Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Ja exact mijn gedachteLionkingNL schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:42:
[...]
Geen idee. Ik had gehoopt de Maingau deze "feature" niet zou ondersteunen en alleen het kale kWh tarief zou rekenen. Helaas
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Men is de laadbox komen nakijken en alle parameters lijken goed te zijn maar er hangt wel een langere kabel aan dan origineel werd meegeleverd (ipv 8m is het 12 à 14m geworden en de connector van de meegeleverde 5m kabel is overgezet op de nieuwe op maat geknipte kabel). Ik weet dat er op bepaalde pinnen in de Type 2 stekker weerstand zit door weerstandjes in de laadbox en ik krijg nu wat schrik dat door de langere afstand die weerstand net in een ander bereik valt waardoor de auto via die weerstand meet dat hij niet hoger mag gaan als 6A/3.7kW.
Men gaat nu via Tesla de logs vragen van de laadbeurten om te kijken waarom de wagen niet hoger gaat, maar dit duurt enkele dagen. Kan ik met een multimeter wat nameten op de Type 2 stekker? Zo ja, tussen welke pinnen moet ik welke waardes/grootheden gaan nakijken?
[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2019 14:14 ]
Toch net ff wat sneller voor mijn e-Niro, en ook leuk als er mensen langkomen met een 3-fase auto (ik heb vrienden met Model 3's en e-Golfs).
Ik heb wel de zwarte besteld, custom order, dus gaat nog even 3 maanden duren voor hij er is
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Bij een vaste kabel vraag ik me af of er zo'n weerstandje in de stekker zit, ik meen dat het laadstation zelf via een PWM signaal sturing geeft aan de auto mbt de maximale load.
Als ie er al zit dan zit ie in de stekker en niet in de kabel dus de lengte zou niet uit moeten maken.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-06-2019 15:20 ]
Neen
Geen slimme meter hier (nog niet) en dus geen fysieke link tussen een meter en de Alfen6A klinkt namelijk alsof de Alfen paal de stroom knijpt alsof ie geen P1 data krijgt vanuit de slimme meter
Het is een vaste kabel., en dus voor de zekerheid niet zoveel stroom pakt dat er een zekering door zou kunnen gaan. Een NewMotion paal geeft in elk geval max 6A als ie geen verbinding heeft met P1.
Bij een vaste kabel vraag ik me af of er zo'n weerstandje in de stekker zit, ik meen dat het laadstation zelf via een PWM signaal sturing geeft aan de auto mbt de maximale load.
Als ie er al zit dan zit ie in de stekker en niet in de kabel dus de lengte zou niet uit moeten maken.
Waar ik op doel zijn transacties zoals deze. Ik stop met laden en dan verschijnt er een parkeerkost die begint te lopen en dat voor uren aan een stuk. Ik ben natuurlijk al lang weg en de volgende dag is die transactie ook verdwenen uit mijn overzicht. En heb geen idee waarom ik ze zie of waar de fout ligt. Wel is er in dit geval nog een tweede parkeertransactie (niet zichtbaar op screenshot) dewelke tesamen met het laden gestart is omdat het een laadpaal met 2 kabels en 2 parkeerplaatsen is waarvan er maar 1 actief kan zijn vermoed ik.LionkingNL schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:45:
[...]
Ik heb zaterdag op het laadplein in Amersfoort geladen met Maingau. Gratis parkeren totdat je auto vol is. In de app van Maingau was direct na het wegrijden de transactie zichtbaar, netjes uitgesplitst in een bedrag per kWh en een bedrag voor het parkeren.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Top, thnx!Hachy schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:12:
Is bij Shell ook zo, Shell Recharge plaatst snelladers van Allego.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Leen gewoon van iemand even een 3F32A kabel, is dat niet makkelijker? Dan weet je meteen waar het probleem zit. De weerstandjes geven idd max vermogen aan en die zitten op de CPPP en PE pin. Hier vind je wat je zoekt https://kwx.eu/nieuws/mee...n-elektrische-voertuigen/HyperBart schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:12:
Ik heb sinds een tijdje een laadpaal van Alfen in afwachting van mijn EV. Bij het testen met een Model S bleek dat de wagen niet hoger kan gaan dan 6A per fase, resulterend in een vermogen van 3.4 à 3.7kW.
Men is de laadbox komen nakijken en alle parameters lijken goed te zijn maar er hangt wel een langere kabel aan dan origineel werd meegeleverd (ipv 8m is het 12 à 14m geworden en de connector van de meegeleverde 5m kabel is overgezet op de nieuwe op maat geknipte kabel). Ik weet dat er op bepaalde pinnen in de Type 2 stekker weerstand zit door weerstandjes in de laadbox en ik krijg nu wat schrik dat door de langere afstand die weerstand net in een ander bereik valt waardoor de auto via die weerstand meet dat hij niet hoger mag gaan als 6A/3.7kW.
Men gaat nu via Tesla de logs vragen van de laadbeurten om te kijken waarom de wagen niet hoger gaat, maar dit duurt enkele dagen. Kan ik met een multimeter wat nameten op de Type 2 stekker? Zo ja, tussen welke pinnen moet ik welke waardes/grootheden gaan nakijken?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Met de regels rond selectiviteit (gaan we weer) denk ik niet dat je veel vooruit gaat als de huisaansluiting 3×25A is. De e-Niro is namelijk voorzien van een 1 fase lader in de auto (pas in auto modeljaar 2020 schijnt een 3F lader te zitten). En het gedeelte selectiviteit: je laadpaal moet verplicht lager afgezekerd zitten._eLMo_ schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:16:
Wij gaan verhuizen en hebben tot nu toe onze e-Niro geladen op een Tesla Wall Connector op 1 fase 20A zonder load balancing. Voor ons nieuwe huis heb ik een Zappi v2 besteld, die we met loadbalancing op 3x 25A gaan aansluiten.
Toch net ff wat sneller voor mijn e-Niro, en ook leuk als er mensen langkomen met een 3-fase auto (ik heb vrienden met Model 3's en e-Golfs).
Ik heb wel de zwarte besteld, custom order, dus gaat nog even 3 maanden duren voor hij er is
(Aanname van mij hierbij is dus je huisaansluiting - als die hoger is, is er uiteraard meer mogelijk)
Het is een vaste kabel, lees: aan één kant een mannetje Type 2 en aan de andere kant is de kabel met de kopereinden binnen in de box vastgemaakt. Een andere kabel testen impliceert dus de kabel zelf vervangen want zowel connector als box blijven gelijk in het test proces.Hachy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:55:
[...]
Leen gewoon van iemand even een 3F32A kabel, is dat niet makkelijker? Dan weet je meteen waar het probleem zit. De weerstandjes geven idd max vermogen aan en die zitten op de CP pin. Hier vind je wat je zoekt https://kwx.eu/nieuws/mee...n-elektrische-voertuigen/
Verhip... je gaat nog gelijk hebbenCyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:19:
@HyperBart is er sprake van load balancing? 6A klinkt namelijk alsof de Alfen paal de stroom knijpt alsof ie geen P1 data krijgt vanuit de slimme meter, en dus voor de zekerheid niet zoveel stroom pakt dat er een zekering door zou kunnen gaan. Een NewMotion paal geeft in elk geval max 6A als ie geen verbinding heeft met P1.
Wel frappant, de Alfen-medewerker had ook niet onmiddellijk die insteek om te denken "misschien throttle'et hij nu wat" ondanks het feit dat hij ook opmerkte dat de modem nog niet succesvol had verbonden met een backoffice systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2019 22:16 ]
Laden gaat helaas met 3,7kWh. Ik had de hoop dat 5,3 haalbaar zou zijn aangezien een paal iets verderop deze snelheid wel haalt.
Nu hoef ik wel iets minder ver te lopen, je kan ook niet alles hebben hé.
Dat is niet juist, de maximale stroomsterkte die de kabel ondersteunt wordt aangegeven door een weerstand die tussen de PP en PE (aarde) pinnen is verbonden aan beide uiteinden van de kabel. De kabellengte heeft hier dus ook niks mee te maken, want de PP is niet doorverbonden tussen de stekkers. Voor 20A moet je 680 Ohm meten, voor 32A is dat 220 Ohm (bron). Als de kabel deze weerstand niet bevat is de maximale stroomsterkte 6A.Hachy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:55:
[...]
