[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.480 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bruneelm schreef op zondag 24 maart 2019 @ 00:00:
Het ging toch over een 11kW paal? Hoe ga jij daar laden met 32A 😡
Wellicht ten overvloede maar puur 11kW komt niet zoveel meer voor. Bijna alle 11kW laadpalen zijn afgezekerd op 3x25A, en in het begin ook gelimiteerd tot echt max 3x16A.

De recentere 11kW laadpalen leveren in de praktijk vaak 17kW als je auto meer dan 16A aankan. (en je de enige bezoeker bent) Dat is dus meteen hun manco, want met z'n tweeën is het dus vaak 8,5kW per persoon in plaats van 11kW.

(met de Leaf dus 6,6 en met een e-Niro dus 5,7)

[ Voor 89% gewijzigd door Hachy op 24-03-2019 20:16 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 22:30
Hachy schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:07:
[...]

Wellicht ten overvloede maar puur 11kW komt niet zoveel meer voor. Bijna alle 11kW laadpalen zijn afgezekerd op 3x25A, en in het begin ook gelimiteerd tot echt max 3x16A.

De recentere 11kW laadpalen leveren in de praktijk vaak 17kW als je auto meer dan 16A aankan. (en je de enige bezoeker bent) Dat is dus meteen hun manco, want met z'n tweeën is het dus vaak 8,5kW per persoon in plaats van 11kW.

(met de Leaf dus 6,6 en met een e-Niro dus 5,7)
Wat nog altijd niet verklaart waarom de melder niet hoger komt dan 1,7kW op een 11kW paal.
Met alle posts hieromtrent zijn we nog geen stap verder buiten theoretisch gekwaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
1,7 klinkt als 3x25A netaansluiting, met master/slave, waar de master al ~ 3,7 per fase krijgt en er voor de slave dus net iets minder als 2 over is...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bruneelm schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:24:
[...]
Wat nog altijd niet verklaart waarom de melder niet hoger komt dan 1,7kW op een 11kW paal.
Met alle posts hieromtrent zijn we nog geen stap verder buiten theoretisch gekwaak.
Ik reageerde op jouw post. Niet op die van de melder. :/

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:53
Zo, van het weekend van mijn originele Leaf Laadkabel een korte kabel geknutseld.
Reed al maanden rond met alleen de opgekrulde versie die ik had gekocht voor erbij.

Prima formaatje zo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Tc71Av.jpg

Kostte een nieuwe stekker, en wat inspanning, maar dan heb je ook wat :D O+

[ Voor 37% gewijzigd door Mar.tin op 25-03-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:00
Ben zelf nog in afwachting van een Kona maar ondertussen vraag ik mij het volgende af.
Is er in de wereld van EV laden ook zoiets als een mobiele verreken oplossing los van fast charge , publieke palen en eigen terrein palen?

Maw als je aangewezen bent op granny chargen waar dan ook dat je dan evt iemand schadeloos kan stellen voor de afgenomen kW.
Ik stel me dus een granny charger voor die een kosten teller heeft en bv een APP voor de smart phone zodat je op een soort tikkie achtige manier er voor kan betalen.
Heb namelijk even tellen al 3 familieleden in gebieden wonen waar de dichtstbijzijnde publieke paal niet op heel praktische afstand staat. En dat zijn hoe verrassend alledrie locaties die ik vanuit de randstad niet heen en terug kan halen met de range van de Kona.
Ik snap dat de oplossing is om op de heen of terugweg even te fast chargen maar ik heb een werkgever die in de lease overeenkomst al het voorbehoud maakt "gij zult niet te veel fastchargen" vanwege de veel hogere kosten. Beetje vergelijkbaar met dat ik ook niet de premium diesel nu in de tank mag gooien.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Electrons schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:35:
Ben zelf nog in afwachting van een Kona maar ondertussen vraag ik mij het volgende af.
Is er in de wereld van EV laden ook zoiets als een mobiele verreken oplossing los van fast charge , publieke palen en eigen terrein palen?

Maw als je aangewezen bent op granny chargen waar dan ook dat je dan evt iemand schadeloos kan stellen voor de afgenomen kW.
Ik stel me dus een granny charger voor die een kosten teller heeft en bv een APP voor de smart phone zodat je op een soort tikkie achtige manier er voor kan betalen.
Heb namelijk even tellen al 3 familieleden in gebieden wonen waar de dichtstbijzijnde publieke paal niet op heel praktische afstand staat. En dat zijn hoe verrassend alledrie locaties die ik vanuit de randstad niet heen en terug kan halen met de range van de Kona.
Ik snap dat de oplossing is om op de heen of terugweg even te fast chargen maar ik heb een werkgever die in de lease overeenkomst al het voorbehoud maakt "gij zult niet te veel fastchargen" vanwege de veel hogere kosten. Beetje vergelijkbaar met dat ik ook niet de premium diesel nu in de tank mag gooien.
Kijk een keer naar de go-echarger(.com) daar zal je vermoedelijk alles in vinden voor 579€+28€ voor een schuko. Die kan je thuis ook als wallbox gebruiken rechtstreeks op een mennekes stekker van 10€. En met uw RFID kaartjes kun je op 10 verschillende tellers verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:31
@eltrons
verbazend als je met Kona vanuit de Randstad niet heel NL heen en weer haalt.
Als de familie meer dan ruim 200km weg woont zitten ze ws in België of Duitsland.

Maar jouw vraag blijft denk ik hetzelfde. Tikkie lijkt mij sowieso een prima manier om bij familie af te rekenen en dat hoeft waarschijnlijk niet tot achter de komma. Dus ik zou zeggen zet de granny op 12A en stel de stopwatch in. Na afloop vermenigvuldig je de tijd met de 12A*230V=2,7kwh en een tarief van zeg 25ct, komen ze er in elk geval niet aan tekort.
Als je een uurtje of 10 met 12A laadt zit je op ca. € 7. Zou ik verder niet ingewikkeld over doen en waarschijnlijk (als ze echt blij zijn dat je komt) willen ze dit niet eens aanpakken.
Vervolgens wil je dit wellicht met je werkgever afrekenen. Daarvoor zou ik adviseren om een vaste vergoeding af te spreken van bijvoorbeeld € 25/maand voor dit soort gevallen. Geen gedoe verder en wellicht af en toe een logboek bijhouden om het ook aan de fiscus uit te kunnen leggen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
eltron schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:50:
@eltrons
verbazend als je met Kona vanuit de Randstad niet heel NL heen en weer haalt.
Als de familie meer dan ruim 200km weg woont zitten ze ws in België of Duitsland.

