[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.425 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:47
Wat is jullie ervaring met de lengte van de vaste laadkabel?
Mijn idee is dat een metertje of 3 meer dan zat is als je de auto zo kunt neerzetten dat het laadpunt dicht bij het contact van de auto is. Zou liever dan incidenteel een verlengkabel gebruiken als dat een keer nodig is.
Bij de nieuwe Zappi zie ik nu dat ze werken met een vaste lengte van 6,5m. Dat lijkt mij veel te lang. Bij de oude kon je kiezen vanaf 5m en meer.
Heb je last van teveel lengte? Bijvoorbeeld weerstand/laadverliezen, oprollen om de Zappi heen?
Is het te doen om zo'n kabel in te korten?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Echnon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Mag dit hoger tarief (hoger dan jouw kostprijs) wel in Nederland of loop je dan tegen de restricties van het verbod op winst op wederverkopen van stroom aan als je niet een vergunning voor het verkopen van electriciteit hebt? Ik zie in dit topic en op het internet veel tegenstrijdige berichten hierover. Jij hebt het blijkbaar de afgelopen jaren al gedaan, dit mocht allemaal van de belastingdienst? Wat vond je werkgever van de hogere prijs? Moet je naar x jaar als de paal fiscaal is afgeschreven omlaag met je tarief?
Volgens mij mag je als particulier idd geen winst maken via je laadpaal en mag het het wel als je de stroomaansluiting op naam van een eigen zaak hebt (tot 35ct/kWh mag je de verbruikte stroom dan doorbelasten aan je werknemer (die je dan misschien zelf bent)).

Zou anders wel mooi zijn, dan neem ik een 3x80A aansluiting en verdeel ik de stroom verder in de straat. Boven de 10.000 kWh wordt de stroom extreem veel goedkoper. En vastrecht delen met de buren wordt het ook goedkoper van.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-01-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
Tot nu toe met interesse meelezend op dit topic vraag ik me toch iets af. Op dit moment rijd ik nog een ICE en houd mijn kilometers en verbruik bij in een app. Op die manier heb ik inzicht over mijn kosten, prijs per km en verbruik over de afgelopen 4 jaar.

Nu heb ik een Kia e-Niro besteld en zou ik hetzelfde willen bijhouden in een app, maar dan uiteraard op basis van kW/h. Bestaat zoiets al? Ik wil niet terug naar een Excel sheet.

Als je je auto geladen hebt krijg je op dat moment ook te zien hoeveel kW/h je geladen hebt voor registratie in zo’n soort app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:52
nee, maar je kan natuurlijk gewoon liter = kWh doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Vandaag voor het eerst met de Ioniq een wat langere rit gemaakt die ik niet op één lading kon volbrengen. Plan was om op de heenreis een korte laadpauze te maken bij de snelladers bij Van der Valk in Eindhoven. Daar staan een triple charger en 2 supersnelladers (350kW maar nu volgens mij afgeregeld op 160kW), allen van Allego.

Vervelend genoeg bleek de triple charger niet te werken (blown fuse) en 1 van die twee supersnelladers was ook defect. De andere supersnellader werd net in gebruik genomen door een Ampera-E. Met een milde vorm van range anxiety toch maar door gereden, met het idee om het op de terugweg nog maar eens te proberen. Toen was de nog in bedrijf zijnde supersnellader wel beschikbaar, maar bleek het scherm nergens meer op te reageren. Gelukkig wel gewoon de auto vol kunnen laden.

Conclusie: Snelladers zijn fijn, maar het is nog veel fijner als je er ook echt van opaan kunt. Overigens zag ik in de chargemap app dat die laders al een paar weken defect zijn. Errug slordig! Uiteraard melding gemaakt bij Allego, maar dat zou ook al eerder zijn gedaan. Is Allego altijd zo traag met het fixen van die dingen?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Echnon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Mag dit hoger tarief (hoger dan jouw kostprijs) wel in Nederland of loop je dan tegen de restricties van het verbod op winst op wederverkopen van stroom aan als je niet een vergunning voor het verkopen van electriciteit hebt? Ik zie in dit topic en op het internet veel tegenstrijdige berichten hierover. Jij hebt het blijkbaar de afgelopen jaren al gedaan, dit mocht allemaal van de belastingdienst? Wat vond je werkgever van de hogere prijs? Moet je naar x jaar als de paal fiscaal is afgeschreven omlaag met je tarief?
Mijn werkgever kan het niet bommen zolang ik per kilometer maar niet te ver boven het gemiddelde zit (mijn Outlander is per km alsnog het goedkoopste, iedereen rijd in dikke diesels met een loden voet). De belastingdienst heb ik nog nooit iets van gehoord. Overigens ben ik zeker niet het enige laadpunt aan een woonhuis met deze (of hogere) prijs per kWh (zelfs in onze wijk) dus denk dat dit op grote schaal gebeurt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Tassadar32 op hoeveel cent/kWh heb je je paal ingesteld? Ik moet nog kijken op hoeveel m’n lease paal wordt ingesteld. Kan je werkgever zien wat het ingestelde tarief is of ziet die alleen de totale laadkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
eltron schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:36:
Zou liever dan incidenteel een verlengkabel gebruiken als dat een keer nodig is.
Een verlengkabel aansluiten op een (vaste) kabel? Kan dat?

