Waarom heb je daar polycarbonaat voor gebruikt? Gebruik je dat om eventuele uitzetting op te vangen?Cyrus The Virus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Ja veel onderdelen heb ik daar vandaan, tussen de 2 pressureplates heb ik polycarbonaat gebruikt.
En langs en tussen en onder de cellen zit epoxy plaat.
Puur als isolatie maar epoxy was ook prima geweest.Nelisj schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Waarom heb je daar polycarbonaat voor gebruikt? Gebruik je dat om eventuele uitzetting op te vangen?
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Mooi. Maar de meeste mensen hebben hier niet de machines om de nodige bewerkingen op het plaatstaal te doen.Nelisj schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:51:
[...]
Ik ga de behuizing helemaal zelf bouwen. Dus ik ga nog even verder zoeken bij ome ali
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het idee is dat ze in een standaard Rittal kast komen. Daar maak ik wel op maat een stalen frame in waar dan de cellen in geplaatst gaan worden.John245 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
Mooi. Maar de meeste mensen hebben hier niet de machines om de nodige bewerkingen op het plaatstaal te doen.
Maar idd niet iedereen heeft de mogelijk om staal te bewerken. Plaatstaal laat ik overigens vaak om maat snijden.
Snij- en zetwerk kun je gewoon online bestellen. Je zal de assembly van het geheel dan nog wel zelf moeten doen.John245 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
Mooi. Maar de meeste mensen hebben hier niet de machines om de nodige bewerkingen op het plaatstaal te doen.
Ja heb ik in het verleden ook wel eens gedaan voor een ander projectje. Maar voor mijn Victron systeem ben ik lekker lui en werk ik zoveel mogelijk met kant en klare componenten.bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:19:
[...]
Snij- en zetwerk kun je gewoon online bestellen. Je zal de assembly van het geheel dan nog wel zelf moeten doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik lees inmiddels een tijdje mee in dit topic en ben ook geabonneerd op het Offgrid Garage kanaal van Andy.
Bedoeling is om op korte termijn een Victron MultiPlus 2 5000 te kopen.
Ik zat initieel te denken aan een Pylontech accu. Gewoon betrouwbaar en gegarandeerd werkend met de MultiPlus 2.
Echter na wat filmpjes en instructies te hebben bekeken denk ik er nu aan toch zwlf een accu te bouwen. Ik weet wel het e.e.a
van electra aangezien ik tijdens mijn studie ook 2 jaar electo techniek heb gedaan. Ben geen leek wat dat betreft.
Echter zie ik door de bomen het bos niet meer.
- Volgens mij zit ik met EVE cellen altijd wel goed?
- Welke type BMS werkt het beste met Victron? Andy gebruikt veel JK BMS maar zag laatst een filmpje van hem met allerlei "klachten".
- Welke case raden jullie aan? Seplos is bekend. Zag dat Andy enthousiast was over de Yixiang.
- Hoe zit het met uitbreiding? Stel je wilt uitbreiden kun je dan gewoon een ander merk en andere grote van cellen "erbij" aansluiten? Of gaat zoiets niet?
Dat laatste punt is wel belangrijk vind ik maar kan er zo geen passend antwoord op vinden.
Iemand hier met ervaring?
Ik zat initieel te denken aan een Pylontech accu. Gewoon betrouwbaar en gegarandeerd werkend met de MultiPlus 2.
Echter na wat filmpjes en instructies te hebben bekeken denk ik er nu aan toch zwlf een accu te bouwen. Ik weet wel het e.e.a
van electra aangezien ik tijdens mijn studie ook 2 jaar electo techniek heb gedaan. Ben geen leek wat dat betreft.
- Welke type BMS werkt het beste met Victron? Andy gebruikt veel JK BMS maar zag laatst een filmpje van hem met allerlei "klachten".
- Welke case raden jullie aan? Seplos is bekend. Zag dat Andy enthousiast was over de Yixiang.
- Hoe zit het met uitbreiding? Stel je wilt uitbreiden kun je dan gewoon een ander merk en andere grote van cellen "erbij" aansluiten? Of gaat zoiets niet?
Dat laatste punt is wel belangrijk vind ik maar kan er zo geen passend antwoord op vinden.
Er loopt ondertussen een dispute met de verkoper, ik heb het er op gegooid dat hij in geen enkele documentatie een aandraaimoment heeft staan. Ik heb hem hier actief naar gevraagd, maar geen zinnig antwoord gehad. Ik heb geprobeerd nog een deal te sluiten met de verkoper, ik heb hem voorgesteld mij 2 losse cellen te sturen voor 70% van de verkoop waarde... Maar ook hier heb ik geen enkele zinnige reactie op gehad.DiXY schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:09:
Vanmiddag wou ik de laatste hand zetten aan accu pak 1... Nog even aandraai momenten controleren, initieel had ik alles met 7nm aangetrokken. Nog even controleren met 6nm en afvinken. En dan dit:
[Afbeelding]
Is dit k***t kwaliteit of heb ik een stomme flater begaan?
De dispute is ondertussen ook geëscaleerd naar de AE-support, We wachten af, ik schat mijn kansen goed in op bij ome Ali alleen had ik liever gezien dat de verkoper mij een nieuwe cel gestuurd had...
Het zijn gewoon K*T cellen en ook ik heb een fout gemaakt ben ik onder tussen achter. Hecht niet te veel waarde aan deze post, maar laat het ene waarschuwing/les zijn voor andere tweakers.
>> 3 a 4 Nm is echt genoeg, als 1 van de betrokken metalen aluminium is! ook geen cellen op AE bestellen... er zijn betrouwbare verkopers op Alibaba maar ook daar voorzichtig zijn, er zijn wel verkopers die goede cellen geleverd hebben. Google is je vriend, in dit geval.
Mijn volgende batch cellen ga ik bij een NL/EU club bestellen (waarschijnlijk Nkon). De cellen die ik nu heb ga ik een soort "Frankenstein" test blok van maken voor de werkplaats.
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hij zou ook kunnen zeggen dat als je zelf gaat bouwen hij mag aannemen dat je ook de benodigde kennis heb.DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:08:
[...]
Er loopt ondertussen een dispute met de verkoper, ik heb het er op gegooid dat hij in geen enkele documentatie een aandraaimoment heeft staan. Ik heb hem hier actief naar gevraagd, maar geen zinnig antwoord gehad. Ik heb geprobeerd nog een deal te sluiten met de verkoper, ik heb hem voorgesteld mij 2 losse cellen te sturen voor 70% van de verkoop waarde... Maar ook hier heb ik geen enkele zinnige reactie op gehad.
De dispute is ondertussen ook geëscaleerd naar de AE-support, We wachten af, ik schat mijn kansen goed in op bij ome Ali alleen had ik liever gezien dat de verkoper mij een nieuwe cel gestuurd had...
Het zijn gewoon K*T cellen en ook ik heb een fout gemaakt ben ik onder tussen achter. Hecht niet te veel waarde aan deze post, maar laat het ene waarschuwing/les zijn voor andere tweakers.
>> 3 a 4 Nm is echt genoeg, als 1 van de betrokken metalen aluminium is! ook geen cellen op AE bestellen... er zijn betrouwbare verkopers op Alibaba maar ook daar voorzichtig zijn, er zijn wel verkopers die goed cellen geleverd zijn. Google is je vriend, in dit geval.
Mijn volgende batch cellen ga ik bij een NL/EU club bestellen (waarschijnlijk Nkon). De cellen die ik nu heb ga ik een soort "Frankenstein" test blok van maken voor de werkplaats.
Ik ookJohn245 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hij zou ook kunnen zeggen dat als je zelf gaat bouwen hij mag aannemen dat je ook de benodigde kennis heb.

Hij zou dat zeker kunnen zeggen, maar daar is hij nu echt te laat voor. Gezien het al geëscaleerd is en nogmaals, ik heb er actief naar gevraagd!
ik ben al > 10jaar diamant member.. ik hoop dat de chinees die deze kwestie behandeld goede zin heeft... ook al was ik beter af geweest met een nieuwe cel
[ Voor 15% gewijzigd door DiXY op 20-08-2024 20:27 ]
- Volgens mij zit ik met EVE cellen altijd wel goed?Flappie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:03:
Mwah... ik had ook A grade Eve cellen besteld... de betrouwbaarheid van de leverancier/verkoper is belangrijker.
Seplos en Pace schijnen goed te werken, maar hebben geen Active balancer. Er zijn mensen die geloven dit niet nodig te hebben met goede cellen. Persoonlijk vind ik de optie niet verkeerd om erbij te hebben. Wil je JK, even afwachten waar (en of) Andy mee komt
opzich... de case is misschien niet zo belangrijk. Het BMS van jouw keuze moet passen/ganghbaar gemaakt kunnen worden en nog wat extra ruimte voor bijvoorbeeld een Class T zekering is niet verkeerd. Wat intresant kan zijn is de accessoires die ze erbij leveren (echt koperen busbars bijvoorbeeld)
> EDIT: wel zou ik persoonlijk kijken of je de Chinese bekabeling kunt vermeiden (2x 35^2 in een 70^2 kabelschoen

Zover ik begrepen heb, kan dit wel. Je moet wel rekening houden met het instellen van je instaallatie. Als je standaard laad met 3x100A (3 laders op elk een fase) en er schakelen van de 3 BMS-en 2 af, kan de 3e deze 300 A niet aan en zal ook afschakelen.