Maar jouw vraag blijft denk ik hetzelfde. Tikkie lijkt mij sowieso een prima manier om bij familie af te rekenen en dat hoeft waarschijnlijk niet tot achter de komma. Dus ik zou zeggen zet de granny op 12A en stel de stopwatch in. Na afloop vermenigvuldig je de tijd met de 12A*230V=2,7kwh en een tarief van zeg 25ct, komen ze er in elk geval niet aan tekort.
Als je een uurtje of 10 met 12A laadt zit je op ca. € 7. Zou ik verder niet ingewikkeld over doen en waarschijnlijk (als ze echt blij zijn dat je komt) willen ze dit niet eens aanpakken.
Vervolgens wil je dit wellicht met je werkgever afrekenen. Daarvoor zou ik adviseren om een vaste vergoeding af te spreken van bijvoorbeeld € 25/maand voor dit soort gevallen. Geen gedoe verder en wellicht af en toe een logboek bijhouden om het ook aan de fiscus uit te kunnen leggen.
Onder Maastricht kom ik toch echt aan 230km. Nog een keertje om weer terug te komen dat gaat ie echt niet redden als ik naar de gemiddelden kijk van de huidige kona berijders. En natuurlijk gaat het niet om die incidentele 3 knaken per keer maar was benieuwd of er een mobiele oplossing voor bestond.
Zag in andere antwoord dat er dus een product voor bestaat. Maar bij nader inzien kan ik misschien beter een vouwfietsje kopen voor een dergelijk bedrag om de afstand tot een snellere publieke paal even per fiets overbruggen. Zie ik de omgeving daar eens vanuit een andere positie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Niet te veel snelladen betekent niet, helemaal niet snelladen. Zolang je niet elke week naar Limburg op en neer rijdt, vind je baas het vast niet erg dat je af en toe langs Fastned rijdt.
Thuis laden kost 25 cent, openbaar laden 28 cent ex btw, Fastned kost 48 cent ex btw. Is niet onoverkomelijk veel duurder, zolang je het niet dagelijks doet. Je laad alleen maar de hoeveelheid die je nodig hebt om terug thuis te komen. Voor jouw afstand heb je denk ik zo’n 25 kWh nodig. Dat kost dus 5 euro extra tov openbaar laden. Zou je het elke week doen, kost het je baas 20 euro per maand. Als je baas daar moeilijk over zou doem....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Leg je ook 50ct neer als je naar de wc gaat bij je familie? :')

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

Spiller schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:11:
Vind de smiley nogal misplaats. Of betaal jij de benzine van je familie die bij jou op bezoek komt? Ik vind het niet zo gek dat je daar in principe gewoon voor wilt betalen. Dan is het aan de familie om dat te accepteren of niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
Spiller schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:11:
Nee dat is niet het punt. Een keertje laden is geen probleem, een tweede keer ook waarschijnlijk ook niet. Maar als je meerdere keren per jaar moet leuren om stroom dan voel ik me verplicht om dit in ieder geval aan te bieden.
Ik ben per slot van rekening niet het enige familielid dat langskomt. Ik merk toch al gauw dat familie die een beetje landelijk en vrij wonen vaak een soort clubhuis functie vervullen voor de randstedelingen :)
Het is in ieder geval een mooie uitvalbasis als ik richting frankrijk of luxemburg ga.

Ik ben nu waarschijnlijk nog de eerste die met een elektrische auto langskomt maar binnen een aantal jaar komen er meer die vertwijfeld met een laadstekker bij het vervallen schuurtje achter het kippenhok staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ik ga met mijn e-NIRO ook niet bij mijn ouders vragen of ik de stekker mag inpluggen. (Uitzonderingen misschien daargelaten)
1. Omdat ik genoeg bereik heb om heen en weer te rijden (70% van accu nodig)
2. Er genoeg snellaadmogelijkheden onderweg zijn.
3. Omdat het hen dan geld kost ipv mijzelf (eventueel te compenseren)
4. Ik hen ook geen 5 euro geef als ze bij mij langskomen.

Ik zou mij ook bezwaard voelen om daar om te "schooien"

[ Voor 7% gewijzigd door Nelis13 op 26-03-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Nelis13 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:17:
Ik ga met mijn e-NIRO ook niet bij mijn ouders vragen of ik de stekker mag inpluggen. (Uitzonderingen misschien daargelaten)
1. Omdat ik genoeg bereik heb om heen en weer te rijden (70% van accu nodig)
2. Er genoeg snellaadmogelijkheden onderweg zijn.
3. Omdat het hen dan geld kost ipv mijzelf (eventueel te compenseren)
4. Ik hen ook geen 5 euro geef als ze bij mij langskomen.

Ik zou mij ook bezwaard voelen om daar om te "schooien"
Precies. Je moet helemaal niet willen om in de kippenschuur te gaan laden. Wat je hier in 12 uur bijlaadt doe je in ongeveer 30 minuten bij een snellader. Zonder brandgevaar.

Ik reageer gekscherend maar als je blijft logeren, voel je je dan ook verplicht om je gastheer te compenseren voor de elektriciteit die is gebruikt voor het wassen van het beddengoed? Of voor het diner of het ontbijt?
Neem gewoon een appeltaart mee en voel je niet schuldig als je per se wat wilt stroom afnemen. Of als je wilt schadeloosstellen, reken je een kwartje per kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Spiller op 26-03-2019 10:29 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
Spiller schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Precies. Je moet helemaal niet willen om in de kippenschuur te gaan laden. Wat je hier in 12 uur bijlaadt doe je in ongeveer 30 minuten bij een snellader. Zonder brandgevaar.

Ik reageer gekscherend maar als je blijft logeren, voel je je dan ook verplicht om je gastheer te compenseren voor de elektriciteit die is gebruikt voor het wassen van het beddengoed? Of voor het diner of het ontbijt?
Neem gewoon een appeltaart mee en voel je niet schuldig als je per se wat wilt stroom afnemen. Of als je wilt schadeloosstellen, reken je een kwartje per kWh.
Ik snap het allemaal de stellingen, maar toch is het een ander gevoel voor sommige mensen omdat het eigenlijk brandstof is voor een voertuig. Voelt als vragen om een jerrycan bij een ICE. Maar goed de discussie begon alleen met een vraag of er een mobiele kosten tellende laadoplossing bestond en die bestaat.

En als de kippenschuur toch afbrandt dan verandert het menu van verse eieren naar gegrilde kip _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Electrons schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:50:
[...]

Ik snap het allemaal de stellingen, maar toch is het een ander gevoel voor sommige mensen omdat het eigenlijk brandstof is voor een voertuig. Voelt als vragen om een jerrycan bij een ICE. Maar goed de discussie begon alleen met een vraag of er een mobiele kosten tellende laadoplossing bestond en die bestaat.

En als de kippenschuur toch afbrandt dan verandert het menu van verse eieren naar gegrilde kip _/-\o_
Mobile lader met verrekening is waarschijnlijk zo duur dat je dit nooit terug verdient aan verrekening met laadkosten met je werkgever. Je kan beter gewoon een fles wijn meenemen.

Auto laden, telefoon laden, bed gebruiken, eten etc. betaal je toch nooit direct aan familie. Zal wel cultuurverschil zijn, maar wij "betalen" dat altijd met cadeau's. Ik denk dat de meeste familie al blij zijn dat je de moeite hebt genomen om zover te rijden om ze te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 08:41
vraagje aan de mensen hier.

ik hoop binnenkort een huis te kopen met eigen oprit (is nog niet gelukt dus loop lekker op de zaken vooruit)
Dus dan wil ik graag ook een laadpunt aan huis om mijn elektrische auto op te laden (e-golf).

