[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.484 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eltron schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:24:
[...]

Ik ben wat positiever gestemd over FastNed. Ja velen zullen FastNed zoveel mogelijk mijden, maar als het nodig is, is het fijn dat het beschikbaar is. Dus bij de te verwachten volumegroei van EV's blijft FastNed een relevante factor en zal steeds meer KWh leveren tegen eigenlijk een waanzinnige brutomarge van honderden procenten. En de klant zal het niet zo boeien om voor die enkele keer dat het nodig is de hoofdprijs per kwh te betalen. Het gaat vooral om beschikbaarheid en snelheid. En je gaat er ook geen uur staan, maar 10-30 min om genoeg km bij te laden om je bestemming te halen.

Ga toch eens kijken of ik hier mijn geld niet in zou moeten steken; dat levert al gauw meer op dan 0,1% op de spaarrekening. :)
Probleem met Fastned is dat ze een enorm asset heavy bedrijfsmodel hebben dan operationeel winst maken is wel heel zonnig de boel afschilderen. Daar naast concurreren met bedrijven die of veel meer muntjes hebben om negatieve business cases te draaien uit strategische overwegingen.

Tesla maar ook Ionnity stations staan er niet om geld te verdienen, die staan er om auto's te verkopen dmv het dekkende netwerk. Een Allego, Shell, Deutsche Telekom of energie maatschappij heeft verder de muntjes om dit soort stations te laten draaien en kan zich de investering beter veroorloven (en heeft dus niet z'n schuldenlast om de nek als een fastned).

Echt stop je geld er niet in, hoe blij ik ook ben met de 'enabler' rol die ze hebben, tenzij je het ziet als soort van goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hachy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:31:
[...]

Laat me raden, Huizen? Had ik een keer dezelfde ervaring.
Kansloos verhaal toch met zo'n pasje voor 10 minuten. Het is nog een 3,7kW'tje ook.
In Huizen kan je binnen om een pasje vragen en dan is het gratis. Waarom hiervoor gekozen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

Hachy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:31:
Laat me raden, Huizen? Had ik een keer dezelfde ervaring.
Kansloos verhaal toch met zo'n pasje voor 10 minuten. Het is nog een 3,7kW'tje ook.
Tjah, het zijn toch lokkertjes om bij hun boodschappen te doen? Op zich niet gek dat ze niet 24/7 gratis laden aanbieden aan iedereen. Niet echt een goed business model. Pasje halen, laden, boodschappen doen, en pasje terugbrengen lijkt me op zich niet onlogisch. En als je daarmee genoeg kunt laden om weer naar huis te rijden heb je dus iig de halve rit gratis gereden 8)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 08:41
teacher schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:54:
[...]

Wat je uit moet zoeken is wie de eigenaar van het perkje is. Bij rijtjeshuizen is dat doorgaans de gemeente, want rijtjeshuizen hebben doorgaans geen VVE. Als het de gemeente is dan zou je een verleng privaat aansluitpunt aan kunnen vragen.

Als het wel van een VVE is, ben je helemaal afhankelijk van de vergadering en kan er zomaar 1 of 2 jaar overheen gaan (uitgaande van 1 ALV per jaar) voordat eea gerealiseerd is.
hmmmm,

Zo te zien is het wel echt van de VVE (maarja komende maandag weet ik het zeker)
Het is echt een half gesloten terrein waar alle huizen met de rug naartoe liggen.

Als zo iets aanvragen 1 a 2 jaar gaat duren gaat het een lastig verhaal worden voor mij.
Zonder laadpaal op werk en thuis 2 jaar lang is mij wat te veel :X

misschien iets als een voorwaarde opnemen dat de VVE alvast een princiepe akkoord geeft op een kabel trekken naar de parkeerplaats. (maar dan moet ik eerst de woning ook nog leuk vinden uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Crazy D schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:43:
[...]

Tjah, het zijn toch lokkertjes om bij hun boodschappen te doen? Op zich niet gek dat ze niet 24/7 gratis laden aanbieden aan iedereen. Niet echt een goed business model. Pasje halen, laden, boodschappen doen, en pasje terugbrengen lijkt me op zich niet onlogisch. En als je daarmee genoeg kunt laden om weer naar huis te rijden heb je dus iig de halve rit gratis gereden 8)
succes met naar huis komen op +/- 0.6 kWh

(gebaseerd op 10 min boodschappen doen.)

Ik zou het de moeite al niet waard vinden.

om het met boodschappen zinvol te maken moet het al snel een snellader zijn.
Dan zou ik er zelfs voor omrijden (tot op een zeker hoogte)

moet ik laden, en boodschappen doen? dan rijd ik wel ff naar die supermarkt met die snellader. (betaald of niet)
gaat mij om het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
fjux schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:57:
[...]

moet ik laden, en boodschappen doen? dan rijd ik wel ff naar die supermarkt met die snellader. (betaald of niet)
gaat mij om het gemak.
Denk dat de Aldi op de markt vooruit loopt. Wacht maar tot EV’s betaalbaar worden voor Jan ondermodaal. Dan staan ze allemaal in de rij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Z___Z schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:19:
[...]

Denk dat de Aldi op de markt vooruit loopt. Wacht maar tot EV’s betaalbaar worden voor Jan ondermodaal. Dan staan ze allemaal in de rij :D
Andere lidls hebben ook al gratis snelladers.

Ik las ook dat fastned ergens bij een AH XL een soort mini station had gebouwd.

Ik denk wel dat het naar dit soort dingen toe gaat hoor.
En als je dan je boodschappen doet bij winkel X krijg je korting op je laadkosten ofzo.
(gratis zal natuurlijk niet lang werken, genoeg mensen die er misbruik van gaan maken dan)

Kijk maar naar dat gedoe in Adam met de Tesla taxi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

fjux schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:48:
[...]
Kijk maar naar dat gedoe in Adam met de Tesla taxi's
Ja, hoe is het nu eigenlijk aan de A4 Ruygenhoek-West nu het Maingau feest voorbij is, nog steeds zo druk als voorheen?
Of is de Maingau-gekte overgegaan in drukte door de onzuinige IPace's en andere aanwas van de afgelopen maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

gaat mij om het gemak.
Over het algemeen ben je vaak toch wel langer dan 10 minuten aan het boodschappen doen, niet? Laten we zeggen met 20 minuten kun je met een fatsoenlijke onboardlader 2-3kWh laden.

Een snellader is natuurlijk beter maar vergeet niet dat nu er voor de reguliere lader al kabels liggen het ook makkelijker is om die later te vervangen door een snellader, ook al is die maar 20kW oid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

gaat mij om het gemak.
Maar draai het eens om: waarom zou de Liddl 24/7 gratis laden toestaan voor jan en alleman? De gedachte dat het een motivatie is voor klanten om bij jou te shoppen (even los van het feit of 10 minuten zinvol is natuurlijk) als iedereen 24/7 daar kan laden is de kans groot dat jij als klant die is gelokt niet kan laden omdat de taxi's e.a. daar lekker staan te laden. En dan heb je idd als klant de keuze om door te rijden naar een plek waar je langer kunt laden, meer plekken hebt, etc. Maar de meesten zullen niet speciaal naar die ene Liddle gaan rijden om daar te shoppen als dank dat ze heel de zondag daar gratis hebben kunnen laden.

(maar uiteraard is het als lokkertje pas zinnig als je ook echt genoeg kunt laden om weer naar huis te kunnen rijden)

Korting als je de barcode van je kassabon kunt scannen is misschien wel een leukere optie. Zonder kassabon normaal tarief zoals op straat, met kassabon een laadsessie goedkoper of wellicht gratis. Kun je het iig gebruiken op een ander moment, kun je nog handelen met kassabonnen :+ , etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Crazy D schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:15:
[...]