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Z___Z 30ct, stroomtarief is rond de 26ct, alle andere openbare laadpalen in het dorp zijn 35ct (sommige met starttarief) dus ik ben de goedkoopste in de regio. Dat ik zonnepanelen heb is niet iets waar mijn werkgever voordeel van hoeft te hebben. Mijn werkgever ziet de kosten per sessie (en de dame van de administratie vind het vervelend dat ik zo vaak "tank", veel "tankbeurten" om te verwerken in de administratie).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
henri055 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Een verlengkabel aansluiten op een (vaste) kabel? Kan dat?
Waarom niet? Ik verwacht eigenlijk dat je gewoon de type 2 kabel kan gebruiken die bij de auto zit. En anders maar iets kopen of desnoods laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-10 10:19
Volgens mij bestaan deze niet. Heeft iets met veiligheid te maken of zo. De enige adapter die ik ken is de Tesla-adapter voor Chademo

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
pmiddeld schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:29:
Volgens mij bestaan deze niet. Heeft iets met veiligheid te maken of zo. De enige adapter die ik ken is de Tesla-adapter voor Chademo
1 seconde google actie levert genoeg resultaten op, ze bestaan wel degelijk. Of je ze wilt is deel twee; geen idee of die dingen vergrendelen bijvoorbeeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ben je niet in de war met een gewone type2 naar type2 laadkabel? Die kan je niet gebruiken om te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jazeker wel, maar dan moet je wel de een paar mm van de paalkant stekker zagen. De snellader voor mijn motor heeft een vaste kabel en zo kon ik ook bij laders met vaste kabel laden. Het enige nadeel is inderdaad dat de paalkant dan niet meer vergrendeld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-09 14:27
pmiddeld schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:33:
Ben je niet in de war met een gewone type2 naar type2 laadkabel? Die kan je niet gebruiken om te verlengen.
https://evcables.co.uk/index.php/ev-extension-type-2.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:40:
Jazeker wel, maar dan moet je wel de een paar mm van de paalkant stekker zagen. De snellader voor mijn motor heeft een vaste kabel en zo kon ik ook bij laders met vaste kabel laden. Het enige nadeel is inderdaad dat de paalkant dan niet meer vergrendeld.
Lekker veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@_-= Erikje =-_

Ziet er prima uit als verlengkabel type2.
En dus kun je standaard met een korte vaste laadkabel toe, als je de auto dicht bij je laadpunt kunt zetten, eventueel aangevuld met verlengkabel voor als dat een keertje nodig zou zijn.

In mijn geval zou het handig kunnen zijn als de tweede auto ook wordt omgewisseld voor EV, dat het soms makkelijker is om verlengkabel te pakken dan om de auto's te verwisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 20-01-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zbygniew P schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:35:
Heeft iemand wel eens overwogen om een hele extra aansluiting aan te laten leggen voor het laden van de auto? Klinkt vreemd en duur, maar je kan dan in aanmerking komen voor verlaagd tarief energiebelasting en geen opslag duurzame energie (samen geloof ik zo'n 6 cent/Kwh). Voorwaarde is dat de aansluiting uitsluitend wordt gebruikt voor een oplaadpunt.
https://www.rijksoverheid...-zelfstandige-aansluiting
Heb inmiddels op mijn vragen een negatieve reactie van de netbeheerder. In verband met regulering en veiligheid is het niet toegestaan om een tweede aparte aansluiting op het net aan te leggen voor de laadpaal.
Dat van die veiligheid snap ik nog niet en heb ik nog op gereageerd. De regulering is vast van voor het EV tijdperk(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Que? Voordat je de kabel los hebt loopt er al geen stroom meer doorheen, de signaalpinnen zijn korter dan die waar de stroom doorheen loopt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
eltron schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Heb inmiddels op mijn vragen een negatieve reactie van de netbeheerder. In verband met regulering en veiligheid is het niet toegestaan om een tweede aparte aansluiting op het net aan te leggen voor de laadpaal.
Dat van die veiligheid snap ik nog niet en heb ik nog op gereageerd. De regulering is vast van voor het EV tijdperk(?)
Je kan toch wel twee meters op één aansluiting nemen. Dan betaal je het lage belastingtarief over het verbruik van 1 van die meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik zou het toch niet doen hoor, type2 verlengen. Het is niet voor niets by default niet mogelijk.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:32:
[...]

Que? Voordat je de kabel los hebt loopt er al geen stroom meer doorheen, de signaalpinnen zijn korter dan die waar de stroom doorheen loopt.
Als je de meuk verlengd niet meer, dat is precies de reden dat je met een gewone kabel niet een andere kabel kan verlengen (de korte pilot pin). Een dusdanig vermogen is gewoon geen geintje, koop dan gewoon een extra lange losse kabel, en lock deze in je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@GoldenSample Standaarkabel bij je auto is meestal best lang, dan kan je beter een korte erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Levinius schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Tot nu toe met interesse meelezend op dit topic vraag ik me toch iets af. Op dit moment rijd ik nog een ICE en houd mijn kilometers en verbruik bij in een app. Op die manier heb ik inzicht over mijn kosten, prijs per km en verbruik over de afgelopen 4 jaar.

Nu heb ik een Kia e-Niro besteld en zou ik hetzelfde willen bijhouden in een app, maar dan uiteraard op basis van kW/h. Bestaat zoiets al? Ik wil niet terug naar een Excel sheet.

Als je je auto geladen hebt krijg je op dat moment ook te zien hoeveel kW/h je geladen hebt voor registratie in zo’n soort app?
Bij spritmonitor kan dat

Voor mijn Hybride vul ik zowel de brandstof als elektra in. Daar is een app voor (kun je in Engels instellen) waarmee je ook mooi kan vergelijken (y)

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gFEuab1.jpg
Je bent Nederlander of niet. Telekom werkt bij Ecotap.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-10 14:35
Waar is dat die ecotap lader.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
bord4kop schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Bij spritmonitor kan dat

Voor mijn Hybride vul ik zowel de brandstof als elektra in. Daar is een app voor (kun je in Engels instellen) waarmee je ook mooi kan vergelijken (y)
Dank je, ik zal er eens naar kijken. Ik gebruik zelf Roadtrip (iOS) en kom er net achter dat die ook gewoon kWh als eenheid heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
De Geffense Barrière A59 bij Oss. Ecotap staat bij de BP. Ik sponsor liever Fastned maar was benieuwd of Telekom werkt. Ookal is Maingau centen duurder zolang ze niet factureren blijft dat natuurlijk nog cheaper...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Is dat van andere BP's ook Ecotap? Dus daarmee kun je met Maingau en Duitse telekom terecht?

