Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Ik denk dat een particulier een heel eind komt met die lijst, zelfs voor de groepenkast.
  • 1) Ik wil graag een groepenkast met 12x B16 aardlekautomaat, 2x B16 3F aardlekautomaat en een 3F hoofschakelaar. 1 3F aardlekautomaat is 300mA, de rest is allemaal 30mA. De beschikbare ruimte in de groepenkast is 90x90cm. Negen groepen komen van boven de kast, vier groepen vanaf onderen. Graag de kast ruim uitvoeren voor latere uitbreiding.
  • 2&3) Wij leveren een groepenkast ter vervanging van de huidige gedateerde op adres X met 12x B16 30mA aardlekautomaat, 1x B16 30mA 3F en 1x B16 3F 100mA OF 1x B20 3F 300mA. De kast is een ABB/Eaton/Hager bla bla bla van 60x70cm. Hiermee is elke groep in het pand voorzien van een eigen aardlek en is er nog 18modules ruimte in de kast voor latere uitbreiding.
  • 4&5) Een principetekening en detailtekening ligt bij een groepenkast niet veel van elkaar, dat kan gewoon een schema zijn hoe de kast intern aangesloten is. Hoort bij elke kast, net als de groepenlijst.
  • 6) Van alle componenten de handleidingen verzamelen is geen hogere wiskunde, kwestie van niet weggooien als je de doos open maakt. :+
  • 7) Gaat inderdaad niemand doen.
  • 8 ) Niet heel relevant voor een groepenkast, wel voor elektronische apparatuur.
  • 9) Een voor/na foto doen de meeste installateurs wel, al is het maar om zichzelf in te dekken tegen gezeur.
2,3,4,5,6,7,8 is een taak voor de installateur, 1,6,8,9 zijn voor de klant.

Maargoed, het gaat in dit topic niet om een groepenkast. Het lijkt mij essentieel dat een installateur van een ESS even uitlegt welke apparatuur er geïnstalleerd gaat worden (punt 2) en welke functies van die specifieke apparatuur er voor gaan zorgen dat er aan het programma van eisen wordt voldaan of hoe alternatieven een gelijkende functie leveren.

Als ik een systeem met noodstroom functie verzoek en men plaats een Solaredge die twee seconde nodig heeft om te schakelen dan ga ik niet blij zijn. Dat is iets waar ik bij punt 1 duidelijk had moeten omschrijven en waar de installateur bij punt 2 & 3 had moeten uitleggen hoe zij noodstroom uit gaan voeren.
Jij snapt het. 7 kan wel prettig zijn, en het is een kleine moeite om de kalibratiecertificaten te bewaren. Ik draaide iets kapot van > Euro 200,-. Kalibratiecertificaat meegestuurd en dat maakte het vervangen een stuk makkelijker.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

OptimusPrima schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:26:
Even op zoek naar een ongefilterde mening. Is het realistisch om een eigen batterij te bouwen, samen met iemand die hier wat meer ervaring in heeft om dit vervolgens zelf te onderhouden? Ik heb geen electrotechnische achtergrond en weinig tijd om de benodigde kennis echt eigen te maken. Het uitvoeren van beschreven/aangeleerd onderhoud is natuurlijk wel een optie.

Als het antwoord ja is, aan wat voor investering moet ik dan denken als ik een degelijke (dus geen refurbished parts) installatie van 10 kWh wil realiseren? Ruimte is geen uitdaging in deze, installatie zou in garage kunnen worden geplaatst. Mocht het relevant zijn, ik heb een 3-fase aansluiting en 10kWh panelen op het dak. Verbruik ligt op circa 7000 kWh.
Ik zou het niet doen als je je niet kunt/wil verdiepen. Want de vraag is hoe makkelijk je een prof kunt vinden om problemen op te lossen als om wat voor reden dan ook je niet terecht kan bij een/die vriend. Zou ik nooit doen bij een dergelijke installatie, beetje te duur voor. Bij zonnepanelen bijvoorbeeld is dat anders; als dat een beetje netjes aangelegd is dan vind je wel een installateur die je wil helpen bij problemen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

JT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Ik zou het niet doen als je je niet kunt/wil verdiepen. Want de vraag is hoe makkelijk je een prof kunt vinden om problemen op te lossen als om wat voor reden dan ook je niet terecht kan bij een/die vriend. Zou ik nooit doen bij een dergelijke installatie, beetje te duur voor. Bij zonnepanelen bijvoorbeeld is dat anders; als dat een beetje netjes aangelegd is dan vind je wel een installateur die je wil helpen bij problemen.
Ik heb iemand geholpen met het bouwen van een ESS en wat je krijgt is dat hij teveel op mij heeft geleund. Je moet zelf je installatie volledig doorgronden en als je dat niet kunt, laat een Harrold Halewijn het voor je bouwen voor prijs x 2.

Een ESS bouwen is een serieuze verantwoordelijkheid en als je niet of met moeite met volts amperes en watts kunt rekenen ook nadat het af is, dan voel ik me er niet goed bij.

Je huis staat op het spel dus weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:38
Activate schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:44:
Prima, lijkt me niet zon probleem :

De onderverdeler :

[Afbeelding]
Vraagje, waarmee maken je zo'n schematische tekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
@thys Deze is gemaakt in Autocad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
RikHa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:55:
[...]

Dat je naast je batterij moet gaan zitten om op het juiste moment op een knopje te drukken om die balancer te activeren. Als dat niet zo is, kan dan iemand misschien een screenshot posten van hoe je dat ding laat balanceren?
Active balancing is activated in two ways:

One is that there is communication with our BMS. When the set pressure difference value is reached, the active equalization board will be automatically activated.
If there is no communication with BMS, manual activation is required.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OptimusPrima
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-02 18:26
JT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Q schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Ik heb iemand geholpen met het bouwen van een ESS en wat je krijgt is dat hij teveel op mij heeft geleund. Je moet zelf je installatie volledig doorgronden en als je dat niet kunt, laat een Harrold Halewijn het voor je bouwen voor prijs x 2.

Een ESS bouwen is een serieuze verantwoordelijkheid en als je niet of met moeite met volts amperes en watts kunt rekenen ook nadat het af is, dan voel ik me er niet goed bij.

