Calitomnication schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 13:06:
Even wat background informatie:
2004 Op vakantie in San Francisco, zag daar allemaal mensen met witte oordopjes rondlopen. Dat bleek dus een iPod te zijn, wat een tof apparaat... hebben!!! Eerste Apple aankoop; een 3rd gen 20GB iPod.
2006 De 20GB was soms toch wat te lomp, een iPod Nano 3rd van 8GB kwam erbij.
2006 Op vakantie in de VS een vriendin een iPod Shuffle cadeau gegeven, Apple kicks ass en die andere MP3 spelers zijn allemaal lastig te bedienen.
2008 Steve introduceert de eerste iPhone, die moet ik hebben. Maar.. ik zat nog aan een abonnement vast en 2G is misschien toch wat traag..
2009 Eindelijk, mijn eerste iPhone, de 3G, is een feit. Google was aan het experimenteren met Android, maar dat waren toen nog toestellen met toetsen en een kleiner scherm. Apple liep echt voorop in die tijd!
2011 Een Mac Mini, was al jaren aan het dubben, maar aangezien mijn oude PC was overleden,maar een Mac Mini erbij.
2012 De 3G is einde ondersteuning. Heb hem nog kunnen rekken tot December, maar aangezien iOS niet meer te updaten is (waardoor onder andere de App van de bank het niet meer doet) tijd om te upgraden. Via Apple.nl een iPhone 5 gekocht.
2013 iPad Air erbij, geweldig ding!
2013 De vriendin is eindelijk toe aan de overstap van "domme" naar Smartphone. -> iPhone 5 it is!!
2013 Filmpjes en fotos afspelen op de TV, dat zou handig zijn.. Apple TV erbij!
2014 Internet is traag, modem van Ziggo werkt niet altijd even fijn en het maken van backups op een externe schijf schiet er vaak bij in. Na enig onderzoek besloten om een AirPort Extreme 2TB erbij te nemen. 2 vliegen in 1 klap.
2015 Doordat ik al vrij lang op het Apple platform zit is mijn iCloud vol. 0.99 cent p/m voor 50GB storage is te overzien, iCloud erbij.
2016 Na enige twijfel toch maar besloten Apple Music te gaan gebruiken.
2018 Mijn oude Asus heeft het leven gelaten, tijd voor een nieuwe. Aangezien ik veel reis en blog voor de site ben ik op zoek naar een laptop die snel, compact en goed is. Een MacBook 13" it is, werkt perfect met iCloud backup, photos et cetera
2018 Mijn iPhone 5 komt te overlijden, lightning doet het niet meer, maar na dik 5.5 jaar trouwe dienst heeft ie het goed gedaan. Laatste jaar met wat vastlopen en gebrek aan snelheid. TIjd voor een nieuwe. De iPhone X is mij te duur, dan maar een iPhone 8. Want, zo was mijn gedachte, de X is een showcase model en straks als de opvolger komt, zullen de prijzen waarschijnlijk iets beter uitvallen. Daarnaast wilde mijn vriendin de iPhone 8 wel hebben. Maar aangezien haar telefoon het nog deed (ja deed, hij is nu ook dood aan het gaan) heb ik de 8 gekocht, met als doel om in 2018 (nu dus) over te stappen op een X-opvolger
En daar zijn we nu.. Tijd om een nieuwe telefoon uit te zoeken. Maar ik merk gewoon dat ik niet meer "even" naar Apple.nl ga om zonder blikken of blozen de nieuwste iPhone in bestelling te zetten. Sterker nog, de afgelopen week heb ik zelfs rondgekeken naar wat de concurrentie te bieden heeft. Een goede Samsung is toch ook goed? Wil ik wel 1200+ neertellen voor een toestel? Wil ik een telefoon kopen die nog duurder is dan mijn MacBook Pro?
Als je mijn bovenstaande geschiedenis bekijkt ben ik heel loyaal geweest naar Apple, dit is dus geen "Apple sucks, booo" post. Ik merk gewoon dat er in mijn nabije omgeving veel Apple mensen zijn die zich dezelfde vraag stellen. Hoe lang ga ik dit nog doen? Keerzijde is dat als ik nu besluit om over te stappen naar Android, ik compleet buiten mijn eigen thuis automatisering val en dat wil ik ook niet. Ga ik dan voor de Xr? Waarschijnlijk wel, maar de Xr voelt een beetje als budget telefoon, hij lijkt niet af.
En dan maakt Apple aparte keuzes!
- Xr; dit toestel heeft geen 3D-touch. Kenners zeggen, 3D Touch gaat eruit. Prima.. ik gebruik het zelden tot nooit, dus het kan mij gestolen worden.
- Xs & Xs Max; dit toestel heeft 3D-touch. huh... Dit kan ik niet begrijpen. Als Apple 3D touch vanaf de 6s aanbiedt en zelfs de nieuwste toestellen ervan voorziet, waarom sluiten ze de Xr er dan van uit? Is dit omdat ze het technisch niet voor elkaar hebben gekregen? Hebben de 2 afdeling onderling een communicatie fout gehad? Of is dit een manier van Apple om de mensen onbewust naar de Xs te pushen. De Xr voelt nu niet af.
Conclusie; ik zal waarschijnlijk op een Xr uitkomen of ga op zoek naar een X. Ook nog een prima toestel. Maar ergens stel ik mij nu ook de vraag. Als het nu niet het moment is om over te stappen, wanneer dan wel?