Hippe Lip schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:48:
[...]
Daar zit nu één zekering van 25A (weet je dat zeker, zo weinig? Heel oude woning met oude, nooit bijgewerkte elektra?). Als je naar 1x35 of 1x40A gaat moet die hoofdzekering dus vervangen worden.
Wel opvallend dat opwaarderen naar 1x35A gratis is en dat ze je laten betalen voor 1x40A....
Ik weet het zo zeker omdat de website van de netbeheerder dat zegt. Er zit een zwarte kap overheen, dus ik durf het niet te controleren. Het huis staat in een nieuwbouwwijk die begin jaren 70 is aangelegd. Het huis zelf is van 1971. De meterkast heb ik wel in 2015 vernieuwd toen we het kochten.
[...]
Juist de Zappi is een van de weinige laders die de loadbalancing zelf regelt met stroommeetklemmen. Die reageert daarmee zeker snel genoeg. Sommige ander merken meten niet zelf, maar gebruiken de P1-aansluiting van de slimme meter. En die is niet altijd snel genoeg. Sommige slimme meters geven maar eens in de 10s een meetwaarde af, waardoor de loadbalancing dus tot 10s achter kan lopen op de werkelijkheid. En dat is best lang.
Kijk, dat is nuttige info! Dank je. Ik hou die P1 poort maar voor experimenten met een Raspberry Pi.
Wat ik zou bijvoorbeeld zou willen is dat ik met EVspy o.i.d. in de gaten houdt of de accu al op 80% is om daarna een stop-commando naar de laadpaal te sturen. Heeft een Zappi iets van een API of interface om hem remote te sturen? (De relevantie met de P1 poort van de 'slimme' meter ontgaat mij ook even, maar goed)
En is dit een beetje duidelijk voor je?
Ik heb de mazzel dat ik per ongeluk een jaartje op een HTS Electronica heb rondgehangen, dus ja.. ik kan het wel volgen. ;-)
Heb jij een bijzondere reden om voor de V2 te gaan? Met 1 fase zou een V1 voor mij wel voldoen, denk ik.
De volgende stap is dat ik door de planning gebeld wordt voor de upgrade. Of wacht, zou dat enkel zijn omdat ik zo stom was toch voor een slimme meter te gaan?
bruneelm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:21:
[...]
Je hebt nu 25A, stel dat je overschakelt naar 3*25A dan kan je toch uw meterkast laten voor wat die is, je gebruikt 1 van de 3 fasen voor uw huis, tuin en keuken toepassingen zoals je nu ook doet en dat bevalt blijkbaar. Je gebruikt dan een tweede fase enkel en alleen voor je EV. De derde fase laat je onbenut of misschien later voor een tweede EV. Moet je zelfs geen load balancing toepassen.
Heb ik ook aan zitten denken, maar 25 is minder dan de max 32 die mijn auto aan kan. Beter mee verlegen dan om verlegen. En de kans bestaat dat er maar 2 aders vanaf de straat liggen. In dat geval moet er gegraven worden en wordt mij een nieuwe aansluiting in rekening gebracht.
Ik draai dat nu ook op 1x25A.
[
Voor 32% gewijzigd door
TwOkkie op 24-04-2019 23:52
. Reden: meer berichten ]