Je huis staat op het spel dus weet wat je doet.
Bedankt. Dit is de bevestiging die ik nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Ik denk dat een particulier een heel eind komt met die lijst, zelfs voor de groepenkast.
  • 1) Ik wil graag een groepenkast met 12x B16 aardlekautomaat, 2x B16 3F aardlekautomaat en een 3F hoofschakelaar. 1 3F aardlekautomaat is 300mA, de rest is allemaal 30mA. De beschikbare ruimte in de groepenkast is 90x90cm. Negen groepen komen van boven de kast, vier groepen vanaf onderen. Graag de kast ruim uitvoeren voor latere uitbreiding.
  • 2&3) Wij leveren een groepenkast ter vervanging van de huidige gedateerde op adres X met 12x B16 30mA aardlekautomaat, 1x B16 30mA 3F en 1x B16 3F 100mA OF 1x B20 3F 300mA. De kast is een ABB/Eaton/Hager bla bla bla van 60x70cm. Hiermee is elke groep in het pand voorzien van een eigen aardlek en is er nog 18modules ruimte in de kast voor latere uitbreiding.
  • 4&5) Een principetekening en detailtekening ligt bij een groepenkast niet veel van elkaar, dat kan gewoon een schema zijn hoe de kast intern aangesloten is. Hoort bij elke kast, net als de groepenlijst.
  • 6) Van alle componenten de handleidingen verzamelen is geen hogere wiskunde, kwestie van niet weggooien als je de doos open maakt. :+
  • 7) Gaat inderdaad niemand doen.
  • 8 ) Niet heel relevant voor een groepenkast, wel voor elektronische apparatuur.
  • 9) Een voor/na foto doen de meeste installateurs wel, al is het maar om zichzelf in te dekken tegen gezeur.
2,3,4,5,6,7,8 is een taak voor de installateur, 1,6,8,9 zijn voor de klant.
Ben geen elektricien, maar ik geloof niet dat 1% van de particuliere aanvragen dusdanig gedetailleerd binnenkomt. Het gemiddelde zal meer iets in de richting zijn "de keukenboer heeft gezegd dat de groepenkast aangepast moet worden, kan je dat komen doen?"

En boekjes van installatie automaten bewaren? Mist er niet ergens een smiley?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:53
broekieman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

One is that there is communication with our BMS. When the set pressure difference value is reached, the active equalization board will be automatically activated.
Active balancering heb je maar 1 - 2 keer per jaar nodig. Vooral in de winter als de accu niet gauw vol raakt. In de zomer heb je het helemaal niet nodig want de cellen gaan langer vol blijven dus passief balancering zorgt hiervoor. Het hangt ook af van de Victron ESS mode: optimized with battery life.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Oilman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Ben geen elektricien, maar ik geloof niet dat 1% van de particuliere aanvragen dusdanig gedetailleerd binnenkomt. Het gemiddelde zal meer iets in de richting zijn "de keukenboer heeft gezegd dat de groepenkast aangepast moet worden, kan je dat komen doen?"

Natuurlijk mist er een smiley. Want natuurlijk bewaar je de boekjes niet maar maak je een e-archief:
Mappen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2NkGYZvgwZHJS4b9_MbLjKQ8TE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Os5dzp9QV57knJ8lhww9gJ0S.png?f=user_large
Submappen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huQ_JwHrmKb5z_1nlf5PG0gYOmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EMzIks3esPE9qEmdTqJbTs5a.png?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zie wel een paar spelfouten… wat zegt de verzekering daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:27:
Zie wel een paar spelfouten… wat zegt de verzekering daarvan?
Ik neem aan dat de spelfouten er nog uitgehaald worden bij de validatie van het gehele systeem :)

En ik doe dit niet voor de verzekering maar voor mijzelf.

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 01-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
broekieman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Ok maar dan kun je hem dus alleen met een Seplos BMS gebruiken. En waarom blijven ze het maar over de druk hebben. Ga er maar vanuit dat ze daar al talloze malen op gewezen zijn. Misschien wachten ze tot de engelstalige landen overstappen op Chinlish.

BTW ik ben niet per se tegen Seplos, de 2 BMSen die ik hier heb draaien doen het prima, ook zonder active balancing. Wel zaak goed gematchte cellen te gebruiken en geen float toe te passen. Ze laden hier tot 55,2 V en blijven daar de rest van de dag. Dan heeft de balancer tijd genoeg. Toch wil ik dat liever niet.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Ik denk ook dat het merendeel van de particuliere aanvragen inderdaad niet zo gedetailleerd binnen komt waardoor punt 1,2&3 een samenspel wordt tussen de klant en installateur. Die eerste geeft te weinig informatie waarop de tweede dan door gaat vragen. Een goede installateur zet dat op papier en combineert punt 2,3 dan tot een begeleidend verhaaltje bij de offerte. Zo weten beide partijen wat er geleverd moet worden en voorkom je teleurstellingen. Voor een groepenkast hoeft dat echt geen boekwerk van tientallen pagina's te worden. Net zoals je zelf al door hebt dat de handleiding van een installatieautomaat misschien wat overdreven kan zijn. Als installateur zou ik wel bijhouden waar ik welke spullen geïnstalleerd heb want als ABB :X weer eens een niet-werkende aardlekautomaat produceert kan je die dingen proactief vervangen binnen de termijn van een terugroepactie.

John zijn lijstje is erg uitgebreid, kies gewoon wat van toepassing is op de desbetreffende klus. WCD bijplaatsen in de groepenkast kent een programma van eisen wat bestaat uit een enkele regel: viervoudige wandcontactdoos met randaarde aangesloten op bestaande groep, uitlijnen met andere WCD. Foto er bij en klaar is Kees. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
habbekrats schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:08:
accu op wielen, ik denk niet dat de brandweer met je accu gaat slepen. Moet jezelf ook niet aan beginnen, de dampen die er af komen lig je snel bewusteloos.
Het grootste percentage van alle branden wordt niet door accu's veroorzaakt, toch fijn dat als er in de ruimte naast de accu's brand is uitgebroken, de accu's naar buiten gereden kunnen worden en er zo meer ellende wordt voorkomen en de schade beperkt wordt....

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
PentaClover schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Het grootste percentage van alle branden wordt niet door accu's veroorzaakt, toch fijn dat als er in de ruimte naast de accu's brand is uitgebroken, de accu's naar buiten gereden kunnen worden en er zo meer ellende wordt voorkomen en de schade beperkt wordt....
Grappige is dat alle koopbatterij systemen aan de muur geschroefd worden waarom zouden wij tweakers anders zijn.
Iemand de laatste video van Andy gezien ? JK-bms is nu helemaal niet goed YouTube: Too many issues with the JK BMS? Time to move on?

Gisteren mijn cellen ontvangen van Nkon 8 dozen met 4 stuks. Gisteravond alles helemaal uitgepakt. Ik mis een pakketje met korte busbars. Wordt hopelijk snel terug gevonden dan ik weer verder.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
habbekrats schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:42:
[...]
Grappige is dat alle koopbatterij systemen aan de muur geschroefd worden waarom zouden wij tweakers anders zijn.
Misschien omdat wij wel nadenken over wat we doen, waar de risico's zitten en wat de consequenties zijn van als er iets mis gaat.
Het blijft dan natuurlijk een kans*effect sommetje en of je daar dan wel of niet een mitigatie wil hebben en wat je daar voor wilt doen/investeren is natuurlijk heel persoonlijk.
In mijn plan/design zijn de batterijen straks ook verrijdbaar en makkelijk/snel los te koppelen van het Victron systeem en van de afzuiging.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:03
[...]
Iemand de laatste video van Andy gezien ? JK-bms is nu helemaal niet goed YouTube: Too many issues with the JK BMS? Time to move on?
Die had ik ook gezien. Nu begin ik toch te twijfelen of ik wel voor JK moet gaan. Wel jammer dat het nog z'n punten lijst is, want er zit/zat zeker potentie in. Ben benieuwd met welke BMS hij gaat komen.

Dan toch verder opzoen naar een BMS die net als de JK ook een balancer hebben en die je met meerdere parallel aan de een Victron kunt hangen. Maarja welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

- edit, ander forum over Victron specifiek betere plek voor mijn vraag.

