[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.489 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:38:
De vraag is hier misschien al gesteld (vind het niet onmiddellijk terug), dus excuseer als het hier al stond.
Wij hebben thuis een 3 fasen aansluiting met 25A aan de tellerkast. We willen een laadpaal plaatsen van 32A. Zal dit mogelijk zijn of moeten we onze aansluiting laten verzwaren?
Mag niet, rond de regelgeving omtrent selectiviteit. Dus verzwaren naar 1x35A of 3x25A of loadbalancing tot 3x20A (afhankelijk van wensen/toekomstigbestendigheid/andere apparatuur/auto).

edit: Ik lees niet

[ Voor 4% gewijzigd door nannoe op 26-04-2019 15:59 . Reden: onleesbare persoonlijkheid [check] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
DonChaot schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:33:
Welke laadpas past bij deze paal, is dat eigenlijk ook Engie?
[Afbeelding]
Volgens Google wel

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:04
@Verwijderd : beter topic lezen
(bijna) Niemand verzwaart
3 keuzes:

1/ op de 3x25A een laadpaal met loadbalancing (max 25A) of met PV wellicht hoger
2/ een 16A laadpaal
3/ op de 3x25A 1 fase leeghalen voor dedicated 32Alaadpaal die is afgeregeld op 25A

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tom Paris schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 13:16:
Bij de McDonald's Leiderdorp staan 2 zuilen met 2x 100kW CSS elk. Op beide zuilen is 1 CSS niet in gebruik, en 1 zuil lijkt het überhaupt niet te doen. Maar 1 CSS bruikbaar van de 4 dus. Staat ook nog een triple charger, maar de iPace die voorbij kwam lukte het niet daar te laden.
Dit lijkt me mooi materiaal voor een Chargemap comment hier:

https://nl.chargemap.com/persant-snoepweg-2-leiderdorp.html

Staan er inderdaad een paar keer CCS buiten gebruik. Heb je het al gemeld bij Allego? De laatste tijd zijn er veel Allego's down vanwege het I-Pace CCS (1.2?) probleem. Meer info op Jaguar Forum.

Wat ik ervan gehoord had was dat er telkens een component stuk gaat wat vervangen wordt maar de software in de Efacecs wordt niet aangepast, waardoor bij de eerstvolgende laadsessie van een probleem-i-pace de DC kant van die dingen weer *poef* zegt. Er schijnt echt een fysiek ding in de lader stuk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:54:
@Verwijderd : beter topic lezen
(bijna) Niemand verzwaart
3 keuzes:

1/ op de 3x25A een laadpaal met loadbalancing (max 25A) of met PV wellicht hoger
2/ een 16A laadpaal
3/ op de 3x25A 1 fase leeghalen voor dedicated 32Alaadpaal die is afgeregeld op 25A
Zou een laadpaal van wallbox 32A dan ook gaan? Ik lees dat je deze kan afregelen op een lager vermogen. Of moet je hier dan ook een fase voor leegmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Philos31 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:45:
[...]

Als ik in Waterwijk kijk (waar ik woon) zie ik alleen de allego palen.
Zaagvisplantsoen staat een pitpointpaal (3x woordwaarde) Hoek ijselmeerweg, nieuwe diepweg staat een pitpoint en die zie ik niet in de app.
Ik weet ook niet precies wat er aan de hand is bij Pitpoint. Bij mij thuis is de Pitpoint paal opeens opgedeeld in 2 Greenflux aansluitingen. Nu kijk in bij jouw zie ik in de Pijlrogstraat het zelfde als bij mij thuis . Die is ook te zien in Maingau. En als je kijk in Newmotion app is die eerst Pitpoint en als je in zoom 2 keer Greenflux. Maar de gene bij de Zaagvisplantsoen blijft een Pitpoint en zoals je al vertelde is de niet in de Maingau app te vinden. Ik weet niet hoelang de Pitpoint bij de Zaagvisplantsoen er al staat misschien wordt het later ook een Greenflux.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:46:
Dat laatste vind ik overigens wel extreem, 40 cpm . Maar dit geldt dan vaak voor alle aanbieders.
Die per sessie / Pauschal tarieven die zijn voor de hogere volumes best interessant. Voor bijv 40 kWh betaal je dan minder dan thuis.

Zelfde wat Ionity doet; die ben ik net aan het toevoegen --> Ionity

Die gasten van Ionity gaan echt kneiterhard trouwens, 85 stations al live en 35 worden er nu gebouwd. Wat Fastned in Nederland 6 jaar heeft gekost stampt Ionity in een maand of 18 de grond uit. Zie hier de diepe zakken en connecties van de Duitse auto industrie aan het werk.
Tja niet zo vreemd hè, je hebt het over bedrijven met 100.000den werknemers die er achter zitten. De investeringen aan de automobiel kant zijn next level shit vergeleken met het 'kinderspel' dat je bij niet olie/auto-industrie ziet. Ook energiemaatschappijen zijn simpelweg een factor 10 kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:07
AndRo555 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:04:
[...]

Ik betaal liever 8 euro (of zelfs 15 euro) per 200km als ik die ene keer per jaar op vakantie ga dan goedkoper en aanschuiven aan de snellladers.
Die kost maakt ook echt niets uit die ene keer per jaar dat je op vakantie gaat, dat gemak en tijd wel. Zie de peage in Frankrijk waar de doorsnee mens geen probleem mee heeft op vakantie. Zelfde met dure tankstations naast de snelweg.
(dat de gemiddelde bezoeker van dit topic kost wat kost goedkoop wil laden aan een snellader is irrelevant en niet representatief.)

Je moet al heel vaak vrij ver (meer dan 100% range) naar het buitenland om ook echt duur uit te zijn met snelladers. Als prive persoon (geen koerier of taxi) zal je echt wel je best moeten doen om meer als 10% van het totale elektrisch verbruik te laden bij fast chargers als je gewoon op bestemming laadt (wat weer gepushed kan worden door dure snelladers).
OK als we elkaar tegenkomen mag jij gerust die laadpaal van 49€50 gebruiken ik zal wel deze van 8€ gebruiken gezien ik privé voor alle kosten opdraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:32:
@pmiddeld Ik denk niet dat als je met je broodje terug bij de auto komt en er ruim voldoende geladen is je nog een half uurtje extra blijft staan vanwege 'ja maar er is al voor betaald'. Een enkele gierigaard daargelaten.
Bij mij is dat slechts 10 minuten hoor, van 80-94%

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:12:
Anyone nog tips, suggesties of (kleine) feature requests?
Aangezien niet iedereen zo'n uitgebreide verzameling laadpassen en apps heeft als jij :9 is het misschien een idee om een top 3 weer te geven i.p.v. een top 1 per aanbieder? Dan heb je meer kans dat je één van de goedkoopste passen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Goed punt. Neem ik mee.Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:03

TwOkkie

Tweakin' Okkie

itworksdoesntit schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:44:
Als ik de wet lees en vast stel dat hij afwijkt van wat hier gepost wordt, dan pas ik mij daar netjes op aan.
Zeg jij nu dat artikel 722 in de 2015 versie van NEN1010 niet bestaat, m.a.w. dat @Hippe Lip onwaarheden verkondigd? Het zou natuurlijk kunnen dat het in zijn belang is om verkeerde informatie te verspreiden omdat hij zijn brood ermee verdient, maar vooralsnog komt hij vrij overtuigend op mij over.
Benieuwd naar de eerste persoon die naast z'n fikkende huis staat en zegt 'dit mocht hoor, stond op tweakers'. Beetje jammer als je vervolgens 0 dekking van de verzekering krijgt 8) Doe wat je goed dunkt, discussie is onnodig, lees het zelf.
Dit is vooral bangmakerij van je. Natuurlijk wil ik dat ik het correct doe zodat ik geen gezeik krijg als er iets fout gaat, maar wat moet ik van jou dan lezen? Waarom is jouw interpretatie de Enige Juiste?
Afzekeren is iets anders dan apparaten aan de afzekering hangen die zelf nog wat aanklooien: heeft de leverancier niks mee te maken, is misbruik en kan tot schade leiden. Voldoet niet aan de wet.
Waarom is dat anders? Waarom is het misbruik? Hoe kan het tot schade leiden? Welke wet?

Zie.. je roept meer vragen op dan je beantwoordt. Maar nu wend ik me even tot je tegenpartij.

Hippe Lip schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:31:
[...]

Kijk eens naar dit artikel. Daar staat het nóg preciezer in beschreven, met de tekst uit rubriek 722 van de NEN1010. En voor de duidelijkheid: die NEN1010 is het boek met de voorschriften voor elektrische installaties hier in NL.
Dit is dus voor het gemak maar "de wet" ? Of is dit artikel een (commerciële) interpretatie van die wet die mogelijk voor meer uitleg vatbaar is? Je tegenstander doet het laatste vermoeden maar is niet zo sterk in het uitleggen van zijn standpunt.
[...]
En dát is dus het punt waar het om gaat. Dat ‘dynamisch aanpassen van het vermogen van het oplaadpunt’ is wat wij in goed Nederlands ‘loadbalancing’ noemen. Het is dus gewoon toegestaan.
En wie daar anders over denkt, en daarvoor sta ik open, daarvan hoor ik graag de argumentatie, maar dan wel inclusief de uitleg van rubriek 722. Anders ben je onvolledig of steek je je kop in het zand.
Je klinkt zo overtuigend dat ik ook deze ronde aan jou wil toewijzen. ;-)

Maar toch even een beetje advocaat van de duivel spelen: Wat gebeurt er nou als ik een loadbalancende lader aanleg die misschien niet helemaal lekker werkt. Misschien loopt zijn CPU wel vast op het moment dat ik de wasmachine aanzet. Of de stroomklem is losgeraakt en geeft nog maar 10% van het daadwerkelijke verbruik weer. In zo'n geval zal de auto 32A blijven trekken. Plus die 10 van de wasmachine.