Maar nu kom ik er toch wel achter dat het verrekenen etc wat lastiger zit dat dat ik dacht.

Ik vind het zelf het leukste om nog een beetje te knutslen aan de paal (Zelf bouw oid), maar kom (denk ik) nu op 3 verschillende concepten uit:

- domme laadpaal + Kwh teller er tussen.
- slimme laadpaal met RFID + backoffice (is dit dan vergelijkbaar met een publieke paal? kun je dan ook 35cent/kwh vragen?)
- slimme laadpaal met backoffice voor automatische verrekening

hoe zit het nu met verrekenen. is het altijd alleen maar de kostprijs die je door mag rekenen?
wat is dan het bijkomende voordeel van die slimme palen behalve dat ze aan het eind van de maand een leuk overzichtje er uit kan poepen? (dit klinkt al een leuk DIY project)

ik hoor graag jullie meningen of ideeën hier over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Publieke palen kosten 35 cent inclusief btw. Dat is voor je werkgever/bedrijven 28 cent ex btw. Thuislaadvergoeding is btwloos, aangezien je als particulier niet btw plichtig bent. Dus alles boven 28 cent vragen is duurder dan openbaar laden. Geen idee wat het maximum is wat je mag vragen, maar je mag er geloof ik geen winst op maken. Ik krijg 25 cent/kWh wat iets meer is dan kosten dekkend. Denk namelijk dat de laadpaal iets meer verbruikt dan geregistreerd wordt.

De meeste werkgevers willen geen gedoe, dus een laadpaal die werkt met je laadpas. Dat kost namelijk geen extra administratie. Elke andere oplossing kost de werkgever extra administratie en is dus vaak ongewenst. Domme laadpaal is dus alleen geschikt voor zzp’ers en particuliere EV rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Z___Z schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:24:
Publieke palen kosten 35 cent inclusief btw. Dat is voor je werkgever/bedrijven 28 cent ex btw. Thuislaadvergoeding is btwloos, aangezien je als particulier niet btw plichtig bent. Dus alles boven 28 cent vragen is duurder dan openbaar laden. Geen idee wat het maximum is wat je mag vragen, maar je mag er geloof ik geen winst op maken. Ik krijg 25 cent/kWh wat iets meer is dan kosten dekkend. Denk namelijk dat de laadpaal iets meer verbruikt dan geregistreerd wordt.

De meeste werkgevers willen geen gedoe, dus een laadpaal die werkt met je laadpas. Dat kost namelijk geen extra administratie. Elke andere oplossing kost de werkgever extra administratie en is dus vaak ongewenst. Domme laadpaal is dus alleen geschikt voor zzp’ers en particuliere EV rijders.
kijk duidelijke taal!

hoe zit het met de kosten van z'n paal. is dat iets wat normaal bij de werk gever ligt? of is dat eigenlijk meer onderhandeling dan "regel"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Ik heb meerdere vragen m.b.t laadpalen ik kom er niet helemaal uit ( forum en internet afgezocht maar mij is het nog niet duidelijk )

- kan je een laadpaal laten plaatsen met 3 fase 32A terwijl je een 1x35A aansluiting hebt. Even ervanuit gaande dat je 2 van de 3 fase niet aansluit (zou je afvragen waarom zou je, toekomst voorbereiding)
- er zijn zoveel soorten laadpalen maar de interessante vind ik zappi en icu eve (vanwege loadbalance en vast instellen van ampère op de lader )
Zappi kan helaas niet automatisch verekenen en de ICU wel. Waar ik dan toch naar ICU noet zijn. Tot zover.
- wat is het backoffice en hoe gaat dat in zijn werking. Is dat een abbonement? Via wie kan dat ?
Ik krijg een e-Niro met een NewMotion pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
fjux schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:08:
... maar kom (denk ik) nu op 3 verschillende concepten uit:

- domme laadpaal + Kwh teller er tussen.
- slimme laadpaal met RFID + backoffice (is dit dan vergelijkbaar met een publieke paal? kun je dan ook 35cent/kwh vragen?)
- slimme laadpaal met backoffice voor automatische verrekening

hoe zit het nu met verrekenen. is het altijd alleen maar de kostprijs die je door mag rekenen?
wat is dan het bijkomende voordeel van die slimme palen behalve dat ze aan het eind van de maand een leuk overzichtje er uit kan poepen? (dit klinkt al een leuk DIY project)

ik hoor graag jullie meningen of ideeën hier over.
Verschil tussen optie 2 en 3 is dat je bij optie 3 voor een specifieke kaart een apart tarief instelt.

Je kan natuurlijk altijd jouw paal publiekelijk openzetten voor elk tarief en daar vervolgens zelf als "gast" gebruik van maken. Zolang je jouw kaart niet koppelt als automatische verrekenkaart krijg je daar dan jouw publieke tarief voor teruggestort. Vestzak-broekzak tenzij je een lease-tankpas hebt.

TNM heeft iets van 60 ct als max in hun portal. Weet niet hoe het bij andere partijen zit.
Je moet over de "winst" overigens wel inkomstenbelating betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
TRG550 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:32:
[...]

Verschil tussen optie 2 en 3 is dat je bij optie 3 voor een specifieke kaart een apart tarief instelt.

Je kan natuurlijk altijd jouw paal publiekelijk openzetten voor elk tarief en daar vervolgens zelf als "gast" gebruik van maken. Zolang je jouw kaart niet koppelt als automatische verrekenkaart krijg je daar dan jouw publieke tarief voor teruggestort. Vestzak-broekzak tenzij je een lease-tankpas hebt.

TNM heeft iets van 60 ct als max in hun portal. Weet niet hoe het bij andere partijen zit.
Je moet over de "winst" overigens wel inkomstenbelating betalen ;)
ik zat een beetje te kijken hoe ik dit kon doen. om de eventuele kosten voor de laadpaal zelf terug te kunnen verdienen. maar het is dus inderdaad wat ingewikkeld.

nouja, eerst maar kijken of ik het wat wordt met het huis kopen, dat is een wat groter probleem in de huidige markt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Makkelijkst is om je laadpaal mee te leasen inclusief back office. Dan betaal je de paal ex btw bruto ipv Inc btw netto. Ook de back office kosten worden dan ex btw. Ik weet niet hoe je belastingaangifte moet doen over de “winst” die je maakt met je laadpaal. Je zou dan minimaal x% niet zelf geladen moeten hebben denk ik, anders ziet de BD je hoge kWh tarief als verkapt loon. Dan denk ik dat je IB over al je NewMotion credit facturen moet gaan betalen, zonder aftrek van je gemaakte kosten (inkoop stroom). Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen voor die 100 euro/maand dat laden ongeveer per maand kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

harw schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:13:
Ik heb meerdere vragen m.b.t laadpalen ik kom er niet helemaal uit ( forum en internet afgezocht maar mij is het nog niet duidelijk )

- kan je een laadpaal laten plaatsen met 3 fase 32A terwijl je een 1x35A aansluiting hebt. Even ervanuit gaande dat je 2 van de 3 fase niet aansluit (zou je afvragen waarom zou je, toekomst voorbereiding)
- er zijn zoveel soorten laadpalen maar de interessante vind ik zappi en icu eve (vanwege loadbalance en vast instellen van ampère op de lader )
Zappi kan helaas niet automatisch verekenen en de ICU wel. Waar ik dan toch naar ICU noet zijn. Tot zover.
- wat is het backoffice en hoe gaat dat in zijn werking. Is dat een abbonement? Via wie kan dat ?
Ik krijg een e-Niro met een NewMotion pas
Ik heb toevallig vandaag contact gehad met het bedrijf dat bij mijn huis de laadpaal gaat plaatsen (via de leasemaatschappij). Ik heb aangegeven dat ik een 3 fasen kabel wil laten trekken en dat deze op 32 ampere moet worden afgezekerd met een loadbalancer. Dit was geen enkel probleem en dit zal in de offerte naar de leasemaatschappij worden meegenomen.