[ Voor 94% gewijzigd door Q op 01-08-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:05
Nelisj schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Die had ik ook gezien. Nu begin ik toch te twijfelen of ik wel voor JK moet gaan. Wel jammer dat het nog z'n punten lijst is, want er zit/zat zeker potentie in. Ben benieuwd met welke BMS hij gaat komen.

Dan toch verder opzoen naar een BMS die net als de JK ook een balancer hebben en die je met meerdere parallel aan de een Victron kunt hangen. Maarja welke...
Ik gebruik de pace bms voor mijn systeem, is wel een passieve balancer maar dat maakt niet uit als je goeie cellen hebt. De bms is wel lastig aan te komen omdat ze deze niet aan consumenten verkopen, maar ik heb ze via SOK kunnen bestellen en ik meen dat gobelpower ze onder hun eigen naam verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Mijn installateur is fan van dit bms systeem:

https://123electric.de/nl...29-123smartbms-g3-4s.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
PentaClover schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Misschien omdat wij wel nadenken over wat we doen, waar de risico's zitten en wat de consequenties zijn van als er iets mis gaat.
Het blijft dan natuurlijk een kans*effect sommetje en of je daar dan wel of niet een mitigatie wil hebben en wat je daar voor wilt doen/investeren is natuurlijk heel persoonlijk.
In mijn plan/design zijn de batterijen straks ook verrijdbaar en makkelijk/snel los te koppelen van het Victron systeem en van de afzuiging.
Denk dan ook na over drempeltjes onderweg naar buiten i.c.m. het gewicht vd accu :X
En dat het loskoppelen dan wel op een intuïtieve manier kan, als in, ga er vanuit dat je dit niet zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Deze passen dus niet op een m6 dubbel stud cell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
€ 800,- voor een 100 A BMS!? Sodemieters!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Simpel360 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 02:04:
[...]

Denk dan ook na over drempeltjes onderweg naar buiten i.c.m. het gewicht vd accu :X
En dat het loskoppelen dan wel op een intuïtieve manier kan, als in, ga er vanuit dat je dit niet zelf kan doen.
Inderdaad, en dat is niet het enige. Misschien is het beroeps deformatie, maar ik ben gewend om bij dit soort dingen een Faal Fout Analyse te doen:
  • Eerst een lijst maken met alle dingen die misschien wel fout kunnen gaan, niet nadenken hoe waarschijnlijk het is en of het wel klopt.
  • Daarna voor elk ding op de lijst onderzoeken of het wel klopt, en zoja, hoe waarschijnlijk is het en wat is de impact als de fout optreed.
  • Daana voor de zaken waarvan je fout*impact niet acceptabel vind een oplossing zoeken die het voorkomt, of als dat niet lukt een oplossing zoeken die de schade beperkt.
En nu komt het belangrijkste, voor al die oplossingen zal je het feestje van de Faal Fout Analyse nog een keer moeten doen, want daar kunnen ook weer dingen fout gaan, zoals bijvoorbeeld het drempeltje wat je noemt, maar ook de mat bij de deur die misschien te dik is t.o.v. de wielen om er makkelijk overheen te rijden, de bevestiging van de wielen zelf die kan breken, de plank over het gat in de vloer onder de mat die het gewicht van wat je naar buiten wil rijden moet kunnen dragen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
PentaClover schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Inderdaad, en dat is niet het enige. Misschien is het beroeps deformatie, maar ik ben gewend om bij dit soort dingen een Faal Fout Analyse te doen:
  • Eerst een lijst maken met alle dingen die misschien wel fout kunnen gaan, niet nadenken hoe waarschijnlijk het is en of het wel klopt.
  • Daarna voor elk ding op de lijst onderzoeken of het wel klopt, en zoja, hoe waarschijnlijk is het en wat is de impact als de fout optreed.
  • Daana voor de zaken waarvan je fout*impact niet acceptabel vind een oplossing zoeken die het voorkomt, of als dat niet lukt een oplossing zoeken die de schade beperkt.
En nu komt het belangrijkste, voor al die oplossingen zal je het feestje van de Faal Fout Analyse nog een keer moeten doen, want daar kunnen ook weer dingen fout gaan, zoals bijvoorbeeld het drempeltje wat je noemt, maar ook de mat bij de deur die misschien te dik is t.o.v. de wielen om er makkelijk overheen te rijden, de bevestiging van de wielen zelf die kan breken, de plank over het gat in de vloer onder de mat die het gewicht van wat je naar buiten wil rijden moet kunnen dragen etc. etc.
Dit ben ik ook gewend. En een change control procedure om de wijzigingen onder controle te houden waarbij deze analyse aangepast wordt indien nodig. En verder nog een periodieke controle of de analyse nog steeds klopt met de huidige situatie/ wet & regelgeving / best practices, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
[...]

*;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:55:
[...]

Dit ben ik ook gewend. En een change control procedure om de wijzigingen onder controle te houden waarbij deze analyse aangepast wordt indien nodig. En verder nog een periodieke controle of de analyse nog steeds klopt met de huidige situatie/ wet & regelgeving / best practices, etc...
Je was mij al eerder opgevallen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Je was mij al eerder opgevallen d:)b
Ben ik blij dat ik niet de enige blijk te zijn die dit gewend is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:45
PentaClover schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:30:
[...]
Exact dit, dankjewel. Ik voelde me een beetje voor gek verklaard door @RikHa, daarom was voor mij de zin om te reageren eigenlijk een beetje vergaan. Maar goed.

Ik verwacht dat in een gemiddeld huishouden de droger een groter risico is dan een goed aangelegd (en onderhouden) ESS.

Een toevoeging:
Mocht er onverhoopt een toch een probleem ontstaan met de accu's en ze zijn instaat de (uitslaande) brand te blussen kan het alsnog naar buiten gereden worden om daarna te worden ondergedompeld in een vat water. Dit heeft allemaal wat voeten in aarde, maar is makkelijker als dat de bakken aan de muur gemonteerd zijn.

Stalen wielen die het gewicht in 2-voud kunnen dragen is hier natuurlijk wel een vereiste.

Om die zelfde reden had ik die Gevelschakelaar ook bedacht. mocht er na de brand (waar dan ook in huis) de temperatuur weer binnen de normen van het installatie komen dat deze niet automatisch weer inschakelt...

[ Voor 3% gewijzigd door DiXY op 02-08-2024 10:20 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
[...]
[...]
Ja inderdaad gezien. Ik heb er zelf 1 liggen (bijna klaar om in bedrijf te gaan :/ ) en was eigenlijk van plan het systeem hier ook verder op uit te bouwen...
Lang verhaal kort wat mij zorgen baard bij meerder BMS-en en Acuu pakketten:
- SOC drifting...
- Meerdere BMSen geven de alarmen niet meer door aan de Serbo.

De Pace BMS lijkt wel goed maar heeft geen actie balancing. Iemand ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door DiXY op 02-08-2024 10:48 . Reden: typo's ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Mooi!
Vergeet de instructies aan je medebewoners niet plus een jaarlijkse praktijktest.

Op veiligheid wordt op mijn werk ook gehamerd. Ik merk dat ik automatisch scan op gevaarlijke situaties, zoals geblokkeerde nooduitgangen, onbereikbare brandblussers, losliggende elektrasnoeren, etc.

