5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Innogy kan je ook starten met TNM en Maingau App. Die Innogy krengen heb je soms nodig maar zijn echt verschrikkelijk.pmiddeld schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:28:
Overigens heb ik het tijdens de reis sinds tijden weer eens aangedurfd bij een Innogy laadpaal te laden in Duitsland (Rastplatz Ohligserheide Ost). Waar ik licht voor vreesde werd bewaarheid: De paal kon niet met een pas worden gestart. De enige mogelijkheid was de eCharge app te gebruiken. Daar netjes de instructies gevolgd, €7,95 (vaste prijs) via Paypal betaald en aangesloten. En toen gebeurde er dus helemaal niks en uiteindelijk kwam er een foutmelding. Daar kan je dus echt niet van op aan! U bent gewaarschuwd..... Heb mijn geld teruggevraagd, ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Hachy op 08-05-2019 20:14 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
https://laadkaart.mrae.nl/ (filter op Greenflux)
Omdat je niet in alle apps en sites goed kan zien welke laadpalen dit precies zijn is het handigst om de Maingau (web-) app een beetje te checken als je in zo'n gebied woont. Het type laadpaal zegt namelijk niets; het kan een Ev-box zijn, een Allego paal of Pitpoint. Pitpoint zit zelfs op 4 verschillende backends.

Daarnaast werkt sinds gisteren de laadpas van Total ook bij Ionity.
/edit Tiwag nieuwe tarieven bijgewerkt @ LPT10
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 08-05-2019 20:31 ]
Mocht ik in uw schoenen staan zou ik eerder gaan voor de go-echarger. Vast of draagbaar met de mogelijke verloopstekkers, je zal hem wel vindenvia Google. Hier alle mogelijkheden opsommen is overkill.springfield89 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:11:
Ik kom hier om raad vragen want zie door de bomen het bos niet meer. Als alles goed gaat ben ik in het kort eigenaar van een elektrische wagen (Tesla) en moet dus een laad oplossing hebben voor thuis. Zelf woon ik in Belgie en bij mijn weten heb ik een eenfase net?
Even de situatie schetsen:
- Installatie in Belgie
- Auto op de zaak, dus moet het verbruik weten
- Laadpaal in de kelder, afstand tot auto is maar 2-3m, kabel langs het keldergat wanneer ik moet laden
- Ik verhuis wellicht binnen 1-2j, dus zou dan graag de laadpaal meenemen zodat ik geen nieuwe moet kopen
Zelf had ik mijn oog al op de Juicebox laten vallen. Iemand met tips of betere alternatieven? Als je een goede installateur voor regio Antwerpen kent mag je mij ook altijd even pmen.
Binnenkort komt ook de afzonderlijk te bestellen load balancer uit maar je kan even goed doen met een eigen home automation systeem dat je kan koppelen aan je slimme meter.
3f model kost 699€ en is een webleveran Ier die 13€ korting geeft.
Ben nu ook bezig in de Meern bij Fletiomaire en VV de Meern, nu in overleg met beide clubs en Gem. Utrecht worden de laadpaal behoefte in de wijk / sportclubs in kaart gebracht. Gaat om zo'n 200 parkeerplekken. Ben al 6 maanden bezig. Moeizaam traject want sportclubs konden zelf niets aanvragen (werden afgewezen) en ik mocht er geen aanvragen want eigen oprit. Inmiddels wel tot inzicht gekomen dat het een strategische laadplek is dus nu hopelijk doorpakken.Mar.tin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:38:
Nou, na 8 maanden, en 3 auto's is het dan eindelijk zover
Mijn publieke laadpaal is geplaatst!![]()
![]()
![]()
(Wielewaalweg Apeldoorn)
[Afbeelding]
Komt mooi uit met het ophalen van mijn (voor mij nieuwe) Leaf 40kWh in Purmerend vanmiddag
Had nog wel een mailtje verwacht van de uitvoerende partij, maar na een mailtje dat het de bezwaarperiode in gegaan was niets meer gehoord... dat is nu 8 weken geleden.
Kreeg vandaag bericht dat ook laadpalen in Amstelveen in voorbereiding zijn (4 maanden).
Mrae filter Hmm.
Die is ook niet up to date. De Pitpoint bij mij die een greenflux was geworden is bij Mrae een Pitpoint. Nu kijk ik op de rekening van Newmotion daar staat greenflux het zelfde wat Maingau aan geeft een greenflux.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Dus een Pitpoint laadpunt blijft Pitpoint, de vraag is alleen op welk backend hij zit aangesloten (evbox, tnm, greenflux).
Als de facturen Greenflux zeggen dan is het hoogstwaarschijnlijk een Pitpoint laadpaal op Greenflux platform.
Dus als je dat abonnement niet neemt kan je daarmee niet meer in NL laden? Of geldt er dan een verhoogd tarief?beschuit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:17:
Als ik het goed lees gaat TIWAG dus EUR5,90 per maand kosten als je hem buiten die 1000 palen in Duitsland, Oostenrijk, Italie wil gebruiken.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
De Zappi's lijken me wel leuke laadpalen. Zowel te verkrijgen 1-f als 3-f. Onze 1-f laadpaal (ook met kWh teller voor zakelijk laden, was eerst een Alfen Eve Single Pro-line, maar nu weet ik het niet meer wat het gaat worden) wordt morgen geïnstalleerd door een installateur uit Hove. Of hij aan te raden is weet ik pas morgen te vertellen.springfield89 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:11:
Ik kom hier om raad vragen want zie door de bomen het bos niet meer. Als alles goed gaat ben ik in het kort eigenaar van een elektrische wagen (Tesla) en moet dus een laad oplossing hebben voor thuis. Zelf woon ik in Belgie en bij mijn weten heb ik een eenfase net?
Even de situatie schetsen:
- Installatie in Belgie
- Auto op de zaak, dus moet het verbruik weten
- Laadpaal in de kelder, afstand tot auto is maar 2-3m, kabel langs het keldergat wanneer ik moet laden
- Ik verhuis wellicht binnen 1-2j, dus zou dan graag de laadpaal meenemen zodat ik geen nieuwe moet kopen
Zelf had ik mijn oog al op de Juicebox laten vallen. Iemand met tips of betere alternatieven? Als je een goede installateur voor regio Antwerpen kent mag je mij ook altijd even pmen.
Ik zou toch eerst het aantal fasen van je installatie en de sterkte van de hoofdzekering controleren (meest voorkomende situaties 1x230Vx40A of 3x400V+Nx25A) voor je overgaat tot aankoop van een laadpaal. Het één hangt nl. samen met het ander.
Kan je eenvoudig doen door een kijkje te nemen op de hoofdzekering in de meterkast.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 10:14 ]
Gaat iedere installateur zomaar een op het web gekochte laadpaal installeren? Uiteraard als je zelf de skills daarvoor hebt geen probleem. Is een op het www gekochte laadpaal dan zakelijk verrekenbaar?bruneelm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:56:
[...]
en is een webleveran Ier die 13€ korting geeft.
Ik ken de NL situatie niet maar hier in B. wordt de plaatsing van een netgekoppelde laadpaal beschouwd als een gevoelige uitbreiding van het thuisnet=> na plaatsing keuring door een erkend keuringsorganisme.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 10:09 ]
Toen ik naar Infrax belde (1 dag voor het Fluvius werd), is mij verteld dat er niet gekeurd moest worden, en dat alles zelf gedaan mag worden. Juist omdat de ingreep redelijk beperkt is (in principe niet veel meer dan 1 stopcontact toevoegen).IvoB2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:09:
[...]
Gaat iedere installateur zomaar een op het web gekochte laadpaal installeren? Uiteraard als je zelf de skills daarvoor hebt geen probleem. Is een op het www gekochte laadpaal dan zakelijk verrekenbaar?
Ik ken de NL situatie niet maar hier in B. wordt de plaatsing van een netgekoppelde laadpaal beschouwd als een gevoelige uitbreiding van het thuisnet=> na plaatsing keuring door een erkend keuringsorganisme.
Al weet ik niet hoe goed de man aan de telefoon op de hoogte was van alle regeltjes.
Kan ik het energie verbruik hier duidelijk mee opvolgen ook? Want dat is me niet helemaal duidelijk of er een geschiedenis van verbruik is.bruneelm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:56:
[...]
Mocht ik in uw schoenen staan zou ik eerder gaan voor de go-echarger. Vast of draagbaar met de mogelijke verloopstekkers, je zal hem wel vindenvia Google. Hier alle mogelijkheden opsommen is overkill.
Binnenkort komt ook de afzonderlijk te bestellen load balancer uit maar je kan even goed doen met een eigen home automation systeem dat je kan koppelen aan je slimme meter.
3f model kost 699€ en is een webleveran Ier die 13€ korting geeft.
ga eerst eens lezen op de website dan zal je merken dat dit een lader is met CEE stekker dus heb je enkel een industriele CEE stopcontact nodig.IvoB2 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:09:
[...]
Gaat iedere installateur zomaar een op het web gekochte laadpaal installeren? Uiteraard als je zelf de skills daarvoor hebt geen probleem. Is een op het www gekochte laadpaal dan zakelijk verrekenbaar?
En mocht je de datasheet gelezen hebben dan zal je merken dat je 10 RFID kaarten kunt koppelen met bijhorende kWh meting
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Ik heb nu geen electrische auto maar in de loop van het jaar staan er 2 electrische auto's op de oprit.