Leen gewoon van iemand even een 3F32A kabel, is dat niet makkelijker? Dan weet je meteen waar het probleem zit. De weerstandjes geven idd max vermogen aan en die zitten op de CP pin. Hier vind je wat je zoekt https://kwx.eu/nieuws/mee...n-elektrische-voertuigen/
Nu heeft @HyperBart een vaste kabel en dat verandert de situatie een beetje. Meet in ieder geval met een multimeter of deze weerstand in de stekker aan de autozijde aanwezig is. Aan de EVSE kant is er geen stekker waar die weerstand in kan zitten.
Afhankelijk van de EVSE kan het zijn dat je die weerstand toch moet plaatsen tussen twee aansluitpunten in de EVSE, waar je normaal PP en PE van de contrastekker zou monteren. Als deze er niet is zou de EVSE kunnen denken dat de aangesloten kabel te dun is en dus maar 6A toestaan. Of dit in de betreffende paal ook zo is weet ik niet, anders moet er waarschijnlijk ergens een setting aangepast worden waardoor de EVSE weet dat er een vaste kabel is en welke stroomsterkte deze ondersteunt.
De hypothese over loadbalancing is overigens ook plausibel, maar nu heb je een alternatieve verklaring die je zou kunnen testen.
[ Voor 106% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2019 22:53 ]
3,7kWducolwd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:32:
Vandaag is de publieke paal, die ik in maart heb aangevraagd, geplaats.
Laden gaat helaas met 3,7kWh. Ik had de hoop dat 5,3 haalbaar zou zijn aangezien een paal iets verderop deze snelheid wel haalt.
Leg dat nog eens specifieker uit als je wil?StefSybo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:43:
[...]
Dat is niet juist, de maximale stroomsterkte die de kabel ondersteunt wordt aangegeven door een weerstand die tussen de PP en GND pinnen is verbonden aan beide uiteinden van de kabel.
In de Mennekes type 2 stekker zitten geen weerstandjes voor zover ik heb gezien, alleen maar draden. Één van die dunne draadjes (CP) is via de kabel tot in de box met een connector'tje op het moederbordje van de laadbox verbonden en de PP pin is via een lusje verbonden met de aardingsdraad en dit niet in de box maar in het handvat van de Type 2 stekker die in mijn wagen gaat.
Ik heb net ook zitten kijken naar de foto's die ik voor de veiligheid had genomen toen de kop van de Type2 nog op de originele kabel zat en tenzij er in een kabelhulsje een weerstand zou verwerkt zitten zit er afaics geen weerstand in de Mennekes Type 2 stekker-kop OF hij moet echt verwerkt zitten dichter bij de pin-receptacles in het plastic van de behuizing.
Ik heb een kabel besteld die tot 22kW aan kan. We hebben de bijgeleverde kabel van Alfen de Type 2 stekker er af gehaald en op exact dezelfde manier aangesloten op mijn gekochte kabel. Het open-einde van mijn gekochte kabel hebben we (cfr. zoals de installateurs altijd doen met de meegeleverde kabel van Alfen en op dezelfde manier) netjes aangesloten in de box.De kabellengte heeft hier dus ook niks mee te maken, want de PP is niet doorverbonden tussen de stekkers. Voor 20A moet je 680 Ohm meten, voor 32A is dat 220 Ohm (bron). Als de kabel deze weerstand niet bevat is de maximale stroomsterkte 6A.
Ik heb gemeten tussen PP en PE (aarding dus) en ik meet 220 Ohm, volgens de tabel in de PDF kan ik dus tot 32A (per fase that is) gaan (dat klopt ook, zowel de box als de kabel kunnen in theorie tot 32A gaan, voor de box moet dan wel een license key geactiveerd worden om 22kW te supporten)Nu heeft @HyperBart een vaste kabel en dat verandert de situatie een beetje. Meet in ieder geval met een multimeter of deze weerstand in de stekker aan de autozijde aanwezig is.

Het is een box die van Alfen uit geleverd wordt als "vaste kabel" modelletje, ongetwijfeld zit daar een moederbordje in wat voor socket of vaste kabel uitvoering kan gebruikt worden.Aan de EVSE kant is er geen stekker waar die weerstand in kan zitten.
Afhankelijk van de EVSE kan het zijn dat je die weerstand toch moet plaatsen tussen twee aansluitpunten in de EVSE, waar je normaal PP en GND van de contrastekker zou monteren. Als deze er niet is zou de EVSE kunnen denken dat de aangesloten kabel te dun is en dus maar 6A toestaan. Of dit in de betreffende paal ook zo is weet ik niet, anders moet er waarschijnlijk ergens een setting aangepast worden waardoor de EVSE weet dat er een vaste kabel is en welke stroomsterkte deze ondersteunt.
Thanks, als je nog even wilt specifieren doe ik het nu gelijk vanavond nog.De hypothese over loadbalancing is overigens ook plausibel, maar nu heb je een alternatieve verklaring die je zou kunnen testen.
[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2019 23:20 ]
Die kun je betalen via Paypal of creditcard voor een vaste prijs van 14,49 euro:
https://telekom.enio.at/e...hargeBox=4765&connector=1
Iemand een keer getest hoe zoiets dan werkt en ze weten dat het jouw auto betreft?
Oke my bad, PP en PE it is, dank je wel!StefSybo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:43:
[...]
Dat is niet juist, de maximale stroomsterkte die de kabel ondersteunt wordt aangegeven door een weerstand die tussen de PP en PE (aarde) pinnen is verbonden aan beide uiteinden van de kabel. De kabellengte heeft hier dus ook niks mee te maken, want de PP is niet doorverbonden tussen de stekkers. Voor 20A moet je 680 Ohm meten, voor 32A is dat 220 Ohm (bron). Als de kabel deze weerstand niet bevat is de maximale stroomsterkte 6A.
Nu heeft @HyperBart een vaste kabel en dat verandert de situatie een beetje. Meet in ieder geval met een multimeter of deze weerstand in de stekker aan de autozijde aanwezig is. Aan de EVSE kant is er geen stekker waar die weerstand in kan zitten.
Afhankelijk van de EVSE kan het zijn dat je die weerstand toch moet plaatsen tussen twee aansluitpunten in de EVSE, waar je normaal PP en PE van de contrastekker zou monteren. Als deze er niet is zou de EVSE kunnen denken dat de aangesloten kabel te dun is en dus maar 6A toestaan. Of dit in de betreffende paal ook zo is weet ik niet, anders moet er waarschijnlijk ergens een setting aangepast worden waardoor de EVSE weet dat er een vaste kabel is en welke stroomsterkte deze ondersteunt.
De hypothese over loadbalancing is overigens ook plausibel, maar nu heb je een alternatieve verklaring die je zou kunnen testen.
Ik weet niet of je naar ultrafast (HPC) zocht of gewoon voor Keulen, maar op chargemap vind je een stuk of vijf CCS snelladers waarvan een paar met de TankE app (gratis) te activeren zijnMalarky schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:55:
Volgens nextplug is de Stockholmer Allee van Comfortcharge de enige snellader (>150KW) rondom Keulen.
Die kun je betalen via Paypal of creditcard voor een vaste prijs van 14,49 euro:
https://telekom.enio.at/e...hargeBox=4765&connector=1
Iemand een keer getest hoe zoiets dan werkt en ze weten dat het jouw auto betreft?
--> https://laadpastop10.nl/laadpas/33/RheinEnergie%20TankE
Dank. Ik zoek inderdaad 100KW of meer, en volgens mij is er dan maar 1 rondom Keulen.Hachy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:30:
[...]
Ik weet niet of je naar ultrafast (HPC) zocht of gewoon voor Keulen, maar op chargemap vind je een stuk of vijf CCS snelladers waarvan een paar met de TankE app (gratis) te activeren zijn
--> https://laadpastop10.nl/laadpas/33/RheinEnergie%20TankE
Hier wel gevonden dat Comfortcharge (https://www.goingelectric...er/verbund/Comfortcharge/) te laden is met NewMotion en MAINGAU. Kosten per laadtransactie maakt mij niet zoveel uit, kan alles declareren. Het gaat vooral om gemak.
