Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ook hier raadde de monteur aan veilig te kiezen op 23A als de variabelen minder goed bekend zijn of dat er smeltpatronen in de hoofdzekering zitten.
Je hebt gelukkig een monteur gehad die van wanten wist. Dat is wel fijn. En dit illustreert hier nog eens dat je met die loadbalancing dus echt en officieel tot de max van de hoofdzekering kunt gaan. Alle lokale angsthazerige installateurs die dat niet durven ten spijt.
Nu ben ik wel benieuwd of je over een maandje (of twee) nog steeds vind dat die loadbalancing tot de 25A mag gaan of dat de hoofdzekering er een keertje uitgevlogen is. Zelf zou ik veiligheidshalve tot de 24A gaan.
En hoe is je loadbalancing geregeld? Heb je een Zappi? Of wordt het geregeld met een kabeltje naar de P1-poort van je slimme meter?
<John O`Mill>
Dit is wel grappig, bedankt voor de tip. Ik heb zo'n EvWay sleutelhanger. Maar ik dacht dat dat ladybug-model alleen in Italië geldig was.pmiddeld schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:58:
Was i.v.m. een reisje naar Italië begin volgende maand op zoek naar wat laadapps. Ik kwam de app van Evway tegen. Deze heeft een app/sleutelhanger en een online kaart. Helaas kan je alleen de laadpalen zien als je je (kostenloos) geregistreerd hebt. Er staan ook een hoop laadpalen in NL in en die kosten allemaal 5 ct/min (eigenlijk 5 ladybugs, maar die ladybugs moet je eerst kopen à 1 cent per stuk).
Lijkt me wel interessant voor degenen onder ons die met 3 fasen kunnen laden (en @Hachy ).
Website is https://evway.net/en/ en de app kun je vinden in de Appstore/Google Play.
Verder hebben ze nog een test waarvoor je je kunt opgeven om een routeplanner te gebruiken waar direct ook de laadpalen aangegeven staan. Dus niet dat je in de app een laadpaal uitkiest en dan naar Google maps wordt doorgeleid om er naartoe te rijden. Lijkt me ook wel interessant.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Mag ik aannemen dat jouw tips ook voor de meisjes op dit forum zijn bedoeld?Hippe Lip schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:24:
Jongens jongens jongens. Waarom komt dat toch steeds weer naar voren. Er is in dit draadje al uitgebreid besproken hoe het zit met de loadbalancing van Zappi. De NEN1010 zegt duidelijk dat je dan hoger mag zekeren. Ik heb hier in huis 3 x 25A en ga ook een Zappi V2 installeren...
Of ga je er van uit dat die deze vermaning niet nodig hebben omdat ze het wel door hebben?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat valt wel mee toch? Je krijgt daar pas mee te maken nadat je huis is afgebrandMeZZiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 16:00:
Maar volg de NEN1010 wel op als je niet correct doet kan je issues krijgen met je verzekering etc. omdat het niet goed geinstalleerd was.
(en als je techniek deugt dan gebeurt dat niet).
Weet dat er maar weinig installaties zijn die continu 20A trekken je moet rekening houden met de juiste kabels in combinatie met lengte etc. waarbij minder altijd makkelijker is dan meer.
Ik zie de allego snelladers ook op hun kaart staan. Ben benieuwd of die het ook doen voor 5 cpm.Hachy schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:58:
[...]
Dit is wel grappig, bedankt voor de tip. Ik heb zo'n EvWay sleutelhanger. Maar ik dacht dat dat ladybug-model alleen in Italië geldig was.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Ik ga ervan uit dat ik hier algemeen gebruikelijke taal kan gebruiken en dat iedereen dan snapt waarover ik het heb. Zoals dat vuilnismannen ook vrouw kunnen zijn (gelukkig!) en een directeur ook vrouw kan zijn (zou vaker moeten gebeuren!). Het hoeft van mij niet allemaal heel letterlijk benoemd te wordeneltron schreef op donderdag 18 april 2019 @ 22:42:
[...]
Mag ik aannemen dat jouw tips ook voor de meisjes op dit forum zijn bedoeld?
Of ga je er van uit dat die deze vermaning niet nodig hebben omdat ze het wel door hebben?
Tevreden zo?
Taal is makkelijker als je denkt...
<John O`Mill>
<John O`Mill>
Nope, 40 ct/kwh. Voor een Renault Zoe die 43 kw kan laden is het overigens wel zeer interessant, voor ac geldt 5 ct/minuut.LionkingNL schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:13:
[...]
Ik zie de allego snelladers ook op hun kaart staan. Ben benieuwd of die het ook doen voor 5 cpm.
Maar eigenlijk kom ik nu pas tot de conclusie dat voor AC laden Kia zelf de goedkoopste oplossing aanbiedt. Eenmalig €9,95, per maand €9,99 en dan op elke AC paal in NL €0,24 p/KWh incl. BTW zonder starttarief.
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
AC is gemiddeld ongeveer 25-30 cent (verschilt per gemeente) maar jouw pas is goedkoper na 200kwh laden.
Maar hier kan je passen vergelijken: https://laadpastop10.nl/
Mijn volgorde is alle AC gewoon op LMS (last mile solution) buitenland new motion en maingau op alle snellaadpalen. En al deze passen zijn gratis.