Maar draai het eens om: waarom zou de Liddl 24/7 gratis laden toestaan voor jan en alleman? De gedachte dat het een motivatie is voor klanten om bij jou te shoppen (even los van het feit of 10 minuten zinvol is natuurlijk) als iedereen 24/7 daar kan laden is de kans groot dat jij als klant die is gelokt niet kan laden omdat de taxi's e.a. daar lekker staan te laden. En dan heb je idd als klant de keuze om door te rijden naar een plek waar je langer kunt laden, meer plekken hebt, etc. Maar de meesten zullen niet speciaal naar die ene Liddle gaan rijden om daar te shoppen als dank dat ze heel de zondag daar gratis hebben kunnen laden.

(maar uiteraard is het als lokkertje pas zinnig als je ook echt genoeg kunt laden om weer naar huis te kunnen rijden)

Korting als je de barcode van je kassabon kunt scannen is misschien wel een leukere optie. Zonder kassabon normaal tarief zoals op straat, met kassabon een laadsessie goedkoper of wellicht gratis. Kun je het iig gebruiken op een ander moment, kun je nog handelen met kassabonnen :+ , etc.
Ik dacht dat de lidl nu ook de snellaad paal uit heeft staan als ze gesloten zijn.

Weet niet meer zo 123 de bron daarvan.

Maar het zal nog wel even duren en wat misbruik incidenten verder voor we er echt zijn.

Ben erg benieuwd over een 4 a 5 jaar wat er gaat gebeuren op de 2e hands markt met de EV's.
Nu is dat nog marginaal, maar er zijn nu natuurlijk erg veel EV lease rijders (me included).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De Lidl is in Huizen een nieuwe vestiging aan het bouwen mét snellader! Ik heb hem al gezien alleen weet niet of die actief is aangezien de nieuwe winkel nog niet geopend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:25
Ik meen gelezen te hebben bij een blogger dat in DE ze slechts 20kW leveren bij Aldi en Lidl en dat op de as Antwerpen-Lille en Gent-Brussel de 50kW ondertussen teruggerekend zijn naar 20kW omdat er misbruiken waren. Zelf al eens getimed en normale winkeltijden voor een beperkt aantal producten na de dagtaak is 15min, weekend inkopen tussen de 30 en 40min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Bij Maaseik, Genk en Mönchengladbach-Rheydt komen wij af en toe en daar was het de laatste keer nog allemaal 50kW. Wat valt er onder misbruik, gingen er taxi's staan ofzo?

Op een afrondingsfout na rijden er geen elektrische auto's buiten Nederland, dus ik kan me niet voorstellen dat het ooit een probleem vormt bij die Lidls. We staan er altijd alleen, en als er iets staat is het meestal een verdwaalde PHEV die toch niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

fjux schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:46:
[...]
misschien iets als een voorwaarde opnemen dat de VVE alvast een princiepe akkoord geeft op een kabel trekken naar de parkeerplaats. (maar dan moet ik eerst de woning ook nog leuk vinden uiteraard)
Dat kun je vergeten, een VVE is een "democratie" en de leden kunnen beslissen wat ze willen. Je kunt wel via de makelaar vragen naar een kopie van het huishoudelijk regelement en contactgegevens van het bestuur, die kunnen je vast vertellen hoe kansrijk jouw plan zal zijn als je er zou gaan wonen.
fjux schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:48:
[...]
Ik las ook dat fastned ergens bij een AH XL een soort mini station had gebouwd.
Klopt, bij de AH XL en Aldi in Tilburg staat er eentje:
https://www.google.nl/map...@51.5624211,5.0745732,18z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Misbruik? Ik denk dat de snelladers een hele goeie marketingcampagne zijn. Een duurzaam karakter en als je er toch 30 minuten staat kan je net zo goed boodschappen doen. Misschien niet altijd, maar uiteindelijk wordt combineren steeds interessanter, zeker voor de berijders zonder “laadgarantie” (eigen oprit en dergelijke). Ik denk dat het onderaan de streep echt niet meer kosten als de parkeerkosten die sommige vestigingen vergoeden.

Voor mij is het geen toegevoegde waarde, want mijn werkgever betaald toch wel. Sterker nog ik verdien op mijn stroom thuis. Ergens anders laden is voor mij persoonlijk dus altijd duurder en kost meer moeite dan thuis. Échter als echte Nederlander gratis, zonder pas en met vaste kabel kan dan wil ik mijn werkgever best die paar euro besparen.

[ Voor 29% gewijzigd door Deveon op 11-04-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
Hebben mensen hier ervaring met een laadpaal laten plaatsen via EV-company.eu? Ik heb een offerte van 1300 euro, voor een Zappi V1 met loadbalancing (7.4kW), incl aanleg vanaf meterkast bij voordeur naar parkeerplek bij achtertuin (6m graafwerk). Ik wil qua bekabeling gelijk klaar zijn voor de toekomst, dus ze leggen nu 4mm2 3-fase kabel neer. Ik betwijfel alleen of 4mm genoeg is als ik in de toekomst met bv 11kW wil gaan laden?

Ik heb meerdere offertes, maar ze hebben me het beste geholpen en de prijs is naar mijn idee meer dan redelijk. Mis ik iets of is dit gewoon een prima deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Crazy D schreef op donderdag 11 april 2019 @ 07:43:
[...]

Maar wat laadt je nou in een half uurtje @3,7...een keer 10km ofzo. Niet echt over nagedacht imho, zet dan gewoon de paslezer aan.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn telekom kaart is net binnengekomen en morgen rijd ik naar Oostenrijk met de Ioniq \o/

Ik heb nu mijn Eneco MTC badge van het werk (werkt op innogy laders), New motion, maingau en nu ook een Telekom kaart. Ik ga er maar vanuit dat als ik niet kan laden, de lader kapot is :p

Stiekem toch wel spannend zo'n eerste buitenland reis met een EV.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:34:
[...]

Maar wat laadt je nou in een half uurtje @3,7...een keer 10km ofzo. Niet echt over nagedacht imho, zet dan gewoon de paslezer aan.
Het zijn snelladers... (1x CHAdeMo, 1x CCS en 1x 11 KW Mennekes). Er is wel over nagedacht dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, dit ging over LIDL vestigingen met een 3,7kW EV-boxje waarbij de paslezer dus uit staat en je binnen een pasje moet ophalen. Dat gaat denk ik geen succes worden.

De snelladers (50/50/43) daarentegen bij de grote LIDL's met zonnedaken, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

pekelveld schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:08:
Vraagje 1: Ik ben (nog steeds) voornemens een Eve mini te laten installeren. Vandaag even contact gehad met de partij die de paal komt aanleggen. Probleempje: de afstand tussen de meterkast en paal is ergens tussen de 30 en 40 meter. De load balancing via de P1 poort zou maar tot ongeveer 20 meter goed werken.

Nu kan ik in dit topic wel veel vinden over load balancing, maar niet echt hoe ik dit ga oplossen bij grote(re) afstanden. Moet ik dan gewoon voor een andere laadpaal kiezen? Of kan ik het signaal voor load balancing op een alternatieve manier van paal tot meterkast krijgen?