Die leasemaatschappij is in dit geval vanmossel en het bedrijf wat de boel gaat plaatsen is https://evcompany.eu/nl/ als ik het goed heb begrepen wordt het vervolgens deze laadpaal:
https://evcompany.eu/nl/l...eve-mini-single-pro-line/

Die is ook meteen geschikt voor het laden met 3 fasen waardoor ik bij een eventuele andere auto (ik krijg nu de E-Niro) geen nieuwe laadpaal meer hoef te laten plaatsen. Ben nu meteen klaar voor de toekomst :)

Levertijd zou ongeveer 3 a 4 weken zijn overigens.

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Z___Z schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 23:18:
Makkelijkst is om je laadpaal mee te leasen inclusief back office. Dan betaal je de paal ex btw bruto ipv Inc btw netto. Ook de back office kosten worden dan ex btw. Ik weet niet hoe je belastingaangifte moet doen over de “winst” die je maakt met je laadpaal. Je zou dan minimaal x% niet zelf geladen moeten hebben denk ik, anders ziet de BD je hoge kWh tarief als verkapt loon. Dan denk ik dat je IB over al je NewMotion credit facturen moet gaan betalen, zonder aftrek van je gemaakte kosten (inkoop stroom). Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen voor die 100 euro/maand dat laden ongeveer per maand kost.
Het lastige is dat ik de auto al een half jaar heb en de contracten dus al rond zijn.

Bij mijn huidige woning heb ik geen oprit of privé parkeerplaats. Dus die dingen zijn nooit mee genomen.
Is het ook mogelijk om dat toe te laten voegen? Of is het dan gemakkelijker om het zelf met de werkgever te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@fjux Heb hier een TNM LoLo en die staat gewoon lekker op 30ct. Stroom komt deels van het dak a 6ct, echter is het consumententarief hetgeen waar je mee rekent. Ik heb een voorzichtige kleine opslag gedaan om de kosten van de paal zelf te dekken (abbo TNM + aanschaf paal).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fjux schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:06:
[...]

Het lastige is dat ik de auto al een half jaar heb en de contracten dus al rond zijn.

Bij mijn huidige woning heb ik geen oprit of privé parkeerplaats. Dus die dingen zijn nooit mee genomen.
Is het ook mogelijk om dat toe te laten voegen? Of is het dan gemakkelijker om het zelf met de werkgever te regelen?
Je werkgever mag jou laadpaal inclusief aanleg vergoeden. Met het juiste factuuradres is de BTW aftrekbaar.

Bij mij heeft de werkgever de laadpaal betaald en betaal ik de aanleg via een eigen bijdrage (aftrekbaar van bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Deveon schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:19:
[...]

Je werkgever mag jou laadpaal inclusief aanleg vergoeden. Met het juiste factuuradres is de BTW aftrekbaar.

Bij mij heeft de werkgever de laadpaal betaald en betaal ik de aanleg via een eigen bijdrage (aftrekbaar van bijtelling).
Helaas heb ik al een eigen bijdrage die de bijtelling opheft (dat was de voorwaarde dat ik de auto mocht :+ , maarja met 4% is dat alsnog niets)

maar wel een goede constructie, scheelt weer even 21%.

Nog even een vraagje over de palen zelf.
Ik hoor TNM LoLo heel veel voorbijkomen.

Op hun website staat die niet meer (of hij heet anders)
https://newmotion.com/nl_...r-elektrische-voertuigen/

moet zeggen dat de prijs me mee valt.
Enige, dat plug & charge, is dat nog wel op enige manier te limiteren aan een specifieke auto of kan dan iedereen inpluggen?
Edit: antwoord zelf al gevonden. https://newmotion.com/nl_NL/nl-plug-and-charge

[ Voor 30% gewijzigd door fjux op 27-03-2019 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:37

JayPe

Ondertitel

@fjux Elke TNM laadpaal heet " Lolo " in de volksmond. Zo heette ze eerst. Lolo.

Een langwerpige redelijk blanco kast, afgeronde boven en onderkant en een stopcontact ergens bovenaan. Rechtsboven een statuslamp en in diezelfde hoek wat ribbels waar je een laadpas kan scannen ( indien van toepassing).

Meestal wit maar de kap is in allerlei kleuren te krijgen/spuiten. Slank ontwerp zonder al te veel poespas.

Een redelijk standaard paal en TNM is een redelijk grote speler (geweest) en dus zie je ze overal.

Bedenk dat TNM inmiddels door Shell is gekocht.

Tegenwoordig heten de Lolo'tjes niet meer lolo maar hebben ze namen die de functie verklappen. Één van de rariteiten die niemand écht begrijpt is de loadbalancing van die Lolo's: loadbalancing werkt volledig lokaal maar als je bij TNM loadbalancing wilt, moet je een online abonnement nemen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Al die nieuwe 'lolo's' zijn 22kW toch? Waar ik voorheen op mn werk met een EVbox paal voor de lunch meestal weer vol was met de Ioniq zag ik met de nieuwe TNM paal 6:30 uur nodig te hebben om van 30% naar vol te laden.. Ik was de enige van de 8 palen aangesloten. Start die op 3,7kW en gaat ie dan uprampen door rare loadbalancing of zijn er 11kW Lolo's?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Spiller schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:53:
Al die nieuwe 'lolo's' zijn 22kW toch? Waar ik voorheen op mn werk met een EVbox paal voor de lunch meestal weer vol was met de Ioniq zag ik met de nieuwe TNM paal 6:30 uur nodig te hebben om van 30% naar vol te laden.. Ik was de enige van de 8 palen aangesloten. Start die op 3,7kW en gaat ie dan uprampen door rare loadbalancing of zijn er 11kW Lolo's?
(Elke?) lolo schijnt in te stellen te zijn op bijvoorbeeld 16 ampère. (Of zelfs 10A..) Dat maakt dan 11kW op drie fasen of 3,7kW op één fase.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Je hebt Business Pro en Business Lite, en verschillende pakketten voor thuis. Ik weet niet of er verschil in de hardware zit, dus daarom lijkt het voor mij of er meerdere soorten zijn.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Er zal ongetwijfeld enig verschil zitten tussen de vele modellen. Wel of geen simkaart, laadsnoer, kWh meter, rfid module of paal. Waarschijnlijk wel allemaal redelijk modulair.

