Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Richh schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:10:
[...]

Nouja, als Samsung nu opeens gaat adverteren met 'we gebruiken nu Gorilla Glass!' dan gaat ook iedereen een beetje raar opkijken.

Immers: iPhones hebben al sinds jaar en dag een LCD display wat ze 'Retina' noemen. Als Liquid slaat op de liquid uit LCD, dan hebben iPhones al dus de iPhone 4 uit 2010 een 'Liquid Retina' display. Beetje raar om dat zo groot te marketen voor de XR, dan.
Want alle LCD-schermen zijn precies hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:38
Anoniem: 156876 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:43:
[...]

Want alle LCD-schermen zijn precies hetzelfde?
Zeg ik dat?

Om die vergelijking met Gorilla Glass terug te pakken: het is normaal dat je zegt 'nu met nog sterker glas'. Of dus: 'nu met een nog beter scherm'.

Wat er nu gebeurd is dat ze een hele marketingnaam hebben bedacht ('liquid retina') terwijl geen van de twee buzzwords daadwerkelijk iets onderscheidend is. Had het dan gewoon 'the best IPS screen ever' genoemd. Als dat het überhaupt is natuurlijk.
Nu is het niet meer dan logisch dat sommige mensen het niet snappen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ben het volledig met @Richh eens :), de mensen raken de draad kwijt om waar Apple mee bezig is, k ook :)

- Liquid Retina :? Klinkt meer als. Retina is niet meer goed genoeg, want we hebbenn OLED. Dus we verzinnen even een hippe marketing term voor een oude techniek en gaan.

- Xr :? iPhone 3G, sloeg op het netwerk, [S}, stond voor Speed, Plus stond voor formaat, Max nog meer formaat!!! Maar waar staat de "R" voor? Geen verklaring van Apple, vreemd :).
"I have my own theory about why the decline happens at companies like IBM or Microsoft. The company does a great job, innovates and becomes a monopoly or close to it in some field, and then the quality of the product becomes less important. The product starts valuing the great salesmen, because they're the ones who can move the needle on revenues, not the product engineers and designers. So the salespeople end up running the company."

- Steve Jobs
En dit is er precies wat er op dit moment met Apple aan de hand is :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:49
Anoniem: 156876 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:11:
Mooiste argument over de marketing vind ik als het over het “Liquid Retina” scherm gaat... “Er is helemaal niks vloeibaars aan dat scherm!” Dan weet dat je met echte scherm experts te maken hebt. :Y
Volgens mij hebben ze die naam bedacht om aan te geven dat het een LCD-scherm is met afgeronde hoeken en een notch. Of Liquid de beste benaming daarvoor is, kun je je afvragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 13:18
Ik heb het idee dat de gebruiksduur van de Iphone is verlengd. Mede omdat er niet echt meer revolutionaire veranderingen plaatsvinden. In het begin waren de sprongen zo groot dat een 2 jaar oude telefoon prehistorisch werd. Ipv 2 jaar schuift het nu richting de 3 jaar. Natuurlijk ook mede dankzij de lange support op iOS.
Zo kan de Iphone 7 bijvoorbeeld nog makkelijk een jaar mee voordat het "op" is. Terwijl ik dit nog steeds een erg snelle, degelijke telefoon vind.
Je gaat bijvoorbeeld van 1000 per 2 jaar naar 1500 per 3 jaar. Per jaar ben je nog steeds 500 euro kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Graag ontopic blijven.

[ Voor 94% gewijzigd door Hoedje op 26-09-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dabbel schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:42:
Ik heb het idee dat de gebruiksduur van de Iphone is verlengd. Mede omdat er niet echt meer revolutionaire veranderingen plaatsvinden. In het begin waren de sprongen zo groot dat een 2 jaar oude telefoon prehistorisch werd. Ipv 2 jaar schuift het nu richting de 3 jaar. Natuurlijk ook mede dankzij de lange support op iOS.
Zo kan de Iphone 7 bijvoorbeeld nog makkelijk een jaar mee voordat het "op" is. Terwijl ik dit nog steeds een erg snelle, degelijke telefoon vind.
Je gaat bijvoorbeeld van 1000 per 2 jaar naar 1500 per 3 jaar. Per jaar ben je nog steeds 500 euro kwijt.
Wel eens, alleen:
  • Ipv 1x per 2jr heb je nu pas na 3jr dus 50% later een nieuwe telefoon / nieuwe features / betere chip.
  • Gaat die telefoon (onrepareerbaar) kapot dan kost het vervangen ook een stuk meer.
Anyway je kosten per jaar blijven wellicht grosso modo gelijk, maar je boert wel gewoon achteruit..... 8)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Dabbel
Help!!!! schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:25:
[...]

Wel eens, alleen:
  • Ipv 1x per 2jr heb je nu pas na 3jr dus 50% later een nieuwe telefoon / nieuwe features / betere chip.
  • Gaat die telefoon (onrepareerbaar) kapot dan kost het vervangen ook een stuk meer.
Anyway je kosten per jaar blijven wellicht grosso modo gelijk, maar je boert wel gewoon achteruit..... 8)
Ik zeg in mijn post richting de 3 jaar, als in: Onderweg, nog niet bereikt. Dus het kan ook per 2 jaar en 2 maanden of 2 jaar en 6 maanden.
Dat is niet 50%, dus dat getal wat je noemt zegt helemaal niks. De sprongen zijn het afgelopen 2 jaar echt veel minder geworden.
Daarnaast: Als je elk 2 jaar van telefoon wisselt dan heb je ook al oude meuk, dus ik snap niet waarom 2,5 jaar zo'n struikelpunt is.
Als iets duurzamer wordt, dan is dat juist goed. Ik snap niet waarom je die wegwerpcultuur zo promoot.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Jackssonss schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:48:
[...]

Wat een bekrompen gedachte. Dus omdat jij de prijs geen probleem vindt is iedereen die dat niet wil of kan betalen een arme stakker? Dat die gedachte überhaupt in je opkomt is behoorlijk zielig.
Precies het is de maatschappij die maakt dat veel mensen achter het nieuwste aan willen rennen, kost wate het kost om er maar bij te horen, bedrijven spelen daar graag op in.
Stemmen doe ik ook met mijn portemonnee, koop pas een nieuwe als de oude het echt niet meer doet!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:28:
[...]

Ik zeg in mijn post richting de 3 jaar, als in: Onderweg, nog niet bereikt. Dus het kan ook per 2 jaar en 2 maanden of 2 jaar en 6 maanden.
Dat is niet 50%, dus dat getal wat je noemt zegt helemaal niks. De sprongen zijn het afgelopen 2 jaar echt veel minder geworden.
Daarnaast: Als je elk 2 jaar van telefoon wisselt dan heb je ook al oude meuk, dus ik snap niet waarom 2,5 jaar zo'n struikelpunt is.
Als iets duurzamer wordt, dan is dat juist goed. Ik snap niet waarom je die wegwerpcultuur zo promoot.
Volgens mij zegt @Help!!!! niks geks. Jij zegt dat de cost of ownership gelijkblijft vanwege de langere levensduur, maar vervolgens geef je aan dat je ook minder dan drie jaar met je telefoon kunt doen, maar dan klopt je berekening niet meer en zijn de kosten dus hoger dan €500 per jaar. In dat geval heb je dus hogere kosten en moet je langer met je toestel doen.

Verder geef je aan dat @Help!!!! de wegwerpcultuur promoot, maar waar doet hij/zij dat dan?

• Dabbel
Jackssonss schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:38:
[...]

Volgens mij zegt @Help!!!! niks geks. Jij zegt dat de cost of ownership gelijkblijft vanwege de langere levensduur, maar vervolgens geef je aan dat je ook minder dan drie jaar met je telefoon kunt doen, maar dan klopt je berekening niet meer en zijn de kosten dus hoger dan €500 per jaar. In dat geval heb je dus hogere kosten en moet je langer met je toestel doen.

Verder geef je aan dat @Help!!!! de wegwerpcultuur promoot, maar waar doet hij/zij dat dan?
Door te benadrukken dat je oude meuk hebt. Deze mentaliteit promoot de wegwerpcultuur.
Daarnaast heb ik specifiek meerdere malen aangegeven als voorbeeld. De getallen zijn fictief. Ik heb nu als voorbeeld 2->3jaar 1000->1500 om ronde getallen te nemen.
Maar in werkelijkheid is de iphone niet 500 euro duurder.
Als ik van 2 jaar naar 2,4jr en van 1000 naar 1200 euro ga, dan is dit 500eu per jaar. Basisschool wiskunde?

Anoniem: 217504

Als Apple elk jaar de prijs van de nieuwste iPhone zo laat stijgen, creëren ze vanzelf wel dat er mensen afhaken. Wat eigenlijk voor die mensen veel beter is, want je in de schulden steken voor een nieuwe iPhone is natuurlijk niet echt slim. Dus het beleid van de NL overheid om mensen te beschermen tegen het aangaan van kopen/schulden/BKR, zonder dat je daar eerst voor gespaard hebt, word in het geval van de iPhone door Apple opgelost :)

• ronaldm3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 10:24

ronaldm3

Apple Watch :)

Anoniem: 217504 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:32:
Als Apple elk jaar de prijs van de nieuwste iPhone zo laat stijgen, creëren ze vanzelf wel dat er mensen afhaken. Wat eigenlijk voor die mensen veel beter is, want je in de schulden steken voor een nieuwe iPhone is natuurlijk niet echt slim. Dus het beleid van de NL overheid om mensen te beschermen tegen het aangaan van kopen/schulden/BKR, zonder dat je daar eerst voor gespaard hebt, word in het geval van de iPhone door Apple opgelost :)
Zal een ieder zich in de schulden steken als die een nieuwe telefoon koopt?

Stel nou voor dat je €50 per maand apart legt voor een IPhone, dan is dat in een jaar €600.
Stel dat je huidige iPhone X nog een waarde heeft van +- €700 dan kan je toch je spaargeld gebruiken om te investeren in een nieuw toestel?
De koopkracht gaat er op vooruit heh :P

Power to the beat.

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:38
Anoniem: 217504 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:32:
Laten we niet weer deze discussie optrommelen. Iedereen moet lekker zelf weten hoe die iets wilt aanschaffen, danwel eenmalige aanschaf, abonnement of lening.
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:31:
[...]