[ Voor 3% gewijzigd door MeZZiN op 19-04-2019 11:33 ]
Om maar een voorbeeld te geven: Maingau rekent €0,30/kWh zonder starttarief, dus voor die €0,06 verschil moet je €9,99/€0,06=166,5kWh per maand laden (ca. 1100km/mnd) om goedkoper uit te zijn met de Kia-kaart dan met Maingau. Reken daarbij dat Maingau coulant rekent me de kWh (op al mijn sessies totnogtoe hebben ze €0,20-0,24/kWh incl. BTW gerekend) en het komt helemaal niet uit.
Wij hebben in een heel jaar maar voor €77,97 euro publiek geladen.
Daar heb je een punt, maar de paal waar ik het meest zal gaan laden bij mij in de straat is van Pitpoint. Daarvan zit het kale CPO tarief op €0,32 in de daluren en €0,34 in de piekuren. Dan is €0,24 via Kia 25% goedkoper. In mijn geval is vanaf 125 KWh p/mnd de Kia pas met abo interresant.MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:32:
AC is gemiddeld ongeveer 25-30 cent (verschilt per gemeente) maar jouw pas is goedkoper na 200kwh laden.
Daarnaast zijn in een hoop gemeentes prijzen van €0,35 p/KWh geen uitzondering.
[ Voor 7% gewijzigd door connos op 19-04-2019 13:36 ]
<John O`Mill>
Mmm, is dat zo? Het merendeel van de NL bevolking heeft namelijk geen eigen oprit/mogelijkheid voor eigen paal. Nu geloof ik best dat EV rijders bovenmatig wel een eigen plek hebben, maar ik vraag me af hoe de percentages zijn.Hippe Lip schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:03:
Zoals gezegd hebben veel EV-rijders een eigen paal op eigen terrein.
[ Voor 95% gewijzigd door mux op 19-04-2019 14:30 ]
Soms even vergeten dat een prive paal een groot luxe is. Dan snap ik het iets meer zeker als je elke dag gaat laden dan is het een ander verhaal. Ik gebruik mijn passen heel heel soms als weer met de leaf op pad ben. Nu Amsterdam weer nieuwe parkeertarieven heb wat vaker omdat hij wel in de garage past en de tesla niet. Leuk hoor zo grote bakconnos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:34:
[...]
Daar heb je een punt, maar de paal waar ik het meest zal gaan laden bij mij in de straat is van Pitpoint. Daarvan zit het kale CPO tarief op €0,32 in de daluren en €0,34 in de piekuren. Dan is €0,24 via Kia 25% goedkoper. In mijn geval is vanaf 125 KWh p/mnd de Kia pas met abo interresant.
Daarnaast zijn in een hoop gemeentes prijzen van €0,35 p/KWh geen uitzondering.

Ik heb inmiddels als diverse passen thuis en besteld, maar het voelt allemaal wat ondoorzichtig. Zijn er geen goede Apps die per laadpunt aangeven wat de tarieven zijn met welke pas? Dat maakt het wat voordeliger om zo goedkoop mogelijk te laden
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ik zie nu dit in de Smoov app:beschuit schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:16:
[...]
Installeer de DEW21 app. Kost Allego maar €4,50 per sessie.... Wel kans op wat gedoe met stoppen laadsessie, maar voor die prijs kan je het niet laten!

Zou het dan gratis zijn, er is wel 25 euro op mijn creditcard gereserveerd?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Vergeet niet dat laden op het werk ook een mogelijkheid is.beschuit schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:26:
[...]
Mmm, is dat zo? Het merendeel van de NL bevolking heeft namelijk geen eigen oprit/mogelijkheid voor eigen paal. Nu geloof ik best dat EV rijders bovenmatig wel een eigen plek hebben, maar ik vraag me af hoe de percentages zijn.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
en gelukkig hebben we ook publieke laadpalen.
[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 19-04-2019 19:45 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Daarnaast is het buitenland bezoeken met een EV nog wel een beetje pionieren. Persoonlijk vind ik het prima als je met één app je laadpaal in de EU kan vinden en met één RFID pas overal in de EU kan “betalen”.
Hij heeft het over een Euro transactiekosten, maar vrees dat ze daarvoor geen pinfunctionaliteit kunnen betalen, zeker niet als de reguliere gebruikers RFID gebruiken.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
In Noorwegen zijn er ook genoeg passen die overal werken daar op die palen. Het gaat hem er juist om dat die passen die in Noorwegen werken niet in NL werken en andersom. Veel te ingewikkeld om voor een toerist uit te gaan zoeken welke pas en/of app hij nodig heeft in welk land.evtje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 15:35:
Newmotion rfid werkt toch bijna overal. Dus wat was z.n probleem? Videootje maken en aandikken zeker.
En natuurlijk zal dit voor Bjorn echt niet zo'n probleem geweest zijn, maar als de massa aan elektrisch rijden gaat, dan gaat dat een probleem worden.
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Maar toch een raar verhaal en gaat hoofdzakelijke niet over laden maar over andere betalingen. Hij beweert min of meer dat je hier alleen met Nederlands terecht kunt en dat je maaltijden en bezoek aan Zaanse Schans alleen met lokale apps kunt betalen en niet met bankkaart/Mastercard of Visa Card.winwiz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:36:
Listen to Uncle Björn hij heeft helemaal gelijk:
[YouTube: I suggest new EU laws for public charging]
Vreemd want is m.i. niet de werkelijke situatie hier.
en ja wat meer uniformiteit met laden/laadpassen op europees niveau zou fijn zijn.
Maar of daar nu wetgeving voor nodig is?
