[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.485 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@evtje De laatste nog niet. 20 Maart wel een incasso dus dat werkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:17:
hmmm..zou ik dan ook alvast een zappi 3 fase moeten kopen ipv 1 fase?
Ja, dat doe ik ook. Ik heb ‘m in bestelling staan en ben bezig met de voorbereidingen in de meterkast en de kabel door de kruipruimte. Dat driefasemodelmis maar 150 euro duurder dan het éénfasemodel (V2). Daarom zet ik er maar meteen een driefase neer.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

Als een laadpaal rechtstreeks wordt aangesloten aan de groepenkast, dan dient er natuurlijk nog een aarlek schakelaar tussen te zitten. Maar is een zekering dan ook nog nodig?

En zo ja, op welk vermogen zeker ik deze dan af? Want met loadbalancing gebruikt de paal maximaal 25A als het goed is. Maar de zekering voegt dan weinig toe aan de hoofdzekering aangezien deze hetzelfde is en de hoofdzekering meer belast is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:00:
[...]

Dat driefasemodelmis maar 150 euro duurder dan het éénfasemodel (V2). Daarom zet ik er maar meteen een driefase neer.
is dat zo?

het is toch deze

https://www.zappi.info/shop/product/1-zappi

Voorbeelden van auto’s die beschikken over een Type 2 Mennekes aansluiting zijn: Tesla Model 3, Kia e-Niro, Audi e-Tron, Mercedes EQC, Jaguar I-PACE,

en die is volgens mij 629.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Nee, goed lezen: ik zei V2. Dat is deze voor 900 euro
https://www.zappi.info/sh...product/32-zappi_v2_1f_5m

De driefaseuitvoering is deze voor 1050 euro:
https://www.zappi.info/sh...product/30-zappi_v2_3f_5m

Het verschil tussen V1 en V2 is onder andere dat die V2 de broodnodige en hier veelbesproken (en kostbare!) aardlekschalelaar type B heeft ingebouwd. Die hoeft dus niet meer in je meterkast, ervan uitgaande dat je een eigen groep maakt voor je laadpaal.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Oké thanks...

Zijn die laadpalen of zappi’s niet diefstal gevoelig? Ik weet niet hoe ze vast zitten, maar iets van 1000 euro op een paal...

Ik kan hem op de zaak kopen, zijn er nog mooie belastingsvoordeeltjes mee te pakken?

( ik had me rijk zitten rekenen, met de besparing ten opzichte van benzine, maar het 1e jaar gaat het dus eigenlijk naar de paal toe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Je kunt de laadpaal mogelijk mee nemen in de MIA als je tenminste voldoende hebt aangevraagd.
Een losse laadpaal (incl aanleg) moet voor de MIA minimaal € 2500 kosten, maar je kunt het ook meenemen in de investering van de auto, dan maakt het bedrag niet uit als je het maar in de aanvraag hebt meegenomen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:00:
Oké thanks...

Zijn die laadpalen of zappi’s niet diefstal gevoelig? Ik weet niet hoe ze vast zitten, maar iets van 1000 euro op een paal...

Ik kan hem op de zaak kopen, zijn er nog mooie belastingsvoordeeltjes mee te pakken?

( ik had me rijk zitten rekenen, met de besparing ten opzichte van benzine, maar het 1e jaar gaat het dus eigenlijk naar de paal toe :-)
De eerste maanden heb ik het zonder paal gedaan, gewoon de granny charger in een stopcontact in de voortuin. Kost bijna niks en als je niet zoveel rijdt kan je er eigenlijk prima mee uit de voeten.

Of je haalt voor 300 euro een Tesla wall connector van marktplaats, zit je nog wel met de aardlek, maar scheelt toch een hoop geld.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Glewellyn schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:58:
Of je haalt voor 300 euro een Tesla wall connector van marktplaats, zit je nog wel met de aardlek, maar scheelt toch een hoop geld.
Reken voor die aardlek nog eens zoiets en je bent al aardig op weg naar de prijs van een nieuwe paal inclusief aardlek....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:53:
[...]

Reken voor die aardlek nog eens zoiets en je bent al aardig op weg naar de prijs van een nieuwe paal inclusief aardlek....
Of je gaat voor zo iets en je bent voor 80 euro klaar :).
https://www.groepenkastbe...tomaat-16a-3pn-b-kar-30ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nope. Geen type B waardoor je geen DC lekstroombeveiliging hebt, voor 3fase is dat echt nodig. Potentieel levensgevaarlijk omdat in zo’n geval de reguliere aardlekschakelaar niet meer functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weet niet waarom iedereen voor de toekomst 3 fase wil. Als je nu voldoende hebt aan 1 fase, dan heb je dat in de toekomst ook. Je rijgedrag verandert niet door de accugrootte van je auto.
Ik zou gewoon aanleggen wat je nu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daarom laat ik lekker de telefoonkabel liggen ipv over te stappen op glasvezel. Het internet is wat trager maar voldoet nu en daarom ook in de toekomst.

Ruim niet alle auto's kunnen nu 3 fase laden maar in de toekomst worden dat er wel meer, de meerprijs voor een 3 fase kabel is imho niet zo hoog dat het loont om er nu alvast een te leggen zodat je straks met je auto wellicht 3x zo snel kan laden of terugleveren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:08:
Weet niet waarom iedereen voor de toekomst 3 fase wil. Als je nu voldoende hebt aan 1 fase, dan heb je dat in de toekomst ook. Je rijgedrag verandert niet door de accugrootte van je auto.
Je rijgedrag veranderd niet door de accugrootte nee, maar je rijgedrag kan wel veranderen door je persoonlijke situatie. Een nieuwe werkgever of functie, een verre liefde, een nieuwe hobby, kinderen die opeens aan de andere kant van het land gaan wonen, ect, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Plus, over een paar jaar rijdt iedereen elektrisch en zal het vast regelmatig gebeuren dat de familie of het bezoek wil bijladen. Met enkelfase kun je net zo goed niet laden, met driefasen kunnen ze praktisch vol komen tijdens een stukje taart en een glaasje ranja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 08:58
mux schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:12:
Plus, over een paar jaar rijdt iedereen elektrisch en zal het vast regelmatig gebeuren dat de familie of het bezoek wil bijladen. Met enkelfase kun je net zo goed niet laden, met driefasen kunnen ze praktisch vol komen tijdens een stukje taart en een glaasje ranja.
Dan een andere vraag. hoe zie jij het straks met de stekkers?

ik zit te denken om straks zelf een laadpaal te gaan maken.
Maar voor mij persoonlijk het het gemakkelijkste om gewoon een Kabel + type 2 stekker er aan te maken.
Maarja, dan kan dus iemand met Type 1 niet bij mij laden.