Waar moet ik aan denken rondom de laadpaal, electrische aansluiting en bij de auto's als ik
2 electrische auto's op de oprit heb staan.
Alle input is welkom
Als je verstandig bent laat je natuurlijk het werk doen door gecertificeerde elektriciens. Ik heb ook wel eens voorbeelden gezien van installaties die door een amateur waren aangelegd... Een amateur die niet wist waar hij mee bezig was en wat voor risico's hij nam...
Welke auto's gaat het om(1, 2 of 3-fase laden) en wil je ze allebei tegelijk kunnen laden?JvhVeld schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:08:
Hallo allemaal, ik ben nieuw in dit topic.
Ik heb nu geen electrische auto maar in de loop van het jaar staan er 2 electrische auto's op de oprit.
Waar moet ik aan denken rondom de laadpaal, electrische aansluiting en bij de auto's als ik
2 electrische auto's op de oprit heb staan.
Alle input is welkom
is in geen enkel huisgezin een standaard maar zijn industriele stopcontacten à 10€/stuk voor de 32A5pdaemonix schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:55:
En waar heb je CEE stopcontacten? Thuis kan je die inderdaad laten aanleggen, maar het is geen standaard (in Nederland) bij ieder huis.
enkel nog een zekering en een kabel à 6€/lpm
installatie beperkt zich tot een zekeringengroep op de busbar
voor de go-e kan je ook 1f aansluiten
de go-e kan mee op pad en met verloopstekkers kan je hem aansluiten op de rode 16A5p, de blauwe 16A3p en de schuko. Via de app is hij instelbaar voor diverse parameters incl tijden
Gezien de go-e aangesloten wordt via een stekker is de totaalinstallatie niet keuringsplichtig (van belang voor BE)
Ik denk dat we over twee verschillende zaken bezig zijn:Giesber schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:18:
[...]
Toen ik naar Infrax belde (1 dag voor het Fluvius werd), is mij verteld dat er niet gekeurd moest worden, en dat alles zelf gedaan mag worden. Juist omdat de ingreep redelijk beperkt is (in principe niet veel meer dan 1 stopcontact toevoegen).
Al weet ik niet hoe goed de man aan de telefoon op de hoogte was van alle regeltjes.
- Een stopcontact toevoegen om een "grannylader" op aan te sluiten moet je uiteraard niet laten keuren.
Dat ding werkt trouwens ook op ieder reeds regulier geplaatst stopcontact dat afdoende afgezekerd is (vandaar ook de verschillende stroomsterktes die je manueel kan instellen op een mode 2 lader).
- Een keuring is vereist voor een laadpaal met vaste verbinding aan de meterkast, dus een mode 3 lader.
(AREI artikel 270).
Belangrijke aandachtspunten zijn de aanwezigheid van:
• een correcte differentieelbeveiliging;
• een aardverbinding met een conforme verspreidingsweerstand;
• de noodzakelijke elektrische schema’s
edit: blijkbaar had je het dus over het plaatsen van een bijkomende CEE stekker en geen laadpaal noch extra stopcontact voor een mode2 kabel. Verkeerde conclusie van mij. Op het verkeerde been gezet doordat de vraagsteller sprak van "laadpaal" in de vraagstelling en deze "na verhuis mee te nemen". Voor een (bijkomend) stopcontact doe je dat normaliter toch niet? Ik ga er daardoor van uit dat hij het over een vaste laadpaal in de kelder had.
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 12:57 ]
Bedankt voor de info, nog een extra optie dus. We leren alle dagen bij.bruneelm schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:34:
[...]
ga eerst eens lezen op de website dan zal je merken dat dit een lader is met CEE stekker dus heb je enkel een industriele CEE stopcontact nodig.
En mocht je de datasheet gelezen hebben dan zal je merken dat je 10 RFID kaarten kunt koppelen met bijhorende kWh meting
Ziet er overigens een mooi doordacht toestel uit. Spijtig genoeg geen optie voor mijn huidige situatie.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 13:28 ]
Correct. Maar vraagsteller zij duidelijk dat het een installatie in België was (zo had ik het toch begrepen).daemonix schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:09:
In NL wordt geen keuring vereist. Ieder is zelf verantwoordelijk voor een veilige installatie. Er zijn wel normen, NEN1010 in het bijzonder.
Als je verstandig bent laat je natuurlijk het werk doen door gecertificeerde elektriciens. Ik heb ook wel eens voorbeelden gezien van installaties die door een amateur waren aangelegd... Een amateur die niet wist waar hij mee bezig was en wat voor risico's hij nam...
Vandaar de bijkomende info die ik gaf.
Een laadpaal valt in België onder het AREI* artikel 270 (net zoals een PV installatie) => verplichte bijkomende keuring door een erkend organisme met attest.
Of je de wetgeving wil volgen of niet en zelf aan de slag wenst te gaan met of zonder keuring is uiteraard een andere zaak die onder eigen verantwoordelijkheid valt. Maar als je het net eruit laat knallen en de DNB komt controle doen naar de oorzaak en je kan geen keuring voorleggen zou ik niet graag de rekening krijgen. Ook geen alledaags gegeven maar je kan maar beter een persoonlijk besluit nemen op basis van alle beschikbare info.
* Het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) bevat een reeks voorschriften waaraan Belgisch elektrisch materieel en elektrische installaties moeten voldoen. De Nederlandse tegenhanger is inderdaad de NEN 1010.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 13:26 ]
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2019 15:00 ]
Oftewel vanaf 16 mei is het geen € 4,50 meer bij de laadpaal, maar € 11,90 per keer.Sehr geehrte Nutzer der DEW21 fahr-e LadeApp,
zum 16.05.2019 erhöhen wir die Preise im eRoaming.
An den von uns betriebenen Ladesäulen - erkennbar an der orangenen Markierung in der Ladekarte - zahlen sie weiterhin je Ladevorgang pauschal nur 4,50 Euro an Wechselstrom-(AC-) Ladepunkten und 7,70 Euro an Gleichstrom-(DC-) Schnellladepunkten.
Im eRoaming - erkennbar an der grünen Markierung in der Ladekarte - zahlen Sie dann je Ladevorgang pauschal 11,90 Euro an Wechselstrom-(AC-) Ladepunkten und 14,90 Euro an Gleichstrom-(DC-) Schnellladepunkten.
Diese Preisanpassung ist aufgrund der uns im eRoaming berechneten Kosten leider erforderlich.
En geen € 7,50 meer bij de snellader, maar € 14,90 per keer.
Weer even opnieuw uitrekenen wanneer welke pas/app te gebruiken dan maar.
Tot zover het interresante deel van DEW21?quote: DEW21Sehr geehrte Nutzer der DEW21 fahr-e LadeApp,
zum 16.05.2019 erhöhen wir die Preise im eRoaming.
An den von uns betriebenen Ladesäulen - erkennbar an der orangenen Markierung in der Ladekarte - zahlen sie weiterhin je Ladevorgang pauschal nur 4,50 Euro an Wechselstrom-(AC-) Ladepunkten und 7,70 Euro an Gleichstrom-(DC-) Schnellladepunkten.
Im eRoaming - erkennbar an der grünen Markierung in der Ladekarte - zahlen Sie dann je Ladevorgang pauschal 11,90 Euro an Wechselstrom-(AC-) Ladepunkten und 14,90 Euro an Gleichstrom-(DC-) Schnellladepunkten.
Diese Preisanpassung ist aufgrund der uns im eRoaming berechneten Kosten leider erforderlich.
Die an dem ausgewählten Ladepunkt gültigen Preise sehen Sie in der DEW21 fahr-e LadeApp vor dem Start des Ladevorganges.
Weitere Informationen zur DEW21 fahr-e LadeApp finden Sie hier:
https://elektromobilitaet.dew21.de/fahr-e
Mit freundlichen Grüßen
Ihre Dortmunder Energie- und Wasserversorgung GmbH
Edit: Spuit11
Logisch maar wel spijtig. Alleen met een hele dikke accu nog rendabel.Samoerai schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:36:
En helaas gaat DEW21 de tarieven ook aanpassen
[...]
Oftewel vanaf 16 mei is het geen € 4,50 meer bij de laadpaal, maar € 11,90 per keer.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik heb nu een ontwerp gemaakt voor een groepenkastje bij de carport met 16A zekeringen voor omvormer en laadpaal, die op dezelfde fase (bruin) zitten. De andere 2 fases zitten zonder andere verbruikers direct aan de toevoerleiding uit meterkast en hebben dus geen extra zekering nodig.Hippe Lip schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:34:
[...]
Nogmaals, wijzig de groepenkast in huis en maak er daar een 3x25A van en maak een groepenkastje in de schuur. Dat is technisch de beste, veiligste en meest flexibele oplossing.
Voor de 2 omvormers en de laadpaal heb ik ieder ook een kWh-meter, omdat het allemaal zakelijke investeringen en kosten zijn, die ik jaarlijks dien te verantwoorden bij de belastingdienst (opwekking en verbruik van elektriciteit).
@Hippe Lip
ontwerp groepenkastje carport https://www.dropbox.com/s...werp%20bedrading.png?dl=0
Zou je kunnen kijken, of bedrading zo kloppend is? Ik ben nog niet zo thuis in de bedradingen en volgens mij is dat waarschijnlijk je vak of hobby. Je weet er in elk geval veel meer van dan ik. Mooi dat we op zo'n forum wat van elkaar kunnen leren.