Ik zal een TNM pas aanvragen, die ondersteund lekker veel en ook deze.
Vaker besproken hier al in dit topic. Selectiviteit negeer ik, de Zappi zal afgezekerd worden op 3x25A B karakteristiek en heeft type B aardlek aan boord.nannoe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:28:
[...]
Met de regels rond selectiviteit (gaan we weer) denk ik niet dat je veel vooruit gaat als de huisaansluiting 3×25A is. De e-Niro is namelijk voorzien van een 1 fase lader in de auto (pas in auto modeljaar 2020 schijnt een 3F lader te zitten). En het gedeelte selectiviteit: je laadpaal moet verplicht lager afgezekerd zitten.
(Aanname van mij hierbij is dus je huisaansluiting - als die hoger is, is er uiteraard meer mogelijk)
Uitslaan hoofdzekering zal niet voorkomen ivm loadbalancing.
Als wel, dan boeit het me vrij weinig dat de hele fase eruit knalt en daarnaast is het niet verplicht voor je verzekering.
Qua snelheid heb je wel gelijk, ik ga van 1x20A zonder LB naar 3x25A met LB. Maakt voor de e-Niro dus maar 25% uit, wel leuker voor 3-fase bezoekers.
Mogelijk dat ik in de toekomst de Zappi afzeker op 3x32A als ik 3x 16A PV erbij krijg. Zappi kan hier heel slim mee omgaan. Hoofdzekering aanvullen met PV. Wel 6 CT klemmen nodig
[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 27-06-2019 14:00 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik heb nu al een aantal keren geladen de afgelopen anderhalve week met een pas van TNM en E-Steiermark, maar ik zie bij beiden nog altijd geen transacties.
Daarnaast 2x geladen bij een Allego snellader langs de snelweg met Maingau, en daar was het al wel na een aantal uur te zien.
Tesla Model Y RWD (2024)
Yep same here. Alleen jammer dat je het totaal geladen bv per maand of wat je nog over hebt bij fup niet kan zien in de app.NielsOo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:51:
E-Steiermark staat er bij mij meestal een paar minuten na het beëindigen van de sessie in...
heb al de ENEL app.
maar het is nogal best duur precies per KWH...
iemand wat tips?
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Als je een vermogensregelsysteem heeft (verder gek genoeg amper/niet gespect) is het voor de NEN 1010 prima om niet selectief te zijn met je zekeringen.nannoe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:28:
[...]
Met de regels rond selectiviteit (gaan we weer) denk ik niet dat je veel vooruit gaat als de huisaansluiting 3×25A is. De e-Niro is namelijk voorzien van een 1 fase lader in de auto (pas in auto modeljaar 2020 schijnt een 3F lader te zitten). En het gedeelte selectiviteit: je laadpaal moet verplicht lager afgezekerd zitten.
Heb ik twee maanden geleden gelijk een verzoek voor ingediend, misschien helpt het als meer mensen dit doen...Pietje NL schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:05:
[...]
Yep same here. Alleen jammer dat je het totaal geladen bv per maand of wat je nog over hebt bij fup niet kan zien in de app.
Wat extra info:
Ik heb (vanwege wat experimenteren) ongeveer de helft van de tijd geladen op (1 fase) 6,4kW en de andere helft op halve snelheid. Verder loopt er een 6mm kabel van zo'n 25 meter van meterkast naar laadpaal. Een verlies van zo'n 10% had ik wel verwacht, maar zoveel als nu?
EDIT: Nog wat extra info: Het laden op halve snelheid heb ik gedaan door dit in mijn Kia te verlagen. Ik kan dit niet zelf op de laadpaal aanpassen. Zou dit zoveel extra verlies geven?
[ Voor 10% gewijzigd door remcos2 op 28-06-2019 09:00 ]
concurrent snellaad is dat wel zo.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Chargemap. Italië is best lastig en duur. Of gratis laders of erg duur. Supermarkten hebben soms ook gratis laders. Lidl of gemeente b.v. Verona.alexke1988 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:22:
Iemand hier ervaring met Italie? ik zoek in augustus erheen te gaan... heb wel een REx maar zou toch liefst zoveel mogelijk EV rijden.
heb al de ENEL app.
iemand wat tips?
25m 6mm2 kabel geeft 2% verlies in de kabel als je op 32A met 1 fase laad, die moet je eigenlijk nog bij tellen bij je verliezen die je op je paal merkt. (waar 15% verlies van de paal tot in de batterij best aannemelijk zoals hierboven al vermeld is.)remcos2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:56:
Ik heb gisteren mijn laadpaal thuis gekregen. Mijn eerste laadessie met mijn e-Niro roept toch wat vragen op. Misschien zijn er mensen die hier een goed antwoord op hebben. Ik begon met een accu met nog 48% vol en heb deze tot 100% geladen. Dit zou betekenen dat ik 33,8 kWh heb bijgeladen. Mijn laadpaal geeft echter aan dat er 39,5 kWh is verbruikt. Nu weet ik wel dat er altijd een verlies is, maar is dit verschil niet heel erg groot? Heeft iemand een verklaring? Het is een Van Alfen laadpaal waar een gecertificeerde meter in zou moeten zitten.
Wat extra info:
Ik heb (vanwege wat experimenteren) ongeveer de helft van de tijd geladen op (1 fase) 6,4kW en de andere helft op halve snelheid. Verder loopt er een 6mm kabel van zo'n 25 meter van meterkast naar laadpaal. Een verlies van zo'n 10% had ik wel verwacht, maar zoveel als nu?
EDIT: Nog wat extra info: Het laden op halve snelheid heb ik gedaan door dit in mijn Kia te verlagen. Ik kan dit niet zelf op de laadpaal aanpassen. Zou dit zoveel extra verlies geven?
Kleine update hier. Alfen heeft vandaag opnieuw meegekeken maar deze keer hing er een Tesla Model S 85D aan. Effectief, de blockwave die de box op de CP zet is bij het inpluggen van de kabel maar 10%, resulterend in 6A * 3 = 3.4kW-ish. Als we de box tijdens het laden configden als stand alone zonder backend systeem en opnieuw even configden (terwijl hij hier al op stond) dat hij tot 16A mocht gaan ging hij ook tot 16A. Moeten nog even kijken of zonder backend zetten de oplossing was want hij zit nog niet op het backend systeem van de werkgever, iemand wist me te vertellen dat hij denkt dat het daarom is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:19:
@HyperBart is er sprake van load balancing? 6A klinkt namelijk alsof de Alfen paal de stroom knijpt
Men gaat nu even met product team kijken wat er mis gaat want dit was ook nieuw.
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 28-06-2019 22:35 ]
Verlies in de kabel is afhankelijk in van de lengte en gevraagde vermogen. Of je 3 meter of 30 hebt liggen maakt nogal een verschil.AndRo555 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:56:
[...]
25m 6mm2 kabel geeft 2% verlies in de kabel als je op 32A met 1 fase laad, die moet je eigenlijk nog bij tellen bij je verliezen die je op je paal merkt. (waar 15% verlies van de paal tot in de batterij best aannemelijk zoals hierboven al vermeld is.)
Naast ENEL is ook Nextcharge en DUE (Duferco) aan te raden in Italië.alexke1988 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:22:
Iemand hier ervaring met Italie? ik zoek in augustus erheen te gaan... heb wel een REx maar zou toch liefst zoveel mogelijk EV rijden.
heb al de ENEL app.
iemand wat tips?
Ik vind Nextcharge de meest dekkende. De prijzen ontlopen elkaar niet veel. Laden is niet goedkoop in Italië.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hmmm, van welke laadpalenboer is die paal? De Pitpointpaal die ik via MRA-E in Bussum heb gekregen 2 weken terug is 3x25A. Dus kan ik mijn e-Niro met 5,3KW in een nachtje weer vol laden. Vind ‘t raar dat ze nieuwe palen plaatsen met 3x16A.ducolwd schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:32:
Vandaag is de publieke paal, die ik in maart heb aangevraagd, geplaats.
SMOOV / Allego paal.connos schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:50:
[...]
