Muah, niet helemaal te vergelijken. Sure, je hebt auto's in diverse prijsklassen maar vaak bieden de duurdere modellen daadwerkelijk een hoop extra's die de goedkopere modellen niet hebben. Dan heb je ook nog de héle dure wagens maar dat is meestal pure luxe (en vaak een 2e wagen). Sowieso zijn een auto en telefoon niet echt te vergelijken.
Grin schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:19:
Typische Tweakers post, specs vergelijken. En dat doe je prima, als je zo naar de getallen kijkt dan heb je ergens wel een punt. Maar nu gaan we even inzoomen.
[...]
Het gaat niet om resolutie, het gaat om de kwaliteit van het beeld, vergis je niet: de scherpte van het scherm; de XR heeft 976 subpixels per inch, sommige OLED 1080P telefoons zitten op: 816!
[...]
True, die 'win' je. Maar toch acht ik de kans groot dat het beeld van de XR niet onderdoet voor een OLED paneel van drie jaren oud.
[...]
Geheugen != Geheugen.
Het mag dan dezelfde hoeveelheid zijn, het type geheugen, hoe snel het is (latency), en de geheugenbus zijn niet te vergelijken.
[...]
Zo komt Apple inderdaad aan haar marges.
[...]
MP vergelijken? Serieus?
Ja... deze specs spreken niet in het voordeel van de XR, maar hou de foto's even naast elkaar. Ze zullen elkaar niet veel maken. Waarschijnlijk 'wint' de XR in een behoorlijk (meeste?) aantal scenario's.
[...]
Je hebt er nog een gevonden; ook hier is de drie jaar oude Nokia idd beter.
Specs vergelijken nou eenmaal beter dan een 'gevoel' of 'ervaring'. En dan zie ik een bijna 2x zo hoge resolutie drie jaar geleden, met een mooiere schermtechniek. Hoe je het ook went of keert, er is geen enkel LCD-scherm dat op kan tegen het contrast van een OLED-scherm. Waarschijnlijk zijn er nu betere OLED-panelen, maar dat is simpelweg ook weer 3 jaar aan ontwikkelingen. Hetzelfde met geheugen en de camera. De camera van de 950XL kan vandaag de dag trouwens nog prima mee met de nieuwere high-end modellen.
Daarnaast een van de eerste telefoons met een infrarood irisscanner, een van de weinige toen met draadloos opladen en een van de weinige met optische beeldstabilisatie (volgens mij was de 920 een van de eerste). In 2015 dus een paradepaardje maar wel heel wat goedkoper dan de iPhone XR nu. Puur afgaande op specs lijkt het nog steeds op een achteruitgang. Maar goed, laten we het dan vergelijken met de iPhone 6S Plus. 1080p-scherm, optische beeldstabilisatie in de camera, iets kleinere accu. Zelfs de resolutie van de reguliere iPhone 6S was slechts iets lager dan de resolutie van de iPhone XR, en dan heb je het over toestellen van Apple van twee jaar terug. Die resolutie is ook weer hetzelfde als die van de iPhone 6 van drie jaar terug.
Overigens gebruikt Apple die resolutie nog steeds in de huidige modellen.
Maar de Plus-modellen hebben een kleiner scherm met een hogere resolutie. Kijk, ik snap dat de XR het goedkopere model is van het premium model maar vergeleken met andere iPhones en andere high-end telefoons van nu betaal je in mijn ogen teveel voor wat je krijgt.
Anoniem: 16295 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:31:
Hoezo is een verwisselbare accu beter? Daarom is dat ding ook niet waterdicht en krijg je mogelijk bij veel vervangen speling.
Ik heb trouwens een XS Max voor 14xx+ who cares, het is maar geld, als je maar happy bent.
Liever heb ik het ook voor de helft maar ik krijg ook meer geld dan vorig jaar en het jaar ervoor voor mijn job dus ja kwaliteit kost geld

Ieder z'n ding natuurlijk

Maar 1400 euro voor een telefoon vind ik persoonlijk echt ver voorbij het krankzinnige.
Een verwisselbare accu is overigens geen vereiste voor mij, maar het kan soms wel prettig zijn. De achterkant kan ook makkelijk verwisseld worden (als er schade is bijvoorbeeld). Speling heb ik geen last van gehad. En ja, het nadeel is dat ie dan niet waterdicht is maar da's ook geen pré voor mij.
coenox schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:47:
Ik heb de 950 XL ook gehad. Die is nu nog 100 euro waard. Ik was dol op de Windows Phones. Maar zoals het gelopen is, was de waardedaling wel erg snel. En ik heb het debacle meegemaakt van een Lumia 800 die met veel bombarie gelanceerd werd en vervolgend waardeloos werd. Ik heb nu een iPhone 6S Plus en overweeg I’m over te stappen op android. Maar toch, die iPhones kosten veel, worden lang ondersteund en houden waarde.
De 950XL is nog best lang ondersteund maar een dood OS is moeilijk te onderhouden

Anno 2018 nog steeds een dijk van een telefoon alleen heb je er geen klap meer aan qua apps.