Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste
Acties:

• hantheman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:12
Z___Z schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:03:
@hantheman Als je niet wil struikelen zou ik de laadpaal aan de linkerkant van je oprit zetten. Aan de garage of in het midden is een beetje afhankelijk hoe je de 2 auto's gebruikt. 2 auto's achter elkaar op de oprit is IMHO sowieso niet zo handig :)
Is ook inderdaad niet handig maar het gebeurd nog wel eens, misschien moeten we er een gewoonte van maken om de 2de auto tegenover het huis te parkeren.
Het laadpunt links van de garage maken klinkt ook als een goed idee dan heb je de kabel in ieder geval nooit langs de voordeur liggen.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 19:26
cacofant schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:58:
[...]
Hoe bedoel je? Ik heb deze vraag niet gesteld aanTelekom? Ik vroeg of iemand het hier wist ;-)
De bedoeling van zo'n opmerking is natuurlijk je te doen laten beseffen dat je je vraag beter eerst zelf aan Telekom kan stellen (zij kunnen je zowieso een goed antwoord geven) en daarná je ervaringen daarover delen in dit topic ;)

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:38
Wie beheert hier site laadpastop10.nl ?! :-) Dacht dat jij alles wist hahaha

Hier heb ik overigens sneller antwoord dan van Telekom dus vandaar...

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• da_Mastah
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online
hantheman schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Is ook inderdaad niet handig maar het gebeurd nog wel eens, misschien moeten we er een gewoonte van maken om de 2de auto tegenover het huis te parkeren.
Het laadpunt links van de garage maken klinkt ook als een goed idee dan heb je de kabel in ieder geval nooit langs de voordeur liggen.
De E-Niro heeft bovendien de aansluiting aan de voorkant, dus je kan het laadpunt gewoon tegen de linkerkant van de garage aan zetten/ophangen. Dat zou weinig struikelproblemen moeten geven.
Met gangbare lengte laadkabels kan je dan op zowel de voorste als achterste plek laden (kabel is net iets langer dan 1 auto).
Mocht je in de toekomst een EV met de aansluiting op de achterkant hebben (zoals e-Golf, Tesla etc) dan zou je niet voldoende lengte hebben om op de achterste plek te laden. Dat is iets om rekening mee te houden

• cacofant
Volgens mij zijn ze gisteren begonnen met graafwerkzaamheden voor de Ionity laders aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn (eerste Ionity laders in NL)...

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19:41
cacofant schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:28:
Volgens mij zijn ze gisteren begonnen met graafwerkzaamheden voor de Ionity laders aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn (eerste Ionity laders in NL)...
https://www.tankpro.nl/br...d-bij-shell-in-apeldoorn/

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:04

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Khayma
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Lees ik nou € 8 fixed fee voor 1 laadsessie
Dat las ik inderdaad ook. Ben benieuwd naar hun verdienmodel dan. Een Tesla opladen met het grootste accupakket is wel iets meer dan 8 euro :P

• franky076
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07-02 18:37
Ik wil dus gaan voor de VW e-golf 2018. Deze heeft een 35,8 kWh accu. Ik heb ergens gelezen dat deze e-golf een aansluiting heeft voor max 2 fase 16A.

Ik kan van iemand een Tesla wall connector, 3 fase 32A, krijgen. In de handleiding gelezen dat deze ook gewoon 1 fase 16A ingested kan worden, maar dus ook 3 fase 16A.

Mijn woning heeft een 3x25A aansluiting.

Wat zou er gebeuren als ik die Tesla wall connector op 1 fase 25A zet? Laadt deze dan sneller de golf of gaat dit fout.

Als ik uitga van de e-golf Max 2 fase 16A, dan kan ik dus thuis op max 7,4kw de auto laden?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@franky076 ook al heb je 1 fase met 100A, de VW pakt hooguit 16A per fase, dus als je max wil laden moet je alle fasen aansluiten. Zie ook https://ev-database.nl/au...wagen-e-Golf#charge-table

Zijn er hier mensen met een NewMotion Home Advanced paal?
Is het waar dat die max 20A op een 3x25A aansluiting kan? Is er geen manier om die op 25A te laten laden? Bij de ICU Eve Mini is dat namelijk geen probleem.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:37 (56%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:34:
@franky076 ook al heb je 1 fase met 100A, de VW pakt hooguit 16A per fase, dus als je max wil laden moet je alle fasen aansluiten. Zie ook https://ev-database.nl/au...wagen-e-Golf#charge-table

Zijn er hier mensen met een NewMotion Home Advanced paal?
Is het waar dat die max 20A op een 3x25A aansluiting kan? Is er geen manier om die op 25A te laten laden? Bij de ICU Eve Mini is dat namelijk geen probleem.
Ik krijg een ICU eve Mini, die wordt op 25A aangesloten op mijn 3x25A aansluiting. Geen idee of dit problemen oplevert met selectiviteit, maar ik ga er maar vanuit dat ze weten wat ze doen.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:51
hantheman schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:57:
Eind April verwacht ik dat mijn bestelde EV binnen gaat komen (e-Niro).
Nu krijg ik via mijn bedrijf een laadpaal van NewMotion en ik ben opzoek naar wat advies over waar ik de paal het beste zou kunnen plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
|           x|            | * = tuin
|   ####      /           |
|   #  #     |            |
|   #  #     |            |
|   ####    x|____________|
|            |x           |
|   ####     |____________|
|   #  #     |************|
|   #  #     |************|
|   ####     |************|
|____________|____________|

Het liefst wil ik beide parkeerplekken kunnen bereiken en zo min mogelijk over het oplaad snoer struikelen ;)
Hebben jullie suggesties waar ik aan moet denken?
Ik heb em op de hoek van het huis aan de voorkant. Als je de auto dicht tegen de woning zet loop je er automatisch al omheen. Andere overweging was bij mij dat ik in de toekomst mijn lader kan vervangen door een dubbele en twee auto's op de oprit (en eventueel een gast in de parkeerhaven voor het huis) kunnen laden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• franky076
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07-02 18:37
Oké. Dus of ik thuis nu een 3x25A of 2x25A aansluiting maak voor het opladen, omdat de e-golf naar 2x16A aankan, maakt dat dus niet uit.
Laadvermogen thuis is dus max 7,2 kW.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Ik krijg een ICU eve Mini, die wordt op 25A aangesloten op mijn 3x25A aansluiting. Geen idee of dit problemen oplevert met selectiviteit, maar ik ga er maar vanuit dat ze weten wat ze doen.
Klopt bij ICU kan dat (selectiviteit is non-issue als je loadbalancing module erbij hebt), mijn vraag daarom of er iemand is met een NewMotion Home Advanced is waar 25A mee geladen kan worden, lijkt erop dat het of 20A of 32A is en niks er tussen.. :/ En dat scheelt me straks 20% in laadsnelheid.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:53 (5%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Klopt bij ICU kan dat (selectiviteit is non-issue als je loadbalancing module erbij hebt), mijn vraag daarom of er iemand is met een NewMotion Home Advanced is waar 25A mee geladen kan worden, lijkt erop dat het of 20A of 32A is en niks er tussen.. :/ En dat scheelt me straks 20% in laadsnelheid.
Waarom neem je geen ICU? Hij is geloof ik even duur als de NewMotion.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Lees ik nou € 8 fixed fee voor 1 laadsessie
In duitsland werkt het ook met de maingau pas (en wellicht ook wel met Deutsche Telekom)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Waarom neem je geen ICU? Hij is geloof ik even duur als de NewMotion.
Mijn LM icm werkgever werkt alleen met NewMotion :/

