Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jackssonss
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-09 22:26
Discussies over de prijsstelling van iPhones worden in andere topics niet op prijs gesteld. Dan maar een apart topic.

Alhoewel ik zeer geïnteresseerd was in de iPhone XS vind ik de prijs niet te rechtvaardigen. Bovendien stoor ik me aan het feit dat Apple varianten met de meest gewenste geheugencapaciteit (128 GB) niet aanbiedt en daarmee trouwe klanten ‘dwingt’ een absurde meerprijs te betalen voor de variant met 256 GB.

Zoals anderen aangeven, we kunnen met onze portemonnee stemmen. Dat doe ik dan maar door de iPhone X te kiezen. Met de keuze de iPhone X niet langer aan te bieden geeft Apple mijns inziens aan dat de iPhone X een geduchte concurrent is van de iPhone XS (en XR). Natuurlijk kun je ook een Android nemen. Dat heb ik gedaan en daar kan ik niet goed aan wennen. Voor anderen geldt dat ze in het ecosysteem zitten en overstappen een grote investering vergt. Dan kun je nog voor de XR kiezen, maar dat vind ik persoonlijk een budgettelefoon voor de hoofdprijs.

• Jackssonss
Het lijkt inderdaad dat meer mensen met hun portemonnee stemmen en dat vind ik een goede zaak. Ik las dat jij ook weer een X gekocht had/ging kopen, toch?

• Jackssonss
Delerium schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:06:
Ik ben van de Apple-meuk maar bespeur bij mezelf dat ik me meer afvraag waarom ik dat ook alweer deed, dankzij de prijzen. Het voordeel was altijd dat wat je ook kocht, de hardware was dikke perfect, de software ook en qua privacy/security wist je dat je goed zat. Het was duur, maar als je geld had kocht je dus een hoop gezeur af.
Tegenwoordig zie ik ook wel dat qua hardware de concurrent het ook wel kan, de software van Apple niet bepaald bugvrij werkt (of erger, zoals Aperture overkwam) maar vooral de prijs, je moet goed nadenken wat je wilt, direct het juiste kopen (meerprijs) en dan nog voor jezelf verantwoorden dat je echt 3000 euro aan een laptop doet of 1200 voor een telefoon.

Maar goed, de positieve wending die ik liever neem is dat Apple gewoon milieuvriendelijk is. Kocht je vroeger elk jaar een telefoon (vanwege vernieuwing?) kwam Apple regelmatig met wat 'updates' zodat je eigen naar een eens-per-twee-jaar plan kwam, de telefoon redt de 2 jaar namelijk makkelijk. En nu zit Apple dus op een niveau koop-alleen-indien-nodig. Je twee jaar oude telefoon gaat nog steeds jaren mee en alleen bij schade/diefstal koop je een nieuw of zo. Dankzij het prijsbeleid kick je gewoon af van consumentisme.
* Delerium vrij cynisch qua ontwikkeling.
Ik vraag me af of ik Apple over een jaar of 5 nog kan/wil betalen en of ik niet beter nu kan wegmigreren.
Ik begrijp wat je bedoelt. Aan de andere kant, je kunt met veel Android-telefoons ook jaren vooruit en begint het vaak toch te jeuken na bepaalde tijd.

• Jackssonss
Roos79 schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:33:
[...]

En de tussen stap de 256 vergeet je even?
Ik miste ook de 128gb dat moet ik toegeven maar ik heb nu 3 jaar 64gb en ben nog nooit boven de 35gb gebruikte opslag gekomen dus waarom zou ik dan kiezen voor 256?
Dat was inderdaad een foutje en dat zal ik aanpassen. Maar probeer je het hier nu goed te praten of begrijp ik je verkeerd?

• Jackssonss
matthijst schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:38:
Prijstopics hier worden vaak een "je bent een hater", "luxe is niet voor iedereen" ( :r) of "je kunt het niet betalen" discussie. Da's jammer.
Maar goed.
Precies, terwijl de prijs grote invloed heeft op de ervaring.

