Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-05 11:54
Luiaard schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:38:
Ik heb vast een kwalitatief goed huis ;) probeer een gat onder de fundering door de graven voor een buis richting schuur, maar na ruim 1,4m diep zie nog steeds beton. Ik had gedacht dat wel even vlot te kunnen doen, maar valt dus tegen.

Nu herinner ik mij dat deze woningen de optie voor een kelder hadden, wie weet is de fundering daar diep genoeg voor gemaakt??
Muur van de kruipruimte?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Gat boren in die muur? Hier is dat ook gebeurd.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:16
Ja, misschien maar doen, anders graaf ik mij nog een breuk. Bovendien, aan de andere kant, in de kruipruimte zit nog weer een hoop zand dus wil ik eronder door, kan ik daar ook gaan graven in die beperkte ruimte :N

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Afgelopen week hier ook een laadpaal laten monteren, bij mij was de fundering ook aardig diep waardoor de elektromonteur inderdaad een gat in de fundering heeft geboord en na het doorvoeren van de kabel heeft hij het gat met pur gedicht. Dit is overigens wel een vereiste, anders loopt het hemelwater of grondwater door het gat je kruipruimte in.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 09:49
mux schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:54:
Ik heb het overwogen maar uiteindelijk maar met een klein setje gedaan. Destijds was de vuistregel 8 jaar, maar voor je boekhouding kun je alles doen wat je wilt. Ligt vaak aan je andere aftrekposten en hoe je daarop afschrijving, privégebruik, enz. toepast om zo gunstig mogelijk uit te komen voor je IB en VPB. Ik heb uiteindelijk 'spijt' van de 'lange' afschrijvingstermijn omdat het simpelweg meer jaren boekhouding bijhouden betekende.
Dat is mijn probleem. De 1 zegt 5 jaar, de ander 10 en inmiddels is er een (in hoger beroep bevestigde) uitspraak van een rechter die zegt 20 jaar omdat dat de economische levensduur is. Ik ben zelf 65 jaar, dus 5 of 20 jaar is wel een verschil. Hoewel ik op mijn 85ste nog steeds actief hoop te zijn: :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-05 09:35
Harvest2002 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:29:
[...]

Dat is mijn probleem. De 1 zegt 5 jaar, de ander 10 en inmiddels is er een (in hoger beroep bevestigde) uitspraak van een rechter die zegt 20 jaar omdat dat de economische levensduur is. Ik ben zelf 65 jaar, dus 5 of 20 jaar is wel een verschil. Hoewel ik op mijn 85ste nog steeds actief hoop te zijn: :)
Hou het fijn op 10 jaar zou ik zeggen. Hoe groot is de kans dat de fiscus hier überhaupt naar gaat kijken? En je kunt het redelijk verdedigen met dat dit de economische levensduur is. Daarna moet je je omvormer zeker vervangen en is het maar de vraag of die panelen economisch nog interessant zijn. De dan verkrijgbare dingen zijn ws zó veel beter dat het economischer is om je huidige platen door die nieuwe dingen te vervangen.

Taal is makkelijker als je denkt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:45
Ondanks dat dit forum veel kennis bezit,
ben ik nog zoekende naar welke kabel ik ga ingraven..

afstand is ong. 25 mtr
in 1e instantie 1 fase ( voor een leaf) maar gelijk vd toekomst 3 fase is wel handig.
het moet ook een buiten kabel zijn.

duurder zal wel beter zijn, maar de kabels die ik zie zijn al gauw 10.- per mto, best kostbaar..
ik hoop dat iemand een verhelderend antwoord heeft

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 16:16
wwwmarcel schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:31:

afstand is ong. 25 mtr
in 1e instantie 1 fase ( voor een leaf) maar gelijk vd toekomst 3 fase is wel handig.

duurder zal wel beter zijn, maar de kabels die ik zie zijn al gauw 10.- per mto, best kostbaar..
Grondkabel moet je een variant hebben eindigend op -As, dus YMVK-As.
Driefase is dan vijf-aderig. Vier aders kan ook en dan de beschermmantel als aarde.
Met 25 meter zit je wel op minimaal 4mm2 aders, voor alle zekerheid en de minste verliezen zou je 6 kunnen nemen, maar dat kost wel wat.

Enkele websites waar je dit soort dingen kunt vinden Elektroproducten.nl Vekto.nl Sandervunderink.nl
Google is je vriend.

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:02

afstand is ong. 25 mtr

Is er nog iets veranderd t.o.v. vorige maand? :)
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:46:
Deze bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html

Die heb ik erin gelegd. Mss iets duurder dan 4mm2, maar minder laadverliezen. Altijd beter dus!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
nee... sorry, ik zag allemaal berichten van 10mm en gingen twijfelen en schrikken van de prijs

ps. dit is een 4 aderige kabel, dus voor aarde pakt hij de beschermmantel?
omschrijving is 4x6mm +6mm.....is het dan niet 5x..of bedoelen ze daar de beschermmantel mee..

( klinkt wat gek in mijn oren, ik heb er ook geen verstand van dat de mantel ook een ader is)

https://www.elektroproducten.nl/195-5-aderige-grondkabels
deze kost 7,83

https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html
deze kost 5,94

op basis van 25 mtr scheelt het ong. 50.-

wwwmarcel wijzigde deze reactie 14-05-2019 09:01 (97%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:08
Doe je zelf een lol en neem minimaal 6mm dikte. tenzij je op 16ampere 1 fase blijft laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
ik ga sowieso voor minimaal 6mm...
en 3 aderig voor de toekomst...ingraven is best een lastig projectje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:31
wwwmarcel schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:53:
ps. dit is een 4 aderige kabel, dus voor aarde pakt hij de beschermmantel?
omschrijving is 4x6mm +6mm.....is het dan niet 5x..of bedoelen ze daar de beschermmantel mee..

( klinkt wat gek in mijn oren, ik heb er ook geen verstand van dat de mantel ook een ader is)
Je hebt een 4 aderige grondkabel YMvK-as nodig. De 4 aders gebruik je voor 3 fases en de nul. De aarde sluit je aan op de afscherming. Je moet bij een grondkabel de aarde aansluiten op de afscherming, want als ooit iemand per ongeluk met een schep door de kabel gaat, dan beschadig je als eerste de aarde, die op de buitenmantel zit aangesloten. De aardlekschakelaar zou dan als eerste deze groep moeten afschakelen, voordat er echte kortsluiting is.

Bij 6 mm2 kabel zijn de verliezen wat kleiner en bij laden van je auto (langdurig met veel vermogen) ga je het prijsverschil echt wel terugverdienen.
Hier heb je nog een 6 mm2 kabel, die iets voordeliger is dan wat je had gevonden:
https://www.elektroproduc...2-grondkabel-ymvk-as.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-05 20:44
Phontana schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Ik heb sinds deze week een Alfen ICU Eve Single Pro-line aan de muur hangen, en daar heb ik een gewone telefoonkabel naartoe getrokken om alvast voorbereid te zijn op load balancing, mocht ik dat alsnog willen toevoegen.
Thx. Was net hetzelfde van plan. Ze moeten toch een UTP kabel trekken voor internetcommunicatie. Laat ik gewoon per direct een dubbele UTP Clas 6 trekken (kan je zelfs zo kopen al dan niet voorgetrokken in flex buis).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip

afstand is ong. 25 mtr

Kijk hier eens: https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/

Er staat ook een link naar een tool om de dikte van je kabel te helpen bepalen.
Als vuistregel kan je ook stellen dat je minimaal één maat dikkere aders gebruikt dan wat volgens de NEN 1010 is voorgeschreven voor deze lengte en stroomsterkte. Dit om de verliezen onderweg te beperken. Er lopen immers langdurig grote stromen.