[ Voor 8% gewijzigd door DiXY op 20-08-2024 22:10 ]
Kan dit ook als het eerste pakket al 5 jaar in gebruik is of wordt dan je nieuwe pakket negatief beïnvloed?DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:34:
[...]
Zover ik begrepen heb, kan dit wel. Je moet wel rekening houden met het instellen van je instaallatie. Als je standaard laad met 3x100A (3 laders op elk een fase) en er schakelen van de 3 BMS-en 2 af, kan de 3e deze 300 A niet aan en zal ook afschakelen.
Ondanks de issues blijft de JK-bms op dit toch de beste keuze als ik zijn conclusie mag geloven.Flappie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:03:
Ik lees inmiddels een tijdje mee in dit topic en ben ook geabonneerd op het Offgrid Garage kanaal van Andy.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Er is op dit moment een topic op het "DIY solar forum" gaande over wat we als community kunnen doen om JK te pushen om een door te ontwikkelen met hun BMS:
https://diysolarforum.com...dated-aug-16.88573/page-9
Ik heb hier ook een idee over, maar heb dit nog niet daar gepost (ik heb ook nog geen account daar):
Als iedereen die dit leest een en een JK BMS gekocht heeft op een Ali site rechtstreeks bij een "JK official seller" o.i.d. een dispute opent, kunnen we misschien een vuist kunnen maken. Ik ga morgen daar een account maken en dit in de "groep" gooien. Het lijkt mij wel mooi als we met zijn allen, met de zelfde redenen en dit min of meer op het zelfde moment doen. Dit moet indruk maken neem ik aan.
Als je dit leest en denkt hier doe ik aan mee, wacht dan even op mijn seintje
Mocht je hier ideeën over hebben drop het dan ook. Bijvoorbeeld alvast een lijstje met dingen om in de dispute te dumpen. Heeft er iemand contact met Andy? Is dit ook iets om hem te delen.
Ik heb hier ook een idee over, maar heb dit nog niet daar gepost (ik heb ook nog geen account daar):
Als iedereen die dit leest een en een JK BMS gekocht heeft op een Ali site rechtstreeks bij een "JK official seller" o.i.d. een dispute opent, kunnen we misschien een vuist kunnen maken. Ik ga morgen daar een account maken en dit in de "groep" gooien. Het lijkt mij wel mooi als we met zijn allen, met de zelfde redenen en dit min of meer op het zelfde moment doen. Dit moet indruk maken neem ik aan.
Als je dit leest en denkt hier doe ik aan mee, wacht dan even op mijn seintje
We gaan proberen het voor je op een rijtje te zetten.Flappie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:03:
Ja, en dan de versie MB31. Dat is de nieuwste 314 Ah, dan heb je dus een 16 kWh batterij.- Volgens mij zit ik met EVE cellen altijd wel goed?
Inmiddels schreef Andy dit op zijn kanaal:- Welke type BMS werkt het beste met Victron? Andy gebruikt veel JK BMS maar zag laatst een filmpje van hem met allerlei "klachten".
Goede kans dus dat deze problemen verholpen worden. Vond het een beetje raar hoe hij JK afkraakte onlangs terwijl hij ze eerst de hemel in prees. Vakantie tijd dus latere reactie Andy... En ja, ik raad je dus toch de JK aan. Goede communicatie met Victron verzekerd en als je aan een tweede batterij toe bent zullen die probleempjes die zich voordoen bij meerdere BMS'en inmiddels wel een keer opgelost zijn.Good News!!!
JK is back and I have one of their software engineers assigned to me to iron out all the issues. ALL of them!
They will start this week with a new firmware V15.30 which already fixes the Bluetooth loophole! Wow!!!
I'm really glad that they are back supporting us as their customers and helping the community with this great BMS.
As soon as one of their new firmware versions hits the public, I'll be back with a video about the progress.
I know some of you have contacted Yixiang and Gobelpower asking for a different BMS when ordering their batteries. Gobel and Yixiang have also contacted JK and built up more pressure to keep working on these issues. I hope these new firmware versions will fix more and more of these problems over time.
Gobelpower, en wel deze.- Welke case raden jullie aan? Seplos is bekend. Zag dat Andy enthousiast was over de Yixiang.
Ja dat kan, als je dan een kast met hetzelfde merk BMS hebt zeker. Is er een ander merk BMS dan kan het ook maar heb een een shunt nodig. (Of je gebruikt de Multiplus als battery monitor.) Een ander capaciteit erbij is ook geen probleem.- Hoe zit het met uitbreiding? Stel je wilt uitbreiden kun je dan gewoon een ander merk en andere grote van cellen "erbij" aansluiten? Of gaat zoiets niet?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Wat zijn de kenmerken van een pakket dat al 5 jaar oud is ten opzichte van een nieuw pakket?John245 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Kan dit ook als het eerste pakket al 5 jaar in gebruik is of wordt dan je nieuwe pakket negatief beïnvloed?
> gaat de max cel spanning omlaag?
> loopt de interne weerstand op?
> gaat de capaciteit omlaag?
Ik heb op dit moment echt geen idee, maar dit zal zeker iets zijn om rekening mee te houden! Mijn reactie is iets dat ik uit een video van Andy gefilterd heb.
Leuk onderwerp om eens aan te slingeren en in te verdiepen!
Nou ik ga het eerst maar eens even aankijken, als we 2 maanden verder zijn is er al veel opgelost. Let maar op!DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:56:
Er is op dit moment een topic op het "DIY solar forum" gaande over wat we als community kunnen doen om JK te pushen om een door te ontwikkelen met hun BMS:
Als je dit leest en denkt hier doe ik aan mee, wacht dan even op mijn seintjeMocht je hier ideeën over hebben drop het dan ook. Bijvoorbeeld alvast een lijstje met dingen om in de dispute te dumpen. Heeft er iemand contact met Andy? Is dit ook iets om hem te delen.
Ik verwacht in ieder geval dat de capaciteit na 5 jaar lager is.DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:01:
[...]
Wat zijn de kenmerken van een pakket dat al 5 jaar oud is ten opzichte van een nieuw pakket?
> gaat de max cel spanning omlaag?
> loopt de interne weerstand op?
> gaat de capaciteit omlaag?
Ik heb op dit moment echt geen idee, maar dit zal zeker iets zijn om rekening mee te houden! Mijn reactie is iets dat ik uit een video van Andy gefilterd heb.
Leuk onderwerp om eens aan te slingeren en in te verdiepen!
KloptFlappie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:03:
Je moet voor jezelf bepalen of de specifieke klachten van Andy echt relevant zijn voor jou.- Welke type BMS werkt het beste met Victron? Andy gebruikt veel JK BMS maar zag laatst een filmpje van hem met allerlei "klachten".
Ik denk dat Seplos en JK BMS altijd wel ok is.
Het is vooral wat jij wil en wat past maar op dit vlak heb ik alleen ervaring van 2e hand (Yixiang).- Welke case raden jullie aan? Seplos is bekend. Zag dat Andy enthousiast was over de Yixiang.
Miscshien dat anderen je tips kunnen geven.
Maar die cases zijn tegenwoordig redelijk ok, denk dat je er niet echt een buil aan valt.
In principe sluit je accus van gelijke grotes aan, dus 15KWH, dan 30Kwh, 45, etc.- Hoe zit het met uitbreiding? Stel je wilt uitbreiden kun je dan gewoon een ander merk en andere grote van cellen "erbij" aansluiten? Of gaat zoiets niet?
Ik vraag me af of het wijs is om parallel batterijen van verschillende capaciteit aan te sluiten.
Met Pylontech kun je kleinere stapjes maken maar omdat ze duurder zijn is maar net de vraag wat handig is.
Ik kan dit zo nog niet weer vinden, heb je hier een bron van?RikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:01:
Inmiddels schreef Andy dit op zijn kanaal:
Wat heb je te verliezen? Garantie heb je toch tot aan de drempelRikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:07:
[...]
Nou ik ga het eerst maar eens even aankijken, als we 2 maanden verder zijn is er al veel opgelost. Let maar op!
Andy's kanaal -> community post van vandaag.DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:13:
[...]
Ik kan dit zo nog niet weer vinden, heb je hier een bron van?
Hoezo? Je hebt toch gewoon garantie? Dan moet je via een goede dealer kopen.Wat heb je te verliezen? Garantie heb je toch tot aan de drempel
Waar heb jij hem gekocht dan, als ik vragen mag?RikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:20:
[...]
Hoezo? Je hebt toch gewoon garantie? Dan moet je via een goede dealer kopen.
Ik heb er één in een EEL diy box zitten voor een test. EEL is een bedrijf dat goed staat aangeschreven dus ik verwacht bij problemen geen problemen. Nu moet ik drie losse BMS'en hebben maar die bestel ik bij Gobel, daar ben ik dealer en importeur van en die hebben mij nog nooit laten zitten met iets.DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:25:
[...]
Waar heb jij hem gekocht dan, als ik vragen mag?
Dan val je met de groep waar ik op doel eigenlijk ook wel buiten de scopeRikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:39:
[...]
Ik heb er één in een EEL diy box zitten voor een test. EEL is een bedrijf dat goed staat aangeschreven dus ik verwacht bij problemen geen problemen. Nu moet ik drie losse BMS'en hebben maar die bestel ik bij Gobel, daar ben ik dealer en importeur van en die hebben mij nog nooit laten zitten met iets.