Ja, en Tiwag ook al. Gaat hard zo. https://twitter.com/laadpastop10/status/1126510756545978370Samoerai schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:36:
En helaas gaat DEW21 de tarieven ook aanpassen
[...]
Oftewel vanaf 16 mei is het geen € 4,50 meer bij de laadpaal, maar € 11,90 per keer.
Tiwag? Dus het klopt wat pmiddeld hier vraagt? >
5.90/maand valt overigens nog best mee als je de pas veel gebruikt. Ik gebruik juist met name Allego palen, dus bij zo'n 400 - 500 kWh per maand kom je nog niet boven de 2 cent extra per kWh uit. 24ct per kWh is nog steeds erg netjes.pmiddeld schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:02:
[...]
Dus als je dat abonnement niet neemt kan je daarmee niet meer in NL laden? Of geldt er dan een verhoogd tarief?
[ Voor 3% gewijzigd door John_Otters op 09-05-2019 17:55 ]
Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR
@Hachy Als je toch bezig bent prijzen te updaten, de Kia laadsleutel moet nog een tientje per maand bij, je hebt nu alleen het verbruik gerekend, niet de 9,99 maandelijkse kosten. Staan wel vermeld (uiteraard) maar zitten niet in je 200kWh berekening.Hachy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:37:
[...]
Ja, en Tiwag ook al. Gaat hard zo. https://twitter.com/laadpastop10/status/1126510756545978370
PS: Is dit niet gewoon een dagtaak aan het worden voor je?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
De laadpalen die tot nu toe werkten via gratis roaming, zullen na maandag 13 mei alleen nog werken met de versie van €5,90 / maand. Hier valt volgens mij alles onder wat niet roamt via de Hub van has.to.be.pmiddeld schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:02:
[...]
Dus als je dat abonnement niet neemt kan je daarmee niet meer in NL laden? Of geldt er dan een verhoogd tarief?
Dus ook zo'n beetje alles in Nederland ja.
Fixed.✅Philos31 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:55:
[...]
@Hachy Als je toch bezig bent prijzen te updaten, de Kia laadsleutel moet nog een tientje per maand bij, je hebt nu alleen het verbruik gerekend, niet de 9,99 maandelijkse kosten. Staan wel vermeld (uiteraard) maar zitten niet in je 200kWh berekening.
PS: Is dit niet gewoon een dagtaak aan het worden voor je?
En ja, ik ben er lekker druk mee
Kwam jij niet uit (de buurt van) Wageningen? Als je vaak in Arnhem moet zijn kun je gratis laden in Arnhem (Allego) met Nieuwe Stroom laadpas.John_Otters schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:54:
5.90/maand valt overigens nog best mee als je de pas veel gebruikt. Ik gebruik juist met name Allego palen, dus bij zo'n 400 - 500 kWh per maand kom je nog niet boven de 2 cent extra per kWh uit. 24ct per kWh is nog steeds erg netjes.
Ik kan het niet goed zien, maar ik ga ervan uit dat je hier een echte (kleine versie van een) echte groepenkast gebruikt en niet een willekeurig ander kastje met DIN-rail erin? Ik ga wel voor veiligheid.Kuo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:39:
Ik heb nu een ontwerp gemaakt voor een groepenkastje bij de carport met 16A zekeringen voor omvormer en laadpaal, die op dezelfde fase (bruin) zitten. De andere 2 fases zitten zonder andere verbruikers direct aan de toevoerleiding uit meterkast en hebben dus geen extra zekering nodig.
Voor de 2 omvormers en de laadpaal heb ik ieder ook een kWh-meter, omdat het allemaal zakelijke investeringen en kosten zijn, die ik jaarlijks dien te verantwoorden bij de belastingdienst (opwekking en verbruik van elektriciteit).
@Hippe Lip
ontwerp groepenkastje carport https://www.dropbox.com/s...werp%20bedrading.png?dl=0
Zou je kunnen kijken, of bedrading zo kloppend is? Ik ben nog niet zo thuis in de bedradingen en volgens mij is dat waarschijnlijk je vak of hobby. Je weet er in elk geval veel meer van dan ik. Mooi dat we op zo'n forum wat van elkaar kunnen leren.
Ja, ik heb er de opleiding voor gehad, heb er wel mee gewerkt, maar heb er nooit mijn beroep van gemaakt. Maar door die opleiding weet ik wel hoe de vork in de steel zit en wat er dus mag en wat niet idd. en die kennis probeer ik zo goed en zo kwaad als mogelijk in stand te houden. Dat komt me nu met die laadpaalbusiness wel van pas.
1. Om te beginnen heb je het erover dat je één fase in de carport gaat zekeren en de rest in huis. Doe dat niet, want dat geeft onduidelijkheid. Bovendien: als je in de carport nog eens met 16A gaat zekeren, dan heeft dat alleen zin als je het in huis met 25A zekert. Doe dat dus, zoals ik al eerder schreef, met alle drie de fasen. Foto van die 25A automaat zette ik er toen ook bij. Of, als je echt maar twee fasen afmonteert aan de kant van de carport, gebruik in huis dan twee losse 25A-zekeringen. Dan is het weer selectief gezekerd.
2. Doe jezelf een plezier en koop een echt groepenkastje. Je moet er namelijk nog meer in maken. Zo moet er bijvoorbeeld per fase een aardlekschakelaar in komen voor elke eindgroep en zie ik dat je er tussenmeters in wilt zetten. Maar zelfs dan ben je er nog niet. Als ik je goed begrijp komt het in een carport te hangen. Doe dat op een plaats waar zeker geen regen komt en kies een kastje met een doorzichtig deurtje ervoor, zodat je vuil en beestjes er buiten houdt, maar wel makkelijk de meters kunt aflezen en zien of een zekeringautomaat is uitgeschakeld.
3. Voor de laadpaal moet je officieel een speciale aardlekschakelaar komen: type B. Dat moet je niet verwarren met een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Bij jou gaat het, als ik het goed begreep, om een éénfaselaadpaal. Daarbij is die speciale aardlekschakelaar weliswaar ook voorgeschreven, maar toen ik het fijne van die speciale aardlekschakelaar eens helemaal uitvlooide, vroeg ik me af of die wel zin heeft voor een éénfaselaadpaal. Maar een aardlekschakelaar heb je sowieso wel nodig. Voor die paal én voor je PV-panelen. Die mogen wel samen op één aardlek omdat ze op dezelfde fase zitten.
4. Het lijkt erop alsof je je tussenmeters voor de PV-panelen andersom aansluit. Ws met de gedachte dat de energie de andere kant op gaat. Dat is niet gebruikelijk. Bovendien klopt de meting dan niet helemaal. In de nacht verbruikt die omvormer namelijk ook wat energie. Niet veel, maar toch. Gebruik dus tussenmeters die twee kanten op kunnen meten en niet de energie de ene kant op optellen bij de energie de andere kant op. En dan kun je ze allemaal in dezelfde (goede) richting aansluiten.
Nou, tis een heel verhaal geworden. Hoop dat je er wat aan hebt. Laat je me weten hoe je het gaat doen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zie zo niet waar deze opmerking op terug grijpt. Wil je advies inwinnen over het laden van twee auto's tegelijk?ad6922 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:28:
Auto’s moet ik nog gaan uit kiezen en ja, het liefst beide gelijktijdig laden
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Dan zou ik gaan voor een paal met een dubbele aansluiting en loadbalancing, zoals bv een ICU Eve. Daarmee kan de paal het vermogen verdelen als beide auto's staan te laden en vol vermogen afgeven als er maar één auto aan hangt.ad6922 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:28:
Auto’s moet ik nog gaan uit kiezen en ja, het liefst beide gelijktijdig laden
Of een drie-fase paal handig is in jouw situatie ligt aan de auto's maar leg in ieder geval wel een drie-fase kabel aan voor de toekomstbestendigheid.
Inderdaad een vaker gevoerde discussie. Kun je dat eens onderbouwen met onafhankelijk en officieel materiaal? In de NEN 1010 kon ik wel vinden dat een laadpaal een aardlekschakelaar type B nodig heeft, maar ik vond er geen uitzondering voor een éénfaselaadpaal. Jij wel?daemonix schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:03:
Type B is alleen verplicht bij 3 fase laadpaal om de oude discussie maar weer eens op te rakelen.
<John O`Mill>
Ik heb er zeker wat aan. Het is erg fijn om van gedachten te kunnen wisselen op zo'n forum met mensen, die geïnteresseerd zijn in laadpalen en technisch ook wat van weten. Gezamenlijk hebben we een schat aan kennis en ervaring, die we hier met elkaar kunnen delen. Dit is waar internet voor bedoeld is en niet alleen voor de (a)social media, waar nepberichten door onwetende mensen klakkeloos voor waar aangenomen en doorgestuurd worden.Hippe Lip schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:05:
[...]
Nou, tis een heel verhaal geworden. Hoop dat je er wat aan hebt. Laat je me weten hoe je het gaat doen?
In de meterkast is bij oplevering van mijn nieuwbouwhuis de 3 fase leiding reeds gezekerd met 3x16A.

Op de foto gaat het om groep 11, waar volgens mij een 3 fase alamat is gebruikt. Als ik dit zo laat zitten, geeft het toch verder geen extra risico? Volgens mij is dan het enige probleem, dat bij problemen er misschien op 2 plekken de zekeringen springen: zowel in de meterkast als in verdeelkast onder carport. Misschien wat onhandig, maar toch niet onveilig?
