[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.061 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Ik kan als beheerder van mijn TNM laadpaal een remote reset doen via webbeheer en dan kan de kabel ook los. Wel zo handig bij gastgebruik. Voor een openbare laadpaal zou ik toch echt even vragen of degene die aan het laden is zijn laadpasnummer kan doorgeven, die is als beheerder meestal wel zichtbaar en een goede bevestiging dat niet iemand anders een kabel/laadplek wil jatten.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Als de kabel vast zit moeten ze hun emergency release gebruiken. Als er iemand anders op de paal aangesloten is en die is aan het laden, sowieso not done om te rebooten.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:14:
Kan je de actieve laadsessie niet zien? (en daarmee check doen op laadpas nummer?)
Overbodige info - achterhaald - excuses

[ Voor 70% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
joblamie schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Hij lijkt niet responsive, waardoor ie op mobiel slecht leesbaar is
Dank je, ga ik naar kijken!
jerh schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Ik heb volgens mij ergens op goingelectric gelezen dat EnBW helemaal met passen wil stoppen en alleen nog de app wil gebruiken.
Dit heb ik ook ontdekt. Het is verdomde lastig om de laadpas nu nog te bestellen. Al kan het nog wel. Niet dat het veel uitmaakt, want ze sturen niet naar 'ausland'...
FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:51:
Een praktische vraag, vanuit mijn dagelijkse werkzaamheden, waar ik afgelopen nacht tegenaan liep

<knipperdeknip>

Indien mijn hersenscheet correct blijkt, na een reset ontkoppeling, moeten we een failsafe invoeren in onze bedrijfsprocessen, en niet zomaar een reset uitvoeren )
Dat moeten jullie zeker die failsafe. Op zijn minst kenteken en/of laadpas ID ergens bijhouden, de kans is groot dat het steeds dezelfde gasten zijn. Bij EVnet krijg je paal echt niet gereset als er nog iemand anders aan het laden is. Dat is tenminste mijn ervaring bij een laadpaal in Heerenveen. Moet ik wel bijzeggen dat mijn kabel daar ook niet lockte omdat de sessie niet goed gestart kon worden. Ik had daar dus geen kabel die vast zat.

Bij een reset wordt doorgaans de laadsessie van de huidige gebruiker afgebroken en de kabel weer vrijgegeven aan de paalzijde.

En voor de rest wat @Spiller zegt.

/edit: Nog een hersenscheet van mijn kant; je kan toch zien met welk laadpas ID er nu geladen wordt? TL-TNM-etc ?

Dan kan je toch aan de beller vragen welke laadpas hij heeft gebruikt voor de laadsessie die nu actief is? Komt het niet overeen --> Laadsessie niet van hem --> mogelijk een taxi chauffeur die een ander wil loskoppelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 13-01-2019 22:06 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:21
FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:24:
[...]

Ja dat kan, ik kan de hele status opvragen van het systeem
Maar er is nooit een duidelijke instructie gemaakt door EV/Nuon hoe te handelen op zo'n request.
Vooralsnog moet het 'klantvriendelijk' opgelost worden, en lijkt men allergisch voor welk negatief geluid dan ook.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mocht dit uiteindelijk wel weer komen uitleggen, want "de instructie is .... "
Heb hierbij aangegeven dat als ze mijn elektra afsluiten vanwege niet betalen, ik ook niet 'dan maar gratis' mijn aansluiting kreeg.
Op de andere services is leveringsstop - geen product, imho onzin om het bij één klant wel toe te staan, en de andere weer niet.
Dit snap ik nog wel. Iemand die niet kan laden en dus ook niet kan rijden kan je helaas niet weigeren. Ze moeten hier iets anders voor verzinnen. Helemaal weigeren voor nu vind ik absoluut niet kunnen. Als ik bij een laadpaal sta en mijn pas doet niet maar ik moet wel verder rijden, dan kan je moeilijk zeggen bel morgen even terug.

Ik vind dat hij vrij gegeven moet worden maar er wel een pasnummer genoteerd moet worden en die ook geverifieerd moet worden a.d.h.v geboortedatum en adres ofzo. Dan pas vrijgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Khayma schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:06:
[...]

Dit snap ik nog wel. Iemand die niet kan laden en dus ook niet kan rijden kan je helaas niet weigeren. Ze moeten hier iets anders voor verzinnen. Helemaal weigeren voor nu vind ik absoluut niet kunnen. Als ik bij een laadpaal sta en mijn pas doet niet maar ik moet wel verder rijden, dan kan je moeilijk zeggen bel morgen even terug.

Ik vind dat hij vrij gegeven moet worden maar er wel een pasnummer genoteerd moet worden en die ook geverifieerd moet worden a.d.h.v geboortedatum en adres ofzo. Dan pas vrijgeven.
Euhmmm .... geen geld bij de benzinepomp is ook niet rijden ..
Dan moet zo iemand zorgen dat hij thuis geladen heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:31:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar, brandstof betaal je ook meestal achteraf, als je dit bij de kassa niet af kan rekenen, dan kom je daar ook dikwijls op dat moment mee weg door het ondertekenen van een formulier.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:31:
[...]

Als wij laadpassen opvragen, en er staat geen gekkigheid in, volgen we gewoon de instructie natuurlijk.
Maar zoals ik al zei, de persoon had een achterstand, en begon er zelf over .. was voor mij een duidelijk verhaal ( moment en inschatting )
Als je je zaken zelf niet op orde hebt, ga ik niet een gratis laadsessie starten.

@Hachy
In de history kan ik de gebruikte passen zien, lengte van laadsessie en het vermogen opgenomen
Bij actieve laadsessies staat ook de klantnaam, dus ik kan hieruit prima een nieuwe procedure opstellen, waarin we controleren of naam + pas bij elkaar horen en daar inderdaad al stonden.
Wel dus. Ik heb meegemaakt dat ik getankt heb, binnenkwam en de ING had een storing waardoor ik niet kon pinnen. Formulier invullen en later terugkomen om te betalen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Die 'dan maar gratis' optie voor een beheerder snap ik wel. Ik kan me voorstellen dat in deze fase van de ontwikkeling (jong product) de kosten van misbruik veel lager zijn dan de kosten van imagoschade wanneer je een legitieme klant niet helpt.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Wat is er trouwens te doen tegen laadpaalklevers? Vandaag in Utrecht stonden er om 13:00 een i3 en een GTE aan een laadpaal. In de gehele wijk was er maar 1 laadpaal. Om 18:30 stonden ze er nog steeds. Behoorlijk irritant als je zelf moet laden.

In mijn wijk staat ook al de hele avond een Outlander te 'laden'. Heb de mijne om 19:00 aan de lader gezet en om 23:00 van de lader afgehaald en verplaatst. Hoe moeilijk kan het zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 01:08:
In mijn wijk staat ook al de hele avond een Outlander te 'laden'. Heb de mijne om 19:00 aan de lader gezet en om 23:00 van de lader afgehaald en verplaatst. Hoe moeilijk kan het zijn...
Woon je bij mij in de buurt? :P Ik heb 's avonds om 23 u echt geen zin meer om mijn auto te verplaatsen. Wat ik gisterochtend trouwens wel wilde doen maar toen kwam ik er achter dat ie helemaal niet geladen had, lampje was groen alsof ie klaar was, maar werd rood toen ik de stekker eruit wilde halen, dus toen maar laten staan om alsnog wel te laden...
(moet overigens wel zeggen dat de 2 palen naast mijn huis, een jaar lang ongeveer een bezetting van 1% hebben gehad, ik laad er nu sinds november en het aantal keren dat de 2e paal bezet is per week, is gemiddeld 1 x... alleen rond kerst stond er vaker een andere auto, denk dat als de plekken vaker bezet zijn het ook een automatisme wordt om het in de gaten te houden en te verplaatsen omdat de kans dat ik zelf direct kan laden als ik thuiskom dan ook kleiner wordt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
Wat is er trouwens te doen tegen laadpaalklevers? Vandaag in Utrecht stonden er om 13:00 een i3 en een GTE aan een laadpaal. In de gehele wijk was er maar 1 laadpaal. Om 18:30 stonden ze er nog steeds. Behoorlijk irritant als je zelf moet laden.