Door te benadrukken dat je oude meuk hebt. Deze mentaliteit promoot de wegwerpcultuur.
Daarnaast heb ik specifiek meerdere malen aangegeven als voorbeeld. De getallen zijn fictief. Ik heb nu als voorbeeld 2->3jaar 1000->1500 om ronde getallen te nemen.
Als ik van 2 jaar naar 2,4jr en van 1000 naar 1200 euro ga, dan is dit 500eu per jaar. Basisschool wiskunde?
Weet je eigenlijk wel precies wat 'wegwerpcultuur' inhoudt? Want wat is er wegwerpcultuur aan als ik naar een jaar mijn iPhone verkoop, misschien doet die 2e partij er nog wel 5-6 jaar mee tot het toestel uit elkaar valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:31:
[...]

Haha. Je laat de prijs die je betaalt, afhangen van hoe lang je er mee doet en dan iemand anders een gebrek aan wiskundige kennis verwijten... Dat is geen wiskunde, maar creatief boekhouden.

Wat @Help!!!! zegt, klopt. Je moet om op de zelfde cost of ownership te komen langer met het toestel doen en op die manier ga je er dus op achteruit.

• Dabbel
Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:36:
[...]

Laten we niet weer deze discussie optrommelen. Iedereen moet lekker zelf weten hoe die iets wilt aanschaffen, danwel eenmalige aanschaf, abonnement of lening.

[...]

Weet je eigenlijk wel precies wat 'wegwerpcultuur' inhoudt? Want wat is er wegwerpcultuur aan als ik naar een jaar mijn iPhone verkoop, misschien doet die 2e partij er nog wel 5-6 jaar mee tot het toestel uit elkaar valt?
Eh, je gaat toch nieuwe telefoon kopen? Deze wordt toch gemaakt op vraag/aanbod?. Als iedereen langer over zijn of haar telefoon doet, dan worden minder grondstoffen gebruikt. Misschien wordt de telefoon wel in een lade gedaan en niets mee gedaan. Dan is dat toch zonde van de grondstoffen?

Edit: Mijn gedachte van wegwerpcultuur is alsmaar kort gebruik maken van spullen en voortdurend nieuwe kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dabbel op 26-09-2018 09:54 ]

Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:36:
[...]

[...]

Iedereen is vrij om te kopen wat hij/zij wil, maar om je daar voor in de schulden te steken....
Discussie prijs/schulden hangt wat dat betreft aan elkaar vast :)
in de VS en de UK heeft Apple met het iPhone Upgrade Program werkelijk goud in handen.
Je laat mensen 12 of 24 maanden tegen 0% rente hun iPhone afbetalen en er zit zelfs bij elke iPhone in dit Prorgram nog 'gratis' AppleCare+ bij.

Zo kun je als consument elk jaar met de allernieuwste iPhone rondlopen en voelt $50-$55 minder aan, dan ineens $1100+ uit te geven.

• Scrtz
Anoniem: 217504 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:42:
[...]

Iedereen is vrij om te kopen wat hij/zij wil, maar om je daar voor in de schulden te steken....
Discussie prijs/schulden hangt wat dat betreft aan elkaar vast :)
Ja dat klopt, maar in de schulden steken voor iets of niet is weer een totaal andere discussie imo dan thuishoort in dit topic.

Overigens koop ik al mijn toestellen altijd los, elke iPhone gehad vanaf de 4S en ik ben nog student, dus het kan ook anders ;)

ronaldm3 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:36:
[...]

Zal een ieder zich in de schulden steken als die een nieuwe telefoon koopt?

Stel nou voor dat je €50 per maand apart legt voor een IPhone, dan is dat in een jaar €600.
Stel dat je huidige iPhone X nog een waarde heeft van +- €700 dan kan je toch je spaargeld gebruiken om te investeren in een nieuw toestel?
De koopkracht gaat er op vooruit heh :P
Dat hoop ik niet!
Zolang je spaart en het waard vind om bv €1599/1699 uit te geven, is dat natuurlijk prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:45:
[...]

Ja dat klopt, maar in de schulden steken voor iets of niet is weer een totaal andere discussie imo dan thuishoort in dit topic.

Overigens koop ik al mijn toestellen altijd los, elke iPhone gehad vanaf de 4S en ik ben nog student, dus het kan ook anders ;)
Heb je een ieder geval wel iets geleerd als student :) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Anoniem: 217504 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:47:
[...]

Heb je een ieder geval wel iets geleerd als student :) (y)
Haha bedankt, alles wordt bij mij direct betaald, buiten de toekomstige hypotheek dan.
Anoniem: 217504 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:45:
[...]

Dat hoop ik niet!
Zolang je spaart en het waard vind om bv €1599/1699 uit te geven, is dat natuurlijk prima :)
Dit vind ik nog het allerbelangrijkste, iets wat veel mensen niet kunnen of willen begrijpen, vaak van de oudere garde al helemaal niet. Maar zo heeft iedereen andere prioriteiten/hobbies/interesses. Iedereen in Nederland zal vast wel iets thuis hebben wat veel goedkoper zou kunnen maar wat je gewoon leuk vind om te hebben.

• Dabbel
Jackssonss schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:36:
[...]

Haha. Je laat de prijs die je betaald, afhangen van hoe lang je er mee doet en dan iemand anders een gebrek aan wiskundige kennis verwijten... Dat is geen wiskunde, maar creatief boekhouden.

Wat @Help!!!! zegt, klopt. Je moet om op de zelfde cost of ownership te komen langer met het toestel doet en op die manier ga je er dus op achteruit.
Zoals ik eerder aangaf, ik heb voorbeeld getallen genomen. Ik verbaas mij hoe vaak ik dat moet uitleggen.
De getallen zijn bedoeld als makkelijk rekenvoorbeeld. Dat jij hierover struikelt zegt meer over jou dan het voorbeeld.

formule: <prijs> / <Gemiddelde duur gebruik iphone in jaren> = cost of ownership per jaar

Enige wat ik zeg is dat niet alleen de prijs is gestegen, maar ook gemiddelde duur gebruik. Dat jij het oude meuk vind door de telefoon bijvoorbeeld 4 maanden langer te gebruiken, zegt wat over jou mentaliteit. En deze mentaliteit vind ik persoonlijk een onderdeel van een wegwerpcultuur.

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:50:
[...]

Zoals ik eerder aangaf, ik heb voorbeeld getallen genomen. Ik verbaas mij hoe vaak ik dat moet uitleggen.
De getallen zijn bedoeld als makkelijk rekenvoorbeeld. Dat jij hierover struikelt zegt meer over jou dan het voorbeeld.

formule: <prijs> / <Gemiddelde duur gebruik iphone in jaren> = cost of ownership per jaar

Enige wat ik zeg is dat niet alleen de prijs is gestegen, maar ook gemiddelde duur gebruik. Dat jij het oude meuk vind door de telefoon bijvoorbeeld 4 maanden langer te gebruiken, zegt wat over jou mentaliteit. En deze mentaliteit vind ik persoonlijk een onderdeel van een wegwerpcultuur.
Haha, je maakt nogal veel aannames en je probeert me te analyseren op basis van wat ik zeg. Nergens heb ik het over oude meuk.

Ik struikel bovendien nergens over. Jij doet aan creatief boekhouden en daar doe ik niet aan mee. In jouw voorbeeld betaal je €1500 voor een telefoon als je er drie jaar mee doet, €1200 als je er 2.4 jaar mee doet en €1250 als je er 2.5 jaar mee doet. Je verhaal raakt kant noch wal en als iemand je daar op wijst ga je op de man spelen.

• Dabbel
Jackssonss schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:14:
[...]

Haha, je maakt nogal veel aannames en je probeert me te analyseren op basis van wat ik zeg. Nergens heb ik het over oude meuk.

Ik struikel bovendien nergens over. Jij doet aan creatief boekhouden en daar doe ik niet aan mee. In jouw voorbeeld betaal je €1500 voor een telefoon als je er drie jaar mee doet, €1200 als je er 2.4 jaar mee doet en €1250 als je er 2.5 jaar mee doet. Je verhaal raakt kant noch wal en als iemand je daar op wijst ga je op de man spelen.
Wow, omdat ik vind dat bepaalde uitspraken wegwerpcultuur promoot speel ik op de man? Hoe vaak moet ik nog aangeven dat ik fictieve getallen heb genoemd? Dit heb ik nu in 3 posts aangegeven. Snap jij nog steeds niet dat de getallen fictief zijn? Je mag de prijs ook 100eu lager doen en de looptijd hoger dan kom je zelfs goedkoper uit per jaar. Ik heb voor de duidelijkheid zelfs de formule gegeven. Het ENIGE wat ik zeg is niet alleen de prijs is gestegen, maar ook de gemiddelde duur van gebruik.

Edit: de prijs van de iphone is 100eu duurder geworden en gebruiksduur is 3 jaar geworden. Per jaar ben je goedkoper uit. Snap je niet dat de getallen niet uitmaken? ik verbaas dat je hierover discussieert zonder dat je de formule snapt. Ik zeg dat je niet blind op de prijs moet staren, want er zijn ook andere variabelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dabbel op 26-09-2018 10:45 ]

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:31:
[...]

Wow, omdat ik vind dat bepaalde uitspraken wegwerpcultuur promoot speel ik op de man? Hoe vaak moet ik nog aangeven dat ik fictieve getallen heb genoemd? Dit heb ik nu in 3 posts aangegeven. Snap jij nog steeds niet dat de getallen fictief zijn? Je mag de prijs ook 100eu lager doen en de looptijd hoger dan kom je zelfs goedkoper uit per jaar. Ik heb voor de duidelijkheid zelfs de formule gegeven. Het ENIGE wat ik zeg is niet alleen de prijs is gestegen, maar ook de gemiddelde duur van gebruik.

Edit: de prijs van de iphone is 100eu duurder geworden en gebruiksduur is 3 jaar geworden. Per jaar ben je goedkoper uit. Snap je niet dat de getallen niet uitmaken? ik verbaas dat je hierover discussieert zonder dat je de formule snapt. Ik zeg dat je niet blind op de prijs moet staren, want er zijn ook andere variabelen.
Je speelt op de man met je opmerkingen als 'basisschool wiskunde?' en 'dat jij hierover struikelt....'. Bovendien is het behoorlijk denigrerend om te zeggen dat iemand die je wijst op een denkfout, de formule niet snapt. Die formule van jou is niet bepaald hogere wiskunde.

Je geeft fictieve getallen, maar zegt dat @Help!!!! ongelijk heeft als hij/zij zegt dat je er weldegelijk op achteruit gaat als je voor dezelfde cost of ownership, je telefoon langer moet houden. Dat je werkt met fictieve getallen doet niets af aan het feit dat je langer moet doen met je iPhone om tot dezelfde cost of ownership te komen.