[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 20-04-2019 19:43 ]
Euhhh volgens mij snap je de video niet...eltron schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:41:
[...]
Maar toch een raar verhaal en gaat hoofdzakelijke niet over laden maar over andere betalingen. Hij beweert min of meer dat je hier alleen met Nederlands terecht kunt en dat je maaltijden en bezoek aan Zaanse Schans alleen met lokale apps kunt betalen en niet met bankkaart/Mastercard of Visa Card.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
TL;DWeltron schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:41:
[...]
Maar toch een raar verhaal en gaat hoofdzakelijke niet over laden maar over andere betalingen. Hij beweert min of meer dat je hier alleen met Nederlands terecht kunt en dat je maaltijden en bezoek aan Zaanse Schans alleen met lokale apps kunt betalen en niet met bankkaart/Mastercard of Visa Card.
en ja wat meer uniformiteit met laden/laadpassen op europees niveau zou fijn zijn.
Maar of daar nu wetgeving voor nodig is?
Als hij fictief doet alsof het bij normale betalingen net zo zot zou zijn als bij alle verschillende laadpassen en apps dan kan ik het wel plaatsen, maar heel duidelijk bleek mij dat niet uit deze video.
Probeer als toerist met alleen een creditcard op zak maar eens te shoppen bij een normale supermarkt, lukt je in NL niet.
Maar zn punt is duidelijk, de chaos met pasjes en apps.
Omgekeerd ook al druk bezig met voorbereiding om naar Noorwegen te gaan, ook minimaal 2 apps nodig en een tolkastje.
[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-04-2019 20:09 ]
Digitale communities kunnen veel, denk maar aan waze of goingelectric en welke sprongen ze vooruit hebben gemaakt de laatste tijd. Het is gewoon een kwestie van nog wat tijd vooraleer het beter afgestemd is voor langere grensoverschrijdende trips met locatie, prijzen, kaartjes en dan zal je merken dat er eenvoud op komst is.
Nur Deutsche Sprache natürlich...
Net wél, je wil weten in welke volgorde je je passen moet aanbieden om het laden te starten en of er nu 6,85 8,35 24,45 of 69€ zal aangerekend worden om in dat uurtje 50kWh te laden.eltron schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:05:
Het gaat niet alleen om tarieven. Die enkele keer op doorreis is dat niet zo van belang. Het gaat er vooral om dat je niet wordt verrast dat jouw pas/app niet werkt bij die paal waar je zo afhankelijk van bent. En daardoor genoodzaakt om met 10 passen op zak te lopen en nog steeds de kans dat dat niet genoeg is.
Eenmaal de community de nodige info aanlevert dan zullen de 2 duurste wel van de markt verdwijnen.
Als geld geen rol speelt , ja.....evtje schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 23:06:
10 passen? Van hier naar Noorwegen kun je gewoon met 1 Newmotion pas doen neem er een Maingau bij en klaar. Dus Bjorn moet niet zo overdrijven.
Edit: de oude 50 kW doet het welaar dat is er maar eentje. Volgens een local waren er al vaker problemen met deze nieuwe laders.
De nieuwe laders herkenden dan weer wel Maingau maar de oude niet. Alles allegro. Euh...
[ Voor 48% gewijzigd door joepie de p op 21-04-2019 12:49 ]
Dan blijf je toch lekker thuis? Gemak mag best iets kosten. TeslaBjorn geeft ook al aan dat hij een €1 transactiekosten prima vind, bovenop het al hogere tarief.
Alsof TNM overal de hoofdprijs vraagt
TNM vraagt gewoon het tarief van de aanbieder +0,35 start tarief. Lijkt me heel schappelijk. Zeker omdat ze voor dat geld het grootste roaming netwerk heeft van alle laadpassen in NL.
Voor de meeste markten is in Europa dumpen on marktaandeel te krijgen verboden. Dat is wat Mangau enzo doen. Je kan TNM dus niet vergelijken met een partij die marktaandeel probeert de winnen door onder de kostprijs te verkopen. Op lange termijn zijn deze partijen namelijk slechter voor de markt dan TNM die concurreert op kwaliteit i.p.v. op prijs.
Zo eenvoudig is het niet.Z___Z schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:59:
[...]
TNM vraagt gewoon het tarief van de aanbieder +0,35 start tarief. Lijkt me heel schappelijk. Zeker omdat ze voor dat geld het grootste roaming netwerk heeft van alle laadpassen in NL.
Voor de meeste markten is in Europa dumpen on marktaandeel te krijgen verboden. Dat is wat Mangau enzo doen. Je kan TNM dus niet vergelijken met een partij die marktaandeel probeert de winnen door onder de kostprijs te verkopen. Op lange termijn zijn deze partijen namelijk slechter voor de markt dan TNM die concurreert op kwaliteit i.p.v. op prijs.
Duitse stroom van het noorden wordt via Nederland en België naar Duitsland getransporteerd via de HS lijnen. Stroom die met moeite 3€ct/kWh kost. Het transport over die HS lijnen is ook niet gratis, dus als men ze onderweg kan verkopen zal men het zeker niet laten.
Gisteren ook even aangelegd bij de Lange Amerikaweg te Apeldoorn, maar eventjes uiteraard... Thuis laden is het goedkoopst dankzij de zonnepanelen.evtje schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:04:
Zo sta nu bij die Ionity te laden in Apeldoorn vanuit noord holland. Kom hier even de 10 cent per minuut test te doen van Newmotion. Zo te zien laad ik.

