[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.064 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Zoiets ja.
Dat kan best nog wel het verschil maken .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

frim schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Het klinkt leuk hoe ze het opschrijven, maar inkomsten zijn iets van €2k/maand/station. Ik zie niet hoe dat ooit winstgevend gaat worden. Die 2k dekt denk ik niet eens lopende kosten (huur, onderhoud), laat staan energiekosten en initiële investering... leuk dat ze 5 jaar aan omzet hebben binnengehaald in obligaties, maar wat is het plan? Met die €150k/maand betaal je niet eens salarissen...
De grote groei voor Fastned moet nog komen, ook al geven al die I-paces die je nu overal ziet staan wel een leuke boost :P Dit is het dure decennium waarin ze de stations uitrollen voordat er nog gigantische vraag is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
zeker als de LIDL hier ook snelladers gaat neerzetten (en ze gratis houd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
miele-nl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:26:
Vraagje; ik heb sinds kort een Kona, heb hem zaterdagnacht aan de lader gelegd terwijl hij nog bijna vol was (Ik denk zo'n 80%) in de veronderstelling dat het laden stopt als hij vol is.
Op het overzicht van mij laadpunt staat echter dat ik 23kwh heb geladen! Zelfde verhaal afgelopen nacht, hij moet 60-70% vol geweest zijn, maar toch 28 kWh geladen. Ik had gisteren wel mijn vertrektijd ingesteld zodat de auto voorverwarmd zou worden, maar dan nog vind ik 28 kWh erg fors!
Wat is jullie ervaring hiermee?
Reken op 20% laadverliezen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Bij 20 % ben je er nog lang niet. Van 80% tot 100% is 12.8 kw/h. Plus 2.56 kw/h laadverlies is dat 15.36 kw/h dat is nog lang geen 23kw/h. Hier is meer aan de hand . Wintermode staat aan of zo iets.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Bij de Leaf moet je met AC laden 19 a 20% erbij tellen. Zelf gemeten mbv leafspy.

[ Voor 19% gewijzigd door Lieuwe15 op 16-01-2019 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:40
frim schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Het klinkt leuk hoe ze het opschrijven, maar inkomsten zijn iets van €2k/maand/station. Ik zie niet hoe dat ooit winstgevend gaat worden. Die 2k dekt denk ik niet eens lopende kosten (huur, onderhoud), laat staan energiekosten en initiële investering... leuk dat ze 5 jaar aan omzet hebben binnengehaald in obligaties, maar wat is het plan? Met die €150k/maand betaal je niet eens salarissen...
Als je kijkt naar de groeicijfers is er zeker wel potentie om break-even te gaan draaien en uiteindelijk natuurlijk winstgevend te worden. Kijk de organisatie zelf is niet groot iets van 20 medewerkers ongeveer dus daar heb je nog niet eens de kosten aan. De grote kosten post in natuurlijk de bouw van de stations zelf en de huur of pacht van de grond.

Voor de bouw van de stations krijgen ze vanuit de EU en lidstaten individueel subsidies om die eenmalige kosten te dekken.

Kijk nu zijn de inkomsten misschien 550k per kwartaal, maar als ze dit vast houden kunnen ze straks groeien naar 800k in Q1 2019, misschien wel 1 á 1.2 miljoen in Q2 2019 en dan kom je al dichtbij het operationeel break-even punt van de meeste stations.

Ik ben vooral blij dat ze nu investeren en een risico nemen door voor de markt uit te lopen. Zodat er voldoende capaciteit beschikbaar is om te snelladen ook straks met een verdrievoudiging van de EV's op de weg in 2019 en met de grotere EV's zullen de omzet per sessie ook alleen maar gaan toenemen. Ik heb afgelopen weekend toevallig een rondje rond het Ijsselmeer moeten doen. Maar elke 175 kW lader die ik tegen kwam stond wel een I-Pace te laden. Dus ik denk dat we dat in de Q1 2019 cijfers nog meer terug gaan zien.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

knakworst

Get more sats!

Er zit natuurlijk ook wel een grote plus in van Maingau gebruikers die niet uit noodzaak laden, dat geeft weer een dempend effect na januari dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:21
knakworst schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:47:
Er zit natuurlijk ook wel een grote plus in van Maingau gebruikers die niet uit noodzaak laden, dat geeft weer een dempend effect na januari dit jaar.
Zal ook wel meevallen. Met 30 cent per kwh aan een snellader is de Maingau pas nog steeds goedkoper dan bij een 11kwh lader met een tnm of nuon pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Khayma schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:54:
[...]

Zal ook wel meevallen. Met 30 cent per kwh aan een snellader is de Maingau pas nog steeds goedkoper dan bij een 11kwh lader met een tnm of nuon pas.
Maar dat verschil is het niet waard om op te moeten wachten en de onzekerheid dat je niet terecht kan. Zelf zie ik snelladen voor als het moet en eigenlijk niet voor als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Deveon schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:06:
[...]

Maar dat verschil is het niet waard om op te moeten wachten en de onzekerheid dat je niet terecht kan. Zelf zie ik snelladen voor als het moet en eigenlijk niet voor als het kan.
Ik rij elke dan naar Lelystad en weer terug en die snelladers bij Fastned staat altijd leeg. Ik blijf de komende tijd gebruik maken van Fastned want dat scheelt flink. Vooral tot 1/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:45

knakworst

Get more sats!

Khayma schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Ik blijf de komende tijd gebruik maken van Fastned want dat scheelt flink. Vooral tot 1/2.
Exact, afhankelijk van auto kan het voor 6 cent, of zelfs nog goedkoper. Daarom na 1/2 wellicht een dipje, snelladen blijft een moetje als het niet goedkoper is. Als alle Tesla rijders moesten betalen, waren Badhoevedorp en Breukelen ook leeg. De M3 gaat niet helpen, die kunnen bij Tesla superchargers terecht voor 20 cent (eerste 6 maanden gratis bij referral). De Kona / e-niro is slechts mondjesmaat beschikbaar. De i-pace en etron zullen niet heel hard meer gaan gezien de gewijzigde aantallen. Overige modellen (Zoe, Leaf, e-up, etc.) blijven ook een beetje niche. De serieuze aantallen die Fastned nodig heeft om winst te draaien laten op zicht wachten. Maar goed, zo lang de groeiperspectieven goed zijn, blijft de schoorsteen wel roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nannoe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:04:
[...]

