Daarin heeft de makelaar helemaal gelijk. Wanneer je later nog eens een kabel wil leggen van jouw appartement naar de parkeerplaats, dan gaat die kabel via appartementen van buren. Die buren gaan hinder ondervinden, mogelijk grote hinder, en je hebt hun medewerking nodig. Daarnaast wordt er een kabel aangelegd in gezamenlijke ruimte (de parkeergarage), dus daarvoor heb je toestemming nodig van de VVE. Ga voor jezelf maar na hoeveel werk je jezelf op de hals gaat halen.
Een laadpaal van 1x16Amp levert 3,7kW. In 11 uur laadtijd kun je 11x3,7=40,7kWh in je auto krijgen. Hoe ver je daarmee kunt rijden is sterk afhankelijk van je rijstijl, het weer en je auto (in die volgorde). Laat 16kWh per 100km aanhouden (optimistisch maar haalbaar). Dan kun je 40,7/16*100 is ongeveer 250 kilometer rijden op een avond plus nacht laden.
Meer is absoluut beter. Ik zou zeker navragen wat voor hoofdaansluiting je gaat krijgen (1x25A, 1x35A, 3x25A). Mocht je 3x25A krijgen in je appartement en ook als je dat initieel niet krijgt, maar dat een uitbreiding naar zo'n aansluiting wel mogelijk is, vraag dan om een 3x16A kabel, zelfs al sluiten ze er nu maar een 1x16A laadpaal op aan. De meerkosten ga je echt heel veel plezier van hebben als je toekomstige auto 3 fasen kan laden.
Zelf heb ik ook een 3,7kW laadpaal besteld. Ik heb weliswaar een 3x25A aansluiting, maar een auto die maar 1 fase kan opladen. Maar ik laat (tegen meerkosten) wel een 3 fasen kabel voor een 22kW laadpaal leggen. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden dan hoef ik niet meer te graven.