Ach in de stad is dat redelijk gebruikelijk denk ik doe je verder weinig aan. Ik woon noodgedwongen weer tijdelijk bij m'n ouders en kan dus mijn eigen laadpaal niet gebruiken voor de deur. In de wijk zijn er dan een stuk of 3 dubbele laadpunten. De dichtstbijzijnde is aangevraagd door een overbuurman van mijn ouders met een Kona EV. Echter zijn die plekken vaak bezet door een V60 PHEV of Golf GTE die daar rustig een heel weekend blijven staan zonder problemen, leasebakken dus idle tarief heeft geen zin, de baas betaald toch wel.

Nu stond ik toevallig vrijdagavond op die plek omdat ik zaterdag een lange rit had en dus helemaal vol wilde zijn. Zaterdagochtend auto weggehaald en zaterdagnacht weer teruggezet om weer te laden, zondag ochtend gewoon weer verplaatst naar een andere parkeerplek zodat mijn overbuurman kon laden met z'n Kona. De GTE stond er gewoon nog steeds en was al zeker 48 uur vol. Dat is toch knap zuur als jij met je EV afhankelijk bent van die paal.

Ik voel er wel wat voor om laadsessies bij voltooid laden te stoppen aan de paalzijde zodat je in ieder geval de kabel eruit zou kunnen halen en kunt laden. Idle tarieven werken namelijk niet bij PHEV-leaserijders en handhaving zie je misschien 1x per maand in de wijk laadstaan dat ze weten dat ze moeten bekeuren wanneer een PHEV vol is en nog op die plek staat. Die mensen hebben geen idee, zolang ze een kabel uit je auto zien komen is het al snel goed :'(

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
Vriendelijke briefjes onder de ruitenwisser en gedrag gaat wel veranderen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Met welke apps kun je live info krijgen of de sessie vol is? Ik heb nu de NewMotion app (met pas, tnx voor de actie jaar gratis laden....) maar die is niet echt up-to-date, die kan alleen bij TNM palen zien of de sessie klaar is. Zeker op plekken waar het drukker is en dus de laadpalen ook veel vaker bezet zijn zou dat best handig zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan wordt het auto-afhankelijk denk ik. Als je auto geen app heeft, bestaat er een android ap EVnotify die met een odb dongle de status doorgeeft (mbv een oude android telefoon in je auto met een dataabo)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
In Heesch is het in het centrum (slechts 1 dubbele 22kW paal) een stuk beter aan het gaan sinds de BOA ook mag bekeuren voor onnodig bezet houden laadpaal. Op het bord staat duidelijk "Laden elektrische auto" en de paal geeft duidelijk aan wanneer deze klaar is (duidelijk zichtbaar LED vlak). Na wat bellen en aandringen is de procedure nu dat langer dan een uur aangekoppeld staan en niet opladen gelijk staat aan foutparkeren. Dit heeft in ieder geval de e-tron klever weggejaagd die normaal van 9 tot 6 de paal bezet houd (en binnen 2.5 uur echt wel vol zit).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:35
Tassadar32 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:51:
In Heesch is het in het centrum (slechts 1 dubbele 22kW paal) een stuk beter aan het gaan sinds de BOA ook mag bekeuren voor onnodig bezet houden laadpaal. Op het bord staat duidelijk "Laden elektrische auto" en de paal geeft duidelijk aan wanneer deze klaar is (duidelijk zichtbaar LED vlak). Na wat bellen en aandringen is de procedure nu dat langer dan een uur aangekoppeld staan en niet opladen gelijk staat aan foutparkeren. Dit heeft in ieder geval de e-tron klever weggejaagd die normaal van 9 tot 6 de paal bezet houd (en binnen 2.5 uur echt wel vol zit).
Dit vind ik nog best wel een interessant vraagstuk: op die bordjes staat inderdaad meestal "opladen elektrische voertuigen", dus je kunt er niet gaan staan zonder op te laden. Maar het is ook weer niet heel redelijk om te verwachten dat mensen hem meteen weghalen. We moeten laadpaalkleven zeker voorkomen, maar we moeten ook rekening houden met de praktijk. Hoe gaan ze bijhouden of iemand al een uur niet oplaadt?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Komende week is er een technische bijeenkomst over de laadinfrastructuur voor de gemeenteraad Utrecht. Ik heb enkele voorstellen geschreven voor wijziging in beleid en infrastructuur. O.a. het niet meer gratis parkeren afschaffen, alhoewel dat een druppel op een gloeiende plaat zal zijn met hoeveel nieuwe EVs ik zie verschijnen in de buurt. Ambtenaren gaven bij mij aan dat ze dat al wilden wijzigen.

Maar ander idee is per buurt enkele bestaande laders ombouwen naar snelladers. Binnen Utrecht is er momenteel geen enkele snellader. Zeker waar er ruimte is voor enkele aparte vakken biedt dit mogelijkheden. Als je 's avonds thuiskomt (en dus een parkeervergunning hebt), en enkel even op moet toppen (en niet tot 100% hoeft te laden), dan gaat dat makkelijker met de snellader, waarna je direct door de laatste paar honderd meter naar je huis kan rijden, zonder een plek bezet te houden. Hierover gaven ambtenaren aan dat er momenteel nog" technische belemmeringen" waren, maar konden/wilden niet vertellen wat die dan waren. Technische belemmeringen kunnen weggenomen worden, zeker door een gemeenteraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Crazy D schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:54:
[...]

Woon je bij mij in de buurt? :P Ik heb 's avonds om 23 u echt geen zin meer om mijn auto te verplaatsen. Wat ik gisterochtend trouwens wel wilde doen maar toen kwam ik er achter dat ie helemaal niet geladen had, lampje was groen alsof ie klaar was, maar werd rood toen ik de stekker eruit wilde halen, dus toen maar laten staan om alsnog wel te laden...
(moet overigens wel zeggen dat de 2 palen naast mijn huis, een jaar lang ongeveer een bezetting van 1% hebben gehad, ik laad er nu sinds november en het aantal keren dat de 2e paal bezet is per week, is gemiddeld 1 x... alleen rond kerst stond er vaker een andere auto, denk dat als de plekken vaker bezet zijn het ook een automatisme wordt om het in de gaten te houden en te verplaatsen omdat de kans dat ik zelf direct kan laden als ik thuiskom dan ook kleiner wordt).
Haha, nee. Ik woon in Amsterdam en ik zie dat jij in Zoetermeer woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
HJTP schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:01:
[...]

Dit vind ik nog best wel een interessant vraagstuk: op die bordjes staat inderdaad meestal "opladen elektrische voertuigen", dus je kunt er niet gaan staan zonder op te laden. Maar het is ook weer niet heel redelijk om te verwachten dat mensen hem meteen weghalen. We moeten laadpaalkleven zeker voorkomen, maar we moeten ook rekening houden met de praktijk. Hoe gaan ze bijhouden of iemand al een uur niet oplaadt?
Een uur is blijkbaar genoeg bevonden. Handhaven is hetzelfde als met de alom bekende parkeerkaartjes achter de ruit. Bij eerste controle word daar niet meteen een bekeuring geschreven (je kan net een kaartje aan het halen zijn), pas als 10 minuten later nogmaals een parkeerkaartje mist krijg je een boete. De BOA zal hier dus een uur na het vaststellen van mogelijk foutparkeren terug moeten komen om te controleren of er nog steeds niet geladen word. Overigens is met met geen stekker (of ICE) natuurlijk direct duidelijk dat het foutparkeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Ik vind een uur wel extreem. Dus als ik aankom op een afspraak met 60% en ik zet hem aan de lader dan is hij na ong 2 uur wel vol. Als mijn afspraak dus langer dan 3 uur duurt dan mag ik niet opladen? Doe ik dat wel dan heb ik een boete aan mijn broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nannoe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:10:
O.a. het niet meer gratis parkeren afschaffen,
Hoe moet ik dit lezen?
Op dit moment kan je in Utrecht op een laadplek langer blijven staan dan nodig voor het laden van de auto.
Dat kan je zien / gebruiken als "gratis parkeren"
Bedoel je dat dat wordt afgeschaft?
Of bedoel je dat je met een elektrische auto straks gratis mag parkeren (op reguliere parkeerplekken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:37
nannoe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:10:
Komende week is er een technische bijeenkomst over de laadinfrastructuur voor de gemeenteraad Utrecht. Ik heb enkele voorstellen geschreven voor wijziging in beleid en infrastructuur. O.a. het niet meer gratis parkeren afschaffen, alhoewel dat een druppel op een gloeiende plaat zal zijn met hoeveel nieuwe EVs ik zie verschijnen in de buurt. Ambtenaren gaven bij mij aan dat ze dat al wilden wijzigen.
Ik parkeer regelmatig in Utrecht op een laadplek en laad dan op. In 2018 hoefde je dan als bezoeker geen parkeergeld te betalen. Super aantrekkelijk natuurlijk. Vandaag gebeld met 14030: ook in 2019 hoef je - volgens deze medewerker - geen parkeergeld te betalen als je laad op een laadplek.