Zo kwam ik er gister avond achter dat Youtube blijkbaar een soort blog functie heeft waar Andy ook op postRikHa schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:20:
[...]
Andy's kanaal -> community post van vandaag.

>> Ik wacht even de resultaten van Andy af voor ik verdere actie onderneem bedankt voor het melden. Ook al is het al 2 maanden radio stilte en de update die wel kwam zit vol problemen. Op hun website komt zijn de updates nog ouder.
Maar, ze verdienen wel een kans. (Wel jammer dat dit al 9 maanden moet duren)
Blog functie?DiXY schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:41:
[...]
Dan val je met de groep waar ik op doel eigenlijk ook wel buiten de scopeIk doel voornamelijk op mensen die het BMS via ali bij JK besteld hebben.
[...]
Zo kwam ik er gister avond achter dat Youtube blijkbaar een soort blog functie heeft waar Andy ook op post![]()
![]()
>> Ik wacht even de resultaten van Andy af voor ik verdere actie onderneem bedankt voor het melden. Ook al is het al 2 maanden radio stilte en de update die wel kwam zit vol problemen. Op hun website komt zijn de updates nog ouder.
Maar, ze verdienen wel een kans. (Wel jammer dat dit al 9 maanden moet duren)
Comments onder een video?
Lomp ding he, ik schrok ook de eerste keer toen ik ze kreeg.Leipi35 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:54:
[Afbeelding]
Dit noem ik nog eens een zekering 😀😀
Ik probeer nu via Ali bij de official JK BMS store support te krijgen voor mijn BMS, maar dat loopt nog wat stroef. Heb ondertussen wel nieuwe BMS besteld geen zin om weken te wachten op mogelijk een garantie vervanger.DiXY schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:13:
[...]
Ik kan dit zo nog niet weer vinden, heb je hier een bron van?
[...]
Wat heb je te verliezen? Garantie heb je toch tot aan de drempel
Ik heb de indruk dat ik met een Yixiang-box, 16 accu's en een Victron MultiPlus 2 omvormer min of meer klaar ben om een thuisbatterij in elkaar te zetten.
Wat ik nog niet begrijp: hoe bepaald de omvormer of er geladen of ontladen moet worden? Moet ik gewoon de P1-poort en PV-omvormer monitoren en zelf het signaal afgeven aan de Victron? Heeft iemand een linkje waar dit toegelicht wordt?
Wat ik nog niet begrijp: hoe bepaald de omvormer of er geladen of ontladen moet worden? Moet ik gewoon de P1-poort en PV-omvormer monitoren en zelf het signaal afgeven aan de Victron? Heeft iemand een linkje waar dit toegelicht wordt?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Dit doe ik met een energiemeter die direct achter de liander meter zit (in de afbeelding NET), weet zo niet of er ook opties zijn om dit via de P1 poort te doen maar die lijkt mij een beetje te traag hier voor.Aziona schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
Ik heb de indruk dat ik met een Yixiang-box, 16 accu's en een Victron MultiPlus 2 omvormer min of meer klaar ben om een thuisbatterij in elkaar te zetten.
https://www.victronenergy.nl/meters-and-sensors/energy-meter
/f/image/ao4VHlSgI0sONjT61xDqeigi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Seegers5 op 21-08-2024 10:12 ]
De P1-meter geeft iedere 10 seconde een bericht af, is dat niet snel genoeg?Seegers5 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:08:
[...]Dit doe ik met een energiemeter die direct achter de liander meter zit, weet zo niet of er ook opties zijn om dit via de P1 poort te doen maar die lijkt mij een beetje te traag hier voor.
Maar als ik het goed begrijp is er dus iets dat actief aan de Victron moet aangeven: laden, ontladen of niets doen? Werkt dat met mqtt of mobdus of een api?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Direct met victron kan oa met https://www.nkon.nl/victron-energy-et340-energiemeter.html er is ook een netwerk versie van, de hier getoonde is rs485 en heb je aan je cerbo een usb-rs485 overgang nodig.Aziona schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
De P1-meter geeft iedere 10 seconde een bericht af, is dat niet snel genoeg?
Maar als ik het goed begrijp is er dus iets dat actief aan de Victron moet aangeven: laden, ontladen of niets doen? Werkt dat met mqtt of mobdus of een api?
Voor 1 fase moet je een andere hebben.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dit is gewoon in te stellen op de cerbo gx, de cerbo communiceert met alle apparatuur (omvormer, BMS, netmeter, enz.) en stuurt aan op ontladen of laden en met welk vermogen dit moet gebeuren. ik heb dit ingesteld staan op 0W (dus proberen geen stroom van het net te gebruiken). Maar ik zou aanbevelen om een keer een paar uurtjes in youtube te duiken en te zoeken op victron ESS, dit is denk ik de makkelijkste manier om aan de info te komen die je nodig hebt en dan heb je er gelijk een beetje een visueel plaatje van.Aziona schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
/f/image/epEvNLzRkVPWVcObWeKG3Q73.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Seegers5 op 21-08-2024 10:49 ]
Hoe kom je aan z'n gui bij victron ?Seegers5 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:46:
[...]
Dit is gewoon in te stellen op de cerbo gx, de cerbo communiceert met alle apparatuur (omvormer, BMS, netmeter, enz.) en stuurt aan op ontladen of laden en met welk vermogen dit moet gebeuren. ik heb dit ingesteld staan op 0W (dus proberen geen stroom van het net te gebruiken). Maar ik zou aanbevelen om een keer een paar uurtjes in youtube te duiken en te zoeken op victron ESS, dit is denk ik de makkelijkste manier om aan de info te komen die je nodig hebt en dan heb je er gelijk een beetje een visueel plaatje van.
[Afbeelding]
De beta draaien in plaats van de officiële versie.Cyrus The Virus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
Hoe kom je aan z'n gui bij victron ?
/f/image/BMQX0S0jT13wWO85bBvH02Rv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door John245 op 21-08-2024 15:49 ]
Ah oke, dan houd ik het nog wel even bij de officiële release tot alle issues eerst opgelost zijn die ik hebJohn245 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:46:
[...]
De beta draaien in plaats van de officiële versie.
[Afbeelding]
Uitbreidingsproject bijna afgerond (op technische documentatie na). De doelen waren:
1) Opslagcapaciteit uitbreiden naar 38,4 kWh (4 Pylontech US5000 batterijen er bij)
2) Cel temperatuur verlagen (is nu 26 Deg C).
3) Veiligheid verhogen door Mega zekeringen (125A) te vervangen door Class T zekeringen van 110A aangezien de Mega zekeringen niet geschikt zijn voor LiFePO4 batterijen en de Pylontech kabel is gespecificeerd op 120A.
Dag 1 (11JUL2024)
- Blue Sea class t zekering houder besteld om te kijken waar ik dit het beste kan monteren.
- Pylontech kabelsets besteld.
Dag 2 (12JUL2024).
- Besloten hoe de zekering houders gemonteerd gaan worden.
Dag 5 (15JUL2024)
- Pylontech US5000 batterijen besteld.
Dag 7 (17JUL2024)
- Pylontech kabelsets ontvangen.
- Positieve kabels Pylontech kabelsets doorgeknipt en opgestuurd om er kabelschoenen aan te laten persen.
- Blue Sea class t zekering houders besteld.
- A3T 110A zekeringen besteld.
Dag 8 (18JUL2024)
- PostNL heeft vertraging dus ik ga de kabels niet voor het weekend retour ontvangen.
- Blue Sea zekering houders ontvangen.
- Littelfuse JJLN110A zekeringen ontvangen (staan er nog 2 in backorder) in plaats van de bestelde A3T 110A. Zelfde kortsluitstroom, maar iets trager, hoeft volgens mij geen probleem te zijn.
Dag 11 (21JUL2024)
- Twee (2) bedradingskokers (verticaal onderaan) gemonteerd voor de huidige en toekomstige uitbreiding.
- De eerste zekering houders gemonteerd (ook alvast de gaatjes geboord voor zekering houders 9 t/m 12). Nog 5 te gaan, maar dan moet eerst al het materiaal binnen zijn, want de batterijen verplaats je niet voor de lol.
Dag 13 (23JUL2024)
- Kabels met kabelschoenen ontvangen (had het persen uitbesteed).
- US5000's en beugels ontvangen. En ook al verplaatst naar de kelder (liever een verdieping naar beneden dan omhoog).
Dag 14 (24JUL2024)
- Alles gemonteerd.
Dag 42 (21AUG2024)
- Twee (2) ontbrekende class T zekeringen gemonteerd.
- Vier (4) extra zekering houders gemonteerd voor versie 3.0 van het systeem.
Restpunt:
- Update alle technische documentatie
Foto volledige installatie:
1) Opslagcapaciteit uitbreiden naar 38,4 kWh (4 Pylontech US5000 batterijen er bij)
2) Cel temperatuur verlagen (is nu 26 Deg C).
3) Veiligheid verhogen door Mega zekeringen (125A) te vervangen door Class T zekeringen van 110A aangezien de Mega zekeringen niet geschikt zijn voor LiFePO4 batterijen en de Pylontech kabel is gespecificeerd op 120A.
Dag 1 (11JUL2024)
- Blue Sea class t zekering houder besteld om te kijken waar ik dit het beste kan monteren.
- Pylontech kabelsets besteld.
Dag 2 (12JUL2024).
- Besloten hoe de zekering houders gemonteerd gaan worden.
Dag 5 (15JUL2024)
- Pylontech US5000 batterijen besteld.