Is type 1 ook echt langzaam dood aan het gaan of worden er ook nog nieuwe auto's gebouwd met type 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

fjux schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:17:
[...]
Is type 1 ook echt langzaam dood aan het gaan of worden er ook nog nieuwe auto's gebouwd met type 1?
Type 2 is sinds 2014 de Europese standaard, dus denk niet dat er nog nieuwe Type 1 verkocht zullen worden hier. Als je aardig wil zijn voor bezoekers zorg je dat je een kabel of adapter van Type 2 naar Type 1 in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou ook gewoon lekker type 2 doen, eventueel met een verloopje. Aan de andere kant kan het bezoek dan ook net zo goed naar de laadpaal verderop in de straat gaan als ze nog een type 1 hebben :P

Even nog een locatievraag tussendoor, vanmiddag moet ik iemand ophalen bij Schiphol maar als ik eerder aankom wil ik graag wel even stekkeren tot het vliegtuig landt. De welbekende kaartjes geven genoeg laadpalen aan maar ze zijn allemaal in parkeergarages, weet iemand toevallig een 'normale' straatpaal daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:56:
Ik zou ook gewoon lekker type 2 doen, eventueel met een verloopje. Aan de andere kant kan het bezoek dan ook net zo goed naar de laadpaal verderop in de straat gaan als ze nog een type 1 hebben :P

Even nog een locatievraag tussendoor, vanmiddag moet ik iemand ophalen bij Schiphol maar als ik eerder aankom wil ik graag wel even stekkeren tot het vliegtuig landt. De welbekende kaartjes geven genoeg laadpalen aan maar ze zijn allemaal in parkeergarages, weet iemand toevallig een 'normale' straatpaal daar?
Volgens mij is heel Schiphol betaald of hooguit tijdelijk parkeren. Bij de tijdelijke parkeerplaatsen op Schiphol Oost zijn in ieder geval geen laadpalen te vinden, alleen op de bedrijfsterreinen achter een poort.

Meer info op de site van Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan wordt het denk ik deze, hopelijk staat ie niet vol met blauwe platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

fjux schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:17:
Dan een andere vraag. hoe zie jij het straks met de stekkers?

ik zit te denken om straks zelf een laadpaal te gaan maken.
Maar voor mij persoonlijk het het gemakkelijkste om gewoon een Kabel + type 2 stekker er aan te maken.
Maarja, dan kan dus iemand met Type 1 niet bij mij laden.

Gratis ombouw van type 1 naar type 2-aansluiting aanbieden aan iedereen die bij je komt laden en een type 1 aansluiting op z'n auto heeft.

Lijkt me de meest logische oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:32:
Vergeet het maar. Deze staat vol met taxi's. lange wachtrijen. (afgelopen zondag er tegen aangelopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
mux schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:37:
[...]

Gratis ombouw van type 1 naar type 2-aansluiting aanbieden aan iedereen die bij je komt laden en een type 1 aansluiting op z'n auto heeft.

Lijkt me de meest logische oplossing ;)
En anders bied ik wel wat losse draadeindjes aan }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:07:
[...]

Nope. Geen type B waardoor je geen DC lekstroombeveiliging hebt, voor 3fase is dat echt nodig. Potentieel levensgevaarlijk omdat in zo’n geval de reguliere aardlekschakelaar niet meer functioneert.
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma
Zo dan. 140 euro. Ook een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 15:37
Het valt me op dat sommige laadpalen van TNM in de app staan aangegeven als 22KW, maar in werkelijkheid maar 11KW zijn. Weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

connos schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:08:
Het valt me op dat sommige laadpalen van TNM in de app staan aangegeven als 22KW, maar in werkelijkheid maar 11KW zijn. Weet iemand hoe dat zit?
Hoe weet je zeker dat ze echt maar 11kW zijn? Er kan ook sprake van een tussenvariant, de 3x25A versie, dus 17,3kW. Die bestaat niet in de systemen dus misschien hebben ze die dan afgerond naar 22kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:11:
[...]

Hoe weet je zeker dat ze echt maar 11kW zijn? Er kan ook sprake van een tussenvariant, de 3x25A versie, dus 17,3kW. Die bestaat niet in de systemen dus misschien hebben ze die dan afgerond naar 22kW?
Mijn e-Niro laadt met 1 fase 3,7KW op zo'n TNM LOLO. Als het 3x25A zou zijn dan zou 'ie toch met 5,7KW (25Ax230V) moeten laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Bij mij in dorp ook 2 palen die aangemerkt zijn als 22kW, maar waar de Niro gewoon op 3,5kW aan het laden is.
En er staat een paal aangemerkt als 11kW, maar daar pakt de Niro ruim 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

internet4me schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:42:
[...]

Vergeet het maar. Deze staat vol met taxi's. lange wachtrijen. (afgelopen zondag er tegen aangelopen)
Bummer, dan maar deze, als die vol is is er aan de andere kant van de weg nog een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
beschuit schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:23:
Bij mij in dorp ook 2 palen die aangemerkt zijn als 22kW, maar waar de Niro gewoon op 3,5kW aan het laden is.
En er staat een paal aangemerkt als 11kW, maar daar pakt de Niro ruim 5 kW.
Dit komt omdat de laadvermogens niet overeenkomen met de laad mogelijkheden:
https://ev-database.nl/au...-Niro-64-kWh#charge-table

De E-niro kan zo te zien maar op 1 Fase laden, maar op hoog amperage.
In NL zijn we meer fan van de Meer fases en lager amperage.

11Kw in NL is 3x 16A. (meestal)
Dus als je e-niro alleen maar op 1 fase kan laden krijg je max 1x 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
fjux schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:32:
[...]

Dit komt omdat de laadvermogens niet overeenkomen met de laad mogelijkheden:
https://ev-database.nl/au...-Niro-64-kWh#charge-table

De E-niro kan zo te zien maar op 1 Fase laden, maar op hoog amperage.
In NL zijn we meer fan van de Meer fases en lager amperage.

11Kw in NL is 3x 16A. (meestal)
Dus als je e-niro alleen maar op 1 fase kan laden krijg je max 1x 16A.
Dat klopt helemaal, maar het ging hier over laadpalen die onterecht als 22KW staan aangemerkt en kennelijk komt het andersom ook voor (11KW paal die 3x 25A is, dus 17,3KW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:43:
Daarom laat ik lekker de telefoonkabel liggen ipv over te stappen op glasvezel. Het internet is wat trager maar voldoet nu en daarom ook in de toekomst.

Ruim niet alle auto's kunnen nu 3 fase laden maar in de toekomst worden dat er wel meer, de meerprijs voor een 3 fase kabel is imho niet zo hoog dat het loont om er nu alvast een te leggen zodat je straks met je auto wellicht 3x zo snel kan laden of terugleveren.
Rare vergelijking met internet via telefoon/glasvezel. Je gaat geen meter sneller rijden met een 3 fase laadaansluiting. Het ziet eruit dat ~60 kWh accus de norm aan het worden is in de betaalbare EV sector. Daarmee kan je 350 km rijden. Met 25A 1 fase zit hij in 10 uur vol. Het is voor iedereen anders, maar als je vandaag geen 300+ km/dag rijdt, zal je dat meestal in de toekomst ook niet gaan doen. De meeste mensen gaan naarmate ze ouder worden minder KM maken (kinderen enzo).
Deveon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:01:
[...]