Treedt dan het horrorscenario van @itworksdoesntit in werking?

Ik heb er sowieso moeite mee te zien hoe dit fout kan gaan. Ja, de 35A zekering knalt eruit en ik moet op zoek gaan waar die dingen liggen in de supermarkt, maar verder zal de boel toch niet meteen affikken?
Je kunt ze eenvoudig bellen of mailen en de vraag stellen of je met een 35A hoofzekering je laadpaal met loadbalancing op 32A mag instellen. Ik weet nu al wat het antwoord zal zijn.
En jij inmiddels ook... ;)
Ik niet. Het lijkt er op dat er partijen zijn die Ja zeggen en partijen die Nee zeggen.

* TwOkkie moet ook op zoek naar een leverancier voor z'n Zappi. Hoe zie je op een afstandje wie er goed is en wie gewoon te duur?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

pmiddeld schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:29:
[...]

Aangezien niet iedereen zo'n uitgebreide verzameling laadpassen en apps heeft als jij :9 is het misschien een idee om een top 3 weer te geven i.p.v. een top 1 per aanbieder? Dan heb je meer kans dat je één van de goedkoopste passen hebt.
Dat wou ik net voorstellen! 8) (@Hachy lees je mee? +1)

Of eigenlijk: als je doorklikt, niet naar de winnaar maar naar een top 10 (of 3) in een tabelletje met de tariefstructuur. Zo kun je zien welk van de passen die je toevallig wél bij je hebt, het goedkoopst is.

Met deze toevoeging hoef je nog niet die complexe filtering toe te passen om de #1 te selecteren.

De belangrijkste use case is toch:

* Ik sta bij een paal en vraag me af welke pas ik het beste kan gebruiken.

Als ik vandaag voor een Allego zou staan, zou ik niet geholpen worden met het gegeven dat DEW21 de goedkoopste is. Ten eerste zou dat in mijn geval wel eens anders kunnen zijn. Ten tweede heb ik deze pas (nog) niet. Maar welke zal ik nu wel pakken? Maingau? Plugcharge? TNM?

PS: Kan ik de stickers al gaan plakken?

[ Voor 24% gewijzigd door TwOkkie op 26-04-2019 22:18 . Reden: use case toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Om nogmaals wat olie op het vuur te gooien: NEN1010 is helemaal niet verplicht voor particulieren. Het is een advies en zeker geen wet. Wikipedia omschrijft het mooi:
NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Gebruik van de NEN 1010 wordt aanbevolen, via de Woningwet, het Bouwbesluit en de Regeling Bouwbesluit. In bijlage I van de "Regeling Bouwbesluit" worden de volgende normen genoemd:
bron: Wikipedia: NEN 1010

Voor bedrijven is NEN1010 wel verplicht, zelfs certificatie van de installatie is verplicht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

.

[ Voor 178% gewijzigd door TwOkkie op 26-04-2019 22:24 . Reden: Oepsie, dubbel door user error ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

daemonix schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:19:
Om nogmaals wat olie op het vuur te gooien: NEN1010 is helemaal niet verplicht voor particulieren. Het is een advies en zeker geen wet.
Welke criteria hanteren verzekeraars om onder betaling uit te komen een schadeclaim te beoordelen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ze kijken of je niets illegaals gedaan hebt: plantjes laten groeien buiten de meter om en zo. Dan is het evident. Een loadbalancing meter mag gewoon zoals hier herhaaldelijk en correct wordt beschreven. Selectiviteit speelt geen rol, dat regelt de laadpaal zelf. Dat staat beschreven in de links door @Hippe Lip genoemd. Als een elektrische installatie echt onzorgvuldig is aangelegd, en de oorzaak van brand was dan heb je potentieel iets uit te leggen. Zo heb ik wel eens in een ander huis gezien hoe er geprutst is (gewone verlengdozen vrijwel onbeschermd buiten gebruiken in een vaste opstelling bijvoorbeeld.

Helaas wordt er veel geroepen blijkbaar door tweakers die niet weten waar ze het over hebben en keer op keer moet worden uitgelegd dat ze het niet snappen. Helaas ook steeds door weer nieuwe tweakers.

Edit: Zappi, Fivari en anderen bestaan niet voor niets,

Als jij denkt dat het niet mag, vooral niet doen dan. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 26-04-2019 22:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TwOkkie schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:07:
[...]

Dat wou ik net voorstellen! 8) (@Hachy lees je mee? +1)

Of eigenlijk: als je doorklikt, niet naar de winnaar maar naar een top 10 (of 3) in een tabelletje met de tariefstructuur. Zo kun je zien welk van de passen die je toevallig wél bij je hebt, het goedkoopst is.
Haha ik had het kunnen weten; je vraagt tweakers om input of een kleine feature request en je halve backlog komt voorbij zetten. :> Dit is wederom zo'n puntje... één van onze 2do list dingen is bijv. user profiles met persoonlijke passen die je aan kan vinken. Dus die jij wél hebt, zodat je een persoonlijk advies krijgt bij paal A-B-C doch in elk geval een advies krijgt met passen die je bezit. Daarnaast zijn we het data model nog aan het ombouwen om dit soort dingen dynamisch te maken want het verandert veel te snel om handmatig bij te houden.
Met deze toevoeging hoef je nog niet die complexe filtering toe te passen om de #1 te selecteren.
De belangrijkste use case is toch:

* Ik sta bij een paal en vraag me af welke pas ik het beste kan gebruiken.

Als ik vandaag voor een Allego zou staan, zou ik niet geholpen worden met het gegeven dat DEW21 de goedkoopste is. Ten eerste zou dat in mijn geval wel eens anders kunnen zijn. Ten tweede heb ik deze pas (nog) niet. Maar welke zal ik nu wel pakken? Maingau? Plugcharge? TNM?
Máár het zet je wel even aan het denken. Het hoeft niet altijd direct tot een oplossing te leiden, maar bewustwording van het feit dat er goedkopere alternatieven zijn, daar begint het mee. De volgende keer heb je de DEW21 app misschien wel erop staan. Kijk gewoon even naar wat er nu is, en denk met een mainstream pet op.

Natuurlijk willen wij ook die kant op, maar zover zijn we nog niet. Voor nu moeten we het doen met wat er is en gaan we stapje voor stapje richting het ultieme doel. (ultimate tranparancy)
PS: Kan ik de stickers al gaan plakken?
Jazeker!!! Ik ben al een aantal palen tegengekomen waar mensen ze reeds opgeplakt hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Hachy het lijkt me dat de 'doorklikken naar Top X' vrij makkelijk te implementeren is?

Je hebt de Top 10. Die is gesorteerd. Je hebt een filter 'werkt deze pas op deze paal', om de eerste passende pas uit die Top 10 te vissen. Als je nou bij doorklikken die hele Top 10 laat zien met dit filter eroverheen, dan ben je er al.

Ik heb nog geen stickers geplakt omdat de eerste indruk bepaalt of iemand terug komt. De vaste bezoekers van een paal zullen niet nog een keer klikken als de site niet echt goed werkt. Als die wel goed werkt, zullen ze hem onmiddelijk bookmarken. Daarom wachtte ik nog op een Go. Die heb ik nu. ;-)

@daemonix Ik ga heus wel een Zappi o.i.d. neer zetten.

Het enige waar ik nog wel wat zorgen om maak is hoe ik de 35A zekering moet vervangen als die per ongeluk toch eruit klapt. Zal wel een klusje voor de netbeheerder zijn zoiets? Kan dat 24/7 en is dat duur?

* TwOkkie blijkt directe familiebanden te hebben met Mr Murphy himself.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

@TwOkkie Met betrekking tot de kosten om je hoofdzekering te vervangen, zie de info van je netbeheerder. Bij Liander kost het afhankelijk van de dag/tijd tussen de 77 en 108 euro: https://www.liander.nl/si...en_elektriciteit_2016.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@TwOkkie Je wilt echt niet dat je hoofdzekering er uit klapt als je nog smeltzekeringen hebt. Dat kost inderdaad geld.

Maar dat voorkom je juist met een correct aangelegde Zappi, die past zich aan.

Hier wil ik een Zappi op 1 fase (tot 23A), en (helaas) een EVBox op een andere fase (maar beperkt tot 16A). Wordt volgende week aangelegd.

* Daemonix is blij met 3x25A automaat als hoofdzekering

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 26-04-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TwOkkie schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:48:
@Hachy het lijkt me dat de 'doorklikken naar Top X' vrij makkelijk te implementeren is?

Je hebt de Top 10. Die is gesorteerd. Je hebt een filter 'werkt deze pas op deze paal', om de eerste passende pas uit die Top 10 te vissen. Als je nou bij doorklikken die hele Top 10 laat zien met dit filter eroverheen, dan ben je er al.
Is niet zo eenvoudig als je schetst. Een paal =/= netwerk =/= b2b koppeling of koppeling via een hub.
je hebt bijvoorbeeld passen die in NL wél op Ionity werken en in het buitenland niet en andersom. Daarbij heb je veel andere variabelen, aantal fasen, auto's, hoeveel je gaat laden, noem maar op. Maar misschien moeten we deze discussie even naar DM / mail verhuizen :)
Ik heb nog geen stickers geplakt omdat de eerste indruk bepaalt of iemand terug komt. De vaste bezoekers van een paal zullen niet nog een keer klikken als de site niet echt goed werkt. Als die wel goed werkt, zullen ze hem onmiddelijk bookmarken. Daarom wachtte ik nog op een Go. Die heb ik nu. ;-)

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:14:
Is niet zo eenvoudig als je schetst. Een paal =/= netwerk =/= b2b koppeling of koppeling via een hub.
je hebt bijvoorbeeld passen die in NL wél op Ionity werken en in het buitenland niet en andersom. Daarbij heb je veel andere variabelen, aantal fasen, auto's, hoeveel je gaat laden, noem maar op.
Ik ken jouw code en uitdagingen natuurlijk niet, maar het lijkt erop dat je dit al voor elkaar hebt gekregen om de nummer 1 te selecteren. How hard can it be om nrs 2 tot 10 er ook uit te trekken?

Als je het zo schetst, vraag ik me al af hoe je nummer 1 hebt kunnen bepalen. Maar dat is je wel gelukt, toch?

Alle advanced filtering is misschien meer iets voor een App waar je in de preferences opslaat welke kaarten en welke auto iemand heeft. Kun je via GPS ook nog zien bij welke paal je user staat. En als je gaat samenwerken met de live mode van ABRP weet je ook wat ze willen laden.. ;-)
Maar misschien moeten we deze discussie even naar DM / mail verhuizen :)
Als anderen deze discussie niet leuk vinden, moeten we dat maar doen. :+

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

je hebt bijvoorbeeld passen die in NL wél op Ionity werken en in het buitenland niet en andersom. Daarbij heb je veel andere variabelen, aantal fasen, auto's, hoeveel je gaat laden, noem maar op. Maar misschien moeten we deze discussie even naar DM / mail verhuizen :)

[...]
Nog een feature request:
Ik heb laadpas XYZ, waar is hier de goedkoopste laadpaal in de buurt (met mijn "profiel")?
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:38:
De vraag is hier misschien al gesteld (vind het niet onmiddellijk terug), dus excuseer als het hier al stond.
Wij hebben thuis een 3 fasen aansluiting met 25A aan de tellerkast. We willen een laadpaal plaatsen van 32A. Zal dit mogelijk zijn of moeten we onze aansluiting laten verzwaren?
Een laadpaal van 32A op een fase kan niet op een 25A fase zonder truukjes.
Je hebt vier opties:
1. je aansluiting laten verzwaren; schrik niet van de jaarlijkse meerkosten tov wat je nu betaalt.
2. Je fase "leegmaken" en je huis verdelen over de andere twee fasen. Dan je lader instellen op 24A.
3. De fase zo laten, maar loadbalancen (wel even checken welke verbruikers er op zitten, als je nog maar 8A over hebt is dat zonde).
4. Iets ophangen als dit: Ratio EV transformer, dit maakt van 3x25A een 1x32A lader.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:33
teacher schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:43:
Een laadpaal van 32A op een fase kan niet op een 25A fase zonder truukjes.
Je hebt vier opties:
1. je aansluiting laten verzwaren; schrik niet van de jaarlijkse meerkosten tov wat je nu betaalt.
2. Je fase "leegmaken" en je huis verdelen over de andere twee fasen. Dan je lader instellen op 24A.
3. De fase zo laten, maar loadbalancen (wel even checken welke verbruikers er op zitten, als je nog maar 8A over hebt is dat zonde).
4. Iets ophangen als dit: Ratio EV transformer, dit maakt van 3x25A een 1x32A lader.
Wij zijn voor optie 2 gegaan. We kwamen van 1x35A af en gingen naar 3x25A. Het installatie bedrijf gaf aan dat je 1A als marge moet nemen. Dus na 1 fase vrijgemaakt te hebben draait de laadpaal nu op 24A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Hachy Is een mouse-over wel handig voor een site die waarschijnlijk ook mobiel gebruikt wordt? Waarom niet een simpele tabel? Paal met logo + Naam pas, logo, link, meer info, prijsopbouw. Maakt het ook nog eens beter doorzoekbaar voor Google voor jouw eigen SEO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@teacher Optie 4: die maakt van 3x16A 1x32A. Die gaat dus niet over de grenzen van de 16A groep heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itworksdoesntit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-10-2020
@TwOkkie je vergelijkt appels met peren. De NEN en de netcode zijn 2 totaal verschillende dingen (privaatrechtelijk/ publiekrechtelijk). Verder geen bangmakerij, ik zou het leuk vinden om zo'n geval hier terug te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
daemonix schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:14:
@teacher Optie 4: die maakt van 3x16A 1x32A. Die gaat dus niet over de grenzen van de 16A groep heen.
Inderdaad niet maar je hebt per fase wel een 12A nodig of de 16A knalt er uit.
Elke fase moet die stroom op dat moment leveren en dit voor 9u lang bij een volledige laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 05:01

d0s

sssst

Ik ben in afwachting van levering van onze Nissan Leaf 2.0. ik heb me redelijk ingelezen over de mogelijkheden van het opladen op eigen terrein maar wil mijn gedachtegang nog even toetsen hier. Wellicht zie ik een mogelijkheid over het hoofd of zijn er betere oplossingen.

Situatie; Nieuwbouw woning, eigen oprit, 3x25a hoofdaansluiting, garage met een stopcontact. Op de groep van dit stopcontact moet idealiter worden opgeladen. Op deze groep zitten verder alleen maar WCD en Elektra aansluitpunten zonder zware apparaten. De zwaardere apparaten (droger, ovens, kookplaat) hebben allemaal een eigen groep. De PV installatie van 15x290Wp heeft ook een eigen groep. De omvormer heeft een output van 21a en is gezekerd op een B25 automaat met beveiliging (geen selectiviteit tov de hoofdaansluiting maar volgens de installateur vormde dit geen probleem).

Volgens mij zijn dan voor het laden 3 opties;

Opladen met de Granny Charger.
Ik heb een nieuwbouwwoning dus de stekkerdozen en bekabeling zouden tegen de hittevorming bestand moeten zijn. Ik lees toch veel dat het wordt afgeraden deze manier van opladen structureel te gebruiken. De kabel zou dan 'onder' de sectionaaldeur door moeten liggen omdat het stopcontact in de garage zit. In de beginfase dus een mogelijkheid, maar geen structurele oplossing. Zeker in de winter kans dat er te weinig wordt bijgeladen over de nacht.

CEE stekkerdoos plaatsen
De betere oplossing is vanuit het stopcontact een vertakking te maken naar de voorgevel van de garage en daar een CEE stopcontact te monteren. Het probleem is wel dat ik geen betaalbare type2-CEE oplaadkabels kan vinden. Ik lees dat je de bestaande schuko stekker van de meegeleverde oplaadkabel zou kunnen vervangen door een CEE stekker. Bijkomend voordeel van de CEE is dat deze beter bestand is tegen de weersinvloeden.

Iemand tips voor zo'n type2-CEE kabel? Degene die ik kan vinden gaan naar de 500 euro. Dan kan ik beter investeren in een goede laadpaal.

Zappi Laadpaal
Laatste optie is natuurlijk een goede laadpaal, waarbij volgens mij een Zappi V1/V2 momenteel de beste keus is. Als ik een Zappi V1 zou aanschaffen dan kan ik inregelen dat deze op 23a oplaad. Ik zou dan alleen maar de automaat van de groep moeten vervangen door een B25 automaat. Daarnaast kan de Zappi ook 'samenwerken' met de PV installatie maar aangezien we vooral 's avonds opladen heeft dit niet echt meerwaarde momenteel.

Moet een Zappi altijd op een aparte groep? Mag deze bijvoorbeeld ook worden aangesloten op de hierboven genoemde groep van het stopcontact in de garage? Voor de CEE oplossing dezelfde vraag: mag deze simpelweg met een nieuwe aftakking op de bestaande groep worden gezet?

Voor een V1 is een ALS type B niet nodig als ik het goed heb gelezen. Klopt dat?

Hopelijk kan iemand me een beetje mee op weg helpen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Maingau is toch alleen interessant bij 11/22KW palen voor de eerste 120 minuten? Daarna gaat het tarief van €0,30 naar €0,40.
Afbeeldingslocatie: https://www.maingau-energie.de/sites/default/files/media-images/2019-02/2019_Preisblatt_web_0.png
Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 27% gewijzigd door connos op 27-04-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

daemonix schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:14:
Het staat er idd een beetje onduidelijk/incompleet, maar ik doelde op de hoofdaansluiting; die kan nu hetzelfde blijven. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:57
connos schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:16:
Maingau is toch alleen interessant bij 11/22KW palen voor de eerste 120 minuten? Daarna gaat het tarief van €0,30 naar €0,40.
[Afbeelding]
Daar lijkt het op. Maingau is voor AC laden met mijn e-niro niet interessant omdat in mijn regio de prijs tussen de 0,24 en 0,28 ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
connos schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:16:
[Afbeelding]
Kleine correctie: na 2 uur 30ct/kWh + 10 ct/minuut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TwOkkie schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:36:
[...]

Ik ken jouw code en uitdagingen natuurlijk niet, maar het lijkt erop dat je dit al voor elkaar hebt gekregen om de nummer 1 te selecteren. How hard can it be om nrs 2 tot 10 er ook uit te trekken?
Omdat het niet waterdicht is. De nummer 1 die je daar ziet is voor specifieke gevallen nummer twee of drie.

Bijvoorbeeld als je met je Twizy een half uur lang laadt (1kWh) dan is DEW21 plots €4,50 voor 1 kWh.

Gemiddeld genomen klopt het natuurlijk wel. Ik heb een database met op welke (roaming) netwerken de passen werken, daar zitten ook prijzen in verwerkt, maar de allerlaagste prijs op paal X met auto X is van veel meer factoren afhankelijk. Je zult dus altijd met meridianen en gemiddelden aan de slag moeten om een zo zuiver mogelijke 'goedkoopste' aanbieder te kunnen bepalen. Omdat er inmiddels best veel auto's, aanbieders, en punica-oase tariefstructuren worden uitgevonden wordt dit model steeds complexer.
teacher schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 23:43:
Nog een feature request:
Ik heb laadpas XYZ, waar is hier de goedkoopste laadpaal in de buurt (met mijn "profiel")?
Check ✅
nannoe schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 00:24:
@Hachy Is een mouse-over wel handig voor een site die waarschijnlijk ook mobiel gebruikt wordt? Waarom niet een simpele tabel? Paal met logo + Naam pas, logo, link, meer info, prijsopbouw. Maakt het ook nog eens beter doorzoekbaar voor Google voor jouw eigen SEO.
Opzich werkt deze versie op mobiel wel goed, SEO moeten we even uitzoeken maar we nemen het idee mee, check ✅ dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:13

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

daemonix schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:53:
Heb je het verhaal inclusief de links van @Hippe Lip gelezen? Dan had je moeten weten dat het verhaal uitstekend onderbouwd is, ook volgens NEN1010.

NEN1010 is overigens geen wet, maar een richtlijn.
Dank je, @daemonix .

De NEN1010 is overigens meer dan een richtlijn. Het is een voorschrift waaraan je moet voldoen om aangesloten te zijn op het lichtnet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:34:
[...]

Dank je, @daemonix .

De NEN1010 is overigens meer dan een richtlijn. Het is een voorschrift waaraan je moet voldoen om aangesloten te zijn op het lichtnet.
Volgens mij klopt dat niet. Inderdaad is het meet dan een richtlijn maar het is geen bindend voorschrift (in principe zoals vrijwel alle NEN normen)

Echter, houd je je aan de norm dan is er geen noodzaak zelf dingen aan te kunnen tonen. Wijk je af van de norm dan ligt de bewijslast bij jou.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je verzekeraars eist dat er wordt voldaan aan de NEN maar dat is iets anders dan "wettelijk".

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 27-04-2019 13:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@assje Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

assje schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:10:
Volgens mij klopt dat niet. Inderdaad is het meet dan een richtlijn maar het is geen bindend voorschrift (in principe zoals vrijwel alle NEN normen)
Is het niet (meer) zo dat je aan die norm moet voldoen om aangesloten te mogen zijn aan de Lianders (en vergelijkbaren) hier in NL? Ik meen dat dit in elk geval in het verleden in de aansluitvoorwaarden stond.

Want wie doet (deed?) de inspecties anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 27-04-2019 22:28 . Reden: ...aanvullen... ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 21:35
Katseviool schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 15:36:
Heb 2 elektriciens die door Tesla worden geadviseerd aangeschreven. Kom ik me opeens in een hele technische discussie terecht tussen die 2 partijen.

De ene installeert een Hager Adm416G automaat met een diode/aarding 1.5 Ohm.

Geeft die ander aan dat die ADM416G geen High immunity uitvoering is.
Voor een Tesla Wallconnector dient volgens hem op zijn minst een A9D87416 van Schneider of een LGR DX3 4P C16A 6000A 30MA HPI van Legrand toegepast te worden.
En dan zou er officieel zelfs een Doepke aardlekschakelaar gebruikt moeten worden met een automaat, deze aardlekschakelaar heeft een EV uitvoering die ook de DC stromen meet.

Zegt die eerste dat het allemaal onnodig op kosten jagen is want dat die diode icm automaat volstaan prima en wordt ook goedgevonden bij inspecties. Waarbij die tweede nu weer aangeeft dat die diode wel veiligheid geeft maar dat het niet helpt tegen “plakken”van een aardlekautomaat en tegen de DC stromen.

Wordt misschien eens tijd dat die bedrijven allemaal verplicht conform een standaard moeten werken. Snap daarbij ook niet waarom Tesla dit niet afdwingt bij die elektriciens die ze aanbevelen. Ik ben als normale consument/leek echt volledig lost bij dergelijke discussies. Krijg ook het gevoel dat ik straks m’n halve huis toast omdat ik al in zee was gegaan met de eerste :-(
Even dubbel check als leek, ik krijg geen rare toestanden als ik zo’n Tesla Wall charger met een Hager Adm416G automaat en een diode/aarding 1.5 Ohm door de elektricien laat installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Hippe Lip Dat maakt het nog steeds geen wet. En nogmaals, alleen bedrijven moeten bewijzen middels een certificeringstraject dat ze voldoen.

https://www.enexis.nl/ove...9A0D91A2D5EDF1654B1AA6B12

Geen sprake van NEN1010. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-01 17:51
Goedemorgen

Wij zijn sinds afgelopen donderdag in het bezit van een Hyundai Ioniq. Op dit moment laden we via de granny charger, ik ben van plan een Zappi aan te gaan schaffen, voornamelijk ivm loadbalancing icm een Ferrarismeter en als voorbereiding op het afschaffen van de saldering voor zonnepanelen.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is of het een V1 of een V2 wordt.

Vwb de Ioniq maakt het natuurlijk niet uit, die kan maar op 1 fase laden. De keuze voor een V2 zou meer zijn om voorbereid te zijn op een eventuele toekomstige auto die wel met 3 fasen (sneller) kan laden.

Ik heb echter op dit forum of het Ioniq forum een opmerking gelezen dat als je nu voldoende hebt aan 1 fase, je in de toekomst dat waarschijnlijk ook hebt. Je hoeft een grotere batterij ook niet perse vol te kunnen laden in een nacht, waar het om gaat is hoeveel bereik je bij kunt laden in een nacht.

Pessimistisch: 8 uur * 4 kW (24 Ampere min wat ander verbruik op dezelfde fase) * 5 km/kWh = 160km per nacht
Optimistisch: 12 uur * 5,5 kW (24 Ampere volledig voor de laadpaal) * 7 km/kWh (Ioniq) = 462 km per nacht

In beide gevallen sowieso al meer dan de inhoud van de huidige Ioniq.

Op basis van deze cijfers neig ik toch naar de Zappi V1, bijkomend voordeel is dat hij goedkoper en sneller leverbaar is. Ik weet dat er nog een DC aardlekautomaat in de meterkast moet komen bij de V1.

Wat denken julllie, is de V1 inderdaad de betere keuze of zijn er nog andere zwaarwegende redenen om toch voor de V2 te gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
V1 volstaat. Wij laden de Ioniq al vol met de granny charger. ;) V2 is ook nog niet leverbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Tweedelige post alert.

Deel 1: Mag een 32A loadbalancing lader worden aangesloten op mijn 1x35A huis?
itworksdoesntit schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:44:
@TwOkkie je vergelijkt appels met peren. De NEN en de netcode zijn 2 totaal verschillende dingen (privaatrechtelijk/ publiekrechtelijk).
Ik vergelijk niks. Ik stel vragen. Jij komt met onheilspellende antwoorden, maar weet ze absoluut niet te onderbouwen. Daardoor krijg ik de indruk dat jij ongelijk hebt. Je beantwoord ook rechtstreekse vragen aan jouw adres niet. Als je de lezers hier wil helpen, ik neem aan dat je daarom hier post, waarom doe je dan niet iets meer je best om ook daadwerkelijk te helpen?

Dat bericht sloot ik af met "je roept meer vragen op dan je beantwoordt" en ook nu komt er alleen maar een vraag bij: Wat is "de netcode" ? Bedoel je dit? Dat is best een lap tekst. Waar moet ik zijn voor de onderbouwing dat jij toch gelijk hebt?

Ik heb nu al 6 groepen van 16A op een huisaansluiting van 25A. Straks heb ik 5 groepen van 16A plus een groep van 32A op een huisaansluiting van 35A. Op die groep van 32A ga ik een apparaat aansluiten dat tussen de 6A en 32A verbruikt. Waarom mag dat niet?
Verder geen bangmakerij, ik zou het leuk vinden om zo'n geval hier terug te lezen.
Als dit geen bangmakerij is, wat is het dan wel?

Als je dit goed aanlegt, kan er toch sowieso geen brand door ontstaan? En als er brand ontstaat door een andere reden, waarom zou het feit dat er een apparaat van 32A is aangesloten op een groep van 32A dan leiden tot het niet uitkeren van de schade?

Of: wat voor een laadpaal mag ik dan wel maximaal aansluiten op deze meterkast?

Deel 2: Feedback op https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Hachy schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:37:
[...]

Omdat het niet waterdicht is. De nummer 1 die je daar ziet is voor specifieke gevallen nummer twee of drie.

Bijvoorbeeld als je met je Twizy een half uur lang laadt (1kWh) dan is DEW21 plots €4,50 voor 1 kWh.

Gemiddeld genomen klopt het natuurlijk wel. Ik heb een database met op welke (roaming) netwerken de passen werken, daar zitten ook prijzen in verwerkt, maar de allerlaagste prijs op paal X met auto X is van veel meer factoren afhankelijk. Je zult dus altijd met meridianen en gemiddelden aan de slag moeten om een zo zuiver mogelijke 'goedkoopste' aanbieder te kunnen bepalen. Omdat er inmiddels best veel auto's, aanbieders, en punica-oase tariefstructuren worden uitgevonden wordt dit model steeds complexer.
Misschien praten we een beetje langs elkaar heen, maar wat je nu beschrijft, geldt toch ook voor de top10 op je frontpage? Je zegt ook op /goedkoperladen dat de keuze is gemaakt op basis van een maandgemiddelde zoals je dat ook voor je frontpage berekent.

Even in pseuso-SQL:

Frontpage:
SELECT kaart ORDER BY cost

Goedkoperladen:
SELECT kaart WHERE my_ingewikkeld_filter(paal, kaart) = True AND cost=MIN(cost)

TwOkkie's voorstel (na doorklikken op /goedkoperladen):
SELECT kaart WHERE my_ingewikkeld_filter(paal, kaart) = True ORDER BY cost

Natuurlijk nog lang niet perfect, maar dat is je frontpage om precies dezelfde redenen ook nog niet. De uitdaging zit hem natuurlijk vooral in het verbeteren van de berekening van 'cost' waarbij je al die extra factoren eigenlijk wel nodig hebt.

Bonusdeel: reactie op @McTrex2
Ik zit met dezelfde overweging. Omdat ik verwacht het toch wel een aantal jaar met de Ioniq uit te houden, lijkt mij de V1 voorlopig een prima ding. Mocht ik ooit nog upgraden naar een 3-fase kar, dan zal het landschap er ook wel weer anders uit zien.

[ Voor 50% gewijzigd door TwOkkie op 28-04-2019 19:27 . Reden: Extragratis bonusdeel toegevoegd ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@daemonix
Je weet dat Wikipedia het niet altijd bij het rechte eind heeft? Daarmee wil ik niet zeggen dat dit het geval is wat betreft de toepassingsverplichting van de NEN 1010. Ik vraag me nog steeds af in hoeverre en dus langs welke weg je wordt verplicht om te werken volgens de normen in de NEN 1010.

Zo kom ik op installatiejournaal.nl de volgende tekst tegen:
“De toepassing van NEN 1010 is voorgeschreven in het Bouwbesluit en wettelijk verplicht bij het ontwerp en de aanleg van een elektrische installatie. En bij de eerste inspectie voorafgaande aan de ingebruikname.”

Tja, ik kan ook niet vinden dat de wet het voorschrijft, mogelijk is hier sprake van een ongelukkige woordkeus. Maar schrijft het bouwbesluit niet het werken volgens deze norm voor?
Je zou toch zeggen dat zo’n instantie als installatiejournaal.nl zorgvuldig met de vakkennis omgaat...

[ Voor 17% gewijzigd door Hippe Lip op 28-04-2019 19:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@TwOkkie
Helaas geeft @itworksdoesntit geen inhoudelijke onderbouwing van zijn standpunt. Het kan zijn dat zijn woorden worden ingegeven door angst dat er iets verkeerd gaat. Niet heel vreemd, als je niet heel goed bekend bent met dit vakgebied. Elektriciteit zie je niet, hoor je niet en ruik je niet. Je kunt het in sommige situaties wel voelen. En als je dat een keer onverwacht overkomen is, dan blijft je dat meestal goed bij en boezemt het angst in. Niets vreemds aan.

Algemeen
Zelfs als je de laadpaal te hoog zou afzekeren, dan is de veiligheid niet direct in het geding, aangenomen dat het verder volgens de juiste regels is aangesloten. Dat betekent onder andere dat je in de groepenkast en naar de laadpaal draden van voldoende diameter hebt gebruikt (anders is er wel brandgevaar door te hoge temperatuur van de bedrading). Het enige dat er dan mis kan gaan is dat de hoofdzekering het begeeft. Dat is met name vervelend voor de bewoner, omdat er dan meer in huis uitgeschakeld wordt. In het geval van een éénfase-aansluiting zelfs het hele huis. En in het geval de hoofdzekering een smeltveiligheid is, betekent dit dat het even duurt voordat de boel weer werk + dat er nog een aardige rekening achteraan komt. Daarom alleen al zou je dat niet moeten willen.
Verder zie ik niet zoveel gevaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 28-04-2019 19:42 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Philos31 Zie je paal in Nextcharge wel aangegeven als Greenflux.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Volgens https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric zou de maximale laadstroom van een Ioniq op 32A slechts 29A bedragen. Dat komt ook beter overeen met de 6.6kW AC lader die er in zou zitten. Dat belletje had eerder moeten gaan rinkelen..

Overal waar ik tot nu toe 32A schreef, moet dus eigenlijk 29A gelezen worden. Ik hou dus sowieso 6A over voor de rest van mijn huis als de IONIQ maximaal staat te pompen.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 08:45
evtje schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:56:
@Philos31 Zie je paal in Nextcharge wel aangegeven als Greenflux.
Alle pitpoint palen hier zie ik daar als GreenFlux.
Beetje vreemd allemaal.... Zo weet je helemaal niet meer waar je aan toe bent.

Ik heb verschillende vragen gesteld in verschillende mails aan MRA-E maar 0.0 reactie vanuit daar.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bij mij wel eens 7000 VA gezien...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TwOkkie schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:13:
Deel 2: Feedback op https://laadpastop10.nl/goedkoperladen

Misschien praten we een beetje langs elkaar heen, maar wat je nu beschrijft, geldt toch ook voor de top10 op je frontpage? Je zegt ook op /goedkoperladen dat de keuze is gemaakt op basis van een maandgemiddelde zoals je dat ook voor je frontpage berekent.

<knip> select from where statements </knip>

Oke ik zal het nog een keer proberen. Met 'goedkoperladen' proberen we de match te maken tussen op welk laadpunt / CPO welke MSP het goedkoopst is. Hier worden onder andere database velden bij gebruikt, maar ook nieuwe logica zoals gemiddels over types voertuigen welke (nog) niet in de frontpage zit.
Als het zo simpel was een een AND door een ORDER BY te vervangen dan was dat uiteraard al gebeurd.

Op de frontpage is er geen relatie met CPO's, laadpunt of netwerk. De 'cost' variabele zit dan wel in de database maar dat is een gemiddelde over meerdere NL aanbieders en die kan je niet zomaar toepassen op /goedkoperladen. Als we de AND daadwerkelijk door een ORDER BY zouden vervangen zou je voor elke laadpaal de LIDL of een of andere buitenlandse supermarkt kaart als goedkoopste provider aangeprezen krijgen. Dit komt ook omdat er CPO's die ook MSP zijn in de lijst staan zoals LIDL, Aldi Sud, maar ook Allego, Nuon, en Newmotion bijvoorbeeld zijn beiden. Die data is niet bruikbaar voor /goedkoperladen dus dat vergt nieuwe berekeningen met nieuwe variabelen.

Daarom heb ik om functionele feedback gevraagd. Één van de opmerkingen die een paar keer terugkwam was: "doe een top-3 per CPO, dan kan ik zelf kijken of ik 1 van die 3 passen bezit." Dáár kan ik iets mee dus dat neem ik dan mee.

Ik begrijp wel wat je probeert uit te leggen maar probeer ook aan te nemen als ik aangeef dat het dus niet zo simpel is als jij in 1 SQL statement schetst. Maar laten we de discussie uit dit topic halen, want we gaan way offtopic zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hachy schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:20:
Als het zo simpel was een een AND door een ORDER BY te vervangen dan was dat uiteraard al gebeurd.
Okay, duidelijk. Ik dacht dat je mijn verzoek complexer interpreteerde dan ik hem bedoelde. Ik snap je nu.
Één van de opmerkingen die een paar keer terugkwam was: "doe een top-3 per CPO, dan kan ik zelf kijken of ik 1 van die 3 passen bezit." Dáár kan ik iets mee dus dat neem ik dan mee.
Daar gaat het uiteindelijk om. Dank je wel! ;)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:34:
@franky076 ook al heb je 1 fase met 100A, de VW pakt hooguit 16A per fase, dus als je max wil laden moet je alle fasen aansluiten. Zie ook https://ev-database.nl/au...wagen-e-Golf#charge-table
Afgelopen zaterdag heeft mijn broer met zijn E-Golf bij mij thuis geladen bij een 1-fase laadpaal die ik onlangs heb geïnstalleerd. De laadpaal is op 25A afgezekerd en de Golf trok uiteindelijk 5,3 kW. Ik had ook gedacht dat deze op 3,6kW zou blijven hangen, maar blijkbaar kan de Golf de ene fase verdelen bij de interne omvormer over twee 'fasen'. De tabel bij EV-database klopt dus niet.

Edit: foto van de laadpaal sessie. 1,39 kWh in 19 minuten is 4,4 kW gemiddeld. Laadsessie was ik gestart met de ECO stand, waarop de laadpaal met de minimale snelheid (6A) laadt.
Laadpaal sessie - Zappi (25A) op E-Golf

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 29-04-2019 08:56 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
@antonboonstra ik snap uw fase redenering niet,
1 fase 230V afgezekerd op 25A kan max 5,7kW leveren. Om ervoor te zorgen dat de zekering er niet uiknalt wordt in de wallbox meestal 23A als limiet gebruikt, gezien laden een langdurige actie is en de zekering lang op temperatuur wordt gehouden. 23A bij 230V is 5,3kW wat je ook rapporteert als laadvermogen van de e-golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

bruneelm schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:06:
@antonboonstra ik snap uw fase redenering niet,
1 fase 230V afgezekerd op 25A kan max 5,7kW leveren. Om ervoor te zorgen dat de zekering er niet uiknalt wordt in de wallbox meestal 23A als limiet gebruikt, gezien laden een langdurige actie is en de zekering lang op temperatuur wordt gehouden. 23A bij 230V is 5,3kW wat je ook rapporteert als laadvermogen van de e-golf.
Mijn verwachting was dat de Golf met maximaal 16A zou kunnen laden, omdat de laadsnelheid zou worden beperkt door de onboard omvormer van 2x 16A. Zo staat het ook in de tabel van ev-database.nl alleen deze klopt dus niet.
EV-database - Laadsnelheid E-Golf

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hey dat is apart, kennelijk kan deze golf dus ook 1fase 25 (32?) Ampère.

Ik dacht ook dat het e-golf 2-fasen systeem een dubbele 16A lader was en dat je dus echt 2 fases nodig had om hogere vermogens te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Ik denk dat het verwarmingselement van de batterij wellicht ook uit de AC voeding kan werken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 12:26
Hachy schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:33:

Ik dacht ook dat het e-golf 2-fasen systeem een dubbele 16A lader was en dat je dus echt 2 fases nodig had om hogere vermogens te behalen.
Hier ben ik ook benieuwd naar.

dit zou dus betekenen dat je ook met een 1x35A aansluiting max kan laden met een e-golf. (wel load-balancing nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 08:51
Hachy schreef op maandag 29 april 2019 @ 10:33:

Kan is reeel dat de interne lader bestaat uit een (active/PFC) AC-DC front-end en dan een geisoleerde DC-DC trap. Die laatste is op 7.4kW gedesigned dus als de AC-DC trap zo gemaakt is dat die ook 32A op 1 fase kan doen naast 2x16A op 2 fasen dan is het inderdaad mogelijk om hogere vermogens te halen. 32A ipv 16A doen in een enkele fase van de AC-DC trap kost niet zoveel meer in hardware componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
AndRo555 schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:49:
[...]

Kan is reeel dat de interne lader bestaat uit een (active/PFC) AC-DC front-end en dan een geisoleerde DC-DC trap. Die laatste is op 7.4kW gedesigned dus als de AC-DC trap zo gemaakt is dat die ook 32A op 1 fase kan doen naast 2x16A op 2 fasen dan is het inderdaad mogelijk om hogere vermogens te halen. 32A ipv 16A doen in een enkele fase van de AC-DC trap kost niet zoveel meer in hardware componenten.
Dit betekend dus dat de E-golf niet laad op 2 Fases, maar 2x 230V. Dus 2 groepen van 16A zouden in dat geval ook al genoeg zijn voor de E-golf ipv meerde fases.

Weten we zeker dat dit niet gewoon een meetfout is?
ik vind het eerlijk gezegd nogal een vreemd verhaal. en al helemaal dat een Duits bedrijf hun elektra niet goed heeft beschreven. Nu is en blijft het VW, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 08:51
Ik vermoed dat de AC-DC trap gewoon gemaakt is voor 2x32A (230V) maar dat de DC-DC trap gelimiteerd is op 7.4kW (~eigenlijk het equivalent in stroom daarvan). Door die AC-DC trap te overdesignen kan je de maximale laadsnelheid van 7.4kW bereiken op zowel 1x32A 230V als 2x16A 230V.

De etron is ook zo, 11kW 3x16A of 7.4kW 1x32A. Grote kans dus dat er een revisie is geweest waarbij de AC-DC trap van de e-Golf een update kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-10 09:51

Sr_Ogel

Klop klop klop

Vandaag mijn laadpaal aan huis bevestigd gekregen. Ik heb een 3fase laadpaal gekregen maar hij is aangesloten als 1 fase laadpaal. In de meterkast zit ook een DMP module die mijn verbruik moet bijhouden en waarnodig het vermogen naar de laadpaal moet knijpen.

in mijn geval heeft hij dit gedaan met een sensor rond mijn fase draad. Deze registreert hoeveel er uit mijn kWh-meter komt voor bijvoorbeeld de wasmachine en regelt op basis hiervan mijn paal bij. Nu is alleen de vraag kan die sensor verschil zien tussen afgenomen danwel terug geleverde stroom. De elektricien had hier geen antwoord op. Op internet zie ik hier verder geen beschrijving van dergelijke modules.

Met mijn natuurkunde 2 "Rechterhand Regel" (er vanuit gaande dat er een magnetisch veld gemeten wordt) zou ik zeggen dat de stroomrichting wel degelijk verschil moet maken maar geen idee hoe slim zulke klemmen zijn.

Iemand hier ervaring mee?

DMP module

[ Voor 5% gewijzigd door Sr_Ogel op 29-04-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
AndRo555 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:27:
Ik vermoed dat de AC-DC trap gewoon gemaakt is voor 2x32A (230V) maar dat de DC-DC trap gelimiteerd is op 7.4kW (~eigenlijk het equivalent in stroom daarvan). Door die AC-DC trap te overdesignen kan je de maximale laadsnelheid van 7.4kW bereiken op zowel 1x32A 230V als 2x16A 230V.

De etron is ook zo, 11kW 3x16A of 7.4kW 1x32A. Grote kans dus dat er een revisie is geweest waarbij de AC-DC trap van de e-Golf een update kreeg.
Maar het vreemde vind ik dat normaal gezien meerdere fases gebruikt worden om ook een hoger voltage te krijgen.

Tussen de Fases kun je 400V krijgen. Maar dat is in dit geval dus niet wat er gebeurt.
De 3 fases worden dus helemaal niet gebruikt voor het fase verschil, maar gewoon puur voor het amperage.

misschien ook wel logisch als ze het toch om moeten zetten naar DC. en je altijd ook ondersteuning wilt hebben voor 1 fase, dus altijd 230 moet kunnen omzetten.

Maar voor dit soort aansluitingen kun je dus ook gaan voor 2 16A groepen. en die beide naar de auto leggen. Je hebt dus geen 3 Fase's nodig. alleen genoeg Ampere.

Echt heel gemakkelijk wordt het er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@AndRo555 @fjux De Model 3 doet ook 11kW op 3-fase maar wel meer dan 16A per fase mogelijk. Is wat mij betreft best of both worlds; als je meer fases hebt kan je de load verdelen, met een enkele fase pak je het maximale wat beschikbaar is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Tassadar32 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:45:
@AndRo555 @fjux De Model 3 doet ook 11kW op 3-fase maar wel meer dan 16A per fase mogelijk. Is wat mij betreft best of both worlds; als je meer fases hebt kan je de load verdelen, met een enkele fase pak je het maximale wat beschikbaar is.
De grote vraag is niet over het verdelen. Het verdelen over verschillende fases maakt niet uit. dat kan ook per groep. zolang je hoofdaansluiting het maar aan kan.

Normaal gezien heb je meerdere fases nodig om 400V te krijgen. in de volksmond: Krachtstroom.

Omdat je verschillende fases hebt kun je 400V krijgen tussen de Fases zelf. tussen de Fase en Nul blijft het 230.
De vraag nu dus is eigenlijk of de auto's echt 2 of 3 Fases nodig hebben of gewoon 2 a 3x 230V.

Dat zou dus betekenen dat als jij thuis een 1x 35 of hogere aansluiting hebt ook gewoon je auto kan opladen op max vermogen door meerdere groepen te gebruiken op de zelfde fase.

Als de auto's echt 400V gaan maken tussen de fases zul je wel degelijk meerdere fases nodig hebben vanwege de fase verschuiving tussen de fases. (de hele reden waarom er 400V uit kan komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Heb steeds meer bedenkingen met de hierboven gegeven uitleg.
Er is maar 1 fase aangesloten. Ofwel kan de e-golf op 2 fasen laden maar gezien er maar 1 fase in de laadpaal aanwezig is ontbreekt een draad naar de wagen.
Ofwel laad de wagen op met 1 fase en 2 laadmodules die onafhankelijk werken.
Ofwel zit in de e-golf een elektronische schakelaar die een laadmodules op een andere fase kan zetten.
De communicatie van de laadpaal naar de wagen in verband met de afzekering (EV load balancing) is niet per fase maar globaal voor de lader(s) aan boord ongeacht het aantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudbeekje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-07-2022
vraagje aan de specialisten:

Als aankomend EV rijder (Kia Soul) kan ik via Marktplaats een ICU Compact kopen met vaste kabel. De leaserijder heeft altijd met pas ontgrendeld.

Ik wil geen abonnement alleen simpele lader. Kan dit uitgeschakeld worden? Of moet il altijd een abbo er bij nemen voor dit type? Kan het evt ook met de gratis newmotion pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
Vandaag bij een Allego laadpaal in Zwolle storing op de TIWAG pas én app. Beide werden niet herkend door de paal. EV-company pas werkte direct.

Iemand anders last gehad met TIWAG/Allego vandaag?

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Hierbij een praktijk test van laden op 32a op 1 fase met een afstand van 6-7 meter. (n=1) maar wel representatief lijkt mij.

De diverse kabelboeren geven dmv berekeningtools aan dat als je 32a laadt met een grondkabel (die ook in de muur is weggewerkt) dat je minimaal 6mm doorsnede nodig hebt. 4mm doorsnede wordt afgeraden ivm de warmteontwikkeling.

Helaas zijn de installateurs eigenwijs en installeren vaak 4mm doorsnede vanwege de kosten. omdat het "kan". onder het mom het werkt toch. ze vergeten hierbij de warmte ontwikkeling en de laadverliezen die je als particulier zelf mag betalen.

Nu heeft een installateur bij mij tegen de afspraken in, een 4mm doorsnede kabel geïnstalleerd. Deze is later vervangen door 6mm doorsnede kabel. Dus een mooie manier om te testen.

Situatie 1.
4mm kabel. binnentemperatuur <20 en buitentemperatuur rond 5 graden.
na 5 minuten laden: kabel meer dan warm. je kunt hem nog vasthouden.
na 30/60 minuten laden: kabel heet. niet fijn om vast te houden. Warmer dan een hete kop thee. Je voelt de warmte op 30cm afstand, ook "ruik" je plastic.
Conclusie: Het werkt maar je slaapt niet lekker. Ook ben ik benieuwd wat er gebeurt in de zomer.

Situatie 2.
6mm kabel. binnentemperatuur >20 graden en buitentemperatuur rond 15 graden.
na 5 minuten laden: kabel wordt iets warm. (voel je bijna niet)
na 30/60 minuten laden: kabel warm maar makkelijk vast te houden. Je voelt de warmte op afstand niet en je ruikt ook niks.

Al met al. laat je niet afschepen met een 4mm kabel en kijk naar de kabelleverancier of je laadpaalleverancier. In dit geval heeft NewMotion bevestigd dat er een 6 mm kabel moest worden geïnstalleerd en heeft op hun kosten (of installateur) de kabel vervangen.

*Note: De installateur van NewMotion gaf aan dat mijn Kona geen 32a kon laden en zou blijven hangen op 25-26a. Echter de Kona+internet documentatie is correct. laden op 32a wordt wel behaald. (1 en ander afhankelijk van de buitentemperatuur en batterijtemperatuur. maar zeker rond 31a+. natuurlijk ook afhankelijk van je Voltage.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
Vraagje aan de tweakers hier,
Ik heb een keba p30 met een sleutel, maar de sleutel gebruik ik eigenlijk niet. Is het mogelijk om de sleutelbeveiliging op één of andere manier uit te schakelen?

Vervolgvraag, als ik daarna met een arduino de laadpaal hard aan of uit zet als ik wil laden, is dit slecht voor de laadpaal of andere techniek (kan niet goed zijn, maar ik heb geen slimme laadpaal dus dan is dit een alternatief om toch hem wat slim aan te kunnen sturen)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Goed nieuws voor de ZOE gebruikers:

Viavia (cheers @Moons) heb ik de startstroom van een hele set 22kW-laadpalen in Gelderland die beheerd worden door Liander/Stichting e-laad de startstroom laten verhogen. Deze palen werden tot een maand geleden door de ZOE geweigerd, met rode neus in de ZOE en rode ring op de laadpaal, als gevolg van een te laag startlaadvermogen. Na wat heen en weer gepingpong hebben ze het gewijzigd.

Ideale palen voor mij, aangezien ik daar vaak in de buurt ben en Liander/e-laad volgens mij de preferred supplier van veel gemeenten zelf zijn (dus de palen bij gemeentehuizen beheren).

En dat leverde mij voorheen een aantal keer frustratie op, als ik terugkwam na een afspraak en er was nul komma nul bijgeladen.

[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 30-04-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

internet4me schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:06:
Hierbij een praktijk test van laden op 32a op 1 fase met een afstand van 6-7 meter. (n=1) maar wel representatief lijkt mij.

De diverse kabelboeren geven dmv berekeningtools aan dat als je 32a laadt met een grondkabel (die ook in de muur is weggewerkt) dat je minimaal 6mm doorsnede nodig hebt. 4mm doorsnede wordt afgeraden ivm de warmteontwikkeling.
Tip:
Kijk hier ook ff naar
https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/

En hier zie je dat je bij 35A zekering minimaal 6 mm2 aders moet gebruiken.
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen
Groep 2, meeraderige kabel en 35A zekering.
Dunner is niet toegestaan. Foutje van de installateur.

Bovendien mag de installateur er niet van uitgaan dat het met jouw auto goed gaat. Als de paal op 32A is ingesteld, kan er ook een andere auto aan komen hangen (bijv. bezoek) en wordt de boel overbelast.

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 30-04-2019 12:20 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Yongshi schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:21:
Ik heb een keba p30 met een sleutel, maar de sleutel gebruik ik eigenlijk niet. Is het mogelijk om de sleutelbeveiliging op één of andere manier uit te schakelen?

Vervolgvraag, als ik daarna met een arduino de laadpaal hard aan of uit zet als ik wil laden, is dit slecht voor de laadpaal of andere techniek (kan niet goed zijn, maar ik heb geen slimme laadpaal dus dan is dit een alternatief om toch hem wat slim aan te kunnen sturen)
Ik ken de Keba niet, maar een sleutelschakelaar is aan de binnenkant meestal een gewone schakelaar die twee draden al dan niet doorverbind. Kijk even of die draden in de aan-stand zijn doorverbonden; dan verbind je ze permanent door binnen in het kastje. Anders de draad doorknippen?

En kan je met de Arduino niet het zelfde doen als die sleutelschakelaar? Heb je dan niet precies wat je wilt bereiken? Het zal die laadpaal worst wezen of die schakelaar door een sleutel of door een Arduino wordt bediend...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 22:06
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:24:
[...]

Ik ken de Keba niet, maar een sleutelschakelaar is aan de binnenkant meestal een gewone schakelaar die twee draden al dan niet doorverbind. Kijk even of die draden in de aan-stand zijn doorverbonden; dan verbind je ze permanent door binnen in het kastje. Anders de draad doorknippen?

En kan je met de Arduino niet het zelfde doen als die sleutelschakelaar? Heb je dan niet precies wat je wilt bereiken? Het zal die laadpaal worst wezen of die schakelaar door een sleutelmof door een Arduino wordt bediend...
Hmm interessant ja, ik zal hem even openmaken en kijken hoe het er van binnen uitziet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 12:24:
[...]

En kan je met de Arduino niet het zelfde doen als die sleutelschakelaar? Heb je dan niet precies wat je wilt bereiken? Het zal die laadpaal worst wezen of die schakelaar door een sleutelmof door een Arduino wordt bediend...
ik zou het in ieder geval wel met een relais doen.

Dat is inweze een schakelaar, maar die schakelaar kun je omzetten met de arduino. Dan knoop je dus niet je arduino rechtstreeks aan de elektronica van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Je schakelaar kan je de voeding van de EVSE laten schakelen. Dan schakel je een draad met lage VA.
beter dan de hoogbelaste laadstroom draad te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
goudbeekje schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:19:
vraagje aan de specialisten:

Als aankomend EV rijder (Kia Soul) kan ik via Marktplaats een ICU Compact kopen met vaste kabel. De leaserijder heeft altijd met pas ontgrendeld.

Ik wil geen abonnement alleen simpele lader. Kan dit uitgeschakeld worden? Of moet il altijd een abbo er bij nemen voor dit type? Kan het evt ook met de gratis newmotion pas?
Als je wilt ontgrendelen met pas / sleutel moet je een abbo hebben bij een backoffice a 7-10 euro per maand.

Verder het vrij zetten moet je kijken in de specs van het device maar kan niet je niet beter gewoon een normale nemen die geen chip heeft. Op markt plaats staan vaak tesla wall connectors die zijn betaalbaar en geen pas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@goudbeekje Niet zeker of je een abbo nodig hebt (ik verwacht eigenlijk niet). Wel heb je een monteur nodig die de ICU voor je wil configureren, de API is helaas niet vrijgegeven, enkel monteurs hebben toegang tot de configuratie..
Wat dat betreft is die Tesla Wall Connector zoals @MeZZiN suggereerde een betere optie, aangenomen dat die voor de Kia Soul ook prima werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-04-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
@Yongshi In wezen is een laadpaal een wallbox of EVSE waar binnenin een relais zit die de krachtstroom doorlaat naar de stekker toe en dit indien er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (bv sletel, RFID, communicatie met de wagen, e.a.).
Idealiter vervang je de interne elektronica door een DIY die dezelfde functionaliteit omhelst maar aanstuurbaar is (even kijken op http://evracing.cz/simple-evse-wallbox of op https://www.ev-power.eu/E...arging-station-cable.html of nog op www.openWB.com)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Vraagje: Kun je nu je electrische auto gebruiken als batterij voor je stroom thuis?

Dus: Je laad op bij het bedrijf waar je werkt. Je komt thuis en doet je auto aan je laadpaal. Vanaf dat moment gebruiken de apparaten de batterij van de auto.

Ik vraag het voor een vriend.. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Mogelijk een stomme vraag.

maar ik ben me een beetje aan het inlezen voor die laadpalen en de aansluiten etc.

Nu is het bijna in alle situaties wel gewenst om load balancing toe te passen (lijkt mij).

Maar wat ik nu nergens kan vinden, werkt load balancing ook per fase? want volgens mij kan de paal alleen maar tegen de auto zeggen dat hij X ampere mag pakken. hij verteld hem niet welke fase hoeveel ampere hij mag laden.

Dus dan is het bij 3 fase ook vooral zaak om zoveel mogelijk van het stroomverbruik te verdelen over de 3 fases, omdat anders 1 van de 3 gaat bottelnekken?

heb ik het zo goed in gedachten of zit ik er helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
mierenfokker schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:21:
Vraagje: Kun je nu je electrische auto gebruiken als batterij voor je stroom thuis?

Dus: Je laad op bij het bedrijf waar je werkt. Je komt thuis en doet je auto aan je laadpaal. Vanaf dat moment gebruiken de apparaten de batterij van de auto.

Ik vraag het voor een vriend.. :')
Technisch perfect mogelijk
je batterij heeft een + en een - en die koppel je aan een grid-tied inverter.
De grid-tied inverter krijgt zijn info van de slimme meter hoeveel stroom hij aan je huisnet moet leveren.
Enige nadeel met dit opzet is dat er geen communicatie is tussen het batterijpakket en de grid-tied inverter.
En dat het een DIY verhaal is om de + en de - te pakken te krijgen er een connector aan te breien.
Idealiter wordt (ooit) het comminicatieprotocol voor DC charging beschikbaar in open source en dan zou je daar op de reguliere connector misschien toegang hebben tot de + en -.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 00:20

fewips

Huurautospecialist

[...]