Dag 7 (17JUL2024)
- Pylontech kabelsets ontvangen.
- Positieve kabels Pylontech kabelsets doorgeknipt en opgestuurd om er kabelschoenen aan te laten persen.
- Blue Sea class t zekering houders besteld.
- A3T 110A zekeringen besteld.
Dag 8 (18JUL2024)
- PostNL heeft vertraging dus ik ga de kabels niet voor het weekend retour ontvangen.
- Blue Sea zekering houders ontvangen.
- Littelfuse JJLN110A zekeringen ontvangen (staan er nog 2 in backorder) in plaats van de bestelde A3T 110A. Zelfde kortsluitstroom, maar iets trager, hoeft volgens mij geen probleem te zijn.
Dag 11 (21JUL2024)
- Twee (2) bedradingskokers (verticaal onderaan) gemonteerd voor de huidige en toekomstige uitbreiding.
- De eerste zekering houders gemonteerd (ook alvast de gaatjes geboord voor zekering houders 9 t/m 12). Nog 5 te gaan, maar dan moet eerst al het materiaal binnen zijn, want de batterijen verplaats je niet voor de lol.
Dag 13 (23JUL2024)
- Kabels met kabelschoenen ontvangen (had het persen uitbesteed).
- US5000's en beugels ontvangen. En ook al verplaatst naar de kelder (liever een verdieping naar beneden dan omhoog).
Dag 14 (24JUL2024)
- Alles gemonteerd.
Dag 42 (21AUG2024)
- Twee (2) ontbrekende class T zekeringen gemonteerd.
- Vier (4) extra zekering houders gemonteerd voor versie 3.0 van het systeem.
Restpunt:
- Update alle technische documentatie
Foto volledige installatie:
:strip_exif()/f/image/rOnpL4NONW5sbXj0IvQMMwco.jpg?f=fotoalbum_large)
Een slimme meter met DSMR5 levert elke seconde een meting af.Aziona schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:34:
[...]
Ik gebruik deze data om de ESS in de Multiplus GX aan te sturen.
Daarvoor heb een python scriptje omgebouwd dat de slimme meter uitleest.
Zie https://github.com/ajvdw/dbus-esphome-p1
*** Ik ben me ervan bewust dat dit een cross-post is maar ik wil graag zoveel mogelijk mensen bereiken ***
Ik wil graag een onderzoekje doen naar het ideale ontwerp van een Victron systeem in combinatie met Pylontech batterijen. Het doel van het onderzoek is om te kijken welke factoren de efficiëntie van het systeem beïnvloeden. Indien ik voldoende data heb om te analyseren zal ik deze hier delen.
De aanleiding is het feit dat ik na mijn verdubbeling van de opslagcapaciteit zie dat de efficiëntie met 4% is toegenomen (op basis van 28 dagen aan data). Mijn efficiëntie is op dit moment 82%.
/f/image/RxOmi3YHU1uHxW9cyqVKkd3g.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil jullie vragen de volgende informatie te delen:
Batterij model : (US2000 / US3000 / US5000, etc…)
Geïnstalleerde batterij capaciteit : (kWh)
Aansluit methode : daisy chained / parallel
Geladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
Ontladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
*Rapportage periode in het geval deze kleiner is dan 6 maanden : maanden
Laad snelheid : C
Ontlaad snelheid : C
Gebruis modus : ESS / DESS (trading mode) / DESS (green mode)
Aantal fasen : 1/2/3
Omvormer : MPII -3000 / MPII-5000 MPII- 8000 / MPII-10000, etc…
Indien jullie deze informatie al delen op het Victron community dan graag niet dubbel delen.
Ik wil graag een onderzoekje doen naar het ideale ontwerp van een Victron systeem in combinatie met Pylontech batterijen. Het doel van het onderzoek is om te kijken welke factoren de efficiëntie van het systeem beïnvloeden. Indien ik voldoende data heb om te analyseren zal ik deze hier delen.
De aanleiding is het feit dat ik na mijn verdubbeling van de opslagcapaciteit zie dat de efficiëntie met 4% is toegenomen (op basis van 28 dagen aan data). Mijn efficiëntie is op dit moment 82%.
/f/image/RxOmi3YHU1uHxW9cyqVKkd3g.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil jullie vragen de volgende informatie te delen:
Batterij model : (US2000 / US3000 / US5000, etc…)
Geïnstalleerde batterij capaciteit : (kWh)
Aansluit methode : daisy chained / parallel
Geladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
Ontladen energie (laatste 6 maanden) : kWh*
*Rapportage periode in het geval deze kleiner is dan 6 maanden : maanden
Laad snelheid : C
Ontlaad snelheid : C
Gebruis modus : ESS / DESS (trading mode) / DESS (green mode)
Aantal fasen : 1/2/3
Omvormer : MPII -3000 / MPII-5000 MPII- 8000 / MPII-10000, etc…
Indien jullie deze informatie al delen op het Victron community dan graag niet dubbel delen.
Op zich geen gekke ontwikkeling. Omdat je de laadstroom over meer accu's verdeeld zal deze per accu kleiner zijn en daarmee ook de verliezen (interne weerstand). Ik verwacht ook dat de temperatuur minder en kleinere "pieken" kentJohn245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:57:
Ik heb geen pylontech en nog heel weinig data dus ik kan je niet helpen
Nee het is ook wel te verwachten. Het doel is om informatie van verschillende systemen te verzamelen om zo een analyse te kunnen doen. Het lijkt er ook op dat daisy chain aansluiten i.p.v. parallel ook zo 6% efficiëntie kan kosten.DiXY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:27:
[...]
Op zich geen gekke ontwikkeling. Omdat je de laadstroom over meer accu's verdeeld zal deze per accu kleiner zijn en daarmee ook de verliezen (interne weerstand). Ik verwacht ook dat de temperatuur minder en kleinere "pieken" kent
Ik heb geen pylontech en nog heel weinig data dus ik kan je niet helpen
Is natuurlijk niet zo vreemd, er is alleen maar opslag capaciteit bijgekomen en het verlies in de accus zelf is rond 4%.John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:57:
De apparatuur voor het in en later weer uit de accu gebruik is ook energie voor nodig, die blijft gelijk, maar het volume niet, het aantal kWh's is wel groter geworden als het aantal cycles niet verandert.
Ik had juist deze week hier wat gepost dat er meer is dan een efficientie curve, als ook via DC-koppeling of via AC koppeling accu-bank laden nog flink uitmaakt, om te benadrukken als het kan DC koppeling te gebruiken voor laden van de accu-bank.
Dat verlies percentage van mij gaat met 4% omhoog als er maar de helft aan PV-opwek zou zijn omdat 246kWh (vaste verbruik voor mijn setup, welke ik met betere sturing nog 10-14% kan verlagen) vanwege gebruikte apparatuur die 24/7 aanstaat.
Voor een ondersteunde setup met Deye kan je verder nog met sleep/low power mode het vaste eigen verbruik verkleinen, voor een effcientie boven 90%, met accu-bank vanaf 20kWh opslag,
Voor een eilandbedrijf met net ondersteuning setup heb je daar eerder >50kWh accu-bank nodig om op jaarbasis boven 90% efficientie te blijven met de Deye SG04LP3 serie, aangezien setup vaste verbruik ron 850kWh/j ligt en voor elke MWh aan volume ~50kwh verlies hebt met DC-koppeling laden, (voor een goede voor AC koppeling laden heb ik nog te weinig data 80-110kWh/MWh) In de praktijk heb je een mix met laden van PV en van netaansluiting.
Mijn overall verlies op jaarbasis ligt nu onder de 90%, rond 87-88% omdat ik in de winter veel groter aandeel AC-koppeling, met 3x230V AC de accu-bank laadt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Daisy chain tot 2 modules, daarboven parallel aan busbar.John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Nee het is ook wel te verwachten. Het doel is om informatie van verschillende systemen te verzamelen om zo een analyse te kunnen doen. Het lijkt er ook op dat daisy chain aansluiten i.p.v. parallel ook zo 6% efficiëntie kan kosten.
Voor verlies geldt gewoon al P=I^2 * R
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik mag van AE custumer service alle cellen terug sturen en de verkoper betaald de verzendkosten. Ik ben benieuwd waar ik ze naar toe mag sturen... De verkoper had beter met mijn initiële voorstel kunnen instemmen en mij 2 nieuwe cellen met een goede korting toe te sturen, dan was hij een stuk beter af geweest. Ik ben blij dat ik er vanaf ben eigenlijk. Ik heb nu een 15cel opstelling en daar zit nog een cel tussen die bij hoge stromen altijd piekt.John245 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:16:
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hij zou ook kunnen zeggen dat als je zelf gaat bouwen hij mag aannemen dat je ook de benodigde kennis heb.
Ik wacht wel even met nieuwe accu's bestellen tot ik het geld van deze set terug heb.
Ik ben momenteel wat minder mobiel omdat ik mijn enkel verzwikt heb (je wordt ouder pappa
Alle accubakken zijn als een lade uit te schuiven (vergrendelbaar en deze kluns zal er maximaal 1 tegelijk openzetten
Het is de bedoeling dat de Lynx Power-in module er boven op komt en ik met een dikke leiding en connector de kast vlot kan afkoppelen.
De tekening is nog niet klaar, TODO:
- Goede montage mogelijkheid voor de Lynx
- Iets breder en dieper maken zodat ik beter met mijn kabel management weg kan.