• jjhoekstra
  • Laatst online: 20-03 08:27
Ik heb een optie op een nieuwbouwappartement waarbij ik binnen een week moet beslissen of ik het wil kopen. Als ik wil kopen moet ik direct aangeven of ik een schuifpui wil (ja, die wil ik) en of ik een laadpaal wil bij mijn ondergrondse parkeerplaats. Over dit laatste is weinig tot geen informatie. Ik heb de makelaar gebeld en het bouwbedrijf gebeld, beide weten maar heel beperkt details te noemen (dit heeft ook te maken met dat ik nog niet getekend heb). Nu is de situatie als volgt;
- Ik heb nog geen (elektrische) auto, maar die gaat er wel komen binnen 3 jaar
- De kosten voor het plaatsen van de laadpaal is €3000
- De laadpaal heeft een vermogen van 1 x 16amp
- De laadpaal loopt mee op de meter van mijn appartement
- Makelaar zegt dat nu niet kiezen voor de optie en later een laadpaal realiseren kostbaar en lastig is
- Ik wil graag toekomstbestendig zijn (ook vind ik elektrisch rijden een belangrijke en goede ontwikkeling)
- Ik wil graag nu alles zo goed mogelijk regelen dat ik mijn appartement over 7-10 jaar goed kan verkopen
- Het is een kleinschalig, luxe appartementencomplex (welvarende senioren), we zijn de enige eind twintigers!

Nu vraag ik me het volgende af, doe ik er goed aan om deze optie toch maar te gebruiken? (financieel is er ruimte). En kan ik dit laadstation ook nog relatief makkelijk (en niet te duur) upgraden wat betreft vermogen? (is nu 1x 16amp).

Help me out! tijdsdruk!!

• BarryH
  • Nu online
In een gebouw klinkt 3000 eur niet duur en niet goedkoop, want wrs installatietechnisch lastig en gedoe met VVE als je het later wil doen. Redelijk goedkoop bij een normaal woonhuis met de meterkast redelijk aan de buiten zijde van de woning is 800,- tot 1100,- eur voor zo'n laadstation.
Opwaarderen wordt waarschijnlijk lastig, want de kabel zal maar 1 fase ondersteunen (Dus een aardedraad, een nuldraad en 1 fasedraad, voor 3 fase heb je 3 fase draden nodig).

Opwaarderen waarschijnlijk ook niet heel hard nodig later: 12 uur x 3,7 kW = 44 kWh = 150-300 km bereik geladen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Elmar1982
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:40
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:39:
[...]

Mijn LM icm werkgever werkt alleen met NewMotion :/
Uiteindelijk betaal je de paal en installatie toch zelf, dus kan je net zo goed kijken wat je zelf wil :)
En vaak werken ze ook nog met een andere partij. In mijn geval Arval, werkt met New Motion maar kan ook optie nemen op EVBox. Offerte van New Motion was (door installatie bedrijf) absurt hoog bedrag. Zelf maar offertes opgevraagd en scheelt meer dan de helft. Dus bij Arval teruggekoppeld en zijn aan het kijken of het op deze manier kan dat ik de installatiekosten ook in mijn maandbedrag verwerkt kan hebben. Anders moet ik de installatiekosten zelf in 1 keer betalen.

Einde van de rit betaal je het toch zelf.

Elmar1982 wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:02 (47%)

In bestelling: KIA e-Niro ExecutiveLine Graphite Platinum 64Kwh (Leverdatum: onbekend, huidige schatting: Augustus 2019)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:51
@CyBeRSPiN ICU laders kunnen ook icm een TNM abbo/afrekenen dus dat hoeft geen probleem te zijn.

@jjhoekstra Veel appartementen hebben maar 1-fase aansluiting vanwege lager verbruik dan een woning. Als de laadpaal op je eigen meterkast zit gaat dat dus waarschijnlijk toch geen 3-fase worden. Als je een elektrabuis vanaf je meterkast naar je parkeerplek hebt (liever een dubbele buis, 2e voor P1+netwerk) heb je al alle voorbereiding die nodig is, de laadpaal kan je dan later op ieder moment aanschaffen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:56

Erasmo

Laadpaaljager

€3000 bij nieuwbouw?! Zijn ze van goud ofzo 8)7

Doet iets met stroom en motors

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Elmar1982 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:24:
[...]
Klopt, maar het is of met je bruto salaris of met je netto ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:04 (56%)

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17:16
BarryH schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:34:
[...]

In duitsland werkt het ook met de maingau pas (en wellicht ook wel met Deutsche Telekom)
Ionity in Duitsland werkt ZEKER met Deutsche Telekom (eigen ervaring)

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:14

Glewellyn

is er ook weer.

jjhoekstra schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:56:
Ik heb een optie op een nieuwbouwappartement waarbij ik binnen een week moet beslissen of ik het wil kopen. Als ik wil kopen moet ik direct aangeven of ik een schuifpui wil (ja, die wil ik) en of ik een laadpaal wil bij mijn ondergrondse parkeerplaats. Over dit laatste is weinig tot geen informatie. Ik heb de makelaar gebeld en het bouwbedrijf gebeld, beide weten maar heel beperkt details te noemen (dit heeft ook te maken met dat ik nog niet getekend heb). Nu is de situatie als volgt;
- Ik heb nog geen (elektrische) auto, maar die gaat er wel komen binnen 3 jaar
- De kosten voor het plaatsen van de laadpaal is €3000
- De laadpaal heeft een vermogen van 1 x 16amp
- De laadpaal loopt mee op de meter van mijn appartement
- Makelaar zegt dat nu niet kiezen voor de optie en later een laadpaal realiseren kostbaar en lastig is
- Ik wil graag toekomstbestendig zijn (ook vind ik elektrisch rijden een belangrijke en goede ontwikkeling)
- Ik wil graag nu alles zo goed mogelijk regelen dat ik mijn appartement over 7-10 jaar goed kan verkopen
- Het is een kleinschalig, luxe appartementencomplex (welvarende senioren), we zijn de enige eind twintigers!

Nu vraag ik me het volgende af, doe ik er goed aan om deze optie toch maar te gebruiken? (financieel is er ruimte). En kan ik dit laadstation ook nog relatief makkelijk (en niet te duur) upgraden wat betreft vermogen? (is nu 1x 16amp).

Help me out! tijdsdruk!!
Je zou kunnen vragen of alleen een voorbereiding voor een laadpaal ook een optie is. Dat ze wel de kabel trekken, maar nog geen paal installeren.