Hmmm, van welke laadpalenboer is die paal? De Pitpointpaal die ik via MRA-E in Bussum heb gekregen 2 weken terug is 3x25A. Dus kan ik mijn e-Niro met 5,3KW in een nachtje weer vol laden. Vind ‘t raar dat ze nieuwe palen plaatsen met 3x16A.
Ik was ook een beetje verbaasd.
Misschien loopt de snelheid nog wat op aangezien de laadtijd in de app meer was dan de daadwerkelijke laadtijd.
[ Voor 11% gewijzigd door ducolwd op 29-06-2019 15:09 ]
Ik heb de pas in de app geactiveerd en hij staat onder Ladekarten: :Ladekarte RFID geldig tot eind 2030.
Mis ik iets, moet ik nog iets anders doen? want nu neem ik elke keer maar de ELBizz-pas omdat die het wel overal doet. Toch zie ik op de Evnet pagina dat Maingau geaccepteerd wordt. Bij deze paal maakt het niet veel uit, maar bij een Fastned scheelt het aanzienlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 29-06-2019 19:06 ]
Import van EVs
Nu zit ik nog met 2 vragen:
- Kan je met creditcard betalen bij een laadpaal?
- als ik thuis een lader zet hoe kan ik dit het beste gebruiken icm brandstofkosten vergoeding vanuit bedrijf.
Ik heb nu een creditcard waar ik alles mee betaal dus ook de benzine.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laders kunnen niet worden betaald met een creditcard ( zou wel een hele verbetering zijn als dat kon) nu moet je eerst via meerdere leveranciers een pas aanvragen deze kan je dan wel koppelen met je creditcard.Michieas schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:51:
Ik ben bezig om als lease auto ook elektrisch te gaan rijden.
- als ik thuis een lader zet hoe kan ik dit het beste gebruiken icm brandstofkosten vergoeding vanuit bedrijf.
Wat betreft thuis is het genoeg om belasting technisch een foto te maken van je mid gecertificeerd meter in de meterkast( je kan natuurlijk ook een smart laadpaal nemen dia via een backoffice alles verrekend. (Zitten wel altijd maandelijkse kosten aan vast
Laadpas van New Motion werkt bijna overal, maar niet de voordeligste. Één pas scheelt wel administratieve last. Zelf heb ik een pas van Maingau en Telekom achter de hand.Michieas schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:51:
Ik ben bezig om als lease auto ook elektrisch te gaan rijden.
Voor thuis is een foto van MiD meter voldoende, zelf doe ik dat één keer per kwartaal. Eventueel zijn er ook laadpalen die met de eerder genoemde laadpassen werken. Via E-Flux kost die service €3 p/m.
Heb hetzelfde gehad, sta je bij Fastned met je pasje werkt het niet.Luiaard schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:04:
Ik stond vandaag in Bunschoten-Spakenburg en heb daar geladen aan een paal van Evnet. Ook hier werkte mijn Maingau-pas niet. Sterker nog, ik heb hem nog geen enkele keer kunnen gebruiken.
Ik heb de pas in de app geactiveerd en hij staat onder Ladekarten: :Ladekarte RFID geldig tot eind 2030.
Als je een email stuurt, kan in het Engels dan sturen ze een nieuwe pas toe die wel werkt.
Bij het zoeken van een EV heb ik verschillende langere proefritten gemaakt waarbij ik ook graag snelladen wilde uitproberen. De eerste keer proberen snelladen bij de McDonalds spottersplaats Schiphol, kon niet, 2 Amsterdamse taxi's
Volgende proefrit in een Ioniq, A4 den ruigen hoek, vol! Amsterdamse taxi's
Ok, ok, je zit dan ook echt wel vlak bij Amsterdam...
Volgende proefrit, met een BMW i3, snelladen bij Van der Valk Almere, kan niet... Amsterdamse Taxi
Eindelijk mijn eigen EV, gisteren een keertje naar Duitsland op en neer, ABRP zegt: Op de terugweg even laden bij McDonalds Duiven, kom aan staat er een Nissan Leaf, net aangekomen. Ja zegt hij: Ik ben Taxichauffeur uit Amsterdam. Ik moest toch wel een beetje lachen. Had nog voldoende batterij om op de A30 bij Fastned te laden dus geen probleem verder maar vond het wel grappig. Duiven is nou niet echt rondom Amsterdam :-)
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Mmh ik zie een markt voor CCS naar Chademo kabels/adapters, dan had je er daar tenminste nog naast kunnen gaan staan laden. Niet dat dit technisch eenvoudig zou zijn...Philos31 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:02:
Zucht! Amsterdamse taxichauffers.
...
Eindelijk mijn eigen EV, gisteren een keertje naar Duitsland op en neer, ABRP zegt: Op de terugweg even laden bij McDonalds Duiven, kom aan staat er een Nissan Leaf, net aangekomen. Ja zegt hij: Ik ben Taxichauffeur uit Amsterdam. Ik moest toch wel een beetje lachen. Had nog voldoende batterij om op de A30 bij Fastned te laden dus geen probleem verder maar vond het wel grappig. Duiven is nou niet echt rondom Amsterdam :-)
[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 30-06-2019 14:16 ]
Import van EVs
Was er nou maar een bedrijf dat daarmee bezig was... hmmm....Luiaard schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:12:
[...]
Mmh ik zie een markt voor CCS naar Chademo kabels/adapters, dan had je er daar tenminste nog naast kunnen gaan staan laden. Niet dat dit technisch eenvoudig zou zijn...
Nu zijn per snellaadnetwerk de ondersteunde laadpassen inzichtelijk.
Ik wil nog meer buitenlandse netwerken gaan toevoegen.

Is er een wachtlijst en kan ik me daarvoor aanmelden?mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Was er nou maar een bedrijf dat daarmee bezig was... hmmm....
*zucht*
De meeste snelladers kunnen of CCS of Chademo doen, niet tegelijkertijd. Als ik het me goed herinner is dat omdat ze 1 omzetter gebruiken voor beide pluggen.Luiaard schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:12:
[...]
Mmh ik zie een markt voor CCS naar Chademo kabels/adapters, dan had je er daar tenminste nog naast kunnen gaan staan laden. Niet dat dit technisch eenvoudig zou zijn...
Hoe dat zit met de nieuwe laders waar de conversie niet in de lader zelf plaatsvindt maar in het 'trafohuisje' ernaast weet ik niet.
Ik ken het, mijn vriendin moet helaas voor haar werk veel vliegen en als ik haar ophaal is het wachtmomentje tot ze wegloopt bij de gate ideaal om te laden, helaas staat de spottersplaats vrijwel altijd vol.Philos31 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:02:
Zucht! Amsterdamse taxichauffers.
Bij het zoeken van een EV heb ik verschillende langere proefritten gemaakt waarbij ik ook graag snelladen wilde uitproberen. De eerste keer proberen snelladen bij de McDonalds spottersplaats Schiphol, kon niet, 2 Amsterdamse taxi's
Volgende proefrit in een Ioniq, A4 den ruigen hoek, vol! Amsterdamse taxi's
Ok, ok, je zit dan ook echt wel vlak bij Amsterdam...
Volgende proefrit, met een BMW i3, snelladen bij Van der Valk Almere, kan niet... Amsterdamse Taxi
Uiteraard moeten de taxi's ook gewoon ergens kunnen laden, en ik ben allang blij dat de meeste Schiphol taxi's elektrisch zijn. Maar er is gewoon een groot tekort aan snelladers daar, Schiphol moet eens wakker worden en minstens 8 snelladers bij de wachtplaats neerplempen.
Ik kan wel deze snellader aanraden, die heeft onlangs een upgrade gekregen naar 4 fonkelnieuwe ecotaps en is nog niet zo heel bekend bij de taxichauffeurs. En hij ligt naast de A10.
Hoe is het trouwens met je granny charger? Moest er laatst nog aan denken(komende jaren kan ik alleen maar op stopcontacten laden), het is jammer dat jouw Leaf nog een J-plug heeft want in een Mennekes stekker zit veel meer ruimte denk ik? Is het anders geen optie om de elektronica te verwerken aan de stopcontactzijde? Voldoe je gelijk aan de J1772 standaard.mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Was er nou maar een bedrijf dat daarmee bezig was... hmmm....