Ik heb het kinderdagverblijf wel eens gerapporteerd bij de brandweer nadat er een volle week een pallet met spullen voor de nooduitgang stond (en ik dit elke dag gemeld had). De brandweer was me dankbaar en stond binnen tien minuten voor de deur. Het kinderdagverblijf was wel boos trouwens.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
habbekrats schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Deze passen dus niet op een m6 dubbel stud cell
Komt hierin. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi77Hk-4PlG_fglWm9TgbOTZPSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZGLT5u75u4vXuYYG8gfyWMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Veiligheid:
Hoe zit het met de balans draden van de BMS? Is hier het idee deze af te zekeren? Vreemd dat bv Victron de Shunt netjes met een zekeringetje doet maar de balans draden van de JK BMS of Daly geheel on gezekerd zijn.

De JK BMS kan tot 2amp balanceren. Is het nu zo dat in de laatste draad waar mijn inziens 48 volt opstaat zo een 100 watt doorgepompt wordt. Kan iemand dit eens uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:32
Willie Wortel schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:04:
Veiligheid:
Hoe zit het met de balans draden van de BMS? Is hier het idee deze af te zekeren? Vreemd dat bv Victron de Shunt netjes met een zekeringetje doet maar de balans draden van de JK BMS of Daly geheel on gezekerd zijn.

De JK BMS kan tot 2amp balanceren. Is het nu zo dat in de laatste draad waar mijn inziens 48 volt opstaat zo een 100 watt doorgepompt wordt. Kan iemand dit eens uitleggen?
over elke draad staat maar 3.5V voor zover ik weet is het een floating balanceerder. Ik heb wel elke draad voor de zekerheid afgezekerd met 3A zekering.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Hier nog een foto met de 123 bmsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDZ2YlkyK8WJbE2171n02lh_Tf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBAjRdp49PZZQB06fDZQypsp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Precies... op die eerste foto van je past dit dus niet ;)

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

over elke draad staat maar 3.5V voor zover ik weet is het een floating balanceerder. Ik heb wel elke draad voor de zekerheid afgezekerd met 3A zekering.
Oké duidelijk. en welke zekering houder heb jij gebruikt, of zijn er al oplossingen in de handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Willie Wortel schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Oké duidelijk. en welke zekering houder heb jij gebruikt, of zijn er al oplossingen in de handel?
van die 5x20 kabel zekering houders die je in elkaar schroeft

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
DiXY schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:16:
[...]
Ik voelde me een beetje voor gek verklaard door @RikHa, daarom was voor mij de zin om te reageren eigenlijk een beetje vergaan. Maar goed.
Als je dat zo hebt ervaren dan zeg ik bij deze, sorry. Dat was niet de bedoeling. Het feit dat ik er een andere mening op na hou wil niet zeggen dat dat de juiste mening is. Laten we daarom vooral elkaar onze mening blijven geven.
DiXY schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ja inderdaad gezien. Ik heb er zelf 1 liggen (bijna klaar om in bedrijf te gaan :/ ) en was eigenlijk van plan het systeem hier ook verder op uit te bouwen...
- SOC drifting...

De Pace BMS lijkt wel goed maar heeft geen actie balancing. Iemand ervaring?
Hier hetzelfde. Eigenlijk was ik in de veronderstelling dat die JK de beste was. Juist door Andy... Met Gobel had ik hier een discussie over, die zijn erg pro Pace. I.c.m. met een Neey 4A active balancer gaat dat prima maar het heeft een paar nadelen. Één daarvan is dat als de BMS de celspanningen meet terwijl de balancer een cel aan het laden is geeft de BMS op sommige batterijen een overspanningswaarschuwing. Tweede nadeel is de prijs, i.c.m. de Neey bijna het dubbele van een JK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

van die 5x20 kabel zekering houders die je in elkaar schroeft
Heb je een linkje / plaatje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
RikHa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Heb je een linkje / plaatje?
https://nl.aliexpress.com...XGWn&gatewayAdapt=glo2nld

En deze NTC's had ik besteld die netje tussen de cellen passen.

https://nl.aliexpress.com...XGWn&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
PentaClover schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Ik denk dat de commerciële batterijen goede marges in het BMS zetten voor hun batterij. De Sessy is volgens mij een 48V batterij (althans, hij heeft een 48V poort, het is een aanname). 5kWh bruikbaar, op 48V is ca 105 ~ 110 A batterij wat erin zit. Doordat de ontlaadstroom/laadstroom relatief laag is zit je op 45A laadstroom. Dan alles in een nette behuizing en uitvoerig getest (aanname). Vergelijk je dat met een zelfbouw batterij, dan komt je op hogere waarden uit. Volgens mij zijn die EVE cellen doorgaans 1C.

Zelfbouw is geheel afhankelijk van hoe iemand dat aanpakt. Is er rekening gehouden met de juiste (plaatsing en capaciteit van) de zekeringen? Dikte van de kabels, etc.

Wat betreft de verrijdbaarheid, ik ben zelf niet altijd thuis, stel er zou wat mis gaan, heb je dan nog tijd om de deuren open te gooien, de zaak los te trekken (op een veilige, doch snelle manier) en dan ook nog eens het zaakje naar buiten te rijden? Nee, daar zie ik de winst niet, dan heb ik liever een solide opstelling. Ieder zijn ding natuurlijk :)
[...]

Ja die ook gezien. Op zich is JK best nog ok als ik het zo volg, echter als je meer dan 1 batterij hebt wordt het lastig. Nu heeft Andy ook een video staan over Peter bordjes (ESP die je op JK aansluit), die dat probleem weer oplossen. Ik ben zelf nog zoekende naar een BMS maar ben inderdaad ook erg benieuwd naar het BMS waar Andy het over had van een groot bekend bedrijf. Mijn avontuur met batterijen begint pas in 2025 (eerst andere zaken fixen) dus ik heb nog ruim de tijd om hier te lezen, en allerlei informatie eigen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:03
RikHa schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

€ 800,- voor een 100 A BMS!? Sodemieters!
Dat was ook mij idee! Ziet er verder wel netje uit alleen de prijs vind ik wel een beetje heel erg hoog als je eerst een JK in gedachten had. En in mijn geval maal 3 :|
DiXY schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

- SOC drifting...
Voor al dat SOC drifting is het minst leuke.....
Ieder BMS heeft ook nog 2 relays dus als er wat fout mee is schakelen die. Die zou je dan weer in kunnen lezen op de Cerbo bijvoorbeeld.

Laatste idee wat ik heb is toch voor de JK's te gaan en er toch ook nog een Smart Shunt van Victron zelf tussen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seegers5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:05
Nelisj schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Dat was ook mij idee! Ziet er verder wel netje uit alleen de prijs vind ik wel een beetje heel erg hoog als je eerst een JK in gedachten had. En in mijn geval maal 3 :|

[...]

Voor al dat SOC drifting is het minst leuke.....
Ieder BMS heeft ook nog 2 relays dus als er wat fout mee is schakelen die. Die zou je dan weer in kunnen lezen op de Cerbo bijvoorbeeld.