Wil jij dit wijzigen omdat het te aantrekkelijk wordt? Zou jammer zijn natuurlijk..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwel
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik ben bezig om mijn meterkast om te laten zetten van 1x40A 1-fase naar 3x25A 3-fase. Wat voor een krachtgroep kan ik het beste gebruiken? 3P+N 16A of zwaarder?

Graag jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:44:
Ik vind een uur wel extreem. Dus als ik aankom op een afspraak met 60% en ik zet hem aan de lader dan is hij na ong 2 uur wel vol. Als mijn afspraak dus langer dan 3 uur duurt dan mag ik niet opladen? Doe ik dat wel dan heb ik een boete aan mijn broek.
De enige goede oplossing is meer laadpalen plaatsen op plekken waar de laders vaak bezet zijn. In een EV moet je gewoon kunnen parkeren en laden zonder je auto te hoeven verplaatsen. Er moet een evenwicht bestaan tussen vraag een aanbod.

In woonwijken zou iedere auto (ICE of EV) een parkeerplaats moeten hebben en moet voor iedere (PH)EV een laadplek zijn. Het aantal auto's per huishouden verandert niet, alleen worden algemene parkeerplaatsen veranderd in parkeerplaatsen met laadmogelijkheid.

In stadscentra kom je voor winkelen, entertainment of horeca. Ik vind het zeer onwenselijk om halverwege het diner of de film terug te moeten om een nieuwe parkeerplaats voor je auto te zoeken. Of de halve stad door terug moet lopen om je auto te verplaatsen terwijl je een dagje aan het winkelen bent.

Daarnaast is je auto verplaatsen andersom ook asociaal in gebieden met een tekort aan parkeermogelijkheden. De ICE chauffeur die 's avonds in Amsterdam thuiskomt kan geen plekje meer vinden omdat de EV chauffeur de laadpaal heeft vrijgemaakt en een reguliere plek heeft ingenomen.

Daarbij vind ik een beperkt wachttarief acceptabel in gebieden met minder laadpalen dan EV's. Een laadpaal moet zichzelf immers terugverdienen. Als per paal minder kWh verkocht worden doordat mensen hun auto langer aan de paal laten staan mag dat wat mij betreft gecompenseerd worden. Dat stimuleert ook de aanleg van meer palen omdat ze winstgevender zijn. Dus ook lease-rijders met een laadpas dragen op die manier bij aan de oplossing.

Voor alle duidelijkheid, een snellader maak je altijd zo snel mogelijk weer vrij. Dat doe je bij een tankstation immers ook.
pwel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:20:
Ik ben bezig om mijn meterkast om te laten zetten van 1x40A 1-fase naar 3x25A 3-fase. Wat voor een krachtgroep kan ik het beste gebruiken? 3P+N 16A of zwaarder?

Graag jullie advies
Wat wil je bereiken? Welke auto rijd je? Wat voor laadpaal heb je of wil je aanschaffen?

[ Voor 8% gewijzigd door Glewellyn op 14-01-2019 10:24 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pwel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:20:

Graag jullie advies
op een 3x25A aansluiting, mag je geen verbruikergroepen groter dan 16A plaatsen (onder de aanname dat er per fase meerdere gebruikersgroepen zijn). Dus ook je krachtgroep 16A.
Overigens is het eerst de vraag wat je op de krachtgroep wil aansluiten. Als dat een 11kW - 3fase laadpaal is, is een 16A krachtgroep inderdaad correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BarryH schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:24:
[...]

op een 3x25A aansluiting, mag je geen verbruikergroepen groter dan 16A plaatsen (onder de aanname dat er per fase meerdere gebruikersgroepen zijn). Dus ook je krachtgroep 16A.
Overigens is het eerst de vraag wat je op de krachtgroep wil aansluiten. Als dat een 11kW - 3fase laadpaal is, is een 16A krachtgroep inderdaad correct
Dat is alleen waar als het gaat om een niet gereguleerde last. Als je gebruik maakt van load balancing mag je de groepen wel zwaarder belasten. De grote vraag is dus wat @pwel wil bereiken.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:44:
Gaat hier om een laadpaal waar mensen komen die winkelen (lidl, jumbo, hema, blokker), langs het gemeentehuis moeten of langs de apotheek. Nu word deze vaak door een paar personen de hele dag bezet gehouden waardoor het winkelend publiek er geen drol aan heeft. Meer palen plaatsen zou een betere oplossing zijn maar ik kan nu in ieder geval even bijladen tijdens het winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 16:35
https://www.at5.nl/artike...-uitgebrand-in-geuzenveld

Dat is ook een manier om duidelijk te maken dat je geen fan bent van elektrische auto's...

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
HJTP schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:19:
https://www.at5.nl/artike...-uitgebrand-in-geuzenveld

Dat is ook een manier om duidelijk te maken dat je geen fan bent van elektrische auto's...
Deze laadpaal staat bij mijn ouders. Was er ook blij mee dat hij daar stond toen ik mijn e-golf besteld had. Pret is dus helaas van korte duur haha. Niet meer opladen bij mijn ouders dus voorlopig. Denk wel dat hij snel vervangen gaat worden want dat ding wordt daar wel vaak gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik hang de kabel erin, start laadsessie. Check of hij laad & check het scherm van mijn dash voor einde laadtijd (volledig opgeladen om XX;XX)
En dan kom ik rond die tijd terug om even te verplaatsen naar een gewone parkeerplaats.

Dat moet ik soms nog een keer uitleggen, vinden mensen vreemd.. Behandel een ander zoals u zelf behandeld wil worden ;)
Het is toch gewoon normaal? Het is een oplaadpunt, geen vaste parkeerplaats. Bij een benzine station ga je toch ook niet tanken en vervolgens halve dag winkelen?

Volgens mij is de enige oplossing om 80+% van alle parkeerplaatsen laadmogelijkheid geven.
of
Automatisch bekeuren als de auto er 1 uur(?) langer staat nadat hij als vol is aangemerkt.
(koppelen laadpas, kenteken/auto en registratie, 2-weg data, moet vast kunnen)

Mensen gaan hun auto niet verplaatsen want zien het nu nog teveel als voorrecht..

[ Voor 18% gewijzigd door bord4kop op 14-01-2019 11:57 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
bord4kop schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:54:
Ik hang de kabel erin, start laadsessie. Check of hij laad & check het scherm van mijn dash voor einde laadtijd (volledig opgeladen om XX;XX)
En dan kom ik rond die tijd terug om even te verplaatsen naar een gewone parkeerplaats.

Dat moet ik soms nog een keer uitleggen, vinden mensen vreemd.. Behandel een ander zoals u zelf behandeld wil worden ;) Het is toch gewoon normaal? Het is een oplaadpunt, geen vaste parkeerplaats. Bij een benzine station ga je toch ook niet tanken en vervolgens halve dag uur winkelen of op bezoek?