Ook zou ik de mogelijkheid navragen om 3 fasen aan te leggen in plaats van 1, aangenomen dat je huis wel 3 fasen krijgt. Kost alleen wat meer voor de kabel die ze gebruiken, kan nooit een heel groot kostenverschil zijn.
Tassadar32 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:45:
@jjhoekstra Veel appartementen hebben maar 1-fase aansluiting vanwege lager verbruik dan een woning. Als de laadpaal op je eigen meterkast zit gaat dat dus waarschijnlijk toch geen 3-fase worden. Als je een elektrabuis vanaf je meterkast naar je parkeerplek hebt (liever een dubbele buis, 2e voor P1+netwerk) heb je al alle voorbereiding die nodig is, de laadpaal kan je dan later op ieder moment aanschaffen.
Oh, en dat! een 2e buis voor de P1. Of het ooit gaat werken is nog wel de vraag. Als de kabel meer dan 20 meter is, is het signaal meestal te zwak om nog bruikbaar te zijn.

Glewellyn wijzigde deze reactie 10-01-2019 14:11 (16%)

*zucht*

• Elmar1982
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17:40
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Klopt, maar het is of met je bruto salaris of met je netto ;)
Volgens mij zeiden ze netto ?

In bestelling: KIA e-Niro ExecutiveLine Graphite Platinum 64Kwh (Leverdatum: onbekend, huidige schatting: Augustus 2019)

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:01
Elmar1982 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Volgens mij zeiden ze netto ?
Bij mij is het vanuit de LM ook verplicht NewMotion.
Maar als de laadpaal is inbegrepen dan gaat het van je bruto salaris dus is het voordeliger dan wanneer je het zelf regelt en vanuit je netto salaris betaalt.

• Khayma
Erasmo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:58:
€3000 bij nieuwbouw?! Zijn ze van goud ofzo 8)7
Kijk naar de details. Ding zit in een appartementencomplex en draait mee op zijn eigen meter.

• Hachy
cacofant schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:28:
Terwijl dat de enige plek is binnen de stadsgrenzen waar al een snellader aanwezig is. 8)7

De Stentor heeft ook een paar dingen gerectificeerd n.a.v. wat gezeik van ondergetekende.

Hachy wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:12 (8%)

• cacofant
De Allego lader bij Mcdonalds aan de Lange Amerikaweg is volgens mij nu beste alternatief. Laden met 2ct/min en straks 4ct/min met Telekom.

• Khayma
Het is inmiddels aftellen! Om vijf uur staat mijn e-golf voor de deur!

Heb verder ook een mail gekregen van Telekom met mijn pasnummr en instructies etc. Deze zal binnenkort wel in de bus vallen.

/edit;

Gaat blijkbaar toch iets later zijn. Krijg net dit mailtje:

Hallo xxx,
wir sind überwältigt von dem großen Interesse am Telekom Ladestrom und freuen uns, dass Du dabei bist!
Die hohe Nachfrage nach Ladekarten hat uns überrascht und gleichzeitig auch an die Grenze unserer Reserven geführt. Wir brauchen leider noch ein paar Tage Zeit, um neue Ladekarten zu produzieren. Bitte hab noch etwas Geduld! Wir gehen davon aus, dass wir Dir Deine Ladekarte innerhalb der nächsten zwei Wochen senden werden.
Du kannst jetzt schon die Telekom Ladestrom App nutzen.
• Hier geht es zur App für Android
• Hier geht es zur App für iOS
Danke für Deine Geduld.
Viele Grüße
Hanna von Deinem Telekom Ladestrom Team

Khayma wijzigde deze reactie 10-01-2019 16:14 (113%)

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 18:49
Khayma schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:52:
Het is inmiddels aftellen! Om vijf uur staat mijn e-golf voor de deur!

Heb verder ook een mail gekregen van Telekom met mijn pasnummr en instructies etc. Deze zal binnenkort wel in de bus vallen.

/edit;

Gaat blijkbaar toch iets later zijn. Krijg net dit mailtje:

Hallo xxx,
wir sind überwältigt von dem großen Interesse am Telekom Ladestrom und freuen uns, dass Du dabei bist!
Die hohe Nachfrage nach Ladekarten hat uns überrascht und gleichzeitig auch an die Grenze unserer Reserven geführt. Wir brauchen leider noch ein paar Tage Zeit, um neue Ladekarten zu produzieren. Bitte hab noch etwas Geduld! Wir gehen davon aus, dass wir Dir Deine Ladekarte innerhalb der nächsten zwei Wochen senden werden.
Du kannst jetzt schon die Telekom Ladestrom App nutzen.
• Hier geht es zur App für Android
• Hier geht es zur App für iOS
Danke für Deine Geduld.
Viele Grüße
Hanna von Deinem Telekom Ladestrom Team
Dit precies hetzelfde bij mij ook.Zit je weken te wachten op de pas kreeg eergisteren mail dat ie onderweg is en nu net dat het nog even kan duren. Lijkt wel Maingau praktijken. 8)7 :'(

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Hachy
Haha, verbaast me niets met dat bizar lage tarief van ze :)

• BarryH
  • Nu online
Het is inderdaad een onvoorstelbaar tarief, vanmiddag voor 2,6 ct p kWh geladen terwijl ik een capucino aan het kopen was. (en eigenlijk was het gratis, want mn eerste 99 minuten zijn nog niet op :) )

Electriciteitskosten zijn zo veel competitiever dan fossiele brandstof.

• Wackerstamfer
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:11
evtje schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:49:
[...]

Dit precies hetzelfde bij mij ook.Zit je weken te wachten op de pas kreeg eergisteren mail dat ie onderweg is en nu net dat het nog even kan duren. Lijkt wel Maingau praktijken. 8)7 :'(
8)7 Ik kreeg hem net ook al...

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:36
[...]

Uiteindelijk betaal je de paal en installatie toch zelf, dus kan je net zo goed kijken wat je zelf wil :)
En vaak werken ze ook nog met een andere partij. In mijn geval Arval, werkt met New Motion maar kan ook optie nemen op EVBox. Offerte van New Motion was (door installatie bedrijf) absurt hoog bedrag. Zelf maar offertes opgevraagd en scheelt meer dan de helft. Dus bij Arval teruggekoppeld en zijn aan het kijken of het op deze manier kan dat ik de installatiekosten ook in mijn maandbedrag verwerkt kan hebben. Anders moet ik de installatiekosten zelf in 1 keer betalen.

Richt je toch gewoon een BVBA (BV in nl) op waar je de paal in zet en en factureer je toch via je laadpas van de werkgever. Zet de elektra prijs op 50cent/kWh (of hoger) tot je paal is terugverdiend. Simpel en kost je aan het einde van de streep niets zelf.

• Spiller
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14:05
0.50 cent of 50ct per kWh?

Ioniq EV

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online
jjhoekstra schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:56:
Daarin heeft de makelaar helemaal gelijk. Wanneer je later nog eens een kabel wil leggen van jouw appartement naar de parkeerplaats, dan gaat die kabel via appartementen van buren. Die buren gaan hinder ondervinden, mogelijk grote hinder, en je hebt hun medewerking nodig. Daarnaast wordt er een kabel aangelegd in gezamenlijke ruimte (de parkeergarage), dus daarvoor heb je toestemming nodig van de VVE. Ga voor jezelf maar na hoeveel werk je jezelf op de hals gaat halen.

