sporadische lolbroek wel vastleggen hier.

Ik deel je bezorgdheid en opnieuw: daarom dat ik het navraag. Ik snap je voorbeeld wel maar er zijn genoeg maatregelen (die ik nie ga omzeilen, even herhalen) die dit soort scenario's vermijden:
  1. Als er geen verbinding is tussen PP en PE dan schakelt het relais uit, dat is hardwarematig/elektrisch, niet softwarematig
  2. De CP en PP pinnen zijn korter dan de stroomvoerende pinnen (N/L1/L2/L3), vanaf het moment dat je dus de stekker uittrekt stopt de wagen met vermogen te trekken, geen las-toestanden dus
1 en 2 zijn gelijk 1 veiligheidsmaatregel.

Je hebt overigens gelijk, het Normally open Relais zou open moeten springen en is (in principe) niet software afhankelijk. En ja de lockmotor omzeil je wel degelijk, door hem niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glewellyn schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:36:
[...]

In mijn Leaf heb ik het ook al eens gebruikt op een langere rit, hij gaf netjes aan dat ik het wel zou redden als ik langzamer zou rijden (max 100 i.p.v. 130). Halverwege gaf hij aan dat ik toch wel wat sneller zou kunnen nadat ik een tijd achter een touringcar had geslipstreamed, dus toen weer gewoon VMAX gereden en met een paar procent over thuisgekomen.
Kijk maar uit voor turtle mode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
DaCoTa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:09:
Ik heb me iets vergist in het tariefverschil tussen NewMotion en ChargeMap pas. Ik heb geen eigen paal en moet dus laden bij een openbare laadpaal in de buurt, van GreenFlux. Ik had een keer mijn sleutels (met NewMotion tag) niet bij me dus ik dacht: ik gebruik mijn ChargeMap pas die als backup de auto ligt. Normaal betaal ik iets van €15,- voor 45 kWh. Heb zojuist de factuur van ChargeMap binnen gekregen: €75,- voor 44.09 kWh. 8)7

Toch maar een support ticket ingestuurd, de app zegt €0.426 / kWh, wat vrij duur is, maar nog geen €75,-.
Bij Greenflux kun je ook met de Maingau laden dat is iets voordeliger dan Newmotion.
Maingau 30 cent per kWh en geen start kosten alleen uit kijken dat je er niet langer dan 4 uur sta . Daarna komener parkeer kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
DaCoTa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:09:

Reactie:
Thank you for reaching out!

Indeed, since the 29th of June, the network rates changed.
It was about:
0,348 per charge
0,426 per kW
0,402 per min from 8pm to 5pm
Thus, your charge would have been about 319,812 € but, as we applied a limit, it is 75€.

The duration of your charge is really long, did you actually charge for 15 hours?
Ok, die ga ik dus niet meer gebruiken. De time charge staat niet in de app, dat is wel erg tricky dan. Voor een backup pas maakt me het verschil ik kWh niet zoveel uit, maar als ze overal per tijd gaan rekenen, dan knip ik de pas doormidden.
evtje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:13:
[...]

Bij Greenflux kun je ook met de Maingau laden dat is iets voordeliger dan Newmotion.
Maingau 30 cent per kWh en geen start kosten alleen uit kijken dat je er niet langer dan 4 uur sta . Daarna komener parkeer kosten bij.
Ja, dat is toch niet handig. Ik sta vaak ruim 5 uur te laden en hij is geregeld midden in de nacht klaar (75 kWh batterij). Ook is het een parkeerplek voor vergunninghouders, in mijn vergunninggebied, waarbij het vanuit de gemeente niet verplicht is om de auto meteen te verplaatsen. Betalen voor tijd is een onmogelijkheid. Zeker als dat €0,402/minuut is.

Ik kan trouwens mij Maingau die 4 uur limiet niet vinden? (En mIjn Duits is ook niet zo goed :) )

[ Voor 31% gewijzigd door DaCoTa op 08-07-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Linkje https://www.maingau-energie.de/e-mobilität/autostrom-tarif
Ik zag dat allego en grenflux sessies iig de zelfde dag nog in de laadbeurten van maingau staan (mogelijk meteen al maar niet zo snel gekeken), erg handig naast weten wat je per kWh/laadtijd betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Klopt Maingau sessie zie je direct. Wat ik ook al eens gedaan heb is een paar uur laden dan een nieuwe sessie beginnen . Dan kun je er langer blijven staan. En anders gebruik ik evcompany kaart die is net iets goedkoper dan de Newmotion.
Edit
Ik heb even met chargemap bij mij pitpoint/greenflux gekeken en op het linkje prijs van laadpaal met de chargemappas daar staat allen start kosten 0.348 en kWh 0.426 wat ik al extreem hoog vindt . Maar er staat niets over tijd of tijdladen . Alleen als ik dat klein info ding klik staat er een verhaal van possible to a price per minute or kWh .Wat zijn dat voor spelletjes die ze spelen? Is chargemap zijn zakken aan het vullen.