Laatste idee wat ik heb is toch voor de JK's te gaan en er toch ook nog een Smart Shunt van Victron zelf tussen te zetten.
Die smart shunt zou ik zeker doen voor het geld, is een stuk preciezer qua metingen, je kan over en onder voltage alarmen instellen en je hebt een mooi duidelijk overzicht van al je accu’s samenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G7oTni2BhpsNIOwfSc2CdCDYWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXxnZXrp1GxT9jklztjzHsYg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Xenir schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Wat betreft de verrijdbaarheid, ik ben zelf niet altijd thuis, stel er zou wat mis gaan, heb je dan nog tijd om de deuren open te gooien, de zaak los te trekken (op een veilige, doch snelle manier) en dan ook nog eens het zaakje naar buiten te rijden? Nee, daar zie ik de winst niet, dan heb ik liever een solide opstelling. Ieder zijn ding natuurlijk :)
[...]
Ik ben ook niet altijd thuis om de rook/hitte melder te horen piepen, toch hang ik er straks 1-tje extra op bij de batterijen (gekoppeld aan de andere 10 die in de rest van mijn huis hangen), zodat ik wel op de hoogte ben van rook/hitte als ik wel thuis ben.

Het punt is dat de accu's of je inverters niet altijd de bron van de ellende hoeven te zijn, maar als je ergens anders in huis brand hebt, en die komt bij de accu's in de buurt dan worden die heet en gaan ze boven de ~200oC uitgassen.
Naast wat CO2, CO en 10-tallen verschillende andere giftige gassen, komen er ook een handje vol koolwaterstof verbindingen (brandbaar) en een relatief grote hoeveelheid methaan en waterstof gas vrij, die laatste 2 kunnen explosief zijn met de juiste hoeveelheid zuurstof erbij en dat wil ik niet in huis hebben.

Ik denk dat ik, nadat ik de brandweer heb gebeld, eerder 4 batterijen van 16 accu cellen losgekoppeld heb en naar buiten heb gereden dan dat de brandweer op de stoep staat om een brand te blussen en als ik daarmee erger voorkom dan ben ik daar denk ik heel blij mee. (Natuurlijk nog blijer als dit nooit nodig is O-) )

En als de accu's wel de bron van de ellende zijn, dan zijn ze al aan het uitgassen en dan wil ik daar niet bij in de buurt zijn, dus ga ik ze ook niet naar buiten rijden.
(Als de brandweer dat wel graag wil doen met een perslucht masker op dan zijn ze uiteraard welkom om dat te doen en is er in iedergeval de mogelijkheid)

Makkelijk verwijderbare batterijen dekt maar een deel af van alles dat fout kan gaan en zelfs dan is het alleen maar schade beperking, maar dat is voor mij geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Ik ben ook niet altijd thuis om de rook/hitte melder te horen piepen, toch hang ik er straks 1-tje extra op bij de batterijen (gekoppeld aan de andere 10 die in de rest van mijn huis hangen), zodat ik wel op de hoogte ben van rook/hitte als ik wel thuis ben.

Het punt is dat de accu's of je inverters niet altijd de bron van de ellende hoeven te zijn, maar als je ergens anders in huis brand hebt, en die komt bij de accu's in de buurt dan worden die heet en gaan ze boven de ~200oC uitgassen.
Naast wat CO2, CO en 10-tallen verschillende andere giftige gassen, komen er ook een handje vol koolwaterstof verbindingen (brandbaar) en een relatief grote hoeveelheid methaan en waterstof gas vrij, die laatste 2 kunnen explosief zijn met de juiste hoeveelheid zuurstof erbij en dat wil ik niet in huis hebben.

Ik denk dat ik, nadat ik de brandweer heb gebeld, eerder 4 batterijen van 16 accu cellen losgekoppeld heb en naar buiten heb gereden dan dat de brandweer op de stoep staat om een brand te blussen en als ik daarmee erger voorkom dan ben ik daar denk ik heel blij mee. (Natuurlijk nog blijer als dit nooit nodig is O-) )

En als de accu's wel de bron van de ellende zijn, dan zijn ze al aan het uitgassen en dan wil ik daar niet bij in de buurt zijn, dus ga ik ze ook niet naar buiten rijden.
(Als de brandweer dat wel graag wil doen met een perslucht masker op dan zijn ze uiteraard welkom om dat te doen en is er in iedergeval de mogelijkheid)

Makkelijk verwijderbare batterijen dekt maar een deel af van alles dat fout kan gaan en zelfs dan is het alleen maar schade beperking, maar dat is voor mij geen reden om het niet te doen.
precies dit is voor mij ook de redenen om er wielen onder te hebben en snel afneembare connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Cyrus The Virus
Mocht de RJ45 kabel connecter van BMS naar inverters een beetje onhandig zitten om makkelijk te verwijderen, of mocht je het idee hebben dat dit in paniek moeilijk gaat worden, dan bestaan ook dit soort adapters, die gaan vanzelf los als je er hard aan trekt, maar zitten onder normale condities wel goed vast:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
PentaClover schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:17:
@Cyrus The Virus
Mocht de RJ45 kabel connecter van BMS naar inverters een beetje onhandig zitten om makkelijk te verwijderen, of mocht je het idee hebben dat dit in paniek moeilijk gaat worden, dan bestaan ook dit soort adapters, die gaan vanzelf los als je er hard aan trekt, maar zitten onder normale condities wel goed vast:

[YouTube: RJ45 Break-Away Adapter]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luqrOHhfrrMKOFqJxMhUdgTGpSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtm0D8sFl55NvArgfnxBcjop.jpg?f=fotoalbum_large

Die zitten netjes aan de voorkant vrij toegankelijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een RJ45 gaat vanzelf los als je 300 kilo aan accu weg rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
  • Laatst online: 14-09 16:30
Zijn er opties om de DC kabels van Pylontech te verlengen? De 2 meter kabels die ik nodig heb voor een US5000 zijn wellicht net te kort. Volgens mij kun je de connectoren los kopen maar raadt iedereen het af vanwege de kosten ervan, maar wat nu als dat mij niet interesseert? Ik heb liever een oplossing die voor mij werkt.

Zijn er firma's die deze kabels voor mij op lengte kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:43:
Zijn er opties om de DC kabels van Pylontech te verlengen? De 2 meter kabels die ik nodig heb voor een US5000 zijn wellicht net te kort. Volgens mij kun je de connectoren los kopen maar raadt iedereen het af vanwege de kosten ervan, maar wat nu als dat mij niet interesseert? Ik heb liever een oplossing die voor mij werkt.

Hoeveel A wil je door die kabels laten lopen?

Ik rade losse connectoren af omdat toen nog niet duidelijk was dat de kabels voor jou te kort zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 02-08-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
DiXY schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Precies... op die eerste foto van je past dit dus niet ;)
Ik krijg deze van Eve. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfUijeHSQ0Wl5Bv_LN9KY4HcFhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cG7G00li0SNf3EFgLMuR65Lg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus

Er zijn krimpogen die bedoeld zijn om een kabel te verlengen, elektramat verkoopt ze oa. Let wel langere kabels is meer spannings val en kan wellicht problemen veroorzaken. Victron specificeert namelijk ook kabel dikte vs lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
Wie heeft een link naar een goede/groot verrijdbaar plateau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:47

HermanGast

Exige GT3

Kun je de busbar/Lynx miet iets dichterbij plaatsen?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Hoeveel A wil je door die kabels laten lopen?