Vraagje 2: ik denk dat ik de laadpaal in de garage hang, en tijdens het laden de kabel gewoon "onder de roldeur door" laat lopen. De auto staat voor de garage. Zijn er meer die dat zo doen? En gaat dat op de lange termijn goed met de laadkabel? Er zit - net als onder de meeste roldeuren - een dikke rubberen strip die zich om de kabel zal vouwen, maar er hangt toch gewicht op de kabel..
De maximale lengte voor communicatie van de P1 poort heeft te maken met het signaal dat te zwak is. Afhankelijk van hoe die kabel loopt zou je halverwege een repeater kunnen plaatsen. Maar een kant-en-klare repeater heb ik nog niet te koop gezien. Dat wordt dan een gevalletje knutselen met een microcontroller.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:11
Glewellyn schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:14:
[...]

De maximale lengte voor communicatie van de P1 poort heeft te maken met het signaal dat te zwak is. Afhankelijk van hoe die kabel loopt zou je halverwege een repeater kunnen plaatsen. Maar een kant-en-klare repeater heb ik nog niet te koop gezien. Dat wordt dan een gevalletje knutselen met een microcontroller.
De laatste stand van zaken is dat het een Socomec countis E27 wordt (al lijkt mij de E28 dan logischer ivm MID certificering). Hoe je zo'n ding aansluit: geen idee, maar dat weet de installateur van de laadpaal vast wel. Die kwam ook met het voorstel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 09:37

JayPe

Ondertitel

Crazy D schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:15:
[...]

Lidl zet z'n snelladers alleen tijdens openingstijden aan. En tijdens openingstijden ga ik dan dus shoppen. Vooral op doorreis op vakantie is dat handig. Scheelt mij tijd vooraf: onderweg boodschappen doen ipv vooraf ;-)

Lidl heeft tot nu toe de bereikbaarheid van Nederland flink vergroot voor mij. Emmen en Halsteren liggen in blinde vlekken. Wolvega en Tilburg minder erg, maar toch handig op weg naar vakantie. Voor de combinatie laadstop lunch en shoppen.

Met de aanwas van EV's houden ze het vast niet lang vol. Tenminste. Niet voor mij. Ben al eens teleurgesteld met een wachtrij. Inclusief wachtende mega-accu iPace die zonodig gratis moest laden *voor een rit de volgende dag* sta je dan. Op doorreis.

Anyhoe: hoe meer gratis snelladers hoe beter. Ik rij er graag voor om als ik nuttig met aangenaam kan combineren. Ben steeds vaker bewust van de onkunde van bedrijven als er géén laadpaal beschikbaar is terwijl je er toch langere tijd kunt verpozen. Een bioscoop. Zwembad. Sporthal. Meubelboulevard. Theater. Pannenkoekenhuis. Allemaal logische plaatsen om te kunnen laden. Ook al is het maar een 11kW paaltje.

Ik rijdt tegenwoordig standaard naar 't zelfde pannekoekenhuis. Want die in Schaarsbergen heeft een gratis Lolo. Als dank rij ik graag een paar kilometer verder. Terwijl er hier in het dorp geen paal staat. En ik 'm ook niet echt nodig heb natuurlijk in het dorp. Pannekoeken smaken gewoon beter als het restaurant een beetje EV vriendelijk is.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
En eentje in Nijmegen

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-10 21:27
Hier iemand met ervaring laadpassen in Schotland?

De logische pas is eenmalig £20 en dan gratis laden via charge Your Car/Chargeplace Scotland, maar die accepteert geen accounts/betaalkaarten uit het buitenland.

En tot mijn schrik zijn er geen roaming partners uit de top-10 laadpassen.

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ik heb een CYC kaart 8)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
kepler schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:23:
Hebben mensen hier ervaring met een laadpaal laten plaatsen via EV-company.eu? Ik heb een offerte van 1300 euro, voor een Zappi V1 met loadbalancing (7.4kW), incl aanleg vanaf meterkast bij voordeur naar parkeerplek bij achtertuin (6m graafwerk). Ik wil qua bekabeling gelijk klaar zijn voor de toekomst, dus ze leggen nu 4mm2 3-fase kabel neer. Ik betwijfel alleen of 4mm genoeg is als ik in de toekomst met bv 11kW wil gaan laden?

Ik heb meerdere offertes, maar ze hebben me het beste geholpen en de prijs is naar mijn idee meer dan redelijk. Mis ik iets of is dit gewoon een prima deal?
Zou 6mm2 nemen, dat geeft ook nu al minder laadverlies

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JayPe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:03:
Inclusief wachtende mega-accu iPace die zonodig gratis moest laden *voor een rit de volgende dag* sta je dan. Op doorreis.
Tja, ik heb ook altijd wat meelij met de iPace rijders. Als je al je geld hebt uitgegeven aan zo'n ding dan moet je wel gratis laden bij de Lidl terwijl je ondertussen boodschappen doet bij de voedselbank :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
QvTzKwCi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:25:

De logische pas is eenmalig £20 en dan gratis laden via charge Your Car/Chargeplace Scotland, maar die accepteert geen accounts/betaalkaarten uit het buitenland.

Help!
Zelf een lokaal account nemen, of bevriend zien te raken met iemand die er een heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
QvTzKwCi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:25:

Help!
Voor de derde keer doorgegeven / klacht ingediend bij CPC dat mensen buiten Schotland niet hun kaart kunnen kopen, en hierdoor niet naar Schotland kunnen reizen. Is feitelijk volslagen belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Je kunt bellen met de klantenservice, ook zonder account, en dan starten ze een laadsessie. Maar inderdaad omslachtig om een kaart te krijgen.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
Glewellyn schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:14:
[...]

Je kunt ook werken met een Maxem. Met fase klemmen en een UTP kabel wordt de EVE Mini aangesloten op de Maxem en zorgt ervoor de laadpaal wordt aangestuurd op basis van de beschikbare capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:38
John_Otters schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:00:
[...]

In de praktijk in NL wel, In theorie zou het best sneller kunnen. Voor zover ik weet gaat alleen CCS hoger dan 50kW in NL.

Leaf 2 kan overigens maar max 50kW met een gemiddelde van 40, volgens de EV-Database en dat is dan voornamelijk omdat de snelheid bij bijna vol omlaag gaat, niet vanwege laadverliezen. (niet dat je helemaal geen laadverliezen hebt, maargoed).

De Leaf e+ zou volgens de database zelfs 100kW ChaDeMo kunnen laden als dat ergens aangeboden werd.
Volgens mij zag ik bij Fastned Bloemheuvel recent 100kW Chademo lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deveon schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:14:
Misbruik? Ik denk dat de snelladers een hele goeie marketingcampagne zijn. Een duurzaam karakter en als je er toch 30 minuten staat kan je net zo goed boodschappen doen. Misschien niet altijd, maar uiteindelijk wordt combineren steeds interessanter, zeker voor de berijders zonder “laadgarantie” (eigen oprit en dergelijke). Ik denk dat het onderaan de streep echt niet meer kosten als de parkeerkosten die sommige vestigingen vergoeden.
Er wordt al wel misbruik van gemaakt, ik doe graag boodschappen bij de Lidl die ook nog eens op de route terug ligt vanuit de randstad maar afgelopen 5x staan er altijd taxi's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Erasmo schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:56:
[...]

Er wordt al wel misbruik van gemaakt, ik doe graag boodschappen bij de Lidl die ook nog eens op de route terug ligt vanuit de randstad maar afgelopen 5x staan er altijd taxi's aan.
In theorie zouden ze op basis van de CCS ID (a la FastNed AutoCharge) een limiet per auto kunnen instellen.
Bijv max 2x/week of max 200kWh per auto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:00:
[...]