• Dabbel
Jackssonss schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:55:
[...]

Je speelt op de man met je opmerkingen als 'basisschool wiskunde?' en 'dat jij hierover struikelt....'. Bovendien is het behoorlijk denigrerend om te zeggen dat iemand die je wijst op een denkfout, de formule niet snapt. Die formule van jou is niet bepaald hogere wiskunde.

Je geeft fictieve getallen, maar zegt dat @Help!!!! ongelijk heeft als hij/zij zegt dat je er weldegelijk op achteruit gaat als je voor dezelfde cost of ownership, je telefoon langer moet houden. Dat je werkt met fictieve getallen doet niets af aan het feit dat je langer moet doen met je iPhone om tot dezelfde cost of ownership te komen.
Ik zeg dat achteruit gang helemaal geen gegeven is en ik laat dat zien met een voorbeeld. Ik heb nota bene 2x “voorbeeld” gezegd in mijn eerste reactie. Dat de prijs is gestegen is duidelijk, maar dat mensen langer hun telefoon gebruiken is mijn theorie. Dat je langer “moet” doen over een telefoon is een positief iets. Jullie beiden brengen het als iets negatiefs. Dit promoot dus naar mijn mening de wegwerpcultuur. Uit jouw reacties laat jij zelf toch zien dat je de formule niet snapt of niet wilt snappen. Het enige wat wij zeker weten zijn de formule en prijs. Maar uit elke reactie van jou lijkt het alsof de prijs de enige variabele is. Dat is dus niet waar. Dan lijkt het dus dat je de formule niet snapt.

De prijs is gestegen. Ben je het eens dat gemiddeld mensen langer doen over hun telefoon? Dan is de cost of ownership niet 1 op 1 met de prijs gestegen.

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:10:
[...]

Ik zeg dat achteruit gang helemaal geen gegeven is en ik laat dat zien met een voorbeeld. Ik heb nota bene 2x “voorbeeld” gezegd in mijn eerste reactie. Dat de prijs is gestegen is duidelijk, maar dat mensen langer hun telefoon gebruiken is mijn theorie. Dat je langer “moet” doen over een telefoon is een positief iets. Jullie beiden brengen het als iets negatiefs. Dit promoot dus naar mijn mening de wegwerpcultuur. Uit jouw reacties laat jij zelf toch zien dat je de formule niet snapt of niet wilt snappen. Het enige wat wij zeker weten zijn de formule en prijs. Maar uit elke reactie van jou lijkt het alsof de prijs de enige variabele is. Dat is dus niet waar. Dan lijkt het dus dat je de formule niet snapt.

De prijs is gestegen. Ben je het eens dat gemiddeld mensen langer doen over hun telefoon? Dan is de cost of ownership niet 1 op 1 met de prijs gestegen.
Dat de gemiddelde levensduur omhoog gaat is zeker iets positiefs als dit niet gepaard gaat met een stijging van de prijs van de telefoon. Echter vraag ik me weldgelijk af of de totale levensduur van iPhones omhoog gaat. Met andere woorden, wordt de gemiddelde iPhone (door alle achtereenvolgende gebruikers) tegenwoordig later afgedankt dan voorheen?

Ik waag dit te betwijfelen. Dan blijft dus dat stijgende prijzen iets negatiefs is, of zou je niet lever hebben dat iPhones langer meegaan én de prijs gelijk blijft?

• Dabbel
Jackssonss schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:24:
[...]

Dat de gemiddelde levensduur omhoog gaat is zeker iets positiefs als dit niet gepaard gaat met een stijging van de prijs van de telefoon. Echter vraag ik me weldgelijk af of de totale levensduur van iPhones omhoog gaat. Met andere woorden wordt de gemiddelde iPhone (door alle achtereenvolgende gebruikers) tegenwoordig later afgedankt dan voorheen?

Ik waag dit te betwijfelen. Dan blijft dus dat stijgende prijzen iets negatiefs is, of zou je niet lever hebben dat iPhones langer meegaan én de prijs gelijk blijft?
Ik ben het eens met jou dat de ideale uitgangspunt voor ons als consument langer levensduur en gelijkblijvende kosten zijn. Echter vanuit Apple en de aandeelhouders zou dat de rendement doen verlagen. Door de prijs evenredig met de levensduur te laten stijgen blijft de rentabiliteit gelijk. Deze kan zelfs hoger uitvallen omdat de productiekosten omlaag gaan. Dat de iphone 6 nog de laatste iOS krijgt laat wel zien dat de iphone voor veel langer is bedoelt. Ik ben het dan ook niet eens met jouw twijfels over totale levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
Het is dat de batterij van mijn iPhone 6 64 GB niet meer vervangen kon worden (toestel gebogen), anders had die zeker de 4 jaar gehaald en misschien wel 5.

Laten we even uit gaan van 4 jaar, introductieprijs, zonder batterijvervanging. Dat lijkt me een hele normale usercase.

€799/4 = € 199,75 per jaar

Stel ik koop een XS, 64 GB voor €1159

€1159 / €199,75/jaar = 5,8 jaar

Maar het vergelijk wordt eigenlijk pas eerlijk als ik voor deze telefoon ook voor de middelste geheugenoptie zou kiezen: XS 256 GB voor €1329

€1329 / €199,75/jaar = 6.7 jaar

Wie verwacht zijn iPhone XS ongeveer 6 tot 7 jaar zonder problemen te kunnen gebruiken?

(voor het gemak heb ik aangenomen dat de telefoon na die periode economisch volledig afgeschreven is)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zeg @Dabbel & @Jackssonss, doe eens liev tegen elkaar *;
Een disucssie voeren is geen probleem, maar ga hier niet op de man spelen of je frustratie dat iemand een opmerking verkeerd leest/begrijp via je toetsenbord eruit rammen ;)

Genoeg over rekenvoorbeelden en wegwerpcultuur, zullen we weer on-topic gaan? ;)

@Joris748, Los van het feit dat het toestel het fysiek misschien nog wel zou halen, goede case, screenprotector en "normaal" mee omgaan. Echter, je hebt de vrienden van Apple ook nodig en als ze besluiten om geen nieuwe iOS voor jouw toestel te maken (in mijn geval de 5), dan moet je gewoon over op een gegeven moment.

Het toestel werkt nog wel, maar hij wordt iets trager en langzaam maar zeker zul je gaan merken dat Apps niet meer updaten of zelfs stoppen met werken. Toen ik van mijn 3G naar 5 ging en niet dus niet meer mee kon naar iOS 8 heb ik het nog 1 jaar kunnen uitzingen. Daarna kreeg WhatsApp kuren, de SNS Bank ondersteunde de door mij gebruikte versie van hun app niet meer en zo viel steeds meer weg.
Dus, los van het feit dat de hardware het mogelijk wel kan, qua software hebben ze je nog altijd in een soort van houtgreep. Nu is dat voor de 5S gelukkig iets anders, die gaat nog steeds mee.
Maar ook qua hardware merk je dat het minder wordt. Mijn vriendin kan de deur niet meer uit zonder powerbank. De lightning connector begint langzaam kuren te vertonen en het toestel loopt om de zoveel tijd vast (waarschijnlijk buffer oid).

[ Voor 64% gewijzigd door Calitomnication op 26-09-2018 12:37 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Calitomnication schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:17:
Een disucssie voeren is geen probleem, maar ga hier niet op de man spelen of je frustratie dat iemand een opmerking verkeerd leest/begrijp via je toetsenbord eruit rammen ;)

Genoeg over rekenvoorbeelden en wegwerpcultuur, zullen we weer on-topic gaan? ;)
Bedankt voor je lieve woorden, maar zoals je kunt zien kwamen we er redelijk uit. Verder is een discussie over levensduur en al dan niet stijgende cost of ownership weldgelijk relevant in de prijsdiscussie.

• Scrtz
Joris748 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:45:
Het is dat de batterij van mijn iPhone 6 64 GB niet meer vervangen kon worden (toestel gebogen), anders had die zeker de 4 jaar gehaald en misschien wel 5.

Laten we even uit gaan van 4 jaar, introductieprijs, zonder batterijvervanging. Dat lijkt me een hele normale usercase.

Maar het vergelijk wordt eigenlijk pas eerlijk als ik voor deze telefoon ook voor de middelste geheugenoptie zou kiezen: XS 256 GB voor €1329

Wie verwacht zijn iPhone XS ongeveer 6 tot 7 jaar zonder problemen te kunnen gebruiken?

(voor het gemak heb ik aangenomen dat de telefoon na die periode economisch volledig afgeschreven is)
Klopt, alhoewel de positionering van de toestellen wel wat veranderd is weet ik niet of je dit 100% met elkaar kunt vergelijken, maar het zal iig nooit heel erg veel verschillen, het resultaat zou nog altijd zijn dat je er langer mee zou moeten doen.

Tijdens de release van de 6 had je alleen de 6 en de plus, nu heb je de Xr, Xs en Xs Max, de 6 ligt dus technisch een beetje tussen de Xr en de Xs.

• Dabbel
Joris748 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:45:

Echter de XS is de opvolger van de X, de X kwam tegelijkertijd uit met de 8 en deze was een prijsklasse lager. Daardoor klopt jouw vergelijking in mijn ogen niet. Je kan de 6 beter vergelijken met de XR vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
Calitomnication schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:17:

@Joris748, Los van het feit dat het toestel het fysiek misschien nog wel zou halen, goede case, screenprotector en "normaal" mee omgaan. Echter, je hebt de vrienden van Apple ook nodig en als ze besluiten om geen nieuwe iOS voor jouw toestel te maken (in mijn geval de 5), dan moet je gewoon over op een gegeven moment.

Het toestel werkt nog wel, maar hij wordt iets trager en langzaam maar zeker zul je gaan merken dat Apps niet meer updaten of zelfs stoppen met werken. Toen ik van mijn 3G naar 5 ging en niet dus niet meer mee kon naar iOS 8 heb ik het nog 1 jaar kunnen uitzingen. Daarna kreeg WhatsApp kuren, de SNS Bank ondersteunde de door mij gebruikte versie van hun app niet meer en zo viel steeds meer weg.
Dus, los van het feit dat de hardware het mogelijk wel kan, qua software hebben ze je nog altijd in een soort van houtgreep. Nu is dat voor de 5S gelukkig iets anders, die gaat nog steeds mee.
Maar ook qua hardware merk je dat het minder wordt. Mijn vriendin kan de deur niet meer uit zonder powerbank. De lightning connector begint langzaam kuren te vertonen en het toestel loopt om de zoveel tijd vast (waarschijnlijk buffer oid).
Klopt. En hoe langer je met een iPhone moet doen, des te afhankelijker je van Apple bent voor de updates. Dan vind ik een levensduur van 4 jaar zeer acceptabel. Misschien haal je dan nog net de 5 jaar als je gelukt hebt. 6 tot 7 jaar is gewoon een eeuwigheid in softwareland.
Scrtz schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:50:
[...]