Zeer fraai laadpunt (50 kW) in ieder geval, maar wat is nou het verschil met die andere hoge palen die er naast staan?
Ah gevonden, zou nog sneller kunnen maar goed de i3 is gelimiteerd tot 50 kW volgens mij, dus maakt het voor de laadsnelheid niet uit welke paal je kiest in dit geval.

[ Voor 26% gewijzigd door Wietsee. op 21-04-2019 16:07 ]
10ct p min staat idd in de app. Zijn er meer snelladers waar ze dat doen?evtje schreef op zondag 21 april 2019 @ 13:04:
Zo sta nu bij die Ionity te laden in Apeldoorn vanuit noord holland. Kom hier even de 10 cent per minuut test te doen van Newmotion. Zo te zien laad ik.
[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 21-04-2019 15:35 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ps de Ionity gaat veel te snel , ging even een hamburger halen om in de auto op te eten . Nadat ik terug kwam was de auto al weer op 83 %. Klaar voor vertrek! Dus als je per minuut laadt is het niet verstandig om te wachten tot 94% .
Nou ja twee happen hamburger oeps 91 % stop stop !!!
Dat wil ik ook wel weten maar zoals ik het zie alleen bij ionity.BarryH schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:33:
[...]
10ct p min staat idd in de app. Zijn er meer snelladers waar ze dat doen?
Daarom dat ik het even test. Kijk ik later op de rekening of het ook echt klopt.
eens, maar voor die paar keer per jaar tijdens vakantie boeit het tarief mij niet zo en moet het vooral werken. Nu nog een reden om bij autovakanties toch de ICE maar te nemen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil.bruneelm schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:14:
[...]
Net wél, je wil weten in welke volgorde je je passen moet aanbieden om het laden te starten en of er nu 6,85 8,35 24,45 of 69€ zal aangerekend worden om in dat uurtje 50kWh te laden.
Eenmaal de community de nodige info aanlevert dan zullen de 2 duurste wel van de markt verdwijnen.
Die hoge palen zijn van ionity kunnen laden met 350 Kw. De kleine die er naast staat is denk ik van Allego maar ik heb er niet naar gekeken. En die kunnen met 50 Kw laden .Wietsee. schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:29:
[...]
Gisteren ook even aangelegd bij de Lange Amerikaweg te Apeldoorn, maar eventjes uiteraard... Thuis laden is het goedkoopst dankzij de zonnepanelen.
Zee fraai laadpunt (50 kW) in ieder geval, maar wat is nou het verschil met die andere hoge palen die er naast staan?
[Afbeelding: BMW i3 120 Ah]
[Afbeelding: BMW i3 120 Ah]
En het is nog maar te zien of het thuis goedkopen is. Ik weet niet wat je krijgt voor je zonne energie.
Maar met mijn Ioniq gemiddeld 1 kW/h per minuut bij 10 cent. Als je het met een Tesla doe dan 4of5 cent per kW/h.
Voor zover ik weet heeft de laadpas aanbieder geen invloed op waar de stroom wordt afgenomen. Dat wordt bepaald door de laadpaal aanbieder.bruneelm schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:18:
[...]
Zo eenvoudig is het niet.
Duitse stroom van het noorden wordt via Nederland en België naar Duitsland getransporteerd via de HS lijnen. Stroom die met moeite 3€ct/kWh kost. Het transport over die HS lijnen is ook niet gratis, dus als men ze onderweg kan verkopen zal men het zeker niet laten.
Dus of je nou TNM of een andere laadpas gebruikt. Bedrijven kiezen juist voor TNM omdat het geen gezeur, overal kunnen laden is. Het tariefverschil is de extra administratie van meerdere passen niet waard.
Verder kont je stroom altijd van de centrale het dichtst bij je afneempunt vandaan. HS verbindingen worden alleen gebruikt om tekort op de ene plek aan te vullen met stroom van een andere plek.

Dit is nog in ontwikkeling mi.evtje schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:05:
[...]
En het is nog maar te zien of het thuis goedkopen is. Ik weet niet wat je krijgt voor je zonne energie.
Maar met mijn Ioniq gemiddeld 1 kW/h per minuut bij 10 cent. Als je het met een Tesla doe dan 4of5 cent per kW/h.
Bij salderen krijg je rond de 23 cent, maar dat wordt afgeschaft. Netto opbrengst tussen 4 en 6 cent/kwh. en dan de vraag hoe dat uitmikt met btw, energiebelasting en OPA en nog te ontwikkelen subsidie zonneenergie.
Op zonnige topdagen kan jouw energieproductie top zijn, maar prijs op europees niveau zelfs negatief omdat bijvoorbeeld Duitsland op zonnige momenten meer energie opwekt dan verbruikt en dat in rest van Europa in toenemen de mate het geval is. Dan wordt smartgrid interessant. Als jij op die momenten kunt laden en evt terugleveren als het andersom is, dan kom je wellicht per saldo negatief uit qua kosten. Staat allemaal nu nog in de kinderschoenen en wellicht zelfs dat nog niet.
Ik kies dus gewoon maar voor postcoderoosproject, 15 jaar gegarandeerd "salderen" en geen gedoe. ca. 7ct/kwh.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bedankt voor je uitleg ik heb geen zonnepanelen dus weet ik er niet zoveel van. Ik dacht dat de teruggave altijd iets van boven de 10 cent was.maar zoals ik zeg ik ben hier een leek in.