Bij ruygen-hoek west (bp) zie ik New motion staan hoe gaan die om met Maingau en Of Duitse telekom?

[ Voor 35% gewijzigd door evtje op 21-01-2019 22:49 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Spiller schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:11:
[...]

De Geffense Barrière A59 bij Oss. Ecotap staat bij de BP. Ik sponsor liever Fastned maar was benieuwd of Telekom werkt. Ookal is Maingau centen duurder zolang ze niet factureren blijft dat natuurlijk nog cheaper...
Oh? In oktober daar nog geladen, zag alleen de Fastned toen.. misschien heb ik niet goed gekeken, of is die alleen maar te bereiken via de BP?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Ja je moet via de BP. Hij stond er volgens Chargemap iniedergeval al sinds september.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

voor het eerst een Maingau factuur gehad:

11,83 voor 4 uur laden (11,2Kw, vol)

Dat was dus voor het laatst :z

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacofant
klopt toch ook, voor ac laden zo lange tijd moet je geen Maingau gebruiken ! Je betaald 0,05 cent per minuut...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 00:20
bord4kop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:44:

8)7 . Je gaat voor 'traag' laden toch geen maingau gebruiken? Die gebruik je bij Fastned. Ik stond er laatst 30 min en heb 21kw toegevoegd en heeft mij 1,50 gekost. Is 0,07 per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 21:46
bord4kop schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:44:

Vanaf 1 februari betaal je per kWh dus dan zal het voor traag laden een stuk voordeliger zijn ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

thanks!

Omdat ik nooit een factuur zag, was ik gestopt met verdiepen in hoe/wat. Deze -dure- laadsessie was een mooi leermoment. :)

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Spiller Dat is bij mij om de hoek! Vond het zeker vreemd dat ecotap daar recht naast een FastNed een lader heeft weggezet, ze hadden beter aan de overkant iets kunnen wegzetten (er is richting het oosten geen lader daar). De ecotap staat er overigens al bijna een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Heeft iemand ervaring met de LOLO Smart? Ze zijn tweedehands te koop.

Ik wil graag 7,4kW laden, en ben benieuwd of je een LOLO smart 16A 3.7kW kan upgraden oid? Wat is het verschil tussen een 3.7kW en 7,4kW model vwb de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Laatst online: 04-10 16:02
Togt schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:30:

Ik wil graag 7,4kW laden, en ben benieuwd of je een LOLO smart 16A 3.7kW kan upgraden oid? Wat is het verschil tussen een 3.7kW en 7,4kW model vwb de hardware?
Een grotere automaat/aardlek (1f/16A = 3.7kW/1f/32A = 11kW) ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 00:20
Ik wil voorlopig een 230V aansluiting in mijn oprit monteren en daarmee mijn golf opladen. Ik doe dit omdat ik nog niet een laadpaal wil monteren in mijn voortuin tot ik echt 100% zeker weet dat ik electrisch blijf rijden.

In de tussentijd dus een 230V aansluiting en de golf bijladen. Ik ben zelfstandig ondernemer dus ik wil de kwh monitoren en afschrijven van mijn omzet. Ik zoek dus een manier om bij te houden hoeveel kwh ik verbruikt heb aan het laden van mijn auto.

Ik dacht zelf aan zoiets:

https://www.allekabels.nl...eter-stopcontact-16a.html

Iemand iets slimmers/anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hier even een Duits video over Tesla Supercharger kosten nieuw prijs model. Daarna Ionity, Maingau en Telekom. Wat mij opviel dat als je een Tesla op een 11Kw zuil met Maingau ga doen dat het heel duur is . Ik wist wel dat je dat beter niet moet doen , maar toch kijk ik er van op. Voor de gene die Tesla gedeelte wil overslaan kan je beginnen bij 7.49.

YouTube: Tesla Supercharger laden - erst teurer, dann billiger (Ionity, Maing...

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Khayma schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:04:
Ik wil voorlopig een 230V aansluiting in mijn oprit monteren en daarmee mijn golf opladen. Ik doe dit omdat ik nog niet een laadpaal wil monteren in mijn voortuin tot ik echt 100% zeker weet dat ik electrisch blijf rijden.

In de tussentijd dus een 230V aansluiting en de golf bijladen. Ik ben zelfstandig ondernemer dus ik wil de kwh monitoren en afschrijven van mijn omzet. Ik zoek dus een manier om bij te houden hoeveel kwh ik verbruikt heb aan het laden van mijn auto.

Belastingdienst vereist MID goedgekeurde tussenmeter. Als je een aparte groep van dat stopcontact maakt kun je die er makkelijk tussen (laten) zetten. Tussenmeter kost 30 tot 100 euro.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Togt schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:30:

Ik heb zo'n LOLO Smart en had van een installateur begrepen dat alleen de nieuwere generatie LOLO met een upgrade meer vermogen aankunnen. Bij mij gaat de 3,7kW LOLO dan ook waarschijnlijk vervangen worden als ik meer laadvermogen wil hebben voor de Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Tja, ik bedoelde meer: kan ik iets hardware matig vervangen om de capaciteit te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Dat kan vast. Het gaat om langdurige hoge belastingen, dus wees voorzichtig.
3 delen moet je in ieder geval naar kijken:
1/ het relais wat spanning op de laadkabel zet
2/ de evse moet instelbaar zijn op 32A (of 25 voor 5.6kW), kan soms met een weerstand)
3/ de kabels. Heb hier 25A over 2,5mm2 over 8 meter. Kan wel, maat 4 of 6mm was beter geweest. Nu wordt de kabel ca 40 graden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 07:08

Klopt van die MID kWh meter, ik heb zelf een Maxem en dus geen aparte MID kWh meter aangesloten in de meterkast en maak dus rapportages over de laadkosten met de maxem. Mijn laadpaal (ICU Eve Mini) zelf heeft een ingebouwde kWh MID meter en de Maxem zit met een UTP kabel aangesloten op de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48

Naast het MID verhaal kunnen die dingen niet tegen continue hoog verbruik.