Een laadpaal van 1x16Amp levert 3,7kW. In 11 uur laadtijd kun je 11x3,7=40,7kWh in je auto krijgen. Hoe ver je daarmee kunt rijden is sterk afhankelijk van je rijstijl, het weer en je auto (in die volgorde). Laat 16kWh per 100km aanhouden (optimistisch maar haalbaar). Dan kun je 40,7/16*100 is ongeveer 250 kilometer rijden op een avond plus nacht laden.
Meer is absoluut beter. Ik zou zeker navragen wat voor hoofdaansluiting je gaat krijgen (1x25A, 1x35A, 3x25A). Mocht je 3x25A krijgen in je appartement en ook als je dat initieel niet krijgt, maar dat een uitbreiding naar zo'n aansluiting wel mogelijk is, vraag dan om een 3x16A kabel, zelfs al sluiten ze er nu maar een 1x16A laadpaal op aan. De meerkosten ga je echt heel veel plezier van hebben als je toekomstige auto 3 fasen kan laden.

Zelf heb ik ook een 3,7kW laadpaal besteld. Ik heb weliswaar een 3x25A aansluiting, maar een auto die maar 1 fase kan opladen. Maar ik laat (tegen meerkosten) wel een 3 fasen kabel voor een 22kW laadpaal leggen. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden dan hoef ik niet meer te graven.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• cacofant
BarryH schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:15:
Het is inderdaad een onvoorstelbaar tarief, vanmiddag voor 2,6 ct p kWh geladen terwijl ik een capucino aan het kopen was. (en eigenlijk was het gratis, want mn eerste 99 minuten zijn nog niet op :) )

Electriciteitskosten zijn zo veel competitiever dan fossiele brandstof.
Net ook geladen met de Telekom pas en de Allego lader bij McDonalds in Apeldoorn Zuid. Werkt perfect.
Echter het gaat blijkbaar niet van de gratis 99 minuten af? Of duurt dat even? In de app zie ik niets.
Werken die 99 minuten soms alleen met gebruik van de app (in Duitsland dus).. zal Telekom de vraag eens stellen denk ik...

• BarryH
  • Nu online
Zal wel een maand duren, net als bv met tnm pas laden op een evbox paal

• Glewellyn
  • Laatst online: 15:14

Glewellyn

is er ook weer.

henri055 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:08:
[...]

Daarin heeft de makelaar helemaal gelijk. Wanneer je later nog eens een kabel wil leggen van jouw appartement naar de parkeerplaats, dan gaat die kabel via appartementen van buren. Die buren gaan hinder ondervinden, mogelijk grote hinder, en je hebt hun medewerking nodig. Daarnaast wordt er een kabel aangelegd in gezamenlijke ruimte (de parkeergarage), dus daarvoor heb je toestemming nodig van de VVE. Ga voor jezelf maar na hoeveel werk je jezelf op de hals gaat halen.

Een laadpaal van 1x16Amp levert 3,7kW. In 11 uur laadtijd kun je 11x3,7=40,7kWh in je auto krijgen. Hoe ver je daarmee kunt rijden is sterk afhankelijk van je rijstijl, het weer en je auto (in die volgorde). Laat 16kWh per 100km aanhouden (optimistisch maar haalbaar). Dan kun je 40,7/16*100 is ongeveer 250 kilometer rijden op een avond plus nacht laden.
Meer is absoluut beter. Ik zou zeker navragen wat voor hoofdaansluiting je gaat krijgen (1x25A, 1x35A, 3x25A). Mocht je 3x25A krijgen in je appartement en ook als je dat initieel niet krijgt, maar dat een uitbreiding naar zo'n aansluiting wel mogelijk is, vraag dan om een 3x16A kabel, zelfs al sluiten ze er nu maar een 1x16A laadpaal op aan. De meerkosten ga je echt heel veel plezier van hebben als je toekomstige auto 3 fasen kan laden.

Zelf heb ik ook een 3,7kW laadpaal besteld. Ik heb weliswaar een 3x25A aansluiting, maar een auto die maar 1 fase kan opladen. Maar ik laat (tegen meerkosten) wel een 3 fasen kabel voor een 22kW laadpaal leggen. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden dan hoef ik niet meer te graven.
Maar let je er dan wel op dat je niet een kabel voor 3x16A krijgt zoals je hier adviseert? Want dat is niet voldoende voor 22kW. Voor 22kW moet je drie fasen op 32A hebben.

*zucht*

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19:43
@jjhoekstra
Ik zit ook in een VVE en hier hebben we het anders opgelost.

De VVE heeft leidingen laten leggen langs elke parkeerplaats. Als iemand een aansluiting wil dan levert hij een laadpunt en de VVE sluit e.e.a. aan. Kosten van individuele aansluiting (van centrale leiding naar individu) zijn voor de eigenaar. Elektriciteit wordt geleverd door de VVE en elke aansluiting krijgt een meter op basis waarvan de kosten doorberekend worden. In de prijs zit een kleine opslag om de initiële kosten te dekken.

• fewips
  • Laatst online: 09:46

fewips

Huurautospecialist

pmiddeld schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Ionity in Duitsland werkt ZEKER met Deutsche Telekom (eigen ervaring)
Gisteren bij Autohof Salzbergen (onderweg naar Osnabrück) 'met succes' getest. De Telekom-laadpas werkt uitstekend (overigens óók bij Bolscher in NL!), de Jaguar I-Pace is nog steeds zeer ongelukkig bij dit Ionity-station. Hopelijk met nieuwe BMS updates van de Jag kan dat verbeteren, want vooralsnog ben je daar als Jag-rijder gewoon jaloers op de Nederlandse Kona die stabiel staat te laden en wat kan gaan eten, ik moet in de gaten houden wanneer ie eruit klapt (meestal na 30 seconden of 5 minuten, gaat dat goed dan blijft het goed gaan.. gek genoeg). Overigens heb ik vele Ionity's getest en dit is het enige waardeloze station tot nu toe, vervelend want onderweg naar een favoriete bestemming: Berlin!

Nieuw project, elektrisch roadtrippen! http://instagram.com/electricfewips/ - FeWipS®

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online
Glewellyn schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:53:
Maar let je er dan wel op dat je niet een kabel voor 3x16A krijgt zoals je hier adviseert? Want dat is niet voldoende voor 22kW. Voor 22kW moet je drie fasen op 32A hebben.
Ja. Ik weet niet of het voor een appartement nuttig is om 3x32A aan te leggen, maar mijn kabel wordt dat wel. Niet dat ik van plan ben ooit 22kW te gaan laden maar misschien wel 7,4kW (1 fase 32A). Vandaar dat ik een dikkere kabel wil. Eneco adviseerde me dan maar meteen 3x32A van te maken. Voor toekomstige flexibiliteit.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Verstandige keuze. Eneco wil natuurlijk ook een upgrade verkopen. ;)

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Hachy
cacofant schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 06:37:
[...]

Net ook geladen met de Telekom pas en de Allego lader bij McDonalds in Apeldoorn Zuid. Werkt perfect.
Echter het gaat blijkbaar niet van de gratis 99 minuten af? Of duurt dat even? In de app zie ik niets.
Werken die 99 minuten soms alleen met gebruik van de app (in Duitsland dus).. zal Telekom de vraag eens stellen denk ik...
Waarom vind je dat zo belangrijk? 99 minuten, dat gaat dus over €1,98.

• knakworst
  • Registratie: november 1999

knakworst

Get Dilberted!

Hachy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:58:
[...]