Iemand refereerde hierboven aan cognitieve dissonantie en dat herken ik in deze forums ook.

Jackssonss wijzigde deze reactie 16-09-2018 11:48 (62%)

• Jackssonss
Hackus schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:58:
@Jackssonss Ik begrijp niet dat er mensen zijn die elk jaar een nieuwe iPhone kopen. Je betaald €1169,- voor een X, krijgt er +-€700,- voor terug en koopt weer een Xs of Max vanaf €1149,-. dit om alleen elk jaar de nieuwste iPhone te willen. echt verschil van X naar Xs is er niet en voor mij geen €350/400,- waard elk jaar.
Of iemand het kan betalen maakt niets uit, en als het voor iemand zijn werk is, is een andere reden. Voor velen lijkt het gewoon zsm de nieuwste iPhone te willen hebben. (niet alleen bij Apple, maar ook van S8 naar S9 etc) Van een iPhone 7 naar X had ik beter kunnen doen, ik ben van 7 naar 8 gegaan en merk er weinig van.(spijt dus)
Dat begrijp ik dus ook niet. Vandaar dat ik ga kijken naar een X. Ik vind ze nu nog steeds te duur maar hopelijk zakken ze nog iets. En anders houd ik het bij mijn OnePlus 6.

• Jackssonss
Roos79 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:18:
[...]

Waarom aanpassen?
En nee niks goedpraten, ik heb wel getwijfeld want bij voorbaat wist je al dat de prijzen in dezelfde lijn zouden zijn als met de X vorig jaar.
Een laptop mag wel aardig geld kosten of een camera en ander merken met Android begint hoog maar verliest veel sneller waarde die zijn na enkele maanden al 200/300 minder waard.
En ja ik noem dat omdat dat steeds word aangehaald Android vs IOS
Afgelopen jaren een tussen jaar met Android gehad en dat beviel mij totaal niet alles wat soepel ging met iOS werkte totaal niet prettig met Android.
En dan is mijn laptop gewoon Windows al vele jaren en gewoon een simpele.
Elk jaar up grade nee dat hoeft niet niet maar om de 2 a 3 jaar is wel mooi 😊
Aanpassen omdat het dus niet klopte en ik de 256 GB-versie bedoelde.

Wat je zegt over de beperkte afschrijving gaat volgens mij ook niet meer helemaal op. Ik las dat er al veel iPhone X'en verkocht zijn voor €650,- en dan is hij in een jaar meer dan 43% afgeschreven. Volgens mij geeft dat ook goed aan dat veel mensen (de tweedehands-markt) hem te duur vinden/vonden.

• Jackssonss
pretraket schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:47:
[...]

Ik vind dat argument niet helemaal meer opgaan. Ik ben gewoon eerlijk, ik wil het nieuwste hebben en ik gebruik het toch veel dus waarom niet voor een platform/design gaan dat mij aanspreekt en de prijs voor lief nemen?

Maar precies datzelfde eco-systeem en gemak had je alle jaren hiervoor ook al met een veel veel lagere prijs.

Iphone 7 bijvoorbeeld had een instap prijs van 649 dollar. Inclusief nieuwste Apple cpu, scherm, camera enz.
Ook met het gebruiksgemak, betrouwbaarheid en eco-systeem waardoor jij de 999 dollar instap prijs van de Iphone Xs niet erg vindt.

Dat is rustig 350 dollar meer.
Dus dan zou je best kunnen concluderen dat de prijs/kwaliteit van Apple telefoons opeens heel anders is geworden.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor jou of mij geen goede koop kan zijn omdat het is wat we willen. Maar er zit zeker wel een kern van logica achter het ongenoegen van mensen die een probleem hebben met de prijs
En het is nu ook weer niet zo dat die prijsverhogingen nodig waren om winstgevend te worden. Je betaalt veel meer voor een telefoon die volgens velen de laatste jaren maar beperkt is verbeterd.