Je rijgedrag veranderd niet door de accugrootte nee, maar je rijgedrag kan wel veranderen door je persoonlijke situatie. Een nieuwe werkgever of functie, een verre liefde, een nieuwe hobby, kinderen die opeens aan de andere kant van het land gaan wonen, ect, ect.
Natuurlijk kan je voor allerlei redenen meer geld uitgeven dan nodig is. Maar alles wat je hierboven noemt kan ook in de 4 jaar gebeuren dat je je huidige 1 fase EV aan het rijden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Erasmo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:32:
Die hoef je iig niet te proberen. Die hele McDonalds draait zowat alleen op taxi chauffeurs die daar laden. Meeste kans in de buurt van Schiphol heb je:

https://chargemap.com/mcdonalds-osdorp.html

Wel taxi's maar veel minder dan bij McDonalds Schiphol

https://chargemap.com/abb1-europaboulevard.html

Hier ben ik zelf ene paar keer geweest en geen taxi's want werkt niet met Telekom/Maingau.
Zelfde geld voor je tweede alternatief, ook daar veel taxi's altijd.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
zijn de palen (sappigs) niet diefstal gevoelig?

hij zou bij ons buiten zicht hangen...bij de meeste lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:38:

[...]

Natuurlijk kan je voor allerlei redenen meer geld uitgeven dan nodig is. Maar alles wat je hierboven noemt kan ook in de 4 jaar gebeuren dat je je huidige 1 fase EV aan het rijden bent.
Voor de meeste is de kans dat het binnen 4 jaar gebeurt is toch kleiner als dat het na 4 jaar gebeurt. Overigens zou ik geen 3 fase laadpaal aanschaffen met een 1 fase auto, maar de bekabeling zeker voorbereiden op 3 fase. Die laadpaal over 4 jaar zal waarschijnlijk goedkoper zijn als ze nu zijn, slimmer en ook kans dat je ondersteuning hebt om de auto als thuisbatterij te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Davidshadow13 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:40:
[...]

Die hoef je iig niet te proberen. Die hele McDonalds draait zowat alleen op taxi chauffeurs die daar laden. Meeste kans in de buurt van Schiphol heb je:

https://chargemap.com/mcdonalds-osdorp.html

Wel taxi's maar veel minder dan bij McDonalds Schiphol

https://chargemap.com/abb1-europaboulevard.html

Hier ben ik zelf ene paar keer geweest en geen taxi's want werkt niet met Telekom/Maingau.
Zelfde geld voor je tweede alternatief, ook daar veel taxi's altijd.
Genoeg te kiezen dus, als ik genoeg tijd heb check ik ze allemaal wel even :P
Aan de ene kant ben ik wel bij dat er zoveel elektrische taxi's zijn aan de andere kant Fastned pleeeease gooi een station met 30 laders neer bij Schiphol.

Edit: Over Fastned gesproken, de eerste Britse is geopend:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YIgrElK.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 16-04-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 20:34
Mijn ervaring is dat de AC aansluitingen van de snelladers rondom Schiphol meestal wel beschikbaar zijn (wat goed uitkomt met m'n Zoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:57:
[...]

Voor de meeste is de kans dat het binnen 4 jaar gebeurt is toch kleiner als dat het na 4 jaar gebeurt. Overigens zou ik geen 3 fase laadpaal aanschaffen met een 1 fase auto, maar de bekabeling zeker voorbereiden op 3 fase. Die laadpaal over 4 jaar zal waarschijnlijk goedkoper zijn als ze nu zijn, slimmer en ook kans dat je ondersteuning hebt om de auto als thuisbatterij te gebruiken.
Zo denk ik er nu ook over 2 maanden na aanleg van een 3-fase paal voor een 1-fase auto waar ik de komende 5 jaar in rijd ;)

1-fase is snel zat en ontwikkelingen zijn lastig te voorspellen, straks krijg je mogelijk verschillende stroomtarieven per uur ipv piek/dal, daar wil je dan ook op in kunnen spelen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
NielsOo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:26:
Mijn ervaring is dat de AC aansluitingen van de snelladers rondom Schiphol meestal wel beschikbaar zijn (wat goed uitkomt met m'n Zoe)
Is toch een voordeel daarvan dan al is het mij mij wel overkomen dat er een auto stond te laden aan zo'n 50kW triple en ik dacht 'mooi, dan is de AC niet in gebruik' maar helaas wel door een: bmw i3 met ccs, tesla model s en een i-pace.. Of die gebruikers nou niet snapten hoe het werkt? in geen van die gevallen was er iemand aanwezig dus niets aan te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door bite op 16-04-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht was CCS al bezet toen hun aankwamen, dan kun je met de 11-22kW on-board lader alvast een begin maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 16-04-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:57:
[...]

De kans is ook aanwezig dat je na 4 jaar verhuisd bent om dezelfde persoonlijke situatiewijzigingen die je eerder noemde. Aangezien je EV rijden IMHO ook een deel zou moeten doen voor het milieu, past onnodig extra koper in de grond stoppen hier niet echt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dan is die laadpaal (of in elk geval de kabel ervoor) toch voor de volgende bewoner? De kans dat die elektrisch rijdt (gaat rijden) neemt alleen maar toe.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Voor mij is dat wel duidelijk, heb nu éénfase aansluiting 35A en kan kosteloos over naar 3 fase 25A. Maar zit nu te kijken naar 3x35A en dat kost dan gelijk € 600 vaste kosten/jaar meer.
Bij 35A zit ik erg krap qua totaalvermogen zeker nu ik op afzienbare termijn ook wel een warmptepomp aan zie komen als ik van het gas af wil.
Dan is 3x25 voorlopig een aardige stap maar capaciteit éénfase laden dan wel beperkt tot max. ca. 5,7Kw. En dat is soms aan de magere kant als je 's avonds laat thuiskomt en de volgende ochtend vroeg weer 200km voor de boeg hebt.

Dus wellicht red ik het nu met 35A, maar zodra de warmptepomp komt moet dat naar 3x25A en op termijn naar 3x35A. Nu nog 1EV en 2 ICE maar als er meer EV komen red ik het ook met 3x25 niet meer.

Tegelijkertijd heb ik voor de deur op een meter of 50 ook nog een publieke laadpaal, maar wil daar toch eigenlijk ook niet van afhankelijk zijn. Er staan nu al regelmatig 2EV dus de beschikbaarheid zal steeds vaker lastig zijn.