En wat het aantal aders van de kabel betreft:
1. Gebruik een YMVKas-kabel; die as-toevoeging staat voor aardscherm en is een gevlochten stalen mantel om de kabel, net binnen de buitenste vinyllaag.
2. Voor 3 fasen gebruik je dan een 4-aderige kabel. Voor bijv. 6mm2 staat er dan 4 x 6 mm2 + 6 mm2. Die laatste is een litzedraad die net ónder dat gevlochten aardscherm zit en als aardaansluiting wordt gebruikt. Het is dus niet zoals sommigen hier schrijven dat je het aardscherm als aarde gebruikt, maar die litzedraad die daar bloot onder ligt.

Hippe Lip wijzigde deze reactie 14-05-2019 11:30 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
Volgens de TIWAG app kosten de Allego AC-palen in NL nu 36 cent/kWh. Nog niet eens zo slecht. Ik vraag me alleen af of dit voor niet-abonnementhouders geldt of voor de abonnementhouders. De snelladers zijn 60 cent/kWh.
Volgens het Duitse forum is het in het buitenland (D, CH, IT) volslagen chaos: Tarieven per minuut, per kWh en vaste prijs per lading lopen allemaal door elkaar. 8)7
Iemand al getest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:34

mvdam

Tweaker-Gekkie

pmiddeld schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:29:
Volgens de TIWAG app kosten de Allego AC-palen in NL nu 36 cent/kWh. Nog niet eens zo slecht. Ik vraag me alleen af of dit voor niet-abonnementhouders geldt of voor de abonnementhouders. De snelladers zijn 60 cent/kWh.
Volgens het Duitse forum is het in het buitenland (D, CH, IT) volslagen chaos: Tarieven per minuut, per kWh en vaste prijs per lading lopen allemaal door elkaar. 8)7
Iemand al getest?
Kosten die via NewMotion e.d. niet gewoon €0,35 €0,34?

En anders via Maingau wel €0,30 als je maar beperkt laadt.

Of roep ik nu hele gekke dingen?

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:45
Iemand al getest?
Ik zie helemaal geen tarieven in de TIWAG app. Ik dacht dat roaming uitgeschakeld ging worden voor free users, dus heb mobil plus aangevraagd. Die 5,90 per maand is minder dan 2 ct/kWh voor mij. Heb nog niets gehoord. Ook nog niet geprobeerd. Morgen nog DEW21 :*) en daarna pak ik de TIWAG pas weer.

Idee van TIWAG was toch 1 tarief (of 2: AC/DC) per kWh overal? Ik ga het zien. Mobil Plus zou gratis zijn voor de rest van mei.
mvdam schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:40:
[...]
Kosten die via NewMotion e.d. niet gewoon €0,35 €0,34?
Via EV-company inderdaad ook zo'n €0,34. Volgens mij is dat gewoon de basisprijs bij Allego AC.

John_Otters wijzigde deze reactie 14-05-2019 21:44 (13%)

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

pmiddeld schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat Maingau aan Shell gewoon het volle pond betaalt. Dus ik zou dan wel voor de zekerheid een stuk of 10 kopjes koffie nuttigen! :+
MainGau betaald gewoon de volle mep aan Allego of ze hebben echt goed weten te onderhandelen.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gauchov6
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20-05 22:02

gauchov6

Tesla Model 3, BMW K54

Kwam vanmiddag bij de Tesla SuperCharger in Eindhoven deze MainGau reclame tegen. Ze waren al de hele dag in Nederland onderweg vertelden ze, om reclame te maken maar ook om (potentiele) klanten te vragen over voorkeuren (per kW of minuut betalen, afrekening per sessie of per maand, enz) en mogelijke verbeteringen zoals communicatie in Engels ipv Duits nu.

De MainGau kaart is erg populair in Nederland vertelden ze ook, dus ik heb het vooroordeel maar bevestigd dat we hier voor elke cent inderdaad omrijden of een andere laadpas gebruiken! :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:31
En dan met een Tesla bij de Supercharger laden waar je dus de kaart die je aan het promoten bent niet kan gebruiken. :?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:30

mux

99% efficient!

Ja wil net zeggen, dan met een post-facelift model S bij de supercharger gaan staan... kom dan of met een andere auto, of ga bij fastned e.d. staan!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:27

knakworst

Get Dilberted!

Vanuit business perspectief ben je wel weer het snelste onderweg bij een supercharger met een S.

• mux

mux

99% efficient!

Als je ergens moet komen waar geen laadpalen zijn misschien.... maar ik gok dat zij genoeg laadpalen onderweg zien :D

(daarnaast zijn er wel een aantal auto's die sneller laden in km/h)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-05 13:13
knakworst schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:15:
Vanuit business perspectief ben je wel weer het snelste onderweg bij een supercharger met een S.
Vanuit business perspectief ben je wel weer het snelste onderweg met een diesel met grote tankinhoud :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:06

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:38:
Ja wil net zeggen, dan met een post-facelift model S bij de supercharger gaan staan... kom dan of met een andere auto, of ga bij fastned e.d. staan!
Ze zullen wellicht ook een paar stops doen bij de Fastned. Maar wellicht richten ze hier meer op AC bij Allego?
Anyway ik hoop dat ze ook even bij @Hachy zijn langsgeweest, die is zo ongeveer de hofleverancier voor Nederlandse Maingau passen :P

Doet iets met stroom en motors

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik heb sinds vorige week een Zappi V1 en dacht dat ik daarmee ook laadtijden kon programmeren. Ik heb het volgens de handleiding gedaan, inclusief Boost Timer Enable bij eSense input, en de starttijd om 23u gezet op elke dag (eerste parameter op e gezet). Echter als ik de auto inplug dan gaat hij gewoon direct laden? Wat doe ik hier fout? Of is dit helemaal niet mogelijk?

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• gauchov6
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20-05 22:02

gauchov6

Tesla Model 3, BMW K54

Erasmo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:00:
[...]

Ze zullen wellicht ook een paar stops doen bij de Fastned. Maar wellicht richten ze hier meer op AC bij Allego?
Anyway ik hoop dat ze ook even bij @Hachy zijn langsgeweest, die is zo ongeveer de hofleverancier voor Nederlandse Maingau passen :P
Daar waren ze al geweest zeiden ze, en naast de SuC in Eindhoven staan ook 20+ Type 2 laders van Allego, een paar fastchargers (50 kW) en twee superfast chargers (350 kW in de toekomst, nu nog max. 175 kW).