Jaren geleden een patchkast bij een klant gezien met een Conrad 3000 stroommeter. Kast trok 13A continue... meter zat vast in de wcd gesmolten en helemaal verkleurd.

Ik zou idd gewoon een losse kWh meter in de meterkast opnemen voor de betreffende groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Voldoet onderstaande opstelling aan de selectiviteits norm ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cFXqAS7TnX9oqkfOyzubmQtK/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door giancarlo_f op 23-01-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Nee.
Ook qua aardlek groepen heb je een probleem. maximal 4 groepen per aardlek.

Is het erg. Ligt eraan wie je spreekt. Zal het binnen een week affikken.....nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

internet4me schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:17:
Nee.
Ook qua aardlek groepen heb je een probleem. maximal 4 per aardlek.

Is het erg. Ligt eraan wie je spreekt. Zal het binnen een week affikken.....nee.
tekening is/was niet compleet Groep2 en Groep3 hebben meerdere aardlekken..... inderdaad max 4 per aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Zelf zou ik me er niet zo druk om maken....Bekabeling moet goed zijn. Welke dikte is de ev lader kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 23-01-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

internet4me schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:23:
Zelf zou ik me er niet zo druk om maken....Bekabeling moet goed zijn. Welke dikte is de ev lader.
0.5 meter kabel / aderdikte 4mm2.

EV lader (Zappi V1) zit aan de andere kant van de meterkast (muur) ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door giancarlo_f op 23-01-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
giancarlo_f schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:13:
Voldoet onderstaande opstelling aan de selectiviteits norm ?

[Afbeelding]
De 25A automaat op je EV groep is een beetje weggegooid geld.
Selectiviteit heb je zodat je bij overbelasting of kortsluiting maar 1 groep afschakelt ipv de hoofdschakelaar.
Je hebt hier maar 1 groep op je hoofdschakelaar. Dus die groepsautomaat is sowieso al overbodig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Fastned mag een winkel beginnen bij hun snelladers:

https://fastned.nl/nl/blo...taan-bij-snellaadstations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 21:42
Dat is heel goed nieuws! Juist als je even op staat te laden zijn dat soort voorzieningen heel fijn, en het was ook echt oneerlijke concurrentie: Shell mocht dit soort voorzieningen wel neerzetten bij brandstofstations, en daar willen ze nu ook laadpalen neerzetten, dus dan was het oneerlijk dat Fastned dat niet mocht bij hun stations.

Ik zie wel dat deze uitspraak over twee specifieke laadstations gaat, ben benieuwd hoe dat generaliseert naar de rest van de stations.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
fewips schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:01:
Volgens mij dankzij partijen als Ladenetz waarmee wordt gekoppeld gewoon bruikbaar bij partijen als Allego, om maar een voorbeeld te noemen!
Waar kan ik een duidelijke kaart vinden met Allego snelladers?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 12:21
De granny-charger van onze de outlander is kapot. Omdat er in de toekomst toch wel een keer een andere EV komt wil ik daar vast op inspelen met de plaatsing van een 'echt' laadpunt.
(dus ten minste 3x16a)

De 3-fase groep hebben we hier op kantoor (aan huis) al een poos geleden aan laten leggen en er ligt ook al een kabel naar de juiste plek.
De lader ontbreekt echter nog.

Nu was ik eigenlijk gewoon van plan het volgende te doen:
- een Tesla wall connector ophangen. (niet duur, mogelijkheid tot ophangen van een eventuele tweede lader met load balancing en de mooiste imo)
- de kabel van de Tesla wall connector vervangen door eentje met een type1 stekker (zolang de outlander er nog is.) Als dat niet lukt dan maar een type 2 naar type 1 adapter.

Werken met een losse kabel zie ik niet zo zitten. Dan moeten we een extra laadkabel aanschaffen voor de outlander. En als we een andere EV krijgen moeten we daar ook weer apart een extra kabel voor kopen.
(je wilt toch een kabel in je achterbak hebben liggen om onderweg te laden)

Ik weet niet of dit in dit topic past: ik zit nu nog met de aanschaf van die TWC. Om hem direct bij tesla te bestellen heb je een VIN of reserveringsnummer nodig. Via marktplaats is niet echt goedkoper i.v.m. de BTW.
Hoe hebben jullie/anderen dat gedaan?

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 23-01-2019 14:11 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@giancarlo_f
RocketKoen schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:26:
[...]

De 25A automaat op je EV groep is een beetje weggegooid geld.
Selectiviteit heb je zodat je bij overbelasting of kortsluiting maar 1 groep afschakelt ipv de hoofdschakelaar.
Je hebt hier maar 1 groep op je hoofdschakelaar. Dus die groepsautomaat is sowieso al overbodig.
De 25A automaat is wel nodig volgens mij.

Ik heb mijn 25A laadpaal ook zo aan laten sluiten. dus maar 1 verbruiksgroep op deze fase (nl. de laadpaal) en daardoor geen probleem met gelijktijdigheid.
De 25A automaat is bij mij een gecombineerde aardlekschakelaar/automaat (alumat).
Verder heb ik als hoofdzekering nog " stoppen" (glaszekeringen zijn dat geloof ik). Als die eruit knallen moet het energiebedrijf langskomen. Echter de 25A automaat zal er eerder uitgaan dan deze hoofdzekering.

Overigens heb ik ongewild (door fout monteur) al een keer 1,5 uur 30A geladen (7000 VA) en toen sprong er niets uit. Kabel en alumat werden wel vrij heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
BarryH schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:54:
@giancarlo_f

[...]

De 25A automaat is wel nodig volgens mij.