Kortom ik snap wel dat als je 2-3 jaar vooruit kijkt dat nu al tot andere keuzes kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@eltron weet niet hoeveel km je per dag denkt te gaan rijden, maar ik red me met de e-Niro nu al meer dan prima met laden op 20A (4,6kW). Rijd 100km/dag en laad niet eens elke dag op.
Na 8u laden heb je weer minimaal 200km snelwegbereik erbij.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-04-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
Valt wel mee denk ik.
in 8 uur: 8x5,6kW = 44kWhx 5-6 km/kWh = 220-260 km.

Daarnaast kan je vaak overdag ook laden

Een dynamic loadbalancing paal helpt daarbij natuurlijk.

Ik heb op 1 fase een 25A domme laadpaal (geen loadbalancing), een WP, een inductiekookplaat, etc, etc.
En een kW monitor die momentaan verbruik laat zien. Nooit boven de 12kW gezien. Terwijl 17kW de volle 3x25A is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:36:
@eltron weet niet hoeveel km je per dag denkt te gaan rijden, maar ik red me met de e-Niro nu al meer dan prima met laden op 20A (4,6kW). Rijd 100km/dag en laad niet eens elke dag op.
Na 8u laden heb je weer minimaal 200km snelwegbereik erbij.
ik zit regelmatig boven de 400km met ca. 200km enkele reis (vertrek dan 's morgens rond 5u30)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 16-04-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:06:
[...]

ik zit regelmatig boven de 400km met ca. 200km enkele reis (vertrek dan 's morgens rond 5u30)
Ok, ja dan is de volle 32A wel erg fijn om te hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

eltron schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:06:
[...]

Dan heb je ook veel voordeel aan een laadpaal met loadbalancing, om het maximale uit je aansluiting te halen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik zat een Duits filmpje te kijken daar had een jonge man het over laadpassen en de daarbij behorende netwerken. Wat mij opviel was dat bij ionity met de new motion maar 10 cent per minuut is ik nog even gecheckt met de new motion app en dat klopt. Dat lijkt wel de nieuwe MainGau. Haha. Zou zeggen kom maar op met de ionity laders.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:33:
Dan is die laadpaal (of in elk geval de kabel ervoor) toch voor de volgende bewoner? De kans dat die elektrisch rijdt (gaat rijden) neemt alleen maar toe.
De kans dat de volgende bewoner EV rijdt wordt steeds groter, maar de kans dat die meer dan 200 km/dag rijdt is nihil (tenzij je huis in een uithoek van Nederland ligt). Zelfs als je 40k/jaar rijdt, en dat alleen op werkdagen rijdt is dat maar 158 km/werkdag (40000/12/21). Daarvoor heb je maar 30 kWh nodig, wat je met 16A op 1 fase in 9 uur kan laden.
Natuurlijk zijn er mensen die meer rijden, maar dat is misschien 1% van de bevolking (wilde gok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:27:
[...]

De kans dat de volgende bewoner EV rijdt wordt steeds groter, maar de kans dat die meer dan 200 km/dag rijdt is nihil (tenzij je huis in een uithoek van Nederland ligt). Zelfs als je 40k/jaar rijdt, en dat alleen op werkdagen rijdt is dat maar 158 km/werkdag (40000/12/21). Daarvoor heb je maar 30 kWh nodig, wat je met 16A op 1 fase in 9 uur kan laden.
Natuurlijk zijn er mensen die meer rijden, maar dat is misschien 1% van de bevolking (wilde gok).
Waarom zou dat zo uitzonderlijk zijn? 40K/jr hoef je toch niet uit te middelen per werkdag en dat hoeven er toch ook geen 5 per week te zijn? voor mij is het ca. 2x in de week rond de 400km en de andere dagen rond nul (en ik probeer het werken tot 3 dagen/week te beperken).
En wil zeker niet beweren dat ik ook maar in de buurt van de gemiddelde nederlander kom, maar bespeur wel een trend naar allerlei vormen van flex werk en ben in mijn omgeving zeker niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:52:
[...]

Waarom zou dat zo uitzonderlijk zijn? 40K/jr hoef je toch niet uit te middelen per werkdag en dat hoeven er toch ook geen 5 per week te zijn? voor mij is het ca. 2x in de week rond de 400km en de andere dagen rond nul (en ik probeer het werken tot 3 dagen/week te beperken).
En wil zeker niet beweren dat ik ook maar in de buurt van de gemiddelde nederlander kom, maar bespeur wel een trend naar allerlei vormen van flex werk en ben in mijn omgeving zeker niet de enige.
Klopt, maar hoe vaak is dat 400 km back-to-back? Hoe meer er flex gewerkt wordt, hoe meer kans dat je niet 2 dagen achter elkaar 200+ km hoeft te rijden. Overigens denk ik ook niet dat 3-fase laden voor niemand nuttig is, maar dat het voor vrijwel niemand nodig is.
Zowieso zegt gemiddeld niks. De gemiddelde auto in Nederland rijdt maar 12k km/jaar. Maarja daar zitten dus ook alle boodschappenauto’s en bejaardenauto’s tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik weet niet wat je met back-to-back bedoelt, maar als ik 200km of meer enkele reis heb dan is retour ruim 400km. en gemiddelde dagen heb ik zelden. Dus het fluctueert nogal. Als ik dan bijna leeg thuis aan kom aan het eind van de avond en de volgende dag weer minstens 200km nodig heb (of meer als ik daar niet kan laden), zou ik 3-fase thuis-laden wel handig vinden. En dat wordt nog meer het geval als er meerdere auto's moeten laden.

Moet daarbij zeggen dat ik niet de intentie heb om in NL onderweg bij snellader te laden. Dan breid ik liever de capaciteit van de huisaansluiting uit tot 3x35A

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 16-04-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

evtje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:24:
Ik zat een Duits filmpje te kijken daar had een jonge man het over laadpassen en de daarbij behorende netwerken. Wat mij opviel was dat bij ionity met de new motion maar 10 cent per minuut is ik nog even gecheckt met de new motion app en dat klopt. Dat lijkt wel de nieuwe MainGau. Haha. Zou zeggen kom maar op met de ionity laders.
Interessant, heb je een link naar dat filmpje?

Ik dacht dat Ionity nu een flatrate van €8 per sessie had, maar 10 cent per minuut zou nog beter zijn met hun 120+ kW laadsnelheid. :9 Bij de Tesla SuperCharger sta ik meestal zo'n 30-40 minuten voor €10 tot €12, en 1/3 van die kosten is natuurlijk altijd leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
evtje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:24:
Is Newmotion juist niet 10ct/minuut extra bij Ionity ? Kan het me niet voorstellen, Newmotion is overal duurder. Gebruik ik alleen in uiterste nood. Voor de rest (momenteel) Maingau.

Als dit wel waar is zou ik niet 2,31 kwijt zijn geweest laatst (Maingau) maar 1,30 ongeveer :-(

[ Voor 7% gewijzigd door cacofant op 17-04-2019 06:49 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
gauchov6 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:49:
[...]

