Jij snapt het. 7 kan wel prettig zijn, en het is een kleine moeite om de kalibratiecertificaten te bewaren. Ik draaide iets kapot van > Euro 200,-. Kalibratiecertificaat meegestuurd en dat maakte het vervangen een stuk makkelijker.jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:39:
[...]
Ik denk dat een particulier een heel eind komt met die lijst, zelfs voor de groepenkast.2,3,4,5,6,7,8 is een taak voor de installateur, 1,6,8,9 zijn voor de klant.
- 1) Ik wil graag een groepenkast met 12x B16 aardlekautomaat, 2x B16 3F aardlekautomaat en een 3F hoofschakelaar. 1 3F aardlekautomaat is 300mA, de rest is allemaal 30mA. De beschikbare ruimte in de groepenkast is 90x90cm. Negen groepen komen van boven de kast, vier groepen vanaf onderen. Graag de kast ruim uitvoeren voor latere uitbreiding.
- 2&3) Wij leveren een groepenkast ter vervanging van de huidige gedateerde op adres X met 12x B16 30mA aardlekautomaat, 1x B16 30mA 3F en 1x B16 3F 100mA OF 1x B20 3F 300mA. De kast is een ABB/Eaton/Hager bla bla bla van 60x70cm. Hiermee is elke groep in het pand voorzien van een eigen aardlek en is er nog 18modules ruimte in de kast voor latere uitbreiding.
- 4&5) Een principetekening en detailtekening ligt bij een groepenkast niet veel van elkaar, dat kan gewoon een schema zijn hoe de kast intern aangesloten is. Hoort bij elke kast, net als de groepenlijst.
- 6) Van alle componenten de handleidingen verzamelen is geen hogere wiskunde, kwestie van niet weggooien als je de doos open maakt.
- 7) Gaat inderdaad niemand doen.
- 8 ) Niet heel relevant voor een groepenkast, wel voor elektronische apparatuur.
- 9) Een voor/na foto doen de meeste installateurs wel, al is het maar om zichzelf in te dekken tegen gezeur.
Maargoed, het gaat in dit topic niet om een groepenkast. Het lijkt mij essentieel dat een installateur van een ESS even uitlegt welke apparatuur er geïnstalleerd gaat worden (punt 2) en welke functies van die specifieke apparatuur er voor gaan zorgen dat er aan het programma van eisen wordt voldaan of hoe alternatieven een gelijkende functie leveren.
Als ik een systeem met noodstroom functie verzoek en men plaats een Solaredge die twee seconde nodig heeft om te schakelen dan ga ik niet blij zijn. Dat is iets waar ik bij punt 1 duidelijk had moeten omschrijven en waar de installateur bij punt 2 & 3 had moeten uitleggen hoe zij noodstroom uit gaan voeren.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8