Greenflux prijzen
https://www.greenflux.nl/laadoplossingen/tarieven/
Dit is wat ze aan andere in prijs stellen. Staat niets over tijdladen .

[ Voor 56% gewijzigd door evtje op 08-07-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DaCoTa schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:18:
[...]

Reactie:

Thank you for reaching out!

Indeed, since the 29th of June, the network rates changed.
It was about:
0,348 per charge
0,426 per kW
0,402 per min from 8pm to 5pm
Thus, your charge would have been about 319,812 € but, as we applied a limit, it is 75€.

The duration of your charge is really long, did you actually charge for 15 hours?
[...]
Op zichzelf nog niet zo slecht, zo’n tijdstarief. Ik las een tijdje geleden van een paal waar je kWh-tarief betaalde, pus tijdtarief. Alleen ging dat tijdtarief pas na iets van twee uur in. Prima maatregel tegen paalklevers!
Ik zou dat trouwens niet rekenen tussen 22:00 en 07:00 of zo, maar in een winkelgebied lijkt me dat een prima regel!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb ook maar een Maingau pas aangevraagd.
Het is me alleen niet duidelijk of ik op openbare EV box palen kan. Die komen namelijk niet voor in hun app. kan het dan "dus" ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37

The Third Man

The Third Jellyfish

paQ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:20:
Ik heb ook maar een Maingau pas aangevraagd.
Het is me alleen niet duidelijk of ik op openbare EV box palen kan. Die komen namelijk niet voor in hun app. kan het dan "dus" ook niet?
Zie de toelichting op laadpastop10.nl: "De pas werkt (nog) niet op diverse Nederlandse netwerken. Zo werkt hij niet bij E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box of EVNet.". Je kan het altijd proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Voor de vakantiegangers naar het Zillertal in Oostenrijk: Sinds kort is er in Zell am Ziller een (CCS only) snellader gekomen. Voorlopig de enige in het hele dal. Juist vanwege de afwezigheid van snelladers zijn wij hier met de Saab naartoe gegaan, maar precies op de dag van vertrek werd die snellader in gebruik genomen 😣 ( voor ons te laat, want niet voorbereid op een reis met de Ioniq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Zie de toelichting op laadpastop10.nl: "De pas werkt (nog) niet op diverse Nederlandse netwerken. Zo werkt hij niet bij E-laad, NewMotion, Engie, EV-Box of EVNet.". Je kan het altijd proberen natuurlijk.
Ik zie het net staan inderdaad.... demmit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En voor de vakantiegangers naar zuid frankrijk, laadpalen aan de snelweg zijn idd allemaal half of helemaal kapot. Die 3 in lyon werkten ook niet zaterdag, prachtige locatie, geen stroom, wat een sof. 3 Uur voordat we aankwamen had iemand nog geladen.
Ionity was jammer genoeg nog niet klaar op de autoroute du soleil.
We hebben 12.3 kwh/100km gedraaid met airco aan, met de egolf op 100 op snelweg en N/D wegen. 3 Dagen gepland, gaat ook mooi, maar in deze tijden wordt de reis wordt wel geregeerd door laden, volgend jaar zal wel weer veel beter zijn gelukkig!
Leuk hotel met laadpaal: logis arcombelle!
En geneer je ook niet om bij hotel zonder laadpaal een 220 kabel uit raam 1-ste verdieping te hangen naar de auto, een goede en lange verlengkabel is wel zo handig...
Al met al een groot 3 daags avontuur met rampzalige trekjes.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:35
OK. Hier even een vraag van een laadnoob. Ik heb sinds kort een EV met laaddruppel van Leaseplan. Is een druppel via New Motion met travel card logo. Laadsessies kan ik bekijken op de site van New Motion? Of Leaseplan portal? Of moet ik een account bij Travel Card aanmaken..? Heb afgelopen weekend geladen bij een publieke EV Box paal en zou graag even willen checken wat de kosten waren. Ik zie de sessie echter nog niet op de New Motion portal. Of kan het wel aantal dagen duren?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:36:
OK. Hier even een vraag van een laadnoob. Ik heb sinds kort een EV met laaddruppel van Leaseplan. Is een druppel via New Motion met travel card logo. Laadsessies kan ik bekijken op de site van New Motion? Of Leaseplan portal? Of moet ik een account bij Travel Card aanmaken..? Heb afgelopen weekend geladen bij een publieke EV Box paal en zou graag even willen checken wat de kosten waren. Ik zie de sessie echter nog niet op de New Motion portal. Of kan het wel aantal dagen duren?
Bij New Motion kan het soms tot einde van de maand duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja bizar blijf ik dat vinden, anno 2019 maar nog de 1x/maand batch-verwerking van een mainframe uit de jaren 90..
Extra vervelend als blijkt dat er misbruik van je pas is gemaakt (is hier al een voorbeeld voorbijkomen), of als er gewoon iets niet klopt met de berekening. Dan kom je daar wel heel laat achter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik sta daar ook van te kijken ja. Ik gebruik momenteel (nog) de laadpas van E-flux. Maar laad bijna dagelijks bij EV box. Nou, dat kan ik dus pas over een maand terugzien. knap bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, ik heb zelfs laadpassen die een kwartaalafrekening doen (Rheinhessische) maar dan wel goedkoop op ladenetz zijn.