In theorie zouden ze op basis van de CCS ID (a la FastNed AutoCharge) een limiet per auto kunnen instellen.
Dat is een goede maar ik weet niet of die oudere ABB laders dat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:00:
[...]

ik denk dat vooral dit soort ontwikkelingen nog achterlopen met de technologie.

Ik heb en nu wat onderzoek naar gedaan omdat ik het zelf leuk vind om een laadpaal zelf te maken.

Maar de software die op de apparaten draait kan zo veel slimmer IMHO.
Zeker voor de prijs die voor een paal gevraagd wordt.

bijvoorbeeld, ik heb nog niet gezien dat je een laadpaal kan instellen om altijd jouw auto op te laden, maar niet een auto van een ander. Het is of met een pasjes systeem of plug en charge voor iedereen.

Terwijl mij dit een dood eenvoudige software check kan zijn.

Daarnaast dat ze meer dan 1000€ durven te vragen voor een veredeld relais met een "slimme" controller er bij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

fjux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:07:
[...]

ik denk dat vooral dit soort ontwikkelingen nog achterlopen met de technologie.

Ik heb en nu wat onderzoek naar gedaan omdat ik het zelf leuk vind om een laadpaal zelf te maken.

Maar de software die op de apparaten draait kan zo veel slimmer IMHO.
Zeker voor de prijs die voor een paal gevraagd wordt.

bijvoorbeeld, ik heb nog niet gezien dat je een laadpaal kan instellen om altijd jouw auto op te laden, maar niet een auto van een ander. Het is of met een pasjes systeem of plug en charge voor iedereen.

Terwijl mij dit een dood eenvoudige software check kan zijn.

Daarnaast dat ze meer dan 1000€ durven te vragen voor een veredeld relais met een "slimme" controller er bij. 8)7
Jij hebt het nu over Type2? Daarvan had ik begrepen dat je daarmee niet een (of elke nu rondrijdende) auto kunt herkennen, ook kun je de accu status niet uitvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:10:
[...]

Jij hebt het nu over Type2? Daarvan had ik begrepen dat je daarmee niet een (of elke nu rondrijdende) auto kunt herkennen, ook kun je de accu status niet uitvragen?
Hmm, kan zijn dat ik daar overheen gelezen heb.

Maar volgens mij kun je nog redelijk wat uitlezen. (moet me er nog verder in verdiepen zo te merken)
Maar dat neemt niet weg dat ik nog geen paal aanbieder heb gezien die het netjes in een app of webapp heeft gepropt en dat je paal aan wifi kan zetten.

Het is of een domme paal zonder enige intelligentie er in. of gelijk 3g met eigen backoffice abbo's ect.

Maarja, dit is ook de reden waarom ik voor zelfbouw wil gaan. (maarja eerst maar eens een huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

fjux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:13:
[...]

Het is of een domme paal zonder enige intelligentie er in. of gelijk 3g met eigen backoffice abbo's ect.
Denk dat je nog wel wat meer onderzoek kunt doen.
Zappi of Maxem bijvoorbeeld of de Keba P30 (wel duur, maar geen verplichte back office, wel een vrij te gebruiken API).

Zelfbouwen is leuk natuurlijk, maar bedenk dat die bestaande palen alle nu rondrijdende EVs moeten supporten en niet alleen de jouwe die misschien veel simpeler is om betrouwbaar te laten laden.
Ook is de kostprijs natuurlijk niet alleen de optelsom van de hardware, ook de alle ontwikkelkosten, testkosten, keuringskosten, helpdeskkosten etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:19:
[...]

Denk dat je nog wel wat meer onderzoek kunt doen.
Zappi of Maxem bijvoorbeeld of de Keba P30 (wel duur, maar geen verplichte back office, wel een vrij te gebruiken API).

Zelfbouwen is leuk natuurlijk, maar bedenk dat die bestaande palen alle nu rondrijdende EVs moeten supporten en niet alleen de jouwe die misschien veel simpeler is om betrouwbaar te laten laden.
Ook is de kostprijs natuurlijk niet alleen de optelsom van de hardware, ook de alle ontwikkelkosten, testkosten, keuringskosten, helpdeskkosten etc etc.
klopt. maar het idee normaal gezien is dat je die kosten kan uitsmeren over alle leveringen.

Maar het is en blijft nog een niche markt, en een die erg veel op zakelijk gebruik is gericht waar de kosten vaak niet zo veel uitmaken. en dat zie je aan de markt.

Maar ik hoop dat hier wel verandering in gaat komen zodra EV's een meer gemeengoed zijn.
Als jij prive een 2e hands EV koopt en dus al duurder uit bent en dan nog even 1500 kwijt bent aan een laadpaal + installatie wordt het prijskaartje weer duurder.

PS. over het ondersteunen van auto's.
Het is een standaard protocol voor alle auto's, alleen erg oudere modellen hebben soms een ander protocol.
Voor de rest is het in basis een apparaat dat met de auto een amperage afspreekt. en dan het relais omschakelt. De auto doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

fjux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:33:
[...]

Het is een standaard protocol voor alle auto's, alleen erg oudere modellen hebben soms een ander protocol.
Voor de rest is het in basis een apparaat dat met de auto een amperage afspreekt. en dan het relais omschakelt. De auto doet de rest.
Ja en daarnaast zit er nog een weerstandje in de kabel zelf met een specifeke waarde zodat je weet wat daar de max van is. Ik weet er zelf ook het fijne niet van, maar ik denk dat jij net iets te simpel over de zaken denkt en alleen van het best case scenario uitgaat.
Verder heb je wel gelijk dat de zakelijke rijder overheerst en de kosten daarbij minder relevant zijn. Ik heb ook veel teveel betaald voor mn laadpaal, maar ja.. Zodra EVs voor particulieren interessant worden zal er vanzelf wel meer marktwerking komen.
En zo duur is de Zappi nu echt niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:41:
[...]

Ja en daarnaast zit er nog een weerstandje in de kabel zelf met een specifeke waarde zodat je weet wat daar de max van is. Ik weet er zelf ook het fijne niet van, maar ik denk dat jij net iets te simpel over de zaken denkt en alleen van het best case scenario uitgaat.
Verder heb je wel gelijk dat de zakelijke rijder overheerst en de kosten daarbij minder relevant zijn. Ik heb ook veel teveel betaald voor mn laadpaal, maar ja.. Zodra EVs voor particulieren interessant worden zal er vanzelf wel meer marktwerking komen.
Zappi zijn wel mooie dingen inderdaad.

Gelukkig zijn ze nu ook begonnen met 3Fase palen. maar deze zijn wel weer wat duurder.
Maar hopelijk komt er straks meer keuze voor goedkopere palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
fjux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:47:
[...]

Zappi zijn wel mooie dingen inderdaad.

Gelukkig zijn ze nu ook begonnen met 3Fase palen. maar deze zijn wel weer wat duurder.
Maar hopelijk komt er straks meer keuze voor goedkopere palen.
Ik heb me een 3f go-echarger aangeschaft, die heeft een API en gezien ik vzlogger al draaiende heb op een pi zero W moet die te koppelen zijn met de openWB of ik denk zelfs, beter voor mij gezien ik broadlink en sonoff staan heb, met Io.broker home automation.
OpenWB kan al omgaan met go-echarger en vzlogger, en met enkele smart plugs, io.broker kan al met alles omgaan maar zal niet op de zero W kunnen draaien.
Gekoppeld aan de slimme meter meet ik wat beschikbaar is aan PV stroom en wat beschikbaar is naar netafzekering en het huisgenoten verbruik zodat de eNiro met het max vermogen kan laden zonder aan comfort in te boeten.
Of ja ik betaalde 699€, en bij een on-line shop 13€ korting gekregen zodat transport quasi gratis was.