Klopt, alhoewel de positionering van de toestellen wel wat veranderd is weet ik niet of je dit 100% met elkaar kunt vergelijken, maar het zal iig nooit heel erg veel verschillen, het resultaat zou nog altijd zijn dat je er langer mee zou moeten doen.

Tijdens de release van de 6 had je alleen de 6 en de plus, nu heb je de Xr, Xs en Xs Max, de 6 ligt dus technisch een beetje tussen de Xr en de Xs.
De vergelijking is misschien niet 100%. In beide gevallen heb je een flagship, standaard formaat, middelste geheugenoptie. Ik verwacht niet dat ik er langer mee kan doen. In mijn usercase heb je het over een verschuiving van 4 jaar naar 6 jaar gebruik.

Ben nu heel tevreden met mijn net aangeschafte 8. Daarmee zitten de kosten per jaar weer in dezelfde regionen als met mijn 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:14

SomerenV

It's something!

Drie jaar geleden kocht ik de Lumia 950XL voor ~650 euro. Nu drie jaar later kun je de iPhone XR kopen voor 200 euro meer. Dan verwacht je ook 'meer' maar als je de specs vergelijkt dan komt daar weinig van terecht.

2560x1440 vs 1792x828
515dpi vs 324dpi
OLED vs LCD
3GB vs 3GB
32GB (uitbreidbaar) vs 64GB
20mp rear vs 12mp rear
5mp front vs 7mp front
Verwisselbare accu vs vaste accu

De iPhone heeft als pluspunt dat ie waterdicht is, maar de Lumia is dan weer dunner en heeft een grotere accu. Natuurlijk is de Apple A12 veel sneller dan de Snapdragon 810, de iPhone XR is zuiniger en iOS12 biedt veel meer dan Windows 10 Mobile anno 2018 maar dat zijn zaken die nogal wiedes zijn na 3 jaar ontwikkelingen.

De rest is echter een flinke achteruitgang en je betaalt meer voor dan voor menig flagship-model. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen maar blijkbaar kan Apple het flikken. De telefoon krijgt namelijk lovende reviews.

Maar dan vraag ik me dus af, hoe erg moeten we dit soort praktijken toejuichen? Kun je 800+ euro vragen voor een telefoon waarvan veel specs slechter zijn dan een high-end model van 3 jaar geleden?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-04 14:56
SomerenV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:07:
Drie jaar geleden kocht ik de Lumia 950XL voor ~650 euro. Nu drie jaar later kun je de iPhone XR kopen voor 200 euro meer. Dan verwacht je ook 'meer' maar als je de specs vergelijkt dan komt daar weinig van terecht.

2560x1440 vs 1792x828
515dpi vs 324dpi
OLED vs LCD
3GB vs 3GB
20mp rear vs 12mp rear
5mp front vs 7mp front

De iPhone heeft als pluspunt dat ie waterdicht is, maar de Lumia is dan weer dunner en heeft een grotere accu. Natuurlijk is de Apple A12 veel sneller dan de Snapdragon 810, de iPhone XR is zuiniger en iOS12 biedt veel meer dan Windows 10 Mobile anno 2018 maar dat zijn zaken die nogal wiedes zijn na 3 jaar ontwikkelingen.

De rest is echter een flinke achteruitgang en je betaalt meer voor dan voor menig flagship-model. Persoonlijk vind ik dit niet kunnen maar blijkbaar kan Apple het flikken. De telefoon krijgt namelijk lovende reviews.

Maar dan vraag ik me dus af, hoe erg moeten we dit soort praktijken toejuichen? Kun je 800+ euro vragen voor een telefoon waarvan veel specs slechter zijn dan een high-end model van 3 jaar geleden?
Iets met ‘merkbeleving’, kijk naar auto’s.. verschillende merken auto’s, voor dezelfde ‘specs’ of ‘specs’ die slechter zijn dan drie jaar geleden betaal je zo 1000 euro’s meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 16:55

Grin

Ride si sapis.

Typische Tweakers post, specs vergelijken. En dat doe je prima, als je zo naar de getallen kijkt dan heb je ergens wel een punt. Maar nu gaan we even inzoomen.
2560x1440 vs 1792x828
515dpi vs 324dpi
Het gaat niet om resolutie, het gaat om de kwaliteit van het beeld, vergis je niet: de scherpte van het scherm; de XR heeft 976 subpixels per inch, sommige OLED 1080P telefoons zitten op: 816!
OLED vs LCD
True, die 'win' je. Maar toch acht ik de kans groot dat het beeld van de XR niet onderdoet voor een OLED paneel van drie jaren oud.
3GB vs 3GB
Geheugen != Geheugen.
Het mag dan dezelfde hoeveelheid zijn, het type geheugen, hoe snel het is (latency), en de geheugenbus zijn niet te vergelijken.
Zo komt Apple inderdaad aan haar marges.
20mp rear vs 12mp rear
5mp front vs 7mp front
MP vergelijken? Serieus?
Ja... deze specs spreken niet in het voordeel van de XR, maar hou de foto's even naast elkaar. Ze zullen elkaar niet veel maken. Waarschijnlijk 'wint' de XR in een behoorlijk (meeste?) aantal scenario's.
Je hebt er nog een gevonden; ook hier is de drie jaar oude Nokia idd beter.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

epo

Hoezo is een verwisselbare accu beter? Daarom is dat ding ook niet waterdicht en krijg je mogelijk bij veel vervangen speling.

Ik heb trouwens een XS Max voor 14xx+ who cares, het is maar geld, als je maar happy bent.
Liever heb ik het ook voor de helft maar ik krijg ook meer geld dan vorig jaar en het jaar ervoor voor mijn job dus ja kwaliteit kost geld >:)

[ Voor 48% gewijzigd door epo op 26-10-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
Ik heb de 950 XL ook gehad. Die is nu nog 100 euro waard. Ik was dol op de Windows Phones. Maar zoals het gelopen is, was de waardedaling wel erg snel. En ik heb het debacle meegemaakt van een Lumia 800 die met veel bombarie gelanceerd werd en vervolgend waardeloos werd. Ik heb nu een iPhone 6S Plus en overweeg I’m over te stappen op android. Maar toch, die iPhones kosten veel, worden lang ondersteund en houden waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door coenox op 26-10-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Citroentaart schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:59:
[...]

Iets met ‘merkbeleving’, kijk naar auto’s.. verschillende merken auto’s, voor dezelfde ‘specs’ of ‘specs’ die slechter zijn dan drie jaar geleden betaal je zo 1000 euro’s meer..
Muah, niet helemaal te vergelijken. Sure, je hebt auto's in diverse prijsklassen maar vaak bieden de duurdere modellen daadwerkelijk een hoop extra's die de goedkopere modellen niet hebben. Dan heb je ook nog de héle dure wagens maar dat is meestal pure luxe (en vaak een 2e wagen). Sowieso zijn een auto en telefoon niet echt te vergelijken.
Grin schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:19:
Typische Tweakers post, specs vergelijken. En dat doe je prima, als je zo naar de getallen kijkt dan heb je ergens wel een punt. Maar nu gaan we even inzoomen.

[...]

Het gaat niet om resolutie, het gaat om de kwaliteit van het beeld, vergis je niet: de scherpte van het scherm; de XR heeft 976 subpixels per inch, sommige OLED 1080P telefoons zitten op: 816!
[...]

True, die 'win' je. Maar toch acht ik de kans groot dat het beeld van de XR niet onderdoet voor een OLED paneel van drie jaren oud.
[...]

Geheugen != Geheugen.
Het mag dan dezelfde hoeveelheid zijn, het type geheugen, hoe snel het is (latency), en de geheugenbus zijn niet te vergelijken.
[...]

Zo komt Apple inderdaad aan haar marges.
[...]

MP vergelijken? Serieus?
Ja... deze specs spreken niet in het voordeel van de XR, maar hou de foto's even naast elkaar. Ze zullen elkaar niet veel maken. Waarschijnlijk 'wint' de XR in een behoorlijk (meeste?) aantal scenario's.
[...]

Je hebt er nog een gevonden; ook hier is de drie jaar oude Nokia idd beter.
Specs vergelijken nou eenmaal beter dan een 'gevoel' of 'ervaring'. En dan zie ik een bijna 2x zo hoge resolutie drie jaar geleden, met een mooiere schermtechniek. Hoe je het ook went of keert, er is geen enkel LCD-scherm dat op kan tegen het contrast van een OLED-scherm. Waarschijnlijk zijn er nu betere OLED-panelen, maar dat is simpelweg ook weer 3 jaar aan ontwikkelingen. Hetzelfde met geheugen en de camera. De camera van de 950XL kan vandaag de dag trouwens nog prima mee met de nieuwere high-end modellen.

Daarnaast een van de eerste telefoons met een infrarood irisscanner, een van de weinige toen met draadloos opladen en een van de weinige met optische beeldstabilisatie (volgens mij was de 920 een van de eerste). In 2015 dus een paradepaardje maar wel heel wat goedkoper dan de iPhone XR nu. Puur afgaande op specs lijkt het nog steeds op een achteruitgang. Maar goed, laten we het dan vergelijken met de iPhone 6S Plus. 1080p-scherm, optische beeldstabilisatie in de camera, iets kleinere accu. Zelfs de resolutie van de reguliere iPhone 6S was slechts iets lager dan de resolutie van de iPhone XR, en dan heb je het over toestellen van Apple van twee jaar terug. Die resolutie is ook weer hetzelfde als die van de iPhone 6 van drie jaar terug. Overigens gebruikt Apple die resolutie nog steeds in de huidige modellen.

Maar de Plus-modellen hebben een kleiner scherm met een hogere resolutie. Kijk, ik snap dat de XR het goedkopere model is van het premium model maar vergeleken met andere iPhones en andere high-end telefoons van nu betaal je in mijn ogen teveel voor wat je krijgt.
epo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:31:
Hoezo is een verwisselbare accu beter? Daarom is dat ding ook niet waterdicht en krijg je mogelijk bij veel vervangen speling.