Ik heb mijn 25A laadpaal ook zo aan laten sluiten. dus maar 1 verbruiksgroep op deze fase (nl. de laadpaal) en daardoor geen probleem met gelijktijdigheid.
De 25A automaat is bij mij een gecombineerde aardlekschakelaar/automaat (alumat).
Verder heb ik als hoofdzekering nog " stoppen" (glaszekeringen zijn dat geloof ik). Als die eruit knallen moet het energiebedrijf langskomen. Echter de 25A automaat zal er eerder uitgaan dan deze hoofdzekering.

Overigens heb ik ongewild (door fout monteur) al een keer 1,5 uur 30A geladen (7000 VA) en toen sprong er niets uit. Kabel en alumat werden wel vrij heet.
Ik nam even aan dat de 25A hoofdschakelaar bij de huisinstallatie hoort er niet de hoofdzekering is van de netbeheerder. Als het wel de hoofdzekering is dan moet je voorzichtig zijn. Je wilt inderdaad in geen geval hebben dat de hoofdzekering eruit knalt. Dan krijg je ruzie (lees: een rekening) met je netbeheerder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:19
HJTP schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:12:
[...]
Ik zie wel dat deze uitspraak over twee specifieke laadstations gaat, ben benieuwd hoe dat generaliseert naar de rest van de stations.
Er staat letterlijk in dezelfde zin:
maar heeft gevolgen voor alle laadstations langs de snelweg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 21:42
Tom Paris schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:39:
[...]

Er staat letterlijk in dezelfde zin:

[...]
Ja dat vind ik nogal vaag - kunnen ze nu meteen beginnen met bouwen? Moeten alle toekomstige vergunningen eerst nog weer langs een rechter die dan naar deze uitspraak gaat kijken?

Bij de NOS lees ik dat de rechter heeft geoordeeld dat Rijkswaterstaat een afwijzing van zulke voorzieningen die eerder door Fastned waren aangevraagd, niet voldoende heeft onderbouwd.. Dat zou dus ook nog kunnen betekenen dat een betere onderbouwing van Rijkswaterstaat de boel alsnog weer kan frustreren.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Daar krijg ik "eigenaar: fastned" uit.
MAat telekom ladestrom kan toch niet met fastned, maar wel allego snelladers?

Vandaar de vraag, waar ik allego snelladers kan vinden in Nederland.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Maingau gaat boete minuten berekenen (blokkeer boete) bij Fastned . Dus auto vol wegwezen , anders betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
Tarieven van Eneco laadpas: https://www.eneco.nl/zake...lektrisch-laden/onderweg/
€0,59 per kWh bij FastNed. Dat is de reguliere prijs wanneer je geen FastNed account hebt. Waarom heeft een grote partij als Eneco geen deal met FastNed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
dfrenner schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Daar krijg ik "eigenaar: fastned" uit.
MAat telekom ladestrom kan toch niet met fastned, maar wel allego snelladers?

Vandaar de vraag, waar ik allego snelladers kan vinden in Nederland.
Graag gedaan hè?
Dan kijk je toch op de link voor internationaal, daar zit NL ook bij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Je kan ook even de Maingau app openen dan zie je tegelijk alle Allego's staan in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-10 10:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
evtje schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:12:
Maingau gaat boete minuten berekenen (blokkeer boete) bij Fastned . Dus auto vol wegwezen , anders betalen.
Na 2 uur pas (AC) en 1 uur DC.
Sta jij langer dan een uur bij Fastned?
henri055 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:37:
Tarieven van Eneco laadpas: https://www.eneco.nl/zake...lektrisch-laden/onderweg/
€0,59 per kWh bij FastNed. Dat is de reguliere prijs wanneer je geen FastNed account hebt. Waarom heeft een grote partij als Eneco geen deal met FastNed??
Dat is de reguliere prijs voor iedereen en elke laadpas. Eneco wil het verschil niet betalen en de Duitse prijsvechters wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Hachy
Zover ik het begrepen heb is het bij Fastned bij laderstop daarna gaan de minuten tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
evtje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:02:
@Hachy
Zover ik het begrepen heb is het bij Fastned bij laderstop daarna gaan de minuten tellen.
In de Maingau tarieven staat gewoon simpel. + 10 cpm

1 uur na start DC laadsessie
2 uur na start AC laadsessie.

https://www.maingau-energ...it%C3%A4t/autostrom-tarif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

De laadboeren neemt eens het initiatief om aan de rand van een plaatselijke rondweg en toegangsweg tot een wijk een snellader van Fastned te plaatsen, maar burgers roeren zich en de politiek twijfelt.
Ze eisen dat het gebouw lager wordt, niet zo dicht op de huizen komt te staan en dat er geen neonverlichting komt. De initiatiefnemer van het laadstation is niet bereid om aan die eisen tegemoet te komen.
[..]
Zij verwachten een toename van de verkeersdrukte en ze maken zich zorgen over mogelijke gezondheidsrisico's door de nabijheid van de elektrische hoogspanning van het station.
https://www.omroepflevola...aadstation-er-doordrukken
https://www.omroepflevola...ellaadstation-in-woonwijk

Wordt het niet eens tijd voor een standaard hindercirkel (zeg 10-20 meter) om laadstations (geluid van de transformators en capacitoren). Alles buiten die cirkel kan geen bezwaar maken, en zo kan je veel sneller geschikte locaties zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@nannoe Uit het artikel en comments blijkt dat men bang is voor "Hoogspanning" en "Magnetische velden". Het zou me niks verbazen als de politiek en omwonenden een benzinestation op die plek gewoon prima zouden vinden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik vind het maar een vreemde locatie, waarom geen Fastned op één van de industrieterreinen langs de snelweg? Bijvoorbeeld bij het Bastion Hotel. Dan hoeft het passeren verkeer ook niet eerst de woonwijk in en zijn gelijk voorzieningen in de buurt (hotel, Esso en nog een restaurant).

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 25-01-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:09

Fioravanti

Fioravantastisch!

Ik kreeg afgelopen week een mail van New Motion om alvast wat info te verzamelen over de plaatsing van een Home Advanced.