- Kabel management intekenen
- Optioneel: kabelrupsjes voor de DC, aarde en communicatie kabels
/f/image/Trxw1h4Pth5ewQGWHX12pEY9.png?f=fotoalbum_large)
Zoals hij nu getekend is ben ik ~650,- kwijt aan aluminium, extra sterke lade geleider en wielen. Het is daarmee naar mijn zin en sterker als een 19" kast en ongeveer het zelfde geld.
Iemand nog ideeën voor connectoren die ~350A aan kunnen en ook nog gepolariseerd zijn? Ik heb nu 2 mogelijke opties:
- Anderson SB350: 95/120mm2 is bijzonder gereedschap voor nodig dit aan te knellen. Met de gangbare perstangen zie ik dit niet zitten, misschien met een kerf tang? Of compleet bestellen maar waar?
- Deze Chinees is aan te persen met gangbaar gereedschap, de binnen/buiten diameter komen exact overeen met een 120mm2 kabelschoen. Maar deze is niet gepolariseerd (ok, rood/zwart maar idiot-proof is idealer).
Ik had ook wel een stijging in efficiëntie verwacht, maar niet gerekend op 4%. Dan kan ik beter nog verder uitbreidenDomba schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:59:
[...]
Is natuurlijk niet zo vreemd, er is alleen maar opslag capaciteit bijgekomen en het verlies in de accus zelf is rond 4%.
De apparatuur voor het in en later weer uit de accu gebruik is ook energie voor nodig, die blijft gelijk, maar het volume niet, het aantal kWh's is wel groter geworden als het aantal cycles niet verandert.
Ik had juist deze week hier wat gepost dat er meer is dan een efficientie curve, als ook via DC-koppeling of via AC koppeling accu-bank laden nog flink uitmaakt, om te benadrukken als het kan DC koppeling te gebruiken voor laden van de accu-bank.
Dat verlies percentage van mij gaat met 4% omhoog als er maar de helft aan PV-opwek zou zijn omdat 246kWh (vaste verbruik voor mijn setup, welke ik met betere sturing nog 10-14% kan verlagen) vanwege gebruikte apparatuur die 24/7 aanstaat.
Voor een ondersteunde setup met Deye kan je verder nog met sleep/low power mode het vaste eigen verbruik verkleinen, voor een effcientie boven 90%, met accu-bank vanaf 20kWh opslag,
Voor een eilandbedrijf met net ondersteuning setup heb je daar eerder >50kWh accu-bank nodig om op jaarbasis boven 90% efficientie te blijven met de Deye SG04LP3 serie, aangezien setup vaste verbruik ron 850kWh/j ligt en voor elke MWh aan volume ~50kwh verlies hebt met DC-koppeling, (voor een goede voor AC koppeling heb ik nog te weinig data 80-110kWh/MWh) In de praktijk heb je een mix met laden van PV en van netaansluiting.
Mijn overall verlies op jaarbasis ligt nu onder de 90%, rond 87-88% omdat ik in de winter veel groter aandeel AC-koppeling, met 3x230V AC de accu-bank laadt.
Hier op dit moment nog gewoon de omvormers aangesloten op de AC zijde. Indien deze defect gaan zullen ook zeker 2 van de 3 omvormers op DC aangesloten worden. Ik verwacht namelijk niet dat de winst opweegt tegen de kosten van vroegtijdig de omvormers vervangen.
Ik ben nu gestart met de metrics bij te houden (jammergenoeg zijn de metrics bij Victron maar voor een periode van een half jaar beschikbaar).
@John245 Heb je er wat aan als ik je leestoegang geef tot mijn VRM?
3x5000 45kWh, AC en DC PV.
3x5000 45kWh, AC en DC PV.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ja die opties zijn er. Ik heb zelf een constructie via home assistant en omdat ik een DSMR5 meter heb kan ik elke seconde een update versturen. Ik heb zelf nog geen batterij maar ben de software en elektra alvast aan het voorbereiden. Deze constructie werkt nu 2 dagen en het lijkt tot nu goed te werken. Aangezien die P1 reader al had heeft het mij niks gekost.Seegers5 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Dit doe ik met een energiemeter die direct achter de liander meter zit (in de afbeelding NET), weet zo niet of er ook opties zijn om dit via de P1 poort te doen maar die lijkt mij een beetje te traag hier voor.
https://www.victronenergy.nl/meters-and-sensors/energy-meter[Afbeelding]
P1 Reader
Dbus MQTT Grid
HA MQTT publish automation voorbeeld
Mijn PV omvormers (SolarEdge en Goodwe) lees ik ook uit via HA en publish ik ook zodat Venus OS het kan gebruiken. MQTT PV
:fill(white):strip_exif()/f/image/ampS8OkTHCNczx3aeuFLL6jM.png?f=user_large)
Never fall in love with your own design!
@Seegers5 @Arizonahood schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
Ja die opties zijn er. Ik heb zelf een constructie via home assistant en omdat ik een DSMR5 meter heb kan ik elke seconde een update versturen. Ik heb zelf nog geen batterij maar ben de software en elektra alvast aan het voorbereiden. Deze constructie werkt nu 2 dagen en het lijkt tot nu goed te werken. Aangezien die P1 reader al had heeft het mij niks gekost.
Je hoeft helemaal geen meter aan het grid te hangen als je alles achter je multi's hangt dan kun je namelijk de interne meting van je multi's gebruiken. Werkt perfect en update elke 0,1sec!
Heb je daar een bron voor. Victron geeft aan een meter te gebruiken die een hogere meetfrequentie heeft dat de slimme meter indien je DESS wil draaien. En hun snelste meter is ook 100 ms.DiXY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:48:
[...]
@Seegers5 @Arizona
Je hoeft helemaal geen meter aan het grid te hangen als je alles achter je multi's hangt dan kun je namelijk de interne meting van je multi's gebruiken. Werkt perfect en update elke 0,1sec!
Eerlijk gezegd heb ik het niet uit een handleiding of iets dergelijks, ik heb het gewoon geprobeerd. In het ESS menu kun je in stellen welke meter het ESS gebruikt:John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:19:
[...]
Heb je daar een bron voor. Victron geeft aan een meter te gebruiken die een hogere meetfrequentie heeft dat de slimme meter indien je DESS wil draaien. En hun snelste meter is ook 100 ms.
/f/image/v9Fhwfow0RswYnGsFbUf9HT8.png?f=fotoalbum_large)
Als ik deze op inverter zet, kan ik de Can kabel van de VM-3p75 eruit trek draait alles gewoon door op het ingestelde setpoint.
Ik neem aan dat Victron automatisch naar de juiste mode gaat indien je energiemeter niet beschikbaar is (in ieder geval wel bij een EM24 ethernet).DiXY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik het niet uit een handleiding of iets dergelijks, ik heb het gewoon geprobeerd. In het ESS menu kun je in stellen welke meter het ESS gebruikt:
[Afbeelding]
Als ik deze op inverter zet, kan ik de Can kabel van de VM-3p75 eruit trek draait alles gewoon door op het ingestelde setpoint.
Maar volgens mij is de frequentie van de MP lager dan die van je externe meter.
de laagste update frequentie die je volgens mij kan halen is ~1sec, dbus word niet sneller geupdate.
Zelf heb ik ook een EM24, dit zijn de snelste snellere externe meters (zegt victron zelf ook) met een refresh rate van ongeveer 0,3 0,6sec. Echter word die ook maar 1x per seconden bijgewerkt (wat naar mijn ervaring ook meer dan genoeg is).
*** @John245 wees er mij terecht op dat er snellere meters zijn.
Als je homeassistant herstart betekent het dat je makkelijk tientallen seconden zonder verse data kan zitten.
Daarin kan vanalles gebeuren.
Zelf heb ik ook een EM24, dit zijn de snelste snellere externe meters (zegt victron zelf ook) met een refresh rate van ongeveer 0,3 0,6sec. Echter word die ook maar 1x per seconden bijgewerkt (wat naar mijn ervaring ook meer dan genoeg is).
*** @John245 wees er mij terecht op dat er snellere meters zijn.
Oewh, ik zou hier zelf heel voorzichtig mee zijn.hood schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
Ja die opties zijn er. Ik heb zelf een constructie via home assistant en omdat ik een DSMR5 meter heb kan ik elke seconde een update versturen. Ik heb zelf nog geen batterij maar ben de software en elektra alvast aan het voorbereiden. Deze constructie werkt nu 2 dagen en het lijkt tot nu goed te werken. Aangezien die P1 reader al had heeft het mij niks gekost.
Als je homeassistant herstart betekent het dat je makkelijk tientallen seconden zonder verse data kan zitten.
Daarin kan vanalles gebeuren.
[ Voor 61% gewijzigd door hp197 op 23-08-2024 23:36 ]
Kan ook inderdaad, maar heb hier de “zware” belastingen niet achter de multi zitten zoals de 32A victron autolader en een warmtepomp. Verder heb ik nog een solaredge omvormer die ook rechtstreeks aan het net hangt. Met een netmeter probeert de multi in ieder geval alles op die 0W te houden tenzij hij het niet bij kan benen natuurlijk en kan hij de solaredge gebruiken om de accu’s te laden uiteraard.DiXY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:48:
[...]
@Seegers5 @Arizona
Weet je zeker dat Victron dat allemaal zegt? In hun documentatie zeggen ze heel wat anders:hp197 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:59:
de laagste update frequentie die je volgens mij kan halen is ~1sec, dbus word niet sneller geupdate.
