Kan ik hier informeren naar tips voor het balanceren van LifePO4 batterijen?
Is in mijn geval geen zelfbouw, dus misschien is het off-topic, maar hoop dat de kennis hier aanwezig is.
Ik heb een 24V 100Ah batterij aangeschaft van Basen Green, maar bij 100% SoC gaat het (volgens mij) niet lekker.
Volgens Basen Green moet ik de batterij opladen met 28,8V, mag bij 29,2. (3,6 vs 3,65 per cel)
Van 1 cel krijg ik cell overvoltage error en zit ook boven de 3,65V.
Ik had de Victron lader 24V/12A eerst op het standaard LifePO4-profiel ingesteld, maar dan komt volgens mij niet uit Bulk (?). BMS blokkeert dan herhaaldelijk het laden.
Inmiddels heb ik de absorption verlaagd naar 28,0V om in absorption te komen. Dat lukt, laadstroom wordt daardoor lager, hooguit paar A, maar nog steeds blokkeert de BMS het laden.
Als ik Victron mag geloven is het wel iets van de lange adem, maar heb graag nog wat meer achtergrondinformatie om het beter te begrijpen en zeker te weten dat ik niet m'n pack verziek.
https://www.victronenergy...leshooting---support.htmlBe 100% sure that the BMS controls the charger; dangerous cell overvoltage can occur if it is not. Check this by monitoring the cell voltages using the VictronConnect app. The voltage of the fully charged cells will slowly creep up until 3.7V has been reached. At this point, the BMS will disable the charger and the cell voltages will drop again. This process will continuously repeat until the balance is restored.
Iemand nog inzichten of bronnen om te delen? Losse cellen laden is me een brug te ver.
[
Voor 15% gewijzigd door
RudolfR op 12-09-2024 19:35
]