Ik heb ook al een 3-fase laadpaal op groep 9, die op aardlekschakelaar daaronder is verbonden. Volgens mij is deze niet van type B. Is dat zo zien op de foto van de meterkast?
Voorlopig laad ik alleen 2 enkelfasige auto's (e-Niro en Prius Plug-in). Is het nu al echt noodzakelijk om deze aardlekschakelaar te vervangen met een van type B? Die waren best prijzig, meen ik me te herinneren van eerdere berichten.
Ik heb een spatwaterdichte verdeelkast met doorzichtige deur, wat redelijk klopt met wat je aanraadt.

Deze komt aan een plaat te hangen van watervast triplex, wat weer vastgeschroefd zit aan 3 liggers van de carport. Plaat hangt op ongeveer 0,5 m van rand van carport en zal dus vrijwel niet nat kunnen worden. Daarbij komt verdeelkastje achter de plaat te hangen, zodat de triplex plaat nog tussen kastje en buitenkant carport bevindt. Plaatje is misschien duidelijker dan woorden:

Ik heb 3 kWh-meters gekocht van type EMAT Dinrail kWh meter 32A 1-fase Digitaal MID GEKEURD. https://www.elektramat.nl...ase-digitaal-mid-gekeurd/ Enig idee hoe ik kan zien, of deze meters beide kanten op kunnen meten?
Zal het verbruik van de omvormer ook niet verwaarloosbaar laag zijn? Nachtverbruik van een omvormer is namelijk minder dan 1W.
Volgens mij heb ik veel van je aanbevelingen overgenomen en heb ik straks een veilige situatie met een paar % meer rendement door de laadpaal direct op de fase te zetten van omvormer. We blijven tweakers, die proberen het meeste uit een situatie te halen
18 zonnepanelen op carport van 5x6 m is ook al maximaal, wat ik kon bereiken. Ik heb al aardig wat extra trucs moeten uithalen:
1. Carport over schuur laten uitsteken, zodat carport ietsje groter is: 5,2 x 6 m.
2. Gekozen voor symmetrische bevestiging van panelen (ook wel bekend als oost-west-opstelling), zodat er geen tussenruimte nodig is tussen de rijen panelen.
3. Op maat laten maken van de bevestigingsbeugels, zodat er geen ruimte verloren ging. Bij bestaande standaardbeugels hebben de voeten van de beugels vaak wel wat ruimte nodig (5 tot 10 cm). Die ruimte had ik helemaal niet op de carport.
Dan hoef je in de carport ook niet meer extra te zekeren. Waarom zou je? Laadpaal en PV-panelen kun je dan nog steeds op de zelfde fase aansluiten.Kuo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:55:
Op de foto gaat het om groep 11, waar volgens mij een 3 fase alamat is gebruikt. Als ik dit zo laat zitten, geeft het toch verder geen extra risico? Volgens mij is dan het enige probleem, dat bij problemen er misschien op 2 plekken de zekeringen springen: zowel in de meterkast als in verdeelkast onder carport. Misschien wat onhandig, maar toch niet onveilig?
Lijkt idd geen type B. Maar voor eenfaselaadpalen is de noodzaak van type B naar mijn mening erg discutabel. Het is in de NEN 1010 weliswaar voorgeschreven, maar ik ben nog geen technische reden tegengekomen waarom dat nodig is, maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen...k heb ook al een 3-fase laadpaal op groep 9, die op aardlekschakelaar daaronder is verbonden. Volgens mij is deze niet van type B. Is dat zo zien op de foto van de meterkast?
Voorlopig laad ik alleen 2 enkelfasige auto's (e-Niro en Prius Plug-in). Is het nu al echt noodzakelijk om deze aardlekschakelaar te vervangen met een van type B? Die waren best prijzig, meen ik me te herinneren van eerdere berichten.
@daemonix zegt dat het volgens de NEN 1010 niet hoeft, maar heeft dat nog niet met feiten onderbouwd. Ik daag hem uit...
Bedoel je die plaat daarboven, vlak onder het dak? Wel erg onhandig met uitlezen van de meters.Ik heb een spatwaterdichte verdeelkast met doorzichtige deur, wat redelijk klopt met wat je aanraadt. Deze [...] zal dus vrijwel niet nat kunnen worden.
Waarom hang je dat kastje niet gewoon tegen de zijkant van de schuur, rechts naast die laadpaal die ik op je foto zie achter de auto? Dat lijkt me in alle opzichten een stuk eenvoudiger en handiger en voldoende uit de regen. Zeker voor een spatwaterdichte kast. Heb je netjes uitgezocht!
En is dat jouw schuur? Dan kan je de kabels meteen van daaruit laten lopen? Wel zo netjes...
Het verbruik van de omvormer is idd wel heel laag. Alleen van belang als je het écht heel nauwkeurig wilt meten. Prima zo voor de grote lijnen. Daarvoor heb je niet eens een MID-meter nodig. Een niet-MID-meter wijkt ook nog geen 2% af.Ik heb 3 kWh-meters gekocht van type EMAT Dinrail kWh meter 32A 1-fase Digitaal MID GEKEURD. Enig idee hoe ik kan zien, of deze meters beide kanten op kunnen meten?
Zal het verbruik van de omvormer ook niet verwaarloosbaar laag zijn? Nachtverbruik van een omvormer is namelijk minder dan 1W.
En deze meter kan ws geen twee richtingen meten. Er zit geen knopje op om verschillende registers (import en export) uit te kunnen lezen, zoals je wel op je slimme meter bij je groepenkast hebt.
Zie hier voor een voorbeeld van een meter die dat wel heeft: Bi-directional measurement IMP & EXP
Mooi gedaan! Zo krijg je idd maximale opbrengst op een gegeven oppervlakte en dat weet lang niet iedereen.Gekozen voor symmetrische bevestiging van panelen (ook wel bekend als oost-west-opstelling), zodat er geen tussenruimte nodig is tussen de rijen panelen.
Het lijkt wel alsof je je tevoren heel goed hebt ingelezen...

<John O`Mill>
Dit gaat over TIWAG. De pas is vandaag binnnen gekomen, land bij Ort na plaatsnaam zetten werkt dus prima. Maar goed, inmiddels gaat TIWAG EUR5,90 per maand kosten, dus even rekenen wat nou weer de beste is.beschuit schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:53:
[...]Ja, daar heb ik me ook bij geregistreerd, maar geen pasje ontvangen. Op het formulier kan je namelijk geen land invoeren. Nu net maar even bij Ort ook land ingevuld, we zullen zien of er wat komt...
Overigens weet ik niet wat het is bij Ecotap, maar de laatste vier laadbeurten in mijn straat op een Nuon paal
staan niet op het maandoverzicht. Dus voorlopig is mijn Ecotap pas het goedkoopst ;-)
Ik heb juist extra zekering besteld (en zijn vanmorgen afgeleverd), zodat ik de omvormer en de laadpaal ieder apart kan zekeren. Werd me hier op het forum aangeraden vanwege foutsituaties.Hippe Lip schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:27:
[...]
Dan hoef je in de carport ook niet meer extra te zekeren. Waarom zou je? Laadpaal en PV-panelen kun je dan nog steeds op de zelfde fase aansluiten.
Het gaat inderdaad om de plaat bovenaan. Ik heb het speciaal daar hoog opgehangen vanwege de volgende redenen:Bedoel je die plaat daarboven, vlak onder het dak? Wel erg onhandig met uitlezen van de meters.
Waarom hang je dat kastje niet gewoon tegen de zijkant van de schuur, rechts naast die laadpaal die ik op je foto zie achter de auto? Dat lijkt me in alle opzichten een stuk eenvoudiger en handiger en voldoende uit de regen. Zeker voor een spatwaterdichte kast. Heb je netjes uitgezocht!
En is dat jouw schuur? Dan kan je de kabels meteen van daaruit laten lopen? Wel zo netjes...
1. Schuur is niet zo stevig. Het bestaat uit geïmpregneerd grenen (niet mijn keuze en geen mogelijkheid in bouwproject voor andere opties voor schuur).
2. Kabel is door bouwers buiten de schuur opgeleverd. (kabel is te zien op foto en onderkant van kabel heb ik alvast vastgemaakt aan schuur). Om verdeelkast in of tegen de schuur te plaatsen betekent weer heel wat gaten in de schuurwand, die volgens mij niet stevig genoeg is om zware dingen aan op te hangen. De bestaande laadpaal heb ik opgehangen met twee schroeven in de hoek, waar een balk staat en met nog twee bouten en moeren in de wand (grenen van ongeveer 18 mm dikte vind ik niet stevig genoeg om in te schroeven)
3. Omvormers moeten verticaal opgehangen worden en liefst in een koele omgeving, omdat een omvormer best warm wordt, als de zonnepanelen veel elektriciteit opwekken. In de schuur wordt het zomers flink warm op zonnige dagen. in elk geval duidelijk warmer dan onder de carport.
4. De hoogte vind ik juist een voordeel. Ik hoef alleen 1x per jaar de kWh-meters af te lezen voor de boekhouding. De omvormers kan ik indien nodig dagelijks op internet aflezen. Voor de meeste omvormers zijn er websites van de fabrikanten, waarop je de omvormers kan aanmelden en de omvormers zijn dan bijna realtime (met vertraging van misschien 10 minuten) te monitoren. Nu hangt alles boven de 2 m en ver buiten bereik van kinderen etc.