Wat ik niet helemaal terug kan vinden is het volgende; hoeveel ruimte heb je eigenlijk nodig om de laadpaal heen? Zo te zien is hij 20 breed en 15 diep, maar ik neem aan dat je daar omheen ook nog wat 'marge' nodig hebt?

Daarnaast denk ik dat ik voor de Tesla M3, wel op drie fase wil gaan laden. (Geen must, maar omdat het kan) en dan neem ik aan dat de kabel dan gewoon door een bestaande loze leiding kan? of zou het zelfs bij een andere leiding erbij in kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
[b]Fioravanti schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:20: dan neem ik aan dat de kabel dan gewoon door een bestaande loze leiding kan?
Hoe dik zijn jouw leidingen!?
Een gewone 16mm buis kan maar 3 draden van 2,5mm2 plus 2 schakeldraden van 1,5mm2 hebben. Een 3 fasen laadpaal heeft minimaal 4 draden van 4mm2 plus aarde. Maar is waarschijnlijk uitgevoerd als buitenkabel. Een YMVK-AS 4x4mm2 heeft een buitendiameter van meer dan 16mm en gaat dus nevernooitniet door een loze leiding passen. Ook niet als die loze leiding 19mm is, want bochten, daar trek je m niet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

16A continu mag over 2.5mm2 (<25m lengte), dat zou eventueel over losse VDE-draden kunnen en past dan wel door een loze leiding. 32A moet op 4mm2 (wederom, bij <25m lengte), dat kan misschien nog door een 16mm leiding, maar wordt irritant om de bochten heen met een trekveer.

Bij grotere afstanden of met een buitenmantel gaat het zeker weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Fioravanti schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:20:
Ik kreeg afgelopen week een mail van New Motion om alvast wat info te verzamelen over de plaatsing van een Home Advanced.

Wat ik niet helemaal terug kan vinden is het volgende; hoeveel ruimte heb je eigenlijk nodig om de laadpaal heen? Zo te zien is hij 20 breed en 15 diep, maar ik neem aan dat je daar omheen ook nog wat 'marge' nodig hebt?

Daarnaast denk ik dat ik voor de Tesla M3, wel op drie fase wil gaan laden. (Geen must, maar omdat het kan) en dan neem ik aan dat de kabel dan gewoon door een bestaande loze leiding kan? of zou het zelfs bij een andere leiding erbij in kunnen?
Ik heb thuis ook een Home Advanced 2.0 van New Motion (zat bij de zakelijke lease inbegrepen). Als je een vaste kabel aan de paal hebt dan is het wel handig om er wat ruimte omheen te hebben, anders heb je er geen extra ruimte omheen nodig. Zie ook foto: https://share.icloud.com/photos/0LI93T5RMKHNvjzoGeDwXG2ZA

Ik heb een Leaf en die laad op 1 fase. Echter, New Motion legt altijd dikke 3-fase kabels zodat als je later 3 fase wilt dat ze dan nieuw opnieuw hoeven te graven.
Als je een kruipruimte hebt zullen ze daardoor heen proberen te gaan. Ik heb geen kruimruimte en ze hebben dus vanuit de meterkast direct een grondkabel naar buiten gebracht en die om het pand heen gelegd tot waar de paal staat.

En in de groepenkast hebben ze er een 20A aardlek installatie automaat bij geplaatst en een load balancer. Als je een slimme meter hebt kunnen ze ook direct op de P1 poort van je meter aansluiten. Ik wil alleen in de toekomst zelf met een Pi die uitlezen dus ze hebben mij er wel een load balancer bij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nannoe schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:08:
De laadboeren neemt eens het initiatief om aan de rand van een plaatselijke rondweg en toegangsweg tot een wijk een snellader van Fastned te plaatsen, maar burgers roeren zich en de politiek twijfelt.

[...]

https://www.omroepflevola...aadstation-er-doordrukken
https://www.omroepflevola...ellaadstation-in-woonwijk

Wordt het niet eens tijd voor een standaard hindercirkel (zeg 10-20 meter) om laadstations (geluid van de transformators en capacitoren). Alles buiten die cirkel kan geen bezwaar maken, en zo kan je veel sneller geschikte locaties zoeken.
Blijkbaar wel heel veel onkunde bij alle betrokkenen. Snelladen en hoogspanning zijn toch wel heel verschillende dingen.
En 4 stille elektrische voertuigen die ca. 0,5u staan te laden leveren echt geen enorme verkeersdrukte op. zeker niet in vergelijking met regulier tankstation waar in dat halve uur ca. 40 auto's kunnen tanken.

De enige "overlast" die ik mij kan voorstellen is de bestuurders van de EV's die een half uurtje door de wijk kuieren tot de auto is bijgeladen.

Wat de boer niet kent....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Interessante post van Harvest2002 in "Hyundai Kona / Kia e-Niro" over hoe hij met doorzettingsvermogen en overrredingskracht een 2e huisaansluiting heeft weten te regelen puur voor een laadpaal. Denk wel interessant om te delen hier.
Voordelen:
- Dedicated 1x40A voor laadpaal (voor een 1x32A ladende auto geen gedoe met je 3x25A capaciteit in huis)
- korting op energiebelasting ivm belastingregel voor aansluitingen exclusief in gebruik door een laadpaal
Nadelen:
- eenmalige investering om alles aan te leggen
- 200 euro extra netbeheerkosten/jaar
- extra ruimte benodigd voor huisvesten 2e aansluiting met meter en groepenkast
- evt zelf opgewekte stroom niet te gebruiken voor je EV (of alleen maar voor je EV)

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Ondertussen ligt Fastned en Ionity, de 175kW-laders dan, grotendeels plat. Even een flinke streep door de roadtrips met vlotte laders dit weekend. https://electricrevs.com/...spread-service-shutdowns/

