Check mijn thuisbatterijsimulator
Delay 16 is de meest trage DC (US-range)
Je bekabeling moet bestendig zijn tegen 2,5 minuut 500A !
11= 1 sec 125% In
12=10 sec 125% In
14= 100 sec 125% In
16= 1000 sec 125% In
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Klopt. Er komen ook T fuses in het systeem. Dit is meer voor het gemak.Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:42:
@MrFish Voor welk doel is die?
Delay 16 is de meest trage DC (US-range)
Je bekabeling moet bestendig zijn tegen 2,5 minuut 500A !
11= 1 sec 125% In
12=10 sec 125% In
14= 100 sec 125% In
16= 1000 sec 125% In
ahh voor spanningsloos te maken om te kunnen loskoppelen.MrFish schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:43:
[...]
Klopt. Er komen ook T fuses in het systeem. Dit is meer voor het gemak.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar dan kun je toch ook de BMS uitzetten en dan de kabels van de busbar afschroeven, or van je pack terminals. Of zie ik dat verkeerd.Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:47:
[...]
ahh voor spanningsloos te maken om te kunnen loskoppelen.
Daar zat ik aan te denken, gewoon de breaker er tussenuit. Ook geen gezeik met warmte
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Inderdaad. Ik wil kijken of ik de Chinesium breaker in mijn (Yixiang) box hiermee kan vervangen, maar dat zal krap worden. Anders gaat die Chinese breaker eruit en plaats ik deze extern.Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:47:
[...]
ahh voor spanningsloos te maken om te kunnen loskoppelen.
Als je meerdere accu modules hebt is het wel handig om er 1 uit te kunnen schakelen.PCJR schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:49:
[...]
Maar dan kun je toch ook de BMS uitzetten en dan de kabels van de busbar afschroeven, or van je pack terminals. Of zie ik dat verkeerd.
Daar zat ik aan te denken, gewoon de breaker er tussenuit. Ook geen gezeik met warmte
Dan kan je deze uit de accu-bank halen en handmatig wat doen bijv de SOC reset doen.
SOC verloopt bij mij en met meerdere modules heb ik dan zo nu en dan 1 uit de pas gaat lopen, kan om diverse reden zijn (onvoldoende tijd op 3,65V gehouden, passieve Seplos balancer is pas >3,45V actief en Neey actieve balancer pas >3,55V bij mij (normaal gebruik is tot 56V en krijgt externe Neey geen kans om te activeren)
(Is 2x zelfde module is en/of de zelfde cellen, dan is het deksel eraf en verbindingen controleren.)
Ik heb het 2-3x per jaar, maar houdt daar wel rekening met mijn gebruikstrategie,
Dat ik off-grid ben als SOC tussen 20-85% ligt en mijn hoofd deel van PV op NNW ligt met weinig tijd tot ik terugleveren en passieve balancer tijd heeft dat die actief is. We gaan nu de winter in en dan is het soms maar paar minuten dat geheel even op 56V is, voor ik weer off-grid ga.
Als ook dat grof elke 200 cycles er een cycle met re-calibratie voor 100% SOC (pack-58,4V) is. soms is het blok met aantal lage uurprijzen te kort en heeft een module eigenlijk een uurtje meer tijd nodig en dan is het handig om even uit te schakelen en op vol te laten staan of 1 kabel loshalen om even een extenre labvoeding aan te sluiten.
16x 314Ah LiFePo4 cellen
Ik ben nu de andere componenten aan het verzamelen die ik nodig heb om het geheel te kunnen afwerken.
Er is ook een Deye 12kW omvormer onderweg om de batterij op aan te sluiten.
Graag had ik even bij jullie nagevraagd of mijn huidige conclusies correct zijn.
Deye kan laden/ontladen met max 240A, BMS van de batterij gaat tot 200A --> 200A is de limiet
- Kabeldiameter: 70mm2 want de batterij komt vlak naast de omvormer te staan, tenzij jullie 95mm aanbevelen
 - Kabeltype: klasse 6
 - T-class zekering in de plus kabel van 250A (200A x 1,25)

- Welke kabelschoenen dien ik te gebruiken om alles goed te verbinden
 - Is de DC zekering in de BasenGreen batterij prima, of dien ik deze te vervangen door een beter exemplaar?
 - Dien ik de kabelschoenen/kabels die bij de batterij geleverd worden te vervangen door andere exemplaren?
 - Zaken waar ik misschien nog niet aan gedacht heb?

In de BMS of omvormer begrenzen naar ~160A
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
... is bij deze laatste reactie hierPCJR schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:43:
[...]
Volgens mij moet je altijd een adereindhuls gebruiken. Dat is ook zo bij 230v ac flex kabel en alamats enzo. Maar, dat is zo ver mijn kennis gaat.
Ik heb een paar andere merken chineesjes besteld, dan kan ik de interne weerstand meten en vergelijken, zien of dat iets uitmaakt. Als ik dan weer alles in handen heb kan ik evt testen met kabel zonder hulsjes, maar ook op diy forum zeggen experts, in mijn ogen, dat ook ferrules gebruikt moeten worden.
Post in thread 'Luyuan battery case' https://diysolarforum.com...y-case.44827/post-1215360
[Afbeelding]
[ Voor 29% gewijzigd door RedPas op 26-09-2024 20:36 ]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Jeetje wat een toonRedPas schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:56:
[...]
Neen, je gaat nergens vinden dat je altijd moet een huls gebruiken!
Eerst lees je de voorschriften, dan ben je wijzer.
Aan de fotos van jou chinese brol automaat te zien kan je perfect aansluiten zonder huls, en zal je zelfs een betere verbinding hebben.
Hier gaat gezond verstand boven alles.
Dit is hier een kooiklem, dwz zeggen dat geen torsende krachten op de adertjes komen itt de welgekende lusterklem waar het vijsje leuk alles verkloot.
Zoals ik hier al es zei... wat baat een kaars en bril als de aap niet lezen kan....
Hoge stromen, particulier gebruik, een "gewone huis en thuis" verzekering... Blijf weg van die ali shit als je huis je lief is...
Ja bekende merken kosten geld, ja een degelijke installatie kost geld, maar je huis opnieuw bouwen kost je wat meer...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Batterijen uitgepakt, zitten in een stevige kartonnen doos met veel schuim er rond zodat ze stevig op hun plek blijven zitten. Op iedere pool zit trouwens nog eens een afdekkapje, zeer netjes!
Alle cellen zijn mooi recht, geen uitstulpingen te zien. Ook de dozen waren allemaal in perfecte staat.
Alle cellen eens gemeten en ze hebben allen een spanning van 3.28V. Ik schat dat deze dan ongeveer 50% vol zijn?
Nu nog wachten op de behuizing en dan kan het bouwen beginnen!
Als ik morgen wat tijd heb voeg ik enkele foto's toe.
Jammer, zo werd er tenminste nog wat tegenwicht geboden aan de rommelaars met te weinig kennis. (Waar ik mijzelf soms ook toe reken.)
Hopelijk bedenkt u zich.