Mijn meters kosten ongeveer de helft van die bi-directionele meter en zijn voldoende voor mijn toepassing.Zie hier voor een voorbeeld van een meter die dat wel heeft: Bi-directional measurement IMP & EXP
Overigens nog niks gehoord van Innogy op mijn vraag....pmiddeld schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:28:
Overigens heb ik het tijdens de reis sinds tijden weer eens aangedurfd bij een Innogy laadpaal te laden in Duitsland (Rastplatz Ohligserheide Ost). Waar ik licht voor vreesde werd bewaarheid: De paal kon niet met een pas worden gestart. De enige mogelijkheid was de eCharge app te gebruiken. Daar netjes de instructies gevolgd, €7,95 (vaste prijs) via Paypal betaald en aangesloten. En toen gebeurde er dus helemaal niks en uiteindelijk kwam er een foutmelding. Daar kan je dus echt niet van op aan! U bent gewaarschuwd..... Heb mijn geld teruggevraagd, ben benieuwd.
Hoe het ook kan, bewijst EnBW. Op dezelfde reis had ik problemen met een EnBW snellader bij Weil am Rhein. Kon mijn Maingau pas niet verifiën wegens geen verbinding met de server. Optie direct met creditcard betalen (5 euro vaste prijs) was wel mogelijk volgens de display. Dat dus gedaan maar ook hierna gebeurde er niks. Gelukkig startte de paal ernaast spontaan zonder betalen of autorisatie. Dus verder geen actie ondernomen.
Nu kijk ik op het overzicht van mijn creditcard en zie dat er eerst 5 euro is afgeboekt en dat hetzelfde bedrag twee dagen later netjes weer teruggeboekt is. Zonder dat ik dat hoefde te vragen! Bravo EnBW!
Zit vertraging in, mijn Allego laadactie verscheen 2 weken later en een Pinpoint laad actie 1,5 week later.beschuit schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:44:
[...]
Dit gaat over TIWAG. De pas is vandaag binnnen gekomen, land bij Ort na plaatsnaam zetten werkt dus prima. Maar goed, inmiddels gaat TIWAG EUR5,90 per maand kosten, dus even rekenen wat nou weer de beste is.
Overigens weet ik niet wat het is bij Ecotap, maar de laatste vier laadbeurten in mijn straat op een Nuon paal
staan niet op het maandoverzicht. Dus voorlopig is mijn Ecotap pas het goedkoopst ;-)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Edit: nee, ik zeg het verkeerd: één keer in de app, één keer per mail. Het is gewoon hetzelfde bericht, alles werkt dus nog naar behoren.
[ Voor 38% gewijzigd door mux op 10-05-2019 17:26 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 11-05-2019 18:53 ]
https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm
http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Same here, nu dus 2 Maingau rekeningen welke automatische afgeboekt zullen worden volgens Maingau:evtje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:09:
Weer een rekening van Maingau. De laatste hebben ze nog niet afgeboekt en wordt ook niet meegenomen in de nieuwe rekening. Krijg nu ook een overzicht van alle oude ladingen. Daarbij staat alles nu op 0 euro ingesteld. Alleen van de laatste maand staat een bedrag achter. Wat mij opviel is dat bij een laadpaal betaal je 30 cent per kWh en bij Fastned 25 cent kWh.
Der Rechnungsbetrag wird von Deiner hinterlegten Bankverbindung zum 13.04.2019 abgebucht:
Der Rechnungsbetrag wird von Deiner hinterlegten Bankverbindung zum 14.05.2019 abgebucht:.
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Bij mij staat in de app van maingau voor de Fastned transacties 20 ct p KwHevtje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:09:
Weer een rekening van Maingau. De laatste hebben ze nog niet afgeboekt en wordt ook niet meegenomen in de nieuwe rekening. Krijg nu ook een overzicht van alle oude ladingen. Daarbij staat alles nu op 0 euro ingesteld. Alleen van de laatste maand staat een bedrag achter. Wat mij opviel is dat bij een laadpaal betaal je 30 cent per kWh en bij Fastned 25 cent kWh.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zat nog even op de site van schiphol te kijken daar proberen ze er ook dik aan te verdienen aan de laadpaal denk.
P1 kort parkeren tweede verdieping (dak) rij 206 en 207 36cent kWh starttarief 1 euro 21cent.
Nu ga je op de zelfde plek staan maar nu heet het P1 Holiday Parking. Tweede verdieping (dak) rij 206 en 207 30 cent en een start van 1 euro. Nou ja zeg.
Hoe zullen ze dat uit elkaar houden? De lader starten met de parkeerkaart of zo?
[ Voor 73% gewijzigd door evtje op 10-05-2019 22:06 ]
Leuk te lezen. Informatief.
Wat is de bedoeling van de stickers?
(Ik heb zoekfunctie gebruikt en lees dat ze geplakt worden door tweakers maar niets over de achtergrond).
Niet alleen aan het laden, ook aan het gewoon parkerenevtje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:41:
Zat nog even op de site van schiphol te kijken daar proberen ze er ook dik aan te verdienen aan de laadpaal denk.

Exact expert nodig?
Ergens hebben ze lopen prutsen met btw-tarief. Ik mag hopen dat 1,21 en 36 een foutje is. Dat zou echt schandalig duur zijn.evtje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:41:
Of zullen die express doen zodat er over gepraat blijft worden.( dus promoten)
P1 kort parkeren tweede verdieping (dak) rij 206 en 207 36cent kWh starttarief 1 euro 21cent.
Nu ga je op de zelfde plek staan maar nu heet het P1 Holiday Parking. Tweede verdieping (dak) rij 206 en 207 30 cent en een start van 1 euro. Nou ja zeg.
Hoe zullen ze dat uit elkaar houden? De lader starten met de parkeerkaart of zo?
Je weet dat het overgrootste deel van de winst van Schiphol komt uit parkeren? Het zou me niet verbazen, ze hebben een monopolie positie.knakworst schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:48:
[...]
Ergens hebben ze lopen prutsen met btw-tarief. Ik mag hopen dat 1,21 en 36 een foutje is. Dat zou echt schandalig duur zijn.
Het wil niet echt opschieten met Recharge...
Bij de Andel stond het vorige week vol, 4 auto's aan het laden met gratis Shell koffie bij gebruik van lader. Fastned had ik helemaal voor mezelf.mux schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:50:
En waar ze staan is al een Fastned, dus niemand gebruikt het (behalve taxi's tijdens spitsuur)...
Ik wil daar nu al op voorbereid zijn (kwestie van maar één keer boren enz., laadpaal staat op 10 meter van e-meter) en een extra kabel bijtrekken (standaard wordt er tussen laadpaal en internetmodem (die net onder de e-meter hangt) al een UTP kabel getrokken voor communicatie tussen laadpaal en internet mbt betaalplatform facturatie).
To the point: verloopt de datacommunicatie via een digitale meter (P1 poort) ook via een UTP kabel? Zo ja volstaat het dan dat ik gewoon een extra 6 draad UTP kabel laat trekken voor latere communicatie tussen digitale meter en laadpaal?
Bij een driefaselaadpaal is een aardlekschakelaar type B voorgeschreven; daarover zijn we het eens.daemonix schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:03:
Type B is alleen verplicht bij 3 fase laadpaal om de oude discussie maar weer eens op te rakelen.
Nu de vraag of dit ook is voorgeschreven voor een éénfaselaadpaal. Daarvan zeg jij van niet en ik kan tot nu toe daarover geen officiële dingen vinden; zeker niet in de NEN 1010. Daarom hoopte ik dat jij dat zou weten.
Maar dit gaat daar niet over helaas:
Want:daemonix schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:27:
@Hippe Lip De 6 mA verklaring blijkt belangrijk, net als de aansluiting van op maar 1 fase:
1. https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm
2. http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen
3. https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
1. gaat over het aansluiten van opwekeenheden, zoals PV-panelen. Niet terzake dus.
2. Dit gaat wel over het aansluiten van laadinrichtingen voor elektrische voertuigen. Helemaal onderaan die pagina onder Beveiligingsmaatregelen staat expliciet beschreven dat aardlekbeveiliging van het type B gebruikt dient te worden. Er wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen eenfase- en driefasesystemen. Dat bevestigt dus wat ik tot nu toe vond.
3. Dit gaat over het aansluiten van een PV-omvormer, net als punt 1 dus en derhalve niet terzake.
We kunnen dus tot nu toe nog maar één conclusie trekken: die aardlekbeveiliging van het type B is in alle gevallen voorgeschreven, zowel bij éénfase- als bij driefaselaadpalen.
Het zou heel goed kunnen dat er ergens een uitzondering beschreven staat dat dit niet hoeft bij een éénfasesysteem, maar die tekst heb ik nog niet kunnen vinden. Ik hoop eerlijk gezegd erg dat iemand die tekst wel kan vinden, want het lijkt me technisch gezien niet echt noodzakelijk.
<John O`Mill>
Woops, fixed.jerh schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:56:
[...]
Ik zou het maar veranderen in mei, dat klopt beter
@joepie de p Stickers zijn promotie materiaal én om een klein beetje uit de kosten te komen, als je de QR code scant kom je hier terecht.
Eh, nog een oepsie, in je url staat het ook.Hachy schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:56:
[...]
Woops, fixed.
@joepie de p Stickers zijn promotie materiaal én om een klein beetje uit de kosten te komen, als je de QR code scant kom je hier terecht.