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:02
Niet echt een probleem aangezien de meeste 175/350kW Ionity laders in de omgeving (~600km) van Nederland toch geen gekoelde kabels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 07:15:
Interessante post van Harvest2002 in "Hyundai Kona / Kia e-Niro" over hoe hij met doorzettingsvermogen en overrredingskracht een 2e huisaansluiting heeft weten te regelen puur voor een laadpaal. Denk wel interessant om te delen hier.
Voordelen:
- Dedicated 1x40A voor laadpaal (voor een 1x32A ladende auto geen gedoe met je 3x25A capaciteit in huis)
- korting op energiebelasting ivm belastingregel voor aansluitingen exclusief in gebruik door een laadpaal
Nadelen:
- eenmalige investering om alles aan te leggen
- 200 euro extra netbeheerkosten/jaar
- extra ruimte benodigd voor huisvesten 2e aansluiting met meter en groepenkast
- evt zelf opgewekte stroom niet te gebruiken voor je EV (of alleen maar voor je EV)
Heb dit dus ook geprobeerd bij Stedin, maar helaas 0 op request gekregen.
Terwijl zij op de website hebben staan dat extra aparte aansluiting (buitenkast) mogelijk zou zijn via hun afdeling EV. Die geeft echter aan dat het niet veilig zou zijn en niet past in de regulering.
Overigens had ik de vraag gesteld voor "buitenkast" omdat zij dit zo op hun website aangeven, maar in de mailwisseling aangegeven dat het wat mij betreft onder de overkapping van de garage of in de garage zelf zou komen. Helaas lukt (mij) dit bij Stedin dus niet. Mijn beweegreden was i.d.d. om het volledig los te koppelen van huisaansluiting waar ik van gas af wil en dus meer elektrisch vermogen nodig heb, terwijl ik op termijn ook meerdere EV zal moeten laden. Dan zou ik de aansluiting fors moeten verzwaren en heb het liever helemaal gescheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
CCS liquid-cooled charging cable safety issue causes sudden widespread service shutdowns
https://electricrevs.com/...spread-service-shutdowns/

https://fastned.nl/en/blo...v9a6wp8AeRYpYJJTGyTtwOLqw
Fastned temporarily shuts down 175 kW chargers as supplier investigates potential safety issue with cables
26 January 2019

At the recommendation of HUBER+SUHNER, the supplier of our liquid cooled charger cables, we have decided to temporarily shut down a number of chargers. The recommendation was issued to all of HUBER+SUHNERS’ customers using the technology worldwide.

The shutdown only concerns the 175 kW chargers with liquid cooled cables. Our 50 kW CCS/CHAdeMO/AC chargers are not impacted and available for use. This means that customers can still charge at all Fastned stations. Some 175 kW chargers with different cables also remain available.

Although we understood from the supplier that the safety issue was identified with a cable from an old sample series that has a different design and which were tested against less stringent standards, we still decided last night to shut down the use of all liquid cooled cables as a precaution to allow the supplier to investigate and confirm the safety of the cables we use.

We regret having to take this decision, but the safety of our customers is our primary concern. We will keep you up-to-date via social media, our website and email.

[ Voor 63% gewijzigd door Spiller op 26-01-2019 10:46 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 18:11
eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:32:
[...]Dan zou ik de aansluiting fors moeten verzwaren en heb het liever helemaal gescheiden.
Heb jij het vanuit een zakelijke naam benaderd of gewoon als particulier? (ik heb geen zaak dus dat wordt voor mij sowieso een uitdaging denk ik + Liander)
Volgens mij wordt die 1x40A gewoon benaderd als een bedrijf welke laadpalen plaatst/exploiteert (bij Enexis) alleen is hij in dit geval dan binnen geplaatst. Vermoed overigens wel als deze truc meer gebruikt gaat worden (in feite ontloop je zo hoger vastrecht/verzwaring) dat ook Enexis er een stop op zet. Het is natuurlijk van de gekke dat een compleet nieuwe kabel, HAK, meter goedkoper is (op termijn) dan eenmalig (drie) 35A stoppen in te draaien. (straatkabel en 3x25A meter zijn vaak al geschikt voor 3x35A).

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 26-01-2019 11:24 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:13
eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Heb dit dus ook geprobeerd bij Stedin, maar helaas 0 op request gekregen.
Terwijl zij op de website hebben staan dat extra aparte aansluiting (buitenkast) mogelijk zou zijn via hun afdeling EV. Die geeft echter aan dat het niet veilig zou zijn en niet past in de regulering.
Overigens had ik de vraag gesteld voor "buitenkast" omdat zij dit zo op hun website aangeven, maar in de mailwisseling aangegeven dat het wat mij betreft onder de overkapping van de garage of in de garage zelf zou komen. Helaas lukt (mij) dit bij Stedin dus niet. Mijn beweegreden was i.d.d. om het volledig los te koppelen van huisaansluiting waar ik van gas af wil en dus meer elektrisch vermogen nodig heb, terwijl ik op termijn ook meerdere EV zal moeten laden. Dan zou ik de aansluiting fors moeten verzwaren en heb het liever helemaal gescheiden.
Ik weet niet hoeveel energie je hierin wilt steken en hoeveel tijd je hebt, maar mijn advies zou zijn om via mijnaansluiting.nl een officiële aanvraag in te dienen en als ze die afwijzen kijken of je hiertegen bezwaar kunt aantekenen of naar een geschillencommissie kunt stappen. Omdat ze monopolist zijn, kan het niet zo zijn dat je bij ene netwerkbeheerder wel een 2e aansluiting kunt krijgen en bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
mijnaansluiting.nl leverde reactie op dat per WOZ object maar één aansluiting is toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:35:
mijnaansluiting.nl leverde reactie op dat per WOZ object maar één aansluiting is toegestaan.
Hier in een interview (2015) met iemand van Stedin, dus of de regels zijn anders, of het is willekeur en onwetendheid van de behandelaar van mijnaansluiting.nl
https://www.hieropgewekt....faq-over-netaansluitingen
Ook als er al een bestaande aansluiting is, kun je ervoor kiezen toch een nieuwe aan te leggen. Er kunnen meerdere aansluitingen op één WOZ-locatie worden gerealiseerd.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Stedin lijkt hier wel mogelijkheden te bieden. Ga toch nog maar eens zeuren daar. Vraag me overigens af of het alleen in deze context is: "Wat moet je als energie-initiatief of -coöperatie weten over netaansluitingen?" Het gaat hier blijkbaar over situatie dat sprake is van teruglevering door een groter collectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jim423 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Heb jij het vanuit een zakelijke naam benaderd of gewoon als particulier? (ik heb geen zaak dus dat wordt voor mij sowieso een uitdaging denk ik + Liander)...
Ik heb om bedrijfsaansluiting gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brie0
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09 15:27
Ik hoop dat iemand mijn kan helpen met de volgende vraag: ik wil thuis graag een Alfen ICU EVe mini 11 kWh lader voor mijn EV die volgende maand komt. Voor verrekening met de leasemij wil ik hier een backoffice abonnement bij, alleen mijn elektricien zegt dat hij wel de lader kan leveren, maar niet de abonnement. Kun je bij deze lader gewoon een NewMotion backoffice configureren? Of een andere provider voor verrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