[ Voor 70% gewijzigd door Erasmo op 30-06-2019 19:28 ]
Op de vaste plekken waar ik kom heb ik een nagevraagd/ uitgezocht. 2 jaar terug gaf de site oplaadpalen.nl nog tarieven.
Ik probeer altijd de pas te gebruiken van de laadpaalaanbieder (behalve als ik zeker weet dat een andere goedkoper is
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit probleem wordt over niet al te lange tijd opgelost, ben hard met de oplossing bezig!!Staatslot schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:00:
Misschien een hele stomme vraag, ik rij nog maar net EV.. ik vraag me af hoe jullie erachter komen welk laad-tarief of welk laadpasje het best te gebruiken in parkeergarages. Ik heb nu 3x in een parkeergarage geladen, maar alle drie de keren kon ik de tarieven niet vinden in de garage, niet op de site van de garage en niet in de 4 laadpalen apps die ik heb. In een geval kon ik niet eens het merk van de paal ontdekken. Ik vind het zelf nogal vreemd dat je iets koopt zonder te weten wat je ervoor betaalt, hoe doen jullie dat?
Tsja, bij de Lidl in Tilburg staat ook vaak een taxichauffeur (gratis) te laden. Heb 'm al een keer gemeld dat ik het niet echt netjes vind dat hij als ondernemer gratis stroom staat te tanken van een andere ondernemer die die laadpaal als service aanbiedt aan zijn klanten. Ik weet het, er staat nergens omschreven dat niet-klanten of taxi's er niet mogen laden, maar ik vind het simpelweg niet netjes. Hij zal die gratis stroom ook wel niet in mindering brengen op zijn taxiritjes.Philos31 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:02:
Zucht! .......[snap] taxichauffers.
Maar hoe kijken jullie daar tegenaan?
We zetten een stagiair in september aan dit project, dus misschien in nov/dec een initieel prototype, en dan nog echt maanden voordat het een product kan worden. Reken maar dat dit nog langer gaat duren dan de extenderaccu. Dit is op zich ook een project dat weinig haast heeft, er zijn voorlopig nog voldoende chademo-laders beschikbaar. We zijn er vooral naar aan het kijken om de mogelijkheid te creëeren oude Leafs met extender sneller te laten laden (200A, dus ca. 75kW).Glewellyn schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:07:
[...]
Is er een wachtlijst en kan ik me daarvoor aanmelden?
Hij werkt, we hebben alleen geen tijd om hem te 'productizen' gehad. Dus alles van documentatie tot testen op alle mogelijke voertuigen tot massaproductie en verkoop. Ik ben toevallig dit weekend bezig geweest met het uitvogelen van een Mennekes-variant, want mijn Leaf gaat omgebouwd worden naar 3-faseladen en dan werkt de J.1772 type 1 niet meer (die heeft maar 1 fase op de pinnen). Let wel: de Mennekes-variant heeft nog steeds maar 1 fase (3 relais gaat écht nevernooitniet passen).Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:25:
Hoe is het trouwens met je granny charger? Moest er laatst nog aan denken(komende jaren kan ik alleen maar op stopcontacten laden), het is jammer dat jouw Leaf nog een J-plug heeft want in een Mennekes stekker zit veel meer ruimte denk ik? Is het anders geen optie om de elektronica te verwerken aan de stopcontactzijde? Voldoe je gelijk aan de J1772 standaard.
Het valt trouwens wel mee qua ruimte; ik heb een Duosida Mennekes-stekker gekocht op alibaba, die is nog best chunky. Ik denk dat ik het er wel in gepast krijg.
Ik heb Allego gevraagd of zij dit kunnen bevestigen. Iemand anders nog bronnen hiervoor?
edit: Found it: https://www.allego.eu/de-...ne/neuer-tarif-bei-allego
[ Voor 29% gewijzigd door Hachy op 30-06-2019 22:56 ]
De meeste taxi chauffeurs hebben helaas het moraliteitsbesef van een pinda.Marc O. schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:42:
[...]
Tsja, bij de Lidl in Tilburg staat ook vaak een taxichauffeur (gratis) te laden. Heb 'm al een keer gemeld dat ik het niet echt netjes vind dat hij als ondernemer gratis stroom staat te tanken van een andere ondernemer die die laadpaal als service aanbiedt aan zijn klanten. Ik weet het, er staat nergens omschreven dat niet-klanten of taxi's er niet mogen laden, maar ik vind het simpelweg niet netjes. Hij zal die gratis stroom ook wel niet in mindering brengen op zijn taxiritjes.
In Amsterdam heb ik voorbeelden gehoord van mensen die met een Leaf gingen laden aan een publieke Nuon paal, terug bij de paal komen en dan zien dat hun kabel is losgekoppeld. Vond mijnheer de Taxi chauffeur dat hij recht had op die plek, en had hij Nuon gebeld dat er een laadprobleem was, zodat Nuon de laadkabel van de eerste bezoeker centraal loskoppelde. Vervolgens sloot de taxi chauffeur zijn auto aan. Taxi mijnheer werd nog boos ook op de Leaf eigenaar want hij moest maar oprotten van paal, tenslotte was dit 'zijn' plek ....

Is het een zelfstandige of zit ie bij een grotere centrale. Ik had hetzelfde in de Lidl Zaandam(ik doe er bewust boodschappen omdat ik dan ondertussen kan laden) en na een paar keer zo'n geintje de centrale gecontacteerd, daarna heeft er nooit meer een taxi gestaan.Marc O. schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:42:
[...]
Tsja, bij de Lidl in Tilburg staat ook vaak een taxichauffeur (gratis) te laden. Heb 'm al een keer gemeld dat ik het niet echt netjes vind dat hij als ondernemer gratis stroom staat te tanken van een andere ondernemer die die laadpaal als service aanbiedt aan zijn klanten. Ik weet het, er staat nergens omschreven dat niet-klanten of taxi's er niet mogen laden, maar ik vind het simpelweg niet netjes. Hij zal die gratis stroom ook wel niet in mindering brengen op zijn taxiritjes.
Tof! Als je een betrouwbare CCS-Chademo adapter op de markt kan krijgen zal er flink wat vraag naar zijn denk ik.mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:48:
[...]
We zetten een stagiair in september aan dit project, dus misschien in nov/dec een initieel prototype, en dan nog echt maanden voordat het een product kan worden. Reken maar dat dit nog langer gaat duren dan de extenderaccu. Dit is op zich ook een project dat weinig haast heeft, er zijn voorlopig nog voldoende chademo-laders beschikbaar. We zijn er vooral naar aan het kijken om de mogelijkheid te creëeren oude Leafs met extender sneller te laten laden (200A, dus ca. 75kW).
[...]
Hij werkt, we hebben alleen geen tijd om hem te 'productizen' gehad. Dus alles van documentatie tot testen op alle mogelijke voertuigen tot massaproductie en verkoop. Ik ben toevallig dit weekend bezig geweest met het uitvogelen van een Mennekes-variant, want mijn Leaf gaat omgebouwd worden naar 3-faseladen en dan werkt de J.1772 type 1 niet meer (die heeft maar 1 fase op de pinnen). Let wel: de Mennekes-variant heeft nog steeds maar 1 fase (3 relais gaat écht nevernooitniet passen).
Het valt trouwens wel mee qua ruimte; ik heb een Duosida Mennekes-stekker gekocht op alibaba, die is nog best chunky. Ik denk dat ik het er wel in gepast krijg.
Mocht je de stagair eerst een wat simpeler project gunnen, voor zover ik weet is er nog niet een adapter als dit maar dan andersom:

https://store.openevse.co...-iec-type-1-to-iec-type-2
Alleen veel duurdere adapters die bestaan uit twee stekkers met 10cm kabel ertussen. Zo'n compact ding is als Ampera/Leaf/whatever rijder erg handig voor (gratis)stations met een vaste Mennekes stekker en het zou in je dashboardkaste moeten kunnen passen. Of om desnoods al een kleine laadsessie op te starten via AC bij een snellader als de DC-kant nog bezet is.