Ik heb sinds deze week een Alfen ICU Eve Single Pro-line aan de muur hangen, en daar heb ik een gewone telefoonkabel naartoe getrokken om alvast voorbereid te zijn op load balancing, mocht ik dat alsnog willen toevoegen.IvoB2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:21:
To the point: verloopt de datacommunicatie via een digitale meter (P1 poort) ook via een UTP kabel? Zo ja volstaat het dan dat ik gewoon een extra 6 draad UTP kabel laat trekken voor latere communicatie tussen digitale meter en laadpaal?
Met gratis koffie wordt het wel interessant als ze met Maingau werkenVaevictis_ schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:54:
[...]
Bij de Andel stond het vorige week vol, 4 auto's aan het laden met gratis Shell koffie bij gebruik van lader. Fastned had ik helemaal voor mezelf.
@Hachy Vandaag of morgen check ik even de nieuwe quad-lader in Amsterdam Europaboulevard met Maingau comptabiliteit.
Vandaag weer terug geweest, vandaag werkte de Maingau pas welOsxy schreef op zondag 21 april 2019 @ 17:09:
Net voor eerst moeten snelladen, bij de Allego punten Van der Valk Akersloot. Helaas accepteerde hij mijn Maingau pas niet dus volle pond betaald met Ecotap pas.
Ik vermoed dat het lag aan feit dat mijn automatische incasso niet helemaal lekker was ingesteld bij Maingau.
Wat ik niet helemaal snap is het berekende aantal KW's. Je hoort me niet klagen, maar apart is het wel. Mijn gevoel zegt, bruto en netto afname.

[ Voor 22% gewijzigd door Osxy op 12-05-2019 14:11 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik in principe ook, maar Shell een pootje ligten door minder te betalen dan ze vragen met Maingau en het afmaken door koffie te halen op hun kosten heeft natuurlijk ook watHachy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:36:
Sure, maar dat werkt wel hoor. Maingau werkt op alle Allego's. Wbt Shell... de meeste early adopters laden uit principe bij de naastgelegen Fastned. Gelukkig werkt Maingau daar ook.
Deze Allego's zijn wel een nieuwer model paal trouwens, triple charger van Ecotap. Heb ze al bewonderd voor ze in gebruik waren, mooie palen dat wel
Situatie
- De paal moet van de stroomvoorziening van de VVE gaan.
- Er liggen 20 zonnepanelen op het dak, het is erg fijn om deze te gebruiken voor het opladen van de auto's.
- Er is een lift in het pand. Dus een grote kans dat er een zware aansluiting ligt vanuit het net naar het gebouw. Dit betekent dat we ook rekening moeten houden met het niet overbelasten van de (hoofd)zekering
- Er is een parkeerplaats met een strookje asfalt tussen het gebouw en de plaats waar de paal zou moeten komen.

Eisen
Must have
- Slimme laadpaal met pas met een 3G-modem, geen ethernet ivm ontbreken internetaansluiting. Een laadpas is niet nodig, de bewoners hebben hun eigen pas van diverse aanbieders. De paal moet dus kunnen werken met ‘iedere’ laadpasaanbieder.[/li]
- 3-fase laden (toekomstvast)
- Per fase 32A (zodat de 1-fase-auto’s ook zo snel mogelijk kunnen laden)
- 1 paal met twee aansluitingen. Bijvoorbeeld twee vaste kabels met Type 2-aansluitingen. Of 1 paal met zowel een vaste stekker als een losse laadpoort. Als ze maar wel tegelijk gebruikt kunnen worden (2 auto’s tegelijk laden)
- Een loadbalancer zodat bij piekstromen (zoals bij het gebruik van de lift) de paal minder gaat laden. Hij moet ook geschikt zijn om meerdere palen te loadbalancen (bij toekomstige uitbreiding van het aantal palen).
- Een beheerportal waar de kWh-prijs in te stellen is, zodat we de maandelijkse abonnementskosten eruit kunnen halen die dan worden ‘terugbetaald’ door de gebruikers. Ook is dit geen publieke paal dus hij moet niet zichtbaar gemaakt kunnen worden in de apps van laadpasaanbieders.
- Op basis van de opbrengst van de zonnepanelen wordt de laadsnelheid aangepast. Wel een minimale laadsnelheid instellen of (als de zon niet schijnt) dat het net wordt gebruikt. Maar kunnen we dan dat wel overrulen zodat als je een keer snel moet laden omdat je weer snel weg moet, dat hij dan de maximale snelheid gaat laden?
- Monitoring: hoe performt de paal, hoe snel zijn de laadsnelheden bij welke zonopbrengst, etc?
- Graven naar de parkeerplaats. Onder het asfalt door of misschien met een sleuf door het asfalt?
- Loze kabel(s) leggen voor toekomstige palen.
- Groep aanmaken voor 1 paal
- Paal plaatsen
- Laadpunt plaatsen
- https://laadpalenexpert.nl/installatie-laadpaal-dienst
- https://evbox.nl/elektrische-rijders/thuisladen-vve
- https://deslimmejongens.nl/product-categorie/laadpalen/
- https://www.laadpaal24.nl/ls24/pasjessysteem
- https://newmotion.com/nl_...r-elektrische-voertuigen/
- https://www.e-flux.nl/laadoplossing-vve/
- https://alfen.com/nl/alfen-productlijn/eve-double-pro-line
Allego Mega-E HPC 350kW - Aalsterweg 322 Eindhoven (only CCS)
322 Aalsterweg 5644 RL Eindhoven Nederland
Google Maps - https://www.google.com/ma...query=51.4069481,5.479342
Chargemap - https://nl.chargemap.com/...terweg-322-eindhoven.html
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Achter die muur is eigen terrein als ik het zo zie? Dan kun je die kabels eventueel in een goot bovenlangs de 'poort' aan de parkeerkant van de muur laten lopen. Dan hoef je niet te graven, maar is wel weer bereikbaar voor vandalen. Ik mis nog even waar in NL dit is, of heb ik er overheen gelezen?
Anders zou ik idd een sleuf door het asfalt maken. Wel jammer, maar als je daar nou in één keer een echt ruime mantelbuis maakt hoeft het daarna niet nog eens open.
En kan die mantelbuis in één keer, dus zonder bochten, binnen uitkomen? In een kelder of kruipruimte of zo? Dan heb je het helemaal netjes voor elkaar en hoeft het aan de kant van het gebouw ook niet meer open als je wilt uitbreiden. Wel een fijn idee.
De must haves lijken me niet heel bijzonder. De should haves zijn wel weer een mix van functies die we nu kennen, maar of er een 'openbare' laadpaal (die dus met 'alle' passen bruikbaar is) bestaat die ook nog eens met load balancing werkt dat weet ik niet. Dat klinkt in elk geval niet als een logische combinatie.
En als je één paal met twee aansluitingen wilt, dan ga je daar ook twee kabels naartoe leggen neem ik aan? De afstanden zijn niet klein, dus je zal al snel aan minimaal 6mm2 aderdoorsnede komen, al kan ik me met zo een lange kabel voorstellen dat je liever 10 mm2 gebruikt om de verliezen te beperken.
Dan weet ik nog niet zo of ik palen met vaste kabel zou willen toepassen. Die kabels zijn dure jongens en niemand voelt zich persoonlijk verantwoordelijk. Als de kabel en/of de stekker beschadigt, dan wil ik niet graag de rekening voor herstel betalen. Die kabel kan per ongeluk of uit nonchalance op de grond terecht komen, waarna een ander er per ongeluk overheen rijdt....
Is het in die context trouwens niet ook slim om aan het gebouw (op ca. 3,5 m hoogte?) een bewakingscamera te hangen die uitkijkt op de palen? Dan kun je ook een beetje het gebruik in de gaten houden. Als er dan iets kaduuk gaat kun je mss ook achterhalen wie dat deed? De palen staan daar een beetje uit het zicht van de openbare weg...
Van die portal weet ik nix. Mss iemand anders hier?
En dan de could haves. Monitoring lijkt me in de beheerportal thuishoren.
En laadsnelheid aanpassen aan wat PV-panelen opbrengen, ook nog eens met de mogelijkheid om dat te overroulen, dat zijn van die typische functies van een thuislader, maar niet van een (semi) openbare paal. Of je moet zelf de regeltechniek gaan (laten) bouwen, maar dat zou ik voor zo'n situatie niet aanraden. Als degene met kennis daarvan vertrekt zit de rest vroeg of laat met de gebakken peren....
Bij je werkzaamheden zeg je "Groep aanmaken voor 1 paal", maar je wil wel dat het meteen zó gemaakt wordt dat er twéé auto's tegelijk kunnen laden. Je zult toch echt per laadpunt (=per auto) een eigen groep moeten hebben. Zeker als het tot 32A kan laden!
En vergeet daarbij niet dat je (als het hier in NL is tenminste; ik lijk gele kentekenplaten te zien) per paal ook een aarlekschakelaar type B moet hebben. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dat is iets anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Die aardlekschakelaar type B is tegenwoordig (al een tijdje trouwens) voorgeschreven voor onder andere laadpalen.
En als laatste: als je meerdere bedrijven gaat vragen om een offerte, zorg dan dat je een heel goed sluitende en complete lijst van eisen opstelt, want anders zijn de offertes niet vergelijkbaar omdat de één iets anders levert of uitvoert dan de ander. En als je die should haves en could haves in je offerte-aanvraag opneemt, vraag dan om een uitgesplitste offerte, waarbij elk van die sh's en ch's per stuk apart gespecificeerd staan, zodat je zelf kunt gaan rekenen wat het kost als je ze wel of niet laat uitvoeren.