Volgens mij is de enige oplossing om 80+% van alle parkeerplaatsen laadmogelijkheid geven.
of
Automatisch bekeuren als de auto er 1 uur(?) langer staat nadat hij als vol is aangemerkt.
(koppelen laadpas, kenteken/auto en registratie, 2-weg data, moet vast kunnen)

Mensen gaan hun auto niet verplaatsen want zien het nu nog teveel als voorrecht..
Is ook een lastig verhaal. Ik kom soms ook 21:00 thuis en prik hem in de lader met ong 15%. Het duurt +- 4 uur om vol te laden. Om 01:00 dan zit ik al in dromen land. krijg ik dan ook een boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

elmo1

Kona Electric jan-2019

het is wel vervelend die laadpaalklevers, bij mijn huidige klant zijn er 2 publieke laadpalen vlak bij.
Daar staan de plugins heel de dag (komen rond 6.30 zijn na 2/3 uur vol en blokeren de boel, wat wel weer te verklaren is omdat de dichtsbijzijnde parkeerplaats 10/15 min lopen is! Hier zijn 6 laadplekken.
Kan me voorstellen dat je dat half uur wel nuttiger kan besteden, anders ben je dagelijks 1 uur aan het lopen (wel goed voor je gezondheid :-) )
Reden is overvolle parkeer terrein bij de klant, en Externen mogen daarom niet bij de klant op parkeerterrein parkeren, ook al rij je volledig elektrisch dan nog niet, terwijl er altijd minimaal 3 laadplekken altijd leeg/ onbezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma

Ah, zie net dat meneer de Outlander om 08:50 zijn auto heeft gepakt. Heerlijk, minimaal 14 uur staan laden met je 10kwh accu :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

dekeizer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Ik parkeer regelmatig in Utrecht op een laadplek en laad dan op. In 2018 hoefde je dan als bezoeker geen parkeergeld te betalen. Super aantrekkelijk natuurlijk. Vandaag gebeld met 14030: ook in 2019 hoef je - volgens deze medewerker - geen parkeergeld te betalen als je laad op een laadplek.

Wil jij dit wijzigen omdat het te aantrekkelijk wordt? Zou jammer zijn natuurlijk..... :|
@BarryH
Ze zien dat er mensen zonder parkeervergunning lang (te lang) op een laadplaats staan, terwijl de bedoeling van het beleid was: betalen voor laden aan de serviceprovider, gratis parkeren *voor zolang het laden duurt* - om EVs te stimuleren. Overdag is dat prima, en dan is er ruimte aan de laadpalen genoeg in woonwijken. Maar in sommige gebieden met kantoren staan dus de hele dag auto aan de laadpaal (soms tot in perifere woonwijken), en in woonwijken (zoals bij mij in de buurt), zijn regelmatig alle palen 's avonds vanaf 18:30 uur tot 7 uur 's ochtends door dezelfde auto bezet. Dus ze kijken nu of het toch met parkeergeld moet, na een bepaalde tijd of voor een tijdslot gedurende de dag.

Het gratis parkeren voor EV op de laadplaats valt zover ik weet niet binnen de Parkeerbrief waarin de tarieven worden bepaald, maar binnen het beleid rond Utrecht Elektrisch, en dat kan makkelijk een keer gedurende het jaar gewijzigd worden.

Zo ziet het er in de omgeving Biltstraat uit, voldoende publieke palen (allemaal twee aansluitingen), fantastische bezettingsgraad, maar wel de hele avond vol.
https://imgur.com/a/IMvTS0W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
@elmo1 2 publieke laadpalen voor de deur, parkeerplaatsen op terrein van de klant met laadpalen, maar externen mogen daar niet parkeren. Openbare parkeerplaats op 10 a 15 lopen, daar staan 6 laadpalen...
U werkt bij Kadaster de Brug in Apeldoorn? Want u beschrijft precies de situatie daar. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negahrev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-11-2024
Misschien is het hier al eens gemeld maar ik kon het niet terug vinden.

Ik heb een EVbox homeline (32A )besteld in combinatie met een Hyundai Kona.
Nu wil ik mijn meterkast verzwaren van 1x25 naar 1x 35Amphere

Ik weet dat het mogelijk is om de Kona te laten laden om bijv 1u snachts zodat we geen problemen krijgen met stroom savonds maar is het ook mogelijk om de homeline in te stellen zodat hij tot max 28 of 30amphere laad?

Of gaat dit sowieso problemen geven?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
@negahrev Bij welke netbeheerder kun je nog 1x35A aanvragen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negahrev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-11-2024
@henri055 Bij Enexis verzwaren ze gratis van 1x25 naar 1x35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Is ook een lastig verhaal. Ik kom soms ook 21:00 thuis en prik hem in de lader met ong 15%. Het duurt +- 4 uur om vol te laden. Om 01:00 dan zit ik al in dromen land. krijg ik dan ook een boete?
Maar laten we 'm even omdraaien dan: wat als jij thuiskomt om 21 uur en er staan al auto's, volgeladen en wel, de laadplaatsen bezet te houden... Dan wil jij met je 15% ook wel een plekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
nannoe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:18:
[...]

Maar laten we 'm even omdraaien dan: wat als jij thuiskomt om 21 uur en er staan al auto's, volgeladen en wel, de laadplaatsen bezet te houden... Dan wil jij met je 15% ook wel een plekje.
Dat is niet wat ik zei :). Ik zei dat ik om 21:00 begin met opladen. Als ik dus om 21:00 aan kom rijden en er staan al auto's die aan het laden zijn, dan heb ik pech. Rij ik door naar de volgende of laad ik thuis op aan 230V. Als ik om 01:00 aankom en ik zie 2 auto's die opgeladen zijn en er staan, dan heb ik pech. Ik kan mijn gezond verstand wel gebruiken dat iemand zijn auto niet komt verplaatsen om 01:00.

Ik ben een van de weinige die het wel doet. Gisteren om 23:32 van de lader afgehaald en naar huis gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 21:49
Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Dat is niet wat ik zei :). Ik zei dat ik om 21:00 begin met opladen. Als ik dus om 21:00 aan kom rijden en er staan al auto's die aan het laden zijn, dan heb ik pech. Rij ik door naar de volgende of laad ik thuis op aan 230V. Als ik om 01:00 aankom en ik zie 2 auto's die opgeladen zijn en er staan, dan heb ik pech. Ik kan mijn gezond verstand wel gebruiken dat iemand zijn auto niet komt verplaatsen om 01:00.

Ik ben een van de weinige die het wel doet. Gisteren om 23:32 van de lader afgehaald en naar huis gereden.
Ik ook, vol=vol en haal de auto (3km verderop) dan ook weg. Tot 23.00 uur dan, daarna slaap ik.
Vriend van me heeft dit bord geplaatst op zijn bedrijventerrein. https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgc1bQzqe2crV9HSHKg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46
Ik zit met hetzelfde, op werkdagen van twaalf uur smiddags tot 12 uur s avonds van huis. Thuis geen lader(appartement),dus overgeleverd aan publieke laders. Ik ga mijn auto niet om drie uur s nachts nog van de lader halen.

Nog een ander scenario, als ik bij mijn werk laad heb ik niet eens de mogelijkheid mijn auto te verplaatsen(gehandicaptenzorg, kan niet weg ivm epilepsiepatienten/agressie etc). Dan kleef ik soms ook 2 a 3 uur.

[ Voor 32% gewijzigd door WolfsRain op 14-01-2019 13:54 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
BarryH schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:44:
Dan wordt het auto-afhankelijk denk ik. Als je auto geen app heeft, bestaat er een android ap EVnotify die met een odb dongle de status doorgeeft (mbv een oude android telefoon in je auto met een dataabo)
In aanvulling hierop: EVNotify heeft een sub-app, QRNotify die je een QR-code geeft, die je achter je ruit plakt en waarmee een ander kan zien hoever je bent met laden. De ander kan je ook via deze code een berichtje sturen, alles anoniem.
Er is ook een Duits bedrijfje, unplugsticker (https://unplugsticker.eu), die QR-code stickers maakt waarmee je ongeveer hetzelfde kunt doen als QRNotify.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Vaevictis_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:36:
[...]
Ik ook, vol=vol en haal de auto (3km verderop) dan ook weg. Tot 23.00 uur dan, daarna slaap ik.
Vriend van me heeft dit bord geplaatst op zijn bedrijventerrein. https://1drv.ms/u/s!AjX_DegYHV5fgc1bQzqe2crV9HSHKg
Wel jammer dat hij plug-in hybrides weert. Met alles wat er op staat ook wel een redelijk druk en onoverzichtelijk bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 12-09 21:49
Tassadar32 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Wel jammer dat hij plug-in hybrides weert. Met alles wat er op staat ook wel een redelijk druk en onoverzichtelijk bord.
Ja er komt vast wel een betere versie. Plugin hybrides heeft hij slechte ervaringen mee, van die laadpaal klevers.Het is wel iemand die principeel is, BEV of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik zet mijn auto gewoon weg indien volledig geladen. Meestal is dat na +/- 4 uur, dus mooi in de pauze, meteen een tussen-de-middag wandelingetje. Als je dat half uurtje niet kan missen voor beschaafde handeling of onder mom gezondheid is er wel iets mis.
Wil je hem niet verplaatsen ga dan lekker aso wezen. Als iedereen dat zo doet, krijg je een heel negatieve neerwaartse spiraal en kun je nergens meer laden. Dan kun je net zo goed benzine rijden.

