[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.489 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:20
Een voorbeeld van wat het kritisch kijken (m.b.v. laadpastop10.nl) op kan leveren.

Ik rij ongeveer 17.000 km per jaar
Wat met mijn Zoe uitkomt op ongeveer 2800 kWh.
Als ik dat laad voor 0,35 euro/kWh dan betaal ik €980,-
Nu heb ik de mazzel dat Amstelveen zo ongeveer Allego heaven is (binnen 200m van huis drie dubbele palen), waardoor ik de Steiermark superFlat pas kan gebruiken.
Kosten 329,- voor toevallig max 2800kWh.

Voordeel op jaarbasis €651,-
(wat mij eraan doet herinneren dat Hachy nog een donatie op zijn site tegoed heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hachy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 01:17:
Ja, TNM is in het buitenland wel wát duurder dan gemiddeld, maar eigenlijk mag je het niet met Maingau vergelijken.
En waarom mag ik dat niet?
Het verschil met de andere aanbieders is ook weer niet supergroot, een keer 10-15% meestal.
In Duitsland veel meer.
Dit doen overigens meer partijen, als jij bij jouw werkgever met Nuon of met Eneco gaat laden betaal je ook 35 resp. 36 cent per kWh. Ongeacht wat de CPO heeft ingesteld.
Nuon palen in heel Brabant: met Nuon pas 22 ct/kWh, met TNM pas 35 ct/kWh.

https://www.google.com/ma...Ca9rCDnVGQw4Fq3Ox8ABPnSVw

[ Voor 9% gewijzigd door pmiddeld op 23-04-2019 20:46 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:39:
Ik woon niet in Nederland maar ik ben binnenkort voor een weekje 'slechts op bezoek'. Het leek me wel leuk om voor een aantal dagen een elektrische auto te huren maar ik heb dan wel een laadpas nodig. Ik vond meerdere aanbieders die er graag eentje kosteloos opsturen maar is het ook mogelijk om (bijv in een ANWB-winkel) zo'n pasje op te pikken? Daarnaast vraag ik me af: waarom kun je niet gewoon met een pinpas of creditcard laden? Of is dat gewoon mogelijk?

Ik vond ook bijv deze dienst:

https://www.plugsurfing.com/nl/

Daarmee kun je blijkbaar opladen via een app. Heeft iemand daar ervaring mee? Want als het makkelijk zonder pasje kan dan graag. :)
Hangt heel erg van de laadpaaloperator af, meeste hebben in nederland geen starten/stoppen via een third-party app geïmplementeerd. Wat je kan doen is kijken waar laadpalen staan die je wilt gaan gebruiken en daarvan kijken of de laadpaaloperator app het ondersteund.

Stel je zit in Utrecht of Amsterdam dan kom je met de Nuon app waarschijnlijk wel een heel eind, Fastned app er naast en je bent het heertje.

als je Nuon EV een paar dagen van te voren belt heb je grote kans dat je een pas tijdens kantooruren kan ophalen in de Bijlmer. Daar zijn ze vaak niet zo lastig met dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Vraagje, ik wil thuis een laadpaal laten plaatsen voor een Tesla welke op mijn zaak wordt aangeschaft.

Bedoeling is dus dat ik gemakkelijk het stroomgebruik vanuit privé aan mijn zaak kan declareren en zoek dus een laadpaal waarin ik kan monitoren wat ik (de zakelijke auto) verbruik per maand.

Voor de hand liggend is dus de laadpaal van Newmotion, de "Home Fast" of evt. "Home Advanced".
Nu zag ik ook een laadpaal van Laadpaal24, welke zo'n beetje op dezelfde prijsstelling neerkomt.

Zijn er nog laadpalen en mogelijkheden om te onderzoeken, alternatieven die mogelijk beter geschikt zijn oid? Mochten er nog mensen zijn die met dezelfde situatie zitten (prive declareren aan eigen zaak), dan hoor ik die ook heel graag want voor mij is dit een vrij nieuwe wereld.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:13

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tip:
Je kunt feitelijk élke laadpaal gebruiken als je er in de meterkast een tussenmeter bij laat plaatsen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:39:
[...]

En waarom mag ik dat niet?
(...) 'je' in het algemeen natuurlijk. Omdat Maingau zoals bekend een duikboot strategie hanteert en dus oneerlijk concurreert.Dat weet je best.
[...]

In Duitsland veel meer.
Het zijn excessen. Ze zijn er echt wel maar als je er 20 naast elkaar legt in een bepaalde stad of regio dan vind je er misschien één of twee als je goed zoekt.
[...]

Nuon palen in heel Brabant: met Nuon pas 22 ct/kWh, met TNM pas 35 ct/kWh.
Het feit dat er in de app €0,35 staat zegt niets. Tenzij jij bewijs hebt in de vorm van een factuur van TNM op een Nuon brabant paal waarbij er €0,35 betaald is. Ik heb het nog niet gezien. En ik heb hier toch echt tientallen facturen van TNM liggen. Ook gratis ev-boxen staan voor €0,35 in de app van TNM. Dat wil nog niet zeggen dat je dat daadwerkelijk betaalt....het zijn altijd richtlijnen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 21:06:
[...]

Hangt heel erg van de laadpaaloperator af, meeste hebben in nederland geen starten/stoppen via een third-party app geïmplementeerd. Wat je kan doen is kijken waar laadpalen staan die je wilt gaan gebruiken en daarvan kijken of de laadpaaloperator app het ondersteund.

Stel je zit in Utrecht of Amsterdam dan kom je met de Nuon app waarschijnlijk wel een heel eind, Fastned app er naast en je bent het heertje.

als je Nuon EV een paar dagen van te voren belt heb je grote kans dat je een pas tijdens kantooruren kan ophalen in de Bijlmer. Daar zijn ze vaak niet zo lastig met dat soort dingen.
Thanks. Ik zit straks echter in de regio Rotterdam. En ik kom op een vrijdag aan dus daar zit helaas meteen een weekend tussen. Ik ga wel in de ANWB-winkel langs en anders wordt het maar een benzineauto. Misschien is laden volgend jaar wat makkelijker voor bezoekers. :)
beschuit schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:36:
[...]

Het lijkt me dat verhuurders een pas aanbieden bij de auto, ik zie b.v. bij Sixt staan dat er een laadpas boekbaar is in het filiaal.
Dat klopt maar Sixt vraagt daar iets van 8 euro 9,75 euro per dag voor. Beetje zonde als het ook gewoon gratis kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Hachy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:38:
Ik stond toevallig net bij Ionity dus je hebt geluk qua testen. Maar Eneco werkt helaas niet.

Tiwag, Maingau en EvWay daarentegen wel. 😎

Ik heb er gelijk maar een stuk of 25 getest, zal vanmiddag wel een blogpost maken.
Top. Dankjewel! Dat is dan jammer, dan gewoon Maingau of TNM gebruiken dus volgende week die met 0,10 euro per minuut ook nog niet duur is natuurlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:03

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Gisteravond maar eens een mailtje gestuurd naar Maingau. Vanmorgen vroeg al zat de kaart in de bus. Dus of ik heb gisteravond nog een postbode (Sandd?) langs gehad, of hun service is verbluffend snel! _/-\o_

Een andere voortgang die ik kan melden is dat ik terug ben gebeld door mijn netbeheerder dat ze mijn upgrade aanvraag in behandeling gaan nemen. Ik heb een 1x25 aansluiting nu en had een 1x40 aangevraagd. Dat blijkt duur te worden omdat ze dan een hoofdzekering willen vervangen. Ik zou goedkoper naar 3x25 kunnen gaan of gratis naar 1x35. Drie fasen is op zich wel leuk, maar aangezien een Ioniq toch maar op 1 fase kan laden, hou ik het even op de goedkoopste optie. Als ik overga naar 3 fase dan moet er ook weer van alles in de meterkast veranderd worden.

Mijn volgende stap zal zijn om een loadbalancing 32A lader uit te gaan zoeken. Dat moet wel passen in 35A, of zit ik dan net te krap? We hebben wel een wasmachine en een (moderne) droger die we graag tegelijk gebruiken. En ook nog een elektrische oven. Is een Zappy snel genoeg om dat terug te regelen? Kan ik misschien beter mezelf beperken tot een 16A lader?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
RomeoJ schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 22:37:
Vraagje, ik wil thuis een laadpaal laten plaatsen voor een Tesla welke op mijn zaak wordt aangeschaft.

Bedoeling is dus dat ik gemakkelijk het stroomgebruik vanuit privé aan mijn zaak kan declareren en zoek dus een laadpaal waarin ik kan monitoren wat ik (de zakelijke auto) verbruik per maand.

Voor de hand liggend is dus de laadpaal van Newmotion, de "Home Fast" of evt. "Home Advanced".
Nu zag ik ook een laadpaal van Laadpaal24, welke zo'n beetje op dezelfde prijsstelling neerkomt.

Zijn er nog laadpalen en mogelijkheden om te onderzoeken, alternatieven die mogelijk beter geschikt zijn oid? Mochten er nog mensen zijn die met dezelfde situatie zitten (prive declareren aan eigen zaak), dan hoor ik die ook heel graag want voor mij is dit een vrij nieuwe wereld.
Haal gewoon de wall connector van tesla zelf voor 520 + mid gecertificeerd 3 fase kwh meter laat je lokale Elektriciën het installeren en het liefst op 3 fase. Elk jaar een foto maken van je meter stand en gaan. Koop een goed merk meter. En als je elke maand wilt bij houden dan maak je elke maand een foto :) soms zijn analoge oplossing de beste.