Daar konden ze nu nog niet terecht, maar ik heb ze verteld van de CCS adapter voor Model S die straks leverbaar wordt, dat vonden ze goed nieuws want dan kunnen hun S en X klanten ook op meer plekken laden met MainGau! :)

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt, het viel me hier in de omgeving op dat er opvallend veel Allego Tesla adapters weg zijn, waarschijnlijk ter voorbereiding op de uitrol van het nieuwe model.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:31
knakworst schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:15:
Vanuit business perspectief ben je wel weer het snelste onderweg bij een supercharger met een S 3.
Fixed. De 3 laad veel sneller (in km/h).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ecotap heeft per heden een 3-fasen AC=>DC lader beschikbaar voor de 1-fase auto's, aansluitbaar vanaf 3×25A, maximaal 15 kW en 200V tot 700V bereik.

https://oplaadpalenvoordeauto.nl/product/dc15/

nannoe wijzigde deze reactie 15-05-2019 18:35 (57%)
Reden: plaatje bijvoegen

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 23:16
Zag vanmiddag bij het Allego DC laadpunt bij de Meern (Burger King, Starbucks, La Place) twee 350 kW laders in wording.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
nannoe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:31:
Ecotap heeft per heden een 3-fasen AC=>DC lader beschikbaar voor de 1-fase auto's, aansluitbaar vanaf 3×25A, maximaal 15 kW en 200V tot 700V bereik.

https://oplaadpalenvoordeauto.nl/product/dc15/

[Afbeelding]
Als dat ding dezelfde prijsrange als de flexicharge heeft (wat volgens mij dezelfde OEM is) dan vind ik 5.5k ex toch aardig aan de prijs.

15kW @ 700V = max zo'n 21A.

De e-Niro heeft bv een accupack van 350V. Dat zou betekenen dat je met ongeveer 7.3kW kan laden.

Op een normale 25A aansluiting kun je, met loadbalancing, ook 23A @ 230V = 5.3kW laden. Is die 2kW sneller laden zoveel waard?

Bij een auto met een dikker accupakket is het verschil groter, maar dan nog.

Ik zou dan liever zo'n Ratio omvormer nemen en gewoon met 7.4kW AC laden, ipv een (imho veel te dure) DC lader. Die Ratio kost 1650 euro ex, vs 5.5k voor die Flexicharge (en Ecotap ook zoiets gok ik)

DJSmiley wijzigde deze reactie 15-05-2019 18:49 (4%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DJSmiley eens.
En daarnaast vraag ik me af of je dan nog het gepland laden en opwarmen kunt gebruiken. De Kona/Niro kunnen dit alleen als ze aangesloten zijn op een paal, maar vraag me dan af of dat ook werkt met DC aangesloten.

• StefSybo
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
@DJSmiley Hoe kom je aan die 21A? Je gaat er nu vanuit dat de maximale laadstroom constant is over het hele spanningsbereik. Het kan prima zo zijn dat hij het maximale vermogen kan leveren over een groot deel van dat bereik, dus bijv. 50A @ 300V, 30A @ 500V etc. Dan wordt het verhaal al heel anders.Als je stelling klopt is de toegevoegde waarde hiervan inderdaad miniem, maar ik mag toch hopen dat de fabrikant dat ook begrijpt en dus een andere implementatie heeft gekozen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:45
@Hachy
Confirmed! Had maandag ook al TIWAG geladen: maandag en vandaag 36 cent/kWh bij Allego AC-palen. Balen! :X
Hoop dat het dan wel 22ct is als je mobil plus hebt...

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
StefSybo schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:16:
@DJSmiley Hoe kom je aan die 21A? Je gaat er nu vanuit dat de maximale laadstroom constant is over het hele spanningsbereik. Het kan prima zo zijn dat hij het maximale vermogen kan leveren over een groot deel van dat bereik, dus bijv. 50A @ 300V, 30A @ 500V etc. Dan wordt het verhaal al heel anders.Als je stelling klopt is de toegevoegde waarde hiervan inderdaad miniem, maar ik mag toch hopen dat de fabrikant dat ook begrijpt en dus een andere implementatie heeft gekozen.
Specs van vergelijkbare laders. Alle DC laders die ik kon vinden worden gespecificeerd kwa vermogen bij maximale spanning.

Als de accuspanning lager is neemt het vermogen dus ook af, aangezien de 20A de limiet is (of wat dan ook). Dus max vermogen @ 700V betekend de helft vermogen als een accupack 350V is.

De Setec 10kW heeft bv ook 20A maximaal.
https://www.laadkabelwinkel.nl/setec-dc-snellader-10kw-ccs
Afhankelijk van de auto haalt die ook 'maar' 7-8kW

Als dat niet zo is (en de vermogenselectronica dus hogere stromen kan leveren als een accu een lagere spanning heeft) is dat de eerste die ik zo snel zie (Wat overigens wel mooi zou zijn en de prijs enigszins beter zou rechtmatigen)
CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:03:
@DJSmiley eens.
En daarnaast vraag ik me af of je dan nog het gepland laden en opwarmen kunt gebruiken. De Kona/Niro kunnen dit alleen als ze aangesloten zijn op een paal, maar vraag me dan af of dat ook werkt met DC aangesloten.
Dat betwijfel ik idd ook. Met zo'n DC lader bypass je een groot deel van de electonica en ga je (bijna) direct naar de accu's. Dat ligt wel in lijn dat ie dan niet dingen wil doen die ie alleen doet bij netvoeding

DJSmiley wijzigde deze reactie 15-05-2019 20:19 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 23:25
ABB's DC Wallbox is 22.5kW (24kW piek) met max 60A en tussen de 150 en de 920V. Dus die haalt gewoon 22.5kW bij 375V, daaronder is die stroom gelimiteerd.
Heel erg afhankelijk van design en dus zeker wel iets om op te letten.

AndRo555 wijzigde deze reactie 15-05-2019 20:20 (6%)

• daemonix
  • Niet online
Ik vind dan toch de 3-naar-1 fase AC converters een stuk handiger (en goedkoper).

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• _V_
  • Laatst online: 19-05 17:41
Waarom zou er een beperking op vermogen zijn ipv op stroom?
Er is de cynische mogelijkheid dat er een meer capabel product in een hogere prijsklasse is/komt met een hogere limiet, maar waarom zou je je ontwerp dan moeilijk maken met een kunstmatige vermogenslimiet ipv een vaste maximale stroom.

Kan ook niet ivm warmteontwikkeling zijn, want ondanks dat die verliezen uit te drukken zijn in kiloWatt, zijn die vooral afhankelijk van de stroom.

Denk dat een beperking op vermogen technisch mogelijk is, maar praktisch niet waarschijnlijk/waarschijnlijk niet praktisch :).

Edit: Of misschien moet ik gewoon toegeven dat de colleges in vermogensconversie al aardig wat jaren geleden zijn en toen al niet m'n sterkste punt waren. Dank @AndRo555.

_V_ wijzigde deze reactie 15-05-2019 21:43 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 23:25
_V_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:32:
Waarom zou er een beperking op vermogen zijn ipv op stroom?
Er is de cynische mogelijkheid dat er een meer capabel product in een hogere prijsklasse is/komt met een hogere limiet, maar waarom zou je je ontwerp dan moeilijk maken met een kunstmatige vermogenslimiet ipv een vaste maximale stroom.

Kan ook niet ivm warmteontwikkeling zijn, want ondanks dat die verliezen uit te drukken zijn in kiloWatt, zijn die vooral afhankelijk van de stroom.