Terzijde: Irritant blijft het dat mensen liever het huis af laten branden, dan af te zien van inferieure Chinese rommel (zonder CE-merkteken). Bij een DC breaker > 125A waar opgedrukt is dat die aan IEC 60898-1 voldoet, zou ik zelfs de CE-markering niet meer vertrouwen.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik snap de gedachte, maar de manier waarop alles word afgekraakt hoeft voor mij niet inderdaad, dan liever geen commentaar...cj1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:59:
[...]
Jammer, zo werd er tenminste nog wat tegenwicht geboden aan de rommelaars met te weinig kennis. (Waar ik mijzelf soms ook toe reken.)
Hopelijk bedenkt u zich.
Terzijde: Irritant blijft het dat mensen liever het huis af laten branden, dan af te zien van inferieure Chinese rommel (zonder CE-merkteken). Bij een DC breaker > 125A waar opgedrukt is dat die aan IEC 60898-1 voldoet, zou ik zelfs de CE-markering niet meer vertrouwen.
En hou in het achterhoofd dat 95% van alle kant en klaar packs, 95% van alle diy kits, deze breakers hebben. Zelf Domba heeft ze en vervangt ze voor dezelfde, dat zegt mij ook erg veel lol
Ik ben hier om een goed diy systeem te bouwen. Geen militairy grade nasa shit dat aan de stengste eisen voldoet. Een theelichtje laten branden een avond heeft wellicht dezelfde risico analyze resultaten als 5j je accupack met een CHCYZO breaker te laten draaien. Mits uiteraard correct aangesloten.
En daar ging het in het begin om, het aansluiten van de breaker en of de warmte niet intern ontstond
Als er een vervangbaar passend alternatief is heb ik het binnen een uur besteld, geen probleem. Maar nog niet gezien dus, en nog niemand over gehoord. Ook nog niet gehoord dat er chinesium breakers in de hens vliegen. Buiten het connectie issue eerder besproken (wel danwel geen hulsjes).
Ik zal verder gaan met mijn project en vergelijking van de breakers. Wellicht worden we er wijzer van
Wellicht is het interessant om een lijst samen te stellen van DC breakers, met aantal specs die van belang zijn bij selectie. Merk, type, ontwerp stroom, karakteristiek, kortsluitstroom, aantal polen, keurmerken en/of certificaten, data bladen, prijs/linkje ?
CE stelt niks voor idd, dat is (voor mij) totaal geen selectie criterium. Heb ik al eens moeten regelen voor een apparaat. Je lacht je de ballen uit de broek.DiXY schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:50:
@PCJR ik denk dat het moraal van dit verhaal is dat je met Chinese onderdelen zonder echte keurmerken je werk echt moet controleren met een werkende IR camera. Ook bij andere componenten is dit belangrijk maar ze zijn vaak gedocumenteerd en aan een keuring/test onderworpen. Waardoor de kwaliteit beter gewaarborgd is. Keuring zijn moment opnamen, CE is een administratief trucje waar bedrijven hun eigen test procedures beschrijven, maar of ze die ook uitvoeren?
Wellicht is het interessant om een lijst samen te stellen van DC breakers, met aantal specs die van belang zijn bij selectie. Merk, type, ontwerp stroom, karakteristiek, kortsluitstroom, aantal polen, keurmerken en/of certificaten, data bladen, prijs/linkje ?
Ik zal mijn 5 breaker resulaten hier posten ja. En verder, denk maar zo, het kan altijd leuker (dit is allemaal chinesium, daar hebben ze niks beters/anders
:strip_exif()/f/image/ND1Dp2DF6TVk0XykRtQ1I2ny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A4ZJkuv0ESk7z5oiAwpcKQlo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n1QgaCBMJBLa610dt3Uea7Ee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zkrPX1H1OLgFbRmnRCTuPg7l.jpg?f=fotoalbum_large)
- Vermogensverlies per pool bij 160A (of 200A) en/of verliesweerstand.DiXY schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:50:
SGM1-250Z = 0,327 milliOhm / 8,4 W @160A
OTDC160E ≅ 0,15 mOhm / 4 W @160A
- Kabelschoen: ja of nee (hoe de constructie is om de geleider te bevestigen) of de maat van de bevestingsbout
OTDC160E : M8×25mm¹
Chinezium : schroefklem
Oftewel steek je de geleider in een soort kooi, of moet de geleider een schroefoog hebben. Na de foto's van Domba weet ik dat zo'n schroefoog (kabelschoen=ja) met een veer beter bij mij past. Regelmatig die verbindingen opnieuw aanhalen ga ik een keer vergeten.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
En dit type als BOAYI staat op mijn wenslijstje om te testen, voor een volgende upgrade ronde, vanwege de ringpersschoenen, ik heb mijn DIY-accu in 2022 gebouwd en als thuis accu sinds juni 2022 geregistreerd.
Er is nu meer makkelijk verkrijgbaar en anderen hebben ook al veel getest.
Correct, "innenwiderstand" SGM1-250Z komt uit die BOAY Youtube.Domba schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:32:
@cj1 Als ik mij niet vergis komen die waarden voor SGM1-250Z van hier voor een BOAYI. Voor de ABB heb ik voor zover ik weet nog geen echte spanningsval meting voor gezien.
De waarde voor de ABB komt omgerekend uit "power loss per pole" uit document 1SCC301021C0202_TC_OTDC_OTDCP.pdf, pagina 21 (van 108).
Ik zie liever praktijkdata via zelfde meetmethode, want je vergelijkt ook nogeens een scheider met een automaat.cj1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:42:
[...]
Correct, "innenwiderstand" SGM1-250Z komt uit die BOAY Youtube.
De waarde voor de ABB komt omgerekend uit "power loss per pole" uit document 1SCC301021C0202_TC_OTDC_OTDCP.pdf, pagina 21 (van 108).
Er zijn fabrikanten die berekenen enkel de loss per pole voor de nominale stroom op basis van gemeten microohms zonder aangave wanneer deze gemeten is of dat wel was bij een teststroom of de nominale stroom door de contacten ging, vandaar mijn voorkeur voor praktijk metingen terwijl ingebruik,
Geen scheider, maar zelfs een lastscheider.Domba schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:03:
[...]
Ik zie liever praktijkdata via zelfde meetmethode, want je vergelijkt ook nogeens een scheider met een automaat.
Voor mij heeft die MCCB automaat dezelfde functie als de lastscheider: onder last de batterij af kunnen schakelen. De curve van de MCCB's zijn meestal zo traag dat het 200LMT smeltpatroon eerder ingrijpt.
cj1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 14:41:
[...]
...de hart-op-hart bevestigingsafstand voor M10 minimaal 55 millimeter en maximaal 61 millimeter. Zie foto's.
Welke zekeringhouder kan ik gebruiken om een 200LMT BS88 in te plaatsen?
En dan wil ik ook nog een zekeringhouder met dubbele studs.Met hulp van TBS electronics (dank Daniel) past een ANL-zekeringhouder (M10) met een hart op hart afstand van 60 millimeter. TBS artikelnummer 5073560: € 36,29 bij Accunoord
PS Rond 9 oktober gaan 2 prototypes van door Dumaco gesneden 10 mm S235 stalen aandruk- en koelplaten geleverd worden t.b.v. de EVE MB31's met aftermarket studs.