Ik vind snachts in een woonwijk ook wel iets anders dan overdag eerlijk gezegd. Bovendien; geen laadpaal in je woonwijk, dan regel je er zelf toch een? Moet ik ook hoor.

En blijf erbij; bij benzine tanken laat je je auto toch ook niet staan?
Omdat elektro tanken langer duurt moet je langer staan, maar daarna is vol = vol toch?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 20:21

3_s

Gewoon twee tarieven: een voor tijdens het laden en een voor na het laden.
Dan kan je kiezen: gemak of goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Zoals nu ook al wordt gedaan bij menig snellader.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren bij Stedin een 3x25 aanpassing aangevraagd.
Nu netjes een akkoord en ze komen 25/1

Nu krijg ik alleen een mail dat er op de foto's geen 4 polige hoofdschakelaar te zien is, die moet ik plaatsen voor 25/1, daarom belde ik net met een elektro monteur/bedrijf hier uit de regio. Die geeft aan dat het plaatsen van de 4 polige hoofdschakelaar absoluut niet het enige is wat er moet gebeuren. Er moeten ook groepen worden aangepast, verlegd enz.

Is dit iets wat klopt? Ik heb er geen verstand van dus ze kunnen mij alles wijsmaken ben ik bang.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Donstil schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:47:

Nu krijg ik alleen een mail dat er op de foto's geen 4 polige hoofdschakelaar te zien is, die moet ik plaatsen voor 25/1, daarom belde ik net met een elektro monteur/bedrijf hier uit de regio. Die geeft aan dat het plaatsen van de 4 polige hoofdschakelaar absoluut niet het enige is wat er moet gebeuren. Er moeten ook groepen worden aangepast, verlegd enz.

Is dit iets wat klopt? Ik heb er geen verstand van dus ze kunnen mij alles wijsmaken ben ik bang.
Je je groepen moeten wel een beetje logisch over de 3 fasen verdeeld worden, denk aan oven, droger, wasmachine, vaatwasser, evt kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Je hebt natuurlijk ook de super beschaafde Amsterdamse taxi chauffeurs

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yyQmdXG/9-C63102-D-5-A81-499-D-8-E8-A-FEDE7-B9-F9-F16.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v3csbxg/FEEEB1-FF-EB79-4-DD9-B5-C7-DB9-B751-A6-BF4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:07:
[...]

Je je groepen moeten wel een beetje logisch over de 3 fasen verdeeld worden, denk aan oven, droger, wasmachine, vaatwasser, evt kookplaat.
Aah ja klinkt wel logisch ja en dat staat dan los van de auto? (Totale noob hier hoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Donstil schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Aah ja klinkt wel logisch ja en dat staat dan los van de auto? (Totale noob hier hoor).
Ja en voor het aansluiten van de netbeheerder maakt dat ook niet uit. Als je nu namelijk je groepen al verdeeld zou hebben heb je op 2/3e namelijk geen elektra.

Stap 1 is dus 4 polige hoofdschakelaar installeren, alle groepen & de enige fase van het netbeheerdersdeel hangen aan de eerste pool van de hoofdschakelaar.
Stap 2 is de groepenkast voorbereiden/uitbreiden op de laadpasje met extra aardlekschakelaar/groep & de bestaande groepen handig verdelen over meerdere aardlekschakelaars
Stap 3 is de verzwaring van je netbeheerder
Stap 4 is het aansluiten van de heringerichte/uitgebreide groepen aan de 3 fases IPV 1 fase.

Waarbij je stap 2 en 3 kan je qua volgorde omdraaien.
Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:08:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb wat gemist, wat is het probleem?

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 14-01-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Khayma wat is de app van de foto?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
GoldenSample schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:35:
[...]

Ja en voor het aansluiten van de netbeheerder maakt dat ook niet uit. Als je nu namelijk je groepen al verdeeld zou hebben heb je op 2/3e namelijk geen elektra.

Stap 1 is dus 4 polige hoofdschakelaar installeren, alle groepen & de enige fase van het netbeheerdersdeel hangen aan de eerste pool van de hoofdschakelaar.
Stap 2 is de groepenkast voorbereiden/uitbreiden op de laadpasje met extra aardlekschakelaar/groep & de bestaande groepen handig verdelen over meerdere aardlekschakelaars
Stap 3 is de verzwaring van je netbeheerder
Stap 4 is het aansluiten van de heringerichte/uitgebreide groepen aan de 3 fases IPV 1 fase.

Waarbij je stap 2 en 3 kan je qua volgorde omdraaien.

[...]

Ik heb wat gemist, wat is het probleem?
Cool. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Dat is de Social Charging app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Whuzz

Dodgeball!

Doordat ik waarschijnlijk binnenkort electrisch ga rijden wil ik ook graag een laadpaal voor thuis aanschaffen, echter zie ik door de palen het bos niet eer momenteel, dus graag wat advies.

Situatie:

Auto: Tesla Model 3

Koophuis met voortuin die direct aan de openbare weg grenst, geen stoep. Ik kan dus direct tegen mijn voortuin aan parkeren, maar dat is wel openbare weg. Niemand anders hoeft op mijn paal te laden. Als ik hem vrij kan geven voor een gast is dat een bonus, maar ik wil hem in elk geval kunnen "blokkeren" voor anderen. Uiteraard mogen anderen daar wél gewoon parkeren. Is immers openbare weg. (Gebeurt nu haast nooit overigens)

Geen laadpas van de zaak. Ik krijg een budget om mee te "tanken", mag daarmee zowel zakelijk als privé rijden. Dat wordt berekend op een gemiddelde km-kw prijs. Dus als ik x kilometer rijd, krijg ik y euro aan vergoeding. Electriciteits prijs wordt dan vastgesteld op bijvoorbeeld 21ct per Kwh, ongeacht waar en hoe ik daadwerkelijk laad. Ik hoef dus ook niet automatisch te verrekenen ofzo, maar zou het wel leuk vinden om het verbruik te kunnen inzien.

3x25A hoofdzekering in huis, die ik graag zo maximaal mogelijk wil benutten. (loadbalancing o.i.d, zo dicht mogelijk tegen de 11kw aan). We hebben een slimme meter.

Binnenkort ook zonnepanelen op het huis, voor als dat nog belangrijk is.

Wat is nu de beste optie?
Ik heb zelf uiteraard ook gekeken.

Tesla Wall Connector (op paal) met een Maxem voor de loadbalancing bijvoorbeeld. Die is dan volgens mij alleen te "blokkeren" door hem via de Maxem app uit te zetten. Lijkt me niet ideaal. Voordeel is wel dat je het verbruik mooi kan zien en ook de oplevering van de zonnepanelen.

ICU Eve Mini? Die is met een RFID te bedienen en dus makkelijk te "blokkeren". De loadbalancing doet het apparaat zelf als je hem op de P1 poort van de slimme meter aansluit. Kan alleen niet vinden of dat bij elke slimme meter zomaar werkt, of dat er door iemand iets moet worden ingesteld.

Zie ik een beter optie over het hoofd?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Whuzz Bij de Maxem betaal je voor je laadpaal en de maxem. En daarna nog per maand om load balancing te mogen doen (maxem abonnement). Zelfde met TheNewMotion laadpalen, je betaald per maand voor load balancing. ICU is eenmalig instellen en werkt met alle meters met P1 poort en geen maandelijkse kosten tenzij je automatische verrekening wil doen en gasten wil laten betalen voor stroom (daar heeft elke laadpaal een abonnement voor nodig en gaat niet met de Tesla Wall Connector, moet RFID hebben).

Zonnepanelen zijn verder een los systeem waar je laadpaal niks vanaf hoeft te weten. Je slimme meter weet hoeveel energie er van het net afgenomen word en hoeveel er teruggeleverd word op ieder moment en dat is alle informatie die de laadpaal nodig heeft. De omvormer van je zonnepanelen kan productie meestal prima meten en inzichtelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Tassadar32 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:11:
@Whuzz Bij de Maxem betaal je voor je laadpaal en de maxem. En daarna nog per maand om load balancing te mogen doen (maxem abonnement). Zelfde met TheNewMotion laadpalen, je betaald per maand voor load balancing. ICU is eenmalig instellen en werkt met alle meters met P1 poort en geen maandelijkse kosten tenzij je automatische verrekening wil doen en gasten wil laten betalen voor stroom (daar heeft elke laadpaal een abonnement voor nodig en gaat niet met de Tesla Wall Connector, moet RFID hebben).