Ik rade losse connectoren af omdat toen nog niet duidelijk was dat de kabels voor jou te kort zijn.
Het gaat mij niet zozeer om het vermogen maar echt de lengte van de kabels. Ik zou liever een kabel hebben van 2,5m a 3m. Dan kan ik namelijk alles beter / mooier wegwerken.

Nu zit ik me te bedenken.... ik wil er net als jij een T-class zekering tussen zetten.... en zal ik een originele kabel toch moeten doorknippen om er kabelschoen aan te laten zetten zodat die op de zekeringhouder past. Ik kan natuurlijk het deel vanaf de batterij naar de zekeringhouder origineel laten, en bij Accu Noord voor het deel naar de Lynx busbar een nieuwe kabel bestellen met extra lengte. Pffff had ik hier niet eerder op kunnen komen? Dit werkt toch gwoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om het vermogen maar echt de lengte van de kabels. Ik zou liever een kabel hebben van 2,5m a 3m. Dan kan ik namelijk alles beter / mooier wegwerken.

Nu zit ik me te bedenken.... ik wil er net als jij een T-class zekering tussen zetten.... en zal ik een originele kabel toch moeten doorknippen om er kabelschoen aan te laten zetten zodat die op de zekeringhouder past. Ik kan natuurlijk het deel vanaf de batterij naar de zekeringhouder origineel laten, en bij Accu Noord voor het deel naar de Lynx busbar een nieuwe kabel bestellen met extra lengte. Pffff had ik hier niet eerder op kunnen komen? Dit werkt toch gwoon?
Alleen komt de zekering in de plus lijn, je zwarte kabel blijft dan dezelfde lengte houden.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

broekieman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:01:
Is het niet makkelijker om je accu in een waterdichte bak te zetten? Dan hoef je alleen de kraan open te zetten als er iets mis gaat. De aardlek aan de AC kant volgt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
HermanGast schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

Is het niet makkelijker om je accu in een waterdichte bak te zetten? Dan hoef je alleen de kraan open te zetten als er iets mis gaat. De aardlek aan de AC kant volgt vanzelf.
Omdenken _/-\o_

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
Himalaya schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

Alleen komt de zekering in de plus lijn, je zwarte kabel blijft dan dezelfde lengte houden.
Hmmmm goed punt! Dus toch nog iets verzinnen....
Eerste gedachte .... ook een zerkeringhouder en zekering op de negatieve/zwarte kabel plaatsen en verlengen zoals op de positieve. Kost ook geld maar is wellicht nog steeds goedkoper dan een Pylontech connecter op een nieuwe langere kabel. In dit geval hoef ik nog steeds maar 50cm lengte nieuwe kabel te laten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
In het duits duurt wel lang maar als je vakantie hebt veel info over hoe en wat van een lifepo4
ook een deel over de brandbaarheid
YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus

deel 2, er wordt een batterij uit elkaar gehaald
YouTube: LiFePO4 Innereien: Alle Antworten zu Euren Fragen über Lithium Akkus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

broekieman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:01:
Als ik een creatief en goedkoop voorstel mag doen (tot 150KG):

https://www.gamma.nl/asso...klapbaar-150-kg/p/B507931

Je kunt ofwel de handle er aanlaten, of gewoon loshalen als de accu dan beter past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
[...]

Je wilt de accu ook heel naar buiten rijden als er ergens anders brand is. Plus waterdicht ook luchtdicht ofwel lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Het gaat wel om het aantal A. Als je de kabel verlengd voldoe je mogelijk niet aan alle eisen. Dit zou je door moeten rekenen / in tabellen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Hmmmm goed punt! Dus toch nog iets verzinnen....
Eerste gedachte .... ook een zerkeringhouder en zekering op de negatieve/zwarte kabel plaatsen en verlengen zoals op de positieve. Kost ook geld maar is wellicht nog steeds goedkoper dan een Pylontech connecter op een nieuwe langere kabel. In dit geval hoef ik nog steeds maar 50cm lengte nieuwe kabel te laten maken.
Of je koopt kabels van 3,5 meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Dat was ook mijn idee (met een sprinkler er boven op hitte) alleen moet je dan een behoorlijk dikke waterpijp hebben en de bak moet best groot zijn om voldoende te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
John245 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Of je koopt kabels van 3,5 meter :)
Heb jij kabels gezien van 3,5 meter dan? Originele Pylontech? Waar?
Zit nu al Wiring Unlimted door te nemen van Victron. Zover ik het nu zo snel kan zien is een extra 50cm niet direct een probleem en blijft het binnen de marges.

Tijdens mijn vakantie volgende week maar eens goed doorrekenen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Heb jij kabels gezien van 3,5 meter dan? Originele Pylontech? Waar?
Zit nu al Wiring Unlimted door te nemen van Victron. Zover ik het nu zo snel kan zien is een extra 50cm niet direct een probleem en blijft het binnen de marges.

Tijdens mijn vakantie volgende week maar eens goed doorrekenen. ;-)
Sorry was de link vergeten. 8)7
https://www.segen.co.uk/p...ech-solar-batteries-3-5m/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetWorker
Is deze kabel wel voor de US5000 geschikt. Volgens mij is deze wel dikker (25mm2) en idd 3.5 meter, maar.... in de manual van Pylontech US5000 staat:

For the external cables, the length shall less than 3 meters.

Dus of deze kabels en dan inkorten zodat ze maximaal 2,5m worden, of andere kabels laten maken. Hmmm maar eens rustig bekijken van het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NetWorker schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Is deze kabel wel voor de US5000 geschikt. Volgens mij is deze wel dikker (25mm2) en idd 3.5 meter, maar.... in de manual van Pylontech US5000 staat:

For the external cables, the length shall less than 3 meters.

Dus of deze kabels en dan inkorten zodat ze maximaal 2,5m worden, of andere kabels laten maken. Hmmm maar eens rustig bekijken van het weekend.
Volgens de bijbehorende omschrijving wel. Waarschijnlijk dan 8 mm Amphenol pluggen i.p.v. 6 mm. De standaard kabel is ook 25 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
jadjong schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:36:
Een RJ45 gaat vanzelf los als je 300 kilo aan accu weg rolt.
De vraag is dan alleen of je het poortje van het printje van de bms sloopt, het poortje van de cerbo of de kabel, en of de kabel als die aan de accu blijft zitten vervolgens tussen de wielen komt, vast zit en je de boel niet meer van zijn plaats kan krijgen.

Een break away adapter is er voor gemaakt om bij ~10N al los te komen, zonder schade aan je poortjes of kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@NetWorker 7 meter 25mm2 doet bij 100A 2,2% verlies ~1,06 volt bij 48V . Geeft 50watt verlies. Nu sta je waarschijnlijk niet de hele dag 100A te pompen dus gemiddeld is het wel lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Cyrus The Virus schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

Je wilt de accu ook heel naar buiten rijden als er ergens anders brand is. Plus waterdicht ook luchtdicht ofwel lekker warm.
Tsja, dan moet er wel iemand thuis zijn. En mensen, dieren en kostbaarheden als eerste in veiligheid brengen. Dan nog alle handelingen om de accu te verplaatsen…. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je er aan toekomt.