[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 27-09-2024 18:01 . Reden: 9 oktober ]
De batterijen dus maar nog even stockeren. Geeft me even wat extra tijd om kabels en dergelijke op te zoeken.
Ik heb alvast een momentsleutel besteld en zal ook even kijken voor andere busbar connectoren, deze die bij de batterijen geleverd waren lijken me niet zo degelijk.
Ik kijk uit naar het bouwen!
EDIT
Ik heb wat foto’s gemaakt van de cellen, het verpakkingsmateriaal, de busbars en acessoires en dergelijke, nu ik ze even wat langer ga moeten stockeren.
De polen waren allemaal afgeschermd met die kapjes, ik heb ze nog even extra vastgehangen met die groene tape.
:strip_exif()/f/image/6KxfzL223PNHmsjG1yyOh4tj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sqtF01XMWZLia2n9C2ebWfbt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/erFDXHdDm67eXyeDsUgYKWny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S1Ht4qj3WE44UVcRddn8elzE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RAvusIXdOy0Sw2tkRFJvUiyO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMuNmn3VbvRIiaRQcgdtasJS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w1AEqLDvQMZxr263p4a0E9JF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4RExq98HsE3ZTLjjtXMf0XRI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tk3fIQgEbOUt3IB561BO9PoP.jpg?f=fotoalbum_large)
                                                [ Voor 83% gewijzigd door RailHenk87 op 27-09-2024 18:44 ]
Heb je yr1035+ meter al?RailHenk87 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:37:
Ik heb me trouwens vergist in de leverdatum van de batterijcase, deze komt pas eind oktober![]()
![]()
De batterijen dus maar nog even stockeren. Geeft me even wat extra tijd om kabels en dergelijke op te zoeken.
Ik heb alvast een momentsleutel besteld en zal ook even kijken voor andere busbar connectoren, deze die bij de batterijen geleverd waren lijken me niet zo degelijk.
Ik kijk uit naar het bouwen!
Verder heb ik de dikkere EEL flex busbars besteld op alibaba via EEL zelf. Binnen korte tijd in huis.
Nee, zeker niet aangezien ik zo’n meter nog niet ken. Heb wel een fluke multimeter, maar die zal daar niet voor geschikt zijn denk ik?PCJR schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:28:
[...]
Heb je yr1035+ meter al?
Verder heb ik de dikkere EEL flex busbars besteld op alibaba via EEL zelf. Binnen korte tijd in huis.
Reden om op het forum te zitten is bewezen!
Nog iets wat ik aan het lijstje kan toevoegen.
De nieuwe in juli 2024 aangekondigde Solis S6 (8 t/m 15 kVA) K02-NV-YD-L_EUR is LV. Het 15kVA model S6-EH3P15K02-NV-YD-L staat voor € 2120 in de voorbesteletalage.Domba schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:45:
[...]
Maar ik kijk ook uit tot iemand een Solis S6 10kW (is wel HV) als gewone thuisaccu gaat gebruiken en de externe sturing in elkaar sleutelt, niet zoals Zonneplan Nexus, die is fanloos, waar Deye nog fans heeft, die heeft zeer waarschijnlijk nog minder overal verlies.
Volgens die handleiding schrijft op pagina 60 en 63:
Nog wat meer efficiëntie getallen:Self consumption (Night): <30W
- max. 97,6%
 - EU 97,0%
 - BAT charged by PV Max. efficiency 95,0%/94,4%
 - BAT charged/discharged to AC Max. efficiency 94,5%

Pagina 40 schrijft dat deze inverter een "Off-Grid Mode" heeft.
Qua batterij aansluiting is deze handleiding wat Chinezium: er lijken per batterijpool 4 schroefaansluitingen beschikbaar, maar welke maat die bouten hebben en wat de h.o.h.-afstand van de bouten is?
Ook lekker duidelijk:
Welke stekker zou Ginlong bedoelen met een R-type connector?Crimp the R-type connectors onto the cables
Voor mij is deze handleiding wel de eerste fabrikant die duidelijk is over wat bij PV (MC4) stekkers wordt bedoeld met "do not disconnect under load": bij stromen ≤ 0,5A mag je de stekkers loskoppelen.
[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 28-09-2024 08:31 . Reden: voorbestel prijs tussengevoegd ]
Bedoel je de "safety breaker"? Dan gok ik dat je deze Basen Green V2 DIY case hebt besteld, of niet?RailHenk87 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:19:
• Is de DC zekering in de BasenGreen batterij prima, of dien ik deze te vervangen door een beter exemplaar?
Mooi is dat die Base Green cases dubbele batterij aansluitingen hebben, dergelijke BPC battery power storage connectoren zijn vaak max. 125A 120A (16-25 mm2).
Phoenix heeft de BPC connector ook leverbaar in:
- 160A (35 mm2),
 - 250A (35-70 mm2) en
 - 350A (95-120 mm2).

[ Voor 24% gewijzigd door cj1 op 28-09-2024 09:50 . Reden: 125A -> 120A plus link naar Reichelt Power storage connectors, plus link naar Phoenix met andere maten BPC's ]
Klopt! Limiet van de cellen zat al op 160A (paar posts geleden geleerd), eens checken dus voor die 125A.cj1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:29:
[...]
Bedoel je de "safety breaker"? Dan gok ik dat je deze Basen Green V2 DIY case hebt besteld, of niet?
Mooi is dat die Base Green cases dubbele batterij aansluitingen hebben, dergelijke connectoren zijn vaak max. 125A. De Basen Green Case handleiding bevat echter foto's van de V1 case: de safety breaker is niet zichtbaar.
Op zich geen probleem, we regelen hier in huis al netjes alles dat het verbruik nooit hoger is dan 4.5kW, max PV opbrengst is 5.5kW.
Er komt een V2 aan, hierbij is de pool omgedraaid, (+ zit links ipv rechts), zit een nieuwe breaker in en zit een brandblus puck in. Prijzen worden eind deze maand bekend.
Hij lijkt ook een kruising tussen de diy en vertikale batterij (https://szsyixiang.com/51...orage-battery-pack-15kwh/) en wordt in oktober ook door Andy getest.
De breaker is een bidirectionele Yekun YKDM5Z-250DC met schroefcontacten. Kan er weinig over vinden, maar zou volgens de opdruk 20 kA kortsluitstroom kunnen opvangen:
:strip_exif()/f/image/wgrCkOtRRzlLUZdDwx0fgupE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lukt een rebrand of kopie van de Boayi breaker te zijn, als ik de fotos vergelijk.
Heb je meer fotos? Of waar komt deze vandaan?SkyFlyer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:56:
Mochten er mensen zijn, die net als ik een yixian dit box aan het plannen zijn;
Er komt een V2 aan, hierbij is de pool omgedraaid, (+ zit links ipv rechts), zit een nieuwe breaker in en zit een brandblus puck in. Prijzen worden eind deze maand bekend.
Hij lijkt ook een kruising tussen de diy en vertikale batterij (https://szsyixiang.com/51...orage-battery-pack-15kwh/) en wordt in oktober ook door Andy getest.
De breaker is een bidirectionele Yekun YKDM5Z-250DC met schroefcontacten. Kan er weinig over vinden, maar zou volgens de opdruk 20 kA kortsluitstroom kunnen opvangen:
[Afbeelding]
Het lukt een rebrand of kopie van de Boayi breaker te zijn, als ik de fotos vergelijk.