Zelf heb ik ook een EM24, dit zijn de snelste externe meters (zegt victron zelf ook) met een refresh rate van ongeveer 0,3sec. Echter word die ook maar 1x per seconden bijgewerkt (wat naar mijn ervaring ook meer dan genoeg is).
Ik zie dat het geen 0,3s maar 0,6 seconden is dat de em24 update idd...John245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:02:
[...]
Weet je zeker dat Victron dat allemaal zegt? In hun documentatie zeggen ze heel wat anders:
Is dat ook wat je bedoeld? (want de documentatie rept met geen woord over hoe vaak victron/dbus zelf update).
[ Voor 8% gewijzigd door hp197 op 23-08-2024 21:07 ]
Ja en als je kijkt zie je dat er een snellere meter is.hp197 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Ik zie dat het geen 0,3s maar 0,6 seconden is dat de em24 update idd...
Is dat ook wat je bedoeld? (want de documentatie rept met geen woord over hoe vaak victron/dbus zelf update).
Over de MP heb ik geen data maar iemand riep hier 100 ms zonder bronvermelding.
Echte gegevens heb ik niet, maar ik k durf zelfs te beweren dat deze interne sensoren een update tijd hebben van 20msJohn245 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:23:
[...]
Ja en als je kijkt zie je dat er een snellere meter is.
Over de MP heb ik geen data maar iemand riep hier 100 ms zonder bronvermelding.
Dat ze deze waarde minder vaak op de dbus droppen kan kan wel eens kloppen, maar de ESS functionaliteit zit in de MP's, niet in de Cerbo. Deze is alleen een interface voor de parameters en in het geval van een externe meter, het doorgeef luik.Two AC Outputs
The main output has no break functionality. The MultiPlus-II takes over the supply to the connected loads in the event of a grid failure or when shore/generator power is disconnected. This happens so fast (less than 20 milliseconds) that computers and other electronic equipment will continue to operate without disruption.
Bij deze een bron vermelding, pagina 1 alinea 4:
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-EN.pdf
Dat doet de multiplus van ons ook, zo snel afschakelen van mains, terwijl wij een veel langzamere meter hebben (en dat wil je ook ;-)).DiXY schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:30:
Echte gegevens heb ik niet, maar ik k durf zelfs te beweren dat deze interne sensoren een update tijd hebben van 20msanders kunnen ze dit niet waarmaken:
code:
1 2 3 4 5 Two AC Outputs The main output has no break functionality. The MultiPlus-II takes over the supply to the connected loads in the event of a grid failure or when shore/generator power is disconnected. This happens so fast (less than 20 milliseconds) that computers and other electronic equipment will continue to operate without disruption
Bij deze een bron vermelding, pagina 1 alinea 4:
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-EN.pdf
Het schakelen van mains gebeurd niet via een (interne) verbruiksmeter, daar hebben ze een eigen voltage detectie netwerk voor die direct relais aansturen (dit is een aanname van mij), daarmee kunnen ze namelijk garanderen dat het altijd werkt en ook super snel is.
Kijk maar eens naar wikipedia pagina over de slimme meter. Daar lees je dat er maar 1 keer per kwartier verbruik en teruglevering wordt bepaald tbv facturering..... Wat is het doel van ESS? Kosten en opbrengsten optimaliseren. Een slimme ESS regeling zou dus zelf een hoog verbruik kunnen compenseren door 5 minuten later extra terug te leveren! Daarmee is 1 keer per minuut meten ook voldoende.hp197 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
Ik zie dat het geen 0,3s maar 0,6 seconden is dat de em24 update idd...
Dat is niet hoe victron werkt.aj_vdw schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:11:
[...]
Kijk maar eens naar wikipedia pagina over de slimme meter. Daar lees je dat er maar 1 keer per kwartier verbruik en teruglevering wordt bepaald tbv facturering..... Wat is het doel van ESS? Kosten en opbrengsten optimaliseren. Een slimme ESS regeling zou dus zelf een hoog verbruik kunnen compenseren door 5 minuten later extra terug te leveren! Daarmee is 1 keer per minuut meten ook voldoende.
Victron kijkt naar je actueel grid verbruik en probeert dat te matchen (green mode) of tot aan de maximale capaciteit terug te leveren.
Stel je hebt 1x 35A huis aansluiting, je ESS staat in trade mode en je bent lekker maximaal aan het terugleveren. Tegelijk ben je je auto aan het opladen met 1X 16A. Je huisaansluiting gebruikt dus 16A, de victron wil zoveel mogelijk tot max 35A terug leveren, dus gaat een totaal van 51A terug leveren (bij parallel of zwaardere units is dit zeker mogelijk).
Op dat moment ga jij homa assistant herstarten, waardoor er geen nieuwe data naar victron gaat en op hetzelfde moment vind de auto ineens dat hij vol zit (of de partner besluit ineens weg te gaan).
Gevolg is dat je dan ineens 51A terug gaat leveren aan het net. Dit vind je hoofdstop voor enkele seconden niet heel erg, maar als dit langer dan ~10sec duurt gaat die er zeker uit vliegen.
Die tussenmeter is er niet voor je gemiddeld verbruik, die tussenmeter is er als monitoring tegen overbelasting van je grid.
Nee, er wordt wel over een kwartier levering en teruglevering geaggregeerd, maar er wordt over dat kwartier niet gesaldeerd. Als je wilt produceren uit zon of accu, moet je dat dus zoveel mogelijk tegelijk met je verbruik doen. Zie onderstaand plaatje uit het slimmemeterportal.nl. Deze gegevens uit de P3 poort van mijn slimme meter gaan via de netbeheerder naar belanghebbenden.aj_vdw schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:11:
[...]
Kijk maar eens naar wikipedia pagina over de slimme meter. Daar lees je dat er maar 1 keer per kwartier verbruik en teruglevering wordt bepaald tbv facturering..... Wat is het doel van ESS? Kosten en opbrengsten optimaliseren. Een slimme ESS regeling zou dus zelf een hoog verbruik kunnen compenseren door 5 minuten later extra terug te leveren! Daarmee is 1 keer per minuut meten ook voldoende.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ItNDVsqa3hIsvxEIr73ASYsq.png?f=user_large)
In de 6 kwartieren tussen 14:00 en 15:30 wordt mijn watertank elektrisch verhit tot 65° tegen legionella. De gele staven naar boven zijn de levering, de grijze staafjes naar beneden de teruglevering doordat zo af en toe de zon door de wolken kwam.
@MJ de Bruijn Volgens mij heb ik ergens op Tweakers voorbij zien komen dat jij een noodstop heb voor het Victron systeem.
Deze wil ik hier ook gaan aanleggen.
Ik neem aan dat jij slechts 1 MP met de noodstop heb verbonden? Ik zie namelijk ook wel eens installaties waar ze alle drie verbonden worden. Maar als er 1 onderbroken wordt valt het gehele systeem uit.
Wat is jou overweging geweest om geen noodstop voor je batterijen te implementeren?
Ik neem aan dat jij slechts 1 MP met de noodstop heb verbonden? Ik zie namelijk ook wel eens installaties waar ze alle drie verbonden worden. Maar als er 1 onderbroken wordt valt het gehele systeem uit.
Wat is jou overweging geweest om geen noodstop voor je batterijen te implementeren?
Je zou hier een noodstop module voor kunnen gebruiken, met een extra relais om 3 losse contacten voor je voor kunnen maken voor je multies.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:12:
@MJ de Bruijn Volgens mij heb ik ergens op Tweakers voorbij zien komen dat jij een noodstop heb voor het Victron systeem.
Bijvoorbeeld een Pilz PNOZ x2.1 in combinatie met een Pilz PZE-X4
100% mee eens. Als je de P1 poort uitleest van je slimme meter vanuit Venus OS dan moet je daar geen schakels tussen zetten zoals homeassistant. Mijn redenering is uiteindelijk bepaalt de slimme meter wat er verbruikt en teruggeleverd wordt....hp197 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:18:
[...]
Dat is niet hoe victron werkt.
Victron kijkt naar je actueel grid verbruik en probeert dat te matchen (green mode) of tot aan de maximale capaciteit terug te leveren.
Stel je hebt 1x 35A huis aansluiting, je ESS staat in trade mode en je bent lekker maximaal aan het terugleveren. Tegelijk ben je je auto aan het opladen met 1X 16A. Je huisaansluiting gebruikt dus 16A, de victron wil zoveel mogelijk tot max 35A terug leveren, dus gaat een totaal van 51A terug leveren (bij parallel of zwaardere units is dit zeker mogelijk).
Op dat moment ga jij homa assistant herstarten, waardoor er geen nieuwe data naar victron gaat en op hetzelfde moment vind de auto ineens dat hij vol zit (of de partner besluit ineens weg te gaan).
Gevolg is dat je dan ineens 51A terug gaat leveren aan het net. Dit vind je hoofdstop voor enkele seconden niet heel erg, maar als dit langer dan ~10sec duurt gaat die er zeker uit vliegen.
Die tussenmeter is er niet voor je gemiddeld verbruik, die tussenmeter is er als monitoring tegen overbelasting van je grid.
Mogelijk bedoel je dit:John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:12:
Rookmelder/ hittemelder om Victron uit te schakelen
Dit systeem 'bewaakt' de Victrons, maar ook (!) de groepenkast.