New motion en andere leveren je een prachtige paal voor een paar duizend euro met abbo per maand. Is natuurlijk super netjes maar naar mijn idee duur en totaal overbodig. Je wilt gewoon een paal die je auto oplaad het is geen complex verhaal. En als de backoffice in storing is (en ja dat gebeurd echt best vaak) dan kan je gewoon weg niet laden op je eigen prive paal omdat hij geen call home kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 10:17
NielsOo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:57:
Een voorbeeld van wat het kritisch kijken (m.b.v. laadpastop10.nl) op kan leveren.

Nu heb ik de mazzel dat Amstelveen zo ongeveer Allego heaven is (binnen 200m van huis drie dubbele palen), waardoor ik de Steiermark superFlat pas kan gebruiken.

(wat mij eraan doet herinneren dat Hachy nog een donatie op zijn site tegoed heeft...)
Jou melding van 2800 max is weer een eye opener.... Ik rij nu 50000 in mijn ice. Zal heus iets minder worden in de ev. Maar 40000 zal ik wel gaan halen. Flatrate kan dus niet altijd.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
MeZZiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:04:
[...]

Haal gewoon de wall connector van tesla zelf voor 520 + mid gecertificeerd 3 fase kwh meter laat je lokale Elektriciën het installeren en het liefst op 3 fase. Elk jaar een foto maken van je meter stand en gaan. Koop een goed merk meter. En als je elke maand wilt bij houden dan maak je elke maand een foto :) soms zijn analoge oplossing de beste.

New motion en andere leveren je een prachtige paal voor een paar duizend euro met abbo per maand. Is natuurlijk super netjes maar naar mijn idee duur en totaal overbodig. Je wilt gewoon een paal die je auto oplaad het is geen complex verhaal. En als de backoffice in storing is (en ja dat gebeurd echt best vaak) dan kan je gewoon weg niet laden op je eigen prive paal omdat hij geen call home kan doen.
Mee eens als je de moeite wil doen om ook te beveiligen dat niemand anders van je laadpaal gebruik maakt. Mijn TNM laadpaal heeft in 5 jaar slechts eenmaal een storing gehad die met een belletje binnen een paar minuten opgelost was. Betrouwbaar is die dus wel en het gebruiksgemak is prima. Grote voordeel is dat je iedereen kan laten laden en netjes vergoeding krijgt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:09
Google maps gaat langzaam ook live data over laadpalen op de kaart zetten. Zal het een opmaat zijn voor een routeplanner voor EVs?

https://www.blog.google/p...your-ev-easy-google-maps/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
NielsOo schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:57:

kan je die pas uberhaupt bestellen dan? is het niet alleen bestelbaar met een oostenrijks adres?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Tassadar32 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:26:
[...]

Mee eens als je de moeite wil doen om ook te beveiligen dat niemand anders van je laadpaal gebruik maakt. Mijn TNM laadpaal heeft in 5 jaar slechts eenmaal een storing gehad die met een belletje binnen een paar minuten opgelost was. Betrouwbaar is die dus wel en het gebruiksgemak is prima. Grote voordeel is dat je iedereen kan laten laden en netjes vergoeding krijgt.
Begrijpelijk alleen de kosten wegen niet op tegen het micro risico dat iemand zo brutaal is om te laden aan jouw paal. Als hij aan de straat kan misschien wel een erg goed idee. Maar goed een simpele oplossing is hem gewoon in de meterkast uit zetten tot je aankopeld.

Maar goed ik kom veel palen van newmotion tegen die in storing staan. Misschien prive palen minder dan zakelijke palen maar toch vind het maar over de top voor iets simpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Voor Ionity hebben we een extra filter toegevoegd. Dat maakt het wat schaalbaarder.

https://twitter.com/laadpastop10/status/1120969537095184385

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TwOkkie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:35:
Een andere voortgang die ik kan melden is dat ik terug ben gebeld door mijn netbeheerder dat ze mijn upgrade aanvraag in behandeling gaan nemen. Ik heb een 1x25 aansluiting nu en had een 1x40 aangevraagd. Dat blijkt duur te worden omdat ze dan een hoofdzekering willen vervangen. Ik zou goedkoper naar 3x25 kunnen gaan of gratis naar 1x35. Drie fasen is op zich wel leuk, maar aangezien een Ioniq toch maar op 1 fase kan laden, hou ik het even op de goedkoopste optie. Als ik overga naar 3 fase dan moet er ook weer van alles in de meterkast veranderd worden.
In alle gevallen zullen ze een zekering moeten vervangen. Dat gaat dan om je hoofdzekering, die direct onder je meter zit. Daar zit nu één zekering van 25A (weet je dat zeker, zo weinig? Heel oude woning met oude, nooit bijgewerkte elektra?). Als je naar 1x35 of 1x40A gaat moet die hoofdzekering dus vervangen worden.
Wel opvallend dat opwaarderen naar 1x35A gratis is en dat ze je laten betalen voor 1x40A....
Mijn volgende stap zal zijn om een loadbalancing 32A lader uit te gaan zoeken. Dat moet wel passen in 35A, of zit ik dan net te krap? We hebben wel een wasmachine en een (moderne) droger die we graag tegelijk gebruiken. En ook nog een elektrische oven. Is een Zappy snel genoeg om dat terug te regelen? Kan ik misschien beter mezelf beperken tot een 16A lader?
Juist de Zappi is een van de weinige laders die de loadbalancing zelf regelt met stroommeetklemmen. Die reageert daarmee zeker snel genoeg. Sommige ander merken meten niet zelf, maar gebruiken de P1-aansluiting van de slimme meter. En die is niet altijd snel genoeg. Sommige slimme meters geven maar eens in de 10s een meetwaarde af, waardoor de loadbalancing dus tot 10s achter kan lopen op de werkelijkheid. En dat is best lang.
En dan stel je je loadbalancing 1 of 2A lager in dan de waarde van je hoofdzekering, dan weet je dat het goed gaat. Heb je straks een 35A hoofdzekering, dan kun je je loadbalancing dus op max = 32A instellen en je zit altijd goed.

Zolang je geen warmtepomp hebt en hooguit één EV om te laden denk ik dat je er met 1x35A wel komt. 1x40A zou ook kunnen, maar je loadbalancing kun je niet hoger dan 32A instellen, waardoor je dan de bovenste 8A van je capaciteit niet kunt gebruiken voor het laden van je auto. En ik verwacht dus ook niet dat je die 40A nodig hebt. Er zijn er hier meer die werken met 1x35A.

Het is een beetje een technisch verhaal, maar daaraan ontkom je niet bij dit soort uitzoekwerk.
En is dit een beetje duidelijk voor je?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

driel24 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:21:
Jou melding van 2800 max is weer een eye opener.... Ik rij nu 50000 in mijn ice. Zal heus iets minder worden in de ev. Maar 40000 zal ik wel gaan halen. Flatrate kan dus niet altijd.
Tweede pas aanvragen? Eventueel op het adres van de buren, vrienden of zoiets?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 10:17
Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:52:
[...]

Tweede pas aanvragen? Eventueel op het adres van de buren, vrienden of zoiets?
Idd een idee. Maar dan kost het wel ineens 2x of 3x 40 euro. Of kun je maandbedrag stoppen als je op 2800 kwh zit?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 00:01:
(...) 'je' in het algemeen natuurlijk. Omdat Maingau zoals bekend een duikboot strategie hanteert en dus oneerlijk concurreert.Dat weet je best.
Ik dacht dat de redelijk recente prijswijziging van Maingau naar kWh tarieven i.p.v. tijdstarieven toch een economisch redelijk haalbaar tarief was. Maar misschien heb je gelijk, ik begreep uit het Duitse forum dat Maingau de prijzen voor huisstroom flink verhoogd heeft, misschien om de autostroom van te betalen. Aan de andere kant, een bedrijf is vrij om op het ene product winst te maken en op het andere product te verliezen. Dan zijn de LIDL, Kaufland etc. ook enorme duikboten.
Het zijn excessen. Ze zijn er echt wel maar als je er 20 naast elkaar legt in een bepaalde stad of regio dan vind je er misschien één of twee als je goed zoekt.
Ik heb het hier over Duitse CCS snelladers. Dan gaat het echt niet over 1 of 2 per 20 stuks.
Het feit dat er in de app €0,35 staat zegt niets. Tenzij jij bewijs hebt in de vorm van een factuur van TNM op een Nuon brabant paal waarbij er €0,35 betaald is. Ik heb het nog niet gezien. En ik heb hier toch echt tientallen facturen van TNM liggen. Ook gratis ev-boxen staan voor €0,35 in de app van TNM. Dat wil nog niet zeggen dat je dat daadwerkelijk betaalt....het zijn altijd richtlijnen.
Ik zal het eens proberen. Als we ook al niet meer kunnen uitgaan van de prijzen in de app, waar blijven we dan? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:48:
[...]

1x40A zou ook kunnen, maar je loadbalancing kun je niet hoger dan 32A instellen, waardoor je dan de bovenste 8A van je capaciteit niet kunt gebruiken voor het laden van je auto. En ik verwacht dus ook niet dat je die 40A nodig hebt. Er zijn er hier meer die werken met 1x35A.