En voor de zelfbouwer(s), er zitten nogal wat veiligheden en checks in, is ook mobiel te gebruiken, heeft 10 RFID's met bijhorende kWh, WIFI, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-10 21:27
Spiller schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 06:45:
Je kunt bellen met de klantenservice, ook zonder account, en dan starten ze een laadsessie. Maar inderdaad omslachtig om een kaart te krijgen.
Zelf even met de helpdesk gebeld en die geven dat ze inmiddels bekend zijn met het probleem en coulant omgaan met de buitenlanders: "gewoon bellen mijnheer, dan zetten we hem voor u aan".

De medewerker gaf aan dat zij een commerciële partij zijn die het in opdracht van de overheid exploiteert, maar dat zij geen mandaat hebben om met roaming partners te overleggen. De overheid loopt gewoon achter. Het zou zo simpel zijn als alle andere netwerken toegang te geven, want de sessies zijn toch gratis.

Maar goed, het netwerk schijnt onlangs door BP te zijn overgenomen, waardoor dit punt mogelijk hernieuwde aandacht krijgt.

Voor de zekerheid een ChargeYourCar kaart aangevraagd. Eigenlijk hetzelfde euvel dat ze geen buitenlands adres kennen (kan geen land invullen). Als tweede adresregel maar ingevuld, en vertrouwen dat de kaart aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10 17:57
Wat vaak ook wel werkt is om aan de postcode NL toe te voegen dus NL 1234AB. Kan ook bij de straat: Postweg 1, NL1234AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Je hebt een Brits bankaccount nodig die truc werkt niet.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10 17:57
Volgens mij ging de vraag daar niet (meer) over. Blijkbaar was hij erin geslaagd om een kaart te krijgen maar was er geen mogelijkheid om aan te geven dat de kaart naar NL moest. Vandaar mijn suggestie.

[ Voor 8% gewijzigd door Harvest2002 op 12-04-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:41:
[...]

Huidige Type 2 laden is vrij eenvoudig ja, via een PWM signaal en voltage wordt er gecommuniceerd. Smart Charging profielen, slimme meter integraties etc. Maken het wat lastiger maar dat valt (behalve het Duitse Eichrecht) allemaal wel mee. Probleem is echter dat de markt nog klein is waardoor je weinig schaalvoordeel hebt en dat er dus relatief onvolwassen producten en systemen gebruikt worden. Vooral bij de 'smart' laadpalen speelt dit nog sterk. Als je dan afwijkt van eenvoudige 'standaard' gebruiks scenario's stort bij menig laadpaal de betrouwbaarheid volledig in. De software is veelal erg onvolwassen. Overigens zie je ook in de hardware en dan vaak zelfs de behuizingen grote missers.

Straks met de ISO 15118 wordt het nog een paar tandjes complexer voor de AC laadpalen (Voor DC valt het tov. De huidige DIN spec. wat meer mee). Overigens ga je bij AC laden ook geen State of Charge informatie krijgen. Autofabrikanten maken dat proprietary (het is een optioneel deel in de standaard) om een informatie voordeel te krijgen op de laad & energie markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

CCS kan toch identificeren?
CCS is niets meer of minder dan type 2 met twee DC pennen?
Kan type 2 zich dan niet óók identificeren? Of gebeurd dat via de DC pins? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

#DenkSimpel

De CCS stekker mist een hoop: de AC pennen zijn niet aanwezig. Alleen de bovenste communicatie pennen zitten erin. Dus? Enige uitwisseling die via CCS verloopt moet met type 2 toch ook mogelijk zijn?

En FastNed kan keurig state of charge laten zien. Inclusief de vermelding van de resterende tijd " gemeld door de auto ".... Dan moet dat via AC toch eigenlijk ook mogelijk zijn? Simuleer desnoods een DC charger sessie om de auto te laten vertellen wat z'n soc is. En ga daarna AC laden. En na een minuut weer even terug naar een simulatie DC sessie om info op te vragen. Dat doe je elke 5 minuten en je stuurt via wat voor protocol dan ook die info naar je mobieltje.

#AllesKan vs #MoetKunnenToch?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CCS is iets heel anders dan type 2 met twee DC pennen. Het gebruikt een compleet ander communicatieprotocol en is niet compatibel. CCS gebruikt een soort powerline communicatie, J.1772 type 2 gebruikt, zoals de naam zegt, J.1772 CP/PP analoge signalering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat dat betreft is ChaDeMo toch handiger om te reverse engineeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:12:
Het protocol van type 2 is gewoon beschreven hoor.

Maar zo te zien nogal simpel gebaseerd op wat analoge signalen.
Helaas. Dan maar andere manieren verzinnen om automatisch mijn auto op te laden en niet die van een ander (behalve als ik het wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JayPe schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:46:
CCS kan toch identificeren?
CCS is niets meer of minder dan type 2 met twee DC pennen?
Kan type 2 zich dan niet óók identificeren? Of gebeurd dat via de DC pins? Lijkt mij onwaarschijnlijk.

#DenkSimpel

De CCS stekker mist een hoop: de AC pennen zijn niet aanwezig. Alleen de bovenste communicatie pennen zitten erin. Dus? Enige uitwisseling die via CCS verloopt moet met type 2 toch ook mogelijk zijn?
Uiteraard in theorie kan het prima en met ISO 15118 wordt de communicatie grootdeels het zelfde, vandaar dat je dan ook plug and charge krijgt op AC Type 2 laden.

Het Frankensteinen in bestaande auto's is echter heel moeilijk gezien dat allemaal dichtgetimmerd zit door de autofabrikanten. De auto en laadpaal zouden niet moeten accepteren dat er van het protocol wordt afgeweken na de handshake en er opeens AC spanning geleverd wordt.

Overigens is de fastned/ABB plug and charge opbasis van de DIN spec. een puur lader zijdig trucje. Bij het inpluggen checkt de lader of het MAC adres van de auto bekend is, zo ja gaat ie verder alsof de lader vrijgegeven is door authorisering. Anders blijft ie gewoon wachten tot iemand op een andere manier dat ding vrijgeeft. Niet de meest veilige oplossing/,houdbare oplossing op lange termijn maar voor nu werkt het goed.
En FastNed kan keurig state of charge laten zien. Inclusief de vermelding van de resterende tijd " gemeld door de auto ".... Dan moet dat via AC toch eigenlijk ook mogelijk zijn? Simuleer desnoods een DC charger sessie om de auto te laten vertellen wat z'n soc is. En ga daarna AC laden. En na een minuut weer even terug naar een simulatie DC sessie om info op te vragen. Dat doe je elke 5 minuten en je stuurt via wat voor protocol dan ook die info naar je mobieltje.

#AllesKan vs #MoetKunnenToch?
Dan onderbreek je je laadsessie constant en het starten en beëindigen van een sessie duurt stiekem wel even.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

mux schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:59:
CCS is iets heel anders dan type 2 met twee DC pennen. Het gebruikt een compleet ander communicatieprotocol en is niet compatibel. CCS gebruikt een soort powerline communicatie, J.1772 type 2 gebruikt, zoals de naam zegt, J.1772 CP/PP analoge signalering.
Dàt het twee compleet verschillende talen zijn die er gesproken worden is binnen techniek toch geen probleem? als je een laadpaal bouwt met een kleine computer erin kan je toch beide talen programmeren?