Waarom vind je dat zo belangrijk? 99 minuten, dat gaat dus over €1,98.
Inderdaad, hoe sneller je Telekom wakker maakt dat het werkt op Nederlandse laadpalen, hoe sneller het feest voorbij is. Allego vraagt echt geen 3 cent per kwh. Dit is een verlieslatende propositie, dat kan nooit een eeuwigheid duren.

• cacofant
Nee dat zullen ze nog niet weten zeker ;-)

• knakworst
  • Registratie: november 1999

knakworst

Get Dilberted!

De accountant vast nog niet nee :)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:40

mux

99% efficient!

Nu probeer ik een Telekom-pas te bestellen...
ohoh:(

Leider ist ein Fehler aufgetreten.
Bitte versuche es später nochmals.
Hopen dat ze uitgifte niet al hebben stopgezet... we zijn inmiddels verslaafd geraakt aan de ~7 cent per kWh bij snelladers :)

Edit: inmiddels is het gelukt.

mux wijzigde deze reactie 12-01-2019 10:08 (5%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• juptache
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:09:
Nu probeer ik een Telekom-pas te bestellen...

[...]

Hopen dat ze uitgifte niet al hebben stopgezet... we zijn inmiddels verslaafd geraakt aan de ~7 cent per kWh bij snelladers :)
Had ik gisteren ook, paar minuten later werkte het wel weer!

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Er is wel wat vertraging:

Ik las dat ze roaming doen met hubject intercharge, die hebben een app met ook de laders in NL waar de pas dan ook zou werken?

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ik heb vanmiddag een i3 gekocht en probeer nu een beetje door de laadpalen het bos te zien
Voor nu lijkt de Newmotion Gold of de paal van BMW zelf de goede keuze.

Deze twee palen hebben een prijs van ongeveer €1600,- inclusief montage maar details daarover vind ik eigenlijk niet echt.

Iemand hier daar ervaring mee? Wij hebben een twee onder een kap woning met een oprij-pad, de unit zou ik dus aan de muur van het huis willen maar daar is geen stoom, doet de monteur de bekabeling in de grond enz ook? Hoe ver gaat die Service kan ik niet vinden.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Khayma
Donstil schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 01:19:
Ik heb vanmiddag een i3 gekocht en probeer nu een beetje door de laadpalen het bos te zien
Voor nu lijkt de Newmotion Gold of de paal van BMW zelf de goede keuze.

Deze twee palen hebben een prijs van ongeveer €1600,- inclusief montage maar details daarover vind ik eigenlijk niet echt.

Iemand hier daar ervaring mee? Wij hebben een twee onder een kap woning met een oprij-pad, de unit zou ik dus aan de muur van het huis willen maar daar is geen stoom, doet de monteur de bekabeling in de grond enz ook? Hoe ver gaat die Service kan ik niet vinden.
Dat is snel gegaan :+. Ben je voor de REX variant gegaan? Waarom beperk je je trouwens tot newmotion en de paal van bmw? Er zijn ook andere aanbieders.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-03 19:37
Welke laadpaal kun je eigenlijk het beste nemen voor een Tesla model 3?

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:41
Hachy schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:11:
[...]

Terwijl dat de enige plek is binnen de stadsgrenzen waar al een snellader aanwezig is. 8)7

De Stentor heeft ook een paar dingen gerectificeerd n.a.v. wat gezeik van ondergetekende.
Voor die 162 e-trons die Audi alsnog in Nl geleverd schijnt te hebben, is het natuurlijk wel een leuke paal. Zie de fastned statistieken.

En wat ook een rol kan spelen, hoorde ik in ieder geval van de allego man in Amsterdam, is de plek waar veel stroom voorhanden is. Dat lijkt een rol te spelen in concentratie van snelladers.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:41:
Welke laadpaal kun je eigenlijk het beste nemen voor een Tesla model 3?
Tesla Mobile Charger achter een krachtstroom aansluiting (rode). Als het mooi moet zijn of de mobile charger onderweg nodig hebt kan je de Tesla Wall Charger overwegen. Mocht autorisatie nodig zijn dan moet je een universele laadpaal hebben (praktisch alle auto’s laden op een type 2 aansluiting).

• Sunri5e
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Tesla Mobile Charger achter een krachtstroom aansluiting (rode). Als het mooi moet zijn of de mobile charger onderweg nodig hebt kan je de Tesla Wall Charger overwegen. Mocht autorisatie nodig zijn dan moet je een universele laadpaal hebben (praktisch alle auto’s laden op een type 2 aansluiting).
Er is geen laden onderweg nodig. Wel zal het werk de stroomkosten gaan betalen. Daarnaast wil ik zonnepanelen gaan leggen.

• Donstil
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Khayma schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 01:27:
[...]

Dat is snel gegaan :+. Ben je voor de REX variant gegaan? Waarom beperk je je trouwens tot newmotion en de paal van bmw? Er zijn ook andere aanbieders.
Ik keek al een tijdje hoor. Deze i3 was precies zoals ik hem wilde op het gebied van opties (vrijwel alles erop). Vandaar de knoop maar doorgehakt.

REX versie omdat de 94ah met leuke opties buiten budget lag, nu rij ik ongeveer 20 km per dag dus kan met de 60ah ook prima uit de voeten verwacht ik, Rex voor als ik eens vergeet te laden.

Ik kijk verder naar die twee palen omdat ik met de BMW paal wat ervaring heb. Mijn schoonvader heeft hem hangen voor zijn i8 en er zijn geen klachten. De Newmotion omdat ze hem inclusief plaatsing aanbieden.

Ik vind die palen wereld maar onduidelijk, veel websites hebben geen prijzen maar kan je alleen een offerte aanvragen bijvoorbeeld. Die vallen op voorhand dan dus al af :)

• Deveon
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Er is geen laden onderweg nodig. Wel zal het werk de stroomkosten gaan betalen. Daarnaast wil ik zonnepanelen gaan leggen.
Dan moet je een gecertificeerde kWh meter hebben of een laadpaal die dit ondersteund, maar in principe is de mobile charger achter een krachtstroomaansluiting met kWh meter veruit de voordeligste optie.

Om je auto met stroom uit PV te laden zou je even kunnen kijken naar de Zapi. Let wel op dat je met 3 fases met de Model 3 ook 3x zo snel laad als 1 fase. Echter moet je meterkast en laadpaal dit wel ondersteunen.

Bij komend voordeel van de laders van Tesla is dat je met de stekker je laadklep kan openen en met generieke laders kan dit niet.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 18:56
Donstil schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:53:
[...]

Ik keek al een tijdje hoor. Deze i3 was precies zoals ik hem wilde op het gebied van opties (vrijwel alles erop). Vandaar de knoop maar doorgehakt.

REX versie omdat de 94ah met leuke opties buiten budget lag, nu rij ik ongeveer 20 km per dag dus kan met de 60ah ook prima uit de voeten verwacht ik, Rex voor als ik eens vergeet te laden.

Ik kijk verder naar die twee palen omdat ik met de BMW paal wat ervaring heb. Mijn schoonvader heeft hem hangen voor zijn i8 en er zijn geen klachten. De Newmotion omdat ze hem inclusief plaatsing aanbieden.

Ik vind die palen wereld maar onduidelijk, veel websites hebben geen prijzen maar kan je alleen een offerte aanvragen bijvoorbeeld. Die vallen op voorhand dan dus al af :)
Vind je de kosten voor aanleg belangrijk?