@Osxy
Ik heb meerdere keren geladen daar bij Van der Valk Akersloot met de MainGau pas aan de snellader. moet werken ook een keer met de MainGau app gestart maar kon hem niet stoppen met de app. Dus noodknop gedrukt.
Mogelijk dat mijn pas niet goed is, heb hem nog niet eerder gebruikt.evtje schreef op zondag 21 april 2019 @ 18:16:
@eltron
Bedankt voor je uitleg ik heb geen zonnepanelen dus weet ik er niet zoveel van. Ik dacht dat de teruggave altijd iets van boven de 10 cent was.maar zoals ik zeg ik ben hier een leek in.
@Osxy
Ik heb meerdere keren geladen daar bij Van der Valk Akersloot met de MainGau pas aan de snellader. moet werken ook een keer met de MainGau app gestart maar kon hem niet stoppen met de app. Dus noodknop gedrukt.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Duidelijk dat chademo klaar is voor europa.... 1 chademo aansluiting vs de rest maar goed wel netjes dat ze het doen.evtje schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:22:
Ps die kleine blijkt ook een Ionity te zijn .
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door MeZZiN op 22-04-2019 10:56 ]
Mee eens. Maar als het goedkoper kan zal ik t niet laten. Kost wat meer moeite, dat wel.Deveon schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:38:
Gemak mag best iets kosten.
Wat TeslaBjorn vindt zal mij eerlijk gezegd worst wezen.TeslaBjorn geeft ook al aan dat hij een €1 transactiekosten prima vind, bovenop het al hogere tarief.

In NL heeft TNM best schappelijke prijzen. In het buitenland absoluut niet. Pak een willekeurige snellader in Duitsland en vergelijk de prijs met die van Maingau of EnBW. Is minstens een factor 2. Kan zijn dat Maingau nog steeds toelegt op z'n prijzen, maar een zo groot verschil kan dat m.i. niet verklaren.Z___Z schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:59:
[...]
Was het maar waar dat ze dat deden. Je zou het wel denken aan de hand van :Z___Z schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:59:
[...]
https://newmotion.com/nl_NL/de-kosten-van-publiek-laden
Echter heeft mijn werkgever bij evbox een tarief van 8 cent ingesteld en berekent TNM 34 cent en steekt het verschil vrolijk in eigen zak. Zo heeft TNM 2.000 euro verdiend plus 7 euro per maand administratiekosten. Schappelijk?
Berekenen die wel 8 ct? Ik heb een RFID van Evcompany neemt de prijs van de aanbieder plus startkosten van 13 cent.
Ik maak er een sport van om zo veel mogelijk te laden waar mogelijk.
Van de zomer naar Italië en dus nog eens goed doorlezen welke laadpassen ik moet aanschaffen. Of heeft iemand al tips?
Verder heb ik vorige week geparkeerd bij een hotel met tesla laadpalen (grijze Wallbox). Op de rode laadpalen kunnen alleen tesla’s laden, maar op de witte moet iedereen kunnen laden toch?
De groene ledjes op de wallcharger gingen even lopen maar stopte er bijna direct mee... ligt dit aan mijn auto of moet ik nog wat extra’s doen? Mijn auto gaf aan: “initialiseren”. Dus wachtend op stroom/hand shake? Iemand hier mee bekend?
Staat jouw evbox ook in de Newmotion app? Als dat zo is komt er ook een prijs bij te staan .knakworst schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:44:
Vandebron berekent ook de werkelijke prijs. Alleen ik dacht dat New Motion dat ook altijd deed gezien hun uitleg.
En wat is dat ?
Je kan twee dingen doen. Uitleg vragen bij Newmotion of met je van de bron RFID doorgaan.knakworst schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:13:
Paalbergweg 3, staat keurig op 34 cent. Wat dus een soort fictieve standaardprijs is, niet wat is ingesteld bij evbox.
Nou als dat zo is ...... proberen binnenkort. Toch weer een paar cent goedkopen.
Editevtje schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:34:
Ik kijk in de Maingau app was wat aan het zoeken. Zie ik in een keer mijn pitpoint Laadpaal in de App staan. Kijk ik verder zie nu dat er heel veel locaties te benaderen zijn bijgekomen.
Nou als dat zo is ...... proberen binnenkort. Toch weer een paar cent goedkopen.
Het laden lukt met de Maingau pas op de pitpoint laadpaal.
Voor Italië kun je Enel X app downloaden en je registreren. De pas wordt niet buiten Italië verstuurd maar alleen de app is ook bruikbaar. Verder is er nog de Evway app. Ook daar registreren en je kan een sleutelhanger aanvragen. Verder kun je de laadpastop10.nl raadplegen.visie schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:50:
Sinds kort heb ik een phev en ben ik dus het topic een beetje aan het doorlezen en heb al flink wat geleerd.
Ik maak er een sport van om zo veel mogelijk te laden waar mogelijk.
Van de zomer naar Italië en dus nog eens goed doorlezen welke laadpassen ik moet aanschaffen. Of heeft iemand al tips?
Kan een tijdje durensarlo schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:20:
Mmm net geregistreerd voor Maingau, alleen ik krijg geen email activatie link? Als ik naar de app ga, krijg ik de melding dat het account nog niet niet geactiveerd is. Als ik "opnieuw" wil registreren dan krijg ik de melding dat mijn e-mailadres al gebruikt is. Heeft iemand een idee hoe ik een nieuwe activatie email kan krijgen?