Interessant! Ik heb daarnet bevestiging gekregen dat ik nog een maand moet wachten op mijn levering. Jij hebt de jouwe dan al een tijdje geleden besteld?Jazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:58:
Voor de geïnteresseerden, de breaker in de Basengreen v2 box lijkt wederom een Baoyi rebrand. Deze keer als… CHCYZO. [Afbeelding]
Heb je de optie on de weerstand te meten op de terminals? En een 140A test te doen voor 5min? (Temperatuur)Jazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:58:
Voor de geïnteresseerden, de breaker in de Basengreen v2 box lijkt wederom een Baoyi rebrand. Deze keer als… CHCYZO. [Afbeelding]
"JSM1-250/DC" is weer zo'n MCCB type aanduiding waar helemaal niets over te vinden is.Jazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:58:
Voor de geïnteresseerden, de breaker in de Basengreen v2 box lijkt wederom een Baoyi rebrand. Deze keer als… CHCYZO.
Mocht je de weerstand (spanningsverschil) meten, liefst met info over welke meter je gebruikt, en welk meetbereik zodat de meetonnauwkeurigheid te bepalen is.
[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 28-09-2024 11:38 ]
https://www.risinenergy.c...-circuit-breaker-product/cj1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:37:
[...]
"JSM1-250/DC" is weer zo'n MCCB type aanduiding waar helemaal niets over te vinden is.
Mocht je de weerstand (spanningsverschil) meten, liefst met info over welke meter je gebruikt, en welk meetbereik zodat de meetonnauwkeurigheid te bepalen is.
Meen dat dit de fabrikant is, je kunt ze mailen voor bv datasheets.
Bij Risin Energy staan er andere artikelcodes/aanduiding op de behuizing: FPVM-250
Ook is die Icu veel te laag voor toepassing bij Lithium batterijen: 8 kA
Ik denk dat je scheef gekeken hebt, ik zie namelijk waardes van > 25kA staan. Ik die wel 8kVcj1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:12:
[...]
Bij Risin Energy staan er andere artikelcodes/aanduiding op de behuizing: FPVM-250
Ook is die Icu veel te laag voor toepassing bij Lithium batterijen: 8 kA
EDIT: Op de product foto staat inderdaad, 8kA
                                                [ Voor 3% gewijzigd door DiXY op 28-09-2024 13:50 ]
Deze komen van Yixiang direct (via WhatsApp), maar ik heb afgesproken dat ik de (volledige) afbeeldingen/videos nog niet verder verspreid, omdat ze bang zijn voor namaak voordat het op de markt is.PCJR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:17:
[...]
Heb je meer fotos? Of waar komt deze vandaan?
Yixiang maakt ze niet eens zelfSkyFlyer schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:50:
[...]
Deze komen van Yixiang direct (via WhatsApp), maar ik heb afgesproken dat ik de (volledige) afbeeldingen/videos nog niet verder verspreid, omdat ze bang zijn voor namaak voordat het op de markt is.
Waarom denk je dat?PCJR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:40:
[...]
Yixiang maakt ze niet eens zelfmagoed, wachten we ff
Maar goed video komt bij Andy
De werkgroep is inmiddels actief. De eerste update vanuit de werkgroep is hier te lezen.John245 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:54:
Crosspost om een wat breder publiek te bereiken.
@HermanGast en mijzelf zijn een werkgroep gestart voor de implementatie van een noodstop in een Victron EOS met Pylontech batterijen.
Het eerste doel is alle eisen te identificeren en zo tot een programma van eisen te komen. Daarna zal dit verder uitgewerkt worden naar een ontwerp.
Indien jullie belangstelling hebben om deel te nemen kun je een DM naar @John245 sturen. Mensen met een andere configuratie kunnen ook aansluiten. Des te vollediger worden de eisen.
Om geen crosspost te creëren zullen alle updates in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)" geplaatst worden.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik zit me een beetje te verdiepen in batterijopslag.
Ga in iedergeval voor een Victron MultiPlus 2 5000VA maar ik zie dat je een Pylontech 5000 tegenwoordig ook voor 1100 euro koopt. En dan heb je geen gekloot met bijv een JK-BMS met al zijn issues.
Is het dan nog de moeite waard om zelf te bouwen?
Mijn BasenGreen case + 16 314Ah cellen heeft me tot nu toe 1850 euro gekost voor de case en de cellen.Flappie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:51:
Wat zijn momenteel een beetje de prijzen voor 16x LiFePo4 cellen uit China van 280 mha (of meer) + een battery case?
Nieuwe omvormer van Deye nog bij te tellen alsook kabels, materiaal (momentsleutel, specifieke kabels+kabelschoenen, dat speciale metertje voor cellen uit te meten, etc.).
Cellen zijn toegekomen (zie mijn eerdere post), case volgt binnen een maand. Dus ik kan nog geen oordeel vellen over de kwaliteit.
Ja, nu komen de kosten zoals: https://wiha-shop.nl/nl/a...r-dopsleutels-246-5-25-nmRailHenk87 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:54:
[...]
Mijn BasenGreen case + 16 314Ah cellen heeft me tot nu toe 1850 euro gekost voor de case en de cellen.
Nieuwe omvormer van Deye nog bij te tellen alsook kabels, materiaal (momentsleutel, specifieke kabels+kabelschoenen, dat speciale metertje voor cellen uit te meten, etc.).
Cellen zijn toegekomen (zie mijn eerdere post), case volgt binnen een maand. Dus ik kan nog geen oordeel vellen over de kwaliteit.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
MB30/31 voor 80 usd per cell vanuit Polen incl alles.Flappie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:51:
Wat zijn momenteel een beetje de prijzen voor 16x LiFePo4 cellen uit China van 280 mha (of meer) + een battery case?
Ik zit me een beetje te verdiepen in batterijopslag.
Ga in iedergeval voor een Victron MultiPlus 2 5000VA maar ik zie dat je een Pylontech 5000 tegenwoordig ook voor 1100 euro koopt. En dan heb je geen gekloot met bijv een JK-BMS met al zijn issues.
Is het dan nog de moeite waard om zelf te bouwen?
Box Apexium; 580 usd incl jkbms.
Of Luyuan box Alibaba;
1 bms
1 screen
2 boxen
= 562 usd
chipment china = 170 usd
Dit is echt niet nodig, te duur ook, magoed als je dat perse wilt...John245 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:00:
[...]
Ja, nu komen de kosten zoals: https://wiha-shop.nl/nl/a...r-dopsleutels-246-5-25-nm
Zie;
https://www.conrad.nl/nl/...-3-mm-6-30-nm-821768.html
Het voordeel is dat als het mis gaat je niet meer kan zeggen dat de Wiha te duur was.PCJR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:07:
[...]
Dit is echt niet nodig, te duur ook, magoed als je dat perse wilt...
Zie;
https://www.conrad.nl/nl/...-3-mm-6-30-nm-821768.html
Komen we weer in het hoofdstukje "waar ligt de grens".John245 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:14:
[...]
Het voordeel is dat als het mis gaat je niet meer kan zeggen dat de Wiha te duur was.