Zonnepanelen zijn verder een los systeem waar je laadpaal niks vanaf hoeft te weten. Je slimme meter weet hoeveel energie er van het net afgenomen word en hoeveel er teruggeleverd word op ieder moment en dat is alle informatie die de laadpaal nodig heeft. De omvormer van je zonnepanelen kan productie meestal prima meten en inzichtelijk maken.
Dank! Dat abonemment bij Maxem zag ik inderdaad al niet zo zitten. Dan wordt het toch de ICU (of soortgelijk, zijn er nog betere of goedkopere die hetzelfde doen?). Verrekenen en gasten laten laden is dan later altijd nog mogelijk als ik het goed begrijp.

Als je geen abonnement hebt, hoe blokkeer je de ICU dan? Heb je dan gewoon één RFID die je bij de paal krijgt die de enige is die het laden kan starten?

[ Voor 6% gewijzigd door Whuzz op 14-01-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Whuzz Correct. Met een ICU kan je altijd later nog een TNM of ander abbo toevoegen als deze over RFID beschikt. Als je geen abbo hebt kan je iedereen laten laden of alleen bepaalde kaarten (zonder verrekening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielonline
  • Laatst online: 11-09 12:49
@Whuzz Ik wacht op de levering van mijn ICU. Het klopt dat deze automatisch loadbalancing doet, en dus ook met bvb 20A per fase kan laden, echter hiervoor moet de meter geschikt zijn. Ik had helaas redelijk snel een slimme meter waardoor mijn meter dit niet ondersteund (DSMR2.2 ipv 4.0 of hoger). Mijn meter moet dus weer vervangen worden en de kosten van slimme meter naar slimme meter zijn helaas 170 euro. (van dom naar slim is goedkoper om de een of andere reden).
Ik heb dus een ICU 3x32A besteld, ondanks dat mijn auto (e-Niro) maar op 1 fase kan laden en ik met mijn setup max 20A kan aanbieden. Onder het mom van, ik wil de tuin nooit meer opengraven en ook klaar zijn voor de M3 of MY over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Whuzz
Wellicht een fivari (.be) bij je huis plaatsen en een lange kabel eraan.
Heeft dynamic load balancing (die op basis van stroomklemmen werkt, dus geen andere meter), afstandbediening voor aan/uit, etc voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

BarryH schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:32:
@Whuzz
Wellicht een fivari (.be) bij je huis plaatsen en een lange kabel eraan.
Heeft dynamic load balancing (die op basis van stroomklemmen werkt, dus geen andere meter), afstandbediening voor aan/uit, etc voor een redelijke prijs.
Een lange kabel is niet echt een optie. Kán wel, maar dan heb ik een meter of 10 nodig, lijkt me erg onhandig elke dag. Toch bedankt voor het meedenken!
michielonline schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:18:
@Whuzz Ik wacht op de levering van mijn ICU. Het klopt dat deze automatisch loadbalancing doet, en dus ook met bvb 20A per fase kan laden, echter hiervoor moet de meter geschikt zijn. Ik had helaas redelijk snel een slimme meter waardoor mijn meter dit niet ondersteund (DSMR2.2 ipv 4.0 of hoger). Mijn meter moet dus weer vervangen worden en de kosten van slimme meter naar slimme meter zijn helaas 170 euro. (van dom naar slim is goedkoper om de een of andere reden).
Ik heb dus een ICU 3x32A besteld, ondanks dat mijn auto (e-Niro) maar op 1 fase kan laden en ik met mijn setup max 20A kan aanbieden. Onder het mom van, ik wil de tuin nooit meer opengraven en ook klaar zijn voor de M3 of MY over een paar jaar.
De e-niro heb ik ook overwogen (scheelt me nogal wat bijtelling en bijdrage t.o.v. de model 3), maar die levertijd... :X

Ik heb een Sagemcom T210-D, dus ESMR5 poort. Dat moet werken met de ICU toch?
We hebben net de hele tuin gedaan, wou dat ik dit íets eerder had bedacht, dan had het graven meteen meegekund. :F

Ik neem aan dat het verstandig is om dan meteen een 5x6mm2 kabel te graven toch? Dan kan ik in de toekomst naar 3x32A laden, zonder weer te graven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dan Paaltje in de tuin ergens icm een vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-09 18:17
Donstil schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:47:

Hierbij een link http://www.johngeus.dds.nl/Groepenkast.html naar wat nadere uitleg over huisaansluiting en o.a. verschil 1-fase en 3-fase aansluiting/groepenkast. Vooral aan de installateur overlaten als je er geen verstand van hebt, maar geeft jou en wellicht anderen wel een indruk van de aard van de problematiek.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
Whuzz schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Een lange kabel is niet echt een optie. Kán wel, maar dan heb ik een meter of 10 nodig, lijkt me erg onhandig elke dag. Toch bedankt voor het meedenken!

[...]

De e-niro heb ik ook overwogen (scheelt me nogal wat bijtelling en bijdrage t.o.v. de model 3), maar die levertijd... :X

Ik heb een Sagemcom T210-D, dus ESMR5 poort. Dat moet werken met de ICU toch?
We hebben net de hele tuin gedaan, wou dat ik dit íets eerder had bedacht, dan had het graven meteen meegekund. :F

Ik neem aan dat het verstandig is om dan meteen een 5x6mm2 kabel te graven toch? Dan kan ik in de toekomst naar 3x32A laden, zonder weer te graven...
Moet je kabel over de stoep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:52
Weet iemand ergens een kaart waar alle CCS2 spec 2.0 laders (met bijhorende spec 2.0 laadkabel) opstaan?
Ionity etc. roepen wel allemaal hoge vermogens tot 350kW, maar als ik het zo zie is het allemaal gelimiteerd tot ruwweg 80kW door de spec 1.0 (<200A) kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij zijn er helemaal nog niet zo veel CCS2 laders, er is er recentelijk eentje geopend bij Eindhoven, en toen werd er bij gezegd dat dat de eerste in Nederland was. (350KW).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Nee, onze tuin grent direct aan de straat (woonwijk), zonder stoep. Als ik de paal op eigen grond aan de rand van de tuin plaats kan ik direct naast de paal parkeren. De kabel zal dan een paar CM over gemeentegrond hangen, maar dat is niet over de stoep en als de auto daar staat kan er ook niemand lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
@Whuzz kijk eens naar de zappi laders;
1 of 3 fase, load balancing, opladen met alleen stroom van je zonnepanelen en je kan 'm voorzien van een code, zodat alleen jij' m kan gebruiken.

(nee; geen aandelen)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 00:18
Ik heb zelf een woning met oprit maar mijn tuin grenst ook aan 4 parkeerplaatsen.

Nu heb ik zelf nog geen elektrische auto maar wil elektrisch rijden wel graag stimuleren. Mijn huis staat hoogstens 50 meter van een basisschool en elke ochtend staan er tientallen auto's kinderen af te zetten en vervolgens rond 15:00 weer omgedraaid. Voor mij ziet het er dus uit als een perfecte plaats voor een lader. Dan kan de auto toch weer 15 minuten geladen worden terwijl je op de kinderen wacht.

Ergens aan de andere kant van de wijk staat een openbare laadpaal en nog wat andere verdwaalde exemplaren in de rest van het dorp (hendrik-ido-ambacht) en ik ben dus op zoek naar wat er nodig is om een paal neer te zetten waarbij ik in kan stellen wat de stroom kost (0.25-0.30 euro) en wat leuke statistieken kan volgen op een of andere manier.

Ik kan mijn aansluiting verzwaren van 1x35A naar 3*25A (Stedin = 300 euro) maar dat zou ik uitstellen.