De I3 kan 1 en 3 fase laden.

Als je op de kosten let kun je een NewMotion Lolo 1 fase van marktplaats kopen en deze laten aansluiten door een elektricien. Er moet dan een kabel komen van de laadpaal naar de meterkast. Iedere elektricien kan dit. Deze laadpaal laad de auto in ongeveer 8 uur vol.

Andere oplossing is 3 fase lader, daarvoor geldt hetzelfde alleen is een 3 fase aansluiting nodig en deze palen zijn nog zo nieuw dat deze veel minder op marktplaats staan. Aansluiten geldt hetzelfde alleen in veel gevallen is aanpassing van de meterkast nodig. Volledig opladen duurt zon 3-4uur en de oplossing is meer toekomstbestendig.

• DiedB
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19:32
Mijn vader wisselt binnenkort van elektrische auto, maar heeft als één van de pioniers nog een Type 1-stekker aan zijn laadpaal hangen. Vaste kabel is nog steeds een wens, maar er moet een Type 2-stekker aan. De paal blijft op 1 fase 16A werken.

Ik heb de kennis om het om te wisselen, maar ik kan zo snel geen resources vinden over het mounten van een nieuwe Type 2-stekker op een bestaande kabel. Zijn hier tools voor nodig? Is de stekker zonder verdere uitrusting ook weer waterdicht? Iemand hier die het eerder heeft gedaan?

https://nl.aliexpress.com...ke-Lader/32951562675.html

Als het makkelijker is om een nieuwe stekker inclusief kabel (zonder stekker aan de andere kant) aan te schaffen is dat natuurlijk ook prima (liever zelfs), maar ik kan die combinatie niet vinden op internet.

• DiedB
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Tesla Mobile Charger achter een krachtstroom aansluiting (rode).
Goedkoop, maar niet heel verstandig. Als vaste laadaansluiting zou ik nooit een Mobile Charger ophangen, de rode stekker is er gewoon niet voor gemaakt.

https://blog.widodh.nl/20...ode-cee-voor-een-model-s/

• Sunri5e
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Dan moet je een gecertificeerde kWh meter hebben of een laadpaal die dit ondersteund, maar in principe is de mobile charger achter een krachtstroomaansluiting met kWh meter veruit de voordeligste optie.

Om je auto met stroom uit PV te laden zou je even kunnen kijken naar de Zapi. Let wel op dat je met 3 fases met de Model 3 ook 3x zo snel laad als 1 fase. Echter moet je meterkast en laadpaal dit wel ondersteunen.

Bij komend voordeel van de laders van Tesla is dat je met de stekker je laadklep kan openen en met generieke laders kan dit niet.
Zo'n Zappi is wel interessant zeg! Ik zie dat ik een fase 3 meterkast heb.

• Deveon
  • Niet online
DiedB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Goedkoop, maar niet heel verstandig. Als vaste laadaansluiting zou ik nooit een Mobile Charger ophangen, de rode stekker is er gewoon niet voor gemaakt.

https://blog.widodh.nl/20...ode-cee-voor-een-model-s/
No offense, maar als die er niet voor gemaakt is waarom zit de adapter dan op de mobile charger? Dat is toch de definitie van hij is er voor gemaakt. Een standaard schuko is ook niet gemaakt om een wasmachine aan te sluiten, maar het werkt uitstekend. Het is aan de leverancier van de stekker om te voldoen aan de eisen van de standaard, niet van de socket.

Wat je alleen moet doen is op een beschutte plek de aansluiting realiseren (kan prima buiten), buiten het bereik van kinderen en je Mobile Charger niet (regelmatig) meenemen. Waarschijnlijk allemaal eisen die ook in de aansluiting instructies van de socket staan beschreven (bijv voor Jacuzzi’s, printers, airco’s, kookplaten, ovens, ect). Sterker nog, meeste eisen van deze eisen gelden ook voor de eerder genoemde wasmachine.

Met 400+ km bereik heb je hem toch niet nodig aangezien je dan toch snellaad of de losse type 2 kabel gebruikt.

Deveon wijzigde deze reactie 12-01-2019 11:37 (21%)

• Zbygniew P
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23-03 23:08
DiedB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:54:

Als het makkelijker is om een nieuwe stekker inclusief kabel (zonder stekker aan de andere kant) aan te schaffen is dat natuurlijk ook prima (liever zelfs), maar ik kan die combinatie niet vinden op internet.
Hier zijn ze in elk geval te koop. Wel wat duurder dan aliexpress, maar Ratio is wel goede kwaliteit.
https://www.laadkabelwinkel.nl/componenten/kabel-open-einde

• DiedB
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:30:
[...]

No offense, maar als die er niet voor gemaakt is waarom zit de adapter dan op de mobile charger? Dat is toch de definitie van hij is er voor gemaakt. Een standaard schuko is ook niet gemaakt om een wasmachine aan te sluiten, maar het werkt uitstekend. Het is aan de leverancier van de stekker om te voldoen aan de eisen van de standaard, niet van de socket.

Wat je alleen moet doen is op een beschutte plek de aansluiting realiseren (kan prima buiten), buiten het bereik van kinderen en je Mobile Charger niet (regelmatig) meenemen. Waarschijnlijk allemaal eisen die ook in de aansluiting instructies van de socket staan beschreven (bijv voor Jacuzzi’s, printers, airco’s, kookplaten, ovens, ect). Sterker nog, meeste eisen van deze eisen gelden ook voor de eerder genoemde wasmachine.

Met 400+ km bereik heb je hem toch niet nodig aangezien je dan toch snellaad of de losse type 2 kabel gebruikt.
Mee eens, maar als je toch zoveel aan een auto uitgeeft kun je net zo goed die €300 in een tweedehands Wall Connector steken. Dan kun je tevens sneller laden en heb je niet elke keer gedoe als je je Mobile Charger op bestemming nodig hebt. Bovendien, soms weet je van tevoren niet of je je Mobile Charger nodig gaat hebben en blijkt 'ie niet in je achterbak te liggen.

Trouwens, de rode stekker wordt niet meer meegeleverd bij de Mobile Charger op nieuwe Tesla's. Die zul je dus apart bij moeten kopen.

• DiedB
Zbygniew P schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Hier zijn ze in elk geval te koop. Wel wat duurder dan aliexpress, maar Ratio is wel goede kwaliteit.
https://www.laadkabelwinkel.nl/componenten/kabel-open-einde
Dankjewel! Ik heb het verder uitgezocht, je hebt redelijk duur gereedschap nodig om je bestaande kabel in een nieuwe stekker te krimpen. Uiteindelijk heb ik bij deze winkel (in de UK) een kant-en-klare kabel besteld: https://evcables.co.uk/in...cars/tethered-cables.html. Iets goedkoper voor de lengte die ik nodig had (7.5m).

• Echnon
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14-03 17:45
Deveon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:30:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens, dat blog is redelijk overtrokken. Wegens bedrijfspanden heeft m'n meterkast 3x35A en her en der een stuk of 10 mennekes stekkers in verschillende formaten. Die worden al tientallen jaren zonder noemenswaardige electrocuties of wat dan ook gebruikt, met soms flinke piekspanningen (electromotoren groter dan in een tesla, dus issues om een tesla batterij op te laden? ik denk het niet he). Mennekes stekkers zijn een industrieel ontwerp bedoeld voor krachtstroom en intensief gebruik, die gaan niet je bottleneck zijn bij 22kWh laders. Kijk eerder naar je kabels en of ze dik genoeg zijn.