Het is een beetje een technisch verhaal, maar daaraan ontkom je niet bij dit soort uitzoekwerk.
Ik heb bij Enexis geïinformeerd naar een verzwaring van 35A naar 40A. Ik heb drie verschillende personen gesproken.

1ste keer bellen:
"Ja, dat kan en kost eenmalig € 253, zelfde netwerkosten. Aanvragen via website."

2e keer bellen (optie staat niet op website):
"Ja, dat kan en is gratis, maar er moet verplicht een nieuwe hoofdautomaat worden geplaatst en dat kost € 253 eenmalig voor de hoofdautomaat. Aanvragen via website 'wiziging aansluiting' en dan 'nieuwe hoofdautomaat"

3e keer bellen (optie niet te vinden op site):
"Ja, dat kan, maar heeft geen zin omdat de 40A i.c.m. de hoofdautomaat zwakker is dan een "kale" 35A, en er vaker uitklapt is onze ervaring. Ons advies is niet doen. Wilt U het toch, dan aanvragen vie website en dan 'Nieuwe aansluiting' en in comment vermelden dat het om een verzwaring gaat met reden EV"

Ter lering ende vermaeck...

Ik laat het even bij 35A en zie wel met de Zappi V2 op 32A max samen met de loadbalancing. Installateur komt kijken wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Half mei komt mijn nieuwe auto, maar dan is de bestelde Zappi (V2) nog niet leverbaar.

Is er hier toevallig iemand die nog een ongebruikte laadpaal heeft die ik in de tussentijd kan gebruiken (huren?)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2019 @ 07:35:
[...]

Thanks. Ik zit straks echter in de regio Rotterdam. En ik kom op een vrijdag aan dus daar zit helaas meteen een weekend tussen. Ik ga wel in de ANWB-winkel langs en anders wordt het maar een benzineauto. Misschien is laden volgend jaar wat makkelijker voor bezoekers. :)

[...]

Dat klopt maar Sixt vraagt daar iets van 8 euro 9,75 euro per dag voor. Beetje zonde als het ook gewoon gratis kan natuurlijk.
Met NewMotion, Smoov, Maingau en Tiwag kun je wel filteren op laadpunten die met hun app te starten en stoppen zijn. Volgens mij ondersteunen ze allemaal creditcard / paypal. Fastned met de app kan natuurlijk ook.
pmiddeld schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:29:
[...]

Ik dacht dat de redelijk recente prijswijziging van Maingau naar kWh tarieven i.p.v. tijdstarieven toch een economisch redelijk haalbaar tarief was. Maar misschien heb je gelijk, ik begreep uit het Duitse forum dat Maingau de prijzen voor huisstroom flink verhoogd heeft, misschien om de autostroom van te betalen. Aan de andere kant, een bedrijf is vrij om op het ene product winst te maken en op het andere product te verliezen. Dan zijn de LIDL, Kaufland etc. ook enorme duikboten.
Ik denk niet dat het rendabel is voor Maingau. LIDL en Kaufland vind ik anders, die bieden lokale zonnestroom aan en geen landelijke netwerken.
[...]

Ik heb het hier over Duitse CCS snelladers. Dan gaat het echt niet over 1 of 2 per 20 stuks.

[...]
Kan je daar eens een paar voorbeelden van geven? Dus CCS laders waarbij TNM echt -bizar- duurder is dan bijv. EnbW, Nuon of een Ladenetz laadpas?
Ik zal het eens proberen. Als we ook al niet meer kunnen uitgaan van de prijzen in de app, waar blijven we dan? 8)7
Ja, dat is een probleem. Er is recent een tariff-module in OCPP geïmplementeerd en nu zijn ze aan het kijken welk tarief er per laadpunt in die module moet worden vermeld. Prijzen in de app zijn veel vaker dan je denkt gewoon educated guesses of op basis van bulk-afspraken. Vergelijk ze maar eens met je factuur.

[ Voor 49% gewijzigd door Hachy op 24-04-2019 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:30:
Met NewMotion, Smoov, Maingau en Tiwag kun je wel filteren op laadpunten die met hun app te starten en stoppen zijn. Volgens mij ondersteunen ze allemaal creditcard / paypal. Fastned met de app kan natuurlijk ook.
Ik heb net de Fastned app geinstalleerd en daarmee kun je zelfs automatisch laden door alleen maar de lader in te pluggen. Ideaal! Ik zeg tip van de dag. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

In alle gevallen zullen ze een zekering moeten vervangen. Dat gaat dan om je hoofdzekering, die direct onder je meter zit. Daar zit nu één zekering van 25A (weet je dat zeker, zo weinig? Heel oude woning met oude, nooit bijgewerkte elektra?). Als je naar 1x35 of 1x40A gaat moet die hoofdzekering dus vervangen worden.
Wel opvallend dat opwaarderen naar 1x35A gratis is en dat ze je laten betalen voor 1x40A....
Waarschijnlijk zit er al een 1x35A in dus is het alleen administratief. Soms gooide ze er een grotere zekering omdat hij te vaak klapte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Yep, ik woon in een jaren '60-woning, zit een 35A smeltzekering ondanks dat ik een 1x25A aansluiting heb. We zijn al regelmatig dik over de 25A gegaan voor best lange tijd (bijv: auto laden met 16A en oven tegelijk aan) zonder problemen.

(en ja, ik weet zeker dat-ie 35A is, ik heb hem er zelf in zien stoppen en de lieve meneer van Stedin heeft me een extra verzegeling gegeven voor het geval 'ik wilde klooien met de aansluiting')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:20
Coasterfreak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:48:
[...]

kan je die pas uberhaupt bestellen dan? is het niet alleen bestelbaar met een oostenrijks adres?
Ja is gewoon mogelijk, had hem binnen een week in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
NielsOo schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:23:
[...]

Ja is gewoon mogelijk, had hem binnen een week in huis.
ah, ik skimde eventjes door hun site maar kon niet een optie zien om je land te veranderen bij het bestelproces.,

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 07-10 22:25
Gisteravond maar eens een mailtje gestuurd naar Maingau. Vanmorgen vroeg al zat de kaart in de bus. Dus of ik heb gisteravond nog een postbode (Sandd?) langs gehad, of hun service is verbluffend snel! _/-\o_

Je hebt nu 25A, stel dat je overschakelt naar 3*25A dan kan je toch uw meterkast laten voor wat die is, je gebruikt 1 van de 3 fasen voor uw huis, tuin en keuken toepassingen zoals je nu ook doet en dat bevalt blijkbaar. Je gebruikt dan een tweede fase enkel en alleen voor je EV. De derde fase laat je onbenut of misschien later voor een tweede EV. Moet je zelfs geen load balancing toepassen.
Mocht het louter privé zijn dan zou je zo'n laadkabel kunnen overwegen die 2 fasen gebruikt om met 8kW op te laden in plaats van een wallbox (laadpaal) maar die registreer niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

C
mux schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:07:
Yep, ik woon in een jaren '60-woning, zit een 35A smeltzekering ondanks dat ik een 1x25A aansluiting heb. We zijn al regelmatig dik over de 25A gegaan voor best lange tijd (bijv: auto laden met 16A en oven tegelijk aan) zonder problemen.

(en ja, ik weet zeker dat-ie 35A is, ik heb hem er zelf in zien stoppen en de lieve meneer van Stedin heeft me een extra verzegeling gegeven voor het geval 'ik wilde klooien met de aansluiting')
Huh? Maar als hier een 35A zekering in zit, waarom noem je het dan een 25A aansluiting? Dan IS het al een 35A aansluiting. Het heet alleen een 25A aansluiting als er een 25A zekering in zit....

Afijn, je hoeft dus helemaal nix te doen. Boeit niet als Stedin het administratief anders noemt. Zolang jij maar zeker weet dat er echt een 35A hoofdzekering in zit kun je je Zappi met loadbalancing op 32A rustig gebruiken.

Succes!

Edit:
Ik haal hier twee personen door elkaar; beetje verwarrend als anderen zo hun eigen situatie tussendoor melden. Ik dacht te reageren op de situatie van @TwOkkie

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 25-04-2019 08:00 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bruneelm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:21:
[...]

Je hebt nu 25A, stel dat je overschakelt naar 3*25A dan kan je toch uw meterkast laten voor wat die is, je gebruikt 1 van de 3 fasen voor uw huis, tuin en keuken toepassingen zoals je nu ook doet en dat bevalt blijkbaar. Je gebruikt dan een tweede fase enkel en alleen voor je EV. De derde fase laat je onbenut of misschien later voor een tweede EV. Moet je zelfs geen load balancing toepassen.
Mocht het louter privé zijn dan zou je zo'n laadkabel kunnen overwegen die 2 fasen gebruikt om met 8kW op te laden in plaats van een wallbox (laadpaal) maar die registreer niks.
1 fase gebruiken voor je huis? Wasmachine + droger + vaatwasser tegelijk is al gauw 30A. Dat lijkt me niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Hachy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:53:
[...]