(Principe dus hè? Niet dat ik verwacht dat de protocollen open standaarden zijn en dat 't praktische nu al uitvoerbaar is)

Edit. Nieuwe reacties niet gezien.
Overigens is de fastned/ABB plug and charge opbasis van de DIN spec. een puur lader zijdig trucje. Bij het inpluggen checkt de lader of het MAC adres van de auto bekend is, zo ja gaat ie verder alsof de lader vrijgegeven is door authorisering. Anders blijft ie gewoon wachten tot iemand op een andere manier dat ding vrijgeeft. Niet de meest veilige oplossing/,houdbare oplossing op lange termijn maar voor nu werkt het goed.
Ah: MAC adres uitlezen bij aansluiten van stekker en als deze klopt met de vooringegeven waarde, de boel voor een kleine 10 minuten vrijschakelen voor de start van een AC sessie: prima oplossing om te kunnen plug and chargen thuis zonder gratis gastverbruik.

Geen rocket science toch?

[ Voor 36% gewijzigd door JayPe op 13-04-2019 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 23:02

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

GoldenSample schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:54:
Overigens is de fastned/ABB plug and charge opbasis van de DIN spec. een puur lader zijdig trucje. Bij het inpluggen checkt de lader of het MAC adres van de auto bekend is, zo ja gaat ie verder alsof de lader vrijgegeven is door authorisering.
Kijk, dat is duidelijke info. Alleen: hoe wordt dat MAC-adres uitgelezen? Dat lijkt me ook wel wat om dat toe te voegen aan de Zappi die ik straks heb. Daarin zit een contact om het laden al dan niet vrij te geven. Controleren met een Arduino of RPi?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er wordt een soort van ip over powerline achtige communicatie opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Op de DC-pinnen?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 02:53

_V_

Nee, ondanks dat het GreenPhy protocol van oorsprong voor powerline-communicatie op de markt is gezet, gaat de CCS-communicatie gewoon over de signaleringspinnen.

Edit: zie sheet 7 van ev_combined_charging_qualcommautotechconf_april_2015.pdf. Volgens datzelfde document zou het idd mogelijk moeten zijn om de CCS-communicatie in te zetten voor AC-laden (sheet 4), maar dat zegt waarschijnlijk niks over of de huidige EVs dat ook ondersteunen.

[ Voor 57% gewijzigd door _V_ op 13-04-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

_V_ schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:54:
Volgens datzelfde document zou het idd mogelijk moeten zijn om de CCS-communicatie in te zetten voor AC-laden (sheet 4), maar dat zegt waarschijnlijk niks over of de huidige EVs dat ook ondersteunen.
Die communicatie wordt toch gevoerd vóór dat het laden begint? Dat betekent dat álle communicatie (over alles dus) mogelijk is, ongeacht of je DC of AC laadt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 00:12:
Yep:

https://docs.google.com/s...Vu6rUFm0P7ouwg/edit#gid=0

tabje 'QCcan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hippe Lip schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 19:18:
[...]

Die communicatie wordt toch gevoerd vóór dat het laden begint? Dat betekent dat álle communicatie (over alles dus) mogelijk is, ongeacht of je DC of AC laadt.
Communicatie opbouw begint bij beide vergelijkbaar via het PWM signaal. Bij DC laden gaat men over op het de Power Line Communicatie over de Control Pin. Probleem is dat je dan dus geen AC laadsessie meer kan starten met de huidige auto's. Je zult weer terug moeten switchen naar het PWM only signaal tenzij je een auto hebt die DIN 70121/ISO 15118 bij AC doet, heb ik zelf nog niet gezien, de AUDI E-Tron zou het van de zomer moeten krijgen. Mogelijk de Smarts & andere Daimler auto's die het doen maar dat heb ik nog niet getest.

Daarnaast zou ik niet onderschatten dat de Din spec. veel complexer is, helaas zijn dit soort standaarden niet open dus delen kan ik het niet met je. Wat semi-'off the shelve' EV ready Power line communication bordjes al wat helpen, dan hoef je niet aan een consumenten Homeplug green zelf te sleutelen. Helaas ben ik vergeten welk bordje hiervoor wel te gebruiken is.

Wat globale info van de fastned/abb route: https://github.com/openfa...ster/autocharge-final.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 13-04-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 09:44
Hmm zou ionity in Apeldoorn in bedrijf zijn nu? Morgen eens kijken, afgelopen vrijdag stonden er nog auto’s van Liander, toen is misschien de aansluiting actief gemaakt.

https://www.goingelectric...ange-Amerikaweg-66/37823/

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cacofant schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:27:
Hmm zou ionity in Apeldoorn in bedrijf zijn nu? Morgen eens kijken, afgelopen vrijdag stonden er nog auto’s van Liander, toen is misschien de aansluiting actief gemaakt.

Ik kwam er toevallig afgelopen vrijdag avond langs, het zag er vrij operationeel uit. Heb zelf lekker aan de Allego bij de Mac geladen want Maingau :P Ik kom er dinsdag weer langs, zal nogmaals kijken, bij rustplaats bij Stroe waren ze ook al druk bezig met het installeren van Ionity. Wel jammer dat het allemaal onoverdekte laders zijn, wat dat betreft kunnen ze wel wat leren van Fastned, Mr.Green en VandeBron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De nieuwe Fastned City in Ypenburg lijkt nu ook klaar te zijn, althans ik reed er afgelopen week langs en alles zag er 'af' uit. Voor mij persoonlijk een hele nuttige snellader, gezien de snelladers bij de dealers daar in de buurt inmiddels allemaal stuk of weg zijn.

Edit: Prinses Máximaplein heet-ie

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 14-04-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

cacofant schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:27:

Jazeker:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Erasmo schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:52:
[...]

Ik kwam er toevallig afgelopen vrijdag avond langs, het zag er vrij operationeel uit. Heb zelf lekker aan de Allego bij de Mac geladen want Maingau :P Ik kom er dinsdag weer langs, zal nogmaals kijken, bij rustplaats bij Stroe waren ze ook al druk bezig met het installeren van Ionity. Wel jammer dat het allemaal onoverdekte laders zijn, wat dat betreft kunnen ze wel wat leren van Fastned, Mr.Green en VandeBron.
Maingau werkt toch ook gewoon bij ionity ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik werk er bijna tegenover haha, morgenvroeg eens kijken !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:30

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Zo te zien gebruiken Maingau en DEW21 dezelfde "whitelabel" website & app. Ik heb nu twee keer geladen met Maingau, en had beide keren gedoe om de laadsessie te stoppen, vele malen drukken op Vortgang beenden.

Gisteren DEW21 maar eens geprobeerd op een Allego paal. Mij viel later vanmorgen op dat de laadsessie niet meer te vinden was in de DEW21 app en ook niet op de website. En inderdaad, stekker vast in paal, Allego gebeld en die heeft hem ontkoppeld. Gaven al aan dat er veel problemen zijn met de DEW21 app. Starten gaat goed, stoppen niet of slecht. Hoop dat de Maingau pas snel komt. Wie weet of DEW21 een pas stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

knakworst

Get more sats!

beschuit schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:33:
Zo te zien gebruiken Maingau en DEW21 dezelfde "whitelabel" website & app. Ik heb nu twee keer geladen met Maingau, en had beide keren gedoe om de laadsessie te stoppen, vele malen drukken op Vortgang beenden.