• Jackssonss
SuBBaSS schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:39:
[...]

Dat is stemmen met je portemonnee.
Wat je in je startpost 'doet' voelt Apple toch nauwelijks wat van als jij alsnog een device van ze koopt?
Uiteraard heeft dat een minder groot effect dan bij mijn OnePlus blijven, maar als iedereen de XS (Max) links zou laten liggen ten faveure van een andere iPhone, dan voelen ze dat ook.

• Jackssonss
pretraket schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:54:
Snap niet wat je probeert te zeggen hier. Ik geef alleen maar aan dat je als consument kritiek gewoon moet kunnen uiten. Voor de rest zeg ik niet dat Apple iemand dwingt om iets te kopen. En wij bepalen in zekere mate wel de prijs van telefoons. Als wij iets niet kopen omdat er iets niet klopt aan een telefoon dan kan je verwachten dat er veranderingen komen vanuit die fabrikant.
Voorbeeld: als de iPhone X was geflopt door zijn prijs toendertijd dan had Apple de Xs niet voor zo'n hoge prijs gereleased
[...]
Precies. Ik snap de vergelijking met andere merken ook niet. Hier gaat het om een grote prijsverhoging van hetzelfde merk.

• Jackssonss
SuBBaSS schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:08:
[...]

Als de koper alsnog een apple device aanschaft is dat echt lood om oud ijzer hoor.
Ik heb echt het idee dat Apple compleet sch**t aan wensen van klanten heeft en 'innoveert om het innoveren'.
Daarnaast is de introductie van steeds meer modellen wmb. niets anders dan het bieden van een 'valse keuze', zo voorkomende dat de consument (echt) stemt met de portemonnee en z'n geld naar de concurrent brengt.
Dus een grotere marge is voor hen lood om oud ijzer? Die hogere marge is toch precies de reden voor de hogere prijzen?!

• Jackssonss
Donstil schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:13:
[...]

Haha het lezen als vermaak is wel geinig inderdaad :)
Ik heb speciaal voor jou en anderen een nieuw topic aangemaakt omdat je het niet prettig vond dat er over de prijs werd gesproken in het XS-topic.

Vervolgens kom je je hier als een kleuter gedragen. Ik hoop dat je er zelf trots op bent.

• Jackssonss
Donstil schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:21:
[...]

Nou de Mods hebben daarvoor een modbreak in het topic geplaatst. Ik neem aan dat dit genoeg reden voor je was.

Voel je verder niet persoonlijk aangevallen zou ik zeggen. Ik reageerde op een ander.
Dat had niets met de mods te maken aangezien ik vind dat de prijs een belangrijk onderdeel is van de ervaring.

Ik voel me niet aangevallen, maar jij en een aantal anderen blijkbaar wel als er enige kritiek komt op Apple.

• Jackssonss
wouter3 schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:01:
Ik vind het eigenlijk wel begrijpelijk dat Apple de prijzen van de iPhones flink heeft verhoogd.

Veel mensen doen tegenwoordig langer met hun telefoon. Om de omzet minimaal gelijk te houden zal de prijs omhoog moeten.

Bovendien wordt hij nog gewilder omdat niet iedereen hem zich kan veroorloven of er heel lang voor zal moeten sparen.

Overigens ben ik allang afgehaakt bij de dure telefoons. 500 euro is voor mij zo'n beetje de max (dat is zo'n beetje de prijs van de iPhone 7 op dit moment)
Het zou natuurlijk ook andersom kunnen zijn; mensen doen langer met hun iPhone omdat de prijzen navenant zijn.

• Jackssonss
pretraket schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:51:
De vergelijking gaat meer niet op omdat de kritiek veelal niet op de prijs is vergeleken met de concurrentie maar vergeleken met apples eigen producten door alle jaren heen.
[...]
Inderdaad. Goed dat je dit nogmaals benadrukt.