Het is geen noodstop maar een 'zachte' uitschakeling. De aansturing gaat via Node Red. Na 10 seconden krijgen diverse apparaten in huis (bijvoorbeeld mijn NAS) een uitschakel-commando.Deze wil ik hier ook gaan aanleggen.
De elektronische deurbellen krijgen een alarm-commando.
Ik heb ook non-critical groepen. De apparaten daarop krijgen een 'off' commando (via Shelly schakelaars).
Pas na 1 minuut krijgen de Victrons een 'off' commando via de Cerbo. Dan is het hele huis zonder spanning (en ik vol spanning dus).
Mijn batterijen kennen geen logisch off commando. Ik heb dus geen mogelijkheid om ze op afstand uit te schakelen.Wat is jou overweging geweest om geen noodstop voor je batterijen te implementeren?
Per saldo, deze optie is een aanvulling, geen absoluut systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-08-2024 10:19 ]
Bedankt voor de opheldering. Hier wil ik wel voor een harde noodstop gaan. zodat in een onveilige situatie het systeem uitgeschakeld kan worden.MJ de Bruijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Mogelijk bedoel je dit:
Rookmelder/ hittemelder om Victron uit te schakelen
Dit systeem 'bewaakt' de Victrons, maar ook (!) de groepenkast.
[...]
Het is geen noodstop maar een 'zachte' uitschakeling. De aansturing gaat via Node Red. Na 10 seconden krijgen diverse apparaten in huis (bijvoorbeeld mijn NAS) een uitschakel-commando.
De elektronische deurbellen krijgen een alarm-commando.
Ik heb ook non-critical groepen. De apparaten daarop krijgen een 'off' commando (via Shelly schakelaars).
Pas na 1 minuut krijgen de Victrons een 'off' commando via de Cerbo. Dan is het hele huis zonder spanning (en ik vol spanning dus).
[...]
Mijn batterijen kennen geen logisch off commando. Ik heb dus geen mogelijkheid om ze op afstand uit te schakelen.
Per saldo, deze optie is een aanvulling, geen absoluut systeem.
Jou insteek was dus geen veiligheid van het Victron systeem, maar veilig afschakelen van je IT apparatuur. Dat laatste wordt bij mij op dit moment geregeld door Powerchute.
Ik denk ook over een harde noodstop op de batterij. Maar vermoedelijk met dit aantal batterijen lastig te realiseren en zal ik voor een Z-Wave oplossing gaan. Bij Pylontech is er wel een optie beschikbaar:
:fill(white):strip_exif()/f/image/z9SKsJfsb3GmXi22cqeOCXO2.png?f=user_large)
Heb jij een referentie naar die roboswitch. Als ik op roboswitch zoek zie ik niet hoe die switch helpt voor de beveiliging.
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 11:08 ]
Bedankt voor de tip. Die noodstoppen hebben namelijk maar 4 maak/breek contacten.DiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:36:
[...]
Je zou hier een noodstop module voor kunnen gebruiken, met een extra relais om 3 losse contacten voor je voor kunnen maken voor je multies.
Bijvoorbeeld een Pilz PNOZ x2.1 in combinatie met een Pilz PZE-X4
@John245 Je zou ook een noodstopknop met 4 contacten kunnen nemen, noodstop relais consumeert ook continu energie.
Ja maar ik heb 8 batterijen en wil het liefst maar één (1) noodstop op één (1) of meerdere locaties.habbekrats schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:42:
@John245 Je zou ook een noodstopknop met 4 contacten kunnen nemen, noodstop relais consumeert ook continu energie.
En met het huidige verbruik van 1200W continue valt het verbruik van het relais vast mee
Ik heb een algemene naam geciteerd zonder zelf verder onderzoek te doen, sorry.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:03:
Heb jij een referentie naar die roboswitch. Als ik op roboswitch zoek zie ik niet hoe die switch helpt voor de beveiliging.
Zoek op 'robot switch', 'fingerbot' of 'switchbot'. Het zijn schakelkastjes die mechanisch een schakelaar omzetten.
Op zich aardig voor huishoudelijk gebruik, maar ik vind het geen veiligheids-oplossing.
Aan de andere kant, het is meer dan niets.
Wel ieder jaar batterijen vervangen.
Die Pilz noodstop relais zijn aan de prijs.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
Ja maar ik heb 8 batterijen en wil het liefst maar één (1) noodstop op één (1) of meerdere locaties.
En met het huidige verbruik van 1200W continue valt het verbruik van het relais vast mee
Je kunt ook gewone relais nemen, die Multi'en Pylon vragen geen vermogen. De Sil klasse wordt ook niet genoemd
@habbekratshabbekrats schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:24:
[...]
Die Pilz noodstop relais zijn aan de prijs.
Je kunt ook gewone relais nemen, die Multi'en Pylon vragen geen vermogen. De Sil klasse wordt ook niet genoemd
Staat netjes in de datasheet: PL d
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 12:48 ]
Dankjewel (sorry is niet nodig, het is niet zinvol om altijd een link er bij te plaatsen). Dit is inderdaad geen veiligheidsoplossing ben het helemaal met je eens. In mijn geval kan ik er dan net zo goed Z-Wave relays tussen hangen (dan is de info ook beschikbaar in HomeSeer).MJ de Bruijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:49:
[...]
Ik heb een algemene naam geciteerd zonder zelf verder onderzoek te doen, sorry.
Zoek op 'robot switch', 'fingerbot' of 'switchbot'. Het zijn schakelkastjes die mechanisch een schakelaar omzetten.
Op zich aardig voor huishoudelijk gebruik, maar ik vind het geen veiligheids-oplossing.
Aan de andere kant, het is meer dan niets.
Wel ieder jaar batterijen vervangen.
Veiligheid is voor mij hard-wired.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 12:54 ]
Z-wave is ook niet hard-wired.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:45:
In mijn geval kan ik er dan net zo goed Z-Wave relays tussen hangen (dan is de info ook beschikbaar in HomeSeer).
Veiligheid is voor mij hard-wired.
Relais schakelen de batterijen intern ook niet uit.
Ik heb slechte ervaringen met de stabiliteit van Z-wave.
Er gaat niets boven lekker tastbare draden en kabels.
[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 25-08-2024 13:09 ]
Ik heb goede ervaringen met Z-Wave. Maar dat gebruik ik niet voor veiligheid.MJ de Bruijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:08:
[...]
Z-wave is ook niet hard-wired.
Relais schakelen de batterijen intern ook niet uit.
Ik heb slechte ervaringen met de stabiliteit van Z-wave.
Er gaat niets boven lekker tastbare draden en kabels.
Zoals je zegt er gaat niets boven draadjes.
Wat bedoel je met "relais schakelen de batterijen intern ook niet uit" ? Doel je specifiek op jou batterijen of op de Pylontechs?
Je schreef eerder: "In mijn geval kan ik er dan net zo goed Z-Wave relays tussen hangen".John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:14:
Wat bedoel je met "relais schakelen de batterijen intern ook niet uit" ? Doel je specifiek op jou batterijen of op de Pylontechs?
Ik interpreteerde dit dat dan de stroomkabels van de batterij(en) worden onderbroken.
Dat is zeker nuttig, maar de batterijen blijven intern actief.
Ter zijde: Een (extra) schakelaar in het DC-circuit is zelf ook weer een mogelijk brokken-punt.
Het voordeel van het omzetten van de batterij-schakelaar is dat deze ook intern wordt afgeschakeld.
Dit zou ook met een logisch uitschakel-commando via de bus kunnen, maar dat bestaat (bij mijn systeem) helaas niet.
Misverstand. Pylontech heeft de volgende optie:MJ de Bruijn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Je schreef eerder: "In mijn geval kan ik er dan net zo goed Z-Wave relays tussen hangen".
Ik interpreteerde dit dat dan de stroomkabels van de batterij(en) worden onderbroken.
Dat is zeker nuttig, maar de batterijen blijven intern actief.
Ter zijde: Een (extra) schakelaar in het DC-circuit is zelf ook weer een mogelijk brokken-punt.
Het voordeel van het omzetten van de batterij-schakelaar is dat deze ook intern wordt afgeschakeld.
Dit zou ook met een logisch uitschakel-commando via de bus kunnen, maar dat bestaat (bij mijn systeem) helaas niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/z9SKsJfsb3GmXi22cqeOCXO2.png?f=user_large)
Ze komen dus niet in de DC kabel maar (tussen pin1 en pin 2, zie hierboven) schakelen de batterij uit. Maar hiervoor wil ik niet afhankelijk zijn van Z-Wave, dus zal het hard-wired worden.
krijg dat niet gevonden.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:35:
[...]
@habbekrats
Staat netjes in de datasheet: PL d
Houd er wel rekening mee dat als je de modules neemt die ik aangaf, dat je voor je pylon's moet gaan kijken naar een module met NC (normally closed) contacten.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Misverstand. Pylontech heeft de volgende optie:
[Afbeelding]
Ze komen dus niet in de DC kabel maar (tussen pin1 en pin 2, zie hierboven) schakelen de batterij uit. Maar hiervoor wil ik niet afhankelijk zijn van Z-Wave, dus zal het hard-wired worden.
>> Is het mogelijk deze functionaliteit met parameters om te draaien? Als de draden los zitten dan is je noodstop als nog nutteloos.
Daar was ik mij van bewust (als dat niet zo is zullen de Pylontechs nooit aangaan, want de poort is nu openDiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je de modules neemt die ik aangaf, dat je voor je pylon's moet gaan kijken naar een module met NC (normally closed) contacten.
