Ja, op Amazon heb ik uiteindelijk deze gekocht.Lord Anubis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Nog iets gevonden? Ik zelf zoek een kort kleintje, <20cm lang. Van 1-10Nm.
Vraagje waar ik zo nog geen antwoord op kan vinden:
Ik heb een 3 fase aansluiting.
Zonnepanelen op west is een 3 fase set (3 losse micro omvormers elk op een eigen fase).
Mijn Mutliplus 2 en zonnepanelen omvormer voor de schuur zitten op fase 2.
Echter alles binnen Victron is erop ingericht dat in een 1 fase opstelling (bij 3 fasen), de omvormer en de zonnepanelen omvormers die single fase zijn, dan op fase 1 zitten.
In dit geval telt hij dus de output van de zonnepanelen van de schuur (1 fase) bij de 3 fase zet op en telt die dan op bij fase 1. Maar het is eigenlijk fase 2.
Iemand een idee hoe je dat kan aanpassen?
Ik heb een 3 fase aansluiting.
Zonnepanelen op west is een 3 fase set (3 losse micro omvormers elk op een eigen fase).
Mijn Mutliplus 2 en zonnepanelen omvormer voor de schuur zitten op fase 2.
Echter alles binnen Victron is erop ingericht dat in een 1 fase opstelling (bij 3 fasen), de omvormer en de zonnepanelen omvormers die single fase zijn, dan op fase 1 zitten.
In dit geval telt hij dus de output van de zonnepanelen van de schuur (1 fase) bij de 3 fase zet op en telt die dan op bij fase 1. Maar het is eigenlijk fase 2.
Iemand een idee hoe je dat kan aanpassen?
Deze gebruik ik ook met alle tevredenheidFlappie schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:05:
[...]
Ja, op Amazon heb ik uiteindelijk deze gekocht.
Mensen die een momentsleutel gebruiken, denk er aan de moment sleutel altijd te ontspannen na gebruik!
En dat het kalibratiecertificaat nog geldig is.DiXY schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:19:
Mensen die een momentsleutel gebruiken, denk er aan de moment sleutel altijd te ontspannen na gebruik!
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat hoeft alleen bij slecht ontworpen modellen.DiXY schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:19:
Dan zijn de meeste en duurdere slecht ontworpenjadjong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:39:
[...]
Dat hoeft alleen bij slecht ontworpen modellen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Een momentsleutel kun je heel eenvoudig zelf even controleren.
YouTube: Easy Torque Wrench Calibration Test
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zo simpel is dat niet want dan moet je eerst de rolmaat en de gewichten kalibreren.habbekrats schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:11:
Een momentsleutel kun je heel eenvoudig zelf even controleren.
Sinds gisteren heb ik mijn 16 x MB31 cellen in een Gobel Power met JK-BMS aangesloten op mijn Multiplus 2 5000VA.
In de Victron settings heb ik opgegeven:
Absorption voltage: 55.2
Float Voltage: 53.60
Echter gaf de JK-BMS een veel lagere waarde aan, zo rond de 54,7. Deze kwam niet eens op de 3.45v per cel waardoor de balancer ook niet is gestart. Inmiddels is de Victron al van Absorption naar Float gegaan.
Is het normaal dat hier zo'n grote afwijking in zit?
Ik heb het voltage met een multimeter gemeten op de Victron en op de polen van de Gobel Power case en daar is het voltage hetzelfde, maar blijkbaar meet het JK-BMS dan iets anders?
Echter gaf de JK-BMS een veel lagere waarde aan, zo rond de 54,7. Deze kwam niet eens op de 3.45v per cel waardoor de balancer ook niet is gestart. Inmiddels is de Victron al van Absorption naar Float gegaan.
Ik heb het voltage met een multimeter gemeten op de Victron en op de polen van de Gobel Power case en daar is het voltage hetzelfde, maar blijkbaar meet het JK-BMS dan iets anders?
[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 06-02-2025 10:49 ]
Praktisch gezien past 240 mm2 meer onder het draadeind van een CB75: maximaal 6 millimeter in de hoogte met de meegeleverde moer. Het contactvlak van de CB75 cel is 34 mm breed maal 6 mm hoog = 204 mm2. De busbar moet dan uit gaan steken over het contactoppervlak.John245 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Ik sprak over cel temperatuur. Maar als je de kabels ook zo koel wil houden kan je ook 240mm2 gebruiken.
Wil je bij 240 mm2 qua bewegende verbindingen nog enige flexibiliteit houden, dan worden het klasse 6 geleiders met 0,1mm draadjes (geen 0,3mm), bijvoorbeeld DIN 46438. Buitendiameter (Ø): 23,7 millimeter. Zo'n diameter wordt te lastig om daar nog een glasvezel-sleeve met laagspanningsgoedkeuring voor te vinden.
Dit wordt verdelen over 2 geleiders.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
@cj1 Heb jij nog wat feedback voor mij op mijn vorige post met de vraag rond zekering nodig ja dan neen met een enkel BYD batterypack en de bekabeling daar tussen?
Op dit moment zie ik het niet voorbij komen bij andere setups maar op een tekening van Victron dan wel weer.
Maar ook daar zie ik dan een DC distributiebord weer verschijnen, waar ik van uit ga dit dit niet nodig is bij mij omwille van het 1 op 1 karakter van mijn setup en geen MPPT voor PV (want via SMA omvormers).
Op dit moment zie ik het niet voorbij komen bij andere setups maar op een tekening van Victron dan wel weer.
Maar ook daar zie ik dan een DC distributiebord weer verschijnen, waar ik van uit ga dit dit niet nodig is bij mij omwille van het 1 op 1 karakter van mijn setup en geen MPPT voor PV (want via SMA omvormers).
Voor de Pylontech US gebruikers, zoals @John245, de tip om periodiek het Pylontech BMS gebeurtenissenlogboek te controleren op overspanningsmeldingen.
Mr. Mining Youtubet dat na 5 jaar bij een installatie waar 4 Pylontech US2000's parallel stonden, en het Pylontech BMS registreerde:
Ook raar dat het Pylontech BMS niet verbreekt bij te hoge spanningen, of niet?
Mr. Mining Youtubet dat na 5 jaar bij een installatie waar 4 Pylontech US2000's parallel stonden, en het Pylontech BMS registreerde:
- 2 batterijen 0 kortsluitingen volgens het BMS
- 1 batterij 8 kortsluitingen volgens het BMS
- 1 batterij 20 kortsluitingen volgens het BMS
- 228 keer
- 3.296 keer
- 3.357 keer
- 150 keer
Ook raar dat het Pylontech BMS niet verbreekt bij te hoge spanningen, of niet?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Wat staat er over beveiligingen en kabels in de installatiehandleiding van de beoogde BYD LV batterij (typenummer, link)?HyperBart schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:06:
@cj1 Heb jij nog wat feedback voor mij op mijn vorige post met de vraag rond zekering nodig ja dan neen met een enkel BYD batterypack en de bekabeling daar tussen?
Inmiddels thuis de situatie bekeken. Middels de balancer knop op de achterzijde van de kit krijg ik de cellen gebalanceerd tot 50mv (en ook vrij rap), dan stopt de balancer. Volgens de handleiding moet dit 30mv zijn. Daarnaast heb ik in de BMS de waardes aangepast naar start bij 30mv en stop bij 10mv, maar hier luistert de balancer niet naar. Het dry contact lijkt goed te zijn aangesloten..Mustang24 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Tot hoeveel mv verschil laat jij het pakket top balancen? Ik heb hem dus aan het begin direct gebalanced tot 17mv op 3.65v.
En hoe precies komt een slechte verbinding? ik heb een of twee busbars waar je een klein moer deukje in zit doordat deze al is op moment gezet zijn. Kan dit al issues geven?
Ga eens naar je remote console en check eens wat je bij settings -> system setup -> battery monitor hebt ingesteld.Flappie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:48:
Sinds gisteren heb ik mijn 16 x MB31 cellen in een Gobel Power met JK-BMS aangesloten op mijn Multiplus 2 5000VA.
En wat zijn je DVCC settings?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Battery Monitor staat op "Automatic" en kan hier eventueel kiezen voor de Multiplus of de JK-BMS.RikHa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:48:
[...]
Ga eens naar je remote console en check eens wat je bij settings -> system setup -> battery monitor hebt ingesteld.
En wat zijn je DVCC settings?
DVCC staat uit.
Zet hem eens op JK, Dan zou hij met de voltages van de BMS moeten werken.Flappie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Battery Monitor staat op "Automatic" en kan hier eventueel kiezen voor de Multiplus of de JK-BMS.
DVCC staat uit.
Thanks, ga ik proberenRikHa schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Zet hem eens op JK, Dan zou hij met de voltages van de BMS moeten werken.
Je bedoelt het logboek van de batterij zelf (doe ik 2 jaarlijks). Of bedoel je het Victron logboek?cj1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:06:
Voor de Pylontech US gebruikers, zoals @John245, de tip om periodiek het Pylontech BMS gebeurtenissenlogboek te controleren op overspanningsmeldingen.
Ik bedoel van de Pylontech batterij zelf.John245 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Je bedoelt het logboek van de batterij zelf (doe ik 2 jaarlijks). Of bedoel je het Victron logboek?
Daar wordt verwezen naar de inverter fabrikantcj1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Wat staat er over beveiligingen en kabels in de installatiehandleiding van de beoogde BYD LV batterij (typenummer, link)?
--> https://www.bydbatterybox...AU_V1.2-6656de1113c81.pdf
/f/image/mOLYc4O7Jxfgp1lbexmUkQyi.png?f=fotoalbum_large)
De specsheets (https://bydbatterybox.com....1%20EN-5fa4baa72098c.pdf) geven aan voor 2 battery packs 8kWh totaal:
/f/image/qoqQccWbspZaIXQMKuVJAgd5.png?f=fotoalbum_large)
Ik dacht initieel te sizen op de continuous amps zijnde 130A, dan kom ik volgens de calculators voor DC uit op benodigde draadsectie 35mm², als ik op 180A afga dan is het ineens 70mm² maar dat is max 5s. Allemaal op 2m wat ruim genomen is.
De sheets geven ook nergens een nood aan zekeringen aan, alleen “het kan”.
Dat doe ik. Ik zoek nog naar een oplossing om ze allemaal tegelijk uit te lezen.
Als je wijs bent neem je 70mm2. Dat is wat Victron voorschrijft voor de MPII 5k. Verder, 8 kWh is wel erg mager voor die MP. Het is beter om 3, of beter nog 4 van die batterijen te plaatsen. Ik probeer altijd onder de 0,33C te blijven. Stuur me maar even een DM, dan krijg je van mij een beter plan.HyperBart schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Daar wordt verwezen naar de inverter fabrikant
--> https://www.bydbatterybox...AU_V1.2-6656de1113c81.pdf
[Afbeelding]
De specsheets (https://bydbatterybox.com....1%20EN-5fa4baa72098c.pdf) geven aan voor 2 battery packs 8kWh totaal:
[Afbeelding]
Ik dacht initieel te sizen op de continuous amps zijnde 130A, dan kom ik volgens de calculators voor DC uit op benodigde draadsectie 35mm², als ik op 180A afga dan is het ineens 70mm² maar dat is max 5s. Allemaal op 2m wat ruim genomen is.
De sheets geven ook nergens een nood aan zekeringen aan, alleen “het kan”.
Mijn Multiplus 2 blijft een Low Battery Voltage warning geven.
Het voltage is momenteel 52,36 volt.
Iemand een idee waar dit vandaan komt?
Inverter en Cerbo al eens uitgezet en herstart maar de melding komt terug.
/f/image/cFpm0OEqfzksbe9YEdgLaGQN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhs3o3HQT7OcoFAYUUgTKZKh.png?f=fotoalbum_large)
Dit is ingesteld in Ve.Configure:
Heeft het misschien iets met die ESS Dynamic Cutoff te maken?
Volgens de ESS Assistent vervallen de waardes voor Low Voltage onder het tabblad "Inverter".
Huidige belasting van mijn 314 ah accu is ongeveer 38 ampere.