• Jackssonss
Miki schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:23:
[...]

Hierboven werd het al eens aangestipt dat wij tweakers rationele keuzes maken. De Xr is voor velen van ons het toestel wat net niet is.

Desondanks als ik zie wat de kennis is van de gemiddelde consument over technische specificaties van technische apparaten zal er waarschijnlijk geen hond naar kraaien dat er een “inferieur” scherm in zit.
Dat lijkt me ook, alhoewel ik er wel van uit ga dat ze die dikke bezels zien en de, in mijn ogen, vrij 'goedkope' afwerking. Alhoewel, voor velen zal het alleen om het logo gaan...

• Jackssonss
wmeester schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:51:
https://speld.nl/2018/09/...eilijk-aan-nieuwe-iphone/

Hier de SE al twee jaar in gebruik, prima telefoon maar er komt voorlopig geen nieuwe.
Haha. Mooi.

• Jackssonss
4acesNL schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:40:
Ik denk dat ik voorlopig bij Android blijf (een iPhone fan van het eerste uur)
Zou Apple nou echt bewust riskeren om jou als trouwe klant te verliezen, zoals door sommigen hier geopperd wordt?

• Jackssonss
Wat ik me ook afvraag is wat het effect van de huidige strategie is op de winstgevendheid van iTunes en Apple Music.

Hier las ik dat het doel was om in 2020 20% van de totale omzet uit iTunes te halen. In hoeverre is dat reëel als door een (verdere) afname van het marktaandeel minder mensen aankopen doen in de iTunes store?

Edit: artikel is uit 2014, dus wellicht is die doelstelling bijgesteld...

Jackssonss wijzigde deze reactie 17-09-2018 17:57 (8%)

• Jackssonss
ExiZTeNcE schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:08:
[...]

Apple ligt weer heerlijk onder vuur mbt de prijzen, uiteraard terecht, is een achterlijke hoeveelheid geld. Zeker voor de xs max 512Gb.. nou tel ik zelf ook 1058 neer voor een XS, maaruh, wat Apple gewoon heel sterk doet is de prijzen op adviesprijs houden..
Mensen vergeten dat een Samsung S9+ bij intro ook gewoon 949 kostte voor 64Gb, note 9 op 999 voor de 128Gb en de 512Gb ook een whooping 1249..

Een half jaar na intro zijn die prijzen gekelderd met 30-40%. Apple vraagt nog steeds dezelfde prijs, overal (muv een aanbieding of de shady webshops). Daarbij, koop je na 2 jaar een andere telefoon en zet je de oude te koop, krijg je voor je IPhone nog een leuke duit terug..
Dat eerste is inderdaad een andere strategie.

Dat tweede lijkt nu minder op te gaan als je kijkt naar de afschrijving van de X als je hem wegdoet.

• Jackssonss
D-Ed schreef op woensdag 19 september 2018 @ 00:42:
Fijn om te lezen dat zelfs een topic als dit goed onderbouwde en (zelfs voor mij) goed onderbouwde reacties te verwerken krijgt d:)b
Wat had je anders verwacht dan?

• Jackssonss
Wootism schreef op woensdag 19 september 2018 @ 01:00:
[...]

Nou, er passeren anders genoeg on-onderbouwde uitspraken de revue zoals onderstaande.... ;(

[...]
Verander meeste door veel en het lijkt aardig te kloppen.

Verder heb ik het idee dat meningen in dit topic beter onderbouwd worden dan in het XS-topic.

• Jackssonss
Wootism schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:07:
[...]
Ik ben van mening dat 'tevredenheid' juist een belangrijke pijler is van deze prijsdiscussie.
Inderdaad, maar omgekeerd ook; de prijs heeft invloed op de tevredenheid, vandaar dat er nu veel tegengeluid komt van vaak trouwe, tevreden klanten.

Daarom vind ik het ook raar dat een discussie van de prijs niet als onderdeel van de ervaring wordt beschouwd en zowat elke opmerking in het XS-topic hierover wordt gezien als 'huilie huilie doen'.

• Jackssonss
Calitomnication schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:16:
[...]

Heb je de documentaire " terms & conditions may apply" wel eens gezien? Hij stond op Netflix, maar is er nu vanaf. In die documentaire komt heel duidelijk naar voren. Gratis bestaat niet. Dus als jij nu al je data onderbrengt bij gratis diensten, dan ben jij het product. Wist jij bijvoorbeeld dat, als jij een bericht op Facebook zijn, er gemiddelde 14 bedrijven zijn die aan die post geld verdienen?

Nu kun je zeggen "dat maakt mij niets uit". Maar ik betaal liever ergens voor zodat ik weet dat mijn data veilig is. Dan dat ik mijn data te pas en te onpas overal onder ga brengen. :)
Maar zoals iemand anders eerder aanhaalde, is dat geen schijnprivacy als je op je iPhone allerlei apps gebruikt die alsnog een heleboel data verzamelen? Of is dat op een iPhone meer aan banden gelegd door Apple?

• Jackssonss
Calitomnication schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:32:
[...]
Dus het argument "Er zijn genoeg gratis diensten beschikbaar" gaat voor mij niet helemaal op omdat ik wel nog enige controle wil hebben waar mijn gegevens en data terechtkomen :) (voor zover dat nog kan).
Ik begrijp wat je bedoelt en dat lijkt me ook een goed idee.

Ben nu wel benieuwd naar het verschil in privacy tussen iOS en Android en dan met name als je dezelfde apps gebruikt.

• Jackssonss
Wat ik niet begrijp is waarom degenen die dit een nutteloze duscussie vinden, dit topic maar blijven vervuilen met irrelevante opmerkingen.

• Jackssonss
Romius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:41:
[...]

Dat zal haast niet, want dit is wel een aardig prijsverschil met de rest van de aanbieders (980 euro). Even afgezien van die shady aanbieders.
Is dat ze ‘shady’ zijn de reden dat deze webshops niet in de pricewatch staan? Ik wil ook een X kopen, maar er is nogal een verschil in prijs tussen die ‘shady’ aanbieders en de bekendere webshops.

• Jackssonss
Miki schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:52:
[...]

Als het te mooi is is er vaak wel iets aan de hand. Grijze import, gestolen exemplaren, refurb, tweedehands voor nieuw, enz enz. Je zult dus goed moeten afwegen of je het risico wilt lopen voor zoveel geld.
Uiteraard, dat begrijp ik, maar daar had ik het niet over.

• Jackssonss
Voor diegenen die de X nog nieuw willen kopen: verwachten jullie dat de prijzen nog wat zullen zakken?

• Jackssonss
matthijst schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:07:
828p is het, geen 720p.
Scheelt nogal.

Zelfde ppi als iPhone 8, maar die is opeens ook ruk natuurlijk :D
Voor die prijs verwacht je simpelweg wat beters

• Jackssonss
De X bij ti-84shop.nl nu €899,95:
https://www.ti-84shop.nl/...VqhIUGoZ2U58aAouhEALw_wcB

Iemand ervaring met deze webshop?

• Jackssonss
wardjj schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 00:49:
[...]

Gaat waarschijnlijk om producten met margeregeling, dan wordt er enkel BTW betaald over de winst en zijn het dus toestellen waar al eerder BTW over is geheven.

Overigens wel gewoon goede reviews: https://tweakers.net/shop...shop-punt-nl/shopreviews/
Inderdaad. Dat is bij wel meer webshops zo. Had eerst de reviews gecheckt en die zijn prima.

*knip*

Laten we niet op de man spelen.

Hoedje wijzigde deze reactie 25-09-2018 19:41 (65%)

• Jackssonss
Graag ontopic blijven.

Hoedje wijzigde deze reactie 26-09-2018 20:24 (94%)

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:28:
[...]

Ik zeg in mijn post richting de 3 jaar, als in: Onderweg, nog niet bereikt. Dus het kan ook per 2 jaar en 2 maanden of 2 jaar en 6 maanden.
Dat is niet 50%, dus dat getal wat je noemt zegt helemaal niks. De sprongen zijn het afgelopen 2 jaar echt veel minder geworden.
Daarnaast: Als je elk 2 jaar van telefoon wisselt dan heb je ook al oude meuk, dus ik snap niet waarom 2,5 jaar zo'n struikelpunt is.
Als iets duurzamer wordt, dan is dat juist goed. Ik snap niet waarom je die wegwerpcultuur zo promoot.
Volgens mij zegt @Help!!!! niks geks. Jij zegt dat de cost of ownership gelijkblijft vanwege de langere levensduur, maar vervolgens geef je aan dat je ook minder dan drie jaar met je telefoon kunt doen, maar dan klopt je berekening niet meer en zijn de kosten dus hoger dan €500 per jaar. In dat geval heb je dus hogere kosten en moet je langer met je toestel doen.

Verder geef je aan dat @Help!!!! de wegwerpcultuur promoot, maar waar doet hij/zij dat dan?

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:31:
[...]

Door te benadrukken dat je oude meuk hebt. Deze mentaliteit promoot de wegwerpcultuur.
Daarnaast heb ik specifiek meerdere malen aangegeven als voorbeeld. De getallen zijn fictief. Ik heb nu als voorbeeld 2->3jaar 1000->1500 om ronde getallen te nemen.
Maar in werkelijkheid is de iphone niet 500 euro duurder.
Als ik van 2 jaar naar 2,4jr en van 1000 naar 1200 euro ga, dan is dit 500eu per jaar. Basisschool wiskunde?
Haha. Je laat de prijs die je betaalt, afhangen van hoe lang je er mee doet en dan iemand anders een gebrek aan wiskundige kennis verwijten... Dat is geen wiskunde, maar creatief boekhouden.

Wat @Help!!!! zegt, klopt. Je moet om op de zelfde cost of ownership te komen langer met het toestel doen en op die manier ga je er dus op achteruit.

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:50:
[...]

Zoals ik eerder aangaf, ik heb voorbeeld getallen genomen. Ik verbaas mij hoe vaak ik dat moet uitleggen.
De getallen zijn bedoeld als makkelijk rekenvoorbeeld. Dat jij hierover struikelt zegt meer over jou dan het voorbeeld.

formule: <prijs> / <Gemiddelde duur gebruik iphone in jaren> = cost of ownership per jaar

Enige wat ik zeg is dat niet alleen de prijs is gestegen, maar ook gemiddelde duur gebruik. Dat jij het oude meuk vind door de telefoon bijvoorbeeld 4 maanden langer te gebruiken, zegt wat over jou mentaliteit. En deze mentaliteit vind ik persoonlijk een onderdeel van een wegwerpcultuur.
Haha, je maakt nogal veel aannames en je probeert me te analyseren op basis van wat ik zeg. Nergens heb ik het over oude meuk.

Ik struikel bovendien nergens over. Jij doet aan creatief boekhouden en daar doe ik niet aan mee. In jouw voorbeeld betaal je €1500 voor een telefoon als je er drie jaar mee doet, €1200 als je er 2.4 jaar mee doet en €1250 als je er 2.5 jaar mee doet. Je verhaal raakt kant noch wal en als iemand je daar op wijst ga je op de man spelen.

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:31:
[...]