1 fase gebruiken voor je huis? Wasmachine + droger + vaatwasser tegelijk is al gauw 30A. Dat lijkt me niet echt handig.
Hij heeft nu 1*25A en ik hoor hem niet klagen, waarom maak jij er dan problemen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

[...]
Daar zit nu één zekering van 25A (weet je dat zeker, zo weinig? Heel oude woning met oude, nooit bijgewerkte elektra?). Als je naar 1x35 of 1x40A gaat moet die hoofdzekering dus vervangen worden.
Ik weet het zo zeker omdat de website van de netbeheerder dat zegt. Er zit een zwarte kap overheen, dus ik durf het niet te controleren. Het huis staat in een nieuwbouwwijk die begin jaren 70 is aangelegd. Het huis zelf is van 1971. De meterkast heb ik wel in 2015 vernieuwd toen we het kochten.
[...]

Juist de Zappi is een van de weinige laders die de loadbalancing zelf regelt met stroommeetklemmen. Die reageert daarmee zeker snel genoeg. Sommige ander merken meten niet zelf, maar gebruiken de P1-aansluiting van de slimme meter. En die is niet altijd snel genoeg. Sommige slimme meters geven maar eens in de 10s een meetwaarde af, waardoor de loadbalancing dus tot 10s achter kan lopen op de werkelijkheid. En dat is best lang.
Kijk, dat is nuttige info! Dank je. Ik hou die P1 poort maar voor experimenten met een Raspberry Pi.

Wat ik zou bijvoorbeeld zou willen is dat ik met EVspy o.i.d. in de gaten houdt of de accu al op 80% is om daarna een stop-commando naar de laadpaal te sturen. Heeft een Zappi iets van een API of interface om hem remote te sturen? (De relevantie met de P1 poort van de 'slimme' meter ontgaat mij ook even, maar goed)
Ik heb de mazzel dat ik per ongeluk een jaartje op een HTS Electronica heb rondgehangen, dus ja.. ik kan het wel volgen. ;-)

Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:46:
Half mei komt mijn nieuwe auto, maar dan is de bestelde Zappi (V2) nog niet leverbaar.
Heb jij een bijzondere reden om voor de V2 te gaan? Met 1 fase zou een V1 voor mij wel voldoen, denk ik.

MeZZiN schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:56:
[...]

Waarschijnlijk zit er al een 1x35A in dus is het alleen administratief. Soms gooide ze er een grotere zekering omdat hij te vaak klapte.
De volgende stap is dat ik door de planning gebeld wordt voor de upgrade. Of wacht, zou dat enkel zijn omdat ik zo stom was toch voor een slimme meter te gaan?

bruneelm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:21:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken, maar 25 is minder dan de max 32 die mijn auto aan kan. Beter mee verlegen dan om verlegen. En de kans bestaat dat er maar 2 aders vanaf de straat liggen. In dat geval moet er gegraven worden en wordt mij een nieuwe aansluiting in rekening gebracht.

Hachy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:53:
Ik draai dat nu ook op 1x25A.

[ Voor 32% gewijzigd door TwOkkie op 24-04-2019 23:52 . Reden: meer berichten ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 10:32
Ha!
Plan voor de zomer is rond:
We gaan met onze 22kWh Zoe vanuit hier (onder Granada) naar Santander rijden, dan met de ferry op 4 Augustus naar Engeland, beetje zuid Engeland doen en Londen en dan via de tunnel / ferry naar NL.
Dat zal voor ons de eerste keer met de EV zijn in NL!
Daarna via B en F weer terug naar zuid Spanje.
Goed plan, niet?

Vraag: Wat kan ik het beste voor Engeland / Londen regelen aan passen, apps ed?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@birdibird Je gaat Zap Map nodig hebben, daar staan een stuk meer laders op, waaronder aardig wat (gratis) laders bij horeca-uitspanningen. Er zijn weinig snelladers, en die zijn voor het grootste gedeelte wel triple chargers met max 50 kW. Enigszins in jouw voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TwOkkie schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:41:
Kijk, dat is nuttige info! Dank je. Ik hou die P1 poort maar voor experimenten met een Raspberry Pi.
Heel verstandig.
Om het trouwens even duidelijk te benoemen: een DSMR4-meter (of lager) geeft hooguit eens per 10s een meetwaarde af en de P1-poort daarvan is daardoor ongeschikt voor de aansturing van loadbalancing. Een nieuwere DSMR5-meter geeft elke seconde een meetwaarde af en is daarmee zo veel sneller dat die mogelijk wel geschikt is. Al zou ik dan zelf een veiligheidsmarge van 3A kiezen (max load van de laadpaal 3A lager dan de hoofdzekering). Zeker als je hoofdzekering een smeltveiligheid is achter een ondoorzichtige deksel en geen zekeringautomaat. Een eigen meting van de laadpaal met stroomklemmen kent geen enkele vertraging.
Die DSMR4 of 5 is een versie van de firmware van de slimme meter en dat zou ergens op die slimme meter moeten staan.
Wat ik zou bijvoorbeeld zou willen is dat ik met EVspy o.i.d. in de gaten houdt of de accu al op 80% is om daarna een stop-commando naar de laadpaal te sturen. Heeft een Zappi iets van een API of interface om hem remote te sturen? (De relevantie met de P1 poort van de 'slimme' meter ontgaat mij ook even, maar goed)
Heb je de technische info van de Zappi van de site daar gehaald? Ik meen dat die idd een paar klemmen heeft waarmee je de paal ‘aan en uit’ kan zetten. Is dat wat je bedoelt?
Heb jij een bijzondere reden om voor de V2 te gaan? Met 1 fase zou een V1 voor mij wel voldoen, denk ik.
Ja, twee redenen:
1. Ik wil graag een driefaselader installeren. Weliswaar heb ik maar één fase nodig voor mijn (komende) e-Niro, maar de driefaseversie (van de V2) kost maar 150 euro meer. Zo ben ik toekomstbestendig. Maar als jij nu maar één fase in huis hebt, zou ik idd lekker voor het eenfasemodel gaan.
2. Versie 2 heeft een ingebouwde ALS (aardlekschakelaar) type B die tegenwoordig vereist is. Er is hierover veel verwarring en onkunde onder installateurs die weinig of geen (recente) ervaring hebben met laadpalen. Die weten dat niet en denken met een gewone ALS toe te kunnen. De huidige regels (zie de normen van de NEN1010) schrijven een ALS type B voor. Die detecteert ook gelijkstroomfouten.
En voordat hier weer iemand begint te kraaien: een ALS type B is iets héél anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek.
De volgende stap is dat ik door de planning gebeld wordt voor de upgrade. Of wacht, zou dat enkel zijn omdat ik zo stom was toch voor een slimme meter te gaan?
Stom? Hoezo stom? Volgens mij is daar nix stoms aan.....
Heb ik ook aan zitten denken, maar 25 is minder dan de max 32 die mijn auto aan kan. Beter mee verlegen dan om verlegen. En de kans bestaat dat er maar 2 aders vanaf de straat liggen. In dat geval moet er gegraven worden en wordt mij een nieuwe aansluiting in rekening gebracht.
Nou, die angst dat er niet genoeg aders vanaf de straat liggen kun je vergeten. Je kunt het al zien aan het kastje van de hoofdzekering(en) onder je meter. Dat is breed genoeg voor drie zekeringen. Daarin zitten ook drie zekeringhouders. In jouw geval is daar echter maar één zekering in gedraaid.
Als je driefase aanvraagt worden daar nog twee zekeringen bijgeplaatst en worden er nog twee draden naar boven doorgetrokken. En er wordt een driefasemeter geplaatst, als er niet al een meter zat die voor drie fasen geschikt was.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:46:

Is er hier toevallig iemand die nog een ongebruikte laadpaal heeft die ik in de tussentijd kan gebruiken (huren?)?
Die in je auto ligt |(wordt wel eens on eerbiedig een granny charger genoemd) maar goed ik gebruik voor beide autos al een jaar lang alleen de granny charger op sommige dagen had ik net te kort maar eigenlijk gaat het best prima.

Maar als je nog een ongebruikte laadpaal wil ik heb nog 2 tesla wall connectors liggen nieuw. Lagen klaar voor installatie maar krijg nog 2 zwarten met elons handtekening er op dus die zijn nu over. Gewoon met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:23:

Heb je de technische info van de Zappi van de site daar gehaald? Ik meen dat die idd een paar klemmen heeft waarmee je de paal ‘aan en uit’ kan zetten. Is dat wat je bedoelt?
Ik ken de Zappi van het enthousiasme erover hier op GoT. Ik moet nog op zoek naar technische documentatie, maar als dat er op zit, kan ik dat vast wel aansturen.

Mooier zou zijn als de Ioniq zelf ingesteld zou kunnen worden om maar tot max 80% te laden, maar dat zit er blijkbaar niet op.
Stom? Hoezo stom? Volgens mij is daar nix stoms aan.....
Ik ben van het privacy-kamp en wil straks - als ik zonnepanelen heb en salderen officieel is afgeschaft - de meter achteruit zien draaien. Maar ik realiseer me ook dat die vreugde hooguit van korte duur zal zijn en er wel op een of andere manier een slimme meter afgedwongen gaat worden.

Dan wint uiteindelijk toch de nerd in mij die aan de P1 poort wil snuffelen.
Nou, die angst dat er niet genoeg aders vanaf de straat liggen kun je vergeten. Je kunt het al zien aan het kastje van de hoofdzekering(en) onder je meter. Dat is breed genoeg voor drie zekeringen. Daarin zitten ook drie zekeringhouders. In jouw geval is daar echter maar één zekering in gedraaid.
Maar lopen die aders ook tot in mijn meterkast? Het was 1971 toen de boel werd aangelegd.