@BarryH

Utrecht - Strategisch plan Laadinfrastructuur - concept, wordt komende maand in de raad behandeld.

[...]

Gehele plan is achter deze link te vinden.

Toevoeging over laadpaalkleven

[...]
Connectietarief gaat niet werken, de tarievenbrij is nu al veel te complex, bovendien is het makkelijk te omzeilen door passen te gebruiken met andere tariefstellingen.
Tom Paris schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:29:
Twee handige kaarten van Nuon met in ontwikkeling zijnde laadpunten:

Openbare oplaadpunten in ontwikkeling in Amsterdam

Openbare Kaart Noord-Brabant en Limburg

Misschien goed om ze in de topicstart te zetten? Heeft iemand nog kaarten voor andere regio's?
Ik heb per pas een laadkaart link op laadpastop10 gezet. Er zijn meer dan 100 verschillende laadpaal-kaarten van Europa met elk hun eigen specs en voorkeuren, hoewel je links wel handig zijn denk ik niet dat het nuttig is om ook hier weer al die links bij te houden. (probleem is dat ze nogal vaak van URL wijzigen *kuch* Allego *kuch* en dat ze daarbij geen redirects naar de juiste pagina gebruiken.

Over de tariefdiscussie @ Fastned, een lokaal TNM puntje met TNM laadpas is best wel vaak een van de goedkoopste oplossingen (€0,25/kWh) het gaat er bij mij toch vaker om of je daar tijd / ruimte in je agenda voor hebt, snelladen is (zeker zakelijk gezien) toch zonde van je tijd. Ik merk wel steeds vaker dat Fastned echt vol met auto's staat overdag.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 16-01-2019 11:52 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Hachy schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:39:
Ik heb per pas een laadkaart link op laadpastop10 gezet. Er zijn meer dan 100 verschillende laadpaal-kaarten van Europa met elk hun eigen specs en voorkeuren, hoewel je links wel handig zijn denk ik niet dat het nuttig is om ook hier weer al die links bij te houden. (probleem is dat ze nogal vaak van URL wijzigen *kuch* Allego *kuch* en dat ze daarbij geen redirects naar de juiste pagina gebruiken.
Kan uit je reactie niet helemaal opmaken of je hebt gezien wat deze kaarten tonen...? Ze laten zien waar Nuon plant om laadpalen te gaan plaatsen in Amsterdam, Noord-Brabant en Limburg. Als je in het 'dekkingsgebied' van de kaarten valt lijkt het me handig en leuk om de ontwikkeling van laadpalen in je omgeving bij te houden.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ze staan erbij onder laadpaal apps/kaarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Wat ik nou niet kan vinden: wat is nou de goedkoopste oplossing voor mij: ik wil thuis laden met een laadpaal, en deze koppelen aan de pas van mijn leasemaatschappij: een MTC pas.

Volgens mij heb ik dan hoe dan ook een abonnement nodig oid, die dan automatisch verbruikte kWh doorgeeft aan MTC. Maar welke mogelijkheden zijn daarvoor? Kan ik bijvoorbeeld een Zappi aanschaffen, en deze aan iets koppelen dat zo goedkoop mogelijk de laadgegevens doorbrieft? Of moet ik dan meteen zo'n abonnement hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evtje
Zo Duitse telekom is er snel bij met de rekening. Ik heb nog geen laadkaart en nog niet geladen maar krijg wel al een nul euro rekening binnen. Ha ha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Togt schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:01:
Wat ik nou niet kan vinden: wat is nou de goedkoopste oplossing voor mij: ik wil thuis laden met een laadpaal, en deze koppelen aan de pas van mijn leasemaatschappij: een MTC pas.

Volgens mij heb ik dan hoe dan ook een abonnement nodig oid, die dan automatisch verbruikte kWh doorgeeft aan MTC. Maar welke mogelijkheden zijn daarvoor? Kan ik bijvoorbeeld een Zappi aanschaffen, en deze aan iets koppelen dat zo goedkoop mogelijk de laadgegevens doorbrieft? Of moet ik dan meteen zo'n abonnement hebben?
Je hebt een paal nodig met OCPP support (GPRS module met simkaart). Van Alfen ICU Eve Mini, NewMotion Home Advanced zijn dan o.a. mogelijkheden. Abonnement kost vervolgens rond de 5 euro/maand. Die echt goedkope zoals de Zappi vallen helaas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Togt schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:01:
Mijn laadpaalboer stuurt mij voor automatisch verrekening naar E-flux hiervoor (€6 p/m) waarbij je zelf het tarief kan instellen, maar hij geeft ook aan dat de meeste laadpalen met RFID module in principe elke RFID kaart kunnen gebruiken identificatie, dit hoeft dus helemaal geen laadpas te zijn. E-Flux factureert namelijk niet naar de leverancier van de laadpas, maar direct naar de werkgever en zonder backoffice hoeft er natuurlijk helemaal geen factuur naar de laadpas leverancier.

Zelf ben heb ik thuis energie van VandeBron en ben ook op hun laadpaal uitgekomen waar een laadpas voor 3 jaar is inbegrepen, echter is mij nog niet helemaal helder of ik ook andere RFID passen kan autoriseren voor het laden. Door de bijgeleverde laadpas op naam van je werkgever te zetten vind er dus automatisch verrekening plaats.