[...]
Helemaal waar, zo kon ik tot mijn grote verbazing met de Nuon-pas opeens laden bij Ionity Belgique (bij Mons) terwijl die in Frankrijk bij Ionity nergens werkt! Sowieso geen handige pas voor Frankrijk. Dus vermoedelijk werkt de Nuon-pas bij Ionity NL ook (nog niet getest).

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
fjux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:28:
Mogelijk een stomme vraag.

maar ik ben me een beetje aan het inlezen voor die laadpalen en de aansluiten etc.

Nu is het bijna in alle situaties wel gewenst om load balancing toe te passen (lijkt mij).

Maar wat ik nu nergens kan vinden, werkt load balancing ook per fase? want volgens mij kan de paal alleen maar tegen de auto zeggen dat hij X ampere mag pakken. hij verteld hem niet welke fase hoeveel ampere hij mag laden.

Dus dan is het bij 3 fase ook vooral zaak om zoveel mogelijk van het stroomverbruik te verdelen over de 3 fases, omdat anders 1 van de 3 gaat bottelnekken?

heb ik het zo goed in gedachten of zit ik er helemaal naast?
correct, er is maar 1 communicatiekanaal 1 laadstroomgegeven.
En bij loadbalancing zal met beperken zodat de meest belaste fase er niet uitknalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
bruneelm schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:32:
[...]

correct, er is maar 1 communicatiekanaal 1 laadstroomgegeven.
En bij loadbalancing zal met beperken zodat de meest belaste fase er niet uitknalt.
Hmm, dan is het met de E-golf dus nog afwegen ook.

De e-golf laad maar op 2 fases op.

Dus theoretisch zou ik 2 fases vrij kunnen maken voor de laadpaal. en rest van het huis op de 3e fase (Als het past)
Maar dan moet je dus of de laadpaal op 2 fases aansluiten. of dus iets anders doen als er iemand komt met een 3 fase auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
fjux schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:34:
[...]

Hmm, dan is het met de E-golf dus nog afwegen ook.

De e-golf laad maar op 2 fases op.

Dus theoretisch zou ik 2 fases vrij kunnen maken voor de laadpaal. en rest van het huis op de 3e fase (Als het past)
Maar dan moet je dus of de laadpaal op 2 fases aansluiten. of dus iets anders doen als er iemand komt met een 3 fase auto.
Nee niet echt
laadpaal op 3 fasen aansluiten en enkel op de huisfase de stroomdetectie van de loadbalancing verwijderen. Misschien moet ook de derde fase de draad uit de zekering verwijderd worden, omdat ik niet weet hoe de e-golf bepaalt welke fasen te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door bruneelm op 30-04-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 05:01

d0s

sssst

d0s schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:15:

Moet een Zappi altijd op een aparte groep? Mag deze bijvoorbeeld ook worden aangesloten op de hierboven genoemde groep van het stopcontact in de garage? Voor de CEE oplossing dezelfde vraag: mag deze simpelweg met een nieuwe aftakking op de bestaande groep worden gezet?

Voor een V1 is een ALS type B niet nodig als ik het goed heb gelezen. Klopt dat?

Hopelijk kan iemand me een beetje mee op weg helpen. :)
Iemand die hier nog het antwoord op weet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Een laadpaal moet altijd op een aparte groep. Zeker als je een Zappi met loadbalancing toepast; hoe weet de paal anders hoeveel andere verbruikers op die groep verbruiken?

En als je het volgens de regeltjes wilt doen heeft die V1 ook nog een aardlekschakelaar type B nodig. Bij type 2 zit die bij de paal ingebouwd en hoeft die dus niet in de meterkast ingebouwd.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:09:
Zeker als je een Zappi met loadbalancing toepast; hoe weet de paal anders hoeveel andere verbruikers op die groep verbruiken?
De paal hoeft dat allemaal niet te weten. De loadbalancing meet het totaal aan stroom dat er in huis (evt per fase) gebruikt wordt door naar de fase te kijken voordat er gesplit wordt naar verschillende groepen in de groepenkast. Wordt het totaal (van een fase) te hoog dan schroeft ie de laadstroom snel terug.

Maar evengoed, je moet inderdaad gewoon een aparte groep maken. Net zoals je oven en wasmachine dat ook hebben. Zo weet je zeker dat je de zekering van je groep niet laat springen door het aansluiten van een ander apparaat wat veel stroom gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-04-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@CyBeRSPiN
Tuurlijk moet die paal dat weten. Anders kan de paal, samen met die ander belasting, de totaalwaarde van de zekering van die groep overschrijden....

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:33:
@CyBeRSPiN
Tuurlijk moet die paal dat weten. Anders kan de paal, samen met die ander belasting, de totaalwaarde van de zekering van die groep overschrijden....
Denk dat je hetzelfde bedoelt, maar de load balancing is toch echt voor je complete aansluiting en niet voor een individuele groep. Maar zoals ik al zei is het zondermeer raadzaam om je laadpaal op een eigen groep te zetten om idd overbelasting van de groep te voorkomen.
Load balancing is om te zorgen dat je over al je groepen heen niet over de capaciteit van je hoofdzekering gaat ook al blijft iedere verbruiker keurig binnen de marges van zn eigen groepszekering. Je kunt wel 10 groepen van 16A hebben, maar bijvoorbeeld maar max. 35A totaal op je hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
fewips schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:31:
[...]

Helemaal waar, zo kon ik tot mijn grote verbazing met de Nuon-pas opeens laden bij Ionity Belgique (bij Mons) terwijl die in Frankrijk bij Ionity nergens werkt! Sowieso geen handige pas voor Frankrijk. Dus vermoedelijk werkt de Nuon-pas bij Ionity NL ook (nog niet getest).
Nee, werkt niet. Heb ik wél getest

Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 22:16
Yongshi schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:21:

De sleutelschakelaar kan je uitschakelen door het loshalen van de 2 draadjes die aangesloten zit op connector X1 , even eerste dipswitch ( 1.1) omzetten en de keba werkt zonder sleutelschakelaar. Er is een uitgebreide installiehandleiding beschikbaar op de website van keba (blz 27 gaat over sleutelschakelaar)
https://www.keba.com/en/e...pport/downloads/Downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:37:
[...]

Denk dat je hetzelfde bedoelt, maar de load balancing is toch echt voor je complete aansluiting en niet voor een individuele groep. Maar zoals ik al zei is het zondermeer raadzaam om je laadpaal op een eigen groep te zetten om idd overbelasting van de groep te voorkomen.
Load balancing is om te zorgen dat je over al je groepen heen niet over de capaciteit van je hoofdzekering gaat ook al blijft iedere verbruiker keurig binnen de marges van zn eigen groepszekering. Je kunt wel 10 groepen van 16A hebben, maar bijvoorbeeld maar max. 35A totaal op je hoofdzekering.
De verwarring zit in de benaming 'groep' waar fase wordt bedoeld. De zappi moet weten wat het verbruik van de fase is waar die op zit aangesloten.

Als je een enkelfase aansluiting hebt is dat de enige fase, anders moet de meting over de fase waar de laadpaal op zit.

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
birdibird schreef op donderdag 25 april 2019 @ 03:23:
Ha!
Plan voor de zomer is rond:
We gaan met onze 22kWh Zoe vanuit hier (onder Granada) naar Santander rijden, dan met de ferry op 4 Augustus naar Engeland, beetje zuid Engeland doen en Londen en dan via de tunnel / ferry naar NL.
Dat zal voor ons de eerste keer met de EV zijn in NL!
Daarna via B en F weer terug naar zuid Spanje.
Goed plan, niet?

Vraag: Wat kan ik het beste voor Engeland / Londen regelen aan passen, apps ed?
Ik heb de Chargemap Pass besteld, die lijkt redelijk wat dekking te hebben. Eerder in het topic werd Polar Instant (app) vermeld, maar nadeel daarvan is dat het een pre-pay systeem is. Verder is er nog https://www.chargeyourcar.org.uk/, die kost £20/jaar, dus dat is nog te overzien als je vaker gaat.

Verder: zap-map app installeren.

Ik weet niet of andere mensen nog goede ervaringen hebben met pay-as-you-go passen in Engeland?

[ Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 30-04-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 14:40

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Polar app is niet te installeren. Heb gemaild, maar ze antwoorden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Iemand een idee waar ik het klantnummer bij Maingau vandaan tover? Heb de pas binnen, maar kan niet inloggen zonder klantnummer (of password reset doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudbeekje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-07-2022
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 13:01:
@goudbeekje Niet zeker of je een abbo nodig hebt (ik verwacht eigenlijk niet). Wel heb je een monteur nodig die de ICU voor je wil configureren, de API is helaas niet vrijgegeven, enkel monteurs hebben toegang tot de configuratie..
Wat dat betreft is die Tesla Wall Connector zoals @MeZZiN suggereerde een betere optie, aangenomen dat die voor de Kia Soul ook prima werkt.
ok. Thx

Het wordt nagevraagd bij newmotion.
Ik heb inmiddels hun pas. Nog geen ev :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
daemonix schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:26:
Iemand een idee waar ik het klantnummer bij Maingau vandaan tover? Heb de pas binnen, maar kan niet inloggen zonder klantnummer (of password reset doen).
Hoe heb je die pas gekregen? Ik ga er vanuit dat je de app hebt gedownload en een account hebt aangemaakt. Met dat account kun je inloggen en je klantnummer enzo zien.

Gebruikers rekening dan klik profil.

[ Voor 4% gewijzigd door evtje op 30-04-2019 22:03 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.