Ja dat weet ik. Klik snel ja verkeerd. Wat wil je dat ik nu weer alles ga editten.....je zegt het maar hoor.winwiz schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:55:
Weet je dat je je laatste post ook kan editten? Je hoeft geen 3 posts achter elkaar te doen.
Edit.
Geef jij eens wat input of ga je alleen de politie spelen.
Einde EDIT.
[ Voor 11% gewijzigd door evtje op 22-04-2019 22:15 ]
Hoe lang duurt het voordat dit pasje op de mat ligt?
[J|O|R] <- .signature.gz
Nee, dat hoeft niet maar je weet 't nu wel voor een volgende keer. Het is gewoon vervelend om een topic steeds omhoog geschopt te zien worden als je gewoon een edit kunt doen. Daar word je op gewezen, klaar.evtje schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:00:
Ja dat weet ik. Klik snel ja verkeerd. Wat wil je dat ik nu weer alles ga editten
Moet dat nou? Zeg dan gewoon niks of doe een Topic Report (klik op 'evtje schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:00:
Geef jij eens wat input of ga je alleen de politie spelen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
CCS is een Europees (en Amerikaans) concept. Daarnaast is Ionnity gefund door de Europese auto-industrie om een snellaadnetwerk te bouwen. Het doel is de range anexity en lange afstand angst weg te nemen en daardoor Electro auto's te kunnen verkopen. Niet Zo vreemd dus dat de focus op compatibiliteit met eigen voertuigen ligt.MeZZiN schreef op maandag 22 april 2019 @ 10:56:
[...]
Duidelijk dat chademo klaar is voor europa.... 1 chademo aansluiting vs de rest maar goed wel netjes dat ze het doen.
Hij heeft gelijk. Zeker ook wat betreft te beroerde bebording hier en zo'n Amsterdamse gemeente site die alles ook in Engels aanbied behalve de oplaad-procedures.winwiz schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:36:
Listen to Uncle Björn hij heeft helemaal gelijk:
[YouTube: I suggest new EU laws for public charging]
Wat ik wel erg vreemd vond is dat zowel zijn Plugsurfing als Newmotion laadpas kennelijk niet werkten, die horen beide te werken op de normale Amsterdamse Nuon laadpalen en ook die van IBIS, daar heb ik zelf ook wel eens met TNM geladen. In zekere zin is die roaming op de grootste netwerken dus ook al goed geregeld
(TNM 100.000 en Plugsurfing 108.000 in EU)
Ja, dit is een veel groter probleem. De oorzaak ligt er overigens in dat de meeste Stadtwerke geen moer geven om roaming (letterlijk niet hun probleem die paar toeristen zeggen ze dan). Dat is mede ook de reden waarom er een EU richtlijn over ad-hoc charging aankomt. Waar Bjorn het in zijn video ook over heeft, QR Scannen en met paypal bijv. €5 dokken voor een lading.mux schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:17:
10 laadpassen is dan nog wel voor elkaar te boksen, het echte drama zijn de compleet onnavolgbare laadpaalsystemen, zoals Stadtwerke Trier, waar je een Android-app moet downloaden en een Paypal-account moet koppelen, preloaden met iets van 10 euro minimaal en dán pas een sessie kunt starten. En uiteraard: android 2.3 only, niet compatibel met moderne telefoons. Wut?
Nur Deutsche Sprache natürlich...
Ja, TNM is in het buitenland wel wát duurder dan gemiddeld, maar eigenlijk mag je het niet met Maingau vergelijken. Het verschil met de andere aanbieders is ook weer niet supergroot, een keer 10-15% meestal. Bovendien neem je daarvoor vaak ook niet TNM mee. Die heb je bij je omdat die het werkelijk overal wel doet. Niet de goedkoopste, wel het meest geaccepteerd. Voor toeristen dus een geweldig pasje, Bjorn had alleen die kaart maar mee hoeven nemen om overal terecht te kunnen.pmiddeld schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:43:
[...]
In NL heeft TNM best schappelijke prijzen. In het buitenland absoluut niet. Pak een willekeurige snellader in Duitsland en vergelijk de prijs met die van Maingau of EnBW. Is minstens een factor 2. Kan zijn dat Maingau nog steeds toelegt op z'n prijzen, maar een zo groot verschil kan dat m.i. niet verklaren.
Maingau is inderdaad lekker bezig, inmiddels hebben ze al 60.000 van de ongeveer 100.000 laadpunten in Europa ontsloten met roaming contracten. Die pas wordt steeds waardevoller, grappig om te zien dat ze bijvoorbeeld in Scandinavië ook echt serieus meedoen, in plaats van alleen maar het stempel 'prijsvechter met nadelen' mee te krijgen.evtje schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:34:
Ik kijk in de Maingau app was wat aan het zoeken. Zie ik in een keer mijn pitpoint Laadpaal in de App staan. Kijk ik verder zie nu dat er heel veel locaties te benaderen zijn bijgekomen.
TNM vraagt al jaren 28 cent ex btw voor ALLE laadpunten van ev-box. Daar zijn ze eigenlijk heel helder over, in hun app en op hun site. Vooral sinds de verhoging in 2016 en dat lag volgens TNM destijds met name aan EV-Box.knakworst schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:53:
[...]
Was het maar waar dat ze dat deden. Je zou het wel denken aan de hand van :
https://newmotion.com/nl_NL/de-kosten-van-publiek-laden
Echter heeft mijn werkgever bij evbox een tarief van 8 cent ingesteld en berekent TNM 34 cent en steekt het verschil vrolijk in eigen zak. Zo heeft TNM 2.000 euro verdiend plus 7 euro per maand administratiekosten. Schappelijk?