:strip_exif()/f/image/3e6YSKBUMil2CQiE0qvnfE2B.png?f=user_large)
/f/image/cFpm0OEqfzksbe9YEdgLaGQN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhs3o3HQT7OcoFAYUUgTKZKh.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de ESS Assistent vervallen de waardes voor Low Voltage onder het tabblad "Inverter".
:strip_exif()/f/image/3e6YSKBUMil2CQiE0qvnfE2B.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Flappie op 07-02-2025 09:25 ]
Dit is misschien meer iets voor 1 van de Victron topics, maar je krijgt volgens mij een warning als de spanning in de buurt (1.4 V of zo?) van de cutoff komt. Ik vind 52 V wat hoog gekozen.Flappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:04:
Mijn Multiplus 2 blijft een Low Battery Voltage warning geven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Edit: 38 A is 0.12 C. Dan is de cutoff dus 51 V; 51 V + 1.4 V = 52.4 V, wat verklaart waarom je een warning krijgt)
[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 07-02-2025 11:16 ]
Check mijn thuisbatterijsimulator
Qua zekeringen zou ik het schema van Victron proberen aan te houden.HyperBart schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:59:
[...]
...
Waar zijn jouw "calculators voor DC" op gebaseerd? Dat de isolatiemantel niet smelt? Veilig voor de kabels, zelf heb ik liever dat de cellen koel blijven.
Met jouw aangehaalde 130A en deze tabel (met niet geïsoleerde ronde geleiders) in gedachte:
| Klasse 6 rond koper zonder isolatiemantel | Maximale stroom bij delta-T (∆T)=10K |
| 50 mm2 | 105A |
| 70 mm2 | 135A |
| 95 mm2 | 170A |
Is 70 mm2 een mooie maat, naar mijn mening.
Maar aangezien het de kabels voor een "toren" batterij betreffen zou ik de 95 mm2 kiezen. Bij toekomstige uitbreidingen hoef je dan niet voor (nu) een paar tientjes meerkosten, weer nieuwe kabels en zekeringen te kopen en connectoren te persen/crimpen.
Let op de buitendiameter van de 95mm2 kabel: minimaal 16 en maximaal 19 millimeter. De minimale buigradius van de kabel is vaak 10 x buitendiameter, dus al snel 16 tot 19 centimeter!
[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 07-02-2025 12:42 ]
Ik had er een aantal geraadpleegd, gegoogle'ed met "DC wiring calculator" en die kwamen op die parameters (2m, 52V en de 130A) op dezelfde waardes uit. Geen specifieke, gewoon wat liggen vergelijken.cj1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Qua zekeringen zou ik het schema van Victron proberen aan te houden.
Waar zijn jouw "calculators voor DC" op gebaseerd? Dat de isolatiemantel niet smelt? Veilig voor de kabels, zelf heb ik liever dat de cellen koel blijven.
Godmiljaar dat worden serieuze kabels die ik dan ook best op maat doe.Met jouw aangehaalde 130A en deze tabel (met niet geïsoleerde ronde geleiders) in gedachte:
Klasse 6 rond koper zonder isolatiemantel Maximale stroom bij delta-T (∆T)=10K 50 mm2 105A 70 mm2 135A 95 mm2 170A
Is 70 mm2 een mooie maat, naar mijn mening.
Maar aangezien het de kabels voor een "toren" batterij betreffen zou ik de 95 mm2 kiezen. Bij toekomstige uitbreidingen hoef je dan niet voor (nu) een paar tientjes meerkosten, weer nieuwe kabels en zekeringen te kopen en connectoren te persen/crimpen.
Let op de buitendiameter van de 95mm2 kabel: minimaal 16 en maximaal 19 millimeter. De minimale buigradius van de kabel is vaak 10 x buitendiameter, dus al snel 16 tot 19 centimeter!
Heb je een betrouwbare partij of jij zelf die dit kan persen voor mij? (consument, kan als het nodig is wel op een zaak laten factureren), eventueel verder per DM.
Zekeringen nodig of niet tussen de kabels, batterij en omvormer? Indien ja, beide draden of slechts één? En zo ja, welke houders en zekering dan best? Ook op zoek naar een partij en de juiste stukken daarvoor
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 07-02-2025 12:55 ]
Ik denk dat de soep allemaal niet zo heet gegeten wordt qua kabeldikte.
De meeste mensen volgen ofwel de 70mm2 van victron en dat al vaak overkill omdat hun multiplus is begrensd en nooit de tijdelijke piek van 9000 watt ofwel 190A DC gaat halen, waar die 70mm2 op is gebaseerd.
Volgens de Victron calculator kom je bij 70mm2 en 2 meter op 0.2 volt drop bij 50v 130A en dat is een warmte ontwikkeling van 26 watt en dat kan de kabel makkelijk zelf kwijt.
Laat je niet gek maken. Zelf nog recent geholpen met een thuis accu bouwen. Het is allemaal niet zo moeilijk en complex als hier soms wordt beweerd, vind ik dan.
De meeste mensen volgen ofwel de 70mm2 van victron en dat al vaak overkill omdat hun multiplus is begrensd en nooit de tijdelijke piek van 9000 watt ofwel 190A DC gaat halen, waar die 70mm2 op is gebaseerd.
Volgens de Victron calculator kom je bij 70mm2 en 2 meter op 0.2 volt drop bij 50v 130A en dat is een warmte ontwikkeling van 26 watt en dat kan de kabel makkelijk zelf kwijt.
Laat je niet gek maken. Zelf nog recent geholpen met een thuis accu bouwen. Het is allemaal niet zo moeilijk en complex als hier soms wordt beweerd, vind ik dan.
Betrouwbare partij voor flexibele kabels persen? In Duitsland ja: Druseidt.de voor zakelijke afnemers, en dito prijzen. Geen ideee of zij jouw BYD connector er aan willen persen...HyperBart schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Heb je een betrouwbare partij of jij zelf die dit kan persen voor mij? (consument, kan als het nodig is wel op een zaak laten factureren), eventueel verder per DM.
Zekeringen nodig of niet tussen de kabels, batterij en omvormer? Indien ja, beide draden of slechts één? En zo ja, welke houders en zekering dan best? Ook op zoek naar een partij en de juiste stukken daarvoor![]()
De zekering zou ik zo ver mogelijk van de cellen monteren, zo dicht mogelijk bij de busbar, zoals in het Victron voorbeeld. Victron heeft toch kant en klare busbar waar je geschikte zekeringen in kunt plaatsen, of niet?
Er is volgens mij geen best qua zekeringen: er zijn meerdere geschikte zekeringen mogelijk. Let vooral op breekcapaciteit >= 15 kA, DC, minimaal 60VDC of 48V nominaal. Lees dit draadje maar terug voor inspiratie qua geschikte en ongeschikte zekeringen.
Zelf heb ik een 200LMT, maar dat is geen aanrader omdat er geen passende zekeringhouder beschikbaar is, tenminste de kap past niet over deze grote maat zekeringen.
De zekering maar in één pool.
Toevoeging
Anderzijds, als je de grafiek van diel.de volgt, dan kun je met 50 mm2 en delta-T=10K maximaal met 112A belasten.Dan zou ik mooi de kant-en-klare BYD LVS kabel kiezen van 50mm2 à € 193. En als je ooit meer langdurig (circa langer dan 1,5 uur) vermogen groter dan 112A (gemiddeld, geen pieken) nodig hebt, er een tweede LVS toren naast plaatsen.
PS Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat zitten er voor soort 78Ah cellen in de BYD LVS?
PS2 Grootste nadeel van de BYD LVS Gen4: 78Ah, is de kleine passieve 33 Ohm (100mA) balancer die inschakelt boven 3,45 volt.
PS3 De bouwkwaliteit van de 11kWh BYD ziet er zo op het eerste gezicht goed uit:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEYfUwQporua8jgfVcllPbKo.jpg?f=user_large)
PS4 Afzekeren van de 50 mm2 zou ik met 100A beginnen en tegelijk een zekering met één maat hoger meebestellen, mocht de 100A te snel aanspreken of te warm worden.
[ Voor 34% gewijzigd door cj1 op 07-02-2025 16:48 . Reden: Toevoeging; PS3, PS4 ]
Volg klakkeloos leveranciersadviezen, en dan komt het allemaal goed.Q schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:08:
Nkon's geïsoleerde busbars 2x20mm die bij cellen meegeleverd worden van 40 mm2 koper zijn "rated voor maar liefst 350A". Wat ze er niet bij vertellen is dat, zonder de isolatie, bij 127A 162A de temperatuur al oploopt met 30ºC. 157A is de maximale CC stroom van deze cellen
Dus als het in je kast 25ºC is worden je geleiders 55ºC. Het koper en aluminium geleid de warmte beter dan de lucht, niet veel later bereiken je cellen de 55ºC waarbij afgeschakeld moet worden.
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 07-02-2025 23:43 ]
Ik volg juist niet klakeloos de leverancier, ik gebruik de victron toolkit app om zelf de berekeningen te maken.cj1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:22:
[...]
Volg klakkeloos leveranciersadviezen, en dan komt het allemaal goed.![]()
Nkon's geïsoleerde busbars 2x20mm die bij cellen meegeleverd worden van 40 mm2 koper zijn "rated voor maar liefst 350A". Wat ze er niet bij vertellen is dat, zonder de isolatie, bij 127A 162A de temperatuur al oploopt met 30ºC. Dus als het in je kast 25ºC is worden je geleiders 55ºC. Het koper en aluminium geleid de warmte beter dan de lucht, dus niet veel later bereiken je cellen de 55ºC waarbij afgeschakeld moet worden.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Zo’n busbar is heel kort en als je dan de berekening er op los laat is er heel weinig voltage drop en dus warmte ontwikkeling.
Dus ik ga niet mee in deze claims over de busbars van NKON en mensen kunnen dankzij hun BMS ook zelf zien onder hoge load hoe warm de accu worst na wat langere tijd.
Het wordt aangeraden om je systeem op max 0.25C te designen, dus per 300Ah accu heb je max 75A rms nodig. En dan is dedissipatie nog maar een kwart…cj1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:22:
[...]
Volg klakkeloos leveranciersadviezen, en dan komt het allemaal goed.![]()
Nkon's geïsoleerde busbars 2x20mm die bij cellen meegeleverd worden van 40 mm2 koper zijn "rated voor maar liefst 350A". Wat ze er niet bij vertellen is dat, zonder de isolatie, bij 127A 162A de temperatuur al oploopt met 30ºC. Dus als het in je kast 25ºC is worden je geleiders 55ºC. Het koper en aluminium geleid de warmte beter dan de lucht, dus niet veel later bereiken je cellen de 55ºC waarbij afgeschakeld moet worden.
De ("soep") cel zal inderdaad niet zo snel heet worden (lees: opwarmen).Q schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:54:
[...]
...
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Zeg dat er 1 of 2 kilogram koper in de aansluitkabels zit, die massa valt in het niet bij de 16 x 5,42 kg ≅ 87 kg aan massa voor LF280's. In @HyperBart's geval is de verhouding iets minder. Schatting 1,51 kg x 32 ≅ 48 kg. Er is heel wat massa om op te warmen.
Bedenk wel dat ook de zekeringen en schakelaars bijdragen aan de opwarming van de geleiders.
Wel denk ik te zien dat zelfs voor een maximale stroom van 50A dat BYD in haar 11kWh HVS flinke massieve cell-interconnects (busbars) gebruikt om haar cellen te verbinden. Zo breed als een kroko-klem (30 mm?), en ze lijken in de video meer dan de bek van de kroko (2-4mm) hoog.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MEYfUwQporua8jgfVcllPbKo.jpg?f=user_large)
PS Mooi gedaan van BYD: een metalen huls op vijf van de negen busbars gepopnageld(?), en daarin de thermovoelers gemonteerd. BYD meet dus niet direct de celtemperatuur, maar de busbar temperatuur.
Hallo ik zit er oven te denken om ook zelf een thuisbatterij te bouwen, nu zie ik kits van Seplos en Basen Green die interessant zijn.
Maar hoe gaat dat eigenlijk met als je deze in eu store besteld met btw en kan de douane hier nog een extra bedrag op zetten.
De btw is natuurlijk interessant voor teruggave
Maar hoe gaat dat eigenlijk met als je deze in eu store besteld met btw en kan de douane hier nog een extra bedrag op zetten.