Wanneer is het goed genoeg...
https://www.klium.nl/gedo...l-e-torc2-1-4-2-nm-334827
Dat we alles met Nm kunnen/doen vastzetten is al heel wat. Dat doen 90% van de arabieren niet eens durf ik te wedden. Zie mijn eerder geposte mooie foto's vanuit die regio.
Besteed liever 2 euro aan een marker, zodat je kunt markeren zodra je een bout/moer op moment hebt gezet
Het ging mij er voornamelijk om dat het gereedschap niet geïsoleerd is. En de prijs is natuurlijk niet de prijs in de winkel. daar kan wel wat vanaf. Ik heb hem zelf trouwens wel. Samen met een doppen set. Tevens heb ik de Wiha vario VDE schroevendraaier, het handige is dat daar ook de doppen op kunnen.PCJR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:40:
[...]
Komen we weer in het hoofdstukje "waar ligt de grens".
Wanneer is het goed genoeg...![]()
https://www.klium.nl/gedo...l-e-torc2-1-4-2-nm-334827
Dat we alles met Nm kunnen/doen vastzetten is al heel wat. Dat doen 90% van de arabieren niet eens durf ik te wedden. Zie mijn eerder geposte mooie foto's vanuit die regio.
Besteed liever 2 euro aan een marker, zodat je kunt markeren zodra je een bout/moer op moment hebt gezet
Ik zal zodra de batterij in gebruik is in ieder geval met een warmtebeeldcamera kijken maar de installatie is nog niet af.PCJR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:28:
[...]
Heb je de optie on de weerstand te meten op de terminals? En een 140A test te doen voor 5min? (Temperatuur)
Voor @RailHenk87 kan ik in ieder geval aanraden de active balancer draden netjes weg te werken. Zoals ze in de instructies doen los door de case vind ik maar niks:
:strip_exif()/f/image/WR3CC3Wal7QBllnyVZkXtV5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WFTZgjPGr43274ZhJwnqUJhT.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast draaiden de M5 boutjes op het BMS kapot toen ik ze op 4nm wilde aandraaien (dat is niet veel), dus die heb ik vervangen. De main leads vind ik wat dun, en met twee kabels in één kabelschoen is ook niet hoe het hoort, maar ik ga eerst eens kijken of dat ook echt warmteontwikkeling geeft of dat de kabels zo kort zijn dat het niet zo veel uit maakt. Verder geeft de case zelf een degelijke indruk.
Top. Ja maar met terminals bedoel ik op de breakerJazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:28:
[...]
Ik zal zodra de batterij in gebruik is in ieder geval met een warmtebeeldcamera kijken maar de installatie is nog niet af.
Voor @RailHenk87 kan ik in ieder geval aanraden de active balancer draden netjes weg te werken. Zoals ze in de instructies doen los door de case vind ik maar niks: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast draaiden de M5 boutjes op het BMS kapot toen ik ze op 4nm wilde aandraaien (dat is niet veel), dus die heb ik vervangen. De main leads vind ik wat dun, en met twee kabels in één kabelschoen is ook niet hoe het hoort, maar ik ga eerst eens kijken of dat ook echt warmteontwikkeling geeft of dat de kabels zo kort zijn dat het niet zo veel uit maakt. Verder geeft de case zelf een degelijke indruk.
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm Zelf even isoleren.
Heb je een moment sleutel controleer hem eens YouTube: CALIBRATE YOUR TORQUE WRENCH IN UNDER 5 MINUTES (NO SPECIAL TOOLS RE...
Daar is ook niks op tegen. Als je maar weet waar je mee bezig ben. En anders even het juiste gereedschap proberen te lenen. En je isolerende handschoenen bieden natuurlijk ook bescherming.habbekrats schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:00:
@John245 Een goedkopere lijkt mij geen probleem voor iemand die dit zelden gebruikt.
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm Zelf even isoleren.
Heb je een moment sleutel controleer hem eens YouTube: CALIBRATE YOUR TORQUE WRENCH IN UNDER 5 MINUTES (NO SPECIAL TOOLS RE...
Is natuurlijk niet zo vreemd, voor M5 als er niets opstaat kan je betste uitgaan dat het een 4.5 kwaliteit is en dan is 2,2Nm max (en minimaal 1,8Nm)voor je schroefdraad stript. er moet tenminste 8.8 kwaliteit of meer opstaan, voor een verzinkte schroef, dan is die tussenn 5.1-6.3 Nm max. voor een 8.8. afhankelijk van een dikkere of dunner verzinkt oppervlak.Jazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:28:
[...]

De aanduiding van de mechanische eigenschappen voor bouten. In dit geval is het 8.8, maar het kan ook 4.6, 4.8, 10.9 of 12.9 zijn.
Het eerste getal komt overeen 1/100 van de nominale treksterkte (Rm) in N/mm². Bij een 8.8 bout is de treksterke dus 8 x 100 = 800 N/mm².
Het tweede getal is de verhouding tussen de nominale vloeigrens (Re) tot de nominale treksterkte (Rm) maal 10.
Vermenigvuldigen van beide getallen levert 1/10 van de nominale vloeigrens op. Bij onze 8.8 bout is de Re dus (8 x
Voor het berekenen van de boutoppervlakte ga je uit van de kerndiameter. Dat is dus anders dan de buitendiameter!
Kortom, hoe hoger het getal hoe sterker de bout.
https://www.mcbboek.nl/MCB_h10/Technische_gegevens.htm
Nu is het niet zo dat een 8.8 altijd beter is dan 4.6 , bij dynamische belastingen is 4.6 vaak een betere keuze. Bouten waar niets op staat worden geacht 4.6 te zijn.
Welke case gebruik je?Jazzle schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:28:
[...]
Ik zal zodra de batterij in gebruik is in ieder geval met een warmtebeeldcamera kijken maar de installatie is nog niet af.
Voor @RailHenk87 kan ik in ieder geval aanraden de active balancer draden netjes weg te werken. Zoals ze in de instructies doen los door de case vind ik maar niks: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua breaker verliezen (power loss / power dissipation) kan ik lijstje aanvullen met onder meer Chint/NoArk datasheet waardes:cj1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:43:
[...]
- Vermogensverlies per pool bij 160A (of 200A) en/of verliesweerstand.
SGM1-250Z = 0,327 milliOhm / 8,4 W @160A (meting)
OTDC160E ≅ 0,15 mOhm / 4 W @160A (datasheet)
- NM8-250 = 0,55 mOhm / 14 W @160A (thermal-magnetic release)
 - NM8S-250 = 0,36 mOhm / 9,2 W @160A (electronic release)
 - NM8N-250 = 0,55 mOhm / 14,1 W @160A (thermal magnetic release)
 - NM8N-250 = 0,4 mOhm / 10,2 W @160A (electronic release)
 - NM8NSD-250 = 0,4 mOhm / 10,2 W @160A (switch disconnector)
 - Gewiss GW97727 = ?0,13 mOhm? / 3,3 W @160A? (switch disconnector; DC-20A / DC-20B rating tot 220 VDC)
 - Schneider Compact INS = 0,2 mOhm / 5,1W @160A (switch disconnector)
 - Schneider Compact INS/INV = 0,15 mOhm / 4W @160A (switch disconnector)
 - ABB Sace Tmax T4 F = ?0,29 mOhm? / 7,4 W @160A {neutral wire?}
 - ABB Sace Tmax T4 P/W = ?0,35 mOhm? / 9 W @160A {phase wire?}
 - Beny BDM-250 = ?0,32 mOhm? / 20 W @250A

- Beny BD-250 = 0,020 mOhm / 0,51W @160A (thermal magnetic release)

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 30-09-2024 13:22 . Reden: Tmax T4 power loss per pole toegevoegd, Beny BDM-250 toegevoegd. ]
Waarom heeft iedereen het steeds over de DC breaker in de (zelfbouw) boxen?