Ik heb trouwens een XS Max voor 14xx+ who cares, het is maar geld, als je maar happy bent.
Liever heb ik het ook voor de helft maar ik krijg ook meer geld dan vorig jaar en het jaar ervoor voor mijn job dus ja kwaliteit kost geld >:)
Ieder z'n ding natuurlijk :+ Maar 1400 euro voor een telefoon vind ik persoonlijk echt ver voorbij het krankzinnige.

Een verwisselbare accu is overigens geen vereiste voor mij, maar het kan soms wel prettig zijn. De achterkant kan ook makkelijk verwisseld worden (als er schade is bijvoorbeeld). Speling heb ik geen last van gehad. En ja, het nadeel is dat ie dan niet waterdicht is maar da's ook geen pré voor mij.
coenox schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:47:
Ik heb de 950 XL ook gehad. Die is nu nog 100 euro waard. Ik was dol op de Windows Phones. Maar zoals het gelopen is, was de waardedaling wel erg snel. En ik heb het debacle meegemaakt van een Lumia 800 die met veel bombarie gelanceerd werd en vervolgend waardeloos werd. Ik heb nu een iPhone 6S Plus en overweeg I’m over te stappen op android. Maar toch, die iPhones kosten veel, worden lang ondersteund en houden waarde.
De 950XL is nog best lang ondersteund maar een dood OS is moeilijk te onderhouden :+ Anno 2018 nog steeds een dijk van een telefoon alleen heb je er geen klap meer aan qua apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@SomerenV wat is het verschil met de Lumia 950XL met Samsung Galaxy S9 ?
S9 kostte ook €879,- de 1e week van beschikbaarheid, tov €649,- van de Lumia https://tweakers.net/pricewatch/compare/464746;1118063/

Zo kun je blijven vergelijken, en een merk model afkraken. Alle acties die Samsung heeft lopen om hun toestellen te kunnen verkopen etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hackus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:20:
@SomerenV wat is het verschil met de Lumia 950XL met Samsung Galaxy S9 ?
S9 kostte ook €879,- de 1e week van beschikbaarheid, tov €649,- van de Lumia https://tweakers.net/pricewatch/compare/464746;1118063/

Zo kun je blijven vergelijken, en een merk model afkraken. Alle acties die Samsung heeft lopen om hun toestellen te kunnen verkopen etc.
De S8 gaat op bijna geen enkel vlak achteruit ten opzichte van de 950XL en op voldoende punten vooruit.

En ik kraak de iPhone XR niet af, het zal ongetwijfeld een goede telefoon zijn (wat ook blijkt uit reviews). Ik ben alleen benieuwd of de prijs die ze ervoor vragen niet te hoog is. En natuurlijk is allemaal persoonlijk, maar ik zou nooit 850 euro kunnen rechtvaardigen voor een telefoon waarvan veel van de specs minder zijn dan die van high-end modellen van een paar jaar terug, of high-end modellen van nu.

Dat kun je ook uitbreiden naar de andere X-modellen, maar de XR is in dit geval de vreemde eend in de bijt omdat het qua specs veel lijkt op reguliere iPhones maar wel aanzienlijk duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

SomerenV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:12:
[...]
Specs vergelijken nou eenmaal beter dan een 'gevoel' of 'ervaring'. En dan zie ik een bijna 2x zo hoge resolutie drie jaar geleden, met een mooiere schermtechniek. Hoe je het ook went of keert, er is geen enkel LCD-scherm dat op kan tegen het contrast van een OLED-scherm. Waarschijnlijk zijn er nu betere OLED-panelen, maar dat is simpelweg ook weer 3 jaar aan ontwikkelingen. Hetzelfde met geheugen en de camera. De camera van de 950XL kan vandaag de dag trouwens nog prima mee met de nieuwere high-end modellen.

Daarnaast een van de eerste telefoons met een infrarood irisscanner, een van de weinige toen met draadloos opladen en een van de weinige met optische beeldstabilisatie (volgens mij was de 920 een van de eerste). In 2015 dus een paradepaardje maar wel heel wat goedkoper dan de iPhone XR nu. Puur afgaande op specs lijkt het nog steeds op een achteruitgang. Maar goed, laten we het dan vergelijken met de iPhone 6S Plus. 1080p-scherm, optische beeldstabilisatie in de camera, iets kleinere accu. Zelfs de resolutie van de reguliere iPhone 6S was slechts iets lager dan de resolutie van de iPhone XR, en dan heb je het over toestellen van Apple van twee jaar terug. Die resolutie is ook weer hetzelfde als die van de iPhone 6 van drie jaar terug. Overigens gebruikt Apple die resolutie nog steeds in de huidige modellen.

Maar de Plus-modellen hebben een kleiner scherm met een hogere resolutie. Kijk, ik snap dat de XR het goedkopere model is van het premium model maar vergeleken met andere iPhones en andere high-end telefoons van nu betaal je in mijn ogen teveel voor wat je krijgt.
[...]
Het is niet voor niets dat Nokia/MS het niet gered hebben in de smartphone business. Die specs aanbieden voor dat geld is 1 ding. Het daarmee jaren kunnen volhouden en voldoende marge hebben voor een gezond smartphone-ecosysteem is 2.
Als ik die 950 zo bezie dan zijn dat prima specs voor een drie jaar oude telefoon; thing is (dat maak ik er maar even van): je maakt geen gezonde marge/winst mee. En daar sta je dan, drie jaren later. De 950 is erg scherp in de markt gezet, Nokia/MS moest wel! Jarenlang een marktaandeel van enkele procentjes, dan ga je geen producten op de markt zetten met een gezonde marge. Dan wil je marktaandeel pakken met alles wat je hebt. Marge komt later wel, of niet... zoals in dit geval.

Apple heeft met de XR m.i. een dijk van een telefoon neergezet. Vergeet niet, Apple moet het allemaal zelf doen. Geen Google achter zich - juist niet, thank god. Hun manier van geld verdienen is simpel: Producten en Diensten. Jij, als consument, koopt producten en wordt niet vermarkt (bent geen product). Daarvoor moet je wel een dikke marge pakken om alles draaiende te houden. Uiteraard niet de marge die Apple pakt, maar Apple heeft ook aandeelhouders; deze moeten ook tevreden blijven. Je kan van Apple zeggen wat je wilt maar ze hebben een van de meest 'eerlijke' bedrijfsmodellen van de smartphone-industrie. Dit krijg je. Dat betaal je. Geen gesponsorde apps in je OS, geen bedrijfsmodel als Google die je uitwringt met hun ranzige reclameprofielen (mijn mening, geen feit!), etc etc enz enz. Dat komt tegen een prijs, privacy is niet gratis. Of betalen of.... Je begrijpt m'n punt nu vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
Grin schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
.....

Apple heeft met de XR m.i. een dijk van een telefoon neergezet. Vergeet niet, Apple moet het allemaal zelf doen. Geen Google achter zich - juist niet, thank god. Hun manier van geld verdienen is simpel: Producten en Diensten. Jij, als consument, koopt producten en wordt niet vermarkt (bent geen product). Daarvoor moet je wel een dikke marge pakken om alles draaiende te houden. Uiteraard niet de marge die Apple pakt, maar Apple heeft ook aandeelhouders; deze moeten ook tevreden blijven. Je kan van Apple zeggen wat je wilt maar ze hebben een van de meest 'eerlijke' bedrijfsmodellen van de smartphone-industrie. Dit krijg je. Dat betaal je. Geen gesponsorde apps in je OS, geen bedrijfsmodel als Google die je uitwringt met hun ranzige reclameprofielen (mijn mening, geen feit!), etc etc enz enz. Dat komt tegen een prijs, privacy is niet gratis. Of betalen of.... Je begrijpt m'n punt nu vast wel.
Je punt is duidelijk. Het bekende Apple verkoopt een product en bij Google ben je het product. Ik ben echt in tweestrijd ten aanzien van mijn volgende telefoon. Bij Apple heb ik hebt idee dat ik veel te veel betaal om de aandeelhouders tevreden te houden en bij een Android toestel verkoop ik mijn ziel aan Google. Uiteindelijk denk ik dat ik voor Apple ga, maar de bedragen stuiten me echt tegen de borst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

coenox schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:28:
[...]
Je punt is duidelijk. Het bekende Apple verkoopt een product en bij Google ben je het product. Ik ben echt in tweestrijd ten aanzien van mijn volgende telefoon. Bij Apple heb ik hebt idee dat ik veel te veel betaal om de aandeelhouders tevreden te houden en bij een Android toestel verkoop ik mijn ziel aan Google. Uiteindelijk denk ik dat ik voor Apple ga, maar de bedragen stuiten me echt tegen de borst.
Begrijpelijk dat je bezwaar maakt tegen dergelijke prijzen voor een laatste generatie telefoon van Apple; ik vind het ook krankzinnig. Maar je hoeft geen XS of XR te kopen. Met een iPhone 7 van ruim 500 Euro kan je nog zeker drie jaren, en waarschijnlijk zelfs vier, updates draaien/ontvangen. De A10 is meer dan snel genoeg om de komen drie jaren alles te draaien wat je wilt.
En let anders eens op deals voor de iPhone X van vorige jaar, bij de MM is deze nu 899 Euro (64GB). Best een aardige prijs voor deze telefoon waar je nog jaren mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
Grin schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:32:
[...]

Begrijpelijk dat je bezwaar maakt tegen dergelijke prijzen voor een laatste generatie telefoon van Apple; ik vind het ook krankzinnig. Maar je hoeft geen XS of XR te kopen. Met een iPhone 7 van ruim 500 Euro kan je nog zeker drie jaren, en waarschijnlijk zelfs vier, updates draaien/ontvangen. De A10 is meer dan snel genoeg om de komen drie jaren alles te draaien wat je wilt.
En let anders eens op deals voor de iPhone X van vorige jaar, bij de MM is deze nu 899 Euro (64GB). Best een aardige prijs voor deze telefoon waar je nog jaren mee vooruit kan.
Ja, zeker waar. Zelfs mijn 6s Plus doet het op dit moment nog prima. (Afgezien van de accu, maar die laat ik voor het einde van het jaar nog vervangen). En dan kom daar nog heg argument duurzaamheid bij. Waar ik - zal de leeftijd zijn - steeds meer waar aan hecht. Apple besteed aandacht aam duurzaam produceren en door lang door te gaan met updates belanden te toestellen minder snel bij de afvalverwerking.