[ Voor 0% gewijzigd door Deveon op 16-01-2019 16:51 . Reden: Je kan telefonisch doorgeven welke passen je autoriseren om te laden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 13:20
evtje schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:16:
Zo Duitse telekom is er snel bij met de rekening. Ik heb nog geen laadkaart en nog niet geladen maar krijg wel al een nul euro rekening binnen. Ha ha
Ik ook net. Ze zijn sneller dan Maingau. Daar krijg ik de laatste maanden helemaal niets meer van qua rekeningen ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miele-nl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01-2020
evtje schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:33:
Bij 20 % ben je er nog lang niet. Van 80% tot 100% is 12.8 kw/h. Plus 2.56 kw/h laadverlies is dat 15.36 kw/h dat is nog lang geen 23kw/h. Hier is meer aan de hand . Wintermode staat aan of zo iets.
Correct, winter mode staat aan. Ik ga de komende week wat exactere cijfers bijhouden; gisteren was de accu 27% en is hij bijgeladen tot 71%, dat is ongeveer 28 kWh, mijn laadpaal heeft ruim 32 kWh geregistreerd. Zonder voorverwarmen overigens.
Maar ik heb vooral het idee dat hij blijft doorladen terwijl de accu al 100% is. Dat zal hij komende nacht ook waarschijnlijk net niet redden (heb slechts 16a laadpaal) dus hopelijk vrijdag meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08-2021
Misschien dat dit verhaal al is langsgekomen, ik kan het niet vinden:
- Ik wil graag een zo goedkoop mogelijke laadpaal die maximaal kan laden, dus 31A 1 fase voor mijn KONA
- Mijn aanname is dat ik voor rond de 700EUR een Zappi incl Hub(OCPP later beschikbaar) of Lanova Home Dynamic (online communicatie mogelijk)
- Vervolgens schaf ik een of andere service aan die mijn OCPP data koppelt aan een mijn laadpas van MTC, of een andere laadpas. (Via E-flux oid?) Dit kost iets van 4EUR.

Begrijp ik dat dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Togt schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:05:
- Ik wil graag een zo goedkoop mogelijke laadpaal die maximaal kan laden, dus 31A 1 fase voor mijn KONA
- Mijn aanname is dat ik voor rond de 700EUR een Zappi incl Hub(OCPP later beschikbaar) of Lanova Home Dynamic (online communicatie mogelijk)
- Vervolgens schaf ik een of andere service aan die mijn OCPP data koppelt aan een mijn laadpas van MTC, of een andere laadpas. (Via E-flux oid?) Dit kost iets van 4EUR.

Begrijp ik dat dan goed?
Ondersteunt je huis dat ook? 3x35A is toch een stuk duurder dan de gebruikelijke 3x25A.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 15:26

J8S

Mirabis schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:07:
[...]

Ondersteunt je huis dat ook? 3x35A is toch een stuk duurder dan de gebruikelijke 3x25A.
Hij wil 1 fase laden, een 1x40A aansluiting met loadbalancing zou dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Togt Een laadpaal met kabelinvoer van boven? NIet doen (vocht!). Kabelinvoer hoort van onder te komen om alle risico's uit te sluiten. Advies van uitvoerder.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:29:
@Togt Een laadpaal met kabelinvoer van boven? NIet doen (vocht!). Kabelinvoer hoort van onder te komen om alle risico's uit te sluiten. Advies van uitvoerder.
??? Welke laadpaal heeft dat volgens jou dan? Bij de zappi gewoon keurig aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Lanova Home Dynamic, zoek en zie de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:30
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:02:
[...]

??? Welke laadpaal heeft dat volgens jou dan? Bij de zappi gewoon keurig aan de onderkant.
Ik moest ook even kijken, maar de (ook) genoemde Lanova Home Dynamic heeft inderdaad invoer invoer aan de bovenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

JPDeckers schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:20:
[...]

Ik moest ook even kijken, maar de (ook) genoemde Lanova Home Dynamic heeft inderdaad invoer invoer aan de bovenkant
De Lanova heeft IP54 ; moet dus geen probleem zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

giancarlo_f schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Toch raar, wanneer voed je zo’n paal vanaf boven, 9 van de 10 keer kom je vanaf onder of kun je er recht achter door de muur. Als die wartel perfect past zal het wel meevallen, maar het klopt gewoon niet.
Eerste keer dat ik dat merk zie overigens en dacht dat ik redelijk op de hoogte was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50
Togt schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:05:

Begrijp ik dat dan goed?
De Zappi V1 heeft officieel wel een dure type B aardlek nodig. De V2 heeft dat ingebouwd (DC lek detectie)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Doe het niet. Zelfs achterinvoer wordt (heel sterk) afgeraden. De kans dat het misgaat is gewoon te groot, en degene die dit bedacht heeft is gewoon dom bezig geweest. Je ziet het in praktijk bij professioneel aangelegde installatiekasten ook echt niet als er kans op vocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
miele-nl schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:28:

Maar ik heb vooral het idee dat hij blijft doorladen terwijl de accu al 100% is.
Kan je dat niet terugzien op je dagcurve van de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:19
Stefanovic45 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:46:
[...]

De Zappi V1 heeft officieel wel een dure type B aardlek nodig. De V2 heeft dat ingebouwd (DC lek detectie)
Ik lees dat meer, van die dure type B aardlek, maar zie dat een aardlekautomaat met B karakteristiek voor ca. 3 tientjes te koop is https://www.elektramat.nl/aardlekautomaat-b-32a-30ma-1p-n/. En die kun je ook zelf nog wel in je groepenkast plaatsen als daar nog plek voor is.
Mis ik dan iets of vindt men 3 tientjes duur?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mm offerte voor de Meterkast aanpassing voor drie fase viel wel wat tegen. €350 inclusief 4 polige hoofdschakelaar (van €25,- online).

Dat had ik beter eerst ff kunnen onderzoeken 8)7
Doordat Stedin volgende week al komt moest ik voor de enige met tijd gaan.

Verder vandaag de laadpassen binnen gekomen. Ik heb er nu vier geactiveerd en volgens mij heb ik het daar wel mee afgedicht op het gebied van mijn verwachte verbruik.