En niet te vergeten: vraag om een vrijblijvende offerte! Anders kun je nog een aardige factuur na krijgen van de afgevallen partijen!
Einde essay....
<John O`Mill>
De triple charger werkte vorige week (gelukkig). Van de ernaast gelegen HPC's werkte er eentje geheel niet (bleef vragen om de auto aan te koppelen), de andere werkte wel (stond een Kona te laden). Overigens werkt van die twee HPC's sowieso alleen de rechter aansluiting, de linker is buiten werking.Stefanovic45 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:06:
Iemand recent nog ervaring met de triple chargers van Allego bij van de Valk in Eindhoven? In de reacties lees ik dat ze vaak niet werken, maar door die reactie van Allego weet ik niet of er tijdelijk probleem was of een structureel probleem?
Blijft een beetje gokken met Allego. Heb al zo vaak een defecte paal van hen meegemaakt dat ik er zoveel mogelijk omheen probeer te plannen.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Bij een kennis heb ik gisteren de BMW Wallbox Connect aangesloten op het netwerk. Ze wilden net als wij graag de BMW iV app kunnen gebruiken waardoor je de mogelijkheid krijgt tot het op afstand inschakelen van het laadprecies en het regulieren van het vermogen (waarschijnlijk bij een aantal wel bekend). Wij hebben zelf ook een BMW Wallbox Plus en dit werkt i.c.m. deze app uitstekend, met als enige verschil dat de Plus een netwerkkabel nodig heeft en de Wallbox Connect gewoon kan verbinden met WiFi.
Zo gezegd zo gedaan, ik trof op de algemene informatie pagina van BMW een update aan voor de laadpaal. Deze uitgevoerd via de hotspotfunctie. Update geslaagd, Wallbox zichtbaar in de BMW iV app; laden maar! Helaas gaat het daar nu mis, de belangrijkste functie werkt niet meer. De Wallbox geeft als status 'Idle' aan en een witte lijn (bestaande uit vier segmenten). Dit duidt erop dat het apparaat klaar is voor een nieuwe laadsessie. Hier blijft het dan ook bij, de blauwe lijn komt na het authoriseren niet in beeld.
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd, maar niets helpt. Er is ook geen foutcode te vinden, want de laadpaal geeft juist zelf aan dat er niets aan de hand is. Hopelijk heeft iemand een suggestie wat ik nog kan proberen.
Hieronder enkele handige links een logfile van de laadpaal:
Helaas pindakaas! Na ongeveer 30 seconden wordt het proces afgebroken, een taxi naast me had hetzelfde. Even gebeld en ook al zijn ze semi operationeel er moet nog een monteur langskomen voor de firmware. Iemand was me ook al voor met stickersHachy schreef op zondag 12 mei 2019 @ 13:36:
Sure, maar dat werkt wel hoor. Maingau werkt op alle Allego's. Wbt Shell... de meeste early adopters laden uit principe bij de naastgelegen Fastned. Gelukkig werkt Maingau daar ook.
Dank je! Ik bedoelde eigenlijk ook de HPC laders, dat laad toch wel wat sneller met de Ioniq dus het is de gok wel waard denk ik.Marc O. schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:34:
[...]
De triple charger werkte vorige week (gelukkig). Van de ernaast gelegen HPC's werkte er eentje geheel niet (bleef vragen om de auto aan te koppelen), de andere werkte wel (stond een Kona te laden). Overigens werkt van die twee HPC's sowieso alleen de rechter aansluiting, de linker is buiten werking.
Blijft een beetje gokken met Allego. Heb al zo vaak een defecte paal van hen meegemaakt dat ik er zoveel mogelijk omheen probeer te plannen.
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Ah dat is ook wel een idee ja, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Het is in NL, Utrecht Leidsche Rijn, dus qua vandalen valt het nog wel mee, die gaan liever dingen stuk maken die ze sneller kunnen bereiken dan een kabelgoot op 3 meter hoogte. Het is inderdaad geheel eigen terrein, inclusief het stuk asfalt. Op zich kan de goot dan bovenin de meterkast uitkomen, boven de groepenkasten. In de meterkast is ook nog zeeën van ruimte daarvoor, dat scheelt denk ik ook wel flink in de offerte ivm boren van flinke gaten in het beton op maaihoogte. Wat is er trouwens mis met bochten?Hippe Lip schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:18:
[...]
Achter die muur is eigen terrein als ik het zo zie? Dan kun je die kabels eventueel in een goot bovenlangs de 'poort' aan de parkeerkant van de muur laten lopen. Dan hoef je niet te graven, maar is wel weer bereikbaar voor vandalen. Ik mis nog even waar in NL dit is, of heb ik er overheen gelezen?
Anders zou ik idd een sleuf door het asfalt maken. Wel jammer, maar als je daar nou in één keer een echt ruime mantelbuis maakt hoeft het daarna niet nog eens open.
En kan die mantelbuis in één keer, dus zonder bochten, binnen uitkomen? In een kelder of kruipruimte of zo? Dan heb je het helemaal netjes voor elkaar en hoeft het aan de kant van het gebouw ook niet meer open als je wilt uitbreiden. Wel een fijn idee.
Waarom niet? Als je een parkeerplaats of -garage hebt met 20 laadpunten, lijkt me dat die ook wel iets met loadbalancing doen? Anders knallen daar ook stoppen door als er 20 Zoës op 3 fases staan te laden lijkt me?De must haves lijken me niet heel bijzonder. De should haves zijn wel weer een mix van functies die we nu kennen, maar of er een 'openbare' laadpaal (die dus met 'alle' passen bruikbaar is) bestaat die ook nog eens met load balancing werkt dat weet ik niet. Dat klinkt in elk geval niet als een logische combinatie.
Ehm dat lijkt me wel. Ik wil het in ieder geval allemaal laten doen, dus als ik een bedrijf vraag: regel dat, dan denken zij vast na over hoeveel kabels er nodig zijn en wat de aderdikte moet zijn. Maar goed, jouw advies is dan wel handig om in het achterhoofd te houden.En als je één paal met twee aansluitingen wilt, dan ga je daar ook twee kabels naartoe leggen neem ik aan? De afstanden zijn niet klein, dus je zal al snel aan minimaal 6mm2 aderdoorsnede komen, al kan ik me met zo een lange kabel voorstellen dat je liever 10 mm2 gebruikt om de verliezen te beperken.
Daar heb je wel een goed punt, het is iets meer moeite iedere dag maar het is wel iets meer fool-proof. Ik ging uit van de luie situatie waar we het onszelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Er hangen overigens al bewakingscamera's om het hele pand dus dat is sowieso gecovered.Dan weet ik nog niet zo of ik palen met vaste kabel zou willen toepassen. Die kabels zijn dure jongens en niemand voelt zich persoonlijk verantwoordelijk. Als de kabel en/of de stekker beschadigt, dan wil ik niet graag de rekening voor herstel betalen. Die kabel kan per ongeluk of uit nonchalance op de grond terecht komen, waarna een ander er per ongeluk overheen rijdt....
Is het in die context trouwens niet ook slim om aan het gebouw (op ca. 3,5 m hoogte?) een bewakingscamera te hangen die uitkijkt op de palen? Dan kun je ook een beetje het gebruik in de gaten houden. Als er dan iets kaduuk gaat kun je mss ook achterhalen wie dat deed? De palen staan daar een beetje uit het zicht van de openbare weg...
Eens, dat was ook niet de bedoeling om het zelf te doen. Ik kwam zelf deze toko nog tegen: https://opdezon.nl/over-opdezon/rijden-opdezon-totaalplan/ Misschien dat die eens mee kunnen denken over de PV's versus onze wensen.En dan de could haves. Monitoring lijkt me in de beheerportal thuishoren.
En laadsnelheid aanpassen aan wat PV-panelen opbrengen, ook nog eens met de mogelijkheid om dat te overroulen, dat zijn van die typische functies van een thuislader, maar niet van een (semi) openbare paal. Of je moet zelf de regeltechniek gaan (laten) bouwen, maar dat zou ik voor zo'n situatie niet aanraden. Als degene met kennis daarvan vertrekt zit de rest vroeg of laat met de gebakken peren....
Uiteraard, goede punten. Gebrek aan kennis en terminologie prik je snel doorheen.Bij je werkzaamheden zeg je "Groep aanmaken voor 1 paal", maar je wil wel dat het meteen zó gemaakt wordt dat er twéé auto's tegelijk kunnen laden. Je zult toch echt per laadpunt (=per auto) een eigen groep moeten hebben. Zeker als het tot 32A kan laden!
En vergeet daarbij niet dat je (als het hier in NL is tenminste; ik lijk gele kentekenplaten te zien) per paal ook een aarlekschakelaar type B moet hebben. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: dat is iets anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Die aardlekschakelaar type B is tegenwoordig (al een tijdje trouwens) voorgeschreven voor onder andere laadpalen.
Goeie tips!En als laatste: als je meerdere bedrijven gaat vragen om een offerte, zorg dan dat je een heel goed sluitende en complete lijst van eisen opstelt, want anders zijn de offertes niet vergelijkbaar omdat de één iets anders levert of uitvoert dan de ander. En als je die should haves en could haves in je offerte-aanvraag opneemt, vraag dan om een uitgesplitste offerte, waarbij elk van die sh's en ch's per stuk apart gespecificeerd staan, zodat je zelf kunt gaan rekenen wat het kost als je ze wel of niet laat uitvoeren.