Ev-box had volgens TNM ergens medio 2016 de interoperabele tarieven zonder enige vorm van communicatie van 20 naar 28 cent (ex btw) verhoogd. Vóór dit moment berekende TNM namelijk op alle EV-Box laadpunten een tarief van €0,25 / kWh incl btw. Na dit moment ineens €0,35. Hier zijn veel mensen erg boos over geworden richting TNM. Echter TNM bleef erbij dat EV-box erachter zat en dat zij slechts 1:1 de verhoging doorfactureerden aan hun klanten. Dit statement heeft nog maanden bij elk EV-box laadpunt gestaan op hun laadpalen-kaart en app.
Het maakt overigens niet uit op welk tarief de EV-Boxen zijn ingesteld. Dus ook op EV-boxen die op 50 cent per kWh staan ingesteld berekenen ze 35 cent incl. btw door aan hun pashouders. In zekere zin zou je het gemiddelde dus 'schappelijk' kunnen noemen, ware het niet dat 90% van alle lolo/evbox semi-public laadpunten natuurlijk een lager CPO tarief hebben, gemiddeld zo 25 cent incl. btw schat ik zo in.
Dit doen overigens meer partijen, als jij bij jouw werkgever met Nuon of met Eneco gaat laden betaal je ook 35 resp. 36 cent per kWh. Ongeacht wat de CPO heeft ingesteld. Wil je het échte tarief betalen, dus alleen CPO en verder niks, neem dan een pas met een abonnement zoals Vandebron of E-flux. Wil je geen abonnement dan is een goed alternatief een willekeurige gratis laadpas van de LMS familie (Ecotap, Elbizz, NLMab, Evcompany, Evensnelladen, etc) die met andere kleine kWh tariefjes zoals roaming en transactiekosten hun centjes terugverdienen. Allemaal hebben ze geen 'vast' tarief voor bepaalde CPO's maar berekenen het achteraf op basis van de echte data.
Dit is dan ook een van de redenen waarom deze passen relatief hoog in de Top 10 staan terwijl ze niet altijd goedkoper zijn. Transparanter = beter.
Toch zijn er best veel mensen die 'overal €0,35' een goed model vinden. Heb ik ook nooit begrepen, maar zo'n beetje alle mensen met alleen een Nuon laadpas, bijvoorbeeld, die weten niet beter of het interesseert ze niet.
Het wordt imho anders als je op een gegeven moment met een TNM pas op een Lolo 22 cent betaalt maar met een willekeurige niet-TNM laadpas €0,35 per kWh. Dit is dan ook de reden waarom je bij een lolo dan ook het beste je TNM pas erbij kan pakken zodat je altijd het laagste tarief aldaar krijgt. Zelfs lager dan CPO only met bovengenoemde passen. (Dat maakt het dus meteen wat schimmig en minder transparant imho)
[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 23-04-2019 01:33 ]
Het lijkt mij dat deze zou moeten werken aangezien Eneco aangeeft dat de pas op alle NL laadpunten werkt dus ook bij IONITY lijkt mij dan maar ik heb liever praktijk ervaringen
HD4Life @ Full-HD
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tiwag, Maingau en EvWay daarentegen wel. 😎
Ik heb er gelijk maar een stuk of 25 getest, zal vanmiddag wel een blogpost maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Hachy op 23-04-2019 09:59 ]
Ik heb zelf nu 3 passen en dat kost mij gewoon per maand 3x werk ipv 1 keer en dat levert gewoon niet genoeg op dus flatfee is het makkelijkst dus (en voor bedrijven het goedkoopst)
Ik vind het wel leuk plus hoef weinig te laden.
Zelf denk ik wel dat het handiger is om gewoon 1 pas die op alles werk en netjes het minimale tarief van de paal neemt. Geen gedoe gewoon goed werken.
Maar goed laadpaal 2.0 project is weer gestart na te veel normale dingen in huis moet het nu echt gaan gebeuren. De palen moet er in heb nu elke dag mijn EV nodig en dan is 3 fase laden toch wel een must.
Tjah, waarom tankt de 1 bij de snelweg en gaat de ander 5km van de snelweg af? En je kunt 2 minuten per laadsessie pielen met welk pasje je nu moet hebben maar is dat het waard?Hachy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 01:17:
Toch zijn er best veel mensen die 'overal €0,35' een goed model vinden. Heb ik ook nooit begrepen, maar zo'n beetje alle mensen met alleen een Nuon laadpas, bijvoorbeeld, die weten niet beter of het interesseert ze niet.
Exact expert nodig?
Eens het geeft gewoon aan dat CHAdeMO gewoon klaar is en wordt afgebouwd. CSS is de norm (en begrijpelijk) Wordt gewoon een lastige case om voor Nissan CHAdeMO te blijven ondersteunen. Maar omdat er nog genoeg leafs rondrijden blijft CHAdeMO nog wel even rond hangen maar het houd gewoon op. Straks kan mijn CHAdeMO converter (tesla) in de opslag / verkocht als museum stuk. Moet ik toch naar de CSS converter. Ik heb de kosten van die adapter er nooit uit gehaald maar was wel fijn dat we hem hadden. Soms erg handig in gevallen waar geen andere optie is. Geen situaties gehad waarbij we niet hadden kunnen laden maar toch nuttig om te hebben.GoldenSample schreef op maandag 22 april 2019 @ 23:20:
[...]