Laat de auto maar komen vrijdag :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die prijs valt wel mee hoor. Kan (veel) erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Ik lees dat meer, van die dure type B aardlek, maar zie dat een aardlekautomaat met B karakteristiek voor ca. 3 tientjes te koop is https://www.elektramat.nl/aardlekautomaat-b-32a-30ma-1p-n/. En die kun je ook zelf nog wel in je groepenkast plaatsen als daar nog plek voor is.
Mis ik dan iets of vindt men 3 tientjes duur?
B-karakteristiek automaat != type B (DC lekstroom) aardlek. Verwarrend, ik snap het :/ Ze hadden dat beter anders kunnen noemen om het uit elkaar te houden.

https://www.123groepenkast.nl/Welk-type-aardlekschakelaar

Overigens voor zover ik weet alleen verplicht bij laadpalen met meer dan 1 fase. (Ik ben geen elektricien)

https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodig

[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 17-01-2019 00:08 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dank je, het is verwarrend maar jouw links wel verhelderend. En is dus niet iets waar je als leek zomaar aan moet beginnen. Aan de andere kant is roepen dat een dure b-aardlekschakelaar nodig is, wellicht ook ongenuanceerd.
Die type B wordt ook als verplicht genoemd als je zonnepanelen hebt, maar ook dat lijkt in elk geval in mijn situatie weer niet te kloppen. Ik heb mijn groepenkast laten vernieuwen tegelijk met de zonnepanelen (in 2014), maar geen type B aardlekschakelaar. Wellicht komt dit doordat ik de zonnepanelen met microinverters heb en de DC al in de individuele panelen wordt omgezet naar AC. De dure type B komt naar ik begrijp pas aan de orde als er kans bestaat op een significante DC lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:47:
Die prijs valt wel mee hoor. Kan (veel) erger.
Echt? Ooh dat verzacht de pijn :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:53
eltron schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:36:
Dank je, het is verwarrend maar jouw links wel verhelderend. En is dus niet iets waar je als leek zomaar aan moet beginnen. Aan de andere kant is roepen dat een dure b-aardlekschakelaar nodig is, wellicht ook ongenuanceerd.
Die type B wordt ook als verplicht genoemd als je zonnepanelen hebt, maar ook dat lijkt in elk geval in mijn situatie weer niet te kloppen. Ik heb mijn groepenkast laten vernieuwen tegelijk met de zonnepanelen (in 2014), maar geen type B aardlekschakelaar. Wellicht komt dit doordat ik de zonnepanelen met microinverters heb en de DC al in de individuele panelen wordt omgezet naar AC. De dure type B komt naar ik begrijp pas aan de orde als er kans bestaat op een significante DC lekstroom.
Nee, is een regel die in 2017 is ingevoerd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Inmiddels ben ik al weer een volgende trip naar Frankrijk aan het plannen en ben ik wederom aan het kijken of er een goedkopere mogelijkheid is voor de Corri-Door laders dan TNM die 26 cent per minuut rekenen. Zeker omdat de Corri-Door laders niet supersnel zijn is afrekenen per kWh al snel voordelig.

Nu zag ik via GoingElectric dat nu ENTEGA niet meet flatrate afrekent een tarief hanteert van 34 cent per kWh maar dat dit voor de roaming partners anders kan zijn, maar specificatie kan ik niet vinden? Betaal je via ENTEGA bij Sodetrel ook die 34 cent per kWh of een ander tarief? Weet jij dat misschien @Hachy .

Anders kan het misschien lonen om zo'n kaartje te bemachtigen. Per laadstop scheelt het dan toch weer een paar euro.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
chargemap?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Die rekent ook per minuut af en tegen een hoger tarief dan TNM (27,9 cent vs 26 cent). Omdat ik op de meeste Corri-Door laders maar hooguit 30 á 35 kW haal. Is afrekenen per kWh goedkoper. Maar ik kan dus niet vinden of er roaming partners van Sodetrel zijn die in kWh afrekenen of dat ze allemaal per minuut rekenen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje gebruik blijkt het toch best wel onhandig om elke keer de kabel los te koppelen van de laadkast, en dus wil ik gaan kijken of ik de kabel op een nette (niet destructieve) manier vast kan maken aan de laad-socket.
We hebben een Eve Mini.
Op zich is de meest eenvoudige methode om de auto gewoon niet af te melden; de Eve blijft de kabel dan vast houden. Maar de kabel blijft ook actief; iemand anders kan dus ook gewoon inprikken op die manier.

Een alternatief is de aansturing van de pin die nu voor de vergrendeling zorgt los te koppelen, maar ideaal vind ik dat ook niet omdat het niet heel flexibel is. De pin aansturen vanuit de standaard software lijkt niet zomaar te kunnen.

Iemand goede ideeën hiervoor?
(En natuurlijk ben ik ook op zoek naar een gunstig geprijsde extra 3-fasen laadkabel, dus mocht iemand die beschikbaar hebben dan hoor ik het ook graag. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik weet niet hoe je laadpaal staat, maar ik zou gewoon een kabel kopen en die er op zetten. En dan even kijken of dat goed gaat. Als de kabel dan gejat wordt kan je altijd nog moeilijke contructies gaan creeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje 3-fasen kabel kost al snel €200,-
Vind ik toch wel veel voor een gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Verwijderd Oogje in de muur naast de laadpaal en een slotje eraan. Zal de echt gemotiveerde dief niet tegenhouden maar wel de opportunist.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:10:
Na een tijdje gebruik blijkt het toch best wel onhandig om elke keer de kabel los te koppelen van de laadkast, en dus wil ik gaan kijken of ik de kabel op een nette (niet destructieve) manier vast kan maken aan de laad-socket.
We hebben een Eve Mini.
Op zich is de meest eenvoudige methode om de auto gewoon niet af te melden; de Eve blijft de kabel dan vast houden. Maar de kabel blijft ook actief; iemand anders kan dus ook gewoon inprikken op die manier.

Een alternatief is de aansturing van de pin die nu voor de vergrendeling zorgt los te koppelen, maar ideaal vind ik dat ook niet omdat het niet heel flexibel is. De pin aansturen vanuit de standaard software lijkt niet zomaar te kunnen.

Iemand goede ideeën hiervoor?
(En natuurlijk ben ik ook op zoek naar een gunstig geprijsde extra 3-fasen laadkabel, dus mocht iemand die beschikbaar hebben dan hoor ik het ook graag. ;) )
Ik hen zelf via de thread hier een evse gebouwd. En op het socket de acctuator gezet en deze niet met kabels aangesloten, maar gewoon met de hand op de stand op slot gezet. Dan schuift er een pin in je laadkabel. Als hij dan los moet, kan ik dat handmatig doen. Vond dat de meest simpele oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Dinsdag bezocht ik Ionity Autohof Salzbergen voor de zesde(!) keer in een maand tijd. Het werd 'de zwaarste bevalling' die ik er ooit had, ongeveer twee uur in weer en wind.. Een compilatie van de ervaring heb ik online gezet: YouTube: Jaguar I-Pace: High voltage system fault detected at Ionity Autohof ...