Advies is bij accu probleem direct wegrennen en brandweer bellen. :)

Bovenkant blijft dan open dus warmte afvoer hoeft geen probleem te zijn. De omvormers produceren veel meer warmte dan de accu’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• broekieman
Q schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Als ik een creatief en goedkoop voorstel mag doen (tot 150KG):

https://www.gamma.nl/asso...klapbaar-150-kg/p/B507931

Je kunt ofwel de handle er aanlaten, of gewoon loshalen als de accu dan beter past :)
Dit zou wel passen. Maximaal gewicht 120 kg. Dit zal een veilige marge hebben, maar ik wil 2 units op elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
broekieman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:41:
[...]
Dit zou wel passen. Maximaal gewicht 120 kg. Dit zal een veilige marge hebben, maar ik wil 2 units op elkaar zetten.
Op marktplaats kijken bijv.
https://www.marktplaats.n...llet-euronorm-1200x800-mm
of
https://www.marktplaats.n...ortkar-gebruikt-max-400kg

En nieuw
https://www.hbm-machines....agen-transportkar-met-rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HermanGast schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:09:
[...]

Tsja, dan moet er wel iemand thuis zijn. En mensen, dieren en kostbaarheden als eerste in veiligheid brengen. Dan nog alle handelingen om de accu te verplaatsen…. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je er aan toekomt.

Advies is bij accu probleem direct wegrennen en brandweer bellen. :)

Bovenkant blijft dan open dus warmte afvoer hoeft geen probleem te zijn. De omvormers produceren veel meer warmte dan de accu’s.
Ik vind het lang geen gek idee. Gewoon zorgen dat die naast erboven open is, ook genoeg ruimte heeft om de accu heen voor warmte-afvoer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

[...]
Als je bedoelt dat een batterij ~120 kg weegt dan gaat dat niet lukken nee.

Ik heb iemand geholpen met zijn installatie en die heeft er voor gekozen, ook vanwege ruimte, om de batterij op een plek neer te leggen waardoor het niet makkelijk mogelijk is om de batterij zomaar naar buiten te trekken.

Het blijft een persoonlijke risico afweging. Als je de ruimte hebt om - zoals ook Harrold Halewijn in zijn video liet zien - alles op een karretje te monteren om de boel naar buiten te trekken, more power to you.

Mijn gedachte is wel dat als de batterij begint uit te gassen, dat het uit je huis trekken van de accu het laatste is wat je wilt doen voor je eigen gezondheid, wat ook al werd benoemd door anderen. Ik zie het scenario zich gewoon niet uitspelen zonder dat je zelf gezondheidsschade oploopt.

Maar als je het dan toch wilt, doe het goed:

1. Regel een gasmasker die ook geschikt is om de gassen tegen te houden die vrij komen bij een uitgassende lifepo4 batterij
2. Regel dikke handschoenen om eventueel met hete componenten om te kunnen gaan.
3. Regel een snelle ontkoppelingsaansluiting van de batterijpolen die je met handschoenen kunt afkoppelen
4 Doe periodiek een fire-drill waarbij je de accu(s) losrukt en naarbuiten sleept, meet ook hoe lang dat duurt en welke problemen je ervaart.

Misschien neem ik het té serieus, maar ik denk dat als je deze punten niet adresseert, je misschien een vals gevoel van veiligheid creëert en nieuwe risico's introduceert.

Ik wil wel constructief meedenken, dus wat kun je extra doen om de risico's van zo'n grote accu in je huis te mitigeren, zonder als persoon risico te lopen door met uitgassende accu's te slepen?

Mijn vraag is vooral: als één cel door een defect begint uit te gassen, en door oplossing X wordt dit gedetecteerd, die vervolgens de batterij op manier Y afkoppelt van de 48V bus, is het dan al te laat, of betekent dit dat het circuit is verbroken en de cel stopt met uitgassen?

Als een cel eenmaal begint met uitgassen (of de batterij als geheel) en dat is niet meer te stoppen, dan lijkt krachtige ventilatie een interessante oplossing. Dat vereist wel ergens een gat in de muur, wat je qua warmte isolatie mogelijk niet wilt.

Maar het grootste punt is het detecteren dat een of meerdere cellen aan het uitgassen zijn. Als daar een betrouwbare methode voor is, dan kun je een 'automatisch systeem' daar op laten reageren, zodat jij als mens op afstand kan blijven.

De allerbelangrijkste investering is echter dat je kunt voorkomen dat het ooit zover komt. Er zijn misschien betere methoden, maar de temperatuur van de cellen in de gaten houden, en daar op reageren is denk ik wel belangrijk. Een goede temperatuur sensor waar je ook zeker één keer per jaar een test mee uitvooert, zou al kunnen helpen. Ik bedoel zoiets als deze sensoren die als onafhankelijke controle van je BMS temps kan dienen.

Misschien is dit alles al gesneden koek en besproken, trap ik mogelijk open deuren in en haal ik oude koeien uit de sloot, nadat ik oude wijn in nieuwe zakken hebt gestopt. :+

[ Voor 84% gewijzigd door Q op 03-08-2024 01:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Q
gasmasker, leuk maar moet je de juiste filterbus hebben als die überhaupt hiervoor beschikbaar zijn. Daarnaast zijn deze een paar jaar houdbaar.

belangrijkste is zorg voor een goede brandmelder(s) ga geen brandweerman spelen maar neem vrouw en kinderen mee bel de brandweer.
Als je zelf thuis bent kun je de brandweer uitleggen waar het staat en wat het is. De brandweer maakt dan zelf wel een inschatting of het de moeite waard is om dat ding er uit te halen al denk ik niet dat ze met een brandende batterij aan de sleep gaan.

Een goed gebouwde installatie is niet gevaarlijker dan een Tesla die in de garage staat of om maar een risico te noemen de aan de lader hangende fatbike met Lion accu

Als je installatie zoals ik in een aangebouwde garage zet worden de persoonlijke risico's al direct vele malen kleiner dan mensen die ik op YT zie waar het lekker handig op zolder staat.

Mijn garage heeft
een brandscheidende deur 1 uur
2 rook melders 1 rook melder in de kast
alarmcontacten bms / victron zou ik naar BMC kunnen aansluiten.

Kijkende naar mijn kast
Alles zit in een Rittal plaatstalenkast druipwaterdicht, lek in dak geeft dus niet direct vochtschade welke gemakkelijk tot ellende leid in bv je batterij.

Dit gezegd hebbende denk ik dat het veilig kan.

Er zijn genoeg die het in de kelder hebben staan of in een boot daar ga je ook niet mee slepen.

Zo'n blikken batterij doos zou je kunnen bekleden met Promatect plaat en zoals eerder genoemd in een kunststofbak is zinloos, die smelt al weg voor jij er water in kunt doen.

LiFePO4 accu's zijn toepasbaar bij een temperatuurbereik van -45°C tot +70°C. Onbrandbaar: LiFePO4 cellen (lithium-fosfaat cellen) zijn onbrandbaar in geval van beschadigingen of verkeerde handelingen tijdens laden en ontladen. Ze kunnen hoge temperaturen weerstaan zonder uit elkaar te vallen of spatten.
Wat meestal wel gebeurt is dat bij de hitte de omliggende delen gaan branden, toepassen van materialen die slecht branden is dus handig bv geen plexiglas maar polycarbonaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiXY
Ik moest even zoeken, kwam 2 jaar geleden eens op LinkedIn voorbij. Maar dit is eren mooi filmpje over Lithium-Ion en LiFePO4 accu's en brand:

(don't try this at home ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door DiXY op 03-08-2024 09:42 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:45
Famous last words... "schat, ik ga nog even de batterijen naar buiten rollen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@DiXY Die kon ik dus even niet terug vinden, de kans dat de boel affikt met een verotte ebike li-on accu acht ik 1000x groter een lifepo4 kan aardig wat mishandeling hebben.