[ Voor 12% gewijzigd door coenox op 28-10-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws voor Apple, slecht nieuws voor iedereen die dacht een goed punt te maken door te zeggen "We zullen het wel zien aan de verkopen"

nieuws: Apple levert iets meer iPhones maar minder iPads en Macs

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:54
Donstil schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:48:
Goed nieuws voor Apple, slecht nieuws voor iedereen die dacht een goed punt te maken door te zeggen "We zullen het wel zien aan de verkopen"

Dat ding is net uit, dat gaan we nu nog echt niet zien in de cijfers. Als het wel tegen zou vallen, gaan ze daar ook niet mee te koop lopen, want dan schrikken de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Romius schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:05:
[...]
Dat ding is net uit, dat gaan we nu nog echt niet zien in de cijfers. Als het wel tegen zou vallen, gaan ze daar ook niet mee te koop lopen, want dan schrikken de aandeelhouders.
Je post is op alletwee de punten die je probeert te maken niet juist

1. De september sales vallen in dit nu gepresenteerde kwartaal en 2. Cijfers moeten gepubliceerd worden, ook als ze negatief of negatiever zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Romius
Donstil schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:38:
[...]

Je post is op alletwee de punten die je probeert te maken niet juist

1. De september sales vallen in dit nu gepresenteerde kwartaal en 2. Cijfers moeten gepubliceerd worden, ook als ze negatief of negatiever zijn.
nieuws: Apple gaat voortaan verkoopcijfers iPhones, iPads en Macs geheim houden

Oeps.. 8)7

Maargoed, ik ga met de discussie stoppen, de true Apple fans praten alles recht wat krom is en daar kan niet van afgeweken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Donstil schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:48:

Het is maar net wat je leest: https://www.bloomberg.com...arks-concern-shows-future

Bloomberg geeft dus echt een hele andere kijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 02-11-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Romius schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:45:
[...]

nieuws: Apple gaat voortaan verkoopcijfers iPhones, iPads en Macs geheim houden

Oeps.. 8)7

Maargoed, ik ga met de discussie stoppen, de true Apple fans praten alles recht wat krom is en daar kan niet van afgeweken worden.
@Miki @Donstil

Het is inderdaad maar net welk artikel je leest ;)

Overigens merk ik dat ik nog terughoudend ben met het kopen van mijn nieuwe iPhone. Situatie is thuis nog exact hetzelfde, ik zit op iPhone 8, vriendin op 5. De Xr is voor mij de beste keuze om naar door te groeien, maar het voelt voor mij niet als een upgrade, het voelt meer als een iPhone 8s, maar dan met een ander scherm.

Daarnaast zit het mij niet lekker dat Apple de nieuwe iPads nu heeft voorzien van USB-C natuurlijk ontzettend handig voor de onderlinge comptabiliteit, maar is dit een voorteken dat ze Lightning er helemaal uit gaan kieperen? Zo ja, wil ik nu dan dik 800 euro aftikken voor een telefoon die over 1 a 2 jaar een andere connector gaat krijgen, waarmee ook de hele markt eromheen zal stoppen met het produceren van Lightning accessoires.

Ik juich de move naar standaard, maar waarom gaan de iPhones niet mee...Anyway, ik ga er nog een paar nachten over slapen :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[b]Romius schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:45:

Dat zelfde geld voor het andere kamp maar dan precies andersom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Calitomnication schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:36:
[...]

@Miki @Donstil

Het is inderdaad maar net welk artikel je leest ;)

Overigens merk ik dat ik nog terughoudend ben met het kopen van mijn nieuwe iPhone. Situatie is thuis nog exact hetzelfde, ik zit op iPhone 8, vriendin op 5. De Xr is voor mij de beste keuze om naar door te groeien, maar het voelt voor mij niet als een upgrade, het voelt meer als een iPhone 8s, maar dan met een ander scherm.

Daarnaast zit het mij niet lekker dat Apple de nieuwe iPads nu heeft voorzien van USB-C natuurlijk ontzettend handig voor de onderlinge comptabiliteit, maar is dit een voorteken dat ze Lightning er helemaal uit gaan kieperen? Zo ja, wil ik nu dan dik 800 euro aftikken voor een telefoon die over 1 a 2 jaar een andere connector gaat krijgen, waarmee ook de hele markt eromheen zal stoppen met het produceren van Lightning accessoires.

Ik juich de move naar standaard, maar waarom gaan de iPhones niet mee...Anyway, ik ga er nog een paar nachten over slapen :)
Volgens mij had ik het al ergens vermeld maar ik ga het nog even proberen om een jaar uit te zingen met mijn iPhone 7. Volgend jaar september maak ik dan de balans op wat ik ga doen.
Zoals het er nu voor staat ga ik daadwerkelijk overstappen. Oneplus of Xiaomi lijken me waardige alternatieven. Daarnaast heb ik nog een iPad air first gen die ook binnen afzienbare tijd vervangen gaat worden. Keuze lijkt uit te vallen op een Chromebook ivm school van mijn oudste kind. Best wel handig om ook apps te kunnen draaien op zo’n laptop.

Voor de prijs van een iPhone Xs kan ik waarschijnlijk alle 3 de apparaten kopen, kan de rest van het geld naar de beleggingsrekening 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Investeerders investeren niet in het nu, ze investeren in de toekomst.
De customer base van Apple wordt kleiner, cq de groei in aantal gebruikers krimpt.
Apple vangt dit op door de prijzen (flink) te verhogen voor de bestaande (trouwe) customer base, die dit meer dan prima vindt, Apple heeft deze laatste groep compleet in de greep.
Als Apple volgend jaar een (base model) 64Gb
iPhone XS2 in de markt zet voor €1249, is dat voor de trouwe customer base meer dan prima; ''joh, wat is nou die 2 of 3 euro per maand extra!?''

Maar die verhoogde prijzen schrikken wel eventuele nieuwe klanten af; deze kijken wel even een straatje verder of gaan de 2e handse iPhone/Mac ''markt'' op.

Ik zou als groot investeerder het best wel zorgwekkend vinden dat Apple ineens geen verkoopaantallen meer presenteren, terwijl dit in het verleden maar al te graag in bijv Keynotes bekend werd gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door _Bailey_ op 02-11-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Donstil schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:15:
[...]

Dat zelfde geld voor het andere kamp maar dan precies andersom :+
En dat blijkt uit welke woorden? Ik heb eerst Android gehad, toen over naar IOS en nu weer terug naar Android. Gelukkig kan ik gewoon kritisch kijken naar elk product, zonder blind vertrouwen op iets wat een fabrikant maakt. Alle fabrikanten hebben goede dingen en slechte dingen. Apple heeft bepaalde zaken goed op orde, sommige zaken niet, zoals nu de prijs voor wat je krijgt. Als je dat niet kan erkennen, ben je gewoon simpelweg vreselijk kortzichtig.

Ik snap sowieso niet dat mensen zich aangevallen voelen als je je een keer kritisch uit, is dat niet het hele fundament waarop we zaken kunnen verbeteren voor alle partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Romius schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:24:
[...]
En dat blijkt uit welke woorden?
Welke woorden? Ik bedoelde dat niet persoonlijk verder. Dus voel je vooral niet aangesproken als je denkt dat het niet over jou gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-04 14:56
Geert1976 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:01:
[...]

Investeerders investeren niet in het nu, ze investeren in de toekomst.
De customer base van Apple wordt kleiner, cq de groei in aantal gebruikers krimpt.
Apple vangt dit op door de prijzen (flink) te verhogen voor de bestaande (trouwe) customer base, die dit meer dan prima vindt, Apple heeft deze laatste groep compleet in de greep.
Als Apple volgend jaar een (base model) 64Gb
iPhone XS2 in de markt zet voor €1249, is dat voor de trouwe customer base meer dan prima; ''joh, wat is nou die 2 of 3 euro per maand extra!?''

Maar die verhoogde prijzen schrikken wel eventuele nieuwe klanten af; deze kijken wel even een straatje verder of gaan de 2e handse iPhone/Mac ''markt'' op.

Ik zou als groot investeerder het best wel zorgwekkend vinden dat Apple ineens geen verkoopaantallen meer presenteren, terwijl dit in het verleden maar al te graag in bijv Keynotes bekend werd gemaakt.
Even serieus, welke prijzen stijgen er nou niet tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
Ik heb sterk zitten twijfelen. Vind de prijzen belachelijk hoog. Dus een Android toestel aangeschaft, naast mijn iPhone 6s Plus. Een Nokia 6. Midrange, maar voor mij genoeg om er achter te komen dat Android volwassen is geworden en prima werkt. Tweedehands gekocht voor 100 euro. Als ik niet veel te besteden had, zou ik ermee uit de voeten kunnen. Maar mijn eisen liggen iets hoger:

- Goede camera
- Enige mate van stof en waterdicht
- Draadloos laden
- Minimaal 64 GB opslag

Dan kom je bij Android ook in een wat hoger prijsklasse. Verder heb ik een iPad van mijn werk, gezinsleden en collega’s met vooral iPhones (en laders bij de hand) en dan kom ik tot de conclusie dat het verschil tussen een high end Android toestel of een gebruikte iPhone niet zo groot is en ik beter uit ben met de laatste. Tel daar de langdurige updates bij op en de hoge restwaarde, dan kom ik na heel veel wikken en wegen daar op uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Geert1976 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:01:

Het is niet dat Apple ineens stopt met het publiceren van verkoopaantallen. Apple heeft in de earnings call aangegeven dat ze op een andere manier gaan rapporteren. Maar dat is natuurlijk geen mooie headline.

Verder is dit is een heel normale trend in de tech wereld. Apple is net als andere bedrijven bezig zich te diversificeren naar services. In Apple's ogen zijn hardware verkoopaantallen geen goede KPI meer om de bedrijfsresultaten te onderbouwen.

Ik zal niet ontkennen dat er geen angst is op de beurs vanwege deze move. Dat zie je wel aan de post-market drop van 6%. Maar bij andere bedrijven die services los zijn gaan rapporteren, zie je dat de investors snel weer terug keren, omdat services gemiddeld gezien een dubbele hoeveelheid gross margin hebben tov. hardware.

In mijn ogen is dit gewoon wat heet water waar de investors doorheen moeten.