Wel een mooi project, de ombouw naar 3-fase. Er zijn al een paar andere Leaf-eigenaars geweest die andere laders hebben ingebouwd. Komt dat ook op je YT kanaal?
Lijkt me ook logisch dat de Mennekes-variant 1-fase is, dat is je wcd ook
Laten we niet vergeten dat de overheid het deze mensen niet gemakkelijk maakt. Ik sprak een kerel die na acht jaar chauffeuren eindelijk z'n Mercedes had afbetaald. Toen mocht hij Amsterdam niet meer in, want diesel.
Sommigen zijn prima jongens die hard moeten sappelen voor hun gezin. En sommigen misdragen zich.
Zelf kies ik voor een elektrische taxi, als het kan. Maar daar trek je vaak behoorlijk de portemonnee voor open.
[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 30-06-2019 22:14 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Yup, hopelijk vrij snel, alle hardware is al klaar. Enkel nog een kwestie van wat firmware schrijven.Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:11:
Wel een mooi project, de ombouw naar 3-fase. Er zijn al een paar andere Leaf-eigenaars geweest die andere laders hebben ingebouwd. Komt dat ook op je YT kanaal?
De granny charger kun je straks gewoon in de webshop kopen, daar zit geen wachttijd aan.Lijkt me ook logisch dat de Mennekes-variant 1-fase is, dat is je wcd ookIs het wel alvast mogelijk om een plekje in de wachtrij te reserveren voor de J-plug variant?
3-Fasemux schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:39:
[...]
Yup, hopelijk vrij snel, alle hardware is al klaar. Enkel nog een kwestie van wat firmware schrijven.
[...]
De granny charger kun je straks gewoon in de webshop kopen, daar zit geen wachttijd aan.
22kW laden met je Leaf.
Ik probeer ook vaak bij Lidl Zaandam boodschappen te doen en te laden maar 50% van de keren staan er taxi's te laden...Gelukkig kan ik dan de AC43 kW stekker pakken ipv de CCS. Laad ik in ieder geval mijn ritje huis<->supermarkt km's.Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:11:
[...]
Is het een zelfstandige of zit ie bij een grotere centrale. Ik had hetzelfde in de Lidl Zaandam(ik doe er bewust boodschappen omdat ik dan ondertussen kan laden) en na een paar keer zo'n geintje de centrale gecontacteerd, daarna heeft er nooit meer een taxi gestaan.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Er zijn wel meer mensen afhankelijk van hun auto voor hun broodwinning, die zichzelf nu ineens voor problemen zien door het veranderend overheidsbeleid, en er zijn nog veel meer mensen die veel harder moeten werken om rond te komen. Dus dat is niet echt een excuus voor die gasten om zich te gedragen zoals velen doen.TucanoItaly schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:13:
Taxichauffeurs, tja.
Laten we niet vergeten dat de overheid het deze mensen niet gemakkelijk maakt. Ik sprak een kerel die na acht jaar chauffeuren eindelijk z'n Mercedes had afbetaald. Toen mocht hij Amsterdam niet meer in, want diesel.
Sommigen zijn prima jongens die hard moeten sappelen voor hun gezin. En sommigen misdragen zich.
Overigens heb ik tijdens mijn studentenjaren zelf ook vrij veel taxi gereden. Collega chauffeurs werden wel redelijk streng geselecteerd, maar ik kan me concullega's herinneren die zich duidelijk minder voorkomend gedroegen. Dus dat er goede en verkeerde chauffeurs zijn kan ik ten volste bevestigen.
Helaas, 11kW. 22kW is op zich niet moeilijker om te implementeren als 11kW eenmaal werkt, maar ik heb m'n relais en bekabeling nu allemaal ontworpen op 3x16A.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Top zit ik het vanzelf verschijnen.mux schreef op maandag 1 juli 2019 @ 07:39:
[...]
Yup, hopelijk vrij snel, alle hardware is al klaar. Enkel nog een kwestie van wat firmware schrijven.
[...]
De granny charger kun je straks gewoon in de webshop kopen, daar zit geen wachttijd aan.
Meestal via de app kijk ik van te voren voor ik een wijk in rij waar palen zijn welke vrij zijn (en dan hopen dat er hij niet ICEd is) Meestal in amsterdam genoeg plek s'ochtends helaas veel wel met foutlander en andere vage plugins die in 3 seconden vol zijn.Z___Z schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:03:
Hoe zoeken jullie laadpunten tijdens het rijden? In Utrecht mag je gratis parkeren als je gaat laden. Ik had dus als bestemming een laadpaal gekozen, maar die was natuurlijk bezet. Dus daar vandaan naar een volgende laadpaal genavigeerd, die ook bezet was, maar de 3e locatie was wel beschikbaar. Niet echt een efficiënte mannier van parkeren. Vroeg me af of dit dus beter kan.
Ik heb het idee dat ik echte informatie vanuit de gemeente niet echt kan vinden. M'n opdrachtgever is verhuist waardoor ze nu in een betaald parkeren wijk zitten. Vlak bij zit wel een laadpaal (al bleef de ene vorige week heel de dag op geel staan, en vanochtend gaf een andere een storing, maar 3 x is scheepsrecht als het goed is laad ik nuZ___Z schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:03:
In Utrecht mag je gratis parkeren als je gaat laden.
Exact expert nodig?
Kan ik gratis parkeren als ik mijn auto oplaad?
Op dit moment kunt u uw auto nog gratis parkeren als de elektrische auto is aangesloten op de laadpaal. U heeft dan geen parkeervergunning of -kaartje nodig. Let op, dit beleid gaat in loop van 2019 veranderen. Gemeente Utrecht voert dan ook voor elektrische auto’s een parkeertarief in.
Aangesloten op laadpaal, dus ook als de auto klaar is met laden mag je er gratis parkeren (ook al is dat niet heel netjes natuurlijk).
Ik woon zelf vlakbij Utrecht en maak daar regelmatig dankbaar gebruik van.
[ Voor 11% gewijzigd door Hulkkonen op 02-07-2019 11:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ZuchtMeZZiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Meestal via de app kijk ik van te voren voor ik een wijk in rij waar palen zijn welke vrij zijn (en dan hopen dat er hij niet ICEd is) Meestal in amsterdam genoeg plek s'ochtends helaas veel wel met foutlander en andere vage plugins die in 3 seconden vol zijn.
Veel van die palen staan er omdat de vage plugin rijders de moeite hebben genomen om die aan te vragen. Als de Mitsubishi Outlander er staat te laden of geladen is, is hij automatisch geen Foutlander meer.
Zo dat lucht op.
Fijne dag
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hopelijk is mijn Outlander straks wel gewoon geladen, kan ik lekker met 100 relaxt naar huis cruisen. Electrisch.
Exact expert nodig?
Als ze maar wel hun (f)Outlander verplaatsen als die volgeladen is. Hier in de buurt zie ik ze regelmatig van 6 uur s avonds tot de volgende morgen aan dezelfde openbare paal hangen!kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
[...]
Zucht
Veel van die palen staan er omdat de vage plugin rijders de moeite hebben genomen om die aan te vragen. Als de Mitsubishi Outlander er staat te laden of geladen is, is hij automatisch geen Foutlander meer.
Zo dat lucht op.
![]()
Fijne dag

En dat geld helaas ook voor V60's, Ioniqs en zelfs Tesla's; het fatsoen om de laadpaal weer vrij te maken als je klaar bent met opladen is helaas bij veel mensen ver te zoeken!
Het zijn na het laden van de auto parkeerplaatsen waar een volgeladen auto mag parkeren.gauchov6 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Als ze maar wel hun (f)Outlander verplaatsen als die volgeladen is. Hier in de buurt zie ik ze regelmatig van 6 uur s avonds tot de volgende morgen aan dezelfde openbare paal hangen!![]()
En dat geld helaas ook voor V60's, Ioniqs en zelfs Tesla's; het fatsoen om de laadpaal weer vrij te maken als je klaar bent met opladen is helaas bij veel mensen ver te zoeken!
Dat heeft niets met fatsoen te maken. Zo is het bedoeld.