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Een laadfout na 30 seconden (of elke ~30 sec) heeft meestal met één van de periodieke checks te maken: batterijtemperatuur of isolatiewaarde tussen HV en 12V-systeem. Met dat laatste heb ik veel ervaring. Goede kans dat het aan de auto ligt en niet de ionity-lader... of heb je nog nooit zulke problemen gehad bij Fastned?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat wordt nog leuk als je zo €8/sessie moet gaan betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

mux schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:48:
Een laadfout na 30 seconden (of elke ~30 sec) heeft meestal met één van de periodieke checks te maken: batterijtemperatuur of isolatiewaarde tussen HV en 12V-systeem. Met dat laatste heb ik veel ervaring. Goede kans dat het aan de auto ligt en niet de ionity-lader... of heb je nog nooit zulke problemen gehad bij Fastned?
Dat is dus het vreemde mux, ook bij Ionity heb ik dit probleem nooit (alleen bij dit station!) En inderdaad ook bij Fastned nog nooit voorgekomen, en meerdere getest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Zo dat gaat lekker. Is het ook niet zo dat in Duitsland je eerst moet melden met je pas of app en dan pas de stekker erin? Ps ik had het gisteren ook bij fastned middensloot waar ik al veel keer ben geweest. Gisteren tot 3 keer een laadfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ja, in ieder geval bij de Innogy palen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Inloggen is niet van toepassing omdat ionity nu gratis is in Duitsland als Pilot. Om fouten enz op te sporen voordat ze er officieel geld voor gaan vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Khayma schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:07:
Inloggen is niet van toepassing omdat ionity nu gratis is in Duitsland als Pilot. Om fouten enz op te sporen voordat ze er officieel geld voor gaan vragen
Dit is helaas niet waar, veel stations zijn al maandenlang online en daar is het gewoon betaald laden! Zoals hier. Ik boekte overigens ook een klein succesje vorige week, in Denemarken bij Ionity, ook betaald:
YouTube: Jaguar I-Pace charges at 90kW in Denmark at Ionity Porsche Design ch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

BarryH schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:41:
[...]

Nee, is een regel die in 2017 is ingevoerd
Ah, dan snap ik nu waarom mijn PV-panelen die dure aardlekschakelaar niet hebben. Die zijn in 2016 opgeleverd...

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Heeft iemand als uitgezocht hoe je de laadverliezen zo minimaal kan houden? Uiteraard is het logisch dat je de kabel zo kort mogelijk moet houden. Maar hoeveel scheelt het bijvoorbeeld om een kabel van 3 meter te hebben of van 6 meter? En kun je het beste met veel vermogen AC laden of et weinig? Bijvoorbeeld 9 vs 32 ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Die rekent ook per minuut af en tegen een hoger tarief dan TNM (27,9 cent vs 26 cent). Omdat ik op de meeste Corri-Door laders maar hooguit 30 á 35 kW haal. Is afrekenen per kWh goedkoper. Maar ik kan dus niet vinden of er roaming partners van Sodetrel zijn die in kWh afrekenen of dat ze allemaal per minuut rekenen.
AFAIK allemaal per minuut, met misschien BMW chargenow als uitzondering (die je dan van iemand moet lenen). Ik zou voor Sodetrel access gaan als je echt veel corri-door wil gaan doen, maar mijden is wellicht de beste oplossing (al is dat met CCS een uitdaging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Hachy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:18:
[...]

AFAIK allemaal per minuut, met misschien BMW chargenow als uitzondering (die je dan van iemand moet lenen). Ik zou voor Sodetrel access gaan als je echt veel corri-door wil gaan doen, maar mijden is wellicht de beste oplossing (al is dat met CCS een uitdaging).
Frankrijk (CCS) langs de snelweg is op dit moment de ultieme uitdaging tegen lage kosten bestaat nu eigenlijk niet, zoals in Duitsland of Zwitserland of Oostenrijk allemaal makkelijk kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Hachy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:18:
[...]

Ook BMW ChargeNow heeft andere tarieven bij de Roaming partners en rekent ook gewoon per minuut helaas. Bij Corri-Door dus 21,8 cent per minuut. Sodetrel Access doet het dan tegen 20 cent per minuut maar dan moet ik dus wel minimaal 250 kWh laden om die 15 euro kosten eruit te halen, maar aangezien ik tegenwoordig 4-5 keer per jaar in Frankrijk ben gaat dat misschien nog wel lukken.

Ik ga eens kijken of die een beetje makkelijk aan te vragen is in NL. Verder is het inderdaad zoveel mogelijk proberen te vermijden al is dat niet echt een optie. Ach die paar euro per keer :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Laatst online: 16:41
Aangezien ik binnenkort mijn Ioniq binnen krijg was ik even nieuwsgierig. Heeft iemand hier een laadpaal bij Newmontion vandaan en deze geleased ipv gekocht? Aangezien ik hiervoor geen prijzen zie op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

EHA1337 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:29:
Aangezien ik binnenkort mijn Ioniq binnen krijg was ik even nieuwsgierig. Heeft iemand hier een laadpaal bij Newmontion vandaan en deze geleased ipv gekocht? Aangezien ik hiervoor geen prijzen zie op hun website.
Kun je de laadpaal niet mee laten leasen door je LM? Zo doe ik het, en aan eind van het contract is de paal mijn eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:37:
[...]