Gisteren DEW21 maar eens geprobeerd op een Allego paal. Mij viel later vanmorgen op dat de laadsessie niet meer te vinden was in de DEW21 app en ook niet op de website. En inderdaad, stekker vast in paal, Allego gebeld en die heeft hem ontkoppeld. Gaven al aan dat er veel problemen zijn met de DEW21 app. Starten gaat goed, stoppen niet of slecht. Hoop dat de Maingau pas snel komt. Wie weet of DEW21 een pas stuurt?
Zelfde ervaring met DEW21, sturen geen pas. Als pleister op de wond, de laadsessie is dan gratis O-)
Op de 13e kwaliteit en betrouwbaarheid beloven, dat is vragen om problemen >:)

[ Voor 14% gewijzigd door knakworst op 14-04-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 03:41
daemonix schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:26:
Het is inderdaad heel gebruikelijk om gratis laders met een pasje te moeten starten. Lidl is een uitzondering. Bij de Allego palen bij AC restaurants moet je ook een pasje aanbieden om 30 minuten gratis te mogen laden (en daarna betalen!).

Langs de A27 bij Houten hebben ze een Fastned (betaald) en bij het restaurant een gratis Allego. Niemand kent die laatste blijkbaar. ;)
Vandaag bij AC Restaurant 't Harde met de Maingau pas de lader geactiveerd en 29 minuten geladen. In het Maingau laadoverzicht zie ik de sessie nu staan met een prijs van EUR 5,05. In dit geval dus niet gratis.
Zou het uitmaken met welke pas je de laadsessie activeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
Meeste AC restaurants hebben een betaalde lader

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
De Ionity in Apeldoorn Zuid werkt idd. Net gebruik van gemaakt.
Valt me wel op dat ze niet de laadaanduiding hebben met de snelheid (zo'n snelheidsmeter) op de lader. Alleen de accustatus wordt aangegeven. Mijn accu was niet helemaal leeg, rond 50%, laden naar 85%, kostte me 13minuut35 (11,53 kWh). Even de 67kW aangetikt volgens EVnotify.
Wel sneller dan de Allego lader vlakbij, maar niet echt spectaculair. Misschien dat dit door de koude accu (10 graden) en de wat hoge acculading kwam?

Waarom zijn overigens de laadkabels nou net niet lang genoeg :-( Zeker bij een Ioniq is dat een probleem, aangezien de laadaansluiting linksachter zit, moet je bijna met de bumper tegen de laadpaal gaan staan...

https://drive.google.com/...IsHOIS0--t8HqMPJ1nNMF6oqY

https://drive.google.com/...9oGcZIjf5S5fpO79Vxy5t2ma8

[ Voor 46% gewijzigd door cacofant op 15-04-2019 06:43 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Zit er daadwerkelijk een Shell embleem op diie Ionity laders? Verrassend...

[ Voor 10% gewijzigd door Marc O. op 15-04-2019 07:57 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
ja volgens mij is Ionity van Shell ;-)

https://www.drivingelectr...t-charging-network-begins

[ Voor 55% gewijzigd door cacofant op 15-04-2019 08:22 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 04-10 16:33
Afgelopen zondag een rondje randstad gedaan. zo een 450+ km. Wat een gedoe met de snelladers.
0. Vertrek met volle batterij.
1. Bij Stroe-A1, snellader defect. (en ionity in aanbouw) -=> dus doorrijden.
2. Bij Schiphol-mcdonalds. voor 2 laders. een stuk of 6 taxi's in de wachtrij. -=> dus doorrijden.
3. Bij Schiphol-A4 (rechts.) voor 6 laders een lange wachtrij van taxi's. -=> dus doorrijden.
4. Bij Schiphol-A4 (links) voor 4-6 laders een lange wachtrijk van taxi's -=> dus doorrijden.
Gelukkig nog een verdwaalde 3.6kwh AC laadpaaltje kunnen vinden bij familie in de buurt. waar ik in de buurt moest zijn. Dus daar maar vol gedruppeld. Later die avond met nog 15 km te gaan toch thuis gekomen.

Al met al; blij dat ik een grote batterij heb. Minder blij met al die taxi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Ik maak er niet uit op dat Ionity van Shell is. Wel dat ze een gezamenlijk doel hebben om een groot aantal laadstations te openen.

[ Voor 49% gewijzigd door Marc O. op 15-04-2019 08:34 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
internet4me schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:33:
Afgelopen zondag een rondje randstad gedaan. zo een 450+ km. Wat een gedoe met de snelladers.
0. Vertrek met volle batterij.
1. Bij Stroe-A1, snellader defect. (en ionity in aanbouw) -=> dus doorrijden.
2. Bij Schiphol-mcdonalds. voor 2 laders. een stuk of 6 taxi's in de wachtrij. -=> dus doorrijden.
3. Bij Schiphol-A4 (rechts.) voor 6 laders een lange wachtrij van taxi's. -=> dus doorrijden.
4. Bij Schiphol-A4 (links) voor 4-6 laders een lange wachtrijk van taxi's -=> dus doorrijden.
Gelukkig nog een verdwaalde 3.6kwh AC laadpaaltje kunnen vinden bij familie in de buurt. waar ik in de buurt moest zijn. Dus daar maar vol gedruppeld. Later die avond met nog 15 km te gaan toch thuis gekomen.

Al met al; blij dat ik een grote batterij heb. Minder blij met al die taxi's.
De McDonalds op de Loevesteinse Randweg en Fastned Den Ruygen Hoek kun je inderdaad maar beter mijden. Daar staan zoveel taxi's altijd heeft eigenlijk geen zin om daar heen te gaan. Tenzij je er 's nachts langskomt dan is het wel te doen.

Alternatieven in de snellader bij de McDonalds in Osdorp (aan de Ookmeerweg) of de FastNed aan de Fustweg in Haarlem. Die zijn toch relatief in de buurt maar net te veel van de doorgaande routes om voor taxi's interessant te zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik rij vanochtend naar Den Haag.

Is het daar ook zo treurig met de beschikbaarheid van de snelladers? Ik wilde Knorrestein net voorbij Zoetermeer aanhouden en uitwijken naar Prinses Maximaplein als 't niet lukt bij Knorrestein.
Maar daarna is m'n accu wel zo goed als leeg denk ik

Parkeren in een parkeergarage bij 't Spui en bidden voor een paaltje? Tips?

Geen taxi's bij Den Haag hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De meeste P&R's hebben wel aardig wat laadpalen tegenwoordig. Bij P+R Den Haag-Ypenburg hebben ze niet die nieuwe stads-Fastned neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Voor het aanleggen van stroom voor een paal, zie ik vaak de verwijzing naar 6mm...

Grondkabel - XMVK-as - 25 meter (3 x 2.5 mm²)

is deze dan goed? of moet hij 2x zo dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Over 3x2,5mm2 grondkabel kan maximaal 16A, dus als je je laadpaal ooit 32A wilt maken moet er 4 of 6mm2 komen - liefst de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 04-10 16:33
Grondkabel voor 1 fase 32A moet minimaal 6mm zijn ivm de warmte. 4mm werkt maar daarvan wordt de kabel zeer warm en zal veel verlies hebben. (zie de diverse kabelberekeningtools. die rekening houden met warmte en verliezen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke..moet ik dan 3 x 6mm hebben?

mijn meterkast geeft aan 40A...

prijzige kabel...3,50 per meter

[ Voor 20% gewijzigd door wwwmarcel op 15-04-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
JayPe schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:51:
Ik rij vanochtend naar Den Haag.