Dat is toch logisch. Als jij thuis komt en geparkeerd bent ga je na het avondeten toch ook niet meer je auto verplaatsen. Hetzelfde geld voor als je gaat winkelen. Als je in de winkelstraat loopt ga je toch ook niet 2 uur later terug naar je auto om even de auto te verplaatsen.gauchov6 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Als ze maar wel hun (f)Outlander verplaatsen als die volgeladen is. Hier in de buurt zie ik ze regelmatig van 6 uur s avonds tot de volgende morgen aan dezelfde openbare paal hangen!![]()
Ben zelf geen PHEV rijder, maar om nu andermans logisch gedrag te beoordelen.
Te$la is zeker waar als je naar de gemiste belastingopbrengsten kijkt. De BV Nederland heeft Tesla aardig gesponseerd.Crazy D schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:30:
Begint bijna net zo'n bejaard woordgrapje te worden als Micro$oft... wees blij dat er massaal Outlanders geleast zijn want idd dat is 1 van de redenen waarom er nu al een hoop palen staan. Misschien moeten we Tesla anders maar een tijdje Te$la ga noemen omdat bijna iedereen die Tesla rijdt, dat niet uit milieuoogpunt doen en morgen weer ICE zouden rijden als de bijtelling naar meer dan 14% gaat....
Hopelijk is mijn Outlander straks wel gewoon geladen, kan ik lekker met 100 relaxt naar huis cruisen. Electrisch.
Wat ik bij Outlanders vervelend is, bij ons in de buurt, dat ze niet na 3 uur hun auto weghalen. Weliswaar achter de slagboom, maar als ik een keer wil opladen staan er altijd 2 Outlanders. Die willen hem niet weghalen, omdat ze geen plek in de parkeergarage hebben. Uiteindelijk gaat er iemand een keer klagen bij de gebouwbeheerder en worden ze niet meer toegelaten...
Je vraagt zo'n plaats aan omdat je hem nodig hebt. Dan kom ik thuis met 10% lading in m'n accu en dan moet ik maar alle huizen in de buurt af gaan om mensen te vragen hun volgeladen auto aan de kant te zetten of wat?
Dat heeft gewoon met fatsoen en inlevingsvermogen te maken, maar dat is mensen blijkbaar teveel gevraagd.
Als mijn auto vol is zet ik hem netjes aan te kant als niet al na 23:00 is, omdat ik me kan indenken dat iemand die 's avonds thuis komt van een lange trip, het wel een fijn gevoel vind de volgende dag ook weer met een geladen accu aan kan rijden.
Als we allemaal zoveel andere opties hadden om te laden, dan hadden we die paal ook niet nodig of wel soms? Of gaan we allemaal lekker een uur bij Fastned een lader bezet houden zodat we dan constant 100% volgeladen zijn? Daar zullen mensen op doorreis ook blij mee zijn ja. Hoe moeilijk is het nou om een beetje rekening te houden met elkaar terwijl dit probleem nog op een betere manier opgelost moet gaan worden?
Tesla Model Y RWD (2024)
Formeel klopt dat, maar daarom noem ik het ook fatsoen. En in de buurt is ruim voldoende parkeergelegenheid, het is dus luiheid en gemakzucht.kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Het zijn na het laden van de auto parkeerplaatsen waar een volgeladen auto mag parkeren.
Dat heeft niets met fatsoen te maken. Zo is het bedoeld.
Hopelijk wordt er snel een "laadpaalklever tarief" ingevoerd hier…
https://nos.nl/artikel/22...etarief-gaan-betalen.html
Dus ik ben volgens jou, naast onfatsoenlijk, lui en gemakzuchtig.gauchov6 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Formeel klopt dat, maar daarom noem ik het ook fatsoen. En in de buurt is ruim voldoende parkeergelegenheid, het is dus luiheid en gemakzucht.
Hopelijk wordt er snel een "laadpaalklever tarief" ingevoerd hier…![]()
https://nos.nl/artikel/22...etarief-gaan-betalen.html
Dan vraag ik me toch af waarom ik de moeite neem om twee keer per etmaal mijn auto op te laden.
Los je eigen probleem op of ga in gesprek met de gemeente maar laat mij, als keurige burger die gebruik maakt van de mogelijkheden met rust en ga mij helemaal geen negatieve labels opplakken.
Wat is dat nou voor klets, je hebt gewoon geen inlevingsvermogen in andere mensen die nota bene hetzelfde "probleem" hebben als jij.kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:03:
[...]
Dus ik ben volgens jou, naast onfatsoenlijk, lui en gemakzuchtig.
Dan vraag ik me toch af waarom ik de moeite neem om twee keer per etmaal mijn auto op te laden.
Los je eigen probleem op of ga in gesprek met de gemeente maar laat mij, als keurige burger die gebruik maakt van de mogelijkheden met rust en ga mij helemaal geen negatieve labels opplakken.
Toen ik een paal aanvroeg ik mijn wijk kreeg ik nee op het rekest omdat er al een aangevraagd was en je prima een paal kunt delen met meerdere mensen. Tenzij er teveel egoïsten gebruik van maken natuurlijk. En daaruit blijkt altijd maar weer dat je regels tegen dat soort volk moet instellen.
Tesla Model Y RWD (2024)
Dat gebrek aan inlevingsvermogen zit aan jouw kant. Ik heb in mijn buurt 6 dubbele palen op 5 minuten loopafstand. Gemiddelde bezittingsgraad is zo'n 20%. Mijn soort volk kan daar zonder problemen hun auto laten staan en ieder ander kan er zijn auto na een kleine wandeling opladen.--MeAngry-- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:13:
[...]
Wat is dat nou voor klets, je hebt gewoon geen inlevingsvermogen in andere mensen die nota bene hetzelfde "probleem" hebben als jij.
Toen ik een paal aanvroeg ik mijn wijk kreeg ik nee op het rekest omdat er al een aangevraagd was en je prima een paal kunt delen met meerdere mensen. Tenzij er teveel egoïsten gebruik van maken natuurlijk. En daaruit blijkt altijd maar weer dat je regels tegen dat soort volk moet instellen.
Jouw probleem is de gemeente en niet de andere gebruikers van de door jou aangevraagde paal.
Het probleem is niet mijn 'soort' volk, maar een gemeente die niet nadenkt en procedures volgt zonder na te denken.
Ter verduidelijking. In mijn wijk worden de laadpalen ook gebruikt door deelauto's en taxi's. De deelauto's heb ik in het begin zelf steeds weg moeten halen. Kleine moeite groot plezier.
[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 02-07-2019 14:29 ]
Als je een van de schaarse oplaadpunten in jouw buurt bezet houdt, terwijl je weet dat je auto is opgeladen, en je voldoende alternatieve parkeerplek in de buurt hebt? Dan ja!kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:03:
[...]
Dus ik ben volgens jou, naast onfatsoenlijk, lui en gemakzuchtig.
Maar je geeft zelf aan dat dat bij jou in de buurt niet het geval is, en dan niet uiteraard.
En ja, de gemeente hier helpt idd ook niet echt mee, omdat er een laadpaal binnen 300m van mijn huis is wordt er geen extra aangelegd dichter bij. En als dan die PHEV's de hele avond en nacht…
Als verplaatsen gemakkelijk kan zijn ben ik het daar wel mee eens. Zelf woon ik in een klein dorp en in mijn straat 8 parkeerplekken die ‘s avonds eigenlijk altijd bezet zijn; in feite niet genoeg ruimte voor de auto’s en net een stad wat dat betreft. Zou er een laadpaal komen dan missen we 1 of 2 normale parkeerplekken en als het dan ook nog enkel een laadplek is dan fijn dat je kan laden maar verder niet handig.gauchov6 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Formeel klopt dat, maar daarom noem ik het ook fatsoen. En in de buurt is ruim voldoende parkeergelegenheid, het is dus luiheid en gemakzucht.
[..]
Mijn huis heeft geen oprit maar er is een stuk voor mijn huis waar ik de auto neer kan zetten waarbij ie dan net met 2 wielen in de goot van de weg staat. Voor de buren die de parkeerplekken gebruiken beetje lastig maar moet toch laden. Voorheen zette ik de auto er ook wel neer en nu tenminste met een goede reden
Op m’n werk zit ik wel met beperkte laad infra die ik wel nodig heb. Ik verplaats m’n auto wel en dan is het ook vervelend als dat niet gebeurd of gewoon die palen de hele dag legitiem in gebruik zijn door verschillende auto’s of die met grote accu en één fase laden.