Overigens heb ik zelf ook al ruim 6 jaar een positie van nu $6000 in AAPL. Van de groei en dividend heb ik al menig jaar een nieuwe iPhone kunnen kopen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 13:43
Ik ben eigenaar van de Pocophone F1, naar mijn mening de beste bang-for-buck smartphone die je kunt kopen. Maar dan ook echt alleen op het gebied van bang-for-buck, je krijgt tenslotte niet een hele mooie telefoon voor dat geld. Dat is denk ik waar de meerwaarde van een iPhone zit; je krijgt een mooi ontwerp en het is gelijk een soort fashion statement. Een beetje het verschil tussen een Volkswagen Polo en een BMW. Met beide kun je even hard op de snelweg, alleen toch wordt het één als premium gezien en het ander als budget. Dat zit hem puur in design details die voor de gemiddelde Tweaker niet van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1046721

*offtopic* vragen om aankoopadvies hoort in Aankoopadvies Tablets en Telefoons of een apart topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 08-11-2018 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:50:
Ik ben eigenaar van de Pocophone F1, naar mijn mening de beste bang-for-buck smartphone die je kunt kopen. Maar dan ook echt alleen op het gebied van bang-for-buck, je krijgt tenslotte niet een hele mooie telefoon voor dat geld. Dat is denk ik waar de meerwaarde van een iPhone zit; je krijgt een mooi ontwerp en het is gelijk een soort fashion statement. Een beetje het verschil tussen een Volkswagen Polo en een BMW. Met beide kun je even hard op de snelweg, alleen toch wordt het één als premium gezien en het ander als budget. Dat zit hem puur in design details die voor de gemiddelde Tweaker niet van belang zijn.
Het is eigenlijk maar net wat je ervan maakt. Jouw geld jij beslist. Ik kan met een bepaalde Android telefoon sneller taken afronden en meer dingen doen dan mijn iPhone.
Zelfde geld ook voor mijn laptop. Je moet het zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Grin schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:54:
[...]

Je kan van Apple zeggen wat je wilt maar ze hebben een van de meest 'eerlijke' bedrijfsmodellen van de smartphone-industrie. Dit krijg je. Dat betaal je. Geen gesponsorde apps in je OS, geen bedrijfsmodel als Google die je uitwringt met hun ranzige reclameprofielen (mijn mening, geen feit!), etc etc enz enz. Dat komt tegen een prijs, privacy is niet gratis. Of betalen of.... Je begrijpt m'n punt nu vast wel.
Niet meegekregen dat Apple en Google achter de schermen gewoon maatjes zijn? Google betaalt lief elk jaar een flinke som geld aan Apple voor Youtube/Search. Volgens mij enkele miljarden?

En hoe noem je de Apple Watch app bijvoorbeeld? Dat is ook gewoon mooie product-placement.

"Uitwringen met ranzige reclameprofielen". Ik zie liever relevante reclame, dan niet-relevante reclame. (En natuurlijk eigen overal een adblocker, dan maakt dat onderscheid ook weinig meer uit).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Jeroenneman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 05:06:
[...]
En hoe noem je de Apple Watch app bijvoorbeeld? Dat is ook gewoon mooie product-placement.
Er is naar mijn mening nog wel een verschil tussen de Apple Watch app die volledig van Apple is en de (bv.) voor-geïnstalleerde Microsoft apps op een Samsung S8 waarbij die apps niet eens te verwijderen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door bibi2205 op 08-11-2018 09:25 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zou er dan eindelijk eens een einde komen aan Cook's absolute hebzucht naar geld en geld alleen?

artikel van vandaag in The Wall Street Journal over de nieuwe iPhones van 2018 en dan dus de afnemende vraag naar nieuwe iPhones.

https://www.wsj.com/artic...-iphone-demand-1542618587

ik zou trouwens niet zozeer je orders aanpassen/bijstellen bij leveranciers, maar wel wat aan de prijzen doen... zo maar een suggestie hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 19-11-2018 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenox
Geert1976 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:14:
zou er dan eindelijk eens een einde komen aan Cook's absolute hebzucht naar geld en geld alleen?

artikel van vandaag in The Wall Street Journal over de nieuwe iPhones van 2018 en dan dus de afnemende vraag naar nieuwe iPhones.

https://www.wsj.com/artic...-iphone-demand-1542618587

ik zou trouwens niet zozeer je orders aanpassen/bijstellen bij leveranciers, maar wel wat aan de prijzen doen... zo maar een suggestie hoor ;)
In de strategie van Apple heeft een prijsdaling nooit gepast. Zal nu ook niet gebeuren. Waar een Samsung flagship na een paar maanden al in prijs is gedaald, gebeurt dat bij een iPhone hooguit als er een nieuwe model uit is. De afnemende vraag naar iPhones heeft denk ik niet alleen te maken met de hoge prijzen voor nieuwe modellen, maar ook met het feit dat de oudere lang meegaan. De kwaliteit van de toestellen is goed en je krijgt lang updates. Het is een beetje het 'iPad- syndroom, Toestellen zijn zo goed, dat de vraag naar nieuw afneemt. En dan tot slot de onderlingen concurrentie van modellen, nu er meer te kiezen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coenox schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:24:
[...]

In de strategie van Apple heeft een prijsdaling nooit gepast. Zal nu ook niet gebeuren. Waar een Samsung flagship na een paar maanden al in prijs is gedaald, gebeurt dat bij een iPhone hooguit als er een nieuwe model uit is. De afnemende vraag naar iPhones heeft denk ik niet alleen te maken met de hoge prijzen voor nieuwe modellen, maar ook met het feit dat de oudere lang meegaan. De kwaliteit van de toestellen is goed en je krijgt lang updates. Het is een beetje het 'iPad- syndroom, Toestellen zijn zo goed, dat de vraag naar nieuw afneemt. En dan tot slot de onderlingen concurrentie van modellen, nu er meer te kiezen valt.
fair enough ;) ik snap je verhaal

En hoe verklaar je dan het feit dat het aandeel AAPL sinds 1 november 15% in waarde is gezakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenox
Geert1976 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:26:
[...]

fair enough ;) ik snap je verhaal

En hoe verklaar je dan het feit dat het aandeel AAPL sinds 1 november 15% in waarde is gezakt?
Ik ben geen deskundige als het gaat om aandelen. Moet daar naar gissen. Wat ik weet is dat de waarde van aandelen te maken heeft met het vertrouwen van aandeelhouders. En je ziet de laatste jaren vaak een daling na de introductie van een nieuw model: https://www.thestreet.com...affect-the-stock-14703537

Hij is nu wel flink groter. Mogelijk dat de aandeelhouders wat meer verwacht hadden van de nieuwe modellen en met name de verkoop van 'budgetmodel' XR. maar dat is voor mij koffiedik kijken. Ik ben bioloog en heb in mijn leven nog nooit een les economie gehad ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Doordat Apple hogere prijzen vraagt en naar mijn gevoel zeer waarschijnlijk daarmee ook een hogere marge heeft dan voorheen wordt een teruglopend verkoopaantal op zijn minst gedeeltelijk gecompenseerd.

Wat wel een probleem is met lagere verkoopaantallen in een gelijkblijvende of groeiende markt is dat je marktaandeel afneemt. Dat vinden aandeelhouders meestal niet zo leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 19-11-2018 16:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
coenox schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:36:
[...]

Ik ben geen deskundige als het gaat om aandelen. Moet daar naar gissen. Wat ik weet is dat de waarde van aandelen te maken heeft met het vertrouwen van aandeelhouders. En je ziet de laatste jaren vaak een daling na de introductie van een nieuw model: https://www.thestreet.com...affect-the-stock-14703537

Hij is nu wel flink groter. Mogelijk dat de aandeelhouders wat meer verwacht hadden van de nieuwe modellen en met name de verkoop van 'budgetmodel' XR. maar dat is voor mij koffiedik kijken. Ik ben bioloog en heb in mijn leven nog nooit een les economie gehad ;)
Het is niet alleen dat, alles daalt momenteel op de beurs en aandeelhouders vrezen een globale afkoeling van de economie mede door de handelsoorlogen en de verkoop van iphones wordt toch gezien als graadmeter hoe het met de economie gaat.

Er worden er normaal gesproken zoooveel van verkocht dat als dat afneemt men bang is dat dat voor de hele economie geldt vandaar dat de rest eensgezind meezakt.

Wellicht is het een overtrokken reactie en heeft Apple gewoon verkeerd gegokt met de X, ik denk namelijk gewoon dat ze te duur zijn maarja de beurs he, de waan van de dag regeert. Morgen kan alles weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geert1976 schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:26:
Dat verklaren is niet relevant. Wil je wat zinnigs zeggen over aandelen dan kijk je niet naar 19 dagen maar naar bijvoorbeeld een jaar.

Dan zie je dat een jaar geleden een Apple aandeel $169,- moest kosten (20nov2017) en vandaag $185,- doet.

Prima stijging in een stagnerende markt en nog steeds ver verwijderd van het diepte punt dit jaar ($155 begin feb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op donderdag 8 november 2018 @ 05:06:
[...]
Niet meegekregen dat Apple en Google achter de schermen gewoon maatjes zijn? Google betaalt lief elk jaar een flinke som geld aan Apple voor Youtube/Search. Volgens mij enkele miljarden?
Wist je dat nog niet? oO Dat is niet bepaald een geheim hoor. ;)

Het heeft ook echt helemaal niets te maken met de algemene privacy van Apple producten, net zo min als dat het iets zegt over de privacy van Mozilla Firefox bijvoorbeeld, waar Google ook voor betaald heeft om te helpen bij integratie en standaard als default aangeboden wordt.

Altijd zo makkelijk om links te leggen tussen losstaande vraagstukken die erg weinig met elkaar te maken hebben om de boel zo (ongenuanceerd) negatief over te laten komen. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

WhatsappHack schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:59:
[...]

Wist je dat nog niet? oO Dat is niet bepaald een geheim hoor. ;)

Het heeft ook echt helemaal niets te maken met de algemene privacy van Apple producten, net zo min als dat het iets zegt over de privacy van Mozilla Firefox bijvoorbeeld, waar Google ook voor betaald heeft om te helpen bij integratie en standaard als default aangeboden wordt.

Altijd zo makkelijk om links te leggen tussen losstaande vraagstukken die erg weinig met elkaar te maken hebben om de boel zo (ongenuanceerd) negatief over te laten komen. :P
Altijd zo makkelijk om dingen die je niet bevallen of te doen als "losstaande vraagstukken".

Apple stelt een default zoekprovider in. Apple produceert de iPhone. Ze hadden prima een alternatief zoals DDG kunnen instellen als default.
Maar ook Apple maakt gewoon de afweging tussen geld/gebruiksgemak en privacy.