En dan te bedenken dat wij roaming koning nummer 1 zijn, wereldwijd gezien. Ondanks die maand krijgen bijna alle NL providers het voor elkaar om bij bijna alle NL laadpalen gewoon hun pas geaccepteerd te krijgen.

Ga voor de grap maar eens naar het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld. Elk dorpje een ander netwerk/pas/systeem en roaming bestaat er niet. Zelfde in de V.S. (Tesla uitgezonderd)

[ Voor 8% gewijzigd door Hachy op 09-07-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Elk dorp een ander netwerk/pas/systeem in de UK? Er zijn grote steden daar zonder laadinfra. ;) Ze lopen wat achter. :P Ik kan niet naar Wales met de auto bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bij de A27 Nieuwegein bij parkeerplaats De Knoest is sinds kort een Fastned locatie geopend. Deze heeft maar 1 laadpaal met een ChaDeMo aansluiting. Dat werkt allemaal prima. De snellader is hier in het Engels en bij het kiezen van de aansluiting worden andere waardes weergegeven dan op de snellader zelf staat. Op de snellader staat 50kW, maar op het scherm 40kW. Heeft iemand dat wel eens eerder gezien? Is dat gewoon een foutje op de display? Voor mij maakt het verder niet zo heel veel uit, met de voltages en amperes uit zo'n snellader kan ik toch maar max 43kW laden (en dan nog in een heel beperkte range van de laadcurve).

Als je op het knopje "prices" duwt wordt niet de prijs per kWh weergegeven maar een vast tarief van 7,50 euro per laadsessie. Dat zou dus betekenen dat je als niet-Fastned member bij minder dan 13kWh laden meer betaald dan per kWh afrekenen (en daarboven natuurlijk minder).

Is er al iemand waar een laadsessie bij deze snellader in het overzicht van zijn laadpas staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:04
JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:11:
Is er al iemand waar een laadsessie bij deze snellader in het overzicht van zijn laadpas staat?
Is denk ik een software glitch. Waarschijnlijk is er DE software gepusht aangezien daar prijzen per sessie of minuut verplicht zijn. Afrekenen per kWh mag daar alleen als de laders heel duur geijkt zijn.

Mocht er inderdaad 7,50 gefactureerd zijn gewoon even bellen met FastNed en dan lossen ze dat op.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:00
JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:11:
Bij de A27 Nieuwegein bij parkeerplaats De Knoest is sinds kort een Fastned locatie geopend. Deze heeft maar 1 laadpaal met een ChaDeMo aansluiting. Dat werkt allemaal prima. De snellader is hier in het Engels en bij het kiezen van de aansluiting worden andere waardes weergegeven dan op de snellader zelf staat. Op de snellader staat 50kW, maar op het scherm 40kW. Heeft iemand dat wel eens eerder gezien? Is dat gewoon een foutje op de display? Voor mij maakt het verder niet zo heel veel uit, met de voltages en amperes uit zo'n snellader kan ik toch maar max 43kW laden (en dan nog in een heel beperkte range van de laadcurve).

Als je op het knopje "prices" duwt wordt niet de prijs per kWh weergegeven maar een vast tarief van 7,50 euro per laadsessie. Dat zou dus betekenen dat je als niet-Fastned member bij minder dan 13kWh laden meer betaald dan per kWh afrekenen (en daarboven natuurlijk minder).

De laadpaal geeft aan hoeveel vermogen hij beschikbaar heeft, als het minder is in geval van een defect wordt dat aangegeven door een lagere waarde in het scherm. (Is bij deze lader het geval) Wat betreft de prijzen zouden dit de normale prijzen moeten zijn maar mogelijk is er een update in het display nog niet uitgevoerd.

Taal kan je zelf kiezen rechtsonder in het scherm.

-

Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.