Ik kan niet wachten tot ze er meer laadpalen neerzetten of ik een auto met minstens 40kWh heb zodat ik zelden nog ergens anders moet laden dan thuis.
Het laadpaal zoeken, hopen dat ie echt bruikbaar is, juiste pasje/app hebben, maar afwachten wat het kost en je auto op tijd verplaatsen is toch hinderlijk voor die transitie naar elektrisch.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een laadpaal van laadpaal24, afrekenen is voor mij niet relevant, maar die dynamische loadbalancing had ik wel verwacht.daemonix schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:25:
[...]
Maar die laadpaal heeft dan weer geen dynamische loadbalancing en kan niet afrekenen...
Ik zou een dubbele laadpaal nodig hebben want op termijn 2 elektrische wagens, ik verwacht sowieso loadbalancing tussen die 2, als 1 volledig klaar is met laden, dat die de volledige 11kw krijgt bvb.
Maar moet die dan rekening houden met de belasting van de rest van het huis?
Ik was dus deze laadpaal aan het overwegen:
https://www.laadpaal24.nl...2-16A(2x11kW)-3F-Mennekes
er ligt een YMVK kabel 5x2.5 per meter kabel naar waar het laadpunt zou moeten komen.
Tips of advies zeker welkom, liefst van al zou ik als 1 auto vol is met 22kw laden, maar ik begrijp dat dat dan ook niet mogelijk is?
[ Voor 21% gewijzigd door Apache op 02-07-2019 14:59 ]
If it ain't broken it doesn't have enough features
Prima foutlander slaat niet op de auto perse zelf maar helaas meestal de bestuurder. Genoeg keren mee gemaakt dat de snellader een dag bezet was door een outlander.kdeboois schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:09:
[...]
Zucht
Zo dat lucht op.
![]()
Fijne dag

Maar eens door de plugins zijn er nu redelijk wat laadpalen om mee te beginnen maar gelukkig worden nu de meeste voor EV aan gevraagd.
De meeste laadpalen worden echter na werktijd maar door 1 auto gebruikt. Het verplaatsen van je auto nadat die vol zit gaat dan ten koste van niet EV parkeerplaatsen. Dit zal in de meeste buurten veel meer irritatie opleveren dan het bezet houden van de EV laadplek. Want er wordt effectief door de EV-rijder dan 2 parkeerplaatsen in de buurt gebruikt.
Ze zijn als bezig den haag om dit te doen. hopelijk volgen meer steden.

Maar het zou netter zijn als iemand even verplaatst als de auto vol zit maar tja het is weer extra werk dus lastig.
Het zal per wijk ook vast wel verschillen, maar het uitgangspunt is nog steeds krom. Als ik bij iemand op bezoek kom is het ook mooi dat je de paal kunt gebruiken.
Op het moment dat een paal alleen maar bezet wordt gehouden door auto's die vol zijn, heb je geen poot om op te staan bij de gemeente. Laat staan dat gemeenten voor alle auto's een paal neer kunnen zetten. Dat is een utopie. Dus dan is het gewoon sociaal dat mensen hem kunnen gebruiken als niemand anders dat hoeft. Als ik als laatste thuis kom elke dag heb ik vaak gewoon pech, maar als iemand 5 min verderop dan klaar is aan die paal, dan is het toch fijn dat ik die persoon niet eerst hoef te gaan zoeken?
Denk je nou eens in wat andere scenario's in.
Tesla Model Y RWD (2024)
En een duidelijke eitquette (en dat kan dus per locatie verschillen: de een wenst niet nog minder vrije parkeerplekken doordat de enige EV ook nog eens naast "zijn" plek gaat staan indien vol, de ander wil dat een EV indien vol z.s.m. af wordt gekoppeld zodat een ander met hoge nood aan de paal kan), en hoe zorg je dat het voor bezoekers duidelijk wordt wat de lokale eitiquette is.
Misschien een duidelijk "kleef"-tarief in die wijken waar de schaarste aan palen (nog) groter is dan de schaarste aan parkeerplaatsen? Maar ja, dan kom je om 23u aan met een halfvolle accu, moet je dan om 3u 's nachts je wekker zetten om niet een boetetarief te moeten betalen totdat je om 8u naar je werk rijdt?
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-07-2019 15:27 ]
Het is maar een voorbeeld natuurlijk.
Tesla Model Y RWD (2024)
Maar hoe laat is nog wel acceptabel? Ik ga mijn auto om 23u echt niet meer verplaatsen. Ik lig dan al regelmatig op bed. 's Ochtends voor 8'en? Sorry maar als ik een keer kan uitslapen ga ik niet alsnog vroeg m'n bed uit om de auto te verplaatsen. En als ik naar een opdracht ga vetrek ik vaak vroeg. Wat dan soms weer onhandig is: op plek van bestemming zitten de mensen soms nog aan hun ontbijt waardoor laadpalen daar bezet kunnen zijn...--MeAngry-- schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:44:
Ik denk dat niemand verwacht dat je om 3:00 je auto verplaatst.
Uiteindelijk zullen er gewoon meer palen moeten komen, punt. En de meest ideale plekken zijn die plekken waar je lang vertoeft: thuis en op het werk. En als een paal continue bezet is, zullen de meeste gemeentes een aanvraag voor een 2e paal toch wel accepteren? Zij kunnen toch ook zien hoe de bezettingsgraad is? En tot die tijd zal het een beetje schipperen zijn, zit je in een wijk met veel (PH)EV's, dan is mensen aanspreken wellicht de enige manier. Hier is gelukkig vrijwel altijd wel plek, en ik hoef ook niet elke dag weg (overigens zet ik wel de auto weg als ik een dag thuiswerk en hij heeft de afgelopen nacht geladen, na het ochtendrondje met de hond).
Exact expert nodig?
Hmm, da’s niet overal het geval. Gemeente Bussum had er geen problemen mee een Pitpoint laadpaal via MRA-E bij mij in de straat te laten plaatsen, terwijl de dichtstbijzijnde bestaande laadpaal hier ruim 200m vandaan stond.gauchov6 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:33:
[...]
En ja, de gemeente hier helpt idd ook niet echt mee, omdat er een laadpaal binnen 300m van mijn huis is wordt er geen extra aangelegd dichter bij. En als dan die PHEV's de hele avond en nacht…
https://1drv.ms/u/s!Am9Te47lfseWootfvgbtCIE5nnxgzw
[ Voor 84% gewijzigd door kdeboois op 02-07-2019 20:42 ]
Er is een app, social charging, waarin dit probleem precies is opgelost. Alleen één probleem, niemand heeft die app geïnstalleerd, en het werkt voornamelijk alleen op palen in Den Haag.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:23:
@--MeAngry-- sta jij in contact met de meeste EV rijders die "jouw" palen gebruiken? Denk dat het daar nu duidelijk aan ontbreekt: een goede mogelijkheid om op een vriendelijke manier het gebruik af te stemmen.
En een duidelijke eitquette (en dat kan dus per locatie verschillen: de een wenst niet nog minder vrije parkeerplekken doordat de enige EV ook nog eens naast "zijn" plek gaat staan indien vol, de ander wil dat een EV indien vol z.s.m. af wordt gekoppeld zodat een ander met hoge nood aan de paal kan), en hoe zorg je dat het voor bezoekers duidelijk wordt wat de lokale eitiquette is.
Misschien een duidelijk "kleef"-tarief in die wijken waar de schaarste aan palen (nog) groter is dan de schaarste aan parkeerplaatsen? Maar ja, dan kom je om 23u aan met een halfvolle accu, moet je dan om 3u 's nachts je wekker zetten om niet een boetetarief te moeten betalen totdat je om 8u naar je werk rijdt?
Politie
Laadpaaluitbater
En wat kunnen ze doen om van de zagers verlost te zijn en hun normale taken uit te voeren:
Beperkt parkeren invoeren bv 2u30 zoals al opgemerkt aan een 11kW paal
Een connectie tarief invoeren, van waar kennen we dat al
Veel klagers moeten er niet zijn die hun beklag maken
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.