brie0 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:47:
Ik hoop dat iemand mijn kan helpen met de volgende vraag: ik wil thuis graag een Alfen ICU EVe mini 11 kWh lader voor mijn EV die volgende maand komt. Voor verrekening met de leasemij wil ik hier een backoffice abonnement bij, alleen mijn elektricien zegt dat hij wel de lader kan leveren, maar niet de abonnement. Kun je bij deze lader gewoon een NewMotion backoffice configureren? Of een andere provider voor verrekening?
Als het goed is wel, er zal dan een simkaart in moeten van NewMotion met bijbehorend abbo.
Voordeel van die ICU is dat ie simlock-vrij is en je later kan switchen zonder te paal te hoeven vervangen.
Misschien kan ie zelfs wel via ethernet communiceren met de backoffice.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:13
eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:23:
Stedin lijkt hier wel mogelijkheden te bieden. Ga toch nog maar eens zeuren daar. Vraag me overigens af of het alleen in deze context is: "Wat moet je als energie-initiatief of -coöperatie weten over netaansluitingen?" Het gaat hier blijkbaar over situatie dat sprake is van teruglevering door een groter collectief.
Je moet bezwaar maken tegen de afwijzing, waarbij je vermeldt dat andere netwerkbeheerders zoals Enexis wel een extra aansluiting voor een laadpaal toestaan en dat het niet zo kan zijn dat jij als klant de dupe wordt van het feit dat Stedin een monopolie heeft op het netwerk in jouw gebied. Vraag om een motivatie als ze volharden in hun standpunt. Kondig vast aan dat als ze bij hun afwijzing blijven, je dit voor zult leggen aan de geschillencommissie Energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Even nagedacht over 2e aansluiting:

- ja het is voor mij de helft goedkoper dan verhogen van de aansluiting maar
- zonnepanelen kunnen niet meer salderen tegen de EV

Ik denk het met 1 aansluiting beter af te kunnen. Op dit moment rij ik 100 km per dag (en in het weekend 200) en dat kan ik voor beide elektrische auto's af met een standaard aansluiting. De 2e EV rijdt tegen de 50 km per dag.

Noot: ik heb nog geen EV's, de eerste komt (hopelijk) over 2 weken, de 2e eind van het jaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:59:

Ik denk het met 1 aansluiting beter af te kunnen. Op dit moment rij ik 100 km per dag (en in het weekend 200) en dat kan ik voor beide elektrische auto's af met een standaard aansluiting. De 2e EV rijdt tegen de 50 km per dag.

Noot: ik heb nog geen EV's, de eerste komt (hopelijk) over 2 weken, de 2e eind van het jaar.
Je betaalt ook maar 6 cent ex btw op de 2e aansluiting per kWh. Dus die extra aansluitingskosten van 20 euro/maand heb je binnen 200 kWh/maand verbruik al terug. Lijkt me een in-brainer als het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 18:11
eltron schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:23:
Klopt een zuivere terugleveraansluiting is volgens mij geen probleem. Alleen daar hebben we niets aan.
Ik denk dat je indd nog even moet zeuren maar waarschijnlijk bij de GC terecht komt. Het voordeel is wel dat bij een positieve uitspraak (voor jou) anderen ook hiernaar kunnen verwijzen (zoals ik).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
daemonix schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:59:

25A 3-fase dual socket lader en zonnepanelen is een goede combo en zou je prima mee rond moeten komen. Hoger amperage zou fijn zijn maar is niet strikt noodzakelijk. Hier gaan we van PHEV naar EV en komt er mogelijk eind van het jaar ook een kleine tweede EV bij voor korte ritjes. Ik ga een ICU EVE dual socket met load balancing ophangen als de huidige LoLo Smart 3,7kW niet voldoende is.

@brie0 De ICU kan zowel via Ethernet als 4G met een backoffice communiceren.

[ Voor 4% gewijzigd door Tassadar32 op 26-01-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Laatst online: 03-10 16:15
Ik krijg volgende week mijn E-Niro en ben er blij mee.
We gaan minstens 2 x jaar naar Engeland, de eerste trip is gepland voor begin maart.
Iemand ervaring met laden aldaar, welke laadpas hebben we (beslist) nodig?
Alvast bedankt voor tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Ecotricity app met creditcard en polar/charge your car pas maar weet niet of je die wel kunt aanvragen met een Nederlandse IBAN. Verder lekker langs de Lidl's dan kom je een heel eind.
Ik heb een Chargeplace Scotland kaart, die is gelijk aan Charge your car welke weer samenwerkt met Polar. Volgende week ga ik ook tripje Wales doen in een I-Pace, met @fewips.

[ Voor 32% gewijzigd door Spiller op 26-01-2019 15:23 ]

Ioniq 5 P45

Pagina: 1 ... 15 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.