• Deveon
  • Niet online
DiedB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:19:
[...]

Mee eens, maar als je toch zoveel aan een auto uitgeeft kun je net zo goed die €300 in een tweedehands Wall Connector steken. Dan kun je tevens sneller laden en heb je niet elke keer gedoe als je je Mobile Charger op bestemming nodig hebt. Bovendien, soms weet je van tevoren niet of je je Mobile Charger nodig gaat hebben en blijkt 'ie niet in je achterbak te liggen.

Trouwens, de rode stekker wordt niet meer meegeleverd bij de Mobile Charger op nieuwe Tesla's. Die zul je dus apart bij moeten kopen.
Dat laatste is een goed punt. Ze zijn nieuw zelfs helemaal niet meer te krijgen.

Voor het eerste stuk moet je wel erg ver buiten de bewoonde wereld komen dat je niet zonder je mobile charger kan. Met Superchargers, type 2 en CCS Combo kan je praktisch overal wel terecht. In het ergste geval kost het je een uurtje vertraging. Maar ja als je ter plekke er achter moet komen dat je de kabel die je nooit bij je hebt niet bij je hebt dan is opladen toch niet je grootste probleem. ;)

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-03 22:18

--> niet alleen Tesla laden.....

Iemand ervaring met deze provider in NL ?

giancarlo_f wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:29 (12%)

• TRG550
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:24
[...]

AndRo555 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:05:
[...]

Richt je toch gewoon een BVBA (BV in nl) op waar je de paal in zet en en factureer je toch via je laadpas van de werkgever. Zet de elektra prijs op 50cent/kWh (of hoger) tot je paal is terugverdiend. Simpel en kost je aan het einde van de streep niets zelf.
Is een BV niet wat teveel van het goede hiervoor en een eenmanszaak niet makkelijker?

• daemonix
  • Niet online
Een BV brengt in Nederland behoorlijke kosten met zich mee zoals het verplicht opstellen van een jaarrekening en controle daar op.

Hyundai Kona in bestelling, voorloper is Nissan Leaf, Hyundai Ioniq electric in bezit

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 25-02 11:50
Jongens. Sta in een parkeergarage en daar staan evbox laadpalen. Weten jullie of er een app is die ik kan downloaden om daar te laden? Heb maingau geprobeerd maar die pakt hem niet... :(

Hyundai Kona Premium 64kWh - Acid Yellow sinds 11/1/2019

• evtje
kv83 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:54:
Jongens. Sta in een parkeergarage en daar staan evbox laadpalen. Weten jullie of er een app is die ik kan downloaden om daar te laden? Heb maingau geprobeerd maar die pakt hem niet... :(
Probeer eens New motion pas.

• evtje
Of de app van Newmotion daarmee kun je scannen of nummer invullen. Alleen weet ik niet of je a account direct actief is als je je aanmeld.

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:25
giancarlo_f schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:28:
[YouTube: Tesla laden für 1€ dank dieser App!]

Is gewoon EnBW die hebben een actie daarmee, als je bij een laadpaal van hun komt kan het ook gewoon met je pinpas al een paar keer gebruikt.

It's All In The "Mix"

• kv83
evtje schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:00:
[...]

Probeer eens New motion pas.
Helaas me New Potion pas is nog niet binnen. App heb ik niet geprobeerd, maar moet zodadelijk wel ergens in de buurt laden. Zag dat dat wel allemaal allego laders zijn, dus wellicht heb ik daar meer geluk. Me werkgever had beloofd dat me pas op dezelfde dag als de auto in de brievenbus zou zijn... maarja, uiteraard is die er niet :P .

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:36
daemonix schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:48:
Een BV brengt in Nederland behoorlijke kosten met zich mee zoals het verplicht opstellen van een jaarrekening en controle daar op.
Geen idee hoe groot die kosten in NL zijn, maar die neem je toch gewoon mee in de kost die je per kWh rekent. Als je 12500kWh per jaar thuis laad, je verkoopt de stroom aan 50 cent/kWh en betaalt zelf 30 cent/kWh voor de stroom dan heb je 2500 per jaar voor alle kosten (afschrijven paal, abbonementskosten en alle kosten van de BV.)
Moet wel lukken met die 2500 per jaar lijkt mij.

• daemonix
  • Niet online
Nope. 1500 euro per jaar alleen voor de BV. Ga je niet mee weg komen, er moeten ook inkomsten tegenover staan en er moet salaris worden uitgekeerd.

• kv83
K. Pokkeeind lopen, maar heb een paal gevonden die ik via de Allego app kon starten. Bedankt voor de hulp!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

DiedB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:54:
Mijn vader wisselt binnenkort van elektrische auto, maar heeft als één van de pioniers nog een Type 1-stekker aan zijn laadpaal hangen. Vaste kabel is nog steeds een wens, maar er moet een Type 2-stekker aan. De paal blijft op 1 fase 16A werken.

Ik heb de kennis om het om te wisselen, maar ik kan zo snel geen resources vinden over het mounten van een nieuwe Type 2-stekker op een bestaande kabel. Zijn hier tools voor nodig? Is de stekker zonder verdere uitrusting ook weer waterdicht? Iemand hier die het eerder heeft gedaan?

https://nl.aliexpress.com...ke-Lader/32951562675.html

Stekker monteren is niet zo moeilijk over het algemeen. Sommige zijn gegoten maar de meeste zitten gewoon met een wartel vast.

• StefSybo
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Volgens mij hebben de meeste type 2 connectors toch een crimpverbinding met de kabel, dus dan moet je de juiste tang daarvoor hebben (of iemand kennen die die heeft). Ik heb zelf een open-ended kabel met type 2 stekker aan één kant gekocht via https://www.evchargeking.com/en/charging-components . In verschillende lengtes en configuraties (1 of 3 fasen, 16 of 32 A, met of zonder Tesla chargeport opener) beschikbaar. Als je kijkt wat 5G6+0.75 kabel kost win je niet veel door het los te kopen en zelf te monteren. Als je de kabel al hebt wordt het natuurlijk een ander verhaal.

• Hachy
giancarlo_f schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:28:
[YouTube: Tesla laden für 1€ dank dieser App!]

EnBW Mobility Plus. Leuke aanbieding maar niet voor Hollanders, diverse lezers van m'n blog hebben er eentje aangevraagd begin december en nog niemand heeft hem daadwerkelijk ontvangen.

https://laadpastop10.nl/l...ctie%20tot%2015%20januari

• DiedB
Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:27:
[...]

Stekker monteren is niet zo moeilijk over het algemeen. Sommige zijn gegoten maar de meeste zitten gewoon met een wartel vast.
Ging me om de verbinding van de aders op de pinnen. De kabel als geheel de connector in zal het probleem niet zijn inderdaad. Een kant-en-klare kabel bood de oplossing, was nog goedkoper ook.