>> Is het mogelijk deze functionaliteit met parameters om te draaien? Als de draden los zitten dan is je noodstop als nog nutteloos.
Daarom is het ook zinvol om je noodstop periodiek te testen.
[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 15:23 ]
@DiXY @habbekratsDiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:55:
[...]
ik gok dat jij de pylon / multies bedoeld en @John245 de pilz modules
anders ben ik ook wel benieuwd!
Ik bedoel inderdaad de pilz, en die info heb ik gedeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 15:30 ]
Lees het nog een keer.DiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je de modules neemt die ik aangaf, dat je voor je pylon's moet gaan kijken naar een module met NC (normally closed) contacten.
Moeten de modules voor de MP's niet NC contacten hebben en de Pylontechs NO?
hehehe altijd leuk die verwarrende dingetjesJohn245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:01:
[...]
Lees het nog een keer.
Moeten de modules voor de MP's niet NC contacten hebben en de Pylontechs NO?
Als je een echt noodstop circuit met een noodstop module hebt zal deze, als er geen noodstoppen bediend zijn, actief zijn.
> Een NC staat dan open en een NO is dan gesloten.
Als je 1 van de noodstoppen bediend, onderbreek je het noodstop circuit, De noodstop module zal dan afschakelen.
> Een NC zal dan in rust zijn en daarmee gesloten en de NO zal daar mee weer open staan.
Dank je voor de uitleg. Ik bekeek het van mij perspectief. Als er geen stroom is (geen bekrachtiging) dan is een NC gesloten en een NO open.DiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:45:
[...]
hehehe altijd leuk die verwarrende dingetjesje hebt een soort van gelijk, je moet alleen net andersom denken. Ik probeer het uit te leggen:
Als je een echt noodstop circuit met een noodstop module hebt zal deze, als er geen noodstoppen bediend zijn, actief zijn.
> Een NC staat dan open en een NO is dan gesloten.
Als je 1 van de noodstoppen bediend, onderbreek je het noodstop circuit, De noodstop module zal dan afschakelen.
> Een NC zal dan in rust zijn en daarmee gesloten en de NO zal daar mee weer open staan.
Ik bedoelde de Victron Multi II , dat verbreek brugje heeft die een categorie buiten wat het hele apparaat zelf aangeeft.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:14:
[...]
Pilz PNOZ x2.1 (pagina 8 )
Pilz PZE-X4 (pagina 6)
Die speciale noodstop relais hebben standaard bijna altijd maak contacten, die moet je toch ook hebben?
Noodstop indrukken en alle Multi II gaan uit.
Voor de Pylon zou je een standaard relais kunnen gebruiken. Met een juiste noodstop relais is wel te bewaken dat het relais goed werkt. Wil je nog een hoger niveau dan zet je 2 relais parallel .
[ Voor 29% gewijzigd door habbekrats op 25-08-2024 21:43 ]
Volgens @DiXY juist NO nodig voor MP.habbekrats schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:36:
[...]
Ik bedoelde de Victron Multi II , dat verbreek brugje heeft die een categorie buiten wat het hele apparaat zelf aangeeft.
Die speciale noodstop relais hebben standaard bijna altijd maak contacten, die moet je toch ook hebben?
Noodstop indrukken en alle Multi II gaan uit.
Bepaal je de benodigde SIL van de noodstop niet door de SIL analyse op de MP's te doen?
Heb jij dan de SIL klasse voor de MP?
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 21:48 ]
als de link eruit is gaat de mp II uit.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:47:
[...]
Volgens @DiXY juist NO nodig voor MP.
Bepaal je de benodigde SIL van de noodstop niet door de SIL analyse op de MP's te doen?
Heb jij dan de SIL klasse voor de MP?

Dat weet ik, en was ook mijn gedachte. Maar @DiXY schreef het volgende.habbekrats schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:53:
[...]
als de link eruit is gaat de mp II uit.
[Afbeelding]
@John245 ik had het alleen over de Pylontech's daar heb je NC contacten voor nodig, dit week af van de module die ik eerder aanhaalde.DiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Voor de MP's heb je NO contacten nodig
We zitten nog steeds op dezelfde golflengteDiXY schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:28:
[...]
@John245 ik had het alleen over de Pylontech's daar heb je NC contacten voor nodig, dit week af van de module die ik eerder aanhaalde.
Voor de MP's heb je NO contacten nodig
MP is NC (MP actief). Dus NO nodig.
Pylontech is NO (actief). Dus NC nodig.
Wel mooie modules. Lekker modulair.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 25-08-2024 22:41 ]
Die chinese connector heb ik ook maar dan de 250A variant (70mm2) die heb ik met 70mm2 krimptang gewoon er aan kunnen zetten. Maar waarom moet het fool-proof zijn ? Neem aan dat er niet iedereen zo maar aan zit.DiXY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:48:
[...]
Ik mag van AE custumer service alle cellen terug sturen en de verkoper betaald de verzendkosten. Ik ben benieuwd waar ik ze naar toe mag sturen... De verkoper had beter met mijn initiële voorstel kunnen instemmen en mij 2 nieuwe cellen met een goede korting toe te sturen, dan was hij een stuk beter af geweest. Ik ben blij dat ik er vanaf ben eigenlijk. Ik heb nu een 15cel opstelling en daar zit nog een cel tussen die bij hoge stromen altijd piekt.
Ik wacht wel even met nieuwe accu's bestellen tot ik het geld van deze set terug heb.
Ik ben momenteel wat minder mobiel omdat ik mijn enkel verzwikt heb (je wordt ouder pappa) Om de verveling tegen te gaan ben ik aan het tekenen geslagen met een projectje.
Alle accubakken zijn als een lade uit te schuiven (vergrendelbaar en deze kluns zal er maximaal 1 tegelijk openzetten) met als doel, bijvoorbeeld; de bovendeksel eraf te kunnen schroeven en tijdens bedrijf een thermografisch onderzoek te kunnen doen.
Het is de bedoeling dat de Lynx Power-in module er boven op komt en ik met een dikke leiding en connector de kast vlot kan afkoppelen.
De tekening is nog niet klaar, TODO:[Afbeelding]
- Goede montage mogelijkheid voor de Lynx
- Iets breder en dieper maken zodat ik beter met mijn kabel management weg kan.
- Kabel management intekenen
- Optioneel: kabelrupsjes voor de DC, aarde en communicatie kabels
Zoals hij nu getekend is ben ik ~650,- kwijt aan aluminium, extra sterke lade geleider en wielen. Het is daarmee naar mijn zin en sterker als een 19" kast en ongeveer het zelfde geld.
Iemand nog ideeën voor connectoren die ~350A aan kunnen en ook nog gepolariseerd zijn? Ik heb nu 2 mogelijke opties:
- Anderson SB350: 95/120mm2 is bijzonder gereedschap voor nodig dit aan te knellen. Met de gangbare perstangen zie ik dit niet zitten, misschien met een kerf tang? Of compleet bestellen maar waar?
- Deze Chinees is aan te persen met gangbaar gereedschap, de binnen/buiten diameter komen exact overeen met een 120mm2 kabelschoen. Maar deze is niet gepolariseerd (ok, rood/zwart maar idiot-proof is idealer).
Wat is er zo verschrikkelijk aan die ontlaadcurve? Ik weet niet wat jij verwacht, maar lijkt me vrij normaal. Hier zit geen BMS aan gekoppeld dit is puur op de minimale celspanning gemonitord.RikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:45:
[...]
Yep, kijk maar naar die discharge curve. Ikzou me er niet aan branden (pun intended), zeker niet in huis halen.
Ik heb dezelfde Chinese stekker er aan zitten, werkt perfect!Deze Chinees is aan te persen met gangbaar gereedschap, de binnen/buiten diameter komen exact overeen met een 120mm2 kabelschoen. Maar deze is niet gepolariseerd (ok, rood/zwart maar idiot-proof is idealer).
Ik heb hier een setje 200A's liggen. Deze heb ik besteld voor de XR-08 case die er aan komt om de schroef connectoren die er standaard op zitten te vervangen. Hier kan volgens de gegevens op AE een 50mm2 in. Ik heb ze eens aan een paar tests onderworpen en ze vallen niet tegen!Cyrus The Virus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:01:
[...]
Die chinese connector heb ik ook maar dan de 250A variant (70mm2) die heb ik met 70mm2 krimptang gewoon er aan kunnen zetten.
Weerstand test: 0,08mOhm en als ik kracht op de stekker verbinding uitoefen (voor zover mogelijk buigen/wiebelen met de hand) loopt de weerstand niet op, eerder af naar 0.06 mOhm
![]() | ![]() |
Qua afmetingen wijkt hij nauwelijks niet af van een Klauke 50mm2 standaard kabelschoen. Ik ben wel benieuwd hoe de (laten we het zo noemen) lasnaad er na de persing uitziet. Ik heb nu geen kabel genoeg om dit te proberen. Ik denk wel dat het verstandig is de 1 van de persbekken midden over de lasnaad te zetten. De afgebeelde tang is niet geschikt (zie laatste foto)!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Tjsa als er een goede optie er is, dan wil ik dat wel! Maar een goede niet te polariseren stekker is natuurlijk ook prima.Cyrus The Virus schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:01:
[...]
Maar waarom moet het fool-proof zijn ? Neem aan dat er niet iedereen zo maar aan zit.
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic