[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste
Acties:
  • 563.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:46

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Mmm, hoe bedoel je? Kan je met een account op de website ook aan laadsessie starten en heb je de app dan niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53

Fioravanti

Fioravantastisch!

Nog 253 nachtjes slapen, en dan krijg ik mijn Tesla model 3. Dacht begin december dat ik er vroeg bij moest zijn i.v.m. levertijd, leasecontract loopt dan pas af... Inmiddels zie ik 'm al overal, zelfs bij de buurman...

Goed, de tijd dood ik ondertussen met het lezen van de forums hier, en domme vragen stellen aan leasemaatschappijen én new motion. Daar heb ik inmiddels al 200 euro netto per maand mee bespaard, (and counting)...

Intussen dus ook genoeg tijd om te snuffelen naar laadpalen én wat er nodig is in de meterkast. Al veel over gelezen in dit topic oa.

- Zo zat ik bijvoorbeeld te kijken naar wat ik 's avonds verbruik, en dat lijkt nooit boven de 1,5 kWh uit te komen. Met 3x25A in de meterkast lijk ik afdoende ruimte te hebben (kijkend naar de online rekensommetjes). Heb voor nu aangegeven dat ik bij new motion geen load balancing af wil nemen. Zit er wat dat betreft eerder aan te denken om in de Tesla in te stellen dat hij minder stroom pakt. Die 400 km heb ik niet elke dag nodig. En als hij in 8 uur laad i.p.v. 6 vind ik dat ook prima. Of zie ik hier iets over het hoofd?
- Sterker nog, eigenlijk zou ik gewoon een Tesla Wal Connector willen hebben, maar ik krijg van New Motion nog geen antwoord op de vraag hoe en of ik mijn verbruik daarvan kan aangeven.
- Daarnaast heb ik nog wat paneeltjes op het dak liggen, en ik vraag mij af of dit voor extra belasting van de meterkast zorgt. Al zal ik voornamelijk 's nachts laden, dus dan heeft dat denk ik minder impact. En dat heeft geen effect omdat het terug levert?
- Daarnaast kwam ik in dit forum tegen dat iemand een refurbished paal afnam. Hoe zijn de ervaringen daar mee? Ik zie er nu ook een New Motion home Advanced bij staan, voor flink minder geld. Al is de vergelijking/besparing moeilijker te maken, omdat een nieuwe paal in mijn leasebedrag wordt opgenomen, en dan nog de bijtelling/eigen bijdrage verrekening gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefanovic45 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:56:
Die leverdatum is idd al een paar keer uitgesteld voor de Zappi V2. Ik had er ook 1 in bestelling staan, maar ben anderhalve maand geleden toch maar voor de V1 gegaan. Toen stond de levertijd op eind maart dus ik ben blij dat ik maar voor de oude ben gegaan 😊 Wel wat minder toekomst bestendig maar ik laadt met 32A dus dat is over het algemeen snel genoeg.
Oh, jij hebt de luxe van een 35A hoofdzekering. Ja, dan ben je goed uit!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fioravanti schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:35:
- Zo zat ik bijvoorbeeld te kijken naar wat ik 's avonds verbruik, en dat lijkt nooit boven de 1,5 kWh uit te komen. Met 3x25A in de meterkast lijk ik afdoende ruimte te hebben (kijkend naar de online rekensommetjes). Heb voor nu aangegeven dat ik bij new motion geen load balancing af wil nemen. Zit er wat dat betreft eerder aan te denken om in de Tesla in te stellen dat hij minder stroom pakt. Die 400 km heb ik niet elke dag nodig. En als hij in 8 uur laad i.p.v. 6 vind ik dat ook prima. Of zie ik hier iets over het hoofd?
De Model 3 kan maximaal 3x16A aan en moet dus geen probleem zijn om dagelijkse van 0 tot 90 te laden tussen 0:00 en 6:00. Zorg alleen dat je wasmachine, droger, vaatwasser en eventuele warmtepomp niet allemaal op één fase hebt zitten of niet tegelijk gebruikt aangezien elke fase nog maar 9A over hebt als je auto ‘S nachts laad.
- Sterker nog, eigenlijk zou ik gewoon een Tesla Wal Connector willen hebben, maar ik krijg van New Motion nog geen antwoord op de vraag hoe en of ik mijn verbruik daarvan kan aangeven.
Gewoon een aparte kWh (MiD) meter, al snap ik niet wat New Motion daarmee te maken heeft. Ik declareer direct naar de zaak met enkel een foto van de meter.
- Daarnaast heb ik nog wat paneeltjes op het dak liggen, en ik vraag mij af of dit voor extra belasting van de meterkast zorgt. Al zal ik voornamelijk 's nachts laden, dus dan heeft dat denk ik minder impact. En dat heeft geen effect omdat het terug levert?
Maakt niet uit, een slimme meter telt terugleveren op de ene fase en afnemen op de andere fase niet op de telwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53

Fioravanti

Fioravantastisch!

Deveon schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:28:

Gewoon een aparte kWh (MiD) meter, al snap ik niet wat New Motion daarmee te maken heeft. Ik declareer direct naar de zaak met enkel een foto van de meter.
Thnx!

Wat ik begreep van een klant met een e-golf, is dat hij met die New motion paal elke maand automatisch het verbruik op zijn eigen bankrekening gestort krijgt. Zonder tussenkomst van de werkgever, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fioravanti schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:43:
[...]

Thnx!

Wat ik begreep van een klant met een e-golf, is dat hij met die New motion paal elke maand automatisch het verbruik op zijn eigen bankrekening gestort krijgt. Zonder tussenkomst van de werkgever, vandaar.
Klopt dat is de backoffice functionaliteit, maar dat is op de Wallcharger van Tesla niet mogelijk. Net als dat je de Tesla Wallcharger niet kan beveiligen tegen gebruik van andere (zoek zelf nog steeds een DIY domotica oplossing hiervoor, genoeg mogelijk).

Het voordeel is dan weer wel dat je met de lader de laadklep kan openen en ontgrendelen, dat is mij elk kwartaal een foto en een declaratie wel waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:53
Ik denk dat ik wat fout heb gedaan bij het registreren bij Maingau. Ik zag niet direct de mogelijkheid om een sleutel of kaart te bestellen tijdens het registreren, en als ik de sleutel of kaart na probeer te bestellen via hun shop staat er dat deze op het moment niet beschikbaar is. Zijn ze gewoon uitverkocht of doe ik wat verkeerd?

https://shop.maingau-ener...rfid-ladeschluessel?c=31#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Echnon schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:09:
Ik denk dat ik wat fout heb gedaan bij het registreren bij Maingau. Ik zag niet direct de mogelijkheid om een sleutel of kaart te bestellen tijdens het registreren, en als ik de sleutel of kaart na probeer te bestellen via hun shop staat er dat deze op het moment niet beschikbaar is. Zijn ze gewoon uitverkocht of doe ik wat verkeerd?

https://shop.maingau-ener...rfid-ladeschluessel?c=31#
Als je de app heb gedownload en een account hebt aangemaakt staat er in je account een klant nummer . ( als dat zo is ) komt er over een paar weken vanzelf een laadpas per post. Je kunt wel al met de app laden bij Allego maar nog niet bij Fastned. Daarvoor moet je wachten op de laadpas en wachten tot die is aangemeld bij Fastned.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 08:31
Hippe Lip schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:36:
[...]

Oh, jij hebt de luxe van een 35A hoofdzekering. Ja, dan ben je goed uit!
40A zelfs ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-08 14:40
Vraagje: We zijn een “weekendje weg in eigen land” en verblijven in het prachtige Badhotel in Domburg, alwaar men een gratis laadpaal heeft staan. Echter, om het laden te starten moet ik wel een laadpas aanbieden, anders doet ie niks. Is dat gebruikelijk bij een gratis lader? Bij de Lidl kan ik inpluggen en gratis laden zonder pasje.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dat zal van de paal afhangen. Er zijn ook thuisladers die alleen starten met een pasje.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is inderdaad heel gebruikelijk om gratis laders met een pasje te moeten starten. Lidl is een uitzondering. Bij de Allego palen bij AC restaurants moet je ook een pasje aanbieden om 30 minuten gratis te mogen laden (en daarna betalen!).

Langs de A27 bij Houten hebben ze een Fastned (betaald) en bij het restaurant een gratis Allego. Niemand kent die laatste blijkbaar. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ok, duidelijk, dank voor de snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
daemonix schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:26:
Langs de A27 bij Oosterhout hebben ze een Fastned (betaald) en bij het restaurant een gratis Allego. Niemand kent die laatste blijkbaar. ;)
Bij Oosterhout aan de A27 is toch geen Fastned? Alleen een (volgens bij betaalde) Allego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Marc O. schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:17:
[...]

Bij Oosterhout aan de A27 is toch geen Fastned? Alleen een (volgens bij betaalde) Allego.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik bedoelde Houten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-08 17:50
De Allego's bij Haje zijn ze flink aan het uitbreiden met HPC's en niet gratis.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Langs de A27 bij Houten hebben ze een Fastned (betaald) en bij het restaurant een gratis Allego. Niemand kent die laatste blijkbaar. ;)
Die Fastned is een snellader, die van Allego niet, neem ik aan? Daarom minder populair (duurt úúúúren)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Die van Allego bij A27 Houten (Hajé) is een hpc met 175 kW capaciteit zelfs. En meerdere laadplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45
verkeerde topic :X

[ Voor 127% gewijzigd door connos op 07-04-2019 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:24:
[...]

Die Fastned is een snellader, die van Allego niet, neem ik aan? Daarom minder populair (duurt úúúúren)?
Beide snelladers (50 kW Allego en gratis voor 30 minuten), aan de andere kant van de A27, bij Haje staan inderdaad betaalde snelladers van Allego.

Dus niet langzaam. :)

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 07-04-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-08 01:38
Ik heb sinds 2 weken toch ook maar een Type B aardlek aangesloten. Ik had eerder een Schneider Type A, maar nu dus een Chint Type B, met 1 fase aangesloten.

Ik had ook de NEN1010 bekeken en veel forums ed en was tot de conclusie gekomen dat het toch maar verstandiger was om een Type B te nemen aangezien ik een off-grid inverter én een Tesla Wall Charger heb voor mijn Zoe, dus aan 2 kanten DC.

Die Chint vond ik op marktplaats voor 80,-, dus dat was een mazzeltje.

Op Aliexpress kan je trouwens een Renalec Type B nu krijgen voor 85,- die ook een Kema Keur heeft.
Ook verschijnen er nu langzamerhand Type B voor specifiek 1 fase: zie ook Aliexpress en Alibaba.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gisteren even een klein rondje NL gedaan met de Leaf 2. 2x Fastned snel geladen, ging best wel snel met 1 kWh per minuut. echter bij de 3e sessie bij Allego het Harde ging de snelheid wel onderuit maar 27 minuten is nog te doen. Met Maingau pasje bij Allego geladen en deze laadsessie stond vandaag al in de app. Fastned nog niet.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

Sr_Ogel

Klop klop klop

In het algemene EV-topic kwam ik deze situatei tegen.
teacher schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:45:
Even een plaatje, ter inspiratie... :Y

[Afbeelding]
Nu wil ik hetzelfde doen. Paal op eigen grond maar auto op gemeentelijke parkeerplaats. Het gaat daarbij om een paal die wordt geleverd door NewMotion in opdracht van mijn werkgever/leasemaatschappij. Nu is de gemeente niet overtuigend enthousiast over mijn voornemen duurzaam te doen. Mocht hij verwijderd moeten worden dan is dat voor mijn rekening (dat vind ik terecht)

Maar nu is mijn vraag, wat is de ervaring met een dergelijke oplossing. Doen veel mensen dit, weet de gemeente het en wordt dit toegestaan?

ik spreek zelf over de gemeente Zwolle. Heb daar eens geïnformeerd hoe ze er daar tegenaan kijken. Uitgelegd dat het gaat om ene parkeerplaats direct grenzend aan mijn tuin zonder dat daarbij een laadkabel over een trottoir gaat. Je kan er zelfs niet achter langs lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op zondag 7 april 2019 @ 15:55:

[...]

Maar nu is mijn vraag, wat is de ervaring met een dergelijke oplossing. Doen veel mensen dit, weet de gemeente het en wordt dit toegestaan?

ik spreek zelf over de gemeente Zwolle. Heb daar eens geïnformeerd hoe ze er daar tegenaan kijken. Uitgelegd dat het gaat om ene parkeerplaats direct grenzend aan mijn tuin zonder dat daarbij een laadkabel over een trottoir gaat. Je kan er zelfs niet achter langs lopen.
De gemeente gaf bij mij het advies “het is niet verboden om de kabel over de stoep te leggen, maar bij letsel ben je aansprakelijk”. Good enough, niemand heeft er gelukkig last van. Alleen de buren in potentie, maar gelukkig een goeie band met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]
Nu wil ik hetzelfde doen. Paal op eigen grond maar auto op gemeentelijke parkeerplaats.
[...]

Het is mijns inziens niet vergunningsplichtig als de paal op eigen grond staat (zoek eens op de planregels "bouwwerken, geen gebouwen zijnde" in je bestemmingsplan via Ruimtelijke Plannen), maar je zou de zekerheid een principeverzoek kunnen indienen met duidelijke situatietekening en andere bescheiden, bijvoorbeeld hoe jij voorziet dat zullen kabels lopen. Zijn wel wat kosten voor tekeningen en leges aan verbonden, maar ben je wel zeker of het wel of niet mag. Een principeverzoek wordt op een hoger niveau besproken dan een simpele vergunningsaanvraag.

In de meeste gemeenten is echter de plaatsing van laadpalen voor publieke parkeerplaatsen vergund via een aanbesteding. Dat is de reden dat een gemeente dit dus niet zomaar toe zal staan. Daarbij is in die aanbesteding bij mijn weten voor alle gemeenten bij opgenomen dat de kWh uit groene stroom moeten komen. Met dat argument ga je dus niet ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:48
Hier in het dorp (sint-oedenrode) is bij de nieuwe Lidl een laadpaal van Evbox geplaatst met mogelijkheid om gratis te laden.

Een laadpas van evbox die publiekelijk kan laden kost een aantal euro in de maand is er ook een gratis pas die hier op gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
www.laadpastop10.nl laat je de prijzen van de laadpassen zien. Daar zitten ook gratis laadpassen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
BenEco schreef op zondag 7 april 2019 @ 14:03:
Gisteren even een klein rondje NL gedaan met de Leaf 2. 2x Fastned snel geladen, ging best wel snel met 1 kWh per minuut.
Dat is laden met 60 kW. Kan de Leaf 2 dat wel? Ik dacht eigenlijk van niet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:44:
[...]

Dat is laden met 60 kW. Kan de Leaf 2 dat wel? Ik dacht eigenlijk van niet.
Op het display van de Fastned lader staat geladen tijd en hoeveelheid geladen kWh. Weet niet hoe betrouwbaar dit is maar het viel me op. Het waren chamado laders :) Heb wel de laatste bms update erop staan en het laden ging sneller als met mijn vorige Leaf1.30kWh.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

birdibird schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:04:
Ik heb sinds 2 weken toch ook maar een Type B aardlek aangesloten. Ik had eerder een Schneider Type A, maar nu dus een Chint Type B, met 1 fase aangesloten.

Ik had ook de NEN1010 bekeken en veel forums ed en was tot de conclusie gekomen dat het toch maar verstandiger was om een Type B te nemen aangezien ik een off-grid inverter én een Tesla Wall Charger heb voor mijn Zoe, dus aan 2 kanten DC.

Die Chint vond ik op marktplaats voor 80,-, dus dat was een mazzeltje.
Das zeker een mazzeltje! Die dingen kosten al snel iets van 140 euro incl. BTW.
birdibird schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:04:
Op Aliexpress kan je trouwens een Renalec Type B nu krijgen voor 85,- die ook een Kema Keur heeft.
Ook verschijnen er nu langzamerhand Type B voor specifiek 1 fase: zie ook Aliexpress en Alibaba.
Nou zou ik dit soort veiligheidsdingen niet zo snel bij Ali weghalen. Je weet nooit in hoeverre dat spul werkelijk voldoet aan de eisen van hier. De fabrieken daar worden niet gecontroleerd door Nederlandse of Europese keuringsinstanties. En er een keurmerk op drukken is natuurlijk erg makkelijk....

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 18:23
DJSmiley schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:05:
8)7
[...]

Emat... niet mijn voorkeur maar los daarvan: Dit is een normale type A aardlek.

Uitschakelkarakteristiek bij overbelasting is B16.

Voor EV is juist lekstroom detectie voor DC belangrijk, vandaar type B. Dat gaat om het aardlek deel, niet om het overbelastings/kortsluitingdeel

Waarom er weinig 1-fase type B zijn: Het is (vnl) relevant bij 3-fase, omdat (pulserende) DC lekstromen elkaar kunnen opheffen in dat geval. Dan is die 6mA nodig.
Daarom zie je ook vaak genoemd worden dat type B niet nodig is bij een 1-fase.

Voor een 1-fase laadpaal (of een 3-fase die op 1 fase zit) kan zo'n Emat ding wel.

Persoonlijk zou ik echter gewoon voor een gerenomeerd merk gaan. Zo'n Emat ding voelt toch een beetje als een TPLink gebruiken in een enterprise omgeving....
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:09:
Ja, het is duidelijk dat Emat hier geen fans heeft. Als ik zelf zou kiezen zou ik die dan ook niet hebben gekozen. Maar ach, ik kom verder niet aan de schakelaar dus het mechaniek heeft niets te lijden, en het is verder gewoon een goedgekeurd component voor op de NL markt dat volop in nieuwbouwprojecten wordt gebruikt.

Ik heb een beetje zitten zoeken naar Emat op dit forum en het is vooral onderbuikgevoel en wat-de-boer-niet-kent dat ik lees, maar nog niks gezien dat er iets echt mis mee is. Misschien te offtopic, maar ben wel benieuwd naar wat de werkelijke onderbouwing is van de aversie tegen Emat.
Ik kan heel veel gaan quoten, maar heb vooral 1 suggestie (positief bedoeld!) vanwege de discussie die om de paar pagina's weer aanwakkert. Is het een idee om bijvoorbeeld in de startpost een overzichtje te maken met de belangrijkste uitgangspunten voor de inrichting van de meterkast? Ik heb het idee dat onderstaand de belangrijkste terugkerende vragen zijn (waar ik zelf als beginneling ook nog niet alle antwoorden op heb):
  1. Wat is het verschil tussen een type B een een B-karakteristiek?
  2. Wat is de vigerende wetgeving / norm en wat stelt die over type aardlekschakelaar? --> NEN1010. Deze schrijft type B voor, gericht op lekstrook detectie DC.
  3. Is een type B aardlek voor zowel 1 als 3 fasen verplicht? --> Ja , als je de NEN leest, die maakt namelijk geen onderscheid.
  4. Omdat een 1-fase Type B aardlek amper/niet verkrijgbaar is: kan je een 1-fase laadpaal op een 3-fase aardlek aansluiten?
  5. Kan je ook een type B alamat kopen, in plaats van een aardlekschakelaar + losse installatieautomaat?
  6. Moet je ook een Type B aardlek hebben als je laadpaal al dc detectie aan boord heeft, zoals de Eve Mini?
Om vervolgens af te sluiten met een overzichtje met gangbare type B aardlekschakelaars van de belangrijkste merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

BenEco schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:12:
[...]

Op het display van de Fastned lader staat geladen tijd en hoeveelheid geladen kWh. Weet niet hoe betrouwbaar dit is maar het viel me op. Het waren chamado laders :) Heb wel de laatste bms update erop staan en het laden ging sneller als met mijn vorige Leaf1.30kWh.
Chademo kan maar tot 50 kW, met laadverliezen meestal rond de 45-48 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 21:20

mux

99% efficient!

mierenneuk, maar het zijn geen laadverliezen: er kan daadwerkelijk 50kW geleverd worden. Maar je bent beperkt tot 400V/125A, whichever comes first. Als je accu redelijk leeg is, zeg 340V, kun je dus maar 340*125=42,5kW geleverd krijgen. Zelfs als hij bijna vol is of als je een accu hebt met relatief hoge nominale spanning, dan doet-ie meestal nog steeds maar ~390V en krijg je 48,75kW ipv de 'volle' 50.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 20:19
Niet om vervelend te doen, maar je bent niet gelimiteerd tot 400V/125A maar tot 50kW/125A, wat er eerst komt. Daarbij komt nog dat je lader een maximum spanning heeft, maar daar kom je normaal niet aan. (Tenzij je met een 650V batterij prototype VAG bak rondrijdt, dan kan je niet laden aan een 500V paal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Hippe Lip schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:29:
Nou zou ik dit soort veiligheidsdingen niet zo snel bij Ali weghalen. Je weet nooit in hoeverre dat spul werkelijk voldoet aan de eisen van hier. De fabrieken daar worden niet gecontroleerd door Nederlandse of Europese keuringsinstanties. En er een keurmerk op drukken is natuurlijk erg makkelijk....
Hier en hier: Deze certificaten zien er anders behoorlijk echt uit. Daar zou de Dekra/Kema toch zo achter komen?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
birdibird schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:33:
[...]

Hier en hier: Deze certificaten zien er anders behoorlijk echt uit. Daar zou de Dekra/Kema toch zo achter komen?
Als je op de site van Dekra zoekt op dat certificaat nr ( https://www.dekra-product-safety.com/en/advanced-search ) dan zie je idd de bijbehorende hit..

Dus wat dat betreft klopt het denk ik wel. Dit gaat idd om de LNL1-63 serie, die zowel 2polig (1-fase) als 4p (3-fase) er is.

Vanuit dat punt lijkt het dus wel een interessant ding naast de Chint voor de budgetbewuste kopers. De vraag is hoe ie kwa degelijkheid is op de long-term. Grotere uitdaging is Aliexpress.
Daar zijn ook bergen Hikvision cameras die geen Hikvisions waren...

Tenzij je zeker weet dat de betreffende Ali seller een verkoopkanaal van de fabrikant is blijft het echt wel een gok.

Maar of ie, al met al, zoveel goedkoper uitkomt dan zo'n Chint die je in NL vaak ziet als budgetoptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
DJSmiley schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:43:
[...]

Als je op de site van Dekra zoekt op dat certificaat nr ( https://www.dekra-product-safety.com/en/advanced-search ) dan zie je idd de bijbehorende hit..

Dus wat dat betreft klopt het denk ik wel. Dit gaat idd om de LNL1-63 serie, die zowel 2polig (1-fase) als 4p (3-fase) er is.

Vanuit dat punt lijkt het dus wel een interessant ding naast de Chint voor de budgetbewuste kopers. De vraag is hoe ie kwa degelijkheid is op de long-term. Grotere uitdaging is Aliexpress.
Daar zijn ook bergen Hikvision cameras die geen Hikvisions waren...

Tenzij je zeker weet dat de betreffende Ali seller een verkoopkanaal van de fabrikant is blijft het echt wel een gok.

Maar of ie, al met al, zoveel goedkoper uitkomt dan zo'n Chint die je in NL vaak ziet als budgetoptie?
De Aliexpress seller is Renalec zelf:
https://nl.aliexpress.com...8.100005.1.723072d2H903qi

Ja, interessant inderdaad.
Misschien dat iemand hier er eentje besteld en zijn/haar ervaring deelt...

[ Voor 4% gewijzigd door birdibird op 07-04-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ngK0ng
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:06
beschuit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:08:
Is het iemand gelukt om Polar Instant op een NL telefoon te installeren? Op mijn telefoon kan ik hem sowieso niet vinden, en via de play store zegt de play store dat hij incompatible is met al mijn devices. Ook via VPN naar UK.

Andere tips voor een UK laadpas?
Ik heb Polar Instant wel kunnen installeren op een iPhone. Andere app voor UK is Ecotricity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Als dat werkelijk Renalec zelf is, dan zal het vi Ali ws nauwelijks of niet goedkoper zijn dan hier in NL?

Dat heb ik met andere merkspullen wel eens gezien. Via Ali soms zelfs duurder dan hier bestellen....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Hippe Lip schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:23:
[...]

Als dat werkelijk Renalec zelf is, dan zal het vi Ali ws nauwelijks of niet goedkoper zijn dan hier in NL?

Dat heb ik met andere merkspullen wel eens gezien. Via Ali soms zelfs duurder dan hier bestellen....
Hoe bedoel je? Ik zie geen NL winkel die Renalec voert, maar je kan via Ali een Type B ALS bij hen bestellen voor 85,- Dat is toch stukken goedkoper dan in NL (zelfs in vergelijking met Chint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

mux schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:17:
mierenneuk, maar het zijn geen laadverliezen: er kan daadwerkelijk 50kW geleverd worden. Maar je bent beperkt tot 400V/125A, whichever comes first. Als je accu redelijk leeg is, zeg 340V, kun je dus maar 340*125=42,5kW geleverd krijgen. Zelfs als hij bijna vol is of als je een accu hebt met relatief hoge nominale spanning, dan doet-ie meestal nog steeds maar ~390V en krijg je 48,75kW ipv de 'volle' 50.
I stand corrected. Weer iets geleerd! Dank mux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Het lijkt idd goed te zitten, toegegeven. Nuttige info, bedankt!

Maar als ik zoek op “aardlekschakelaar” dan vind ik op die site geen éénfase ALS type B. Of kijk ik niet goed?

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 07-04-2019 21:45 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Hippe Lip schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:45:
Het lijkt idd goed te zitten, toegegeven. Nuttige info, bedankt!

Maar als ik zoek op “aardlekschakelaar” dan vind ik op die site geen éénfase ALS type B. Of kijk ik niet goed?
Als je op Type B RCCB zoekt op Aliexpress komen ze tevoorschijn.
1 fase inderdaad niet, maar je kan een 3 fase versie gebruiken en alleen N + L1 gebruiken.

Op Ali staat wel een 1 fase versie van Tongou, maar die heeft niet voor die schakelaar (nog?) een Kema Keur.

[ Voor 22% gewijzigd door birdibird op 07-04-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 22:36

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik val even dit topic binnen met een antwoord uit een ander draadje:
Hachy schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:43:
Tip van flip: die 2 laadpalen in Montreux werken ook met de Maingau pas (€0,25 / kWh)
Dank je! Geldt dat voor alle Evpass palen daar in de buurt? Of is dat de magie van Maingau? Doen ze ook wat aan het starttarief?

Ik heb geprobeerd een Evpass aan te vragen, maar bij het opgeven van mijn adres kan ik maar een aantal europeese landen kiezen, geen Nederland. Volgens Chargemap kosten die palen EUR 2,00 start + EUR 0.67 per kWh, wat best wel stevig is. Via Evpass zelf zou het CHF 1.50 + CHF 0.50 per kWh zijn. (EUR 1.35 + 0,45)

Maingau is aangevraagd. Zal ik voor Frankrijk ook Kiwi doen? Ik heb al vanwege mijn PIP een New Motion en een Ecotap.

* TwOkkie gaat eens beginnen met de startpost. Nog 148 pagina's te gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 08-04-2019 08:32 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:25

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zoek ze even op in Chargemap, daar zie je alle compatible laadpassen bij die puntjes. Wat voor auto heb je? met CCS heb je vrij weinig aan Kiwhi aangezien de DBT (auchan / ikea's) geen CCS hebben.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is inderdaad heel gebruikelijk om gratis laders met een pasje te moeten starten. Lidl is een uitzondering. Bij de Allego palen bij AC restaurants moet je ook een pasje aanbieden om 30 minuten gratis te mogen laden (en daarna betalen!).

Interessant, ik dacht dat bij AC het normale (dure) Allegos waren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-11-2023
Zonder dit hele forum door te lezen (wellicht is de vraag al eens gesteld) stel ik toch mijn vraag.

Is er een verplichting bij Maingau en Plugsurfing om bijvoorbeeld één keer per jaar er gebruik van te maken?

Ik heb een laadpas van de zaak die tot nu toe altijd werkt. Als nood heb ik echter een pas van Maingau en Plugsurfing in de auto liggen. Just in case.

Maar gaan deze verlopen (worden inactief gezet) als ik ze niet gebruik?

Zou erg vervelend zijn als ik over twee jaar zo'n laadpas eens nodig hebt en dan blijkt dat deze het niet doet omdat ik hem nooit eerder gebruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Niet van dat ik weet maingau gebruik ik zo weinig en de andere passen eigenlijk ook veel te weinig. Nog geen issue gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Mar.tin schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:05:
[...]

Voor het meerwerk/geld is een UTP altijd makkelijk, je kabel is mooi dik dus je kunt in de toekomst ook nog naar 32A 3 fasen wat natuurlijk extra top is.

Voor het nette kun je de kabel nog door een buis laten lopen over de paal, en/of wat mijn ouders hebben gedaan is hem aan de achterkant van de paal laten lopen dmv een schuin gat direct onder de Home Advanced.

Er is ook speciale grond utp kabel volgens mij, maar wij leggen tegenwoordig liever een buis in de grond, als de inzichten dan later veranderen hoeft de hele bende niet meer open.

Op werk merken we hier nu de nadelen van van het niet-leggen van een buis. In het verleden is gekozen voor 1 fase kabel, waardoor we nu voor een toekomstige upgrade de hele bende open moeten graven.
Nou de paal staat, nu nog de lader :)
Laadpaal

@Mar.tin bedankt nog voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:45
Net voor het eerst snel geladen met m’n e-Niro bij Allego. Ik gebruikte mijn Maingau pas en dat werkte prima. Het tarief verbaasde mij positief: €0.24 p/kWh (16,9KWh voor €4,06) Dat zou toch €0,30 moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-08 20:35
Keba P30 binnen, mooi laadstation zeg. C-serie met ethernet, display, kWh-meter, mogelijkheid tot koppelen met home-automation/slim laden, RFID. Ook ingebouwde DC foutstroombeveiliging dus geen B-type aardlek nodig.
Erg content mee. Gelijk de laatste firmware erop gezet. Nu even kijken waar ik hem ga hangen, waarschijnlijk aan de buitenkant van mijn schuur in de achtertuin.

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 08-04-2019 18:26 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Laatst online: 19:46

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

connos schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:16:
Net voor het eerst snel geladen met m’n e-Niro bij Allego. Ik gebruikte mijn Maingau pas en dat werkte prima. Het tarief verbaasde mij positief: €0.24 p/kWh (16,9KWh voor €4,06) Dat zou toch €0,30 moeten zijn?
Had ik gisteren ook. 44,29kWh voor €10,63. Maar wellicht ex BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:59
Iemand nog tips tau goedkope laadpassen voor een rondreis door Denemarken deze zomer?
Ik zie tarieven in New Motion en Plugsurfing van meer dan € 1,- bij diverse palen in hun App.

Tot nu toe tip gekregen van Maingau, maar is er nog een andere laadpas die jullie weten die laag is in prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-08 20:29
nannoe schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:03:

Chademo kan maar tot 50 kW,...
In de praktijk in NL wel, In theorie zou het best sneller kunnen. Voor zover ik weet gaat alleen CCS hoger dan 50kW in NL.

Leaf 2 kan overigens maar max 50kW met een gemiddelde van 40, volgens de EV-Database en dat is dan voornamelijk omdat de snelheid bij bijna vol omlaag gaat, niet vanwege laadverliezen. (niet dat je helemaal geen laadverliezen hebt, maargoed).

De Leaf e+ zou volgens de database zelfs 100kW ChaDeMo kunnen laden als dat ergens aangeboden werd.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Luiaard schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:26:
Keba P30 binnen, mooi laadstation zeg. C-serie met ethernet, display, kWh-meter, mogelijkheid tot koppelen met home-automation/slim laden, RFID. Ook ingebouwde DC foutstroombeveiliging dus geen B-type aardlek nodig.
Erg content mee. Gelijk de laatste firmware erop gezet. Nu even kijken waar ik hem ga hangen, waarschijnlijk aan de buitenkant van mijn schuur in de achtertuin.
Ah heb ik ook naar zitten kijken, de enige met een API én OCPI support. Maar vrij duur als je de loadbalancingfunctionaliteit wilt gebruiken, dan heb je een relatief dure Modbus stroommeter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-08 20:35
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:02:
[...]

Ah heb ik ook naar zitten kijken, de enige met een API én OCPI support. Maar vrij duur als je de loadbalancingfunctionaliteit wilt gebruiken, dan heb je een relatief dure Modbus stroommeter nodig.
Kan, maar je zou ook zelf iets kunnen schrijven op basis van P1 slimme meter data en teruglevering. Ik kan hem even niet zo snel vinden, maar van de week had ik een site van een Duitser die zelf iets had geschreven om slim te laten laden a.d.h.v. zijn solaropbrengst. Op de Keba site is ook een UDP programming guide.

Moet ook prima te integreren zijn met zoiets als domoticz o.i.d. in principe. De mogelijkheden zijn er.
Gelukkig had ik de Keba voor een leuk prijsje via Marktplaats.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hachy schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:28:
Zoek ze even op in Chargemap, daar zie je alle compatible laadpassen bij die puntjes. Wat voor auto heb je? met CCS heb je vrij weinig aan Kiwhi aangezien de DBT (auchan / ikea's) geen CCS hebben.
Ik heb een Ioniq EV besteld. Duurt nog een maandje. Maar het kwartje wat bij mij maar niet wil vallen is dat je op chargemap niet naar de prijzen moet kijken die er staan, maar dat je gewoon de maingau tarieven betaalt. Maar was dat niet 30 cent in plaats van 25 cent?

Die Kiwi leek me wel nuttig voor de ABC-formule (Always Be Charging). Als ik dan ergens een vrije paal zie, is het wel fijn om even voor 70 cent wat af te toppen. Voor de doorreis heb ik vast iets anders nodig. Ik zag al Corridor staan, maar ook de nachtmerries van een medetweaker daarover. Vereist nog wat onderzoek van mij.

Anyway, ik heb me ingeschreven voor "Electrisch rijden voor Groentjes" volgende week. Ik zie je daar! ;-)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06

Timple

Binnenkort ook in het bezit van een E-Niro :*)

Thuis heb ik 3x25A. Met eventueel de mogelijkheid om een fase vrij te spelen in de meterkast. (Maar dan moet ik wel heel bewust de auto afkoppelen indien ik een krachtstroom apparaat ga gebruiken (heb ik nog geen, wel aansluitingen).

Dus het lijkt me handiger om gewoon een laadpaal met load balancing te nemen.

Nu heb ik dit topic even doorgenomen maar ik mis helaas nog een volledig overzicht van de beschikbare laadpalen. Volgens mij blijven dan ongeveer deze opties over:

Maxel, Zappi en Fivari. Waarbij Fivari heb beste de informatie weergeeft, maar en ook nogal knutsel uitziet :o

Thuis heb ik de optie om de auto in of naast de garage te zetten. Is het mogelijk om twee kabels aan dezelfde laadpaal te maken zodat ik 1 kabel binnen heb hangen en 1 kabel door de muur naar buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@TwOkkie De prijzen die je bij Chargemap ziet zijn de tarieven voor hun eigen Chargemap laadpas. Maingau in Zwitserland kost €0,25 / kWh.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-kScpLOZuN7w/XBqHQnmz4UI/AAAAAAAABQA/wc34aTJFTho21kv4g956wjzyTDBA2B5OwCLcBGAs/s640/2018-12-19%2B18_59_02-Window.png

Kiwhi is best fijn om te hebben maar vooral voor AC laden of de gratis DBT snelladers. En die hebben alleen ChaDeMo en AC43. Geen CCS, dus daar heb je weinig aan met je Ioniq.

Kortom CCS + Frankrijk is gewoon wat extra gepuzzel en in de meeste gevallen betekent dit de Corri-Doors/$odetr€l laders in de gaten houden in Chargemap omdat dat één van de weinige landelijk dekkende CCS netwerken is, gelukkig kan je in Chargemap de live status zien.

@Timple
Fivari is ondanks zijn html 1.0 site wel vakwerk, maar voor thuis zou ik gewoon voor een ICU/Alfen gaan met loadbalancing op de P1 poort van je slimme meter of eventueel met een Maxxem.

Als je er weinig geld aan wilt uitgeven dan kan je ook beginnen met een willekeurige 3,7kW (1x16A) van Marktplaats aan de muur te schroeven, verreweg de goedkoopste optie om in een goeie nacht toch al gauw een kWh of 40 bij te laden, zonder loadbalancing noodzaak. Je zult zien dat het in de praktijk erg meevalt omdat je auto toch best veel stil staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 09-04-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

@Hachy Ah, het is de locatie en niet de nationaliteit die telt. Ik moet nog wel een beetje uitkijken want na twee uur komt er 10ct per minuut bij. Dat is zomaar 18 euro extra als ik hem in vijf uur vol laat druppelen. Voor de lange sessies kan ik beter toch een evpass zien te scoren...

Ik heb veel zitten spelen met ABRP. Waarschijnlijk kom ik uit met heel veel destination charging in dit soort parkeergarages. Ook weet ik nu dat ik met minstens 45% aan de klim naar het dorpje moet beginnen. Verder gaan we veel kilometers maken over mooie wegen met hooguit 60 tot 80 km/u, dus dat zorgt ook voor een ruime range.

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 09-04-2019 10:17 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
petertenboer schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:48:
Iemand nog tips tau goedkope laadpassen voor een rondreis door Denemarken deze zomer?
Ik zie tarieven in New Motion en Plugsurfing van meer dan € 1,- bij diverse palen in hun App.

Tot nu toe tip gekregen van Maingau, maar is er nog een andere laadpas die jullie weten die laag is in prijs?
Wat goed werkt is in Chargemap een beetje de laadpunten in de omgeving checken, daar kan je vaak ook zien welke kaarten geaccepteerd worden.

Over het algemeen is Scandinavië gewoon duur, Maingau als positieve uitzondering daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
beschuit schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:38:
[...]

Had ik gisteren ook. 44,29kWh voor €10,63. Maar wellicht ex BTW?
Het is incl. BTW (MwSteuer 19%) en ook €0,30 per kWh, echter op mijn rekening stond dit:
"Es werden pauschal 20% für Wandlungsverluste aufgrund des Einsatzes von ACMessgeräten
in DCLadeeinrichtungen abgezogen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Nu wil ik hetzelfde doen. Paal op eigen grond maar auto op gemeentelijke parkeerplaats. Het gaat daarbij om een paal die wordt geleverd door NewMotion in opdracht van mijn werkgever/leasemaatschappij. Nu is de gemeente niet overtuigend enthousiast over mijn voornemen duurzaam te doen. Mocht hij verwijderd moeten worden dan is dat voor mijn rekening (dat vind ik terecht)

Inhoudelijk:

Gewoon aan de muur gehangen en de gemeente niet ingelicht. Er is eerst een strookje snippergroen langs mijn huis (wat we in eigen beheer hebben) en daarna de algemene parkeerplaatsen. Het kan dus een keer voorkomen dat er geen plek is, so be it.

Ook hier is er geen mogelijkheid om over de kabel te struikelen oid.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06

Timple

Hachy schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:38:
@Timple
Fivari is ondanks zijn html 1.0 site wel vakwerk, maar voor thuis zou ik gewoon voor een ICU/Alfen gaan met loadbalancing op de P1 poort van je slimme meter of eventueel met een Maxxem.
Waarom zou je dan toch de ICU/Alfen aanraden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Paal op eigen grond maar auto op gemeentelijke parkeerplaats. Het gaat daarbij om een paal die wordt geleverd door NewMotion in opdracht van mijn werkgever/leasemaatschappij. Nu is de gemeente niet overtuigend enthousiast over mijn voornemen duurzaam te doen. Mocht hij verwijderd moeten worden dan is dat voor mijn rekening (dat vind ik terecht)
@Sr_Ogel Die snap ik niet helemaal: hoe zou de gemeente ooit kunnen zeggen dat jij een laadpaal die op je eigen terrein staat (paal op eigen grond, zeg je) MOET verwijderen?

Dat ding staat toch op eigen grond en daar heb je toch geen vergunning voor nodig of zo?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hippe Lip schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:30:
[...]

@Sr_Ogel Die snap ik niet helemaal: hoe zou de gemeente ooit kunnen zeggen dat jij een laadpaal die op je eigen terrein staat (paal op eigen grond, zeg je) MOET verwijderen?

Dat ding staat toch op eigen grond en daar heb je toch geen vergunning voor nodig of zo?
Lijkt me ook heel vreemd, zo'n laadpaal is niets anders dan een buitenkraan om de tuin te sproeien en auto te wassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

Sr_Ogel

Klop klop klop

Hippe Lip schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:30:
[...]