• Hachy
Oh trouwens; voor de liefhebber kun je je nu ook inschrijven op de nieuwsbrief van laadpas top 10. Heb net my first nieuwsbrief gemaakt, de html versie staat hier. Suggesties of tips uiteraard welkom.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

DiedB schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Ging me om de verbinding van de aders op de pinnen. De kabel als geheel de connector in zal het probleem niet zijn inderdaad. Een kant-en-klare kabel bood de oplossing, was nog goedkoper ook.
Oh die kun je er gewoon op krimpen of solderen.

• cacofant
Hachy schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:09:
Oh trouwens; voor de liefhebber kun je je nu ook inschrijven op de nieuwsbrief van laadpas top 10. Heb net my first nieuwsbrief gemaakt, de html versie staat hier. Suggesties of tips uiteraard welkom.
Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief, klopt het dat je daar geen mailbevestiging van krijgt?

• joblamie
  • Niet online
Hachy schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:09:
Hij lijkt niet responsive, waardoor ie op mobiel slecht leesbaar is

• fewips
  • Laatst online: 09:46

fewips

Huurautospecialist

Hachy schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:04:
[...]

EnBW Mobility Plus. Leuke aanbieding maar niet voor Hollanders, diverse lezers van m'n blog hebben er eentje aangevraagd begin december en nog niemand heeft hem daadwerkelijk ontvangen.

Heb die pas ook in december aangevraagd (gelukkig werkt de app in Duitsland tot nog toe uitstekend) maar die pas is nooit op de mat gevallen, helaas.

Nieuw project, elektrisch roadtrippen! http://instagram.com/electricfewips/ - FeWipS®

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:41
Hachy schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Ik heb volgens mij ergens op goingelectric gelezen dat EnBW helemaal met passen wil stoppen en alleen nog de app wil gebruiken.

• FreshMaker
  • Niet online
Een praktische vraag, vanuit mijn dagelijkse werkzaamheden, waar ik afgelopen nacht tegenaan liep

- opgelost, achterhaalde info

FreshMaker wijzigde deze reactie 28-01-2019 12:18 (87%)

• Donstil
  • Nu online

Donstil

Grab them by the 🐈.

Sethro schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:41:
[...]

Vind je de kosten voor aanleg belangrijk?

De I3 kan 1 en 3 fase laden.

Als je op de kosten let kun je een NewMotion Lolo 1 fase van marktplaats kopen en deze laten aansluiten door een elektricien. Er moet dan een kabel komen van de laadpaal naar de meterkast. Iedere elektricien kan dit. Deze laadpaal laad de auto in ongeveer 8 uur vol.

Andere oplossing is 3 fase lader, daarvoor geldt hetzelfde alleen is een 3 fase aansluiting nodig en deze palen zijn nog zo nieuw dat deze veel minder op marktplaats staan. Aansluiten geldt hetzelfde alleen in veel gevallen is aanpassing van de meterkast nodig. Volledig opladen duurt zon 3-4uur en de oplossing is meer toekomstbestendig.
Ik ga wel voor 3x25. Heb de aanvraag bij Stedin daarvoor aangemeld.
Daarna ga ik voor de BMW laad paal denk ik, vind ik opzich wel een fraai ding en houd ons oprijd pad een echte BMW zone :)

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:51:
Een praktische vraag, vanuit mijn dagelijkse werkzaamheden, waar ik afgelopen nacht tegenaan liep

Indien mijn hersenscheet correct blijkt, na een reset ontkoppeling, moeten we een failsafe invoeren in onze bedrijfsprocessen, en niet zomaar een reset uitvoeren )
Vraag om hun kenteken, gooi die even door de RDW OVI? Als het een taxi is, niet ontkoppelen?

Trouwens, iemand kan er ook op die manier vandoor gaan met een type2-kabel. Niet elke auto voert een lock aan de auto-zijde van de kabel uit [volgens mij].

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• pmiddeld
FreshMaker schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:51:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De laatste weken/maanden komt het steeds vaker voor dat we in de late avond / vroege nacht gebeld worden met een laadstoring op een publieke laadpaal.
Vrijwel altijd zijn het de Amsterdamse taxichauffeurs, die niet kunnen ontkoppelen na laden.

Als ik de betreffende locatie ophaal, is er (meestal) geen storing, vaak alleen een recente laadsessie ( al dan niet actief, we zien niet of een voertuig vol is, of niet )
Wat wij dan doen, is een reset sturen naar de betreffende site, en na een paar tellen / minuten geeft de site aan dat hij beschikbaar is.

Wat mij gisteren te binnen schoot, Als zo'n site gereset wordt ( turning it off and on again ;) ) wordt dan een voertuigkabel ontkoppeld (verwijderbaar uit de paal) , of kan dat alleen als eigenaar gedaan worden.

Ik heb het vermoeden, dat na zo'n reset de kabel los te halen is uit de laadpaal, en de site weer beschikbaar is voor gebruik.
In dat geval staat er dus een persoon aan de lader, die tegen zijn wens is ontkoppeld omdat er een brutale medeweggebruiker zo nodig op die plaats wil staan
( ik ken de taxichauffeurswereld een beetje, die zijn echt niet beleefd te noemen, als het om hun 'plekje' gaat )
Juist omdat het eigenlijk bijna altijd wel dezelfde locaties zijn, en dezelfde personen met de storing.

TL;DR

Indien mijn hersenscheet correct blijkt, na een reset ontkoppeling, moeten we een failsafe invoeren in onze bedrijfsprocessen, en niet zomaar een reset uitvoeren )
Jouw hersenscheet is zeer wel mogelijk. Een reset zorgt ook dat de stekker uit de paal kan worden gehaald. Nu heb ik op dit forum voor zover ik weet hierover geen klachten gelezen (onverklaarbare beëindiging laadsessie bij laadpaal Amsterdam), maar dit forum herbergt slecht een klein percentage van de elektrische rijders in NL (maar met een des te grotere mond :+ )
Ben benieuwd naar jouw eventuele failsafe maatregelen.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:44

Crazy D

I think we should take a look.

nannoe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:47:
[...]

Vraag om hun kenteken, gooi die even door de RDW OVI? Als het een taxi is, niet ontkoppelen?

Trouwens, iemand kan er ook op die manier vandoor gaan met een type2-kabel. Niet elke auto voert een lock aan de auto-zijde van de kabel uit [volgens mij].
Maar als het een concurrent is, is dat ook een Taxi. Enkel die info is niet voldoende :-)

Exact expert nodig? itwize.nl

• pmiddeld
Camera ophangen als het bij een paar laders specifiek gebeurt?

• FreshMaker
  • Niet online
Daar hoef ik niet voor naar het RDW, dat zeggen ze zelf meestal wel ;)

@pmiddeld - Voor ons werkproces is dat redelijk eenvoudig, naam + kenteken registreren en doorgeven aan de provider ( E-mobility in dit geval )

Maar wij zijn niet voor de handhaving uiteindelijk, maar ik wil gewoon dit soort dingen voorkomen, en de blowback naar ons toe ;)

Ik ga bovenstaande eens op rapport zetten, en nadenken over een proces waarin we niet 'aansprakelijk' zijn als er iemand ineens bij zijn laadpaal terugkomt, en zijn kabel hangt ergens los

• BarryH
  • Nu online
Kan je de actieve laadsessie niet zien? (en daarmee check doen op laadpas nummer?)

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Alles wat op het scherm van de lader staat, kan je als beheerder ook zien, die kan gewoon meekijken bij de data van elke paal.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True