Kun je de laadpaal niet mee laten leasen door je LM? Zo doe ik het, en aan eind van het contract is de paal mijn eigendom.
Dat kon ik doen, ze rekenen 2500,00 aan kosten. Over 36 maanden zou ik uitkomen op ruim 70 euro in de maand. Daarom was ik benieuwd of iemand hier een laadpaal leased via Bluemontion zonder de Leasemij er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

EHA1337 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Dat kon ik doen, ze rekenen 2500,00 aan kosten. Over 36 maanden zou ik uitkomen op ruim 70 euro in de maand. Daarom was ik benieuwd of iemand hier een laadpaal leased via Bluemontion zonder de Leasemij er tussen.
Lease je zakelijk? Dan is die 70 euro betaald met je bruto salaris, de vraag is dan of je wel goedkoper uit bent als je bijvoorbeeld zelf 2000 euro kwijt zou zijn en dat dan met je netto salaris moet betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-01-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Lease je zakelijk? Dan is die 70 euro betaald met je bruto salaris, de vraag is dan of je wel goedkoper uit bent als je bijvoorbeeld zelf 2000 euro kwijt zou zijn en dat dan met je netto salaris moet betalen.
Private lease :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

fewips schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:02:
Dat is dus het vreemde mux, ook bij Ionity heb ik dit probleem nooit (alleen bij dit station!) En inderdaad ook bij Fastned nog nooit voorgekomen, en meerdere getest!
Tja... dan is het die paal. Heel vreemd, dan maar die paal mijden als je kan. Het is sneller om in de buurt naar een Lidl of Aldi te gaan en bij een 50kW triple charger te gaan staan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
  • Laatst online: 14:37
Kan iemand mij vertellen of de installatie van een laadpaal aftrekbaar is van de belasting? Ik moet waarschijnlijk zelf de installatie betalen van de leasemaatschappij, dit willen ze niet meenemen in het leasebedrag, dus lijkt mij dat het anders van je bruto loon afgaat en zelf betalen is het van je netto salaris. Dus als ik nog iets met BTW aftrek kan doen, zou het mooi zijn.

Zeekr X Long range Mist Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het over een zakelijke of een privé aanschaf?
Of een privé aanschaf bij een zakelijke lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
Prive bij zakelijke lease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Onkosten declareren bij de baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmar1982
pmiddeld schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:34:
Onkosten declareren bij de baas?
Die gaan daar niet voor opdraaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Dan zul je de laadpaal zelf moeten betalen.
Daar is geen btw aftrek mogelijk zoals bij bijvoorbeeld zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips

fewips

Huurautospecialist

mux schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Tja... dan is het die paal. Heel vreemd, dan maar die paal mijden als je kan. Het is sneller om in de buurt naar een Lidl of Aldi te gaan en bij een 50kW triple charger te gaan staan.
Er is hier zeker meer aan de hand ja, hoewel ik auto's probleemloos heb zien laden, zijn er ook genoeg andere slechte reviews van deze Ionity op Chargemap. Wat mij zorgen baart is maar één ding, ik constateerde deze issues al begin(!) december. Het is half januari en het lijkt erger te worden, ik bedoel de lader lijkt minder betrouwbaar dan een maand terug. (Een Kona-reviewer meldde ook allerlei issues hier). Ik word ook nooit door ze teruggebeld door de mensen die er meer vanaf weten, nee, dit duurt nog wel even voor het een écht betrouwbaar net zal zijn. En dat terwijl betrouwbaarheid bij laadpalen ongeveer het enige belangrijke is. Zeker onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@fewips ik vermoed dat de Jaguar I-Pace het zelfde euvel heeft als de e-Golf, een nogal kleine HV Capacitor waardoor harmonic currents niet meer opgevangen kunnen worden. Er zit hier een hiaat in de standaard welke enkel een max uF capaciteit voorschrijft en geen minimum.
giancarlo_f schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:05:
[...]

In theorie kan het inderdaad, heel vaak gaat echter z'n cable funnel toch niet helemaal lekker en lekt het naar binnen, kijk maar naar de oudere kebas, talloze met waterschade.

Die IP54 kan je overigens in elk boekje printen, of het zo isals je wilt schrijf ik in een handleiding wel dat het IP99 is hoor.

Zie het als de val beveiliging in een lift, in principe niet nodig want je hangt aan de kabels maar mocht het met de kabels niet goed zitten ben je blij dat de valbeveiliging er in zit.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 18-01-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Elmar1982 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Die gaan daar niet voor opdraaien ;)
In dat geval zou ik een andere baas bij de auto uitzoeken.
Het is toch volstrekt normaal dat bij een EV van de zaak, de zaak ook de brandstof(laadpaal)kosten betaalt.

Fiscaal lijkt mij overigens dat je dergelijke autokosten in beginsel als eigen bijdrage in mindering op de bijtelling moet kunnen brengen maar wellicht is daar wel voor nodig dat er een rondje wordt gedaan van declareren en als de baas er niet voor wil opdraaien (zotte baas mi, wie wil nu werken voor zo'n baas?) maar dan als eigen bijdrage verrekenen. In dat geval zeker fiscaal aftrekbaar.
Moet ook kunnen voor dingen als kosten van een ferry tijdens vakantie, tolwegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 20:21

3_s

@Elmar1982 krijg je wel een laadpas, of zijn alle bransdstofkosten voor eigen rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:58
eltron schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:49:
[...]

In dat geval zou ik een andere baas bij de auto uitzoeken.
Het is toch volstrekt normaal dat bij een EV van de zaak, de zaak ook de brandstof(laadpaal)kosten betaalt.

Fiscaal lijkt mij overigens dat je dergelijke autokosten in beginsel als eigen bijdrage in mindering op de bijtelling moet kunnen brengen maar wellicht is daar wel voor nodig dat er een rondje wordt gedaan van declareren en als de baas er niet voor wil opdraaien (zotte baas mi, wie wil nu werken voor zo'n baas?) maar dan als eigen bijdrage verrekenen. In dat geval zeker fiscaal aftrekbaar.
Moet ook kunnen voor dingen als kosten van een ferry tijdens vakantie, tolwegen etc.
Mijn baas wil het ook niet doen, redeneert dat het iets is dat je een jaar of 15 hebt als prive bezit. Dit in samenspraak met de LM die dit op de site heeft staan: Privé laadpalen: Omdat jij hier als enige mag laden, zijn de kosten voor de laadpaal voor eigen rekening. De kosten hiervoor verschillen per merk. ( direct lease /van mossel )

[ Voor 16% gewijzigd door Echnon op 19-01-2019 01:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Echnon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 01:34:
[...]