En voor iedereen zich helemaal leip beveiligd, kijk eens naar je Victron spullen.
YouTube: Victron Inverter, dangerously catches fire in South Africa

Hier een foto van een installtie op zolder accu op de kunststof zeil vloer
houten plaat niet behandeldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enxSwsEr7iQLLPR-SXyWupSJ4Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVpkxlWPRfO5HUMCDeV9IzM1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Ik heb nog eens goed gekeken en vanaf: YouTube: Können Lithium Eisenphosphat Akkus brennen? Test: Li-Ionen Vs Li-Pol... doet mijn idee van het uit huis rollen bij een brand elders toch iets veranderen... een half uur met de brander erop en nog steeds geen spanningsverlies... 8)

Vlug naar buiten en aan de pro's overlaten dus ;)

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
[...]
4 van deze kan natuurlijk ook.
[https://www.gamma.nl/assortiment/handson-multiplex-meubeltransporter-driehoek-13x13x13-cm-max-50-kg/p/B132778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
broekieman schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:05:
[...]
4 van deze kan natuurlijk ook.
[https://www.gamma.nl/assortiment/handson-multiplex-meubeltransporter-driehoek-13x13x13-cm-max-50-kg/p/B132778
https://www.hornbach.nl/p...troller-62x42-cm/5857147/ doet 250kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:49:
@DiXY Die kon ik dus even niet terug vinden, de kans dat de boel affikt met een verotte ebike li-on accu acht ik 1000x groter een lifepo4 kan aardig wat mishandeling hebben.

En voor iedereen zich helemaal leip beveiligd, kijk eens naar je Victron spullen.
Ja maar dat beveilig je natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:49:

Hier een foto van een installtie op zolder accu op de kunststof zeil vloer
houten plaat niet behandeld[Afbeelding]
Niet te moeilijk doen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfepthOh_1Sec2HK0mWJ5YaRQhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhAhY7MsY804T6dTXuNWKqEf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
John245 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Ja maar dat beveilig je natuurlijk ook.
Met wat ? De zekering gaat er alleen uit bij overbelasting / kortsluiting zolang de ellende in de victron daar niet aan toe komt gaat het gewoon branden bij een fout in de zo te zien mppt lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Met wat ? De zekering gaat er alleen uit bij overbelasting / kortsluiting zolang de ellende in de victron daar niet aan toe komt gaat het gewoon branden bij een fout in de zo te zien mppt lader.
https://www.mabo-brandblu...automatische-brandblusser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Leuk hang in je garage, gaat hij af kun je alles weggooien. In een grotere ruimte is het maar de vraag of het helpt zolang de energietoevoer in stand blijft.
Wil je gebruik maken hiervan moet alles in een kast / gescheiden zo klein mogelijke ruimte of je moet er veel meer ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:41
@Q In een afgesloten ruimte zal wat vrijkomt als het misgaat met een LPF module als een deken boven de grond blijven hangen, heb je niet zoveel aan met een rookmelder aan het plafond, ( de turbulentie van een vlam ontbreekt voor snel opstijgen)
Het is gewoon geen geweldig idee om je bewust daar in te begeven, zonder perslucht en beschermende kleding.
Zorg gewoon voor laagboven de grond ventilatie, als je toch al die grote drempel vrije opening hebt om de accu module naar buiten te rollen en zorg voor een paar goede handgreep, zodat met een haak naar buiten getrokken kan worden en niets eens de ruimte in hoeft.

De electroliet bevat fluor, die kan ook vrijkomen als waterstoffluoride, als het al niet verder heeft gereageerd waarbij waterstof vrij kan komen wat een explosief lucht mengsel kan geven.
Waterstoffluoride is gewoon niet geweldig, ook niet voor je huid.
Wat fabrikanten er exact aan electroliet en van oplosmiddel in stoppen is fabrieksgeheim of ze nu LiPF6 of LiPO2F2 gebruiken of wat de samenstelling oplosmiddel is, een mengsel van alkylcarbonaat veelal.
https://www.sciencedirect...05829718311048?via%3Dihub

Naar mijn mening is een externe temperatuur sensor ( en dat kan een bimetaal thermostaat zijn) op elke accu module het meest effectief voor enige vroeg waarschuwing als temperatuur boven 45 of 50 graden komt.
Voordat je buiten een rookalarm aan de slag gaat met allerlei specifieke CO2, CO of LEL-sensoren

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Leuk hang in je garage, gaat hij af kun je alles weggooien. In een grotere ruimte is het maar de vraag of het helpt zolang de energietoevoer in stand blijft.
Wil je gebruik maken hiervan moet alles in een kast / gescheiden zo klein mogelijke ruimte of je moet er veel meer ophangen.
Je kan natuurlijk ook de hele garage af laten branden :) Als de brandweer komt weet je zeker dat je alles weg kan gooien.

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 03-08-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Niet geschikt voor brandklasse E
Gelukkig. Want die brandklasse bestaat niet in Nederland.

Brandklasse E: Vervallen in Nederland (Elektrische branden)
In Nederland is deze categorie komen te vervallen. Brandklasse E duidt een elektrische brandt aan, bijvoorbeeld naar aanleiding van een kortsluiting. Omdat in dit geval het elektrische apparaat brandt en niet de elektriciteit zelf gebruiken we deze klasse niet meer in Nederland. Een soortgelijke brand valt onder Brandklasse A of B. In dit geval moet eerst de elektriciteit uitgeschakeld worden en vervolgens kan men gebruik maken van blussers voor klasse A of B. Deze branden zijn niet op te lossen met water of schuim.

Bron.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• habbekrats
Ik zou zeggen maak maar een nieuw topic veiligheid huisbatterijen, gaan we hier verder met powerwall zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:45
Voor wat het waard is. Ik heb destijds de brandweer om advies gevraagd inzake mijn installatie en de opstelling aan hen voorgelegd. Daar hebben ze een speciale dienst voor. Bel ze voor het e-mail-adres in jouw regio. Niet het noodnummer.

Advies 1: Plaats werkschakelaars in de aanvoer- en de afvoer-leiding op een plaats die makkelijk en snel toegankelijk is.
Advies 2: Plaats rookmelders en CO (koolmonoxide) melders. Kies professionele versies met batterijen die 10 (!) jaar meegaan.
Advies 3: Bij brand (of twijfel): wegwezen! Niets doen, niks blussen, alleen rennen. Bel 112. Waarschuw buren.

Ik heb ook een melder in de meterkast opgehangen. De melders schakelen met een relais de hele installatie uit.
Zie: MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
Voor veiligheid specifieke onderwerpen heb ik het volgende topic "Veiligheid Energy Storage System (ESS)" aangemaakt.

Pagina: 1 ... 66 ... 114 Laatste