Die Pylontech 5000 heeft volgens mij ook geen ingebouwde DC fuse?
Zou het niet gewoon makkelijker zijn een t-class fuse er tussen te zetten?
Flappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:48:
...Waarom heeft iedereen het steeds over de DC breaker in de (zelfbouw) boxen?...
Zou het niet gewoon makkelijker zijn een t-class fuse er tussen te zetten?
Waarom een DC breaker?
Bijvoorbeeld omdat het verlicht is in Frankrijk om een accu dubbelpolig te kunnen scheiden.Verder is het voor jezelf veilig om bij onderhoud spanningsloos te kunnen werken.
Bij de Solis S6 inverter staat het bijvoorbeeld in de handleiding dat je de accukabels spanningsloos aan moet sluiten, dus dan is een schakelaar of breaker handig en zeer betrouwbaar. Mijn vertrouwen in BMS-software (firmware) is wat minder
[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 29-09-2024 13:14 ]
We zijn niet in Frankrijk. Victron heeft ook geen enkel dubbelpolig in het assortiment. Toch zijn er op de hele wereld veel systemen in bedrijf met uitsluitend Victron onder delen.
48Vdc val onder veilige spanning en mag enkel of dubbelpolig geschakeld worden.
Ik snap ook niet waarom iedereen ineens een dc-mccb moet hebben. Ik hou het liever op een goede zekering en schakelaar. Vervanging van een zekering weet je zeker dat alles werkt. Vooral een dc-breaker die met een 15kw batterij even een kortsluit overstroom gaat afschakelen geeft onheroeppelijk flinke vonk vorming ondanks de bluskamers. Deze vonkvorming op de contacten geeft meer overgangsweerstand bij volgend gebruik.
De meeste van die goedkope breakers gaan ook maar een paar keer de volle kortsluitstroom schakelen daarna zij ze onbruikbaar.
Nou hoop ik natuurlijk dat deze situatie nooit voorkomt.
Maakt het uit welk merk, of is elke T-class in principe ok?
Ik ga een MPII 3000 gebruiken, dus meer dan 70A ga ik niet trekken.
Als ik mijn kabels (2x 1m) overdimensioneer op 50mm2 of 70mm2, gebruik ik dan een 100A fuse, of beter 150~200A fuse, omdat die een lagere weerstand hebben?
Ik heb t van accunoord. Net als de klasse6 kabels.stefaantje schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:11:
Wat is een goed & goedkoop adres om T-class zekeringen (en bijhorende houders) te kopen?
Maakt het uit welk merk, of is elke T-class in principe ok?
Ik ga een MPII 3000 gebruiken, dus meer dan 70A ga ik niet trekken.
Als ik mijn kabels (2x 1m) overdimensioneer op 50mm2 of 70mm2, gebruik ik dan een 100A fuse, of beter 150~200A fuse, omdat die een lagere weerstand hebben?
Winkels zijn er vele, de Accunoord van @PCJR maar ook
https://lithiumaccus.nl/?s=class&post_type=product
https://www.uw-accuwinkel...ringen/class-t-zekeringen
https://www.bootmania.nl/catalogsearch/result/?q=class
om maar wat te noemen
Ik snap de zoektocht naar een DC-MCCB ook niet zo goed meer.habbekrats schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:58:
k snap ook niet waarom iedereen ineens een dc-mccb moet hebben. Ik hou het liever op een goede zekering en schakelaar. ...
De meeste van die goedkope breakers gaan ook maar een paar keer de volle kortsluitstroom schakelen daarna zij ze onbruikbaar.
Een goede 2-polige lastscheider én een afzonderlijk smeltpatroon met snellere curve dan gG, zoals gBAT, lijkt mij minder warmte/verliezen te geven én een beveiliging die beter past bij lithium batterijen.
Een aanbeveling voor een redelijke DC lastscheider voor "gebruikscategorie" DC-21B (21 = Switching resistive loads including low overloads; B = occasional actuation) is welkom.
DC lastscheiders maakt ZJ Beny ook: BH-250-2P € 109,90 Helaas weer zonder verlies specificaties, voor die Beny.com website promopraat "Lagere vermogensverlies" koop ik niets. Lager dan wat?
Oh ja, Beny specificeert wel een aantal schakelscheidingsacties onder last. Voor een 250A schakelaar lastscheider: bij stroom <= 100A: 300 keer schakelen scheiden, en bij hogere stromen: 200 keer schakelen scheiden onder volle last. Dus dat is al iets meer dan een paar keer bij zo'n El Cheapo DC-MCCB.
https://ecs-online.org/Si...-Sicherungen:::25_52.html
Gelijk maar effe je post gepint. Kan de link mooi meegenomen worden in de nieuwe versie start topic.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Past de EF3 tussen de 2 terminals van 2 280Ah accu's? Ik wil namelijk een bestaande behuizing voorzien van de EF3 als die past.Jazsie schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:01:
Ik heb de EF3 variant, inderdaad stuk goedkoper maar zou inderdaad gelijk moeten zijn.
Gelijk maar effe je post gepint. Kan de link mooi meegenomen worden in de nieuwe versie start topic.
FAQ:jeroenst schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:29:
[...]
Past de EF3 tussen de 2 terminals van 2 280Ah accu's? Ik wil namelijk een bestaande behuizing voorzien van de EF3 als die past.
F: Sollte die Sicherung nicht so Nahe wie möglich an die Batterie? Also am besten am Batterieblock?
A: Aufgrund des Wärmeeintrag empfehlen wir keine Montage direkt an einer Zelle. Nutzen Sie Sicherungshalter. Sie können die Verbindung bis zur Sicherung kurzschlusssicher herstellen, indem die Leitungen so verlegt werden, dass ein kurzschluss vor der Sicherung ausgeschlossen wird. Außerdem ist es möglich, doppelt isolierte Leitungen zu verwenden. Wir empfehlen hier zum Beispiel NSGAFöü. Diese gilt als kurzschlusssicher und hat eine erhöhte Temperaturbeständigkeit.
Lees ik net toevallig op die site.
Ik zie niet in waarom. Kan ook gewoon op de plus of min zoals 99% doet tochjeroenst schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:55:
Oke, thanx voor de info. Dan moet ik eens kijken of ik iets met een steuntje kan maken. Het liefst heb ik de zekering tussen accu 8 en 9 op de helft van het accupack.
Bedenk wel dat de warmteontwikkeling van een 20 kA AT1 33% lager is dan die van een EF3.jeroenst schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:29:
[...]
Past de EF3 tussen de 2 terminals van 2 280Ah accu's? Ik wil namelijk een bestaande behuizing voorzien van de EF3 als die past.
Bij 200A: 18,5 watt versus 27,5 watt.
Die hoge kA ratings heb je vermoedelijk ook niet nodig. Kijk maar eens in het EF3 gegevensblad:
Vermoedelijk werkt dat door: hoe lager de spanning hoe hoger de breaking rate.Breaking capacity: Self-Certified: 6 kA @315 VDC en UL: 50 kA @200 VDC.
Zelfs een smeltpatroon "rated" 10 kA @ 150 VDC heeft vermogelijk een veel hogere "breaking capacity" rating bij 60 VDC. Veel hoger dan 60 VDC gaan de spanningen van onze powerwalls niet...
Wie vraagt om een self-certified 60 VDC breaking capacity rating bij Adler van zo'n AT1?
Geen idee, heb zelf +300Ah accucellen.jeroenst schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:29:
[...]
Zoals @PCJR al zei zie ik ook niet waarom je dat zou willen.
Gewoon op het einde.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Een tclass 250A past ook gewoon voorin in een luyuan box.Jazsie schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:24:
[...]
Geen idee, heb zelf +300Ah accucellen.
Zoals @PCJR al zei zie ik ook niet waarom je dat zou willen.
Gewoon op het einde.
Weer wat geleerd. Ik had de 4nm gebaseerd op wat bij andere BMSen wordt aangeraden en dan iets aan de veilige kant (minder). Het probleem zat hem overigens vooral in het zachte materiaal van de philips schroef. Nu zit er een RVS schroef/veer/ring op en dat ging prima.Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:29:
[...]
Is natuurlijk niet zo vreemd, voor M5 als er niets opstaat kan je betste uitgaan dat het een 4.5 kwaliteit is en dan is 2,2Nm max (en minimaal 1,8Nm)voor je schroefdraad stript. er moet tenminste 8.8 kwaliteit of meer opstaan, voor een verzinkte schroef, dan is die tussenn 5.1-6.3 Nm max. voor een 8.8. afhankelijk van een dikkere of dunner verzinkt oppervlak.
Basengreen
Helaas heeft de luyuan box een zekering van 10kA terwijl een accupack wel de 25kA kan aantikken bij volle sluiting. Dat geeft dus het risico op een vlamboog in de zekering met brand als gevolg.PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:27:
[...]
Een tclass 250A past ook gewoon voorin in een luyuan box.
Ik ga zelf https://www.alibaba.com/p...el-BMS_1601234261067.html gebruiken met een normale zekering omdat een echte 25kA automaat gewoon erg duur is, ik die Chinese automaten niet vertrouw en ik wel met 1 snelle handeling de uitgang van de batterij wil kunnen loskoppelen.
[ Voor 29% gewijzigd door jeroenst op 30-09-2024 16:05 ]
Je ziet ook dat de 2de helft van je cellen de weerstand weer terug loopt (omdat die cellen dichter bij de BMS zitten)
Die rode dc draaiswitch is overigens ook niet toegestaan, is max 48vdc... Heb ik aan Blue Sea gevraagd tijd terug. OF die in die box moet wel 60vdc specs hebben, zou de eerste zijn dan die ik ziejeroenst schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:26:
[...]
Helaas heeft de luyuan box een zekering van 10kA terwijl een accupack wel de 25kA kan aantikken bij volle sluiting. Dat geeft dus het risico op een vlamboog in de zekering met brand als gevolg.
Ik ga zelf https://www.alibaba.com/p...el-BMS_1601234261067.html gebruiken met een normale zekering omdat een echte 25kA automaat gewoon erg duur is en ik die Chinese automaten niet vertrouw en ik wel met 1 snelle handeling de uitgang van de batterij wil kunnen loskoppelen.
raar, bij mij loopt niks op en alle 16 resistances, blijven nagenoeg gelijk.creon schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:52:
De kabel lengte naar je BMS
Je ziet ook dat de 2de helft van je cellen de weerstand weer terug loopt (omdat die cellen dichter bij de BMS zitten)
Zie antw hierboven. Alles op 5Nm ofzo vastgezet? Even van tevoren alles met isopropylalcohol schoongeveegd?Reveal! schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:34:
We hebben nog een batterij in elkaar gezet, zoals bijgaand en ook bij deze loopt de weerstand op.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles is met 6Nm vast gezet, maar niet eerst schoongemaakt.PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:05:
[...]
Zie antw hierboven. Alles op 5Nm ofzo vastgezet? Even van tevoren alles met isopropylalcohol schoongeveegd?
Heb jij ook de EEL box?PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:04:
[...]
raar, bij mij loopt niks op en alle 16 resistances, blijven nagenoeg gelijk.
Misschien zit het in de manier dat die BMS meetdraden zijn aangesloten.
Ik heb luyuan box. Nu had ik ook die m3 busbars van Eel gehaald maar toch maar de bms draadjes op de m6 gezet.Reveal! schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:20:
[...]
Heb jij ook de EEL box?
Misschien zit het in de manier dat die BMS meetdraden zijn aangesloten.
:strip_exif()/f/image/EH20ClofupEqL6UybjT6ZPz7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UxtjAylilYEzkDfxXAAdWAwP.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je de m3 oogjes er gewoon onder geschroeft?PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:21:
[...]
Ik heb luyuan box. Nu had ik ook die m3 busbars van Eel gehaald maar toch maar de bms draadjes op de m6 gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er zelf m6 oogjes aangezet. Ik heb bij de box seller aangegeven niks van oogjes al te krimpen.Reveal! schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:22:
[...]
Heb je de m3 oogjes er gewoon onder geschroeft?
Heb er net nog één in elkaar gezet met de oogjes eronder en hetzelfde.PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:49:
[...]
Ik heb er zelf m6 oogjes aangezet. Ik heb bij de box seller aangegeven niks van oogjes al te krimpen.
Maar ben er denk ik uit, creon heeft gelijk.
Jij heb losse draadjes lopen die allemaal even lang zijn.
Dit is een PCB waarbij de lengtes per batterij dus verschillen.
Dit moet het zijn, vandaar dichtbij laag en verder weg hoger.
Je ziet ook keurig aan de andere kant van de cellen (als de draden weer korter worden) de weerstand weer minder wordenReveal! schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:50:
[...]
Heb er net nog één in elkaar gezet met de oogjes eronder en hetzelfde.
Maar ben er denk ik uit, creon heeft gelijk.
Jij heb losse draadjes lopen die allemaal even lang zijn.
Dit is een PCB waarbij de lengtes per batterij dus verschillen.
Dit moet het zijn, vandaar dichtbij laag en verder weg hoger.
Ik heb ze alle 16 achter elkaar staan en ik heb zelfs draden moeten verlengen en bij mij lopen de weerstanden dan ook netjes allemaal op tot de laatste cell
Gevonden wat de bron is van die "FPVM-250" tabel:
https://www.feeo-solar.co.../PDF/Feeo%27s-catalog.pdf
De FDHM-250 uit die catalogus is interessant:
De FDHM-250 is dus een pure lastscheider.This product do not have Thermal trip and magnetic trip.