De btw is natuurlijk interessant voor teruggave
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Ik gaf aan dat er 27 watt aan warmte wordt gegenereerd in de kabel op basis van de getallen die werden besproken eerder. Dat is ‘niet veel’ en kan de kabel zelf prima kwijt. Geen reden om 90mm2 te gebruiken.cj1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:33:
[...]
De ("soep") cel zal inderdaad niet zo snel heet worden (lees: opwarmen).
Zeg dat er 1 of 2 kilogram koper in de aansluitkabels zit, die massa valt in het niet bij de 16 x 5,42 kg ≅ 87 kg aan massa voor LF280's. In @HyperBart's geval is de verhouding iets minder. Schatting 1,51 kg x 32 ≅ 48 kg. Er is heel wat massa om op te warmen.
Bedenk wel dat ook de zekeringen en schakelaars bijdragen aan de opwarming van de geleiders.
Wel denk ik te zien dat zelfs voor een maximale stroom van 50A dat BYD in haar 11kWh HVS flinke massieve cell-interconnects (busbars) gebruikt om haar cellen te verbinden. Zo breed als een kroko-klem (30 mm?), en ze lijken in de video meer dan de bek van de kroko (2-4mm) hoog.
[Afbeelding]
PS Mooi gedaan van BYD: een metalen huls op vijf van de negen busbars gepopnageld(?), en daarin de thermovoelers gemonteerd. BYD meet dus niet direct de celtemperatuur, maar de busbar temperatuur.
Ook is de berekening helder dat de busbars van NKON prima zijn op basis van materiaal en diameter.
Zekeringen en schakelaars kunnen bijdragen aan warmteontwikkeling door weerstand maar als dat een probleem zou zijn dan mag je garantie claimen. Als de stroom binnen de toleranties van de schakelaar / zekering blijft is er niets aan de hand.
Als je mij vraagt naar de minst slechte Chinese DIY box, dan kom ik uit bij de Apexium, Model:HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:38:
[...]
Kan/wil je eens wat links plaatsen naar de Chinesium packs die daar volgens jou enigszins wel aan voldoen?
stackable DIY 280.
Goed:
- EVA foam tussen de cellen (tenminste geen epoxy)
- Flexibele koperen busbars met oranje isolatie (vrij van kabelschoenen met crimp-verbindingen)
- Soort van flexibele bars tussen de cellen
- Zekering
- Geen onbegrijpelijke Chinese tekens in de specs
- BMS met thermal padding en Fuse op de buitenplaat gemonteerd
- Kant-en-klare 50mm2 aansluitkabels leverbaar
- Fatsoenlijke gele drukknoppen met duidelijke labels nabij het scherm
- Duidelijke installatie instructies, bijna zonder tekst, veel beeld
- Stofkappen op de DC-aansluitingen
- 400A zekering, meteen vervangen door een lagere waarde
- Geen specificaties van de zekering, zelfs geen type (ANL?)
- BMS mosfets hebben aan één zijde geen koelplaat
- Geen (tweepolige) disconnector
- Geen ventilatieopeningen, bij ontgassen van een cel blijven die gassen lang in hoge concentraties in de kist hangen.
- Beroerde compressie (het kan slechter)
- Eén sluitplaat (pagina 15) voor 2 rijen cellen: die cellen zijn nooit precies even dik, daar zit al snel 1 milliimeter verschil in bij 8 stuks
- Geen JK BMS (maar een lws-pcm.com, met beroerde SoC accuraatheid door shunt-meting minimale stroomsterkte 0.8A)
- Beperkte specificatie, hoeveel temperatuur sensoren heeft het BMS? 4 stuks lijken op de busbars te worden gemonteerd
- Geen verzonken maar uitstekende schroeven om de 2 x DC positief en 2 x DC negatief connector te monteren
- Geen luchtdichte scheiding tussen cellen, en BMS-gedeelte: bij ontgassen kunnen de gassen tegen de warme oppervlaktes van BMS/zekering komen en exploderen
- Ongelijke lengtes PCB trace: als de lengtes van de PCB tracees allemaal even lang zijn, kun je montagefouten in de sense leads herkennen door afwijkende weerstanden (die het JK BMS meet).
[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 09-02-2025 11:08 . Reden: nadeel: geen ventilatieopeningen ]
Ga toch maar een keer het pakket nog volledig top balancen vannochtend is er opeens bijna 200mv verschil ontstaan.. Ik heb nog de verbindingen nagekeken maar die lijken allemaal gewoon juist.. Het lijkt ook wel of er opeens verschillen onstaan, de ene keer is het pakket tot 10mv gebalanceerd op voltage x en de andere keer tot 50mv.Mustang24 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:43:
[...]
Inmiddels thuis de situatie bekeken. Middels de balancer knop op de achterzijde van de kit krijg ik de cellen gebalanceerd tot 50mv (en ook vrij rap), dan stopt de balancer. Volgens de handleiding moet dit 30mv zijn. Daarnaast heb ik in de BMS de waardes aangepast naar start bij 30mv en stop bij 10mv, maar hier luistert de balancer niet naar. Het dry contact lijkt goed te zijn aangesloten..
[ Voor 6% gewijzigd door Mustang24 op 08-02-2025 12:32 ]
Geen idee of je starre of flexibele busbars hebt. Foto?Mustang24 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:39:
[...]
En hoe zou ik dit moeten controleren? Alles is schoongemaakt en op moment gezet. Er is verder ook niet specifiek een cel die uit de pas loopt.
Met 4 of 6 Nm "op moment zetten" ga je busbars niet recht/vlak buigen.
Zijn jouw busbars wel heel goed vlak?
Zelfs de busbars van Nkon komen niet vlak:
Flexibele met 6nm vastgezet.cj1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Geen idee of je starre of flexibele busbars hebt. Foto?
Met 4 of 6 Nm "op moment zetten" ga je busbars niet recht/vlak buigen.
Zijn jouw busbars wel heel goed vlak?
Zelfs de busbars van Nkon komen niet vlak:
[Afbeelding]
Inmiddels via de bms studio de cellen bekeken. Er lopen er twee weg, heb de verbindingen gecontroleerd. Op hoop van zege nu de cellen balanceren.
[ Voor 28% gewijzigd door Mustang24 op 08-02-2025 13:57 ]
Als flexibele geleiders ben ik vandaag nog wat nieuws tegengekomen.
:strip_exif()/f/image/rNRry9HZpeqp4ml0WXcxwfy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Rittal heeft het railkoper van 6 (24mm2) t/m 63 mm breed (630mm2), altijd met zwarte mantel.
Bijvoorbeeld: 160 mm2 als 5x32mm: 3573005 € 119,55 incl. BTW voor 2 meter.
Eaton heeft de vertinde gelamineerde koperen strips als xEffect, in de kleuren zwart, blauw en geel/groen, vanaf 6x9 (43,2mm2) t/m 10x80 (800mm2). Bijvoorbeeld 5x32x1mm #119035 a.k.a. CU-BAND5X32X1-BK à € 1000 per 10 meter.
Schneider Electric heeft deze "insulated flex bars" vertaald als "soep rail" in de PrismaSeT-reeks. Vanaf 20x2mm als LVS04742 à € 29,05 incl.BTW per 1,8 meter t/m 32x8mm (256mm2) als LVS04753. Prijsvoorbeeld 6x32mm LVS04752 à € 83,48 incl. btw per 1,8 meter.
Standard Produkte Schwanenmühle (SPS) is een interessant leverancier voor Nederland. Ze hebben blank en vertinde flex bar, boormallen en buighulpmiddelen, met redelijke prijzen en verzendkosten. Blank 5 x 32 mm € 72,86 excl. BTW. Vertind 5 x 32 mm € 84,08 excl. BTW.
Wöhner heeft blanke en vertinde extra brede flexibele bars van 1 mm hoog lamellenkoper (coo: Frankrijk). Vertind zijn de breedtes boven 32mm: 40, 50 en zelfs 63 millimeter breed. Blank koper zijn er zelfs nog 80 en 100mm. Bijvoorbeeld de 6x32mm is artikel 01282000 en geprijsd € 240,51 /2 meter.
Flexibel railkoper
(duits: Lamelliertes Kupferband/Lamellierte Kupferschiene):strip_exif()/f/image/rNRry9HZpeqp4ml0WXcxwfy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Rittal heeft het railkoper van 6 (24mm2) t/m 63 mm breed (630mm2), altijd met zwarte mantel.
Bijvoorbeeld: 160 mm2 als 5x32mm: 3573005 € 119,55 incl. BTW voor 2 meter.
Eaton heeft de vertinde gelamineerde koperen strips als xEffect, in de kleuren zwart, blauw en geel/groen, vanaf 6x9 (43,2mm2) t/m 10x80 (800mm2). Bijvoorbeeld 5x32x1mm #119035 a.k.a. CU-BAND5X32X1-BK à € 1000 per 10 meter.
Schneider Electric heeft deze "insulated flex bars" vertaald als "soep rail" in de PrismaSeT-reeks. Vanaf 20x2mm als LVS04742 à € 29,05 incl.BTW per 1,8 meter t/m 32x8mm (256mm2) als LVS04753. Prijsvoorbeeld 6x32mm LVS04752 à € 83,48 incl. btw per 1,8 meter.
Standard Produkte Schwanenmühle (SPS) is een interessant leverancier voor Nederland. Ze hebben blank en vertinde flex bar, boormallen en buighulpmiddelen, met redelijke prijzen en verzendkosten. Blank 5 x 32 mm € 72,86 excl. BTW. Vertind 5 x 32 mm € 84,08 excl. BTW.
Wöhner heeft blanke en vertinde extra brede flexibele bars van 1 mm hoog lamellenkoper (coo: Frankrijk). Vertind zijn de breedtes boven 32mm: 40, 50 en zelfs 63 millimeter breed. Blank koper zijn er zelfs nog 80 en 100mm. Bijvoorbeeld de 6x32mm is artikel 01282000 en geprijsd € 240,51 /2 meter.
[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 09-02-2025 18:23 . Reden: Wöhner, SPS ]
Wat zou volgens jou de toepassing hiervan zijn?cj1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:50:
Als flexibele geleiders ben ik vandaag nog wat nieuws tegengekomen.Flexibel railkoper
Rittal
Eaton
Schneider Electric
Als verbinder van cellen, BMS, zekering, disconnector; bij hoge stroomsterktes en afwijkende maatvoering.Q schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:02:
[...]
Wat zou volgens jou de toepassing hiervan zijn?
Met die 4 soorten flexibele busbars die Nkon voert, krijg ik de CB75's niet naar mijn zin aangesloten. Accukabels goed persen voor mobiele toepassingen is niet zo eenvoudig, en het resultaat is weinig flexibel.
Eigenlijk bedoeld voor alles wat je in zo'n Seplos of Apexium DIY cases met die platte oranje gekleurde verbinders aangesloten ziet. En misschien zelfs als verbinder tussen de cellen.
@cj1 Eriflex flexibar in het verleden veel gebruikt, hier heb je wel wat speciale gereedschappen voor nodig vooral bij boren uitkijken. Beter is een stansmachine. Die gaten kun je ook pas maken als het geheel niet meer gebogen hoeft te worden. Na het boren geeft elke vervorming een verschuiving van je gaatjes in de lamellen.
https://www.elektrobode.nl/search?query=eriflex+flexibar
dit werd hier in vaste installaties gebruikt, ik zou het persoonlijk niet snel voor een DIY accupakket gebruiken.
boekje hier https://www.nvent.com/sit...am/assets/P1349W-USEN.pdf met ook hulpstukken.
Ik gebruik liever fijn koper class6
https://www.elektrobode.nl/search?query=eriflex+flexibar
dit werd hier in vaste installaties gebruikt, ik zou het persoonlijk niet snel voor een DIY accupakket gebruiken.
boekje hier https://www.nvent.com/sit...am/assets/P1349W-USEN.pdf met ook hulpstukken.
Ik gebruik liever fijn koper class6
[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 08-02-2025 16:24 ]
Eindelijk kan ik hier ook eens beeld materiaal delen. Er zijn nog wat dingen die nog gebeuren moeten... maar grotendeels is het in de lucht:
Overzicht foto:
/f/image/9RlgrsRVVU1sVJk6ng3hlo2T.png?f=fotoalbum_large)
Accu Kast:
Iedere Accubak kan als een lade uitgeschoven worden. Koppeling met de muur is 120mm2. Kast kan redelijk eenvoudig uit de hoek gedraaid worden waarna de lades helemaal open kunnen voor inspectie/onderhoud.
Diverse Kasten:
TODO's:
Overzicht foto:
/f/image/9RlgrsRVVU1sVJk6ng3hlo2T.png?f=fotoalbum_large)
Accu Kast:
Iedere Accubak kan als een lade uitgeschoven worden. Koppeling met de muur is 120mm2. Kast kan redelijk eenvoudig uit de hoek gedraaid worden waarna de lades helemaal open kunnen voor inspectie/onderhoud.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Diverse Kasten:
IO Kast (Noodstop + Clima regeling):![]() | AC verdeler:![]() | Netwerk switch:![]() |
Distributor + Cerbo + display"![]() | Hoofdrelais + Pre-Charge circuit:![]() |
TODO's:
- CV leidingen isoleren die er boven zit (ivm condens bij koelen)
- Noodstops aansluiten (kabel is onder weg)
- Afzuiging en koeling maken in deze ruimte
- 2 Accubakken bij plaatsen
- Een nette kabel geleiding over de hoek van de accu kast, maken voor de hoofdkabels
- 6 MPPT 100/20 regelaars + 12x zonnepaneel monteren en aansluiten
- DC verdeler, onder andere voor de Server (HPE DL380 heeft een 48v voeding) en de MPPT's
- Rookmelder bedraad en opnemen in het Noodstop circuit (moet ik nog onderzoeken, ik wil dus niet als ik de test knop indruk dat de installatie plat gaat
)
- Label stickers plakken (comform nummering uit mijn eigen schema)
- 70mm2 gebruiken voor de Multiplussen
- Multiplussen dubbelpolig afschakelbaar maken
- Echt brand werende muur er achter (het door mij gekozen houten plaatmateriaal is brandwerend maar zo als het nu gedaan is, is het eigenlijk net niet...)
- Zoals @cj1 terrecht opmerkte, de hoofdzekering in een zekeringhouder
Bij veel cellen kun je kiezen (of wordt het standaard al zo geleverd) wat voor busbars je wilt en flexibele busbars lijken tegenwoordig de standaard te worden. Ze zaten bij de case en bij de cellen van iemand die ik recent had geholpen.cj1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:17:
[...]
Als verbinder van cellen, BMS, zekering, disconnector; bij hoge stroomsterktes en afwijkende maatvoering.
Met die 4 soorten flexibele busbars die Nkon voert, krijg ik de CB75's niet naar mijn zin aangesloten. Accukabels goed persen voor mobiele toepassingen is niet zo eenvoudig, en het resultaat is weinig flexibel.
Eigenlijk bedoeld voor alles wat je in zo'n Seplos of Apexium DIY cases met die platte oranje gekleurde verbinders aangesloten ziet. En misschien zelfs als verbinder tussen de cellen.
Die flexibele busbars zijn gewoon koperen kabels die aan de uiteinden tot massief koper zijn geperst. Flexibeler gaat niet denk ik, dat lijkt mij te verkiezen boven zelf busbars gaan lopen maken van dit spul en nog goedkoper ook, zeker als je tijd ook wat waard is.
En de grap is dat die oranje 'verbinders' om de cellen en het BMS met elkaar en de accu polen te verbinden eigenlijk gewoon precies flexibele busbars zijn, maar dan langer en hier en daar gevouwen.
Persoonlijk zie ik geen reden of scenario waarin dit concreet in de praktijk voor de ESS mensen hier echt nodig zal zijn. Niet verkeerd om te delen verder hoor, maar soms hoeven dingen niet zo complex te zijn
Ja, iedere laag gaat t.o.v. elkaar verschuiven bij buigen. Dat weet ik van een U-vormig aluminium prototype.habbekrats schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:22:
@cj1 Eriflex flexibar in het verleden veel gebruikt, hier heb je wel wat speciale gereedschappen voor nodig vooral bij boren uitkijken. Beter is een stansmachine. Die gaten kun je ook pas maken als het geheel niet meer gebogen hoeft te worden.
Voor het boren zou ik het koper, indien nodig met een uitvulplaatje, op een houten ondergrond klemmen met een lasklem of lijmtang. Na het boren nog wat navijlen en/of plat hameren.
Kun je uitleggen welk speciaal gereedschap verder nog nodig is?
De Eriflex Flexibars lijken mij helemaal niet zo flexibel, aangezien de lamellen 1,8 millimeter dik zijn. Bij de andere merken maximaal 1 millimeter, en veel te duur met € 116 per meter.
Petje af! echt hele mooie build! Kosten noch moeite is hier bespaard denk ikDiXY schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:18:
Eindelijk kan ik hier ook eens beeld materiaal delen. Er zijn nog wat dingen die nog gebeuren moeten... maar grotendeels is het in de lucht:
Wat zou je een ander aanraden om (beter te doen):
- 70mm2 gebruiken voor de Multiplussen
- Waarom zou je voor 70mm2 kiezen, had je groter of kleiner genomen?
- Zou je kunnen toelichten wat we zien rondom de Lynx qua apparatuur Ik had even gezocht en je hebt bluetooth ontvangers per BMS toegepast om ze uit te lezen?
- En wat heb je toegepast rond de shunt, grote schakelaars
- Die 125A breakers, wat voor prijs moeten we aan denken?
[ Voor 26% gewijzigd door Q op 08-02-2025 17:57 ]
Thanks! Het een en ander zat tegen. Mijn 1e set cellen was van zo'n belabberde kwaliteit dat ze allemaal naar de milieustraat zijn gegaan (shop: POWLAND op AliExpress) Het geld heb ik na een lang getouw trek deels terug.Q schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:48:
[...]
Petje af! echt hele mooie build! Kosten noch moeite is hier bespaard denk ik![]()
- Waarom zou je voor 70mm2 kiezen, had je groter of kleiner genomen?
- Zou je kunnen toelichten wat we zien rondom de Lynx qua apparatuur Ik had even gezocht en je hebt bluetooth ontvangers per BMS toegepast om ze uit te lezen?
- En wat heb je toegepast rond de shunt, grote schakelaars
- Die 125A breakers, wat voor prijs moeten we aan denken?
- 70mm2 is voorschrift fabrikant (Victron). Dit had ik te laat door, ik kwam met mijn eigen berekening op 50mm2 uit, voor 100A. Ik verwacht hier geen problemen mee maar toch niet volgens voorschrift fabrikant.
- Dit is inderdaad bluetooth data collectie van de BMSen op Basis van ESPhome https://github.com/syssi/esphome-jk-bms
- De grote schakelaars (DC relais) schakelen de accu af bij een verbroken noodstop circuit, hier deze kast in detail:
![]() |
- https://lithiumaccus.nl/product/ess-dc-schakelaar/ het gaat bij mij inderdaad om de 125A 2 polig
Ik heb alles heel uitgebreid op (meerlijns)schema. Ik zal de komende weken het een ander verder in detail delen.
Nog 1 dingetje voor mijn todo lijst: Labelen... (component nummers ui het schema)
[ Voor 11% gewijzigd door DiXY op 08-02-2025 18:30 . Reden: schema blad toegevoegd ]
Dat is echt balen!DiXY schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:15:
[...]
Thanks! Het een en ander zat tegen. Mijn 1e set cellen was van zo'n belabberde kwaliteit dat ze allemaal naar de milieustraat zijn gegaan (shop: POWLAND op AliExpress) Het geld heb ik na een lang getouw trek deels terug.
Ik heb er alle vertrouwen in, als je het piek vermogen van 9000W gaat benutten dan is 70mm2 nodig maar anders is in veel gevallen 50mm2 prima. Iemand die ik ken heeft de MP op 16A begrenst aan de AC zijde en dan is 25mm2 zelfs genoeg (en in de praktijk geen probleem (met de kanttekening dat de kabellengte klopt, conform victron toolkit)).- 70mm2 is voorschrift fabrikant (Victron). Dit had ik te laat door, ik kwam met mijn eigen berekening op 50mm2 uit, voor 100A. Ik verwacht hier geen problemen mee maar toch niet volgens voorschrift fabrikant.
Bedankt voor het delen, iemand (een kennis) moet mogelijk nog DC schakelaars verzwaren ivm vergroten solar capaciteit dus goed om te weten.- Dit is inderdaad bluetooth data collectie van de BMSen op Basis van ESPhome https://github.com/syssi/esphome-jk-bms
- De grote schakelaars (DC relais) schakelen de accu af bij een verbroken noodstop circuit
- https://lithiumaccus.nl/product/ess-dc-schakelaar/ het gaat bij mij inderdaad om de 125A 2 polig
Ik heb alles heel uitgebreid op (meerlijns)schema. Ik zal de komende weken het een ander verder in detail delen.
Nog 1 dingetje voor mijn todo lijst: Labelen... (component nummers ui het schema)
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 08-02-2025 20:56 ]
Ik was eerst wat skeptisch over deze schakelaars omdat ze 15kA als Icu (afschakelbare kortsluitstroom), er gaan verhalen rond over >20kA. Dus ik heb proef op de som genomen, mijn mOhm meter op mijn totale accu pakketten gehad en ik kwam uit op 4,8mOhm en 4,9mOhm dat is net geen 12kA als initiële kortsluit piek bij 55V. Bovendien zitten er in de Accubakken zelf ook nog een 225A T-Class als last will testamentQ schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:30:
Bedankt voor het delen, iemand moet mogelijk nog DC schakelaars verzwaren ivm vergroten solar capaciteit dus goed om te weten.
![]() |
ik realiseer me dat ik geen goed foto heb van hoe mijn BMS compartiment is op gebouwd, deze zal ik nog maken, de bekabeling is helemaal opnieuw gedaan en de Chinese pruts snoertjes in de koperbak gegooid.
Ik ben druk bezig met het inlezen over thuisbatterijen. Liefst zou ik voor eigen bouw gaan. Het ontwerpen met hulp en de bouw van een setup moet wel lukken. Het grootste probleem voor zie ik in de software en integratie met de de rest (ev-lader, warmtepomp, zonnepanelen e.d.) . Als ik de vele screenshots van settings, HA, rednode krijg ik kriebels. Software is niet echt mijn ding eni k wil er geen hobby van maken. Is eigen bouw dan wel wat voor mij?
@cj1 
Naast een assortiment aan punch tools ed
https://www.nvent.com/en-...t=Tab_All&f:@nvent_brand=[ERIFLEX]

DiXY schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:18:
TODO's:
Wat zou je een ander aanraden om (beter te doen):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CBNALhxiLtLpVjFOlLsBRVg6.jpg?f=user_large)
De hoofdzekering zou ik op een zekeringhouder monteren.
Bedenk dat de meeste smeltveiligheden geen structurele integriteit hebben. Een smeltveiligheid is gemaakt om op een zekeringhouder te monteren.
Daar heb je een punt die niet misstaat in mijn lijstje. Ik ga het echter niet aanpassen. Het kan geen kant op zo, ik heb er vertrouwen in. Ik ga het wel toevoegen aan het lijstje.cj1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:40:
[Afbeelding]
De hoofdzekering zou ik op een zekeringhouder monteren.
Bedenk dat de meeste smeltveiligheden geen structurele integriteit hebben. Een smeltveiligheid is gemaakt om op een zekeringhouder te monteren.
Voor mensen die zich afvragen wat (voor relais) het zijn: https://alpatek.com/wp-co...2/06/SW200-Data-Sheet.pdf het was een opruimingsactie bij een leverancier van mij. Ze dienen om de installatie stroomloos te maken (scheiden). Voor kortsluiting/overbelasting zijn de zekeringen.
Mijn complimenten voor dit overzicht, maar ik voor één punt vraag ik mij af of dit wel juist is.cj1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:28:
[...]
Als je mij vraagt naar de minst slechte Chinese DIY box, dan kom ik uit bij de Apexium, Model:
stackable DIY 280.
Goed:Slecht:
- EVA foam tussen de cellen (tenminste geen epoxy)
- Flexibele koperen busbars met oranje isolatie (vrij van kabelschoenen met crimp-verbindingen)
- Soort van flexibele bars tussen de cellen
- Zekering
- Geen onbegrijpelijke Chinese tekens in de specs
- BMS met thermal padding en Fuse op de buitenplaat gemonteerd
- Kant-en-klare 50mm2 aansluitkabels leverbaar
- Fatsoenlijke gele drukknoppen met duidelijke labels nabij het scherm
- Duidelijke installatie instructies, bijna zonder tekst, veel beeld
- Stofkappen op de DC-aansluitingen
- 400A zekering, meteen vervangen door een lagere waarde
- Geen specificaties van de zekering, zelfs geen type (ANL?)
- BMS mosfets hebben aan één zijde geen koelplaat
- Geen (tweepolige) disconnector
- Geen ventilatieopeningen, bij ontgassen van een cel blijven die gassen lang in hoge concentraties in de kist hangen.
- Beroerde compressie (het kan slechter)
- Eén sluitplaat (pagina 15) voor 2 rijen cellen: die cellen zijn nooit precies even dik, daar zit al snel 1 milliimeter verschil in bij 8 stuks
- Geen JK BMS (maar een lws-pcm.com, met beroerde SoC accuraatheid door shunt-meting minimale stroomsterkte 0.8A)
- Beperkte specificatie, hoeveel temperatuur sensoren heeft het BMS? 4 stuks lijken op de busbars te worden gemonteerd
- Geen verzonken maar uitstekende schroeven om de 2 x DC positief en 2 x DC negatief connector te monteren
- Geen luchtdichte scheiding tussen cellen, en BMS-gedeelte: bij ontgassen kunnen de gassen tegen de warme oppervlaktes van BMS/zekering komen en exploderen
- Ongelijke lengtes PCB trace: als de lengtes van de PCB tracees allemaal even lang zijn, kun je montagefouten in de sense leads herkennen door afwijkende weerstanden (die het JK BMS meet).
"Geen luchtdichte scheiding tussen cellen, en BMS-gedeelte: bij ontgassen kunnen de gassen tegen de warme oppervlaktes van BMS/zekering komen en exploderen."
Over welk gas heb je het?
Bedoelde je niet te zeggen dat de BMS niet vonkvrij is uitgevoerd en en dus niet de warmte, maar een eventuele vonk zal zijn die de boel kan doen exploderen?
Welk gas? Voor het uitzonderlijke geval dat het overdrukventiel barst, de gassen die dan vrijkomen uit de LFP-cel. (Duitstalige bron) (Engelstalige bron)BenSKIP schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:55:
[...]
Over welk gas heb je het?
Bedoelde je niet te zeggen dat de BMS niet vonkvrij is uitgevoerd en en dus niet de warmte, maar een eventuele vonk zal zijn die de boel kan doen exploderen?
Vonkvrij? Dat gassenmengsel heeft geen vonk nodig om tot een explosie te komen, een warm oppervlak is al voldoende.
Daarom heb ik graag dat de cellen, of tenminste die ontgassings-/overdrukventielen, qua ontwerp zo min mogelijk in contact komen met warme oppervlakken: weg bij BMS-en, smeltveiligheden, en andere warmtebronnen.
Die gassen zijn mede de reden dat ik de temperatuur van de cel interconnects en andere geleiders op maximaal 10 graden hoger dan de omgeving wil houden.
Misschien is inderdaad het scheiden van cellen en warmtebronnen in één kast wat onzinnig, omdat in Lautersbach het gas uit de kast de ruimte heeft gevuld. Afgaande op de foto's lijkt dat gas in die kelderruimte ontploft, is is niet één geëxplodeerde batterijkast zichtbaar. Voor nu is dit punt doorgehaald. Moet er "Geen ruimte in de kast voor het plaatsen van een rookmelder" bij als nadeel?
[ Voor 27% gewijzigd door cj1 op 09-02-2025 12:55 . Reden: link naar gassen; Misschien alinea toegevoegd ]
habbekrats schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:22:
@cj1 [Afbeelding]
NVent
Bij Nvent/Eriflex meen ik aan de prijzen te zien dat er een groothandel met een flinke opslag tussen zit. De vlakke hulzen voor 25 mm2 gaat nog wel: € 2,60 versus € 2,45, maar die gevlochten platte koperband 50mm2 per rol van 25 meter, dat gaat helemaal nergens meer over: Nvent € 1345 versus SPS € 416 (en dat is dan nog de losse meterprijs vermenigvuldigd met 25)SPS
Inmiddels heb ik SPS gevonden, dat lijkt een producent in Duitsland te zijn die enkele standaard items (lamellenkoper, Gedore buigapparaat, boormallen, verbinders, gevlochten koperbanden, aardlitzes 10, 16, 25 en 50mm2, vlak gevlochten koper 16, 25 en 50 mm2 en hulzen om zelf te persen) verkoopt in een webshop.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pZ04U8gsiqEIDRktHXDo67kk.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 09-02-2025 20:51 . Reden: Belachelijke groothandelsopslag Nvent voorbeeld ingevoegd met prijzen ]
Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt, leuk maar vraagt wel wat vaardigheden en doorzettingsvermogen. Als je een Pylontech batterij neemt en een Victron omvormer met meter in de meterkast, dan heb je het minste werk wat software betreft en ben je toch erg vrij met de mogelijkheden. Ontkomen aan enig gerommel met software is onmogelijk, dan zal je echt een kant en klaar product moeten kopen. Maar wil je daar het maximale uit halen zal je toch ook af en toe wat moeten doen.gakkethijs schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:03:
Ik ben druk bezig met het inlezen over thuisbatterijen. Liefst zou ik voor eigen bouw gaan. Het ontwerpen met hulp en de bouw van een setup moet wel lukken. Het grootste probleem voor zie ik in de software en integratie met de de rest (ev-lader, warmtepomp, zonnepanelen e.d.) . Als ik de vele screenshots van settings, HA, rednode krijg ik kriebels. Software is niet echt mijn ding eni k wil er geen hobby van maken. Is eigen bouw dan wel wat voor mij?
Heb je een drie fase aansluiting, dan de Victron overslaan en een Deye (a.k.a. SunSynk) kopen.
Voor Victron moet je 3x investeren, Deye is dan goedkoper.
Of een Solis S6 3P, zoals een S6-EH3P15 / S6-EH3P(8-15)K02-NV-YD-L series a.k.a. S6-EH3P15K-NV-YD-L / SOL-S6-EH3P15K-NV-YD-L.BenSKIP schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:06:
Heb je een drie fase aansluiting, dan de Victron overslaan en een Deye (a.k.a. SunSynk) kopen.
[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 11-02-2025 18:32 . Reden: a.k.a. toegevoegd ]
De vraag is natuurlijk waar je voor betaald, hoe ziet het complete plaatje met Deye er uit qua voor en nadelen tov andere producten zoals van Victron qua totale ESS oplossing.BenSKIP schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:06:
Ik sta open voor de ervaringen en systemen die andere mensen hebben bedacht.gakkethijs schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:03:
Maar zover ik weet is EV laden, warmtepomp en ook een thuis accu op basis van bijvoorbeeld een Victron oplossing wel een uitdaging om goed ingeregeld te krijgen, waarbij je wilt voorkomen dat een Warmtepomp of EV de accu leeg trekt (op ongewenste momenten). Stoeien met software, bijvoorbeeld via Node Red, is dan waarschijnlijk noodzakelijk. Dus om even verwachtingen te managen.
@Q & @Knielen en andere, bedankt. Qua hardware zou het inderdaad relatief simpel worden qua 'diy-niveau'. Grootste struikelblok is inderdaad de aansturing. Bedankt voor de input, ik blijf de meeste thuisbatterij topics volgen en verdiep me ondertussen in software zoals https://evcc.io/en/ .
Ergens eind dit jaar wil ik kunnen kiezen...
Ergens eind dit jaar wil ik kunnen kiezen...
Zo ingewikkeld is dat niet, sterker nog er zijn meerdere opties.Q schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:16:
[...]
Ik sta open voor de ervaringen en systemen die andere mensen hebben bedacht.
Maar zover ik weet is EV laden, warmtepomp en ook een thuis accu op basis van bijvoorbeeld een Victron oplossing wel een uitdaging om goed ingeregeld te krijgen, waarbij je wilt voorkomen dat een Warmtepomp of EV de accu leeg trekt (op ongewenste momenten). Stoeien met software, bijvoorbeeld via Node Red, is dan waarschijnlijk noodzakelijk. Dus om even verwachtingen te managen.
1: Loads die niet je batterij leeg mogen trekken sluit je aan op de AC-in, loads die dat wel mogen uit de AC-out en in de software vink je aan dat je alleen de ac-out mee wil rekenen (persoonlijk geen ervaring mee of/hoe goed dit werkt)
2: Je maakt idd een klein stukje aansturing middels HA, NodeRed of wat dan ook. Ik heb bijvoorbeeld zelf dat mijn grid set-point gelijk is aan het vermogen dat mijn EV lader trekt, zodat die altijd gewoon uit het net laadt. Voor tegelijk opladen moet je even zelf nadenken over wat prio heeft, maar dat is simpel te fixen met het beperken van de maximale laadstroom naar de een of de ander.
Met kant en klare oplossingen zal dat overigens niet anders zijn de batterij zal immers normaal gesproken proberen te regelen dat het netgebruik 0 is.
Dus een Victron systeem heeft hier juist een dikke + omdat je dat makkelijk, simpel en op meerdere manieren zelf kan aansturen en niet afhankelijk bent van halfbakken closed source oplossingen van fabrikanten.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Geef eens link van dat model SVP?
Alles wat ik vind is hv namelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Wacht even. Dat is gewoon heel sterk afhankelijk van het beoogde gebruik. Hier in België is het bijvoorbeeld nog nuttig om je zelfconsumptie zoveel mogelijk op te krikken En dit met een zo laag Mogelijke investering. Op dit moment lijkt een Victron samen met een kleinere batterij Op slechts een fase daarom een prima oplossingBenSKIP schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:06:
Ja zit hier beetje in hetzelfde schuitje. Heb momenteel een enkelfasige sma 5kw inverter met zuidwest 6,8 kWp hangen. Beide mppt's zijn in gebruik.HyperBart schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Wacht even. Dat is gewoon heel sterk afhankelijk van het beoogde gebruik. Hier in België is het bijvoorbeeld nog nuttig om je zelfconsumptie zoveel mogelijk op te krikken En dit met een zo laag Mogelijke investering. Op dit moment lijkt een Victron samen met een kleinere batterij Op slechts een fase daarom een prima oplossing
Enerzijds wil ik het aantal panelen nog uitbreiden om s morgens meer opwek te hebben en anderzijds een batterij erbij. Victron lijkt mij het meest flexibele omdat je makkelijk mppt's kan bijhangen.
Het lijkt mij ook het meest interessant met 1x een MP 5000 te beginnen. Alleen is die zijn laadvermogen net te laag om die 5kW van de sma in de batterijen steken, maar ik denk dat ik dat verlies er maar moet bijnemen.
Wat me nog beetje bezighoudt is als ik later naar een 3F setup zou willen/moeten gaan dat dan de multiplussen niet meer compatibel zijn om aan de bestaande victron te koppelen (andere modelnr's enzo) en of ik dan niet beter direct naar 3fase ga. Maar dat brengt dan weer de nodige investering met zich mee.
choices choices...
Solis S6 3PH (3P)reneeke1970 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Geef eens link van dat model SVP?
Alles wat ik vind is hv namelijk
EH3P15K02-NV-YD-L in NL bij eTronixcenter.com € 2049 excl. BTW (in Duitsland ruim € 100 lager maar geen voorraad)
ook in 12 (niet bij eTronix), 10 en 8 kVA model leverbaar.
Een tijdje geleden heb ik een bestaand accupakket gekocht bij Nkon.nl. Ik ben er niet heel actief mee bezig geweest, maar de accu is nu bijna klaar voor gebruik.
Waar ik momenteel tegenaan loop, is het zekeringvraagstuk. Na wat lezen lijkt het advies te zijn om een T-Class zekering te gebruiken.
Mijn situatie:
Mijn vragen:
Waar ik momenteel tegenaan loop, is het zekeringvraagstuk. Na wat lezen lijkt het advies te zijn om een T-Class zekering te gebruiken.
Mijn situatie:
- Mijn accu kan volgens de specificaties 80A leveren.
- Ik gebruik een 100A BMS.
- Oorspronkelijk wilde ik een 70A Mega Fuse gebruiken.
- Mijn omvormer is een Victron Multiplus 2 48/3000.
Mijn vragen:
- Is een 125A T-Class zekering geschikt voor mijn setup?
- Past een 125A zekering in een houder die bedoeld is voor 225-400A zekeringen?
- Heeft de eerder gekochte Mega Fuse nog een nuttige functie?
- De T-Class zekering gebruiken als bescherming tegen kortsluiting aan de accuzijde
- De Mega Fuse plaatsen tussen de dc schakelaar en de Victron Multiplus.
Dank u, die kan tenminste tot 1000 voltcj1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:43:
[...]
Solis S6 3PH (3P)
EH3P15K02-NV-YD-L in NL bij eTronixcenter.com € 2049 excl. BTW (in Duitsland ruim € 100 lager maar geen voorraad)
ook in 12 (niet bij eTronix), 10 en 8 kVA model leverbaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Een 48V Seplos kit heeft 400A zekering in de kist zelf. Daarnaast heb ik een 160A NH00 zekering in serie. Dat laatste zit in de zekeringenkast, dicht bij MPII 48/5000. Het kan geen kwaad zijn om 2 zekeringen achter elkaar te hebben. Zorg dat de zekering dicht bij de kist een T-class zekering van 400A heeft. Zo voorkom je dat beide zekeringen in een keer kapot gaat als ze gelijk zijn.djneo-nl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:49:
Een tijdje geleden heb ik een bestaand accupakket gekocht bij Nkon.nl. Ik ben er niet heel actief mee bezig geweest, maar de accu is nu bijna klaar voor gebruik.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Wat voor kabel heb je aan je Accu zitten/gepland?djneo-nl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:49:
Mijn situatie:De kleinste T-Class zekering die ik kan vinden is 125A (link), maar ik kan geen geschikte houder vinden. De meeste houders zijn bedoeld voor 225-400A zekeringen (link).
- Mijn accu kan volgens de specificaties 80A leveren.
- Ik gebruik een 100A BMS.
- Oorspronkelijk wilde ik een 70A Mega Fuse gebruiken.
- Mijn omvormer is een Victron Multiplus 2 48/3000.
Mijn vragen:Mijn huidige idee:
- Is een 125A T-Class zekering geschikt voor mijn setup?
- Past een 125A zekering in een houder die bedoeld is voor 225-400A zekeringen?
- Heeft de eerder gekochte Mega Fuse nog een nuttige functie?
Heeft iemand hier advies over?
- De T-Class zekering gebruiken als bescherming tegen kortsluiting aan de accuzijde
- De Mega Fuse plaatsen tussen de dc schakelaar en de Victron Multiplus.
35mm (link)DiXY schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Wat voor kabel heb je aan je Accu zitten/gepland?
@djneo-nl Het meeste hangt inderdaad af van de bekabeling zoals DiXY vraagt. Als je echter een Seplos kit hebt gebruikt kan je waarschijnlijk heel makkelijk de interne 400A zekering vervangen door een Adler EF3. Die past in de bestaande houder namelijk. De kleinste is 150A, maar met redelijke bekabeling moet dat geen probleem zijn. Ook een tip voor @Eriko, want ik heb al gemerkt dat die 400A van Seplos zelf nogal matig is.
Heb nu in elk pack een Adler EF3 zitten en dat past zowel in de behuizingen van Apexium en Seplos die (tot nu toe) allemaal dezelfde houder gebruiken.
Edit: 35mm2 is wel wat dun voor 150A, dus dan kan je beter alsnog een andere zekering in serie gebruiken voor overbelasting en dan de interne zekering enkel voor kortsluiting gebruiken.
Heb nu in elk pack een Adler EF3 zitten en dat past zowel in de behuizingen van Apexium en Seplos die (tot nu toe) allemaal dezelfde houder gebruiken.
Edit: 35mm2 is wel wat dun voor 150A, dus dan kan je beter alsnog een andere zekering in serie gebruiken voor overbelasting en dan de interne zekering enkel voor kortsluiting gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Rimco op 10-02-2025 11:30 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Als ik je link volg, zie ik daar het volgende staan:
Je zult je kabel dus moeten afzekeren op 100AAllereerst het absoluut maximaal toelaatbare amperage voor deze kabel van 35mm2 is ca. 100 ampere.
De spoeling is wat dunnetjes qua geschikte zekeringen, maar je zou ook deze kunnen pakken:
https://lithiumaccus.nl/product/ess-dc-schakelaar/
[ Voor 13% gewijzigd door DiXY op 10-02-2025 11:35 ]
@Rimco
Bedankt voor de tip. Ik zie max 350A voor Adler EF3. Het zou ook goed moeten zijn.
Bedankt voor de tip. Ik zie max 350A voor Adler EF3. Het zou ook goed moeten zijn.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Dat klopt, daarom origineel de 70A mega fuse .DiXY schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:32:
[...]
Als ik je link volg, zie ik daar het volgende staan:
[...]
Je zult je kabel dus moeten afzekeren op 100A
Ik heb tevens niet een Seplos kit, maar https://www.nkon.nl/5wh-1...atic-battery-in-case.html
Maar dan zal ik opzoek moeten gaan naar een 100A T-Class fuse, maar mijn aannamen was dat de T-Class fuse aangeraden werd voor het "beschermen" van de kabels bij zware korstsluiting, omdat de cellen natuurlijk makkelijk 2000A kunnen leveren als het fout gaat
[ Voor 17% gewijzigd door djneo-nl op 10-02-2025 11:40 ]
Veel installaties zitten alleen op de AC in en dan werkt dat weer niet denk ik.V_ger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:37:
[...]
Zo ingewikkeld is dat niet, sterker nog er zijn meerdere opties.
1: Loads die niet je batterij leeg mogen trekken sluit je aan op de AC-in, loads die dat wel mogen uit de AC-out en in de software vink je aan dat je alleen de ac-out mee wil rekenen (persoonlijk geen ervaring mee of/hoe goed dit werkt)
Dat is eigenlijk wel een leuke oplossing waar ik niet aan gedacht had.2: Je maakt idd een klein stukje aansturing middels HA, NodeRed of wat dan ook. Ik heb bijvoorbeeld zelf dat mijn grid set-point gelijk is aan het vermogen dat mijn EV lader trekt, zodat die altijd gewoon uit het net laadt. Voor tegelijk opladen moet je even zelf nadenken over wat prio heeft, maar dat is simpel te fixen met het beperken van de maximale laadstroom naar de een of de ander.
Maar weer zonde als je solar overschot de auto in wilt uit MPPTs die achter de multiplus zitten op de 48V bus.
Dat is ook mijn kijk: Victron biedt een redelijk open systeem (ze gaan weg van proprietary protocollen en veel is open) dat ook zonder cloud werkt (historie met boten/vervoer).Met kant en klare oplossingen zal dat overigens niet anders zijn de batterij zal immers normaal gesproken proberen te regelen dat het netgebruik 0 is.
Dus een Victron systeem heeft hier juist een dikke + omdat je dat makkelijk, simpel en op meerdere manieren zelf kan aansturen en niet afhankelijk bent van halfbakken closed source oplossingen van fabrikanten.
Maar er is nog geen complete oplossing die met alle moderne verbruikers (ev of warmtepomp) rekening houdt.
Ik ben eigenlijk uit interesse benieuwd hoe mensen met een niet-victron systeem dit oplossen.
Ik zou even wat onderzoek doen voor je voor een mega fuse kiest, staat veel over op YT en ook in dit topic. Ze zijn namelijk niet geschikt in geval van kortsluiting!djneo-nl schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Dat klopt, daarom origineel de 70A mega fuse .
Daarom heb ik ook een selectie mogelijkheid voor "charge source". Grid of Battery. Bij de laatste zet ik het grid-set-point niet op de EV charger waarde en limiteer ik de EV charger tot 8 kW. Je kan natuurlijk ook een waarde ertussenin kiezen.Q schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:39:
[...]
Veel installaties zitten alleen op de AC in en dan werkt dat weer niet denk ik.
[...]
Dat is eigenlijk wel een leuke oplossing waar ik niet aan gedacht had.
Maar weer zonde als je solar overschot de auto in wilt uit MPPTs die achter de multiplus zitten op de 48V bus.
[...]
Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit gebruikt heb want salderen. Het heen en weer pompen van energie in de thuisbatterij en daarna dus weer in de EV met alle conversieverliezen van dien sla ik voorlopig nog even over. Het loont meer om zo snel mogelijk te laden bij de laagste prijs. De AC zon die er dan is gaat dan automagisch de EV in.
Voor DC zon is het iets anders, bij lage E-prijs zet ik mijn inverter power op 0. Dan gebruik ik liever netstroom. Lang leve een open systeem. Dan is de enige beperking je eigen creativiteit!
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat laatste is zeker waar, Victron biedt je alle ruimte om een oplossing te maken die bij jouw setup past.V_ger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:48:
[...]
Daarom heb ik ook een selectie mogelijkheid voor "charge source". Grid of Battery. Bij de laatste zet ik het grid-set-point niet op de EV charger waarde en limiteer ik de EV charger tot 8 kW. Je kan natuurlijk ook een waarde ertussenin kiezen.
Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit gebruikt heb want salderen. Het heen en weer pompen van energie in de thuisbatterij en daarna dus weer in de EV met alle conversieverliezen van dien sla ik voorlopig nog even over. Het loont meer om zo snel mogelijk te laden bij de laagste prijs. De AC zon die er dan is gaat dan automagisch de EV in.
Voor DC zon is het iets anders, bij lage E-prijs zet ik mijn inverter power op 0. Dan gebruik ik liever netstroom. Lang leve een open systeem. Dan is de enige beperking je eigen creativiteit!
rant over complexiteit
Ik help iemand met zijn ESS setup en hij heeft een victron ev charger gekocht die tussen het net en de ac-in zit. Maar omdat zijn solar achter één MP5000 zit begrenst op 16A kan hij nooit uit puur solar laden.Wat hij en ik niet wisten is dat de 6A ondergrens voor EV laden op drie fasen betekent dat je met ruim 4KW de auto moet laden en in zijn geval moet er dus altijd bijgeladen worden uit het grid. Op één fase heb je maar 1400 watt nodig. Dus enkele fase laden werkt beter, ook als er even minder zon is Dan kan het laden doorgaan met minder vermogen zonder te stoppen of het grid aan te spreken.
Maar de Victron charger is voorbereid op schakelen tussen 1 en 3 fasen qua software en deels qua hardware, maar heeft niet de juiste relais ingebouwd. Onofficieel zijn er instructies om die relais in te bouwen en dan met wat modbus settings komt het goed lijkt het (mensen hebben dit gedaan), maar mijn hemel.
Het is natuurlijk een keuze om op 1x Multiplus in te zetten (kosten, meer sluip verbruik en ruimte) en de solar bewust efficiënt de accu in te krijgen (voor de winter) door voor MPPts te kiezen, maar in dit geval bijt dat weer met hoeveel solar je door de MP in je EV kunt krijgen.
Het zijn “trade-offs” maar je ziet weer dat een ESS verre van set-and-forget is, tenzij je waarschijnlijk weer andere consessies doet.
Heb nu een aantal dagen 2 bakken van Seplos met MB31 EVE cellen in gebruik met een Deye 12K. Kan (nu nog handmatig, straks met Node-Red/HomeAsssitant) laden op de voordeliger uren en verbruiken op de overige uren. Alleen doet die dat nu continu tot 100% en als dan de zonnepanelen het dan ook nog wat doen dan blijft het tussen 98-100%.Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:36:
In standaard gebruik benut ik 10% tot 95% SOC, als ik wil resetten ga ik naar 100% met laadspanning aan het eind naar 56.8V ipv 56V en adsorptietijd zoveel als dynamisch uurtarieven biedt.
Hoe kun je het eenvoudig instellen dat die bij laden/ontladen tussen die 10% - 95% blijft?
Telkens als die in de buurt komt van 100% lopen de individuele cell spanningen ook (heel) ver uit elkaar. Normaal is dat tussen de 2 - 4 mv en bij 100% kan dat wel oplopen tot 85 mv.
Je moet het een beetje analyseren. Het vermogen van alle omvormers tezamen is zelden zo lang nodig Dat je er je batterij mee kan opladen. Anders gesteld: met een omvormer Die pakweg 50 tot 100% van je AC vermogen van je PV panelen kan opslaan zit je op de meeste dagen eigenlijk prima. Net omdat je meestal zoveel PV hebt dat het vaak langdurig is en je batterij zo relatief klein isJog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Ja zit hier beetje in hetzelfde schuitje. Heb momenteel een enkelfasige sma 5kw inverter met zuidwest 6,8 kWp hangen. Beide mppt's zijn in gebruik.
Enerzijds wil ik het aantal panelen nog uitbreiden om s morgens meer opwek te hebben en anderzijds een batterij erbij. Victron lijkt mij het meest flexibele omdat je makkelijk mppt's kan bijhangen.
Het lijkt mij ook het meest interessant met 1x een MP 5000 te beginnen. Alleen is die zijn laadvermogen net te laag om die 5kW van de sma in de batterijen steken, maar ik denk dat ik dat verlies er maar moet bijnemen.
Wat me nog beetje bezighoudt is als ik later naar een 3F setup zou willen/moeten gaan dat dan de multiplussen niet meer compatibel zijn om aan de bestaande victron te koppelen (andere modelnr's enzo) en of ik dan niet beter direct naar 3fase ga. Maar dat brengt dan weer de nodige investering met zich mee.
choices choices...
Mijn hoofd PV array doet 40kWh op topdagen. Daar is nog een setje bijgekomen paar jaar later
en recent nog een set op NW. Ik zit in totaal met 8KW aan AC maar nooit gelijktijdig.
Ik ga nu ook voor de MP2 5000 en een BYD set waardschijnlijk en mik op 2000kWh PV op te slaan en te gebruiken. Aan een injectie van .02 EUR en een afname van .35 EUR is dat een 600 EUR per jaar besparingen. Zo geraken we ergens.
Cycles besteden aan goedkopere kWh van het net lijkt me niet winstgevend. Je betaalt nog altijd 10 a 20 cent bovenop de kale energieprijs waardoor je je dure batterij relatief inefficient inzet. Maar misschien kom ik hier binnen 2 jaar anders op terug
Passieve balancering (en evt actieve balancering) zorgt wel dat de hoge delta spanning gaat verlagen tot 30mV of zo. Het is wel aanbevolen om regelmatig de accu helemaal vol te laden voor aantal uren. Dan klopt de SoC (98-100%) wel anders is er grote scheef in capaciteit tussen cellen in de loop van de weken/maanden.Noordhorn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Telkens als die in de buurt komt van 100% lopen de individuele cell spanningen ook (heel) ver uit elkaar. Normaal is dat tussen de 2 - 4 mv en bij 100% kan dat wel oplopen tot 85 mv.
Ik moet in ieder geval mijn verbruik nog eens goed analyseren. Mijn vrouw bakt en kookt nogal eens graag dus ik moet eens zien wat het maximum vermogen op zulke momenten is. Of althans eens nakijken wat ik er op insteek om niet alles op de batterij te kunnen afvangen.HyperBart schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Je moet het een beetje analyseren. Het vermogen van alle omvormers tezamen is zelden zo lang nodig Dat je er je batterij mee kan opladen. Anders gesteld: met een omvormer Die pakweg 50 tot 100% van je AC vermogen van je PV panelen kan opslaan zit je op de meeste dagen eigenlijk prima. Net omdat je meestal zoveel PV hebt dat het vaak langdurig is en je batterij zo relatief klein is
Enige wat me misschien nog wat nuttig lijkt is op een dynamisch contract terugleveren wat je zelf opgewekt hebt op een duurder moment. Maar de netkosten zijn brutaal in België.Cycles besteden aan goedkopere kWh van het net lijkt me niet winstgevend. Je betaalt nog altijd 10 a 20 cent bovenop de kale energieprijs waardoor je je dure batterij relatief inefficient inzet. Maar misschien kom ik hier binnen 2 jaar anders op terug
SOC is iets relatief, wat is pack voltage bij 100%?Noordhorn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:59:
[...]
Heb nu een aantal dagen 2 bakken van Seplos met MB31 EVE cellen in gebruik met een Deye 12K. Kan (nu nog handmatig, straks met Node-Red/HomeAsssitant) laden op de voordeliger uren en verbruiken op de overige uren. Alleen doet die dat nu continu tot 100% en als dan de zonnepanelen het dan ook nog wat doen dan blijft het tussen 98-100%.
Hoe kun je het eenvoudig instellen dat die bij laden/ontladen tussen die 10% - 95% blijft?
In default heeft Deye 56V aan laad voltage.
Je hebt al ik het goed heb seplos V3 (ik heb V1 & V2's) , V3's die zijn een heel stuk lastiger en geloof dat er nog geen firmware is die "on the fly" her-calibreren mee mogelijk is.
Voor de V1 & V2 was de 100% SOC reset oa met overvoltage protection (je laatste beveiliging niveau in BMS) of "warning" een na laatste beveiligings limiet, daar is/was veel kritiek op.
Voor de V3 100% SOC reset blijft Seplos nu ook weg van "warning level", dat maakt het window voor "on the fly" echt enorm klein.
Ik weet niet welke kant bij je V3 de SOC drift is tov pack voltage, bij je gebruik, maar je moet oppassen dat je ook nogeens niet uit window voor labvoeding loopt, je hebt minimaal >98,5% SOC nodig om een poging te wagen en anders dat de behuizing open moet en je alle cellen eerst individueel moet laden tot >3,45V (bijv 3,50 +/- 5mV voor een redelijke balans)
80 mV verschil is gewoon te groot, ik weet niet bij welk pack/cel voltage?
Met < 3,40V zit je in het vlakke deel van de curve en dan kan 80mV kan zomaar 75% vol zijn en dat is dagen met de balanser. De passieve balancer is maar 200mA (0,7W), bij LF280k als verschil >30mV is bij 56V dan redt deze het niet meer.
Ik geloof dat default bij V3 bij 55,2V ligt, >3,45 waar je normaal de balanser laat starten.
Ik heb daarom nog een actieve balancer (1A) in mijn DIY die bij 56,8V start, op de passieve alleen haal ik bij mijn gebruik ~200 cycles, voor ik alles weer topbalans <5mV @3,55V of 2x per jaar, waarvan deze in de winter altijd de lastigste is om een moment met blok van 4-5 lage uurprijzen overdag te vinden (2-3 uur laden tot vol en 2-3 uur tijd dat actieve balanser zijn werk kan doen)
*) De BMS settings moeten het toelaten dat je tot 56,8V mag laden, zodat je als default 56V in Deye voor normaal gebruik kunt houden.
In V2 kan ik vanwege de trigger " Battery Voltage > Cell High Voltage Warning x 16 (30min)" mijn 100% SOC daarna weer gewoon terug verleggen naar 56V.
Iets wat niet zo makkelijk is bij de V3, als ik het goed heb zijn de condities
>98,5% SOC
>3,45V (>55,2V)
geen cel warning level en/of package voltage warning level
geen enkele mode wisseling (charge/standby/decharge) een wisseling reset de countdown timer
[charge mode & 0,45-3A (30min) of standby mode (>98,5% SOC & >55,2 zijn een uitdaging dan, zelfs met labvoeding)]
Van in blauw ben ik me niet 100% zeker (ik heb geen V3), maar dat is wat het vreselijk lastig maakt en alleen als accu cellen in balans zijn <10mV verschil, dat het dan lukt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bedank voor je uitgebreid antwoord waar ik weer een stapje vooruit mee kan
Klopt de bakken zijn versie 3 (CAN)SOC is iets relatief, wat is pack voltage bij 100%?
In default heeft Deye 56V aan laad voltage.
Je hebt al ik het goed heb seplos V3 (ik heb V1 & V2's) , V3's die zijn een heel stuk lastiger en geloof dat er nog geen firmware is die "on the fly" her-calibreren mee mogelijk is.
Voor de V1 & V2 was de 100% SOC reset oa met overvoltage protection (je laatste beveiliging niveau in BMS) of "warning" een na laatste beveiligings limiet, daar is/was veel kritiek op.
Voor de V3 100% SOC reset blijft Seplos nu ook weg van "warning level", dat maakt het window voor "on the fly" echt enorm klein.
Ik weet niet welke kant bij je V3 de SOC drift is tov pack voltage, bij je gebruik, maar je moet oppassen dat je ook nogeens niet uit window voor labvoeding loopt, je het minimaal >98,5% SOC nodig om een poging te wagen en dat de behuizing open moet en je alle cellen eerst individueel moet laden tot >3,45V (bijv 3,50 +/- 5mV voor een redelijke balans)
80 mV verschil is gewoon te groot, ik weet niet bij welk pack/cel voltage,
Met < 3,40V zit je in het vlakke deel van de curve en dan kan 80mV kan zomaar 75% vol zijn en dat is dagen De passieve balancer is maar 200mA (0,7W), bij LF280k als verschil >30mV is bij 56V dan redt deze het niet meer.
Ik geloof dat default bij V3 bij 55,2V ligt, >3,45 waar je normaal de balanser laat starten.
Ik heb daarom nog een actieve balancer (1A) in mijn DIY die bij 56,8V start, op de passieve alleen haal ik bij mijn gebruik ~200 cycles, voor ik alles weer topbalans <5mV @3,55V of 2x per jaar, waarvan deze in de winter altijd de lastigste is om een moment met blok van 4-5 lage uurprijzen overdag te vinden (2-3 uur laden tot vol en 2-3 uur tijd dat actieve balanser zijn werk kan doen)
:strip_exif()/f/image/VBspjkhrQHf4dr43B14SiEKr.jpg?f=fotoalbum_large)
SOC percentage en bakspanning tussen 04:00 - 07:00
:strip_exif()/f/image/oVoGZVjdmDbWdtIzYP7148yl.jpg?f=fotoalbum_large)
SOC percentage en bakspanning tussen 10:00 - 12:00
:strip_exif()/f/image/AcUYf8S604QnbHcnztw77LRb.jpg?f=fotoalbum_large)
Cell spanning van de 16 cellen (valt mij voor bak 1 reuze mee), grootste verschil was 18 mv.
Heb afgelopen nacht een veel grotere delta gezien, misschien is dat bij bak twee geweest. Die heb ik nog niet goed kunnen krijgen in Home Assistant, zal dat ook eens goed in de gaten houden.
De bakspanning bij 100% vol is 56,3 Volt
Zit voor op de kast ook nog een druknop met de tekst "Active balance switch". Dien ik hier dan ook handmatig nog wat mee te doen?
Voor nu komt er heel veel op mij af wat ik allemaal nog niet weet "wat-wat-is". Dat is hopelijk geen probleem voor de cellen, probeer stapje voor stapje te doen (en hopelijk te begrijpen wat het is en wat het doet).*) De BMS settings moeten het toelaten dat je tot 56,8V mag laden, zodat je als default 56V in Deye voor normaal gebruik kunt houden.
In V2 kan ik vanwege de trigger " Battery Voltage > Cell High Voltage Warning x 16 (30min)" mijn 100% SOC daarna weer gewoon terug verleggen naar 56V.
Iets wat niet zo makkelijk is bij de V3, als ik het goed heb zijn de condities
>98,5% SOC
>3,45V (>55,2V)
geen cel warning level en/of package voltage warning level
geen enkele mode wisseling (charge/standby/decharge) een wisseling reset de countdown timer
[charge mode & 0,45-3A (30min) of standby mode (>98,5% SOC & >55,2 zijn een uitdaging dan, zelfs met labvoeding)]
Van in blauw ben ik me niet 100% zeker (ik heb geen V3), maar dat is wat het vreselijk lastig maakt en alleen als accu cellen in balans zijn <10mV verschil, dat het dan lukt.
Sommige kits hebben een actieve balancers, misschien was er een handleiding bij.Noordhorn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:29:
Zit voor op de kast ook nog een druknop met de tekst "Active balance switch". Dien ik hier dan ook handmatig nog wat mee te doen?
Die balancer kan een dure zijn die via aparte app uit te lezen is en in te stellen bij welke spanning deze dient te starten tot goedkope die met een schakelaar ingeschakeld dienen te worden als " bakspanning" >55,2V is en later ook weer handmatig uit.
Het is belangrijk dat je echt boven >55,2V zit, zodat je in steile deel van de curve zit, waar laatste paar procent of 1Wh meer of minder voor een cel al snel meer dan 5mV verschil uitmaakt.
En het kost tijd ( een MB31 heeft rond 1000-1100Wh), laat je niet misleiden door de PR, bijv de goedkope NEEY 5A die met schakelaar in/uit te schakelen is, die veel gebruikt wordt, als het spanningsverschil <50mV doet die op zijn best nog 1A of te wel < 3,5W. (die 5A is als spanningsverschil >150mV is)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Toen had ik 1 pack die goed samenwerkte met de HA plug-on
https://github.com/flip555/bms_connector
Helaas is de acteur al 2 jaar niet actief om meerdere kits te ondersteunen.
Ik vraag me af of wij andere CAN protocol moeten nemen zoals Victron protocol die de info van alle kits kan verzamelen?
https://github.com/flip555/bms_connector
code:
1
2
3
| Seplos BMS 3.0: Cell Voltages, Pack Voltages Temp and Currents should all be available and working for a single battery. More coming very soon! |
Helaas is de acteur al 2 jaar niet actief om meerdere kits te ondersteunen.
Ik vraag me af of wij andere CAN protocol moeten nemen zoals Victron protocol die de info van alle kits kan verzamelen?
Ja KAN, maar tijden veranderen RAP. Dan beter ergens op zijn voorbereid dan achteraf de boel alsnog moeten aanpassen.HyperBart schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Wacht even. Dat is gewoon heel sterk afhankelijk van het beoogde gebruik. Hier in België is het bijvoorbeeld nog nuttig om je zelfconsumptie zoveel mogelijk op te krikken En dit met een zo laag Mogelijke investering. Op dit moment lijkt een Victron samen met een kleinere batterij Op slechts een fase daarom een prima oplossing
Deye heeft ook de ESS oplossing. (is in ontwikkeling of reeds op de markt)Q schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:12:
[...]
De vraag is natuurlijk waar je voor betaald, hoe ziet het complete plaatje met Deye er uit qua voor en nadelen tov andere producten zoals van Victron qua totale ESS oplossing.
Misschien is de nieuwe hybride SMA SBSE 5kW iets voor jouw. Die heeft 3 mppt's en kan ook overweg met een batterij. Zelf heb ik nog een oude SMA 5kW omvormer en nu recent een nieuwe SMA SBSE 5kW erbij met een BYD batterij. De nieuwe SMA SBSE kan tot 2x PV panelen aan en brengt ook die energie over naar de batterij als die het aankan en nog niet vol zit.Jog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Ja zit hier beetje in hetzelfde schuitje. Heb momenteel een enkelfasige sma 5kw inverter met zuidwest 6,8 kWp hangen. Beide mppt's zijn in gebruik.
choices choices...
Het maximale vermogen dat ik tot hiertoe gezien heb is dat de batterij met 11,8kW oplaad op de 5kW SMA SBSE omvormer. Dit vermogen komt van de oude 5kw SMA met 5,4kW PV en van de nieuwe 5kW SMA zit 9,7kW PV
Er zijn wel wat voorwaarden aan zo'n hoge laadwaarde:
-de zon mag niet teveel schijnen voor de middag anders zit de batterij al vol voor de middag
-de batterij moet zo leeg mogelijk zijn
-op de middag moet de zon hard schijnen
-de nieuwe SMA meet injectie van de 2de omvormer en gebruikt dan zijn AC zijde + eigen PV voor de batterij op te laden
op een goeie zomerdag geraak ik aan 75kWh opbrengst.
Door een bug geeft de SMA App maar de opbrengst weer van 1 van 2 omvormers.
[ Voor 6% gewijzigd door Primax op 11-02-2025 22:52 ]
De laatste keer dat ik keek was er nog geen goede 3 fase oplossing. Hoe is dat nu/bij jou?
Primax schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:42:
[...]
Misschien is de nieuwe hybride SMA SBSE 5kW iets voor jouw. Die heeft 3 mppt's en kan ook overweg met een batterij. Zelf heb ik nog een oude SMA 5kW omvormer en nu recent een nieuwe SMA SBSE 5kW erbij met een BYD batterij. De nieuwe SMA SBSE kan tot 2x PV panelen aan en brengt ook die energie over naar de batterij als die het aankan en nog niet vol zit.
Het maximale vermogen dat ik tot hiertoe gezien heb is dat de batterij met 11,8kW oplaad op de 5kW SMA SBSE omvormer. Dit vermogen komt van de oude 5kw SMA met 5,4kW PV en van de nieuwe 5kW SMA zit 9,7kW PV
Er zijn wel wat voorwaarden aan zo'n hoge laadwaarde:
-de zon mag niet teveel schijnen voor de middag anders zit de batterij al vol voor de middag
-de batterij moet zo leeg mogelijk zijn
-op de middag moet de zon hard schijnen
-de nieuwe SMA meet injectie van de 2de omvormer en gebruikt dan zijn AC zijde + eigen PV voor de batterij op te laden
op een goeie zomerdag geraak ik aan 75kWh opbrengst.
Door een bug geeft de SMA App maar de opbrengst weer van 1 van 2 omvormers.
[Afbeelding]
Ja,inderdaad ondanks mijn 3 fase aansluiting heb ik 2x een 1 fase omvormer. Maar dit heeft te maken met de belgische regels rond PV installaties met certificaten. De oudste SMA omvormer heeft namelijk certificaten en aan dit PV gedeelte mag niks gewijzigd worden zonder specifieke regels te volgen.prein2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:50:
De laatste keer dat ik keek was er nog geen goede 3 fase oplossing. Hoe is dat nu/bij jou?
[...]
Mijn keuze was zeer beperkt:
-totaal van alle omvormers mag maximaal 10kw zijn of ik verlies mijn recht op certificaten vergoeding
-dus de extra omvormer mocht kan dus max 5kW zijn
-de eerste PV installatie was eigenlijk geplaatst zonder ooit uitbreiding te voorzien
-te kleine vrije dak oppervlakte, waardoor is meerdere vlakken moeten vinden/gebruiken
-nieuwe omvormer moest batterij ondersteunen
Vaak gekeken op de C10/26 lijst die alle gehomologeerde omvormers voor het belgische net bevat maar weinig 3f 5kw omvormers hebben 3 of meer mppt's en batterij ondersteuning. Komt er nog bij dat je dan een verdeler/installateur moet vinden die specifiek je gekozen omvormer.
Victron heeft mooie oplossingen maar voor 3fase en HV batterijen is er voorlopig niks. Had ook geen goesting een hele muur vol blauwe bakjes te hangen. Nu heb ik 2 omvormers en 1 BYD toren
Misschien dat ik binnen 5j alles terug bekijk als ik geen certificaten meer krijg.
Mijn punt is dat de warmte van zo'n 70ºC zekering voor het grootste deel wordt "kwijt geraakt" aan de LiFePO4-cellen (die cellen hebben ook veel massa, waardoor het weliswaar lang duurt voordat de cellen 1ºC zijn opgewarmd).BenSKIP schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:12:
[...]
Ja en nee.... koper geleid goed. Eens. (voor beiden)
We hebben mee mogen kijken met de temperaturen van zekeringen die (uit mn hoofd) ergens rond de 70°C ? stonden? Die warmte straalt ook uit. Je cellen dan ook op 70°C was niet waar, de kabel was al koeler.
Tussen warme kabel en omgeving zal (mag ik hopen) een grote ∆T zitten. Die warmte raakt de kabel dus grotendeels kwijt.
De (koperen) verbinders tussen de cellen geleid ook de warmte goed. Het is makkelijker om die warmte in de geleider, via geleiding kwijt te raken aan de cellen, dan via straling aan de omgeving of via convectie aan de lucht.
"Calandar aging" wordt vermoedelijk voor een belangrijk deel veroorzaakt door (hoge) temperatuur (zie o.a. BYD garantievoorwaarden "0-20ºC: 10 jaar garantie" en "30-45ºC: 5 jaar garantie", maar ook post over ongewenste chemische nevenreacties in lithium = temperatuurafhankelijk).
Daarom heb ik liever koelere verbinders, zodat de cellen koeler blijven, ook al scheelt het misschien maar 1ºC.Noot: een cycle test bij 25ºC met 8000 cycles, levert een calendar levensduur van 4,6 jaar op
(8000*5)/(365,25*24)); 1 cycle = 2 uur laden, 0,5 uur rust, 2 uur ontladen, 0,5 uur rust = 5 uur)
Het is niet voor niets (naast ruimtevermindering) dat je batterijen ziet die door celfabrikanten worden gebouwd, BYD/REPT, dat je massieve en bijna maximale brede verbinders ziet tussen de individuele cellen. Zelfs voor een 50A batterij:
Nog bredere celverbinders (van REPT):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7FpKthn7bylQLV7mOabHWYWh.jpg?f=user_large)
CelLink, een fabrikant van celverbinders adverteert celverbinders voor kleine cellen, met:
- gemaakt van aluminium
- 0,4mm dik aluminium x 1 cm breed (4 mm²) = 30A bij ∆T<20K
- dikte: 0.1 t/m 1.0 mm
Vermoedelijk hebben die dikkere verbinders ook hogere expansie lussen, zoals dit batterijpack.
Onjuist: hieronder is waarschijnlijk een pack met veel cellen op 1 rij, daarom heb je meer expansieruimte nodig.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aTj02mMGyNxC5HHYlMlfhqlO.jpg?f=user_large)
bron: https://www.precitec.com/e-mobility/batterymodule/
Terzijde: in EV packs zitten soms de temperatuursensors op de flex PCB en wordt via een nikkelstrip de temperatuur verbinding met de celverbinders gemaakt.
PS Eindelijk 50mm breed 0,4mm dun aluminium band in EN AW-1050A / 3.0255 gevonden, ook in Duitsland, wel te duur.
[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 12-02-2025 15:15 . Reden: Onjuist: ingevoegd ]
Ter lering en vermaak een Youtube video van een gerobotiseerde batterij pack productie, met deze stappen:
- Battery cells feeding
- Battery cells OCV sorting
- Battery cells flip
- Battery cells polarity detection
- Plasma cleaning of battery cells, end plate, etc.
- CCD testing
- Battery cells stacking
- Battery module compression
- Battery pole addressing, detection and end plate coding
- Insulation withstand voltage testing
- Pole laser cleaning
- Laser welding
- CCD testing
Ik wilde vandaag de 3 accu pakketten met JK inverter BMS (V15) van nieuwe software voorzien en meteen de instellingen aanpassen.
Nu lees ik dat Andy de LFP cellen laat laden naar de 3.45V
https://off-grid-garage.com/my-settings/
Zelf heb ik de MB31 cellen die ik eigenlijk naar de 3.55V laden wil.
Wat vinden jullie van de instellingen van Andy?
Nu lees ik dat Andy de LFP cellen laat laden naar de 3.45V
https://off-grid-garage.com/my-settings/
Zelf heb ik de MB31 cellen die ik eigenlijk naar de 3.55V laden wil.
Wat vinden jullie van de instellingen van Andy?
[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 12-02-2025 15:07 ]
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
/f/image/J6rdwTKQVkg1pSJ7w8uSNkGG.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/nxhG1bljGz7AUOjD3XnP3Fbc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bLZi8YI3EbGfHry8bzmVaD0j.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0k7pZJyuvKGZRlk6obK707lM.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/YSREqgJILNX65Yrce3kaerSc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/oASdQupgNiDQ8hamyCGUTzPo.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7XDmMJqdPZpdwnAOUvkQMKhK.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xJLE00n0yyuGUA3CPi5wRLsN.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/p1ovJgL1TU1rpZYE0WpMQjze.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/cRGoNdNiUchsgYWgH3NPSJL3.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DRfd685iOYABN4bk6s4iRVJg.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/W4kiqRLfl4xPA8Ny83dj1wnU.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ub2ijUIpcVnWBRdnG5I9WaJ8.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aXNk8ZnkYVWiHi1A0ndZKr0P.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yn7dOM4M58lMrxNErPRkZT1p.jpg?f=fotoalbum_large)