De paal zal het probleem niet zijn inderdaad. Het risico zit hem erin dat de gemeente niet wil dat je op openbare grond met eigen voorzieningen aan het laden bent. Als ik dan dus geen gebruik maak van de paal gaat de werkgever daar niet blij van worden en moet hij weg op mijn kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Sr_Ogel schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:30:
[...]
De paal zal het probleem niet zijn inderdaad. Het risico zit hem erin dat de gemeente niet wil dat je op openbare grond met eigen voorzieningen aan het laden bent. Als ik dan dus geen gebruik maak van de paal gaat de werkgever daar niet blij van worden en moet hij weg op mijn kosten.
Je triggert me wel even. Ik wil de laadbox in mijn garage hangen, en de auto voor de garage zetten tijdens het laden. Daar staat mijn auto normaal ook al altijd. Het betreft een (doodlopend) pleintje met wat garageboxen van mij en enkele buren, en ruimte voor 6 auto's naast de garageboxen. Ook enkele buren hebben de auto altijd voor de garage staan, de rest zet hem (of 2e auto) op de 6 overige plaatsen als er plaats is. Het pleintje is in principe gewoon openbaar terrein, alleen hebben alleen direct aanwonenden er iets te zoeken. In de praktijk komen er alleen direct aanwonenden.

Mijn buren en andere gebruikers zullen er nooit een probleem van maken als ik mijn auto daar ga opladen. Ik mag toch hopen de gemeente ook niet? Ik heb ook niet zo'n behoefte aan informeren bij de gemeente, want voor je het weet val ik in de categorie "slapende honden wakker maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 14:39

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Mijn buren en andere gebruikers zullen er nooit een probleem van maken als ik mijn auto daar ga opladen. Ik mag toch hopen de gemeente ook niet? Ik heb ook niet zo'n behoefte aan informeren bij de gemeente, want voor je het weet val ik in de categorie "slapende honden wakker maken".
https://www.nklnederland....rtikelen/laadoplossingen/
Jij zit dan met de optie "Trede 2a: Parkeren op een openbare plek en het laadpunt staat op eigen terrein"

Even kijken bij de gemeente hoe ze over openbare oplaadpunten denken, dan weet je al aardig of het gedoogd zal worden. En als je auto direct tegen de garage aanstaat is de kans miniem dat ze het zo wie zo zien, en het risico dat iemand er (in theorie) over struikelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sr_Ogel schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:30:
[...]

De paal zal het probleem niet zijn inderdaad. Het risico zit hem erin dat de gemeente niet wil dat je op openbare grond met eigen voorzieningen aan het laden bent.
Zelf heb bij de gemeente nagevraagd, maar heb hier geen bezwaar op gehoord. Zelfs de kabel over de stoep was niet verboden en dus toegestaan. Het enige is dat als iemand struikelt over mijn kabel dan ben ik aansprakelijk dus ligt er een kabelbrug overheen.

Sinds oktober ben ik bezig geweest om een “Verlengde Privaat Aansluiting” te realiseren, maar sinds november geen reactie meer gehad ondanks herinneringen en zelfs escalatie bij de leidinggevende.

Het enige risico is dat ze het gemeentebeleid in de toekomst kunnen wijzigen, maar dat zie ik wel als het zover komt. Binnen een jaar is de paal terugverdiend tov publiek laden. Daarnaast geld over het algemeen bij gemeente beleid als niemand klaagt wordt er toch niets aan gedaan en in principe kunnen alleen de buren er echt hinder van ondervinden. In de buurt staan ook te hoge schuttingen en daar komen ook geen klachten over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:17
In ander nieuws, Fastned wil naar de beurs, ze gaan voor een notering aan de Euronext in Amsterdam i.p.v. te blijven op de Nxchange handelsplaats voor hun obligaties. Op zich een goede zet denk ik omdat een publieke notering natuurlijk veel meer transparantie en vertrouwen geeft dan die handelsplaats waarop ze hun handelden, daar deze toch een een reputatie had een beetje schimmig te zijn:

https://ir.fastnedcharging.com/nl

Verder zien de resultaten voor Q1 er ook weer goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iornX86.jpg

Een ruime verdubbeling qua geleverde stroom en qua omzet YoY t.o.v. 2018. Voor de volledige cijfers zie: https://fastned.nl/nl/blo...t-in-eerste-kwartaal-2019

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 25-08 15:27
Vraagje,

ik ben druk bezig met huizen zoeken, en wil dan ook een laadpaal realiseren voor mijn elektrische auto.

Nu zijn de huizen met een aangrenzende parkeerplaats easy, want het is allemaal eigen terrein.

Heeft iemand bij jullie ervaring met het plaatsen van een laadpaal op je eigen parkeerplek, maar in de gemeenschappelijke ruimte?

Best veel van de huizen die in mijn prijs categorie vallen hebben wel een eigen parkeerplek. maar meestal ligt die net wat van je huis vandaan. (eerst rij huizen, en dan een rij parkeerplekken voor die huizen.)

Is het dan meestal aan de vereniging vragen of je een kabel mag trekken naar je eigen parkeerplek voor een laadpaal, of is het dan meestal de laadpaal aansluiten op een (Eventuele) meter van de vve?.

Letop, dit gaat dus niet om een parkeer garage van een appartement met actieve VVE maar om een soort binnenperkje van een blok woningen.

ps. Die cijfers van Fastned zien er goed uit! ze zijn flink gegroeid afgelopen 1.5 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Iemand hier ervaring met Laadapp die de sessie afbreken/kwijtraken (in mijn geval DEW21). Is mij nu al twee keer gebeurt;

Auto s'nachts geladen. Kom bij de auto, open de app. Eerste keer was mijn actieve laadsessie al weg, vandaag stond hij er nog, klikte ik hem open, gaf de app een foutmelding. Gevolg; laadkabel vast in de paal, kon ik weer met Allego bellen...

is er iemand hier die een manier heeft om dan de boel te ontgrendelen anders stap ik wel weer over naar een normaal laadsysteem met een pas, ook al is dat wat duurder dan...

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 14:39

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Is het dan meestal aan de vereniging vragen of je een kabel mag trekken naar je eigen parkeerplek voor een laadpaal, of is het dan meestal de laadpaal aansluiten op een (Eventuele) meter van de vve?.

Letop, dit gaat dus niet om een parkeer garage van een appartement met actieve VVE maar om een soort binnenperkje van een blok woningen.
Ik woon ook in zo'n blok, en was de eerste met een EV daar. De VVE was er nog niet mee bezig, maar we maken nu een goedkeuringsprocedure voor laadpalen. Maar juridisch is het overal verschillend; bij ons zijn de parkeerplaatsen prive, en de weg er naar toe gezamelijk eigendom. Een kabel naar de laadpaal moet hier onder die gezamelijke weg door.

Vanwege de laadpaal en aanlegkosten, en de meterkast die ruim 30 m van de parkeerplaats staat, heb ik het toch nog even op de lange baan geschoven. Maar omdat de parkeerplaats prive is heeft de gemeente in ieder geval mijn aanvraag voor een publieke paal in de buurt afgewezen (en ook omdat er al eentje binnen 300 m is). Daar kan ik meestal wel terecht, en anders kan ik altijd nog snelladen ergens anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
Davidshadow13 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:38:
Op zich een goede zet denk ik omdat een publieke notering natuurlijk veel meer transparantie en vertrouwen geeft dan die handelsplaats waarop ze hun handelden, daar deze toch een een reputatie had een beetje schimmig te zijn:
Goed nieuws, maar wat was er schimmig aan dan ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:54:
[...]

Goed nieuws, maar wat was er schimmig aan dan ?
Er wordt een beetje goed weer gespeeld, om obligaties aan te prijzen. Maar als je naar de cijfers kijkt is het zelfs met flinke groei van elektrisch rijden (waar ik zelf persoonlijk sterk in geloof, ik denk dat de omwenteling naar elektrisch rijden veel sneller zal gaan dan velen vermoeden) het heel moeilijk gaat zijn om het kostenplaatje dekkend te krijgen. Zie het dossier bij Follow the Money: https://www.ftm.nl/tag/fastned

In mijn optiek zal er in de toekomst flink afgeschreven moeten worden op de investeringen die zijn gedaan in FastNed locaties. Meeste elektrische rijders kunnen thuisladen of aan trage, maar goedkope, publieke laadpalen. En men koopt een auto met accu-grootte die past bij je dagelijkse rijgedrag. Dus snelladen zal enigszins kleine markt blijven (langere reizen en taxi's) terwijl de concurrentie sterk toeneemt (Shell met winkeltjes, Allego bij restaurants en Nuon bij McDonalds) en FastNed met haar met dure snelweg-locaties teveel heeft betaald.

Overigens ben ik wel heel bij dat FastNed er is, en dat ze echt hun best doen om een betrouwbare plek te zijn voor laden. Maar de geschetste return-on-investment zullen ze echter niet waar kunnen maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Allego is voorlopig even stil omdat ze in het proces zitten om verkocht te worden.