Ik dacht dat Ionity nu een flatrate van €8 per sessie had, maar 10 cent per minuut zou nog beter zijn met hun 120+ kW laadsnelheid. :9 Bij de Tesla SuperCharger sta ik meestal zo'n 30-40 minuten voor €10 tot €12, en 1/3 van die kosten is natuurlijk altijd leuk!
Flatrate van 8 euro per sessie klopt idd... maar daar heb ik niets aan met m'n 28kWh Ioniq ;-)
Dan is laden per kWh goedkoper voor mij.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10 17:57
@eltron Ipv verzwaren naar 3x35A kun je ook eens kijken naar een aparte 1x40A aansluiting voor alleen je laadpaal. Bevalt mij prima en als je de auto zakelijk rijdt, zijn de kosten van de extra aansluiting door de KIA en MIA die je kunt claimen verwaarloosbaar. Verder kun je iig in 2019 en 2020 nog gebruik maken van lagere energiebelasting en ODE heffing (circa 6 cent per kW) en dat weegt al snel op tegen de vaste kosten van de extra aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Harvest2002 had daar bij Liander ook naar geïnformeerd, maar als particulier mag je maar 1 aansluiting per adres (wel meerdere meters maar daar krijg je geen extra capaciteit mee).
Denk dat jij echt mazzel hebt gehad met het vinden van iemand bij de netbeheerder die te overtuigen was. Of misschien speelt het mee dat je het op je zaak hebt aangevraagd dan gelden misschien andere regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
gauchov6 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:49:
[...]

YouTube: Basics: Welche Ladekarten brauche ich eigentlich?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:39:
@Harvest2002 had daar bij Liander ook naar geïnformeerd, maar als particulier mag je maar 1 aansluiting per adres (wel meerdere meters maar daar krijg je geen extra capaciteit mee).
Denk dat jij echt mazzel hebt gehad met het vinden van iemand bij de netbeheerder die te overtuigen was. Of misschien speelt het mee dat je het op je zaak hebt aangevraagd dan gelden misschien andere regels.
Zou kunnen. Maar ik zou het wel goed vinden als iemand dat eens aan de geschillencommissie zou voorleggen. Ik vind het nl bizar dat het bij de ene netwerkbeheerder wel kan en bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Ook op de kaart van Newmotion staat bv bij de Ionity palen in Salzbergen 10 ct per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 01-10 13:26
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N22FGdqq/Keba-installatie1.jpg

Ik heb mijn laadpunt gemonteerd aan de schuur. Nu nog een kabel gaan leggen. Ca. 24m van de meterkast, achter in de tuin. De kabel maar vast als 5-aderig nemen voor eventueel toekomstige 3-fase aansluiting. Ik zit al te kijken naar een grondkabel versie, maar na wat zoekwerk blijkt dat een gewone YMVK-kabel in de grond mag wanneer deze in een buis wordt gelegd. En die heb ik toevallig nog liggen 5x 4mm2.
Daarom ben ik van plan een PVC-buis als mantelbuis te gebruiken, direct wat grotere diameter nemen zodat ook ftp kabel voor netwerk mee gelegd kan worden en er nog ruimte is voor andere toekomstige zaken (wellicht ooit de schuur uitbouwen tot garage).

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Kijk hier ff voor de keuze van je kabel. Kies eventueel één maatje dikker vanwege de laadverliezen. Zeker bij zo’n grote lengte kan dat oplopen.

https://larsboelen.nl/

En als je dan ftp-kabel meetrekt, doe er dan meteen twee. Kost bijna nix extra, maar kan altijd handig zijn. Bijvoorbeeld voor een WiFi access point voor goede (betere) dekking in de tuin.

[ Voor 33% gewijzigd door Hippe Lip op 17-04-2019 10:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:19:
[Afbeelding]

Ik heb mijn laadpunt gemonteerd aan de schuur. Nu nog een kabel gaan leggen. Ca. 24m van de meterkast, achter in de tuin. De kabel maar vast als 5-aderig nemen voor eventueel toekomstige 3-fase aansluiting. Ik zit al te kijken naar een grondkabel versie, maar na wat zoekwerk blijkt dat een gewone YMVK-kabel in de grond mag wanneer deze in een buis wordt gelegd. En die heb ik toevallig nog liggen 5x 4mm2.
Daarom ben ik van plan een PVC-buis als mantelbuis te gebruiken, direct wat grotere diameter nemen zodat ook ftp kabel voor netwerk mee gelegd kan worden en er nog ruimte is voor andere toekomstige zaken (wellicht ooit de schuur uitbouwen tot garage).
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij mag je geen hoog voltage en laag voltage kabel door dezelfde buis heen leggen. Dus geen 230 volt + UTP kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Z___Z schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:49:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij mag je geen hoog voltage en laag voltage kabel door dezelfde buis heen leggen. Dus geen 230 volt + UTP kabel.
OK, I’ll correct you ;)

Die regel gaat op voor de buizen in huis die van meterkast tot inbouwdoos lopen. Gesloten systeem dus. In dit geval gaat het (kan het gaan) om een mantelbuis ter bescherming. Als die mantelbuis aan het begin en eind open is dan gaat die regel niet op.

En verder is 230V geen hoogspanning maar laagspanning (officiële benaming). Het is wel sterkstroom, waar utp zwakstroom is.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 01-10 13:26
Hippe Lip schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:44:
Kijk hier ff voor de keuze van je kabel. Kies eventueel één maatje dikker vanwege de laadverliezen. Zeker bij zo’n grote lengte kan dat oplopen.

https://larsboelen.nl/

En als je dan ftp-kabel meetrekt, doe er dan meteen twee. Kost bijna nix extra, maar kan altijd handig zijn. Bijvoorbeeld voor een WiFi access point voor goede (betere) dekking in de tuin.
2xftp is inderdaad handig voor wie weet wat.Misschien dat ik wel S-FTP neem omdat de kabel wel over een aanzienlijke lengte parallel gaat lopen aan de stroomkabel, afschermen dus.

Ik ben mij bewust van de leidingverliezen, ik heb echter nog een voldoende lengte 5x4mm2 liggen. Bovendien zal de auto die ik nu binnen budget kan kopen (24kWh Leaf) niet eens meer dan 16A trekken, tenzij deze de zeldzame 6,6kW boordlader heeft. Ook heb ik nog gewoon een enkelfase aansluiting. Mijns inziens hoef ik de komende jaren thuis geen 32A te laden, een nachtje rustig laden of beter nog overdag tijdens zonuren zal prima zijn. Loadbalanced en slim gestuurd op de opwek. Het gebruik van de ruime mantelbuis zal betekenen dat ik altijd eventueel de kabel nog relatief eenvoudig vervangen kan, graafwerk in de tuin hoeft daarmee slechts eenmalig.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Luiaard schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:22:
2xftp is inderdaad handig voor wie weet wat.Misschien dat ik wel S-FTP neem omdat de kabel wel over een aanzienlijke lengte parallel gaat lopen aan de stroomkabel, afschermen dus.
Dat hoeft ws niet. In die ftp-kabel zitten steeds twee aders (een aderpaar) om elkaar getwist. Dat is om magnetische invloeden van buitenaf te minimaliseren. Die invloeden zijn zo op beide aders van een paar steeds even groot en ten opzichte van elkaar dus (vrijwel) nul.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inderdaad S(F)TP is helemaal niet zeker beter dan UTP. Je ziet het binnen bedrijven wel vaak toegepast worden omdat niet wordt begrepen dat S(F)TP geen meerwaarde biedt. Het levert echter wel meer geld op voor degene die het aanlegt (en het kost meer tijd want de kabel is lastiger te hanteren want dikker.