Je brengt me wel aan het twijfelen, maar upgraden kan altijd nog.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TwOkkie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:04:
Ik ken de Zappi van het enthousiasme erover hier op GoT. Ik moet nog op zoek naar technische documentatie, maar als dat er op zit, kan ik dat vast wel aansturen.

Mooier zou zijn als de Ioniq zelf ingesteld zou kunnen worden om maar tot max 80% te laden, maar dat zit er blijkbaar niet op.
Tja, hoe dat in de ioniq zit weet ik ook niet. De e-Niro heeft die instelling in elk geval wel.
Ik ben van het privacy-kamp en [...]
Nix mis mee. Ook bij een slimme meter kun je verzoeken om privacy. Dan wordt de meter niet meer op afstand uitgelezen. Ik las een tijd geleden zelfs van iemand die de bovenkant van de meter (waar de zender zit) ingepakt had in alufolie :-)
Maar lopen die aders ook tot in mijn meterkast? Het was 1971 toen de boel werd aangelegd.
Yep. Zeker weten.
Je brengt me wel aan het twijfelen, maar upgraden kan altijd nog.
Nee, niet doen. Gewoon voor die 35A hoofdzekering en loadbalancing gaan; dat laadt uiteindelijk het snelste.
Je miet alleen nog kiezen tussen V1 en V2 van de Zappi.
En vergeet die juiste ALS niet als je voor V1 gaat....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bruneelm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:06:
[...]
Hij heeft nu 1*25A en ik hoor hem niet klagen, waarom maak jij er dan problemen van?
Oke relax dat had ik even gemist.

Zo weinig....dat verbaast me wel. Bijzonder dat dat goed gaat, een continu belasting die niet hoger mag zijn dan 5750 watt. De meeste huishoudens zullen piekbelastingen hebben die hierboven zitten.

Ik noem maar even wat, ga een keer gourmetten. Met 2 gourmetstellen zit je al snel op 4000 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 25-04-2019 09:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hachy schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:32:
Ik noem maar even wat, ga een keer gourmetten. Met 2 gourmetstellen zit je al snel op 4000 watt.
De wasmachine draait pas ná dat gourmetten... :*)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
[...]

[...]

Zelfs dat alleen als de thermostaat in beide toestellen exact gelijk loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:36:
[...]

De wasmachine draait pas ná dat gourmetten... :*)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 13:50

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

[...]
Gourmetten doe je met spiritus, niks van dat moderne gedoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

LOL, ja dat elektrische gedoe daar komt alleen maar brand van...

Maar ik ga wel alles nog een keer goed doorrekenen. Nu met de PIP letten we er op dat de wasmachine niet tegelijk met de auto aan slaat. Dat gaat makkelijk met amper 3 kWh via de Granny. Vijf uur lang 32A is toch wel andere koek.

Ik zit er steeds met aan te denken toch maar een tweedehands Lolo van 16A op de kop te tikken en te kijken hoe het daar mee bevalt voordat ik de diepte in ga.

@MeZZiN wat zijn de specs van zo'n TWC?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itworksdoesntit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-10-2020
Beste load balancers, ik lees hier dat er vrij veel gebruik van wordt gemaakt.
Vanuit de ACM en de wet is een en ander bijzonder duidelijk geregeld, via load balancing voldoe je daar vooralsnog niet aan. Zijn er wijzigingen op komst, waarmee daar wel aan wordt voldaan? Ben benieuwd of iedereen een potentieel verzekeringsrisico heeft die dat gebruikt of dat het de wet is die trager volgt dan de ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Hachy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:30:

Kan je daar eens een paar voorbeelden van geven? Dus CCS laders waarbij TNM echt -bizar- duurder is dan bijv. EnbW, Nuon of een Ladenetz laadpas?
Nee, kan ik niet (meer). Ik moet je hierin toch gelijk geven. :X Een paar weken geleden had ik nog wel een voorbeeld, maar kan het nu niet meer vinden. De prijzen van TNM aan snelladers in Duitsland zijn in vergelijking tot een jaartje geleden flink gunstiger geworden. Al vind ik "Pauschal" €7,45 per laadsessie niet altijd even gunstig uiteraard. En 40 ct/min bij 50 kW-laders moet je niet met een koude accu doen (al heeft mijn Ioniq daar nog nooit last van gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:36:
[...]

Zelfs dat alleen als de thermostaat in beide toestellen exact gelijk loopt
En in een moderne meterkast is de 25A geen hard limiet. Vrijwel alle grootverbruikers bestaan uit verwarmen en doen ze vrijwel nooit langer dan 10-15 min op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

itworksdoesntit schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:03:
Vanuit de ACM en de wet is een en ander bijzonder duidelijk geregeld, via load balancing voldoe je daar vooralsnog niet aan.
Bronnen graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
TwOkkie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:17:
LOL, ja dat elektrische gedoe daar komt alleen maar brand van...

Maar ik ga wel alles nog een keer goed doorrekenen. Nu met de PIP letten we er op dat de wasmachine niet tegelijk met de auto aan slaat. Dat gaat makkelijk met amper 3 kWh via de Granny. Vijf uur lang 32A is toch wel andere koek.

Ik zit er steeds met aan te denken toch maar een tweedehands Lolo van 16A op de kop te tikken en te kijken hoe het daar mee bevalt voordat ik de diepte in ga.

@MeZZiN wat zijn de specs van zo'n TWC?
https://www.tesla.com/sit...nl-NL-v2.pdf?201612081439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itworksdoesntit
2.1.4.1: De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

itworksdoesntit schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:29:
[...]

2.1.4.1: De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
En wat is de grootte van de zekering in het voedende net (kastje in de wijk)? Neem aan een stuk groter dan 35A. Oftewel als jij jouw hoofdzekering weet te laten springen door een kortsluitstroom dan heeft de rest van de straat daar geen last van, dat is volgens mij het idee achter die tekst.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-04-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Maar je vanaf je stop gaan dus maximaal een stap lager dan 35A dus meestal rond de 25A max.

Maar zou ook niet met load balancing de selectiviteit regels aan je laars lappen omdat het kan het is gewoon niet verstandig. Zet hem op 25A is niet heel veel minder dan 32A maar dan doen je het tenminste netjes. In max 11 uur is je auto vol op 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itworksdoesntit
CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:32:
[...]

... wat... als ... volgens mij ...
:z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Succes met je niet-load balanced laadpaal :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat laatste vind ik overigens wel extreem, 40 cpm . Maar dit geldt dan vaak voor alle aanbieders.
Die per sessie / Pauschal tarieven die zijn voor de hogere volumes best interessant. Voor bijv 40 kWh betaal je dan minder dan thuis.

Zelfde wat Ionity doet; die ben ik net aan het toevoegen --> Ionity

Die gasten van Ionity gaan echt kneiterhard trouwens, 85 stations al live en 35 worden er nu gebouwd. Wat Fastned in Nederland 6 jaar heeft gekost stampt Ionity in een maand of 18 de grond uit. Zie hier de diepe zakken en connecties van de Duitse auto industrie aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

He jammer, ik hoopte nou juist op een inhoudelijke discussie waar ik wat van kan leren. Loopt het met een zizzer af...

@Hippe Lip wat is een "ALS" in Zappi context?

Edit@hieronder: thanks! Zag de afko even niet..

[ Voor 8% gewijzigd door TwOkkie op 25-04-2019 14:42 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Zappi heeft er een ingebouwd (ALS = Aard Lek Schakelaar) zodat je er geen hoeft te hebben in je meter kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
itworksdoesntit schreef op donderdag 25 april 2019 @ 11:29:
[...]

Grappig, want de selectiviteit wordt geregeld door de laadpaal zelf. Daarmee voldoet hij prima.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Hier staat voor later dit jaar een Tesla 3 op het verlanglijstje, dus ik ben me alvast aan het inlezen op laadoplossingen voor thuis. Op zich ben ik wel gecharmeerd van het Zappi concept, zeker met de nieuwe 3 fase variant (ons nieuwe huis krijgt 3x25A, 7kWp zonnepanelen en warmtepomp).

Als we in de toekomst mogelijk een tweede EV kopen, zou ik er dan een 2e Zappi naast kunnen hangen, met behoud van de loadbalancing mogelijkheden voor beide? Of zou ik dan beter (nu al) naar een andere oplossing kunnen rondkijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
kun je gewoon een zappi naast hangen: je stelt je max in van je hoofdzekering (liever ietsje lager, beetje marge) op je zappi en hij ziet de andere zappi als een gewone verbruiker en regelt terug.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
anboni schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:46:
Hier staat voor later dit jaar een Tesla 3 op het verlanglijstje, dus ik ben me alvast aan het inlezen op laadoplossingen voor thuis. Op zich ben ik wel gecharmeerd van het Zappi concept, zeker met de nieuwe 3 fase variant (ons nieuwe huis krijgt 3x25A, 7kWp zonnepanelen en warmtepomp).

Als we in de toekomst mogelijk een tweede EV kopen, zou ik er dan een 2e Zappi naast kunnen hangen, met behoud van de loadbalancing mogelijkheden voor beide? Of zou ik dan beter (nu al) naar een andere oplossing kunnen rondkijken?
De tesla laadpaal kan gewoon balanceren tussen de palen. Dus je zet hem op 16a 3 fase en een kabel tussen de 2 wall connectors en dan zorg de paal wel dat de load netjes verdeelt wordt over de auto's. Ben in totaal voor iets meer dan 1000 euro klaar en dan heb je 2 palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nog wel grote prijsverschillen bij Ionity. Varierend van 4 cent tot 4 euro per kWh afhankelijk van voertuig, laadtijd, vermogen, betaalmiddel en aansluiting.

https://goedkoperrijden.b...anbieders-bij-ionity.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Ik blijf het een raar iets worden, betalen per laadsessie in plaats van het kWh. Wat is de gedachtegang hier achter?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Stefanovic45 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:22:
Ik blijf het een raar iets worden, betalen per laadsessie in plaats van het kWh. Wat is de gedachtegang hier achter?
eenvoudige administratie gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Hachy schreef op donderdag 25 april 2019 @ 16:54:
Nog wel grote prijsverschillen bij Ionity. Varierend van 4 cent tot 4 euro per kWh afhankelijk van voertuig, laadtijd, vermogen, betaalmiddel en aansluiting.

Mooie duidelijke post!
NewMotion gaat dit voor de zomer vast en zeker flink omhoog gooien. Ben benieuwd hoelang ze dit vol houden.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

T
TwOkkie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:13:
[...]

He jammer, ik hoopte nou juist op een inhoudelijke discussie waar ik wat van kan leren. Loopt het met een zizzer af...
Nee hoor, ik zit alleen niet de godganse dag achter een beeldscherm om dit gekissebis hier in toom te houden.... O-)

Kijk hier eens wat ik precies één week geleden al schreef. Het is écht toegestaan. Lieden die daar anders over denken baseren zich hooguit op een deel van de NEN1010.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58611632

En zie hier voor een blog (met verdere link voor het bepalen van de kabeldikte) die er ook over schrijft:
https://www.installatie.n...oektocht-naar-antwoorden/

Als de vorige posts van dit forum zó slecht gelezen worden moet ik dit verhaal kennelijk elke 3 pagina’s herhalen, want het is een telkens terugkerend onderwerp, net als de discussie over de ALS (daar is-ie weer ;)) type B die tegenwoordig verplicht is.
Stond in diezelfde tekst bij de eerste keer dat ik die term gebruikte. Wel ff goed lezen hè.... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 25-04-2019 21:23 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hippe Lip schreef op donderdag 25 april 2019 @ 21:05:
Stond in diezelfde tekst bij de eerste keer dat ik die term gebruikte. Wel ff goed lezen hè.... ;)
Nee hoor, dat was twee posts daarboven. Anderhalf uur eerder. Je kan toch niet verwachten dat ik alles onthou he? :+ >:) (Daarbij is 'ALS' een lastige zoekterm, maar ik wíst dat ik hem ergens eerder gezien had...)

Maar wat betreft dat NEN gebeuren zie ik hier twee kampen recht tegenover elkaar staan die elkaar met artikels en links om de oren gooien. Ik ben nou wel eens benieuwd wie er echt gelijk heeft. Als jullie nu allemaal weer op de lijn komen met 'natuurlijk heb ik gelijk' weet ik nog niks.

Maar voorlopig sta jij nog een paar punten voor. Het weerwoord op het artikel waar @itworksdoesntit mee kwam, werd gepareerd met een :z, dus ik heb niet het idee dat hij op dat weerwoord in wil gaan. Dat vind ik jammer. Nu moet ik zelf al die teksten gaan uitspellen om te kijken wie ik durf te geloven...

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 25-04-2019 23:10 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023

Ik laad de bulk van mijn stroom thuis en gebruik snelladers enkel om thuis te komen. Ik heb zelden meer dan 10kWh nodig. Betalen per sessie is voor mijn gebruik niet voordelig.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Met nu 120 kW en hopelijk binnenkort 150 tot 175 kW laden wordt leuk met de €0.10 per minuut bij Ionity! Hopelijk blijft dat tarief via TNM nog even zo. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

henri055 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:18:
[...]

Ik laad de bulk van mijn stroom thuis en gebruik snelladers enkel om thuis te komen. Ik heb zelden meer dan 10kWh nodig. Betalen per sessie is voor mijn gebruik niet voordelig.
Voor de meeste mensen zou ik zeggen; je moet een fiks onzuinige auto hebben en héél lang laden voordat het interessant wordt als reguliere lader. Dat gezegd hebbende is het prima op doorreis; als ik op vakantie ergens ver weg was zou ik probleemloos 8 euro neerleggen voor ~20kWh aan een 175kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13

Geld dit voor alle Ionity stations? Ik kan in de app van TNM namelijk bij de Ionities in Belgie en Frankrijk namelijk geen prijzen vinden, staat bij "onbekend". Ga volgende week naar Frankrijk met de Ioniq en pak er dan een paar mee als die inderdaad 0,10 euro per minuut zijn is het een stuk goedkoper dan Corri-Door.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
Ben benieuwd, deel je ervaringen svp @Davidshadow13 Ga begin juni naar Disneyland met de Ioniq :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Waarom zou men kunnen opteren voor een kist per sessie? Mijn bedenkingen: ik heb deze niet nodig die maar een paar centen of een euro komen opladen want ik heb vaste kosten die eerst betaald moeten worden vooraleer ik centen eraan over hou voor de elektriciteitskosten, de afschrijving van de infrastructuur en wat winst. Bij een vaste prijs zijn al mijn vaste kosten betaald, heb ik enkel variabele kosten waardoor ik iets minder of winst heb naarmate meer kWh de deur uit gaan. Voorlopig misschien aanvaardbaar wegens de nog beperkte capaciteit van de batterijen en de lange laadtijden indien men tot het uiterste zou willen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Kosten per laadsessie is slecht voor de doorstroming bij een laadstation. Mensen (ten minste wij Nederlanders) gaan laden tot maximaal vol, terwijl de laadsnelheid steeds lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Davidshadow13 Dat horen we dan wel van je :)

@bruneelm Omdat kosten per sessie een eenvoudig uit te leggen kostenstructuur is.
Per kWh is uiteraard veel eerlijker in allerlei opzichten, maar opzich is €8,- een logische keuze.

@pmiddeld Ik denk niet dat als je met je broodje terug bij de auto komt en er ruim voldoende geladen is je nog een half uurtje extra blijft staan vanwege 'ja maar er is al voor betaald'. Een enkele gierigaard daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 08:51
pmiddeld schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:27:
Kosten per laadsessie is slecht voor de doorstroming bij een laadstation. Mensen (ten minste wij Nederlanders) gaan laden tot maximaal vol, terwijl de laadsnelheid steeds lager wordt.
Of de doorstroom is juist beter omdat je geen ("Wij Nederlanders") hebt die goedkoop even snel nog een paar snelle kWh's willen meepikken.

Imho moeten alle snelladers gewoon duur genoeg worden dat alleen de mensen die er echt nood aan hebben (= echt lange reizen van meer dan 80% de range van de EV) laden aan deze snelladers. Een vast tarief dat liefst nog eens hoog eens is hier echt wel het beste voor.
Ionity en de rest mag van mij part makkelijk 15 euro of meer per sessie vragen. Of een duur per tijd tarief, zelfs dat is eerlijker dan per kWh.

Mits het tarief duur genoeg vermijd de spaarzame rijder de snellader wanneer mogelijk en heb je geen situaties dat die er tot de laatste minuut blijft staan.

Voor diegene die dan vaak snelladers moeten gebruiken hadden maar op CNG moeten rijden, een heel pak lagere TCO dan een EV (toch in België)

[ Voor 7% gewijzigd door AndRo555 op 26-04-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:32:
@Davidshadow13 Dat horen we dan wel van je :)

@bruneelm Omdat kosten per sessie een eenvoudig uit te leggen kostenstructuur is.
Per kWh is uiteraard veel eerlijker in allerlei opzichten, maar opzich is €8,- een logische keuze.

@pmiddeld Ik denk niet dat als je met je broodje terug bij de auto komt en er ruim voldoende geladen is je nog een half uurtje extra blijft staan vanwege 'ja maar er is al voor betaald'. Een enkele gierigaard daargelaten.
Niet als je tijdens lunch gaat laden, maar als je tijdens avondeten gaat laden, kan je zo 1,5 uur staan bij de paal. Ik zou niet weggaan uit het restaurant om even m'n auto te verplaatsen als dat niet nodig is.

Had in België trouwens dat de paal zelf stopte met laden na 30 minuten tijdens het avondeten. Dat is nog irritanter, want de paal is nog steeds niet beschikbaar voor iemand anders, want ik was nog aan het eten, en als bonus wordt m'n auto ook niet meer bijgeladen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
AndRo555 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:37:
[...]

Of de doorstroom is juist beter omdat je geen ("Wij Nederlanders") hebt die goedkoop even snel nog een paar snelle kWh's willen meepikken.

Imho moeten alle snelladers gewoon duur genoeg worden dat alleen de mensen die er echt nood aan hebben (= echt lange reizen van meer dan 80% de range van de EV) laden aan deze snelladers. Een vast tarief dat liefst nog eens hoog eens is hier echt wel het beste voor.
Ionity en de rest mag van mij part makkelijk 15 euro of meer per sessie vragen. Of een duur per tijd tarief, zelfs dat is eerlijker dan per kWh.