Zelf zou ik denk ik op deze paal uitkomen :https://www.zappi.info/hikashop-menu-for-brands-listing/product/23-zappi_v2_3f_socket
Samen met een hub: https://www.zappi.info/shop/producten/product/33-hub
En een Harvi: https://www.zappi.info/hi...-listing/product/11-harvi
en vervolgens 3 keer een CT: https://www.zappi.info/hi...nds-listing/product/16-ct

Volgens de kabelberekening via TKF moet een 4mm2 kabel genoeg zijn Hiervan heb ik ongeveer 10-15 meter van nodig.
https://www.kabeldirect.n...grondkabel-per-meter.html

Al het elektra en graafwerk kan ik zelf uitvoeren dus hiervoor hoeven geen kosten gerekend te worden.

Al met al ziet het er naar uit dat het al gouw rond de 1300-1400 gaat kosten. Als er in het beste scenario elke dag iemand 15 minuten staat te laden kan er +-3kwh geladen worden. Dit staat gelijk aan 15 tot 30 cent winst. 1400/0.15= 25 jaar TVT. nog steeds 12.5 jaar bij 30 cent winst.

Het ziet er naar uit dat het helemaal niet rendabel zou zijn om er eentje te plaatsen of kan het een stuk goedkoper? Heeft iemand misschien een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Gouden tip? Stop de €1400 in een spaarpot en spaar nog even door voor een Leafje of Zoe.

1) Met 1x35A kun je misschien max op 1x30A laden. Dat is 6.9kWh per uur, 1,725 kWh per kwartier.
2) Ouders die kinderen ophalen gaan echt niet voor een kwartiertje staan laden. Altijd haast dus geen laadkabel aansluiten, en bovendien die 2 kWh (10km) dat schiet niet op.
3) Je ontvangt in dat kwartier dan wellicht 1,7 * 0,30 = €0,51 maar je moet je eigen stroom nog wel inkopen dus €0,51 - (1,7*€0,21=€0,36) = €0,15 netto opbrengst per dag. Er zijn iets van 200 schooldagen, dus dat is €30 per jaar.
4) Een Zappi heeft geen backend en geen RFID lezer afaik dus je bent duurder uit en komt waarschijnlijk niet eens uit de abonnementskosten voor je backend (€4,50 p/m ofzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Misschien is de vraag al eens langskomen.. Als ik straks aan de EV ga zal ik ongetwijfeld ook wel eens aan het stopcontact gebonden zijn.. Zeker bij familie bezoek.

Mijn huis, tuin en keuken verlengsnoer genereert ontzettend veel warmte.. Doet een granny charger dit niet? Kun je überhaupt zonder meterkast aanpassingen wel via stopcontact laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwel
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-12-2024
Op zich heb ik aan 11kW voorlopig wel genoeg. Dus kan ik gewoon voor een 3x16A groep gaan. Dank!
Glewellyn schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Dat is alleen waar als het gaat om een niet gereguleerde last. Als je gebruik maakt van load balancing mag je de groepen wel zwaarder belasten. De grote vraag is dus wat @pwel wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:08
greatgonzo schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:55:
Misschien is de vraag al eens langskomen.. Als ik straks aan de EV ga zal ik ongetwijfeld ook wel eens aan het stopcontact gebonden zijn.. Zeker bij familie bezoek.

Mijn huis, tuin en keuken verlengsnoer genereert ontzettend veel warmte.. Doet een granny charger dit niet? Kun je überhaupt zonder meterkast aanpassingen wel via stopcontact laden?
Hangt er van af ;)

Ja in principe kan je gewoon via het stopcontact laden, ik kan zelf m'n Model S bijvoorbeeld aan het stopcontact hangen en dan laad ie met 11km/h op 13 ampere. Je huis, tuin en keuken snoer zal misschien maar berekend zijn op 1000 watt? Als je dan echt zo'n afstand moet overbruggen zou ik een zwaardere kabel-haspel kopen met dikkere draden, dan gaat dat prima.

Hoe je zekeringen zijn en of je meterkast het leuk vind weet ik niet dat hang er toch echt vanaf wat er in zit. Maar in mijn nieuwbouw woning was het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:06

greatgonzo

schit-te-rend!

ik dacht gewoon aan een goede granny charger... maar gaat me ook om de groepen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar nog niets gelezen over granny chargers die problemen geven (alleen 1 keer iets met een laadprobleem, maar dat ging uiteindelijk over het plaatselijke voltage, of spanningsval ergens bij een vakantieappartement). Dus die zitten voldoende goed in elkaar lijkt me.

[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 15-01-2019 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 09:46
In ander nieuws de Q4 cijfers van Fastned zijn bekend, en die zijn toch serieus indrukwekkend. Bijna een verdubbeling van de omzet t.o.v. Q3 2018 en een verdrievoudiging jaar op jaar.
Fastned beleefde in het vierde kwartaal van 2018 een flinke groeiversnelling. In de laatste drie maanden van het jaar leverde Fastned meer stroom dan in heel 2017. Door tijdige investeringen in netaansluitingen en stations was Fastned goed voorbereid op de snelle toename van het aantal elektrische auto’s op haar stations. Fastned verwacht dat in 2019 populaire EVs als de Jaguar I-PACE en de Tesla Model 3 gaan leiden tot een verdere groei van de vraag naar snelladen.

Afzet: 1.142 MWh (+215% t.o.v. Q4 2017)
Omzet: € 524.051 (+211% t.o.v. Q4 2017)
Aantal actieve klanten: 17.923 (+185% t.o.v. Q4 2017)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.fastnedcharging.com/uploads/images/scaled/banner_image_extra_large/1781
Wat ook interessant is, is dat Fastned nauwelijks last lijkt te hebben van de lage tarieven waarmee geladen kan worden met bijvoorbeeld Maingau, aangezien de gemiddelde prijs per kWh nog steeds op 45 cent per kWh ligt. Maar goed als ze dit vol kunnen houden dan zit er natuurlijk wel genoeg potentie in naar de toekomst toe zeker nu ze ook op stoom zijn in Duitsland. Nu je jaarcijfers van 2018 afwachten wat het operationeel verlies is om een beter beeld te krijgen wat ze moeten omzetten om compleet break-even te draaien.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Ridder
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-10-2024
Even een vraag over laadpassen. Wellicht al eerder behandeld hier maar toch. Krijg van werkgever laadpaal en NewMotion laadpas. Nu wil ik wil ik voor nood van een andere provider nog een laadpas vragen, dus een gratis pas. Wie is goed qua dekking, service, etc. Waar kan ik deze het beste aanvragen. Thnx alvast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Khayma
Grijze Ridder schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:51:
Even een vraag over laadpassen. Wellicht al eerder behandeld hier maar toch. Krijg van werkgever laadpaal en NewMotion laadpas. Nu wil ik wil ik voor nood van een andere provider nog een laadpas vragen, dus een gratis pas. Wie is goed qua dekking, service, etc. Waar kan ik deze het beste aanvragen. Thnx alvast
Ik heb zelf de volgende passen:

Maingau
Nuon
Essent
TNM
Telekom

Je kan laadpassen vergelijken op www.laadpastop10.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Maingau, Telekom en Ecotap. Ook nog enkele apps. En de EV-deelauto waar ik het meest mee rijd heeft een eigen laaddruppel in de auto liggen, die op 99% van de laadpalen werkt (niet bij Fastned, wel bij allego 50 kW-palen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Khayma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:08:

[Afbeelding][Afbeelding]
Zo heel beschaafd zijn die taxichauffeurs daar in de buurt ook weer niet. Mijn vrouw zijn meermaals door een van hen aangesproken toen ze onze Leaf aan het laden was in de Beverwijkstraat. Een verhaal dat dat "zijn" paal was. Dat hij meer recht had om te laden, hij had de lading meer nodig want taxi.
Haar collega met ook een Leaf is ook al meermaals op die toon benaderd.

Als hij haar nou had gevraagd of ze misschien ook Social Charging zou willen gebruiken denk ik dat dat een stuk positiever ontvangen zou worden.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Grijze Ridder schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:51:
Zelf heb ik een Maingau pas in geval van nood of als alle niet-laad parkeerplaatsen bezet zijn. Wat ik prettig vind aan Maingau is dat ik altijd weet wat ik betaal (30ct p/kWh). Heel soms is een laadpaal goedkoper, maar vind de zekerheid ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Davidshadow13 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:47:
In ander nieuws de Q4 cijfers van Fastned zijn bekend, en die zijn toch serieus indrukwekkend. Bijna een verdubbeling van de omzet t.o.v. Q3 2018 en een verdrievoudiging jaar op jaar.