Wow, omdat ik vind dat bepaalde uitspraken wegwerpcultuur promoot speel ik op de man? Hoe vaak moet ik nog aangeven dat ik fictieve getallen heb genoemd? Dit heb ik nu in 3 posts aangegeven. Snap jij nog steeds niet dat de getallen fictief zijn? Je mag de prijs ook 100eu lager doen en de looptijd hoger dan kom je zelfs goedkoper uit per jaar. Ik heb voor de duidelijkheid zelfs de formule gegeven. Het ENIGE wat ik zeg is niet alleen de prijs is gestegen, maar ook de gemiddelde duur van gebruik.

Edit: de prijs van de iphone is 100eu duurder geworden en gebruiksduur is 3 jaar geworden. Per jaar ben je goedkoper uit. Snap je niet dat de getallen niet uitmaken? ik verbaas dat je hierover discussieert zonder dat je de formule snapt. Ik zeg dat je niet blind op de prijs moet staren, want er zijn ook andere variabelen.
Je speelt op de man met je opmerkingen als 'basisschool wiskunde?' en 'dat jij hierover struikelt....'. Bovendien is het behoorlijk denigrerend om te zeggen dat iemand die je wijst op een denkfout, de formule niet snapt. Die formule van jou is niet bepaald hogere wiskunde.

Je geeft fictieve getallen, maar zegt dat @Help!!!! ongelijk heeft als hij/zij zegt dat je er weldegelijk op achteruit gaat als je voor dezelfde cost of ownership, je telefoon langer moet houden. Dat je werkt met fictieve getallen doet niets af aan het feit dat je langer moet doen met je iPhone om tot dezelfde cost of ownership te komen.

• Jackssonss
Dabbel schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:10:
[...]

Ik zeg dat achteruit gang helemaal geen gegeven is en ik laat dat zien met een voorbeeld. Ik heb nota bene 2x “voorbeeld” gezegd in mijn eerste reactie. Dat de prijs is gestegen is duidelijk, maar dat mensen langer hun telefoon gebruiken is mijn theorie. Dat je langer “moet” doen over een telefoon is een positief iets. Jullie beiden brengen het als iets negatiefs. Dit promoot dus naar mijn mening de wegwerpcultuur. Uit jouw reacties laat jij zelf toch zien dat je de formule niet snapt of niet wilt snappen. Het enige wat wij zeker weten zijn de formule en prijs. Maar uit elke reactie van jou lijkt het alsof de prijs de enige variabele is. Dat is dus niet waar. Dan lijkt het dus dat je de formule niet snapt.

De prijs is gestegen. Ben je het eens dat gemiddeld mensen langer doen over hun telefoon? Dan is de cost of ownership niet 1 op 1 met de prijs gestegen.
Dat de gemiddelde levensduur omhoog gaat is zeker iets positiefs als dit niet gepaard gaat met een stijging van de prijs van de telefoon. Echter vraag ik me weldgelijk af of de totale levensduur van iPhones omhoog gaat. Met andere woorden, wordt de gemiddelde iPhone (door alle achtereenvolgende gebruikers) tegenwoordig later afgedankt dan voorheen?

Ik waag dit te betwijfelen. Dan blijft dus dat stijgende prijzen iets negatiefs is, of zou je niet lever hebben dat iPhones langer meegaan én de prijs gelijk blijft?

• Jackssonss
Calitomnication schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:17:
Zeg @Dabbel & @Jackssonss, doe eens liev tegen elkaar *;
Een disucssie voeren is geen probleem, maar ga hier niet op de man spelen of je frustratie dat iemand een opmerking verkeerd leest/begrijp via je toetsenbord eruit rammen ;)

Genoeg over rekenvoorbeelden en wegwerpcultuur, zullen we weer on-topic gaan? ;)
Bedankt voor je lieve woorden, maar zoals je kunt zien kwamen we er redelijk uit. Verder is een discussie over levensduur en al dan niet stijgende cost of ownership weldgelijk relevant in de prijsdiscussie.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True