Natuurlijk heeft dat wel te maken met de algemene privacy van Apple producten. Denk je dat ook maar 10% van de Apple kopers die default instelling gaat veranderen?

Dan kun je nog zo'n veilig platform hebben, al je zoekopdrachten gaan alsnog via Google...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Jeroenneman Dat kunnen ze dus niet omdat DDG in de ogen van Apple, en van vele gebruikers (zie oa reacties onder het nieuwsitem), niet voldoende kwaliteit zoekresultaten biedt en het dus een soort noodzakelijk kwaad is.

Apple probeert zoveel mogelijk privacy te waarborgen zonder een detrimental effect op de gebruikerservaring, tot op zekere hoogte. Er zitten genoeg gaten in die bescherming aan compromissen en daar valt weinig aan te doen tenzij je het echt heel erg hard dichttimmert: maar dan krijg je een voor de gemiddelde consument nauwelijks bruikbaar systeem. Dit is er een van, en Cook heeft dat imho netjes uitgelegd.

Dat doet helemaal niets af aan de algemene goede koers die Apple vaart om de privacy zoveel mogelijk te beschermen ondanks dat jij dat wél op een hoop wilt gooien. Niemand die gezegd heeft dat Apple perfecte privacy biedt en dat is ook een onhaalbaar streven imho, al helemaal vanwege het feit dat er miljoenen gebruikers zijn en zeker ook omdat de gebruiker daarin de zwakste schakel is die je niet altijd tegen zichzelf in bescherming kan nemen óf gewoon geen adequaat alternatief kan bieden.

Nog geen 10% verandert het misschien, maar wedden dat als ze DDG als default instellen dat 90% boos wordt en het vrolijk terugknalt naar Google omdat dat fijner en contextueel beter werkt? Wat heb je dan precies bereikt op wat irritatie na?

Ergo: de opmerking dat Apple niet goed bezig is qua privacy puur vanwege de default search/engine, mede omdat er geen echt goed alternatief is, vind ik een beetje flauw en heel erg kort door de bocht. Apple is juist heel erg goed bezig op dat vlak, daar doet die default engine imho niets aan af - ondanks dat jij het zo wilt framen van wel.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenox
@WhatsappHack Ik ben het met je eens. @Jeroenneman Realiteit is dat de meeste mensen Google gebruikt en ook niet anders wil. Of zelfs niet weet dat er alternatieven zijn. Door deze als default in te stellen voorkom je frustratie en je komt de mensen die wel verder kijken tegemoet door vrij eenvoudig voldoende alternatieven te bieden (DDG, Bing en Yahoo). Ik denk dat het niet de taak van Apple is om aan die bewustwording te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
WhatsappHack schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:19:
@Jeroenneman Dat kunnen ze dus niet omdat DDG in de ogen van Apple, en van vele gebruikers (zie oa reacties onder het nieuwsitem), niet voldoende kwaliteit zoekresultaten biedt en het dus een soort noodzakelijk kwaad is.

Apple probeert zoveel mogelijk privacy te waarborgen zonder een detrimental effect op de gebruikerservaring, tot op zekere hoogte. Er zitten genoeg gaten in die bescherming aan compromissen en daar valt weinig aan te doen tenzij je het echt heel erg hard dichttimmert: maar dan krijg je een voor de gemiddelde consument nauwelijks bruikbaar systeem. Dit is er een van, en Cook heeft dat imho netjes uitgelegd.

Dat doet helemaal niets af aan de algemene goede koers die Apple vaart om de privacy zoveel mogelijk te beschermen ondanks dat jij dat wél op een hoop wilt gooien. Niemand die gezegd heeft dat Apple perfecte privacy biedt en dat is ook een onhaalbaar streven imho, al helemaal vanwege het feit dat er miljoenen gebruikers zijn en zeker ook omdat de gebruiker daarin de zwakste schakel is die je niet altijd tegen zichzelf in bescherming kan nemen óf gewoon geen adequaat alternatief kan bieden.

Nog geen 10% verandert het misschien, maar wedden dat als ze DDG als default instellen dat 90% boos wordt en het vrolijk terugknalt naar Google omdat dat fijner en contextueel beter werkt? Wat heb je dan precies bereikt op wat irritatie na?

Ergo: de opmerking dat Apple niet goed bezig is qua privacy puur vanwege de default search/engine, mede omdat er geen echt goed alternatief is, vind ik een beetje flauw en heel erg kort door de bocht. Apple is juist heel erg goed bezig op dat vlak, daar doet die default engine imho niets aan af - ondanks dat jij het zo wilt framen van wel.
Nog geen 10%? Ik denk dat je de 1% bij lange nieteens haalt, het is echt maar een niche aan mensen die zich hier van bewust zijn laat staan zich er druk over maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
de verkopen van de Xr en Xs gaan zo goed (kuch), dat Apple nu zelfs $100 extra inruilkorting geeft op deze modellen.
In de hele geschiedenis van de iPhone heeft Apple nog nooit extra korting gegeven op inruil.

Maar goed, ook hier zal wel weer een positieve spin aangegeven worden ;)

https://www.apple.com/shop/trade-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Geert1976 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:12:
de verkopen van de Xr en Xs gaan zo goed (kuch), dat Apple nu zelfs $100 extra inruilkorting geeft op deze modellen.
In de hele geschiedenis van de iPhone heeft Apple nog nooit extra korting gegeven op inruil.

Maar goed, ook hier zal wel weer een positieve spin aangegeven worden ;)

https://www.apple.com/shop/trade-in
De enige goede deal uit heel die lijst is als je een iPhone 6 inlevert zowat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scrtz schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:14:
[...]

De enige goede deal uit heel die lijst is als je een iPhone 6 inlevert zowat :P
je moet echt een gaatje in je hoofd hebben als je nog een goeie iPhone 6s, 7 of 8 hebt liggen en je die niet zelf gaat verkopen maar bij Apple gaat inleveren en dan zo'n 40-50% van de mogelijke verkoopwaarde van je oude iPhone laat liggen.

een iPhone 8 voor $300. De 8 doet met gemak nog zo'n $500 op Ebay of Swappa (VS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Geert1976 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:18:
[...]

je moet echt een gaatje in je hoofd hebben als je nog een goeie iPhone 6s, 7 of 8 hebt liggen en je die niet zelf gaat verkopen maar bij Apple gaat inleveren en dan zo'n 40-50% van de mogelijke verkoopwaarde van je oude iPhone laat liggen.

een iPhone 8 voor $300. De 8 doet met gemak nog zo'n $500 op Ebay of Swappa (VS)
Mwa zo'n 6/6 plus of 6s die een beetje gare batterij heeft enzo valt nog te overzien, zoveel meer zijn die ook niet meer waard op de 2e hands markt, rest is inderdaad wel wat kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKa86
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-06 16:30
Zozo waar kan ik tekenen? $150 klinkt niet gek voor mijn 6’je..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-05 16:04
Momenteel gebruik ik nog een prachtige iPhone 5 in Slate Black, maar ben ik toch aan het oriënteren op een eventuele vervanger. De iPhone 5 voldoet nog aan mijn wensen maar kijken kon nooit kwaad, althans dat dacht ik... Niet alleen Apple hoor maar de meeste grote fabrikanten vragen echt een ontiegelijk hoog bedrag voor een telefoon. Dit is enerzijds logisch aangezien de telefoons nu veel meer kunnen dan eentje uit 2012. Helaas is de iPhone SE ook uit de productie dus moet ik toch binnenkort een beslissing maken. Het wordt sowieso niet zo’n dure iPhone 8/X/XS of XR

//edit
Om nog even te vermelden: ik heb een iPhone 7 een aantal maanden gehad maar had keer op keer problemen en was gewoon een beetje klaar met om elke maand naar de Apple store te moeten om een ander toestel op te halen en te configureren.

[ Voor 25% gewijzigd door Brekers op 29-11-2018 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 10:37
Ik heb vorige week een iPhone X aangeschaft en nog tweehonderd euro teruggekregen voor mijn iPhone 6s. Deze had ik uiteraard wel privé verkocht. Zelfs de (oude) iPhone 5c van mijn moeder heb ik nog verkocht kregen voor een schappelijke 75 euro.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceth49
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-01-2024
Mijn 1e smartphone was een Nokia 830, met Windows OS; prima tst, en oersterk.
Niet cool, maar wel functioneel
Dik tevreden; maar nu sterk achterhaald en de nek omgedraaid door MS door een domme politiek

Ik was aan een nw tst toe, wilde perse geen android, en iPhone eigenlijk te prijzen.
Toch overstag gegaan en en XS Max na veel onderzoek aangeschaft, waarom?
goede camera/lenzen, degelijk product, snel goede service, en dan bedoel ik met vragen kan je altijd terecht en goed en snel geholpen
gelukkig geen tech. problemen, daar geen ervaring over

En ja, na een paar jaar krijg je nog een aardig bedrag terug voor een apple product.
En wat ik fijn vind, jet tst zit niet volgepropt met allerlei apps....

En ja, erg duur, dat is nu eenmaal zo;

Wat ik wel hinderlijk vind is de hoge prijs als je een scherm wilt vernieuwen....maar een goede hoes kan een hoop voorkomen...niet cool wel slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Dit topic lijkt niet heel actief, maar laten we het eens proberen:

Even een vergelijking gedaan, voor de X vs XS:

Data Minuten Per maand Bijbetalen Totaal
Telfort
X 64 4 onb 23,5 620,69 1184,69
X 256 4 onb 23,5 797,69 1361,69
XS 64 4 onb 23,5 821,69 1385,69
XS 256 4 onb 23,5 997,69 1561,69
Tele2
Mobiel.nl
X 64 10 onb 28 487,69 1159,69
X 256 10 onb 28 652,69 1324,69
XS 64 10 onb 28 741,69 1413,69
XS 256 10 onb 28 874,69 1546,69
GSMSale
XS 256 10 onb 28 796,95 1468,95
BelSimpel
XS 256 10 onb 28 870 1542
Hollands Nieuwe
X 256 4 4000 21 777,69 1281,69
XS 256 4 4000 21 957,69 1461,69

Ik neig dan toch naar de XS 256.
Bij GSMsale het goedkoopst wat ik heb kunnen vinden. Iemand ervaringen met GSMsale?

800 bijbetalen voor een tele2 abbo, vind ik nog wel acceptabel.

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Een discussie over Android vs Apple is hier offtopic.