Mijn baas wil het ook niet doen, redeneert dat het iets is dat je een jaar of 15 hebt als prive bezit. Dit in samenspraak met de LM die dit op de site heeft staan: Privé laadpalen: Omdat jij hier als enige mag laden, zijn de kosten voor de laadpaal voor eigen rekening. De kosten hiervoor verschillen per merk. ( direct lease /van mossel )
Zelf betalen, tarief op 35 cent (bijv via eFlux) en laden op de pas van de zaak totdat je de kosten eruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Echnon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 01:34:
[...]

Onzin, ligt toch echt aan je baas, want mijn laadpaal werd gewoon geregeld door van Mossel en berekend in het leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 22:35
Dammm mijn laadpaal heeft er sinds gisteren geen zin meer in. Als de laadkabel aansluit en pasje ervoor houd weigert die om te gaan laden. Tot voorheen knipperde de power led 2 of 3 keer groen en dan sprong toen naar blauw voor laden. Nu blijft die een minuut lang power knipperen en geeft dan een pieptoon en stopt met proberen.

Ik heb de laadpaal al een keer spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart, maar dat helpt helaas niet.

Het is helaas een laadpaal van eigen soort van de leverancier, dus geen standaard soort paal.

[ Voor 10% gewijzigd door GAEvakYD op 19-01-2019 08:57 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nog connectie met internet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
Z___Z schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:43:
[...]

Onzin, ligt toch echt aan je baas, want mijn laadpaal werd gewoon geregeld door van Mossel en berekend in het leasebedrag.
En hoe heb jij je baas overtuigt dan (mocht dat nodig zijn geweest)? Ik zie de laadpaal idd wel staan als optie bij de lease auto maar ook die zin op de site van direct lease. Blijkbaar is er een voorlichtingsgesprek geweest bij de LM met mijn werkgever over electrisch rijden en is het zo gepresenteerd door de LM dat de eindconclusie was dat de werknemer hier maar voor op moet draaien. Zijn er extra kosten die een LM dan door gaat berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GAEvakYD schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:56:
Dammm mijn laadpaal heeft er sinds gisteren geen zin meer in. Als de laadkabel aansluit en pasje ervoor houd weigert die om te gaan laden. Tot voorheen knipperde de power led 2 of 3 keer groen en dan sprong toen naar blauw voor laden. Nu blijft die een minuut lang power knipperen en geeft dan een pieptoon en stopt met proberen.

Ik heb de laadpaal al een keer spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart, maar dat helpt helaas niet.

Het is helaas een laadpaal van eigen soort van de leverancier, dus geen standaard soort paal.
Zonder merk kunnen wij er vrij weinig over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Echnon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:35:
[...]

En hoe heb jij je baas overtuigt dan (mocht dat nodig zijn geweest)? Ik zie de laadpaal idd wel staan als optie bij de lease auto maar ook die zin op de site van direct lease. Blijkbaar is er een voorlichtingsgesprek geweest bij de LM met mijn werkgever over electrisch rijden en is het zo gepresenteerd door de LM dat de eindconclusie was dat de werknemer hier maar voor op moet draaien. Zijn er extra kosten die een LM dan door gaat berekenen?
Onze lease regeling is vrij flexibel. Je krijgt een lease budget wat je mag opmaken. Wat je niet gebruikt krijg je niet uitbetaald. Nadeel van onze regeling is dat je bij vertrek je auto moet meenemen of moet afkopen.
De laadpaal is al door de PHEV rijders geregeld, dus daar hoefde ik niks voor te regelen.

Ik snap ook niet waarom je werkgever moeilijk doet over de laadpaal. Als het in je leasebudget past, kost het je baas niks extra. Het kost hem niet eens extra administratie, want alles wordt geregeld door de LM. Ik neem aan dat je gewoon laadkosten vergoed krijgt? Openbaar laden is duurder dan eigen laadpaal laden, misschien overtuigt dat je werkgever. Het verschil verdien je misschien wel terug in 4 jaar. Heb het zelf niet nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@Elmar1982 Hierboven al genoemd, maar als het jouw laadpaal is (en niet van de LM) bepaal jij het tarief. Als je zowel stroomkosten als aanschaf (en abonnement laadpaal) eruit moet halen mag dat inderdaad wel wat meer zijn. Op die manier betaalt je baas het alsnog, alleen via een omweg. Mijn baas had ik vrije keuze, maar een laadpaal 4 jaar leasen en dan weer inleveren zag ik niet zitten (je hebt het ding dan alsnog betaald) aangezien ik redelijk zeker was dat ik van PHEV naar EV zou gaan (en er dus prima 8 jaar mee zou kunnen doen). Ik heb ook voor de oplossing met een hoger tarief gekozen om de paal rendabel te maken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Tassadar32 je hoeft de paal na de lease periode toch niet in te leveren? Dat ding wordt gewoon in de lease periode afgeschreven. Na die periode mag je hem gewoon houden. Dus voor je volgnde auto hoef je hem niet opnieuw mee te leasen. Blijft alleen de backoffice kosten over die je moet meeldraden. Gezien dit via de LM/werkgever ex btw en bruto is, lijkt me dit veel voordeliger, tenzij je een onrealistisch hoog bedrag mag vragen voor het laden of je heel veel KM rijd en alles thuis laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Erasmo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Zonder merk kunnen wij er vrij weinig over zeggen.
Bij daglicht alles eens bekeken en probleem gevonden. Er zat in de laadkabel een ijsklomp en dat zorgde ervoor dat de kabel er voor 70% in ging ofzo. Dat valt niet direct op in het donker en zorgt ervoor dat de laadpaal blijkbaar wel iets zag, maar niet kon gaan laden. Uiteindelijk met een sateprikker het ijs eruit gehaald en nu gaat die weer als de brandweer.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GAEvakYD schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Bij daglicht alles eens bekeken en probleem gevonden. Er zat in de laadkabel een ijsklomp en dat zorgde ervoor dat de kabel er voor 70% in ging ofzo. Dat valt niet direct op in het donker en zorgt ervoor dat de laadpaal blijkbaar wel iets zag, maar niet kon gaan laden. Uiteindelijk met een sateprikker het ijs eruit gehaald en nu gaat die weer als de brandweer.
Dan heeft je laadpaal goed gewerkt! Gedetecteerd dat ie niet veilig kon laden en in de storing gesprongen. Maar als er ijs in de plug zit, wellicht maar eens kijken of die niet anders opgehangen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Erasmo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Dan heeft je laadpaal goed gewerkt! Gedetecteerd dat ie niet veilig kon laden en in de storing gesprongen. Maar als er ijs in de plug zit, wellicht maar eens kijken of die niet anders opgehangen kan worden?
Ja dit was inderdaad een wijze les. Ik heb een laadpaal met een losse laadkabel en daardoor geen vast punt om de stekker in op te hangen. Dat gaan we maar snel eens aanpassen. Ondertussen zijn de schuttingen etc geplaatst in het nieuwbouwhuis en heeft alles wat meer vorm gekregen en opties genoeg om die laadkabel mooi op te hangen na gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is het een type-1 of type-2 kabel? Voor beide kun je mooie ophang houders verkrijgen of printen.