En niet te vergeten: vraag om een vrijblijvende offerte! Anders kun je nog een aardige factuur na krijgen van de afgevallen partijen!
Wordt heel erg gewaardeerd!Einde essay....
Ik voorzie dat we voorlopig genoeg hebben aan 1 paal met 2 laadpunten. Wellicht dat er de komende jaren nog één zo'n paal bijkomt. Dus echt storm lopen zal wel meevallen. Ik hoop eigenlijk wel dat er ook EV's gaan komen met in ieder geval een optie om een 3-fase-lader erop te hangen. Áls het dan mogelijk is, en je bent een paar uur thuis en je moet weer verder daarna, is het wel erg relaxt om snel vol te zijn in plaats van later ook nog eens je palen en/of kabels te moeten upgraden. Wellicht als het een megadure optie is, kan ik deze eis laten varen, maar voorlopig houd ik hem er even in.Z___Z schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:47:
@Pimmeh Als er meerdere buren zijn die EV willen laden, is het misschien verstandiger om 1 fase laadpalen te maken. De meeste EVs kunnen 32A laden en zijn daarmee makkelijk binnen 1 nacht vol. Je kan daarmee 3x zoveel palen neerzetten, dus 3x7.2 kW i.p.v. 1x22 kW.
Als VVE is het anders... de VVE is wel een rechtspersoon, maar niet met dezelfde bescherming als een natuurlijk persoon (consument).
Ik zou een dubbele 3 fase laadpaal laten monteren, eventueel met loadbalancing. Je hoort dan goede berichten over ICU.
Vrijdagavond nog probleemloos mijn Leaf volgeladen bij de 50 kW triple charger bij de van der Valk in Eindhoven.Stefanovic45 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 17:06:
Iemand recent nog ervaring met de triple chargers van Allego bij van de Valk in Eindhoven? In de reacties lees ik dat ze vaak niet werken, maar door die reactie van Allego weet ik niet of er tijdelijk probleem was of een structureel probleem?
Maar de test is wel geslaagd zeg maar, Maingau wérkt daar goed. De laders zélf dat is een ander dingetjeErasmo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:17:
[...]
Helaas pindakaas! Na ongeveer 30 seconden wordt het proces afgebroken, een taxi naast me had hetzelfde. Even gebeld en ook al zijn ze semi operationeel er moet nog een monteur langskomen voor de firmware. Iemand was me ook al voor met stickers
Dual socket EVE van Alphen is een mooie laadpaal. Kan op meerdere backoffices (denk aan simlockvrij bij mobieltjes) en kan met een of twee sets driefase elektra aangesloten worden (balanced tussen twee auto's of dedicated groep per auto). De EVE kan ook in master/slave aangesloten worden en kan load balancing doen met de rest van je elektra.
Voor load balancing met een slimme meter (heeft de VVE die al?) moet de paal aangesloten worden op de P1 poort van een slimme meter. Sommige laadpalen/providers rekenen extra kosten per maand (Maxem of TheNewMotion bijvoorbeeld) voor loadbalancing wat ik persoonlijk absurd vind voor iets wat in zijn geheel lokaal kan gebeuren. De EVE kan dit zonder abonnement en geheel lokaal dus dat is een pluspunt.
Voor internet zou ik even verder kijken dan een 3G modem in de paal. Vaak is dat in aanschaf prijzig en betaal je redelijk wat voor een internetverbinding die alleen voor je paal werkt. Voor hetzelfde geld kan je mogelijk ook een 3/4g modem aanschaffen met een beperkte databundel die ook voor andere monitoring gebruikt kan worden en met toekomstige extra laadpalen gedeeld kan worden.
Qua bekabeling zit je voor de eerste EVE aan 1 of 2 sets 3-fase elektra en daarnaast nog twee UTP kabels (eentje voor internet en eentje voor P1/slimme meter voor load balancing). Zoals hierboven al genoemd is een hele dikke buis (maatje rioolbuis) dus wel fijn, dan kan je later voor een tweede of derde laadpaal gewoon door dezelfde buis trekken zonder problemen. Zorg dat er dus ook een trekdraad aanwezig is na installatie.
Positie van de paal is optimaal als je hem op de lijn tussen twee vakken kan plaatsen aan de achterkant van het vak. Denk goed na waar de eerste laadpaal komt, als het op een plek dicht bij een deur/inrit is of een andere "populaire" plek is er veel kans op foutparkeerders die je paal blokkeren. Als je de uitrol van laders begint in het minst populaire deel van de parkeerplaats heb je de minste kans op conflicten met de rest van de bewoners en de meeste kans dat je laadpaal niet onnodig bezet gehouden word. Zorg ook dat er duidelijke bebording en belijning aanwezig is (een groen of blauw vlak/lijnen werkt meestal wel aardig).
Een partij waar ik goede ervaringen mee heb is http://www.vanleeuwenoplaad.nl/ . Ruime kennis en denken graag mee.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Toen Ziggo een paar jaar geleden bij mij in de tuin kabels moest trekken gebruikte ze een apparaat die de kabel met luchtdruk door de grond schoot.Pimmeh schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:01:
[...]
In de meterkast is ook nog zeeën van ruimte daarvoor, dat scheelt denk ik ook wel flink in de offerte ivm boren van flinke gaten in het beton op maaihoogte. Wat is er trouwens mis met bochten?
Daardoor hoeft er maar om de X meter een gat worden gegraven. Misschien is dat ook mogelijk onder de oprit door. Dan ben je met 2 gaten klaar. Ik weet echter niet wat de maximale afstand daarvoor is.
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Ik denk dat Maingau aan Shell gewoon het volle pond betaalt. Dus ik zou dan wel voor de zekerheid een stuk of 10 kopjes koffie nuttigen!Erasmo schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:29:
[...]
Ik in principe ook, maar Shell een pootje ligten door minder te betalen dan ze vragen met Maingau en het afmaken door koffie te halen op hun kosten heeft natuurlijk ook wat
Dat heet een raketboring. Zal wel wat prijziger zijn.J-P schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:01:
[...]
Toen Ziggo een paar jaar geleden bij mij in de tuin kabels moest trekken gebruikte ze een apparaat die de kabel met luchtdruk door de grond schoot.
Daardoor hoeft er maar om de X meter een gat worden gegraven. Misschien is dat ook mogelijk onder de oprit door. Dan ben je met 2 gaten klaar. Ik weet echter niet wat de maximale afstand daarvoor is.
Dat kan door je tuin, maar onder asfalt ligt niet zelden een aardige puinfundering. Dan zal je ook dáár onderdoor moeten.J-P schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:01:
Toen Ziggo een paar jaar geleden bij mij in de tuin kabels moest trekken gebruikte ze een apparaat die de kabel met luchtdruk door de grond schoot.
En dan gaat dat leuk voor een enkele kabel, maar als je in één keer een mantelbuis wilt leggen, dan kom je er met zo'n raket niet. Die kan niet zulke dikke gaten maken.
<John O`Mill>
Nu herinner ik mij dat deze woningen de optie voor een kelder hadden, wie weet is de fundering daar diep genoeg voor gemaakt??
[ Voor 21% gewijzigd door Luiaard op 13-05-2019 13:39 ]
Import van EVs
Import van EVs
Muur van de kruipruimte?Luiaard schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:38:
Ik heb vast een kwalitatief goed huisprobeer een gat onder de fundering door de graven voor een buis richting schuur, maar na ruim 1,4m diep zie nog steeds beton. Ik had gedacht dat wel even vlot te kunnen doen, maar valt dus tegen.
Nu herinner ik mij dat deze woningen de optie voor een kelder hadden, wie weet is de fundering daar diep genoeg voor gemaakt??

Import van EVs
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Dat is mijn probleem. De 1 zegt 5 jaar, de ander 10 en inmiddels is er een (in hoger beroep bevestigde) uitspraak van een rechter die zegt 20 jaar omdat dat de economische levensduur is. Ik ben zelf 65 jaar, dus 5 of 20 jaar is wel een verschil. Hoewel ik op mijn 85ste nog steeds actief hoop te zijn:mux schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:54:
Ik heb het overwogen maar uiteindelijk maar met een klein setje gedaan. Destijds was de vuistregel 8 jaar, maar voor je boekhouding kun je alles doen wat je wilt. Ligt vaak aan je andere aftrekposten en hoe je daarop afschrijving, privégebruik, enz. toepast om zo gunstig mogelijk uit te komen voor je IB en VPB. Ik heb uiteindelijk 'spijt' van de 'lange' afschrijvingstermijn omdat het simpelweg meer jaren boekhouding bijhouden betekende.
Hou het fijn op 10 jaar zou ik zeggen. Hoe groot is de kans dat de fiscus hier überhaupt naar gaat kijken? En je kunt het redelijk verdedigen met dat dit de economische levensduur is. Daarna moet je je omvormer zeker vervangen en is het maar de vraag of die panelen economisch nog interessant zijn. De dan verkrijgbare dingen zijn ws zó veel beter dat het economischer is om je huidige platen door die nieuwe dingen te vervangen.Harvest2002 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:29:
[...]
Dat is mijn probleem. De 1 zegt 5 jaar, de ander 10 en inmiddels is er een (in hoger beroep bevestigde) uitspraak van een rechter die zegt 20 jaar omdat dat de economische levensduur is. Ik ben zelf 65 jaar, dus 5 of 20 jaar is wel een verschil. Hoewel ik op mijn 85ste nog steeds actief hoop te zijn:
<John O`Mill>
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.