Denk dat een beperking op vermogen technisch mogelijk is, maar praktisch niet waarschijnlijk/waarschijnlijk niet praktisch :).
Je zit nog altijd met je AC-DC trap en geïsoleerde DC-DC trap. Die laatste is typisch stroom gelimiteerd wat leid tot lagere vermogens bij lagere spanningen. Die eerste heeft een quasi constante 230/400V (nou ja +-10%) dus daar schaalt de stroom gewoon mee met het vermogen. Als je een 15kW ontwerp hebt dan heb dan desing je de AC-DC trap op 22A per fase |(15kW totaal) en dan heb je nog de vrijheid in de DC-DC trap. Maak je die bijvoorbeeld 16.3A over de hele range (tot 920V) en dus niet "vermogen gelimiteerd"of design je die zodat die 40A levert tot 375V en daarna afzwakt. Dit laatste is misschien "vermogen gelimiteerd" in de DC-DC trap, maar veel interessanter voor de consument.

Er zit wel degelijk een technische redenering af.
Sowieso ben je ook vanuit de grid kant vaak gelimiteerd tot 3x32A of iets anders, wat gewoon een harde vermogen limiet is.

tl;dr stroom gelimiteerd aan de AC kant (~constante spanning) is nog steeds vermogen gelimiteerd aan de DC kant (variabele spanning).

AndRo555 wijzigde deze reactie 15-05-2019 21:17 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 00:31:
[...]

Net over de Maas op de N4 in Namen ( Avenue de Luxembourg 1, 5100, Jambes - op parking Total tankstation en vlak voor parking warenhuis Carrefour, heb je een Allego DC50 lader (Chargemap Pass,Bluecorner, NewMotion, Allego laadpas).
Op de parking van de Decathlon Namen (Avenue des dessus-de-Lives, 5101, Loyer) eveneens (Luminussnellader, o.a. Ecotap, NewMotion, Chargemap Pass, Eneco ).
Uiteraard zijn er meer trifase 22 kW laders o.a. parking Delhaize en Colruyt/Bioplanet (en tragere).
Een NewMotion laadpas werkt bijna overal in B (met uitzondering van de parkingladers van de groep Colruyt/Bioplanet die alleen (?) met de eigen DATS24 laadpas werken.
Nogmaals dank @IvoB2! Het blijkt dat de lader in Jambes op 100 meter staat van waar ik moest zijn. Perfect!
Op de heenweg 1x Fastned in Knuvelkes (Eijsden), terugweg voor ik vertrok 1x in Jambes en nog een keer in Limburg. Iedere keer tot 80% geladen, 37 minuten (14%), 27 minuten (17%) en 27 minuten (17%). Je ziet wel rapidgate ontstaan, de batterij gaat redelijk snel naar hoge temperaturen. Ik denk niet dat de volgende snellaad sessie was gelukt op hoge snelheid.
Over het algemeen 90-100 km/h aangehouden, aangekomen met 132 Wh/km.

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:31
Kwam vandaag een e-Niro tegen bij Fastned met 24% lading. Was aan het laden op de 50Kw paal. Kwam mooi uit, kan de mijne op de 175Kw paal :+.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 23:59
Iemand al getest?
€0,36 per kWh is niet zo best hoor bij een CPO tarief van €0,34

Telekom 29 cent AC
Maingau 30 cent AC (4 uur max)
Ecotap 34 cent met 1 cent per kWh roaming tarief
Elbizz 0,34 met 6 cent transactietarief
Smoov 0,34 met 25 cent transactietarief
TNM 0,34 met 35 cent transactietarief

Hachy wijzigde deze reactie 16-05-2019 01:10 (3%)

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:31
Ik hou het lekker simpel voor mijzelf. Fastned/Allego DC? Maingau! AC palen? Nuon!

Ik ben langer bezig met de facturen uploaden in mijn administratie en bewaren in mijn offline administratie

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:50
Gisteren bij Innogy in Duisburg geladen. Nieuw snellaadplein vlakbij de IKEA waar met de I-Pace (zonder software update) met 80kW gestart werd. EV-box druppel pakte hij niet TNM pas wel. Ligt mogelijk aan EV-box, straks maar even bellen met ze.
36kWh in 43 minuten voor 8 euro excl. prima prijs als je het mij vraagt en tot m’n grote verbazing een paar minuten na de transactie al zichtbaar in de TNM transactieoverzicht. Snelheid zat op max wat de auto aan kon.

Niek_ wijzigde deze reactie 16-05-2019 07:29 (4%)

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• Levinius
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21:59
Goedemorgen,

Ik volg al een tijdje dit forum, maar aangezien mijn situatie gewijzigd is stel ik toch maar even een gerichte vraag.

Mijn situatie:
Ik zou een auto op mijn eigen zaak gaan rijden ( Kia eNiro), maar heb een vaste baan aangeboden gekregen bij een klant en ben daar op in gegaan. Ik heb nu recht op een leaseauto en gelukkig wil de dealer meewerken aan het omzetten van mijn bestelling van mijzelf naar de lease maatschappij (verwachte levering half september).

Ik wilde in eerste instantie een laadpaal voor mezelf plaatsen met een geijkte teller zodat ik de elektriciteitskosten naar mijn bedrijf kon doorberekenen en was ik aan het kijken naar een Fivari of een Zappi. Het bedrijf waar ik voor werk en de leasemaatschappij eisen nu dat de laadpaal moet kunnen werken met een New Motion/TNM pas.

Ik ben vrij handig en kan vrijwel alle voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren (behalve de aansluitingen in de meterkast, dus wil ik de paal zelf kopen en met een lokale installateur aan de slag. Ik kan hem nu nog op mijn eigen zaak aanschaffen namelijk.

Ik heb thuis een 3x 25A aansluiting. Ik kook nu al op inductie (2 fase), maar op termijn een inductiefornuis (11Kw aansluitwaarde), loadbalancing wordt dus een must. Laadpaal moet geschikt zijn voor verrekening met NewMotion TNM pas.

Welke laadpalen zijn geschikt voor een NewMotion/TNM verrekening EN ondersteunen loadbalancing?

• internet4me
  • Laatst online: 19:08
..Als je dit forum gevolgd heb, heb je meerdere malen je antwoord gezien.

• Levinius
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 21:59
internet4me schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:59:
..Als je dit forum gevolgd heb, heb je meerdere malen je antwoord gezien.
Zou kunnen, maar mijn focus lag al die tijd op een laadpaal die ik helemaal zelf zou beheren (Fivari/Zappi), dus heb ik simpelweg niet gelet op posts die gingen over NewMotion/TNM aangezien die voor mij niet van toepassing waren. ;)

• pmiddeld
Hachy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:09:
[...]

€0,36 per kWh is niet zo best hoor bij een CPO tarief van €0,34

Telekom 29 cent AC
Maingau 30 cent AC (4 uur max)
Ecotap 34 cent met 1 cent per kWh roaming tarief
Elbizz 0,34 met 6 cent transactietarief
Smoov 0,34 met 25 cent transactietarief
TNM 0,34 met 35 cent transactietarief
Ach, die 1 of 2 cent per kWh... Gezien het feit dat ik maximaal 1x per week publiek moet laden (uitzonderingen daargelaten) maak ik me daar niet zo druk om. Het is meer vanwege interesse. Mijn favoriet blijft de Maingau, zowel in binnen- als buitenland.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:41
pmiddeld schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:46:
[...]

Ach, die 1 of 2 cent per kWh... Gezien het feit dat ik maximaal 1x per week publiek moet laden (uitzonderingen daargelaten) maak ik me daar niet zo druk om. Het is meer vanwege interesse. Mijn favoriet blijft de Maingau, zowel in binnen- als buitenland.
Blijft mij favoriet ook vooral als ze de rekening niet innen . :)

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• IvoB2
Levinius schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:33:
Goedemorgen,

Ik volg al een tijdje dit forum, maar aangezien mijn situatie gewijzigd is stel ik toch maar even een gerichte vraag.

Mijn situatie:
Ik zou een auto op mijn eigen zaak gaan rijden ( Kia eNiro), maar heb een vaste baan aangeboden gekregen bij een klant en ben daar op in gegaan. Ik heb nu recht op een leaseauto en gelukkig wil de dealer meewerken aan het omzetten van mijn bestelling van mijzelf naar de lease maatschappij (verwachte levering half september).

Ik wilde in eerste instantie een laadpaal voor mezelf plaatsen met een geijkte teller zodat ik de elektriciteitskosten naar mijn bedrijf kon doorberekenen en was ik aan het kijken naar een Fivari of een Zappi. Het bedrijf waar ik voor werk en de leasemaatschappij eisen nu dat de laadpaal moet kunnen werken met een New Motion/TNM pas.

Ik ben vrij handig en kan vrijwel alle voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren (behalve de aansluitingen in de meterkast, dus wil ik de paal zelf kopen en met een lokale installateur aan de slag. Ik kan hem nu nog op mijn eigen zaak aanschaffen namelijk.

Ik heb thuis een 3x 25A aansluiting. Ik kook nu al op inductie (2 fase), maar op termijn een inductiefornuis (11Kw aansluitwaarde), loadbalancing wordt dus een must. Laadpaal moet geschikt zijn voor verrekening met NewMotion TNM pas.

Welke laadpalen zijn geschikt voor een NewMotion/TNM verrekening EN ondersteunen loadbalancing?
Wens je te verrekenen via een RfiD badge reader of rechtstreeks via internet?

Ik ben niet zo goed thuis in de materie maar kan je wel al het volgende meedelen:
- De Alfen Single Pro-line heeft een RfiD badge reader die kan worden geactiveerd en een kWh teller.
Smart loadbalancen kan hij als je al een digitale e-meter hebt. Voor rechtstreeks factureren kan je hem ook aansluiten met een UTP kabel op de UTP poort van je internetmodem (tenminste als je de juiste software hebt of kan schrijven voor de Alfen SDK). Zowel 1-fase als 3-fase verkrijgbaar en telkens in 16A en 32A versie.
- De Zappi kan dynamisch load balancen (van 6A tot 32A) zonder externe besturing (balance kastje of digitale meterkast met p1) doordat deze fuctie is ingebouwd in de laadpaal zelf. Heeft ook een kWh meter maar geen RfiD badge reader (heb dat toch niet gevonden bij de specificaties). Je kan dus alleen maar manueel factureren (de Zappi zelf slaat alle gegevens wel op) of via een programma dat kan communiceren met de Myenergi SDK.

Wij hebben de Alfen Pro-line. Eerste voorkeur ging uit naar de Zappi (wegens de ingebouwde dynamic load balancer en nog geen digitale meter in huis) maar moesten tenslotte voor de Alfen gaan wegens de reeds geschreven software naar de Alfen Software Development Kit.

Als je dat zelf kan implementeren is er voor de Zappi uiteraard ook geen probleem.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Levinius schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:33:
Goedemorgen,

Mijn situatie:

Waarom niet gewoon lekker shoppen bij TNM zelf? Bijvoorbeeld de Home Advanced met Dynamic Power Management abonnement (5 EUR per maand).

Zie: https://newmotion.com/nl_...r-elektrische-voertuigen/
En: https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpalen

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• grunt69
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:39
Ik vindt bar weinig antwoorden op de volgende vragen:
  • Mag je een type 2 laadkabel van 8 mtr verlengen met een extra laadkabel van 5 mtr?
  • Kun je problemen verwachten als je dat doet?
Hoop dat iemand antwoord weet. Ik heb mij Zappi V1 met een vaste kabel van 8 mtr in de publieke ruimte hangen (in een afsluitbare installatiekast) en met een verlengkabel van 5 mtr zou ik 4 parkeerplaatsen kunnen gebruiken in plaats van 2.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waarom vraag je het niet aan zappi.info?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippe Lip
grunt69 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:36:
Ik vindt bar weinig antwoorden op de volgende vragen:
  • Mag je een type 2 laadkabel van 8 mtr verlengen met een extra laadkabel van 5 mtr?
  • Kun je problemen verwachten als je dat doet?
Hoop dat iemand antwoord weet. Ik heb mij Zappi V1 met een vaste kabel van 8 mtr in de publieke ruimte hangen (in een afsluitbare installatiekast) en met een verlengkabel van 5 mtr zou ik 4 parkeerplaatsen kunnen gebruiken in plaats van 2.
Technisch gaat dat mss wel, maar je komt al snel in de problemen. Er zit bij de koppeling van de twee kabels namelijk geen vergrendeling. Dat betekent dat je de aansluiting los kunt trekken op het moment dat er grote stromen lopen. Afgezien van het feit dat je een stekker alleen als spanningsscheider en niet als stroomscheider (lees: schakelaar) mag gebruiken, is dat ook niet best voor die stekkers. Er zal een aardige vonk getrokken worden als dit losgetrokken wordt bij een hoge stroom. Dan vervormt de pen en/of de bus van de stekkers en na een paar keer past het niet meer. Bovendien zal de overgangsweerstand na elke vervorming ws toenemen, waardoor je warmte-ontwikkeling bij die stekkers krijgt en uiteindelijk kans op kortsluiting en/of brand.
Kortom: niet doen.

Veel eenvoudigere oplossing: vervang de kabel voor een langere kabel. Die kabel is gewoon per meter in de handel. Alleen niet goedkoop. Zorg je wel voor een goede aderdikte?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
Nou, dit kan ook daadwerkelijk niet. De CP pin is daar te kort voor. Je moet dan stekkers gaan modificeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
RomeoJ schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:05:
[...]

Waarom niet gewoon lekker shoppen bij TNM zelf? Bijvoorbeeld de Home Advanced met Dynamic Power Management abonnement (5 EUR per maand).

Zie: https://newmotion.com/nl_...r-elektrische-voertuigen/
En: https://newmotion.com/nl_NL/abonnementen-voor-laadpalen
Waarom zou je een lopende kost betalen als de paal ook al niet goedkoper is dan bij de concurrentie waar het dan nog eens kan zonder maandkost?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ik had op de motor een gemodificeerde kabel, mijn snellader had een vaste mennekes kabel en door ongeveer een cm van de stekker te zagen(net voorbij de locking pin) kon je die dan ook aansluiten op laders met een vaste kabel. De pinnen worden nog steeds op de juiste volgorde afgekoppeld als je onder last scheidt, maar het blijft een kabel die niet is ontworpen om dat te doen.

Wat ook meetelt is dat de kabel dan zonder enig slot vast hangt, je kunt hem dus gewoon meenemen. Je hoeft de kabel niet per se helemaal te vervangen, je kan er ook een stuk tussen laten zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
Erasmo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:51:
[...], je kan er ook een stuk tussen laten zetten.
Dan krijg je wel een heel dikke (en zware) las ergens onderweg in je kabel. Je kunt dat niet ff met een kroonsteentje doen, hè....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Hippe Lip schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:55:
[...]

Dan krijg je wel een heel dikke (en zware) las ergens onderweg in je kabel. Je kunt dat niet ff met een kroonsteentje doen, hè....
Valt redelijk mee, heb ze vaak zat aangelegd in kabels met meer vermogen.

Gisteren hier geladen, valt wel op zo langs de snelweg :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
Erasmo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:12:
Valt redelijk mee, heb ze vaak zat aangelegd in kabels met meer vermogen.
Dan ben jij kennelijk niet de gemiddelde hobbyist. Ten eerste wet je goed wat je aan het doen bent, en ten tweede heb je de juiste materialen en gereedschappen. Allemaal erg belangrijk als je dit soort dingen gaat doen, want anders is dit het juiste recept voor problemen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Hippe Lip schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Dan ben jij kennelijk niet de gemiddelde hobbyist. Ten eerste wet je goed wat je aan het doen bent, en ten tweede heb je de juiste materialen en gereedschappen. Allemaal erg belangrijk als je dit soort dingen gaat doen, want anders is dit het juiste recept voor problemen...
Ik bedoelde dan ook een stuk er tussen laten zetten. Met deze vermogens moet je weten wat je doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
[Crosspost] Nieuwe EV trainingen: Hachy in "Elektrische auto's - deel 4"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:29
Erasmo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Gisteren hier geladen, valt wel op zo langs de snelweg :D

[Afbeelding]
Wat is Fasternet, hier staan toch Ecotap palen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Henry65 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Wat is Fasternet, hier staan toch Ecotap palen?
Het is een nieuwe dealer in Alkmaar die serieus voor elektrisch gaat, dit is natuurlijk een mooie woordspeling om de aandacht van iedere EV-rijder te trekken op de A9. Prima laadplein voor de rest, met twee ecotap DC-laders en 3 AC laders. Aangezien ze vlakbij het AZ-stadion zitten zullen ze rond de wedstrijden wel wat klandizie krijgen denk ik.
En als je I-Paces verkoopt is een DC lader op locatie wel zo handig natuurlijk :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
Erasmo schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:15:
En als je I-Paces verkoopt is een DC lader op locatie wel zo handig natuurlijk :D
Niet alleen handig, op deze manier verhoog je het rendement van die investering flink :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zoals zovelen wil ik ook op termijn een 3 fase laadpaal. Het geval wil dat de electriciteit vergoed zal worden, echter heb ik zoveel zonnepanelen dat ik netto teruglever tegen 11ct/kWh.

Nu wil ik liever niet dat mijn investering in mijn zonnepanelen een voordeel voor de werkgever oplevert, als deze slechts 11ct hoeft te betalen voor een afgenomen kWh.

Kan ik dit oplossen door een NewMotion paal te nemen, kan je bij NewMotion zelf een tarief instellen waarop het vergoed moet worden richting eigenaar van de electra aansluiting?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
Wolly schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:43:
Nu wil ik liever niet dat mijn investering in mijn zonnepanelen een voordeel voor de werkgever oplevert, als deze slechts 11ct hoeft te betalen voor een afgenomen kWh.

Kan ik dit oplossen door een NewMotion paal te nemen, kan je bij NewMotion zelf een tarief instellen waarop het vergoed moet worden richting eigenaar van de electra aansluiting?
Je werkgever hoeft jouw energierekening toch niet te zien? Bovendien is jouw investering ook jouw investering, tenzij hij daaraan meebetaalt, maar dat betwijfel ik.

Je werkgever vergoed dus het aantal kWh's dat je op de meter van je laadpaal hebt staan keer de kWh-prijs van jouw energieleverancier. Geen discussie, lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:29
[...]

Het is een nieuwe dealer in Alkmaar die serieus voor elektrisch gaat, dit is natuurlijk een mooie woordspeling om de aandacht van iedere EV-rijder te trekken op de A9. Prima laadplein voor de rest, met twee ecotap DC-laders en 3 AC laders. Aangezien ze vlakbij het AZ-stadion zitten zullen ze rond de wedstrijden wel wat klandizie krijgen denk ik.
Ik ken de dealer en de plek, wij komen in het kantoorpand. Ik ken alleen Fasternet niet, en kan er ook niets terugvinden op internet. Fasternet.nl is een straalverbindingen provider.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Henry65 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:58:
[...]

Ik ken de dealer en de plek, wij komen in het kantoorpand. Ik ken alleen Fasternet niet, en kan er ook niets terugvinden op internet. Fasternet.nl is een straalverbindingen provider.
Het is een woordspeling op Fastned.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wolly schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:43:
Zoals zovelen wil ik ook op termijn een 3 fase laadpaal. Het geval wil dat de electriciteit vergoed zal worden, echter heb ik zoveel zonnepanelen dat ik netto teruglever tegen 11ct/kWh.

In de newmotion omgeving kan je aangeven hoeveel de stroom bij jou thuis kost:
zie hieronder hoe dat eruit ziet bij mij:
Tesla
Tesla screenshots
https://tweakers.net/ext/f/BEksCFpa9NgU43bTcZyXOBsO/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/WQ7yGPkh7Z5CZqwy0tTdkM0J/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/drAQIDRnLuqdnVGuwLfqSkfP/thumb.png

Stroom tarief is niet exact gelijk aan mijn eigen tarief, voor verschillende redenen.
Brandstof voorschot naar mijn baas wordt bijvoorbeeld met 35 cent per kwh gerekend. (wordt niet verrekend, ik betaal voor 40K per jaar aan brandstof. of ik nu meer of minder rij dat maakt dan niet uit).

Heb mijn stroom tarief gepakt + maximale meetafwijking mijn thuis meter + maximale meetafwijking new motion paal + maximale afrondings issues. en dat is mijn tarief geworden.

Het gast tarief is zo hoog, dat als er iemand anders aan het laden is, ik zelf nog gewoon 230 kan pakken vanuit huis als het nodig is, zonder dat ik dat hoef te declareren of moeilijk hoef te doen.
eigenlijk betaald die gene op de laadpaal dan zijn eigen stroom en mijn stroom. (voordeeltje voor mijn baas uiteindelijk).
Elke maand krijg ik een afrekening en dat bedrag wordt naar mijn bankrekening gestort waar ook de stroom van wordt betaald. Dus eind van het jaar krijg ik een energie rekening van vele euro's maar dat staat dan als het goed is gewoon op de rekening.
Afgelopen maand zo'n 1000Kwh verbruikt met de laadpaal, dus dat ga ik zeker terug zien op de jaar afrekening.

Smuggler wijzigde deze reactie 17-05-2019 12:55 (34%)

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:26
Smuggler, haal even snel die screenshots weg, want daar staat je pasnummer in. En dat pasnummer is nogal gevoelig voor misbruik. Deze kan gewoon in apps zoals die van fastnet ingevoerd worden en dan wordt jouw pas gefactureerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Elissen schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:49:
Smuggler, haal even snel die screenshots weg, want daar staat je pasnummer in. En dat pasnummer is nogal gevoelig voor misbruik. Deze kan gewoon in apps zoals die van fastnet ingevoerd worden en dan wordt jouw pas gefactureerd.
@Elissen dat is eigenlijk wel heel vreemd.
Ik krijg dus een lijst met laadpassen beschikbaar telkens als er iemand laad.
Dan zou ik dus eigenlijk niet op vreemde laadpalen moeten laden, want dan loop ik het gevaar dat mijn laadpas wordt misbruikt?

Smuggler wijzigde deze reactie 17-05-2019 12:57 (25%)

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
In de praktijk valt het wel mee, want van 'live' pasjes zijn die ID's vaak al aan een bestaand Fastned account gekoppeld en dat kan maar op 1 account tegelijk. Toch is het een security flaw by design, ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:16:
[...]

Waarom zou je een lopende kost betalen als de paal ook al niet goedkoper is dan bij de concurrentie waar het dan nog eens kan zonder maandkost?
Voor die Verrekenservice Wil TNM graag geld zien en ook voor het überhaupt online hebben van die paal zelf. Een andere paal in hun backend Intergreren down ze niet. Maw je kan niet om een paal bij TNM aanschaffen heen als je leasemaatschappij alleen met hun backend verrekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Daar liep ik ook tegenaan bij EVbox (helaas, want ik wilde loadbalancing)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
GoldenSample schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Voor die Verrekenservice Wil TNM graag geld zien en ook voor het überhaupt online hebben van die paal zelf. Een andere paal in hun backend Intergreren down ze niet. Maw je kan niet om een paal bij TNM aanschaffen heen als je leasemaatschappij alleen met hun backend verrekend.
OK. "Probleem" hadden wij ook als we voor de Zappi kozen.
Daarom uiteindelijk voor een Alfen paal gekozen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
Hippe Lip schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:53:
[...]

Je werkgever vergoed dus het aantal kWh's dat je op de meter van je laadpaal hebt staan keer de kWh-prijs van jouw energieleverancier. Geen discussie, lijkt me.
Inderdaad, zo is het hier ook geregeld.
x ct/kWh voor thuisladen. Waar die elektriciteit vandaan komt heeft de werkgever geen uitstaans mee.
Surplus van PV is dus pure netto winst (anders is deze in B. toch 100% verloren) en afname van net een klein beetje winst. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
[...]

Renses is verhuisd vanaf de Beverkoog naar die locatie. Hebben toen met de Mitsubishi's een flinke klapper weten te maken door voorraad overal vandaan te trekken en nog voor het eind van het jaar op de weg weten te krijgen voor 0% bijtelling.

Ik zou jullie mening over wat op prijs stellen. Onlangs een Zappi aan laten leggen door een laadpalenbedrijf die meerdere soorten palen levert. Die hebben een (naar eigen zeggen) gecertificeerde monteur gestuurd die alles heeft aangelegd. Normaal laat ik dit door m'n eigen elektricien doen, maar een totaalpakket voor een aantrekkelijke prijs inclusief installatie trok me wel.
Lang verhaal kort, paar weken zonder problemen kunnen laden maar vorige week klapte de hoofdschakelaar eruit tijdens het laden. Eigen elektricien kon gelukkig snel komen en die heeft de situatie hersteld en de paal correct aangesloten in de meterkast. Blijkt dat de monteur de paal op een dusdanige wijze heeft aangesloten dat er niet alleen risico was op kortsluiting/overbelasting, maar ook op brand.
Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ga sowieso contact opnemen met de laadpalenboer, maar wat kan ik het beste zeggen/eisen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
Weet iemand wat het laadverlies is bij een openbare laadpaal? Zou het b.v 10 % zijn of minder?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theblindman
evtje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:13:
Weet iemand wat het laadverlies is bij een openbare laadpaal? Zou het b.v 10 % zijn of minder?
Welk verlies bedoel je precies?
Het verlies van de AC>DC omvormer in de auto? Of tussen de kWh-meter van de laadpaal en de auto? Dat laatste zal over het algemeen verwaarloosbaar zijn :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Een paar Watt voor het lampje en de dingusen in de paal zelf. Veel meer dan fancy stopcontact is het niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
theblindman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:22:
[...]

Het verlies van de AC>DC omvormer in de auto? Of tussen de kWh-meter van de laadpaal en de auto? Dat laatste zal over het algemeen verwaarloosbaar zijn :)
Het verschil kWh wat aangegeven wordt in de app in mijn geval vandaag Maingau en wat werkelijk in de batterij komt.
Ik heb het een keer gemeten met wat uit het stopcontact komt met voltcraft en wat Evnotify aangaf.
Dat verschil was z.n 300 watt op de 2.2 kw.(granny)
Nu heb ik de batterij bijna leeg gereden tot 5 km (3%) ioniq.Ik wilde eens kijken (na twee jaar) van leeg naar vol hoeveel er nog ingaat . Nu geeft Maingau aan 28.73 kWh. Dat is dus 97% geladen. Maar hierbij weet ik niet hoeveel er echt de batterij in gaat.
Daarom dat ik het vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippe Lip
theHoff schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:43:
Ik zou jullie mening over wat op prijs stellen.
[...]
Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ga sowieso contact opnemen met de laadpalenboer, maar wat kan ik het beste zeggen/eisen?
Om te beginnen: heb je éérst de laadpalenboer benaderd en gevraagd om de boel te herstellen? Want als dat niet zo is, dan heb je eigenlijk geen recht van spreken naar hem toe. Je moet hem wel een kans geven het zelf op te pakken.

Kan natuurlijk dat hij niet meteen kon komen (pas over 2 dagen of zo?) en je eigen installateur wel. Dan lijkt het me logisch dat je een dergelijke situatie (de ernst weet je dan nog niet) niet nog eens dagen laat duren.
Heb je foto's van hoe het aangesloten was vóórdat je eigen installateur de boel ging aanpassen? Dan kan je laten zien hoe het was. Dan is ook duidelijk wát er verkeerd was en hoef je daarover geen discussie te voeren.

Als je geen foto's hebt van hoe het zat, moet je op zijn minst een beschrijving hebben (van je eigen installateur?) hoe die de boel aantrof, hoe het aangesloten zat. Maar dan sta je al niet meer zo sterk in je schoenen.

En als die laadpalenboer erkent dat hij fout zat, dan lijkt het me logisch dat hij de rekening betaalt van je eigen installateur, want 1. hij kon een foute boel niet meteen herstellen en 2. zij zijn er de oorzaak van dat het fout zat. En achteraf gezien nog gevaarlijk ook!
Maar ook als hij het niet erkent, dan nog lijkt het me belangrijk dat hij op zijn minst de feedback krijgt dat het niet goed aangesloten was. En wát er nou precies mis was, zodat hij de fout niet meer gaat maken.

Hou ons op de hoogte, want dit interesseert me wel. Laadpalen aansluiten lijkt eenvoudig, maar er blijken toch nog heel wat installateurs die links of rechts een steekje laten vallen, in kennis van de materie of bij het aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik vind het op zich heel bijzonder dat er iets verkeerd aangesloten was. Kun je eens beschrijven hoe het fout was aangesloten?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

theblindman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:22:
[...]

Een fatsoenlijke laadpaal heeft de kWh meter direct voor de kabel/socket zodat de zelfconsumption niet mee gerekend wordt.

Bij een prul product; dan hangt het er vanaf, als je lang (een weekend) aan dat ding staat en erg weinig in je plugin unit hebt geladen en die laadpaal gaat over zijn zuiger waardoor hij bezig blijft kan het een watt of 20 zijn continue. Daarnaast stook je op hogere vermogens ook nog wel wat warmte in de bekabeling & banen op de printplaat. Menig laadbox moet ivm de warmte die hogere vermogens genereren veelal de-raten, zeker als het buiten warm is en de zon schijnt. Koop daarom als het even kan een witte laadpaal.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:45

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Dus ik had mijn witte lolo niet in een donkere leisteenkleur moeten spuiten? :P

teacher wijzigde deze reactie 18-05-2019 01:20 (3%)

Wise enough to play the fool

• _V_
  • Laatst online: 19-05 17:41
Smuggler schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:51:
@Elissen dat is eigenlijk wel heel vreemd.
Ik krijg dus een lijst met laadpassen beschikbaar telkens als er iemand laad.
Dan zou ik dus eigenlijk niet op vreemde laadpalen moeten laden, want dan loop ik het gevaar dat mijn laadpas wordt misbruikt?
Tweakers had hier ook een artikel over Onderzoeker: beveiliging laadpalen elektrische auto's laat te wensen over

Ja, dan loop je het gevaar dat je laadpas wordt misbruikt. Of je dat moet beletten gebruik te maken van laadpalen van derden hangt waarschijnlijk af van je eigen wereldbeeld en hoe laadpasaanbieders er mee omgaan. Misschien gaan laadpasaanbieders hier soepel mee om. Weten doe ik dat niet.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:16:
[...]

Gemak en eenvoud.

Niet iedereen hoeft voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, ik bied gewoon het product van TNM zelf aan. Als jij een goedkoper of beter alternatief hebt, wees dan concreet en kom met een alternatief.

Overigens heb ik onlangs ook een laadpaal laten monteren, maar ik ben voor een simpele Tesla Wall Charger gegaan met een kWh-meter in de meterkast. Nu ben ik zelfstandig ondernemer dus ik heb die kWh-meter (MID gecertificeerd) enkel als bewijs voor de belastingdienst, heb verder geen pasjessysteem.
Ik zit wel voor een dubbeltje op de tweede rij, de TWC, installatie, montage, 3-fasen uitbreiding netbeheerder wel rond de 1000 EUR ex BTW all-in.

• Hippe Lip
RomeoJ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:25:
Ik zit wel voor een dubbeltje op de tweede rij, de TWC, installatie, montage, 3-fasen uitbreiding netbeheerder wel rond de 1000 EUR ex BTW all-in.
Noem dat maar tweede rij. AL die dingen voor 1000 piek? Dat klinkt toch als een heel mooie deal; eerste rang dus. Of dacht je dat het nóg goedkoper had gekund?

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hippe Lip schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Noem dat maar tweede rij. AL die dingen voor 1000 piek? Dat klinkt toch als een heel mooie deal; eerste rang dus. Of dacht je dat het nóg goedkoper had gekund?
Ik doelde meer op het feit dat het een "domme" laadpaal was zonder pasjessysteem. Qua prijs mag ik niet klagen inderdaad, let wel ik noemde het bedrag ex BTW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippe Lip
RomeoJ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:36:
[...] let wel ik noemde het bedrag ex BTW.
Dan vind ik het nog steeds een heel mooie deal en ik denk dat er heel wat mensen hier voor zoiets zouden tekenen. Waren alle installateurs maar zo...

• theblindman
teacher schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 01:19:
Dus ik had mijn witte lolo niet in een donkere leisteenkleur moeten spuiten? :P
Ach, NewMotion verkoopt ook zelf zwarte kappen. Hoewel het niet optimaal is, mag je er denk ik wel vanuit gaan dat het geen probleem is.

• pmiddeld
evtje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:13:
Zo'n 10-15% (bij 11 kW palen)

• pmiddeld
evtje schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:49:
[...]

Het verschil kWh wat aangegeven wordt in de app in mijn geval vandaag Maingau en wat werkelijk in de batterij komt.
Houd er wel rekening mee dat Maingau standaard 20% van de hoeveelheid kWh aftrekt vanwege niet-geijkte meters. Misschien beter een andere pas gebruiken voor dit doel.

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Noem mij een EV-noob: maar ik kom er gewoonweg niet uit. Ik ben mij serieus aan het oriënteren op een EV en zit ook even uit te zoeken hoe dit met alle laadpassen werkt.

Ik heb zowel thuis- als op het werk geen eigen laadpaal tot mijn beschikking. Een eigen laadpaal thuis zit er over enkele maanden - na een verhuizing - wel aan te komen, maar ik ben voorlopig nog even aangewezen op openbare infrastructuur.

Vraag 1: hoe kom ik er achter van wie de laadpaal is? Er zit een sticker op van Pitpoint. Ik mag dan toch aannemen dat deze van hun is? Chargemap zegt dat hij van EVnetNL is, Newmotion zegt: GreenFlux, Maingau: GreenFlux en Oplaadpalen.nl: PitPoint. PitPoint zelf op de kaart op hun website: niet te vinden.
Verwisselen die dingen vaak van eigenaar / lessor, is dit soort informatie simpelweg onbetrouwbaar of is hier iets anders aan de hand?

Vraag 2: hoe vind je nu uit wat het CPO-tarief is? Er zijn een paar websites die soms tarieven laten zien, maar overal staat: unknown. Ik begrijp dat Maingau bijvoorbeeld een flattarief van €0,30/kWh rekent, maar wat ik bijvoorbeeld bij NewMotion zou betalen (op hun kaart: 'Unknown') weet ik dan niet.

• mux

mux

99% efficient!

Eerst nog een andere vraag: heb je een oprit? met een stopcontact kun je namelijk ook prima laden tot ca. ~100-150km/nacht. Dat is prima als tijdelijk lapmiddel.

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Nee, geen oprit. Nieuwe huis heeft wel oprit en daar heb meteen een kabel laten trekken vanuit de meterkast voor een laadvoorziening. In de meterkast ook op aparte groep laten zetten met kWh meter. Had eigenlijk niet gedacht de komende ~3 jaar al EV te gaan rijden, maar zoals het er nu uitziet ga ik daar op terugkomen :+

Komende maanden dus echt publieke palen.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Bij Pitpoint in Almere (MRA-e) staan de tarieven op de paal zelf. Als ik het goed herinner 32ct in dal en 34 ct in piek (17:00-20:00).

Het gebrek aan informatie over tarieven maakt Maingau wel erg comfortabel. Tenslotte zijn er maar weinig palen die onder de 30ct kosten.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True