Been there seen that. Argumentatie van de nono die het bedacht had: 'het is duurder dus beter'. De kabeltrekker kon ook geen zinnige verklaring geven.

Pas bij 10 Gbit/s gaat het verschil maken, daaronder is STP of SFTP eigenlijk onzinnig.

Cat5e is goed genoeg, zeker naar een laadpaal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 21:16
daemonix schreef op woensdag 17 april 2019 @ 17:40:
Inderdaad S(F)TP is helemaal niet zeker beter dan UTP. Je ziet het binnen bedrijven wel vaak toegepast worden omdat niet wordt begrepen dat S(F)TP geen meerwaarde biedt. Het levert echter wel meer geld op voor degene die het aanlegt (en het kost meer tijd want de kabel is lastiger te hanteren want dikker.

Been there seen that. Argumentatie van de nono die het bedacht had: 'het is duurder dus beter'. De kabeltrekker kon ook geen zinnige verklaring geven.

Pas bij 10 Gbit/s gaat het verschil maken, daaronder is STP of SFTP eigenlijk onzinnig.

Cat5e is goed genoeg, zeker naar een laadpaal.
Wat heeft STP/SFTP met Cat5e te maken?
Voor zover ik weet heeft shielding trouwens (vooral op langere afstanden) wel degelijk zin, als je interferentie van nabijgelegen kabels kunt verwachten.

De twists in UTP helpen volgens mij ook niet tegen inductiespanningen, maar daar kan ik naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

theblindman schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:06:
[...]

Wat heeft STP/SFTP met Cat5e te maken?
Voor zover ik weet heeft shielding trouwens (vooral op langere afstanden) wel degelijk zin, als je interferentie van nabijgelegen kabels kunt verwachten.

De twists in UTP helpen volgens mij ook niet tegen inductiespanningen, maar daar kan ik naast zitten.
Daar zit je dus idd naast, zoals ik al eerder uitlegde.

En Cat5e (de standaard), of CatX in het algemeen, is een categorie kabel die met utp, ftp of stp (de hardware) wordt uitgevoerd.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cat5e is UTP... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Harvest2002 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:32:
@eltron Ipv verzwaren naar 3x35A kun je ook eens kijken naar een aparte 1x40A aansluiting voor alleen je laadpaal. Bevalt mij prima en als je de auto zakelijk rijdt, zijn de kosten van de extra aansluiting door de KIA en MIA die je kunt claimen verwaarloosbaar. Verder kun je iig in 2019 en 2020 nog gebruik maken van lagere energiebelasting en ODE heffing (circa 6 cent per kW) en dat weegt al snel op tegen de vaste kosten van de extra aansluiting.
Dank voor de tip, maar... ik heb dit al geprobeerd maar onze netbeheerder (Stedin) wil hier niet aan mee werken.
en ben inmiddels bezig om de energie via postcoderoosproject te regelen zodat ik ook op zowel het EV verbruik als warmptepomp verbruik de energiebelasting kan besparen (en nog 15j gegarandeerd ook, altijd fijn in deze onzekere tijden :) )

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 17-04-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:39:
Ik heb het ook als zakelijke aansluiting aangevraagd maar dat maakte Stedin niet uit. Zou het perceel kadastraal moeten splitsen in twee aparte adressen om er bij hen doorheen te komen.
En dat ging mij weer te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
En hierbij het laatste nieuws van Tennet. Zij willen slimme laadpalen die het laden onderbreken als het netwerk te zwaar wordt belast.

https://fd.nl/ondernemen/...et-stroomuitval-voorkomen

Wordt wel spannend dan, als jij denkt een paar uur lekker te hebben geladen, kom je terug, was toevallig de vraag zo hoog dat de laadpaal (bijna) is uitgeschakeld. Kun je alsnog op de terugweg stoppen bij Fastned. Dan is App met laadstatus wel noodzakelijk om niet verrast te worden en je planning nog op tijd te kunnen aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door eltron op 17-04-2019 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:58:
En hierbij het laatste nieuws van Tennet. Zij willen slimme laadpalen die het laden onderbreken als het netwerk te zwaar wordt belast.

https://fd.nl/ondernemen/...et-stroomuitval-voorkomen

Wordt wel spannend dan, als jij denkt een paar uur lekker te hebben geladen, kom je terug, was toevallig de vraag zo hoog dat de laadpaal (bijna) is uitgeschakeld. Kun je alsnog op de terugweg stoppen bij Fastned. Dan is App met laadstatus wel noodzakelijk om niet verrast te worden en je planning nog op tijd te kunnen aanpassen.
Ik vind dat juist wel slim, i.p.v. de piekcapaciteit tegen enorme kosten te verhogen proberen om de vraag te sturen/spreiden. Een EV is als grootgebruiker als een van de weinige “apparaten” makkelijk tijdelijk te dimmen, gaat misschien maar om een paar minuten per jaar dat je er last van hebt? Garantie heb je overigens nu ook al niet met dubbele palen, als er een ander bij inprikt dan halveert je laadsnelheid nu ook al.
Kan het artikel niet openen, maar het verbaast me wel dat het vanuit Tennet komt, dacht namelijk dat het hoogspanningsnet al helemaal voorbereid was, en dat de uitdaging vooral in de lokale netten ligt (beheerd door de lokale netbeheerders).
Of gaat dit om de stabiliteit van het landelijke stroomnet te garanderen als er meer variabele bronnen (zon en wind) in de mix komen en er bij tijdelijke terugval anders snel een gascentrale opgestookt moet worden?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-04-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Vanuit Tennet bezien is het idd slim, maar als gebruiker moet je er dan dus rekening mee houden dat de capaciteit veel verder wordt afgeknepen dan je verwacht had.
En Tennet op zich verrassend wellicht maar betekent dat zij regie pakken ook op de lokale netbeheerders en dat de landelijke vraag/aanbod verhoudingen mede bepalend kunnen zijn voor lokale beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 20:55