Ik heb zelf zoiets hangen, simpel maar effectief:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q6ZoZU6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:27:
Is het een type-1 of type-2 kabel? Voor beide kun je mooie ophang houders verkrijgen of printen.

Ik heb zelf zoiets hangen, simpel maar effectief:

[Afbeelding]
Lijkt me niet erg effectief (tenzij hij zoals daar onder een afdak hangt). Hij houd wel je kabel vast, maar het regent er alsnog in? Ik denk dat je dan beter iets kan printen wat ook "over" de stekker gaat. Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://picture.elektroimportoren.no/pictures/1560211.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 19-01-2019 14:17 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf zoek ik eigenlijk een type 2 socket mét slot. Net zoals de meeste auto’s de kabel vergrendelen. Is iemand dat al ergens tegengekomen? Zo simpel, maar zo effectief om misbruik te voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 19-01-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deveon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:26:
Zelf zoek ik eigenlijk een type 2 socket mét slot. Net zoals de meeste auto’s de kabel vergrendelen. Is iemand dat al ergens tegengekomen? Zo simpel, maar zo effectief om misbruik te voorkomen.
Bedoel je nou om de kabel op te hangen of in de paal? Want vrijwel iedere paal heeft een vergrendeling in de socket zitten.
_eLMo_ schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:14:
[...]

Lijkt me niet erg effectief (tenzij hij zoals daar onder een afdak hangt). Hij houd wel je kabel vast, maar het regent er alsnog in? Ik denk dat je dan beter iets kan printen wat ook "over" de stekker gaat. Zoiets:

[Afbeelding]
Die van mij hangt inderdaad onder een afdakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 19:05
Deveon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:26:
Vaste kabel i.p.v. socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:38:
[...]

Bedoel je nou om de kabel op te hangen of in de paal? Want vrijwel iedere paal heeft een vergrendeling in de socket zitten.
Juist voor een paal zonder vergrendeling (Tesla Wallcharger). Want een simpele dummy socket en simpel slot voldoet en kan toch niet meer dan €50 kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Deveon schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Juist voor een paal zonder vergrendeling (Tesla Wallcharger). Want een simpele dummy socket en simpel slot voldoet en kan toch niet meer dan €50 kosten?
Ah zo'n beetje de enige paal met vaste kabel zonder kaartlezer :P Ik zou het eerst gewoon aankijken, het is echt niet zo dat er vreemden stiekem op je oprit gaan opladen. Of heb je ook een slot op je buitenkraan?

Gaan kutten met sloten haalt juist het hele gemak van een vaste kabel weg. Mocht je paranoïde genoeg zijn dat je bang bent dat er stiekem stroom gestolen zal worden kun je beter aan de binnenkant van het huis een schakelaar in de kabel plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanovic45
Hier uit een uitleg over de verschillen tussen de Zappi V1 en V2.

Ik ben alleen bang dat het pas april wordt voordat de V2 een beetje leverbaar wordt... Tot die tijd moet ik nog maar met een granny kabel opladen, zoalng we saldering hebben maakt dat op zich ook niet heel veel uit. Alleen wat beperkt in de laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat iemand stroom afneemt vind ik niet zo erg, want dat wordt toch wel door mijn werkgever vergoed. En zelfs dan kan je flink wat kWh betalen van de minderprijs van de Wallcharger ter opzichte van een reguliere 3 fase laadpaal waar wel beveiliging op zit.

Overigens heb ik geen oprit en ga ik laden vanaf een openbare parkeerplaatsen die vrijwel altijd vrij zijn en wil natuurlijk niet dat iemand juist daar parkeert omdat daar geladen kan worden.

Bijkomend voordeel is wel dat Tesla Wallcharger ook in slave mode door domotica aangestuurd kan worden. Al wil ik daar nu nog niet afhankelijk van zijn, maar wie weet als het salderen verdwijnt.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 19-01-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echnon
Tassadar32 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:05:
@Elmar1982 Hierboven al genoemd, maar als het jouw laadpaal is (en niet van de LM) bepaal jij het tarief. Als je zowel stroomkosten als aanschaf (en abonnement laadpaal) eruit moet halen mag dat inderdaad wel wat meer zijn. Op die manier betaalt je baas het alsnog, alleen via een omweg. Mijn baas had ik vrije keuze, maar een laadpaal 4 jaar leasen en dan weer inleveren zag ik niet zitten (je hebt het ding dan alsnog betaald) aangezien ik redelijk zeker was dat ik van PHEV naar EV zou gaan (en er dus prima 8 jaar mee zou kunnen doen). Ik heb ook voor de oplossing met een hoger tarief gekozen om de paal rendabel te maken.
Mag dit hoger tarief (hoger dan jouw kostprijs) wel in Nederland of loop je dan tegen de restricties van het verbod op winst op wederverkopen van stroom aan als je niet een vergunning voor het verkopen van electriciteit hebt? Ik zie in dit topic en op het internet veel tegenstrijdige berichten hierover. Jij hebt het blijkbaar de afgelopen jaren al gedaan, dit mocht allemaal van de belastingdienst? Wat vond je werkgever van de hogere prijs? Moet je naar x jaar als de paal fiscaal is afgeschreven omlaag met je tarief?
Pagina: 1 ... 14 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.