Mits het tarief duur genoeg vermijd de spaarzame rijder de snellader wanneer mogelijk en heb je geen situaties dat die er tot de laatste minuut blijft staan.

Voor diegene die dan vaak snelladers moeten gebruiken hadden maar op CNG moeten rijden, een heel pak lagere TCO dan een EV (toch in België)
(Sarcasme) Ja precies want elektrische rijders mogen niet lekker naar het buitenland met de auto en als ze dat wel doen moeten ze net zoveel betalen als wanneer ze op benzine zouden rijden...
Ik zie de logica niet? Daarnaast moet de omzet groeien van snelladers om ze rendabel te maken (Fastned), en als veel minder mensen er gebruik van gaan maken helpt dat natuurlijk niet, zelfs als je de prijs verdubbelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Met de prijzen spelen om de doorstroom te bevorderen vind ik ook discutabel, de prijs moet gewoon scherp zijn en als er teveel vraag is dan heb je gewoon te weinig laders neergezet, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
t0mmiiiii schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:52:
[...]

(Sarcasme) Ja precies want elektrische rijders mogen niet lekker naar het buitenland met de auto en als ze dat wel doen moeten ze net zoveel betalen als wanneer ze op benzine zouden rijden...
Ik zie de logica niet? Daarnaast moet de omzet groeien van snelladers om ze rendabel te maken (Fastned), en als veel minder mensen er gebruik van gaan maken helpt dat natuurlijk niet, zelfs als je de prijs verdubbelt.
Ik betaal liever 8 euro (of zelfs 15 euro) per 200km als ik die ene keer per jaar op vakantie ga dan goedkoper en aanschuiven aan de snellladers.
Die kost maakt ook echt niets uit die ene keer per jaar dat je op vakantie gaat, dat gemak en tijd wel. Zie de peage in Frankrijk waar de doorsnee mens geen probleem mee heeft op vakantie. Zelfde met dure tankstations naast de snelweg.
(dat de gemiddelde bezoeker van dit topic kost wat kost goedkoop wil laden aan een snellader is irrelevant en niet representatief.)

Je moet al heel vaak vrij ver (meer dan 100% range) naar het buitenland om ook echt duur uit te zijn met snelladers. Als prive persoon (geen koerier of taxi) zal je echt wel je best moeten doen om meer als 10% van het totale elektrisch verbruik te laden bij fast chargers als je gewoon op bestemming laadt (wat weer gepushed kan worden door dure snelladers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:32:
Ik vrees dat er meer zullen zijn dan je denkt met de "ik heb er voor betaald dus laad ik op tot 100% en !@# de anderen die ik laat wachten" mentaliteit. Zeker in de huidige "ikke, ikke, ikke en de rest..." tijd :(

Maar goed, ik begrijp dat Ionity laadstations met minimaal 6 aansluitingen neerzet overal, dan hebben we iets minder last van eerder genoemde gierigaards. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:04:
Met de prijzen spelen om de doorstroom te bevorderen vind ik ook discutabel, de prijs moet gewoon scherp zijn en als er teveel vraag is dan heb je gewoon te weinig laders neergezet, imho.
Afaik zijn de huidige prijzen waarschijnlijk niet eens kostendekkend. De prijzen zijn pas hoog genoeg als mensen enkel nog aan de fast charger hangen als het echt niet anders kan.

Meer snelladers neerzetten die niet eens break even draaien is nonsense als dat verbruik evengoed geladen had kunnen worden aan een goedkope laadpaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
In het kader van 100 kritische tweakers zien meer dan twee:

De 0.1 versie van de goedkoopste pas-selector tool staat online.

https://www.laadpastop10.nl/goedkoperladen

Het idee is als volgt; je gaat met je muis of je vinger over het logo van de laadpaal aanbieder en dan zie je welke aanbieder op dergelijk laadpunt vandaag het goedkoopste is.

Anyone nog tips, suggesties of (kleine) feature requests?

Over de inhoud: De goedkoopste pas is gebaseerd op een gemiddelde mix van praktijkcijfers van onze tests, facturen van bezoekers, gepubliceerde tarieven en ons data model.

/edit: Ja ik weet het, hij is nog lang niet optimaal en kan nog veel mooier en met toffere features maar voor nu is dit -in place- en de rest komt echt nog ;) Dus probeer je fantasie in toom te houden en je te beperken tot feedback over de functionaliteit die je nu ziet. Thx :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Hachy op 26-04-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 06-10 08:45
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:12:
In het kader van 100 kritische tweakers zien meer dan twee:

De 0.1 versie van de goedkoopste pas-selector tool staat online.

https://www.laadpastop10.nl/goedkoperladen

Het idee is als volgt; je gaat met je muis of je vinger over het logo van de laadpaal aanbieder en dan zie je welke aanbieder op dergelijk laadpunt vandaag het goedkoopste is.

Over de inhoud: De goedkoopste pas is gebaseerd op een gemiddelde mix van praktijkcijfers van onze tests, facturen van bezoekers, geplubiceerde tarieven en ons data model.
In je tool zie ik Pitpoint goedkoopste met Maingau, ik las dat ook hier al eens maar "mijn" pitpoint palen (die weer via MRA-E zijn neergezet in Almere) zie ik niet terug in de maingau app. Ik zie ze sowieso alleen in de smoov app.
Helaas is mijn leaf nog niet binnen om even te proberen...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TwOkkie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:09:
Maar wat betreft dat NEN gebeuren zie ik hier twee kampen recht tegenover elkaar staan die elkaar met artikels en links om de oren gooien. Ik ben nou wel eens benieuwd wie er echt gelijk heeft. Als jullie nu allemaal weer op de lijn komen met 'natuurlijk heb ik gelijk' weet ik nog niks.
Twee kampen, ja. De onwetenden en de wetenden (...zei de know-it-all... :+)
Maar ik zal je helpen. Het is mijn vak tenslotte, maar dat betekent niet dat je me zomaar op mijn blauwe ogen moet geloven.
Kijk eens naar dit artikel. Daar staat het nóg preciezer in beschreven, met de tekst uit rubriek 722 van de NEN1010. En voor de duidelijkheid: die NEN1010 is het boek met de voorschriften voor elektrische installaties hier in NL.

In dat artikel staat:
“Voor het bepalen van het benodigde vermogen mag geen reductie worden toegepast door middel van een gelijktijdigheidsfactor. Indien speciale voorzieningen hiervoor zijn aangebracht zoals een regelsysteem, dan kan echter wel met een gelijktijdigheidsfactor worden gerekend.”
En om die gelijktijdigheidsfactor gaat het nu.

Even verder staat:
“Op één fase tegelijk opladen, wassen en drogen is een recept voor overbelasting. Dit kan op een aantal manieren worden voorkomen:
- het continue vermogen van het oplaadpunt beperken, zie ook stuursignalen tussen oplaadpunt en voertuig;
- het opladen handmatig uitstellen wanneer er bijvoorbeeld nog moet worden gewassen;
- de aansluiting op het elektriciteitsnet verzwaren;
- dynamisch het vermogen van het oplaadpunt aanpassen.
Voor deze laatste optie zijn de eerste commerciële producten beschikbaar. Hierbij wordt de stroom gemeten door de hoofdbeveiliging van de installatie. Als daarop overbelasting dreigt, dan kan een dergelijk oplaadpunt via een regelsignaal het oplaadvermogen van de auto (tijdelijk) reduceren.”

En dát is dus het punt waar het om gaat. Dat ‘dynamisch aanpassen van het vermogen van het oplaadpunt’ is wat wij in goed Nederlands ‘loadbalancing’ noemen. Het is dus gewoon toegestaan.
En wie daar anders over denkt, en daarvoor sta ik open, daarvan hoor ik graag de argumentatie, maar dan wel inclusief de uitleg van rubriek 722. Anders ben je onvolledig of steek je je kop in het zand.
Maar voorlopig sta jij nog een paar punten voor. Het weerwoord op het artikel waar @itworksdoesntit mee kwam, werd gepareerd met een :z, dus ik heb niet het idee dat hij op dat weerwoord in wil gaan. Dat vind ik jammer. Nu moet ik zelf al die teksten gaan uitspellen om te kijken wie ik durf te geloven...
Nee, niet allemaal zelf nog eens uit gaan pluizen. Maar ga ook niet alleen af op mijn woorden. Vraag het anders eens aan een partij die zijn werk maakt van het installeren van laadpalen. Je kunt ze eenvoudig bellen of mailen en de vraag stellen of je met een 35A hoofzekering je laadpaal met loadbalancing op 32A mag instellen. Ik weet nu al wat het antwoord zal zijn.
En jij inmiddels ook... ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
cacofant schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 09:33:
Ben benieuwd, deel je ervaringen svp @Davidshadow13 Ga begin juni naar Disneyland met de Ioniq :-)
Ik doe Disneyland ook weer aan volgende week dus ik doe nog wel weer een post met meest optimale routes richting Parijs en welke laders wel en niet werken. Tip ik check ook alles in op ChargeMap dus daar kun je ook kijken.

@Hachy Ik houd je op de hoogte, ik zal alle Ionity sessies sws met TNM doen zowel België als Frankrijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 15:26
AndRo555 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:04:
[...]
Ik betaal liever 8 euro (of zelfs 15 euro) per 200km als ik die ene keer per jaar op vakantie ga dan goedkoper en aanschuiven aan de snellladers.
Die kost maakt ook echt niets uit die ene keer per jaar dat je op vakantie gaat, dat gemak en tijd wel.
Dus maar hopen dat er concurrerende partijen aanwezig blijven. Dan kun je zelf kiezen of je langer wil wachten bij de goedkope (gratis) lader, of stopt bij die duurdere die rustiger is. Bijvoorbeeld Lidl sla ik om deze reden over om toch te betalen bij de lader iets verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
AndRo555 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:07:
[...]

Afaik zijn de huidige prijzen waarschijnlijk niet eens kostendekkend. De prijzen zijn pas hoog genoeg als mensen enkel nog aan de fast charger hangen als het echt niet anders kan.

Meer snelladers neerzetten die niet eens break even draaien is nonsense als dat verbruik evengoed geladen had kunnen worden aan een goedkope laadpaal.
Dat is een andere discussie, nonsense of niet, die keuze is nog altijd aan de exploitant om die rekensom te maken en/of het besluiten om meer laadpalen neer te zetten.

Kijk maar naar Fastned, nog lang niet break-even en toch zetten ze meer en meer laders neer. Het pleiten voor hogere prijzen zorgt ook voor een lager gebruik van de snelladers. Een gebruik wat misschien wel nodig is om überhaupt dit punt te bereiken. Een mooi voorbeeld is Maingau een jaar geleden. Zomaar prijzen verhogen om kleven te ontmoedigen is korte-termijn visie en strategisch lang niet altijd een handige move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Philos31 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:15:
[...]

In je tool zie ik Pitpoint goedkoopste met Maingau, ik las dat ook hier al eens maar "mijn" pitpoint palen (die weer via MRA-E zijn neergezet in Almere) zie ik niet terug in de maingau app. Ik zie ze sowieso alleen in de smoov app.
Helaas is mijn leaf nog niet binnen om even te proberen...
Ik zie er heel veel in Almere met de Maingau. Zou het kúnnen zijn dat je niet filter op type2?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:12:
Ik heb een suggestie, zou je kunnen toevoegen dat men bovenaan kan kiezen voor een aantal inputvariabelen: batterijgrootte (of te laden aantal kWh), en laadsnelheid/mogelijkheid (zoals 1 en 3 fase); eventueel in te voeren dmv een selectie van je EV automodel (bijvoorbeeld dat ik kan kiezen dat ik een Zoe 22kWh met 43kW 3fase en huidige SoC 20% is).

Op basis van die informatie dan vervolgens de goedkoopste pas voor die input-variabelen tonen. Dan blijkt DEW21 bijvoorbeeld toch niet zo gunstig te zijn voor mij.

Ik weet niet of dit haalbaar is, je zal dan voor alle passen waarschijnlijk een een rekenmodel voor hun kostenstructuur moeten implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 06-10 08:45
evtje schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:28:
[...]

Ik zie er heel veel in Almere met de Maingau. Zou het kúnnen zijn dat je niet filter op type2?
Als ik in Waterwijk kijk (waar ik woon) zie ik alleen de allego palen.
Zaagvisplantsoen staat een pitpointpaal (3x woordwaarde) Hoek ijselmeerweg, nieuwe diepweg staat een pitpoint en die zie ik niet in de app.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
da_Mastah schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:42:
[...]

Ik heb een suggestie, zou je kunnen toevoegen dat men bovenaan kan kiezen voor een aantal inputvariabelen: batterijgrootte (of te laden aantal kWh), en laadsnelheid/mogelijkheid (zoals 1 en 3 fase); eventueel in te voeren dmv een selectie van je EV automodel (bijvoorbeeld dat ik kan kiezen dat ik een Zoe 22kWh met 43kW 3fase en huidige SoC 20% is).

Op basis van die informatie dan vervolgens de goedkoopste pas voor die input-variabelen tonen. Dan blijkt DEW21 bijvoorbeeld toch niet zo gunstig te zijn voor mij.

Ik weet niet of dit haalbaar is, je zal dan voor alle passen waarschijnlijk een een rekenmodel voor hun kostenstructuur moeten implementeren.
Zeker een goed punt maar dat is wel iets meer dan een kleine feature request 8) Jouw suggestie is al een tijdje in ontwikkeling als volwaardig onderdeel van laadpastop10, de 'selectie-wizard' op basis van o.a. die criteria :) Is lastiger dan je denkt, vooral tijdstarieven gooien roet in het eten.

Dit gaat eigenlijk puur om het volgende scenario:

Stel je voor: Je vader rijdt elektrisch en gaat ergens laden. Hij ziet een lpt10 sticker op een laadpaal met "hier goedkoper laden?" erop en wordt nieuwsgierig gemaakt naar lagere tarieven, dus scant de QR code ernaast. Komt direct op deze pagina uit. 100% voor mainstream dus, dat ze kennis kunnen nemen van de goedkoopste of eventueel andere goedkopere aanbieders.

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 26-04-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:59:
[...]

Zeker een goed punt maar dat is wel iets meer dan een kleine feature request 8) Jouw suggestie is al een tijdje in ontwikkeling als volwaardig onderdeel van laadpastop10, de 'selectie-wizard' op basis van o.a. die criteria :) Is lastiger dan je denkt, vooral tijdstarieven gooien roet in het eten.
Blij te horen dat je er mee bezig bent ;-)
Voor de tijdstarieven, ik kan me voorstellen dat het idd lastig wordt.
Wellicht is dit een oplossingsrichting op het moment dat je er aan toe gaat komen:
* Neem aan dat maximale laadsnelheid tot 80% gaat (even specifieke curve en temperatuur negeren)
* Schets de gebruiker een geschatte laadtijd tot 80% (en wellicht tot 100%)
* Geef de gebruiker een input mogelijkheid voor hoe lang deze op de paal aangesloten wil blijven (met de getoonde schatting van de 80%, bijvoorbeeld als default)
* Met de aansluittijd nu bekend, kan ook het tijdstarief gebruikt worden voor de berekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41
Bij de McDonald's Leiderdorp staan 2 zuilen met 2x 100kW CSS elk. Op beide zuilen is 1 CSS niet in gebruik, en 1 zuil lijkt het überhaupt niet te doen. Maar 1 CSS bruikbaar van de 4 dus. Staat ook nog een triple charger, maar de iPace die voorbij kwam lukte het niet daar te laden.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:15
Welke laadpas past bij deze paal, is dat eigenlijk ook Engie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/joTFmyy8z7tcbXOw8fbxunhN/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itworksdoesntit
[...]
Als ik de wet lees en vast stel dat hij afwijkt van wat hier gepost wordt, dan pas ik mij daar netjes op aan. Benieuwd naar de eerste persoon die naast z'n fikkende huis staat en zegt 'dit mocht hoor, stond op tweakers'. Beetje jammer als je vervolgens 0 dekking van de verzekering krijgt 8) Doe wat je goed dunkt, discussie is onnodig, lees het zelf. Afzekeren is iets anders dan apparaten aan de afzekering hangen die zelf nog wat aanklooien: heeft de leverancier niks mee te maken, is misbruik en kan tot schade leiden. Voldoet niet aan de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heb je het verhaal inclusief de links van @Hippe Lip gelezen? Dan had je moeten weten dat het verhaal uitstekend onderbouwd is, ook volgens NEN1010.

NEN1010 is overigens geen wet, maar een richtlijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 21:35
Heb 2 elektriciens die door Tesla worden geadviseerd aangeschreven. Kom ik me opeens in een hele technische discussie terecht tussen die 2 partijen.

De ene installeert een Hager Adm416G automaat met een diode/aarding 1.5 Ohm.

Geeft die ander aan dat die ADM416G geen High immunity uitvoering is.
Voor een Tesla Wallconnector dient volgens hem op zijn minst een A9D87416 van Schneider of een LGR DX3 4P C16A 6000A 30MA HPI van Legrand toegepast te worden.
En dan zou er officieel zelfs een Doepke aardlekschakelaar gebruikt moeten worden met een automaat, deze aardlekschakelaar heeft een EV uitvoering die ook de DC stromen meet.

Zegt die eerste dat het allemaal onnodig op kosten jagen is want dat die diode icm automaat volstaan prima en wordt ook goedgevonden bij inspecties. Waarbij die tweede nu weer aangeeft dat die diode wel veiligheid geeft maar dat het niet helpt tegen “plakken”van een aardlekautomaat en tegen de DC stromen.

Wordt misschien eens tijd dat die bedrijven allemaal verplicht conform een standaard moeten werken. Snap daarbij ook niet waarom Tesla dit niet afdwingt bij die elektriciens die ze aanbevelen. Ik ben als normale consument/leek echt volledig lost bij dergelijke discussies. Krijg ook het gevoel dat ik straks m’n halve huis toast omdat ik al in zee was gegaan met de eerste :-(

[ Voor 25% gewijzigd door Katseviool op 26-04-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is hier misschien al gesteld (vind het niet onmiddellijk terug), dus excuseer als het hier al stond.
Wij hebben thuis een 3 fasen aansluiting met 25A aan de tellerkast. We willen een laadpaal plaatsen van 32A. Zal dit mogelijk zijn of moeten we onze aansluiting laten verzwaren?
Pagina: 1 ... 34 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.