Shell probeer natuurlijk ook mee te doen. Alleen maar goed lijkt me omdat de prijzen dan naar beneden kunnen gaan.

Moet zeggen van alle laadpalen zijn de meest betrouwbare die van fastned. Allego vaak offline / storing.

Denk dat fastned nu echt voor loopt ze hebben om de meeste plekken nu een mooie locatie waar ze met weinig extra kosten zo een paar palen kunnen bij plaatsen. Zie de A4 stop daar mogen ze straks nog een extra plein maken omdat hij vol zit. En daar zit zelf een concurrent. De laatste keer was ik blij dat ik nog een paal beschikbaar had voor mij auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:12
da_Mastah schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:03:
[...]

Er wordt een beetje goed weer gespeeld, om obligaties aan te prijzen. Maar als je naar de cijfers kijkt is het zelfs met flinke groei van elektrisch rijden (waar ik zelf persoonlijk sterk in geloof, ik denk dat de omwenteling naar elektrisch rijden veel sneller zal gaan dan velen vermoeden) het heel moeilijk gaat zijn om het kostenplaatje dekkend te krijgen. Zie het dossier bij Follow the Money: https://www.ftm.nl/tag/fastned

In mijn optiek zal er in de toekomst flink afgeschreven moeten worden op de investeringen die zijn gedaan in FastNed locaties. Meeste elektrische rijders kunnen thuisladen of aan trage, maar goedkope, publieke laadpalen. En men koopt een auto met accu-grootte die past bij je dagelijkse rijgedrag. Dus snelladen zal enigszins kleine markt blijven (langere reizen en taxi's) terwijl de concurrentie sterk toeneemt (Shell met winkeltjes, Allego bij restaurants en Nuon bij McDonalds) en FastNed met haar met dure snelweg-locaties teveel heeft betaald.

Overigens ben ik wel heel bij dat FastNed er is, en dat ze echt hun best doen om een betrouwbare plek te zijn voor laden. Maar de geschetste return-on-investment zullen ze echter niet waar kunnen maken...
Dat gaat over FastNed. Dat is me allemaal bekend, maar met het handelsplatform was naar mijn informatie niet zo veel mis. Daar gaat mijn vraag over.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:19:
[...]

Dat gaat over FastNed. Dat is me allemaal bekend, maar met het handelsplatform was naar mijn informatie niet zo veel mis. Daar gaat mijn vraag over.
Ah, sorry. Maar het handelsplatform komt ook zijdelings aan bod in deze artikelen. Er was (eind 2017 iig) geen enkele andere onderneming genoteerd op dit platform en het volume was heel laag. Een laag volume in combinatie met beperkte transparantie en belang van het platform zelf om deze enige notering binnenboord te houden maakt de koers waarschijnlijk makkelijk manipuleerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 25-08 15:27
gauchov6 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:50:
[...]

Ik woon ook in zo'n blok, en was de eerste met een EV daar. De VVE was er nog niet mee bezig, maar we maken nu een goedkeuringsprocedure voor laadpalen. Maar juridisch is het overal verschillend; bij ons zijn de parkeerplaatsen prive, en de weg er naar toe gezamelijk eigendom. Een kabel naar de laadpaal moet hier onder die gezamelijke weg door.

Vanwege de laadpaal en aanlegkosten, en de meterkast die ruim 30 m van de parkeerplaats staat, heb ik het toch nog even op de lange baan geschoven. Maar omdat de parkeerplaats prive is heeft de gemeente in ieder geval mijn aanvraag voor een publieke paal in de buurt afgewezen (en ook omdat er al eentje binnen 300 m is). Daar kan ik meestal wel terecht, en anders kan ik altijd nog snelladen ergens anders...
voor mij is het wel belangrijk omdat ik bij mijn werk ook niet een vaste laad paal heb :X

gelukkig van wat ik zag is het bij de huizen waar ik nu ga kijken geen 300m maar eerder 20 a 30M. en hoeft het alleen onder de stoep achter alle tuintjes langs. Maar ga zeker even kijken of ik al andere laadpalen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 24-08 14:39
Even een vraagje.
Bij de bekende triple chargers 50kw van o.a. allego. Zijn er 3 verschillende stekkers die 50kw kunnen laden.

Kunnen deze laders per aansluiting 1x 50kw aan? 2 of 3 x 50kw aan? of delen ze de 50kw voor elke actieve aansluiting? Of kan er überhaupt maar 1 worden aangesloten?

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 10-04-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Helaas, mijn mooie plan om via de kruipruimte een Zappi op 32A aan te sluiten gaat niet werken, gebrek aan kruipruimte :'(
Alternatief is om nu eerst maar in de schuur een aansluiting te maken, maar de groep in de schuur is gedeeld met nog een aantal ruimtes, dus wil je het netjes doen kan je hooguit 10A aansluiten.
Ik woon in het midden van het land, dus het merendeel van mijn ritten heen en terug is 80 - 150km per dag, en mijn klanten hebben vaak wel een laadpaal beschikbaar in de parkeergarage of in de buurt, dus ik verwacht dat ik voorlopig wel met die 10A thuis uitkom.

Ik verwacht dat als ik de badkamer en de wc ga aanpakken dat ik dan tussen de schuur en de meterkast, waar de WC dus tussen ligt, een extra kabel kan laten maken door een sleuf te frezen. Vanaf dan zou ik wel de volle 32A moeten kunnen trekken. Ik heb overigens 1x35A huisaansluiting.
Plan is dus nu als volgt: Zappi aan de schuurmuur, met in de schuur een MID gecertificeerde meter. In de meterkast dan een nieuwe aardlekschakelaar en een Harvi waar de CT-klemmen op worden aangesloten.
Leverancier is overigens EVcompany, mijn werkgever gaat daar ook de laadpas van afnemen voor incidenteel buiten de deur laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

internet4me schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:44:
Even een vraagje.
Bij de bekende triple chargers 50kw van o.a. allego. Zijn er 3 verschillende stekkers die 50kw kunnen laden.

Kunnen deze laders per aansluiting 1x 50kw aan? 2 of 3 x 50kw aan? of delen ze de 50kw voor elke actieve aansluiting? Of kan er überhaupt maar 1 worden aangesloten?
2x 50kw is mijn ervaring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
Vermoedelijk alleen 1x DC en 1x AC (en zelfs dat lukte mij een maandje geleden niet bij de Allegolader in Terschuur).
2x DC gaat niet

[ Voor 56% gewijzigd door pmiddeld op 10-04-2019 15:14 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
internet4me schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:44:
Even een vraagje.

Op alle Efacec en ABB triple chargers kunnen alleen DC En AC gelijk gebruikt worden. CCS en ChaDeMo gelijk gebruiken kan dus niet. Er zit intern 1x een DC aansluiting voor 50 kW en 1x een AC aansluiting van 43 kW.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Davidshadow13 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:38:
Verder zien de resultaten voor Q1 er ook weer goed uit:
Krijg je met al die I-paces :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Davidshadow13 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:19:
[...]

Op alle Efacec en ABB triple chargers kunnen alleen DC En AC gelijk gebruikt worden. CCS en ChaDeMo gelijk gebruiken kan dus niet. Er zit intern 1x een DC aansluiting voor 50 kW en 1x een AC aansluiting van 43 kW.
Ik kan me ook voorstellen dat als die dingen standalone staan ze zijn afgezekerd op 3 x 80A. Dan heb je max 55 kW waardoor je maar een aansluiting tegelijkertijd kunt gebruiken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beatman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:51:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat als die dingen standalone staan ze zijn afgezekerd op 3 x 80A. Dan heb je max 55 kW waardoor je maar een aansluiting tegelijkertijd kunt gebruiken.
Dit. Weet niet exact hoe het bij de Terra 5x units van ABB zit maar vaak is de totale (net) aansluiting de limiteren de factor.

Verder is het bij veel (nieuwere) laders mogelijk om powermodules toe te wijzen aan verschillende pluggen en dus op gelimiteerd vermogen 2 auto's tegelijkertijd DC te laden. Lastige is alleen wel dat de powerrampup voor CCS vrij snel moet gaan en het dus kan zijn dat de powermodules te langzaam omschakelen.

Mocht je dus aan een lader staan die 2 auto's tegelijkertijd kan laden en je laadsnelheid aan de CCS plug gaat niet om hoog nadat de andere auto klaar is met laden; stop je laadsessies en start deze opnieuw. Dan kan het best zijn dat je wel sneller laden kan.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 10-04-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
  • Laatst online: 20:21
Volledig zijn die cijfers niet; er staat niet in dat het verlies is gestegen met 25% naar 6,27 miljoen euro en fors hoger is dan de omzet.
Dat Fastned naar de beurs gaat geeft ook wel aan dat ze geld nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Hier bij de Lidl staat een laadpaal van ev-box. Ik zie er werkelijk nooit een auto opladen, afgelopen weekend dacht ik laat ik het maar eens proberen maar kom erachter dat je er een pasje langs moet halen, in de Nuon app staan prijzen van 0.35 per kw.

nu is volgensmij de bedoeling om binnen bij de kassa een pasje op te halen en deze weer in te leveren na het inladen van de boodschappen😏 nu snap ik ook waarom er nooit een auto staat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:38
GoldenSample schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:35:
[...]

Dit. Weet niet exact hoe het bij de Terra 5x units van ABB zit maar vaak is de totale (net) aansluiting de limiteren de factor.

Verder is het bij veel (nieuwere) laders mogelijk om powermodules toe te wijzen aan verschillende pluggen en dus op gelimiteerd vermogen 2 auto's tegelijkertijd DC te laden. Lastige is alleen wel dat de powerrampup voor CCS vrij snel moet gaan en het dus kan zijn dat de powermodules te langzaam omschakelen.

Mocht je dus aan een lader staan die 2 auto's tegelijkertijd kan laden en je laadsnelheid aan de CCS plug gaat niet om hoog nadat de andere auto klaar is met laden; stop je laadsessies en start deze opnieuw. Dan kan het best zijn dat je wel sneller laden kan.
Als de netaansluiting niet de beperkende factor is kan een Terra 5x van ABB max. 98 kW uit het net trekken. Dit kan softwarematig geknepen worden. DC kan maar op 1 stekker tegelijkertijd gebruikt worden.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
zessen schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:42:
[...]

Volledig zijn die cijfers niet; er staat niet in dat het verlies is gestegen met 25% naar 6,27 miljoen euro en fors hoger is dan de omzet.
Dat Fastned naar de beurs gaat geeft ook wel aan dat ze geld nodig hebben.
Dat rapporteren ze ook niet in de kwartaal cijfers. In het audited jaarverslag dat een aantal weken geleden is gepubliceerd staan deze verliezen keurig gespecificeerd. En ja natuurlijk hebben ze geld nodig om het netwerk uit te kunnen breiden. Echter steeds meer stations draaien operationeel break-even of beter. En als ze deze groei vast kunnen houden dan komen ze er zeker wel een keer uit of worden ze opgekocht.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Vraagje 1: Ik ben (nog steeds) voornemens een Eve mini te laten installeren. Vandaag even contact gehad met de partij die de paal komt aanleggen. Probleempje: de afstand tussen de meterkast en paal is ergens tussen de 30 en 40 meter. De load balancing via de P1 poort zou maar tot ongeveer 20 meter goed werken.

Nu kan ik in dit topic wel veel vinden over load balancing, maar niet echt hoe ik dit ga oplossen bij grote(re) afstanden. Moet ik dan gewoon voor een andere laadpaal kiezen? Of kan ik het signaal voor load balancing op een alternatieve manier van paal tot meterkast krijgen?

Vraagje 2: ik denk dat ik de laadpaal in de garage hang, en tijdens het laden de kabel gewoon "onder de roldeur door" laat lopen. De auto staat voor de garage. Zijn er meer die dat zo doen? En gaat dat op de lange termijn goed met de laadkabel? Er zit - net als onder de meeste roldeuren - een dikke rubberen strip die zich om de kabel zal vouwen, maar er hangt toch gewicht op de kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:01
da_Mastah schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:03:
[...]
Ik ben wat positiever gestemd over FastNed. Ja velen zullen FastNed zoveel mogelijk mijden, maar als het nodig is, is het fijn dat het beschikbaar is. Dus bij de te verwachten volumegroei van EV's blijft FastNed een relevante factor en zal steeds meer KWh leveren tegen eigenlijk een waanzinnige brutomarge van honderden procenten. En de klant zal het niet zo boeien om voor die enkele keer dat het nodig is de hoofdprijs per kwh te betalen. Het gaat vooral om beschikbaarheid en snelheid. En je gaat er ook geen uur staan, maar 10-30 min om genoeg km bij te laden om je bestemming te halen.

Ga toch eens kijken of ik hier mijn geld niet in zou moeten steken; dat levert al gauw meer op dan 0,1% op de spaarrekening. :)

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 10-04-2019 21:50 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Davidshadow13 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:20:
[...]

Dat rapporteren ze ook niet in de kwartaal cijfers. In het audited jaarverslag dat een aantal weken geleden is gepubliceerd staan deze verliezen keurig gespecificeerd. En ja natuurlijk hebben ze geld nodig om het netwerk uit te kunnen breiden. Echter steeds meer stations draaien operationeel break-even of beter. En als ze deze groei vast kunnen houden dan komen ze er zeker wel een keer uit of worden ze opgekocht.
Ben blij met fastned, maar hun schuldenlast is zo hoog (betalen meer rente dan er binnenkomt en dan moet de schuld nog terugbetaald worden), dus beursgang (geld ophalen) Ze zullen wel een keer gekocht worden.
Is erg lastig business-model, maar eerlijk is eerlijk: zijn erg goede laadstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Timple schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:14:
[...]

Waarom zou je dan toch de ICU/Alfen aanraden als ik vragen mag?
Nou ja dat hóeft niet perse, maar van Alfen weet ik dat je eigen backends kan kiezen met div. simkaarten. EVbox en ook TNM is simlocked en dan zit je vast aan hun backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
schumi1986 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:05:
Hier bij de Lidl staat een laadpaal van ev-box. Ik zie er werkelijk nooit een auto opladen, afgelopen weekend dacht ik laat ik het maar eens proberen maar kom erachter dat je er een pasje langs moet halen, in de Nuon app staan prijzen van 0.35 per kw.

nu is volgensmij de bedoeling om binnen bij de kassa een pasje op te halen en deze weer in te leveren na het inladen van de boodschappen😏 nu snap ik ook waarom er nooit een auto staat te laden.
Laat me raden, Huizen? Had ik een keer dezelfde ervaring.
Kansloos verhaal toch met zo'n pasje voor 10 minuten. Het is nog een 3,7kW'tje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hachy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:25:
[...]

Nou ja dat hóeft niet perse, maar van Alfen weet ik dat je eigen backends kan kiezen met div. simkaarten. EVbox en ook TNM is simlocked en dan zit je vast aan hun backend.
Dat lijkt me een belangrijke reden, maar de Alfen ICU mini kan bijvoorbeeld ook load balancen zonder een maandelijks abonnement. Verder schijnt ie (voor een monteur met toegang tot de interface) heel veel mogelijkheden te hebben om in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Hachy schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:31:
[...]

Laat me raden, Huizen? Had ik een keer dezelfde ervaring.
Kansloos verhaal toch met zo'n pasje voor 10 minuten. Het is nog een 3,7kW'tje ook.
Nee Sint-Oedenrode, echt bizar zeker als je nagaat dat de Lidl op verschillende locaties snelladers heeft die gewoon zonder pasje te gebruiken zijn... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

fjux schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:59:
Vraagje,

ik ben druk bezig met huizen zoeken, en wil dan ook een laadpaal realiseren voor mijn elektrische auto.

Nu zijn de huizen met een aangrenzende parkeerplaats easy, want het is allemaal eigen terrein.

Heeft iemand bij jullie ervaring met het plaatsen van een laadpaal op je eigen parkeerplek, maar in de gemeenschappelijke ruimte?

Best veel van de huizen die in mijn prijs categorie vallen hebben wel een eigen parkeerplek. maar meestal ligt die net wat van je huis vandaan. (eerst rij huizen, en dan een rij parkeerplekken voor die huizen.)

Wat je uit moet zoeken is wie de eigenaar van het perkje is. Bij rijtjeshuizen is dat doorgaans de gemeente, want rijtjeshuizen hebben doorgaans geen VVE. Als het de gemeente is dan zou je een verleng privaat aansluitpunt aan kunnen vragen.

Als het wel van een VVE is, ben je helemaal afhankelijk van de vergadering en kan er zomaar 1 of 2 jaar overheen gaan (uitgaande van 1 ALV per jaar) voordat eea gerealiseerd is.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.