Is het daar ook zo treurig met de beschikbaarheid van de snelladers? Ik wilde Knorrestein net voorbij Zoetermeer aanhouden en uitwijken naar Prinses Maximaplein als 't niet lukt bij Knorrestein.
Maar daarna is m'n accu wel zo goed als leeg denk ik

Parkeren in een parkeergarage bij 't Spui en bidden voor een paaltje? Tips?

Geen taxi's bij Den Haag hoop ik?
Minder dan bij Schiphol in ieder geval. Ben met de snelladers niet bekend maar weet wel dat de openbare gemeentepalen in Den Haag Centrum wel vaak om 9 uur al volstaan. Dus dan moet je of vroeg komen of geluk hebben. Zelf check ik eigenlijk altijd een kwartier voor aankomst op www.oplaadpalen.nl de actuele beschikbaarheid van de openbare palen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:27:
o oke..moet ik dan 3 x 6mm hebben?

mijn meterkast geeft aan 40A...

prijzige kabel...3,50 per meter
Je hebt een 5g6 nodig de 3 fasen zoals je opgeeft met de N(ulleider) en de aarding, dan kan je eenfasig of driefasige 32A haken oftewel max 22kW.

Indien je een offerte zou hebben met 3*, dan zal dit een enkelfasige aansluiting zijn.

Voor enkelfasig zal een 3g6 max 7,4kW de beste oplossing zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door bruneelm op 15-04-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
bruneelm schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:35:
[...]

Je hebt een 5g6 nodig de 3 fasen zoals je opgeeft met de N(ulleider) en de aarding, dan kan je eenfasig of driefasige 32A haken oftewel max 22kW.

Voor enkelfasig zal dit een 3g6 zijn max 7,4kW.
thanks..nog duurder..haha..ik heb geen verstand van stroom, maar een kabel kan ik wel ingraven...
ik dacht dat ik een 1fase 40A had...(althans 40A staat op de meterkast)
dan wordt laten installeren voor 300.- weer goedkoper (incl 10 meter kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

HO! Wacht erven!
Als je gaat ingraven, dan moet je kabel met aardscherm hebben! YMVKas heet dat dan. Die ‘as’ aan het eind staat voor aardscherm, een omvlechting onder de buitenmantel.

Je komt dan niet op een 5x6mm2 maar dan heet het opeens 4x6mm2. Die 5e ader is litzedraad die onder het aardscherm zit. Een blanke, soepele, gevlochten bundeltje. Dat is dan de aarddraad.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:41:
[...]

thanks..nog duurder..haha..ik heb geen verstand van stroom, maar een kabel kan ik wel ingraven...
ik dacht dat ik een 1fase 40A had...(althans 40A staat op de meterkast)
dan wordt laten installeren voor 300.- weer goedkoper (incl 10 meter kabel)
Weet je zeker dat je niet liever 5x6mm legt. Dat scheelt je in de toekomst een hoop werk als je ooit overschakelt op 3 fasen. Voor die een of 2 euro per meter zou ik het niet laten.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deze bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderi...-mm2-6-mm2-per-meter.html

Die heb ik erin gelegd. Mss iets duurder dan 4mm2, maar minder laadverliezen. Altijd beter dus!

[ Voor 31% gewijzigd door Hippe Lip op 15-04-2019 09:47 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:17
Davidshadow13 schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:38:
[...]

De McDonalds op de Loevesteinse Randweg en Fastned Den Ruygen Hoek kun je inderdaad maar beter mijden. Daar staan zoveel taxi's altijd heeft eigenlijk geen zin om daar heen te gaan. Tenzij je er 's nachts langskomt dan is het wel te doen.

Alternatieven in de snellader bij de McDonalds in Osdorp (aan de Ookmeerweg) of de FastNed aan de Fustweg in Haarlem. Die zijn toch relatief in de buurt maar net te veel van de doorgaande routes om voor taxi's interessant te zijn.
Nou, vergis je daar niet in. In die van Osdorp. De laatste tijd is het best druk met die RMC taxi's en normale taxi's. Die gaan voor het werken even opladen en de RMC taxi's rijden sowieso alleen in en om Amsterdam dus die zie ik daar regelmatig opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Maingau heeft zich niet aan z.n woord gehouden. Ze zouden de 13e auto incasso incasseren nu op de rekening gekeken, niets afgeboekt.
Zijn er hier die van de laatste rekening wel automatische is afgeboekt? Van een nederlandse rekening?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Erasmo schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:07:
De meeste P&R's hebben wel aardig wat laadpalen tegenwoordig. Bij P+R Den Haag-Ypenburg hebben ze niet die nieuwe stads-Fastned neergezet.
Of je rijdt met 95Wh/km gemiddeld naar Den Haag en komt na 115km rijden met nog 48 km range aan.

Qpark gevonden. Maar met inderdaad allemaal bezette laders. Terugweg via Prinses Maximaplein dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:37:
[...]

Of je rijdt met 95Wh/km gemiddeld naar Den Haag en komt na 115km rijden met nog 48 km range aan.

Qpark gevonden. Maar met inderdaad allemaal bezette laders. Terugweg via Prinses Maximaplein dan maar ;-)
Parkeergarage Stadhuis Centrum zou iets van 40 palen hebben maar is wel schreeuwend duur. Anyway, je staat er al. Vergeet niet om Q-park te bellen/schrijven dat je meer palen wilt op die locatie omdat alles bezet is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
Glewellyn schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:45:
[...]

Weet je zeker dat je niet liever 5x6mm legt. Dat scheelt je in de toekomst een hoop werk als je ooit overschakelt op 3 fasen. Voor die een of 2 euro per meter zou ik het niet laten.
hmmm..zou ik dan ook alvast een zappi 3 fase moeten kopen ipv 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:17:
[...]

Inderdaad, echter we hebben ook geen glazen bol
Én het hangt van uw situatie af of je nog lang of héél lang moet werken gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
bruneelm schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:26:
[...]

Inderdaad, echter we hebben ook geen glazen bol
Én het hangt van uw situatie af of je nog lang of héél lang moet werken gaan.
nog iets van 20 jaar...hoop ik
maar als je met pension gaat wil je toch ook nog auto rijden?
ps. we beginnen met leaf 2.0..en dan zien we wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:53:
[...]

nog iets van 20 jaar...hoop ik
maar als je met pension gaat wil je toch ook nog auto rijden?
ps. we beginnen met leaf 2.0..en dan zien we wel
Als je met pensioen gaat dan heb je je dagelijkse woon-werkverkeer afstand niet meer en héél véél uren méér om te laden aan de thuisstekker.
Dagelijks zullen er ook meer kerktoren ritten zijn en echt lange ritten zullen met publieke laadpalen wel opgelost worden (huidige situatie), binnen 20j misschien helemaal anders.
Ik denk en heb ook zo gehandeld, dat, wil je toekomstbestendig zijn, je toch een 60+kW batterij nodig hebt. Echter niet iedereen kan dit kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

wwwmarcel schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:17:
[...]
Die afweging moet je zelf natuurlijk maken.
Voor het prijsverschil tussen 3x6mm² en 5x6mm² zou ik mijn tuin niet nog een keer open willen graven.

Als je verwacht met een volgende auto op 3 fasen te kunnen laden met een type 2 connector kan je overwegen een 3-fase laadpaal te kopen, ik weet niet goed hoe groot het prijsverschil is en wat de levensduur van een laadpaal is.

Maaaaar.... Moet je dan niet ook meteen je hoofdaansluiting omzetten naar 3x25A en je meterkast ombouwen naar 3 fasen? })

[ Voor 3% gewijzigd door Glewellyn op 15-04-2019 13:29 ]

*zucht*

Pagina: 1 ... 31 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.