In de basis zijn het allemaal gewoon kleine schakelkasten met een type 1 of 2 stopcontact.
Ik begrijp dat massa = kassa, maar de prijzen voor laadpalen blijven maar relatief hoog.
1000 euro inclusief btw voor één stopcontact deluxe? Alleen omdat 't allemaal nog voornamelijk zakelijk wordt aangeschaft kan dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Wie weet of je een ICU kan instellen dat je niet meer dan met bijvoorbeeld 30A wil laden.(zoals de Zappi)
Ik zou eigenlijk de Zappi willen maar die heeft nog geen optie met automatisch verrekenen.
Kon er zo niks over vinden wel dat er een loadbalance optie was en meerdere backoffice varianten. maar niet of het zonder backoffice ook goed is in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:16
harw schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:57:
Wie weet of je een ICU kan instellen dat je niet meer dan met bijvoorbeeld 30A wil laden.(zoals de Zappi)
Ik zou eigenlijk de Zappi willen maar die heeft nog geen optie met automatisch verrekenen.
Kon er zo niks over vinden wel dat er een loadbalance optie was en meerdere backoffice varianten. maar niet of het zonder backoffice ook goed is in te stellen
Dat kan, maar dat moet dan wel een ICU partner voor je doen vrees ik.
Je kunt het beste even rondvragen bij wat leveranciers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
JayPe schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:14:

In de basis zijn het allemaal gewoon kleine schakelkasten met een type 1 of 2 stopcontact.
Ik begrijp dat massa = kassa, maar de prijzen voor laadpalen blijven maar relatief hoog.
1000 euro inclusief btw voor één stopcontact deluxe? Alleen omdat 't allemaal nog voornamelijk zakelijk wordt aangeschaft kan dat uit.
Helemaal mee eens. Een arduino en een relais en je hebt in principe een laadpaal. Het wordt wat duurder door de Mennekes stekker (licentie) en kabels, maar de prijzen die gerekend worden zijn soms belachelijk. En dan hebben we het nog niet eens over een maandelijks abonnement voor loadbalancen...
edit:

ik las de thread even terug en we hadden het gelukkig al wel over dat belachelijke abbo gehad

[ Voor 7% gewijzigd door Zbygniew P op 28-03-2019 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:31
Ik heb zelf iets in elkaar geknutseld omdat ik geen eigen oprit heb en mijn auto zo'n 20 meter langs mijn huis geparkeerd staat. WCD en stekker gekocht voor nog geen 6 euro bij elkaar (Belgische uitvoering 3 fase en aarde, maar gebruik op 230V enkel fase), stukje snoer van 25 meter 3 maal 2,5 mm (35 euro) een oude type 2 stekker, daar een mini evse (45 euro) ingebouwd en gaan met die banaan. Laden op 15,4 A ..
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/vn18hd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ef22rs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/72d0k2.jpg

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik kijk even in de MainGau app en zie dat alle laadsessies zijn bijgewerkt van april tot en met december. Zowel Allego als Fastned. Dan zal de rekening ook wel binnenkort komen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
Hier ook.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:44
Zie het hier nu ook, lijkt heel veel maar kom op nog geen tientje uit.. Ik lade dan ook maar voor 2ct :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:55
Ik ook, maar sommige laadsessies staan er 2x in en de maanden staan niet in chronologische volgorde. Ben benieuwd, volgens mij heb behoorlijk wat sessies al betaald, vooral die in Duitsland en Oostenrijk. Gelukkig heb ik alle facturen nog bewaard.

[ Voor 8% gewijzigd door pmiddeld op 28-03-2019 23:14 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik ben alles aan het vergelijken met wat foto's die ik bij Fastned heb gemaakt . Het meeste klopt ze ronden soms naar boven af 1 soms 2 minuten meer.
De meeste sessies zijn de kw/h goed ik heb er twee de lijken samen gevoegd dat is waarschijnlijk door een laadfout bij fastned.

Ps zie net dat januari er nu ook staat. Ze zijn er duidelijk nog mee bezig. Morgen is het misschien tot nu bijgewerkt. Ben benieuwd.....

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:27:
Ik kijk even in de MainGau app en zie dat alle laadsessies zijn bijgewerkt van april tot en met december. Zowel Allego als Fastned. Dan zal de rekening ook wel binnenkort komen.
Bij mij zijn nu ook de FastNed sessies (Allego was er al) zichtbaar. Ze zijn duidelijk druk bezig de achterstallige boekhouding bij te werken! Nu maar wachten op de gecorrigeerde facturen met FastNed daarop want die zie ik nog niet staan. Eerder waren bij mij al de facturen t/m februari 2019 betaald cq automatisch geind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Ik gebruik de maingau pas vanaf 1 gebruik en ik heb nu alleen nog maar mijn laadsessies bij Ionity in Duitsland erop staan van 22-03. Kosten: 20 cent per kWh :Y)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
h
spattex schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:24:
Ik heb zelf iets in elkaar geknutseld omdat ik geen eigen oprit heb en mijn auto zo'n 20 meter langs mijn huis geparkeerd staat. WCD en stekker gekocht voor nog geen 6 euro bij elkaar (Belgische uitvoering 3 fase en aarde, maar gebruik op 230V enkel fase), stukje snoer van 25 meter 3 maal 2,5 mm (35 euro) een oude type 2 stekker, daar een mini evse (45 euro) ingebouwd en gaan met die banaan. Laden op 15,4 A ..
Gaaf! Ik denk dat dat wel zo'n beetje de goedkoopste lader moet zijn. Heeft u misschien ook een foto van de binnenkant van de stekker? Ik ben benieuwd hoe u een evse, relais en 12v voeding erin heeft kunnen frommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Niet alleen de Maingau transacties zijn bijgewerkt gisterenavond..... Ook zijn 3 maanden Telekom Ladestrom transacties zichtbaar in mijn app.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spattex
Zbygniew P schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:45:
h
[...]

Gaaf! Ik denk dat dat wel zo'n beetje de goedkoopste lader moet zijn. Heeft u misschien ook een foto van de binnenkant van de stekker? Ik ben benieuwd hoe u een evse, relais en 12v voeding erin heeft kunnen frommelen.
Kijk even op deze link
Daar staat ook een foto en schema bij.
https://www.google.com/ur...Vaw1Jmph9Pu8-EamIgtB_APBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
spattex schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:20:
[...]