Timple

Nooit zo bekeken eigenlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over Tennet en peak shaving: Ik verwacht dat je in de praktijk bij het starten van je sessie kunt aangeven of je haast hebt of niet. Als je haast hebt krijg je de volledige snelheid tegen een verhoogd tarief. Het is niet nodig om alle auto's die staan te laden te knijpen, als een klein deel niet meedoet is dat geen probleem. Verreweg de meeste laadsessies zijn toch thuis of op het werk, waar tijd over het algemeen geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Blijkbaar had ik geluk bij de Mac Schiphol Noord, kon direct aanschuiven. Terwijl ik aan het laden was kwam er nog een Ionic terwijl de Leaf net klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XXV6sXp.jpg?1

Het is qua locatie wel een fijne plek om even op te toppen als je iemand ophaalt, als je wegrijdt terwijl hun net de bagage van de band plukken kom je precies tegelijk aan op de ophaalstrook. Maar inderdaad op de busjes na zijn vrijwel alle taxi's op Schiphol elektrisch *O*
Tijd voor Fastned om er een megastation neer te plonken met 20 aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De grote bussen op Schiphol zelf zijn wel elektrisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Op de achtergrond zie je hun snellaadstation ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tijd voor Fastned om er een megastation neer te plonken met 20 aansluitingen.
Of liever 200, en maak een flat-fee abonnement voor taxirijders, zodat ze allemaal daar gaan laden en niet alle andere laadstations in de buurt verstoppen… :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Deveon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:01:
[...]

Precies dat en omdat 3 fase je meer mogelijkheden bied. Plus straks is het wel de norm omdat mijn leaf echt vervelend begint te worden als je hem elke dag redelijk leeg maakt. De volgende dag maar 60% gevuld. 3 fase zou zo veel beter zijn. We hadden het weekend ook een dag veel kilometers tja geen groot issue natuurlijk maar wel redelijke lege autos met een lange tijd die nodig was om weer normale range te hebben. Met 3 fase heb je het probleem veel minder.

Plus je kan gewoon een 1 fase paal kopen maar leg wel de kabel 3 fase neer kost echt bijna niets extra's maar opnieuw een kabel trekken kost wel een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:25
Ik heb me niet verdiept in wagens met 3f lader, gezien de eNiro en recente wagens hoofdzakelijk 1f zijn, maar wat ik me afvraag: die 3f lader moet er dan op elke fase evenveel vermogen beschikbaar zijn of maakt dat niet uit.
Of met andere woorden zal de load balanceren 3f zodanig inregelen op de meest belaste fase en dit dan aanhouden voor alle fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, vrijwel alle 3-faseladers load balancen niet tussen de fasen. Er zijn meerdere technische problemen met zoiets, niet in het minst omdat de lader niet kan weten met hoeveel fasen een aangesloten auto zal gaan laden en niet kan hotswappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:25
mux schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:51:
Nee, vrijwel alle 3-faseladers load balancen niet tussen de fasen. Er zijn meerdere technische problemen met zoiets, niet in het minst omdat de lader niet kan weten met hoeveel fasen een aangesloten auto zal gaan laden en niet kan hotswappen.
Het is dus een 3f gelijkrichter unit voor de lader en niet 3 1f laders waardoor er symetrische belasting is voor de 3f van de 3f lader.
Brengt dus niet veel ziden aan de dijk indien er in het huis 3f 20A of 3f 25A stroom wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
mijn lolo2 van mp krijgt geen verbinding met backoffice (geen verbinding) en wil dus laden niet starten (LED knippert paar keer groen en wordt dan rood)

om uit te sluiten dat het aan het sim kaartje ligt, wilde ik ethernetkabel aansluiten op 1 van de 2 ethernetpoorten.
Werkt dit of moet dat new motion hier nog iets voor activeren (wat dus nu niet kan want paal is offline :P)

Ik zoek ook handleiding van deze versie, kan online alleen de v3 vinden. Ben wel benieuwd waarom er 2 utp poorten naast een p1 poort voor load balancing, wellicht voor doorlussen van meerdere palen

[ Voor 7% gewijzigd door TRG550 op 18-04-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
@bruneelm @mux
even checken of ik het goed begrijp:
Bij load balancing is de zwaarst belaste fase maatgevend voor het amperage waarmee je lader laadt (op alle 3)

Dus:
Stel op de zwaarst belaste fase 10 A van andere verbruikers, dan regelt de laadpaal alle 3 de fases terug naar 15A zodat je niet over de 3x25A gaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

BarryH schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:06:
@bruneelm @mux
Bij load balancing is de zwaarst belaste fase maatgevend voor het amperage waarmee je lader laadt (op alle 3)

Dus:
Stel op de zwaarst belaste fase 10 A van andere verbruikers, dan regelt de laadpaal alle 3 de fases terug naar 15A zodat je niet over de 3x25A gaat.
Ja zo begrijp ik het ook.
Heb daarom mn 3-fase paal vooralsnog op 1 fase aangesloten voor mn huidige 1-fase EV, namelijk op de fase die bij mij thuis het minst belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Juli komt mijn Kona Electric. Ik ben me suf aan het inlezen over wat de beste laadoplossing / meterkast aanpassing is. Ik lees veel tegenstrijdige info. Elektriciteit is niet mijn ding... 8)

De Kona laadt 1-fasig, maximaal 7,4 Kw, mijn huisaansluiting is 35A 1-fase. Ik ben van plan een Zappi V2 aan te schaffen. Deze zou dan worden begrensd op 20A, hetgeen wettelijk bepaald is. Dit kom dan neer op max. 4,6 Kw laadvermogen. Da's jammer als de auto 7,4 aan kan. Wat te doen?

1. Ombouw aansluiting + meterkast naar 3x 25A 3-fasen, kost € 253 + kosten aanpassen meterkast. Levert dan 5A extra laadvermogen op als ik 1 fase reserveer voor de Zappi? Ik snap niet hoe je met drie fasen tot een 7,4 Kw laadvermogen komt als de auto maar 1 fase kan laden. Kan iemand me verder helpen?

2. Aansluiting verzwaren naar 1x 40A? Dat kost eenmalig € 253, vastrecht blijft gelijk. Ik kan dan in ieder geval al 5,7 Kw laden. Goedkoper dan optie 1 omdat de meterkast niet hoeft te worden aangepast.

3. De Zappi V2 heeft een ingebouwde DC 6mA aardlekautomaat, en instelbare loadbalancing. Moet er nog wat in de meterkast worden aangepast voor scenario 2?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

BarryH schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:06:
@bruneelm @mux

Dus:
Correct, alleen zal bij 3x25A je laadpaal nooit verder dan 16 of 20A mogen vanwege selectiviteit. Maar dat is mierenneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
@Verwijderd
1. is zonde.
2. lukt je waarschijnlijk niet. omdat de netbeheerder niet mee werkt. is ook niet perse nodig.
3. een gewone aardlek/automaat.