[...]

Wat ook interessant is, is dat Fastned nauwelijks last lijkt te hebben van de lage tarieven waarmee geladen kan worden met bijvoorbeeld Maingau, aangezien de gemiddelde prijs per kWh nog steeds op 45 cent per kWh ligt.
Lijkt me vooral het Maingau effect, en natuurlijk hebben ze geen "last" gehad want Maingau betaalt hen gewoon het volle tarief en zeker niet slechts 4ct ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Deveon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Zelf heb ik een Maingau pas in geval van nood of als alle niet-laad parkeerplaatsen bezet zijn. Wat ik prettig vind aan Maingau is dat ik altijd weet wat ik betaal (30ct p/kWh). Heel soms is een laadpaal goedkoper, maar vind de zekerheid ook wat waard.
die 30ct/kWh start 1/2. Tot dan 5 ct/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:24:
[...]

die 30ct/kWh start 1/2. Tot dan 5 ct/min
Wut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Deveon Mail gemist? Ze gaan de betalingsstructuur wijzigen, duidelijk voor extreme marktpenetratie gegaan.

Opslag van 5 ct/kWh voor laden in Nederland, maar in Duitsland 25 ct/kWh, zeer concurrerend tarief voor de snelladers die we veel zullen gebruiken in transit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Oh zo, 1/2 is een datum en niet 0,5 8)7 Ik bedoel inderdaad het nieuwe tarief aangezien mijn Model 3 pas in maart komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

dekeizer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:18:
[...]

@BarryH

Utrecht - Strategisch plan Laadinfrastructuur - concept, wordt komende maand in de raad behandeld.
Afschaffen gratis parkeren bij oplaadlocaties
Op dit moment hoeven elektrische voertuigen geen parkeergeld te betalen wanneer de auto geladen wordt. Dat heeft gewerkt als een stimuleringsmaatregel, maar met de groei van het aantal elektrische voertuigen is deze maatregel afgeschaft. Gratis parkeren heeft ook voor elektrische auto’s een verkeer aantrekkende werking. Ook blijven elektrische auto’s langer dan nodig aan de laadpaal staan wat het laadpaalkleven bevordert. Bovendien worden de elektrische voertuigen zo gestimuleerd juist in de openbare ruimte te parkeren, waar zeker voor bezoekers geldt dat het wenselijker is dat er gebruik gemaakt wordt van locaties op eigen terrein of buiten de openbare ruimte. Utrecht is van de G4 dan ook de laatste stad waar gratis parkeren nog van kracht is. Het gratis parkeren is vastgelegd in het ‘aanwijzingsbesluit parkeerapparatuurplaatsen’. Dit besluit wordt door ons op dit punt aangepast.
Gehele plan is achter deze link te vinden.

Toevoeging over laadpaalkleven
5.3.3 Connectietarief en laadpaalkleven.
De gebruikscijfers van de laadinfrastructuur in Utrecht laten zien dat een klein deel van de oplaadsessies (5%) een hoge bezettingsgraad (22%) voor zijn rekening neemt. Dat zijn sessies waarbij de auto langer dan 24 uur aan de laadpaal is gekoppeld en geen stroom meer afneemt. We noemen dit laadpaalkleven.

Naast de afschaffing van gratis parkeren is er ook de mogelijkheid om laadpaalkleven te ontmoedigen door het invoeren van een zogenaamd ‘connectietarief’. Daarbij wordt bijvoorbeeld na 24 uur, per uur een vast bedrag in rekening gebracht als de auto wel aangesloten is, maar het laadproces al is voltooid. Waarschijnlijk heeft het afschaffen van het gratis parkeren een positief effect op het laadpaalkleven; er wordt ten slotte niet meer enkel geparkeerd omdat de plek gratis is. We monitoren het komende jaar hoe groot dit effect is en op basis van de uitkomsten wordt besloten of invoeren van connectietarief of andere beleidsmaatregelen nodig is om laadpaalkleven verder te ontmoedigen.

[ Voor 23% gewijzigd door nannoe op 15-01-2019 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
Glewellyn schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Zo heel beschaafd zijn die taxichauffeurs daar in de buurt ook weer niet. Mijn vrouw zijn meermaals door een van hen aangesproken toen ze onze Leaf aan het laden was in de Beverwijkstraat. Een verhaal dat dat "zijn" paal was. Dat hij meer recht had om te laden, hij had de lading meer nodig want taxi.
Haar collega met ook een Leaf is ook al meermaals op die toon benaderd.

Als hij haar nou had gevraagd of ze misschien ook Social Charging zou willen gebruiken denk ik dat dat een stuk positiever ontvangen zou worden.
Ik woon er niet maar een vriend van mij. Als ik daar woonde dan hadden ze een verkeerde aan mij. Dit durven ze natuurlijk alleen bij vrouwen te flikken. Hij moet bij mij niet aan komen kakken en vertellen dat die laadpaal van hem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:47:

https://fastned.nl/nl/blog/post/fastned-verdrievoudigt-omzet
Het klinkt leuk hoe ze het opschrijven, maar inkomsten zijn iets van €2k/maand/station. Ik zie niet hoe dat ooit winstgevend gaat worden. Die 2k dekt denk ik niet eens lopende kosten (huur, onderhoud), laat staan energiekosten en initiële investering... leuk dat ze 5 jaar aan omzet hebben binnengehaald in obligaties, maar wat is het plan? Met die €150k/maand betaal je niet eens salarissen...

[ Voor 3% gewijzigd door frim op 15-01-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Marktpenetratie. Zolang je cashflow blijft houden, dankzij de obligaties, is de sky the limit. Een crisis zullen ze niet overleven en dan zal in de faillissementsverkoop iemand anders met de bestlopende stations en de techniek ermee vandoor gaan. Obligatiehouders blijven met niets achter. Ander kleurtje verf op de station, ander logo en niemand weet meer dan het Fastned was.

Maar zolang er geïnteresseerden voor de obligaties zijn, kunnen ze bouwen wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Oplaadpalen.nl heeft een nieuwe website. Alleen nu kan je de verschillende tarieven (van passen) per laadpunt niet meer zien.
Heeft iemand daar een andere bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miele-nl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01-2020
Vraagje; ik heb sinds kort een Kona, heb hem zaterdagnacht aan de lader gelegd terwijl hij nog bijna vol was (Ik denk zo'n 80%) in de veronderstelling dat het laden stopt als hij vol is.
Op het overzicht van mij laadpunt staat echter dat ik 23kwh heb geladen! Zelfde verhaal afgelopen nacht, hij moet 60-70% vol geweest zijn, maar toch 28 kWh geladen. Ik had gisteren wel mijn vertrektijd ingesteld zodat de auto voorverwarmd zou worden, maar dan nog vind ik 28 kWh erg fors!
Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31
Twee handige kaarten van Nuon met in ontwikkeling zijnde laadpunten:

Openbare oplaadpunten in ontwikkeling in Amsterdam

Openbare Kaart Noord-Brabant en Limburg

Misschien goed om ze in de topicstart te zetten? Heeft iemand nog kaarten voor andere regio's?

[ Voor 12% gewijzigd door Tom Paris op 15-01-2019 18:29 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
miele-nl schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:26:
Vraagje; ik heb sinds kort een Kona, heb hem zaterdagnacht aan de lader gelegd terwijl hij nog bijna vol was (Ik denk zo'n 80%) in de veronderstelling dat het laden stopt als hij vol is.
Op het overzicht van mij laadpunt staat echter dat ik 23kwh heb geladen! Zelfde verhaal afgelopen nacht, hij moet 60-70% vol geweest zijn, maar toch 28 kWh geladen. Ik had gisteren wel mijn vertrektijd ingesteld zodat de auto voorverwarmd zou worden, maar dan nog vind ik 28 kWh erg fors!
Wat is jullie ervaring hiermee?
Voorverwarmen is wellicht 1-2 kWh
Ik zou een paar dagen bij aankoppelen het batterijpercentage opschrijven.
Dan wellicht 10 procent voor laadverlies rekenen, en kijken of het sommetje dan uitkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Kan het zijn dat de kona een knop of instelling heeft van batterij voorverwarming ? Dan zal dat hogere verbruik verklaren.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
Wintermode toch?
Pagina: 1 ... 13 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.