Zonder die afschakelmechanismes is de weerstand/het verlies per pool vermoedelijk ook lager dan van de MCCB-uitvoering.
PS Helaas staan de FDHM's niet in Feeo's Aliexpress webwinkel
[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 01-10-2024 14:00 . Reden: PS toegevoegd ]
Net als jullie ben ik op zoek naar een DC breaker (300A) Ik vind slechts polaire breakers. Nu lees ik dat mensen ook zekeringen gebruiken.
Zelf ga ik liever voor de DC breaker, omdat deze ook omgezet kan worden en een zekering ertussen uit gehaald moet worden.
Welke breaker adviseren jullie?
Wat voor bms heb je, breaker 325A is 95mm2 op het randje.BenSKIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:19:
Ik heb 3 Yixiang boxen met EVE MB31 cellen (>325Ah)
Net als jullie ben ik op zoek naar een DC breaker (300A) Ik vind slechts polaire breakers. Nu lees ik dat mensen ook zekeringen gebruiken.
Zelf ga ik liever voor de DC breaker, omdat deze ook omgezet kan worden en een zekering ertussen uit gehaald moet worden.
Uitgaande van laagspannings batterijen met hoge stromen (en warmte):BenSKIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:19:
Geen breaker maar een dubbelpolige isolator switch gebruikscategorie DC21B met een los smeltpatroon (T class achtig, zoals Adler AT1, 200LMT serie, of zoiets met gBAT curve of nog sneller aansprekend).
Switch en zekeringhouder met schroeven die kabelogen/kabelschoenen aan je kabels vereisen (zodat je geen last krijgt van kruip), én de veerringen niet weglaten.
PS DC MCCB's zijn gemaakt als (solar) kabelbescherming: niet zo geschikt voor batterijen met relatief hoge kortsluitstromen.
[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 30-09-2024 21:31 ]
JK BMS --> PB2A16S20P --> 200Ahabbekrats schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:23:
[...]
Wat voor bms heb je, breaker 325A is 95mm2 op het randje.
Denk niet dat ik 200A trekken zal
Max 3x 16A op 245V (Ja, netspanning ligt hier vrij hoog)
Als ik de EV op max load (16A) zou laden dan zou ik op de 11kw zitten. Normaal gesproken laad ik niet met 16A daar gaat het laden toch niet enorm veel sneller mee en sneller laden is niet heel best voor de accu.
11000kW / 245V / 3P = 14,9A
11000kw / 55V = 200A
Ik heb gezien dat ik 70mm2 gebruiken moet.
De Yixiang box heeft een stukje van 25cm aan 50mm2 dat wil ik vervangen voor 70mm2
[ Voor 53% gewijzigd door BenSKIP op 30-09-2024 21:46 ]
Volgens mij zijn de accu's maar gerate tot 150A?BenSKIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:35:
[...]
JK BMS --> PB2A16S20P --> 200A
Als ik de EV op max load (16A) zou laden dan zou ik op de 11kw zitten. Normaal gesproken laad ik niet met 16A daar gaat het laden toch niet enorm veel sneller mee en sneller laden is niet heel best voor de accu.
11000kw / 55V = 200A
De Yixiang box heeft een stukje van 25cm aan 50mm2 dat wil ik vervangen voor 70mm2
Voor zulke hoge vermogens, beter nog een accu erbij?
Bij het bouwen/gebruiken van batterijen moet je niet zien dat iets moet, je moet de materie begrijpen. Pas dan kan je goede keuzes maken.BenSKIP schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:35:
[...]
JK BMS --> PB2A16S20P --> 200A
11000kw / 55V = 200A
Als je 200A+ aan stroom gaat trekken (bij lage voltages dus nog hoger) zou ik toch zeker 3 packs parallel zetten. Misschien wel 4.
Ivm warmte, levensduur etc zou ik me beperken tot 0.2 tot 0.25C. Ja ook als op de sticker staat dat ie 0.5C of wel 1C kan.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat ligt aan de (te) dunne print spoortjes. Je kunt dat eenvoudig checken door even een los draadje van een ver afgelegen cel direct naar de plug te maken. Dus een draad parallel aan het print spoor maken/solderen.Reveal! schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:34:
We hebben nog een batterij in elkaar gezet, zoals bijgaand en ook bij deze loopt de weerstand op.
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De weerstand zou dan moeten afnemen voor die cel.
De vraag is wel of het zin heeft om hier iets aan te doen. De bms meet immers de weerstand en houdt er vervolgens rekening mee.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Eens! Daarom heb ik er 3. MB31 rekent met P. Ik gaf de 11kw slechts als voorbeeld, ik laad de EV met max 8kw. Dus ruim onder marges.V_ger schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:05:
[...]
Bij het bouwen/gebruiken van batterijen moet je niet zien dat iets moet, je moet de materie begrijpen. Pas dan kan je goede keuzes maken.
Als je 200A+ aan stroom gaat trekken (bij lage voltages dus nog hoger) zou ik toch zeker 3 packs parallel zetten. Misschien wel 4.
Ivm warmte, levensduur etc zou ik me beperken tot 0.2 tot 0.25C. Ja ook als op de sticker staat dat ie 0.5C of wel 1C kan.
Er zijn situaties waarin dat wel zinvol kan zijn. Straks zeker, maar nu ook al.Jazsie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Jij laad je EV vanuit je powerwall @BenSKIP ? Beetje zonde niet?
Hier laad EV enkel uit het net.
Als de vergoeding voor het thuis laden hoger is dan de max e prijs de komende dag en de accu "leeg moet" om ruimte te maken voor zonnestroom kan het gunstig zijn. Ik doe het een enkele keer ook wel eens. Maar 99% van de tijd laadt de EV uit het net.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Voor nu (Herst / Winter) is dat zonde ja, maar in de zomer wil je alle zonnestroom nuttig kunnen benutten, zonder dat dit naar het net gaat. Dus wil je de accu inderdaad zo leeg mogelijk hebben, zodat deze de volgende dag weer opladen kan. Zonnestroom is immers gratis en als je je stroom nu weggeeft, dan moet je er al voor betalen. Daarnaast zal bij een tekort alsnog het net worden aangesproken en bij een overschot wil ik het warmte-element van het boilervat aanspreken.V_ger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
Er zijn situaties waarin dat wel zinvol kan zijn. Straks zeker, maar nu ook al.
Als de vergoeding voor het thuis laden hoger is dan de max e prijs de komende dag en de accu "leeg moet" om ruimte te maken voor zonnestroom kan het gunstig zijn. Ik doe het een enkele keer ook wel eens. Maar 99% van de tijd laadt de EV uit het net.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
            :strip_exif()/f/image/yiP6V6UXZaQi9ZISZf4JbQFN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oVgu1HforRs7ZRG5tEvf1VYK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hYYphRSNhB2mRIVcSGDoaw8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xhpsf2U21h6Du6npdi2NybBB.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/2o4iM1TzRlHhXnSp7fHjcHzp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ExGJTsjV78s0kCk7IrhImq9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lS3cz3Qc5Rub3zHOzDIVZNvO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y7CTCuEJFJGArZfyGAKPBv39.jpg?f=fotoalbum_large)