Kijk even op deze link
Daar staat ook een foto en schema bij.
https://www.google.com/ur...Vaw1Jmph9Pu8-EamIgtB_APBG
Die kende ik al, ik ben benieuwd hoe het allemaal past in de Mennekes stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Het past prima je hebt genoeg ruimte voor het printje, relais en transformator.
Ik heb wel alles ingespoten met plastic spray om het waterbestendig te maken.
Ik kijk vanavond nog even of ik een foto kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
Super! Geen noodzaak of haast hoor, ben vooral nieuwschierig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjux
hier hebben ze de instructies staan met fotos:

https://github.com/kortas87/simple-evse/wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Yup, daar had ik het ook vandaan, kon het zo gauw even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
Ah en die kende ik nog niet. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Hoe meer ik hier lees, en over zelf bouw palen lees snap ik echt niet waarom die dingen zo duur zijn.

wat zit er dus in:
- een controller die communiceert met de auto
- Een dik relais
- evt WKH meter.

En voor de rest gaan die fases gewoon direct de auto in.

de rest is dus software die er voor zorgt dat de auto niet te veel trekt van de kabels.
De enige reden waarom die opensource dingen nog meer dan 100 euro kosten is om dat ze geen volledige productie process hebben en geen massa productie is.

Maarja zolang al die palen vrolijk zakelijk gekocht worden zal het iedereen aan zijn reet roesten hoe duur ze zijn. Op deze manier krijgen we Elektrisch rijden nooit makkelijk van de grond voor de niet lease rijders.

Ik weet in ieder geval dat als ik een eigen oprit heb ik zelf mijn laadpunt ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
Klopt, een AC laadpaal is niets meer dan een "slimme" schakelaar.
Hier heb ik zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen hoe het protocol precies werkt.
https://www.kiaclub.nl/to...b=comments#comment-210971
paar correcties daarop (je blijft leren...) :
- Niro laadt ook op laag vermogen met ontgrendelde kabel
- Type B is wel verplicht volgens nen1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

fjux schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:59:

Maarja zolang al die palen vrolijk zakelijk gekocht worden zal het iedereen aan zijn reet roesten hoe duur ze zijn. Op deze manier krijgen we Elektrisch rijden nooit makkelijk van de grond voor de niet lease rijders.
Voor veel zakelijke rijders is er vaak ook nog een verrekenmodule met simkaart en RFID lezer nodig.
Maar net als de leasebakken komen veel palen straks ook beschikbaar op de tweedehands markt.
Genoeg 1-fase 16A Lolo’s voor een prikkie te vinden op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:15:
[...]

Voor veel zakelijke rijders is er vaak ook nog een verrekenmodule met simkaart en RFID lezer nodig.
Maar net als de leasebakken komen veel palen straks ook beschikbaar op de tweedehands markt.
Genoeg 1-fase 16A Lolo’s voor een prikkie te vinden op marktplaats.
En ook dit is eigenlijk meer software dan hardware. Maar ik kan begrijpen dat dit wat duurder is. Maar om voor dit soort dingen 500€ extra te vragen en dan ook nog een maandelijkse fee voor een backoffice systeem om een factuurtje te sturen.

Maarja, hierom ga ik het lekker zelf bouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
De vaste laadpaalklever in centrum Heesch is eindelijk aangepakt. Ben maandag even het gemeentehuis ingelopen om te klagen over de A3 e-tron die elke werkdag, de hele werkdag (ruim 9 uur) 50% van de laadpalen in het centrum bezet houd. Gisteren stond hij opeens aan het einde van de dag een parkeervak verderop. O-)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
evtje schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 23:15:
Ik ben alles aan het vergelijken met wat foto's die ik bij Fastned heb gemaakt . Het meeste klopt ze ronden soms naar boven af 1 soms 2 minuten meer.
Hier ook bijna alles 1 of 2 minuten meer dan wat ik zelf + mijn vorige auto (Zoé) had geregistreerd.

Telekom (1 laadsessie) nog niet zichtbaar. :*)

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:02
Misschien kan iemand mij dit even uitleggen.

Voorheen een Volvo XC90 T8 hybrid gehad en nu een Kia E-Niro.
Ik heb thuis een New Motion laadpaal en wil de E-Niro voor het eerst opladen maar de auto zegt dat dit met 2,7kw gebeurd terwijl ik dacht dat 3,7kw standaard haalbaar moet zijn? Is zo’n apparaat instelbaar?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat hangt natuurlijk af van je aansluiting. Als je 32A x 230V aan kunt dan kom je bij de max van de Niro dus op 7,4KW uit.

2,7 is dan wel erg mager. Wellicht zit je op 16A en/of afgeknepen op lager A vanwege beperkte capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Het zou kunnen zijn (maar ik weet niet of ik het goed herinner) dat New Motion hem toen op afstand heeft afgeknepen omdat er nog iets op een groep zat en de groep er een paar keer uitvloog?

Heb nieuwbouw 3x16ah volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerry1982 op 29-03-2019 21:26 ]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Klinkt alsof je load balancing nodig hebt. Dat houdt in dat je laadpaal het vermogen aanpast aan de andere energieverbruikers op zelfde groep.

Die andere verbruikers krijgen voorrang zodat die (en jij) geen last hebben van laden auto.
Terwijl andersom je op rustige momenten (s'nachts) de maximale capaciteit kunt benutten (bij e-niro dus 7,4 kw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@eltron bedankt voor de info tot dusver.

Ik meen gelezen te hebben dat 16a = max 3,7kwh laden. Maar op deze groep zit even als voorbeeld ook de wasmachine. Hoe krijg je dan uit 1 groep 7,4kw???

Stel ik upgrade naar 3x 25a heb ik hier dan iets aan?

Zal me even verder verdiepen in load balancing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
klopt dat 1x16a max 3,7kw laden is (en als je dat een uur doet levert dat 3,7kwh op)
Ik veronderstel dat je dan nu een 35A of 40A aansluiting hebt.
Daar kun je een aparte groep op zetten die 32A aan kan. In combinatie met load balancing op totale gebruik waarbij het laden is achtergesteld op de andere gebruikers.
Op die manier klapt je stop er niet uit en kun je op rustiger momenten wel maximaal laden.

Bij 3 x 25 heb je in totaal wel meer vermogen maar per fase minder dan 35 of 40.
Daardoor dus minder vermogen als je de auto op 1 fase aansluit (25A x 230V = 5,7 Kw)
Dat kan meer worden als je een laadoplossing kiest die twee fasen combineert tot 1 fase.

Waarschijnlijk ben je dus beter uit met huidige aansluiting en load balancing. Zeker als je auto hoofdzakelijk 's nachts laad en dan nauwelijks andere verbruikers actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

fjux schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:59:
Hoe meer ik hier lees, en over zelf bouw palen lees snap ik echt niet waarom die dingen zo duur zijn.

wat zit er dus in:
- een controller die communiceert met de auto
- Een dik relais
- evt WKH meter.

En voor de rest gaan die fases gewoon direct de auto in.

de rest is dus software die er voor zorgt dat de auto niet te veel trekt van de kabels.
De enige reden waarom die opensource dingen nog meer dan 100 euro kosten is om dat ze geen volledige productie process hebben en geen massa productie is.

Ik weet in ieder geval dat als ik een eigen oprit heb ik zelf mijn laadpunt ga maken.
Complexiteit van een 'online' controller tov. Enkel een PWM controller & Relais besturing is natuurlijk enorm veel groter. Denk aan: Fysiek modem en antenne, online communicatie naar een backend met OCPP, Smart Charging Profiles, verwerking van meterdata, Authentificatie processing & RFID reader.

Verder is natuurlijk de serie grote erg Laag, maturity beperkt en dus de service kosten erg hoog per laadpunt.

Je vergeet overigens de RCD en DC-leakage detectie.

Uiteindelijk moet z'n ding overigens wel richting de 350 Euro verkoopprijs kunnen, in echt grote series (miljoenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
John_Otters schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:24:
[...]
Hier ook bijna alles 1 of 2 minuten meer dan wat ik zelf + mijn vorige auto (Zoé) had geregistreerd.
Vanochtend factuur ontvangen. Alle Fastned sessies zijn nu gefactureerd, muv deze maand.
Mijn factuur: op 1 na alleen maar Fastned. De Allego laadsessie hebben ze weer de tijd van weghalen genomen ipv de tijd waarop het laadde stopte (scheelt 30 minuten). 8)7

Gelukkig is het nu afgelopen met laden per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ik heb ook de MainGau rekening binnen gekregen. Het ziet er nu overzichtelijk uit . Ik kwam met de telling die ik gisteren had gedaan 0.30 verschil . Kan ook aan mijn tellingen liggen maar ik ga het niet narekenen hoor.zie ook dat dat er automatische incasso is . Dat ze de 13e gaan incasseren. Ben benieuwd of dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
evtje schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 09:42:
Izie ook dat dat er automatische incasso is . Dat ze de 13e gaan incasseren. Ben benieuwd of dat goed gaat.
Hmmm.... Ik zag vandaag ook de factuur in de app staan. Heb 'm meteen betaald. Waar zag jij dat het automatisch wordt afgeschreven?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Marc O. schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Hmmm.... Ik zag vandaag ook de factuur in de app staan. Heb 'm meteen betaald. Waar zag jij dat het automatisch wordt afgeschreven?
op mijn factuur stond:
"Der Rechnungsbetrag wird von Deiner hinterlegten Bankverbindung zum 13.04.2019 abgebucht:"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
John_Otters schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 08:29:
[...]

Vanochtend factuur ontvangen. Alle Fastned sessies zijn nu gefactureerd, muv deze maand.
Mijn factuur: op 1 na alleen maar Fastned. De Allego laadsessie hebben ze weer de tijd van weghalen genomen ipv de tijd waarop het laadde stopte (scheelt 30 minuten). 8)7

Gelukkig is het nu afgelopen met laden per minuut.
Dat vond ik wel logisch, het gaat toch om de sessie tijd? dus ik liet m’n Zoe niet onnodig een laadplek bezet houden. Tegelijk weet je wat het kost als je begin en eindtijd weet, dat is al meer dan anders bij de laadpaal waar het maar afwachten is wat het heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
bite schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 11:43:
[...]

Dat vond ik wel logisch, het gaat toch om de sessie tijd? dus ik liet m’n Zoe niet onnodig een laadplek bezet houden. Tegelijk weet je wat het kost als je begin en eindtijd weet, dat is al meer dan anders bij de laadpaal waar het maar afwachten is wat het heeft gekost.
bij snelladen zorgde dit voor nogal scheve kosten.

3x snelladen bij fastned is voor mij nu (op deze factuur) 2,30
Bij fastned zelf zat dit zeker een factor 10 hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Marc O. schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Ik heb mijn nederlandse iban eerder ingevuld in de app als betaalmiddel. ( wat tot nu nooit heeft gewerkt) maar nu op de factuur zie ik het staan op de eerste blad iban nummer en bic en meer net onder het te betalen bedrag . Ps je kan er niet overheen kijken valt best op.

Is jou betaalmiddel wel (goed) ingevuld? Controleer het even in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
evtje schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:31:
[...]

Ik heb mijn nederlandse iban eerder ingevuld in de app als betaalmiddel. ( wat tot nu nooit heeft gewerkt) maar nu op de factuur zie ik het staan op de eerste blad iban nummer en bic en meer net onder het te betalen bedrag . Ps je kan er niet overheen kijken valt best op.

Is jou betaalmiddel wel (goed) ingevuld? Controleer het even in de app.
Ja mijn IBAN staat gewoon correct in de app. Ze verzoeken op de factuur ook expliciet om het bedrag over te maken. Vreemd...

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Dat is zeker vreemd. Misschien dat het de volgende keer het wel goed kan gaan.en anders gewoon zelf overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboytim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2024
Marc O. schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Ja mijn IBAN staat gewoon correct in de app. Ze verzoeken op de factuur ook expliciet om het bedrag over te maken. Vreemd...
Heb al 2 facturen van Maingau gehad. Die zijn automatisch afgeschreven. Dus lijkt gewoon te werken. Vandaag idd ook de factuur van de fastned sessies gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:10
Maingau wordt bij mij ook gewoon netjes afgeschreven door middel van automatische incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang hebben jullie moeten wachten op de pas van maingau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:52:
Ik weet niet wat de levertijd tegenwoordig is maar lijkt mij dat je het wel moet hebben met 2 weken. In het begin was er veel aanvraag met gevolg lange levertijden. Jij kunt via de webside ook chatten met Maingau. Heb ik ook wel eens gedaan (in het Engels) ze chatten gewoon terug . :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wij hadden hem binnen 2 weken in huis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik heb de rekening van Maingau ook in de (e-mail) bus.

Net geen 25 euro.

Als ik alleen naar de FastNed sessies kijk (er staan ook 2 Allego sessies bij)

Het meerendeel (26) is FastNed.
Totale kosten:
€ 20,40
Totaal geladen: 168 kWh

Gemiddeld 6,5 kWh
Waarschijnlijk in vergelijking met anderen hier gaat 't echt om peanuts qua hoeveelheden.

Kosten: 12 cent kWh.

Grappig: Ik zie dat de langste sessie en de kortste sessie beiden na elkaar hebben plaats gevonden:
Kortste sessie: 0,2 kWh
Grootste laden: 14,96 kWh

Dat was op 6 oktober 2018,.. bij FastNed Hank, waar dus na 0,2 kWh geladen te hebben (met nog 8 km range ) er een stroomstoring optrad. ( JayPe in "Elektrische auto's - Deel 3" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:52:
Ik wacht er al bijna 3 weken op nu, en ook al een email naar ze gestuurd, maar nog geen respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:44
De nieuwe Maingau rekening die je vanaf nu gaat krijgen zal een stukje "duurder" zijn, nu ze per kWh zijn gaan tellen...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
gauchov6 schreef op maandag 1 april 2019 @ 10:25:
[...]

Ik wacht er al bijna 3 weken op nu, en ook al een email naar ze gestuurd, maar nog geen respons.
Respons per mail kan een week zijn. Even rustig afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
JayPe schreef op maandag 1 april 2019 @ 09:54:
Ik heb de rekening van Maingau ook in de (e-mail) bus.

Net geen 25 euro.

Als ik alleen naar de FastNed sessies kijk (er staan ook 2 Allego sessies bij)

Het meerendeel (26) is FastNed.
Totale kosten:
€ 20,40
Totaal geladen: 168 kWh

Gemiddeld 6,5 kWh
Waarschijnlijk in vergelijking met anderen hier gaat 't echt om peanuts qua hoeveelheden.

Kosten: 12 cent kWh.

Grappig: Ik zie dat de langste sessie en de kortste sessie beiden na elkaar hebben plaats gevonden:
Kortste sessie: 0,2 kWh
Grootste laden: 14,96 kWh

Dat was op 6 oktober 2018,.. bij FastNed Hank, waar dus na 0,2 kWh geladen te hebben (met nog 8 km range ) er een stroomstoring optrad. ( JayPe in "Elektrische auto's - Deel 3" )
Ik heb 225.75 kw/u €18.35 (0.0813)
Of
338.57 kw/h €0.0541/kwh dit is inclusief gratis laden de eerste maand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
evtje schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:48:
[...]

Of
De eenheid is kWh niet kW/h. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
daemonix schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:51:
[...]

De eenheid is kWh niet kW/h. ;)
Sorry.......zolang het maar geen KW is . 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

evtje schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:48:
[...]

Of
Gratis laden de eerste maand?

Heb je het nu over Maingau of Telekom? Was er ooit een gratis maand laden bij Maingau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
JayPe schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:22:
[...]

Gratis laden de eerste maand?

Heb je het nu over Maingau of Telekom? Was er ooit een gratis maand laden bij Maingau?
MainGau praat ik over. En mijn laatste nul euro sessie was 27 mei dus was nog langer gratis dan ik dacht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
Vandaag ook 1e factuur van TIWAG ontvangen. kWh en euro's met 2 nullen achter de komma netjes uitgerekend op 22 ct/kWh. Met automatische afschrijving deze maand en nieuwe laadsessies die direct in de app zichtbaar zijn, doen ze het een stuk beter dan hun Duitse collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,
Sinds 2 dagen ben ik in bezit van een EV. Afgelopen nacht geladen met de Granny en er was vanochtend ruim 180 km bereik aan de accu toegevoegd. Meer dan ik op de meeste doordeweekse dagen rijd. Ik wil de accu van mijn EV gebruiken om zonne energie op te slaan en dat in de avond en nacht te gebruiken. Voor zover mij bekend is de techniek voorhanden maar zijn er nog geen laadpalen op de markt die deze plannen ondersteunen. Of weten jullie beter? Zo niet: In afwachting van de ontwikkelingen overweeg ik voorlopig gewoon met Granny te laden. Maar wil ik de kWh wel als bedrijfskosten aan de fiscus opgeven. Hoe bewijs ik de hoeveelheid door de auto afgenomen kWhs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 18:36:
Beste mensen,
Sinds 2 dagen ben ik in bezit van een EV. Afgelopen nacht geladen met de Granny en er was vanochtend ruim 180 km bereik aan de accu toegevoegd. Meer dan ik op de meeste doordeweekse dagen rijd. Ik wil de accu van mijn EV gebruiken om zonne energie op te slaan en dat in de avond en nacht te gebruiken. Voor zover mij bekend is de techniek voorhanden maar zijn er nog geen laadpalen op de markt die deze plannen ondersteunen. Of weten jullie beter? Zo niet: In afwachting van de ontwikkelingen overweeg ik voorlopig gewoon met Granny te laden. Maar wil ik de kWh wel als bedrijfskosten aan de fiscus opgeven. Hoe bewijs ik de hoeveelheid door de auto afgenomen kWhs?
Volgens mij moet de auto het ook aankunnen om terug te leveren.

En misschien moet je kijken naar een zelfde soort manier van terug leveren als je zonnepanelen ook doen aan de energie maatschappij. Theoretisch is alles er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Volgens mij is het een technische vereiste dat de teruglevering stopt op het moment van een netwerk (het 230/400 V netwerk) storing om monteurs niet in een gevaarlijke situatie te brengen. Bovendien gaat je auto dan het hele net voeden, daar kon hij wel eens niet aan de vraag voldoen. ;) Die techniek zit bij mijn weten nog niet in de laadpalen en kan het daarom niet. Daarnaast zijn er maar een paar type auto's die het in theorie kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
daemonix schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:21:
Volgens mij is het een technische vereiste dat de teruglevering stopt op het moment van een netwerk (het 230/400 V netwerk) storing om monteurs niet in een gevaarlijke situatie te brengen.
Elke PV omvormer doet dit al jaren
Bovendien gaat je auto dan het hele net voeden, daar kon hij wel eens niet aan de vraag voldoen. ;)
Sinds wanneer, indien er geen netspanning is werkt een imvormer niet, als de frequentie iets afwijkt van de 50Hz stopt die zelfs met werken zodat een genset t net kan overnemen bij werken aan t net
Die techniek zit bij mijn weten nog niet in de laadpalen en kan het daarom niet. Daarnaast zijn er maar een paar type auto's die het in theorie kunnen.
Praktisch bedoel je zeker?
Een EV accu heeft een + en een - het enige dat ontbreekt is een omvormer DC naar AC.
Alles in 1 (lader en omvormer) is beperkt op de markt voor chademo-stekker.
Het chademoprotocol bestaat reeds in open source zodat je de + en - op de connector ter beschikking stelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 16:20

Osxy

Holy crap on a cracker

bruneelm schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:32:
[...]

[...]

Sinds wanneer, indien er geen netspanning is werkt een imvormer niet, als de frequentie iets afwijkt van de 50Hz stopt die zelfs met werken zodat een genset t net kan overnemen bij werken aan t net

[...]

Een EV accu heeft een + en een - het enige dat ontbreekt is een omvormer DC naar AC.
Het chademoprotocol bestaat reeds in open source zodat je de + en - op de connector ter beschikking stelt
Nee in theorie, in Europa is het nog niet toegestaan. Nissan heeft het en ondersteund dit voor de japanse markt, inderdaad met de ChaDeMo plug.

DCC plug kan dit niet.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Osxy schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:33:
[...]

Nee in theorie, in Europa is het nog niet toegestaan. Nissan heeft het en ondersteund dit voor de japanse markt, inderdaad met de ChaDeMo plug.

DCC plug kan dit niet.
Daarmee dat Nissan al lopende projecten heeft in Spanje in de UK, die laatste hebben de EU nog net niet verlaten. En vorige week een zie in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
bruneelm schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:32:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen?
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat het allemaal geregeld is voor BEV's.
[...]

Nee, als dat ontbreekt *kan* het niet, en chademo heeft het niet gered in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

John_Otters schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:37:
Vandaag ook 1e factuur van TIWAG ontvangen. kWh en euro's met 2 nullen achter de komma netjes uitgerekend op 22 ct/kWh. Met automatische afschrijving deze maand en nieuwe laadsessies die direct in de app zichtbaar zijn, doen ze het een stuk beter dan hun Duitse collega's.
Ik ook m'n eerste factuur. Volle 2 eurocent. Voor 0,110 kWh. _/-\o_

(Pasje getest en direct weer vertrokken)

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.