CCS is een Europees (en Amerikaans) concept. Daarnaast is Ionnity gefund door de Europese auto-industrie om een snellaadnetwerk te bouwen. Het doel is de range anexity en lange afstand angst weg te nemen en daardoor Electro auto's te kunnen verkopen. Niet Zo vreemd dus dat de focus op compatibiliteit met eigen voertuigen ligt.
Straks komt er een CSS to CHAdeMO Converter. Dus kunnen CSS naar CHAdeMO -> CHAdeMO naar tesla just because we can.
[ Voor 62% gewijzigd door MeZZiN op 23-04-2019 13:18 ]
Nou ja als je het wéét kan je je laadpunten erop selecteren. Maar het is voor iedereen verschillend uiteraard, voor Piet particulier is het sowieso weer heel anders dan voor ondernemers.Crazy D schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 12:37:
[...]
Tjah, waarom tankt de 1 bij de snelweg en gaat de ander 5km van de snelweg af? En je kunt 2 minuten per laadsessie pielen met welk pasje je nu moet hebben maar is dat het waard?
Bij mij duurde het 12 dagen voor ik het pasje in huis had van Maingau.TwOkkie schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:50:
Ik heb mij op 6 april geregistreerd voor Maingau. De App lijkt inmiddels te werken, maar bij gebrek aan bijpassende auto kan ik dat nog niet testen. Ik begrijp dat je ook automatisch een pasje toegestuurd krijgt dat je nodig hebt om (o.a.) bij Fastned te kunnen laden. Ook wil ik (zeker in het buitenland) niet té afhankelijk zijn van een goed werkende telefoon.
Hoe lang duurt het voordat dit pasje op de mat ligt?
Dat scheelt nog al, we hebben het hier over 5 euro PER DAG, dus bij 5x laden per week gaat het al om 100 euro/maand dat je kan besparen door het juiste pasje te kiezen. Voor menig wellicht kleingeld, maar genoeg die 100 euro de moeite waard vinden. Praktijk zal wel minder zijn, want als je 50kWh/dag verstookt dan wil je volgens mij echt niet afhankelijk zijn van openbaar laden..MeZZiN schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:07:
of het nu 25ct of 35cent is scheelt voor de meeste autos 5 euro max dus niet veel te halen.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-04-2019 16:29 ]
Heb je die laadpas dan? Zover ik weet is dat abonnement nog niet te bestellen.
En is TNM ook bij deze Ionity € 0,10 per minuut?
[ Voor 16% gewijzigd door Yoade75 op 23-04-2019 16:55 ]
TNM weet ik niet, volgens hun app wel....
[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 23-04-2019 17:05 ]
Maingau is zeker een stuk beter geworden. Zie nu al de laadsessie van gisteren in de app staan. 77 cent op 2.55 kWh bij TNM en LMS duurt het weken voordat je wat zie. Ook zie ik in de Maingau app dat ze live status hebben. Dus een dikke duim op voor Maingau. Nu nog de verrekening op orde maken dan is het helemaal oke.
Ps
Is Pitpoint overgenomen door GreenFlux ? Zie in meerdere apps GreenFlux staan waarbij voorheen Pitpoint.
Hmm, zouden er ook internationale verschillen kunnen zijn? Ik heb 2e Paasdag bij Ionity naast Luik geladen. Maingau* werd niet geaccepteerd, Vandebron wél. Laadbeurt staat nog niet bij mijn laadsessies dus geen idee van kosten.
*Maingau pas heb ik net. Via de app gekoppeld maar werkt mogelijk nog niet. Allego bij vdValk Urmond pakte mijn Maingau ook niet.
Heeft dus alleen zin om uit te zoeken voor de paal bij je huis. Alle andere plekken buiten de deur wil je vooral een pas die overal geaccepteerd wordt. Want voor incidenteel laden is die 5 euro het niet waard om 10 passen te hebben.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 16:28:
[...]
Dat scheelt nog al, we hebben het hier over 5 euro PER DAG, dus bij 5x laden per week gaat het al om 100 euro/maand dat je kan besparen door het juiste pasje te kiezen. Voor menig wellicht kleingeld, maar genoeg die 100 euro de moeite waard vinden. Praktijk zal wel minder zijn, want als je 50kWh/dag verstookt dan wil je volgens mij echt niet afhankelijk zijn van openbaar laden..
Verwijderd
Ik vond ook bijv deze dienst:
https://www.plugsurfing.com/nl/
Daarmee kun je blijkbaar opladen via een app. Heeft iemand daar ervaring mee? Want als het makkelijk zonder pasje kan dan graag.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2019 18:49 ]
Kia dealer vertelde me dat binnen enige weken hun abo kan worden afgesloten. Draait idd via Plugsurfing, maar wel voor €0,24 p/KWh AC laden op vrijwel alle publieke laadpalen i.c.m. dus met een abo van €9,95 p/maand.Hachy schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 17:03:
Nee, Kia = Plugsurfing OEM, als 1 Plugsurfing kaart het doet dan weken alle '8PS' kaarten, dus Kia zal ook werken. Zelfde met LastMileSolutions.
TNM weet ik niet, volgens hun app wel....
Het lijkt me dat verhuurders een pas aanbieden bij de auto, ik zie b.v. bij Sixt staan dat er een laadpas boekbaar is in het filiaal.Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 18:39:Het leek me wel leuk om voor een aantal dagen een elektrische auto te huren maar ik heb dan wel een laadpas nodig.
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.