Ik zou gaan voor oplossing 4. gewoon aansluiten op de huidige situatie en de ingebouwde loadbalancing van zappi gebruiken. een variant van 3 dus.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 18-04-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Verwijderd volgens mij mag je wel degelijk op 30/32A laden. Namelijk wanneer je laadpaal aan loadbalancing doet, dan geldt die regel van selectiviteit niet, staat ook ergens in de "geheime" NEN normen beschreven: NEN1010:722
Er is nergens een "wet" die zegt dat je maar 20A mag op een 35A aansluiting.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-04-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:29:
@Verwijderd volgens mij mag je wel degelijk op 30/32A laden. Namelijk wanneer je laadpaal aan loadbalancing doet, dan geldt die regel van selectiviteit niet, staat ook ergens in de "geheime" NEN normen beschreven.
Er is nergens een wet die zegt dat je maar 20A mag op een 35A aansluiting.
Op zich klopt dat, maar installateurs weigeren dat te doen omdat volgens hen de selectiviteit dan in "gevaar" komt. Verder staat het echt ergens in de wet, niet in de NEN1010, ook niet in blad 722 dat specifiek over laadinstallaties gaat.
internet4me schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:24:
@Verwijderd
1. is zonde.
2. lukt je waarschijnlijk niet. omdat de netbeheerder niet mee werkt. is ook niet perse nodig.
3. een gewone aardlek/automaat.

Ik zou gaan voor oplossing 4. gewoon aansluiten op de huidige situatie en de ingebouwde loadbalancing van zappi gebruiken. een variant van 3 dus.
Jawel, heb Enexis al gebeld, die verzwaren naar 40A bij mij, ook al staat de optie 35A --> 40A niet in de wijzigingentabel op aansluiting.enexis.nl edit: met 40A kan ik op 25A begrenzen ipv 20A en dat betekent sneller laden, dus zinvol.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Verwijderd hoeveel installateurs heb je gevraagd dan? Een specialist op gebied van laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 april 2019 @ 15:37:
@Verwijderd hoeveel installateurs heb je gevraagd dan? Een specialist op gebied van laadpalen?
Artikel 2.13 1
1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.

Dat haal ik uit de netcode van Maart 2019. Ik heb nog geen installateur gebeld maar lees die reacties her en der in fora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Was i.v.m. een reisje naar Italië begin volgende maand op zoek naar wat laadapps. Ik kwam de app van Evway tegen. Deze heeft een app/sleutelhanger en een online kaart. Helaas kan je alleen de laadpalen zien als je je (kostenloos) geregistreerd hebt. Er staan ook een hoop laadpalen in NL in en die kosten allemaal 5 ct/min (eigenlijk 5 ladybugs, maar die ladybugs moet je eerst kopen à 1 cent per stuk).
Lijkt me wel interessant voor degenen onder ons die met 3 fasen kunnen laden (en @Hachy ).
Website is https://evway.net/en/ en de app kun je vinden in de Appstore/Google Play.

Verder hebben ze nog een test waarvoor je je kunt opgeven om een routeplanner te gebruiken waar direct ook de laadpalen aangegeven staan. Dus niet dat je in de app een laadpaal uitkiest en dan naar Google maps wordt doorgeleid om er naartoe te rijden. Lijkt me ook wel interessant.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Als je die vraagt dan mag je ten eerste de EV tax betalen je kan beter een laadpaal laten installeren door een goede Elektriciën is vaak stukken goedkoper.

Maar waarom niet de 3 fase oplossing dan dan even op 1 fase aansluiten van 20A dan gaat het al erg rap. Natuurlijk iets minder dan 25A maar rap zat. Zelf laad ik mijn auto's op 13 en 10 a en eigenlijk niet veel issues. En ik rij echt heel veel. De rest van je huis heeft dan 2x25A om te verdelen. Kan je ook nog een kook plaat hebben + wasmachine en oven zonder problemen.

Maar volg de NEN1010 wel op als je niet correct doet kan je issues krijgen met je verzekering etc. omdat het niet goed geinstalleerd was.

Plus we kunnen verwachten dat in de toekomst er iets gaat gebeuren met de aansluit tarieven nu maakt het bijna onmogelijk om je huis en met een Warmte pomp te verwarmen te koken en laden tegelijk omdat je beloont wordt met rekening van 900 euro per jaar extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Jongens jongens jongens. Waarom komt dat toch steeds weer naar voren. Er is in dit draadje al uitgebreid besproken hoe het zit met de loadbalancing van Zappi. De NEN1010 zegt duidelijk dat je dan hoger mag zekeren. Ik heb hier in huis 3 x 25A en ga ook een Zappi V2 installeren. Die krijgt in de meterkast een 3 x 25A zekering en dat mag echt. Ik garandeer je dat. Het is niet alleen mijn vak, waardoor ik het weet.
En mijn Zappi ga ik instellen op 24A max. Bij 25A max gaat het meestal goed, maar floept een enkele keer de hoofdzekering eruit; 24A is daarom veiliger.
Is je hoofzekering geen automaat maar een ouderwetse smeltveiligheid (dan zit er een afgesloten, verzegeld en ondoorzichtig kastje onder je meter waar de hoofdzekering(en) in zit(ten)), stel de Zappi dan 2A lager dan je hoofdzekering.

Als je installateur het niet weet, dan moet hij de NEN1010 er nog maar eens goed op nalezen en niet eigenwijs zijn. En nee, als je het met een Zappi met loadbalancing aansluit, dan hoef je geen problemen met je verzekering te verwachten. Alles gaat netjes volgens het boekje. Echt waar.

Oh, en voor ik het vergeet: als je een Zappi V2 hebt (versie 2 dus), dan hoef je alleen een zekeringautomaat in je meterkast te hebben. De benodigde aardlekschakelaar type B zit al in de Zappi. En ja, ook die constructie is toegestaan.
Heb je een andere laadpaal, dan zit daar waarschijnlijk géén (juiste) aardlekschakelaar in en moet je in je meterkast een aparte aardlekschakelaar type B hebben voor die laadpaal. Let op: dat is iets anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen hier....

[ Voor 39% gewijzigd door Hippe Lip op 18-04-2019 17:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Hippe Lip exact, en dat kan dus de eventuele meerprijs voor een "laadpaal-elektricien" waard zijn, die is op de hoogte van de specifieke regels (uitzonderingen) die er zijn en niet alleen op de vele algemene regels rondom reguliere meterkasten. De elektricien die bij mij kwam monteren gaf ook aan allerhande specifieke bijscholing te hebben gevolgd in de loop der jaren.
Bij mij gaf ie als tip om op 20A (softwarematige limiet) te zitten als max (op 3x25A), en als je dat in de praktijk niet snel genoeg gaat om dan hooguit naar 23A te gaan op basis van zn eigen ervaringen, puur om niet de grens op te gaan zoeken (ik heb verzegelde smeltpatronen, als hoofdzekering dus trial & error is duur :P).

edit: haha jij vult je verhaal ook steeds verder aan, maar het komt nu overeen met het advies van "mijn" elektricien ;)

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-04-2019 17:51 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.